BE1013406A3 - Brush making machine. - Google Patents

Brush making machine. Download PDF

Info

Publication number
BE1013406A3
BE1013406A3 BE2000/0406A BE200000406A BE1013406A3 BE 1013406 A3 BE1013406 A3 BE 1013406A3 BE 2000/0406 A BE2000/0406 A BE 2000/0406A BE 200000406 A BE200000406 A BE 200000406A BE 1013406 A3 BE1013406 A3 BE 1013406A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
transport
holes
bristles
machine according
bundles
Prior art date
Application number
BE2000/0406A
Other languages
French (fr)
Inventor
Ulrich Zahoransky
Original Assignee
Zahoransky Anton Gmbh & Co
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Zahoransky Anton Gmbh & Co filed Critical Zahoransky Anton Gmbh & Co
Application granted granted Critical
Publication of BE1013406A3 publication Critical patent/BE1013406A3/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A46BRUSHWARE
    • A46DMANUFACTURE OF BRUSHES
    • A46D3/00Preparing, i.e. Manufacturing brush bodies
    • A46D3/04Machines for inserting or fixing bristles in bodies

Abstract

Machine de fabrication de brosses, comportant une alimentation multiple pour de la matière de poils en forme de corde, qui présente un dispositif d'avance (10) pour les cordes de poils (3), et comportant un dispositif de mise à longueur pour des faisceaux de poils (7) et un dispositif d'alimentation (2) pour la fourniture des faisceaux de poils (7) à un dispositif pour liaison à un corps de brosse, dans laquelle le disposotif d'avance (10) est réalisé pour une avance, des cordes de poils (3,3a) distinctes, indépendante l'une de l'autre et commandée, le dispositif d'alimentation (2) présentant un moyen de transport (5) qui peut être positionné pas à pas et comportant des trous pour des cordes de poils (3, 3a) ou des faisceaux de poils (7) des alimentations pour les cordes de poils (3, 3a) vers une position de pas d'un des trous dans le moyen de transport (5) étant prévues, et un ou plusieurs dispositifs de tranchage (39) qui coopèrent avec le moyen de transport (5) étant agencés près des alimentations de cordes de poils pour leur mise à longueur.Brush-making machine, comprising a multiple feed for cord-shaped bristle material, which has a feed device (10) for bristle cords (3), and comprising a lengthening device for bristle bundles (7) and a supply device (2) for supplying the bristle bundles (7) to a device for connection to a brush body, in which the feed device (10) is provided for advance, separate hair strings (3,3a), independent of each other and controlled, the feeding device (2) having a means of transport (5) which can be positioned step by step and comprising holes for bristle ropes (3, 3a) or bristle bundles (7) of the supplies for the bristle ropes (3, 3a) towards a pitch position of one of the holes in the means of transport (5) being provided, and one or more slicing devices (39) which cooperate with the transport means (5) t arranged near the fur ropes supply for their lengthening.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "Machine de fabrication de brosses"
L'invention se rapporte à une machine de fabrication de brosses comportant une alimentation multiple pour de la matière de poils en forme de corde et qui présente un dispositif d'avance pour les cordes de poils, ainsi qu'un dispositif de mise à longueur pour des faisceaux de poils et un dispositif d'alimentation pour fournir les faisceaux de poils à un dispositif pour relier les faisceaux de poils à un corps de brosse. 



   Des alimentions multiples de ce genre pour des cordes de poils permettent la fabrication de brosses comportant une zone de poils qui présente par exemple des faisceaux de poils de couleurs différentes ou des faisceaux de poils d'épaisseurs différentes. 



   Par la DE-A-2 552 213, on connaît l'alimentation de plusieurs cordes de poils à un outil de bourrage. Dans ce cas, il y a la possibilité de mettre dans un faisceau de poils des fibres de poils de longueurs différentes. 



   Le problème à la base de la présente invention consiste à procurer une machine de fabrication de brosses, du genre cité au début, qui permet de pouvoir entreprendre rapidement et d'une manière aisée un passage à des modèles de brosses différents. Alors, les cordes de poils disponibles peuvent être mises en oeuvre selon une combinaison quelconque, le passage devant être possible au cours du processus de fabrication. 



   Pour résoudre ce problème, il est proposé que le dispositif d'avance soit réalisé pour une avance indépendante l'une de l'autre des cordes de pots distinctes et qui puisse être commandée, que le dispositif d'alimentation présente un moyen de transport qui puisse être positionné 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pas à pas et comportant des trous pour des cordes de poils ou respectivement des faisceaux de poils, que soient prévues des alimentations respectives pour les cordes de poils vers une position d'un pas d'un des trous du moyen de transport, et que soit agencés près des alimentations en corde de poils un ou plusieurs dispositifs de tranchage coopérant avec le moyen de transport pour la mise à longueur des cordes de poils. 



   Cette machine de fabrication de brosses comportant une alimentation multiple, commandée de manière distincte, de cordes de poils ainsi que le dispositif d'alimentation prévu permet de garnir des corps de brosse avec un choix quelconque de faisceaux de poils à partir des cordes de poils fournies respectivement et dont chaque fois des faisceaux de poils distincts sont mis à longueur. Ainsi, dans le cas de trois cordes de poils différentes par exemple en ce qui concerne la couleur, des brosses peuvent être fabriquées dans une pluralité de modèles différents.

   Outre trois zones de poils colorées, de couleurs différentes, sont en outre possible une pluralité de zones de poils de plusieurs couleurs, dans de quelconques combinaison de couleurs ou dessins de couleurs dont le nombre est déterminé également par le nombre des faisceaux de poils appartenant à la zone de poils. Outre des cordes de poils de couleurs différentes, de telles cordes de matières différentes, c'est-à-dire avec des propriétés de matières différentes ou un nombre eUou épaisseur différents des filaments, peuvent également être fournies de sorte que dans l'ensemble, beaucoup de possibilités de variations sont obtenues. 



   Une forme de réalisation de l'invention prévoit que les trous du moyen de transport soient réalisés sous la forme de trous de logement pour des faisceaux de poils mis à longueur, que du côté de l'alimentation, à proximité des alimentations en cordes de poils, des couteaux de tranchage qui coopèrent avec le moyen de transport soient agencés pour la mise à longueur des cordes de poils, et qu'au moyen de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 transport soit adjoint un dispositif de poussée pour   expluser   les faisceaux de poils qui se trouvent dans les trous de logement. 



   Par les dispositifs de coupe qui coopèrent avec le moyen de transport qui peut être positionné pas à pas, le mouvement de transfert du moyen de transport peut être utilisé simultanément également pour la mise à longueur des faisceaux de poils, et par cela est obtenue une construction simple et de fonctionnement sûr. 



   Pour le transfert des faisceaux de poils qui se trouvent dans les trous de logement, ces faisceaux sont expulsés dans un dispositif agencé à la suite et qui peut être un dispositif de transport intermédiaire vers un moule d'injection ou, en provenance de celui-ci, une pièce moulée. Lors du transfert dans le dispositif de transport intermédiaire, un tassement des faisceaux de poils peut également être entrepris. 



   Après l'alimentation des faisceaux de poils vers le moule d'injection, ceux-ci sont recouverts par injection à leurs extrémités de fixation, lors de l'injection du corps de brosse, et sont raccordés par cela au corps de brosse. 



   Il y a cependant également la possibilité d'expulser les faisceaux de poils, à partir du moyen de transport, dans un dispositif de bourrage par lequel les faisceaux de poils sont alors bourrés dans des trous d'un corps de brosse. 



   Le moyen de transport qui peut être positionné peut être réalisé sous la forme d'un disque à trous qui tourne de préférence ou sous la forme d'une chaîne qui circule ou sous la forme d'une bande, la chaîne ou la bande présentant des pièces rapportées présentant des trous de logement, pour le logement de faisceaux de poils. 



   Un disque à trous favorise une construction particulièrement simple, entre autre en ce qui concerne le montage de palier et l'entraînement. 



   Lors de conditions de place   exiguës,   la mise en oeuvre d'une chaîne circulante ou d'une bande qui circule, comportant des 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pièces rapportées pour des faisceaux de poils, peut être avantageuse parce que ce moyen de transport, lors d'un guidage correspondant dans la zone de par exemple un outil de bourrage, demande moins de place qu'un disque à trous portant un nombre correspondant de trous de logement. 



   De plus, il y a la possibilité que le moyen de transport qui peut être positionné soit réalisé sous la forme d'au moins un coulisseau qui peut être positionné en va-et-vient dans une direction et qui comporte des trous de logement pour les faisceaux de poils. Cette forme de réalisation peut également être prévue en fonction de conditions de place disponible. Alors tant un coulisseau rectiligne qu'également un coulisseau qui peut être positionné dans des directions X et Y peuvent être prévus. 



   Un développement de l'invention prévoit que le moyen de transport, en particulier le disque à trous, présente des trous de logement qui sont agencés sur plusieurs cercles de trous et qui sont agencés de préférence de manière décalée en quinconce l'un par rapport à l'autre et qu'au moyen de transport soit associé de préférence un du nombre de dispositifs de poussée qui correspond au nombre de cercles de trous. De ce fait, pour chaque cercle de trous, il peut être prévu des trous de logement présentant des formes de section transversale différentes et dont peuvent être retirés sélectivement des faisceaux de poils. De plus, dans le cas d'un diamètre prédéterminé du disque à trous, un assez grand nombre de trous de logement peuvent être casés. 



   Une forme de réalisation de l'invention, pour laquelle une protection automatique est revendiquée, prévoit que le moyen de transport qui peut être positionné soit réalisé avec des trous de passage respectifs pour une corde de poils, qu'à chaque trou de passage soit raccordé une alimentation en corde de poils qui participe au mouvement de positionnement, que le moyen de transport soit associé à un outil de bourrage avec une ouverture d'alimentation latérale pour des faisceaux de poils et que les trous de passage du moyen de transport puissent être 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 positionnés de manière sélective dans une position de sortie alignée avec l'ouverture d'alimentation de l'outil de bourrage. 



   Ainsi, en liaison avec un outil de bourrage, de la matière à bourrer peut être également alimentée d'une manière particulièrement aisée dans des modèles différents de corps de brosse. L'avance des cordes de poils au moyen du dispositif d'avance est effectuée chaque fois à travers les trous de passage du moyen de transport jusque dans l'outil de bourrage, et par cela, par un positionnement correspondant du moyen de transport, de la matière de poils peut sélectivement être donnée à travers un des guidages de cordes de poils raccordés au moyen de transport.

   A ce sujet, il est également avantageux que les faisceaux de poils mis à longueur à partir d'une corde de poils présentent un nombre constant de filaments, ce qui est exigé pour des brosses déterminées et est avantageux dans l'ensemble pour la production d'un ancrage approximativement constant des faisceaux de poils dans le corps de brosse. 



   De manière appropriée, le côté, du moyen de transport, tourné vers l'outil de bourrage, respectivement dans la zone des trous de passage, et l'outil de bourrage, dans la zone du ou des trous d'alimentation sont réalisés sous la forme d'un dispositif de tranchage, le tranchage des faisceaux de poils étant effectué lors du mouvement de course de l'outil de bourrage. Après l'apport d'un faisceau de poils dans l'outil de bourrage, celui-ci exécute un mouvement d'avance qui est utilisé pour la coupe d'un faisceau de poils à partir de l'extrémité de la corde. 



  Les bords de trous qui sont tournés l'un vers l'autre, d'une part de l'ouverture d'alimentation sur l'outil de bourrage et, d'autre part, des trous de passage dans le moyen de transport, sont réalisés à cet effet sous la forme de bords tranchants. 



   Une forme de réalisation prévoit que le moyen de transport qui peut être positionné soit réalisé sous la forme d'un élément pivotant qui pivote en va-et-vient et comportant des trous de passage agencés sur 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 un rayon de pivotement commun, que l'élément pivotant soit monté de manière pivotante sur le boîtier de guidage de l'outil de bourrage, et que la distance entre le trou d'alimentation de l'outil de bourrage et le palier de pivotement corresponde au rayon de pivotement sur lequel sont agencés les trous de passage. 



   L'alimentation sélective de cordes de poils différentes vers l'outil de bourrage est ainsi possible pour un coût faible. 



   Le cas échéant, à au moins un des trous de passage du moyen de transport peut être associé au moins un trou de passage supplémentaire qui est agencé dans le prolongement de la course de l'outil de bourrage, lorsque le trou de passage se trouve dans une position de décharge, et l'outil de bourrage présente, à la distance de ce trou de passage par rapport au trou de passage supplémentaire, des ouvertures d'alimentation. Ainsi peuvent être formés des faisceaux de poils composés à partir de plusieurs alimentations en matière et ainsi à partir de matières différentes selon le besoin. Alors, il y a possibilité de pousser différemment loin les composants distincts au moyen du dispositif d'avance, de sorte que des longueurs de fibres différentes soient contenues dans le faisceau de poils formé chaque fois.

   De ce fait, il peut être produit des faisceaux de poils pour lesquels des fibres distinctes ou nombreuses font saillie par leurs extrémités utiles au-delà des extrémités des fibres restantes. 



   Si les deux extrémités de fibres d'une ou de plusieurs fibres plus longues doivent faire saillie au-delà des extrémités de fibre restantes d'une zone de poils, suivant un développement de l'invention il est prévu que le dispositif de tranchage présente au moins deux plans de coupe, éventuellement réglables, agencés de manière décalée l'un par rapport à l'autre avec une distance différente par rapport à l'axe médian de l'outil de bourrage, pour plusieurs trous de passage positionnés dans le prolongement d'avance de l'outil de bourrage. Ainsi peuvent être formés des faisceaux de poils qui, avant le pilage à l'aide de la languette de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 l'outil de bourrage, font saillie des deux côtés du plan de guidage de cette languette, au-delà des extrémités de l'autre faisceau de poils fourni.

   Ceci a lieu du fait que le faisceau de poils plus long est déplacé quelque peu plus loin que le faisceau de poils plus court et du fait qu'il est tranché plus loin à l'extérieur, de l'autre côté, que pour le faisceau de poils plus court. 



   Qu'il soit encore dit qu'il peut être prévu également, pour l'outil de bourrage, un apport de faisceaux de poils au moyen d'un séparateur de faisceaux usuel ainsi qu'en combinaison avec celui-ci, au moyen d'un moyen de transport qui circule ou qui peut être positionné en va-et-vient. 



   Une forme de réalisation originale de la machine de fabrication de brosses pour laquelle le dispositif d'avance présente des éléments de transport qui tournent ou qui effectuent un mouvement de va-et-vient et entre lesquels est chaque fois guidée de manière serrante une corde de poils pour le mouvement d'avance, prévoit que le dispositif d'avance présente pour toutes les cordes de poils un entraînement d'avance commun et qu'un des deux éléments de transport associé chaque fois à une corde de poils puisse être mis sélectivement en position de serrage ou en position débrayée, indépendamment d'un ou respectivement du ou des autres éléments de transport associés à une corde de poils
Malgré la construction particulièrement simple, ce dispositif d'avance offre la possibilité d'alimenter dans un ordre et une longueur quelconque toutes ces cordes de poils fournies,

   ainsi que dans une combinaison quelconque avec les autres cordes de poils du dispositif de transport monté à la suite. Le mouvement d'entraînement d'avance est effectué alors de manière continue, alors que les éléments de transport associés aux cordes de poils distinctes peuvent être accouplés sélectivement à ce mouvement d'entraînement d'avance. 



   De préférence, Il est prévu en tant qu'élément de commande pour le passage des éléments de transport d'une position de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 serrage à une position débrayée, un arbre à cames entraîné de préférence par un servomoteur et présentant une section de commande pour chaque élément de transport qui est associé à une corde de poils et qui peut être mis en position de serrage ou en position débrayée. De manière appropriée, les sections de commande de l'arbre à cames présentent alors des bosses, réparties sur la périphérie, pour actionner sélectivement ou de manière alternée les éléments de transport qui sont associés chaque fois à une corde de poils et qui peuvent être mis en position de serrage ou en position débrayée. 



   Par une rotation de cet arbre à cames, les éléments de transport associés aux cordes de poils distinctes peuvent être activés ou désactivés, à chaque position de rotation de l'arbre à cames étant associée une combinaison déterminée de constellation d'alimentations en cordes de poils. Le nombre des"programmes"est limité par la périphérie de l'arbre à cames, plusieurs programmes de commande différents peuvent être prévus de manière contiguë sur celui-ci. Pour changer d'un programme de commande à un autre, l'arbre à cames est tourné et peut être déplacé de manière axiale pour passer à un autre groupe de programmes. Le nombre des possibilités de commande est multiplié par cela. 



   Outre cette commande fonctionnant avec un arbre à cames, la commande des éléments de transport peut également être effectuée à l'aide d'éléments d'actionnement électromagnétiques, pneumatiques ou hydrauliques. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront des revendications secondaires et de la description des dessins qui sont annexés au présent mémoire et qui illustrent, à titre d'exemples non limitatifs, des formes de réalisation particulières de la machine suivant l'invention. 



   La figure 1 montre une partie d'une machine de fabrication de brosses comportant une alimentation multiple de cordes de poils, un 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 dispositif d'alimentation réalisé sous la forme d'un disque à trous, un dispositif de poussée ainsi qu'une plaque à trous pour recevoir des faisceaux de poils. 



   La figure 2 montre une vue latérale partielle de l'agencement, montré à la figure 1, avec un dispositif d'avance de faisceaux de pois. 



   La figure 3 est une vue en plan d'un moyen de transport réalisé sous la forme d'un disque à trous. 



   La figure 4 montre un dispositif de bourrage de faisceaux de poils avec des moyens de transport associés à celui-ci et qui est réalisé sous la forme d'une chaîne circulante. 



   La figure 5 montre une vue en plan d'un disque à trous comportant des trous de logement de faisceaux de poils agencés sur deux cercles concentriques de trous. 



   La figure 6 montre une vue latérale d'un outil de bourrage avec une brosse associée et un moyen de transport qui peut être positionné et qui est amené à l'endroit de l'outil de bourrage. 



   La figure 7 montre un agencement suivant la figure 6, mais tourné de 90 degrés dans ce cas. 



   La figure 8 montre un dispositif de bourrage comportant un moyen de transport simplifié pour l'apport de deux cordes de poils. 



   Dans les différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques ou analogues. 



   La figure 1 montre une zone partielle d'une machine de fabrication de brosses 1 dont est montré un dispositif d'alimentation 2 pour des cordes de poils 3 jusqu'à un moyen de transport 5 réalisé sous la forme d'un disque à trous 4. De plus, on peut apercevoir un dispositif de poussée 6, associé au disque à trous 4, au moyen duquel des faisceaux de poils 7 mis à longueur sont expulsés du disque à trous 4 dans un plaque à trous 8. 



   Les cordes de poils 3 se trouvent sur des bobines 9 dont 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 elles sont chaque fois tirées au moyen d'un dispositif d'avance 10 et peuvent être fournies au disque à trous 4. Le disque à trous 4 est monté de façon à pouvoir tourner suivant la flèche Pf1 et présente dans la zone proche de la périphérie externe, comme on peut bien le voir à la figure 3, des trous de logement 11 pour des faisceaux de poils 7. Des faisceaux de poils mis à longueur à partir des cordes de poils 3 sont transportés à l'aide du disque à trous 4 jusqu'au dispositif de poussée 6. Le dispositif d'avance 10 est réalisé de façon à ce que les cordes de poils 3 distinctes puissent être   déplacées, indépendamment l'une   de l'autre, chaque fois d'une longueur d'un faisceau de poils.

   Comme on peut également bien le percevoir à la figure 2, le dispositif d'avance 10 présente sur un côté de chaque corde de poils une roue d'avance 12 et, à l'opposé, sur l'autre côté un galet de pressage 13. Le galet de pressage 13 est monté sur un levier pivotant 14 qui présente, pour un élément de commande, un endroit de sollicitation formé par un galet 15. Lors d'une sollicitation de pressage du galet 15, le galet de pressage 13 est approché de la roue d'avance 12 de façon à ce que la corde de poils qui se trouve là entre soit serrée au point qu'elle réalise un mouvement d'avance correspondant au mouvement de rotation de la roue d'avance 12. Sans sollicitation de pressage du galet 15, la roue d'avance 12 peut tourner sans qu'un mouvement d'avance de la corde de poils 3 ait lieu.

   Les roues d'avance 12 de toutes les cordes de poils 3 sont accouplées en entraînement l'une avec l'autre et exécutent un mouvement de rotation de préférence égal. A cela sert un entraînement commun 17. Uniquement lorsque le galet de pressage 13 respectif est mis en position de serrage, la corde de poils 3 qui se trouve là entre est également transportée plus loin. Comme élément de commande pour passer le galet de pressage 13 respectif de la position de serrage à la position débrayée, il est prévu un arbre à cames 16 entraîné de préférence par un servomoteur. 



   Sur son extension longitudinale, cet arbre à cames 16 présente chaque fois, associé à un galet 15, une section de commande 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 18. A la figure 2, il est indiqué schématiquement qu'à l'aide de l'arbre à cames 16, le galet de pressage 13 peut être mis dans la position de serrage montrée ou, cependant après la rotation de l'arbre à cames 16, dans la position débrayée
Il est cependant prévu de préférence que les sections de commande 18 respectives de l'arbre à cames 16 présentent, de manière répartie sur les pourtours, des bosses pour l'actionnement sélectif et/ou alterné des galets 15 ou du galet de pressage 13 relié par le levier pivotant 14. 



   Ceci signifie que, par exemple par une rotation complète de l'arbre à cames 16 dans une première position de rotation, uniquement un des galets de pressage 13 est mis en position de serrage de sorte qu'également uniquement des faisceaux de poils d'une sorte sont fournis au disque à trous 4 conformément à cela. 



   Dans deux autres positions de rotation de l'arbre à cames 16, les autres galets de pressage 13 peuvent alors être mis en position de serrage l'un après l'autre. Dans une position de rotation suivante de l'arbre à cames 16, tous les trois galets de pressage 13 sont alors sollicités de sorte que toutes les trois cordes de poils 3 sont transportées plus loin en même temps. D'autres positions de rotation de l'arbre à cames 16 donnent alors un transport des première et seconde, des première et troisième et des seconde et troisième cordes de poils de sorte que, pour trois cordes de poils, il y a déjà sept possibilités de combinaison. Avec des moyens simples, toute une série de zones de poils différentes peuvent être déjà réalisées sur les brosses terminées. 



   Après le dispositif d'avance 10, les cordes de poils 3 distinctes sont guidées, dans des petits tubes 19, jusqu'au disque à trous 4. Le disque à trous 4 est positionné pas à pas conformément à la distance des trous dans le sens de rotation, ou à un multiple de celle-ci. 



  Les petits tubes 19 se terminent près des différentes positions de pas d'un des trous de logement 11 de sorte que, dans une position du disque 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 à trous 4, de la matière peut être apportée simultanément en provenance de toutes les cordes de poils 3. Comme on peut bien l'apercevoir à la figure 3, dans l'exemple de réalisation, les endroits d'alimentation sont situés l'un à côté de l'autre de manière contiguë dans le sens périphérique. Afin de pouvoir réaliser d'autres séquences de commande, les endroits d'alimentation peuvent cependant également être prévus à d'autres positions, en particulier de façon à ce que des positions de trous libres se trouvent là entre. 



   Au disque à trous 4 sont associés, près des extrémités de sortie 20 des alimentations en cordes de poils, des couteaux de tranchage 21 qui sont agencés directement latéralement à côté et, dans le sens de transport (flèche Pf1) du disque à trous tournant, avant les petits tubes 19 qui forment les alimentations en cordes de poils. Le bord, du côté de l'alimentation, des trous de logement 11 de faisceaux de poils forme une contre-couteau de tranchage de sorte que les extrémités de cordes de poils introduites dans le disque à trous 4 sont mises à longueur en des faisceaux de poils lors de la rotation ultérieure du disque à trous 4 sur les couteaux de tranchage 21. 



   Sur le côté situé à l'opposé de l'extrémité de sortie 20 des petits tubes 19, les trous de logement 11 sont recouverts, au moins dans cette position garnie, par une ou plusieurs butées 22 de sorte que, dans le cas présent, la longueur des faisceaux de poils 7 est déterminée par l'épaisseur de la plaque à trous 4 en forme de disque. 



   Les faisceaux de pots 7 qui se trouvent dans les trous de logement 11 sont transportés, par une rotation du disque à trous 4, jusqu'au dispositif de poussée 6. Celui-ci présente un poussoir 24 guidé de manière mobile dans un guidage de poussoir 23. Dans l'exemple de réalisation suivant la figure 1, le guidage de poussoir 23 présente une ouverte latérale 25 pour l'introduction du disque à trous 4 et pour le positionnement de ses trous de logements 11 chaque fois en alignement avec le trajet du poussoir. Par un actionnement du poussoir 24 dans le 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 sens de la flèche Pf2, le faisceau de poils 7 positionné en alignement par le disque à trous 4 est expulsé du disque à trous 4 et est introduit dans la plaque à trous 8 par le guidage de poussoir 23 qui suit.

   Le canal 27 prévu dans le guidage de poussoir 23, pour le poussoir 24, a une section transversale quelque peu plus faible que celle des trous de logement 11 dans le disque à trous 4 de sorte que, pendant le processus d'expulsion et de transfert, les faisceaux de poils sont quelque peu tassés. Même dans la plaque à trous 8 elle-même, un tassement supplémentaire des faisceaux de poils 7 peut être effectué encore une fois par des trous de logement 26 conformément plus étroits. 



   La plaque à trous 8 a de manière usuelle une zone de trous correspondant à celle d'une brosse à fabriquer. Au lieu de la plaque à trous 8, on peut également utiliser directement une cassette qui peut être introduite dans un moule d'injection en tant qu'élément moulé au préalable et qui présente également des trous de logement agencés conformément à la zone de trous de la future brosse. 



   Il est indiqué par la double flèche Pf3 que la plaque à trous 8 peut être positionnée conformément à la position de ses trous de logement 26 afin de pouvoir amener ses trous de logement 26 chaque fois dans une direction d'alignement avec le canal 27 avant l'introduction d'un faisceau de poils 7. 



   Qu'il soit encore cité que les trous de logement 11 dans le disque à trous 4, le canal 27 dans le guidage de poussoir 23 comportant le poussoir qui y est guidé, et les trous de logement 26 de la plaque à trous 8 ou d'une cassette qui y est positionnée présentent une forme de section transversale telle qu'elle correspond à la forme de section transversale du faisceau de poils se trouvant dans la brosse terminée. 



  Même les petits tubes 19 prévus pour les alimentions de cordes de poils ont déjà, au moins à leurs extrémités de sortie, la section transversale prévue pour les faisceaux de poils
On peut apercevoir aux figures 3 et 5 que la section 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 transversale des trous de logement 11 peut être par exemple ronde ou rectangulaire. Il entre cependant en outre également en compte d'autres formes de section transversale pratiquement quelconques. 



   L'apport des cordes de poils 3 distinctes vers le disque à trous 4 et également le positionnement respectif de faisceaux de poils qui se trouvent dans le disque à trous 4 est effectué, près du dispositif de poussée 6, conformément au dessin de la zone de poils prévu. 



   Afin de pouvoir alimenter des faisceaux de poils de section transversale différente de manière sélective ou alternée, par exemple à une plaque à trous 8, des trous de logement 11, 11 a peuvent être agencés sur plusieurs cercles concentriques de trous, comme le montre la figure 5. Il peut être prévu alors des sections de trous de grandeurs différentes ou également façonnées différemment. A un disque à trous 4a de ce genre sont associés alors un nombre de dispositifs de poussée 6 (voir la figure 1) correspondant au nombre de cercles de trous. Les dispositifs de poussée fonctionnent dans ce cas de manière alternée après le positionnement respectif, par exemple de la plaque à trous 8. 



  Afin d'obtenir de courts trajets de positionnement de la plaque à trous 8, les trous de logements 11, 11 a sont agencés de manière comparativement serrée l'un près de l'autre et, dans le présent exemple de réalisation, les trous de logement 11,   11 a   des deux cercles de trous sont agencés de manière décalée en quinconce l'un par rapport à l'autre. 



   Le disque à trous 4a peut de ce fait être pratiquement déplacé par demi- pas. Il y a également la possibilité de prévoir plus que deux cercles de trous avec chaque fois des trous de logements de préférence différents. 



   Outre la forme de réalisation, montrée à la figure 5, d'un disque à trous 4a comportant plusieurs trous de logement 11,11 a agencés sur des cercles concentriques de trous et qui est particulièrement peut encombrante, il y a également encore la possibilité d'agencer l'un à côté de l'autre deux ou plusieurs disques à trous 4 comportant chaque fois une sorte de trous de logement 11 ou 11 a et d'y 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 associer chaque fois des dispositifs de poussée 6 par lesquels les différents faisceaux de poils peuvent être amenés à une plaque à trous 8 qui peut être positionnée ou à un élément semblable.

   Il est alors approprié que dans la plaque à trous 8 soient d'abord introduits tous les faisceaux de poils, qui appartiennent à une zone de poils, en provenance d'un disque à trous 4 et ensuite des faisceaux de poils du disque à trous 4 ou des autres afin de permettre de courts trajets de positionnement. 



   La figure 4 montre une forme de réalisation d'un moyen de transport circulant 5 qui est réalisé sous la forme d'une chaîne 28 et qui présente des pièces rapportées 29 comportant des trous de logement 11 b pour des faisceaux de poils 7. Cette chaîne circulante 28 a l'avantage que, selon les conditions de place disponible, elle peut être adaptée à ces conditions de place par une modification du diamètre de renvoi. Lors d'une utilisation en liaison avec un outil de bourrage 30 conventionnel, la roue de renvoi 31 peut présenter dans la zone de sortie, près de l'outil de bourrage 30, un diamètre comparativement petit et être adaptée ainsi à des conditions de place exiguë en dessous de l'outil de bourrage. Le parcours restant de la chaîne 28 peut être façonné conformément aux nécessités, une seconde roue de renvoi 32 étant prévue dans le cas le plus simple.

   Afin de modifier les longueurs de parcours de la chaîne 28, dans ce cas également une roue plus grande en diamètre ou également un troisième renvoi pourrait être prévu. 



   D'une même manière que celle de la chaîne, une bande circulante comportant des pièces rapportées 29 correspondantes pourrait également être utilisée. Les pièces rapportées 29 sont constituées de préférence de manchons ouverts des deux côtés. 



   Les faisceaux de poils 7 amenés dans les pièces rapportées 29 à l'outil de bourrage 30 sont introduis dans une ouverture latérale 33, dans l'outil de bourrage 30, chaque fois à partir d'un trou de logement 11 b d'une pièce rapportée 29 à l'aide d'un dispositif de poussée non représenté dans ce cas. Dans l'outil de bourrage, il est prévu une 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 languette guidée dans la direction longitudinale de l'outil de bourrage et qui fait coulisser un moyen de fixation transversalement sur le faisceau de poils 7 amené et qui plie le faisceau de poils lors du coulissement poursuivi et, lorsqu'il quitte la tête d'outil, le faisceau de poils 7 est bourré directement dans un des trous 34 d'un corps de brosse 35 avec le moyen de fixation. 



   Dans le cas présent, les faisceaux de poils 7 qui sont fournis par le moyen de transport 5 sont approximativement deux fois aussi longs que les faisceaux de poils qui se trouvent sur le corps de brosse 35 parce qu'à lieu dans l'outil de bourrage une division par deux de la longueur par le pliage. Par rapport à l'alimentation usuelle de matière de poils à l'aide d'un arc présentant une encoche de logement où de la matière est divisée dans l'encoche de logement à partir d'un stock de poils, le présent procédé, avec l'apport des faisceaux de poils à partir d'une corde, à l'avantage considérable que tous les faisceaux présentent le même nombre de fils. Ceci n'est pas possible lors de l'opération avec un arc. 



   Au lieu d'une chaîne 28 ou d'une bande en tant que moyen de transport 5, le disque à trous 4,4a décrit dans les figures 1,3 et 5 peut également être prévu en principe en liaison avec un outil de bourrage 30 lorsque les conditions de de place permettent cela. 



   Même dans le cas de la chaîne 28, il y a la possibilité de pouvoir amener des faisceaux de poils différents en section transversale. 



  A ce sujet, des pièces rapportées 29 comportant des trous de logement conformément différents sont prévus dans le parcours périphérique de la chaîne. Comme des faisceaux de poils d'épaisseurs différentes dans une zone déterminée n'influencent pas défavorablement la fonction de bourrage de l'outil de bourrage 30, ceci est possible. De mêmes moyens de fixation peuvent être prévus également pour des faisceaux de poils d'épaisseurs différentes. Lors du bourrage, le corps de brosse est positionné de façon à ce que chaque fois les trous de corps de brosse 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 qui sont adaptés soient associés aux faisceaux de poils différents. 



   Les figures 6 et 7 montrent un outil de bourrage 30a auquel est associé, en tant que moyen de transport 5 qui peut être positionné, un élément pivotant 36 qui peut pivoter en va-et-vient. L'élément pivotant est monté de manière pivotante suivant la double flèche Pf4 sur le boîtier de guidage 37. Les faisceaux de poils 7 sont amenés ici également à travers des petits tubes 19a au moyen de transport 5,   l'élément   pivotant 36. Les petits tubes 19a sont raccordés fixement par leurs extrémités du côté de l'alimentation chaque fois près d'un des trous de passage 38 prévus dans l'élément pivotant 36 en forme de plaque et en genre de segment, de sorte qu'ils participent avec les cordes de poils 3 qui y sont guidées au mouvement pivotant de l'élément pivotant 36.

   Dans l'exemple de réalisation montré, quatre cordes de poils 3 sont amenées par des petits tubes 19a. 



   Les trous de passage 38 sont agencés l'un à côté de l'autre sur un rayon de pivotement commun et peuvent être amenés sélectivement dans une position de sortie alignée avec un trou d'alimentation 33a de l'outil de bourrage 30a. Dans la position de sortie respective, la corde de poils 3 est introduite dans l'ouverture d'alimentation 33a de l'outil de bourrage 30a, à travers le trou de passage 38 associé de l'élément pivotant 36, à l'aide du dispositif d'avance 10   (figure   1). 



   Dans la zone de transfert entre le trou de passage 38 et l'ouverture d'alimentation 33a prévue dans l'outil de bourrage, il est formé un dispositif de tranchage 39, les bords de trous tournés l'un vers l'autre formant des arêtes de coupe. Le tranchage de l'extrémité de corde de poils introduite dans l'outil de bourrage 30a est effectué par un mouvement d'avance de l'outil de bourrage suivant la flèche Pf5, par lequel est effectué un mouvement relatif entre l'élément pivotant et l'outil de bourrage. Le faisceau de poils séparé, qui se trouve dans l'outil de bourrage 30a, est alors plié au milieu a l'aide d'une languette non 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 montrée ici, et est expulsé, à l'extrémité de bourrage 40 qui se trouve à proximité du corps de brosse en position de bourrage, et est bourré dans un trou à faisceaux du corps de brosse 35. 



   L'élément pivotant 36 peut rester dans la position de sortie présente de sorte que, même   oans   le cas d'un processus de bourrage suivant, une même matière de faisceaux de poils peut être alimentée. Il y a cependant également la possibilité de positionner à nouveau l'élément pivotant 36 de préférence déjà pendant le mouvement d'avance de l'outil de bourrage, de sorte qu'un autre des quatre trous de passage 38 arrive en position de sortie. Dès que l'outil de bourrage est ramené au point que l'ouverture d'alimentation 33a se trouve en alignement par rapport au trou de passage 38 positionné chaque fois de manière correspondante, la corde de poils 3 qu'y rattache est avancée, la longueur d'avance correspondant à approximativement le double de la longueur du faisceau de poils en raison du pliage entrepris lors du bourrage. 



   Les trous de passage 38 sont agencés de façon à ce que le trou de passage qui se trouve en position de sortie se trouve alors en position de coïncidence avec l'ouverture d'alimentation 33a de l'outil de bourrage lorsque l'outil de bourrage a été ramené et se trouve dans sa position de point mort arrière. 



   Pour le positionnement de l'élément pivotant 36, il est prévu un entraînement pivotant qui n'est pas montré dans l'exemple de réalisation. 



   Des faisceaux de poils 7 composés de deux cordes de poils 3,3a peuvent être bourrés avec l'outil de bourrage 30a montré aux figures 6 à 8. A cet effet, dans l'exemple de réalisation, il est associé un trou de passage supplémentaire 38a à chacun des trous de passage 38 de l'élément pivotant 36 Dans l'exemple de réalisation, les trous de passage supplémentaires 38a se trouvent chaque fois dans un prolongement rectiligne de la ligne de liaison entre le palier de pivotement 41 et le trou de passage 38 respectif Ainsi les trous de 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 passage et trous de passage supplémentaires associés l'un à l'autre sont, en position de sortie, aussi en prolongement d'alignement dans l'axe longitudinal médian de l'outil de bourrage 30a. 



   Comme on peut le voir à la figure 6, il est prévu dans l'outil de bourrage, conformément à la distance entre le trou de passage 38 et le trou de passage supplémentaire 38a associé, une ouverture d'alimentation supplémentaire 33b. Celle-ci, ainsi que les trous de passage supplémentaires 38a sont dimensionnés, dans l'exemple de réalisation, pour l'alimentation d'un filament de corde de poils unique. Il y a cependant également la possibilité d'alimenter par l'intermédiaire des ouvertures d'alimentation 33a et 33b des fractions pratiquement quelconques d'un faisceau de poils, dans le cas d'un dimensionnement correspondant. 



   Il y a de ce fait la possibilité de composer chaque faisceau de poils distinct à partir de faisceaux partiels différents. Les faisceaux partiels différents peuvent se distinguer en ce qui concerne les propriétés de la matière, les couleurs mais également par la longueur. Dans ce dernier cas, les cordes de poils 3,3a, en provenance du dispositif d'avance 10, qui sont alimentées pour les trous de passage 38 et pour les trous de passage supplémentaires 38a sont avancées d'une ampleur différente. Dans l'exemple de réalisation, où les arêtes de coupe des dispositifs de tranchage 39,39a se trouvent dans un plan, on obtiendrait, lors d'une avance d'une corde de poils qui est plus petite ou plus grande que la largeur de l'outil de bourrage 30a, une position non symétrique du faisceau de poils respectif par rapport à l'axe longitudinal de l'outil de bourrage.

   En raison du pliage lors du processus de bourrage, cette asymétrie interviendrait de façon à ce que, de ce faisceau de poils partiel, une extrémité ferait saillie au-delà de la zone de poils restante ou en dessous de ce plan de zone de pots. 



   Dans l'exemple de réalisation montré, suivant la figure 6, la corde de poils 3a constituée d'un unique fil de filament est avancée 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 quelque peu plus loin que la corde de poils 3, de sorte que dans ce cas l'extrémité du faisceau de poils plié ultérieurement, plus longue par rapport au plan médian de l'outil de bourrage fait saillie au-delà du plan de la zone de poils, comme cela peut être aperçu dans le cas des faisceaux de poils 7. 



     1/Y   a cependant également la possibilité d'agencer les plans de coupe des dispositifs de tranchage 39 et 39a de manière décalée l'un par rapport à l'autre de sorte que par exemple le faisceau de poils mis à longueur à partir de la corde de poils 3a est plus long, de manière symétrique par rapport à l'axe médian de l'outil de bourrage, que le faisceau de poils mis à longueur à partir de la corde de poils 3. Dans ce cas, les deux extrémités libres du faisceau de poils mis à longueur à partir de la corde de poils 3a feraient saillie au-delà des extrémités de l'autre partie de faisceau de poils. Ceci est montré à la figure 8 dans le cas des faisceaux de poils 7a.

   Dans cette figure est aussi représentée une forme de réalisation simplifiée d'un outil de bourrage 30a pour lequel les faisceaux de poils respectifs 7a sont composés de deux faisceaux partiels ; dans ce cas il n'y a cependant pas la possibilité du passage direct à d'autres cordes de poils pendant le fonctionnement. Bien sûr, les faisceaux de poils peuvent également être modifiés dans ce cas ; les faisceaux de poils sont constitués sélectivement de faisceaux partiels rassemblés ou, lorsque l'alimentation de la corde de poils 3a est arrêtée, le faisceau de poils n'est mis à longueur qu'à partir du faisceau de poils 3. 



   Il doit être entendu que l'invention n'est nullement limitée aux formes de réalisation décrites et que bien des modifications peuvent être apportées à ces dernières sans sortir du cadre des revendications. 



   Qu'il soit encore cité que, dans le cas des formes de réalisation suivant les figures 1 à 7, il peut être mis en oeuvre également comme moyen de transport qui peut être positionné, au lieu d'un élément qui tourne ou qui pivote un qui peut être positionné en va-et-vient au 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 moins dans une direction. Ceci est par exemple possible avec un coulisseau qui présente soit des trous de passage soit des trous de logement qui peuvent être positionnés, par un positionnement longitudinal du coulisseau, près d'un outil de bourrage 30, 30a d'une plaque à trous 8 ou d'une plaque moulée au préalable. Un coulisseau de ce genre pourrait aussi être mis en position selon des directions X et Y lorsque les trous de passage ou de logement ne sont pas agencés sur une ligne droite ou lorsque il y a plusieurs rangées de trous de ce genre. 



   Il y a de plus la possibilité que, pour un outil de bourrage, il soit prévu d'une part un apport de faisceaux de poils au moyen d'un répartiteur de faisceaux usuel ainsi qu'au moyen d'un moyen de transport circulant ou qui peut être positionné en va-et-vient.



    <Desc / Clms Page number 1>
 



   "Brush making machine"
The invention relates to a brush-making machine comprising a multiple feed for cord-shaped bristle material and which has a feed device for bristle cords, as well as a lengthening device for bristle bundles and a feeder for supplying the bristle bundles to a device for connecting the bristle bundles to a brush body.



   Multiple feeds of this kind for bristles allow the manufacture of brushes comprising a bristle zone which has, for example, bundles of bristles of different colors or bundles of bristles of different thicknesses.



   By DE-A-2 552 213, we know the supply of several strings of hair to a tamping tool. In this case, there is the possibility of putting in a bundle of bristles fibers of bristles of different lengths.



   The problem underlying the present invention consists in providing a brush-making machine, of the kind mentioned at the beginning, which makes it possible to be able to quickly and easily undertake a switch to different brush models. Then, the available hair strings can be used in any combination, the passage having to be possible during the manufacturing process.



   To solve this problem, it is proposed that the advance device is made for an advance independent of one another of the strings of separate pots and which can be controlled, that the feed device has a means of transport which can be positioned

  <Desc / Clms Page number 2>

 step by step and comprising holes for hair ropes or respectively hair bundles, that respective supplies are provided for the hair ropes to a position one step from one of the holes of the means of transport, and that either arranged near the pile of hairs supply one or more slicing devices cooperating with the means of transport for the lengthening of the hairs.



   This brush-making machine comprising a multiple supply, separately controlled, of bristle cords as well as the provided feeding device makes it possible to garnish brush bodies with any choice of bristle bundles from the bristle cords supplied. respectively and each time separate bundles of hair are cut to length. Thus, in the case of three different bristles, for example as regards color, brushes can be produced in a plurality of different models.

   In addition to three zones of colored hairs, of different colors, are also possible a plurality of zones of hairs of several colors, in any combination of colors or color patterns, the number of which is also determined by the number of hair bundles belonging to the hair area. In addition to strings of bristles of different colors, such strings of different materials, that is to say with different material properties or a different number or thickness of filaments, can also be supplied so that, overall, many possibilities of variations are obtained.



   An embodiment of the invention provides that the holes of the means of transport are made in the form of housing holes for bundles of bristles cut to length, only on the supply side, near the supply of bristles , slicing knives which cooperate with the means of transport are arranged for the lengthening of the hair strings, and that by means of

  <Desc / Clms Page number 3>

 transport is added a pushing device to explode the hair bundles that are in the housing holes.



   By the cutting devices which cooperate with the means of transport which can be positioned step by step, the transfer movement of the means of transport can be used simultaneously also for the lengthening of the bundles of bristles, and by this is obtained a construction simple and safe to operate.



   For the transfer of the bundles of bristles which are in the housing holes, these bundles are expelled in a device arranged in succession and which can be an intermediate transport device towards an injection mold or, coming therefrom , a molded part. When transferring into the intermediate transport device, packing of the hair bundles can also be undertaken.



   After the bristle bundles have been fed to the injection mold, these are covered by injection at their fixing ends, during the injection of the brush body, and are thereby connected to the brush body.



   There is however also the possibility of expelling the bristle bundles, from the means of transport, in a stuffing device by which the bristle bundles are then stuffed into holes in a brush body.



   The transportable means which can be positioned may be in the form of a disc with holes which preferably rotates or in the form of a chain which circulates or in the form of a band, the chain or the band having inserts with housing holes, for housing hair bundles.



   A disc with holes favors a particularly simple construction, inter alia with regard to the mounting of bearing and the drive.



   During confined space conditions, the implementation of a circulating chain or a circulating band, comprising

  <Desc / Clms Page number 4>

 inserts for bundles of bristles, can be advantageous because this means of transport, during a corresponding guidance in the area of for example a tamping tool, requires less space than a disc with holes carrying a corresponding number of housing holes.



   In addition, there is the possibility that the transport means which can be positioned is produced in the form of at least one slide which can be positioned back and forth in one direction and which has housing holes for the hair bundles. This embodiment can also be provided as a function of available space conditions. Then both a rectilinear slide and also a slide which can be positioned in X and Y directions can be provided.



   A development of the invention provides that the means of transport, in particular the disc with holes, has housing holes which are arranged on several circles of holes and which are preferably arranged staggered staggered with respect to the other and that the means of transport is preferably associated with one of the number of pushing devices which corresponds to the number of circles of holes. Therefore, for each circle of holes, there may be provided housing holes having different cross-sectional shapes and from which bundles of bristles can be removed selectively. In addition, in the case of a predetermined diameter of the hole disc, a fairly large number of housing holes can be broken.



   One embodiment of the invention, for which automatic protection is claimed, provides that the transportable means which can be positioned is produced with respective passage holes for a pile of bristles, to which each passage hole is connected a supply of hair rope which participates in the positioning movement, that the means of transport is associated with a tamping tool with a lateral supply opening for bundles of hair and that the passage holes of the means of transport can be

  <Desc / Clms Page number 5>

 selectively positioned in an outlet position aligned with the feed opening of the tamping tool.



   Thus, in connection with a tamping tool, material to be stuffed can also be supplied in a particularly easy manner in different models of brush body. The advancement of the hair strings by means of the advancement device is carried out each time through the passage holes of the means of transport as far as in the tamping tool, and by this, by a corresponding positioning of the means of transport, the pile material can be selectively donated through one of the pile cord guides connected to the transport means.

   In this regard, it is also advantageous that the bundles of bristles cut to length from a bristle cord have a constant number of filaments, which is required for specific brushes and is generally advantageous for the production of an approximately constant anchoring of the bristle bundles in the brush body.



   Suitably, the side of the means of transport, facing the tamping tool, respectively in the region of the through holes, and the tamping tool, in the region of the supply hole (s) are made under the form of a slicing device, the cutting of the bristle bundles being effected during the stroke movement of the tamping tool. After bringing a bundle of bristles into the stuffing tool, it performs a feed movement which is used to cut a bundle of bristles from the end of the rope.



  The edges of holes which are turned towards each other, on the one hand from the feed opening on the tamping tool and, on the other hand, through holes in the means of transport, are made for this purpose in the form of sharp edges.



   One embodiment provides that the transportable means which can be positioned is produced in the form of a pivoting element which pivots back and forth and comprising passage holes arranged on

  <Desc / Clms Page number 6>

 a common pivot radius, that the pivot element is pivotally mounted on the tamping tool guide housing, and that the distance between the tamping tool feed hole and the pivot bearing to the pivot radius on which the through holes are arranged.



   Selective feeding of different pile cords to the tamping tool is thus possible at low cost.



   Where appropriate, at least one of the through holes of the means of transport may be associated with at least one additional through hole which is arranged in the extension of the stroke of the tamping tool, when the through hole is in a discharge position, and the tamping tool has, at the distance from this through hole relative to the additional through hole, supply openings. Thus, bundles of bristles can be formed from several material feeds and thus from different materials as required. Then, it is possible to push the separate components differently by means of the advancing device, so that different lengths of fibers are contained in the bundle of bristles formed each time.

   As a result, bundles of bristles can be produced for which distinct or numerous fibers project by their useful ends beyond the ends of the remaining fibers.



   If the two fiber ends of one or more longer fibers are to protrude beyond the remaining fiber ends of a pile area, according to a development of the invention, it is provided that the cutting device present at the at least two cutting planes, optionally adjustable, arranged offset from one another with a different distance from the median axis of the tamping tool, for several through holes positioned in the extension d of the tamping tool. Thus, bundles of bristles can be formed which, before pounding using the tongue of

  <Desc / Clms Page number 7>

 the tamping tool, protrude on both sides of the guide plane of this tab, beyond the ends of the other bundle of bristles supplied.

   This is because the longer bundle of hairs is moved somewhat further than the shorter bundle of hairs and because it is cut farther outside, on the other side, than for the bundle shorter hair.



   It should also be said that provision can also be made, for the tamping tool, for a supply of bristle bundles by means of a conventional bundle separator as well as in combination with this, by means of a means of transport which circulates or which can be positioned back and forth.



   An original embodiment of the brush making machine for which the feed device has transport elements which rotate or which reciprocate and between which is each time tightly guided a rope of bristles for the advancing movement, provides that the advancing device has a common advancing drive for all the hairs, and that one of the two transport elements associated each time with a hairs rope can be selectively brought into operation clamping position or in the disengaged position, independently of one or respectively of the other transport element (s) associated with a pile of bristles
Despite the particularly simple construction, this advance device offers the possibility of feeding in any order and any length all these supplied hair strings,

   as well as in any combination with the other hair strings of the transport device mounted in succession. The advance drive movement is then carried out continuously, while the transport elements associated with the separate pile cords can be selectively coupled to this advance drive movement.



   Preferably, it is provided as a control element for the passage of the transport elements from a position of

  <Desc / Clms Page number 8>

 clamping in a disengaged position, a camshaft preferably driven by a servomotor and having a control section for each transport element which is associated with a pile of bristles and which can be put in the clamping position or in the disengaged position. Suitably, the control sections of the camshaft then have bumps, distributed over the periphery, to selectively or alternately actuate the transport elements which are associated each time with a pile of bristles and which can be put in the clamping position or in the disengaged position.



   By rotation of this camshaft, the transport elements associated with the separate hair strings can be activated or deactivated, with each rotation position of the camshaft being associated with a determined combination of constellation of hair cord supplies. . The number of "programs" is limited by the periphery of the camshaft, several different control programs can be provided contiguously thereon. To change from one control program to another, the camshaft is rotated and can be moved axially to move to another group of programs. The number of order possibilities is multiplied by this.



   In addition to this control operating with a camshaft, the control of the transport elements can also be carried out using electromagnetic, pneumatic or hydraulic actuating elements.



   Other details and particularities of the invention will emerge from the secondary claims and from the description of the drawings which are annexed to the present specification and which illustrate, by way of nonlimiting examples, particular embodiments of the machine according to the invention. .



   Figure 1 shows a part of a brush manufacturing machine comprising a multiple supply of bristle cords, a

  <Desc / Clms Page number 9>

 feed device made in the form of a hole disc, a pushing device and a hole plate for receiving bristle bundles.



   Figure 2 shows a partial side view of the arrangement, shown in Figure 1, with a pea bundle feeder.



   Figure 3 is a plan view of a transport means in the form of a disc with holes.



   FIG. 4 shows a device for stuffing bundles of bristles with means of transport associated therewith and which is produced in the form of a circulating chain.



   FIG. 5 shows a plan view of a hole disc with holes for accommodating bristle bundles arranged on two concentric circles of holes.



   FIG. 6 shows a side view of a tamping tool with an associated brush and a transport means which can be positioned and which is brought to the location of the tamping tool.



   Figure 7 shows an arrangement according to Figure 6, but rotated 90 degrees in this case.



   FIG. 8 shows a tamping device comprising a simplified transport means for bringing two strings of hair.



   In the various figures, the same reference notations designate identical or analogous elements.



   Figure 1 shows a partial area of a brush manufacturing machine 1 which is shown a supply device 2 for bristle ropes 3 to a means of transport 5 made in the form of a disc with holes 4 In addition, a pushing device 6 can be seen, associated with the hole disc 4, by means of which bundles of bristles 7 cut to length are expelled from the hole disc 4 in a hole plate 8.



   The hair strings 3 are on coils 9 of which

  <Desc / Clms Page number 10>

 each time they are pulled by means of a feed device 10 and can be supplied to the hole disc 4. The hole disc 4 is mounted so that it can rotate in the direction of arrow Pf1 and is present in the area close to the periphery external, as can be clearly seen in FIG. 3, housing holes 11 for hair bundles 7. Hair bundles cut to length from the hair strings 3 are transported using the hole disc 4 up to the pushing device 6. The advancing device 10 is designed so that the separate pile cords 3 can be moved, independently of one another, each time a length of a bundle of hairs.

   As can also be clearly seen in FIG. 2, the advancement device 10 has on one side of each pile rope a advancement wheel 12 and, on the other hand, on the other side a pressing roller 13 The pressing roller 13 is mounted on a pivoting lever 14 which has, for a control element, a stress location formed by a roller 15. During a pressing stress on the roller 15, the pressing roller 13 is approached of the feed wheel 12 so that the pile of bristles therein enters is tightened to the point that it performs a feed movement corresponding to the rotational movement of the feed wheel 12. Without solicitation of pressing of the roller 15, the feed wheel 12 can turn without a forward movement of the pile cord 3 taking place.

   The feed wheels 12 of all the bristle cords 3 are coupled in drive with one another and execute a rotation movement preferably equal. This serves a common drive 17. Only when the respective pressing roller 13 is put in the clamping position, the pile cord 3 which is located there is also transported further. As a control element for passing the respective pressing roller 13 from the clamping position to the disengaged position, there is provided a camshaft 16 preferably driven by a servomotor.



   On its longitudinal extension, this camshaft 16 has each time, associated with a roller 15, a control section

  <Desc / Clms Page number 11>

 18. In FIG. 2, it is indicated diagrammatically that with the aid of the camshaft 16, the pressing roller 13 can be put in the clamping position shown or, however, after the rotation of the shaft to cams 16, in the disengaged position
However, it is preferably provided that the respective control sections 18 of the camshaft 16 have, in a distributed manner around the edges, bumps for the selective and / or alternate actuation of the rollers 15 or of the connected pressing roller 13 by the pivoting lever 14.



   This means that, for example by a complete rotation of the camshaft 16 in a first position of rotation, only one of the pressing rollers 13 is put in the clamping position so that also only bundles of bristles of a so are supplied to the hole disc 4 in accordance therewith.



   In two other positions of rotation of the camshaft 16, the other pressing rollers 13 can then be put into the clamping position one after the other. In a next position of rotation of the camshaft 16, all the three pressing rollers 13 are then urged so that all the three strands of bristles 3 are transported further at the same time. Other positions of rotation of the camshaft 16 then give a transport of the first and second, of the first and third and of the second and third bristle cords so that, for three bristle cords, there are already seven possibilities of combination. With simple means, a whole series of different bristle areas can already be created on the finished brushes.



   After the advance device 10, the separate bristle cords 3 are guided, in small tubes 19, to the hole disc 4. The hole disc 4 is positioned step by step in accordance with the distance of the holes in the direction of rotation, or a multiple thereof.



  The small tubes 19 terminate near the different pitch positions of one of the housing holes 11 so that, in one position of the disc

  <Desc / Clms Page number 12>

 with holes 4, material can be supplied simultaneously from all the hair strings 3. As can be seen in FIG. 3, in the exemplary embodiment, the supply locations are located one next to each other contiguously in the peripheral direction. In order to be able to carry out other control sequences, the supply locations can however also be provided at other positions, in particular so that positions of free holes are located there between.



   With the disc with holes 4 are associated, near the outlet ends 20 of the pile cord feeds, cutting knives 21 which are arranged directly laterally next to and, in the direction of transport (arrow Pf1) of the disc with rotating holes, before the small tubes 19 which form the hair cord supplies. The edge, on the feed side, of the housing holes 11 of hair bundles forms a slicing counter-knife so that the ends of hair cords introduced into the hole disc 4 are cut to length in bundles of bristles during the subsequent rotation of the hole disc 4 on the slicing knives 21.



   On the side opposite the outlet end 20 of the small tubes 19, the housing holes 11 are covered, at least in this filled position, by one or more stops 22 so that, in the present case, the length of the hair bundles 7 is determined by the thickness of the plate with holes 4 in the form of a disc.



   The bundle of pots 7 which are in the housing holes 11 are transported, by rotation of the hole disc 4, to the pushing device 6. The latter has a pusher 24 movably guided in a pusher guide 23. In the embodiment according to FIG. 1, the pusher guide 23 has a lateral open 25 for the introduction of the hole disc 4 and for the positioning of its housing holes 11 each time in alignment with the path of the pusher. By actuation of the pusher 24 in the

  <Desc / Clms Page number 13>

 direction of the arrow Pf2, the bundle of bristles 7 positioned in alignment by the hole disc 4 is expelled from the hole disc 4 and is introduced into the hole plate 8 by the pusher guide 23 which follows.

   The channel 27 provided in the pusher guide 23, for the pusher 24, has a somewhat smaller cross section than that of the housing holes 11 in the hole disc 4 so that, during the expulsion and transfer process , the hair bundles are somewhat packed. Even in the hole plate 8 itself, further compaction of the bristle bundles 7 can be effected again by correspondingly narrower housing holes 26.



   The hole plate 8 usually has a hole area corresponding to that of a brush to be manufactured. Instead of the hole plate 8, it is also possible to directly use a cassette which can be introduced into an injection mold as a pre-molded element and which also has housing holes arranged in accordance with the hole zone of the future brush.



   It is indicated by the double arrow Pf3 that the hole plate 8 can be positioned in accordance with the position of its housing holes 26 so as to be able to bring its housing holes 26 each time in a direction of alignment with the channel 27 before l introduction of a bundle of hairs 7.



   It should also be mentioned that the housing holes 11 in the hole disc 4, the channel 27 in the pusher guide 23 comprising the pusher which is guided therein, and the housing holes 26 of the hole plate 8 or d 'A cassette which is positioned there have a cross-sectional shape such that it corresponds to the cross-sectional shape of the bundle of bristles located in the finished brush.



  Even the small tubes 19 intended for the supply of hair strings already have, at least at their outlet ends, the cross section provided for the hair bundles
We can see in Figures 3 and 5 that the section

  <Desc / Clms Page number 14>

 transverse of the housing holes 11 may be for example round or rectangular. However, it also takes account of virtually any other cross-sectional shape.



   The supply of separate bristle cords 3 to the hole disc 4 and also the respective positioning of hair bundles which are in the hole disc 4 is carried out, near the pushing device 6, in accordance with the drawing of the zone of hair expected.



   In order to be able to supply bristle bundles of different cross-section selectively or alternately, for example to a plate with holes 8, housing holes 11, 11 a can be arranged on several concentric circles of holes, as shown in the figure 5. It can then be provided with sections of holes of different sizes or also shaped differently. A disc with holes 4a of this kind is then associated with a number of pushing devices 6 (see FIG. 1) corresponding to the number of circles of holes. The pushing devices operate in this case alternately after the respective positioning, for example of the hole plate 8.



  In order to obtain short positioning paths of the hole plate 8, the housing holes 11, 11 a are arranged comparatively tightly close to each other and, in the present embodiment, the holes housing 11, 11 has two circles of holes are arranged in staggered staggered relation to each other.



   The hole disc 4a can therefore be practically moved in half steps. There is also the possibility of providing more than two circles of holes, each with preferably different housing holes.



   In addition to the embodiment, shown in FIG. 5, of a disk with holes 4a comprising several housing holes 11,11 a arranged on concentric circles of holes and which is particularly bulky, there is also the possibility of '' arrange two or more discs with holes 4 next to each other, each with a sort of housing hole 11 or 11a and

  <Desc / Clms Page number 15>

 associate each time pushing devices 6 by which the different bundles of bristles can be brought to a plate with holes 8 which can be positioned or to a similar element.

   It is then appropriate that in the hole plate 8 are first introduced all the hair bundles, which belong to a hair area, coming from a hole disc 4 and then the hair bundles from the hole disc 4 or others to allow short positioning paths.



   FIG. 4 shows an embodiment of a circulating means of transport 5 which is produced in the form of a chain 28 and which has inserts 29 comprising housing holes 11 b for bundles of bristles 7. This chain circulating 28 has the advantage that, depending on the space conditions available, it can be adapted to these space conditions by changing the return diameter. When used in connection with a conventional tamping tool 30, the deflection wheel 31 may have a comparatively small diameter in the outlet zone, near the tamping tool 30, and thus be adapted to space conditions cramped below the tamping tool. The remaining path of the chain 28 can be shaped as required, a second return wheel 32 being provided in the simplest case.

   In order to modify the lengths of travel of the chain 28, in this case also a wheel larger in diameter or also a third return could be provided.



   In the same way as that of the chain, a circulating band comprising corresponding inserts 29 could also be used. The inserts 29 preferably consist of sleeves open on both sides.



   The bundles of bristles 7 brought into the inserts 29 to the stuffing tool 30 are introduced into a lateral opening 33, into the stuffing tool 30, each time from a housing hole 11b in one piece reported 29 using a pushing device not shown in this case. In the tamping tool, a

  <Desc / Clms Page number 16>

 tongue guided in the longitudinal direction of the tamping tool and which slides a fastening means transversely on the bundle of bristles 7 which is brought in and which folds the bundle of bristles during continued sliding and, when it leaves the tool head , the bundle of bristles 7 is stuffed directly into one of the holes 34 of a brush body 35 with the fixing means.



   In this case, the bristle bundles 7 which are supplied by the transport means 5 are approximately twice as long as the bristle bundles which are on the brush body 35 because instead of in the stuffing tool halving the length by folding. Compared to the usual supply of bristle material using an arc having a housing notch where material is divided into the housing notch from a stock of bristles, the present method, with the addition of the hair bundles from a cord, with the considerable advantage that all the bundles have the same number of wires. This is not possible when operating with a bow.



   Instead of a chain 28 or a band as a means of transport 5, the hole disc 4,4a described in FIGS. 1, 3 and 5 can also be provided in principle in conjunction with a tamping tool 30 when space conditions allow this.



   Even in the case of chain 28, there is the possibility of being able to bring beams of different bristles in cross section.



  In this regard, inserts 29 having correspondingly different housing holes are provided in the peripheral path of the chain. As bundles of bristles of different thicknesses in a given area do not adversely affect the tamping function of the tamping tool 30, this is possible. The same fixing means can also be provided for bundles of bristles of different thicknesses. When stuffing, the brush body is positioned so that each time the brush body holes

  <Desc / Clms Page number 17>

 which are adapted to be associated with different hair bundles.



   Figures 6 and 7 show a tamping tool 30a with which is associated, as a means of transport 5 which can be positioned, a pivoting element 36 which can pivot back and forth. The pivoting element is pivotally mounted along the double arrow Pf4 on the guide box 37. The bristle bundles 7 are also brought here through small tubes 19a by means of transport 5, the pivoting element 36. The small tubes 19a are fixedly connected by their ends on the supply side each time near one of the through holes 38 provided in the pivoting element 36 in the form of a plate and in the form of a segment, so that they participate with the bristle cords 3 which are guided therein to the pivoting movement of the pivoting element 36.

   In the embodiment shown, four bristle cords 3 are brought by small tubes 19a.



   The through holes 38 are arranged next to each other on a common pivot radius and can be selectively brought into an exit position aligned with a feed hole 33a of the tamping tool 30a. In the respective exit position, the pile cord 3 is introduced into the feed opening 33a of the tamping tool 30a, through the associated passage hole 38 of the pivoting element 36, using the feed device 10 (Figure 1).



   In the transfer zone between the through hole 38 and the feed opening 33a provided in the tamping tool, a slicing device 39 is formed, the edges of the holes turned towards each other forming cutting edges. The cutting of the end of the pile cord introduced into the stuffing tool 30a is carried out by a movement of advance of the stuffing tool according to arrow Pf5, by which a relative movement is carried out between the pivoting element and the tamping tool. The separate bundle of bristles, which is in the tamping tool 30a, is then folded in the middle using a tab not

  <Desc / Clms Page number 18>

 shown here, and is expelled, at the stuffing end 40 which is close to the brush body in the stuffing position, and is stuffed in a beam hole in the brush body 35.



   The pivoting element 36 can remain in the present exit position so that, even in the case of a subsequent tamping process, the same material of bristle bundles can be fed. There is however also the possibility of re-positioning the pivoting element 36 preferably already during the advance movement of the tamping tool, so that another of the four through holes 38 arrives in the output position. As soon as the tamping tool is brought back to the point that the feed opening 33a is in alignment with the passage hole 38 positioned each time in a corresponding manner, the pile of bristles 3 which is attached to it is advanced, the length of advance corresponding to approximately double the length of the bundle of bristles due to the folding undertaken during the stuffing.



   The through holes 38 are arranged so that the through hole which is in the output position is then in the position of coincidence with the feed opening 33a of the tamping tool when the tamping tool has been brought back and is in its rear neutral position.



   For the positioning of the pivoting element 36, there is provided a pivoting drive which is not shown in the embodiment.



   Bundles of bristles 7 composed of two bristles 3.3a can be stuffed with the stuffing tool 30a shown in Figures 6 to 8. For this purpose, in the embodiment, there is associated an additional through hole 38a at each of the through holes 38 of the pivoting element 36 In the embodiment, the additional through holes 38a are each in a rectilinear extension of the connection line between the pivot bearing 41 and the hole passage 38 respective Thus the holes of

  <Desc / Clms Page number 19>

 passage and additional passage holes associated with each other are, in the exit position, also in alignment extension in the median longitudinal axis of the tamping tool 30a.



   As can be seen in Figure 6, there is provided in the tamping tool, in accordance with the distance between the through hole 38 and the associated additional through hole 38a, an additional feed opening 33b. This, as well as the additional passage holes 38a are dimensioned, in the embodiment, for feeding a single pile cord filament. However, there is also the possibility of feeding practically any fraction of a bundle of bristles via the feed openings 33a and 33b, in the case of a corresponding dimensioning.



   There is therefore the possibility of composing each separate bristle bundle from different partial bundles. The different partial beams can be distinguished with regard to the properties of the material, the colors but also by the length. In the latter case, the bristles 3.3a, coming from the advancing device 10, which are supplied for the passage holes 38 and for the additional passage holes 38a are advanced by a different extent. In the exemplary embodiment, where the cutting edges of the cutting devices 39, 39a lie in a plane, one would obtain, when advancing a pile of bristles which is smaller or greater than the width of the tamping tool 30a, a non-symmetrical position of the respective bundle of bristles relative to the longitudinal axis of the tamping tool.

   Because of the folding during the tamping process, this asymmetry would occur so that, from this partial bundle of bristles, one end would protrude beyond the remaining bristle area or below this pot area plane.



   In the embodiment shown, according to FIG. 6, the pile cord 3a consisting of a single filament wire is advanced

  <Desc / Clms Page number 20>

 somewhat further than the bristle cord 3, so that in this case the end of the bundle of bristles folded later, longer with respect to the median plane of the tamping tool protrudes beyond the plane of the zone of hairs, as can be seen in the case of hair bundles 7.



     1 / There is, however, also the possibility of arranging the cutting planes of the slicing devices 39 and 39a offset from one another so that, for example, the bundle of bristles cut to length from the bristle cord 3a is longer, symmetrically with respect to the median axis of the tamping tool, than the bundle of bristles cut to length from the bristle cord 3. In this case, the two free ends of the bristle bundle lengthened from the bristle cord 3a would protrude beyond the ends of the other bristle bundle portion. This is shown in Figure 8 in the case of the hair bundles 7a.

   Also shown in this figure is a simplified embodiment of a tamping tool 30a for which the respective bristle bundles 7a are composed of two partial bundles; in this case, however, there is no possibility of direct passage to other hair strings during operation. Of course, the hair bundles can also be changed in this case; the bundles of bristles are made up selectively of partial bundles gathered together or, when the supply of the cord of bristles 3a is stopped, the bundle of bristles is only cut to length from the bundle of bristles 3



   It should be understood that the invention is in no way limited to the embodiments described and that many modifications can be made to these without departing from the scope of the claims.



   It should also be mentioned that, in the case of the embodiments according to FIGS. 1 to 7, it can also be used as a means of transport which can be positioned, instead of an element which rotates or which pivots which can be positioned back and forth at

  <Desc / Clms Page number 21>

 less in one direction. This is for example possible with a slide which has either through holes or housing holes which can be positioned, by a longitudinal positioning of the slide, near a tamping tool 30, 30a of a plate with holes 8 or a molded plate beforehand. A slide of this kind could also be placed in position in X and Y directions when the through holes or housing are not arranged on a straight line or when there are several rows of such holes.



   There is also the possibility that, for a tamping tool, provision is made, on the one hand, for a supply of bristle bundles by means of a usual bundle distributor as well as by means of a circulating means of transport or which can be positioned back and forth.


    

Claims (27)

REVENDICATIONS 1. Machine de fabrication de brosses, comportant une alimentation multiple pour de la matière de poils en forme de corde, qui présente un dispositif d'avance (10) pour les cordes de poils (3), et comportant un dispositif de mise à longueur pour des faisceaux de poils (7) et un dispositif d'alimentation (2) pour la fourniture des faisceaux de poils (7) à un dispositif pour la liaison des faisceaux de poils (7) à un corps de brosse, caractérisée en ce que le dispositif d'avance (10) est réalisé pour une avance, des cordes de poils (3,3a) distinctes, indépendante l'une de l'autre et qui peut être commandée, en ce que le dispositif d'alimentation (2) présente un moyen de transport (5) qui peut être positionné pas à pas et comportant des trous pour des cordes de poils (3,3a) ou respectivement des faisceaux de poils (7),  CLAIMS 1. Brush-making machine, comprising a multiple feed for cord-shaped bristle material, which has a feed device (10) for bristle cords (3), and comprising a lengthening device for bristle bundles (7) and a supply device (2) for supplying the bristle bundles (7) to a device for connecting the bristle bundles (7) to a brush body, characterized in that the feed device (10) is made for a feed, separate pile cords (3.3a), independent of each other and which can be controlled, in that the feed device (2) presents a means of transport (5) which can be positioned step by step and comprising holes for bristle ropes (3,3a) or respectively bristle bundles (7), en ce que sont prévues chaque fois des alimentations pour les cordes de poils (3,3a) vers une position de pas d'un des trous dans le moyen de transport (5), et en ce qu'un ou plusieurs dispositifs de tranchage (39) qui coopèrent avec le moyen de transport (5) sont agencés près des alimentations de cordes de poils pour la mise à longueur des cordes de poils (3,3a).  in that supplies are provided each time for the bristles (3.3a) to a pitch position of one of the holes in the transport means (5), and in that one or more cutting devices ( 39) which cooperate with the means of transport (5) are arranged near the supply of bristles for the lengthening of the bristles (3.3a). 2. Machine suivant la revendication 1 caractérisée en ce que les trous du moyen de transport (5) sont réalisés sous la forme de trous de logement (11, 11 a) pour des faisceaux de poils (7) mis à longueur, en ce que du côté de l'alimentation, au voisinage des alimentations de cordes de pots, sont agencés des couteaux de tranchage (21) qui coopèrent avec le moyen de transport (5) pour la mise à longueur des cordes de poils (3) et en ce qu'au moyen de transport (5) est associé un dispositif de poussée (6) pour l'expulsion des faisceaux de poils (7) qui se trouvent dans les trous de logement (11).  2. Machine according to claim 1 characterized in that the holes of the transport means (5) are made in the form of housing holes (11, 11 a) for bundles of bristles (7) cut to length, in that on the supply side, in the vicinity of the pot string feeds, slicing knives (21) are arranged which cooperate with the transport means (5) for cutting the strings of hair (3) to length and in this that by means of transport (5) is associated a pushing device (6) for the expulsion of the bundles of bristles (7) which are in the housing holes (11). 3. Machine suivant la revendication 1 ou 2, caractérisée en ce que le nombre de trous de logement (11) dans le moyen de transport (5) correspond au moins au nombre augmenté de 1 des cordes de poils (3) alimentées. <Desc/Clms Page number 23>  3. Machine according to claim 1 or 2, characterized in that the number of housing holes (11) in the transport means (5) corresponds to at least the number increased by 1 of the bristles (3) supplied.  <Desc / Clms Page number 23>   4. Machine suivant l'une des revendications 1 à 3, caractérisée en ce que le moyen de transport (5) qui peut être positionné est réalisé de préférence sous la forme d'un disque à trous (4) qui tourne ou sous la forme d'une chaîne (28) qui circule ou sous la forme d'une bande et en ce que la chaîne (28) ou la bande présente des pièces rapportées (29), présentant des trous de logement (11), pour le logement de faisceaux de poils (7).  4. Machine according to one of claims 1 to 3, characterized in that the transport means (5) which can be positioned is preferably produced in the form of a disc with holes (4) which rotates or in the form of a chain (28) which circulates or in the form of a band and in that the chain (28) or the band has inserts (29), having housing holes (11), for housing hair bundles (7). 5. Machine suivant l'une des revendications 1 à 3, caractérisée en ce que le moyen de transport (5) qui peut être positionné est réalisé sous la forme d'au moins un coulisseau qui peut être positionné en va-et-vient dans une direction et qui comporte des trous de logement (11) pour les faisceaux de poils (7).  5. Machine according to one of claims 1 to 3, characterized in that the transport means (5) which can be positioned is produced in the form of at least one slide which can be positioned back and forth in a direction and which has housing holes (11) for the hair bundles (7). 6 Machine suivant l'une des revendications 1 à 4, caractérisée en ce que les pièces rapportées (29) de la chaîne (28) ou de la bande sont formées par des manchons ouverts des deux côtés.  6 Machine according to one of claims 1 to 4, characterized in that the inserts (29) of the chain (28) or of the strip are formed by sleeves open on both sides. 7. Machine suivant l'une des revendications 1 à 6, caractérisée en ce que les couteaux de tranchage (21) sont agencés directement latéralement à côté et, dans la direction de transport du moyen de transport (5) qui circule, avant les alimentations en cordes de poils, et en ce que le bord, du côté de l'alimentation, des trous de logement (11) de faisceaux de poils forme un contre-couteau de tranchage.  7. Machine according to one of claims 1 to 6, characterized in that the slicing knives (21) are arranged directly laterally next to and, in the direction of transport of the transport means (5) which circulates, before the supplies in bristle ropes, and in that the edge, on the feed side, of the housing holes (11) of bristle bundles forms a slicing counter knife. 8. Machine suivant l'une des revendications 1 à 7, caractérisée en ce qu'au moyen de transport (5) est associé, du côté tourné à l'opposé du côté d'alimentation de poils, une butée (22), qui recouvre les trous de logements (11), pour les faisceaux de poils (7) qui s'y trouvent.  8. Machine according to one of claims 1 to 7, characterized in that the transport means (5) is associated, on the side turned away from the bristle supply side, a stop (22), which covers the housing holes (11) for the hair bundles (7) therein. 9 Machine suivant l'une des revendications 1 à 8, caractérisée en ce que le moyen de transport (5), en particulier le disque à trous (4), présente des trous de logements (11) qui sont agencés sur plusieurs cercles de trous et qui sont agencés de préférence de manière <Desc/Clms Page number 24> décalée en quinconce l'un par rapport à l'autre, et en ce qu'au moyen de transport (5) est associé de préférence un nombre de dispositifs de poussée correspondant au nombre de cercles de trous.  9 Machine according to one of claims 1 to 8, characterized in that the transport means (5), in particular the hole disc (4), has housing holes (11) which are arranged on several circles of holes and which are preferably arranged so  <Desc / Clms Page number 24>  staggered staggered relative to each other, and in that the means of transport (5) is preferably associated with a number of pushing devices corresponding to the number of circles of holes. 10. Machine suivant l'une des revendications 1 à 9, caractérisée en ce que sont prévus plusieurs moyens de transport (5) voisins, agencés de préférence symétriquement et comportant chaque fois au moins un dispositif de poussée associé.  10. Machine according to one of claims 1 to 9, characterized in that several neighboring means of transport (5) are provided, preferably arranged symmetrically and each time comprising at least one associated pushing device. 11. Machine suivant l'une des revendications 1 à 10, caractérisée en ce que les alimentations de cordes de poils, au moins à leurs extrémités de sortie, ainsi que les trous de logement (11) du moyen de transport (5) monté en aval, et éventuellement le guidage du dispositif de poussée, présentent une section transversale qui correspond à la section transversale des faisceaux de poils (7) de la brosse terminée.  11. Machine according to one of claims 1 to 10, characterized in that the supply of bristles, at least at their outlet ends, as well as the housing holes (11) of the means of transport (5) mounted in downstream, and possibly the guide of the pushing device, have a cross section which corresponds to the cross section of the bristle bundles (7) of the finished brush. 12. Machine suivant l'une des revendications 1 à 11, caractérisée en ce que le dispositif de poussée associé au moyen de transport (5), pour l'expulsion des faisceaux de poils (7) qui se trouvent dans les trous de logement (11) présente un poussoir (24) guidé de manière mobile dans un guidage de poussoir (23) et en ce qu'au dispositif de poussée est associé en tant que dispositif pour la liaison des faisceaux de poils (7) et d'un corps de brosse (35), une plaque de réception ou un plaque moulée au préalable, comportant des trous pour faisceaux de poils.  12. Machine according to one of claims 1 to 11, characterized in that the pushing device associated with the transport means (5), for the expulsion of the hair bundles (7) which are located in the housing holes ( 11) has a pusher (24) guided movably in a pusher guide (23) and in that the pusher device is associated as a device for connecting the bundles of bristles (7) and a body brush (35), a receiving plate or a pre-molded plate having holes for bundles of bristles. 13. Machine suivant l'une des revendications 1 à 12, caractérisée en ce qu'au dispositif de poussée qui présente un guidage de poussoir (23) et un poussoir (24) guidé de façon mobile là-dedans, il est associé en tant que dispositif pour la liaison des faisceaux de poils (7) et d'un corps de brosse (35) un outil de bourrage (30) qui présente une ouverture d'entrée latérale pour des faisceaux de poils (7).  13. Machine according to one of claims 1 to 12, characterized in that the pushing device which has a pusher guide (23) and a pusher (24) movably guided therein, it is associated as as a device for connecting the bristle bundles (7) and a brush body (35) a tamping tool (30) which has a lateral entry opening for bristle bundles (7). 14. Machine suivant l'une des revendications 1 à 13, caractérisée en ce que le guidage de poussoir (23) présente une ouverture latérale (25) pour la pénétration du moyen de transport (5) et <Desc/Clms Page number 25> pour le positionnement de ses trous de logement (11) chaque fois en alignement par rapport au trajet du poussoir.  14. Machine according to one of claims 1 to 13, characterized in that the pusher guide (23) has a lateral opening (25) for the penetration of the transport means (5) and  <Desc / Clms Page number 25>  for positioning its housing holes (11) each time in alignment with the path of the pusher. 15 Machine en particulier suivant l'une des revendications 1 à 14, caractérisée en ce que le moyen de transport (5) qui peut être positionné est réalisé avec des trous de passage (38) pour chaque fois une corde de poils (3), en ce qu'à chaque trou de passage est raccordée une alimentation de corde de poils qui participe au mouvement de positionnement, en ce que le moyen de transport (5) est associé à un outil de bourrage (30a) comportant une ouverture d'alimentation latérale (33a) pour des faisceaux de poils (7) et en ce que les trous de passage (38) du moyen de transport (5) peuvent être positionnés sélectivement dans une position de sortie en alignement avec l'ouverture d'alimentation (33a) de l'outil de bourrage (30a).  15 Machine in particular according to one of claims 1 to 14, characterized in that the transport means (5) which can be positioned is produced with passage holes (38) for each time a pile of bristles (3), in that to each passage hole is connected a supply of pile cord which participates in the positioning movement, in that the transport means (5) is associated with a tamping tool (30a) comprising a supply opening lateral (33a) for bristle bundles (7) and in that the through holes (38) of the transport means (5) can be selectively positioned in an exit position in alignment with the feed opening (33a ) of the tamping tool (30a). 16. Machine suivant la revendication 15, caractérisée en ce que le côté, du moyen de transport (5), tourné vers l'outil de bourrage (30a), respectivement dans la zone des trous de passage (38), et l'outil de bourrage (30a), dans la zone de la ou des ouvertures d'alimentation (33a), sont réalisés sous la forme d'un dispositif de tranchage (39) et en ce que le tranchage des cordes de poils (3) en des faisceaux de poils est effectué lors du mouvement de course de l'outil de bourrage (30a).  16. Machine according to claim 15, characterized in that the side of the transport means (5), facing the tamping tool (30a), respectively in the area of the through holes (38), and the tool tamping (30a), in the region of the feed opening (s) (33a), are made in the form of a slicing device (39) and in that the cutting of the bristles (3) in hair bundles is made during the stroke movement of the tamping tool (30a). 17. Machine suivant la revendication 15 ou 16, caractérisée en ce que le moyen de transport (5) qui peut être positionné est réalisé sous la forme d'un élément pivotant (36) qui peut pivoter en va-et-vient et qui comporte des trous de passage (38) agencés sur un rayon de pivotement commun, en ce que l'élément pivotant (36) est monté de façon pivotante sur le boîtier de guidage (37) de l'outil de bourrage (30a) et en ce que la distance entre l'ouverture d'alimentation (33a) de l'outil de bourrage (30a) et le palier de pivotement correspond au rayon de pivotement sur lequel sont agencés les trous de passage (38).  17. Machine according to claim 15 or 16, characterized in that the transport means (5) which can be positioned is produced in the form of a pivoting element (36) which can pivot back and forth and which comprises through holes (38) arranged on a common pivot radius, in that the pivoting element (36) is pivotally mounted on the guide housing (37) of the tamping tool (30a) and in that that the distance between the feed opening (33a) of the tamping tool (30a) and the pivot bearing corresponds to the pivot radius on which the through holes (38) are arranged. 18 Machine suivant l'une des revendications 15 à 17, caractérisée en ce que le moyen de transport (5) qui peut être positionné <Desc/Clms Page number 26> est réalisé sous la forme d'un coulisseau qui peut être positionné en vaet-vient au moins dans une direction et qui comporte des trous de passage (38) pour les cordes de poils (3), et en ce qu'un guidage de coulisseau est fixé sur le boîtier de guidage (37) de l'outil de bourrage (30a).  18 Machine according to one of claims 15 to 17, characterized in that the transport means (5) which can be positioned  <Desc / Clms Page number 26>  is made in the form of a slide which can be positioned back and forth at least in one direction and which has passage holes (38) for the pile cords (3), and in that a slide guide is fixed on the guide housing (37) of the tamping tool (30a). 19. Machine suivant l'une des revendications 15 à 18, caractérisée en ce qu'à au moins un des trous de passage (38) du moyen de transport (5) est associé au moins un trou de passage supplémentaire (38a) qui, lorsque le trou de passage se trouve en position de sortie, est agencé dans le prolongement de l'avance de l'outil de bourrage (30a) et en ce que l'outil de bourrage (30a) présente des ouvertures d'alimentation (33a) à la distance entre ce trou de passage et le trou de passage supplémentaire (38a).  19. Machine according to one of claims 15 to 18, characterized in that at least one of the passage holes (38) of the transport means (5) is associated with at least one additional passage hole (38a) which, when the through hole is in the outlet position, is arranged in the extension of the advance of the tamping tool (30a) and in that the tamping tool (30a) has feed openings (33a ) at the distance between this through hole and the additional through hole (38a). 20. Machine suivant l'une des revendications 15 à 19, caractérisée en ce que le dispositif de tranchage (39) présente, pour plusieurs trous de passage (38) qui peuvent être positionnés dans le prolongement de l'avance de l'outil de bourrage (30a), au moins deux plans de coupe qui sont agencés de manière décalée l'un par rapport à l'autre d'une distance différente par rapport à l'axe médian de l'outil de bourrage (30a) et qui peuvent éventuellement être déplacés.  20. Machine according to one of claims 15 to 19, characterized in that the slicing device (39) has, for several through holes (38) which can be positioned in line with the advance of the tool. tamping (30a), at least two cutting planes which are arranged offset from each other by a different distance from the median axis of the tamping tool (30a) and which can possibly be moved. 21. Machine suivant l'une des revendications 1 à 20, caractérisée en ce qu'il est prévu pour l'outil de bourrage (30a) une alimentation en faisceau de poils au moyen d'un répartiteur de faisceaux ainsi qu'au moyen d'un moyen de transport (5) qui circule ou qui peut être positionné en va-et-vient.  21. Machine according to one of claims 1 to 20, characterized in that there is provided for the tamping tool (30a) a supply of bristle bundles by means of a beam distributor as well as by means of 'A means of transport (5) which circulates or which can be positioned back and forth. 22 Machine de fabrication de brosses, en particulier suivant l'une des revendications 1 à 21, dans laquelle le dispositif d'avance (10) présente des éléments de transport qui tournent ou qui effectuent un mouvement de va-et-vient et entre lesquels est guidé de manière serrante, pour le mouvement d'avance, une corde de poils respective, caractérisée en ce que le dispositif d'avance (10) présente <Desc/Clms Page number 27> pour toutes les cordes de poils (3) un entraînement d'avance commun et en ce qu'un des deux éléments de transport associé chaque fois à une corde de poils peut être mis sélectivement en position de serrage ou en position débrayée, indépendamment d'un élément de transport respectif ou des autres éléments de transport associé (s) à une corde de poils.  22 brush-making machine, in particular according to one of claims 1 to 21, in which the feed device (10) has transport elements which rotate or which reciprocate and between which is guided tightly, for the advance movement, a respective pile of bristles, characterized in that the advance device (10) has  <Desc / Clms Page number 27>  for all the hair ropes (3) a common feed drive and in that one of the two transport elements associated each time with a hair rope can be selectively put in the clamping position or in the disengaged position, independently of a respective transport element or other transport elements associated with a pile of bristles. 23. Machine suivant la revendication 22, caractérisée en ce qu'il est prévu, en tant qu'élément de commande pour le passage des éléments de transport de la position de serrage à la position débrayée, un arbre à cames (16) qui est entraîné de préférence par un servomoteur ou par un moteur de positionnement de ce genre et qui présente une section de commande (18) pour chaque élément de transport qui est associé à une corde de poils et qui peut être mis en position de serrage ou en position débrayée.  23. Machine according to claim 22, characterized in that there is provided, as a control element for the passage of the transport elements from the clamping position to the disengaged position, a camshaft (16) which is preferably driven by a servomotor or a positioning motor of this kind and which has a control section (18) for each transport element which is associated with a pile of bristles and which can be set in the clamping position or in the position disengaged. 24. Machine suivant la revendication 22 ou 23, caractérisée en ce les sections de commande (18) de l'arbre à cames (16) présente des bosses, réparties sur la périphérie, pour l'actionnement sélectif ettou alterné de l'élément de transport qui est associé chaque fois à une corde de poils et qui peut être mis en position de serrage ou en position débrayée.  24. Machine according to claim 22 or 23, characterized in that the control sections (18) of the camshaft (16) has bumps, distributed over the periphery, for selective and alternately actuating the element of transport which is associated each time with a pile of bristles and which can be put in the clamping position or in the disengaged position. 25. Machine suivant l'une des revendications 22 à 24, caractérisée en ce qu'est prévu en tant qu'élément de commande pour le passage des éléments de transport de la position de serrage à la position débrayée, pour chaque élément de transport associé à une corde de poils et qui peut être mis en position de serrage ou en position débrayée, un élément d'actionnement de préférence électromagnétique.  25. Machine according to one of claims 22 to 24, characterized in that it is provided as a control element for the passage of the transport elements from the clamping position to the disengaged position, for each associated transport element a pile of bristles and which can be set in the clamping position or in the disengaged position, an actuating element, preferably electromagnetic. 26. Machine suivant l'une des revendications 22 à 25, caractérisée en ce que le dispositif d'avance (10) qui présente des éléments de transport tournants présente d'un côté de la corde de poils à transporter une roue d'avance (12) et à l'opposé, de l'autre côté, un galet de pressage (13) en tant qu'élément de transport qui peut être mis en position de serrage ou en position débrayée, et en ce que le galet de <Desc/Clms Page number 28> pressage (13) est monté de préférence sur un levier pivotant (14) qui a un endroit de sollicitation pour un élément de commande, de préférence l'arbre à cames (16) ou bien pour la section de commande (18) respective de celui-ci.  26. Machine according to one of claims 22 to 25, characterized in that the advancement device (10) which has rotating transport elements has on one side of the pile cord to transport a advancement wheel ( 12) and opposite, on the other side, a pressing roller (13) as a transport element which can be put in the clamping position or in the disengaged position, and in that the roller  <Desc / Clms Page number 28>  pressing (13) is preferably mounted on a pivoting lever (14) which has a stress location for a control element, preferably the camshaft (16) or else for the control section (18) respective to that -this. 27. Machine suivant l'une des revendications 22 à 25, caractérisée en ce que le dispositif d'avance (10) comportant des éléments de transport qui peuvent être déplacés en va-et-vient présente des plaques à trous qui comportent pour chaque fois une corde de poils (3,3a) des trous de passage qui peuvent être mis en position de recouvrement, en ce que les plaques à trous peuvent être positionnées l'une par rapport à l'autre transversalement par rapport aux trous de passage et peuvent être mises par cela en position de serrage ou en position débrayée, en ce qu'une des plaques à trous forme l'élément de transport qui peut être mis en position de serrage et en position débrayée et est reliée de préférence à l'arbre à cames (16) en tant qu'entraînement (17) et en ce que les plaques à trous peuvent être déplacées, au moins en position de serrage,  27. Machine according to one of claims 22 to 25, characterized in that the advancement device (10) comprising transport elements which can be moved back and forth has plates with holes which comprise for each time a pile of bristles (3,3a) through holes which can be put in the covering position, in that the hole plates can be positioned relative to each other transversely to the through holes and can be thereby placed in the clamping position or in the disengaged position, in that one of the hole plates forms the transport element which can be put in the clamping position and in the disengaged position and is preferably connected to the shaft to cams (16) as a drive (17) and in that the hole plates can be moved, at least in the clamping position, dans le sens de transport de la corde de poils.  in the direction of transport of the pile cord.
BE2000/0406A 2000-02-05 2000-06-27 Brush making machine. BE1013406A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE2000105249 DE10005249A1 (en) 2000-02-05 2000-02-05 Brush manufacturing machine has bristle brush strands displaced independently with assembled bristle bundles combined with brush body

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1013406A3 true BE1013406A3 (en) 2001-12-04

Family

ID=7630046

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2000/0406A BE1013406A3 (en) 2000-02-05 2000-06-27 Brush making machine.

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE1013406A3 (en)
DE (1) DE10005249A1 (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
BE1022487B1 (en) * 2014-12-23 2016-05-04 Gb Boucherie Nv Verfahren zum Restore einer Bürste oder eines Pinsels sowie Vorrichtung hierfür
DE102022111906B3 (en) 2022-05-12 2023-06-15 Zahoransky Ag Device for compacting bristle bundles, brushware manufacturing machine and method for compacting bristle bundles

Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2552213A1 (en) 1975-11-21 1977-06-02 Zahoransky Anton Fa DEVICE FOR THE FEEDING OF ENDLESS, NOT CUT-DOWN BRISTLE MATERIAL
US4132449A (en) * 1977-08-26 1979-01-02 Blair Tool & Machine Corporation Method and apparatus for mounting bristles on brush backs
DE4041475A1 (en) * 1990-12-22 1992-06-25 Zahoransky Anton Fa Brush making machine with continuous feed - has bristle material bundled and supplied on large reels
DE4328050A1 (en) * 1993-08-20 1995-02-23 Schiffer Fa M & C Method and device for preparing the bristle tufts serving to form brushware
US5431484A (en) * 1993-05-04 1995-07-11 Anton Zahoransky Process and apparatus for producing brushes
DE19616309A1 (en) * 1996-04-24 1997-10-30 Pedex & Co Gmbh Process for the production of bristle material for bristle articles

Patent Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2552213A1 (en) 1975-11-21 1977-06-02 Zahoransky Anton Fa DEVICE FOR THE FEEDING OF ENDLESS, NOT CUT-DOWN BRISTLE MATERIAL
US4132449A (en) * 1977-08-26 1979-01-02 Blair Tool & Machine Corporation Method and apparatus for mounting bristles on brush backs
DE4041475A1 (en) * 1990-12-22 1992-06-25 Zahoransky Anton Fa Brush making machine with continuous feed - has bristle material bundled and supplied on large reels
US5431484A (en) * 1993-05-04 1995-07-11 Anton Zahoransky Process and apparatus for producing brushes
DE4328050A1 (en) * 1993-08-20 1995-02-23 Schiffer Fa M & C Method and device for preparing the bristle tufts serving to form brushware
DE19616309A1 (en) * 1996-04-24 1997-10-30 Pedex & Co Gmbh Process for the production of bristle material for bristle articles

Also Published As

Publication number Publication date
DE10005249A1 (en) 2001-08-09

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0839941B1 (en) Tubular braided structure for composite article, manufacturing it and its applications
BE1008271A3 (en) Method and device manufacturing brushes.
EP0580055B1 (en) Process and apparatus for arranging on a core a single reinforcing wire in the manufacturing of tire carcasses
EP2002753B1 (en) Method and tools for obtaining a device for precision brushing and combing
BE1007093A3 (en) Brush making machine with mold casting pressure.
EP2949965B1 (en) Connecting arrangement for joining ends of an elongated member and an elongated member comprising said connecting arrangement
BE1019099A3 (en) MACHINE FOR MAKING BRUSHES.
FR2465812A1 (en) METHOD FOR WEAVING WITH A WEAVING MACHINE WITHOUT SHUTTLE AND DEVICE FOR PREPARING THE FRAME FOR USE THEREIN
EP0141745B1 (en) Automatic machine for bending thin and rectilinear elements, especially metal wire, into a spatial configuration
EP0029808B1 (en) Method of splicing two ends of yarn, and device for carrying out this method
BE1013406A3 (en) Brush making machine.
BE1012920A3 (en) Brush making machine.
FR2657754A1 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING CIGARETTES WITH FILTER BUTTONS
FR2720202A1 (en) Apparatus and method for winding wire layers on a rotor or stator of a generator or rotary electric motor
FR2461049A1 (en) TWO-DIMENSIONAL KNITTING DEVICE AND METHOD WITH OSCILLATING WIRE GUIDE IN RELATION TO THE AXIS OF A FRAME ROD
FR2478683A1 (en) PINCES TYPE WEAVING
FR2635043A1 (en) APPARATUS FOR MANUFACTURING A REINFORCEMENT FOR TIRES, SAID REINFORCEMENT MADE FROM A SINGLE THREAD
BE1012152A3 (en) Method and device for profiling and the machine areas of implementation soies.
BE1016932A3 (en) METHOD AND MACHINE FOR MANUFACTURING BRUSHES.
FR2880464A1 (en) TOOL, METHOD AND DEVICE FOR MANUFACTURING ELECTRIC HARNESSES
EP0157066A1 (en) Automatic machine for manufacturing artificial branches and Christmas trees
EP0082794B1 (en) Device for the production of a fleece made of parallel yarns, and method for the production of various complex articles made with such a fleece
BE1012435A3 (en) Brush making machine.
BE1004326A3 (en) METHOD OF MANUFACTURING BRUSHES AND MACHINE FOR MANUFACTURING BRUSHES FOR CARRYING OUT SAID METHOD.
CH493660A (en) Loom with shuttle without bobbin

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20100630