BE1008197A3 - Tight wall made of sheet piling and method for making the wall. - Google Patents

Tight wall made of sheet piling and method for making the wall. Download PDF

Info

Publication number
BE1008197A3
BE1008197A3 BE9300153A BE9300153A BE1008197A3 BE 1008197 A3 BE1008197 A3 BE 1008197A3 BE 9300153 A BE9300153 A BE 9300153A BE 9300153 A BE9300153 A BE 9300153A BE 1008197 A3 BE1008197 A3 BE 1008197A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sealing
shaped
profiles
double
edges
Prior art date
Application number
BE9300153A
Other languages
French (fr)
Inventor
Christian Arndts
Original Assignee
Preussag Stahl Ag
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Preussag Stahl Ag filed Critical Preussag Stahl Ag
Application granted granted Critical
Publication of BE1008197A3 publication Critical patent/BE1008197A3/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02DFOUNDATIONS; EXCAVATIONS; EMBANKMENTS; UNDERGROUND OR UNDERWATER STRUCTURES
    • E02D19/00Keeping dry foundation sites or other areas in the ground
    • E02D19/06Restraining of underground water
    • E02D19/12Restraining of underground water by damming or interrupting the passage of underground water
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02DFOUNDATIONS; EXCAVATIONS; EMBANKMENTS; UNDERGROUND OR UNDERWATER STRUCTURES
    • E02D5/00Bulkheads, piles, or other structural elements specially adapted to foundation engineering
    • E02D5/02Sheet piles or sheet pile bulkheads
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02DFOUNDATIONS; EXCAVATIONS; EMBANKMENTS; UNDERGROUND OR UNDERWATER STRUCTURES
    • E02D5/00Bulkheads, piles, or other structural elements specially adapted to foundation engineering
    • E02D5/02Sheet piles or sheet pile bulkheads
    • E02D5/14Sealing joints between adjacent sheet piles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Paleontology (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Hydrology & Water Resources (AREA)
  • Bulkheads Adapted To Foundation Construction (AREA)
  • Revetment (AREA)

Abstract

L'invention concerne une paroi étanche double formée de palplanches, en particulier pour l'étanchéité de décharges de déchets, utilisant des éléments à enfoncer par battage (4) composés d'éléments en double T (1), de profilés intermédiaires en Z (2) et d'éléments d'attache métalliques (3), étant précisé que les bords (10) des profilés (2) ont une section transversale épaissie en forme de massue, qu'un bord (10) est coudé, et que les profilés (2) sont reliés entre eux à l'aide des éléments d'attache (3). Dans cette paroi, l'élément d'attache (3) constitue un élément d'attache à enfiler (7) qui définit, avec les zones d'extrémité (8) des profilés (2) de l'élément (4) voisin, une chambre d'étanchéité (11) qui est remplie d'une masse d'étanchéité.The invention relates to a double watertight wall formed of sheet piles, in particular for sealing waste landfills, using elements to be driven in by threshing (4) composed of double T elements (1), of intermediate profiles in Z ( 2) and metal fastening elements (3), it being specified that the edges (10) of the profiles (2) have a thickened cross-section in the shape of a club, that one edge (10) is bent, and that the profiles (2) are interconnected using the fastening elements (3). In this wall, the fastening element (3) constitutes a threaded fastening element (7) which defines, with the end zones (8) of the profiles (2) of the neighboring element (4), a sealing chamber (11) which is filled with a sealing mass.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    DESCRIPTION--71-   Paroi étanche formée de palplanches et procédé pour la réalisation de la paroi 
La présente invention concerne une paroi étanche destinée à des décharges de déchets et formée de palplanches composées d'éléments en double T, de profilés intermédiaires en Z et d'éléments d'attache métalliques, étant précisé que les bords des profilés intermédiaires en Z ont une section transversale épaissie en forme de massue et qu'un bord est coudé, et que les profilés intermédiaires en Z sont reliés entre eux à l'aide des éléments d'attache métalliques. 



  L'invention concerne également un procédé pour réaliser la paroi étanche. 



   Des décharges comportant un potentiel de risque élevé, en particulier en présence d'eaux souterraines hautes, voire courantes, doivent être blindées afin d'empêcher une émission de substances polluantes dans le terrain environnant, dans les canalisations d'eaux souterraines ou dans les cours d'eau récepteurs. 



   Une paroi étanche entourant une décharge est soumise à des exigences très grandes. Elle doit par exemple présenter plusieurs éléments d'étanchéité. 



   Un contrôle fonctionnel permanent (contrôle d'étanchéité) et une possibilité simple de retouches en cas d'éventuels défauts sont également souhaitables, ainsi que la possibilité de réaliser à l'intérieur de la paroi étanche une pente d'écoulement vers la décharge, qui empêche une émission et permet en même temps un séchage de la décharge. 



   Pour réaliser des parois étanches de ce type, on utilise de préférence des parois qui évitent d'avoir à creuser un terrain déjà contaminé, à proximité d'une vieille décharge, car de telles masses de déblais sont alors considérées comme des déchets et doivent faire l'objet d'une épuration coûteuse. Des palplanches à double paroi enfoncées dans la terre à l'aide d'un appareil de battage sont appropriées. 



   Pour combiner des palplanches, on connaît des moyens de relier entre elles et à d'autres éléments, supports et 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 profilés, de différentes manières, des palplanches en Z comportant des profilés de raccordement en forme de massues s'étendant le long des bords, à l'aide d'éléments d'attache métalliques en H. 



   D'après DE-OS 28 19 737, notamment la figure 4a, on connaît une paroi étanche faite de palplanches utilisant des éléments en double T et des profilés intermédiaires   en Z   dont les bords sont épaissis en forme de massues, en section transversale, afin d'être reliés à l'aide d'éléments d'attache métalliques. Cette paroi connue est double. Quatre profilés intermédiaires   en Z   sont reliés de façon étanche aux ailes de chaque élément en double T. Les bords libres des profilés intermédiaires en Z sont coudés (v. figure 1).

   Sur un côté de la section de paroi, les éléments d'attache métalliques entourant les bords en forme de massues sont reliés de façon étanche aux profilés intermédiaires en Z et constituent un élément d'attache à enfiler, un contact étanche étant réalisé entre celui-ci et la zone d'extrémité coudée introduite du profilé intermédiaire en Z. 



   Un procédé pour rendre étanches des joints de palplanches avant l'opération de battage est décrit dans DE 21 42 957 C3. Ce procédé prévoit d'introduire dans les joints de la palplanche une matière plastique qui se solidifie pour former un produit alvéolaire. Pour rendre étanches des décharges dans lesquelles des matières corrosives peuvent aussi être déposées, ce procédé n'est applicable que de façon limitée, voire pas du tout applicable. 



   A partir de l'état de la technique, l'invention a pour but de développer une paroi d'arrêt qui se compose de palplanches, qui est étanche et qui permet un contrôle d'étanchéité permanent, des retouches et une réalisation simples. 



   Ce but est atteint par une paroi étanche du type spécifié en introduction, qui se caractérise en ce qu'elle est construite à partir d'éléments à enfoncer par battage préfabriqués raccordés les uns aux autres, en ce que chaque 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 élément à enfoncer se compose d'un élément en double T et de quatre profilés intermédiaires en Z qui peuvent être reliés entre eux à l'usine, de façon étanche, de préférence par soudage, et sur lesquels est ensuite monté un élément d'attache métallique. Aux quatres bords de l'élément en double T sont reliés par un joint de soudure quatre profilés intermédiaires en Z, de manière à former, des deux côtés, des chambres d'étanchéité et, ainsi, une double paroi. La chambre d'étanchéité remplie d'une masse d'étanchéité agit également comme étanchéité bilatérale.

   Si, malgré cela, une fuite apparaissait après un certain temps, le liquide pénétrant n'arriverait entre les profilés que jusqu'à la chambre, dans laquelle il pourrait être détecté. Il est avantageux, pour cela, que les joints de soudure prévus entre des éléments appliqués l'un contre l'autre, par exemple entre les extrémités libres des profilés de liaison en Z, soient réalisés de façon non continue. Cela permet de détecter également des fuites dans la zone des éléments d'attache métalliques, dans les chambres. 



   Selon d'autres caractéristiques de la présente invention, les zones d'extrémité libres de deux profilés intermédiaires en Z qui ne sont pas reliées à l'élément en double T sont appliquées l'une contre l'autre, par paires, en définissant des alvéoles fermées de part et d'autre de la branche centrale de l'élément en double T. Les bords des zones d'extrémité libres appliquées l'une contre l'autre sont coudés vers l'extérieur en définissant un certain écartement. Sur un côté de l'élément à enfoncer, un élément d'attache entourant les bords en forme de massues est relié aux profilés intermédiaires en Z par des joints de soudure étanches et continus, ledit élément d'attache constituant un élément d'attache à enfiler.

   Selon une autre caractéristique, une chambre d'étanchéité est définie entre l'élément d'attache à enfiler d'un élément à enfoncer et les zones d'extrémité libres coudées introduites dans ledit élément 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 d'attache, et enfin la chambre d'étanchéité est remplie d'une masse d'étanchéité. 



   D'une manière avantageuse, la paroi étanche présente des parties d'angle et des parties de coude. Pour les parties de coude, un ou plusieurs profilés intermédiaires en Z courts sont montés au niveau d'un bord de l'élément en double T, tandis que pour les parties d'angle, une paire de profilés intermédiaires en Z est reliée de façon fixe et étanche aux bords d'une aile de l'élément en double T. 



   Selon une autre caractéristique, les profilés intermédiaires en Z sont reliés entre eux, au niveau de leurs zones d'extrémité libres appliquées l'une contre l'autre, par des joints de soudure non continus. 



   L'élément d'attache métallique a une configuration en H et se compose de deux ailes supérieures courbes qui se font face et sont reliées entre elles par une branche droite. Mais il peut aussi être défini par deux éléments d'attache métalliques en H dans lesquels l'aile droite inférieure n'est prévue que sur un côté de la branche droite, et qui sont reliés fermement entre eux de façon continue, à une extrémité, et de façon non continue, à l'autre extrémité. 



   La masse d'étanchéité prévue dans la chambre d'étanchéité est une masse d'étanchéité expansible. La section transversale de ladite chambre d'étanchéité est carrée. 



   Le but fixé est également atteint par un procédé du type décrit en introduction, qui se caractérise en ce que les éléments à enfoncer pourvus chacun d'un acier plat carré continu remplissant la chambre d'étanchéité ouverte et fixé de façon détachable dans celle-ci, sont enfoncés par battage dans le sol de façon continue et successivement, à l'aide d'un casque de battage large, étant précisé que l'élément à enfoncer suivant, avec son élément d'attache à enfiler, est enfoncé par battage de manière à entourer les bords des zones d'extrémité libres des profilés en Z de   l'élément à enfoncer   précédent, en ce que, une fois que l'élément à enfoncer suivant est enfoncé, l'acier plat est retiré de la chambre 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'étanchéité de l'élément à enfoncer précédent,

   et en ce que la chambre d'étanchéité est remplie de façon permanente d'une masse d'étanchéité après que l'acier plat a été retiré. 



   Grâce au fait que les éléments sont enfoncés dans le sol à l'aide d'un dispositif, il n'est pas nécessaire d'enlever des masses de terre contaminée, ce qui pose le problème de l'épuration tel qu'il apparaît avec une structure de rideau souterrain. 



   Etant donné que la paroi étanche est double, un contrôle permanent de l'étanchéité grâce à des procédés connus peut se faire. A cet effet, des détecteurs d'humidité peuvent par exemple être placés dans les alvéoles libres des éléments à enfoncer. Si des fuites sont constatées, le défaut peut être supprimé grâce au remplacement de l'élément à enfoncer ou à un remplissage de celui-ci avec un matériau d'étanchéité comme de la bentonite, par exemple. 



   Les alvéoles libres de la palplanche peuvent aussi servir à réaliser une pente d'écoulement définie pour l'évacuation de liquide hors de la décharge. A cet effet, des pompes font remonter le liquide s'accumulant dans ces alvéoles. Pour le montage et l'étanchéité de la paroi, des éléments à enfoncer préfabriqués sont enfoncés par battage de façon continue et successivement à l'aide d'un dispositif de battage. Il est avantageux, pour cela, d'utiliser un casque de battage large. Si on attache de l'importance à des alvéoles libres sur une grande hauteur, il est également avantageux que l'élément à enfoncer présente une configuration de pied spéciale qui entraîne rapidement la formation d'un tampon. 



   Les éléments à enfoncer comportent, dans leur chambre d'étanchéité, un acier plat de préférence carré qui est fixé de façon amovible dans ladite chambre. D'une manière avantageuse, l'élément à enfoncer comportant la chambre d'étanchéité doit être enfoncé dans le sens de battage, de sorte que l'élément suivant, avec l'élément d'attache à enfiler qui constitue une chambre vide, puisse être enfoncé 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 en entourant les bords de la zone d'extrémité libre et, ainsi, la chambre d'étanchéité. L'acier carré peut ensuite être retiré de la chambre d'étanchéité et être réutilisé. 



   L'espace libre carré ainsi obtenu est alors entièrement rempli, sur toute sa hauteur, d'une masse d'étanchéité, de préférence une masse de matière plastique expansible. Le remplissage peut se faire avec un liquide épaississant, à l'aide de lances d'injection à haute pression, ou avec une masse malléable qui est introduite par tronçons de bas en haut et damée à l'aide d'un poinçon. Les voies d'infiltration existant au niveau de chaque élément d'attache sont ainsi fermées de façon étanche. 



   Des décharges peuvent être entourées par cette paroi étanche de telle sorte que des substances polluantes ne puissent pas s'échapper dans le terrain environnant. 



   D'autres buts, avantages et caractéristiques de la présente invention ressortiront plus clairement de la description détaillée suivante de modes de réalisation de celle-ci, donnée à titre d'exemple nullement limitatif en référence aux dessins annexés dans lesquels : la figure 1 est une vue de dessus d'un élément à enfoncer par battage avec, d'un côté, un élément d'attache à enfiler et, de l'autre côté, un élément d'attache comportant un acier plat dans une chambre d'étanchéité, la figure 2 est une vue de dessus d'une liaison par éléments d'attache formée de deux éléments d'attache métalliques Peiner servant d'éléments d'attache à enfiler, et d'une chambre d'étanchéité renfermant un acier plat,

   la figure 3 est une vue de dessus d'une liaison par éléments d'attache formée d'un élément d'attache à enfiler et d'une chambre d'étanchéité contenant une masse d'étanchéité expansible, la figure 4 est une vue de dessus d'une paroi étanche comportant une partie de paroi pourvue d'une configuration angulaire à 30 degrés sur un côté, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la figure 5 est une vue de dessus d'une paroi étanche comportant une partie de paroi pourvue d'une configuration angulaire à 30 degrés de chaque côté, et la figure 6 est une vue de dessus d'une paroi étanche comportant une partie de paroi pourvue d'une configuration angulaire à 90 degrés. 



   L'élément à enfoncer 4 représenté sur la figure 1 se compose d'un élément en double T 1, de quatre profilés intermédiaires en Z 2, d'un élément d'attache métallique 3 prévu au niveau des bords en forme de massues 10 des zones d'extrémité libres 8 des profilés intermédiaires en Z 2, et d'un acier plat 13 prévu dans la chambre d'étanchéité 11 qui est définie par les autres bords en forme de massues 10 des extrémités libres 8 des profilés intermédiaires en Z 2. 



   Les profilés intermédiaires en Z 2 sont reliés de manière étanche aux bords 18 de l'élément en double T 1 par des joints de soudure 14, et définissent des deux côtés de la branche centrale 6 de l'élément 1 des alvéoles libres 5. Les joints de soudure 14 prévus entre les bords en forme de massues 10 et les ailes 21 de l'élément d'attache 3 doivent être étanches d'un bout à l'autre. Au niveau de leurs zones d'extrémité 8, les profilés intermédiaires en Z 2 sont pourvus de joints de soudure 20 qui ne doivent pas nécessairement être étanches. 



   L'élément d'attache à enfiler 7 se trouve du côté de l'élément à enfoncer 4 opposé au sens de battage 9. 



   La figure 2 montre une liaison par éléments d'attache entre deux éléments à enfoncer 4a, 4b, avec laquelle deux éléments d'attache métalliques 23 reproduits moyennant la suppression d'un élément formant aile sont réunis par soudage en deux points 14,20, au niveau de leurs surfaces inférieures 24. 



   Le joint de soudure 20 dirigé dans le sens du battage n'est pas continu ni étanche, contrairement au joint de soudure 14 situé à l'autre extrémité de la surface inférieure 24. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Dans la chambre d'étanchéité 11, qui est définie par les extrémités en forme de massues 10 des deux zones d'extrémité 8 de l'élément à enfoncer précédent 4b, se trouve un acier plat 13 qui peut être retiré une fois que l'élément à enfoncer suivant 4a a été enfoncé. La figure 3 montre des liaisons par éléments d'attache comportant une chambre d'étanchéité 11 déjà remplie d'une masse d'étanchéité expansible 12. L'élément d'attache métallique 3 visible sur la figure présente une branche 22 continue et droite qui relie les ailes bombées 21 de l'élément d'attache. 



   Les figures 4 à 6 montrent différentes zones de paroi étanche comportant des parties d'angle et de coude 16,17, 17a qui définissent des angles différents 28,29. 



   La figure 4 montre une partie de coude 17a qui permet d'obtenir un angle 28 de 30 degrés. A cet effet, un profilé intermédiaire en Z court 2a a été monté sur l'élément en double T 1. L'utilisation de deux profilés intermédiaires en Z 2a au niveau de différents bords 18 de la surface arrière 19 de l'élément en double T 1 permet de réaliser deux angles 28 de 30 degrés (fig. 5) ou un angle 29 de 90 degrés (fig. 



  6), suivant la manière dont les profilés en Z 2a sont soudés aux bords 18 de l'élément en double T 1.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    DESCRIPTION - 71- Watertight wall formed by sheet piling and method for producing the wall
The present invention relates to a watertight wall intended for waste discharges and formed of sheet piles made up of double-T elements, intermediate Z-sections and metal fastening elements, it being specified that the edges of the intermediate Z-sections have a thickened cross-section in the shape of a club and that one edge is bent, and that the intermediate Z-shaped sections are connected together using the metal fastening elements.



  The invention also relates to a method for producing the sealed wall.



   Landfills with a high risk potential, in particular in the presence of high ground water, even current, must be shielded in order to prevent an emission of polluting substances in the surrounding ground, in the underground water pipes or in the yards of receiving water.



   A tight wall surrounding a landfill is subject to very high requirements. It must for example have several sealing elements.



   A permanent functional check (tightness check) and a simple possibility of retouching in the event of possible faults are also desirable, as well as the possibility of carrying out a flow slope towards the discharge inside the sealed wall, which prevents emission and allows drying of the discharge at the same time.



   To make watertight walls of this type, walls are preferably used which avoid having to dig an already contaminated site, near an old landfill, because such masses of cuttings are then considered as waste and must make subject to costly treatment. Double-walled sheet piles driven into the ground using a threshing device are suitable.



   To combine sheet piles, means are known to connect to each other and to other elements, supports and

 <Desc / Clms Page number 2>

 profiles, in different ways, sheet piles in Z comprising connecting profiles in the shape of clubs extending along the edges, using metal fastening elements in H.



   According to DE-OS 28 19 737, in particular FIG. 4a, there is known a sealed wall made of sheet piles using double T elements and intermediate Z-shaped profiles whose edges are thickened in the shape of clubs, in cross section, in order to be connected using metal fasteners. This known wall is double. Four intermediate Z-shaped profiles are tightly connected to the wings of each double-T element. The free edges of the intermediate Z-shaped profiles are bent (see figure 1).

   On one side of the wall section, the metal fastening elements surrounding the club-shaped edges are tightly connected to the intermediate Z-shaped profiles and constitute a threaded fastening element, a sealed contact being made between it ci and the bent end zone introduced from the intermediate Z-shaped section.



   A process for sealing sheet pile joints before the pile driving operation is described in DE 21 42 957 C3. This process involves introducing a plastic material into the joints of the sheet pile, which solidifies to form a cellular product. To seal landfills in which corrosive materials can also be deposited, this method is only applicable to a limited extent, if not at all applicable.



   From the state of the art, the invention aims to develop a barrier wall which is made of sheet piles, which is sealed and which allows permanent leakage control, touch-ups and simple production.



   This object is achieved by a watertight wall of the type specified in the introduction, which is characterized in that it is constructed from elements to be inserted by prefabricated threshing connected to each other, in that each

 <Desc / Clms Page number 3>

 push-in element consists of a double-T element and four intermediate Z-sections which can be connected together at the factory, in a leaktight manner, preferably by welding, and on which a fastening element is then mounted metallic. The four edges of the double-T element are connected by a weld joint to four intermediate Z-shaped sections, so as to form, on both sides, sealing chambers and, thus, a double wall. The sealing chamber filled with a sealing mass also acts as a bilateral sealing.

   If, despite this, a leak appears after a certain period of time, the penetrating liquid will only arrive between the profiles up to the chamber, in which it could be detected. It is advantageous for this that the welded joints provided between elements applied against each other, for example between the free ends of the Z-shaped connection profiles, are made in a non-continuous manner. This also allows leaks to be detected in the area of the metal fasteners in the chambers.



   According to other features of the present invention, the free end zones of two intermediate Z-shaped sections which are not connected to the double-T element are applied against one another, in pairs, by defining closed cells on either side of the central branch of the double-T element. The edges of the free end zones applied against each other are bent outwards, defining a certain spacing. On one side of the push-in element, a fastening element surrounding the club-shaped edges is connected to the intermediate Z-shaped sections by sealed and continuous weld joints, said fastening element constituting a fastening element to put on.

   According to another characteristic, a sealing chamber is defined between the attachment element to be threaded by an element to be inserted and the free bent end zones introduced into said element.

 <Desc / Clms Page number 4>

 of attachment, and finally the sealing chamber is filled with a sealing mass.



   Advantageously, the sealed wall has corner portions and elbow portions. For the elbow parts, one or more short Z-shaped intermediate profiles are mounted at an edge of the double-T element, while for the corner parts, a pair of intermediate Z-shaped profiles is connected in a manner fixed and waterproof at the edges of a wing of the double T element.



   According to another characteristic, the intermediate Z-shaped sections are interconnected, at their free end zones applied one against the other, by non-continuous weld joints.



   The metal fastening element has an H configuration and consists of two curved upper wings which face each other and are connected to each other by a straight branch. But it can also be defined by two metal H-shaped fastening elements in which the lower right wing is only provided on one side of the right arm, and which are firmly connected to each other continuously, at one end, and not continuously, at the other end.



   The sealant provided in the seal chamber is an expandable sealant. The cross section of said sealing chamber is square.



   The fixed objective is also achieved by a method of the type described in the introduction, which is characterized in that the elements to be inserted each provided with a continuous square flat steel filling the open sealing chamber and detachably fixed therein. , are hammered into the ground continuously and successively, using a wide threshing helmet, it being specified that the following element to be inserted, with its attachment element to be put on, is pressed by threshing so as to surround the edges of the free end zones of the Z-profiles of the previous push-in element, in that, once the next push-in element is pressed, the flat steel is removed from the chamber

 <Desc / Clms Page number 5>

 sealing of the previous push-in element,

   and in that the sealing chamber is permanently filled with a sealing mass after the flat steel has been removed.



   Thanks to the fact that the elements are driven into the ground using a device, it is not necessary to remove masses of contaminated earth, which poses the problem of purification as it appears with an underground curtain structure.



   Since the tight wall is double, a permanent check of the tightness by known methods can be done. For this purpose, humidity detectors can for example be placed in the free cells of the elements to be inserted. If leaks are found, the defect can be eliminated by replacing the element to be inserted or by filling it with a sealing material such as bentonite, for example.



   The free cells of the sheet pile can also be used to achieve a defined flow slope for the evacuation of liquid out of the landfill. For this purpose, pumps bring up the liquid accumulating in these cells. For mounting and sealing the wall, prefabricated push-in elements are hammered in continuously and successively using a threshing device. It is advantageous for this to use a wide threshing helmet. If we attach importance to free cells over a great height, it is also advantageous that the element to be inserted has a special foot configuration which quickly results in the formation of a tampon.



   The elements to be inserted comprise, in their sealing chamber, a preferably square flat steel which is removably fixed in said chamber. Advantageously, the element to be inserted comprising the sealing chamber must be inserted in the direction of threshing, so that the next element, with the attachment element to be threaded which constitutes an empty chamber, can to be depressed

 <Desc / Clms Page number 6>

 by surrounding the edges of the free end zone and, thus, the sealing chamber. The square steel can then be removed from the sealing chamber and reused.



   The square free space thus obtained is then completely filled, over its entire height, with a sealing mass, preferably a mass of expandable plastic. The filling can be done with a thickening liquid, using high pressure injection lances, or with a malleable mass which is introduced in sections from bottom to top and packed using a punch. The infiltration paths existing at each attachment element are thus sealed.



   Discharges can be surrounded by this tight wall so that polluting substances cannot escape into the surrounding terrain.



   Other objects, advantages and characteristics of the present invention will emerge more clearly from the following detailed description of embodiments thereof, given by way of non-limiting example with reference to the appended drawings in which: FIG. 1 is a top view of a ramming element with, on one side, a threading fastening element and, on the other side, a fastening element comprising a flat steel in a sealing chamber, the FIG. 2 is a top view of a connection by fastening elements formed of two metallic Peiner fastening elements serving as threading fastening elements, and of a sealing chamber containing a flat steel,

   Figure 3 is a top view of a connection by fastening elements formed of a threaded fastening element and a sealing chamber containing an expandable sealing mass, Figure 4 is a view of above a watertight wall comprising a wall part provided with an angular configuration at 30 degrees on one side,

 <Desc / Clms Page number 7>

 Figure 5 is a top view of a sealed wall having a wall portion with an angular configuration at 30 degrees on each side, and Figure 6 is a top view of a sealed wall having a wall portion with 90 degree angular configuration.



   The push-in element 4 shown in FIG. 1 consists of a double T element 1, four intermediate Z-shaped profiles 2, a metal fastening element 3 provided at the club-shaped edges 10 of the free end zones 8 of the intermediate profiles in Z 2, and of a flat steel 13 provided in the sealing chamber 11 which is defined by the other club-shaped edges 10 of the free ends 8 of the intermediate profiles in Z 2 .



   The intermediate profiles in Z 2 are tightly connected to the edges 18 of the double T element 1 by solder joints 14, and define on both sides of the central branch 6 of the element 1 of the free cells 5. The solder joints 14 provided between the club-shaped edges 10 and the wings 21 of the attachment element 3 must be sealed from one end to the other. At their end zones 8, the intermediate sections in Z 2 are provided with weld joints 20 which need not necessarily be sealed.



   The threading attachment element 7 is located on the side of the insertion element 4 opposite the direction of threshing 9.



   FIG. 2 shows a connection by fastening elements between two push-in elements 4a, 4b, with which two metal fastening elements 23 reproduced by means of the removal of a wing-forming element are joined by welding at two points 14,20, at their lower surfaces 24.



   The weld joint 20 directed in the direction of threshing is not continuous or leaktight, unlike the weld joint 14 located at the other end of the lower surface 24.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   In the sealing chamber 11, which is defined by the club-shaped ends 10 of the two end zones 8 of the preceding push-in element 4b, there is a flat steel 13 which can be removed once the next push-in element 4a has been pushed. FIG. 3 shows connections by fastening elements comprising a sealing chamber 11 already filled with an expandable sealing mass 12. The metal fastening element 3 visible in the figure has a continuous and straight branch 22 which connects the domed wings 21 of the attachment element.



   FIGS. 4 to 6 show different zones of watertight wall comprising corner and elbow parts 16, 17, 17a which define different angles 28, 29.



   FIG. 4 shows an elbow portion 17a which makes it possible to obtain an angle 28 of 30 degrees. For this purpose, a short Z-shaped intermediate section 2a has been mounted on the double T element 1. The use of two intermediate Z-shaped sections 2a at different edges 18 of the rear surface 19 of the double element T 1 allows two angles 28 of 30 degrees (fig. 5) or an angle 29 of 90 degrees (fig.



  6), depending on the way in which the Z profiles 2a are welded to the edges 18 of the double-T element 1.


    

Claims (10)

REVENDICATIONS 1. Paroi étanche double formée de palplanches, en particulier pour l'étanchéité de décharges de déchets, utilisant des éléments en double T (1), des profilés intermédiaires en Z (2) et des éléments d'attache métalliques (3), étant précisé que les bords (10) des profilés intermédiaires en Z (2) ont une section transversale épaissie en forme de massue, qu'un bord (10) est coudé, et que les profilés intermédiaires en Z (2) sont reliés entre eux à l'aide des éléments d'attache métalliques (3), caractérisée en ce que la paroi d'étanchéité est construite à partir d'éléments à enfoncer par battage (4) préfabriqués raccordés les uns aux autres, en ce que chaque élément à enfoncer (4) se compose d'un élément en double T (1), de quatre profilés intermédiaires en Z (2) et d'un élément d'attache métallique (3), CLAIMS 1. Double watertight wall formed from sheet piles, in particular for sealing waste landfills, using double T elements (1), intermediate Z profiles (2) and metal fastening elements (3), being clarified that the edges (10) of the intermediate Z-shaped profiles (2) have a thickened cross-section in the shape of a club, that one edge (10) is bent, and that the intermediate Z-shaped profiles (2) are connected to each other by means of the metal fastening elements (3), characterized in that the sealing wall is constructed from prefabricated ramming elements (4) connected to each other, in that each element to be depressed (4) consists of a double T element (1), four intermediate Z profiles (2) and a metal fastening element (3), étant précisé que chacun des quatre profilés intermédiaires en Z (2) est relié de façon étanche, au niveau de l'un de ses bords (10), à un bord (18) de l'élément en forme de T (1) par un joint de soudure (14) étanche et continu, que les zones d'extrémité libres (8) de deux profilés intermédiaires en Z (2) qui ne sont pas reliées à l'élément en double T (1) sont appliquées l'une contre l'autre, par paires, en définissant des alvéoles fermées (5) de part et d'autre de la branche centrale (6) de l'élément en double T (1), que les bords (10) des zones d'extrémité libres (8) appliquées l'une contre l'autre sont coudés vers l'extérieur en définissant un certain écartement, et que sur un côté de l'élément à enfoncer (4), un élément d'attache (3) entourant les bords en forme de massues est relié aux profilés intermédiaires en Z (2)  it being specified that each of the four intermediate Z-shaped sections (2) is tightly connected, at one of its edges (10), to an edge (18) of the T-shaped element (1) by a sealed and continuous weld joint (14), that the free end zones (8) of two intermediate Z-shaped sections (2) which are not connected to the double-T element (1) are applied one against the other, in pairs, defining closed cells (5) on either side of the central branch (6) of the double-T element (1), as the edges (10) of the zones free ends (8) applied against each other are bent outwardly defining a certain spacing, and that on one side of the element to be inserted (4), a fastening element (3) surrounding the club-shaped edges is connected to the intermediate Z-shaped profiles (2) par des joints de soudure (14) étanches et continus, ledit élément d'attache (3) constituant un élément d'attache à enfiler (7), en ce qu'une chambre d'étanchéité (11) est définie entre l'élément d'attache à enfiler (7) d'un élément à enfoncer (4) et les zones d'extrémité libres (8) coudées introduites dans ledit <Desc/Clms Page number 10> élément d'attache (7), et en ce que la chambre d'étanchéité (11) est remplie d'une masse d'étanchéité (12).  by sealing and continuous sealing joints (14), said attachment element (3) constituting a threaded attachment element (7), in that a sealing chamber (11) is defined between the element of attachment to thread (7) of a push-in element (4) and the free end zones (8) bent introduced into said  <Desc / Clms Page number 10>  fastening element (7), and in that the sealing chamber (11) is filled with a sealing mass (12). 2. Paroi étanche selon la revendication 1, caractérisée en ce qu'elle présente des parties d'angle (16) et des parties de coude (17,17a).  2. Sealed wall according to claim 1, characterized in that it has corner parts (16) and elbow parts (17,17a). 3. Paroi étanche selon la revendication 2, caractérisée en ce que pour les parties de coude (17,17a), un ou plusieurs profilés intermédiaires en Z courts (2a) sont montés au niveau d'un bord (18) de l'élément en double T (1).  3. Sealed wall according to claim 2, characterized in that for the elbow parts (17,17a), one or more intermediate Z-shaped intermediate sections (2a) are mounted at an edge (18) of the element in double T (1). 4. Paroi étanche selon la revendication 2, caractérisée en ce que pour des parties d'angle (16), une paire de profilés intermédiaires en Z (2) est reliée de façon fixe et étanche aux bords (18) d'une aile (19) de l'élément en double T (1).  4. Watertight wall according to claim 2, characterized in that for corner parts (16), a pair of intermediate Z-shaped profiles (2) is fixedly and tightly connected to the edges (18) of a wing ( 19) of the double T element (1). 5. Paroi étanche selon l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisée en ce que les profilés intermédiaires en Z (2) sont reliés entre eux, au niveau de leurs zones d'extrémité libres (8) appliquées l'une contre l'autre, par des joints de soudure (20) non continus.  5. Watertight wall according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the intermediate Z-shaped sections (2) are interconnected, at their free end zones (8) applied one against the 'other, by solder joints (20) not continuous. 6. Paroi étanche selon l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisée en ce que l'élément d'attache métallique (3) a une configuration en H et se compose de deux ailes supérieures courbes (21) qui se font face et sont reliées entre elles par une branche droite (22).  6. Watertight wall according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the metal fastening element (3) has an H-shaped configuration and consists of two curved upper wings (21) which face each other and are interconnected by a straight branch (22). 7. Paroi étanche selon l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisée en ce que l'élément d'attache métallique (3) est défini par deux éléments d'attache métalliques en H (23) dans lesquels l'aile droite inférieure (24) n'est prévue que sur un côté de la branche droite (22), et qui sont reliés fermement entre eux de façon continue, à une extrémité, et de façon non continue, à l'autre extrémité.  7. Watertight wall according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the metallic fastening element (3) is defined by two metallic H-fastening elements (23) in which the lower right wing (24) is provided only on one side of the straight branch (22), and which are firmly connected together continuously, at one end, and non-continuously, at the other end. 8. Paroi étanche selon l'une quelconque des revendications 1 à 7, caractérisée en ce que la masse d'étanchéité (12) prévue dans la chambre d'étanchéité (11) est une masse d'étanchéité expansible. <Desc/Clms Page number 11>  8. Sealed wall according to any one of claims 1 to 7, characterized in that the sealing mass (12) provided in the sealing chamber (11) is an expandable sealing mass.  <Desc / Clms Page number 11>   9. Paroi étanche selon l'une quelconque des revendications 1 à 8, caractérisée en ce que la section transversale de la chambre d'étanchéité (11) est carrée.  9. Sealed wall according to any one of claims 1 to 8, characterized in that the cross section of the sealing chamber (11) is square. 10. Procédé pour la réalisation d'une paroi étanche selon l'une quelconque des revendications 1 à 9, caractérisé en ce que les éléments à enfoncer (4) pourvus chacun d'un acier plat carré continu (13) remplissant la chambre d'étanchéité ouverte (11) et fixé de façon détachable dans celle-ci, sont enfoncés par battage dans le sol de façon continue et successivement, à l'aide d'un casque de battage large, étant précisé que l'élément à enfoncer suivant (4a), avec son élément d'attache à enfiler (7), est enfoncé par battage de manière à entourer les bords (10) des zones d'extrémité libres (8) des profilés en Z (2) de l'élément à enfoncer précédent (4b), en ce que, une fois que l'élément à enfoncer suivant (4a) est enfoncé, l'acier plat (13) est retiré de la chambre d'étanchéité de l'élément à enfoncer précédent (4b),  10. A method for producing a sealed wall according to any one of claims 1 to 9, characterized in that the push-in elements (4) each provided with a continuous square flat steel (13) filling the chamber with open seal (11) and detachably fixed therein, are hammered into the ground continuously and successively, using a wide threshing helmet, it being specified that the element to be pushed in next ( 4a), with its threaded fastening element (7), is hammered in so as to surround the edges (10) of the free end zones (8) of the Z-profiles (2) of the element to be pushed in previous (4b), in that, once the next push-in element (4a) is pressed, the flat steel (13) is removed from the sealing chamber of the previous push-in element (4b), et en ce que la chambre d'étanchéité (11) est remplie de façon permanente d'une masse d'étanchéité (12) après que l'acier plat (13) a été retiré.  and in that the sealing chamber (11) is permanently filled with a sealing mass (12) after the flat steel (13) has been removed.
BE9300153A 1992-02-22 1993-02-17 Tight wall made of sheet piling and method for making the wall. BE1008197A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19924205455 DE4205455C1 (en) 1992-02-22 1992-02-22 Sealing wall of elements driven into ground for dumps - has performed elements welded fabrications, with connector at one side which slides over edge of neighbouring elements forming chamber

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1008197A3 true BE1008197A3 (en) 1996-02-13

Family

ID=6452346

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9300153A BE1008197A3 (en) 1992-02-22 1993-02-17 Tight wall made of sheet piling and method for making the wall.

Country Status (4)

Country Link
BE (1) BE1008197A3 (en)
DE (1) DE4205455C1 (en)
FR (1) FR2688245B1 (en)
NL (1) NL9300246A (en)

Families Citing this family (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19711242A1 (en) * 1997-03-18 1998-10-01 Krupp Ag Hoesch Krupp Compound lock and sheet pile
DE10246575A1 (en) * 2002-10-05 2004-05-13 Ströhl, Gerhard Method for upgrading flood protection earth dam by driving in interlocking steel plates into the top of the dam using a mobile rig
LU91043B1 (en) 2003-10-14 2005-04-15 Profilarbed Sa Beam for a retaining curtain.
FR2864122B1 (en) * 2003-12-18 2006-03-17 Cie Du Sol METHOD FOR PRODUCING BARRIERS FOR CONTROLLING UNDERGROUND WATER CIRCULATION AND BARRIER OBTAINED BY THIS METHOD
CN103498552B (en) * 2013-09-02 2016-08-17 杨玉喜 Cold-rolled forming section and preparation method thereof

Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL26869C (en) * 1900-01-01
NL32871C (en) * 1900-01-01
GB229329A (en) * 1924-02-15 1925-09-24 Ferdinand Rauwald Improved method of producing box moulds for concrete constructions
GB449454A (en) * 1935-03-07 1936-06-26 Krupp Ag Improvements in and relating to z-section sheet metal piles
DE2819737A1 (en) * 1978-05-05 1979-11-15 Salzgitter Peine Stahlwerke Z=section sheet piles for coffer-dam - have half-dovetail tongues on each edge aligning in same sense for coupling by double channel section
EP0264527A1 (en) * 1986-10-02 1988-04-27 Niederberg-Chemie GmbH Double-walled sealing for a ground barrier
EP0462043A1 (en) * 1990-06-13 1991-12-18 UNIMETAL, Société Anonyme Sheet pile with sealing means for its connection with another sheet pile

Family Cites Families (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2032112A5 (en) * 1969-02-19 1970-11-20 Wendel Sidelor
DE2233920A1 (en) * 1972-07-10 1974-01-24 Weill & Reineke Gmbh METHOD AND DEVICE FOR SEALING WET AND WATER-PRESSED JOINTS BY INJECTING A SEALING COMPOUND
DE7630402U1 (en) * 1976-09-29 1978-09-14 Acieries Reunies De Burbach-Eich- Dudelange S.A. Arbed, Luxemburg Z-SHAPED STEEL PILING PILE, IN PARTICULAR FOR COMBINED PILING WALL SYSTEMS
DE3815236A1 (en) * 1988-05-05 1989-11-23 Hoesch Stahl Ag METHOD FOR LOCKING PILE-WALL LOCKS

Patent Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL26869C (en) * 1900-01-01
NL32871C (en) * 1900-01-01
GB229329A (en) * 1924-02-15 1925-09-24 Ferdinand Rauwald Improved method of producing box moulds for concrete constructions
GB449454A (en) * 1935-03-07 1936-06-26 Krupp Ag Improvements in and relating to z-section sheet metal piles
DE2819737A1 (en) * 1978-05-05 1979-11-15 Salzgitter Peine Stahlwerke Z=section sheet piles for coffer-dam - have half-dovetail tongues on each edge aligning in same sense for coupling by double channel section
EP0264527A1 (en) * 1986-10-02 1988-04-27 Niederberg-Chemie GmbH Double-walled sealing for a ground barrier
EP0462043A1 (en) * 1990-06-13 1991-12-18 UNIMETAL, Société Anonyme Sheet pile with sealing means for its connection with another sheet pile

Also Published As

Publication number Publication date
DE4205455C1 (en) 1993-09-02
FR2688245A1 (en) 1993-09-10
FR2688245B1 (en) 1995-10-27
NL9300246A (en) 1993-09-16

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0392894A1 (en) Underground tubular construction and method for its construction
EP0833988B1 (en) Lightweight embankment
BE1008197A3 (en) Tight wall made of sheet piling and method for making the wall.
FR2564873A1 (en) WATERPROOFING METHOD AND DEVICE FOR THE PROTECTION AGAINST WATER OF INFILTRATION OF DISCHARGES
EP0295175A1 (en) Hollow structure with flat base plate
LU88367A1 (en) Waterproof claws for sheet piling
FR2656821A1 (en)
FR3107913A1 (en) ANTI-FLOODING DEVICE
FR2821105A1 (en) WATERPROOF AND RESISTANT WALL FOR THE CONSTRUCTION OF A TANK
FR2465032A1 (en) Retaining wall for earthworks - is made up of hollow elements stacked one on another and filled with ballast
FR2687711A1 (en) Method for constructing a building, such as an underground shelter, by assembly of prefabricated elements
FR2473085A1 (en) Mfr. of continuous concrete wall - is cast in sections using successive trenches containing overlapping reinforcing frames and transverse bulkheads
FR2536826A1 (en) Method for anchoring a submerged pipe, device for implementing it and the anchoring thus produced.
BE1008164A3 (en) Seal for claws pile.
FR2918357A1 (en) TANK, IN PARTICULAR CITERNE ENTERREE
FR2751353A1 (en) Method of constructing extended cavity walls
EP0034520A2 (en) Mining excavating process using the bord and pillar method
WO1997019871A1 (en) Method and containers for handling, processing and recycling waste
FR2933112A1 (en) SEAL BLOCK AND ASSOCIATED METHODS.
EP1553228B1 (en) Method of controlling the flow of water in an aquifer
BE887911R (en) PROCESS FOR SEALING GLASS GLASS CONSISTING OF SYNTHETIC SHEETS BY INTEGRATING STRUCTURE WITHOUT ADDING A SEAL
BE524731A (en)
FR2504178A1 (en) Partition for modular tank - has shape and mounting to withstand pressure without breaking seal
CH442404A (en) Method and installation for the construction of a passage under track and passage under track obtained by this process
FR2542780A1 (en) Method and device for improving the joint between successive panels of a reinforced concrete wall cast in the ground

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: PREUSSAG STAHL A.G.

Effective date: 19990228