BE1007234A3 - Process and device for engaging items of clothing in a calender - Google Patents

Process and device for engaging items of clothing in a calender Download PDF

Info

Publication number
BE1007234A3
BE1007234A3 BE9200725A BE9200725A BE1007234A3 BE 1007234 A3 BE1007234 A3 BE 1007234A3 BE 9200725 A BE9200725 A BE 9200725A BE 9200725 A BE9200725 A BE 9200725A BE 1007234 A3 BE1007234 A3 BE 1007234A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
carriage
linen
unloading
carriages
piece
Prior art date
Application number
BE9200725A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
B R M Ind
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by B R M Ind filed Critical B R M Ind
Priority to BE9200725A priority Critical patent/BE1007234A3/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1007234A3 publication Critical patent/BE1007234A3/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06FLAUNDERING, DRYING, IRONING, PRESSING OR FOLDING TEXTILE ARTICLES
    • D06F67/00Details of ironing machines provided for in groups D06F61/00, D06F63/00, or D06F65/00
    • D06F67/04Arrangements for feeding or spreading the linen
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06FLAUNDERING, DRYING, IRONING, PRESSING OR FOLDING TEXTILE ARTICLES
    • D06F95/00Laundry systems or arrangements of apparatus or machines; Mobile laundries 

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Chain Conveyers (AREA)

Abstract

Items of clothing (4) having a pre-determined shape, are each fastened by anedge (40) in a first pick-up area (41) to a roller carrier (5) which is takenup to a loading station (1) by drive means (6), then the loaded carrier (5)is lifted to a maximum pre-set height in such a way that the item of clothing(4) hanging from the carrier (5) no longer touches the ground. The carrier(5) is then displaced laterally up to a first unloading station (2) where theaforementioned item of clothing (4) is taken by the aforementioned edge (40)in a second pick-up area (42) located at its height, then the carrier (5) istaken down to the level of a second unloading station (3) located at apre-set distance from the first unloading station. At the second unloadingstation (3) the item of clothing (4) is unfastened from the roller carrierwhile holding the first pick-up area (41) in such a way that an edge portion(40) of the item of clothing (4) is stretched between the first and secondunloading stations (2, 3) after which the carrier is taken back to theloading station.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   PROCEDE ET DISPOSITIF D'ENGAGEMENT DE PIECES DE LINGE DANS UNE CALANDRE La présente invention se rapporte à un procédé pour préparer des pièces de linge afin de les engager dans une calandre, dans lequel les pièces de linge qui présentent une forme déterminée, sont transportées au moyen de chariots de transport guidés le long d'un rail en boucle fermée. 



  Il est bien connu de soumettre des pièces de linge dit de maison, comprenant notamment le linge de literie, de cuisine et de toilette, à l'action d'une calandre après le lavage afin de donner au linge un aspect net. 



  La calandre est une machine fonctionnant en continu. 



  On tente d'augmenter la rentabilité en faisant croître le nombre de pièces de linge traitées, notamment en augmentant la vitesse de la calandre. 



  Le problème consiste alors dans le fait qu'à partir d'un certain niveau de vitesse de la calandre, l'alimentation de celle-ci doit pouvoir suivre. Or, s'agissant de pièces de linge individuelles, l'alimentation n'est pas continue. Il peut donc y avoir des temps morts lors de l'alimentation de la calandre. Ceci fait baisser la rentabilité. 



  L'invention a pour but de remédier à cet inconvénient. A cette fin, dans le procédé suivant l'invention, on saisit à un poste de chargement, à partir d'un tas de linge de maison, une pièce de linge par un bord en une première zone de saisie, on accroche le bord précité par la première zone de saisie à un chariot de trans- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 port qui est amené à hauteur du poste de chargement précité par des moyens d'entraînement, le chariot chargé est déplacé de manière à l'élever jusqu'à une hauteur maximale prédéterminée de manière que la pièce de linge suspendue au chariot ne touche plus le sol, ensuite le chariot est déplacé latéralement jusqu'à hauteur d'un deuxième poste au déchargement, lequel saisit la pièce de linge précitée par le bord de celle-ci à une deuxième zone de saisie située à sa hauteur,

   ensuite le chariot est déplacé de manière à le faire descendre jusqu'à hauteur d'un troisième poste de déchargement posté à une distance déterminée du deuxième poste de déchargement, on décroche alors du troisième poste la pièce de linge du chariot de transport tout en maintenant la première zone de saisie de manière qu'une portion de bord de la pièce de linge soit tendue entre les deuxième et troisième postes, et ensuite le chariot est ramené au poste de chargement. 



  D'autres aspects du procédé suivant l'invention sont définis dans les sous-revendications 2 à 6. 



  L'invention se rapporte également à un dispositif pour la mise en oeuvre du procédé défini ci-dessus. Le dispositif comprend un rail de guidage en boucle fermée pour le guidage des chariots de transport, des moyens d'entraînement, des chariots de transport et des moyens de commande destinés à régler l'entraînement des chariots.

   Suivant l'invention, le rail de guidage est constitué d'une portion de chargement agencée pour élever les chariots, d'une portion de transport agencée pour le déplacement latéral des chariots, d'une portion de déchargement agencée pour abaisser les chariots et d'une portion de retour agencée pour permettre la ramenée des chariots au poste de chargement, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 chacune des portions de rail présentant une inclinaison déterminée, et les moyens de commande sont reliés aux moyens d'entraînement par des moyens de liaison. 



  D'autres aspects du dispositif suivant l'invention sont définis dans les sous-revendications 8 à 16. 



  Des avantages et particularités supplémentaires du procédé et du dispositif suivant l'invention ressortiront de la description plus détaillée de l'invention donnée ci-après, à titre d'exemple, à l'aide des dessins annexés. 



  Les figures 1 à 3 représentent différentes étapes du procédé suivant l'invention. 



  La figure 4 représente une vue en détail agrandi d'une partie d'un dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant l'invention. 



  La figure 5 illustre une vue en perspective d'un chariot associé à une section de rail utilisé dans le dispositif suivant l'invention. 



  La figure 6 représente un autre mode de réalisation du dispositif suivant l'invention. 



  De manière générale, l'invention se rapporte à un procédé et à un dispositif d'engagement de pièces de linge dans une calandre. Les pièces de linge en question consistent principalement en ce que l'on appelle du linge de maison, c'est-à-dire du linge destiné à la literie (draps, taies d'oreiller), à la table, à la cuisine (essuis de cuisine, nappes, serviettes) et à la toilette (serviettes et tapis de bain), en particulier en blanchisserie de milieu hospitalier (à cet égard, le linge considéré comprend également des alaises hospitalières). 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 Il apparaît de la figure 1 que le dispositif suivant l'invention comprend principalement un rail de guidage 10 en boucle fermée.

   Le rail de guidage 10 présente un profil approprié pour permettre un guidage commode d'organes de transport 5 destinés au transport de pièces de linge 4 entre un poste de chargement 1 à une extrémité du dispositif et des postes de déchargement 2,3 à une autre extrémité de celui-ci. L'organe de transport 5 consiste de préférence en un chariot mobile qui est déplaçable sur des moyens de déplacement 53 coopérant intimement avec une surface de guidage 107 du rail de guidage 10. La surface de guidage 107 est tournée vers l'intérieur du rail 10. 



  Il s'agit avantageusement d'un monorail suspendu constitué d'une portion de chargement 101, d'une portion de transport latéral 102, d'une portion de déchargement 103 et d'une portion de retour 104. Les portions 101 à 104 se rattachent l'une à l'autre en des zones de jonction 112,122, 134,141 présentant une allure sensiblement coudée et elles sont agencées pratiquement suivant un quadrilatère s'étendant verticalement par rapport au sol de façon que les portions de transport latéral 102 et de déchargement 103 soient agencées au-dessus de la portion de retour 104. Le rail de guidage 10 peut s'étendre dans un même plan vertical.

   Cependant, dans des modes de réalisation préférés suivant l'invention, le rail de guidage 10 s'étend principalement suivant deux plans verticaux formant entre eux un angle a de 90  par exemple comme illustré sur les figures 1 à 3, ou de 180  comme illustré sur la figure 6. Cette disposition en angle autour d'un axe vertical A permet de réduire considérablement l'encombrement du dispositif suivant l'invention. Il est entendu que d'autres angles a sont également envisagea- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   bles   dans le cadre de la présente invention, en fonction de la configuration des lieux dans lesquels le dispositif suivant l'invention doit être installé. 



  Le rail de guidage 10 est suspendu au moyen d'un poteau de suspension central 13 placé à hauteur de l'axe A précité. Le rail de guidage 10 est fixé au poteau de suspension 13 en deux zones de fixation supérieure 122 et inférieure 144 situées dans l'axe A respectivement sur la portion de transport latéral 102 et la portion de retour 104. Dans le cas du rail gauchi sur un angle a précité, les zones 122 et 144 du rail 10 sont également coudées ainsi qu'il ressort des figures 1 à 3 et 6. Avantageusement, le poteau 13 présente à son extrémité libre deux bras de suspension latéraux 131,132 lesquels s'étendent chacun au-dessus et suivant la portion 102 du rail, de part et d'autre de la zone de fixation supérieure 122 précitée. 



  D'autres points d'appui pour le dispositif sont encore prévus. Ainsi, la portion de chargement 101 du rail 10 est intégrée dans un montant d'ascension 15 lequel prend appui sur le sol. La portion de déchargement 103 aboutit dans un montant de fin de course 16 qui prend également appui sur le sol, la zone de rattachement 134 entre les portions de déchargement 103 et de retour 104 étant intégrée dans ledit montant de fin de course 16. 



  De préférence, une gaine 11 est prévue autour de la portion de retour 104 du rail. La gaine par exemple métallique 11 assure une circulation sans entrave des chariots 5 le long de la portion de retour 104 du rail 10. Afin d'assurer une stabilité de fixation renforcée du poteau de suspension 13 à la zone de fixation inférieure 144 du rail 10, un caisson 12 est 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 agencé à chevauchement sur la gaine 11 à hauteur de la zone de fixation inférieure 144. La liaison du poteau au système de rail par l'intermédiaire du caisson 12 est en outre plus commode. 



  Une ouverture 110 représentée sur la figure 4 est avantageusement prévue dans une face latérale de la gaine 11, par exemple en aval de la zone de fixation inférieure 144, de manière à permettre un accès à l'intérieur de la gaine 11 pour une intervention directe en cas de mauvais fonctionnement, tel un ratage par l'un des chariots 5 du coude 144. 



  Le montant d'élévation 15 présente avantageusement un angle par rapport à la verticale, lequel angle est compris de préférence entre 10 et 30 . Ceci permet d'éviter qu'après le chargement de pièces de linge 4 sur les chariots 5, des pièces de linge se succédant ne s'entremêlent et ne provoquent ultérieurement une perturbation en cours de route, pouvant entraîner une interruption du processus, voire même une déchirure d'une pièce de linge. 



  La portion de transport latéral 102 du rail 10 présente avantageusement une inclinaison y par rapport au montant d'élévation 15 telle que le chariot 5 passe sans encombre du montant 15 à la portion 102 du rail 10 entraîné par son propre poids et celui de la pièce de linge 4 qu'il transporte. La portion précitée 102 présente en outre avantageusement au moins une inclinaison par rapport à l'horizontale telle que le chariot se déplace latéralement le long de la portion de rail 102 par son propre poids et par celui de la pièce de linge 4 qu'il transporte. Il en va de même pour la portion de retour 104 du rail 10. Ainsi, l'inclinaison 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 6 de la portion de retour 104 par rapport à l'horizontale est comprise de préférence entre 2  et 15 . 



  La hauteur du montant d'élévation 15 est au moins telle qu'une suspension entièrement libre des pièces de linge 4 transportées soit assurée tout le long de la portion de transport latéral 102 du rail 10 en tenant compte de l'inclinaison y de cette portion. 



  La largeur de la portion de déchargement 103 du rail 10 est avantageusement prévue de manière à assurer aux opérateurs des deuxième et troisième postes de déchargement 2,3 une position ergonomique pour la saisie des pièces de linge 4, ainsi qu'il sera exposé de manière plus détaillée ci-après, tout en tenant compte de l'inclinaison E de la portion de rail précitée 103 par rapport à la verticale. L'inclinaison E précitée de la portion de rail 103 est comprise de préférence entre   40  et 60 ,   de façon à assurer une descente accélérée de l'ensemble formé par le chariot 5 et sa charge de linge 4. 



  Le montant d'élévation 15 enveloppe des moyens d'entraînement 6 (voir figure 4) pour les organes de transport 5. Les moyens d'entraînement 6 comprennent une courroie par exemple segmentée 61 qui est agencée pour circuler en boucle fermée à l'intérieur du montant d'élévation au dos de la portion de chargement 101 du rail 10. 



  Un moteur d'élévation 62 est prévu à l'extrémité supérieure du montant d'élévation pour actionner la courroie 61. Celle-ci est pourvue sur sa face orientée vers l'extérieur d'un certain nombre d'ergots 63, répartis uniformément sur la courroie 61, lesquels s'étendent pratiquement transversalement à la courroie 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 61 sur une distance suffisante pour entraîner l'organe de transport 5. En outre, comme il apparaît sur la figure 4, un disque rotatif 65 est agencé à hauteur de la zone de rattachement 141 précitée. Le disque rotatif 65 est pourvu sur l'une de ses faces d'un organe d'entraînement 66, par exemple une tige perpendiculaire à la face précitée.

   Le disque rotatif 65 possède avantageusement un diamètre parfaitement adapté à la courbure du rail 10 dans la zone de rattachement 141 de façon à assurer un bon contact entre le pourtour du disque rotatif 65 et le rail 10. Des moyens de rotation 67, par exemple un moteur à un tour sont prévus pour entraîner le disque rotatif 65. 



  Par ailleurs, des premier et deuxième détecteurs de présence 21,23, par exemple de cellules photoélectriques, sont prévus à des emplacements ergonomiques en regard des premier et troisième postes 1,3. Les détecteurs précités sont en liaison 36 avec des moyens de commande 30, par exemple un ordinateur, destinés à régler l'entraînement des chariots 5. Les moyens de commande précités 30 permettent d'imposer automatiquement un rythme de travail et de calculer la vitesse imposée en fonction de la dimension des pièces de linge chargées. 



  Dans le cas de traitement de pièces de linge de plus petite dimension comme des taies d'oreiller, un poste de déchargement intermédiaire 32 supplémentaire est prévu pratiquement à mi-chemin entre les deuxième et troisième postes de déchargement 2,3. 



  Un détecteur de proximité pour le moteur un tour (non représenté) est encore avantageusement prévu en regard de celui-ci le long du montant d'élévation 15. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



  En aval du détecteur de présence 21 du chariot au chargement, il est prévu des moyens de dégagement du chariot 5, par exemple un switch à aiguilles, non représenté. 



  Une calandre 7 est représentée sur les figures 1 à 3 en agencement parallèle avec la portion de déchargement du rail suivant l'invention. La calandre 7 est avantageusement pourvue d'un détecteur 71, par exemple un photodétecteur, lequel est en liaison avec le dispositif d'engagement. 



  Ainsi, la calandre est agencée de manière ergonomique par rapport aux opérateurs aux postes de déchargement 2,3. Il en résulte que ces opérateurs sont en mesure à la fois de décharger les pièces de linge 4 du dispositif d'engagement suivant l'invention et d'engager les pièces de linge déchargées 4 dans la calandre 7. 



  En outre, un système de défrippage est avantageusement intégré à la calandre 7. Le système de défrippage est ainsi monté directement sur la ou les bande (s) d'engagement 70 de la calandre 7 selon qu'on prévoit la manipulation de pièces de linge 4 de petite taille avec utilisation du poste de déchargement intermédiaire précité 32. Avantageusement, le système de défrippage est escamotable automatiquement grâce à l'agencement d'un bouton approprié. 



  La figure 5 illustre un organe de transport 5 pouvant être utilisé dans le dispositif d'engagement suivant l'invention. Il consiste avantageusement en un chariot déplaçable sur galets 53 agencées par doubles paires, les centres des galets 53 formant les sommets d'un rectangle. Les dimensions et la forme du chariot 5 sont conçues pour être parfaitement adaptées au rail 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de guidage précité 10 et assurer ainsi impeccablement sa fonction de mobile, mais également pour assurer de manière irréprochable sa fonction de transporteur des pièces de linge. Le chariot présente ainsi un profil en T aux branches latérales 51,52 duquel les galets 53 sont agencés par paires comme illustré sur la figure 5.

   Le chariot 5 présente par ailleurs un corps central 50 s'étendant longitudinalement et sur lequel est agencé un moyen de pinçage 55, par exemple un levier pivotable autour d'un axe de pivotement. Des moyens de rappel 57 sont avantageusement prévus pour ramener le levier dans sa position de repos, telle qu'illustrée sur la figure 5. L'emplacement de la fixation du moyen de pinçage 55 sur le corps central précité 50 est prévu de manière telle qu'il reste, sur le corps 50, une zone d'extrémité présentant une surface d'appui suffisante pour assurer un pinçage sûr de la pièce de linge 4 à charger. 



  Une butée latérale 54 en matière synthétique à coefficient d'amortissement élevé est avantageusement prévue sur l'extrémité de l'une des branches latérales 51,52 du chariot. La butée latérale 54 permet de réduire considérablement l'impact des chocs lorsqu'un chariot 5 vient à heurter celui qui le précède le long du rail. Grâce à la butée latérale 54, le bruit dû aux chocs se trouve également fort atténué. 



  Le rail de guidage 10 qui est illustré sur la figure 5, est profilé à paroi mince en section pratiquement rectangulaire dont l'une des faces présente une fente centrale 108 sur toute sa longueur de manière à permettre le passage du corps du chariot par sa tête 51, 52. La fente 108 délimite deux ailes attenantes 107. La largeur des ailes 107 correspond sensiblement à 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 celle des galets 53 du chariot 5. La largeur de la fente 108 est avantageusement prévue de manière à laisser un certain jeu pour de légers mouvements latéraux du chariot 5. Cela permet d'éviter un blocage intempestif du chariot 5.

   L'effet de jeu est encore amélioré en conférant aux parois du profilé de rail, qui sont adjacentes à la paroi fendue, une légère inclinaison orientée vers la fente définissant ainsi une portion évasée 109 comme visible sur la figure 5. 



  Ladite portion évasée 109 est destinée à reprendre un léger mouvement en inclinaison du chariot et donc des galets 53. 



  Les différentes étapes du procédé d'engagement de pièces de linge 4 dans la calandre 7 sont décrites à l'aide des figures 1 à 3. Trois opérateurs se tiennent l'un au poste de chargement 1 de pièces de linge 4 situé à hauteur du montant d'élévation 15, les deux autres aux postes de déchargement 2 et 3 des pièces de linge, chacun des opérateurs de déchargement étant posté à une extrémité de la portion de déchargement 103 du rail de guidage 10 des chariots de transport de linge 5. Les opérateurs considérés aux postes 1,2 et 3 sont ici humains mais ils pourraient être remplacés par des robots effectuant des tâches analogues. 



  L'un des multiples chariots 5 agencés dans le circuit du rail 10 se présente à l'opérateur au poste de chargement 1, de préférence à une hauteur ergonomique pour l'opérateur, c'est-à-dire pratiquement à hauteur des mains lorsque les avant-bras sont repliés, comme illustré sur les figures 1 à 3. Pendant ce temps, ledit opérateur saisit une pièce de linge 4 en une zone de saisie située au bord 40 de la pièce de linge 4 lequel est facilement repérable. La saisie par l'opérateur 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 s'effectue de préférence directement à partir d'un tas de linge 45, communément appelé gâteau, provenant des installations de lavage et placé à portée immédiate de l'opérateur au chargement ainsi qu'il ressort des figures 1 à 3.

   Cette préhension directe de pièces de linge 4 dans le gâteau 45 permet d'éviter une préparation préalable des pièces de linge 4 et un démêlage préalable de celles-ci n'est donc plus requis. Dans le cas le plus courant en milieu hospitalier, les pièces de linge 4 à calandrer sont sensiblement rectangulaires et présentent dès lors quatre coins 41,42, 43, 44. L'opérateur au poste de chargement 1 saisit l'un quelconque des coins 41,42, 43,44, dans l'exemple illustré le coin 41, formant ainsi la zone de saisie précitée et le tient prêt au chargement sur le chariot 5. 



  Dans le même temps, le chariot est mis en état de chargement. Dans le présent exemple, la patte de pin- çage 55 du chariot 5 est amenée à l'état d'ouverture par la pression exercée par un piston d'ouverture, par exemple à déplacement linéaire, sur l'extrémité libre 58 de la patte de pinçage 55, l'extrémité opposée 59 de la patte 55 étant ainsi amenée à pivoter à partir de la position de repos en appui contre la languette de support 50 du chariot 5 telle qu'illustrée sur la figure 5, jusqu'à une position écartée permettant à l'opérateur au poste 1 d'insérer une pièce de linge entre la patte de pinçage 55 et la languette de support 50.

   L'état d'ouverture de la patte de pinçage se prolonge pendant un temps de chargement prédéterminé au cours duquel l'opérateur 1 insère le coin saisi 41 de la pièce de linge 4 entre la patte de pinçage 55 et la languette de support 50 du chariot 5. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 Lorsque le temps de chargement précité est écoulé, la patte de pinçage 55 se referme sur la languette de support 50 du chariot 5 serrant ainsi la pièce de linge 4 à hauteur du coin 41. Le chariot 5 ainsi chargé est alors levé le long de la portion 101 du rail de guidage 10 par le déplacement de la courroie 61, les ergots 63 agencés sur celle-ci exerçant une poussée sur la branche latérale 51 orientée vers le bas.

   Cette opération de chargement est répétée à un rythme imposé par les moyens de commande 30, calculant la cadence notamment sur la dimension des pièces de linge 4 traitées et sur la vitesse de calandrage. A cet égard, la position ergonomique des opérateurs leur permet de maintenir des cadences élevées. 



  Entre deux chariots successifs 5 et chargés comme décrit ci-dessus, on prévoit un espace suffisant comme visible sur les figures 1 à 3, de façon à éviter un mêlage entre les pièces de linge 4 successivement chargées. En s'élevant progressivement jusqu'au sommet de la portion 101 du rail, la pièce de linge 4 se déploie et finit par pendre complètement. Le chariot 5 franchit le coude 112 entraîné par un effet d'inertie de son propre poids et de celui de la pièce de linge 4 qu'il transporte et bascule ainsi d'une position pratiquement horizontale à une position pratiquement verticale sur la portion 102 du rail.

   Le chariot 5 est ensuite déplacé latéralement le long du rail de guidage 10 jusqu'au premier poste de déchargement 2, uniquement sous l'effet de son propre poids et de celui de la pièce de linge 4 grâce à l'inclinaison de la portion 102 comme décrit précédemment. Le chariot 5 est ensuite arrêté pour une première phase de déchargement. Ainsi qu'il ressort de la figure 1, l'opérateur au poste de déchargement 2 saisit alors l'un des 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 coins 42,43 adjacents au premier coin déjà saisi 41, de préférence celui qui se trouve à sa hauteur, c'est- à-dire le coin 42 dans l'exemple illustré sur les figures 1 à 3. 



  Comme le montre la figure 2, le chariot 5 poursuit ensuite sa course descendante le long de la portion 103 du rail sous l'effet de son propre poids et de celui de la pièce de linge 4, le premier coin saisi 41 restant maintenu accroché au chariot 5. A hauteur de l'opérateur au poste de déchargement 3, le chariot 5 s'arrête pour y être déchargé de la pièce de linge 4 par l'opérateur. A cette fin, la patte de pinçage 55 est amenée en position d'ouverture pendant un temps de déchargement prédéterminé, de manière analogue à cidessus. Les opérateurs aux postes de déchargement 2 et 3 tendent la pièce de linge 4 ainsi déchargée depuis leurs postes respectifs.

   Il y a lieu de noter ici qu'un avantage du procédé et du dispositif suivant l'invention réside dans la cinématique du système par lequel les pièces de linge 4 sont automatiquement déployées pour les deux opérateurs aux postes de déchargement 2 et 3. 



  A partir de cet instant, la pièce de linge 4 est prête au calandrage. Comme illustré sur la figure 3, les opérateurs aux postes 2 et 3 engagent le bord d'attaque 40 entre les coins saisis 41,42 dans la calandre 7 sur la piste de calandrage 70. Avantageusement, la pièce de linge 4 ainsi engagée est en outre soumise à un défrippage dans la calandre 7. On remarquera ici que l'engagement manuel dans le système de défrippage reste possible sans aucune manipulation, par accès direct à la piste de calandrage 70. 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 Après déchargement de la pièce de linge qu'il transporte, le chariot 5 est ramené au poste de chargement à l'entrée du dispositif d'engagement, en passant par le montant de fin de course 16 entourant la zone de rattachement 134 et par la portion de retour 104 du rail 10.

   Particulièrement ici, le profil donné au rail de guidage 10 et le jeu prévu entre la tête du chariot 5 et le profil de rail 10 décrit précédemment s'avèrent très avantageux surtout à hauteur du coude 144. En effet, dans cette portion le chariot 5 est libéré de sa charge et il est donc plus léger. L'effet d'inertie permettant le passage des coudes s'en trouve donc réduit ce qui peut conduire à une certaine instabilité dans le mouvement du chariot 5 au moment de la traversée du coude 144. Le profil de rail 10 et le jeu prévu, comme illustré sur la figure 5, permettent de légers écarts latéraux du chariot 5 sans que celui-ci ne se bloque dans le rail de guidage 10. 



  A l'extrémité aval de la portion de retour 104 du rail 10, le chariot arrive à un distributeur de chariot, par exemple un étrier 28, lequel se trouve en amont du plateau d'amorce rotatif 65. L'étrier de distribution 28 ne laisse passer qu'un chariot à la fois à intervalle prédéterminé. Le chariot 5 ainsi isolé est ensuite amené au moteur un tour 67, lequel engage le chariot isolé dans le montant d'élévation 15 en entraînant la zone d'extrémité de la languette 50 du chariot au moyen de la tige d'entraînement 66. Le chariot 5 engagé dans le montant d'élévation 15 est amené jusqu'au poste de chargement en regard de l'opérateur au poste de chargement 1 par le déplacement de la courroie 61 commandé par le moteur d'élévation 62. 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



  L'opération d'entraînement est répétée pour chaque chariot consécutif 5 et elle dure le temps d'une rotation complète sur   360  de   la tige d'entraînement 66. Pendant l'accomplissement des rotations complètes se forme une accumulation 69 de chariots vides 5 en attente comme visible sur la figure 4. Cette accumulation de chariots vides permet d'assurer une amenée régulière de chariots 5 au poste de chargement. 



  Le moteur un tour 67 est avantageusement pourvu d'un détecteur de proximité (non représenté) indiquant le moment où le moteur a accompli un tour complet de 3600. 



  Au poste de chargement proprement dit, la photocellule de détection 21 détecte la présence d'un chariot 5. 



  Lorsqu'un chariot 5 est détecté, un signal de détection est engendré et il est envoyé à un piston d'ouverture commandant l'ouverture du chariot 5 en agissant sur la patte de pinçage 58 suivant le processus décrit précédemment. La fermeture du chariot 5   (c'est-   à-dire l'état de repos) après chargement de celui-ci comme décrit plus haut, est assurée par exemple par un contact à aiguilles interrompant l'action du piston d'ouverture. La ramenée de la patte de pinçage 58 en position de fermeture proprement dire est avantageusement effectuée par les moyens de rappel précités 57. Après un temps déterminé réglable, par exemple sur un clavier automatique, suivant la fermeture, le moteur d'élévation 62 est lancé.

   L'opération de chargement est ainsi répétée à la cadence imposée par les moyens de commande précités 30 de façon à former une accumulation 49 de chariots chargés 5. Cette accumulation 49 constitue une réserve de chariots 5 en attente de déchargement, qui permet d'assurer une parfaite régula- 

 <Desc/Clms Page number 17> 

   rité   d'amenée aux postes de déchargement, ce qui augmente considérablement l'efficacité du procédé d'engagement suivant l'invention. 



  Le procédé suivant l'invention ainsi que le dispositif pour la mise en oeuvre de celui-ci s'avèrent particulièrement intéressant pour les pièces de linge possédant un format standard, tel que celui que l'on rencontre dans le linge hospitalier (les draps principalement rectangulaires et les taies). En effet, il y a dans ce cas une très grande quantité de linge à traiter en un minimum de temps et une automatisation aussi poussée que possible s'avère ici indispensable. Dans ce contexte, un aspect particulièrement avantageux du procédé suivant l'invention réside dans la grande souplesse obtenue grâce au repérage aléatoire des coins 41,42, 43,44, résultant en un gain de temps considérable tout en éliminant le risque d'erreur à la sélection d'un coin.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a process for preparing pieces of linen in order to engage them in a calender, in which the pieces of linen which have a determined shape, are transported to the by means of transport carts guided along a closed loop rail.



  It is well known to subject pieces of household linen, including bedding, kitchen and bathroom linen, to the action of a calender after washing in order to give the linen a clean appearance.



  The grille is a continuously operating machine.



  We are trying to increase profitability by increasing the number of pieces of laundry treated, in particular by increasing the speed of the calender.



  The problem then consists in the fact that from a certain level of speed of the grille, the supply thereof must be able to follow. However, in the case of individual pieces of linen, the supply is not continuous. There may therefore be dead times during the feeding of the grille. This lowers profitability.



  The invention aims to remedy this drawback. To this end, in the process according to the invention, a piece of linen is grabbed at a loading station from a pile of household linen by an edge in a first input zone, the above-mentioned edge is hooked through the first entry area to a transport trolley

 <Desc / Clms Page number 2>

 port which is brought up to the aforementioned loading station by drive means, the loaded cart is moved so as to raise it to a predetermined maximum height so that the piece of laundry hanging from the cart no longer touches the floor, then the carriage is moved laterally to the height of a second unloading station, which grabs the aforementioned piece of laundry by the edge of it at a second gripping area located at its height,

   then the carriage is moved so as to bring it down to the height of a third unloading station posted at a determined distance from the second unloading station, the piece of linen is then taken off from the third carriage while maintaining the first input area so that an edge portion of the piece of laundry is stretched between the second and third stations, and then the carriage is returned to the loading station.



  Other aspects of the process according to the invention are defined in subclaims 2 to 6.



  The invention also relates to a device for implementing the method defined above. The device comprises a closed loop guide rail for guiding the transport carriages, drive means, transport carriages and control means intended to regulate the drive of the carriages.

   According to the invention, the guide rail consists of a loading portion arranged to raise the carriages, a transport portion arranged for the lateral movement of the carriages, an unloading portion arranged to lower the carriages and d '' a return portion arranged to allow the trolleys to be brought back to the loading station,

 <Desc / Clms Page number 3>

 each of the rail portions having a determined inclination, and the control means are connected to the drive means by connection means.



  Other aspects of the device according to the invention are defined in subclaims 8 to 16.



  Additional advantages and particularities of the method and of the device according to the invention will emerge from the more detailed description of the invention given below, by way of example, with the aid of the appended drawings.



  Figures 1 to 3 show different steps of the method according to the invention.



  FIG. 4 represents an enlarged detail view of part of a device for implementing the method according to the invention.



  FIG. 5 illustrates a perspective view of a carriage associated with a section of rail used in the device according to the invention.



  FIG. 6 represents another embodiment of the device according to the invention.



  In general, the invention relates to a method and a device for engaging pieces of laundry in a calender. The items of linen in question consist mainly of what is called household linen, i.e. linen intended for bedding (sheets, pillowcases), at the table, in the kitchen ( kitchen towels, tablecloths, towels) and toiletries (towels and bath mats), in particular in hospital laundry (in this regard, the linen considered also includes hospital draw sheets).

 <Desc / Clms Page number 4>

 It appears from Figure 1 that the device according to the invention mainly comprises a guide rail 10 in closed loop.

   The guide rail 10 has a suitable profile to allow convenient guidance of transport members 5 intended for the transport of laundry items 4 between a loading station 1 at one end of the device and unloading stations 2,3 at another end of it. The transport member 5 preferably consists of a mobile carriage which is movable on displacement means 53 cooperating intimately with a guide surface 107 of the guide rail 10. The guide surface 107 is turned towards the inside of the rail 10 .



  It is advantageously a suspended monorail consisting of a loading portion 101, a lateral transport portion 102, an unloading portion 103 and a return portion 104. The portions 101 to 104 are attach to each other at junction zones 112, 122, 134, 141 having a substantially bent appearance and they are arranged practically in a quadrilateral extending vertically with respect to the ground so that the lateral transport 102 and unloading 103 portions are arranged above the return portion 104. The guide rail 10 can extend in the same vertical plane.

   However, in preferred embodiments according to the invention, the guide rail 10 extends mainly along two vertical planes forming between them an angle a of 90 for example as illustrated in Figures 1 to 3, or 180 as illustrated in FIG. 6. This angle arrangement around a vertical axis A makes it possible to considerably reduce the size of the device according to the invention. It is understood that other angles a are also envisaged.

 <Desc / Clms Page number 5>

   in the context of the present invention, depending on the configuration of the places in which the device according to the invention must be installed.



  The guide rail 10 is suspended by means of a central suspension post 13 placed at the height of the above-mentioned axis A. The guide rail 10 is fixed to the suspension post 13 in two upper 122 and lower 144 fixing zones located in the axis A respectively on the lateral transport portion 102 and the return portion 104. In the case of the warped rail on an angle aforementioned, the zones 122 and 144 of the rail 10 are also bent as shown in Figures 1 to 3 and 6. Advantageously, the post 13 has at its free end two lateral suspension arms 131,132 which each extend above and along the portion 102 of the rail, on either side of the above-mentioned upper fixing zone 122.



  Other support points for the device are also provided. Thus, the loading portion 101 of the rail 10 is integrated in an amount of ascent 15 which bears on the ground. The unloading portion 103 ends in an end-of-travel upright 16 which also bears on the ground, the connection zone 134 between the unloading 103 and return 104 portions being integrated in said end-of-travel upright 16.



  Preferably, a sheath 11 is provided around the return portion 104 of the rail. The sheath, for example metallic 11, ensures unhindered movement of the carriages 5 along the return portion 104 of the rail 10. In order to ensure enhanced fixing stability of the suspension post 13 to the lower fixing zone 144 of the rail 10 , a box 12 is

 <Desc / Clms Page number 6>

 arranged overlapping on the sheath 11 at the level of the lower fixing zone 144. The connection of the post to the rail system via the box 12 is also more convenient.



  An opening 110 shown in FIG. 4 is advantageously provided in a lateral face of the sheath 11, for example downstream of the lower fixing zone 144, so as to allow access to the interior of the sheath 11 for direct intervention in the event of a malfunction, such as a failure by one of the carriages 5 of the elbow 144.



  The elevation upright 15 advantageously has an angle relative to the vertical, which angle is preferably between 10 and 30. This makes it possible to avoid that, after the loading of pieces of linen 4 on the carriages 5, successive pieces of linen do not intermingle and subsequently cause a disturbance along the way, which could cause an interruption of the process, or even a tear in a piece of laundry.



  The lateral transport portion 102 of the rail 10 advantageously has an inclination y relative to the elevation upright 15 such that the carriage 5 passes smoothly from the upright 15 to the portion 102 of the rail 10 driven by its own weight and that of the part. of linen 4 which it carries. The aforementioned portion 102 also advantageously has at least one inclination relative to the horizontal such that the carriage moves laterally along the rail portion 102 by its own weight and by that of the piece of linen 4 which it carries . The same applies to the return portion 104 of the rail 10. Thus, the inclination

 <Desc / Clms Page number 7>

 6 of the return portion 104 relative to the horizontal is preferably between 2 and 15.



  The height of the elevation upright 15 is at least such that a completely free suspension of the pieces of linen 4 transported is ensured along the lateral transport portion 102 of the rail 10 taking account of the inclination y of this portion .



  The width of the unloading portion 103 of the rail 10 is advantageously provided so as to provide the operators of the second and third unloading stations 2,3 with an ergonomic position for gripping the laundry items 4, as will be explained so more detailed below, while taking into account the inclination E of the aforementioned rail portion 103 relative to the vertical. The above-mentioned inclination E of the rail portion 103 is preferably between 40 and 60, so as to ensure an accelerated descent of the assembly formed by the carriage 5 and its load of linen 4.



  The upright 15 surrounds the driving means 6 (see FIG. 4) for the transport members 5. The driving means 6 comprise a belt, for example segmented 61 which is arranged to circulate in a closed loop inside the amount of elevation at the back of the loading portion 101 of the rail 10.



  An elevation motor 62 is provided at the upper end of the elevation upright to actuate the belt 61. The latter is provided on its face facing outward with a number of lugs 63, uniformly distributed over the belt 61, which extend practically transversely to the belt

 <Desc / Clms Page number 8>

 61 over a distance sufficient to drive the transport member 5. In addition, as it appears in FIG. 4, a rotary disc 65 is arranged at the height of the above-mentioned attachment zone 141. The rotary disc 65 is provided on one of its faces with a drive member 66, for example a rod perpendicular to the aforementioned face.

   The rotary disc 65 advantageously has a diameter perfectly suited to the curvature of the rail 10 in the attachment zone 141 so as to ensure good contact between the periphery of the rotary disc 65 and the rail 10. Rotation means 67, for example a one-turn motor are provided to drive the rotating disc 65.



  Furthermore, first and second presence detectors 21, 23, for example of photoelectric cells, are provided at ergonomic locations facing the first and third stations 1,3. The aforementioned detectors are in connection 36 with control means 30, for example a computer, intended to regulate the drive of the carriages 5. The aforementioned control means 30 make it possible to automatically impose a working rhythm and to calculate the imposed speed depending on the size of the laundry items loaded.



  In the case of treating smaller items of linen like pillow cases, an additional intermediate unloading station 32 is provided practically halfway between the second and third unloading stations 2,3.



  A proximity detector for the one-turn motor (not shown) is also advantageously provided opposite it along the elevation upright 15.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



  Downstream of the presence detector 21 of the loading trolley, means are provided for disengaging the trolley 5, for example a switch with needles, not shown.



  A calender 7 is shown in Figures 1 to 3 in parallel arrangement with the unloading portion of the rail according to the invention. The grille 7 is advantageously provided with a detector 71, for example a photodetector, which is in connection with the engagement device.



  Thus, the calender is ergonomically arranged with respect to the operators at the unloading stations 2,3. As a result, these operators are able both to unload the laundry items 4 from the engagement device according to the invention and to engage the unloaded laundry items 4 in the calender 7.



  In addition, a de-seizure system is advantageously integrated into the calender 7. The de-seizure system is thus mounted directly on the engagement strip (s) 70 of the calender 7 depending on the handling of laundry items. 4 small with use of the aforementioned intermediate unloading station 32. Advantageously, the de-gripping system is retractable automatically thanks to the arrangement of an appropriate button.



  FIG. 5 illustrates a transport member 5 which can be used in the engagement device according to the invention. It advantageously consists of a carriage movable on rollers 53 arranged in double pairs, the centers of the rollers 53 forming the vertices of a rectangle. The dimensions and shape of the carriage 5 are designed to be perfectly adapted to the rail

 <Desc / Clms Page number 10>

 aforementioned guide 10 and thus impeccably perform its mobile function, but also to ensure its impeccable function as a transporter of the laundry items. The carriage thus has a T-shaped profile with lateral branches 51, 52 of which the rollers 53 are arranged in pairs as illustrated in FIG. 5.

   The carriage 5 also has a central body 50 extending longitudinally and on which is arranged a pinching means 55, for example a lever pivotable about a pivot axis. Return means 57 are advantageously provided for returning the lever to its rest position, as illustrated in FIG. 5. The location of the fixing of the clamping means 55 on the aforementioned central body 50 is provided in such a way that 'There remains, on the body 50, an end zone having a sufficient support surface to ensure a secure clamping of the piece of laundry 4 to be loaded.



  A lateral stop 54 made of synthetic material with a high damping coefficient is advantageously provided on the end of one of the lateral branches 51, 52 of the carriage. The lateral stop 54 makes it possible to considerably reduce the impact of shocks when a carriage 5 comes to strike the one which precedes it along the rail. Thanks to the lateral stop 54, the noise due to impacts is also greatly attenuated.



  The guide rail 10 which is illustrated in FIG. 5, is profiled with a thin wall in practically rectangular section, one of the faces of which has a central slot 108 over its entire length so as to allow the body of the carriage to pass through its head. 51, 52. The slot 108 delimits two adjoining wings 107. The width of the wings 107 corresponds substantially to

 <Desc / Clms Page number 11>

 that of the rollers 53 of the carriage 5. The width of the slot 108 is advantageously provided so as to leave a certain clearance for slight lateral movements of the carriage 5. This makes it possible to avoid inadvertent blocking of the carriage 5.

   The play effect is further improved by giving the walls of the rail profile, which are adjacent to the slotted wall, a slight inclination oriented towards the slit, thus defining a flared portion 109 as visible in FIG. 5.



  Said flared portion 109 is intended to resume a slight tilting movement of the carriage and therefore of the rollers 53.



  The different stages of the process for engaging pieces of linen 4 in the calender 7 are described with the aid of FIGS. 1 to 3. Three operators stand one at the loading station 1 for pieces of linen 4 situated at the level of the elevation upright 15, the other two at the unloading stations 2 and 3 for the pieces of linen, each of the unloading operators being stationed at one end of the unloading portion 103 of the guide rail 10 of the linen transport carriages 5. The operators considered at positions 1,2 and 3 are here human but they could be replaced by robots performing similar tasks.



  One of the multiple carriages 5 arranged in the circuit of the rail 10 is presented to the operator at the loading station 1, preferably at an ergonomic height for the operator, that is to say practically at hand level when the forearms are folded up, as illustrated in FIGS. 1 to 3. During this time, said operator grasps a piece of linen 4 in an entry zone located at the edge 40 of the piece of linen 4 which is easily identifiable. Entry by the operator

 <Desc / Clms Page number 12>

 is preferably carried out directly from a pile of linen 45, commonly called cake, from the washing facilities and placed within immediate reach of the operator when loading as shown in Figures 1 to 3.

   This direct gripping of the laundry pieces 4 in the cake 45 makes it possible to avoid a prior preparation of the laundry pieces 4 and a prior disentangling of these is therefore no longer required. In the most common case in a hospital environment, the pieces of linen 4 to be calendared are substantially rectangular and therefore have four corners 41, 42, 43, 44. The operator at the loading station 1 grasps any one of the corners 41 , 42, 43, 44, in the example illustrated, the corner 41, thus forming the aforementioned input area and keeping it ready for loading onto the carriage 5.



  At the same time, the truck is put in the loading state. In the present example, the clamping tab 55 of the carriage 5 is brought to the open state by the pressure exerted by an opening piston, for example with linear displacement, on the free end 58 of the tab clamping 55, the opposite end 59 of the lug 55 thus being made to pivot from the rest position in abutment against the support tongue 50 of the carriage 5 as illustrated in FIG. 5, to a position separated allowing the operator at station 1 to insert a piece of laundry between the pinch tab 55 and the support tab 50.

   The state of opening of the pinching tab is prolonged during a predetermined loading time during which the operator 1 inserts the gripped corner 41 of the piece of laundry 4 between the pinching tab 55 and the support tongue 50 of the carriage 5.

 <Desc / Clms Page number 13>

 When the aforementioned loading time has elapsed, the clamping tab 55 closes on the support tab 50 of the carriage 5 thus clamping the piece of laundry 4 at the level of the corner 41. The carriage 5 thus loaded is then lifted along the portion 101 of the guide rail 10 by the movement of the belt 61, the pins 63 arranged on the latter exerting a thrust on the lateral branch 51 oriented downwards.

   This loading operation is repeated at a rate imposed by the control means 30, calculating the rate in particular on the size of the pieces of laundry 4 treated and on the calendering speed. In this respect, the ergonomic position of the operators allows them to maintain high rates.



  Between two successive carriages 5 and loaded as described above, sufficient space is provided as shown in Figures 1 to 3, so as to avoid mixing between the laundry items 4 successively loaded. By gradually rising to the top of the portion 101 of the rail, the piece of laundry 4 deploys and ends up hanging completely. The carriage 5 crosses the elbow 112 driven by an inertia effect of its own weight and that of the piece of linen 4 which it carries and thus switches from a practically horizontal position to a practically vertical position on the portion 102 of the rail.

   The carriage 5 is then moved laterally along the guide rail 10 to the first unloading station 2, only under the effect of its own weight and that of the piece of laundry 4 thanks to the inclination of the portion 102 as previously described. The carriage 5 is then stopped for a first unloading phase. As shown in Figure 1, the operator at the unloading station 2 then enters one of the

 <Desc / Clms Page number 14>

 corners 42, 43 adjacent to the first corner already entered 41, preferably the one which is at its height, that is to say the corner 42 in the example illustrated in FIGS. 1 to 3.



  As shown in FIG. 2, the carriage 5 then continues its downward travel along the portion 103 of the rail under the effect of its own weight and that of the piece of linen 4, the first corner entered 41 remaining kept hooked to the carriage 5. At the height of the operator at the unloading station 3, the carriage 5 stops to be unloaded there from the laundry 4 by the operator. To this end, the clamping tab 55 is brought into the open position for a predetermined unloading time, in a similar manner as above. The operators at the unloading stations 2 and 3 stretch the piece of laundry 4 thus unloaded from their respective stations.

   It should be noted here that an advantage of the method and of the device according to the invention resides in the kinematics of the system by which the laundry items 4 are automatically deployed for the two operators at the unloading stations 2 and 3.



  From this moment, the laundry item 4 is ready for calendering. As illustrated in FIG. 3, the operators at stations 2 and 3 engage the leading edge 40 between the gripped corners 41, 42 in the calender 7 on the calendering track 70. Advantageously, the piece of laundry 4 thus engaged is in in addition subjected to a de-straining in the calender 7. It will be noted here that the manual engagement in the de-seizing system remains possible without any manipulation, by direct access to the calendering track 70.

 <Desc / Clms Page number 15>

 After unloading the piece of linen which it is transporting, the carriage 5 is brought back to the loading station at the entrance to the engagement device, passing through the end of travel amount 16 surrounding the attachment zone 134 and through the return portion 104 of rail 10.

   Particularly here, the profile given to the guide rail 10 and the clearance provided between the head of the carriage 5 and the rail profile 10 described above prove to be very advantageous especially at the level of the elbow 144. In fact, in this portion the carriage 5 is released from its load and is therefore lighter. The inertia effect allowing the passage of the elbows is therefore reduced, which can lead to a certain instability in the movement of the carriage 5 at the time of crossing the elbow 144. The rail profile 10 and the clearance provided, as illustrated in FIG. 5, allow slight lateral deviations of the carriage 5 without it being blocked in the guide rail 10.



  At the downstream end of the return portion 104 of the rail 10, the carriage arrives at a carriage distributor, for example a stirrup 28, which is located upstream of the rotating primer plate 65. The distribution stirrup 28 does not passes only one cart at a time at a predetermined interval. The carriage 5 thus isolated is then brought to the engine a revolution 67, which engages the isolated carriage in the upright 15 by driving the end region of the tongue 50 of the carriage by means of the drive rod 66. The carriage 5 engaged in the elevation upright 15 is brought to the loading station opposite the operator at the loading station 1 by the movement of the belt 61 controlled by the elevation motor 62.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



  The driving operation is repeated for each consecutive carriage 5 and it lasts the time of a complete rotation over 360 of the drive rod 66. During the completion of the complete rotations an accumulation 69 of empty carriages 5 is formed in waiting as visible in Figure 4. This accumulation of empty carriages ensures a regular supply of carriages 5 to the loading station.



  The one-turn motor 67 is advantageously provided with a proximity detector (not shown) indicating the moment when the motor has completed a full revolution of 3600.



  At the actual loading station, the detection photocell 21 detects the presence of a carriage 5.



  When a carriage 5 is detected, a detection signal is generated and it is sent to an opening piston controlling the opening of the carriage 5 by acting on the clamping tab 58 according to the process described above. Closing of the carriage 5 (that is to say the state of rest) after loading thereof as described above, is ensured for example by a needle contact interrupting the action of the opening piston. The return of the pinching tab 58 in the proper closing position is advantageously carried out by the aforementioned return means 57. After a determined adjustable time, for example on an automatic keyboard, after closing, the lifting motor 62 is started .

   The loading operation is thus repeated at the rate imposed by the aforementioned control means 30 so as to form an accumulation 49 of loaded carriages 5. This accumulation 49 constitutes a reserve of carriages 5 awaiting unloading, which makes it possible to ensure perfect regulation

 <Desc / Clms Page number 17>

   rity of supply to the unloading stations, which considerably increases the efficiency of the engagement process according to the invention.



  The method according to the invention as well as the device for the implementation thereof prove to be particularly advantageous for pieces of linen having a standard format, such as that which is encountered in hospital linen (mainly sheets rectangular and the pillowcases). Indeed, there is in this case a very large quantity of laundry to be treated in a minimum of time and automation as far as possible is essential here. In this context, a particularly advantageous aspect of the method according to the invention resides in the great flexibility obtained thanks to the random location of the corners 41, 42, 43, 44, resulting in a considerable time saving while eliminating the risk of error at selecting a corner.


    

Claims (17)

REVENDICATIONS 1. Procédé de préparation de pièces de linge pour l'engagement de celles-ci dans une calandre, dans lequel les pièces de linge (4) présentant une forme déterminée, sont transportées au moyen de chariots de transport (5) guidés le long d'un rail en boucle fermée (10), caractérisé en ce que l'on saisit à un poste de chargement (1), à partir d'un tas de linge de maison (45), une pièce de linge (4) par un bord (40) en une première zone de saisie (41), l'on accroche ladite pièce de linge (4) par la première zone de saisie (41) à un chariot de transport (5) qui se trouve amené à hauteur du poste de chargement (1) précité par des moyens d'entraînement (6), le chariot (5) chargé est élevé jusqu'à une hauteur maximale prédéterminée de manière que la pièce de linge (4) suspendue au chariot (5) ne touche plus le sol, ensuite le chariot (5) CLAIMS 1. Method for preparing pieces of linen for engaging them in a calender, in which the pieces of linen (4) having a determined shape, are transported by means of transport trolleys (5) guided along of a closed loop rail (10), characterized in that a piece of linen (4) is taken from a pile of household linen (4) at a loading station (1) an edge (40) in a first gripping area (41), said piece of linen (4) is hooked by the first gripping area (41) to a transport carriage (5) which is brought up to the loading station (1) mentioned above by drive means (6), the loaded trolley (5) is raised to a predetermined maximum height so that the piece of laundry (4) suspended from the trolley (5) does not touch plus the floor, then the cart (5) est déplacé latéralement jusqu'à hauteur d'un premier poste de déchargement (2), où la pièce de linge (4) précitée est saisie par le bord (40) précité en une deuxième zone de saisie (42) située à sa hauteur, ensuite le chariot (5) est descendu jusqu'à hauteur d'un deuxième poste de déchargement (3) situé à une distance déterminée du premier poste de déchargement (2), audit deuxième poste de déchargement (3) on décroche la pièce de linge (4) du chariot de transport (5) tout en maintenant la première zone de saisie (41) de manière qu'une portion de bord (40) de la pièce de linge (4) soit tendue entre les premier et deuxième postes de déchargement (2,3), et le chariot (5) est ramené au poste de chargement (1). <Desc/Clms Page number 19>  is moved laterally to the height of a first unloading station (2), where the aforementioned piece of laundry (4) is gripped by the aforementioned edge (40) in a second gripping area (42) located at its height, then the carriage (5) is lowered to the height of a second unloading station (3) located at a determined distance from the first unloading station (2), at said second unloading station (3) the piece of laundry is unhooked (4) of the transport carriage (5) while maintaining the first gripping area (41) so that an edge portion (40) of the laundry item (4) is stretched between the first and second unloading stations (2,3), and the carriage (5) is returned to the loading station (1).  <Desc / Clms Page number 19>   2. Procédé de préparation de pièces de linge présentant une forme de quadrilatère suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on accroche la pièce de linge (4) en sélectionnant pour la première zone de saisie l'un des quatre coins (41,42, 43,44) de la pièce de linge (4), et en ce qu'on sélectionne pour la deuxième zone de saisie l'un des deux coins adjacents au coin d'accrochage précité. 2. A method of preparing pieces of linen having a quadrilateral shape according to claim 1, characterized in that the piece of linen is hooked (4) by selecting one of the four corners (41, for the first input area). 42, 43, 44) of the piece of linen (4), and in that one selects for the second entry zone one of the two corners adjacent to the aforementioned hanging corner. 3. Procédé suivant l'une des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le chariot (5) est descendu sous l'effet conjugué de son propre poids et de celui de la pièce de linge (4) qui y est accrochée. 3. Method according to one of claims 1 and 2, characterized in that the carriage (5) is lowered under the combined effect of its own weight and that of the piece of linen (4) which is hung there. 4. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que le chariot (5) est déplacé latéralement sous l'effet conjugué de son propre poids et de celui de la pièce de linge (4) qui y est accrochée. 4. Method according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the carriage (5) is moved laterally under the combined effect of its own weight and that of the piece of linen (4) which is attached to it . 5. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que le chariot déchargé (5) est ramené au poste de chargement (1) sous l'effet de son propre poids. 5. Method according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the unloaded carriage (5) is returned to the loading station (1) under the effect of its own weight. 6. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisé en ce que, en amont du premier poste de déchargement (2) par rapport à la direction de transport (F), est constituée une réserve de chariots chargés (5) qui sont amenés successivement à intervalles réguliers et qui y sont maintenus en attente, pendant une durée déterminée. 6. Method according to any one of claims 1 to 5, characterized in that, upstream of the first unloading station (2) relative to the direction of transport (F), a reserve of loaded carriages (5) is formed which are brought successively at regular intervals and which are kept there for a fixed period of time. 7. Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé sui- <Desc/Clms Page number 20> vant l'une quelconque des revendications 1 à 6 comprenant un rail de guidage (10) en boucle fermée pour le guidage de chariots de transport (5), des moyens d'entraînement (6) pour le déplacement des chariots de transport (5) et des moyens de commande (30) destinés à régler l'entraînement des chariots (5), caractérisé en ce que le rail de guidage (10) est constitué d'une portion de chargement (101) agencée pour élever les chariots (5), d'une portion de transport (102) agencée pour le déplacement latéral des chariots (5), d'une portion de déchargement (103) agencée pour abaisser les chariots (5) et d'une portion de retour (104) agencée pour ramener les chariots (5) au poste de chargement (1), chacune des portions de rail (101,102, 103,104) 7. Device for implementing the following process  <Desc / Clms Page number 20>  vant any of claims 1 to 6 comprising a guide rail (10) in closed loop for guiding transport carriages (5), drive means (6) for moving the transport carriages (5) and control means (30) for adjusting the drive of the carriages (5), characterized in that the guide rail (10) consists of a loading portion (101) arranged to raise the carriages (5) , a transport portion (102) arranged for the lateral movement of the carriages (5), an unloading portion (103) arranged to lower the carriages (5) and a return portion (104) arranged for return the carriages (5) to the loading station (1), each of the rail portions (101,102, 103,104) présentant une inclinaison déterminée, et les moyens de commande (30) sont reliés aux moyens d'entraînement (6) par des moyens de liaison (36).  having a determined inclination, and the control means (30) are connected to the drive means (6) by connection means (36). 8. Dispositif suivant la revendication 7, caractérisé en ce que les portions (101,102, 103,104) du rail de guidage en boucle fermée (10) forment approximativement un quadrilatère s'étendant verticalement par rapport au sol. 8. Device according to claim 7, characterized in that the portions (101,102, 103,104) of the guide rail in closed loop (10) form approximately a quadrilateral extending vertically with respect to the ground. 9. Dispositif suivant la revendication 8, caractérisé en ce que le quadrilatère constitué par les portions (101,102, 103,104) précitées est gauche sur un angle (a) suivant un axe de pliage (A) pratiquement vertical situé légèrement en amont par rapport à la zone de rattachement de la portion de déchargement (103) à la portion de déplacement latéral (102). 9. Device according to claim 8, characterized in that the quadrilateral constituted by the above-mentioned portions (101,102, 103,104) is left at an angle (a) along a substantially vertical fold axis (A) located slightly upstream from the area of attachment of the unloading portion (103) to the lateral displacement portion (102). 10. Dispositif suivant la revendication 9, caractérisé en ce que l'angle de gauchissement (a) est pratique- <Desc/Clms Page number 21> ment de 90 ou 180 . 10. Device according to claim 9, characterized in that the warping angle (a) is practical-  <Desc / Clms Page number 21>  90 or 180. 11. Dispositif suivant l'une quelconque des revendications 7 à 10, caractérisé en ce que les moyens d'entraînement (6) précités comprennent une courroie (61) agencée pour circuler en boucle fermée au dos de la portion d'ascension (101), pratiquement sur toute l'étendue de celle-ci, sous l'action d'un moteur d'élévation (62).   11. Device according to any one of claims 7 to 10, characterized in that the aforementioned drive means (6) comprise a belt (61) arranged to circulate in a closed loop at the back of the ascent portion (101) , practically over the entire extent thereof, under the action of an elevation motor (62). 12. Dispositif suivant la revendication 11, caractérisé en ce que la courroie d'entraînement (6) est pourvue d'ergots (63) prévus pour entraîner le chariot (5). 12. Device according to claim 11, characterized in that the drive belt (6) is provided with lugs (63) provided for driving the carriage (5). 13. Dispositif suivant les revendications 11 et 12, caractérisé en ce que les moyens d'entraînement (6) comprennent un outre un disque rotatif (65) agencé à la zone de rattachement (14) du montant d'ascension (101) au tronçon de retour (104), le disque rotatif (65) étant pourvu, sur l'une de ses faces, d'organes d'entraînement (66) pour les chariots (5), lesquels organes d'entraînement sont entraînés en rotation par des moyens de rotation (67). 13. Device according to claims 11 and 12, characterized in that the drive means (6) further comprise a rotary disc (65) arranged in the area of attachment (14) of the amount of ascent (101) to the section return (104), the rotary disc (65) being provided, on one of its faces, with drive members (66) for the carriages (5), which drive members are driven in rotation by means of rotation (67). 14. Dispositif suivant l'une quelconque des revendications 7 à 12, caractérisé en ce que les moyens de commande précités (30) sont formés par un ordinateur. 14. Device according to any one of claims 7 to 12, characterized in that the aforementioned control means (30) are formed by a computer. 15. Dispositif suivant l'une quelconque des revendications 7 à 14, caractérisé en ce qu'un détecteur de présence (21,23) est prévu au (x) poste (s) de chargement (1) et/ou de déchargement (3), les détecteurs de présence (21,23) étant agencés pour cadencer l'arrivée des chariots (5) pour le chargement, respective- <Desc/Clms Page number 22> ment pour le déchargement de ceux-ci. 15. Device according to any one of claims 7 to 14, characterized in that a presence detector (21,23) is provided at (x) station (s) loading (1) and / or unloading (3 ), the presence detectors (21,23) being arranged to clock the arrival of the carriages (5) for loading, respectively-  <Desc / Clms Page number 22>  ment for unloading them. 16. Dispositif suivant l'une quelconque des revendications 7 à 15, caractérisé en ce qu'un poste de déchargement intermédiaire (32) est prévu entre les premier et deuxième postes de déchargement (2,3). 16. Device according to any one of claims 7 to 15, characterized in that an intermediate unloading station (32) is provided between the first and second unloading stations (2,3). 17. Chariot destiné à être utilisé dans un dispositif suivant l'une quelconque des revendications 7 à 16, caractérisé en ce qu'il comprend au moins un galet (53) destiné à coopérer avec le rail de guidage (10), un corps formant support (50) et un organe de pinçage (55) agencé à pivotement sur le corps (50) et destiné à permettre l'accrochage d'une pièce de linge (4) au chariot (5), et des moyens de rappel (57) pour maintenir et/ou ramener la zone de pinçage (56) de l'organe de pinçage (52) contre le corps (50). 17. Trolley intended to be used in a device according to any one of claims 7 to 16, characterized in that it comprises at least one roller (53) intended to cooperate with the guide rail (10), a body forming support (50) and a clamping member (55) pivotally arranged on the body (50) and intended to allow the attachment of a piece of laundry (4) to the carriage (5), and return means (57 ) to maintain and / or bring the clamping area (56) of the clamping member (52) against the body (50).
BE9200725A 1992-08-18 1992-08-18 Process and device for engaging items of clothing in a calender BE1007234A3 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9200725A BE1007234A3 (en) 1992-08-18 1992-08-18 Process and device for engaging items of clothing in a calender

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9200725A BE1007234A3 (en) 1992-08-18 1992-08-18 Process and device for engaging items of clothing in a calender

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1007234A3 true BE1007234A3 (en) 1995-05-02

Family

ID=3886399

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9200725A BE1007234A3 (en) 1992-08-18 1992-08-18 Process and device for engaging items of clothing in a calender

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1007234A3 (en)

Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR1544216A (en) * 1966-05-24 1968-10-31 Machine for transferring leached parts into a calender
FR2307907A1 (en) * 1975-04-18 1976-11-12 Jean Michel Laying sheets on conveyor for transfer to dryer-ironing machine - with correct positioning regardless of dimensions or state of sheets
GB2016050A (en) * 1978-03-09 1979-09-19 Amko Bv Machine for spreading damp articles and laying them down on a feed device of a mengle
EP0372320A2 (en) * 1988-12-02 1990-06-13 Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha Method and apparatus for spreading sheets
GB2243816A (en) * 1990-05-09 1991-11-13 Kannegiesser Martin Apparatus for feeding items of laundry to a mangle or the like

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR1544216A (en) * 1966-05-24 1968-10-31 Machine for transferring leached parts into a calender
FR2307907A1 (en) * 1975-04-18 1976-11-12 Jean Michel Laying sheets on conveyor for transfer to dryer-ironing machine - with correct positioning regardless of dimensions or state of sheets
GB2016050A (en) * 1978-03-09 1979-09-19 Amko Bv Machine for spreading damp articles and laying them down on a feed device of a mengle
EP0372320A2 (en) * 1988-12-02 1990-06-13 Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha Method and apparatus for spreading sheets
GB2243816A (en) * 1990-05-09 1991-11-13 Kannegiesser Martin Apparatus for feeding items of laundry to a mangle or the like

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0347323B1 (en) Method and apparatus for automatically gripping two adjacent corners of a flat cloth
KR200442301Y1 (en) Height adjustable shopping cart
US3443665A (en) Check-out apparatus for self-service retail stores
FR2459769A1 (en) INSTALLATION FOR STORING BAR MATERIALS AND FOR AUTOMATICALLY FITTING AND PROGRAMMING THE MATERIAL TO A CUTTING MACHINE
BE1007234A3 (en) Process and device for engaging items of clothing in a calender
EP2796390B1 (en) System for automatic transport and storage of products for preparing orders and method for controlling said system
CA2000478A1 (en) Automatic food dispenser for bread and process for the management and distribution of products
US3446315A (en) Grocery cart with front opening gate
CA2404148A1 (en) Automatic selective sorting device
EP1554918B1 (en) Harvesting machine, particularly for products such as leeks
EP0131082B1 (en) Device for placing pallets on a loading area
WO2015140433A1 (en) Casing device having a lifting system for an electrical household appliance such as a dishwasher or a piece of furniture having a drawer
FR2647762A1 (en) SUSPENDED TRANSPORT DEVICE FOR OBJECTS, ESPECIALLY CLOTHES, THROUGH A TREATMENT APPARATUS
US3002468A (en) Basket rack and conveyor mechanism therefor
FR2723689A1 (en) Method of temporary storage for garments on hangers
FR2582289A1 (en) AUTOMATED TRANSPORT SYSTEM, IN PARTICULAR FOR MOVING PARTS TO BE TREATED IN A TRACK
FR2606761A1 (en) FOLDING MACHINE FOR TEXTILE ARTICLES
JPH0341922A (en) Tableware washing device
FR2638145A1 (en) AUTOMATIC DOCUMENT DISTRIBUTION APPARATUS
FR2810347A1 (en) Industrial laundering of sheets, under=sheets, towels, etc has control unit detecting size of sheet from behavior of two carriages gripping its opposite edges
FR2654810A1 (en) Device for loading and/or unloading the shelves of a freeze-drying tank
FR3090605A1 (en) System for conveying objects of objects comprising a conveyor and a carriage
FR2549867A1 (en) AUTOMATIC MULTI-STATION MACHINE FOR SPINNING TEXTILE COILS
FR2565202A1 (en) Device for preparing orders of products grouped in the form of assemblies, in particular of cigarettes
FR2548647A1 (en) Device for automatic handling of loads or of various articles

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: BRM INDUSTRIE

Effective date: 19960831