BE456705A - - Google Patents

Info

Publication number
BE456705A
BE456705A BE456705DA BE456705A BE 456705 A BE456705 A BE 456705A BE 456705D A BE456705D A BE 456705DA BE 456705 A BE456705 A BE 456705A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rack
point
circle
involute
machine according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE456705A publication Critical patent/BE456705A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B24GRINDING; POLISHING
    • B24BMACHINES, DEVICES, OR PROCESSES FOR GRINDING OR POLISHING; DRESSING OR CONDITIONING OF ABRADING SURFACES; FEEDING OF GRINDING, POLISHING, OR LAPPING AGENTS
    • B24B53/00Devices or means for dressing or conditioning abrasive surfaces
    • B24B53/06Devices or means for dressing or conditioning abrasive surfaces of profiled abrasive wheels
    • B24B53/08Devices or means for dressing or conditioning abrasive surfaces of profiled abrasive wheels controlled by information means, e.g. patterns, templets, punched tapes or the like
    • B24B53/081Devices or means for dressing or conditioning abrasive surfaces of profiled abrasive wheels controlled by information means, e.g. patterns, templets, punched tapes or the like by means of a template
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B24GRINDING; POLISHING
    • B24BMACHINES, DEVICES, OR PROCESSES FOR GRINDING OR POLISHING; DRESSING OR CONDITIONING OF ABRADING SURFACES; FEEDING OF GRINDING, POLISHING, OR LAPPING AGENTS
    • B24B53/00Devices or means for dressing or conditioning abrasive surfaces
    • B24B53/06Devices or means for dressing or conditioning abrasive surfaces of profiled abrasive wheels
    • B24B53/075Devices or means for dressing or conditioning abrasive surfaces of profiled abrasive wheels for workpieces having a grooved profile, e.g. gears, splined shafts, threads, worms

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Grinding And Polishing Of Tertiary Curved Surfaces And Surfaces With Complex Shapes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de reproduction des profils de dentures à dévelop- pante et son application à la correction des meules à reo- tifier les engrenages droits. 



   Parmi les procédés employés pour la rectification des dentures d'engrenages droits, l'un des plus simples est celui qui consiste à utiliser des meules dont le profil cor- responde au creux de la denture à rectifier. 



   La meule est en général, montée sur un chariot ou- lissant qui lui communique un mouvement rectiligne de va et vient. Elle passe   successivement   entre toutes les dents de l'engrenage, ce dernier, après chaque retour de la meule, étant décalé d'une dent, par un dispositif diviseur   automa-   t ique . 



   Pour compenser l'usure de la meule, il est prévu de la rapprocher légèrement de la denture à rectifier et de la rectifier, elle-même au profil exact; ces deux opéra- tions sont   effectuées   périodiquement; soit lorsqu'on change l'engrenage µ usiner, soit lorsqu'un certain nombre de dents d'un même engrenage ont été rectifiées. 



   Toutes les machines à rectifier les engrenages par meule de tourne sont munies de dispositifs de ce genre, au- tomatiques ou non, destinés à maintenir, dans la mesure du possible, la constance du profil de la meule, La   aorreo-   tion, de ce profil est effectuée par un ou plusieurs dia-   mants devant lesquels la meule passe immédiatement après qu'il a été procédé à la réduction de la distance entre la   meule et la denture à rectifier. 



   Cette pratique ne donne évidemment qu'une solution approchée du problème qui ne peut être résolu correctement que si on rend mobiles les diamants de manière à ce   qu'ils   \décrivent une trajectoire coïncidant avec lé profil idéal      

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de la meule. 



   Ce profil qui, on l'a dit   , correspond   au creux de la denture à rectifier, est, en général constitué par deux développantes de cercle, symétriques l'une de l'autre par rapport à l'axe de la meule. 



   La présente invention a pour but de permettre la réalisation de dispositifs astreignant le ou les diamants à se déplacer, sur la surface utile de la meule, suivant des développantes, de cercle contenues dans un plan passant par l'axe de rotation de la meule. à cet effet, le mouvement des diamants trouve son origine dans les déplacements d'une barre rectiligne qui roule sur un arc de cercle fixe, la transmission de ce mouvement étant : soit directe, soit assurée par un appa- reil reproducteur. 



   Les éléments du système sont matérialises pur une crémaillère roulant sur un seoteur denté ou une roue den- tée fixe, la crémaillère étant guidée, dans ce mouvement, par un support susceptible d'osoiller concentriquement autour du secteur denté. La commande des oscillations du dispositif peut être assurée par un organe à mouvement alternatif agissant par l'intermédiaire du support mobile de la crémaillère. 



   Le diamètre du cercle primitif de la denture du secteur ou de la roue est choisi égal ou à peu près egal au diamètre du cercle ae base de la développante à réali- ser, ce dernier diamètre etant calculé en fonction du module, du nombre de dents de l'engrenage à rectifier et de l'angle de pression de la denture. 



   Si nous considérons un point détermine sur l'axe de la crémaillère, ce point est à l'origine de 1a   aèvelop-   pante lorsqu'il coïncide avec le point de contact de l'axe de la crémaillère et du cercle primitif du secteur denté (matérialisant le cercle de base de la développante). 



   Au fur et à mesure que le roulement s'effectue, le point considéré s'éloigne de l'origine de la courbe, tandis que le point de oontaot se déplace simultanément sur le oerole primitif et sur l'axe de la crémaillère puisqu'il appartient à ces deux éléments. La distance entre ces deux points, mesurée sur l'axe de la crémaillère, est constam- ment égale à la longueur de l'arc de cercle primitif com- pris entre l'origine de la courbe et le pointde contact de la crémaillère et du cercle primitif. 



   Le rayon du cercle primitif, passant par le point de contact de la crémaillère, est perpendiculaire par construction à l'axe de cette dernière. Ce rayon est maté- rialisé par le support de la crémaillère, dont il a été question et qui tourne concentriquement autour du secteur denté matérialisant le cercle de base de   .La   courbe. Ce support guide la crémaillère qui glisse dans un logement approprié ménagé dans le support au fur et à mesure que le roulement s'effectue. 



   Il en résulte que le point considéré, situé sur l'axe de la crémaillère, décrit une courbe appelée dévelop- pante de cercle, dontl'origine est située sur le cercle de base, c'est-à-dire sur le cercle primitif du secteur denté. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   On peut adapter le diamant de telle manière que sa pointe coïncide avec lepoint en question ou bien faire intervenir un dispositif in termédiaire dans le but d'opérer une réduction de grandeur des déplacements du diamant par rapport à ceux de la crémaillère. Cette dernière solution permet de construire le système secteur-crémaillère à une échelle plus grande que nature afin d'utiliser des éléments de dimension oonvenable quelles que soient celles de l'engrenage à rectifier. En outre, on obtiendra un meilleur tracé de la courbe décrite par le diamant, par le fait que la valeur des erreurs éventuelles provenant du secteur et de la crémaillère, est divisée par le rapport existant entre les dimensions des deux figures homothétiqués cons- tituées l'une par la trajectoire du diamant et l'autre par celle du point considéré de la crémaillère. 



   L'invention peut s'appliquer également à la construction de cames dont l'emploi, combiné avec un re- producteur, permet de déplacer les diamants, sur la meule de forme, d'une manière analogue à celle qui est décrite ci-dessus. 



   A cet effet, la crémaillère peut servir de sup- port à une meule travaillant sur la came que l'on se pro- pose de construire. Le point de contact de la meule avec la came est constamment sur la développante ayant comme cercle de base le cercle primitif du secteur denté. La gran- deur de ce cercle primitif peut être choisie de manière que tous les éléments du dispositif aient des dimensions   appro-   priées au genre de travail à exécuter, puisque la came est destinée à être utilisée avec un reproducteur opérant la ré-   duction   d'échelle convenable. 



   Tout le système oscille autour de l'axe du secteur par l'intermédiaire du support de la crémaillère qui est. relié d'une manière appropriée à un organe en mouvement al- ternatif (par exemple un système bielle-manivelle). 



   Si on ne désire pas opérer une réduction du mou- vement des diamants, il est évidemment possible de trans- mettre, ainsi que   cela #   été mentionné précédemment, le mouvement de la crémaillère directement au support des dia-   mants.   



  On procédera ainsi lorsque les engrenages à rec- tifier auront des dimensions telles que le cercle de base de la développante pourra être matérialisé par un secteur denté suffisamment grand. On ne fera donc intervenir la réduction de mouvement que pour les petits   modules   et les petits nombres de dents. 



   Il est logique de grouper les engrenages à rec- tifier par catégories suivant le nombre de dents, ainsi que cela se fait habituellement pour le taillage. Pour chacune des oatégories ainsi orées et pour chaque module normal, il est possible d'établir un secteur denté dont le rayon sera un moyen terme entre les limites de la catégorie envi- sagée. 



  L'erreur commise par rapport au profil théori- que correspondant au nombre de dents exact de l'un des engrenages de la catégorie, sera du même ordre que celle qui résulte de l'emploi   d'unie   fraise ou   d'un   couteau de tailla- ge uniques pour une catégorie comportant des engrenages de nombre de dents différent. 



   On sait que le rayon du cercle de base de la développante est égal au rayon du cercle   primitif   de l'en- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 grenage, multiplié par une constante égale au cosinus de l'angle de pression de la denture. En général, le nombre qui exprime la valeur du diamètre du cercle de base n'est pas divisible par un des modules normaux qui sont étagés de 0   mm,5   en 0 mm,25. 



   Il est évident qu'on a intérêt à adopter pour le secteur denté un petit module afin d'atténuer les irré-   gularités   de roulement et de diminuer les jeux d'engrènement entre secteur et crémaillère, lesquels jeux nuiraient à la précision du dispositif. Cette considération facilite la re- cherche d'un module normal, tel qu'il vient d'étre défini, qui soit diviseur du diamètre du cercle de base ou le cas échéant d'un diamètre approché.

   Cette recherche   d'un   module normal pour le secteur et la crémaillère est encore facilitée si on groupe les engrenages à rectifier de même module et de nombres de dents voisins en une seule catégorie, par le fait que le diamètre du cercle primitif du secteur étant choisi arbitrairement entre les limites de la catégorie, ce choix peut être fait en considération de l'emploi d'un module normal. 



   Si on veut obtenir une plus grande précision, il sera toujours possible d'établir un secteur et une   crémaillè-   re à dentures obliques en choisissant l'angle d'inclinaison des dentures pour que le produit du module apparent (calculé en partant d'un module réel normal, en fonction de l'angle d'inclinaison) par le nombre de dents du secteur soit rigou- reusementégal au diamètre du cercle de base de la dévelop- pante de l'engrenage à rectifier. 



   .Enfin, il est à noter une dernière remarque rela- tive au profil des dentures d'engrenages. Le diamètre du cercle de base de la développante n'est pas toujours inférieur au diamètre de fond de dent et on sait que la portion du pro- fil de la dent située en dessous du cercle de base n'est pas un arc de développante, mais simplement un rayon joignant le cercle de base au cercle de fond de dent. Cela se produit, par exemple, pour des engrenages taillés avec l'angle de pression de 20  (angle de pression normalisé) ayant moins de 
38 dents. 



   Cette portion rectiligne du profil de denture ne peut évidemment pas être reproduite par   l'un   des appareils qui font l'objet du présent exposé. Il y a lieu de recourir, pour rectifier cette partie des dentures, à l'emploi   demeu-   les à flancs droits, rectifiées elles-mêmes par des diamants animés de mouvements rectilignes, ce qui nesoulève pas de grandes difficultés. 



   On peut encore envisager d'adjoindre aux appareils conçus suivant l'invention, un dispositif de déplacement uu support des diamants, parallèlement au plan de la portion radiale de la dent, portion qui, on l'a vu, raccorde le cer- ole de base au cercle de   fond   de dent sur les engrenages ayant un petit nombre de dents. 



   Il arrive fréquemment que pour les engrenages ayant un très petit nombre de dents (inférieur à   IL    on utilise des profils de dentures dits "corrigés" afin d'augmenter l'épais- seur des dents à la base. Cette correction consiste à donner un profil de développante à une plus gran de partie de la dent que oelle qui devrait normalement être tracée avec ce profil ; elle est obtenue par un décalage de la courbe du profil par rapport à la denture de l'engrenage.

   Les disposi- tifs de reproduction de profils à développante conçus suivant 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'invention se prêtent également à la rectification des den- tures corrigées par le fait qu'on peut donner au diamètre du secteur denté ou de la roue qui engendre la développante, une valeur correspondante à celle du diamètre oorrigé du oer- cle de base de l'engrenage à rectifier. 



   La description qui va suivre en regard du dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les par- ticularités qui ressortent tant du dessin que du texte faisant, bien entendu, partie de ladite invention. 



   La tige 1 représente, vu en élévation, un dispositif 
 EMI5.1 
 "seoteur-orémaillère" conçu suivant l'invention. 



   La fige 2 est une coupe par AB déduite de la fig. 1. 



   La fig. 3 montre schématiquement la combinaison du dispositif de la fig. 1 ou d'un dispositif analogue, avec un appareil réducteur de mouvement du genre "pantographe", le tout étant adapté à une machine à rectifier les engrenages droits. 



   La fig. 4 décrit à titre de variante une autre forme de réalisation de l'invention. 



   La fig. 5 est une coupe par CD de la   fig.4.   



   Les   f ig.   6 et 7 décrivent un dispositif supplémentaire applicable à l'appareil des fig. 4 et 5 et qui permet de déplacer cet appareil verticalement. , 
Les fig. 8 et 9 montrent un procédé de réglage des diamants ainsi que l'appareil utilisé à cet effet; cet appa- reil pouvant être adapté au dispositif des fig. 4 et 5. 
 EMI5.2 
 



  Le secteur denté 1, taillé de préférenoe,a..,in :Retît module, est solidaire du support 2, lui-même fixé au bâti de la machine à rectifier, par le moyen d'une série de vis 3. 



    L'axe 4   est maintenu d'un coté par le moyen   Ibis   du secteur   denté 1 et de l'autre par le support 2; l'écrou 5 bloque l'axe 4 qui est épaulé à cet effet, contre le support 2.   



   Le support oscillant 6 tourillonne sur l'axe   4, il   est entraîné dans un mouvement de va et vient par un disposi- tif bielle-manivelle attelé sur l'axe 7 ou par tout autre dis- positif analogue. L'amplitude de ce mouvement est réglée de manière que le point 8 qui, à l'origine est situé sur   le   dia- mètre primitif du seoteur denté 1, accomplisse une trajectoire 9, limitée aux dimensions de la meule, dimensions qui sont elles-mêmes déterminées par celles de la denture de l'engre- nage à rectifier. 



   La crémaillère 10 glisse dans les guides 11 et 12 du support oscillant 6 au fur et à mesure qu'elle roule sur le secteur denté 1. Le point 8 qui, à   l'origine     coïncidait   avec le point de contact du secteur 1 et de la crémaillère   10,   se déplace donc avec cette crémaillère 10 et, pour chacune des positions de cette dernière, la distance qui sépare le point 8 et le point de contact du secteur 1 et de la   crémail-   lère 10, est égale à la longueur de l'arc correspondant à 1'angle décrit à partir de la position initiale du support 6. 



  Ce dernier maintient l'axe de la crémaillère 10 constamment perpendiculaire au rayon du secteur denté 1 passant par la point de contact. 



  Sur la crémaillère 10, de part et d'autre de cette 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dernière, sont fixées les attaches 13 et 14 de l'appareil réducteur assemblées par les boulons 15 et les éorous 16. Les axes d'articulation 17 et 18, qui font partie de ces attaches 13 et 14 sont disposés rigoureusement en ligne avec le point   8 et auivent comme lui, les déplacements de la crémaillère 10 (courbe 9).   



   Le mode de réalisation des articulations de l'appareil réducteur n'offre pas d'intérêt pour la présente description. 



  Ces articulations seront de préférence montées sur billes et munies de dispositifs de rattrapage de jeu. 



   L'appareil réducteur de la fige 3 est représente sous la forme d'un pantographe. Les bras 19 et 20 sont articulés   sur les axes 17 et 18 solidaires des attaches 13 et 14 (voir également fige 1 et 2 et de la crémaillère 10.   



   Les axes 21 et 22 sont au centre des articulations des leviers 23 et 24 dont l'un 23, se prolonge jusqu'à l'axe 25 qui matérialise le point fixe du pantographe lorsque celui- oi est en position de travail. 



   Les axes intermédiaires 26 et 27 sont liés avec le porte-diamant 28 qui maintient la cartouche 29 à l'extrémité de laquelle est enchassé le diamant 30, Le porte-diamant 28 est muni d'un dispositif de réglage en longueur et de serrage de la cartouche 29 par la vis 31 ou par tout autre dispositif tendant au même but. 



   Le rapport entre les longueurs des bras de levier constituant le pantographe est évidemment choisi en vue d'ob- tenir le rapport de réduction désiré entre la trajectoire des axes 17 et 18 et celle du diamant 30. 



   L'axe 25 est maintenu par la chape 32 du levier 33, lequel est articulé sur/le support   ,   soit sur un axe indépen- dent, soit sur l'axe tournant 35.   Dans   ce dernier cas, on économise une articulation car l'axe 35 peut très bien tourner à l'intérieur du moyeu 36 du levier   53.   



   Cet axe 35 est guidé dans des paliers appropriés du   support   à l'une de ses extrémités, il reçoit la poulie 37 entraînée par la ou les courroies 38 qui transmettent le mou- vement soit d'un moteur, soit d'un autre organe tournant,aé- pendant de la machine à rectifier. l'autre extrémité, se trouve calé le plateau 39 portant le bouton manivelle 40 sur lequel tourillonne la tête 41 ae la bielle 42 dont le pied 43 est articulé sur l'axe 7 solidaire du support oscillant o. 



   La course de ce dispositif peut être rendue réglable par un déplacement approprié du bouton-manivelle 40 sur le plateau 39. 



   A l'intérieur de la chape constituée par le support 2, le levier 33 est muni d'un appendice 44 qui porte un   oeil  ;   dont le trou est en regard de la rente 46 du support 2, oon- oentrique à l'axe 35. Le levier 33 est   maintenu   en position de travail par serrage d'un boulon 47 traversant l'oeil   5   et la fente 46. 



   On peut ainsi régler la position initiale du diamant 30 par rapport à la meule 48. En outre, pour permettre a cette dernière de passer librement, le .Levier 33 peut être placé dans la position 33bis indiquée en pointillé sur la fig. 3 et immobilisé dans cette position par le boulon 47.   ici   chape 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 x2 ainsi que l'axe 25 viennent en 32bis. Il n'est pas néces- saire d'arrêter la rotation de l'axe 35 et, par suite, les oscillations du support 6, car l'appareil réducteur peut fonctionner à vide dans toutes les positions du levier 33. 



   Le support oscillant 6 est.articulé sur   l'axe   4 dans le support 2, de la manière décrite à propos des fig. l et 2. 



  Le secteur denté 1, sur lequel roule la   crémaillère   10, est. fixe par rapport au support 2 (voir description des   fig.l   et 2). 



    Les déplacements angulaires du support 6 peuvent être dans un certain sens limités par une butée réglable 49   vissée dans un bossage 50 du support 2 et prenant appui sur un appendice 6bis du support 6. On peut ainsi opérer un ré- glage du point d'origine 8 de la courbe 9. 



   Le dispositif qui vient d'être décrit ne peut évi- demment rectifier qu'une face de la meule 48. A cet effet cette dernière, entraînée par son support 51, se déplace pa-   rallèlement à l'axe longitudinal de la machine par le moyen d'un mécanisme approprie, de principe connu; elle se présente   en regard de   l'appareil   à rectifier qui repose, par son sup- port 2, sur le bati de la machine ou sur une construction attenante* 
La rectification de l'autre faoe de la meule 48 peut être effectuée soit par l'utilisation d'un deuxième appa- reil disposé symétriquement au premier et comprenant des élé- ments identiques, soit par retournement d'un appareil unique. 



   L'appareil décrit par les fig. 4 et 5 convient par- ticulièrement pour la rectification des engrenages ayantun diamètre primitif moyen ou grand, en effet, la transmission du mouvement est directe et le pignon 52 qui matérialise le cercle de base de la développante doit.avoir des dimensions appropriées à un travail mécanique relativementt important. La crémaillère 53 est guidée indirectement par une glissière.54 ménagée   dans.le   support oscillant 55. Cette glissière 54, ainsi que dans le cas des fig. 1 et 2, astreint la crémaillère 53 à rouler sur le pignon 52. 



   Le chariot 56 qui se déplace dans la glissière 54 porte lui-même une autre glissière 57 dans laquelle peut.se mouvoir le chariot secondaire 58 sur lequel est fixée la oré- maillère 53. La vis 59,   l'éorou   60 solidaire du   chariot   58, et la commande à main 61 permettent de régler la position de la crémaillère 53 d'après le diamètre du pignon 52, diamè- tre qu'on peut ainsi faire varier suivant les besoins. 



   Le chariot secondaire 58 porte un troisième chariot 62 qui se meut dans la glissière 63 du chariot 58 par l'ac- tion de la commande à main   64   agissant sur la vis 65 et l'é- crou 66 solidaire du chariot 62. Ce dispositif permet dtali- gner la pointe du diamant sur le diamètre primitif du pignon 52. 



   .Enfin le chariot 62 porte un petit chariot transver- sal   67   qui, par le moyen de.la commande à main 68 de la vis 69 et de l'éorou 70 solidaire du chariot 67, peut être dépla- cé dans un plan perpendiculaire au plan de la translation des chariots 58 et 62. Ce chariot 67 est aménagé pour recevoir et serrer,grâoe au boulon   71,   la cartouche 72 dans laquelle est enchâssé le diamant 73. 



   Le réglage horizontal obtenu par le chariot 67 et 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 le réglage vertical obtenu par le chariot 62 permettent de faire coïncider, dans tous les cas, la pointe du diamant 73 avec le point 74 marquant l'origine de la développante. 



   La meule 75, figurée en traits mixtes, se déplace périodiquement et vient se placer, à fin de rectification, en regard du diamant 73. 



   Le support oscillant 55 est muni d'une chape 76 qui lui communique, par le moyen d'une bielle, le mouvement alternatif, d'amplitude appropriée au profil de la meule 75, provenant d'un excentrique ou d'un levier quelconque disposé dans ce but. 



   Le support 55 oscille sur l'axe 77, entre la joue 
77bis et la rondelle 78 bloquée elle-même contre un épaule- ment de 77 par l'éorou 79 qui maintient l'axe 77 dans le support 80. La clavette 81 assure la fixité de l'axe 77 dans son support 80, lequel est lui-même fixé sur le banc de la machine ou sur une construction attenante. 



   Le pignon 52, sur lequel roule la crémaillère 53 est emmanché avec précision dans un alésage 82 de l'axe 77; l'épaulement   52bis   est maintenu contre la joue 77bis par le boulon 83, tandis que la clavette 84 empêche le pignon 52 de tourner. 



   Les commandes à main 61, 64 et 78 peuvent   ëtre   réa- lisées de manière à déplacer les chariots 58, 62 et 67 sans jeu et avec une grande précision. cet effet, il est avanta- geux de combiner ces   commandes   à main 61, 64 et 68 avec des verniers ou avec tout autre dispositif permettant la mesure préoise de déplacements très petits. A ces dispositifs on pourraien adjoindre d'autres afin de bloquer chacun des cha- riots 58, 62 et 67 après réglage. 



   On sait que les machines à rectifier les engrenages droits par meule de profil sont généralement munies d'un dis- positif de déplacement vertical de la meule afin de compenser l'usure de cette dernière. 



   Le dispositif décrit à propos des fige 4 et doit être monté sur le banc de la machine dans une position telle que l'axe du secteur denté ou de l'engrenage matérialisant le cercle de base de la développante soit en ligne avec l'axe de l'engrenage à rectifier si on a donné au diamètre du cer- ole primitifdu secteur denté ou de l'engrenage de base une valeur égale au diamètre du cercle de base de l'engrenage à reotifier. 



   On a vu, au cours de l'exposé, que cette condition n'est pas toujours remplie, la raison principale étant qu'un même secteur denté ou engrenage de base peut servir à reo- tifier des engrenages de nombre de dents différent. Il de- vient donc nécessaire de déplacer verticalement tout le dis- positif en question par rapport à l'engrenage à rectifier de manière que le point 74 désignant l'origine de la développante soit toujours dans l'alignement du point correspondant pris sur le cercle de base de la denture de l'engrenage à   rectifiée   
La distance de ce dernier point à l'axe de l'engrenage à rec- tifier est, ainsi qu'il a été dit, déterminée par une rela- tion simple entre le diamètre primitif et une constante dé- pendant de l'angle de pression. 



   Le support oscillant 55 peut donc être avantageuse- ment rendu mobile par rapport au bâti de la machine, et, par suite, par rapport à l'axe de l'engrenage à rectifier. Lors- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 qu'on a réalisé l'alignement correct du point 74 et du cer- cle de base de la denture de l'engrenage   à   rectifier, il ne faut plus déplacer le support oscillant 55 pendant toute la durée de la rectification d'un même engrenage ou d'une série d'engrenages identiques. En effet, la meule 75 sera abaissée périodiquement et amenée devant le diamant 73.ou elle se reo- tifiera en tournant au profil exact engendré par l'oscillation du diamant 73, ce dernier ne pouvant enlever que la quantité de matière correspondant à la quantité dont on a baissé la meule 75, diminuée de l'usure. 



   Le dispositif des fig. 6   et 7  ou tout autre disposi- tif du même genre remplit ce but. Le support 85 qui joue le même rôle vis à vis du dispositif que le support 80 des fig.4   et 5, oomporte deux semelles 86 et 87 qui sont guidées dans les.glissières 88 et 89 du bâti 90, lui-même fixé directement   ou non au banc de la maohine. 



   Les déplacements verticaux du support 85 sont com- mandés de préférence par deux vis 91 et 92 synchronisées par   une chaîne   93 ou par tout autre moyen mécanique. La commande à main 94, établie de manière à permettre le oas échéant des déplaoements très petits du support 85, déplacements qui de- vront être mesurables avec précision par le moyen d'un vernier ou autre appareil du même genre, est disposée sur la traverse 
95 qui relie les deux glissières 88 et 89 du bâti 90. 



   Sur la fig. 7 on retrouve les mêmes éléments que ceux décrits à propos des fig. 4 et 5 ou d'autres éléments de même nature.. 



   Il a été question dans la présente description de réglage vertical et horizontal du diamant et de déplacement vertical de tout le dispositif. Il est bien évident que le sens de ces différents mouvements peut varier suivant le type de la machine à rectifier c'est-à-dire suivant le sens selon lequel se déplace la meule pour la compensation de l'usure. 



   L'orientation des mouvements précités a donc été choisie uni- quement pour illustrer un exemple déterminé. 



   Les fig. 8 et 9 décrivent un procédé de réglage de la position du diamant 73, applicable en particulier au dis- positif des fig. 4,5 , 6 et 7. 



   Il s'agit de mesurer avec préoision la cote H qui est la distance entre la   pointe du.   diamant 73 lorsque celle-ci coïncide avec l'origine de la développante figurée en traits mixtes   (fig.8)   et le centre du pignon 52. Cette distance, ainsi qu'on l'a vu, doit être égale au rayon.du cercle primitif de ce pignon 52. 



   On connaît la valeur de cette cote R mais on n'a aucun moyen direct de se rendre compte, vu le décalage en longueur du diamant 73 par rapport au pignon 52, si ce diamant 
73 est bien à la distance R. 



   Pour résoudre cette difficulté le pignon 52 comporte un alésage très précis 52ter (fig.5) dans lequel se monte sans jeu, un mandrin   cylindrique   96 parfaitement calibré. Ce man- drin 96 présente à son extrémité libre une partie   plane 97   passant par son centre et il est suffisamment long pour que ce plan 97 soit en regard du diamant 73. Le plan 97 est orien- té une fois   pououtes   par un olavetage du mandrin 96 dans le pignon 52 ou par tout autre moyen analogue, de manière à être perpendiculaire au rayon R. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   La premier reglage consiste, par le moyen du chariot 
98 déplacé par la vis 99 et une commande appropriée agissant sur l'écrou 100, solidaire de 98, à amener la pointe du aia- mant 73 sur la perpendiculaire au plan 97 élevé au   oentre u   du mandrin 96. La vérification peut etre raite au moyen d'une équerre posée sur le plan 97. 



   . 



   Le deuxième réglage s'applique à la cote k. Le porte-diamant 101 est composé: 
1 ) d'une partie annulaire fendue serrant la car- touche   102,dans   laquelle est serti le   diaiuant   23 par   .Le   moyen de la vis 103. 



   2 ) d'une partie cylindrique lulbis tournant sans jeu dans un logement 8bis au chariot 98. La bague 104, gou- pillée en 105, retient le porte-diamant lui dans son logement 
98bis. 



   3 ) d'un levier   lOlter   comportant a son extrémite un cône femelle 106 disposé en regard d'un autre cone lemelle 
107 du chariot 98. 



   La distance a qui sépare le pivot   lOlbis   du porte- diamant 101, de l'axe du mandrin   96,   parallèlement au plan 97, est connue par construction. 



   Par une rotation de 90  du porte-diamant 101 autour de son pivot   101bis,   la cartouche 102 est amenée dans une posi- tion perpendioulaire au plan 97 et elle est immobilisée par la cheville oonique 108 pénétrant dans un deuxième alésage conique 109 du chariot 98. 



    La fig. 8 montre que la cote b qui mesure la corde de l'arc de 90 décrit par la pointe du diamant 73 autour de   l'axe   lOlbis,   est égale au produit de la dimension 2, que l'on suppose connue par racine oarrée de   .   Si de la valeur théo- rique de R, on retranche celle de B qui vient d'être calculée, on   tro-uve   la valeur C qui mesure l'épaisseur de la cale llu qui, posée sur le plan   97,   déterminera d'une manière concrète la position du diamant 73. Cette position sera corrigée, le cas échéant, par la manoeuvre du chariot 111 se déplaçant dans la glissière 63 du chariot 58 par le moyen de la vis 65 et de l'éorou 66 solidaire de 111, éléments déjà cités 4 propos des fig. 4, 5 , 6 et 7. 



   Il suffit à ce moment de retirer la cheville 108 et de mettre le porte-diamant 101 en position de travail. Pour ce faire, la cheville 108 est engagée dans l'oeil 106 du le- vier 101ter ainsi que daisle cône femelle 107 du chariot 98. 



   Il a été choisi à titre d'exemple, un angle de rota- tion du porte-diamant 101 de 90 . Il est bien évident qu'on pourrait adopter n'importe quel.angle compris entre 0 et 180  en calculant la cote B d'après les relations metriques exis-. tant entre la corde et la flèche d'un même arc. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Process for reproducing developing tooth profiles and its application to the correction of grinding wheels to re-tify spur gears.



   Among the processes used for grinding spur gear teeth, one of the simplest is that which consists in using grinding wheels whose profile corresponds to the hollow of the toothing to be ground.



   The grinding wheel is generally mounted on a sliding carriage which gives it a rectilinear back and forth movement. It passes successively between all the teeth of the gear, the latter, after each return of the grinding wheel, being offset by one tooth, by an automatic dividing device.



   To compensate for the wear of the grinding wheel, it is planned to bring it slightly closer to the toothing to be ground and to grind it, itself to the exact profile; these two operations are carried out periodically; either when changing the gear µ to be machined, or when a certain number of teeth of the same gear have been ground.



   All machines for grinding gears by rotating grinding wheel are fitted with devices of this kind, automatic or not, intended to maintain, as far as possible, the constancy of the profile of the grinding wheel, the aorreo- tion, therefore. profile is effected by one or more diamonds in front of which the grinding wheel passes immediately after the reduction of the distance between the grinding wheel and the teeth to be ground has been carried out.



   This practice obviously only gives an approximate solution to the problem which can only be solved correctly if the diamonds are made mobile so that they describe a trajectory coinciding with the ideal profile.

 <Desc / Clms Page number 2>

 of the grinding wheel.



   This profile which, as has been said, corresponds to the hollow of the toothing to be ground, is generally constituted by two involutes of a circle, symmetrical to one another with respect to the axis of the grinding wheel.



   The object of the present invention is to allow the production of devices forcing the diamond or diamonds to move, on the useful surface of the grinding wheel, following involutes of a circle contained in a plane passing through the axis of rotation of the grinding wheel. To this end, the movement of diamonds originates in the movements of a rectilinear bar which rolls on a fixed circular arc, the transmission of this movement being: either direct or provided by a reproducing device.



   The elements of the system are embodied by a rack rolling on a toothed seoteur or a fixed toothed wheel, the rack being guided, in this movement, by a support capable of rotating concentrically around the toothed sector. The control of the oscillations of the device can be ensured by a reciprocating member acting by means of the movable support of the rack.



   The diameter of the pitch circle of the toothing of the sector or of the wheel is chosen to be equal or approximately equal to the diameter of the circle at the base of the involute to be made, the latter diameter being calculated as a function of the modulus, of the number of teeth. the gear to be ground and the pressure angle of the teeth.



   If we consider a point determined on the axis of the rack, this point is at the origin of the developing when it coincides with the point of contact of the axis of the rack and the pitch circle of the toothed sector ( materializing the base circle of the involute).



   As the rolling takes place, the point considered moves away from the origin of the curve, while the point of oontaot moves simultaneously on the primitive oerole and on the axis of the rack since belongs to these two elements. The distance between these two points, measured on the axis of the rack, is constantly equal to the length of the pitch circular arc included between the origin of the curve and the point of contact of the rack and the primitive circle.



   The radius of the pitch circle, passing through the point of contact with the rack, is perpendicular by construction to the axis of the latter. This radius is materialized by the support of the rack, of which it was question and which turns concentrically around the toothed sector materializing the base circle of the curve. This support guides the rack which slides into a suitable housing provided in the support as the rolling takes place.



   It follows that the point considered, located on the axis of the rack, describes a curve called the developing circle, whose origin is located on the base circle, that is to say on the pitch circle of the toothed sector.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The diamond can be adapted in such a way that its point coincides with the point in question or else an intermediary device can be used in order to effect a reduction in the size of the displacements of the diamond relative to those of the rack. This latter solution makes it possible to construct the sector-rack system on a larger than life scale in order to use elements of suitable size whatever those of the gear to be ground. In addition, a better plot of the curve described by the diamond will be obtained, by the fact that the value of any errors coming from the sector and from the rack is divided by the ratio existing between the dimensions of the two homothetic figures made up l 'one by the trajectory of the diamond and the other by that of the point in question on the rack.



   The invention can also be applied to the construction of cams, the use of which, combined with a reproducer, allows the diamonds to be moved, on the forming wheel, in a manner analogous to that described above. .



   For this purpose, the rack can serve as a support for a grinding wheel working on the cam that it is proposed to build. The point of contact of the grinding wheel with the cam is constantly on the involute having as base circle the pitch circle of the toothed sector. The size of this pitch circle can be chosen so that all the elements of the device have dimensions suitable for the kind of work to be performed, since the cam is intended for use with a reproducer operating the reduction of. suitable scale.



   The whole system oscillates around the axis of the sector through the support of the rack that is. connected in an appropriate manner to a component in alternating movement (for example a connecting rod-crank system).



   If it is not desired to effect a reduction in the movement of the diamonds, it is obviously possible to transmit, as has been mentioned previously, the movement of the rack directly to the support of the diamonds.



  This will be done when the gears to be rectified have dimensions such that the base circle of the involute can be materialized by a sufficiently large toothed sector. The reduction of movement will therefore only be used for small modules and small numbers of teeth.



   It is logical to group the gears to be rectified by categories according to the number of teeth, as is usually done for cutting. For each of the categories thus marked and for each normal module, it is possible to establish a toothed sector whose radius will be a medium term between the limits of the category envisaged.



  The error made in relation to the theoretical profile corresponding to the exact number of teeth of one of the gears in the category, will be of the same order as that resulting from the use of a plain milling cutter or a cutting knife. - unique age for a category comprising gears of different number of teeth.



   We know that the radius of the base circle of the involute is equal to the radius of the pitch circle of the en-

 <Desc / Clms Page number 4>

 graining, multiplied by a constant equal to the cosine of the pressure angle of the teeth. In general, the number which expresses the value of the diameter of the base circle is not divisible by one of the normal modules which are stepped from 0 mm, 5 in 0 mm, 25.



   It is obvious that it is in the interest of adopting a small module for the toothed sector in order to attenuate the rolling irregularities and to reduce the meshing clearances between the sector and the rack, which clearances would harm the precision of the device. This consideration facilitates the search for a normal modulus, as it has just been defined, which is a divider of the diameter of the base circle or, where appropriate, of an approximate diameter.

   This search for a normal modulus for the sector and the rack is further facilitated if the gears to be ground of the same modulus and of neighboring numbers of teeth are grouped together in a single category, by the fact that the diameter of the pitch circle of the sector being chosen arbitrarily between the limits of the category, this choice can be made in consideration of the use of a normal module.



   If you want to obtain greater precision, it will always be possible to establish a sector and an oblique toothed rack by choosing the angle of inclination of the toothings so that the product of the apparent modulus (calculated starting from a normal real modulus, depending on the angle of inclination) by the number of teeth in the sector is strictly equal to the diameter of the base circle of the developing gear of the gear to be ground.



   Finally, it should be noted a final remark relating to the profile of the gear teeth. The diameter of the base circle of the involute is not always less than the diameter of the tooth root and we know that the portion of the tooth profile located below the base circle is not an involute arc, but simply a radius joining the base circle to the root circle. This happens, for example, for gears cut with the pressure angle of 20 (normalized pressure angle) having less than
38 teeth.



   This rectilinear portion of the tooth profile cannot obviously be reproduced by one of the devices which are the subject of the present disclosure. To rectify this part of the teeth, it is necessary to resort to the use of straight flanks, themselves rectified by diamonds animated by rectilinear movements, which does not raise any great difficulties.



   It is also possible to envisage adding to the devices designed according to the invention, a device for moving the support of the diamonds, parallel to the plane of the radial portion of the tooth, a portion which, as we have seen, connects the ring. base to the tooth root circle on gears with a small number of teeth.



   It frequently happens that for gears having a very small number of teeth (less than IL, so-called "corrected" tooth profiles are used in order to increase the thickness of the teeth at the base. This correction consists in giving a profile involute to a larger part of the tooth than that which should normally be drawn with this profile; it is obtained by an offset of the curve of the profile with respect to the teeth of the gear.

   The devices for reproducing involute profiles designed according to

 <Desc / Clms Page number 5>

 the invention also lend themselves to the grinding of corrected teeth by the fact that the diameter of the toothed sector or of the wheel which generates the involute can be given a value corresponding to that of the corrected diameter of the base circle of the gear to be ground.



   The description which will follow with regard to the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the drawing and from the text being, of course, part of it. said invention.



   The rod 1 represents, seen in elevation, a device
 EMI5.1
 "seoteur-orémaillère" designed according to the invention.



   Figure 2 is a section through AB deduced from FIG. 1.



   Fig. 3 schematically shows the combination of the device of FIG. 1 or a similar device, with a movement reduction device of the "pantograph" type, the whole being adapted to a machine for grinding spur gears.



   Fig. 4 alternatively describes another embodiment of the invention.



   Fig. 5 is a section through CD of FIG. 4.



   The f ig. 6 and 7 describe an additional device applicable to the apparatus of FIGS. 4 and 5 and which allows this device to be moved vertically. ,
Figs. 8 and 9 show a method of setting diamonds as well as the apparatus used for this purpose; this apparatus being able to be adapted to the device of FIGS. 4 and 5.
 EMI5.2
 



  The toothed sector 1, preferably cut, a .., in: Retît module, is integral with the support 2, itself fixed to the frame of the grinding machine, by means of a series of screws 3.



    The axis 4 is maintained on one side by the means Ibis of the toothed sector 1 and on the other by the support 2; the nut 5 blocks the axis 4 which is shouldered for this purpose, against the support 2.



   The oscillating support 6 is journaled on the axis 4, it is driven in a reciprocating movement by a connecting rod-crank device coupled to the axis 7 or by any other similar device. The amplitude of this movement is adjusted so that the point 8 which, at the origin is situated on the pitch diameter of the toothed motor 1, accomplishes a trajectory 9, limited to the dimensions of the grinding wheel, dimensions which are themselves. same determined by those of the teeth of the gear to be ground.



   The rack 10 slides in the guides 11 and 12 of the oscillating support 6 as it rolls on the toothed sector 1. The point 8 which, originally coincided with the point of contact of the sector 1 and the rack 10, therefore moves with this rack 10 and, for each of the positions of the latter, the distance which separates point 8 and the point of contact of sector 1 and of rack 10, is equal to the length of l 'arc corresponding to the angle described from the initial position of the support 6.



  The latter maintains the axis of the rack 10 constantly perpendicular to the radius of the toothed sector 1 passing through the point of contact.



  On rack 10, on either side of this

 <Desc / Clms Page number 6>

 last, are fixed the fasteners 13 and 14 of the reducing apparatus assembled by the bolts 15 and the rings 16. The articulation pins 17 and 18, which are part of these fasteners 13 and 14 are arranged strictly in line with the point 8 and like him, the movements of the rack 10 (curve 9).



   The embodiment of the joints of the reducing device is of no interest for the present description.



  These joints will preferably be mounted on balls and equipped with play take-up devices.



   The reducing device of fig 3 is shown in the form of a pantograph. The arms 19 and 20 are articulated on the axes 17 and 18 integral with the fasteners 13 and 14 (see also freezes 1 and 2 and the rack 10.



   The axes 21 and 22 are at the center of the joints of the levers 23 and 24, one of which 23 extends to the axis 25 which materializes the fixed point of the pantograph when the latter is in the working position.



   The intermediate pins 26 and 27 are linked with the diamond holder 28 which maintains the cartridge 29 at the end of which is embedded the diamond 30, The diamond holder 28 is provided with a device for adjusting the length and clamping the cartridge 29 by the screw 31 or by any other device tending to the same purpose.



   The ratio between the lengths of the lever arms constituting the pantograph is obviously chosen with a view to obtaining the desired reduction ratio between the trajectory of the axes 17 and 18 and that of the diamond 30.



   The axis 25 is held by the yoke 32 of the lever 33, which is articulated on the support, either on an independent axis or on the rotating axis 35. In the latter case, a joint is saved because the axis 35 can very well rotate inside the hub 36 of lever 53.



   This axis 35 is guided in suitable bearings of the support at one of its ends, it receives the pulley 37 driven by the belt or belts 38 which transmit the movement either of a motor or of another rotating member. , hanging from the grinding machine. the other end is wedged the plate 39 carrying the crank button 40 on which the head 41 is journalled ae the connecting rod 42 whose foot 43 is articulated on the axis 7 integral with the oscillating support o.



   The stroke of this device can be made adjustable by an appropriate movement of the crank button 40 on the plate 39.



   Inside the yoke formed by the support 2, the lever 33 is provided with an appendage 44 which carries an eye; the hole of which is opposite the annulus 46 of the support 2, oon-centric to the axis 35. The lever 33 is held in the working position by tightening a bolt 47 passing through the eye 5 and the slot 46.



   It is thus possible to adjust the initial position of the diamond 30 with respect to the grinding wheel 48. In addition, to allow the latter to pass freely, the .Lever 33 can be placed in the position 33a indicated in dotted lines in FIG. 3 and immobilized in this position by bolt 47. here clevis

 <Desc / Clms Page number 7>

 x2 as well as the axis 25 come in 32bis. It is not necessary to stop the rotation of the axis 35 and, consequently, the oscillations of the support 6, because the reduction apparatus can operate without load in all the positions of the lever 33.



   The oscillating support 6 est.articulé on the axis 4 in the support 2, in the manner described with reference to FIGS. l and 2.



  The toothed sector 1, on which the rack 10 runs, is. fixed relative to the support 2 (see description of fig.l and 2).



    The angular displacements of the support 6 can be limited in a certain sense by an adjustable stop 49 screwed into a boss 50 of the support 2 and resting on an appendage 6bis of the support 6. It is thus possible to adjust the point of origin. 8 of curve 9.



   The device which has just been described can obviously only rectify one face of the grinding wheel 48. To this end, the latter, driven by its support 51, moves parallel to the longitudinal axis of the machine by the by means of an appropriate mechanism, of known principle; it is presented opposite the device to be rectified which rests, by its support 2, on the frame of the machine or on an adjoining construction *
The rectification of the other side of the grinding wheel 48 can be effected either by the use of a second apparatus arranged symmetrically to the first and comprising identical elements, or by turning over a single apparatus.



   The apparatus described in FIGS. 4 and 5 are particularly suitable for grinding gears having a medium or large pitch diameter, in fact the transmission of the movement is direct and the pinion 52 which materializes the base circle of the involute must have dimensions suitable for a job. relatively important mechanics. The rack 53 is guided indirectly by a slide.54 formed dans.le oscillating support 55. This slide 54, as in the case of FIGS. 1 and 2, requires the rack 53 to roll on the pinion 52.



   The carriage 56 which moves in the slide 54 itself carries another slide 57 in which can move the secondary carriage 58 on which the starter 53 is fixed. The screw 59, the oror 60 integral with the carriage 58 , and the hand control 61 make it possible to adjust the position of the rack 53 according to the diameter of the pinion 52, a diameter which can thus be varied as required.



   The secondary carriage 58 carries a third carriage 62 which moves in the slideway 63 of the carriage 58 by the action of the hand control 64 acting on the screw 65 and the nut 66 integral with the carriage 62. This device allows the point of the diamond to be drawn on the pitch diameter of pinion 52.



   Finally, the carriage 62 carries a small transverse carriage 67 which, by means of the hand control 68 of the screw 69 and of the oror 70 integral with the carriage 67, can be moved in a plane perpendicular to the plane of the translation of the carriages 58 and 62. This carriage 67 is arranged to receive and clamp, thanks to the bolt 71, the cartridge 72 in which the diamond 73 is embedded.



   The horizontal adjustment obtained by the carriage 67 and

 <Desc / Clms Page number 8>

 the vertical adjustment obtained by the carriage 62 make it possible, in all cases, to make the point of the diamond 73 coincide with the point 74 marking the origin of the involute.



   The grinding wheel 75, shown in phantom lines, moves periodically and is placed, at the end of the grinding, opposite the diamond 73.



   The oscillating support 55 is provided with a yoke 76 which communicates to it, by means of a connecting rod, the reciprocating movement, of amplitude appropriate to the profile of the grinding wheel 75, coming from an eccentric or from any lever arranged for this purpose.



   The support 55 oscillates on the axis 77, between the cheek
77bis and the washer 78 itself blocked against a shoulder of 77 by the orou 79 which maintains the axis 77 in the support 80. The key 81 ensures the fixity of the axis 77 in its support 80, which is itself fixed on the machine bed or on an adjoining structure.



   The pinion 52, on which the rack 53 runs, is fitted with precision in a bore 82 of the axis 77; the shoulder 52bis is held against the cheek 77bis by the bolt 83, while the key 84 prevents the pinion 52 from rotating.



   The hand controls 61, 64 and 78 can be made so as to move the carriages 58, 62 and 67 without play and with great precision. To this end, it is advantageous to combine these hand controls 61, 64 and 68 with verniers or with any other device allowing the preoise measurement of very small displacements. Other devices could be added to these devices in order to block each of the carriages 58, 62 and 67 after adjustment.



   It is known that machines for grinding spur gears by profile grinding wheels are generally provided with a device for vertical displacement of the grinding wheel in order to compensate for the wear of the latter.



   The device described with regard to the pins 4 and must be mounted on the machine bench in a position such that the axis of the toothed sector or of the gear materializing the base circle of the involute is in line with the axis of the gear to be rectified if the diameter of the pitch circle of the toothed sector or of the base gear has been given a value equal to the diameter of the base circle of the gear to be reotified.



   It has been seen, during the presentation, that this condition is not always fulfilled, the main reason being that the same toothed sector or base gear can be used to re-tify gears with different number of teeth. It therefore becomes necessary to move the entire device in question vertically with respect to the gear to be rectified so that point 74 designating the origin of the involute is always in alignment with the corresponding point taken on the circle. base of the gear teeth to ground
The distance from this last point to the axis of the gear to be rectified is, as has been said, determined by a simple relation between the pitch diameter and a constant de- pendent on the angle of pressure.



   The oscillating support 55 can therefore be advantageously made movable relative to the frame of the machine, and, consequently, relative to the axis of the gear to be ground. When

 <Desc / Clms Page number 9>

 that the correct alignment of point 74 and of the base circle of the toothing of the gear to be ground has been achieved, the oscillating support 55 must no longer be moved during the entire grinding period of the same gear or a series of identical gears. Indeed, the grinding wheel 75 will be lowered periodically and brought in front of the diamond 73. Or it will reotify itself by turning to the exact profile generated by the oscillation of the diamond 73, the latter being able to remove only the quantity of material corresponding to the quantity which we lowered the grinding wheel 75, reduced wear.



   The device of FIGS. 6 and 7 or any other device of the same kind fulfills this aim. The support 85 which plays the same role with respect to the device as the support 80 of Figs. 4 and 5, oomporte two soles 86 and 87 which are guided in les.glissières 88 and 89 of the frame 90, itself fixed directly or no to the maohine bench.



   The vertical movements of the support 85 are preferably controlled by two screws 91 and 92 synchronized by a chain 93 or by any other mechanical means. The hand control 94, established so as to allow, where appropriate, very small displacements of the support 85, displacements which must be measurable with precision by means of a vernier or other device of the same kind, is arranged on the cross member.
95 which connects the two slides 88 and 89 of the frame 90.



   In fig. 7 we find the same elements as those described with regard to FIGS. 4 and 5 or other elements of the same nature.



   In the present description, vertical and horizontal adjustment of the diamond and vertical displacement of the entire device have been discussed. It is obvious that the direction of these different movements can vary according to the type of the grinding machine, that is to say according to the direction in which the grinding wheel moves to compensate for wear.



   The orientation of the aforementioned movements was therefore chosen solely to illustrate a specific example.



   Figs. 8 and 9 describe a method of adjusting the position of diamond 73, applicable in particular to the device of FIGS. 4,5, 6 and 7.



   It is a question of measuring with advance the dimension H which is the distance between the point of. diamond 73 when this coincides with the origin of the involute shown in phantom (fig.8) and the center of the pinion 52. This distance, as we have seen, must be equal to the radius of the circle pitch of this pinion 52.



   We know the value of this dimension R but we have no direct means of realizing, given the offset in length of diamond 73 with respect to pinion 52, if this diamond
73 is indeed at distance R.



   To resolve this difficulty, the pinion 52 has a very precise bore 52ter (fig.5) in which a perfectly calibrated cylindrical mandrel 96 is mounted without play. This mandrel 96 has at its free end a planar part 97 passing through its center and it is long enough for this plane 97 to be opposite the diamond 73. The plane 97 is oriented once it is turned by an olavage of the mandrel. 96 in the pinion 52 or by any other similar means, so as to be perpendicular to the radius R.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The first adjustment consists, by means of the carriage
98 moved by the screw 99 and a suitable command acting on the nut 100, integral with 98, to bring the point of the magnet 73 on the perpendicular to the plane 97 raised at the center of the mandrel 96. The check can be carried out at by means of a set square on the plane 97.



   .



   The second setting applies to dimension k. The 101 diamond holder is made up of:
1) of a split annular part clamping the cartridge 102, in which the diaiuant 23 is crimped by means of the screw 103.



   2) of a cylindrical part lulbis rotating without play in a housing 8bis to the carriage 98. The ring 104, pinned at 105, retains the diamond holder in its housing
98bis.



   3) a lOlter lever comprising at its extremity a female cone 106 arranged opposite another cone lemelle
107 of carriage 98.



   The distance a which separates the pivot 110a of the diamond holder 101 from the axis of the mandrel 96, parallel to the plane 97, is known by construction.



   By a 90 ° rotation of the diamond holder 101 around its pivot 101bis, the cartridge 102 is brought into a position perpendicular to the plane 97 and it is immobilized by the oonic pin 108 entering a second conical bore 109 of the carriage 98.



    Fig. 8 shows that the dimension b which measures the chord of the arc of 90 described by the point of the diamond 73 around the axis lOlbis, is equal to the product of dimension 2, which is assumed to be known by root oarrée of. If from the theoretical value of R, we subtract that of B which has just been calculated, we find the value C which measures the thickness of the wedge llu which, placed on the plane 97, will determine a concretely the position of the diamond 73. This position will be corrected, if necessary, by the operation of the carriage 111 moving in the slide 63 of the carriage 58 by means of the screw 65 and the oror 66 integral with 111, elements already cited 4 about fig. 4, 5, 6 and 7.



   It suffices at this time to remove the pin 108 and put the diamond holder 101 in the working position. To do this, the pin 108 is engaged in the eye 106 of the lever 101ter as well as the female cone daisle 107 of the carriage 98.



   As an example, an angle of rotation of the diamond holder 101 of 90 has been chosen. It is obvious that any angle between 0 and 180 could be adopted by calculating the dimension B from the existing metric relations. so much between the string and the arrow of the same bow.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1 ) Une machine à reproduire mécaniquement des profils de.dentures à développante, destinée en particulier à la correction des meules à rectifier les engrenages, caractérisée en ce que la pointe de l'outil est assujettie <Desc/Clms Page number 11> à décrire une trajectoire en forme de développante de cercle par la liaison de cette pointe au mouvement d'un point déter- miné d'une crémaillère 10 assujettie à rouler sur un secteur denté 1 ou un engrenage de base,, 52 fixes. CLAIMS 1) A machine for mechanically reproducing involute tooth profiles, intended in particular for correcting grinding wheels for grinding gears, characterized in that the tip of the tool is secured <Desc / Clms Page number 11> in describing a trajectory in the form of an involute of a circle by the connection of this point to the movement of a determined point of a rack 10 fixed to roll on a toothed sector 1 or a base gear 52 fixed. 2 ) Machine selon 1 caractérisée en ce que la cré- maillère 10.est mobile longitudinalement dans un support 6 qui peut osoiller, coaxialement au secteur denté ou a l'engre- nage de bases fixes, sous l'action d'un méoanisme de oommande alternatif, par exemple, un méoanisme bielle-manivelle. 2) Machine according to 1 characterized in that the rack 10.is movable longitudinally in a support 6 which can oscillate, coaxially with the toothed sector or with the gear of fixed bases, under the action of a mechanism of Alternative control, for example, a connecting rod-crank mechanism. 3 ) Machine selon 1 et 2 caractérisée en ce que la pointe 30 de l'outil est liée à la crémaillère par l'intermé- diaire d'un mécanisme amplificateur ou, de préférence réduc- teur (fig.3), connu en soi, qui permet de faire décrire à cette pointe une trajeotoire homothétique de celle du point de la crémaillère. 3) Machine according to 1 and 2 characterized in that the tip 30 of the tool is linked to the rack by the intermediary of an amplifying or, preferably reducing, mechanism (fig. 3), known per se. , which makes it possible to describe at this point a trajectory homothetic to that of the point of the rack. 4 ) Machine selon 1 et 2 caractérisée en ce que .la pointe de 1!outil 73 est directement solidaire de la cré- maillère et décrit une trajectoire égale et parallèle à celle du point déterminé 74 de la crémaillère. 4) Machine according to 1 and 2 characterized in that the tip of the tool 73 is directly integral with the rack and describes a path equal and parallel to that of the determined point 74 of the rack. 5 ) Machine selon 1 et 2 caractérisée en ce que le rayon du cercle primitif du secteur denté 1 ou de l'engrenage de base 52 est égal ou très voisin du cercle de base de la développante de l'engrenage à rectifier ou du cercle de base de l'un des engrenages d'une même catégorie d'engrenages aant même module normal. 5) Machine according to 1 and 2 characterized in that the radius of the pitch circle of the toothed sector 1 or of the base gear 52 is equal to or very close to the base circle of the involute of the gear to be ground or of the circle of base of one of the gears of the same category of gears with the same normal modulus. 6 ) Machine selon 1 et suivantes caractérisée en ce ' que le module du secteur denté 1 ou de l'engrenage de base 52 fixes est petit et choisi parmi les modules normaux. 6) Machine according to 1 and following characterized in that the module of the toothed sector 1 or of the base gear 52 fixed is small and chosen from normal modules. 7 ) Machine selon 1 et suivantes caractérisé en ce que le cercle primitif de l'engrenage fixe 52 est rigou- reusement égal au oerole de base de la développante grâce au choix de l'inclinaison de la denture, réalisée avec un module normal, déterminant un module apparent qui divise exaotement le diamètre du cercle de base. 7) Machine according to 1 and following ones characterized in that the pitch circle of the fixed gear 52 is rigorously equal to the base oerole of the involute thanks to the choice of the inclination of the teeth, produced with a normal modulus, determining an apparent modulus which divides exactly the diameter of the base circle. 8 ) .Machine selon 1 et suivantes caractérisée en ce que la trajectoire curviligne de la pointe de l'outil est précédée d'un mouvement de translation rectiligne qui permet d'obtenir un tracé des flancs de dentures résultant de la juxtaposition d'une partie rectiligne et d'une partie en développante. 8). Machine according to 1 and following ones characterized in that the curvilinear trajectory of the tip of the tool is preceded by a rectilinear translational movement which makes it possible to obtain a layout of the tooth flanks resulting from the juxtaposition of a part rectilinear and of an involute part. 9 ) Machine selon 1 et suivantes caractérisée en ce que le profil décrit par l'outil peut être décalé par rapport au cercle de base de manière à obtenir un profil dit "corrigé". 9) Machine according to 1 and following characterized in that the profile described by the tool can be offset from the base circle so as to obtain a so-called "corrected" profile. 10 ) Machine selon 1 et suivantes caractérisée en ce que l'ensemble du mécanisme de rectification peut subir une translation verticale permettant d'aligner rigoureusement le point drigine de la développante avec l'origine du profil de la denture à rectifier lorsque le cercle primitif du secteur denté de base n'est pas exactement égal au cercle de base de l'engrenage à rectifier (fig. 6 et 7). 10) Machine according to 1 and following characterized in that the whole of the grinding mechanism can undergo a vertical translation making it possible to rigorously align the root point of the involute with the origin of the profile of the toothing to be ground when the pitch circle of the involute base toothed sector is not exactly equal to the base circle of the gear to be ground (fig. 6 and 7). 11 ) Machine selon 1 et suivantes caractérisée en ce que le réglage de la coïncidence de la projection orthogonale de la pointe de l'outil,73 sur le plan de la trajectoire, avec le point 74 de la crémaillère déorivant cette trajectoire, est obtenu par des moyens connus, par exemple, par une oombi- naison de chariots orthogonaux 58-62 animés de mouvements translation.. <Desc/Clms Page number 12> 11) Machine according to 1 and following characterized in that the adjustment of the coincidence of the orthogonal projection of the tip of the tool, 73 on the plane of the trajectory, with the point 74 of the rack deviating from this trajectory, is obtained by known means, for example, by a combination of orthogonal carriages 58-62 moving in translation. <Desc / Clms Page number 12> 12 ) échine selon 1 et suivantes caractérisée en ce que la coïncidence de la projection orthogonale de la pointe de l'outil 73 sur le plan de la trajectoire avec le point 74 de la crémaillère décrivant cette trajectoire est obtenue, à l'origine de ladite trajectoire, en imprimant à l'outil un déplacement par rotation d'amplitude connue, qui awàne sa pointe à une distance (CI déterminée d'un plan de référence 97 choisi, de préférence passant par le centre de cercle de base et perpendiculaire au rayon de ce cercle qui passe par l'origine 74 de la développante, cette distance étant matéria- lisée par une cale d'épaisseur 110 au contact de laquelle on amène la pointe de l'outil 73. 12) chine according to 1 and following ones characterized in that the coincidence of the orthogonal projection of the point of the tool 73 on the plane of the trajectory with the point 74 of the rack describing this trajectory is obtained, at the origin of said trajectory, by imparting to the tool a displacement by rotation of known amplitude, which awàne its point at a distance (CI determined from a chosen reference plane 97, preferably passing through the center of the base circle and perpendicular to the radius of this circle which passes through the origin 74 of the involute, this distance being materialized by a shim 110 in contact with which the tip of the tool 73 is brought into contact.
BE456705D BE456705A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE456705A true BE456705A (en)

Family

ID=110312

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE456705D BE456705A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE456705A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2032294B1 (en) Ring-rolling bearing with axial displacement and shaping tooling equipped with such a bearing
EP0640435B1 (en) Grinding machine
FR2459103A1 (en) DIVISION-GENERATING METHOD AND DEVICE FOR THE GRINDING OF GEAR DENTURES
EP1606079A1 (en) Machine for grinding optical lenses
FR2587253A1 (en) PROCESS FOR MACHINING WHEEL SIDEWHEELS BY DEVELOPING BEARING AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
WO1997013614A1 (en) Device for measuring or checking an orbitally mobile cylindrical part during machining thereof
CH289771A (en) Machine for cutting a toothed wheel.
BE456705A (en)
CH682549A5 (en) Heading machine and cut along a strip of material that scrolls.
FR2811254A1 (en) SHEET PROCESSING MACHINE FOR THE MANUFACTURE OF PACKAGING
FR2471837A1 (en) BEVEL BEARING BALL LOGS GRINDING MACHINE
FR2752760A1 (en) MACHINING UNIT WITH ROTATING HEAD
FR2757791A1 (en) MACHINING DEVICE PROVIDED WITH A ROTATING TABLE
EP0478439B1 (en) Machine for manufacturing ground screws starting from rods
EP1993797B1 (en) Method for drilling an ophthalmic lens to obtain the desired shape and dimension of a hole to be drilled in said lens
BE667283A (en)
FR2621509A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR FINISHING A TOOTH SURFACE OF A GEAR
FR2826599A1 (en) Spectacle lens drilling procedure and apparatus has rotary plate on drill base to move lens about fixed point to make edge notch and hole
CH406775A (en) Mechanism causing the tape to be transported step by step over a determined sector, independently of the movements made by the rest of the tape
CH378130A (en) Gear cutting machine
CH528108A (en) Method for manufacturing a time instrument part, machine for implementing the method and time instrument part manufactured according to the method
CH321619A (en) Machine for cutting and measuring the profile of gear teeth of a bevel gear
BE454085A (en)
BE527745A (en)
CH365968A (en) Process for edging lenses or spectacle lenses and device for carrying out this process