BE368707A - - Google Patents

Info

Publication number
BE368707A
BE368707A BE368707DA BE368707A BE 368707 A BE368707 A BE 368707A BE 368707D A BE368707D A BE 368707DA BE 368707 A BE368707 A BE 368707A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
yarns
fin
wire
thread
tube
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE368707A publication Critical patent/BE368707A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02BINTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES; COMBUSTION ENGINES IN GENERAL
    • F02B19/00Engines characterised by precombustion chambers
    • F02B19/14Engines characterised by precombustion chambers with compression ignition
    • DTEXTILES; PAPER
    • D02YARNS; MECHANICAL FINISHING OF YARNS OR ROPES; WARPING OR BEAMING
    • D02GCRIMPING OR CURLING FIBRES, FILAMENTS, THREADS, OR YARNS; YARNS OR THREADS
    • D02G3/00Yarns or threads, e.g. fancy yarns; Processes or apparatus for the production thereof, not otherwise provided for
    • D02G3/22Yarns or threads characterised by constructional features, e.g. blending, filament/fibre
    • D02G3/36Cored or coated yarns or threads
    • D02G3/362Cored or coated yarns or threads using hollow spindles
    • D02G3/365Cored or coated yarns or threads using hollow spindles around which a reel supporting feeding spool rotates
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02TCLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TO TRANSPORTATION
    • Y02T10/00Road transport of goods or passengers
    • Y02T10/10Internal combustion engine [ICE] based vehicles
    • Y02T10/12Improving ICE efficiencies

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Braiding, Manufacturing Of Bobbin-Net Or Lace, And Manufacturing Of Nets By Knotting (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " PERFECTIONNEMENTS A LA FABRICATION DE FILES OU FILS 
 EMI1.1 
 DE SUBSTANCES FIIiREUâES   
Cette invention a trait à un mécanisme ou appa- reil permettant de produire des fils de substances fibreu- ses composés d'un fil central ou âme (comprenant un ou plusieurs fils ou crins) et un ou plusieurs autres fils qui sont enroulés autour de   l'âme   ou fil central (comme par exemple lorsque des crins ou fils de crin, seuls ou mélangés avec d'autres fils, doivent être enveloppés par des fils supplémentaires) dans le but de lier ou d'en- velopper l'âme et de l'empêcher de quitter les fils envelop- r 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pants.

   Dans la fabrication de ces fils composites, il est essentiel que les crins et fils   d'âme,   (ou les fils entou- rés et enveloppés par les fils ou filés de liage) suivent un chemin qui coïncide avec l'axe du chemin circulaire décrit par les fils enveloppants lorsqu'ils sont enroulés autour de l'âme. Jusqu'à ce jour, après avoir été établis de la façon susmentionnée, les fils composites   continuaient   à décrire le même chemin axial jusqu'au moment où ils attei- gnaient une position située entièrement au delà de la masse de fil enveloppant et au delà des dispositifs qui por- tent et font tourner ce fil.

   Suivant   l'invention,   on monte la masse de fil enveloppant à l'intérieur d'un or- gane rotatif de façon que l'axe de cette masse   coïncide   avec l'axe de l'organe rotatif, On retire un fil de la masse de fil ainsi montée à travers un guide-fil situé dans l'organe rotatif, de sorte que ce fil est conduit à travers ledit organe et sur une courte distance suivant un chemin   coïncidant   avec   1* axe   de rotation.

   Après son pas- sage à travers ce guide-fil central, le fil est conduit en dehors dudit chemin axial jusqu'à un point voisin de l'ex- trémité externe de l'organe rotatif partant la masse de fil, et il est alors ramené par des guides convenables aux fils d'âme qui pénètrent dans l'organe rotatif à cet endroit, En ce point, le fil enveloppant rencontre le fil   dtâme   et est enroulé autour de lui, de sorte que le fil composite ainsi établi peut être conduit à l'extérieur de l'organe rotatif sur une certaine distance puis à travers des organes de guidage appropriés et être ramené au chemin axial au delà de la masse de fils dont il a été retiré pour être bobiné sur une bobine, transformé en oanette ou autrement traité comme il sera décrit ci-après. 



   Par l'application des dispositifs et du procédé susmentionnés, il devient possible de constituer le'fil 
 EMI2.1 
 -. " ' composite à l'aide d'un ou plusieurs crins pour constituer 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'âme de ce fil composite. Un autre fil continu peut d'ail- leurs être appliqué en plus des crins pour établir l'âme. 



   Pour mieux faire comprendre l'invention et fa- ciliter sa mise   en   pratique, on la décrira ci-après en se référant aux dessins annexés dans lesquels 
Figure 1 est une vue en bout de deux rouleaux   agencés pour   transférer les filés et crins choisis ou le fil qu'ils reçoivent aux dispositifs de torsion et d'en- veloppement suivant l'invention, lesquels dispositifs sont représentés au-dessous desdits rouleaux. 



   Figure 2 est un plan des pièces représentées à la partie inférieure de figure 1. 



   Figure 3 est une coupe horizontale suivant 
A-B (figure 1). 



   Figure 4 est un détail en élévation représen- tant un dispositif à l'aide duquel le fil qui doit envelop- per le crin et les fils fournis (ou les crins seuls) est guidé d'une manière qu'on expliquera plus loin. 



   Figure 5 est un plan des pièces de figure 4. 



   Figure 6 est une vue analogue à figure 4, mais en regardant de droite à gauche de cette figure. 



   Figure 7 est une coupe verticale des pièces représentées dans les figures 4, 5 et 6. 



   Figure 8 est une vue de face des pièces de figure 1. 



   Figure 9 est une vue de face avec coupe ver- ticale partielle à plus grande échelle de la partie su- périeure des dispositifs représentés dans la figure 8. 



   Figure 10 est une vue en élévation à plus grande échelle représentant certains des acoessoires qui seront décrits plus loin. 



   Figure 11 est une vue en élévation analogue à figure 8, mais représente un autre mode de réalisation des dispositifs servant à enrouler les fils enveloppés   résul-   tante pour constituer des bobines de formes diverses. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Figure 12 montre en élévation une broche détachable dont on se sert pour supporter la canette ou la bobine dis- tribuant le fil d'enveloppements 
Figure   13   est une vue en bout de l'appareil de figure 1 et d'autres pièces prévues en combinaison avec cet appareil, cette figure représentant aussi le dis- positif à l'aide duquel les diverses pièces sont réglées ou maintenues dans leur position de travail. 



   Figure   14   est une vue analogue à figure 13, mais représente les pièces dans les positions qu'elles occupent lorsque l'opérateur déverrouille le mécanisme de retenue pour permettre la réparation ou le   rattachage   d'un fil cassé comme il sera décrit plus loin. 



   Les figures 9,   10   et 12 sont représentées à une échelle plus grande que les autres figures, 
Pour réaliser l'invention, on peut faire,usage de dispositifs tels que ceux décrits dans le brevet anglais N  316.116 en date du 23 Avril   11928   qui choisissent- un ou plusieurs crins parmi un   faisceau   de crins et les fournissent de façon qu'ils puissent être entraînés par des rouleaux dis- tributeurs convenables 2   et.µ,,   Ces rouleaux sont agencés pour recevoir un mouvement de rotation à une vitesse   couve-   nable en synchronisme avec celle à laquelle il,peut être nécessaire de fournir les crins à ces rouleaux, ainsi qu'il est bien connu dans d'autres types de machines utilisés dans la fabrication de fils ou filés. 



   En ce qui concerne les dispositifs servant à choisir les crins de la façon précédemment décrite, on se sert de tous dispositifs bien connus permettant de fournir un ou plusieurs fils supplémentaires aux rouleaux 2 et 3 , ces fils pouvant provenir de toute source telle qu'elle permet à ce fil et aux crins d'être distribués   en ±   de façon qu'un, fil b puisse être enroulé autour d'eux. Les mouvements d'en- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 veloppement du fil sont réalisés de la façon suivante. 



   Une canette b1 fournissant de fil est placée dans un tube 
4 de la nature d'une ailette et est établie pour recevoir une   broche 1   servant à la supporter. Pour fixer la broche 5, son moyeu 5a est placé dans le tube 4 et agencé pour reposer sur une goupille transversale centrale 4a fixée à l'extrémité inférieure du tube 6. Ce moyeu 5a est en outre fixé à l'intérieur du tube 4 de façon qu'il ne puisse tourner qu'avec ce tube, lorsque celui-ci tourneo A cet effet, une bille 5w (figure 12) actionnée par un ressort est poussée à l'intérieur d'une rainure ou entaille ménagée dans la paroi du tube 4, cette position étant représentée dans les figures 1 et 3. 



   Le fil b est retiré de la canette bl par un mouvement longitudinal et vertical à travers le guide 4k qui est aligné avec l'axe de la broche 5, de   sor.   te que ce fil peut traverser une ouverture pratiquée excentriquement à travers les parois extrêmes 4b du tube 4(figure 9) L'ouverture est pratiquée à tra- vers un tube court (figure   9)  de sorte que le fil b peut traverser ce tube et (de façon qu'il soit soumis à une tension) être enroulé sur la moitié ou un peu plus de la moitié de la circonférence de l'extrémité inférieure de la pièce en forme d'entonnoir 4c qui est fixée à l'ex- trémité supérieure 4b du tube 4.

   A partir de cette posi- tion, le fil b traverse une ouverture radiale c1 pratiquée près de la base de la pièce en forme de cuvette 4c et peut alors envelopper le   fil a   lorsque le tube 4 tourne et que la canette b1 est aussi entraînée dans le mouvement de ro- tation de ce tube. 



   L'ensemble des fils et crins a et du fil d'en- veloppement b, lequel ensemble constitue le fil composite a2,peut alors être conduit vers le bas à travers l'ouver- ture centrale de la paroi extrême supérieure 4b du tube 4 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et, à partir de cet endroit, ce fil est conduit vers le bas le long de la surface externe du   tube 4     (figurée   1 et 9) pour être distribué de la façon qui sera expliqué plus loin. 



   La partie inférieure de la surface externe du tube 4 est munie de nervures 4d (au nombre de quatre dans la figure 3 mais pouvant être au nombre de trois ou en nombre supérieur à quatre) qui 6'étendent vers le haut le long de ladite partie de telle sorte qu'elles s'adaptent exactement dans une douille rotative externe 6.

   Une entail- le pratiquée transversalement dans l'extrémité du   tube 1   embrasse la goupille transversale 4a fixée $.la douille 6, de sorte que le tube 4 et sa canette b1 peuvent recevoir un mouvement de rotation du tube externe 6 lorsque ce tube tourne* 
L'extrémité inférieure 6a du tube µ est rétrécie et sur cette extrémité est montée une noix où poulie de commande 1 autour de laquelle passe la corde ou courroie de commande dérivant son mouvement de toute source de force motrice convenable (comme dans les métiers à filer ordinai- res) et transmettant un mouvement de rotation à la noix 7 qui fixée par un écrou 7a au prolongement 6a du tube 6, fait à son tour tourner ce tube. 



   Pour faciliter la rotation du tube 6 et des pièces qui participent à son mouvement de rotation, des chemins à billes internes 1 et g sont montés respectivement sur les extrémités inférieure et supérieure du tube et des chemins à billes externes h et k sont logés dans des paliers 8 , pivotant en 8a sur un bras de support convenable 9 qui est fixé à un bâti 8a comme représenté dans les figures 13. et 14. 



   Des bras   @ et   10a sont fixés, aux paliers pi- votants   (figures 13 et 14) Le bras 10a s'étend vertica-   lement   de telle sorte qu'il entre en prise avec un ressort 1 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de commande 2 fixé à un cliquet de retenue 11, ce qui per- met à l'opérateur d'arrêter le mouvement des pièces comme il sera expliqué plus loin. 



   Le cliquet de retenue 11 pivote en 11a sur un prolongement du palier 8 de façon qu'une poignée 12, qui constitue le prolongement du cliquet de retenue 11, puisse occuper une position propre à permettre à l'opérateur de manoeuvrer ledit cliquet. Le levier 10 s'étend horizon- talement pour permettre à une barre 10b d'être reliée aux dispositifs distributeurs de crins qui fournissent les crins aux rouleaux 2 et 3 dans le but qu'on verra plus loin. 



  Du levier 10 part aussi une biellette 13 reliée à un levier 14 pivotant en 14a sur un bras de support fixé au bâti de la machine 15. 



   Le levier 14 est muni d'un bras 14b sur lequel est monté le rouleau de serrage 2, la disposition étant tel- le que lorsque le levier 14b est maintenu dans la position qu'il occupe dans la figure 13, un ressort 16 oblige le levier 14 et son bras 14b à pousser le rouleau 2 contre le rouleau 3 et à serrer par conséquent les fils et les orins passant entre les rouleaux. 



   Suivant un mode de réalisation du dispositif se rap- portant au levier 10 préoédemment décrit, on fait usage d'une autre biellette 17 pivotant sur le levier 10 et s'é- tendantvers le bas pour permettre à une goupille de support 17a fixée à ladite biellette de s'engager au-dessous du bras 18a d'un levier 18 qui pivote sur un arbre ou axe 19. Sur le bras 18 de ce levier est monté un rouleau de serrage 20 qui est agencé pour faire pression contre un autre rouleau 21 qui (d'une manière analogue au rouleau précédemment décrit ) est contraint à tourner à la vitesse superficielle désirée pour entraîner le fil a2 qui est délivré à travers l'extrémité inférieure 6a du tube 6 comme représenté dans la figure 11. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Lorsque le levier 10 reçoit un mouvement   d'élé---   vation, comme il sera expliqué plus loin de façon à soulever le bras 18a, le bras 18 éloigne le rouleau de serrage 20 du rouleau 21, tandis que lorsque le levier 10 occupe sa position de travail , comme représenté dans la      fig, 13, le ressort 22 pousse le rouleau   20   contre le rouleau   21   pour serrer les fils passant entre eux de la façon dé- sirée. 



   , Lorsque les rouleaux? 0 et 21 sont utilisés-, on peut faire en sorte qu'ils fassent descendre le fil composé enveloppé a2 jusqu'à une   bobine 23   (fig;   Il).'   Cette bobine   23   repose sur la périphérie de deux tambours rota- tifs   24   et   24a,   de sorte que lorsque ces tambours. tournent #-. dans le sens des   flèches w,   ils font tourner la bobine 23, ce qui, dans des conditions bien connues, effectue l'enroule- ment du fil a2 sur ladite   bobine.

   -   
Pour guider le fil alternativement dans-un-sens et en sens inverse à la surface de la   bobine--23   de façon à constituer la masse bobinée, on se sert d'un guide-fil fourchu 25 qui reçoit un mouvement de va-et-vient de tout dispositif bien connu du genre de ceux dont on se sert dans les bobinoirs ordinaires. 



   Lorsque l'appareil est en service et que la poignée 12 occupe la position de fig. 13, le crochet Il est en prise avec une saillie 9b prévue sur la barre du bâti   9a.   de sorte qu'il maintient le   palier   et. toutes les pièces portées par ce palier dans les ,positions . de fig. 13 dans lesquelles ces diverses pièces travaillent. 



  Les rouleaux 2 et 3 fournissent le fil à la vitesse   d'ali-   mentation désirée (selon le rapport de transmission de l'en grenage à pignon interchangeable actionnant le rouleau 3) 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 pour permettre au fil composite a2 de descendre à travers les pièces 4b et de passer à l'extérieur du   tube 4,   puis de descendre à travers l'extrémité inférieure du tube 6a pour être fourni aux rouleaux 20 et 21 comme on l'a dit précédemment, 
Si l'un ou l'autre des fils vient à se rompre ou à manquer ou si l'alimentation en crins vient à manquer, l'opérateur peut, en poussant la poignée 12 jusqu'à la position représentée dans la fig. 14, dégager le crochet 11, de telle sorte que toutes les pièces sont amenées aux positions res- pectives qu'elles occupent dans cette figure. 



   Dans ces positions, les rouleaux 2 et 3 sont sé- parées (en raison du mouvement du rouleau 2), la courroie de commande qui actionne la noix 7 est mise à même de se   relâ-   cher et cette noix est poussée par le poids des paliers 8 èt des pièces portées par ces paliers contre un frein 26 qui est fixé à un bras 26a du bâti de la machine. 



   Lorsque la rotation de la poulie 7 est ainsi arrêtée, la biellette 17 a soulevé le bras 18 et a aussi écarté le rouleau 20 du rouleau 21, de porte que la four- niture et la distribution de tous les fils sont entièrement suspendues pour permettre à l'opérateur d'effectuer des réparations comme   précédemment   expliqué. Pour remettre les diverses pièces en position, il suffit de manoeuvrer la poignée 12 pour la ramener à sa position ordinaire représentée dans la fig. 13. 



   Lorsqu'on désire enrouler le fil composite a2 sur une bobine de façon qu'il soit prêt à être utilisé dans la navette d'un métier à tisser, on se sert d'un autre or- gane tubulaire 27 qui est fixé et empêché de tourner comme      représenté dans la fig. 1. Cet organe tubulaire protège ou enveloppe une broche centrale 28 sur laquelle est montée une 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 bobine 29. La broche 28 ne peut pas tourner et la bobine montée librement sur cette broche repose sur un disque 28a portant une rondelle de friction. Les mouvements de monter et-baisse usuels et bien connus sont transmis à la broche 28 et à sa bobine 29 pour bobiner la masse de fil sur la bobine   29 ainsi   qu'il est usuel dans les machines servant à réaliser des opérations de filage et des opérations analogues. 



   Sur l'organe tubulaire ou douille 27 est montée une noix 30 qui est supportée par des roulements 30a et 30b et munie de prolongements 31 qui constituent une ailette à   l'aide   de laquelle le fil composite a2 est conduit vers le bas à travers des guides x, xl prévus sur une des branches de   L'ailette   31, de sorte que la rotation de   ¯cotte   ailette a pour effet d'enrouler le fil sur la bobine 29 portée par la broche 28. 



   Dans les fig. 1, 8, 9, 10 et 11, un prolongement en forme de cuvette 4c est monté à l'extrémité supérieure du tube 4, niais on peut substituer à cette pièce en forme de cuvette un disque 4h sur lequel est   monté   le guide-fil 4k à travers lequel passe le fil b, ce fil étant ensuite conduit à travers l'ouverture c autour d'une petite rai- nure 4m située au-dessous du disque 4h, desserte qu'il peut passer à travers une ouverture m et par   conséquent   au-dessous d'un ressort 32 comme   représenta dans la   fig. 5, Le ressort 32 se comporte à la façon   d'un.guide   pour le fil composite et remplace la pièce en forme d'entonnoir 4c. 



   Lorsqu'on se sert de   l'ailette 31   pour enrouler les fils de la façon décrite et les disposer de la façon      représentéedans la fig. 1, on constate: que en raison de la fausse torsion exercée sur les file a fournis par les rouleaux 2 et 3 pendant la rotation   de l'ailette   21, 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 la torsion commence aussitôt que les fils quittent ces rouleaux   et,   en descendant à travers l'ouverture b2 située à l'extrémité supérieure 4b du tube 4 et juste avant de sortir de ladite extrémité supérieure, le fil b de la canette bl s'enroule autour de la fausse torsion des fils d'âme .

   En faisant tourner l'ailette 31 à la moitié environ de la vitesse du tube 4 et dans le même sens, les fils   d'âme   sont enveloppés par les fils b de la canette bl en sens inverse de la fausse torsion des fils d'âme a, de telle sorte qu'on obtient un enveloppement complet des fils   d'âme,   ce qui est désirable lorsque les fils d'âme tordus ensemble de la façon spécifiée sont"'des fils de coton et que le fil enveloppant b de la canette bl est un fil de soie naturelle ou artificielle ou une matière analogue plus chère que le coton.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "IMPROVEMENTS IN THE MANUFACTURING OF YARNS OR YARNS
 EMI1.1
 OF FIIiREUâES SUBSTANCES
This invention relates to a mechanism or apparatus for producing yarns of fibrous substances composed of a core yarn or core (comprising one or more yarns or horsehair) and one or more other yarns which are wound around the yarn. 'core or core yarn (as for example when horsehair or horsehair yarn, alone or mixed with other yarns, is to be wrapped by additional yarns) for the purpose of binding or wrapping the core and prevent him from leaving the son envelop- r

 <Desc / Clms Page number 2>

 pants.

   In the manufacture of these composite yarns, it is essential that the horsehair and core yarns, (or the yarns surrounded and enveloped by the binding yarns or yarns) follow a path which coincides with the axis of the circular path described. by the enveloping threads when wrapped around the core. Until this day, having been established in the above-mentioned manner, the composite yarns continued to follow the same axial path until the moment when they reached a position lying entirely beyond the mass of enveloping yarn and beyond the devices which carry and rotate this thread.

   According to the invention, the mass of enveloping wire is mounted inside a rotating member so that the axis of this mass coincides with the axis of the rotating member. A wire is removed from the mass of wire thus mounted through a wire guide located in the rotary member, so that this wire is led through said member and over a short distance following a path coinciding with the axis of rotation.

   After passing through this central yarn guide, the yarn is led outside said axial path to a point close to the outer end of the rotary member leaving the mass of yarn, and it is then returned by suitable guides to the core threads which enter the rotating member at this point, At this point the wrapping thread meets the core thread and is wound around it, so that the composite thread thus established can be led outside the rotary member for a certain distance then through suitable guide members and be brought back to the axial path beyond the mass of wires from which it has been withdrawn to be wound on a spool, transformed into a bobbin or otherwise treated as will be described below.



   By applying the aforementioned devices and method, it becomes possible to build up the yarn
 EMI2.1
 -. "'composite using one or more horsehair to form

 <Desc / Clms Page number 3>

 the core of this composite yarn. Another continuous yarn can also be applied in addition to the horsehair to establish the core.



   In order to better understand the invention and to facilitate its practice, it will be described below with reference to the accompanying drawings in which
Figure 1 is an end view of two rollers arranged to transfer the chosen yarns and horsehair or the yarn which they receive to the twisting and wrapping devices according to the invention, which devices are shown below said rollers.



   Figure 2 is a plan of the parts shown in the lower part of Figure 1.



   Figure 3 is a horizontal section following
A-B (figure 1).



   Figure 4 is a detail in elevation showing a device by means of which the wire which is to envelop the horsehair and the supplied wires (or the horsehair alone) is guided in a manner which will be explained later.



   Figure 5 is a plan of the parts of Figure 4.



   Figure 6 is a view similar to Figure 4, but looking from right to left of this figure.



   Figure 7 is a vertical section of the parts shown in Figures 4, 5 and 6.



   Figure 8 is a front view of the parts of Figure 1.



   Figure 9 is a front view in partial vertical section on a larger scale of the upper part of the devices shown in Figure 8.



   Figure 10 is an enlarged elevational view showing some of the accessories which will be described later.



   Figure 11 is an elevational view similar to Figure 8, but shows another embodiment of the devices for winding the resulting wrapped wires to form coils of various shapes.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Figure 12 shows in elevation a detachable spindle which is used to support the bobbin or the spool distributing the wrapping thread
Figure 13 is an end view of the apparatus of Figure 1 and other parts provided in combination with this apparatus, this figure also showing the device by means of which the various parts are adjusted or held in their position. job.



   Figure 14 is a view similar to Figure 13, but shows the parts in the positions they occupy when the operator unlocks the retaining mechanism to allow repair or reattachment of a broken wire as will be described below.



   Figures 9, 10 and 12 are shown on a larger scale than the other figures,
To carry out the invention, use can be made of devices such as those described in British Patent No. 316,116 dated April 23, 11928 which select one or more horsehair from a bundle of horsehair and provide them so that they can be driven by suitable distribution rollers 2 and .µ ,, These rollers are arranged to receive a rotational movement at a speed which can be incubated in synchronism with that at which it may be necessary to supply the horsehair to these rollers, as is well known in other types of machines used in the manufacture of threads or yarns.



   As regards the devices used to choose the bristles in the manner previously described, all well-known devices are used which make it possible to supply one or more additional threads to the rollers 2 and 3, these threads possibly coming from any source such as it. allows this yarn and the horsehair to be distributed in ± so that a yarn b can be wrapped around them. The movements of

 <Desc / Clms Page number 5>

 yarn development are carried out as follows.



   A bobbin b1 providing thread is placed in a tube
4 of the nature of a fin and is established to receive a pin 1 used to support it. To fix the pin 5, its hub 5a is placed in the tube 4 and arranged to rest on a central transverse pin 4a fixed to the lower end of the tube 6. This hub 5a is also fixed inside the tube 4 of so that it can only rotate with this tube, when the latter rotates For this purpose, a 5w ball (figure 12) actuated by a spring is pushed inside a groove or notch made in the wall of the tube 4, this position being shown in Figures 1 and 3.



   The thread b is withdrawn from the bobbin b1 by a longitudinal and vertical movement through the guide 4k which is aligned with the axis of the spindle 5, of sor. te that this wire can pass through an opening made eccentrically through the end walls 4b of the tube 4 (figure 9) The opening is made through a short tube (figure 9) so that the wire b can pass through this tube and (so that it is under tension) be wound about half or a little more than half of the circumference of the lower end of the funnel-shaped piece 4c which is attached to the end top 4b of tube 4.

   From this position, the thread b passes through a radial opening c1 made near the base of the cup-shaped piece 4c and can then wrap the thread a as the tube 4 rotates and the bobbin b1 is also drawn through. the rotational movement of this tube.



   The set of yarns and horsehair a and of the wrapping yarn b, which together constitutes the composite yarn a2, can then be led downwards through the central opening of the upper end wall 4b of the tube 4

 <Desc / Clms Page number 6>

 and, from this point, this wire is led downwards along the outer surface of the tube 4 (shown 1 and 9) to be distributed in the manner which will be explained later.



   The lower part of the outer surface of the tube 4 is provided with ribs 4d (four in number in Figure 3 but possibly three in number or greater than four) which extend upwardly along said part. in such a way that they fit exactly in an external rotating sleeve 6.

   A notch made transversely in the end of the tube 1 embraces the transverse pin 4a fixed to the sleeve 6, so that the tube 4 and its bobbin b1 can receive a rotational movement of the outer tube 6 when this tube turns *
The lower end 6a of the tube µ is narrowed and on this end is mounted a nut or control pulley 1 around which passes the rope or control belt deriving its movement from any suitable source of motive force (as in spinning looms ordinaries) and transmitting a rotational movement to the nut 7 which fixed by a nut 7a to the extension 6a of the tube 6, in turn causes this tube to rotate.



   To facilitate the rotation of the tube 6 and the parts which participate in its rotational movement, internal ball races 1 and g are mounted respectively on the lower and upper ends of the tube and external ball races h and k are housed in bearings 8, pivoting at 8a on a suitable support arm 9 which is fixed to a frame 8a as shown in figures 13. and 14.



   Arms @ and 10a are attached to the swivel bearings (Figures 13 and 14) The arm 10a extends vertically so that it engages with a spring 1

 <Desc / Clms Page number 7>

 control 2 fixed to a retaining pawl 11, which allows the operator to stop the movement of the parts as will be explained below.



   The retaining pawl 11 pivots at 11a on an extension of the bearing 8 so that a handle 12, which constitutes the extension of the retaining pawl 11, can occupy a position suitable for allowing the operator to operate said pawl. The lever 10 extends horizontally to allow a bar 10b to be connected to the horsehair distributing devices which supply the horsehair to the rollers 2 and 3 for the purpose which will be discussed later.



  From the lever 10 also leaves a rod 13 connected to a lever 14 pivoting at 14a on a support arm fixed to the frame of the machine 15.



   The lever 14 is provided with an arm 14b on which the clamping roller 2 is mounted, the arrangement being such that when the lever 14b is maintained in the position it occupies in FIG. 13, a spring 16 forces the lever 14 and its arm 14b to push the roller 2 against the roller 3 and consequently to clamp the son and the rope passing between the rollers.



   According to an embodiment of the device relating to the lever 10 previously described, use is made of another link 17 pivoting on the lever 10 and extending downwards to allow a support pin 17a to be fixed to said. rod to engage below the arm 18a of a lever 18 which pivots on a shaft or axis 19. On the arm 18 of this lever is mounted a clamping roller 20 which is arranged to press against another roller 21 which (in a manner analogous to the roller previously described) is forced to rotate at the desired surface speed to drive the wire a2 which is delivered through the lower end 6a of the tube 6 as shown in figure 11.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   When the lever 10 receives a lifting movement, as will be explained later so as to raise the arm 18a, the arm 18 moves the clamping roller 20 away from the roller 21, while when the lever 10 occupies its position. working position, as shown in fig, 13, the spring 22 pushes the roller 20 against the roller 21 to clamp the threads passing between them as desired.



   , Where the rollers? 0 and 21 are used, one can arrange for them to bring the wrapped compound yarn a2 down to a spool 23 (fig; II). ' This reel 23 rests on the periphery of two rotating drums 24 and 24a, so that when these drums. turn # -. in the direction of the arrows w, they cause the coil 23 to rotate, which, under well-known conditions, wind up the wire a2 on said coil.

   -
To guide the wire alternately in-one-direction and in the opposite direction on the surface of the spool - 23 so as to constitute the coiled mass, one uses a forked wire guide 25 which receives a back-and-forth movement. - comes from any well-known device of the kind used in ordinary winders.



   When the appliance is in service and the handle 12 occupies the position of FIG. 13, the hook It engages with a projection 9b provided on the bar of the frame 9a. so that it maintains the bearing and. all the parts carried by this bearing in the positions. of fig. 13 in which these various rooms work.



  Rollers 2 and 3 deliver the wire at the desired feed speed (depending on the transmission ratio of the interchangeable pinion gear driving roller 3)

 <Desc / Clms Page number 9>

 to allow the composite yarn a2 to descend through the pieces 4b and pass outside the tube 4, then descend through the lower end of the tube 6a to be supplied to the rollers 20 and 21 as said previously,
If one or the other of the threads breaks or misses or if the horsehair supply is lacking, the operator can, by pushing the handle 12 to the position shown in FIG. 14, release the hook 11, so that all the parts are brought to the respective positions they occupy in this figure.



   In these positions, the rollers 2 and 3 are separated (due to the movement of the roller 2), the control belt which actuates the nut 7 is put in a position to release and this nut is pushed by the weight of the bearings 8 and parts carried by these bearings against a brake 26 which is fixed to an arm 26a of the frame of the machine.



   When the rotation of the pulley 7 is thus stopped, the link 17 has raised the arm 18 and has also moved the roller 20 away from the roller 21, so that the supply and distribution of all the threads are fully suspended to allow the operator to carry out repairs as previously explained. To put the various parts back in position, it suffices to maneuver the handle 12 to bring it back to its ordinary position shown in FIG. 13.



   When it is desired to wind the composite yarn a2 on a spool so that it is ready for use in the shuttle of a loom, another tubular member 27 is used which is fixed and prevented from sliding. turn as shown in fig. 1. This tubular member protects or envelops a central pin 28 on which is mounted a

 <Desc / Clms Page number 10>

 spool 29. The spindle 28 cannot rotate and the spool freely mounted on this spindle rests on a disc 28a carrying a friction washer. The usual and well-known up and down movements are transmitted to the spindle 28 and to its spool 29 for winding the mass of yarn on the spool 29 as is usual in machines serving to perform spinning operations and analogous operations.



   On the tubular member or sleeve 27 is mounted a nut 30 which is supported by bearings 30a and 30b and provided with extensions 31 which constitute a fin by means of which the composite wire a2 is led downward through guides x, xl provided on one of the branches of the fin 31, so that the rotation of the fin has the effect of winding the wire on the spool 29 carried by the pin 28.



   In fig. 1, 8, 9, 10 and 11, a cup-shaped extension 4c is mounted at the upper end of the tube 4, but this cup-shaped part can be replaced by a 4h disc on which the thread guide is mounted 4k through which the wire b passes, this wire then being led through the opening c around a small groove 4m located below the disc 4h, serving that it can pass through an opening m and by therefore below a spring 32 as shown in fig. 5, The spring 32 behaves like a guide for the composite wire and replaces the funnel-shaped part 4c.



   When using the fin 31 to wind the wires in the manner described and arrange them as shown in fig. 1, we see: that due to the false torsion exerted on the files a provided by the rollers 2 and 3 during the rotation of the fin 21,

 <Desc / Clms Page number 11>

 the twisting begins as soon as the threads leave these rollers and, going down through the opening b2 located at the upper end 4b of the tube 4 and just before exiting said upper end, the thread b of the bobbin bl winds up around the false twist of the core threads.

   By rotating the fin 31 at about half the speed of tube 4 and in the same direction, the core threads are wrapped by the threads b of the bobbin bl in the opposite direction to the false twist of the core threads a, so that a complete wrap of the core threads is obtained, which is desirable when the core threads twisted together in the specified manner are cotton threads and the wrapping thread b of the bobbin bl is a thread of natural or artificial silk or a similar material more expensive than cotton.


    

Claims (1)

RESUME Appareil pour fabriquer des filés ou fils composites par le procédé consistant à envelopper des crins ou fils d'âme par d'autres filés ou fils qui sont enroulés autour des premiers, cet appareil étant carac- térisé par l'application d'une ailette rotative qui est éta- blie de façon à recevoir en son centre une bobine ou canette et qui est munie de guide-fil pour guider le fil retiré¯excentriquement à partir de l'axe de rotation de l'ailette et pour ramener ce fil de façon qu'il enveloppe le fil d'âme dans une position concentrique audit axe de rotation à l'intérieur de l'ailette, position à partir de laquelle le fil composite est de nouveau conduit sur une certaine distance à l'extérieur de l'ailette, puis ramené au centre de l'ailette, ABSTRACT Apparatus for making composite yarns or yarns by the process of wrapping horsehair or core yarns with other yarns or yarns which are wound around the former, such apparatus being characterized by the application of a rotating vane which is established so as to receive a spool or bobbin in its center and which is provided with a thread guide to guide the thread withdrawn ¯ eccentrically from the axis of rotation of the fin and to bring this thread back so that it wraps the core wire in a position concentric with said axis of rotation inside the fin, from which position the composite wire is again led a certain distance outside the fin , then brought back to the center of the fin, d'où il est transféré à un mécanisme de bobinage qui l'enroule autour d'une bobine. from where it is transferred to a winding mechanism which winds it around a spool. Cet appareil, peut, en outre, être caractérisé par les <Desc/Clms Page number 12> points suivants, ensemble ou séparément : EMI12.1 a) Cet appareil comprend un dispoaititgr4ae auquel les fils peuvent être conduits à- un autre mécha nisme à ailette qui tord les ,fils composites et les enroule autour d'une broche pour produire une canette ou bobine de fil. b) Le tube à canette (ou l'ailette) est disposé à l'intérieur d'un autre tube ou organe rotatif dont il reçoit son mouvement de rotation, ces deux organes étant montés dans des positions relatives telles.que les fils composites peuvent passer à l'extérieur de l'un et à l'intérieur de l'autre. This device can also be characterized by the <Desc / Clms Page number 12> following points, together or separately: EMI12.1 a) This apparatus includes a device from which the threads can be led to another fin mechanism which twists the composite threads and wraps them around a spindle to produce a bobbin or spool of thread. b) The bobbin tube (or the fin) is arranged inside another tube or rotary member from which it receives its rotational movement, these two members being mounted in relative positions such that the composite threads can pass outside one and inside the other. c) Des guide-fil sont prévus et établis de telle sorte que le fil enveloppant est pris 'dans la direction désirée et soumis au frottement nécessaire pour permettre au fil enveloppant d'être enroulé et serré 'autour des fils d'âme. EMI12.2 d) Des moyens sont prévus grâ.c* uacquels les ...>".,,g. x ;t.. J actions de bobinage et la fourniture des fils à .bobiner peuvent, être arrêtées.. e) L'appareil comprend en outre un dispositif permets tant d'arrêter les divers mécanismes. ' ' f) La manoeuvre d'une seule poignée' effectue le retour de tous les organes à leurs positions de travail. c) Yarn guides are provided and established so that the wrapper wire is taken in the desired direction and subjected to the friction necessary to allow the wrapper wire to be wound and clamped around the core strands. EMI12.2 d) Means are provided thanks to which the ...> ". ,, g. x; t .. J winding actions and the supply of the wires to be wound can be stopped .. e) The apparatus furthermore includes a device allowing both to stop the various mechanisms. '' f) The operation of a single handle 'returns all the components to their working positions.
BE368707D BE368707A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE368707A true BE368707A (en)

Family

ID=40485

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE368707D BE368707A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE368707A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2861747A1 (en) OPERATING MECHANISM, ESPECIALLY FOR ELECTRONICALLY CONTROLLED SAMPLING LOOP
FR2490258A1 (en) APPARATUS FOR CABLING METALLIC WIRES
BE368707A (en)
FR2500498A1 (en) INSTALLATION FOR THE PRODUCTION OF LAYERED METAL CABLES COMPRISING A CENTRAL SOUTH AND A FORMED CROWN OF AT LEAST ONE LAYER OF COAXIAL WIRES IN THE SOUL
CH347460A (en) Machine for wiring wires and twisting at least one of these wires
FR2622603A1 (en) FIBER CRIMPING APPARATUS
BE660121A (en)
FR2526458A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR PRODUCING METAL CABLES
BE531234A (en)
FR2587539A1 (en) APPARATUS FOR WINDING A FILAMENT AROUND A TEMPLATE
BE350875A (en)
CH214385A (en) Process for the production of an elastic thread and apparatus for carrying out this process.
BE355689A (en)
CH253925A (en) Winding method and winding machine for implementing this method.
BE496853A (en)
BE530169A (en)
BE570381A (en) Winder
CH192549A (en) Process for obtaining, in a continuous operation, completely organized lustrous yarns, and machine for carrying out this process.
CH469826A (en) Machine for assembling and twisting threads on a loom without ring
BE460482A (en)
CH349196A (en) Balloon spinning spindle
BE437756A (en)
BE475555A (en)
FR2668174A1 (en) Device for inserting a core thread in a rough roving of fibres
CH361747A (en) Twisting-wiring device