BE413015A - - Google Patents

Info

Publication number
BE413015A
BE413015A BE413015DA BE413015A BE 413015 A BE413015 A BE 413015A BE 413015D A BE413015D A BE 413015DA BE 413015 A BE413015 A BE 413015A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wheel
hook
carriage
smoothed
machine according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE413015A publication Critical patent/BE413015A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D22/00Shaping without cutting, by stamping, spinning, or deep-drawing
    • B21D22/14Spinning
    • B21D22/16Spinning over shaping mandrels or formers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Mounting, Exchange, And Manufacturing Of Dies (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Machine automatique à lisser ou à polir toutes pièces embouties et en particulier les ustensiles de cuisine 
Les pièces métalliques   outres   (de forme conique ou tronconique, à génératrices rectilignes ou curvilignes de forme cylindrique parabolique, semi-elliptique ou autre) obtenues par emboutissage comportent généralement après emboutissage des plis, dirigés très sensiblement   suivant   les génératrices. Il est donc indispensable d'ef-   fectuer   après emboutissage une opération de lissage destinée à la suppression de ces plis. Cette opération est effectuée, à l'heure actuelle, à l'aide d'un tour à main. 



  La pièce emboutie à lisser est immobilisée sur un mandrin rotatif à l'aide d'une contrepointe à plateau, poussée contre le mandrin. Ensuite, au moyen de deux manivelles l'ouvrier appuie contre la pièce à lisser un galet qu'il promène sur cette pièce à lisser tout au long d'une      

 <Desc/Clms Page number 2> 

 génératrice de cette pièce (supposée immobile) au moyen d'un mouvement combiné des deux mains. On conçoit immédià- tement que l'opération est   fatig@ante   et fastidieuse. 



   La présente invention a pour objet une machine automa- tique à lisser les pièces embouties et en particulier les ustensiles de cuisine. Cette machine qui augmente d'au moins 70% le rendement des machines à main existantes à ce jour et qui permet de réaliser automatiquement les opérations précitées sans la moindre fatigue pour la personne chargée de sa manoeuvre, est remarquable,notamment en ce qu'elle comporte en combinaison: un mandrin rotatif, sur lequel la pièce à lisser est maintenue pressée par une contre-pointe à plateau rotatif, susceptible d'être immobilisé longitudinalement dans la position de serrage, comme connu en soi;

   une molette ou galet de lissage portée par un support monté coulissant sur une tourelle portée par un chariot, mobile dans le sens longitudinal, de telle sorte que ladite molette peut être déplacée en translation tout en restant en contact avec la pièce à lisser, avec les génératrices de laquelle elle peut former un angle quel- conque grâce à la tourelle; un dispositif élastique qui tend   à   appuyer la molette sur la pièce à lisser avec une pression suffisante et réglable; des moyens pour déplacer automatiquement d'un mouve- ment alternatif ledit chariot parallèlement à l'axe du mandrin; et des organes de verrouillage, combinés avec des butées fixes, mais réglables, permettant de maintenir la molette écartée du mandrin pendant sa course de retour. 



   La combinaison précitée constitue un ensemble unitaire de la machine; celle-ci comporte, de préférence, deux   @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ensembles auxquels est   affecté   un seul ouvrier, les cycles de fonotionnement des deux ensembles étant décalés de telle sorte que lorsque l'un d'entre eux est dans la période active, l'autre est dans sa période de retour ce qui permet à l'ouvrier de remplacer une pièce lissée par une autre à lisser pendant que l'opération de lissage s'effectue sur l'ensemble voisin. 



   Au dessin annexé, donné uniquement à titre d'exemple: la figure 1 est une vue, en plan, d'une machine à lisser suivant l'invention; la figure 2 en est une vue de la face arrière. 



   Suivant l'exemple d'exécution représenté, la machine qui comporte deux ensembles, contrôlés et manoeuvrés par un même ouvrier, est destinée au lissage successif de deux pièces embouties 1 et 1', de forme tronconique (pouvant constituer par exemple des casseroles ou autres ustensiles ou pièces quelconques). Cette machine comporte, côte à côte, deux bâtis longitudinaux 2 et 3. L'ouvrier chargé de la manoeuvre se trouve placé devant la face ab (figure 1) du bâti z. Sur ce bâti est monté rotatif un arbre 4, d'axe   XX,   fou dans deux paliers 5 et 6. Cet arbre 4 porte entre les .deux paliers 5 et 6 une ou plusieurs poulies étagées 7-8 d'entraînement en rotation continue. 



  A chacune de ses extrémités, l'arbre 4 porte, sur lui, deux mandrins 9 et 9' destinés à recevoir les deux pièces 1 et l' à lisser, par exemple deux pièces de forme tronoonique . Ces pièces sont pressées sur les mandrins 9 et 9' par des plateaux rotatifs   10-10'.   



   Ces plateaux 10-10' sont montés fous, comme connu, à l'extrémité de contre-pointes   11-11'   montées coulissantes dans des paliers   12-13.   Chaque contre-pointe porte clavetée sur elle un levier 14 qui. lorsqu'il est   @abattu   sur le 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 bâti 1 vient s'enclencher derrière une butée 15 empêchant tout recul de la contrepointe 11 ou 11' dans le sens de la flèche fl ou f',   c'est-à-dire   la libération de la pièce 1   ou 1'   à lisser qui se trouve donc pressée par le mandrin et ceci en permanence avec une pression suffisante pour éviter tout glissement de cette pièce sur le mandrin correspondant. 



   Le deuxième bâti 3 est monté coulissant horizontalement suivant une direction perpendiculaire à XX sur des guides-supports   15-16   (figure 1). Les déplacements sont assurés par tout moyen quelconque connu, par exemple à   11-aide   de deux vis 17, reliées par des couples coniques 18-19 à un arbre 20   d'entraînement   avec volant 21 de manoeuvre. Le bâti 3'comporte sur toute sa   longueur   un guide longitudinal 22, sur lequel peuvent se déplacer des chariots 23 et 23' à tourelles porte-molette, des blocs , latéraux 24 et 24' et un bloc central 25, commun aux deux ensembles. Les chariots 23 et 23' sont mobiles le long de la glissière 22; ils sont animés d'un mouvement alternatif d'amplitude réglable.

   Ce mouvement alternatif, parallèle à   l'axe   XX, est obtenu à   l'aide   d'une vis longitudinale 26. Cette vis 26 est reliée par un train d'engrenages   27-28   à un arbre auxiliaire 29, susceptible d'être entraîné en rotation alternativement dans un sens puis dans l'autre. Sur cet arbre 29 sont montées folles deux poulies 30 et 31 entre lesquelles est placée une poulie olavetée   32.   



  Ces poulies sont combinées avec deux oourroires d'entraînement, l'une 33 droite et l'autre 34 à brins croisés. 



  Comme on le voit, lorsque la courroie 33 est sur la poulie olavetée 32, la courroie 34 à brins croisés est sur la poulie folle 30 tandis que lorsque cette courroie 34 à brins croisés est sur la poulie olavetée 32, la courroie 33 est sur la poulie folle 31. Le déplacement de ces courroies 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 est assuré à l'aide de deux fourchettes 35 et   36,   portées par une barre 37 horizontale, coulissant dans des guides
38. Cette barre 37 est articulée en 39 (figures 1 et 2) sur un levier 40, oscillant en 41 sur le bâti 2. sur un prolongement de ce levier 40, est articulée en 41a une bielle 42 (figure 2) dont l'autre extrémité est articulée en 43 sur une pièce 44, fixée sur une tringle 45   longitu-   dinale.

   Cette tringle 45 est- mobile longitudinalement dans le bâti 3 et elle porte, au moins, deux butées destinées à être rencontrées par deux pattes de l'un des chariots
23 ou 23'. Dans l'exemple représenté, il est prévu deux butées   (46-47)     (46'-47')   pour chacun des chariots munis de pattes (48-49) (48'-49'). 



   Sur chacun des chariots 23-23', peut tourner une tourelle   50-50',   dans laquelle est ménagée une glissière
51-51' formant queue d'aronde dont la direction Y-Y ou Y'-Y' peut donc prendre l'obliquité que l'on désire par rapport à l'axe   XX   de l'arbre 4 porte-mandrins. 



   Dans chaque glissière 51-51' peut coulisser un support
52-52' prolongé du   côté   du mandrin par une fourche telle que 53 portant l'axe tel que 54 d'une molette 55 ou 55' destinée au lissage et folle sur son axe. Du côté opposé à la fourche, le coulisseau 51 ou 51' est prolongé par une queue telle que 56 de guidage, coulissant dans un guide 57 fixé par des tiges 58 au chariot correspondant. 



  Un ressort 59 est interposé entre le guide 57 et le coulisseau 51 ou 51' de telle sorte que sous l'action de ce ressort dont la tension est réglable le porte-molette et la molette tendent à se déplacer dans le sens qui tend à appuyer la molette sur la pièce 1 ou l' à lisser. 



   Le coulisseau 52 ou   Sa*   porte sur le dessus un galet
60-60' et légèrement en arrière de ce galet par rapport à la molette un crochet   61-61'   articulé autour d'un axe tel 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 que 62 sur le coulisseau. Ce crochet est combiné avec un cran d'arrêt 63 ou 63' porté par le chariot. Ce cran d'arrêt est réglable en position parallèlement à l'axe YY ou Y'Y'. On lui donne une position telle que lorsque le crochet correspondant est enclenché derrière ce cran (position représentée pour 1''ensemble de gauche sur la figure 1) la molette occupe par rapport à l'axe   XX   une positioh en retrait telle que la distance de la molette
55 ou 55' à l'axe XX correspond ou est même légèrement supérieure au rayon R de la grande base de la pièce 1 ou 1' à lisser. 



   De part et d'autre de chaque chariot 23-23' porte- molette, les blocs 24-25-24' sont réglables en position, des moyens non représentés étant prévus pour l'immobilisa- tion de ces blocs dans les positions désirées. Naturelle- ment ces blocs sont traversés librement par la vis 26 qui ne les entraîne pas. Dans chaque bloc   24-24;'   est monté coulissant, suivant une direction perpendiculaire à l'axe XX, un ooulisseau tel que 64 dont les déplacements sont assurés à l'aide d'une vis 65, solidaire d'un volant de manoeuvre 66. Sur ce ooulisseau tel que 64 est articulé, autour d'un axe   67,   qui est donc réglable en position transversale et longitudinale un taquet de butée 68 ou 68' dont l'orientation autour de l'axe tel que 67 est réglable grâce à une tige telle que 69.

   Cette tige 69 filetée est articulée en 70 sur le taquet ; elle passe à l'intérieur d'un dé   71,   monté pivotant en 72 sur une plaque 73, portée par le bâti 2. Un écrou 73 avec contre-écrou$ vissés sur la tige 69 et prenant appui contre le dé 71, permettent de régler la longueur utile de la tige 69 et par conséquent l'orientation du taquet-butée 68 ou 68'. Un écrou de blocage 74 avec levier 75 de manoeuvre, vissé sur l'axe d'oscillation 67 de chaque taquet-butée 68-68', permet 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 l'immobilisation de ce taquet-butée dans la position angulaire désirée. 



   Le bloc central 25 comporte deux taquets-butées 76-76' réglables, comme les précédents, en position et en orientation et destinés chacun à l'un des deux ensembles. 



   Chaque ensemble est complété par deux butées 78 et 79 ou 78'-79' disposées en regard l'une de l'autre, parallèlement à l'axe longitudinal XX de la machine. La butée 78 ou 78' est réglable en position par exemple par vissage dans une oreille 80 du bâti 3, tandis que la butée 79 ou 79' est réglable par exemple grâce à une boutonnière, telle que 81, à un goujon 82 et un écrou 83. 



   Le fonctionnement est le suivant: Soit à lisser des pièces embouties tronconiques l-l' de hauteur h et dont la grande base a un rayon R. On procède d'abord au réglage de la machine,   c'est-à-dire   que les bloos 24-24'-25 sont disposés de manière que le galet 60 ou 60' du ooulisseau porte-molette vienne rencontrer l'un ou l'antre des taquets-butées 68-76 ou 68'-76' après une course dans un sens ou dans l'autre, légèrement supérieure à la   hauteur h   de la pièce à lisser. Quant aux butées 78-79 et 78'-79', elles sent disposées de manière à être rencontrées par le crochet 61 ou 61' quelques instants après que le: galet correspondant est venu rencontrer   l'une ou   l'autre des butées 68-76 ou   68'-76'.   



   A l'aide du volant 21, on règle en outre l'ensemble porté par le bâti 3, de manière telle que lorsque les molettes se trouvent au droit de la grande base de la pièce à lisser, le crochet 61 ou 61' correspondant soit venu en arrière du cran d'arrêt 63 ou 63'. 



   Ceci posé, le fonctionnement est le suivant: La machine est représentée dans la position correspondant au début de la période de lissage de la pièce l'; la pièce 1 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 est lissée, les chariots 23 et 23' se déplacent vers la gau che dans le sens de la flèche f2. La molette 55 est maintenue en   retait   à une distance de   l'axe   XX égale à R car son crochet 61 est enclenché derrière le cran 63, par contre la molette 55' est au droit de la petite base de la pièce 1'  à   lisser, son crochet 61' est libéré du cran d'arrêt 63', de telle sorte que sous l'action du ressort 59' cette molette 55' appuie sur la pièce l' avec une pression convenable, suffisante pour supprimer les plis de cette pièce.

   Au cours du déplacement vers la gauche (sens de la flèche f2), la molette 55' se déplace suivant l'une des génératrices de la pièce l' (supposée immobile), mais, comme cette pièce est entraînée en rotation par le mandrin 9' sans glissement possible en raison de la pression du plateau 10', toutes les génératrices de odtte pièce défilent devant la molette 55'. Il en résulte que lorsque cette molette 55' arrive au droit de la grande base de la pièce 1', toute cette pièce a été en contact avec la molette et se trouve parfaitement lissée. 



   Il convient de noter qu'au cours du déplacement vers la gauche, la molette 55' recule d'une quantité correspondant à la différence des rayons des deux bases de la pièce   11,   Lorsque la molette 55' a atteint la grande base de la pièce 1', le déplacement se poursuit et quelques instants après, grâce à un réglage judicieux des blocs 24-25-24', les galets 60-60' viennent rencontrer les taquets-butées   68-68'.   Sous l'action de ces butées, convenablement inclinées, les porte-molettes 52-52' sont repoussés vers l'arrière suivant   YY-Y'Y'   dans le sens des flèches f3-f4 à l'encontre de ressorts de rappel 59-59'. 



  Par suite de ce recul des porte-molettes, le crochet 6l' du porte-molettes 52' passe en arrière du cran d'arrêt 63', de telle sorte que lorsque ce crochet 61' vient, un léger 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 instant après rencontrer la butée   79',   cette butée encle: che ce crochet 61' sur le cran 63'. Inversement la butée 78   désenolenche   le crochet 61 du porte-polette   52.   



   Les positions des deux porte-molettes sont maintenar. inversées ; comme, entre temps, la pièce 1 précédemment lissée a été enlevée grâce à un recul momentané de la con tre-pointe réalisée par l'ouvrier et a été remplacée par une nouvelle pièce à lisser, l'ensemble de gauche va à sor tour pouvoir travailler pendant le déplacement vers la droite des deux chariots porte-molettes. Pendant ce déplacement, la pièce de droite l' qui a été lissée au cours de la phase précédente susdéorite sera, à son tour, remplacée par une nouvelle pièce à lisser. Puis les galets 60 et 60' viendront rencontrer les butées 76 et 68' de droite, le crochet 61' sera effacé par la butée 78' tandis que le crochet 61 sera à nouveau enclenché; un nouveau fonctionnement de la droite vers la gauche sera prêt à recommencer et ainsi de suite. 



   Naturellement chaque changement de position des crochets 61-61' est accompagné d'un changement de sens de marche de   l'arbre   29, de la vis 26 et des chariots 23 et 23' grâce aux pattes 48-49 ou 48'-49' desdits chariots venant rencontrer les butées   4647   ou   46'-47'   (figure 2), de changement de sens de marche portées par la tringle 45. 



   Comme on le voit, cette machine est d'un fonctionnement extrêmement simple, à l'abri de tout aléa, elle peut être servie par un manoeuvre sans la moindre fatigue et son débit est considérable en raison de la juxtaposition de deux ensembles fonctionnant alternativement. 



   Naturellement l'invention n'est nullement limitée au mode d'exécution représenté et décrit qui n'a été choisi qu'à titre d'exemple. 



   Il va de soi que cette machine peut aussi bien servir



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Automatic machine for smoothing or polishing all stamped parts and in particular kitchen utensils
The other metal parts (of conical or frustoconical shape, with rectilinear or curvilinear generatrices of parabolic, semi-elliptical or other cylindrical shape) obtained by stamping generally comprise, after stamping, folds, directed very substantially along the generatrices. It is therefore essential to perform after stamping a smoothing operation intended to remove these folds. This operation is carried out, at the present time, using a hand lathe.



  The stamped part to be smoothed is immobilized on a rotating mandrel using a plate tailstock, pushed against the mandrel. Then, by means of two cranks, the worker presses against the piece to be smoothed a roller which he walks on this piece to be smoothed throughout a

 <Desc / Clms Page number 2>

 generator of this part (assumed to be stationary) by means of a combined movement of both hands. We can immediately see that the operation is tiring and tedious.



   The present invention relates to an automatic machine for smoothing stamped parts and in particular kitchen utensils. This machine which increases by at least 70% the efficiency of hand-held machines existing to date and which enables the aforementioned operations to be carried out automatically without the slightest fatigue for the person in charge of its operation, is remarkable, in particular in that comprises in combination: a rotary mandrel, on which the workpiece to be smoothed is kept pressed by a tailstock with a rotary plate, capable of being immobilized longitudinally in the clamping position, as known per se;

   a smoothing wheel or roller carried by a support slidably mounted on a turret carried by a carriage, movable in the longitudinal direction, so that said wheel can be moved in translation while remaining in contact with the part to be smoothed, with the generators from which it can form any angle thanks to the turret; an elastic device which tends to press the wheel on the part to be smoothed with sufficient and adjustable pressure; means for automatically reciprocating said carriage parallel to the axis of the mandrel; and locking members, combined with fixed, but adjustable stops, allowing the wheel to be kept away from the mandrel during its return stroke.



   The aforementioned combination constitutes a unitary assembly of the machine; this preferably comprises two @

 <Desc / Clms Page number 3>

 sets to which a single worker is assigned, the operating cycles of the two sets being shifted so that when one of them is in the active period, the other is in his return period, which allows the worker to replace a smoothed part by another to be smoothed while the smoothing operation is carried out on the neighboring assembly.



   In the accompanying drawing, given by way of example only: FIG. 1 is a plan view of a smoothing machine according to the invention; FIG. 2 is a view of the rear face thereof.



   According to the exemplary embodiment shown, the machine which comprises two assemblies, controlled and operated by the same worker, is intended for the successive smoothing of two stamped parts 1 and 1 ', of frustoconical shape (which may constitute, for example, saucepans or other utensils or any parts). This machine comprises, side by side, two longitudinal frames 2 and 3. The worker responsible for the operation is placed in front of the face ab (FIG. 1) of the frame z. On this frame is rotatably mounted a shaft 4, of axis XX, loose in two bearings 5 and 6. This shaft 4 carries between the two bearings 5 and 6 one or more stepped pulleys 7-8 for continuously rotating drive.



  At each of its ends, the shaft 4 carries on it two mandrels 9 and 9 'intended to receive the two parts 1 and 1' to be smoothed, for example two parts of truncated shape. These parts are pressed onto the mandrels 9 and 9 'by rotary plates 10-10'.



   These plates 10-10 'are mounted idle, as known, at the end of tailstock 11-11' slidably mounted in bearings 12-13. Each tailstock carries keyed on it a lever 14 which. when he is @shot on the

 <Desc / Clms Page number 4>

 frame 1 engages behind a stop 15 preventing any retreat of the tailstock 11 or 11 'in the direction of the arrow fl or f', that is to say the release of the part 1 or 1 'to be smoothed which is therefore pressed by the mandrel and this permanently with sufficient pressure to prevent any sliding of this part on the corresponding mandrel.



   The second frame 3 is mounted to slide horizontally in a direction perpendicular to XX on support guides 15-16 (Figure 1). The movements are ensured by any known means, for example by means of two screws 17, connected by conical pairs 18-19 to a drive shaft 20 with a handwheel 21. The frame 3 ′ comprises over its entire length a longitudinal guide 22, on which can move carriages 23 and 23 ′ with wheel-holder turrets, lateral blocks 24 and 24 ′ and a central block 25, common to the two assemblies. The carriages 23 and 23 'are movable along the slide 22; they are driven by an alternating movement of adjustable amplitude.

   This reciprocating movement, parallel to the axis XX, is obtained using a longitudinal screw 26. This screw 26 is connected by a gear train 27-28 to an auxiliary shaft 29, capable of being driven in rotation alternately in one direction then in the other. On this shaft 29 are mounted idly two pulleys 30 and 31 between which is placed an olavetée pulley 32.



  These pulleys are combined with two drive oourroires, one 33 straight and the other 34 with crossed strands.



  As can be seen, when the belt 33 is on the jogged pulley 32, the cross-strand belt 34 is on the idle pulley 30 while when this cross-strand belt 34 is on the jogged pulley 32, the belt 33 is on the idler pulley. idler pulley 31. The displacement of these belts

 <Desc / Clms Page number 5>

 is ensured by means of two forks 35 and 36, carried by a horizontal bar 37, sliding in guides
38. This bar 37 is articulated at 39 (Figures 1 and 2) on a lever 40, oscillating at 41 on the frame 2. on an extension of this lever 40, is articulated at 41a a connecting rod 42 (Figure 2) whose the other end is articulated at 43 on a part 44, fixed on a longitudinal rod 45.

   This rod 45 is movable longitudinally in the frame 3 and it carries, at least, two stops intended to be encountered by two legs of one of the carriages.
23 or 23 '. In the example shown, two stops (46-47) (46'-47 ') are provided for each of the carriages provided with legs (48-49) (48'-49').



   On each of the 23-23 'carriages, can turn a 50-50' turret, in which a slide is provided
51-51 'forming a dovetail, the Y-Y or Y'-Y' direction of which can therefore take the desired obliquity relative to the axis XX of the shaft 4 mandrel-holders.



   In each slide 51-51 'can slide a support
52-52 'extended on the side of the mandrel by a fork such as 53 carrying the axis such as 54 of a wheel 55 or 55' intended for smoothing and loose on its axis. On the side opposite to the fork, the slide 51 or 51 'is extended by a guide tail such as 56, sliding in a guide 57 fixed by rods 58 to the corresponding carriage.



  A spring 59 is interposed between the guide 57 and the slide 51 or 51 'so that under the action of this spring, the tension of which is adjustable, the wheel holder and the wheel tend to move in the direction which tends to press. the wheel on part 1 or the to smooth.



   Slider 52 or Sa * carries a roller on top
60-60 'and slightly behind this roller relative to the wheel, a hook 61-61' articulated around an axis such

 <Desc / Clms Page number 6>

 than 62 on the slide. This hook is combined with a stop notch 63 or 63 'carried by the carriage. This stopper is adjustable in position parallel to the YY or Y'Y 'axis. It is given a position such that when the corresponding hook is engaged behind this notch (position shown for the left-hand assembly in FIG. 1) the wheel occupies with respect to the axis XX a position set back such that the distance from the dial
55 or 55 'at the axis XX corresponds or is even slightly greater than the radius R of the large base of the part 1 or 1' to be smoothed.



   On either side of each trolley 23-23 'wheel holder, the blocks 24-25-24' are adjustable in position, means, not shown, being provided for immobilizing these blocks in the desired positions. These blocks are naturally traversed freely by the screw 26 which does not drive them. In each block 24-24; ' is slidably mounted, in a direction perpendicular to the axis XX, a slider such as 64, the movements of which are ensured by means of a screw 65, integral with a handwheel 66. On this slider such as 64 is articulated, around an axis 67, which is therefore adjustable in transverse and longitudinal position, a stopper 68 or 68 'whose orientation around the axis such as 67 is adjustable by means of a rod such as 69.

   This threaded rod 69 is articulated at 70 on the cleat; it passes inside a die 71, pivotally mounted at 72 on a plate 73, carried by the frame 2. A nut 73 with locknut $ screwed on the rod 69 and bearing against the die 71, make it possible to adjust the useful length of the rod 69 and consequently the orientation of the stopper 68 or 68 '. A locking nut 74 with operating lever 75, screwed onto the oscillation axis 67 of each stop-stop 68-68 ', allows

 <Desc / Clms Page number 7>

 immobilization of this stopper in the desired angular position.



   The central block 25 comprises two stops 76-76 'adjustable, like the previous ones, in position and in orientation and each intended for one of the two sets.



   Each set is completed by two stops 78 and 79 or 78'-79 'arranged opposite one another, parallel to the longitudinal axis XX of the machine. The stop 78 or 78 'is adjustable in position for example by screwing into an ear 80 of the frame 3, while the stop 79 or 79' is adjustable for example by means of a buttonhole, such as 81, a stud 82 and a nut 83.



   The operation is as follows: Either for smoothing tapered pressed parts ll 'of height h and whose large base has a radius R. We first adjust the machine, that is to say that the bloos 24 -24'-25 are arranged so that the roller 60 or 60 'of the roll holder oouliss comes to meet one or the antrum of the stops 68-76 or 68'-76' after a stroke in one direction or in the other, slightly greater than the height h of the part to be smoothed. As for the stops 78-79 and 78'-79 ', they feel arranged so as to be encountered by the hook 61 or 61' a few moments after the: corresponding roller has come to meet one or the other of the stops 68- 76 or 68'-76 '.



   Using the handwheel 21, the assembly carried by the frame 3 is also adjusted, so that when the knobs are in line with the large base of the part to be smoothed, the corresponding hook 61 or 61 'is come behind the stopper 63 or 63 '.



   This being said, the operation is as follows: The machine is shown in the position corresponding to the start of the part smoothing period l '; room 1

 <Desc / Clms Page number 8>

 is smoothed, the carriages 23 and 23 'move to the left in the direction of arrow f2. The wheel 55 is held in retait at a distance from the axis XX equal to R because its hook 61 is engaged behind the notch 63, on the other hand the wheel 55 'is to the right of the small base of the part 1' to be smoothed, its hook 61 'is released from the stopper 63', so that under the action of the spring 59 'this wheel 55' presses on the part 1 'with suitable pressure, sufficient to eliminate the folds of this part.

   During movement to the left (direction of arrow f2), the wheel 55 'moves along one of the generatrices of the part l' (assumed to be stationary), but, as this part is rotated by the mandrel 9 'with no possible slippage due to the pressure of the plate 10', all the generators of this part scroll in front of the wheel 55 '. As a result, when this wheel 55 ′ arrives in line with the large base of the part 1 ′, this entire part has been in contact with the wheel and is perfectly smooth.



   It should be noted that during the movement to the left, the wheel 55 'moves back by an amount corresponding to the difference of the radii of the two bases of the part 11, when the wheel 55' has reached the large base of the part 1 ', the movement continues and a few moments later, thanks to a judicious adjustment of the blocks 24-25-24', the rollers 60-60 'come to meet the stop cleats 68-68'. Under the action of these stops, suitably inclined, the wheel holders 52-52 'are pushed backwards along YY-Y'Y' in the direction of the arrows f3-f4 against the return springs 59- 59 '.



  As a result of this recoil of the wheel holders, the hook 61 'of the wheel holder 52' passes behind the stopper 63 ', so that when this hook 61' comes, a slight

 <Desc / Clms Page number 9>

 instant after meeting the stop 79 ', this stop fits: che this hook 61' on the notch 63 '. Conversely, the stop 78 releases the hook 61 from the polette holder 52.



   The positions of the two wheel holders are maintained. reversed ; as, in the meantime, the previously smoothed part 1 has been removed thanks to a momentary recoil of the cone-point carried out by the worker and has been replaced by a new part to be smoothed, the set on the left goes to power work while moving the two wheel trolleys to the right. During this movement, the right part l 'which was smoothed during the previous phase above will be, in turn, replaced by a new part to be smoothed. Then the rollers 60 and 60 'will meet the right-hand stops 76 and 68', the hook 61 'will be erased by the stop 78' while the hook 61 will be engaged again; a new operation from right to left will be ready to start again and so on.



   Of course, each change in the position of the hooks 61-61 'is accompanied by a change of direction of travel of the shaft 29, the screw 26 and the carriages 23 and 23' thanks to the tabs 48-49 or 48'-49 ' said carriages coming to meet the stops 4647 or 46'-47 '(FIG. 2), for changing the direction of travel carried by the rod 45.



   As can be seen, this machine is extremely simple to operate, sheltered from any hazard, it can be operated without the slightest fatigue and its output is considerable due to the juxtaposition of two sets operating alternately.



   Of course, the invention is in no way limited to the embodiment shown and described, which was chosen only by way of example.



   It goes without saying that this machine can also serve well


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. 1 .- Une machine automatique à lisser les ustensiles de cuisine et toutes autres pièces embouties, ladite machine étant caractérisée en ce qu'elle comporte , en combinaison: un mandrin rotatif, sur lequel la pièce à lisser est maintenue pressée par une oontre-pointe à plateau rotatif, susceptible d'être immobilisée longitudinalement dans la position de serrage, comme connu en soi, une molette ou galet de lissage portée par un support monté coulissant sur une tourelle portée par un chariot, mobile dans le sens longitudinal de telle sorte que ladite molette peut être déplacée en translation tout en restant en contact avec la pièce à lisser avec les génératrices de laquelle elle peut former un angle quelconque grâce à la tourelle, un dispositif élastique qui tend à appuyer la molette sur la pièce à lisser avec une pression suffisante et réglable, 1 .- An automatic machine for smoothing kitchen utensils and all other stamped parts, said machine being characterized in that it comprises, in combination: a rotary mandrel, on which the part to be smoothed is held pressed by a counter-tip with a rotating plate, capable of being immobilized longitudinally in the clamping position, as known per se, a smoothing wheel or roller carried by a support slidably mounted on a turret carried by a carriage, movable in the longitudinal direction so that said wheel can be moved in translation while remaining in contact with the piece to be smoothed with the generatrices of which it can form any angle thanks to the turret, an elastic device which tends to press the wheel on the piece to be smoothed with pressure sufficient and adjustable, des moyens pour déplacer automatiquement d'un mouvement alternatif ledit chariot parallèlement à l'axe du mandrin, et des organes de verrouillage, combinés avec des butées fixes mais réglables, permettant de maintenir la molette écartée du mandrin pendant sa course de retour. means for automatically moving said carriage in a reciprocating motion parallel to the axis of the mandrel, and locking members, combined with fixed but adjustable stops, making it possible to keep the wheel away from the mandrel during its return stroke. 2 .- Une machine suivant 1 , caractérisée en ce que le galet de lissage et tous les mécanismes qui lui sont liés sont portés par un bâti, mobile en translation perpendiculairement à l'axe du mandrin, ce qui permet de régler la machine en fonction des dimensions radiales de la pièce à lisser. 2 .- A machine according to 1, characterized in that the smoothing roller and all the mechanisms linked to it are carried by a frame, movable in translation perpendicular to the axis of the mandrel, which makes it possible to adjust the machine as a function radial dimensions of the part to be smoothed. 3 .- Une machine suivant 1 , caractérisée en ce que le chariot porte-molette porte des pattes ou autres butées combinées avec des butées réglables en position le long @ -- <Desc/Clms Page number 11> d'une tringle, destinée à provoquer le changement de sens de déplacement dudit chariot. 3 .- A machine according to 1, characterized in that the wheel holder carriage carries tabs or other stops combined with stops adjustable in position along @ - <Desc / Clms Page number 11> a rod, intended to cause the change of direction of movement of said carriage. 4 .- Une machine suivant 3 , caractérisée en ce que le chariot porte-molette forme écrou sur une vis, liée en rotation à un arbre portant deux poulies folles, placées de part et d'autre d'une poulie clavetée, ces poulies étant combinées avec une courroie à brins droits et une courroie à brins croisés, deux fourchettes liées à la tringle précitée permettant d'amener alternativement l'une puis l'autre de ces courroies sur la poulie clavetée, puis sur l'une ou l'autre des poulies folles. 4 .- A machine according to 3, characterized in that the wheel-holder carriage forms a nut on a screw, connected in rotation to a shaft carrying two idle pulleys, placed on either side of a keyed pulley, these pulleys being combined with a belt with straight strands and a belt with crossed strands, two forks linked to the aforementioned rod allowing one then the other of these belts to be alternately brought on the keyed pulley, then on one or the other idle pulleys. 5 .- Une machine suivant 4 , caractérisée en ce que la molette est portée par un ooulisseau, monté coulissant dans le chariot et ce coulisseau porte un crochet destiné à s'enclencher derrière un cran d'arrêt porté par le chariot, l'enclenchement et le déclenchement du crochet étant assurés par un léger recul du ooulisseau suivi d'une action latérale sur le crochet, en vue de faire osciller ledit crochet. 5 .- A machine according to 4, characterized in that the wheel is carried by an ooulisseau, mounted to slide in the carriage and this slide carries a hook intended to engage behind a stopper carried by the carriage, the engagement and the release of the hook being ensured by a slight recoil of the ooulisseau followed by a lateral action on the hook, in order to make said hook oscillate. 6 .- Une machine suivant 5 , caractérisée en ce qu'un galet porté par le coulisseau porte-molettes assure, en combinaison avec des butées fixes mais réglables, le recul du coulisseau en vue de l'enclenchement ou du déclen- chement du crochet. 6 .- A machine according to 5, characterized in that a roller carried by the roll holder slide ensures, in combination with fixed but adjustable stops, the slide backward for the engagement or release of the hook . 7 .- Une machine suivant 5 , caractérisée en ce que deux butées fixes mais réglables assurent le basculement du crochet en agissant directement sur ce crochet. 7 .- A machine according to 5, characterized in that two fixed but adjustable stops ensure the tilting of the hook by acting directly on this hook. 8 .- une machine suivant l'une quelconque des revendi- cations précitées, caractérisée en ce qu'elle comporte deux ensembles dont les cycles sont décalés de telle sorte que l'un d'eux accomplit sa course utile tandis que l'autre accomplit sa c ourse de retour. 8 .- a machine according to any one of the aforementioned claims, characterized in that it comprises two assemblies whose cycles are shifted so that one of them completes its useful stroke while the other completes his heart back. @ <Desc/Clms Page number 12> 9%- Une machine en substance comme déoriteet comme représentée au dessin annexé. @ <Desc / Clms Page number 12> 9% - A machine in substance as deorite and as shown in the accompanying drawing.
BE413015D BE413015A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE413015A true BE413015A (en)

Family

ID=76635

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE413015D BE413015A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE413015A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2467027A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR FORMING A CLAMP TUBE
EP0178236A1 (en) Apparatus for making corrugated tubes for heat exchangers, and similar applications
BE413015A (en)
FR2629448A1 (en) APPARATUS FOR CUTTING A PIECE OF A GLASS OR CERAMIC TYPE OF MATERIAL ALONG AN INCORPORATED LINE
EP0918580B1 (en) Device for moving part of a machine and for exerting a force at the end of its stroke
FR2835460A1 (en) Method for machining bearing part surface by abrasive band comprises applying two portions of same abrasive band, spaced from each other, using independent support parts activated by two actuators on common support
FR2467028A1 (en) SPRING WINDING MACHINE PROVIDED WITH IMPROVED MEANS FOR DRIVING FEED ROLLERS
BE362543A (en)
EP2361173B1 (en) Device for manufacturing elongate rotationally symmetrical elements
BE355398A (en)
BE562543A (en)
BE395845A (en)
CH339530A (en) Machine for grinding parts having teeth
FR2646366A1 (en) METAL WIRE BENDING MACHINE AND METHOD FOR FORMING A CONCRETE IRON
BE353876A (en)
BE445948A (en)
CH96476A (en) A method and apparatus for making hollow objects of different sizes by winding a strip of sheet material on a rotating mandrel.
BE456705A (en)
BE405755A (en)
BE337977A (en)
BE557950A (en)
CH378648A (en) Device for threading a cylindrical part
CH406775A (en) Mechanism causing the tape to be transported step by step over a determined sector, independently of the movements made by the rest of the tape
CH303999A (en) Winding machine.
CH323992A (en) Tube bending device