BE407266A - - Google Patents

Info

Publication number
BE407266A
BE407266A BE407266DA BE407266A BE 407266 A BE407266 A BE 407266A BE 407266D A BE407266D A BE 407266DA BE 407266 A BE407266 A BE 407266A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
parts
water
mercury
combinations
solution
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE407266A publication Critical patent/BE407266A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07FACYCLIC, CARBOCYCLIC OR HETEROCYCLIC COMPOUNDS CONTAINING ELEMENTS OTHER THAN CARBON, HYDROGEN, HALOGEN, OXYGEN, NITROGEN, SULFUR, SELENIUM OR TELLURIUM
    • C07F3/00Compounds containing elements of Groups 2 or 12 of the Periodic Table
    • C07F3/10Mercury compounds

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Agricultural Chemicals And Associated Chemicals (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Production de combinaisons silicieuses du mercure" 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
On a trouvé que l'on arrive à des combinaisons du ¯ mercure difficilement solubles ou presqu'insolubles, si l'on fait réagir des combinaisons organométalliques du mercure avec des combinaisons du silicium susceptibles de réaction. 



   Lesdites combinaisons du mercure s'obtiennent par action de combinaisons organométalliques solubles du mercure sur des combinaisons du silicium susceptibles de réaction tel- les que l'acide silicique, ses sels, sels doubles et dérivés, comme par exemple ses composés   halogènes.-Au   besoin, on peut produire l'acide silicique libre dans le mélange de réaction, par décomposition par exemple de silicates alcalins avec des acides faibles tels que l'acide carbonique ou l'acide acétique, ou utiliser l'acide silicique comme sol ou gel. De façon normale la réaction se fait en présence d'un agent dissolvant ou dilu- ant. 



   En ce qui concerne le procédé de la présente inven-: tion, on utilisera avantageusement des combinaisons organométal- liques du mercure, c'est-à-dire, des combinaisons du mercure .dans lesquelles une valence du mercure est directement liée à - un atome de carbone, par exemple des sels mercureux alkylés, cy- cloalkylés, aralkylés et arylés, leurs dérivés et produits de substitution et les hydroxydes ou oxydes du mercure organomé-   talliques   correspondants. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La composition chimique des nouvelles combinaisons sili- ciées du mercure ne peut être déterminée en particulier d'une façon sûre, et elle dépend plutôt de la nature des produits de départ employés. Ainsi, par exemple, en utilisant le verre soluble technique qui contient, comme on le sait, du bi-,   tri--   et tétra-silicate de sodium, on ne peut pas s'attendre à la formation d'un produit de réaction tout à fait unitaire.   Cepen-   dant, la teneur en mercure et silicium des nouvelles combinai- sons peut être déterminée par analyse. 



   Les nouvelles combinaisons du mercure s'emploient en pre- mier lieu pour la désinfection et pour la destruction des nui- sibles et notamment comme agents protecteurs de semences. Dans une telle application, la production des nouvelles combinai- sons peut également se faire de manière à faire naître les combinaisons siliciées du mercure par l'action de l'humidité du sol ou de la pluie sur les mélanges des combinaisons du mercure et du silicium employés comme produits de départ. 



   Les parties mentionnées dans les exemples suivants se rap- portent aux poids. 



   Exemple 1. 



   ----------------- 
26,45 parties de chlorure d'éthyle mercurique en solu- tion alcoolique sont additionnées de 17 parties de nitrate d'ar on gent. On essore le chlorure d'argent séparé et chasse l'alcool. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  Le nitrate d'éthyle mércurique résiduel est dissous dans 200 parties d'eau et mélangé ensuite avec une solution de 40 par- ties d'orthosilicate de sodium technique dans 50 parties d'eau. 



  Le précipité séparé est essoré et séché. La combinaison silico- mercurique obtenue est presqu'incolore, à peu près insoluble dans l'eau et dans l'alcool et ne fond qu'à partir de 250 C. 



  Par traitement avec de l'acide chlorhydrique concentré dans le froid ou par l'application d'un court chauffage, il ne se pro- duit pas de décomposition. Par contre, en portant la tempéra- ture au bouillon pendant quelques heures en présence d'acide chlorhydrique concentré - ou peu de temps en présence d'eau ré- gale-, on obtient, après dilution par de l'eau et filtration, une solution qui, par addition de lessive de soude caustique, cède un oxyde de mercure jaune, et qui, par addition d'ammonia- que et de sulfure d'ammonium, donne un précipité de mercure su]   furé.   



   Exemple 2. 



   Après avoir dissous 15,9 parties d'acétate méthoxy-   éthyl-mercurique   dans de l'eau à quantité égale, on y ajoute une solution de 20 parties de verre soluble technique dans 25 parties d'eau. Le produit de réaction se prend bientôt en une on masse blanche presque solide. On essore, lave bien à l'eau et l'on/ [sèche.

   On obtient ainsi une poudre presque blanche insoluble dans l'eau et dans l'alcool,et qui ne fond qu'à partir de   250 (   Elle est à peu près soluble dans de la lessive de soude caustiq 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
En versant de l'acide chlorhydrique concentré sur cette préparation, il se produit une décomposition au cours de la- quelle s'échappe de l'éthylène et se sépare de l'acide sili- cique, le reste formant une solution de laquelle peut être précipité, après dilution par de l'eau, de l'oxyde de mercure ou du sulfure noir de mercure à l'aide de lessive de soude caustique ou d'ammoniaque et de sulfure d'ammonium. 



   Exemple 3. 



   33,2 parties d'acétate   éthoxy-éthyl-mercurique   sont mises en solution dans de l'eau et mélangées avec une solution de 40 parties de verre soluble dans la même quantité d'eau. 



   La pâte épaisse qui s'en sépare bientôt est essorée, lavée à   l'eau   et séchée. 



   Le produit ainsi préparé se présente sous forme d'une poudre blanche pratiquement insoluble dans l'eau et dans l'al- cool, ne fondant qu'à partir de 250 C. et se comportant vis-à- vis de la lessive de soude caustique et de l'acide chlorhydri- que concentré comme le produit décrit à l'exemple 2. 



   Exemple 4. 



   ---------------- 
15,9 parties d'acétate   oxypropyl-mercurique   dissoutes dans 40 parties d'eau sont   additionnées   d'une solution de 20 parties de verre soluble   dans 30 /   /parties   d'eau.   Il sesépare une pâte blanche qui est essorée, lavée 9   l'eau   et séchée. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Dans son comportement chimique et physique, ce pro- duit ressemble aux produits décrits dans les exemples précé- dents. 



   Exemple 5.      
 EMI6.1 
 



  34, 6 parties d'acétate propyloxy-éthyl-t-merourique sont dissoutes dans 80 parties d'eau et mélangées avec une so, lution de 40 parties de verre soluble dans 100 parties d'eau. 



  La pâte qui en précipite est essorée, lavée à l'eau et séchée 
Les propriétés et le comportement chimique du produit correspondent à ceux des produits obtenus aux exemples précé- dents. 



   En utilisant à la place de l'acétate propyloxy-éthyl- mercurique 37,2 parties   d'acétate     cyclohexanol-méthyléther-   mercurique, on obtient un produit blanc contenant du mercure et du silicium. Les propriétés de ce produit correspondent à celles des produits décrits aux exemples précédents. 



   Exemple 6. 



   ---------------- 
En chauffant doucement, on dissout 32,85 parties de on chlorure   o-oxyphényl-mercurique   dans 4000 parties d'eau, et y ajoute une solution de 40 parties de verre soluble dans 100 parties d'eau. 



   Le précipité formé est essoré, lavé à l'eau et séché. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  On obtient ainsi un produit presqu'incolore, qui est presque insoluble dans l'eau et dans l'alcool et soluble dans la les- sive de soude caustique diluée, et qui ne fond qu'à partir de   25000.   En ajoutant de l'acide chlorhydrique à une solution al- caline du composé, il y a précipitation; par addition de la le; sive de soude caustique à la matière claire filtrée, il se sé- pare un oxyde de mercure jaune. 



   Exemple 7.      
 EMI7.1 
 



  25 parties d'acétate diméthylaniline-mercurique sont dissoutes dans 4000 parties d'eau et additionnées de.25 parties de verre soluble. Au bout de 24 heures le précipité formé est essoré, lavé et séché. On obtient une poudre pres- que blanche insoluble dans de l'eau et dans de l'alcool, qui ne fond pas jusqu'à 250 C. 



   En traitant le produit par 5 fois la quantité d'a- cide chlorhydrique concentré dans le chaud, en ajoutant de l'eau et en filtrant, la solution claire ainsi préparée donne, par addition de lessive de soude caustique, un précipité   d'oxy-   de de mercure. 



   Exemple 8. 



   --------------- 
29 parties d'hydroxyde   éthoxy-éthyl-mercurique   sont dissoutes dans 100 parties d'eau, et 40 parties de verre soluble dans 200 parties d'eau y sont ajoutées. Le mélange est 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 saturé par de l'acide carbonique, et le précipité formé est essoré, lavé à l'eau et séché. On obtient une poudre blanche insoluble dans l'eau et dans l'alcool, qui ne fond pas jusqu'à 250 C. 



   En remplaçant l'acide carbonique par de l'acide acé- tique dilué, on obtient un produit contenant du silicium et du mercure aux propriétés déjà décrites. 



   Exemple 9. 



   15 parties de chlorure   méthoxy-éthyl-mercurique   sont mises en solution dans 300 parties d'eau. Ensuite on   y   ajoute une solution de 20 parties de verre soluble dans 30 par- on ties d'eau et7rend le mélange acide par addition d'acide acé- tique dilué.Après essorage du précipité formé, lavage et sé- chage, on obtient une poudre blanche   presqu'insoluble   dans tous les solvants et ne fondant pas jusqu'à   250 il.   



   Exemple 10. 



   12 parties d'hydroxyde   éthoxypropyl-mercurique   sont dissoutes dans 100 parties d'acétone et additionnées, en re- froidissant et en agitant, de 1,7 parties de tétrachlorure de silicium. Au bout de quelques heures on y ajoute 200 parties d'eau et de l'acétate de sodium, jusqu'à ce que la réaction soit neutre au   Congo.   Il se sépare un précipité légèrement co- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 on l'on loré en brun jaune.On essore, lave à l'eau et seche. Le pro-. duit obtenu renfermant du mercure et du silicium est une pou- dre brun jaune insoluble dans   l'eau,   l'alcool, l'acétone et ' dans   l'éther.   



   Exemple 11. 



   ---------------- 
Une solution aqueuse de 50 parties de verre solu- ble est introduite dans de l'acide chlorhydrique fortement di- lué, et la solution claire est dialysée à l'eau durant quel- ques jours, jusqu'à ce oue avec du nitrate d'argent il ne se produise plus de précipitation de chlorure d'argent. Le conte- nu du dialyseur est alors délayé plusieurs heures avec 28 par- ties d'hydroxyde mthoxy-éthyl-mercurique. On essore, lave et sèche. On obtient de cette façon une préparation blanche con- tenant du mercure et du silicium, qui est à peu près insoluble dans l'eau et dans les solvants organiques. 



   Exemple 12.      



   Si   l'on   mélange 15,9 parties d'acétate méthoxy- éthyl-   mercurique   avec 450 parties de talc et 20 parties de verre soluble, on obtient un produit qui, avec addition d'eau, représente un mélange du produit de réaction décrit plus haut. 



  Ce mélange peut être utilisé avant ou après l'addition d'eau comme agent protecteur de semences. A la place du talc, on peut également utiliser la terre d'infusoires ou une autre matière inerte correspondante. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Exemple   13.   



   ------------------ 
221 parties d'hydroxyde   méthoxy-éthyl-merourique   dis- soutes dans 400 parties d'acétone sont additionnées d'une solt tion de 53 parties d'anhydride silice-acétique dans 4 fois la quantité d'acétone. Il se produit une faible élévation de la température. Après un repos de plusieurs jours, l'agent dis- solvant est éliminé par distillation et le résidu délayé avec on l'on de l'eau. Ceci fait, on essore, lave à l'eau et sèche.

   On ob- tient une poudre presque blanche qui est insoluble dans l'eau et dans les solvants organiques, Par ch auffage en   présence-   d'acide chlorhydrique, la plus grande partie de la substance passe en solution avec développement d'éthylène cette solu- tion donne par addition de lessive de soude caustique un pré- cipité d'oxyde de mercure jaune, et par addition   d'ammoniaque   et de sulfure d'ammonium un précipité de sulfure noir de mer- cure. 



   En remplaçant l'hydroxyde   méthoxy-éthyl-mercurique   par 255 parties d'acétate   méthoxy-éthyl-merourique,   tout en pro- cédant comme décrit plus haut, on obtient une combinaison de mercure et de silicium dont les propriétés chimiques et phy- siques correspondent à celles du produit préparé au paragra- pne précèdent. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Exemple 14. 



   ---------------- 
6,7 parties de sulfate d'aluminium sont dissoutes dans 10 parties d'eau et additionnées de 27 parties de verre soluble. La pâte saline quis'en précipite est essorée, mise en suspension dans 75 parties d'eau et mélangée à une   solu--'   tion de 5 parties d'acétate méthoxy-éthyl-mercurique dans'5 parties d'eau. On agite ce mélange pendant 12 heures, on es- on l'on sore, lave à l'eau   et/seche.   



   La combinaison contenant du mercure et du silicium se présente sous forme d'une poudre insoluble dans l'eau et dans les solvants organiques usuels. 



   Exemple   15.        



   20 parties de sulfate d'aluminium sont dissoutes dans 25 parties   d'eau,   mélangées à une solution   goncentrée   aqueuse de 9,5 parties d'acétate méthoxy-éthyl-mercurique et additionnées de 15 parties de verre soluble. Après un repos de 24 heures, on essore et sèche. 



   La préparation contenant du mercure, du silicium et de l'aluminium forme une poudre blanche insoluble dans l'al- cool et dans l'eau. 



   Par chauffage en présence d'acide chlorhydrique, la substance passe dans sa plus grande partie en solution. Par. addition d'ammoniaque et de sulfure d'ammonium cette dernière cède du sulfure noir de mercure. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Exemple 16. 



   50 parties d'un silicate contenant de l'aluminium et du sodium - tel qu'il est employé comme échangeur de bases pour l'adoucissement de l'eau - sont agitées pendant 30 heu- res avec une solution de   12,7   parties d'acétate méthoxy-éthyl- mercurique dans 20 parties d'eau. Ensuite on essore, lave à l'on l'eau et sèche. 



   La préparation silicieuse du mercure d'une couleur verdâtre est presqu'insoluble dans l'eau et dans des solvants organiques. 



   En traitant la substance par de l'acide chlorhydrique, il y a une partie qui passe en solution sous développement de gaz ; cette solution cède du sulfure noir de mercure par addi- tion d'ammoniaque et de sulfure d'ammonium. 



   En remplaçant dans l'exemple ci-dessus la solution aqueuse d'acétate méthoxy-éthyl-mercurique par 5 parties de chlorure méthoxy-éthyl-mercurique dissoutes dans 50 fois la quantité d'eau, on obtient une préparation silicieuse de mer- cure tout à fait analogue. 



   Exemple 17. -      
34,6 parties d'acétate acétyloxyéthyl-mercurique dis- soutes dans 6 fois la quantité d'eau sont mélangées à 45 par- ties de verre soluble dans la même quantité d'eau. Le produit 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 on de réaction se prend en une pâte épaisse. On essore,7 lave à   l'on   l'eau   et/sèche.   La combinaison   silico-mercurique   forme une poudre blanche jaunâtre, qui est insoluble dans l'eau et dans la plupart des solvants organiques. Au chauffage, il se pro- duit à environ 100 C. une coloration jaune très prononcée qui s'affaiblit à des températures plus élevées. Le point de fu- sion peut être placé au-dessus de 250 C.

   En traitant la subs- a chaud tance /par de l'acide chlorhydrique il se pro- duitune dissolution avec séparation d'acide silicique ;   cettesolution chlorhydrique cède de l'oxyde de mercure jaune sous   addition de lessive de soude caustique. 



   Exemple 18. 



   ---------------- 
20 parties d'acétate phényl-mercurique sont dis- soutes dans 250 parties d'alcool et 750 parties d'eau, et mé- langées ensuite à une solution comprenant 24 parties de verre soluble dans 25 parties d'eau. Il s'en sépare un précipité blanc épais qui est essoré au bout de 24 heures, lavé à l'eau et séché. On obtient une poudre presque blanche, à peu près soluble dans de l'eau et dans de l'alcool, qui passe en   solu--   tion par chauffage avec de l'eau régale avec séparation d'aci- de silicique; par addition de lessive de soude caustique, cet- te solution cède de l'oxyde de mercure   jaune.   

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   Exemple 19. 



   ---------------- 
On ajoute à une solution de 20 parties de sulfate   méthoxy-éthyl-mercurique   dans 60 parties d'eau, à tempéra- ture ordinaire et en agitant bien, d'abord une solution de 40 parties de sulfate d'aluminium dans 100 parties d'eau et ensuite de 30 parties de verre soluble. On continue à agiter on le mélange durant un   jour,7filtre   à la trompe le précipité formé   et/le   sèche. La nouvelle combinaison se présente sous forme d'une poudre blanche insoluble dans l'eau et dans les solvants organiques usuels. 



   Exemple 20. de 
On introduit l'éthylène dans un mélange contenant 22 parties d'oxyde de mercure, 200 parties d'eau et 6,5 par- ties d'acide acétique glacial, en agitant et à température or tant dinaire, que l'oxyde de mercure   est,     presqu'entiè-   rement dissous. Alors on y ajoute,en agitant bien, une solu- tion de 40 parties de verre soluble dans 200 parties d'eau. 



  Bientôt il se sépare une pâte blanche que l'on lave à l'eau et que l'on sèche ensuite. Le produit ainsi préparé se présen te sous forme d'une poudre pratiquement insoluble dans de l'eau et dans les solvants organiques usuels, mais soluble dans la lessive de soude caustique. Ses propriétés correspon- dent à celles des combinaisons obtenùes aux exemples 1-5. 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 



   Exemple 21.      



   44 parties d'oxyde de mercure sont mises en suspension dans une solution de 400 parties de méthanol et 30 parties.' d'acide acétique glacial. En agitant vivement, on ajoute à- cette suspension une solution de 80 parties de verre soluble de soude technique dans 200 parties d'eau. Il se forme une pâte blanche renfermant des particules d'oxyde de mercure rouge-brun. Pendant 4 heures et à température ordinaire, on fajt passer, en agitant bien, un lent courant d'éthylène par la suspension, jusqu'à ce que tout l'oxyde de mercure rouge- on brun ait disparu. Alors on essore   et 7 sèche,   
Le produit ainsi préparé forme une poudre presque blanche pratiquement insoluble dans l'eau et dans les sol- vants organiques usuels, se dissolvant par contre dans une- large mesure dans la lessive de soude caustique sans sépara- tion d'oxyde de mercure.

   Par addition d'une solution de sul- fure d'ammonium, il se forme un précipité jaune qui, au bout de quelque temps - plus rapidement par échauffement - four- nit du sulfure noir de mercure. En arrosant le produit avec de l'acide chlorhydrique, et notamment par échauffement sub- séquent, il passe largement en solution avec développement d'éthylène. Par addition de lessive de soude caustique à une telle solution du produit de réaction il s'en sépare immé- diatement l'oxyde de mercure, et par addition de sulfure 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 d'ammonium du sulfure de mercure. 



   On obtient des combinaisons dont le   comportemen-   chimique est analogue, si, à la place de l'éthylène, on ut: lise d'autres combinaisons organiques à double liaison éth lénique susceptible de réaction, ou au lieu du méthanol un autre alcool ou de l'eau seulement. Au lieu du verre solu- ble on peut également utiliser d'autres combinaisons solu- bles ou insolubles. 



   Exemple 22.      



   On ajoute à une solution de 32 parties   d'acétate   mercurique dans 200 parties d'eau une solution de 40 partie de silicate de potasse technique dans   100   parties d'eau.   L,   pâte épaisse jaune qui prend naissance est bien délayée   av,   500 parties d'éthanol. Dans cette suspension on fait passe un courant de gaz d'éthylène, jusqu'à ce qu'elle soit   deve.   nue tout à fait blanche. Âpres essorage, on obtient un pro. duit final qui possède les propriétés des produits décrits   à l'exemple   21. 



   Exemple 23. 



   ---------------- 
On mélange les solutions de 48 parties d'acétat mercurique dans 300 parties d'eau et de 60 parties de sili cate de soude technique dans 300 parties d'eau avec 400 pa ties d'éthanol. En agitant bien, on ajoute à la masse jau- nâtr 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 ayant pris naissance une solution de 20 parties de phénol dans 30 parties d'éthanol. On maintient le mélange de réac- tion pendant 6 heures à une température de 100 C. tout en' continuant à agiter. Au refroidissement, on essore le produit on de réaction devenu tout à fait blanc   et%lave,   toujours en agitant, avec de l'alcool chaud pour éliminer les dernières traces de phénol non transformé et ensuite on sèche. 



   La nouvelle combinaison se présente sous forme d'une poudre blanche pratiquement insoluble dans l'eau et dans les solvants organiques usuels. Sa suspension dans l'eau est largement dissoute par la lessive de soude caustique sans séparation d'oxyde de mercure. Par addition de sulfure d'ammonium, elle prend peu à peu une coloration brune qui passe au noir quelque temps après. En la chauffant en présenc d'acide chlorhydrique, il se sépare du phénol, Par addition' de lessive de soude caustique aux solutions acides du produit de réaction, il se sépare immédiatement de l'oxyde de mercure et par addition de sulfure d'ammonium du su.lfure de mercure. 



   A la place du phénol peuvent également être uti- lisés des phénols substitués, et à la place de l'acétate mercurique aussi d'autres sels mercureux et aussi l'oxyde de mercure.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Production of siliceous combinations of mercury"

 <Desc / Clms Page number 2>

 
It has been found that sparingly soluble or nearly insoluble combinations of mercury are obtained if organometallic combinations of mercury are reacted with reactive combinations of silicon.



   Said combinations of mercury are obtained by the action of soluble organometallic combinations of mercury on combinations of silicon capable of reaction such as silicic acid, its salts, double salts and derivatives, such as for example its halogen compounds. , the free silicic acid can be produced in the reaction mixture, for example by decomposing alkali silicates with weak acids such as carbonic acid or acetic acid, or using silicic acid as a sol or gel. Normally the reaction takes place in the presence of a dissolving or diluting agent.



   With regard to the process of the present invention, organometallic combinations of mercury will advantageously be used, that is to say, combinations of mercury in which a valence of the mercury is directly linked to a. carbon atom, for example alkylated, cycloalkylated, aralkylated and arylated mercury salts, their derivatives and substitutes and the corresponding organometallic hydroxides or oxides of mercury.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In particular, the chemical composition of the new silicate combinations of mercury cannot be determined reliably, and rather depends on the nature of the starting materials employed. Thus, for example, using the technical water glass which, as is known, contains sodium bi-, tri- and tetrasilicate, one cannot expect the formation of a fully-fledged reaction product. completely unitary. However, the mercury and silicon content of the new combinations can be determined by analysis.



   The new combinations of mercury are used primarily for disinfection and for the destruction of pests, and in particular as protective agents for seeds. In such an application, the production of the new combinations can also be done so as to give rise to the silicon combinations of mercury by the action of soil moisture or rain on the mixtures of the combinations of mercury and silicon. used as starting materials.



   The parts mentioned in the following examples refer to the weights.



   Example 1.



   -----------------
26.45 parts of ethyl mercuric chloride in alcoholic solution are added to 17 parts of silver nitrate. The separated silver chloride is filtered off and the alcohol removed.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  The residual ethyl mercuric nitrate is dissolved in 200 parts of water and then mixed with a solution of 40 parts of technical sodium orthosilicate in 50 parts of water.



  The separated precipitate is filtered off and dried. The silico-mercury combination obtained is almost colorless, almost insoluble in water and in alcohol, and does not melt until 250 C.



  By treatment with concentrated hydrochloric acid in the cold or by applying short heating, no decomposition takes place. On the other hand, by bringing the temperature to the broth for a few hours in the presence of concentrated hydrochloric acid - or a short time in the presence of regular water -, after dilution with water and filtration, a solution which, on addition of lye of caustic soda, yields a yellow oxide of mercury, and which, on addition of ammonia and ammonium sulphide, gives a precipitate of sulfurized mercury.



   Example 2.



   After dissolving 15.9 parts of methoxyethylmercuric acetate in equal amounts of water, a solution of 20 parts of technical water glass in 25 parts of water is added thereto. The reaction product soon sets into an almost solid white mass. Spin, wash well with water and / [dry.

   We thus obtain an almost white powder insoluble in water and in alcohol, and which does not melt until 250 (It is almost soluble in caustic soda lye).

 <Desc / Clms Page number 5>

 
On pouring concentrated hydrochloric acid on this preparation, decomposition takes place during which ethylene escapes and separates from the silicic acid, the remainder forming a solution of which can be precipitated, after dilution with water, mercury oxide or black mercury sulphide using lye of caustic soda or ammonia and ammonium sulphide.



   Example 3.



   33.2 parts of ethoxy-ethyl-mercuric acetate are dissolved in water and mixed with a solution of 40 parts of water glass in the same amount of water.



   The thick paste which soon separates from it is wrung out, washed with water and dried.



   The product thus prepared is in the form of a white powder practically insoluble in water and in alcohol, melting only from 250 ° C. and behaving vis-à-vis sodium hydroxide solution. caustic and concentrated hydrochloric acid as the product described in Example 2.



   Example 4.



   ----------------
15.9 parts of oxypropyl-mercuric acetate dissolved in 40 parts of water are added to a solution of 20 parts of soluble glass in 30 / / parts of water. He separates a white paste which is wrung out, washed with water and dried.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   In its chemical and physical behavior, this product resembles the products described in the preceding examples.



   Example 5.
 EMI6.1
 



  34.6 parts of propyloxy-ethyl-t-merouric acetate are dissolved in 80 parts of water and mixed with a solution of 40 parts of water glass in 100 parts of water.



  The paste which precipitates from it is drained, washed with water and dried.
The properties and chemical behavior of the product correspond to those of the products obtained in the preceding examples.



   Using instead of propyloxy-ethyl-mercuric acetate 37.2 parts of cyclohexanol-methyl ether-mercuric acetate, a white product containing mercury and silicon is obtained. The properties of this product correspond to those of the products described in the preceding examples.



   Example 6.



   ----------------
With gentle heating, 32.85 parts of o-oxyphenylmercuric chloride are dissolved in 4000 parts of water, and a solution of 40 parts of water glass in 100 parts of water is added thereto.



   The precipitate formed is filtered off, washed with water and dried.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  An almost colorless product is thus obtained, which is almost insoluble in water and in alcohol and soluble in dilute caustic sodium hydroxide solution, and which only melts from 25,000. hydrochloric acid to an alkaline solution of the compound, precipitation occurs; by adding the le; After caustic soda is removed from the clear filtered material, a yellow mercury oxide separates.



   Example 7.
 EMI7.1
 



  25 parts of dimethylaniline-mercuric acetate are dissolved in 4000 parts of water and added with 25 parts of water glass. After 24 hours, the precipitate formed is drained, washed and dried. An almost white powder is obtained, insoluble in water and in alcohol, which does not melt up to 250 C.



   By treating the product with 5 times the quantity of concentrated hydrochloric acid in the heat, adding water and filtering, the clear solution thus prepared gives, on addition of caustic soda lye, a precipitate of oxy - of mercury.



   Example 8.



   ---------------
29 parts of ethoxy-ethyl-mercuric hydroxide are dissolved in 100 parts of water, and 40 parts of water glass in 200 parts of water are added to it. The mixture is

 <Desc / Clms Page number 8>

 saturated with carbonic acid, and the precipitate formed is filtered off, washed with water and dried. A white powder insoluble in water and alcohol is obtained, which does not melt up to 250 C.



   By replacing carbonic acid with dilute acetic acid, we obtain a product containing silicon and mercury with properties already described.



   Example 9.



   15 parts of methoxy-ethyl-mercuric chloride are dissolved in 300 parts of water. Then a solution of 20 parts of water glass in 30 parts of water is added thereto and the mixture is made acidic by addition of dilute acetic acid. After draining the precipitate formed, washing and drying, a mixture is obtained. white powder almost insoluble in all solvents and not melting up to 250 µl.



   Example 10.



   12 parts of ethoxypropylmercuric hydroxide are dissolved in 100 parts of acetone and added, with cooling and stirring, 1.7 parts of silicon tetrachloride. After a few hours, 200 parts of water and sodium acetate are added to it, until the reaction is neutral in Congo. A slightly co- precipitate separates

 <Desc / Clms Page number 9>

 we lore it in yellow brown. Wring out, wash with water and dry. The pro-. The product obtained containing mercury and silicon is a yellow-brown powder insoluble in water, alcohol, acetone and in ether.



   Example 11.



   ----------------
An aqueous solution of 50 parts of soluble glass is introduced into highly diluted hydrochloric acid, and the clear solution is dialyzed with water for a few days, until dissolved with sodium nitrate. silver No more precipitation of silver chloride occurs. The content of the dialyzer is then diluted for several hours with 28 parts of methoxy-ethyl-mercuric hydroxide. We drain, wash and dry. In this way, a white preparation containing mercury and silicon is obtained which is practically insoluble in water and in organic solvents.



   Example 12.



   If 15.9 parts of methoxyethylmercuric acetate are mixed with 450 parts of talc and 20 parts of water glass, a product is obtained which, with the addition of water, represents a mixture of the reaction product described above. high.



  This mixture can be used before or after the addition of water as a seed protective agent. Instead of talc, diatomaceous earth or other corresponding inert material can also be used.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   Example 13.



   ------------------
221 parts of methoxy-ethyl-merouric hydroxide dissolved in 400 parts of acetone are added to a solution of 53 parts of silica-acetic anhydride in 4 times the amount of acetone. There is a slight rise in temperature. After standing for several days, the dissolving agent is distilled off and the residue diluted with water. This done, we drain, wash with water and dry.

   An almost white powder is obtained which is insoluble in water and in organic solvents. By heating in the presence of hydrochloric acid, the greater part of the substance goes into solution with the development of ethylene this solution. The reaction gives, by addition of lye of caustic soda, a precipitate of yellow mercury oxide, and by addition of ammonia and ammonium sulphide, a precipitate of black sulphide of mercury.



   By replacing the methoxy-ethyl-mercuric hydroxide with 255 parts of methoxy-ethyl-merouric acetate, while proceeding as described above, a combination of mercury and silicon is obtained, the chemical and physical properties of which correspond. to those of the product prepared in the preceding paragraph.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   Example 14.



   ----------------
6.7 parts of aluminum sulphate are dissolved in 10 parts of water and added to 27 parts of water glass. The saline paste which precipitates from it is drained, suspended in 75 parts of water and mixed with a solution of 5 parts of methoxy-ethyl-mercuric acetate in 5 parts of water. This mixture is stirred for 12 hours, drained, washed with water and / dried.



   The combination containing mercury and silicon is in the form of a powder insoluble in water and in the usual organic solvents.



   Example 15.



   20 parts of aluminum sulfate are dissolved in 25 parts of water, mixed with an aqueous goncentrated solution of 9.5 parts of methoxy-ethyl-mercuric acetate and added with 15 parts of water glass. After standing for 24 hours, filtered and dried.



   The preparation containing mercury, silicon and aluminum forms a white powder insoluble in alcohol and in water.



   On heating in the presence of hydrochloric acid, most of the substance goes into solution. Through. addition of ammonia and ammonium sulphide, the latter yields black sulphide of mercury.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   Example 16.



   50 parts of a silicate containing aluminum and sodium - as used as a base exchanger for water softening - are stirred for 30 hours with a solution of 12.7 parts of methoxyethylmercuric acetate in 20 parts of water. Then filtered, washed with water and dried.



   The siliceous preparation of mercury of a greenish color is almost insoluble in water and in organic solvents.



   On treating the substance with hydrochloric acid, there is a part which goes into solution under the development of gas; this solution yields black mercury sulphide on addition of ammonia and ammonium sulphide.



   By replacing in the example above the aqueous solution of methoxy-ethyl-mercuric acetate by 5 parts of methoxy-ethyl-mercuric chloride dissolved in 50 times the amount of water, a siliceous preparation of all mercuric acid is obtained. quite analogous.



   Example 17. -
34.6 parts of acetyloxyethyl-mercuric acetate dissolved in 6 times the amount of water are mixed with 45 parts of water glass in the same amount of water. The product

 <Desc / Clms Page number 13>

 reaction is taken into a thick paste. It is filtered off, washed with water and / dried. The silico-mercury combination forms a yellowish-white powder, which is insoluble in water and in most organic solvents. On heating, a very pronounced yellow color occurs at about 100 ° C. which weakens at higher temperatures. The melting point can be placed above 250 C.

   When the substance is treated hot with hydrochloric acid, dissolution occurs with separation of silicic acid; This hydrochloric solution yields yellow mercury oxide under the addition of caustic soda lye.



   Example 18.



   ----------------
20 parts of phenylmercuric acetate are dissolved in 250 parts of alcohol and 750 parts of water, and then mixed with a solution comprising 24 parts of water glass in 25 parts of water. A thick white precipitate separates from it, which is drained after 24 hours, washed with water and dried. An almost white powder is obtained, approximately soluble in water and in alcohol, which goes into solution on heating with aqua regia with separation of silicic acid; on addition of caustic soda lye, this solution yields yellow mercury oxide.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   Example 19.



   ----------------
To a solution of 20 parts of methoxyethylmercuric sulfate in 60 parts of water, at room temperature and with good stirring, is added first a solution of 40 parts of aluminum sulfate in 100 parts of aluminum. water and then 30 parts of water glass. Stirring is continued and the mixture is mixed for one day, the precipitate formed is filtered off with suction and / or dried. The new combination is in the form of a white powder insoluble in water and in the usual organic solvents.



   Example 20. of
Ethylene is introduced into a mixture containing 22 parts of mercury oxide, 200 parts of water and 6.5 parts of glacial acetic acid, with stirring and at normal temperature, as the mercury oxide. is almost completely dissolved. Then a solution of 40 parts of water glass in 200 parts of water is added thereto, with good stirring.



  Soon a white paste separates which is washed with water and then dried. The product thus prepared is presented in the form of a powder which is practically insoluble in water and in the usual organic solvents, but soluble in caustic soda lye. Its properties correspond to those of the combinations obtained in Examples 1-5.

 <Desc / Clms Page number 15>

 



   Example 21.



   44 parts of mercury oxide are suspended in a solution of 400 parts of methanol and 30 parts. glacial acetic acid. With vigorous stirring, a solution of 80 parts of water glass of technical soda in 200 parts of water is added to this suspension. It forms a white paste containing particles of red-brown mercury oxide. For 4 hours and at room temperature, a slow stream of ethylene is passed through the suspension, with good stirring, until all the red-brown mercury oxide has disappeared. So we spin and 7 dry,
The product thus prepared forms an almost white powder which is practically insoluble in water and in the usual organic solvents, which dissolves to a large extent in sodium hydroxide solution without separation of mercury oxide.

   On addition of a solution of ammonium sulphide, a yellow precipitate is formed which, after some time - more rapidly on heating - produces black sulphide of mercury. By spraying the product with hydrochloric acid, and in particular by subsequent heating, it goes largely into solution with the development of ethylene. By adding caustic soda lye to such a solution of the reaction product, the oxide of mercury is immediately separated from it, and by adding sulphide.

 <Desc / Clms Page number 16>

 ammonium sulfide of mercury.



   Combinations are obtained which have a similar chemical behavior if, instead of ethylene, other organic combinations with an ethylene double bond capable of reaction are used, or, instead of methanol, another alcohol or alcohol. water only. Instead of soluble glass, other soluble or insoluble combinations can also be used.



   Example 22.



   To a solution of 32 parts of mercuric acetate in 200 parts of water is added a solution of 40 part of technical potassium silicate in 100 parts of water. The thick yellow paste which originates is well diluted with 500 parts of ethanol. A stream of ethylene gas is passed through this suspension until it is deve. completely white nude. After spinning, we get a pro. final product which has the properties of the products described in Example 21.



   Example 23.



   ----------------
The solutions of 48 parts of mercuric acetate in 300 parts of water and 60 parts of technical sodium silicate in 300 parts of water are mixed with 400 parts of ethanol. While stirring well, one adds to the mass jau- nâtr

 <Desc / Clms Page number 17>

 having arisen a solution of 20 parts of phenol in 30 parts of ethanol. The reaction mixture is maintained for 6 hours at a temperature of 100 ° C. while continuing to stir. On cooling, the reaction product which has become completely white and washed, still with stirring, is filtered off with hot alcohol to remove the last traces of unconverted phenol and then dried.



   The new combination is in the form of a white powder practically insoluble in water and in usual organic solvents. Its suspension in water is largely dissolved by the caustic soda lye without separation of mercury oxide. By adding ammonium sulphide, it gradually takes on a brown color which passes to black some time later. By heating it in the presence of hydrochloric acid, it separates from the phenol. By adding caustic soda lye to the acid solutions of the reaction product, it immediately separates from the mercury oxide and by adding ammonium sulphide. of mercury sulfur.



   Substituted phenols can also be used instead of phenol, and in place of mercuric acetate also other mercury salts and also mercury oxide.


    

Claims (1)

RESUME La présente invention a pour objet: 1) Des combinaisons organiques du mercure dans lesquelles une valence du mercure est liée à un reste organique, l'autre valence étant attachée à un reste contenant du silicium. ABSTRACT The present invention relates to: 1) Organic combinations of mercury in which one valence of mercury is linked to an organic residue, the other valence being attached to a residue containing silicon. 2) Les combinaisons visées en 1, caractérisées par le fait que l'une des deux valences du mercure est liée à un reste aliphatique, l'autre valence étant attachée à un reste d'un acide silicique. 2) The combinations referred to in 1, characterized by the fact that one of the two valences of mercury is linked to an aliphatic residue, the other valence being attached to a residue of a silicic acid. 3) Les combinaisons suivant 1 et 2, caractérisées en ce que l'une des deux valences du mercure est liée à un reste alkoxy- éthylène, l'autre valence étant attachée à un reste d'un acide silicique. 3) The following combinations 1 and 2, characterized in that one of the two valences of mercury is linked to an alkoxy-ethylene residue, the other valence being attached to a residue of a silicic acid. 4) Un procédé de production de combinaisons du mercure contenant du silicium, caractérisé en ce qu'on fait réagir des combinaisons organométalliques solubles du mercure avec des combinaisons du silicium susceptibles de réaction. 4) A process for the production of combinations of mercury containing silicon, characterized in that soluble organometallic combinations of mercury are reacted with combinations of silicon capable of reaction. 5) Des agents pour la destruction des nuisibles, et notamment des agents protecteurs de semences, caractérisés en ce qu'ils renferment comme composants efficaces des combinaisons du mercure contenant du silicium. 5) Agents for the destruction of pests, and in particular seed protectants, characterized in that they contain as effective components combinations of mercury containing silicon.
BE407266D BE407266A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE407266A true BE407266A (en)

Family

ID=72100

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE407266D BE407266A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE407266A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2593801A1 (en) Process for the preparation of basic zinc carbonate
BE407266A (en)
BE539433A (en)
BE422313A (en)
BE455503A (en)
CH140727A (en) Process for the partial saponification of cellulose acetates.
CH412838A (en) Process for preparing a modified polygalactomannan
BE505594A (en)
BE503014A (en)
BE442863A (en)
BE490089A (en)
BE723549A (en)
BE621456A (en)
BE426230A (en)
BE501203A (en)
CH266232A (en) Process for the manufacture of deoxyephedrine-sulfacetamide.
BE517035A (en)
CH334135A (en) Process for preparing substantially pure chlortetracycline sulfate
CH209332A (en) Process for the manufacture of 8-bromine-1-naphthoic acid.
CH257402A (en) Process for the preparation of 5-nitro-anilines having in position 2 an -OR residue.
BE504017A (en)
BE562335A (en)
BE489399A (en)
BE537858A (en)
BE358404A (en)