BE408591A - - Google Patents

Info

Publication number
BE408591A
BE408591A BE408591DA BE408591A BE 408591 A BE408591 A BE 408591A BE 408591D A BE408591D A BE 408591DA BE 408591 A BE408591 A BE 408591A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rod
toothed
wheels
turntables
fingers
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE408591A publication Critical patent/BE408591A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29DPRODUCING PARTICULAR ARTICLES FROM PLASTICS OR FROM SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE
    • B29D99/00Subject matter not provided for in other groups of this subclass
    • B29D99/0096Producing closure members for containers, e.g. closure caps or stoppers
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29LINDEXING SCHEME ASSOCIATED WITH SUBCLASS B29C, RELATING TO PARTICULAR ARTICLES
    • B29L2031/00Other particular articles
    • B29L2031/56Stoppers or lids for bottles, jars, or the like, e.g. closures
    • B29L2031/565Stoppers or lids for bottles, jars, or the like, e.g. closures for containers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Drying Of Solid Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif pour la fabrication de capsules en matières organiques pour bouteilles   ".   



   L'invention a pour objet un appareil pour la fabrication de capsules en matières organiques pour bouteilles, appareil dans lequel un dispositif pour transporter les formes placées sur des baguettes, tringles, etc.... est mis en mouvement commandé par un travail continu, un dispositif pour l'immersion des formes et un dispositif pour le séchage des formes sont actionnés en assurant leur rotation continue, ce dernier dispositif comportant un organe pour seotionner, à la longueur nécessaire pour les capsules, la couche apportée sur les formes. 



   Ces formes pour la fabrication des capsules sont constituées de manière connue par des doigts, disposés en une ou 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 plusieurs rangées sur des baguettes de support formant râteaux. 



   La présente invention concerne des améliorations de ce dispositif, améliorations qui simplifient sa construction et son service et diminuent considérablement les frais d'exploita- tion. 



   D'après l'invention, l'amélioration du dispositif d'immer- sion consiste en ce que des plaques basculantes, pourvues d'une fente et accouplées par ltaxe à un pignon denté, sont montées dans les pièces coulissantes du dispositif d'immersion, plaques tournantes qui aussi bien avant qu'après l'opération d'immersion sont, en vue de basculer de la position debout en la position suspendue et inversement, les formes posées sur les baguettes, tournées de 180  en avant et ensuite en arrière, au moyen d'une crémaillère ou d'un segment, etc. en prise avec le pignon denté et actionné par une combinaison de leviers mis en mouve- ment par une came du dispositif de commande. 



   De plus, le dispositif de séchage selon l'invention est constitué de manière à ce que les plaques basculantes soient installées en cercle sur les surfaces intérieures se faisant face de deux roues fixées sur un arbre commun et pouvant être   avancé/de   baguette en baguette par le dispositif de commande actionnant aussi le dispositif d'immersion et que les plaques basculantes munies de pignons dentés, soient, avant de recevoir une baguette garnie de formes, guidées rigidement par un rail de guidage, mais après s'être chargées d'une baguette, mises en rotation indépendamment du mouvement de rotation fractionné des roues, au moyen d'une chaîne disposée le long de la couron- de la roue ne/en prise avec le pignon denté. 



   En outre, le dispositif de sectionnement des capsules est constitué suivant l'invention par plusieurs couteaux disposés à rotation, ou molettes, les doigts fixés sur la baguette et revêtus d'une couche déjà séchée étant tournés en un circuit fermé, autour des axes de rotation des couteaux par une oomman- 
 EMI2.1 
 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de à excentrique et appuyés contre les molettes tranchantes opposées tangentiellement à la périphérie des doigts pour couper la m couche. 



   Dans le dessin est représenté schématiquement une forme de réalisation de l'invention à titre d'exemple, à savoir :
La figure 1 montre le dispositif d'immersion et de séchage; la figure 2 un détail du dispositif de séchage et les figures 3 et 4 le dispositif de sectionnement vu en élévation et en plan. 



   Pour la fabrication en série des capsules, le dispositif suivant l'invention emploie des baguettes 1 sur lesquelles sont fixées une ou plusieurs rangées de doigts disposés avec un éoartement déterminé. Ces baguettes, portant les doigts adaptés à la forme de*la capsule à fabriquer selon les besoins, . sont posées sur des guidages 3 disposés parallèlement sur les faoes intérieures du bâti ( non représenté dans le dessin ). 



  Le dispositif d'immersion est installé sous les guidages 3. 



  Celui-ci se compose de deux pièces coulissantes   5 logées   mobiles dans deux guidages verticaux 4 et comportant une fente 6 correspondant à la hauteur des baguettes 1 et les traversant entièrement et se plaçant dans la position normale des pièces coulissantes 5 exactement en face des extrémités correspondantes des deux guidages horizontaux 3. Le long de ces guidages 3 est installé un dispositif transporteur pour l'avancement commandé des baguettes posées sur les guidages, dispositif qui se oompose de deux rubans ou chaînes sans fin 8 passés sur deux ou plusieurs rouleaux de guidage 7 et comportant des butées 9 placées à intervalles réguliers l'une de l'autre et dépassant dans le chemin du parcours des baguettes 1.

   A l'aide de ces butées, les baguettes sont poussées successivement une à une par le ruban transporteur dans la fente 6 de chaque pièce coulissante 5 du dispositif d'immersion. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Pour l'opération de l'immersion un arbre manivelle 10 est mis en rotation, qui, au moyen des bielles 11,fait en même temps descendre et remonter les pièces coulissantes 5 qui dans ce mouvement plongent les doigts de la baguette 1 insérée dans la fente 6 à une profondeur réglée d'avance dans un réci- pient 11 rempli de la solution de matières organiques. 



   Pour le réglage de la profondeur d'immersion le récipient 12 est installé dans le bâti de manière à pouvoir être changé de hauteur et immobilisé au point de réglage voulu, par exemple au moyen d'une commande à vis sans fin 13. Les doigts 1 relevés après l'immersion jusqu'aux guidages 3 seront ensuite tournés de 1800 vers la position debout au moyen de plaques basculantes   @   14 prévues dans les pièces coulissantes 5, pour permettre une répartition égale de la pellicule se formant à la surface du doigt et encore liquide.

   Ces plaques basculantes qui entourent par leur fente 6 la baguette dans toute sa largeur sont munies de roues dentées 15 qui, dans la position normale des pièces coulissantes 5, sont chacune en prise avec une crémaillère 18 commandée par des leviers combinés 16 et 17, qui après l'opéra- tion d'immersion sont actionnés par un dispositif de commande commandant aussi l'appareil transporteur 8 et le dispositif d'immersion. 



   Ce dispositif de commande se compose de plusieurs segments dentés fixés sur l'arbre de commande 19 de toute l'installation et d'une came, le segment denté 20 actionnant, par l'entremise d'une roue dentée 21 disposée sur son parcours, le ruban trans- porteur 8, tandis que le segment denté 22 commande une roue dentée 23 fixée sur l'arbre manivelle. La   oame   45 fixée à côté des segments dentés 20 et 22 sur l'arbre de commande 19 actionne un cliquet 24 portant utilement à son extrémité libre un galet et relié au levier 16 pour déplacer par celui-ci les crémaillères 18 pour tourner les plaques tournantes 14 . 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



     Apres   l'opération d'immersion la baguette 1 portant les doigts 2 déjà debout se trouvant dans les fentes des plaques basculantes 14 est renvoyée du champ d'action des pièces coulissantes 5 et poussée d'une section du chemin de guidage 3 vers un dispositif séchoir au moyen d'une butée 9 du ruban transporteur remis en mouvement par le segment denté 20. 



   Ce dispositif de séchage se compose de plusieurs plaques tournantes 26 disposées/utilement en un cercle sur la face intérieure de deux roues   25   reliées entre elles par un axe de rotation, lesdites plaques tournantes disposées exactement l'une en face de l'autre et présentant une fente   27   ouverte d'un coté pour permettre d'y introduire les extrémités des baguettes. 



  Sur les tourillons des plaques tournantes 26 sont fixées des roues dentées   28   en prise avec une chaîne sans fin ou ruban de transmission, etc. 30 passant sur des rouleaux de guidage 29 et s'étendant sur à peu près la moitié de la périphérie des deux roues 25. Cette chaîne sans fin est maintenue constamment en mouvement par une roue dentée folle de renvoi 31 et met chaque fois en rotation les plaques tournantes 26 se trouvant dans la moitié supérieure de la roue. Sur les tourillons des plaques tournantes 26 sont disposées en outre, sur la face extérieure, des roues 25, des poulies de commande 32, équipées d'un ergot disposé excentriquement 33 et d'un bord de guidage 34. Or, les deux roues sont réglées de manière à ce qu'une de ces plaques tournantes 26 viennent toujours se placer avec sa fente 27 exactement en regard du guidage 3.

   Afin d'obliger chaque fente des plaques tournantes 26 à prendre cette position, on a disposé sur le parcours de la moitié inférieure de la périphérie des roues un guidage courbe 35 s'étendant depuis les glissières 3 jusqu'aux guides de sortie 36 et qui coopère avec les bords du guidage 34 des poulies de commande 32 lorsque les plaques tournantes 26 sont vides, pour permettre à la 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 baguette 1, retirée par le dispositif de transport de la pièce coulissante 5 du dispositif d'immersion, d'être introduite, par un mouvement commande, dans la fente 27 de la plaque tournante 26 correspondante.

   Avant que la baguette suivante ne quitte le dispositif d'immersion, la baguette 1, se trouvant déjà dans les fentes des plaques rotatives 26, sera éloignée des guidages 3 vers le haut, par une rotation partielle des deux roues 25, jusqu'à ce que le couple suivant de plaques tournantes vienne se placer en regard des deux guidages 3. Cette rdation partielle des deux roues   25   est assurée par un troisième segment denté 37 fixé sur l'arbre de commande et en prise avec une roue dentée   39   fixée sur l'arbre   38   et transmettant sa rotation aux deux pignons à chaine 41, 42 reliés ensemble par une chaîne 40, la roue dentée 42 étant fixée contre l'une des deux roues 25.

   Le segment denté 37 est calculé de manière à ce que chaque rotation de l'arbre de commande lui permette de tourner les roues   25   exactement de cette fraction de rotation. 



   Dès la première rotation partielle des roues 25, les roues dentées   28   des plaques tournantes 26 quittant les guides 3 viennent en prise avec la chaîne 30 actionnée continuellement par le pignon à chaîne 31 tournant fou sur l'arbre 38, de sorte que les doigts 2, recouverts de la couche encore à l'état liquide sont tournés autour de l'axe longitudinal de leur baguette 1. 



  Afin d'empêcher les baguettes 1 de tomber pendant la rotation des fentes 27, les plaques tournantes 26 sont logées, à la couronne des deux roues 25, dans des évidements qui présentent, à leur circonférence, des fentes radiales   27'   pour permettre l'introduction des baguettes dans les fentes 27 des plaques tournantes. Par conséquent, les baguettes 1 ne peuvent pénétrer dans les fentes 27 et 27' juxtaposées ou en sortir que dans une seule position des plaques tournantes 26, tandis que dans n'importe quelle autre position des plaques tournantes, la 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 paroi d'appui des évidements des couronnes des roues les maintient dans les fentes. 



   Après plusieurs rotations partielles des deux roues 25 , au cours desquelles les doigts 2 sont oonstamment en rotation autour de l'axe longitudinal de la baguette et se trouvent exposés à un oourant d'air de séchage dirigé utilement de bas en haut par un canal de guidage 43, les roues dentées 28 se trouvant dans la partie de la périphérie des roues   25   situées du côté opposé du guidage 3, quittent la chaîne, de sorte que les plaques tournantes 26 et la baguette 1, qu'elles maintiennent, s'arrêtent. 



   Dans la rotation partielle suivante des deux roues 25, cette baguette sera tournée   jusqu'à   la rampe de sortie 36,   qu/s'étend   jusque dans le champ de mouvement des baguettes et permet à celles-ci de glisser par leur propre poids pour sortir des fentes juxtaposées   27   et   27'   en descendant la pente. 



   Afin d'assurer toujours aux plaques tournantes 26 la position nécessaire pour la juxtaposition des fentes 27 et 27' pour permettre la sortie de la baguette 1, on a fixé, sur le parcours des plaques tournantes 26, dans l'étendue de la rotation partielle décrite en dernier lieu des roues 25, un rail de redressement 44 qui, au cours de la dernière rotation partielle des roues   25   mentionnée, coopère avec l'ergot 33 de la poulie de commande 32 et tourne dans la position appropriée la baguette intéressée ( voir figure 2). 



   Aussitôt après le rail de redressement 44 commence la courbe de guidage 35, qui saisit au début de la rotation partielle suivante des roues 25, la poulie de commande 32 par son bord et la maintient au cours des rotations partielles suivantes des roues   25   jusqu'au guidage 3, dans la même position avec les fentes 27 et 27' en juxtaposition. 



   Le fonctionnement de l'appareil est comme suit : 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
Par l'accouplement de l'arbre moteur 19 avec une commande non représentée., il est mis en rotation dans le sens de la flèche a. En même temps, l'arbre moteur fait marcher dans le sens de la flèche par un pignon à chaine 46, les roues 47 et un pignon à chaîne 48 tournant fou sur l'arbre 38, une chaîne de transmission 49, qui actionne, par l'entremise du pignon à chaîne   31   relié à la roue à chaîne 48, la chaîne de commande 30 des plaques tournantes 26.

   Par la rotation de l'arbre moteur 19, les segments dentés 20, 22 et 37 ainsi que la came sont mus dans la direction de la   flèche a.   et actionnent successive- ment le ruban transporteur 8 du guidage 3, le dispositif d'immersion, le cliquet   24   pour les plaques basculantes 14   @   des pièces coulissantes 5 et la commande de la rotation par- tielle des roues 25. Par conséquent, lorsque l'opération com- mence, la baguette 1, posée sur les guidages 3 de manière que les doigts soient orientés vers le bas, est saisie par une butée 9 du ruban transporteur 8 mis en marche pendant une fraction de rotation de l'arbre moteur 19 par le segment denté 20 engrenant le pignon denté 21 et glissée dans les fentes 6 des plaques basculantes 14 se trouvant en juxtaposition aveo les guidages 3.

   A cet instant, l'arbre moteur 19 continuant sa rotation, le segment denté 37 se met en prise avec le pignon denté 39 et tourne ainsi les roues   25   dans le sens de la flèche b jusqu'à la plaque tournante suivante. 



   Pendant cette rotation partielle de l'arbre moteur 19, le segment denté 22 également entre en prise avec le pignon denté   23   de l'arbre manivelle 10 et fait effectuer à celui-ci une rotation autour de son axe. De ce fait, les bielles 11 font effectuer aux pièces coulissantes 5 un mouvement de descente et de montée par lequel les doigts plongent dans le bain à une profondeur plus ou moins grande suivant le réglage en hauteur du bain. Pendant que les doigts 2 retirés du bain 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 s'égouttent, le oliquet   24   glisse de la oame 45, de sorte que le système de leviers 16, 17, pousse les crémaillères 18, sous   l'influence   de ressorts 50, sur la droite et elles font effectuer de ce fait aux plaques basculantes 14 une demi-rotation dans le sens des aiguilles d'une montre.

   Ceci a pour effet de basculer les doigts de la baguette autour de son axe longitudinal en la remettant debout dans la position verticale pour assurer la répartition égale du liquide. 



   La baguette avec les doigts relevés reste dans cette position jusqu'à ce que, au commencement de la rotation suivante de l'arbre moteur 19, le segment denté 20 se remette en prise avec le pignon denté 21, mettant en mouvement le ruban transporteur 8. Le ruban transporteur 8 entraîne alors par ses butées 9 aussi bien la baguette 1 se trouvant dans les fentes 6 des plaques basculantes 15, qu'une baguette 1 portant des doigts encore nus et pousse la baguette de doigts relevés dans la fente 27 de la plaque tournante 26 en attente et la baguette 1 des doigts pendants dans la fente 6 de la plaque basculante 14, qui entretemps a été renversée de 180  de sa position de départ au moyen du cliquet 24 montant sur la came 45 et agissant par le système des leviers 16 et 17 et la crémaillère 18. 



   A l'instant même où le secteur denté 20 a quitté le pignon 21, le ruban transporteur 8 est arrêté; le segment denté 37 se met en prise avec le pignon denté 39 et fait tourner les roues 25 d'une fraction, jusqu'à la plaque tournante 26 suivante, au moyen des pignons à chaîne 41, 42. En même temps, les plaques tournantes 26 garnies de la baguette 1, ont été élevées vers le parcours des chaînes sans fin 30, qui sont   constam-   ment en mouvement et entrent aussitôt en prise avec leur pignon denté 28, les mettant en rotation. Par cette rotation de la baguette, la formation de gouttes est empêchée et le processus de séohage se trouve considérablement accéléré. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Le processus des opérations qui vient d'être décrit se répète de la même manière à chaque tour de l'arbre moteur 19, tandis que pour la prise en charge des doigts qui viennent d'être plongés dans le bain par les fentes 27 des plaques tour- nantes 26, les roues 25 effectuent, après chaque tour de l'arbre moteur, une fraction de tour d'une plaque tournante à la plaque tournante suivante. Les baguettes, disposées ainsi dans la partie supérieure de la circonférence des roues 25, progressent en tournant continuellement et sous l'influence d'un courant d'air s'élevant d'un conduit de distribution 43 .assurant le séchage parfait de la couche entourant les doigts et entrent, en quittant les chaines 30, dans les.rails de redressement 44. 



  Ces rails de redressement 44 remettent au moyen de l'ergot 33, des poulies de commande 32, chaque baguette dans la même posi- tion, position dans laquelle les doigts se trouvent érigés verticalement. Dans la progression suivante des deux roues 25, la baguette est renversée de la position horizontale en une position inclinée vers le bas jusqu'à ce qu'elle rencontre les rampes de sortie 36 et glisse sur celle-ci en descendant par son propre poids, sortant des fentes 27. Avant d'atteindre les rampes de sortie, les baguettes sont empêchées par deux barres de guidage de glisser prématurément. 



   Dans la progression suivante des deux roues 25, les plaques tournantes sont maintenues par le guidage courbe 35. coopérant avec les bords 34 des poulies de commande 32, dans la position dans laquelle elles se sont trouvées lors de la sortie de la      baguette, jusqu'au guidage 3, où elles reçoivent de nouveau une charge fraîche à sécher. 



   Les capsules produites ainsi par une suite d'opérations continues viennent ensuite dans un dispositif les découpant à la longueur nécessaire; ce dispositif est représenté par les figures 3 et 4 . 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Celui-ci se compose de deux arbres 52 pouvant tourner dans deux paliers 51 d'un bâti et munis à leurs extrémités supérieures d'une tête 53 et à leurs extrémités inférieures d'un pignon conique 54 ou dispositif similaire. Les pignons coniques 54 sont en prise avec des pignons coniques 55 fixés sur un arbre de commande commun qui tourne las deux arbres à une vitesse égale dans le même sens de rotation. Chacune des deux têtes 53 porte,   excentriquenent   à l'axe de rotation, un   ma-neton   57 sur lequel est disposé, mobile, une mâchoire de serrage 58. 



  Les paliers 51 portent sur des prolongements latéraux 59, une barre fixée et amovible 60. Sur cette barre sont disposés, à des intervalles déterminés et toujours égaux,des axes rotatifs verticaux, freinés ohaoun par un ressort 62 s'appuyant sur la barre 60. Les axes 61 portent chacun à leurs extrémités supérieures libres un couteau interchangeable 63, qui est réglable en hauteur au moyen d'un dispositif de réglage consistant en une commande par vis sans fin parallèles, commandée à la main et influençant les paliers 51 susceptibles de   coulisser'verti-   calement. 



   Si l'on monte dans les machines de serrage 58, une baguette 1, portant des doigts garnis 2 et si l'on met en rotation l'arbre de commande 56, la baguette portant les éprouvettes effectue un mouvement circulaire correspondant à l'excentricité des tourillons 57, autour des axes porte-couteaux   61   comme centre. Les doigts se trouvent ainsi appuyés contre les lames des couteaux et se déroulent sur toute leur périphérie sur ceux-ci, pendant un mouvement de rotation des excentriques. 



  Grâce au freinage par le ressort 62, les couteaux exeroent une certaine pression sur la surface enveloppante des doigts 2, pression qui suffit amplement pour trancher à un endroit réglé à l'avance, tout autour des doigts, la couche déjà séohée, qu'ils portent. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Après avoir été coupées, les pellicules recouvrant les doigts seront gonflées dans un bain d'eau et pourront alors facilement être retirées des formes et recueillies comme cap- sules finies, dans un collecteur. 



   Le dispositif d'immersion ainsi que le dispositif de sé-   chage   et le dispositif de tranchage sont des éléments indivi- duels d'un appareil pour la -production de capsules pour bou- teilles placés d'une manière déterminée dans un processus de travail complet et sont entre eux en un rapport tellement étroit que l'absence d'un de ces dispositifs ne permettrait pas d'as- surer un processus de travail. continu. 



   Il n'importe aucunement pour l'objet de l'invention que le chargement des différentes dispositifs en baguettes 1 se fasse à la main ou que les baguettes soient recouvertes par commande mécanique comme représenté schématiquement. 



   Revendications. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for the manufacture of organic bottle caps".



   The object of the invention is an apparatus for the manufacture of caps made of organic materials for bottles, apparatus in which a device for transporting the shapes placed on rods, rods, etc. is set in motion controlled by continuous work, a device for immersing the forms and a device for drying the forms are actuated ensuring their continuous rotation, the latter device comprising a member for seotionning, to the length necessary for the capsules, the layer applied to the forms.



   These forms for the manufacture of capsules are constituted in a known manner by fingers, arranged in one or

 <Desc / Clms Page number 2>

 several rows on support rods forming rakes.



   The present invention relates to improvements to this device which simplify its construction and service and considerably reduce operating costs.



   According to the invention, the improvement of the immersion device consists in that rocking plates, provided with a slot and axially coupled to a toothed pinion, are mounted in the sliding parts of the immersion device. , turntables which both before and after the immersion operation are, in order to switch from the standing position to the suspended position and vice versa, the shapes placed on the rods, turned 180 forwards and then backwards, by means of a rack or segment, etc. meshed with the toothed pinion and actuated by a combination of levers moved by a cam of the control device.



   In addition, the drying device according to the invention is formed in such a way that the tilting plates are installed in a circle on the facing inner surfaces of two wheels fixed on a common shaft and which can be advanced / from rod to rod by. the control device also actuating the immersion device and that the tilting plates provided with toothed gears, are, before receiving a rod filled with forms, guided rigidly by a guide rail, but after being loaded with a rod , rotated independently of the fractional rotational movement of the wheels, by means of a chain disposed along the crown of the wheel ne / in mesh with the toothed pinion.



   In addition, the device for cutting the capsules is constituted according to the invention by several knives arranged in rotation, or knurls, the fingers fixed on the rod and coated with an already dried layer being rotated in a closed circuit, around the axes of rotation of the knives by an oomman-
 EMI2.1
 

 <Desc / Clms Page number 3>

 from to eccentric and pressed against the opposing cutting wheels tangentially to the periphery of the fingers to cut the m layer.



   In the drawing is shown schematically an embodiment of the invention by way of example, namely:
Figure 1 shows the immersion and drying device; FIG. 2 is a detail of the drying device and FIGS. 3 and 4 the sectioning device seen in elevation and in plan.



   For the mass production of the capsules, the device according to the invention employs rods 1 on which are fixed one or more rows of fingers arranged with a determined spacing. These chopsticks, carrying the fingers adapted to the shape of the capsule to be manufactured as needed,. are placed on guides 3 arranged in parallel on the internal faoes of the frame (not shown in the drawing).



  The immersion device is installed under the guides 3.



  This consists of two sliding parts 5 movably housed in two vertical guides 4 and comprising a slot 6 corresponding to the height of the rods 1 and crossing them entirely and being placed in the normal position of the sliding parts 5 exactly opposite the corresponding ends of the two horizontal guides 3. Along these guides 3 is installed a conveyor device for the controlled advancement of the rods placed on the guides, a device which consists of two endless ribbons or chains 8 passed over two or more guide rollers 7 and comprising stops 9 placed at regular intervals from one another and protruding in the path of the course of the rods 1.

   Using these stops, the rods are pushed successively one by one by the conveyor tape into the slot 6 of each sliding part 5 of the immersion device.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   For the operation of the immersion a crank shaft 10 is set in rotation, which, by means of the connecting rods 11, at the same time causes the sliding parts 5 to descend and rise again which in this movement immerse the fingers of the rod 1 inserted in the slot 6 at a preset depth in a container 11 filled with the solution of organic matter.



   For the adjustment of the immersion depth the container 12 is installed in the frame so that it can be changed in height and immobilized at the desired adjustment point, for example by means of a worm control 13. The fingers 1 raised after immersion up to the guides 3 will then be turned from 1800 to the standing position by means of tilting plates @ 14 provided in the sliding parts 5, to allow an equal distribution of the film forming on the surface of the finger and again liquid.

   These tilting plates which surround the rod in its entire width by their slot 6 are provided with toothed wheels 15 which, in the normal position of the sliding parts 5, are each engaged with a rack 18 controlled by combined levers 16 and 17, which after the immersion operation are actuated by a control device also controlling the conveyor apparatus 8 and the immersion device.



   This control device consists of several toothed segments fixed to the control shaft 19 of the entire installation and of a cam, the toothed segment 20 actuating, by means of a toothed wheel 21 disposed on its path, the conveyor belt 8, while the toothed segment 22 controls a toothed wheel 23 fixed to the crank shaft. The oame 45 fixed next to the toothed segments 20 and 22 on the control shaft 19 actuates a pawl 24 usefully carrying at its free end a roller and connected to the lever 16 for thereby moving the racks 18 to turn the turntables 14.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



     After the immersion operation, the rod 1 carrying the fingers 2 already standing and located in the slots of the tilting plates 14 is returned from the field of action of the sliding parts 5 and pushed from a section of the guide path 3 towards a device dryer by means of a stop 9 of the conveyor belt set in motion by the toothed segment 20.



   This drying device consists of several rotating plates 26 arranged / usefully in a circle on the inner face of two wheels 25 connected to each other by an axis of rotation, said rotating plates arranged exactly opposite each other and having a slot 27 open on one side to allow the ends of the rods to be inserted therein.



  To the journals of the turntables 26 are fixed toothed wheels 28 engaged with an endless chain or transmission tape, etc. 30 passing over guide rollers 29 and extending over approximately half of the periphery of the two wheels 25. This endless chain is kept in constant motion by a idler toothed return wheel 31 and each time rotates the wheels. turntables 26 located in the upper half of the wheel. On the journals of the rotating plates 26 are further arranged, on the outer face, wheels 25, control pulleys 32, equipped with an eccentrically disposed lug 33 and a guide edge 34. However, the two wheels are adjusted so that one of these turntables 26 always comes into place with its slot 27 exactly opposite the guide 3.

   In order to force each slot of the turntables 26 to assume this position, a curved guide 35 extending from the slides 3 to the output guides 36 has been arranged on the path of the lower half of the periphery of the wheels. cooperates with the edges of the guide 34 of the control pulleys 32 when the turntables 26 are empty, to allow the

 <Desc / Clms Page number 6>

 rod 1, withdrawn by the transport device of the sliding part 5 of the immersion device, to be introduced, by a control movement, into the slot 27 of the corresponding turntable 26.

   Before the next rod leaves the immersion device, the rod 1, already located in the slots of the rotating plates 26, will be moved away from the guides 3 upwards, by a partial rotation of the two wheels 25, until that the following pair of rotating plates comes to be placed opposite the two guides 3. This partial reduction of the two wheels 25 is ensured by a third toothed segment 37 fixed on the control shaft and in engagement with a toothed wheel 39 fixed on the 'shaft 38 and transmitting its rotation to the two chain sprockets 41, 42 connected together by a chain 40, the toothed wheel 42 being fixed against one of the two wheels 25.

   The toothed segment 37 is calculated such that each rotation of the drive shaft allows it to turn the wheels 25 at exactly that fraction of the rotation.



   From the first partial rotation of the wheels 25, the toothed wheels 28 of the turntables 26 leaving the guides 3 engage with the chain 30 continuously actuated by the chain sprocket 31 rotating idly on the shaft 38, so that the fingers 2 , covered with the layer still in the liquid state are rotated around the longitudinal axis of their rod 1.



  In order to prevent the rods 1 from falling during the rotation of the slots 27, the turntables 26 are housed, at the crown of the two wheels 25, in recesses which have, at their circumference, radial slots 27 'to allow the introduction of the rods into the slots 27 of the turntables. Consequently, the rods 1 can only enter or exit the juxtaposed slots 27 and 27 'in one position of the turntables 26, while in any other position of the turntables the

 <Desc / Clms Page number 7>

 support wall of the recesses of the wheel crowns maintains them in the slots.



   After several partial rotations of the two wheels 25, during which the fingers 2 are continuously rotated around the longitudinal axis of the rod and are exposed to a stream of drying air directed usefully from bottom to top by a guide 43, the toothed wheels 28 located in the part of the periphery of the wheels 25 located on the opposite side of the guide 3, leave the chain, so that the turntables 26 and the rod 1, which they hold, stop .



   In the next partial rotation of the two wheels 25, this rod will be turned up to the exit ramp 36, which extends into the field of movement of the rods and allows them to slide by their own weight to exit. juxtaposed slots 27 and 27 'going down the slope.



   In order to always ensure the rotating plates 26 the position necessary for the juxtaposition of the slots 27 and 27 'to allow the exit of the rod 1, it was fixed, on the course of the rotating plates 26, in the extent of the partial rotation last described of the wheels 25, a straightening rail 44 which, during the last partial rotation of the wheels 25 mentioned, cooperates with the lug 33 of the control pulley 32 and turns in the appropriate position the rod concerned (see figure 2).



   Immediately after the straightening rail 44 begins the guide curve 35, which grips at the start of the next partial rotation of the wheels 25, the control pulley 32 by its edge and holds it during the following partial rotations of the wheels 25 until guide 3, in the same position with the slots 27 and 27 'in juxtaposition.



   The operation of the device is as follows:

 <Desc / Clms Page number 8>

 
By coupling the motor shaft 19 with a control not shown., It is rotated in the direction of arrow a. At the same time, the motor shaft drives in the direction of the arrow by a chain sprocket 46, the wheels 47 and a chain sprocket 48 idling on the shaft 38, a transmission chain 49, which actuates, by Through the chain sprocket 31 connected to the chain wheel 48, the control chain 30 of the turntables 26.

   By the rotation of the motor shaft 19, the toothed segments 20, 22 and 37 as well as the cam are moved in the direction of the arrow a. and successively actuate the conveyor belt 8 of the guide 3, the immersion device, the pawl 24 for the tilting plates 14 @ of the sliding parts 5 and the control of the partial rotation of the wheels 25. Consequently, when l The operation begins, the rod 1, placed on the guides 3 so that the fingers are oriented downwards, is gripped by a stop 9 of the conveyor belt 8 started during a fraction of rotation of the motor shaft 19. by the toothed segment 20 meshing the toothed pinion 21 and slipped into the slots 6 of the tilting plates 14 located in juxtaposition with the guides 3.

   At this instant, the motor shaft 19 continuing to rotate, the toothed segment 37 engages with the toothed pinion 39 and thus turns the wheels 25 in the direction of arrow b to the next turntable.



   During this partial rotation of the motor shaft 19, the toothed segment 22 also engages with the toothed pinion 23 of the crank shaft 10 and causes the latter to perform a rotation around its axis. As a result, the connecting rods 11 cause the sliding parts 5 to perform a downward and upward movement by which the fingers plunge into the bath to a greater or lesser depth depending on the height adjustment of the bath. While 2 fingers removed from the bath

 <Desc / Clms Page number 9>

 drip, the oliquet 24 slides from the oame 45, so that the system of levers 16, 17 pushes the racks 18, under the influence of springs 50, to the right and they thereby make the rocking plates perform 14 half a clockwise rotation.

   This has the effect of tilting the fingers of the wand around its longitudinal axis, bringing it upright in the vertical position to ensure the even distribution of the liquid.



   The stick with the fingers raised remains in this position until, at the beginning of the next rotation of the motor shaft 19, the toothed segment 20 re-engages the toothed pinion 21, setting the conveyor belt 8 in motion. The conveyor tape 8 then drives by its stops 9 both the rod 1 located in the slots 6 of the rocking plates 15, and a rod 1 carrying still bare fingers and pushes the rod with raised fingers into the slot 27 of the turntable 26 waiting and the stick 1 of the fingers hanging in the slot 6 of the tilting plate 14, which has meanwhile been reversed 180 from its starting position by means of the pawl 24 rising on the cam 45 and acting by the system of levers 16 and 17 and the rack 18.



   At the very moment when the toothed sector 20 has left the pinion 21, the conveyor belt 8 is stopped; the toothed segment 37 engages with the toothed pinion 39 and turns the wheels 25 by a fraction, up to the next turntable 26, by means of the chain sprockets 41, 42. At the same time, the turntables 26 fitted with rod 1, were raised towards the path of the endless chains 30, which are constantly in motion and immediately engage with their toothed pinion 28, causing them to rotate. By this rotation of the rod, the formation of drops is prevented and the drying process is considerably accelerated.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The process of operations which has just been described is repeated in the same way on each revolution of the motor shaft 19, while for the handling of the fingers which have just been immersed in the bath through the slots 27 of the plates Rotating 26, the wheels 25 perform, after each revolution of the drive shaft, a fraction of a turn from one turntable to the next turntable. The rods, thus arranged in the upper part of the circumference of the wheels 25, progress by rotating continuously and under the influence of an air current rising from a distribution duct 43, ensuring the perfect drying of the layer. surrounding the fingers and enter, leaving the chains 30, in the straightening rails 44.



  These straightening rails 44, by means of the lug 33, return the control pulleys 32 to each rod in the same position, the position in which the fingers are erected vertically. In the next progression of the two wheels 25, the rod is reversed from the horizontal position to a downward sloping position until it meets the exit ramps 36 and slides down thereon by its own weight, exiting the slots 27. Before reaching the exit ramps, the rods are prevented by two guide bars from slipping prematurely.



   In the following progression of the two wheels 25, the turntables are held by the curved guide 35. cooperating with the edges 34 of the control pulleys 32, in the position in which they were found when the rod came out, until to guide 3, where they again receive a fresh load to dry.



   The capsules thus produced by a series of continuous operations then come into a device cutting them to the necessary length; this device is represented by Figures 3 and 4.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   This consists of two shafts 52 which can rotate in two bearings 51 of a frame and provided at their upper ends with a head 53 and at their lower ends with a bevel pinion 54 or similar device. Bevel gears 54 mesh with bevel gears 55 attached to a common drive shaft which rotates both shafts at equal speed in the same direction of rotation. Each of the two heads 53 carries, eccentric to the axis of rotation, a ma-neton 57 on which is disposed, movably, a clamping jaw 58.



  The bearings 51 relate to lateral extensions 59, a fixed and removable bar 60. On this bar are arranged, at determined and always equal intervals, vertical rotary axes, braked ohaoun by a spring 62 based on the bar 60. The axes 61 each carry at their free upper ends an interchangeable knife 63, which is adjustable in height by means of an adjustment device consisting of a control by parallel worm screws, controlled by hand and influencing the bearings 51 capable of sliding. 'vertically.



   If we mount in the tightening machines 58, a rod 1, carrying lined fingers 2 and if the control shaft 56 is rotated, the rod carrying the test pieces performs a circular movement corresponding to the eccentricity journals 57, around the knife-holder axes 61 as a center. The fingers are thus pressed against the blades of the knives and unwind over their entire periphery on them, during a rotational movement of the eccentrics.



  Thanks to the braking by the spring 62, the knives exert a certain pressure on the enveloping surface of the fingers 2, pressure which is amply sufficient to cut at a place set in advance, all around the fingers, the layer already seohée, which they carry.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   After being cut, the films covering the fingers will be swollen in a water bath and can then easily be removed from the shapes and collected as finished capsules, in a collector.



   The immersion device as well as the drying device and the slicing device are individual parts of an apparatus for the production of bottle caps placed in a specific way in a complete working process. and are so closely related to each other that the absence of one of these devices would not make it possible to ensure a working process. continued.



   It does not matter for the object of the invention that the loading of the different devices in rods 1 is done by hand or that the rods are covered by mechanical control as shown schematically.



   Claims.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

----------------------------- 1.- Appareil pour la fabrication de capsules en matières organiques pour bouteilles se composant de plusieurs dispositif actionnés par une commande commune, par lesquels des formes disposées sur des baguettes, barres, etc.. sont successivement et par rangées immergées au moyen de pièces coulissantes, sé- ohées au moyen de plaques tournantes à fentes en rotation con- tinuelle et enfin découpées à la dimension désirée, caractéri- sé par le fait que les pièces coulissantes 5 du dispositif à immersion porte des plaques basculantes 14 munies d'une fente 6 accouplées par l'axe à un pignon denté 15, plaques basoulan- tes, qui aussi bien avant qu'après l'opération d'immersion sont tournées de 1800 et retournées ensuite par une crémaillère, segment, etc. ----------------------------- 1.- Apparatus for the manufacture of caps in organic materials for bottles consisting of several devices actuated by a common control, by which forms arranged on rods, bars, etc. are successively and in rows submerged by means of sliding parts , separated by means of continuously rotating slotted turntables and finally cut to the desired size, characterized in that the sliding parts 5 of the immersion device carry tilting plates 14 provided with a slit 6 coupled by the axis to a toothed pinion 15, tilting plates, which both before and after the immersion operation are turned by 1800 and then returned by a rack, segment, etc. en prise avec le pignon denté 15 et actionnées par un dispositif de leviers commandés par une came du disposi- tif de commande pour basculer,de la position verticale debout dans la position pendante et inversement,les formes disposées <Desc/Clms Page number 13> sur les baguettes. engaged with the toothed pinion 15 and actuated by a device of levers controlled by a cam of the control device for tilting, from the upright upright position to the hanging position and vice versa, the shapes arranged <Desc / Clms Page number 13> on the chopsticks. 2.- Dispositif suivant la revendication 1 comportant des plaques tournantes disposées par paires et comportant des fentes destinées à recevoir les extrémités des baguettes portant . les formes, caractérisé par le fait que les plaques tournantes sont disposées en cercle sur les surfaces intérieures se faisant face de deux roues fixées sur un arbre commun et pouvant être es avancé/de baguette en baguette par le dispositif de commande aussi actionnant/le dispositif d'immersion et que les plaques basou- lantes, munies de pignons dentés, sont, avant de recevoir une baguette, garnies de formes guidées rigidement par un rail de guidage 35,et après s'être chargées d'une baguette, mises en rotation indépendamment du mouvement de rotation fractionné des roues, au moyen d'une chaîne 30 disposée le long de la couronne de la roue en prise avec les pignons dentés 28. 2.- Device according to claim 1 comprising turntables arranged in pairs and having slots for receiving the ends of the carrying rods. the shapes, characterized by the fact that the turntables are arranged in a circle on the facing inner surfaces of two wheels fixed on a common shaft and which can be advanced / from rod to rod by the also actuating control device / the device immersion and that the tilting plates, provided with toothed gears, are, before receiving a rod, fitted with shapes rigidly guided by a guide rail 35, and after being loaded with a rod, rotated independently of the fractional rotational movement of the wheels, by means of a chain 30 disposed along the crown of the wheel in engagement with the toothed pinions 28. 3.- Dispositif suivant la revendication 2, caractérisé par le fait que les roues 25 portant les plaques tournantes peuvent être tournées automatiquement d'une fraction allant d'une pla- que tournante 26 à la plaque tournante suivante au moyen d'un pignon denté 39 en prise avec un segment denté 37 du dispositif de commande et relié à l'arbre de la roue par une transmission à chaîne 40, 41, 42 . 3.- Device according to claim 2, characterized in that the wheels 25 carrying the turntables can be rotated automatically by a fraction going from a turntable 26 to the next turntable by means of a toothed pinion. 39 engaged with a toothed segment 37 of the control device and connected to the wheel shaft by a chain transmission 40, 41, 42. 4.- Dispositif suivant la revendication 2, caractérisé par le fait que les plaques tournantes 26 sont munies, pour leur guidage commandé de poulies de commande 32 comportant un ergot 33 s'engageant dans des rails de redressement 44 disposés le long de la rampe de sortie 36 de baguettes 1 et d'un bord de guidage 34 glissant le long d'un guidage courbe 35 s'étendant de la rampe de sortie 36 aux guidages 3. 4.- Device according to claim 2, characterized in that the turntables 26 are provided, for their controlled guidance of control pulleys 32 comprising a lug 33 engaging in straightening rails 44 arranged along the ramp exit 36 of rods 1 and a guide edge 34 sliding along a curved guide 35 extending from the exit ramp 36 to the guides 3. 5.- Dispositif suivant la revendication 1, oaraotérisé par le fait que le dispositif de sectionnement se compose de plusieurs couteaux rotatifs63 autour des axes de rotation 61 EMI13.1 <Desc/Clms Page number 14> desquels les doigts 2,fixés sur la baguette 1 et recouverts d'une couche déjà séchée,sont tournés en un cercle fermé à l'aide d'une commande excentrique 52, 53, 56,57, 58 et serrés contre les lames de couteaux opposés tangentiellement à l'enveloppe des doigts, pour sectionner la couche. 5.- Device according to claim 1, oaraotérisé in that the sectioning device consists of several rotary knives63 around the axes of rotation 61 EMI13.1 <Desc / Clms Page number 14> of which the fingers 2, fixed on the rod 1 and covered with an already dried layer, are turned in a closed circle using an eccentric drive 52, 53, 56,57, 58 and clamped against the knife blades opposed tangentially to the envelope of the fingers, to cut the layer. 6. - Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que pour obtenir la pression nécessaire pour trancher la couche recouvrant les doigts 2 les couteaux rotatifs 63 se trouvent exposés à la pression de ressorts 62 ou rondelles à frottement, etc. prenant appui sur les axes de rotation 61. 6. - Device according to claim 1, characterized in that to obtain the pressure necessary to cut the layer covering the fingers 2 the rotary knives 63 are exposed to the pressure of springs 62 or friction washers, etc. supported by the axes of rotation 61. 7.- Dispositif suivant la revendication 5, caractérisé par le fait que les couteaux 63 sont montés avec leurs axes de rotation 61 dans une barre 60 réglable en hauteur au moyen d'une commande à vis sans fin parallèles pour le réglage de la longueur des capsules désirées. 7.- Device according to claim 5, characterized in that the knives 63 are mounted with their axes of rotation 61 in a bar 60 adjustable in height by means of a parallel worm control for adjusting the length of the desired capsules. 8. - Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que le récipient 12 contenant le liquide formé de matières organiques, est réglable verticalement par une vis sans fin 13 pour le réglage de la profondeur d'immersion. 8. - Device according to claim 1, characterized in that the container 12 containing the liquid formed from organic materials, is vertically adjustable by a worm 13 for adjusting the depth of immersion.
BE408591D BE408591A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE408591A true BE408591A (en)

Family

ID=73137

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE408591D BE408591A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE408591A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1350748A2 (en) Device for overturning piles of sheet material
CH369893A (en) Thin-walled object forming machine
CH448865A (en) Packaging process and machine for its implementation
FR2490602A1 (en) CONVEYOR SYSTEM GATHERING
FR2614603A1 (en) ROTARY JAWING ASSEMBLY FOR PACKAGING MACHINES, IN PARTICULAR FOR PACKAGING MACHINES FOR CONTINUOUS OR LIKE PACKAGING TUBULAR PACKAGING
FR2500266A1 (en) Mechanised elongation of dough pieces for French stick loaves - eliminating manual working of dough between dividing and final proving
LU82243A1 (en) LID SUPPLY CHUTE FOR CLOSING MACHINE, AND THIS MACHINE
BE408591A (en)
FR2651758A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR ADVANCING FLAT PRODUCTS ONE AFTER THE OTHER.
EP0122174B1 (en) Machine for setting up, holding and transferring cardboard packing boxes
FR2508423A1 (en) DEVICE FOR THE HANDLING OF BOXES, IN PARTICULAR CANNED BOXES
CH413705A (en) Soft bag closing device
FR2625946A1 (en) INSTALLATION FOR MANUFACTURING AND STACKING BAGS, BAGS, ETC. IN THERMOPLASTIC MATTER
BE378759A (en)
CH437119A (en) Method for mixing biscuits and apparatus for its implementation
BE511544A (en)
BE356199A (en)
BE557495A (en)
BE429441A (en)
BE796410A (en) Plastic bag machine - with endless belt for removing bag pile and device for receiving bags from belt
FR2679202A1 (en) Method and device for placing various products in trays
BE389816A (en)
CH362966A (en) Machine for molding and wrapping a material in a plastic state
BE507339A (en)
BE380381A (en)