BE385460A - - Google Patents

Info

Publication number
BE385460A
BE385460A BE385460DA BE385460A BE 385460 A BE385460 A BE 385460A BE 385460D A BE385460D A BE 385460DA BE 385460 A BE385460 A BE 385460A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tanning
skins
leather
hides
agent
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE385460A publication Critical patent/BE385460A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C14SKINS; HIDES; PELTS; LEATHER
    • C14CCHEMICAL TREATMENT OF HIDES, SKINS OR LEATHER, e.g. TANNING, IMPREGNATING, FINISHING; APPARATUS THEREFOR; COMPOSITIONS FOR TANNING
    • C14C3/00Tanning; Compositions for tanning
    • C14C3/02Chemical tanning
    • C14C3/28Multi-step processes

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Treatment And Processing Of Natural Fur Or Leather (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " PROCEDE DE TANNAGE DES CUIRS ET PEAUX " 
Cette invention a trait au tannage des cuirs et peaux. On a décrit ci-après, à titre d'exemple, son appli- cation au procédé de tannage à deux bains par les composés au chrome et d'autres minéraux analogues, mais cette inven- tion et diverses caractéristiques importantes de ladite in- vention sont susceptibles de recevoir d'autres applications. 



   Dans le tannage des cuirs et peaux par le procédé à deux bains à l'aide de substances tannantes minérales tel qu'il était pratiqué jusqu'à ce jour, on chargeait les cuirs ou peaux dans un tambour contenant la solution du premier bain ou on les traitait autrement dans une solution analogue 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 à l'intérieur d'une cuve ou réservoir jusqu'à ce qu'ils aient été parfaitement pénétrés par la solution. Après le drainage usuel des cuirs ou peaux ainsi traités, on les   cbargeait   dans un tambour avec un agent réducteur à l'état dissous et on les soumettait à une agitation pendant un temps suffisant pour assurer une pénétration parfaite du cuir par cet agent. On remarquera qu'aucune précaution n'é- tait prise pour protéger les cuirs ou peaux contre le rétré- cissement pendant l'application de l'agent réducteur.

   En ou- tre, on ne cherchait pas à tanner ces cuirs ou peaux d'une manière propre à assurer une surface ou métrage défini des cuirs ou peaux ainsi traités. 



   Les buts de l'invention sont d'accélérer les opé- rations de tannage et d'augmenter les surfaces ou métrages des cuirs et peaux tannés tout en produisant un cuir de meilleure qualité. Un autre but de l'invention est d'utili- ser la matière tannante plus efficacement en évitant la per-' te considérable considérée jusqu'à ce jour comme nécessaire. 



   A cet effet, et suivant une des caractéristiques importantes du présent procédé, on traite les cuirs ou peaux par un agent tannant qui, par lui-même, n'effectue aucun tannage, puis on les amène à l'état complètement tendu en les étirant sur une surface de support et on les maintient dans cet état pendant l'application d'une ou plusieurs subs- tances qui, conjointement avec l'agent de tannage appliqué en premier lieu, effectuent leur tannage, les cuirs ou peaux étant maintenus tendus après l'application du second agent de tannage   jusqu'à   ce que les fibres se soient fixées dans cet état tendu.

   Parce procédé, on obtient une surface plus grande que par les procédés généralement appliqués jusqu'à ce jour dans le tannage des cuirs et peaux, pour cette rai- son que le cuir ou peau est maintenu à l'état tendu jusqu'à ce qu'il ait été fixé dans cet état par les agents de tannage, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de sorte qu'il ne se rétrécit pas sensiblement lorsqu'il est soumis ultérieurement à d'autres opérations de tannage ou de finissage. De préférence, l'étirage ou extension du cuir ou peau sur une surface de support est effectuée par une opéra- tion de palissonnage qui non seulement étire ou allonge le cuir ou peau, mais enlève la quantité désirée de sa teneur en eau, y compris la teneur en eau de la solution de tanna- ge appliquée en premier lieu.

   Le procédé de tannage, basé sur l'étalement ou l'extension du cuir ou peau sur une sur- face de support et sur l'élimination d'une grande proportion ou, dans certains cas, de la majeure partie de la teneur en eau d'un cuir ou peau avant d'effectuer aucun tannage de ce cuir ou peau, ainsi que sur le maintien du cuir ou peau à l'état étalé ou étiré jusqu'à ce qu'il ait fait prise dans cet état, fait l'objet du brevet français ? 698.589 du 2 Juillet 1930. 



   Comme la solution de tannage appliquée en premier lieu n'effectue pas le tannage du cuir ou peau, cette solu- tion peut être appliquée dans une cuve ou tambour ou en trai- tant de quelque autre manière les cuirs ou peaux en masse dans un volume considérable de solution. Lorsque les cuirs ou peaux ont été retirés de cette solution, on peut les éti- rer à leur grandeur naturelle entière aussi facilement que s'ils n'avaient pas été soumis à un traitement de ce genre. 



  Par suite, le traitement en masse des cuirs ou peaux dans une cuve ou tambour n'a pas d'effet nuisible, ni sur la sur- face ni sur la qualité du produit fini. Lorsque le cuir ou peau a été étiré et tendu et qu'une grande partie de sa te- neur en eau a été éliminée, on applique une quantité mesu- rée du second agent de tannage sous forme d'une couche mince sur toute la surface exposée du cuir ou peau étiré et on laisse cet agent agir jusqu'à ce que les fibres du cuir ou peau aient été fixées dans cet état tendu. Ceci a lieu très 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 rapidement, principalement en raison de l'élimination anté- rieure d'une grande proportion de l'eau que renferme le cuir ou peau. On peut alors finir le cuir ou peau selon l'un quelconque des procédés bien connus appliqués par les tan- neurs. 



   Dans la pratique, on fera usuellement tremper les cuirs ou peaux, mais plus particulièrement les peaux de mou- ton, dans une solution de sel de 40  Bkr environ, car on a constaté que cette opération les prépare avantageusement pour les opérations de tannage subséquentes. Les cuirs ou peaux sortant d'une solution de ce genre sont modérément gonflés ou pleins et d'une texture et   d'un   toucher analogues à ceux de cuirs ou peaux verts. 



   On place alors les cuirs ou peaux dans un tambour contenant 167 litres environ de liqueur au chrome par quin- tal de cuirs ou peaux. Ce premier agent de tannage comprend une solution aqueuse de 5   %   environ de bichromate de potas- sium et de 2,5 % environ d'acide chlorhydrique concentré, proportions basées sur le poids net des cuirs ou peaux à traiter. On continue l'agitation dans le tambour pendant 2 heures environ, selon la concentration de la solution ap-   pliquêe.   A la fin de cette période, les cuirs ou peaux sont parfaitement imprégnés de la substance à base de chrome. 



  Toutefois, ils ne sont pas tannés et sont au contraire mous, flexibles et extensibles. Ceci est dû au fait qu'une solu- tion de chrome telle que celle spécifiée plus haut n'a pas d'action tannante. Il faut l'addition d'une ou plusieurs autres substances pour fixer le chrome sur ou dans les fi- bres du cuir ou peau. 



   Quoiqu'il soit préférable d'appliquer la solution de chrome du premier bain, décrite dans le paragraphe pré- cédent, on a trouvé désirable, dans des opérations de tan- nage effectuées sur certaines sortes de matière, par exem- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ple les peaux de mouton, de faire usage d'une solution de chrome contenant une faible quantité d'un agent réducteur approprié au chrome. Cette solution tannerait le cuir ou peau si on la laissait agir pendant un temps et en quantité suffisants, mais la quantité est calculée pour n'effectuer qu'un tannage partiel de la substance du cuir ou peau, afin que ce dernier reste mou, flexible et extensible.

   L'avantage de la solution qui vient d'être décrite est que, lorsque l'a- gent réducteur est appliqué ultérieurement en quantité telle que celle qui sera indiquée plus loin, il effectue un tannage prompt et complet du cuir ou peau. 



   Après le traitement dans le tambour, on met les cuirs ou peaux en tas pour en séparer le liquide par drai- nage, puis on les palissonne individuellement, le côté fleur reposant sur une surface porte-ouvrage lisse. Ce palisson- nage est effectué d'une manière complète, soit à l'aide de palissons, soit à l'aide d'une machine établie de façon qu'on obtienne toute la surface naturelle d'un cuir ou peau et l'expulsion d'une grande partie -- approximativement la moi- tié -- de la teneur en eau dudit cuir ou peau. 



   Après l'étirage du cuir ou peau et l'élimination de la quantité d'eau convenable, on maintient chaque cuir ou peau à l'état tendu sur une surface de support lisse pen- dant l'application d'un second agent de tannage -- dans ce cas un agent réducteur   --   qui, conjointement avec la solu- tion de chrome, effectue le tannage du cuir ou peau.

   A cet effet, on fait usage d'une solution de thiosulfate ou hypo- sulfite de sodium appliquée en quantité égale à 10 % envi- ron du poids net des cuirs ou peaux, avec une quantité suf- fisante d'acide chlorhydrique pour assurer un état acide de la solution, l'hyposulfite étant distribué uniformément sur le côté chair du cuir ou peau chromé et ce dernier restant à l'état complètement tendu, jusqu'à ce qu'une quantité suf- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 fisante d'hyposulfite ait pénétré dans le cuir ou peau pour se combiner avec le sel de chrome précédemment appliqué et parfaitement distribué dans toutes les parties de la substan- ce du cuir ou peau.

   L'application d'hyposulfite a pour effet de tanner le cuir ou peau grâce à certaines modifications chimiques que subit le bichromate de chrome et qu'il n'est pas nécessaire de spécifier ici, étant donné qu'il est facile de trouver la réaction chimique qui intervient dans les ou- vrages traitant de cette industrie. Dans le cas de cuirs plus épais et de peaux, il faudra effectuer plusieurs appli- cations   d'nyposulfite   pour assurer l'achèvement de l'opéra- tion de tannage. 



   Toutefois, après un intervalle de temps qui peut être aussi court que 2 ou 3 minutes dans le cas de peaux min- ces et légères, il est préférable d'enlever le cuir ou peau du porte-ouvrage sur lequel il n'a été que partiellement tan- né à l'état tendu et de le soumettre,pendant qu'il est à l'état tendu, à l'action d'une solution d'hyposulfite de 70    Bkr   environ pendant un temps variant de 15 minutes   à   une heure, bien qu'on puisse le laisser d'un jour au suivant dans la solution d'hyposulfite.

   De préférence, pendant qu'ils sont ainsi traités, les cuirs ou peaux sont disposés dans une cuve peu profonde contenant la solution d'hyposulfite, ces cuirs ou peaux ayant été placés un à la fois dans la so- lution que renferme la cuve, de façon que les deux surfaces de chaque cuir ou peau soient parfaitement mouillées par la solution. Dans ce récipient, les cuirs ou peaux sont, non seulement tannés à l'état complètement tendu, mais sont en outre gonflés de telle sorte que le cuir produit, outre qu'il possède une surface plus grande que celui qu'on obte- nait par les procédés antérieurs, se distingue par sa dou- ceur, son épaisseur et son poids, ce cuir possédant plus de "corps" que ceux fabriqués par les procédés antérieurs.

   Au 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 lieu d'une cuve, on peut se servir d'un tambour si l'on a soin de fixer convenablement les cuirs ou peaux dans leur état tendu, par une application suffisante de la solution d'hyposulfite pendant qu'ils sont dans cet état tendu. 



   On finit le cuir selon l'un quelconque des procé- dés anciens et bien connus.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "LEATHER AND SKIN TANNING PROCESS"
This invention relates to the tanning of hides and skins. Its application to the two-bath tanning process by chromium compounds and other like minerals has been described hereinafter by way of example, but this invention and various important features of said invention are likely to receive other applications.



   In the tanning of hides and skins by the two-bath process using mineral tanning substances as practiced until now, the hides or skins are loaded into a drum containing the solution of the first bath or one treated them differently in an analogous solution

 <Desc / Clms Page number 2>

 inside a tank or reservoir until they have been completely penetrated by the solution. After the usual drainage of the hides or skins thus treated, they were loaded into a drum with a reducing agent in the dissolved state and they were subjected to agitation for a time sufficient to ensure perfect penetration of the leather by this agent. It will be appreciated that no precautions were taken to protect the hides or skins from shrinking during the application of the reducing agent.

   In addition, no attempt was made to tan these leathers or skins in a manner suitable to ensure a defined surface or yardage of the leathers or skins thus treated.



   The objects of the invention are to speed up the tanning operations and to increase the surfaces or yardages of tanned hides and skins while producing better quality leather. Another object of the invention is to use the tanning material more efficiently while avoiding the considerable loss heretofore considered necessary.



   For this purpose, and according to one of the important characteristics of the present process, the hides or skins are treated with a tanning agent which, by itself, does not carry out any tanning, then they are brought to the fully stretched state by stretching them. on a support surface and kept in that state during the application of one or more substances which, together with the tanning agent applied in the first place, effect their tanning, the hides or skins being kept stretched afterwards. application of the second tanning agent until the fibers have set in this tensioned state.

   Because of this process, a larger surface area is obtained than by the processes generally applied to date in the tanning of hides and skins, for this reason the leather or hide is kept in the stretched state until '' it has been fixed in this state by the tanning agents,

 <Desc / Clms Page number 3>

 so that it does not shrink noticeably when it is subsequently subjected to other tanning or finishing operations. Preferably, the stretching or stretching of the leather or hide on a support surface is effected by a training operation which not only stretches or elongates the leather or hide, but removes the desired amount of its water content, including the water content of the tanning solution applied first.

   The tanning process, based on spreading or extending the leather or hide over a supporting surface and removing a large proportion or, in some cases, most of the water content of leather or hide before carrying out any tanning of this leather or hide, as well as on maintaining the leather or hide in a stretched or stretched state until it has set in this state, made subject of the French patent? 698,589 of July 2, 1930.



   As the tanning solution applied first does not tanning the leather or hide, this solution can be applied in a vat or drum or by otherwise treating the hides or skins en masse in a volume. considerable solution. When the hides or skins have been removed from this solution, they can be stretched to their entire natural size as easily as if they had not been subjected to such treatment.



  Consequently, the mass treatment of the hides or skins in a tank or drum has no detrimental effect either on the surface or on the quality of the finished product. When the leather or hide has been stretched and taut and much of its water content has been removed, a measured amount of the second tanning agent is applied as a thin layer over the entire surface. exposed skin or stretched hide and this agent is allowed to act until the fibers of the leather or hide have been set in this taut state. This takes place very

 <Desc / Clms Page number 4>

 quickly, mainly due to the previous removal of a large proportion of the water contained in the leather or skin. The leather or hide can then be finished by any of the well-known methods applied by tanners.



   In practice, the hides or skins, but more particularly the sheepskins, are usually soaked in a salt solution of approximately 40 Bkr, since it has been observed that this operation prepares them advantageously for the subsequent tanning operations. The hides or skins emerging from such a solution are moderately swollen or full and of a texture and feel similar to that of green hides or skins.



   The hides or skins are then placed in a drum containing approximately 167 liters of chrome liquor per quintl of hides or skins. This first tanning agent comprises an aqueous solution of about 5% of potassium dichromate and about 2.5% of concentrated hydrochloric acid, proportions based on the net weight of the hides or skins to be treated. Agitation in the drum is continued for about 2 hours, depending on the concentration of the solution applied. At the end of this period, the hides or skins are perfectly impregnated with the chromium-based substance.



  However, they are not tanned and instead are soft, flexible and stretchy. This is because a chromium solution such as that specified above does not have a tanning action. It is necessary to add one or more other substances to fix the chromium on or in the fibers of the leather or hide.



   Although it is preferable to apply the chromium solution of the first bath, described in the preceding paragraph, it has been found desirable in tanning operations carried out on certain kinds of material, for example.

 <Desc / Clms Page number 5>

 For sheepskins, use a chromium solution containing a small amount of a reducing agent suitable for chromium. This solution would tan the leather or hide if left to act for a sufficient time and in sufficient quantity, but the quantity is calculated to effect only a partial tanning of the substance of the leather or hide, so that the latter remains soft, flexible. and expandable.

   The advantage of the solution which has just been described is that, when the reducing agent is applied subsequently in an amount such as that which will be indicated below, it effects prompt and complete tanning of the leather or hide.



   After the treatment in the drum, the hides or skins are placed in heaps to separate the liquid therefrom by draining, then they are individually trellised, the flower side resting on a smooth work surface. This palisson- nage is carried out in a complete manner, either with the aid of trellises, or with the aid of a machine established so that all the natural surface of a leather or skin is obtained and the expulsion of a large part - approximately half - of the water content of said leather or hide.



   After stretching the hide or hide and removing the appropriate amount of water, each hide or hide is held stretched on a smooth backing surface during application of a second tanning agent. - in this case a reducing agent - which, together with the chromium solution, tans the leather or hide.

   For this purpose, use is made of a solution of sodium thiosulphate or hyposulphite applied in an amount equal to approximately 10% of the net weight of the hides or skins, with a sufficient quantity of hydrochloric acid to ensure a acidic state of the solution, the hyposulphite being distributed evenly over the flesh side of the leather or chrome skin and the latter remaining in a fully stretched state, until sufficient

 <Desc / Clms Page number 6>

 hyposulphite has penetrated into the leather or hide to combine with the chromium salt previously applied and perfectly distributed in all parts of the substance of the leather or hide.

   The application of hyposulfite has the effect of tanning the leather or skin thanks to certain chemical modifications which the chromium dichromate undergoes and which it is not necessary to specify here, since it is easy to find the reaction chemical which is involved in works dealing with this industry. In the case of heavier hides and skins, several applications of nyposulfite will have to be made to ensure completion of the tanning operation.



   However, after an interval of time which may be as short as 2 or 3 minutes in the case of thin and light skin, it is preferable to remove the leather or hide from the holder on which it has only been. partially tanned in the stretched state and subjecting it, while in the stretched state, to the action of a hyposulphite solution of approximately 70 Bkr for a time varying from 15 minutes to one hour , although it can be left overnight in the hyposulfite solution.

   Preferably, while they are thus treated, the hides or skins are placed in a shallow tank containing the hyposulphite solution, these hides or skins having been placed one at a time in the solution which the tank contains, so that the two surfaces of each hide or hide are perfectly wetted by the solution. In this container, the hides or skins are not only tanned in the fully stretched state, but are also inflated so that the leather produced, besides having a larger surface area than that obtained. by the prior processes, is distinguished by its softness, thickness and weight, this leather having more "body" than those produced by the prior processes.

   At

 <Desc / Clms Page number 7>

 Instead of a tank, a drum can be used if care is taken to properly fix the hides or skins in their stretched state, by a sufficient application of the hyposulphite solution while they are in this state. tense.



   Leather is finished by any of the old and well known methods.


    

Claims (1)

R E S UM E Procédé de tannage à deux bains, caractérisé par le fait que, après le traitement des cuirs par un agent de tannage qui n'a pas d'action tannante par lui-même, on les étire ou les tend fortement et on les soumet à l'état par- faitement tendu à l'action d'un autre agent de tannage qui effectue le tannage conjointement avec le premier. ABSTRACT Two-bath tanning process, characterized by the fact that, after the treatment of the leathers with a tanning agent which has no tanning action by itself, they are stretched or tightened strongly and subjected to the fully tended to the action of another tanning agent which performs the tanning in conjunction with the first. Ce procédé peut, en outre, être caractérisé par les points suivants, ensemble ou séparément: a) On continue le traitement par le premier agent de tannage - non tannant en soi - jusqu'à ce qu'il ait par- faitement pénétré dans toutes les parties du cuir ou peau. b) On étire les cuirs ou peaux en les palissonnant sur une surface de support lisse. c) Après avoir appliqué le second agent de tanna- ge pendant que le cuir ou peau est à l'état tendu, on main- tient ce dernier dans cet état jusqu'à ce qu'il se soit fi- xé dans cet état. d) Le premier agent de tannage est une solution non tannante d'un sel de chrome. e) On traite les cuirs palissonnés par un agent de tannage réducteur pendant qu'ils sont supportés sur une surface lisse. f) L'agent réducteur est une solution concentrée de thiosulfate de sodium. This process can, moreover, be characterized by the following points, together or separately: a) The treatment is continued with the first tanning agent - non-tanning in itself - until it has perfectly penetrated all parts of the leather or skin. b) The hides or skins are stretched by trellising them on a smooth support surface. c) After applying the second tanning agent while the leather or hide is in the stretched state, the latter is maintained in this state until it has set in this state. d) The first tanning agent is a non-tanning solution of a chromium salt. e) Trellised leathers are treated with a reducing tanning agent while they are supported on a smooth surface. f) The reducing agent is a concentrated solution of sodium thiosulfate. g) Le traitement des cuirs ou peaux par le premier agent de tannage est réalisé sur une masse de cuirs ou peaux <Desc/Clms Page number 8> à l'intérieur d'un tambour ou cuve. h) Lorsque les cuirs ou peaux ont été fixés dans leur état tendu, on les plonge dans cet état dans une cuve du second agent de tannage jusqu'à l'achèvement du tannage. g) The treatment of the leathers or skins by the first tanning agent is carried out on a mass of leathers or skins <Desc / Clms Page number 8> inside a drum or tub. h) When the hides or skins have been set in their stretched state, they are immersed in this state in a vat of the second tanning agent until the tanning is completed.
BE385460D BE385460A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE385460A true BE385460A (en)

Family

ID=54311

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE385460D BE385460A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE385460A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2517710A1 (en) Imparting aged and faded appearance to cotton textiles - esp. blue denim, by washing in presence of pumice and calcium cpd.
BE385460A (en)
FR2501717A1 (en) METHOD OF PROTECTING THE ENVIRONMENT FOR LIMITING RAW SKINS
JP4926138B2 (en) Split leather for automobile sheets and manufacturing method thereof
EP0563139B1 (en) Method for processing hides or leather based on methanesulphonate ions.
BE371676A (en)
BE385919A (en)
CA2087228A1 (en) Application of silica soils in the production of a stabilized white pickled skin or stabilized white skin
US2016559A (en) Tanning skins or hides
FR2468649A1 (en) PROCESS FOR THE REVERDISSAGE OF SKINS IN HAIR OR DEPILED
BE385461A (en)
EP0408097B1 (en) Tanning process of hides
US1978545A (en) Method of making leather
JP6974912B2 (en) How to make deer skin parchment
BE505164A (en)
US1998567A (en) Process of tanning leather and article made thereby
CH146278A (en) Manufacturing process of artificial leather.
RU2164533C1 (en) Method of manufacturing leather from cattle stomachs
US564106A (en) Process of tanning hides
JPS6122000B2 (en)
US1852996A (en) Method of tanning hides and skins
US2150919A (en) Treating hides
RU2129164C1 (en) Leather manufacture process
RU2026883C1 (en) Method of fish skin preparing
BE423880A (en)