Dispositif de retordage-câblage Un des débouchés les plus importants pour les textiles, notamment pour les textiles artificiels et synthétiques, est dans, les câblés pour le renforce ment de pneumatiques, de courroies et d'autres arti cles en caoutchouc. Les câblés sont obtenus par un procédé identique à celui utilisé depuis longtemps pour le coton. On donne une première torsion aux fils, on forme un. toron avec plusieurs de ces fils, en donnant une torsion inverse et, éventuellement, on assemble plusieurs torons, avec détorsion des torons.
Dans le cas de textiles artificiels et synthétiques, on met le plus souvent en aeuvre de gros fils de 840, de 1650, ou même de 2200 d, et alors la fabrica tion des câblés ne comporte que des premières pha ses de torsion.
Pendant longtemps, ces phases de torsion se réa lisaient successivement, c'est-à-dire que dans. une première opération on donnait la torsion aux fils, par exemple sur des, moulins, sur des continus à re tordre, etc., et les bouts étaient ensuite câblés sur d'autres, machines du même type. Il est également connu d'utiliser, tant pour le retordage que pour le câblage, des dispositifs à double torsion, donnant deux torsions au moins par tour de broche, et on connaît des dispositifs à double torsion où celle-ci est donnée au dévidage de la bobine d'alimentation, de même que des dispositifs opérant au renvidage.
On a aussi conçu des dispositifs combinés, avec des broches du type usuel, ou avec des broches dou ble torsion, où un nombre approprié de fils reçoit une première torsion au dévidage, et où les bouts re tordus sont câblés au renvidage.
Parmi les broches à double torsion, on connaît celles où l'on donne une torsion temporaire à un bout d'âme qu'on enveloppe d'un bout retordu à double torsion. Ce type de broches ne se prête qu'au câblage à deux bouts, alors que les dispositifs com binés mentionnés à l'alinéa précédent permettent de câbler plusieurs bouts.
L'objet de l'invention est un dispositif de retor- dage-câblage pour la fabrication directe de câblés, à au moins deux bouts, ce dispositif étant caractérisé par un bâti léger (A) portant un moteur par groupe de plusieurs broches de dévidage à double torsion, par des moyens individuels de compensation de la tension des bouts, par des organes de guidage esca motables et de position réglables pour les ballons extérieurs de chaque broche de dévidage par un organe délivreur collectif pour les différents bouts, par un organe de guidage escamotable de position réglable pour le ballon extérieur d'une broche de renvidage à double torsion.
Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution du dispositif faisant l'objet de l'invention. La fig. 1 en est un schéma en élévation de face. La fig. 2 est une coupe en élévation d'une broche de dévidage (B) que comprend ce dispositif.
La fig. 3 est une coupe transversale selon a-a de la fig. 2.
La fig. 4 est une coupe transversale suivant b-b de la fig. 2.
La fig. 5 est une élévation de face d'une bro che de dévidage (B).
La fig. 6 illustre le montage de guides (C) et (E) que comprend ce dispositif.
La fig. 7 est une vue de face d'un élément débi teur (D). La fig. 8 est une vue de côté de cet élément débi teur (D).
La fig. 9 est une vue de dos de cet élément débi teur (D).
La fig. 10 est une coupe en élévation d'une bro che de renvidage (F) du dispositif.
La fig. 11 est une vue de face de cette bro che (F).
Les fig. 12a et 12b montrent des chaînes ciné matiques de la commande de certains éléments de la broche de renvidage (F).
Le dispositif de retordage-câblage représenté sur la fig. 1 comporte trois broches de dévidage et une broche de renvidage et est donc destiné à la fabri cation de câblés à trois bouts. Il convient d'indiquer qu'il est d'usage de donner au câblage une torsion inverse de celle des bouts retordus, avec pour effet le détordage des bouts au câblage. Le dispositif per met de réaliser toute combinaison de torsions,
soit avec une torsion de câblage qui peut être égale, au inférieure, ou supérieure, à la torsion donnée aux bouts. La torsion des bouts individuels pourrait d7ail- leurs être égale ou différente ; elle est égale normale ment. Dans. l'exemple, on part d'un fil 16.50 d à 70 tours S par mètre, et on donne au retordage 400 tours supplémentaires; au câblage, on donne une torsion Z de 470 tours. par mètre. Ceci donne un câblé dit compensé.
Le dispositif représenté en fig. 1 comprend un bâti A construit entièrement en tubes métalliques, dont les tubes 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 sont visibles. Ces tubes sont assemblés par des doubles brides, telles que celles visibles en bas, à gauche du dessin. Le tube oblique 8 est un élément destiné à augmenter la rigidité ; un autre, non visible, croisé de 900, est présent à l'arrière du bâti. Les montants 4, 5, 6, 7 (etc.), sont montés sur de petits socles pouvant com prendre des semelles élastiques.
Le bâti porte un moteur 11,à poulie 12, puis trois broches de dévidage B et une broche de renvi- dage F. Les trois broches de dévidage B portent cha cune une poulie 13, la broche dé renvidage porte une poulie 14. Le moteur 11 commande les trois broches B et la broche F par une seule courroie s'en gageant d'un trait sinueux sur les poulies 13 et 14. Un décalage horizontal approprié des axes des trois broches B et de la broche F permet de se dispenser de galopins de renvoi. Les trois broches B étant identiques, une seule sera décrite en détail ci-après.
Ainsi qu'il est connu pour les broches de dévi dage à double torsion, le fil est dévidé d'abord d'un enroulement sur une bobine centrée sur l'arbre. Cette bobine est immobilisée par poids. Le fil dégagé ren tre ensuite dans le creux de l'arbre, ressort radiale ment et forme un ballon extérieur en se rendant vers un guide axial. Le guide (C associé à chaque bro che (B) est monté sur un support escamotable. Le montage du guide (E) associé à la broche (F) est identique.
Les bouts retordus par les trois broches (B), ayant passé les guides (C, passent ensuite sur des roulettes de renvoi 15 associées chacune à une joue 16, convergent vers un guide 17 à trois roulet tes 18 (dont deux visibles), sont renvoyés vers un élément débiteur (D), convergent vers le guide de ballon (E), analogue au guide (C), et sont câblés au renvidage sur la bobine portée par la broche (F).
Dans cette description très schématique du dis positif d'ensemble et de son fonctionnement, tout détail a été omis., et la description de la commande électrique avec tous ses accessoires a été omise éga lement, n'étant pas essentielle pour la bonne com préhension de l'invention.
Comme on le voit en fig. 2, chacune des trois broches de dévidage (B) comporte: un arbre 19 portant en bout la poulie de commande 13, pour l'entraînement en rotation. Cette poulie est alésée coniquement et est emmanchée à serrage sur le bout tronconique de l'arbre 19 par une vis 20, dont la tête s'appuie sur une rondelle 21. L'arbre est main tenu dans un. palier fixe 22, par l'intermédiaire de deux roulements à billes 23 et 24. Ces roulements sont maintenus en place par des éléments de calage 25, 26, 27, 28, 29 contre un épaulement 30 de l'ar bre 19.
La partie de cet arbre émergente du palier 22 est alésée axialement en 34 et présente extérieure ment tout d'abord une partie tronconique 31 puis une partie cylindrique de diamètre plus faible, ces deux parties se raccordant par un épaulement 32. Sur la partie tronconique est emmanché un plateau circulaire profilé 33.
L'alésage axial 34 débouche dans un alésage transversal traversant la partie 31 de part en part. Un trou 35 percé obliquement dans l'axe débou che au droit d'un orifice 36 du moyeu du plateau 35. Celui-ci est maintenu en place par serrage sur la partie tronconique 31 à l'aide de vis 37 vissées dans une emphase 38 s'appuyant sur l'épaulement 32. La position relative du plateau 33 sur l'arbre 19 est assurée par un pion 39. De cette façon, le plateau 33 est solidaire de l'arbre 19. La jante du plateau 33 comporte une gorge 40 pour le logement d'une couronne de petits diabolos 41 montés, sur de petits axes 42.
Sur le pourtour, cette jante est protégée par une virole sertie 43 à surface lisse et glissante.
Sur la partie cylindrique extérieure, en prolonge ment de la partie tronconique 31, l'arbre 19 porte u n -bd hier 44 par l'intermédiaire de deux roulements 45 et 46 tenus à écartement par une douille interca laire 47. Le boîtier 44 est solidaire d'une platine circulaire 48 fixée sur le boîtier par des vis 49.
La platine 48 sert de support à une cage axiale formée de six barreaux parallèles 50. En aval, ces barreaux sont réunis. L'arrière de la platine 48 sert de cen trage et d'appui à un carter 51 de forme tronconi que prenant assise, par ailleurs, sur le boîtier 44.
L'immobilité de la platine 48 et des éléments solidaires, est assurée, lorsque l'arbre 19 est en rota tion, par un contrepoids 52 maintenu en place con- tre la platine par des vis 53. Le plateau circulaire 33 présente avec le carter 51, un chicanage et un inter- valle libre réduit évitant l'introduction de fils ou de déchets de fils entre eux.
Sur la partie cylindrique, en aval du boîtier 44, l'arbre 19 porte un fourreau profilé 54 par l'intermédiaire de deux roulements 55 et 56, pour le. montage d'un tube 57 portant un en roulement 58 de fil à dévider et à retordre. Des élé ments 59, 60, 62 et 63 sont destinés au calage des roulements 55, 56, maintenus axialement sur l'arbre 19 par un écrou 61.
Le fourreau profilé 54 se termine à l'arrière par une jante 64 servant de tambour de frein. Sur cette jante 64 est fixée, par des vis 66, une rondelle d'ap pui 65 pour le tube 57. Les vis de fixation 66 sont à tête noyée.
Par ailleurs, le fourreau profilé 54 présente ex térieurement une gorge à fond cannelé 67 dans la quelle est logé un anneau élastique 68 à section cir culaire. Lorsque le tube 57 portant l'enroulement de fil est engagé sur le fourreau 54, il aplatit très légè rement l'anneau 68 et l'oblige à tourner sur lui-même du fait des cannelures, pour suivre ce déplacement. Les positions relatives sont telles que l'anneau 68 exerce une poussée sur le tube 57 pour le maintenir en appui lorsque celui-ci est arrivé en butée sur la rondelle 65.
Le fourreau 54 présente à l'avant une partie décolletée 69 qui sert d'emmanchement pour une douille de prolongement 70 présentant trois fenê tres 71 à 120 et renfermant une douille intérieure 72 décolletée dans la partie médiane. Trois ressorts à lame 73 sont engagés dans les fenêtres 71 et pren nent appui sur la partie décolletée de la douille 72.
Celle-ci est maintenue par la bride 74 d'un en tonnoir 75 qui est lui-même maintenu par un jonc métallique fendu encastré à l'intérieur d'une rainure ménagée à cet effet dans la douille 70.
Pour éviter que l'introduction de fils ou de dé chets de fils. ne vienne contrarier le dispositif de freinage qui agit sur la jante de la bride 64, celle-ci est protégée par un carter 76 qui est porté par des colonnettes 77 vissées dans la platine 48. Sur un des barreaux 50 est fixé un petit support 78 portant une roulette folle 79,à peu près aux deux tiers de la longueur en partant de la platine 48 ; puis. plus à l'avant, un autre support pour une autre roulette de renvoi folle 80.
Par ailleurs, la couronne avant 86 de la cage à barreaux porte une traverse escamota ble sur laquelle est monté un petit support portant lui-même une troisième roulette de renvoi folle 81. On reviendra sur le but de ce montage dans la des cription de la fig. 5.
Il a été indiqué ci-dessus que l'alésage axial 34 de l'arbre 19 communiquait avec un trou oblique 35, tous deux débouchant dans un même alésage trans versal. La fig. 3, qui représente à plus grande échelle une coupe transversale selon a-a de la fig. 2, explique le but de cet alésage transversal 82 qui perce de part en part l'arbre 19 au droit de la partie tronconique 31.
Cet alésage 82, du fait du positionnement du plateau 33 par rapport à l'arbre 19, est coaxial avec un alésage transversal réalisé dans le moyeu du pla teau 33 et dont les deux extrémités sont filetées en 83 et 84.
Dans l'alésage 82 est montée une cartouche cylin drique constituée par une roulette centrale 91 avec gorge 92 maintenue par l'intermédiaire de deux rou lements 94 et 95 sur un axe 93. Les deux roule ments sont maintenus en place de part et d'autre de la partie centrale épaulée de l'axe 93 par deux bou chons évidés. 96 et 97 fixés par des écrous 98, 99 vissés sur les, extrémités filetées de l'axe 93. L'en semble de l'élément ainsi décrit, emmanché dans une douille<B>100</B> présentant dans la partie médiane une fenêtre ainsi qu'un petit volet, constitue la cartouche démontable.
Le volet obstrue, sans frottement, la gorge 92 dans la partie où ne passe pas le fil. Une cheville transversale 101 empêche la rotation de la cartouche ainsi constituée et sert également de bu tée de positionnement axial de telle sorte que la gorge 92 de la roulette 91 se trouve située dans le plan diamétral de la broche. Cette cartouche est maintenue en place axialement par des bouchons 87, 88, vissés dans les parties 83, 84. L'alésage 82 est réalisé de telle sorte que l'axe de l'arbre 19 soit tan gent au fond de la gorge 92 de la roulette 91.
Le but de cette cartouche est de constituer un renvoi aisément accessible en vue de nettoyage, pour le fil passant du canal axial 34 de l'arbre 19 vers le passage oblique 35 de sortie.
Du fait de la construction décrite précédemment, on remarque qu'indépendamment de la rotation de l'arbre 19 et du plateau 33 qui lui est lié, l'ensemble du fourreau 54, du tube 57 et de son enroulement 58 peut également tourner. Cette rotation relative permet le dévidage à la déroulée de l'enroulement. On remarque également que la platine 48 reste immobile du fait de sa retenue pendulaire. Pour obtenir une tension sur le fil dévidé, il est nécessaire de freiner la rotation du fourreau 54.
La description de la fig. 4 est destinée à expli quer le dispositif s'y rapportant. Cette figure est une coupe transversale selon b-b de la fig. 2, donc suivant deux plans parallèles ainsi que la flèche l'in dique.
Sur cette fig. 4 on remarquera les six barreaux 50 constituant la cage et dont un porte le support 78 du premier galet de renvoi 79, puis le carter 76. On peut voir également la coupe de la jante 64, du boitier 44 et de l'arbre 19. Le cercle en traits inter rompus figure l'enroulement 58. On voit aussi en 52 le contrepoids d'immobilisation de la platine 48. Le fil se dégage en 102 de la surface de l'enroulement dévidé à la déroulée, et passe sur trois barreaux 50.
Le premier de ces barreaux 50 rencontré par le fil est monté fou pour éviter les variations de tension qui se produiraient entre début et fin d'enroulement sur un barreau fixe, par suite des variations de l'arc de contact. Entre le deuxième et le troisième bar reau rencontré par le fil, celui-ci vient toucher le bras d'un palpeur 103. Celui-ci fait partie d'un le- vier coudé, basculant sur un pivot 104. L'autre bras 105 du levier coudé présente des trous 106 pour l'accrochage d'une extrémité d'un ressort 107. Il y a trois trous pour trois gammes de tensions diffé rentes du ressort.
Le ressort 107 est attaché d'une part à un écrou 108 s'appuyant sur la platine 48 et ne pouvant pas tourner. Cet écrou est monté sur une tige filetée tra versant un pivot 111 par sa partie cylindrique 110 et s'appuyant sur le pivot par sa tête hexagonale 112.
En tournant cette tête 112, on provoque le déplace ment de l'écrou 108 et par cela même, on agit sur la tension du ressort et c'est le moyen de réglage de la force d'appui sur le fil du palpeur 103 faisant partie du levier coudé 105, mais par ailleurs, ce le vier coudé 105 est solidaire d'une oreille 113, à la quelle est fixée, par un collier de serrage 114, une extrémité d'une sangle de freinage 115, dont l'autre extrémité est rattachée à un ergot fixe 117, en pas sant sur la jante 64.
Lorsque la tension du fil aug mente, le palpeur 103 pivotera vers la droite et le freinage de la jante 64 sera réduit, donc l'enroule ment sera moins freiné dans sa rotation et la ten sion du fil se trouvera ramenée à la valeur recher chée. Là, sangle 115 n'étant pas extensible et ris quant de ce fait de provoquer des variations impor tantes de freinage pour de faibles déplacements du palpeur, une partie élastique 116 a été prévue pour régulariser les. connexions de freinage.
La fig. 5, qui montre une vue de face d'une bro che de dévidage B, fait voir la couronne avant 86 qui réunit les six barreaux 50, dont les écrous de fixation sont visibles. La seconde roulette de renvoi 80 se trouve située derrière la couronne 86 et est in diquée en trait pointillé. La troisième roulette de renvoi 81 par contre, est visible. Celle-ci est montée sur un support <B>118,</B> solidaire d'une traverse 119 qui est escamotable pour le remplacement des tubes 57. A cet effet, la traverse 119 peut tourner sur un pi vot 120. La traverse 119 est figurée en 119' (traits interrompus) en position escamotée.
Elle peut com porter une encoche 121 qui vient s'engager, dans cette dernière position, sur un ergot de butée 122. Par ailleurs, la traverse 119 comporte un bec de ver rouillage 123 qui embrasse une cheville-bouton en position active de la roulette 81.
Le fonctionnement d'une broche de dévidage B est le suivant: le fil est déroulé de l'enroulement dont la rotation est freinée en fonction de la tension du fil ; le fil tiré de l'enroulement passe à l'extérieur de la cage des barreaux 50 sur plusieurs barreaux (et sur le palpeur du système de freinage), puis sur la première roulette de renvoi 79, sur la seconde roulette de renvoi 80 (fig. 2) puis traverse le creux de la couronne 86 (fig. 5) vers la troisième roulette de renvoi 81, d'où il entre dans l'entonnoir 75 et ensuite axialement dans l'alésage 34 de l'arbre 19.
Le fil renvoyé par la roulette centrale 91 de la car touche (fig. 3) reçoit sa première torsion entre les roulettes 81 et 91. De cette dernière, il traverse le trou oblique 35 et sort radialement par l'orifice 36 du moyeu du plateau 33 ; il vient passer sur une partie de la couronne de diabolos 41, avant de dé vier axialement en passant sur la virole lisse 43 d'où il forme un ballon et reçoit sa seconde torsion en se rendant vers le guide arrêt de ballon C correspon dant qui va être décrit maintenant.
Les guides (C) et le guide (E) de la fig. 1 se composent chacun d'un bras de support éclipsable susceptible de prendre deux positions fixes avec changement de position par pivotement. Chaque guide porte en aval un oeillet 15A qui est le guide d'arrêt de ballon proprement dit, étant orienté, en position active, selon l'axe de la broche (B) corres pondante. Au petit #illet 15A fait suite une roulette 15, flanquée d'un disque arrière 16, servant à la mise en place facile du fil.
La fig. 6 se rapporte au système de blocage en deux positions d'un guide (C).
Le but des deux positions fixes du bras éclipsa blé est de le maintenir, soit en position active, l'oeillet 15A en prolongement de l'axe de broche (B) pen dant le dévidage de l'enroulement 58, soit en posi tion de retrait pour la relève des tubes (enroule ments épuisés ou ayant cassé).
La fig. 6 montre l'assise d'un élément (C) et le fonctionnement. Cette figure fait voir l'assise et l'amont du bras éclipsable en traits pleins (position active), et également en traits interrompus, l'amont du bras éclipsable en position de retrait.
L'élément (C) comporte un berceau fixe 125 fixé sur un des tubes horizontaux du bâti A à l'aide d'un chapeau 126 par l'intermédiaire de boulons. Le berceau 125 en forme de pièce en U porte sur chacune de ses. ailes latérales, une pièce polaire en U. Ces deux pièces polaires parallèles 128A (en fer doux lamellaire) et dont une est visible, sont prises en fonderie dans, le berceau<B>125.</B> A la partie supé rieure, un aimant 128B forme le pont entre ces piè ces polaires, réalisant ainsi l'ensemble magnétique. Le bras 129 est monté dans un embout 127 qui est articulé en 130 sur le berceau 125 qui présente deux oreilles, à cet effet. Sur l'embout 127, une plaquette en fer doux 129A est fixée par des boulons.
Dans la position active, la plaquette 129A repose par sa face inférieure sur les lèvres inférieures des deux pièces polaires 128A. Elle y est maintenue magnéti- quement. Dans la position de retrait, l'embout 127 ayant pivoté autour de l'axe 130, la plaquette 129A repose par sa face supérieure sur les lèvres supérieu res. des pièces polaires 128A et y est maintenue ma- gnétiquement.
Il convient de noter qu'il est aisé, par simple desserrage du collier 126, de déplacer l'assise du bras sur le tube du bâti, et par là même, d'éloigner ou de rapprocher ainsi de la broche, l'oeillet 15A, donc de faire varier l'amplitude du ballon. Ceci est important pour ajuster la tension en fonction des caractéristiques mécaniques des fils utilisés. On est, par ailleurs, maître de la vitesse de chaque broche de dévidage (B) et on peut notamment, pour des câ- blés mixtes, donner à chaque bout la torsion et la tension désirées.
Les trois bouts de fil (cas d'un câblé à trois fils) sortant des guides (C) convergent vers l'organe débiteur (D) illustré par les trois fig. 7, 8, 9, dont le rôle essentiel est de présenter au câblage des re tors de même longueur sous une même tension. L'or gane débiteur se compose d'une plaque support 130 fixée à un endroit propice du bâti (A). Cette plaque porte sur les deux faces des éléments de guidage et de réglage.
En amont de l'organe débiteur (D) est dispo sé un élément de convergence (sur la barre inclinée 8 de la fig. 1), se composant d'un support fixe 17 et de trois roulettes 18 (dont deux visibles, une troi sième étant masquée par une autre dans la fig. 1). Un des bouts devant passer près de l'organe débiteur (D) est guidé par une roulette supplémentaire 131 en haut de la plaque support 130. Les trois bouts se dirigent vers un rouleau 132 et un galet de renvoi associé 133 légèrement incliné. Les trois fils vien nent chacun envelopper cet ensemble d'une ou plu sieurs spires complètes.
Le rouleau 132 est calé sur un arbre monté sur roulements (non figurés) qui se prolonge par un tambour de frein 134.
Au sortir de l'ensemble 132, 133, les trois bouts passent sur un galet 135 avec un angle embrassé im portant, puis sur une roulette 136 à trois gorges pour les trois bouts. De là, ils viennent passer séparément sur trois doigts tâteurs d'un casse-fil électrique 137 de type bien connu, passent également sur une deu xième roulette de renvoi à trois gorges 136A et convergent ensuite vers le guide (E) pour la forma tion du ballon extérieur sur la broche de renvidage (F). Le galet 135 est monté à l'extrémité d'un bras 138 pivotant en 139. Ce bras est, par ailleurs, ap pelé par un ressort 140 attaché d'une part à ce bras et, d'autre part, à un écrou 141.
Cet écrou s'appuie sur la plaque support 130 et ne peut pas tourner. Il est monté sur une tige filetée 142 traversant et s'appuyant sur un pivot 143. Ce système 141, 142, 143, permet de régler l'appel du ressort.
Le pivot 139 est solidaire, sur l'autre face de la plaque 130 (voir fig. 9), d'un second bras 138A, auquel est attachée en bout une sangle de freinage inextensible 144 qui embrasse le tambour 134, et dont l'autre extrémité est constituée par une partie élastique 145 attachée en un point fixe 146. Des dispositions antérieures, il est à remarquer que la tension des fils dans le ballon de la renvideuse (F) équilibre la somme des tensions sur les bouts à l'en trée au tambour du débiteur plus celle donnée par le freinage de celui-ci.
Lorsque la tension augmente dans le ballon de la broche renvideuse (F), le galet 135 est sollicité vers le haut dans la fig. 7, et le bras 138 pivote en sens inverse des, aiguilles d'une montre.
De ce fait, le bras 138A pivote également, dans le sens des ai guilles d'une montre dans la fig. 9, et le freinage du tambour 134 est réduit, la rotation du rouleau 132 devient plus libre et la tension résultante sur les trois fils diminue. Inversement, en cas de diminu- tion de la tension dans le ballon de la renvideuse (F), la rotation du rouleau 132 devient moins libre par freinage accentué.
Le fonctionnement du casse-fil électrique 137 ne demande pas de commentaires car il est du type usuel. En cas de casse d'un fil, il fonctionne et pro voque l'arrêt du moteur d'entraînement des broches (B) et de la broche (F).
Après avoir passé le guide de ballon collectif (E), le faisceau des trois bouts se dirige vers la bro che de renvidage (F) qui va être décrite maintenant à l'aide des fig. 10, 11 et 12.
Cette broche de renvidage est conçue selon le même principe que les broches de dévidage (B), mais avec un parcours inverse du fil. Cependant, ce par cours inverse et l'obligation d'enrouler positivement le câblé, impliquent la présence d'un certain nombre d'organes complémentaires dont le caractère et le fonctionnement feront l'objet de ce qui suit, en mentionnant d'une manière générale les principales différences entre la broche (F) et les broches (B) qui sont 1.
La rotation de la bobine de réception doit être assurée par engrenages à partir de l'arbre de broche.
2. Le mouvement de va-et-vient du câblé combiné avec celui de l'enroulement, nécessaire pour gar nir la bobine, est obtenu par un coulisseau ac tionné par une vis à filets croisés dont la rota tion est dérivée de celle de la bobine. Cette vis remplace un des barreaux de la cage.
3. L'immobilité de la platine portant la cage à barreaux est obtenue pour la majeure partie par le poids. des engrenages judicieusement placés, ce qui réduit à peu la masse du contrepoids.
4. Un délivreur est disposé sur la traverse escamo table de la couronne avant de la cage à barreaux et est commandé positivement par engrenages à partir de l'arbre de broche.
5. La platine de la cage à barreaux porte les boî tiers des arbres sur lesquels sont montés les engrenages. I1 convient de remarquer que la broche (F) est de dimensions plus: grandes que les broches (B), sa bobine de réception devant accepter la somme des enroulements de celles-ci.
La commande mécanique de rotation de l'arbre de broche est identique et la description ne sera pas reprise. La partie émergente de l'arbre, en dehors du palier, de même que le plateau 33 sont égale ment de même forme générale que pour les broches (B). Le boîtier 44 est monté sur l'arbre par l'inter médiaire de deux roulements 150-151 (fig. 10). Ce boîtier 44 porte la platine 48 servant de base à la cage à barreaux 50 et au carter 51. Ainsi que signalé plus haut, la platine 48 porte une série d'engrenages sur ses deux faces, en partie dans le carter arrière 51, en partie sur l'autre face dans le carter 76.
Dans la fig. 10, ces engrenages ne sont pas tous visibles et leur disposition ressort mieux des chai nés cinématiques des fig. 12A et 12B. La douille intercalaire 154 des deux roulements 150 et 151 est clavetée sur l'arbre et est agencée en couronne dentée en 155. Le boitier 44 comporte un évidement non visible, en regard d'un large segment de cette cou ronne.
Celle-ci entramée par l'arbre à vitesse élevée (par exemple 6000 tours par minute), commande se lon la fig. 12A des pignons successifs de réduction <I>155a, 155b,</I> 155c, 155d, 155e, 155f, ce dernier étant solidaire d'un arbre commandant à l'autre extrémité un élément délivreur qui sera détaillé dans la des cription de la fig. 11. Sur le même arbre que le pignon 155e est monté de l'autre côté de la platine 48 un autre pignon 157 entraîné par une friction 156 dont l'effet peut être ajusté en changeant le ressort.
Des traits, interrompus indiquent l'engrènement de ce pignon 157 avec la couronne dentée 160 fixée sur le fourreau profilé 54 tournant sur des roule ments 161-162. Ce fourreau est donc entraîné semi- positivement par la rotation de l'arbre de la broche (F). La couronne 160 commande par ailleurs des engrenages réducteurs successifs 160a, 160b, 160c, 160d, 160e, 160f, 160g, ce dernier étant calé sur l'arbre de la vis à filets croisés 153 de va-et-vient. Le nombre de va-et-vient est donc en rapport rigou reusement constant avec le nombre de tours de la bobine<B>152.</B>
Une douille 167 de diamètre très légèrement in férieur à l'alésage du fût de la bobine est montée positionnée sur le fourreau profilé 54. Elle présente extérieurement une gorge 168 à fond cannelé (sem blable à la gorge 67 de la broche (B), dans laquelle est logé un anneau élastique de retenue et de cen trage à l'arrière du fût de la bobine 152. Un autre dispositif de centrage de la bobine est prévu à l'avant. Le fourreau profilé 54 se prolonge par une pièce cylindrique creuse 169 de même diamètre extérieur que la douille 167 et fixée sur la tête du fourreau profilé 54 par une douille vissée intermédiaire 170 solidaire de la pièce creuse 169.
Cette pièce 169 présente à l'arrière une cloison transversale 171 avec une partie tubulaire centrale 172 dont l'axe est aligné avec celui de l'alésage de l'arbre de la broche (F). Dans la pièce 169 est engagé à glissement un mandrin profilé comportant une par tie tronconique 173 comprise entre deux parties cy lindriques de guidage. Dans la pièce creuse 169 sont ménagées trois fenêtres. 175 et dans chacune d'elles est monté un sabot 176 de forme cylindrique à l'ex térieur et tronconique à l'intérieur, où il s'appuie sur la partie 173 du mandrin coulissant.
Les positions relatives des deux pièces sont telles que les trois: sabots 176 débordent légèrement de la pièce creuse 169. Deux gorges annulaires 177, 178 sont ménagées dans la pièce 169 au droit des fe nêtres et ces gorges se prolongent par des rainures de même profil dans les sabots. Deux bagues élasti- ques <B>179,</B> 180 maintiennent de la sorte les sabots en appui sur le mandrin coulissant. Celui-ci est muni à l'avant d'une couronne de préhension 181 fixée par des vis<B>182.</B>
Par ailleurs, sur la tubulure 172 est monté un ressort à boudin 184 s'appuyant d'une part sur le fond 174 du mandrin coulissant et, d'autre part, sur une bague butée 183 solidaire de la tubulure 172. De la sorte, ce mandrin se trouve engagé à fond dans la pièce creuse 169 et les sabots 176 débordent au maximum.
Lorsqu'on tire vers l'avant le mandrin 173 à l'aide de la couronne 181, les sabots 176 s'escamo tent à l'intérieur des fenêtres sous l'action des bagues élastiques 179, 180. En faisant tourner la couronne 181 sur elle-même après l'avoir dégagée de la pièce 169, on peut la mettre au repos sur celle-ci. Il suffit alors. d'engager la bobine qui entre librement. Une fois qu'elle est en place sous l'action de l'anneau élastique arrière, on tourne la couronne<B>181</B> de façon à l'engager dans la pièce 169.
Sous l'action du res sort à boudin 184, le mandrin s'enfonce et les sa bots. viennent au contact du fût de la bobine assu rant son parfait centrage.
La vis à filets croisés 153 qui remplace un des barreaux 50 est placée au bas de la cage à barreaux comme dans la fig. 10. Elle porte un coulisseau soli daire d'un support pour une roulette 185 de va-et- vient.
La fig. 11 montre la broche de renvidage de face, avec des organes de guidage du câblé et également un organe délivreur qui a une grande importance. Sur cette face est disposée une traverse escamotable 186 pouvant pivoter en 187. Cette traverse présente à l'extrémité un bec 188 pour l'accrochage sur une cheville-bouton 189. Un ressort (non visible) rap pelle le bouton et assure le verrouillage. En traits interrompus, à gauche en bas de la fig. 11 on a fait figurer le bras en position éclipsée pour la relève de la bobine. La traverse 186 porte en son milieu un support 190 d'une roulette 191.
Cette traverse porte d'autre part un organe délivreur se composant d'un cylindre 192 associé à un galet à gorges 193. Ce cylindre 192 est centré sur et solidaire d'une roue dentée 194 engrenant avec le pignon 159 calé à l'ex trémité de l'arbre de transmission, commandé à l'au tre extrémité par le pignon 155 (voir la fig. 12A). La couronne 86 présente un trou 195 près duquel se trouve une roulette de renvoi 197 montée sur un support 196. Une autre roulette de renvoi 198, figu rée en traits interrompus parce que située derrière la couronne 86, est fixée sur un support monté sur un barreau 50.
Le faisceau des trois fils retors venant du guide (E) fait un ballon extérieur et reçoit une première torsion en se rendant vers le trou oblique 35, est ren voyé par la roulette centrale 91 dans le canal axial 34 (voir fig. 2) où il reçoit une seconde torsion, res sort de la broche par la tubulure 172 et est renvoyé par la roulette 191 vers l'organe délivreur, où il dé- crit plusieurs spires complètes sur le cylindre 192 et le galet cannelé<B>193</B> avec séparation des spires par les cannelures parallèles.
Cet organe délivreur dont la vitesse est liée posi tivement à celle de la broche, assure la vitesse d'ap pel rigoureusement nécessaire pour obtenir la tor sion de câblage recherchée. Aucun glissement ne se produit. En quittant le délivreur, le câblé passe sur la roulette de renvoi 197, traverse le trou 195 de la couronne 86 et est renvoyé tangentiellement à la cage à barreaux par la roulette 198. Le câblé passe sur plusieurs barreaux 50 successivement pour arri ver sur la roulette 185 du coulisseau de va-et-vient. Cette roulette assure l'enroulement sur la bobine 152 avec va-et-vient donné par la vis à filets croisés 153.
La bobine a une vitesse de renvidage légèrement supérieure à la vitesse du câblé débité par l'organe délivreur. De ce fait, sous l'effet de la friction en traînant la bobine, le câblé est mis sous légère ten sion entre l'organe délivreur et la bobine. Il est né cessaire en effet que le. levier de sortie du moufle que constitue l'organe délivreur soit toujours tendu pour éviter les, glissements. Cette tension peut être ajustée par la friction 156 ainsi que cela a été ex posé précédemment. L'enroulement sur la bobine est aussi réalisé avec une tension minimum.
Cela pré sente un gros intérêt dans le cas des câblés de texti les synthétiques pour lesquels des tensions. même élevées appliquées momentanément ne sont pas pré judiciables alors qu'elles sont nuisibles si elles sont maintenues très, longtemps comme c'est le cas à l'in térieur d'enroulements.
Le dispositif représenté et décrit permet d'obte nir des câblés de haute qualité, à deux ou davantage de bouts, avec tous textiles ou combinaisons de tex tiles. Le dispositif peut être alimenté aussi bien avec des fils sans prétorsion qu'avec des fils prétordus ;
la production est pratiquement la même dans les deux cas, puisque les broches dévideuses peuvent tourner plus vite que la broche renvideuse. Les dif férents compensateurs de tension et organes de gui dage, de délivrance et de débit, assurent une régula rité parfaite des câblés, et une marche impeccable du matériel se traduisant par l'absence quasi complète de casses, donc un rendement maximum du matériel et un minimum de réparations.
La présence d'éléments mécaniques rotatifs sim ples, pouvant être équilibrés sans difficultés, assure une marche continue régulière, avec une consomma tion minimum de force motrice.
Enfin, il convient d'indiquer que le bruit peut être réduit par la confection d'une partie des pignons en matière plastique armée. Les pignons 155b et <B>155e</B> (voir fig. 12A) ont été placés à l'avant de la platine 48 de façon à être facilement accessibles et remplaçables, permettant ainsi d'obtenir, à l'aide de la broche renvideuse, une fourchette importante de torsions. La friction 156 est de même accessible pour le changement éventuel du ressort.
Le dispositif peut en outre être muni d'un aspi rateur pour faciliter et réduire la main-d'oeuvre de passage des fils dans les broches et les oeillets de convergence.
Twisting-cabling device One of the most important outlets for textiles, especially for artificial and synthetic textiles, is in cords for reinforcing tires, belts and other rubber articles. The cords are obtained by a process identical to that used for a long time for cotton. We give a first twist to the threads, we form one. strand with several of these wires, giving a reverse twist and, possibly, several strands are assembled, with untwisting of the strands.
In the case of artificial and synthetic textiles, coarse threads of 840, 1650, or even 2200 d are most often used, and then the manufacture of the cords only comprises the first phases of twisting.
For a long time, these phases of torsion were carried out successively, that is to say, in. a first operation was given the twist to the threads, for example on, mills, on re-twist, etc., and the ends were then wired on other machines of the same type. It is also known to use, both for twisting and for cabling, double-twist devices, giving at least two twists per spindle revolution, and double-twist devices are known in which this is given to unwinding of the spindle. the supply reel, as well as devices operating the winding.
Combined devices have also been designed, with pins of the usual type, or with double twist pins, where an appropriate number of threads receives a first twist on unwinding, and where the twisted ends are wired on winding.
Among the double-twisted pins, we know those where a temporary twist is given to a core end which is wrapped with a twisted double-twist end. This type of pin is only suitable for double-ended wiring, whereas the combined devices mentioned in the previous paragraph allow multiple ends to be wired.
The object of the invention is a twisting-cabling device for the direct manufacture of cords, with at least two ends, this device being characterized by a light frame (A) carrying one motor per group of several unwinding pins. double twist, by individual means of compensation for the tension of the ends, by escalable guide members and adjustable position for the outer balls of each unwinding spindle by a collective delivery member for the different ends, by a Adjustable position retractable guide for the outer balloon of a double twist winding spindle.
The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the device forming the subject of the invention. Fig. 1 is a diagram in front elevation. Fig. 2 is a sectional elevation of a unwinding spindle (B) included in this device.
Fig. 3 is a cross section along a-a of FIG. 2.
Fig. 4 is a cross section along b-b of FIG. 2.
Fig. 5 is a front elevation of a unwind spindle (B).
Fig. 6 illustrates the assembly of guides (C) and (E) included in this device.
Fig. 7 is a front view of a debtor element (D). Fig. 8 is a side view of this debit element (D).
Fig. 9 is a rear view of this debtor element (D).
Fig. 10 is a sectional elevation of a winding spindle (F) of the device.
Fig. 11 is a front view of this brooch (F).
Figs. 12a and 12b show film chains of the control of certain elements of the winding spindle (F).
The twisting-wiring device shown in FIG. 1 has three unwinding spindles and a winding spindle and is therefore intended for the manufacture of three-ended cords. It should be noted that it is customary to give the wiring a twist opposite to that of the twisted ends, with the effect of untwisting the ends of the cabling. The device makes it possible to carry out any combination of twists,
either with a wiring twist which may be equal to, less than, or greater than, the twist given at the ends. The twist of the individual ends could also be equal or different; it is also normally. In. For example, we start with a 16.50 d yarn at 70 S turns per meter, and we give the twisting 400 additional turns; on wiring, we give a Z twist of 470 turns. per meter. This gives a so-called compensated cable.
The device shown in FIG. 1 comprises a frame A constructed entirely of metal tubes, of which the tubes 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 are visible. These tubes are assembled by double flanges, such as those visible at the bottom left of the drawing. The oblique tube 8 is an element intended to increase rigidity; another, not visible, cross of 900, is present at the back of the frame. The uprights 4, 5, 6, 7 (etc.) are mounted on small plinths which may include elastic soles.
The frame carries a motor 11, with pulley 12, then three unwinding spindles B and a winding spindle F. The three unwinding spindles B each carry a pulley 13, the unwinding spindle carries a pulley 14. The motor 11 controls the three spindles B and the spindle F by a single belt making a sinuous line on the pulleys 13 and 14. A suitable horizontal offset of the axes of the three spindles B and of the spindle F makes it possible to dispense with return runners. The three pins B being identical, only one will be described in detail below.
As is known with double twist deflection pins, the wire is first unwound from a winding on a spool centered on the shaft. This coil is immobilized by weight. The released wire then enters the hollow of the shaft, springs radially and forms an external balloon while going towards an axial guide. The guide (C associated with each spindle (B) is mounted on a retractable support. The assembly of the guide (E) associated with the spindle (F) is identical.
The ends twisted by the three pins (B), having passed the guides (C, then pass over return rollers 15 each associated with a cheek 16, converge on a guide 17 with three rollers 18 (including two visible), are returned to a debtor element (D), converge on the ball guide (E), similar to the guide (C), and are wired for winding on the spool carried by the spindle (F).
In this very schematic description of the overall device and of its operation, all details have been omitted., And the description of the electrical control with all its accessories has also been omitted, not being essential for the correct understanding. of the invention.
As seen in fig. 2, each of the three unwinding spindles (B) comprises: a shaft 19 carrying the control pulley 13 at the end, for driving in rotation. This pulley is conically bored and is clamped on the frustoconical end of the shaft 19 by a screw 20, the head of which is based on a washer 21. The shaft is held in a hand. fixed bearing 22, by means of two ball bearings 23 and 24. These bearings are held in place by wedging elements 25, 26, 27, 28, 29 against a shoulder 30 of the shaft 19.
The part of this shaft emerging from the bearing 22 is axially bored at 34 and has first of all a frustoconical part 31 and then a cylindrical part of smaller diameter, these two parts being connected by a shoulder 32. On the frustoconical part is fitted with a profiled circular plate 33.
The axial bore 34 opens into a transverse bore passing right through part 31. A hole 35 drilled obliquely in the axis opens to the right of an orifice 36 of the hub of the plate 35. The latter is held in place by clamping on the frustoconical part 31 by means of screws 37 screwed in an emphasis 38 resting on the shoulder 32. The relative position of the plate 33 on the shaft 19 is ensured by a pin 39. In this way, the plate 33 is integral with the shaft 19. The rim of the plate 33 has a groove 40 for housing a crown of small diabolos 41 mounted on small pins 42.
Around the rim, this rim is protected by a crimped ferrule 43 with a smooth and slippery surface.
On the outer cylindrical part, an extension of the frustoconical part 31, the shaft 19 carries a -bd hier 44 by means of two bearings 45 and 46 held apart by an intercalary bush 47. The housing 44 is integral a circular plate 48 fixed to the case by screws 49.
The plate 48 serves as a support for an axial cage formed of six parallel bars 50. Downstream, these bars are joined together. The rear of the plate 48 serves as a centering and support for a casing 51 in the form of a tronconi which, moreover, is seated on the casing 44.
The immobility of the plate 48 and of the integral elements is ensured, when the shaft 19 is in rotation, by a counterweight 52 held in place against the plate by screws 53. The circular plate 33 is present with the housing 51, baffling and a reduced free gap preventing the introduction of yarns or yarn waste between them.
On the cylindrical part, downstream of the housing 44, the shaft 19 carries a profiled sleeve 54 via two bearings 55 and 56, for the. mounting a tube 57 carrying a rolling 58 of wire to unwind and twist. Elements 59, 60, 62 and 63 are intended for setting the bearings 55, 56, held axially on the shaft 19 by a nut 61.
The profiled sleeve 54 ends at the rear with a rim 64 serving as a brake drum. On this rim 64 is fixed, by screws 66, a support washer 65 for the tube 57. The fixing screws 66 have a countersunk head.
Furthermore, the profiled sheath 54 has a grooved bottom groove 67 on the outside, in which an elastic ring 68 of circular section is housed. When the tube 57 carrying the wire winding is engaged on the sheath 54, it flattens the ring 68 very slightly and forces it to turn on itself due to the grooves, to follow this movement. The relative positions are such that the ring 68 exerts a thrust on the tube 57 to keep it in abutment when the latter has come into abutment on the washer 65.
The sleeve 54 has at the front a necked portion 69 which serves as a fitting for an extension sleeve 70 having three windows 71 to 120 and enclosing an inner sleeve 72 neckline in the middle part. Three leaf springs 73 are engaged in the windows 71 and bear on the necked part of the sleeve 72.
This is maintained by the flange 74 of a barrel 75 which is itself held by a split metal ring embedded inside a groove made for this purpose in the sleeve 70.
To prevent the introduction of threads or thread waste. does not interfere with the braking device which acts on the rim of the flange 64, the latter is protected by a casing 76 which is carried by columns 77 screwed into the plate 48. On one of the bars 50 is fixed a small support 78 bearing a crazy roulette wheel 79, approximately two-thirds of the way from plate 48; then. more at the front, another support for another insane return wheel 80.
In addition, the front crown 86 of the bar cage carries a retractable cross member on which is mounted a small support itself carrying a third idle return roller 81. We will come back to the purpose of this assembly in the description of the fig. 5.
It has been indicated above that the axial bore 34 of the shaft 19 communicated with an oblique hole 35, both opening into the same transverse bore. Fig. 3, which shows on a larger scale a cross section along a-a of FIG. 2, explains the purpose of this transverse bore 82 which pierces right through the shaft 19 in line with the frustoconical part 31.
This bore 82, due to the positioning of the plate 33 relative to the shaft 19, is coaxial with a transverse bore made in the hub of the plate 33 and the two ends of which are threaded at 83 and 84.
In the bore 82 is mounted a cylindrical cartridge consisting of a central roller 91 with groove 92 held by means of two bearings 94 and 95 on an axis 93. The two bearings are held in place on both sides. another of the central part supported by the axis 93 by two hollowed out plugs. 96 and 97 fixed by nuts 98, 99 screwed onto the threaded ends of the axis 93. The whole of the element thus described, fitted into a socket <B> 100 </B> having in the middle part a window as well as a small shutter, constitutes the removable cartridge.
The shutter obstructs, without friction, the groove 92 in the part where the thread does not pass. A transverse pin 101 prevents the rotation of the cartridge thus formed and also serves as an axial positioning stop so that the groove 92 of the roller 91 is located in the diametral plane of the spindle. This cartridge is held in place axially by plugs 87, 88, screwed into parts 83, 84. The bore 82 is made so that the axis of the shaft 19 is tan gent at the bottom of the groove 92 of roulette 91.
The purpose of this cartridge is to constitute an easily accessible reference for cleaning purposes, for the wire passing from the axial channel 34 of the shaft 19 to the oblique outlet passage 35.
Due to the construction described above, it is noted that independently of the rotation of the shaft 19 and of the plate 33 which is linked to it, the assembly of the sleeve 54, of the tube 57 and of its winding 58 can also rotate. This relative rotation allows unwinding as the winding unwinds. Note also that the plate 48 remains stationary due to its pendular retention. To obtain tension on the unwound wire, it is necessary to slow down the rotation of the sleeve 54.
The description of FIG. 4 is intended to explain the device relating thereto. This figure is a cross section along b-b of FIG. 2, therefore following two parallel planes as the arrow indicates.
In this fig. 4 we will notice the six bars 50 constituting the cage and one of which carries the support 78 of the first deflection roller 79, then the casing 76. We can also see the section of the rim 64, the housing 44 and the shaft 19. The circle in broken lines shows the winding 58. The counterweight for immobilizing the plate 48 can also be seen at 52. The wire emerges at 102 from the surface of the winding unwound when unwound, and passes over three bars. 50.
The first of these bars 50 encountered by the wire is mounted idle to avoid the voltage variations which would occur between the start and the end of winding on a fixed bar, as a result of the variations in the contact arc. Between the second and the third bar encountered by the wire, the latter touches the arm of a feeler 103. The latter forms part of an angled lever, tilting on a pivot 104. The other arm 105 of the elbow lever has holes 106 for hooking one end of a spring 107. There are three holes for three different tension ranges of the spring.
The spring 107 is attached on the one hand to a nut 108 resting on the plate 48 and not able to rotate. This nut is mounted on a threaded rod passing through a pivot 111 by its cylindrical part 110 and resting on the pivot by its hexagonal head 112.
By turning this head 112, the nut 108 is displaced and thereby acts on the tension of the spring and it is the means for adjusting the bearing force on the probe wire 103 forming part of the angled lever 105, but moreover, this the angled lever 105 is integral with a lug 113, to which is fixed, by a clamp 114, one end of a brake strap 115, the other end of which is attached to a fixed lug 117, not on the rim 64.
When the thread tension increases, the feeler 103 will pivot to the right and the braking of the rim 64 will be reduced, so the winding will be less braked in its rotation and the thread tension will be brought back to the desired value. . There, the strap 115 is not extensible and therefore risks causing significant variations in braking for small movements of the probe, an elastic portion 116 has been provided to regularize them. brake connections.
Fig. 5, which shows a front view of a unwinding spindle B, shows the front crown 86 which brings together the six bars 50, the fixing nuts of which are visible. The second return wheel 80 is located behind the crown 86 and is shown in dotted lines. The third return wheel 81, on the other hand, is visible. This is mounted on a support <B> 118, </B> integral with a cross member 119 which is retractable for replacing the tubes 57. For this purpose, the cross member 119 can turn on a pi vot 120. The cross member 119 is shown at 119 '(broken lines) in the retracted position.
It may include a notch 121 which engages, in this latter position, on a stop lug 122. Furthermore, the cross member 119 comprises a rusting worm beak 123 which embraces a pin-button in the active position of the wheel. 81.
The operation of a unwinding spindle B is as follows: the wire is unwound from the winding, the rotation of which is slowed as a function of the tension of the wire; the wire drawn from the winding passes outside the cage of the bars 50 on several bars (and on the feeler of the braking system), then on the first deflection roller 79, on the second deflection roller 80 (fig. . 2) then passes through the hollow of the crown 86 (fig. 5) towards the third return roller 81, from where it enters the funnel 75 and then axially into the bore 34 of the shaft 19.
The wire returned by the central roller 91 of the key bus (fig. 3) receives its first twist between the rollers 81 and 91. From the latter, it passes through the oblique hole 35 and comes out radially through the orifice 36 of the plate hub. 33; it comes to pass over part of the crown of diabolos 41, before deflecting axially by passing over the smooth ferrule 43 from which it forms a balloon and receives its second twist by going towards the corresponding balloon stop guide C which will be described now.
The guides (C) and the guide (E) in fig. 1 each consist of an eclipsable support arm capable of taking two fixed positions with change of position by pivoting. Each guide carries downstream an eyelet 15A which is the actual balloon stop guide, being oriented, in the active position, along the axis of the corresponding pin (B). The small #illet 15A follows a wheel 15, flanked by a rear disc 16, for easy placement of the wire.
Fig. 6 relates to the locking system in two positions of a guide (C).
The purpose of the two fixed positions of the eclipsa wheat arm is to maintain it, either in the active position, the eyelet 15A as an extension of the spindle axis (B) during unwinding of the winding 58, or in the position of removal for replacement of tubes (windings exhausted or having broken).
Fig. 6 shows the seating of an element (C) and its functioning. This figure shows the seat and the upstream side of the eclipsable arm in solid lines (active position), and also in broken lines, the upstream side of the eclipsable arm in the retracted position.
The element (C) comprises a fixed cradle 125 fixed to one of the horizontal tubes of the frame A using a cap 126 by means of bolts. The cradle 125 in the form of a U-shaped piece bears on each of its. side wings, a U-shaped pole piece. These two parallel pole pieces 128A (in soft lamellar iron) and one of which is visible, are taken in the foundry in the cradle <B> 125. </B> At the upper part, a magnet 128B forms the bridge between these pole pieces, thus forming the magnetic assembly. The arm 129 is mounted in an end piece 127 which is articulated at 130 on the cradle 125 which has two ears, for this purpose. On the tip 127, a soft iron plate 129A is fixed by bolts.
In the active position, the plate 129A rests by its lower face on the lower lips of the two pole pieces 128A. It is held there magnetically. In the withdrawn position, the end piece 127 having pivoted about the axis 130, the plate 129A rests by its upper face on the upper lips. pole pieces 128A and is magnetically held there.
It should be noted that it is easy, by simply loosening the collar 126, to move the seat of the arm on the tube of the frame, and thereby to move away or thus bring closer to the spindle, the eyelet 15A , therefore to vary the amplitude of the ball. This is important for adjusting the tension according to the mechanical characteristics of the wires used. In addition, we are in control of the speed of each unwinding spindle (B) and we can in particular, for mixed cables, give each end the desired twist and tension.
The three ends of wire (in the case of a three-wire cable) emerging from the guides (C) converge towards the debtor member (D) illustrated by the three figs. 7, 8, 9, the essential role of which is to present re tors of the same length to the wiring under the same tension. The debtor organ consists of a support plate 130 fixed to a suitable location on the frame (A). This plate bears guide and adjustment elements on both sides.
Upstream of the debtor member (D) is arranged a convergence element (on the inclined bar 8 of fig. 1), consisting of a fixed support 17 and three rollers 18 (two of which are visible, one three the second being masked by another in Fig. 1). One of the ends to pass near the debtor member (D) is guided by an additional roller 131 at the top of the support plate 130. The three ends point towards a roller 132 and an associated deflection roller 133 slightly inclined. The three threads each come to wrap this whole with one or more complete turns.
The roller 132 is wedged on a shaft mounted on bearings (not shown) which is extended by a brake drum 134.
On leaving the assembly 132, 133, the three ends pass over a roller 135 with an important embraced angle, then over a roller 136 with three grooves for the three ends. From there, they pass separately over three feeler fingers of an electric wire breaker 137 of the well-known type, also pass over a second three-groove return roller 136A and then converge on the guide (E) for the formation. of the outer balloon on the winding spindle (F). The roller 135 is mounted at the end of an arm 138 pivoting at 139. This arm is, moreover, called by a spring 140 attached on the one hand to this arm and, on the other hand, to a nut 141 .
This nut rests on the support plate 130 and cannot rotate. It is mounted on a threaded rod 142 passing through and resting on a pivot 143. This system 141, 142, 143, makes it possible to adjust the call of the spring.
The pivot 139 is integral, on the other face of the plate 130 (see FIG. 9), with a second arm 138A, to which is attached at the end an inextensible braking strap 144 which embraces the drum 134, and of which the other end is constituted by an elastic part 145 attached at a fixed point 146. From previous arrangements, it should be noted that the tension of the threads in the balloon of the winder (F) balances the sum of the tensions on the ends at the end. trée to the drum of the debtor plus that given by the braking thereof.
When the tension increases in the ball of the winding spindle (F), the roller 135 is biased upwards in fig. 7, and the arm 138 rotates counterclockwise.
Therefore, the arm 138A also pivots, in the direction of the wings of a watch in FIG. 9, and the braking of the drum 134 is reduced, the rotation of the roller 132 becomes freer and the resulting tension on the three threads decreases. Conversely, in the event of a decrease in the tension in the rewinder balloon (F), the rotation of the roller 132 becomes less free by increased braking.
The operation of the electrical wire breaker 137 does not require comments because it is of the usual type. In the event of a wire breakage, it operates and causes the spindle (B) and spindle (F) drive motor to stop.
After passing the collective ball guide (E), the bundle of the three ends goes towards the winding spindle (F) which will now be described with the aid of fig. 10, 11 and 12.
This winding spindle is designed on the same principle as the unwinding spindles (B), but with a reverse thread path. However, this by reverse course and the obligation to positively wind the cable, imply the presence of a certain number of complementary organs, the character and operation of which will be the subject of what follows, mentioning in a manner general the main differences between pin (F) and pins (B) which are 1.
The rotation of the take-up spool should be geared from the spindle shaft.
2. The back and forth movement of the cable combined with that of the winding, necessary to secure the reel, is obtained by a slide actuated by a cross-threaded screw whose rotation is derived from that of the spool. coil. This screw replaces one of the bars of the cage.
3. The immobility of the plate carrying the cage with bars is obtained for the most part by the weight. cleverly placed gears, which gradually reduces the mass of the counterweight.
4. A delivery device is placed on the retractable cross-member of the front crown of the cage with bars and is positively controlled by gears from the spindle shaft.
5. The bar cage plate carries the third boxes of the shafts on which the gears are mounted. I1 should be noted that the pin (F) is larger in size than the pins (B), its receiving coil having to accept the sum of the windings thereof.
The mechanical spindle shaft rotation control is identical and the description will not be repeated. The emerging part of the shaft, outside the bearing, as well as the plate 33 are also of the same general shape as for the pins (B). The housing 44 is mounted on the shaft by means of two bearings 150-151 (fig. 10). This housing 44 carries the plate 48 serving as a base for the bar cage 50 and the casing 51. As indicated above, the plate 48 carries a series of gears on its two faces, partly in the rear casing 51, in part on the other side in the housing 76.
In fig. 10, these gears are not all visible and their arrangement emerges better from the kinematic chains of FIGS. 12A and 12B. The intermediate sleeve 154 of the two bearings 150 and 151 is keyed on the shaft and is arranged as a crown gear at 155. The housing 44 has a non-visible recess, opposite a large segment of this crown.
This driven by the shaft at high speed (for example 6000 revolutions per minute), command according to fig. 12A successive reduction pinions <I> 155a, 155b, </I> 155c, 155d, 155e, 155f, the latter being integral with a shaft controlling at the other end a delivery element which will be detailed in the description of fig. 11. On the same shaft as the pinion 155e is mounted on the other side of the plate 48 another pinion 157 driven by friction 156, the effect of which can be adjusted by changing the spring.
Interrupted lines indicate the engagement of this pinion 157 with the toothed ring 160 fixed to the profiled sleeve 54 rotating on bearings 161-162. This sleeve is therefore driven semi-positively by the rotation of the spindle shaft (F). The crown 160 furthermore controls successive reduction gears 160a, 160b, 160c, 160d, 160e, 160f, 160g, the latter being wedged on the shaft of the reciprocating screw 153. The number of back-and-forth movements is therefore strictly constant with the number of turns of the coil <B> 152. </B>
A sleeve 167 with a diameter very slightly smaller than the bore of the barrel of the spool is mounted positioned on the profiled sleeve 54. It has a groove 168 on the outside with a fluted bottom (similar to the groove 67 of the spindle (B), in which is housed an elastic retaining and centering ring at the rear of the barrel of the reel 152. Another device for centering the reel is provided at the front. The profiled sleeve 54 is extended by a hollow cylindrical part 169 of the same outside diameter as the sleeve 167 and fixed to the head of the profiled sleeve 54 by an intermediate screwed sleeve 170 integral with the hollow part 169.
This part 169 has at the rear a transverse partition 171 with a central tubular part 172 whose axis is aligned with that of the bore of the spindle shaft (F). In the part 169 is slidably engaged a profiled mandrel comprising a frustoconical part 173 between two cylindrical guide parts. In the hollow room 169 there are three windows. 175 and in each of them is mounted a shoe 176 of cylindrical shape on the outside and frustoconical on the inside, where it rests on the part 173 of the sliding mandrel.
The relative positions of the two parts are such that the three: shoes 176 protrude slightly from the hollow part 169. Two annular grooves 177, 178 are made in the part 169 to the right of the windows and these grooves are extended by grooves of the same profile in the hooves. Two elastic rings <B> 179, </B> 180 in this way keep the shoes resting on the sliding mandrel. This is fitted at the front with a gripping crown 181 fixed by screws <B> 182. </B>
Furthermore, on the tube 172 is mounted a coil spring 184 resting on the one hand on the bottom 174 of the sliding mandrel and, on the other hand, on a stop ring 183 integral with the tube 172. In this way, this mandrel is fully engaged in the hollow part 169 and the shoes 176 protrude as far as possible.
When the mandrel 173 is pulled forward with the aid of the crown 181, the shoes 176 retract inside the windows under the action of the elastic rings 179, 180. By rotating the crown 181 on itself after having released it from part 169, it can be put to rest on it. It is enough then. engage the freely entering spool. Once it is in place under the action of the rear elastic ring, the crown <B> 181 </B> is turned so that it engages in part 169.
Under the action of the res out coil 184, the mandrel sinks and its bots. come into contact with the barrel of the coil ensuring its perfect centering.
The cross thread screw 153 which replaces one of the bars 50 is placed at the bottom of the bar cage as in FIG. 10. It carries a slide which is integral with a support for a reciprocating wheel 185.
Fig. 11 shows the front winding spindle, with cord guide members and also a delivery member which is of great importance. On this face is arranged a retractable cross member 186 which can pivot in 187. This cross member has at the end a spout 188 for hooking onto a button pin 189. A spring (not visible) removes the button and ensures the locking. In broken lines, to the left at the bottom of fig. The arm has been shown in the eclipsed position for the lifting of the reel. The crosspiece 186 carries in its middle a support 190 for a wheel 191.
This cross member also carries a delivery member consisting of a cylinder 192 associated with a grooved roller 193. This cylinder 192 is centered on and integral with a toothed wheel 194 meshing with the pinion 159 wedged at the end. of the transmission shaft, controlled at the other end by pinion 155 (see FIG. 12A). The crown 86 has a hole 195 near which there is a return wheel 197 mounted on a support 196. Another return wheel 198, shown in broken lines because located behind the crown 86, is fixed on a support mounted on a bar 50.
The bundle of three twisted yarns coming from the guide (E) forms an outer balloon and receives a first twist by going towards the oblique hole 35, is returned by the central roller 91 into the axial channel 34 (see fig. 2) where it receives a second twist, res exits the spindle through the tubing 172 and is returned by the roller 191 to the delivery member, where it describes several complete turns on the cylinder 192 and the grooved roller <B> 193 </ B> with separation of the turns by the parallel grooves.
This delivery member, the speed of which is positively linked to that of the spindle, ensures the calling speed strictly necessary to obtain the desired cabling tor sion. No slippage occurs. On leaving the dispenser, the cable passes over the return roller 197, passes through the hole 195 of the ring 86 and is returned tangentially to the cage with bars by the roller 198. The cable passes over several bars 50 successively to arrive on the roller 185 of the reciprocating slide. This roller ensures the winding on the reel 152 with a reciprocation given by the screw with crossed threads 153.
The reel has a winding speed slightly greater than the speed of the cord delivered by the delivery member. Therefore, under the effect of the friction dragging the spool, the cord is placed under slight tension between the delivery member and the spool. It is in fact necessary that the. outlet lever of the muffle that constitutes the delivery member is always stretched to prevent slipping. This tension can be adjusted by the friction 156 as has been explained previously. Winding on the coil is also carried out with a minimum tension.
This is of great interest in the case of synthetic textile cords for which tensions. even high applied momentarily are not detrimental, whereas they are harmful if they are maintained for a very long time, as is the case inside windings.
The device shown and described makes it possible to obtain cords of high quality, with two or more ends, with any textiles or combinations of textiles. The device can be fed both with non-twisted wires and with pre-twisted wires;
the output is practically the same in both cases, since the unwinding spindles can turn faster than the winding spindle. The various voltage compensators and guiding, delivery and flow devices ensure perfect cable regularity, and flawless operation of the equipment, resulting in the almost complete absence of breakage, therefore maximum output of the equipment and minimal repairs.
The presence of simple rotating mechanical elements, which can be balanced without difficulty, ensures smooth continuous operation, with minimum consumption of driving force.
Finally, it should be noted that the noise can be reduced by making part of the pinions in reinforced plastic. The pinions 155b and <B> 155e </B> (see fig. 12A) have been placed at the front of the plate 48 so as to be easily accessible and replaceable, thus making it possible to obtain, using the winding spindle, a large fork of twists. The friction 156 is also accessible for the possible change of the spring.
The device may further be provided with a vacuum to facilitate and reduce the labor of passing the wires through the pins and the convergence eyelets.