BE1017768A3 - Training device using the crowd edge son in a loom. - Google Patents

Training device using the crowd edge son in a loom. Download PDF

Info

Publication number
BE1017768A3
BE1017768A3 BE2007/0461A BE200700461A BE1017768A3 BE 1017768 A3 BE1017768 A3 BE 1017768A3 BE 2007/0461 A BE2007/0461 A BE 2007/0461A BE 200700461 A BE200700461 A BE 200700461A BE 1017768 A3 BE1017768 A3 BE 1017768A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
loom
edge
shedding device
edge yarns
yarns
Prior art date
Application number
BE2007/0461A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Toyota Jidoshokki Kk
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Toyota Jidoshokki Kk filed Critical Toyota Jidoshokki Kk
Priority to BE2007/0461A priority Critical patent/BE1017768A3/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1017768A3 publication Critical patent/BE1017768A3/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03CSHEDDING MECHANISMS; PATTERN CARDS OR CHAINS; PUNCHING OF CARDS; DESIGNING PATTERNS
    • D03C11/00Selvedge shedding mechanisms not forming part of main shedding mechanism

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Abstract

The device (10) has a smooth edge part (19) provided with two edge parts that are arranged on sides of chains. Stringers are moved in opposite directions via drive force that is transmitted by a drive motor (12) to form a crowd part with the edge parts. Rails are tilted relative to a heddle frame (17) of a warp thread that is located along front-rear direction of a loom, where a position of the rails is adjustable in vertical direction of the loom. The smooth part is placed between the heddle frame and a comb. An adjusting device (23) comprises a bracket (24) that is fixed to a support part.

Description

       

  DISPOSITIF DE FORMATION DE LA FOULE EN UTILISANT DES FILS DE LISIERE DANS UN METIER A TISSER 

  
FONDEMENT DE L'INVENTION 

  
La présente invention concerne un dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière pour former une lisière tissée ou ce que l'on appelle une lisière auxiliaire (lisière rejetée) dans un métier à tisser. 

  
Les fils de lisière que l'on utilise pour la formation d'une armure de lisière le long de l'extrémité d'une étoffe tissée ou pour former ce que l'on appelle une lisière auxiliaire pour saisir une extrémité de fil de trame, sont arrangés en s'étendant parallèlement à une matrice de fils de chaîne principaux. On a déjà proposé une large gamme de dispositifs de formation de la foule en utilisant des fils de lisière. 

  
Dans la publication de la demande de brevet japonaise n[deg.] 10-503563, on révèle un dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière, qui englobe deux éléments de guidage de fils de lisière qui maintiennent les fils de lisière et qui s'étendent en une configuration linéaire en direction verticale. Les deux éléments de guidage de fils de lisière sont reliés via des bielles d'accouplement aux bras de manivelles qui sont montés sur l'arbre d'un moteur d'entraînement qui est à même d'effectuer des rotations alternatives. 

  
En état de marche, lorsque le moteur d'entraînement effectue des rotations afin d'effectuer un mouvement alternatif en formant un angle prédéterminé, les éléments de guidage de fils de lisière se déplacent à la verticale dans des directions opposées. Ainsi, les fils de lisière qui sont insérés dans les guide-fils qui sont formés dans les éléments de guidage du fil de lisière sont guidés dans des directions opposées pour ainsi former une foule entre eux. 

  
Le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière est monté sur un bâti en position adjacente à chacune des extrémités latérales de cadre de lisses des fils de chaîne et à l'avant des cadres de lisses de fils de chaîne. La position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière peut être réglée en largeur (ou en direction latérale) et en hauteur (en direction verticale) du métier à tisser. 

  
Dans la publication indiquée ci-dessus, les éléments de guidage des fils de lisière du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière s'étendent vers le bas à l'endroit où les fils de lisière sont ouverts. La portion ouverte du fil de lisière du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière doit venir se disposer dans un espace ménagé entre le premier cadre de lisses de fils de chaîne (ou le cadre de lisses de fils de chaîne situé le plus à l'avant) et le peigne du battant du métier à tisser. Ainsi, l'espace ménagé entre le premier cadre de lisses de fils de chaîne et le peigne du battant doit être étendu.

   Toutefois, la distance du mouvement vertical des cadres de lisses de fils de chaîne ne peut être augmentée, si bien que l'angle d'ouverture de la foule des fils de chaîne est peu étendu, avec le risque qu'une insertion du fil de trame à travers la foule peut ne pas être couronnée de succès. En conséquence, le premier cadre de lisses de fils de chaîne sera de préférence disposé aussi près que possible du peigne du battant pour augmenter l'angle d'ouverture de la foule des fils de chaîne.

   Lorsque les éléments de guidage de fils de lisière viennent se disposer entre le premier cadre de lisses de fils de chaîne et le peigne du battant, l'espace libre ménagé entre les éléments de guidage du fil de lisière et le premier cadre de lisses des fils de chaîne ainsi que l'espace libre ménagé entre les éléments de guidage des fils de lisière et le peigne du battant doivent être aussi petits que possible. Toutefois, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière de la technique antérieure que l'on a cité ci-dessus, ne dispose pas d'une fonction lui permettant de régler sa position dans la direction avant-arrière du métier à tisser, si bien que les espaces libres que l'on vient de mentionner ne peuvent être réglés. 

  
La présente invention concerne un dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière dans un métier à tisser, le dispositif étant situé entre le premier cadre de lisses des fils de chaîne et le peigne du battant pour maintenir une grande ouverture de foule des fils de chaîne. 

  
SOMMAIRE DE L'INVENTION 

  
Dans un aspect, la présente invention procure un dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de chaîne dans un métier à tisser. Le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière comprend des lisses pour maintenir au moins deux fils de lisière, qui sont arrangées sur le côté latéral d'un groupe de fils de chaînes. Les lisses sont mises en mouvement pour effectuer des mouvements alternatifs dans des directions opposées via une force d'entraînement transmise par un moteur d'entraînement pour ainsi former une foule avec les fils de lisière. Les lisses sont disposées entre un cadre de lisses de fils de chaîne situé le plus à l'avant et un peigne du battant. Les lisses sont en mesure de s'incliner par rapport au cadre de lisses de fil de chaîne situé le plus avant dans la direction avant-arrière du métier à tisser. 

  
D'autres aspects et avantages de l'invention se dégageront de la description qui suit, lorsqu'elle est prise conjointement avec les dessins annexés dans lesquels on illustre, à titre d'exemple, les principes de la présente invention. 

  
BREVE DESCRIPTION DES DESSINS 

  
Les caractéristiques de la présente invention qui sont considérées comme nouvelles sont indiquées d'une manière particulière dans les revendications annexées. L'invention, de manière conjointe avec ses objets et ses avantages, sera mieux comprise lorsqu'on se réfère à la description qui suit des formes de réalisation préférées à l'heure actuelle ainsi qu'aux dessins annexés dans lesquels : 

  
la figure 1 est une vue partielle en perspective d'un dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière conformément à une première forme de réalisation préférée de la présente invention ; 

  
la figure 2 est une vue latérale du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière conformément à une première forme de réalisation préférée de la présente invention ; 

  
la figure 3 est une vue frontale du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière conformément à une première forme de réalisation préférée de la présente invention ; 

  
la figure 4 est une vue latérale partiellement agrandie du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière conformément à une première forme de réalisation préférée de la présente invention, dans laquelle on représente un dispositif de réglage ; 

  
la figure 5A est une vue latérale du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de chaîne et des éléments adjacents audit dispositif, conformément à la première forme de réalisation préférée de la présente invention, avant de procéder au réglage ; 

  
la figure 5B est une vue latérale du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de chaîne et des éléments adjacents audit dispositif, conformément à la première forme de réalisation préférée de la présente invention, après avoir procédé au réglage ; 

  
la figure 6 est une vue latérale partiellement agrandie du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière conformément à une deuxième forme de réalisation préférée de la présente invention, dans laquelle on représente un dispositif de réglage. 

  
DESCRIPTION DETAILLEE DES FORMES DE REALISATION PREFEREES 

  
Ci-après, on décrira une première forme de réalisation préférée d'un dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière, conformément à la présente invention, en se référant aux figures 1 à 5A. 

  
Le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de chaîne de la forme de réalisation préférée vient se disposer en position adjacente à chaque extrémité des cadres de lisses de fils de chaîne pour la formation de la foule en utilisant des fils de chaîne et à l'avant des cadres de lisses de fils de chaîne dans un métier à tisser. Le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière est utilisé pour former une armure de lisière W à une extrémité d'une étoffe tissée (comme on peut le voir en figure 2) . 

  
En se référant à la figure 1, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 englobe un boîtier B qui est monté sur la base du métier à tisser à titre de bâti de support, un moteur d'entraînement 12 qui est fixé au boîtier B, deux corps de coulissement 16 qui peuvent être actionnés pour effectuer des mouvements de coulissement alternatif en direction verticale dans le métier à tisser, des bielles 14 qui sont reliées au moteur d'entraînement 12 pour transformer la rotation du moteur d'entraînement 12 en mouvement de coulissement alternatif des corps de coulissement 16, deux paires de cadres de lisses de fils de lisière 17 qui sont reliées aux corps de coulissement respectifs 16, deux lisses de fils de lisière 19 et un corps de guidage 15 pour guider les corps de coulissement 16.

   Comme représenté en figure 3, le corps de guidage 15 s'étend vers le bas et les cadres de lisses des fils de lisière 17 font saillie latéralement par rapport aux corps de guidage 15. Chaque lisse de fils de lisière 19 s'étend à la verticale entre les cadres de lisses de fils de lisière 17 de chaque paire. Comme représenté en figure 2, le corps de guidage 15 et les cadres de lisses de fils de lisière 17 sont disposés entre un premier cadre de lisses de fils de chaîne 21 (ou bien un cadre de lisses de fils de chaîne situé le plus à l'avant) et un peigne du battant 31. 

  
En se référant aux figures 2 et 3, lorsque le moteur d'entraînement 12 effectue des rotations alternatives, la rotation du moteur d'entraînement 12 est transmise aux corps de coulissement 16 via l'arbre du moteur d'entraînement (qui n'est pas représenté) et via les bielles 14 qui y sont reliées, si bien que les corps de coulissement 16 effectuent des mouvements alternatifs dans le corps de guidage 15 à la verticale dans des directions opposées. Les deux lisses de fils de lisière 

  
19 qui sont reliées aux cadres de lisses de fils de lisière 17 des corps de coulissement 16 se déplacent à la verticale dans des directions opposées. En conséquence, les fils de lisière T qui sont maintenus dans les trous d'enfilage 20 des lisses de fils de lisière 19 sont soumis à une ouverture en direction verticale pour former une chaîne ou bien une ouverture des fils de lisière. Ce mouvement de formation de la foule des fils de lisière est mis en oeuvre en continu et des fils de trame Y sont insérés à travers les foules pour ainsi former l'armure de lisière W. 

  
En se référant à nouveau à la figure 1, on peut voir qu'une applique 24 essentiellement en forme de U vient se fixer à chaque côté latéral du boîtier B via des boulons 27 dans une orientation telle que leur ouverture est tournée vers l'avant. Un rail supérieur 22 s'étend latéralement entre les bâtis du métier à tisser et les appliques 24 viennent se disposer sur le rail supérieur 22 à partir du côté arrière de ce dernier. Quatre boulons 26 sont montés dans les appliques 24 à travers des plaques de serrage 25 et sont insérés de telle sorte que le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 

  
10 est fixé au rail supérieur 22. Il convient de noter que le rail supérieur 22 s'étend dans un direction de largeur du métier à tisser, la direction perpendiculaire à la direction de largeur du métier à tisser correspondant à la direction avant-arrière comme indiqué par les flèches à double tête en figure 1. 

  
En se référant aux figures 1 et 4, l'applique 24 possède une saillie s'étendant vers le haut et un trou allongé 24a est formé à travers la saillie dans sa portion inférieure s'étendant dans la direction de largeur du métier à tisser. Comme on peut le voir clairement en figure 4, le trou 24a est allongé en direction verticale et la largeur du trou allongé 24a, dans la direction avant-arrière, telle qu'on la mesure sur l'allongement, est supérieure au diamètre de la queue du boulon 27. Les boulons 27 sont insérés à travers les trous allongés 24a des appliques 24 et sont vissés dans des trous taraudés lie qui sont formés dans le boîtier B, de telle sorte que les appliques 24 sont fixées au boîtier B.

   Un trou taraudé 24b est formé à travers la saillie de chaque applique 24 dans sa portion supérieure en s'étendant dans la direction avant-arrière du métier à tisser et une vis à décoller 28 est vissée dans le trou taraudé 24b pour régler la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 dans la direction avant-arrière. Un autre trou taraudé 24c est formé à travers la saillie de chaque applique 24 dans sa portion supérieure en s ' étendant en direction verticale et une vis à décoller 29 est vissée dans le trou taraudé 24c de telle sorte que sa tête est orientée vers le haut pour régler la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 en direction verticale. 

  
Le boîtier B possède des rebords 11 qui font saillie latéralement par rapport aux portions arrière de ses parois latérales. Chaque rebord 11 possède des portions de rebords verticale et horizontale lia, 11b s'étendant en direction verticale et en direction horizontale, respectivement. La portion de rebord verticale lia et la portion de rebord horizontale 11b sont arrangées à des intervalles prédéterminés par rapport à la saillie de l'applique 24. La portion de rebord verticale lia vient se mettre en contact avec 1 ' extrémité de la queue de la vis à décoller 28 et la portion de rebord horizontale 11b vient se mettre en contact avec la tête de la vis à décoller 29, respectivement, comme on le représente en figure 4. Les vis à décoller 28 et 29 peuvent être fixées en place via leurs écrous 30.

   Les appliques 24, les boulons 27 et les vis à décoller 28 et 29 constituent un dispositif de réglage 23 de l'invention. 

  
Ci-après, on décrit le procédé de réglage du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 dans le métier à tisser. Lorsque le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est monté sur le rail supérieur 22, on règle la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 dans la direction en largeur du métier à tisser. Les quatre boulons 26 qui sont vissés dans les appliques 24 sont desserrés et le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 se déplace pour prendre une position désirée dans la direction en largeur. Après ce déplacement, les boulons 26 sont serrés pour fixer le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 sur le rail supérieur 22. 

  
Dans l'étape suivante, n règle la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 dans la direction verticale. Les boulons 27 et les écrous 30 sur les vis à décoller 29 sont desserrés. Lorsque les boulons 27 et les écrous 30 pour les vis à décoller 29 ont été desserrés, on fait tourner les vis à décoller 29 pour qu'elles viennent se visser dans les trous taraudés 24c afin de diminuer la longueur h des vis à décoller 29 ou la longueur des vis à décoller 29 qui fait saillie par rapport aux trous taraudés 24c comme on peut le voir en figure 4. Ainsi, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est déplacé vers le bas via les portions de rebord horizontales 11b qui entrent en contact avec les têtes des vis à décoller 29.

   Par ailleurs, on fait tourner les vis à décoller 29 de façon à les dévisser des trous taraudés 24c afin d'augmenter la longueur h des vis à décoller 29. Ainsi, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est soumis à un déplacement vers le haut à travers les portions de rebord horizontales 11b. À ce moment, étant donné que le trou 24 est allongé en direction verticale, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 peut se déplacer dans les trous allongés 24a dans la direction verticale à travers les portions de rebord horizontales 11b, avec le mouvement vertical des vis à décoller 29.

   Avec un tel mouvement vertical du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10, on règle la hauteur des fils de lisière T qui sont maintenues par les lisses des fils de lisière 19 du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10. Après ce réglage, les écrous 30 sont serrés pour fixer la position des vis à décoller 29, pour fixer par conséquent la position verticale du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10. 

  
Ensuite, on règle la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 

  
10 dans la direction avant-arrière et en règle l'angle d'inclinaison formée par les lisses des fils de lisière 

  
19 et le corps de guidage 15. À cet effet, après avoir desserré les écrous 30 pour les vis à décoller 28, on fait tourner les vis à décoller 28 de façon à les visser plus avant dans les trous taraudés 24b afin d'augmenter la longueur g des vis à décoller 28 ou la longueur des queues des vis à décoller 28 qui dépasse des saillies des appliques 24 sur leur côté dorsal comme on peut le voir en figure 4. Ainsi, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est déplacé vers l'arrière via les portions de rebord verticales lia qui entrent en contact avec les extrémités de queues des vis à décoller 28. Par ailleurs, on fait tourner les vis à décoller 28 de façon à les dévisser des trous taraudés 24b afin d'augmenter la longueur g des vis à décoller 28.

   Ainsi, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est soumis à un déplacement vers l'avant à travers les portions de rebord verticales lia. À ce moment, étant donné que la longueur du trou allongé 24 dans la direction avant-arrière est supérieure au diamètre de la queue du boulon 27, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 peut se déplacer dans les trous allongés 24a dans la direction avant-arrière à travers les portions de rebord verticales lia, avec le mouvement des vis à décoller 28 dans la direction avant-arrière.

   Avec un tel mouvement du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 dans la direction avant-arrière, on règle la position du corps de guidage 15 et des lisses des fils de lisière 19 du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 dans la direction avant-arrière. Ce réglage est réalisé de telle sorte que le corps de guidage 15 et les lisses des fils de lisière 19 n'interfèrent pas avec des éléments qui leur sont adjacents, tels que le premier cadre de lisses de fils de trame 21, le peigne du battant 31 et analogues. 

  
Le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est à même de pivoter sur les boulons 27. Lorsque le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est disposé parallèlement au premier cadre de lisses des fils de chaîne 21 comme représenté en figure 5A, la portion supérieure du premier cadre de lisses des fils de chaîne 21 et le couvercle 13 du dispositif de formation de la foule 10 sont disposés à proximité très étroite l'un de l'autre, seul un léger espace libre étant prévu entre les deux. Il en est de même pour la relation existante entre l'extrémité inférieure du corps de guidage 15 du dispositif de formation de la foule 10 et le support 32 du peigne du battant 31.

   Dans ce cas, même lorsque le réglage de la position est réalisé dans la direction avant-arrière, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 peut être amené en contact avec le premier cadre de lisses des fils de chaîne 21 ou avec le support 32. Pour obtenir un réglage approprié, les boulons 27 sont légèrement desserrés et on fait tourner les vis à décoller 28 de telle sorte que le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 pivote légèrement sur les boulons 27 dans la direction indiquée par les aiguilles d'une montre, comme représenté en figure 5B.

   Ce faisant, la lisse des fils de lisière 19 et le corps de guidage 15 sont soumis à une inclinaison par rapport au premier cadre de lisses des fils de chaîne 21 dans la direction avant-arrière du métier à tisser afin de modifier l'angle [alpha] qu'il forme avec le premier cadre de lisses de fils de chaîne 21, si bien que le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est allongé à un intervalle approprié par rapport au premier cadre de lisses de fils de chaîne 21 et par rapport au support 32. Après ce réglage, les boulons 27 sont serrés pour fixer le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10. 

  
Conformément au dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 de la première forme de réalisation préférée, on obtient les effets avantageux suivants : 

  
(1) Les lisses des fils de lisière 19 et le corps de guidage 15 qui supporte les lisses des fils de lisière 19 sont arrangés à courte distance entre le premier cadre de lisses de fils de chaîne 21 et le peigne du battant 31. On fait pivoter le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 sur les boulons 27 dans la direction avant-arrière pour ainsi modifier l'angle d'inclinaison [alpha] formé par les lisses des fils de lisière 19 et le corps de guidage 15 par rapport au premier cadre de lisses de fils de chaîne 21,

   si bien que l'on règle la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 de telle sorte que le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 est monté à un intervalle approprié par rapport au premier cadre de lisses de fils de chaîne 21 et par rapport au peigne du battant 31. Ainsi, les lisses des fils de lisière 19 et le corps de guidage 15 sont arrangés à courte distance entre le premier cadre de lisses des fils de chaîne 21 et le peigne du battant 31 de façon à ne pas interférer avec des éléments qui leur sont adjacents, si bien que l'on peut maintenir un grand angle d'ouverture pour les fils de chaîne. 

  
(2) En plus du réglage de l'angle d'inclinaison [alpha] formé par les lisses des fils de lisière 29 par rapport au premier cadre de lisses des fils de chaîne 21, on peut régler la position des lisses de fils de lisière 

  
19 dans la direction avant-arrière et en direction verticale. Ainsi, on peut arranger de manière fiable les lisses des fils de lisière 19 dans l'espace étroit ménagé entre le premier cadre de lisses de fils de chaîne 21 et le peigne du battant 31. En outre, le réglage dans la position verticale des lisses des fils de lisière 19 empêche une défaillance de l'insertion des fils de trame qui peut se produire lorsque les lisses des fils de lisière 19 sont disposés à une hauteur inadéquate. 

  
(3) Les boulons 27 utilisés pour fixer les appliques 24 et le boîtier B, les vis à décoller 28 pour le réglage de la position dans la direction avant-arrière et pour le réglage de l'inclinaison, ainsi que les vis à décoller 29 pour le réglage de la position en direction verticale constituent le dispositif de réglage 23. Pour le réglage de la position des lisses des fils de lisière 19 dans la direction avant-arrière, on desserre les boulons 27, on fait tourner les vis à décoller 28 pour obtenir un déplacement en direction avant-arrière sur une distance appropriée et on fait pivoter le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 sur les boulons 27 pour ainsi régler l'angle d'inclinaison [alpha] formé par les lisses des fils de lisière 19 et par le corps de guidage 15 par rapport au premier cadre de lisses de fils de chaîne 21.

   Pour le réglage de la position verticale des lisses des fils de lisière 19, on fait tourner les vis à décoller 29 pour obtenir un déplacement en direction verticale sur une distance appropriée. Cette structure est simple et elle facilite le réglage de la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10. (4) Les appliques 24, qui sont fixées au boîtier B du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 sur les côtés latéraux de ce dernier, sont montées en coulissant sur leur rail supérieur 22 qui s'étend latéralement entre les bâtis du métier à tisser.

   Ainsi, on peut aisément régler la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 en largeur en desserrant les boulons 26 et en faisant coulisser le disposiLif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 dans la direction de la largeur. En outre, cette structure facilite le montage du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 sur le métier à tisser, ainsi que son démontage. 

  
(5) Les cadres de lisses des fils de lisière 10 auxquels sont reliées les lisses de fils de lisière 19 sont munis de minces plaques qui font saillie latéralement par rapport au -corps de guidage 15. Ces minces plaques sont arrangées entre le premier cadre de lisses de fils de chaîne 21 et le peigne du battant 31. Ainsi, on n'a pas besoin d'un grand espace pour le montage de ces minces plaques. 

  
Ci-après, on décrit une deuxième forme de réalisation préférée selon la présente invention en se référant à la figure 6. La deuxième forme de réalisation préférée diffère de la première forme de réalisation préférée par le fait que les vis à décoller pour le réglage de la position dans la première forme de réalisation préférée sont modifiées. Pour faciliter l'explication, on désigne des parties ou des éléments communs ou similaires par les mêmes chiffres de référence que ceux utilisés pour la première forme de réalisation préférée, si bien que leur description sera omise et que seules les modifications seront décrites. 

  
En se référant à la figure 6, on prévoit une applique 41 possédant une saillie à son sommet, de chaque côté du boîtier B. Un trou 41b est formé à travers la saillie de l'applique 41 dans sa portion supérieure s'étendant dans la direction avant-arrière. Une came excentrique 42 est montée dans le trou 41b pour régler la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 40 dans la direction verticale. La came excentrique 42 englobe une portion de came 42a en forme de plaque et une tige filetée 42b. La tige 42b vient s'insérer par rotation à travers le trou 41b, si bien que la portion de came 42a vient se mettre en contact avec la portion de rebord horizontale 11b du boîtier B. Un écrou 44 est vissé sur l'extrémité saillante de la tige 42b et est serré pour fixer la came excentrique 42 en place. 

  
Un trou (non représenté) est formé à travers la saillie de l'applique 41 dans sa portion supérieure s'étendant dans la direction avant-arrière en dessous du trou de passage 41b. Une came excentrique 43 est montée dans le trou de passage pour régler la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 40 dans la direction avant-arrière. La came excentrique 43 englobe une portion de came 43a en forme de plaque et une tige filetée 43b. La tige 43b vient s'insérer par rotation à travers le trou susmentionné de telle sorte que la portion de came 43a entre en contact avec la portion de rebord verticale lia du boîtier B. Un écrou non représenté est vissé sur l'extrémité saillante de la tige 43b avant d'être serré pour fixer la came excentrique 43 en place.

   Comme c'était le cas dans la première forme de réalisation préférée, un trou allongé 41a est formé dans la portion inférieure de la saillie de l'applique 41 s'étendant à travers le trou en question dans la direction avantarrière et un boulon 27 est inséré dans le trou allongé 41a. Les appliques 41, les boulons 27 et les cames excentriques 42 est 43 constituent un dispositif de réglage 45 de l'invention. 

  
La position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 40 de la deuxième forme de réalisation préférée, est réglée comme suit. Après avoir desserré le boulon 27 et l' écrou 44, on fait tourner la came excentrique 42 pour déplacer la portion de rebord horizontale 11b (le boîtier B) , qui est mise en contact avec la came excentrique 42, dans la direction verticale sur une distance appropriée. Ainsi, la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 40 est réglée dans la direction verticale. On fait tourner la came excentrique 43 pour déplacer la portion de rebord verticale lia, qui est mise en contact avec la came excentrique 43, dans la direction avant-arrière sur une distance appropriée.

   Ainsi, la position du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 40 est réglée dans la direction avant-arrière. Comme c'était le cas dans la première forme de réalisation préférée, on fait pivoter le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 40 sur les boulons 27 pour le réglage de l'angle d'inclinaison des lisses des fils de lisière 19 par rapport au premier cadre de lisses de fils de chaîne 21. Conformément au dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière de la deuxième forme de réalisation préférée, on obtient les mêmes effets avantageux que ceux mentionnés dans les paragraphes (1), (2), (4) et (5) pour la première forme de réalisation préférée. La deuxième forme de réalisation offre les avantages supplémentaires suivants .

   On utilise des cames excentriques 42 et 43 à la place des vis à décoller. L'utilisation des cames 42 et 43 à la place des vis à décoller permet de simplifier la structure du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 40 et facilite également le réglage de la position verticale et de la position avant-arrière du dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 40. 

  
La présente invention n'est pas limitée aux formes de réalisation préférées qui ont été décrites ci-dessus et elle peut être modifiée dans différentes formes de réalisation données en variante, comme expliqué à titre d'exemple ci-dessous. 

  
Dans la première et dans la deuxième forme de réalisation préférée, on utilise deux fils de lisière. En variante, on peut utiliser un nombre allant de 2 à 80 fils de lisière et les régler conformément à une armure de lisière désirée. 

  
Dans la première et dans la deuxième forme de réalisation préférée, on utilise les dispositifs de formation de la foule en utilisant des fils de lisière 10 et 40 pour former une armure de lisière. En variante, la présente invention peut être appliquée à un dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière pour former ce que l'on appelle une lisière auxiliaire ou une lisière de préhension qui maintient l'extrémité des fils de trame sur le côté latéral de l'étoffe lors de l'insertion des fils de trame. 

  
En conséquence, les exemples et les formes de réalisation de la présente invention doivent être considérés comme étant donnés à titre d'illustration et non de restriction, et l'invention n'est pas destinée à être limitée aux détails fournis en l'occurrence, mais peut être modifiée dans le cadre des revendications annexées .



  DEVICE FOR FORMING THE CROWD BY USING EDGE THREADS IN A WEAVING

  
BASIS OF THE INVENTION

  
The present invention relates to a shedding device using edge yarns to form a woven edge or so-called auxiliary edge (rejected selvedge) in a loom.

  
Selvedge yarns that are used to form edge weave along the end of a woven fabric or to form a so-called auxiliary edge for gripping one end of weft yarn, are arranged extending parallel to a matrix of main warp threads. A wide range of crowd forming devices has already been proposed using edge wires.

  
In Japanese Patent Application Publication No. 10-503563, a shedding device is disclosed using edge yarns, which includes two selector yarn guide members that hold the selvage yarns. and which extend in a linear configuration in the vertical direction. The two selvedge guide guiding elements are connected via connecting rods to the crank arms which are mounted on the shaft of a drive motor which is able to perform alternating rotations.

  
In operating condition, when the drive motor rotates to reciprocate at a predetermined angle, the selvedge guide members move vertically in opposite directions. Thus, the selvedge yarns that are inserted into the yarn guides that are formed in the selvedge guide guide members are guided in opposite directions to thereby form a crowd therebetween.

  
The shedding device using edge yarns is mounted on a frame adjacent to each of the smooth string side ends of the warp yarns and at the front of the warp yarn heald frames. The position of the shedding device using edge yarns can be adjusted in width (or lateral direction) and height (in the vertical direction) of the loom.

  
In the above publication, the edge guide members of the shedding device using edge yarns extend downward where the edge yarns are open. The open portion of the selvedge wire of the shedding device using edge yarns should be disposed in a space between the first warp string string frame (or the warp string string frame on further forward) and the flapper comb of the loom. Thus, the space between the first string warp frame and the leaf comb must be extended.

   However, the distance of the vertical movement of the warp heald frames can not be increased, so that the opening angle of the shed of the warp yarns is small, with the risk that an insertion of the warp yarn Weft through the crowd may not be successful. Accordingly, the first warp string stringer frame will preferably be arranged as close as possible to the leaf fin comb to increase the opening angle of the shed of the warp yarns.

   When the selvedge guide guiding elements are disposed between the first warp string heald frame and the leaf fin comb, the free space between the selvedge wire guide members and the first wire heald frame and the free space between the guiding elements of the selvedge yarns and the flapper comb must be as small as possible. However, the shedding device using prior art edge yarns as cited above does not have a function to adjust its position in the front-to-back direction of the trade. to weave, so that the free spaces just mentioned can not be adjusted.

  
The present invention relates to a shedding device using edge yarns in a loom, the device being located between the first heald of the warp yarns and the flapper comb to maintain a large crowd opening of the yarns. warp threads.

  
SUMMARY OF THE INVENTION

  
In one aspect, the present invention provides a shedding device using warp yarns in a loom. The shedding device using edge yarns comprises heddles for holding at least two edge yarns, which are arranged on the lateral side of a group of warp yarns. The heddles are moved to reciprocate in opposite directions via a driving force transmitted by a drive motor to thereby form a shed with the edge yarns. The healds are arranged between a frame of string healds situated at the front and a comb of the wing. The healds are able to tilt relative to the most forward warp wire heald frame in the front-to-back direction of the loom.

  
Other aspects and advantages of the invention will become apparent from the following description when taken in conjunction with the accompanying drawings in which the principles of the present invention are exemplified.

  
BRIEF DESCRIPTION OF THE DRAWINGS

  
The features of the present invention which are considered novel are indicated in a particular manner in the appended claims. The invention, together with its objects and advantages, will be better understood with reference to the following description of the presently preferred embodiments as well as the accompanying drawings in which:

  
Fig. 1 is a partial perspective view of a shedding device using edge yarns in accordance with a first preferred embodiment of the present invention;

  
Fig. 2 is a side view of the shedding device using edge yarns in accordance with a first preferred embodiment of the present invention;

  
Fig. 3 is a front view of the shedding device using edge yarns in accordance with a first preferred embodiment of the present invention;

  
Fig. 4 is a partially enlarged side view of the shedding device using edge yarns in accordance with a first preferred embodiment of the present invention, in which an adjusting device is shown;

  
Fig. 5A is a side view of the shedding device using warp yarns and elements adjacent to said device, according to the first preferred embodiment of the present invention, prior to adjustment;

  
Fig. 5B is a side view of the shedding device using warp yarns and elements adjacent to said device, in accordance with the first preferred embodiment of the present invention, after adjusting;

  
Fig. 6 is a partially enlarged side view of the shedding device using edge yarns in accordance with a second preferred embodiment of the present invention, in which an adjusting device is shown.

  
DETAILED DESCRIPTION OF THE PREFERRED EMBODIMENTS

  
Hereinafter, a first preferred embodiment of a shedding device will be described using edge yarns in accordance with the present invention with reference to Figs. 1 to 5A.

  
The shedding device using warp yarns of the preferred embodiment is disposed adjacent each end of the warp yarn heald frames for forming the shed using warp yarns and the front of the warp heald frames in a loom. The shedding device using edge yarns is used to form a selvedge weave W at one end of a woven fabric (as can be seen in FIG. 2).

  
Referring to Fig. 1, the shedding device using edge yarns 10 includes a housing B which is mounted on the base of the loom as a support frame, a drive motor 12 which is fixed to the housing B, two sliding bodies 16 which can be actuated to perform reciprocating movements in the vertical direction in the loom, connecting rods 14 which are connected to the drive motor 12 to transform the rotation of the motor d drive 12 in reciprocating sliding movement of the slide members 16, two pairs of selvedge wire guide frames 17 which are connected to the respective slide bodies 16, two selvedge edge webs 19 and a guide body 15 for guiding sliding bodies 16.

   As shown in FIG. 3, the guide body 15 extends downwards and the heald frames of the edge yarns 17 protrude laterally with respect to the guide bodies 15. Each edge yarn strip 19 extends at the vertical between the frames of smooth edge son 17 of each pair. As shown in FIG. 2, the guiding body 15 and the selvedge yarn heald frames 17 are disposed between a first warp string heddle frame 21 (or a most closely spaced warp heald frame). 'before) and a flapper comb 31.

  
Referring to FIGS. 2 and 3, as the drive motor 12 rotates alternately, the rotation of the drive motor 12 is transmitted to the slide bodies 16 via the drive motor shaft (which is not not shown) and via connecting rods 14 connected thereto, so that the slide bodies 16 reciprocate in the guide body 15 vertically in opposite directions. The two smooth selvedge

  
19 which are connected to the edge selvedge rails 17 of the sliding bodies 16 move vertically in opposite directions. As a result, the selvedge threads T which are held in the threading holes 20 of the edge yarns 19 are vertically apertured to form a warp or an opening of the selvedge yarns. This movement of forming the edge of the selvedge yarn is carried out continuously and Y weft yarns are inserted through the crowds to thereby form the selvedge weave.

  
Referring again to FIG. 1, it can be seen that a substantially U-shaped applique 24 attaches to each lateral side of the housing B via bolts 27 in such an orientation that their opening is turned forward. . An upper rail 22 extends laterally between the frames of the loom and the appliques 24 are disposed on the upper rail 22 from the rear side of the latter. Four bolts 26 are mounted in the sconces 24 through clamping plates 25 and are inserted in such a way that the shedding device uses edge wires.

  
10 is attached to the upper rail 22. It should be noted that the top rail 22 extends in a width direction of the loom, the direction perpendicular to the width direction of the loom corresponding to the front-to-back direction as indicated by the double-headed arrows in Figure 1.

  
Referring to Figures 1 and 4, the applique 24 has an upwardly extending protrusion and an elongated hole 24a is formed through the projection in its lower portion extending in the width direction of the loom. As can be seen clearly in FIG. 4, the hole 24a is elongate in the vertical direction and the width of the elongated hole 24a, in the fore-aft direction, as measured on the elongation, is greater than the diameter of the The bolts 27 are inserted through the elongated holes 24a of the brackets 24 and are screwed into threaded holes 11c which are formed in the casing B, so that the sconces 24 are fixed to the casing B.

   A threaded hole 24b is formed through the projection of each applique 24 in its upper portion extending in the front-back direction of the loom and a peeler 28 is screwed into the threaded hole 24b to adjust the position of the crowd forming device using edge yarns 10 in the front-to-back direction. Another threaded hole 24c is formed through the projection of each applique 24 in its upper portion extending in a vertical direction and a peelable screw 29 is screwed into the threaded hole 24c so that its head is upwardly oriented. to adjust the position of the shedding device using edge strands 10 in the vertical direction.

  
The housing B has flanges 11 which protrude laterally from the rear portions of its side walls. Each flange 11 has vertical and horizontal flange portions 11a, 11b extending in a vertical direction and in a horizontal direction, respectively. The vertical flange portion 11a and the horizontal flange portion 11b are arranged at predetermined intervals relative to the protrusion of the applique 24. The vertical flange portion 11a comes into contact with the end of the flange of the flange. screw to take off 28 and the horizontal flange portion 11b comes into contact with the head of the peelable screw 29, respectively, as shown in Figure 4. The peelers 28 and 29 can be fixed in place via their nuts 30.

   The appliques 24, the bolts 27 and the peelers 28 and 29 constitute an adjustment device 23 of the invention.

  
Hereinafter, the method of adjusting the shedding device is described using edge yarns 10 in the loom. When the shedding device using edge yarns 10 is mounted on the top rail 22, the position of the shedding device is adjusted by using edge yarns 10 in the width direction of the loom . The four bolts 26 which are screwed into the appliques 24 are loosened and the shedding device using edge yarns 10 moves to take a desired position in the width direction. After this movement, the bolts 26 are tightened to secure the shedding device using edge threads 10 on the top rail 22.

  
In the next step, n adjusts the position of the shedding device using edge yarns 10 in the vertical direction. The bolts 27 and the nuts 30 on the peel screws 29 are loosened. When the bolts 27 and the nuts 30 for the peel screws 29 have been loosened, the peel screws 29 are rotated so that they are screwed into the tapped holes 24c in order to reduce the length h of the peel screws 29 or the length of the peel screws 29 protruding from the threaded holes 24c as can be seen in FIG. 4. Thus, the shedding device using edge yarns 10 is moved down through the horizontal rims 11b which come into contact with the heads of the screws to be removed 29.

   On the other hand, the peel screws 29 are rotated so as to unscrew them from the threaded holes 24c in order to increase the length h of the loosening screws 29. Thus, the shedding device using edge yarns 10 is moved upwards through the horizontal flange portions 11b. At this time, since the hole 24 is elongated in a vertical direction, the shedding device using edge yarns 10 can move in the elongate holes 24a in the vertical direction through the horizontal flange portions 11b. , with the vertical movement of the screws to take off 29.

   With such a vertical movement of the shedding device using edge yarns 10, the height of the T-edge yarns which are held by the edge yarns 19 of the shedding device is adjusted using selvedge threads 10. After this adjustment, the nuts 30 are tightened to fix the position of the peel screws 29, thereby to fix the vertical position of the shedding device using edge threads 10.

  
Next, the position of the shedding device is adjusted using edge wires.

  
10 in the front-to-back direction and in rule the angle of inclination formed by the slats of the selvedge yarns

  
19 and the guide body 15. For this purpose, after loosening the nuts 30 for the peelers 28, the peelers 28 are rotated so as to screw them further into the threaded holes 24b in order to increase the length g of the peelers 28 or the length of the tails of the peelers 28 protruding protrusions of the appliques 24 on their dorsal side as can be seen in FIG. 4. Thus, the device for forming the crowd using wires edge 10 is moved backwards via the vertical flange portions 11a which come into contact with the ends of the tails of the peelable bolts 28. Moreover, the peelers 28 are rotated so as to unscrew them from the threaded holes. 24b in order to increase the length g of the screws to take off 28.

   Thus, the shedding device using edge yarns 10 is moved forwardly through the vertical flange portions 11a. At this time, since the length of the elongate hole 24 in the forward-to-back direction is greater than the diameter of the tail of the bolt 27, the shedding device using edge strands 10 can move through the holes lying 24a in the forward-to-back direction through the vertical flange portions 11a, with the movement of the peel screws 28 in the front-to-back direction.

   With such a movement of the shedding device using edge yarns 10 in the front-to-back direction, the position of the guide body 15 and the sled of the edge yarns 19 of the shedding device are adjusted by using edge yarns 10 in the front-to-back direction. This adjustment is performed so that the guide body 15 and the smooth edge son 19 do not interfere with adjacent elements, such as the first weft frame frame 21, the comb of the leaf 31 and the like.

  
The shedding device using edge yarns 10 is able to pivot on the bolts 27. When the shedding device using edge yarns 10 is disposed parallel to the first heald frame of the yarns chain 21 as shown in FIG. 5A, the upper portion of the first heald frame of the warp yarns 21 and the cover 13 of the shedding device 10 are arranged in close proximity to one another, only a slight free space being provided between the two. It is the same for the existing relationship between the lower end of the guide body 15 of the shedding device 10 and the support 32 of the flapper comb 31.

   In this case, even when the adjustment of the position is made in the front-to-back direction, the shedding device using edge yarns 10 can be brought into contact with the first heald frame of the warp yarns 21. or with the support 32. To achieve proper adjustment, the bolts 27 are slightly loosened and the peel screws 28 are rotated so that the shedding device 10 using edge yarns 10 rotates slightly on the bolts. 27 in the clockwise direction as shown in FIG. 5B.

   In doing so, the edge of the edge yarns 19 and the guide body 15 are inclined relative to the first heald frame of the warp yarns 21 in the front-to-back direction of the loom to modify the angle [ alpha] that it forms with the first string warp frame 21, so that the shedding device using edge yarns 10 is elongated at a suitable interval relative to the first yarn string frame. of chain 21 and relative to the support 32. After this adjustment, the bolts 27 are tightened to fix the shedding device using edge threads 10.

  
In accordance with the shedding device using edge yarns 10 of the first preferred embodiment, the following advantageous effects are obtained:

  
(1) The slats of the selvedge threads 19 and the guide body 15 which supports the slats of the selvedge threads 19 are arranged at a short distance between the first warp hairshell frame 21 and the baling comb 31. pivoting the shedding device using edge threads 10 on the bolts 27 in the fore-aft direction to thereby change the angle of inclination [alpha] formed by the slats of the selvedge yarns 19 and the body of the guiding 15 with respect to the first frame of healds of warp 21,

   so that the position of the shedding device is adjusted by using edge yarns 10 so that the shedding device using edge yarns 10 is mounted at a suitable interval with respect to first frame of string son smooth 21 and relative to the flapper comb 31. Thus, the smooth edge son 19 and the guide body 15 are arranged at a short distance between the first smooth frame of the warp son 21 and the flapper comb 31 so as not to interfere with adjacent elements, so that a large opening angle can be maintained for the warp yarns.

  
(2) In addition to the adjustment of the tilt angle [alpha] formed by the heddles of the edge yarns 29 with respect to the first heald frame of the warp yarns 21, the position of the selvedge stringers may be adjusted

  
19 in the front-to-back direction and in the vertical direction. Thus, it is possible to reliably arrange the heddles of the edge yarns 19 in the narrow space provided between the first warp string hedging frame 21 and the hinged fin comb 31. In addition, the adjustment in the vertical position of the healds selvedge threads 19 prevent a weft thread insertion failure which may occur when the strands of the selvedge threads 19 are disposed at an inadequate height.

  
(3) The bolts 27 used to secure the brackets 24 and the housing B, the peelers 28 for adjusting the position in the front-to-back direction and for adjusting the inclination, as well as the peel screws 29 for the adjustment of the position in the vertical direction constitute the adjustment device 23. For adjustment of the position of the slats of the selvedge son 19 in the front-rear direction, the bolts 27 are loosened, the screws to be released are rotated 28 to move in a forward-to-back direction by an appropriate distance and the shedding device is rotated by using edge threads 10 on the bolts 27 to thereby adjust the angle of inclination [alpha] formed by the smooth selvedge son 19 and the guide body 15 with respect to the first frame son string heddles 21.

   For adjusting the vertical position of the slats of the selvedge threads 19, the peelable screws 29 are rotated to provide a vertical displacement over a suitable distance. This structure is simple and facilitates the adjustment of the position of the shedding device by using selvage yarns 10. (4) The sconces 24, which are attached to the casing of the shedding device B using selvedge son 10 on the lateral sides of the latter, are slidably mounted on their upper rail 22 which extends laterally between the frames of the loom.

   Thus, the position of the shedding device can be easily adjusted by using width selvedge yarns by loosening the bolts 26 and sliding the shedding device 21 using edge yarns 10 in the direction of the shedding device. width. In addition, this structure facilitates mounting of the shedding device by using selvedge threads 10 on the loom, as well as its disassembly.

  
(5) The heald frames of the edge yarns 10 to which the edge yarns 19 are connected are provided with thin plates which protrude laterally with respect to the guide body 15. These thin plates are arranged between the first frame of string warp smooth 21 and the flapper comb 31. Thus, it does not need a large space for mounting these thin plates.

  
Hereinafter, a second preferred embodiment according to the present invention is described with reference to Fig. 6. The second preferred embodiment differs from the first preferred embodiment in that the peel-off screws for the adjustment of the position in the first preferred embodiment are modified. For ease of explanation, common or similar parts or elements are designated by the same reference numerals as used for the first preferred embodiment, so that their description will be omitted and only the modifications will be described.

  
Referring to Figure 6, there is provided a bracket 41 having a projection at its top on each side of the housing B. A hole 41b is formed through the projection of the bracket 41 in its upper portion extending into the front-to-back direction. An eccentric cam 42 is mounted in the hole 41b to adjust the position of the shedding device using edge yarns 40 in the vertical direction. The eccentric cam 42 includes a plate-shaped cam portion 42a and a threaded rod 42b. The rod 42b is inserted by rotation through the hole 41b, so that the cam portion 42a comes into contact with the horizontal flange portion 11b of the housing B. A nut 44 is screwed onto the projecting end of the rod 42b and is tightened to secure the eccentric cam 42 in place.

  
A hole (not shown) is formed through the projection of the applique 41 in its upper portion extending in the forward-to-back direction below the through hole 41b. An eccentric cam 43 is mounted in the through hole to adjust the position of the shedding device using edge threads 40 in the front-to-back direction. The eccentric cam 43 includes a plate-shaped cam portion 43a and a threaded rod 43b. The rod 43b is rotatably inserted through the aforementioned hole so that the cam portion 43a contacts the vertical flange portion 11a of the housing B. A not shown nut is screwed onto the projecting end of the housing. rod 43b before being tightened to secure the eccentric cam 43 in place.

   As was the case in the first preferred embodiment, an elongate hole 41a is formed in the lower portion of the projection of the applique 41 extending through the hole in the forward direction and a bolt 27 is inserted into the elongated hole 41a. The appliques 41, the bolts 27 and the eccentric cams 42 and 43 constitute an adjusting device 45 of the invention.

  
The position of the shedding device using edge yarns 40 of the second preferred embodiment is set as follows. After having loosened the bolt 27 and the nut 44, the eccentric cam 42 is rotated to move the horizontal flange portion 11b (the housing B), which is brought into contact with the eccentric cam 42, in the vertical direction on a appropriate distance. Thus, the position of the shedding device using edge yarns 40 is set in the vertical direction. The eccentric cam 43 is rotated to move the vertical flange portion 11a, which is brought into contact with the eccentric cam 43, in the fore-and-aft direction for a suitable distance.

   Thus, the position of the shedding device using edge yarns 40 is set in the front-to-back direction. As was the case in the first preferred embodiment, the shedding device is rotated by using edge yarns 40 on the bolts 27 for adjusting the tilt angle of the yarns of the yarns. selvedge 19 with respect to the first warp heald frame 21. In accordance with the shedding device using edge yarns of the second preferred embodiment, the same advantageous effects as those mentioned in the paragraphs are obtained ( 1), (2), (4) and (5) for the first preferred embodiment. The second embodiment offers the following additional advantages.

   Eccentric cams 42 and 43 are used in place of the screws to be removed. The use of the cams 42 and 43 in place of the peelers simplifies the structure of the shedding device by using edge yarns 40 and also facilitates the adjustment of the vertical position and the front-rear position. of the shedding device using edge yarns 40.

  
The present invention is not limited to the preferred embodiments which have been described above and may be modified in various alternative embodiments, as explained by way of example below.

  
In the first and the second preferred embodiment, two edge yarns are used. Alternatively, a number of from 2 to 80 edge yarns may be used and set according to a desired edge weave.

  
In the first and second preferred embodiments, the shedding devices are employed using edge yarns 10 and 40 to form selvedge weave. Alternatively, the present invention can be applied to a shedding device by using edge yarns to form a so-called auxiliary edge or gripping edge that holds the end of the weft yarns on the lateral side of the fabric when inserting the weft threads.

  
Accordingly, the examples and embodiments of the present invention are to be construed as illustrative and not restrictive, and the invention is not intended to be limited to the details provided herein, but may be modified within the scope of the appended claims.


    

Claims (10)

REVENDICATIONS 1. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière dans un métier à tisser, le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière comprenant des lisses pour maintenir au moins deux fils de lisière, qui sont arrangées sur le côté latéral d'un groupe de fils de chaîne, les lisses étant mises en mouvement pour effectuer des mouvements alternatifs dans des directions opposées via une force d'entraînement transmise par un moteur d'entraînement pour ainsi former une foule avec les fils de lisière, les lisses étant disposées entre un cadre de lisses de fils de chaîne situé le plus à l'avant et un peigne du battant, caractérisé en ce que les lisses sont en mesure de s'incliner par rapport au cadre de lisses de fil de chaîne situé le plus avant dans la direction avant-arrière du métier à tisser. A shedding device using edge yarns in a loom, the shedding device using edge yarns comprising heddles for holding at least two edge yarns, which are arranged on the lateral side of a group of warp son, the healds being set in motion to reciprocate in opposite directions via a driving force transmitted by a drive motor to thus form a crowd with the selvedge son, the stringers being arranged between a frontmost wire chain string frame and a flapper comb, characterized in that the stringers are able to tilt relative to the warp string string frame the frontmost in the front-to-back direction of the loom. 2. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon la revendication 1, dans lequel la position des lisses est réglable dans la direction verticale du métier à tisser. A shedding device using edge yarns according to claim 1, wherein the position of the slats is adjustable in the vertical direction of the loom. 3. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon l'une quelconque des revendications 1 et 2, dans lequel la position des lisses est réglable dans la direction avant-arrière du métier à tisser. A shedding device using edge yarns according to any of claims 1 and 2, wherein the position of the slats is adjustable in the front-to-back direction of the loom. 4. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon l'une quelconque des revendications 1 à 3, dans lequel le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière est fixé sur un support du métier à tisser, qui s'étend sur la largeur du métier à tisser, via un dispositif de réglage qui peut être actionné pour régler l'angle d'inclinaison et la position des lisses. A shedding device using edge yarns according to any of claims 1 to 3, wherein the shedding device using edge yarns is attached to a loom carrier, which extends over the width of the loom, via an adjusting device that can be actuated to adjust the tilt angle and the position of the healds. 5. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon la revendication 4, dans lequel le dispositif de réglage comprend une applique qui est fixée au support, un boulon pour fixer l'applique à un boîtier auquel est fixé le moteur d'entraînement, et une vis de décollage qui est vissée dans la portion supérieure de l'applique pour régler la position des lisses dans la direction avant-arrière ou dans la direction verticale du métier à tisser. A shedding device using edge yarns as claimed in claim 4, wherein the adjusting device comprises a bracket which is secured to the bracket, a bolt for securing the bracket to a housing to which the motor is attached. drive, and a take-off screw which is screwed into the upper portion of the applique to adjust the position of the rails in the front-to-back direction or in the vertical direction of the loom. 6. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon la revendication 5, dans lequel le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière est à même de pivoter sur le boulon dans la direction avant-arrière du métier à tisser, de telle sorte que les lisses s'inclinent par rapport au cadre de lisses du fil de chaîne situé le plus avant dans la direction avant-arrière du métier à tisser. A shedding device using edge yarns according to claim 5, wherein the shedding device using edge yarns is pivotable on the bolt in the front-to-rear direction of the loom to weave, so that the slats incline relative to the heald frame of the warp yarn located furthest forward in the front-back direction of the loom. 7. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon l'une quelconque des revendications 5 et 6, dans lequel le boîtier comporte un rebord qui fait saillie par rapport à une paroi latérale du boîtier, le rebord étant mis en contact avec l'extrémité de la queue de la vis à décoller ou de la tête de la vis à décoller. A shedding device using edge yarns according to any one of claims 5 and 6, wherein the housing has a flange which protrudes from a side wall of the housing, the flange being brought into contact with each other. with the end of the tail of the screw to take off or the head of the screw to take off. 8. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon la revendication 4, dans lequel le dispositif de réglage englobe une applique qui est fixée au support, un boulon pour fixer l'applique à un boîtier auquel est fixé le moteur d'entraînement, et une came excentrique qui est montée dans la portion supérieure de 1 ' applique pour régler la position des lisses dans la direction avant-arrière ou dans la direction verticale du métier à tisser. A shedding apparatus using edge yarns as claimed in claim 4, wherein the adjusting device includes a bracket which is attached to the bracket, a bolt for attaching the bracket to a housing to which the motor is attached. and an eccentric cam which is mounted in the upper portion of the applique to adjust the position of the rails in the front-to-back direction or in the vertical direction of the loom. 9. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon la revendication 8, dans lequel le dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière est à même de pivoter sur le boulon dans la direction avant-arrière du métier à tisser, de telle sorte que les lisses s'inclinent par rapport au cadre de lisses du fil de chaîne situé le plus avant dans la direction avant-arrière du métier à tisser. A shedding device using edge yarns according to claim 8, wherein the shedding device using edge yarns is pivotable on the bolt in the front-to-back direction of the loom to weave, so that the slats incline relative to the heald frame of the warp yarn located furthest forward in the front-back direction of the loom. 10. Dispositif de formation de la foule en utilisant des fils de lisière selon l'une quelconque des revendications 8 et 9, dans lequel le boîtier comporte un rebord qui fait saillie par rapport à une paroi latérale du boîtier, le rebord étant mis en contact avec la came excentrique. A shedding device using edge yarns according to any one of claims 8 and 9, wherein the housing has a rim protruding from a side wall of the housing, the rim being brought into contact with each other. with the eccentric cam.
BE2007/0461A 2007-09-26 2007-09-26 Training device using the crowd edge son in a loom. BE1017768A3 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2007/0461A BE1017768A3 (en) 2007-09-26 2007-09-26 Training device using the crowd edge son in a loom.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2007/0461A BE1017768A3 (en) 2007-09-26 2007-09-26 Training device using the crowd edge son in a loom.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1017768A3 true BE1017768A3 (en) 2009-06-02

Family

ID=39060189

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2007/0461A BE1017768A3 (en) 2007-09-26 2007-09-26 Training device using the crowd edge son in a loom.

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1017768A3 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2018130933A1 (en) 2017-01-13 2018-07-19 Nv Michel Van De Wiele Selvedge device

Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4353396A (en) * 1978-12-11 1982-10-12 Kabushiki Kaisha Toyoda Jidoshokki Seisakusho Device for forming a selvedge in a loom
EP0519550A1 (en) * 1991-06-18 1992-12-23 Picanol N.V. Device for the drive of an edge thread mechanism in weaving machines
US5803133A (en) * 1995-05-29 1998-09-08 Picanol N.V. Selvage-forming device for a power loom
EP1069219A1 (en) * 1999-05-27 2001-01-17 Stäubli GmbH Selvedge shedding device and weaving loom with such a device
EP1467007A1 (en) * 2003-04-08 2004-10-13 Kabushiki Kaisha Toyota Jidoshokki Selvage forming device for loom
WO2004108999A1 (en) * 2003-06-06 2004-12-16 Picanol N.V. Naamloze Vennootschap Binding device for a weaving machine and method for the use thereof
EP1731640A2 (en) * 2005-06-06 2006-12-13 Tsudakoma Kogyo Kabushiki Kaisha Selvage device

Patent Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4353396A (en) * 1978-12-11 1982-10-12 Kabushiki Kaisha Toyoda Jidoshokki Seisakusho Device for forming a selvedge in a loom
EP0519550A1 (en) * 1991-06-18 1992-12-23 Picanol N.V. Device for the drive of an edge thread mechanism in weaving machines
US5803133A (en) * 1995-05-29 1998-09-08 Picanol N.V. Selvage-forming device for a power loom
EP1069219A1 (en) * 1999-05-27 2001-01-17 Stäubli GmbH Selvedge shedding device and weaving loom with such a device
EP1467007A1 (en) * 2003-04-08 2004-10-13 Kabushiki Kaisha Toyota Jidoshokki Selvage forming device for loom
WO2004108999A1 (en) * 2003-06-06 2004-12-16 Picanol N.V. Naamloze Vennootschap Binding device for a weaving machine and method for the use thereof
EP1731640A2 (en) * 2005-06-06 2006-12-13 Tsudakoma Kogyo Kabushiki Kaisha Selvage device

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2018130933A1 (en) 2017-01-13 2018-07-19 Nv Michel Van De Wiele Selvedge device

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1017580A3 (en) DEVICE FOR FORMATION OF THE CROWD USING EDGE THREADS IN A WEAVING MACHINE.
BE1017768A3 (en) Training device using the crowd edge son in a loom.
BE1017585A4 (en) DEVICE FOR FORMING THE CROWD BY USING EDGE THREADS IN A WEAVING MACHINE.
BE1012014A3 (en) Device for waste removal in a frame loom a nozzles.
FR2690929A1 (en) Improvement for a loom without shuttle.
FR2599389A1 (en) DEVICE FOR TRANSFERRING FRAME WIRES TO THE INSERTION MEMBERS OF FRAME WIRES OF WEAVING FABRICS WITHOUT SHUTTERS
BE898160A (en) Heald control system for a moving loom with moving ripples.
EP0527095B1 (en) Draw system to control the heddle frames of a negative dobby
EP1734165B1 (en) Insertion device for a two-ply loom and loom incorporating such a device
EP0034104B1 (en) Process and apparatus for the manufacture of tape, whether elastic or not, with two simple or worked-up knitted selvedges, and product obtained by this process
EP0619390B1 (en) Jacquard mechanism with different lifts
EP1069219B1 (en) Selvedge shedding device and weaving loom with such a device
FR2463216A1 (en) Loom warp tensioner - has spring unit to act on warp support rods
BE1012999A3 (en) Frame restraints looms type fluid jets.
FR1242372A (en) Improvements to devices for producing selvedges, in particular for shuttle-less looms
EP0127184A1 (en) Loom
BE1001134A6 (en) Clamping device, TRANSPORT AND CUTTING FRAME OF SON TIPS.
EP0496686A1 (en) Drawing system for driving the heald frames of negative dobbies
BE1015489A3 (en) Velvet fabric and method for its shadow weave.
FR1264589A (en) Improvements to the processes and means for the formation of the shed in the jacquard mechanisms
CH577575A5 (en) Rapier loom - in which weft threads are carried on vertical flexible tapes with reed and finger supports
BE496998A (en)
BE1019326A3 (en) WEAVING MACHINE HAVING MULTICOLOR FRAME INSERTION DEVICE.
BE461703A (en)
BE503964A (en)

Legal Events

Date Code Title Description
MM Lapsed because of non-payment of the annual fee

Effective date: 20220930