BE356237A - - Google Patents

Info

Publication number
BE356237A
BE356237A BE356237DA BE356237A BE 356237 A BE356237 A BE 356237A BE 356237D A BE356237D A BE 356237DA BE 356237 A BE356237 A BE 356237A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
press
wheel
cap
rod
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE356237A publication Critical patent/BE356237A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B28WORKING CEMENT, CLAY, OR STONE
    • B28BSHAPING CLAY OR OTHER CERAMIC COMPOSITIONS; SHAPING SLAG; SHAPING MIXTURES CONTAINING CEMENTITIOUS MATERIAL, e.g. PLASTER
    • B28B3/00Producing shaped articles from the material by using presses; Presses specially adapted therefor

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Press Drives And Press Lines (AREA)
  • Press-Shaping Or Shaping Using Conveyers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Machine automatique pour actionner les presses à briques." 
La présente invention a,pour objet une machine destinée à actionner mécaniquement et automatiquement les presses à fa- briquer des briques et produits similaires. 



   Cette machine s'applique à toutes les presses à briques dans lesquelles la terre à briques est fortement comprimée dans un moule, après quoi le moule est ouvert et la brique chassée par le fond mobile du moule, ces presses étant jusqu'ici ac - tionnées à bras d'homme, avec l'aide d'un levier pour augmenter la force musculaire. 



   Le but de l'invention est donc de remplacer la force musculaire par la force motrice d'un moteur quelconque. La ma- chine suivant l'invention a pour effet de transformer le mouve- ment de rotation continu en sens unique du moteur en un mouve- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ment alternatif nécessaire au fonctionnement discontinu de la    presse à briques ; ellecomporte un dispositif spécial d'embra-   yage de façon à permettre le remplissage du moule sans arrêter le moteur et sans perdre la force d'inertie de la machine   à   chaque arrêt.

   Le levier de commande de cet embrayage commande en même temps le   .bloc:age   de fermeture de la presse afin d'as- surer le synchronisme parfait entre la commande de la machine actionnant la presse et le fonctionnement de la presse elle - même; ainsi, quoique l'appareil suivant l'invention constitue un appareil distinct fixé en prolongement de la presse, l'en - semble de la presse et de l'appareil suivant l'invention présen- te l'aspect et les avantages d'une machine unique et homogène. 



  Un mode de réalisation de l'appareil ou machine. suivant l'in- vention est donné à titre d'exemple non limitatif dans les des- sins annexés dans lesquels :   Fig.l   est une vue en élévation de l'appareil tel qu'il est appliqué   è. la   presse à briques dessinée de façon schémati- que en traits interrompus dans la partie droite de la figure. 



   Fig.2 est une vue en bout dans le sens de la flèche A de la fig.l. 



     Fig.3   est une vue en plan. 



   Fig.4 est un fragment de la fig.l à plus grande échelle montrant le dispositif de commande de l'embrayage. 



   Fig.5 montre en plan les   mmes   détails que la fig.4. 



   L'appareil est monté tout entier sur un bâti de forme convenable dont la réalisation la plus simple consiste en deux cadres rectangulaires 1, 2, formés de cornières ou fers plats (2, 2', 12, 12') assemblés de façon connue. Ces deux cadres sont fixés solidement en 3 et en 4 au bâti de la presse à briques, comme indiqué sur la fig.l. 



   Du côté opposé à la presse ces cadres sont reliés par un arbre transversal 5 portant deux galets 15 qui supportent la machine et permettent de la déplacer facilement. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Du même côté opposé à la presse, les montants 12 portent deux groupes de paliers 16 et   17.   Les paliers 16 portent les coussinets d'un arbre 6 et les paliers 17 les coussinets d'un arbre 7. L'arbre 6 est actionné par un moteur quelconque non re- présenté (de préférence un moteur électrique) par l'intermédiai- re d'une poulie-volant 8 et d'une courroie ou autrement. A l'ex- trémité de l'arbre 6, en dehors du cadre, est calé un pignon d'engrenage 9 qui entraîne une roue dentée   10 montée   folle sur l'arbre 7. Cette roue dentée 10 peut mettre en rotation l'arbre 7,   grce   à un dispositif d'embrayage constitué comme suit (figs. 



  4 et 5) : 
La roue dentée 10 porte sur le côté du moyeu dirigé vers l'extérieur une denture 11 qui peut engrener une denture simi- laire d'un organe 13. Cet organe 13   affecte   la forme d'un cha- peau coiffant l'extrémité de 1' arbre 7, le bord du chapeau étant usiné selon la susdite denture 11 et le sommet du chapeau étant perforé pour laisser passer une tige 14 vissée dans l'arbre 7 selon l'axe. Cette tige 14 porte un ressort en spirale 19 et un écrou 18. Le ressort 19 apour effet de presser le chapeau 13 contre le moyeu de la roue 9 et faire engrener les dents 11 qui sont orientées de façon telle que pour le sens de rotation a- dopté pour la roue 10 celle-ci entraîne le chapeau 13. Le cha- peau 13 peut coulisser sur l'arbre 7 dans le sens axial d'une quantité limitée par l'écrou 18, mais ne peut pas tourner autour de cet arbre.

   A cet effet il est prolongé par une clavette qui s'engage dans une rainure dans l'arbre 7 et aboutit de l'autre côté de la roue 10 pour se terminer en forme de coin en   13 '.   



  Une tige verticale 20 repose, par l'intermédiaire d'un ressort 21, sur une console,22 et est guidée par une console 23, fixée à la cornière 2; elle se termine à sa partie supérieure en for- me de faucille 24 et en forme de coin correspondant à 13'.Cette extrémité 24 est appuyée vers l'arbre 7 par le ressort 21. La tige 20 est commandée par un système de leviers articulés 25,25' 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 25". Le levier coudé 25 pivote autour   de, l'arbre   26 porté dans des naliers 26' fixés au bâti 1, 2 de l'appareil. Le levier 25"   nivote   autour de l'axe 27 fixé au montant 12 du   bâti.   



   Le débrayage et l'embrayage sont   commandés   par la barre   28   dont une extrémité 29 est reliée à articulation au levier coudé 25 et dont l'autre extrémité est reliée au dispositif de fermeture de la presse par une tige 30 munie d'un double-coude 39 etpar l'intermédiaire d'un étrier   30' .   A l'extrémitéde l'ar- bre 7 opposée à 13, est calée une manivelle 31 qui commande par l'intermédiaire d'une bielle 32 une seconde manivelle 33 qui fait corps avec un secteur denté 34 oscillant autour de l'arbre 35 porté dans un palier 36 faisant corps avec un montant 12'. 



   Le secteur 34 engrène une roue dentée 37 calée sur un ar- bre 38 sur lequel est également calé un secteur de poulie dans la gorge de laquelle est maintenue la chaîne   (fig.l)   qui est at- tachée d'autre part au levier actionnant le fond mobile de la presse. 



   Le rapport des manivelles 31 et 33 est calcule de façon qu'à un demi-tour de l'arbre 7 corresponde une course du sec - teur 34, La course du secteur 34 dans le sens de la flèche fig.1 provoquera la traction de la chaîne reliée au levier de com - pression de la terre à brique. Quand le secteur est arrivé à fond de course la terre est comprimée en forme de brique. A cet instant une petite saillie 40 fixée sur l'arbre 3b agit sur le double coude 39 et débloque alors la fermeture de la presse en tirant la tige 30 vers l'arbre 7. La tige 28 est relâchée éga- lement vers l'arbre 7 par l'étrier 50' et sous l'action du res- sort 21 la fête   24   de la tige 20 est poussée contre l'extrémi- té en coin 13' de la clavette du chapeau 13 dont les dents la- chent la denture de la roue 10 celle-ci.tourne folle, l'arbre 7 est débrayé. 



   En tirant la tige   28   en sens inverse, la tige 20 avec sa t'été 25 revient à l'encontre du ressort 21 et permet au chapeau 13 de revenir, grâce au ressort 19, contre la denture du moyeu de la   roue 10.   l'arbre 7 est de nouveau embrayé et le 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 secteur 34 repart en sens inverse de la flèche,   fig.l.   



   Il est bien entendu que la portée du présent brevet n'est pas limitée au seul mode d'exécution ci-dessus décrit ; en particulier le dispositif d'embrayage à coins et clavettes pourrait être réalisé par leviers ou cames sans sortir de l'esprit de la présente invention. 



   REVENDICATIONS.      



   1. Machine ou appareil automatique pour actionner les presses manuelles à briques au moyen d'un moteur à mouvement de rotation continu, caractérisée en ce que, sur un bâti fixé au bâti de-la presse, en prolongement de celle-ci, est monté un arbre (6) attaqué par le moteur et transmettant son mouve- ment   à   une roue dentée (10) montée folle sur un arbre inter- médiaire (7), un mécanisme d'embrayage rendant la dite roue dentée solidaire de son arbre et étant commandé par une tige (20) portée par un ressort (21), laquelle tige est elle-même commandée à partir d'une barre (28) reliée au dispositif de blocage du couvercle de la presse, tandis'que l'arbre inter - médiaire (7) porte, calée sur lui, une manivelle (31) entrai- nant une autre manivelle (33) solidaire d'un secteur denté (34) lequel commande, par roue dentée,

   un secteur de poulie dans la gorge duquel est frappée une chaîne attaquant le le- vier compresseur de la presse. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Automatic machine for operating brick presses."
The object of the present invention is a machine for mechanically and automatically actuating presses for making bricks and similar products.



   This machine is applicable to all brick presses in which the brick earth is strongly compressed in a mold, after which the mold is opened and the brick driven out by the movable bottom of the mold, these presses being hitherto operated. man's arm, with the help of a lever to increase muscle strength.



   The aim of the invention is therefore to replace muscular force with the motive force of any motor. The machine according to the invention has the effect of transforming the continuous movement of rotation in one direction of the motor into a movement.

 <Desc / Clms Page number 2>

 reciprocating element necessary for the discontinuous operation of the brick press; it has a special clutch device so as to allow the mold to be filled without stopping the engine and without losing the inertial force of the machine at each stop.

   The control lever of this clutch controls at the same time the block: closing age of the press in order to ensure perfect synchronism between the control of the machine operating the press and the operation of the press itself; thus, although the apparatus according to the invention constitutes a separate apparatus fixed as an extension of the press, the assembly of the press and of the apparatus according to the invention presents the appearance and the advantages of a single and homogeneous machine.



  One embodiment of the apparatus or machine. according to the invention is given by way of nonlimiting example in the accompanying drawings in which: FIG. 1 is a view in elevation of the apparatus as applied to. the brick press drawn schematically in broken lines in the right part of the figure.



   Fig.2 is an end view in the direction of arrow A in fig.l.



     Fig.3 is a plan view.



   Fig.4 is a fragment of Fig.l on a larger scale showing the clutch control device.



   Fig.5 shows in plan the same details as in fig.4.



   The apparatus is mounted entirely on a frame of suitable form, the simplest embodiment of which consists of two rectangular frames 1, 2, formed of angles or flat bars (2, 2 ', 12, 12') assembled in a known manner. These two frames are firmly fixed at 3 and 4 to the frame of the brick press, as shown in fig.l.



   On the side opposite the press, these frames are connected by a transverse shaft 5 carrying two rollers 15 which support the machine and allow it to be moved easily.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   On the same side opposite to the press, the uprights 12 carry two groups of bearings 16 and 17. The bearings 16 carry the bearings of a shaft 6 and the bearings 17 the bearings of a shaft 7. The shaft 6 is actuated by any motor not shown (preferably an electric motor) via a flywheel pulley 8 and a belt or otherwise. At the end of the shaft 6, outside the frame, is wedged a gear 9 which drives a toothed wheel 10 mounted loose on the shaft 7. This toothed wheel 10 can rotate the shaft. 7, by means of a clutch device constituted as follows (figs.



  4 and 5):
The toothed wheel 10 carries on the side of the hub directed outwards a toothing 11 which can mesh with a similar toothing of a member 13. This member 13 has the shape of a cap covering the end of 1. 'shaft 7, the edge of the cap being machined according to the aforesaid teeth 11 and the top of the cap being perforated to allow a rod 14 screwed into the shaft 7 to pass along the axis. This rod 14 carries a spiral spring 19 and a nut 18. The spring 19 has the effect of pressing the cap 13 against the hub of the wheel 9 and engaging the teeth 11 which are oriented in such a way that for the direction of rotation a - adopted for the wheel 10, the latter drives the cap 13. The cap 13 can slide on the shaft 7 in the axial direction by a quantity limited by the nut 18, but cannot rotate around this shaft. .

   For this purpose, it is extended by a key which engages in a groove in the shaft 7 and ends on the other side of the wheel 10 to end in the form of a wedge at 13 '.



  A vertical rod 20 rests, by means of a spring 21, on a console, 22 and is guided by a console 23, fixed to the angle iron 2; it ends at its upper part in the form of a sickle 24 and in the form of a wedge corresponding to 13 '. This end 24 is pressed towards the shaft 7 by the spring 21. The rod 20 is controlled by a system of articulated levers 25.25 '

 <Desc / Clms Page number 4>

 25 ". The angled lever 25 pivots around the shaft 26 carried in steps 26 'fixed to the frame 1, 2 of the apparatus. The lever 25" levels around the axis 27 fixed to the upright 12 of the frame.



   The disengagement and the clutch are controlled by the bar 28, one end 29 of which is articulated to the elbow lever 25 and the other end of which is connected to the closing device of the press by a rod 30 provided with a double elbow. 39 and by means of a stirrup 30 '. At the end of the shaft 7 opposite 13, is wedged a crank 31 which controls by means of a connecting rod 32 a second crank 33 which is integral with a toothed sector 34 oscillating around the shaft 35 carried. in a bearing 36 integral with an upright 12 '.



   The sector 34 engages a toothed wheel 37 wedged on a shaft 38 on which is also wedged a pulley sector in the groove of which the chain is held (fig.l) which is attached on the other hand to the actuating lever. the movable bottom of the press.



   The ratio of the cranks 31 and 33 is calculated so that a half-turn of the shaft 7 corresponds to a stroke of the sector 34. The stroke of the sector 34 in the direction of the arrow in fig. 1 will cause the traction of the chain connected to the earth-to-brick compression lever. When the sector has come to full speed, the earth is compressed into a brick shape. At this moment a small projection 40 fixed on the shaft 3b acts on the double elbow 39 and then releases the closure of the press by pulling the rod 30 towards the shaft 7. The rod 28 is also released towards the shaft. 7 by the caliper 50 'and under the action of the spring 21 the party 24 of the rod 20 is pushed against the wedge end 13' of the key of the cap 13, the teeth of which wash away the teeth wheel 10 turns idle, the shaft 7 is disengaged.



   By pulling the rod 28 in the opposite direction, the rod 20 with its summer 25 returns against the spring 21 and allows the cap 13 to return, thanks to the spring 19, against the teeth of the hub of the wheel 10. l shaft 7 is engaged again and the

 <Desc / Clms Page number 5>

 sector 34 starts again in the opposite direction of the arrow, fig.l.



   It is understood that the scope of the present patent is not limited to the single embodiment described above; in particular, the wedge and key clutch device could be produced by levers or cams without departing from the spirit of the present invention.



   CLAIMS.



   1. Machine or automatic device for operating manual brick presses by means of a motor with continuous rotational movement, characterized in that, on a frame fixed to the frame of the press, in extension thereof, is mounted a shaft (6) driven by the motor and transmitting its movement to a toothed wheel (10) mounted idly on an intermediate shaft (7), a clutch mechanism making said toothed wheel integral with its shaft and being controlled by a rod (20) carried by a spring (21), which rod is itself controlled from a bar (28) connected to the locking device of the press cover, while the shaft inter - medial (7) carries, wedged on it, a crank (31) driving another crank (33) integral with a toothed sector (34) which controls, by toothed wheel,

   a pulley sector in the groove of which is struck a chain attacking the compressor lever of the press.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. Mode de réalisation de l'appareil suivant revendi- cation 1, caractérisé par ce que le mécanisme d'embrayage en- tre la roue dentée (10) et son arbre (7) comporte une pièce en forme de chapeau (13) coiffant l'extrémité de l'arbre (7) et munie d'une denture (11) susceptible d'attaquer sous l'ac- tion d'un ressort (19) une denture analogue du moyeu de la roue (10), ce chapeau pouvant coulisser le long de l'arbre(7) pour provoquer l'embrayage de la roue (10) et de l'arbre (7) ou les débrayer sous l'action de la tige de commande (20). <Desc/Clms Page number 6> 2. Embodiment of the apparatus according to claim 1, characterized in that the clutch mechanism between the toothed wheel (10) and its shaft (7) comprises a hat-shaped part (13) covering the end of the shaft (7) and provided with a toothing (11) capable of attacking under the action of a spring (19) a similar toothing of the hub of the wheel (10), this cap which can slide along the shaft (7) to engage the wheel (10) and the shaft (7) or disengage them under the action of the control rod (20). <Desc / Clms Page number 6> 3. Mode de réalisation de l'appareil suivant revendi- cations 1 et 2, caractérisé par ce que la tôte (25) de'la ti- ge de commande (20) agit sur une clavette du chapeau (13) pour provoquer le débrayage. 3. Embodiment of the apparatus according to claims 1 and 2, characterized in that the head (25) of the control rod (20) acts on a key of the cap (13) to cause the disengagement. . En substance comme décrit ci-dessus et représenté au dessin annexé.- Substantially as described above and shown in the accompanying drawing.
BE356237D BE356237A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE356237A true BE356237A (en)

Family

ID=30346

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE356237D BE356237A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE356237A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE356237A (en)
FR2492421A1 (en) DEVICE LOCATED BETWEEN A WEAVING MACHINE AND A CROWD-FORMING MACHINE FOR SEARCHING FOR DUITY AND REDUCED-OPERATION
JPS6046900A (en) Device for driving upper ram in powder molding press
BE441001A (en)
FR2489088A1 (en) Knot release mechanism for baling machine binding mechanism - includes cam operated cord tensioning lever carrying forked release lever
CH108141A (en) End-of-stroke stop device for maschines.
BE517250A (en)
BE343679A (en)
BE477293A (en)
BE359477A (en)
BE522387A (en)
BE338426A (en)
BE342110A (en)
BE413664A (en)
CH357852A (en) Servo-control device of a winch
BE447543A (en)
BE341981A (en)
CH120271A (en) Machine comprising a press and a tool for working the pressed mass.
BE378898A (en)
BE662136A (en)
BE453667A (en)
CH89111A (en) Gear shift mechanism.
BE562271A (en)
BE342750A (en)
BE473064A (en)