BE1006541A3 - Decoy multispectral. - Google Patents

Decoy multispectral. Download PDF

Info

Publication number
BE1006541A3
BE1006541A3 BE9200624A BE9200624A BE1006541A3 BE 1006541 A3 BE1006541 A3 BE 1006541A3 BE 9200624 A BE9200624 A BE 9200624A BE 9200624 A BE9200624 A BE 9200624A BE 1006541 A3 BE1006541 A3 BE 1006541A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lure
protected
corner reflectors
heating body
target
Prior art date
Application number
BE9200624A
Other languages
French (fr)
Inventor
Rudolf Salzeder
Johannes Grundler
Original Assignee
Buck Chem Tech Werke
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Buck Chem Tech Werke filed Critical Buck Chem Tech Werke
Application granted granted Critical
Publication of BE1006541A3 publication Critical patent/BE1006541A3/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F41WEAPONS
    • F41JTARGETS; TARGET RANGES; BULLET CATCHERS
    • F41J2/00Reflecting targets, e.g. radar-reflector targets; Active targets transmitting electromagnetic or acoustic waves
    • F41J2/02Active targets transmitting infrared radiation

Abstract

Leurre multispectral, comprenant un corps pouvant être chauffé au moins jusqu'à la température de l'objet à protéger et pouvant être commandé depuis l'objet à protéger, et au moins deux réflecteurs Corner, installé sur des montants à différentes distances du sol à proximité du corps chauffant, ou fixé sur des montants pouvant être éloignés de l'objet à protéger, ou déployé sur une structure métallique.Multispectral lure, comprising a body which can be heated at least to the temperature of the object to be protected and which can be controlled from the object to be protected, and at least two Corner reflectors, installed on uprights at different distances from the ground to near the heating body, or fixed on uprights that can be moved away from the object to be protected, or deployed on a metal structure.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Leurre multispectral 
L'invention concerne un viseur multispectral. 



  L'utilisation de têtes chercheuses à un ou plusieurs détecteurs fonctionnant dans des plages spectrales allant de l'ultraviolet à la plage des ondes millimétriques en passant par le visible et l'infrarouge prend une signification de plus en plus importante. En particulier, de plus en plus on évalue simultanément sur plusieurs plages spectrales, pour minimiser la sensibilité aux perturbations et les erreurs de détection. On utilise par exemple des combinaisons de détecteurs   IR   avec des détecteurs qui sont sensibles dans la plage des ondes radar et en particulier dans la plage des ondes millimétriques. La sensibilité de détection des détecteurs utilisés s'améliore également en permanence, de sorte que les cibles peuvent non seulement être reconnues mais également identifiées avec précision.

   Pour protéger des objets militaires et des systèmes d'armes contre des systèmes d'attaque équipés de tels détecteurs, on utilise des brouillards artificiels et des leurres. Les brouillards artificiels conviennent pour des projectiles attaquant horizontalement, tandis que les leurres servent surtout à la protection contre des projectiles attaquant verticalement ou sous un angle très relevé. 



  Ainsi, par exemple pour l'attaque aussi bien de cibles stationnaires que de cibles mobiles, on utilise des projectiles secondaires antichars attaquant sous une pente élevée ou verticalement, qui sont émis par des batteries maintenues dans l'air, par des grenades d'artillerie et de mortier, et par des aéronefs. Les projectiles secondaires sont libérés au-dessus de la cible à une hauteur prédéterminée, en règle générale d'environ 300 mètres, par une tête porteuse à déclenchement temporisé. A une extrémité du projectile porteur, s'ouvre alors un parachute qui le freine, et la rotation du projectile autour de son axe est de même freinée par 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 des dispositifs mécaniques, comme par exemple le déploiement d'ailes.

   Lorsque le parachute de freinage s'est déployé, s'ouvre le parachute principal qui est construit de telle sorte que le projectile porteur soit guidé au-dessus du champ de bataille en spirales de plus en plus étroites, avec la vitesse de rotation correspondant au déplacement de la cible et l'angle de suspension ou de visée convenable. Les détecteurs de la tête chercheuse recherchent des caractéristiques typiques de cibles dans chacune des plages spectrales, par exemple dans la plage IR et la plage des ondes millimétriques, par exemple dans la plage IR une cible qui est plus chaude que l'environnement, dans la plage radar une réflexion radar, et dans ce cas des pics de réflexion simultanés. Lorsque ces critères de cible sont vérifiés, le projectile constituant la charge utile est libéré dans la direction de la détection pour atteindre et détruire la cible.

   Lorsque la tête chercheuse trouve une cible qui répond au critère de la plage IR-plus chaud que l'environnement-, mais ne remplit cependant pas le critère des autres plages de recherche, cette cible est reconnue comme fausse cible. De tels projectiles secondaires sont par exemple décrits dans Military Technology Miltech 2/90, pages 27 à 34. Une caractéristique essentielle de ces projectiles secondaires est qu'ils présentent des détecteurs multispectraux. 



  Dans ce domaine, on sait maintenant comment leurrer les détecteurs travaillant dans la plage   IR   : par simulation d'une cible thermique. Ainsi, DE-OS 32 05 599 propose d'utiliser un matériau chauffé par résistance électrique comme leurre et comme cible de visée et d'exercice. En outre, DE-OS 29 30 936 décrit comment leurrer un équipement de recherche radar et infrarouge en combinant une substance réagissant de manière exothermique avec un réflecteur radar tridimensionnel, la substance réagissant de manière exothermique étant une fusée pyrophorique dont l'effet est modulé dans l'espace et dans le temps. 



  International Defense Review 9/1990, page 1034, décrit l'utilisation comme leurre d'un corps gonflable qui possède en substance l'aspect extérieur de la cible à protéger. Ce corps peut être équipé de réflecteurs radar et de sources thermiques. Ce leurre présente cependant le désavantage d'être de fabrication coûteuse et de manipulation difficile, car un leurre doit être une imitation très fidèle. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 DE-OS 33 12 169 décrit de plus l'utilisation comme leurre de corps creux en feuilles synthétiques métallisées, et constitué de plusieurs chambres gonflables qui lui donnent l'aspect d'un matelas pneumatique. Un tel corps creux ne convient cependant pas pour détourner un projectile secondaire équipé d'un détecteur multispectral, car il est facilement reconnu par le détecteur   multispectral   comme étant un leurre.

   Dans cette référence, le dispositif prévu pour générer une fréquence de résonance destinée à créer une signature radar présente en outre le désavantage que le détecteur attaquant doit être connu et que les propriétés du corps creux doivent être définies dès sa fabrication. Il n'est pas possible de l'adapter aux conditions d'utilisation. 



    Militärtechnik   11/74, pages 488 à 491, décrit de plus qu'il est possible de camoufler thermiquement des navires en refroidissant à l'eau de mer les surfaces chaudes. 



  Avec les leurres connus à ce jour, il n'est cependant pas possible de dévier loin des cibles effectives les projectiles multispectraux modernes, en recourant à des moyens restant efficaces sur de longues durées et pouvant être rapidement montés. 



  De là découle l'objet de l'invention qui est de créer un leurre multispectral pouvant être utilisé de nombreuses manières, qui protège des objets militaires aussi bien stationnaires que mobiles de projectiles dotés de têtes chercheuses multispectrales et attaquant sous des angles élevés, qui puisse être rapidement monté, qui reste efficace pendant de longues périodes sans exiger de surveillance et qui présente une efficacité élevée, tout en n'offrant aucun obstacle au fonctionnement du système d'armes à protéger. 



   Cet objet est atteint par un leurre multispectral, comprenant un corps pouvant être chauffé au moins jusqu'à la température de l'objet à protéger et pouvant être commandé depuis l'objet à protéger, et au moins deux réflecteurs Corner, installé sur des montants à différentes distances du sol à proximité du corps chauffant, ou fixé sur des montants pouvant être éloignés de l'objet à protéger, ou déployé sur une structure métallique. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 La combinaison selon l'invention offre une très bonne protection pour des cibles menacées par des projectiles libérés par un dispositif de recherche et d'attaque verticale, ces cibles pouvant être stationnaires, partiellement stationnaires ou mobiles, et réduit à moins de 15   %   la probabilité que ces objets soient touchés. 



  Le leurre selon l'invention peut protéger par exemple des canons, des systèmes d'armes anti-aériennes en position de feu, des blindés, des obusiers blindés, des batteries lance-roquettes ou des batteries d'artillerie. 



  Le leurre selon l'invention comprend un corps chauffant, qui est de préférence un tapis chauffant électrique qui est chauffé par l'intermédiaire d'un câble le reliant à l'objet à protéger. Le corps chauffant peut posséder la même surface que celle de l'objet à protéger. Pour des raisons de transport, il est dimensionné de préférence à une échelle plus petite. De préférence, la température du corps est réglée par des sondes de température situées sur l'objet à protéger et sur le corps chauffant de telle sorte que les émissions thermiques de la cible effective et du leurre ne puissent être distinguées. Si le leurre présente par exemple la même taille que la cible effective, la température du leurre doit simplement être maintenue égale à celle de la cible effective.

   Si le leurre, par exemple pour des raisons de transport, est plus petit que la cible effective, la température du leurre doit être relevée suffisamment pour obtenir une émission thermique qui doit nécessairement être typique de la cible. 



  Dans un mode de réalisation préféré du leurre selon l'invention, le corps chauffant n'est pas chauffé de manière régulière, mais on y prévoit des zones à températures différentes. En particulier, on y réalise une distribution des températures qui est typique de l'objet à protéger. Ainsi, lorsque par exemple l'objet à protéger est un blindé, le corps chauffant du leurre peut être réalisé de telle sorte qu'il présente une zone qui possède la température du canon chaud du blindé, une zone qui possède la température du moteur et une autre qui possède la température du système d'échappement du blindé. 



  Lorsque le leurre est installé sur un objet mobile, le corps chauffant est de préférence un tapis pliable qui peut être déployé en utilisation. La surface supérieure du corps chauffant peut de plus être rendue électriquement 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 conductrice par une couverture appropriée, de sorte qu'elle imite la surface métallique de l'objet à protéger et offre une protection contre des radiomètres passifs fonctionnant dans la plage des ondes millimétriques. 



  Les seconds composants de la combinaison selon l'invention forment au moins deux réflecteurs Corner. Les réflecteurs Corner réfléchissent des rayonnements dans la plage des ondes millimétriques, de préférence dans la plage au-delà de 30 GHz, et de manière particulièrement préférée de 90 à 100 Ghz. On utilise de préférence comme réflecteurs Corner des tapis enduits de métal, par exemple nickel ou argent, pouvant être repliés, de sorte qu'ils ne prennent qu'un encombrement réduit à l'entreposage et puissent être rapidement déployés lors du montage du leurre, par exemple à l'aide d'une structure métallique ressemblant à celle d'un parapluie. Des tissus enduits de métal réfléchissant dans la plage d'ondes souhaitée sont connus en soit et peuvent être ici utilisés. 



  Les réflecteurs Corner sont selon l'invention disposés à différentes distances du sol au voisinage du corps chauffant. Les distances y sont telles qu'elles correspondent à la hauteur de l'objet à protéger. On peut ainsi, par exemple lorsqu'il faut protéger un blindé ou un obusier blindé, installer les réflecteurs Corner à la hauteur du corps du blindé et à la hauteur de la tourelle du blindé. La pose des réflecteurs Corner peut s'effectuer en les fixant soit à des montants fichés dans le sol ou soit à des montants pouvant être déployés sur l'objet à protéger, ou en les tendant sur une structure métallique. 



  Le leurre selon l'invention peut être monté rapidement et sans main-d'oeuvre importante. Lorsque le leurre doit servir à protéger des objets stationnaires, le corps chauffant est de préférence posé sur le sol et les réflecteurs Corner sont installés, et par exemple déployés, au-dessus de celui-ci. Lorsqu'il faut protéger une cible mobile, on installe sur la cible des montants, de préférence des tubes télescopiques, qui peuvent être déployés à la distance voulue de l'objet à protéger, et qui présente des réflecteurs Corner, un corps chauffant et un câble d'alimentation électrique. Les montants peuvent par exemple être installés sur le capot de la tourelle ou en d'autres emplacements favorables convenables de l'objet à protéger.

   En cas de besoin, ces montants peuvent être alors éloignés individuellement ou ensembles, totalement ou partiellement, sur les montants 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 télescopiques. Lorsqu'ils ne sont plus nécessaires, ils peuvent être repliés séparément ou ensembles. 



  La durée efficace de ce leurre n'est pas limitée et peut être choisie suivant la nécessité pratique indépendamment des conditions extérieures, comme par exemple le vent et les intempéries. 



  La distance du leurre par rapport à l'objet à protéger, l'agencement et le nombre des corps combinés doivent être choisis de telle sorte que lors de sa recherche de cibles, le détecteur soit autant que possible toujours attiré d'abord par le leurre, avant de pouvoir détecter l'objet à protéger. On a découvert que des résultats particulièrement favorables sont obtenus lorsque l'on dispose trois combinaisons de corps chauffants et de réflecteurs Corner à différentes hauteurs de telle sorte qu'ils occupent les coins d'un triangle équilatéral circonscrit autour de la cible, chaque combinaison d'un corps chauffant et de réflecteurs Corner étant disposée à une hauteur différente et à une distance de l'objet à protéger qui correspond au moins à la moitié de"l'empreinte au sol" du détecteur de cibles.

   Sous le terme"empreinte au   sol" on désigne la   distance balayée sur le sol par les côtés de l'angle de visée de la tête chercheuse, comme présenté schématiquement en figure 5. Si le leurre est trop éloigné de l'objet à protéger, la probabilité qu'au début de sa recherche de cibles la tête chercheuse ne détecte pas le leurre mais la cible est augmentée. Si d'autre part le leurre est trop proche de l'objet à protéger, il peut se produire que malgré que la tête chercheuse soit déviée l'objet à protéger soit endommagé. Les sommets du triangle doivent donc présenter par rapport à l'objet à protéger une distance telle qu'aucun point de la masse détectable de la cible ne soit écarté du leurre d'une distance inférieure à la moitié du diamètre de l'empreinte au soi.

   Comme lorsque le leurre est détecter la direction de tir de la charge utile constituant le projectile est le milieu de la masse sensible de la cible, lorsque par exemple "l'empreinte au sol" est de 6 mètres, la distance entre le leurre et la cible effective doit valoir au moins 3 mètres. D'un point de vue théorique, le triangle des leurres peut être orienté de manière quelconque autour de la cible. Cependant, par exemple dans le cas de la protection de systèmes d'arme, pour ne pas dégrader l'efficacité de ceux-ci, les combinaisons d'un corps chauffant et de réflecteurs Corner disposés à différentes hauteurs ne seront dans la mesure du possible par installés dans la direction de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tir. 



  Lorsque les combinaisons individuelles de leurres sont installées directement sur l'objet à protéger par l'intermédiaire de montants télescopiques, on a la possibilité de déployer et de rentrer séparément les leurres, de sorte que l'on obtient alors une protection efficace même sur des terrains peu favorables. 



  Selon l'invention, on propose un leurre qui protège contre des projectiles équipés de têtes chercheuses des systèmes d'arme et objets militaires aussi bien stationnaires que mobiles. 



  L'invention est ci-dessous décrite plus en détails à l'aide du dessin. Dans ce dessin : la figure 1 représente le montage d'un leurre multispectral stationnaire, la figure 2 représente l'agencement d'un leurre multispectral stationnaire à trois corps chauffants, la figure 3 représente le montage d'un leurre multispectral mobile et la figure 4 représente l'agencement d'un leurre multispectral sur un tube télescopique déployable. 



  La figure 5 représente schématiquement l'empreinte au soi d'un projectile déclenché par un système chercheur. 



   La figure 1 représente un obusier blindé 1 constituant l'objet à protéger, avec une tourelle 2 et un canon 3. Un câble d'alimentation électrique 4 relie au blindé un tapis chauffant électrique 5. Deux réflecteurs Corner 6,7 sont disposés à différentes distances du sol au-dessus du tapis chauffant, tandis que les réflecteurs 6 et 7 présentent la même hauteur que respectivement le corps du blindé et la tourelle du blindé. 



   La figure 2 représente un obusier blindé 21 avec un canon 23. L'obusier blindé 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 21 forme le point central d'un triangle équilatéral, dont chaque sommet est occupé par un tapis chauffant 25 équipé de deux réflecteurs Corner 26/27, les réflecteurs Corner étant disposés comme en figure 2. Les tapis chauffants 25 présentent chacun des zones 28 qui sont chacune chauffées de manière à présenter la même émission thermique que le canon 23 du blindé, tandis que le reste des tapis 25 rayonne autant de chaleur que le corps du blindé. 



  La figure 3 représente un blindé 31 avec un canon 33, et trois tubes télescopiques 39 installés sur le toit 34 de sa tourelle, ces tubes télescopiques 39 pouvant être déployés sous la pression d'un bouton. Sur chacun des tubes télescopiques 39 sont installés un corps chauffant repliable 35 commandé depuis le blindé et des réflecteurs Corner 36. Les trois tubes 39 peuvent être déployés sur une longueur telle que les corps chauffants et les réflecteurs Corner se trouvent sur les sommets d'un triangle   équilatéral   circonscrit autour du blindé. 



  La figure 4 représente un tube télescopique 49 contenant un câble d'alimentation électrique et présentant un tapis chauffant 45 replié. A l'extrémité du tube télescopique 49 se trouvent deux réflecteurs Corner 46 et 47 disposés l'un audessus de l'autre, et en dessous du tapis chauffant, le réflecteur 46 étant situé à hauteur de la tourelle du blindé, et le réflecteur Corner 47 à la hauteur du corps du blindé. Le trait interrompu représente un autre mode de réalisation, dans lequel les réflecteurs Corner 46 et 47 sont situés l'un au-dessus de l'autre au-dessus du tapis chauffant, le réflecteur Corner 46 étant de même situé à la hauteur de la tourelle et le réflecteur Corner 47 à la hauteur du corps du blindé. 



  La figure 5   représente "l'empreinte   au soi"d'un projectile 52 déclenché par un système chercheur, au début de sa recherche de cibles. Le projectile 52 à système chercheur est orienté suivant un angle d'inclinaison prédéterminé, ce qui dirige la tête chercheuse au-dessus du champ de bataille. Les côtés 54,55 de l'angle d'ouverture de visée recouvrent lorsqu'ils touchent le sol une étendue désignée sous le terme d'empreinte au sol 58. Lorsque la tête chercheuse reconnaît une masse détectable, elle libère sa charge utile dans la direction de détection. La flèche 59 qui forme la bissectrice de l'angle d'ouverture de visée donne la direction du tir.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Multispectral lure
The invention relates to a multispectral viewfinder.



  The use of search heads with one or more detectors operating in spectral ranges from the ultraviolet to the millimeter wave range passing through the visible and the infrared takes on an increasingly significant significance. In particular, more and more is evaluated simultaneously over several spectral ranges, in order to minimize the sensitivity to disturbances and detection errors. Combinations of IR detectors are used, for example, with detectors which are sensitive in the range of radar waves and in particular in the range of millimeter waves. The detection sensitivity of the detectors used is also constantly improving, so that targets can not only be recognized but also identified with precision.

   To protect military objects and weapons systems from attack systems equipped with such detectors, artificial mists and lures are used. Artificial mists are suitable for projectiles attacking horizontally, while lures are mainly used for protection against projectiles attacking vertically or at a very high angle.



  Thus, for example for attacking both stationary and moving targets, anti-tank secondary projectiles attacking under a high slope or vertically are used, which are emitted by batteries maintained in the air, by artillery grenades and mortar, and by aircraft. The secondary projectiles are released above the target at a predetermined height, as a rule of the order of 300 meters, by a time-delayed carrying head. At one end of the carrying projectile, a parachute opens which brakes it, and the rotation of the projectile around its axis is likewise braked by

 <Desc / Clms Page number 2>

 mechanical devices, such as the deployment of wings.

   When the braking parachute is deployed, the main parachute opens, which is constructed so that the carrier projectile is guided over the battlefield in increasingly narrow spirals, with the speed of rotation corresponding to the target displacement and suitable suspension or aiming angle. The search head detectors look for typical target characteristics in each of the spectral ranges, for example in the IR range and the millimeter wave range, for example in the IR range a target which is warmer than the environment, in the radar range radar reflection, and in this case simultaneous reflection peaks. When these target criteria are satisfied, the projectile constituting the payload is released in the direction of detection to reach and destroy the target.

   When the searcher finds a target which meets the criterion of the IR range - warmer than the environment -, but does not however meet the criterion of the other search ranges, this target is recognized as a false target. Such secondary projectiles are for example described in Military Technology Miltech 2/90, pages 27 to 34. An essential characteristic of these secondary projectiles is that they have multispectral detectors.



  In this area, we now know how to deceive the detectors working in the IR range: by simulating a thermal target. Thus, DE-OS 32 05 599 suggests using a material heated by electrical resistance as a decoy and as a target for aiming and exercising. Furthermore, DE-OS 29 30 936 describes how to decoy radar and infrared research equipment by combining an exothermically reacting substance with a three-dimensional radar reflector, the exothermic reacting substance being a pyrophoric rocket whose effect is modulated in space and time.



  International Defense Review 9/1990, page 1034, describes the use as an lure of an inflatable body which essentially has the external appearance of the target to be protected. This body can be equipped with radar reflectors and thermal sources. However, this lure has the disadvantage of being expensive to manufacture and difficult to handle, since a lure must be a very faithful imitation.

 <Desc / Clms Page number 3>

 DE-OS 33 12 169 further describes the use as a lure of hollow bodies made of metallized synthetic sheets, and consisting of several inflatable chambers which give it the appearance of an air mattress. However, such a hollow body is not suitable for deflecting a secondary projectile equipped with a multispectral detector, since it is easily recognized by the multispectral detector as being a decoy.

   In this reference, the device intended to generate a resonant frequency intended to create a radar signature also has the disadvantage that the attacking detector must be known and that the properties of the hollow body must be defined as of its manufacture. It is not possible to adapt it to the conditions of use.



    Militärtechnik 11/74, pages 488 to 491, further describes that it is possible to thermally camouflage ships by cooling hot surfaces with seawater.



  With the lures known to date, it is however not possible to deflect away from the effective targets the modern multispectral projectiles, by resorting to means remaining effective over long periods and which can be quickly mounted.



  Hence the object of the invention which is to create a multispectral lure which can be used in many ways, which protects both stationary and mobile military objects from projectiles equipped with multispectral finding heads and attacking from high angles, which can be quickly assembled, which remains effective for long periods without requiring supervision and which is of high efficiency, while offering no obstacle to the functioning of the system of weapons to be protected.



   This object is reached by a multispectral decoy, comprising a body which can be heated at least to the temperature of the object to be protected and which can be controlled from the object to be protected, and at least two Corner reflectors, installed on uprights at different distances from the ground near the heating body, or fixed on uprights that can be moved away from the object to be protected, or deployed on a metal structure.

 <Desc / Clms Page number 4>

 The combination according to the invention offers very good protection for targets threatened by projectiles released by a search and vertical attack device, these targets being able to be stationary, partially stationary or mobile, and reduces the probability to less than 15%. let these objects be touched.



  The lure according to the invention can protect, for example, cannons, anti-aircraft weapon systems in the fire position, armored vehicles, armored howitzers, rocket launchers batteries or artillery batteries.



  The lure according to the invention comprises a heating body, which is preferably an electric heating mat which is heated by means of a cable connecting it to the object to be protected. The heating body can have the same surface as that of the object to be protected. For transport reasons, it is preferably dimensioned on a smaller scale. Preferably, the body temperature is adjusted by temperature probes located on the object to be protected and on the heating body so that the thermal emissions of the effective target and of the decoy cannot be distinguished. If, for example, the lure is the same size as the effective target, the temperature of the lure should simply be kept equal to that of the effective target.

   If the lure, for example for transport reasons, is smaller than the effective target, the temperature of the lure must be raised enough to obtain a thermal emission which must necessarily be typical of the target.



  In a preferred embodiment of the lure according to the invention, the heating body is not heated regularly, but areas of different temperatures are provided there. In particular, there is a temperature distribution which is typical of the object to be protected. Thus, when for example the object to be protected is an armored vehicle, the heating body of the lure can be made in such a way that it has an area which has the temperature of the hot barrel of the armored vehicle, an area which has the temperature of the engine and another that has the temperature of the armored exhaust system.



  When the lure is installed on a mobile object, the heating body is preferably a foldable mat which can be deployed in use. The upper surface of the heating body can also be made electrically

 <Desc / Clms Page number 5>

 conductive with an appropriate cover, so that it mimics the metal surface of the object to be protected and offers protection against passive radiometers operating in the millimeter wave range.



  The second components of the combination according to the invention form at least two Corner reflectors. Corner reflectors reflect radiation in the millimeter wave range, preferably in the range beyond 30 GHz, and particularly preferably from 90 to 100 Ghz. Preferably, as corner reflectors, carpets coated with metal, for example nickel or silver, which can be folded up, are used so that they take up only a small space requirement during storage and can be rapidly deployed during the assembly of the lure, for example using a metal structure resembling that of an umbrella. Fabrics coated with metal reflecting in the desired wave range are known per se and can be used here.



  The Corner reflectors are according to the invention arranged at different distances from the ground in the vicinity of the heating body. The distances there are such that they correspond to the height of the object to be protected. One can thus, for example when it is necessary to protect an armored vehicle or an armored howitzer, install the Corner reflectors at the height of the body of the armored vehicle and at the height of the armored turret. The installation of Corner reflectors can be done by fixing them either to uprights stuck in the ground or either to uprights that can be deployed on the object to be protected, or by stretching them on a metal structure.



  The lure according to the invention can be mounted quickly and without significant manpower. When the lure is to be used to protect stationary objects, the heating body is preferably placed on the ground and the Corner reflectors are installed, and for example deployed, above it. When it is necessary to protect a moving target, uprights, preferably telescopic tubes, are installed on the target, which can be deployed at the desired distance from the object to be protected, and which has corner reflectors, a heating body and a power supply cable. The uprights can for example be installed on the cover of the turret or in other suitable favorable locations of the object to be protected.

   If necessary, these uprights can then be separated individually or together, totally or partially, on the uprights

 <Desc / Clms Page number 6>

 telescopic. When they are no longer needed, they can be folded separately or together.



  The effective duration of this lure is not limited and can be chosen according to practical necessity regardless of external conditions, such as wind and bad weather.



  The distance of the lure from the object to be protected, the arrangement and the number of bodies combined must be chosen so that when searching for targets, the detector is as far as possible always attracted first by the lure , before you can detect the object to protect. It has been discovered that particularly favorable results are obtained when three combinations of heaters and corner reflectors are available at different heights so that they occupy the corners of an equilateral triangle circumscribed around the target, each combination of a heating body and Corner reflectors being arranged at a different height and at a distance from the object to be protected which corresponds at least to half of the "footprint on the ground" of the target detector.

   The term "footprint on the ground" denotes the distance swept over the ground by the sides of the aiming angle of the search head, as shown diagrammatically in FIG. 5. If the lure is too far from the object to be protected, the probability that at the start of its search for targets the research head does not detect the decoy but the target is increased. If, on the other hand, the lure is too close to the object to be protected, it may happen that despite the search head being deflected, the object to be protected is damaged. The vertices of the triangle must therefore have a distance from the object to be protected such that no point of the detectable mass of the target is removed from the lure by a distance less than half the diameter of the footprint. .

   As when the lure is detecting the firing direction of the payload constituting the projectile is the middle of the sensitive mass of the target, when for example "the footprint on the ground" is 6 meters, the distance between the lure and the effective target must be at least 3 meters. From a theoretical point of view, the triangle of lures can be oriented in any way around the target. However, for example in the case of the protection of weapon systems, in order not to degrade the effectiveness of these, the combinations of a heating body and of Corner reflectors arranged at different heights will be as far as possible by installed in the direction of

 <Desc / Clms Page number 7>

 shoot.



  When the individual combinations of lures are installed directly on the object to be protected by means of telescopic uprights, it is possible to deploy and retract the lures separately, so that effective protection is obtained even on unfavorable grounds.



  According to the invention, a lure is proposed which protects against projectiles equipped with search heads weapon systems and military objects both stationary and mobile.



  The invention is described below in more detail using the drawing. In this drawing: FIG. 1 represents the assembly of a stationary multispectral lure, FIG. 2 represents the arrangement of a stationary multispectral lure with three heating bodies, FIG. 3 represents the assembly of a mobile multispectral lure and the figure 4 shows the arrangement of a multispectral lure on a deployable telescopic tube.



  FIG. 5 schematically represents the imprint on the self of a projectile triggered by a research system.



   FIG. 1 represents an armored howitzer 1 constituting the object to be protected, with a turret 2 and a cannon 3. An electrical supply cable 4 connects to the armored vehicle an electric heating mat 5. Two Corner reflectors 6,7 are arranged at different distances from the ground above the heating mat, while the reflectors 6 and 7 have the same height as the body of the armored vehicle and the turret of the armored vehicle respectively.



   Figure 2 shows an armored howitzer 21 with a cannon 23. The armored howitzer

 <Desc / Clms Page number 8>

 21 forms the central point of an equilateral triangle, each vertex of which is occupied by a heating mat 25 fitted with two Corner reflectors 26/27, the Corner reflectors being arranged as in FIG. 2. The heating mats 25 each have zones 28 which are each heated so as to present the same thermal emission as the barrel 23 of the armored vehicle, while the rest of the belts 25 radiate as much heat as the body of the armored vehicle.



  FIG. 3 represents an armored vehicle 31 with a cannon 33, and three telescopic tubes 39 installed on the roof 34 of its turret, these telescopic tubes 39 being able to be deployed under the pressure of a button. On each of the telescopic tubes 39 are installed a folding heating body 35 controlled from the armored vehicle and Corner reflectors 36. The three tubes 39 can be deployed over a length such that the heating bodies and the Corner reflectors are located on the tops of a equilateral triangle circumscribed around the armored vehicle.



  FIG. 4 represents a telescopic tube 49 containing an electrical supply cable and having a folded heating mat 45. At the end of the telescopic tube 49 are two Corner reflectors 46 and 47 arranged one above the other, and below the heating mat, the reflector 46 being located at the level of the armored turret, and the Corner reflector 47 at the level of the body of the armored vehicle. The broken line represents another embodiment, in which the Corner reflectors 46 and 47 are located one above the other above the heating mat, the Corner reflector 46 being likewise located at the height of the turret and the Corner 47 reflector at the level of the body of the armored vehicle.



  FIG. 5 represents the "imprint on the self" of a projectile 52 triggered by a search system, at the start of its search for targets. The search system projectile 52 is oriented at a predetermined angle of inclination, which directs the search head over the battlefield. The sides 54, 55 of the viewing aperture angle cover, when they touch the ground, an area designated by the term footprint 58. When the search head recognizes a detectable mass, it releases its payload in the detection direction. The arrow 59 which forms the bisector of the aiming opening angle gives the direction of the shot.


    

Claims (7)

Revendications 1. Leurre multispectral, comprenant un corps pouvant être chauffé au moins jusqu'à la température de l'objet à protéger et commandé depuis l'objet à protéger, et au moins deux réflecteurs Corner, installé sur des montants à différentes distances du sol à proximité du corps chauffant, ou fixé sur des montants pouvant être éloignés de l'objet à protéger, ou déployé sur une structure métallique. Claims 1. Multispectral lure, comprising a body which can be heated at least to the temperature of the object to be protected and controlled from the object to be protected, and at least two Corner reflectors, installed on uprights at different distances from the ground near the heating body, or fixed on uprights that can be moved away from the object to be protected, or deployed on a metal structure. 2. Leurre selon la revendication 1, caractérisé en ce que le corps chauffant présente des zones à différentes températures. 2. Lure according to claim 1, characterized in that the heating body has zones at different temperatures. 3. Leurre selon la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que le corps chauffant est un tapis chauffé depuis l'objet à protéger, et en ce que les émissions thermiques de la cible effective et du leurre sont rendues égales par des sondes de température disposées sur l'objet à protéger et sur le corps chauffant. 3. Lure according to claim 1 or 2, characterized in that the heating body is a mat heated from the object to be protected, and in that the thermal emissions of the effective target and of the lure are made equal by temperature probes arranged on the object to be protected and on the heating body. 4. Leurre selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que les réflecteurs Corner se présentent sous la forme de tissu enduit de métal. 4. Lure according to one of the preceding claims, characterized in that the Corner reflectors are in the form of fabric coated with metal. 5. Leurre selon la revendication 4, caractérisé en ce que le tissu métallisé est déployé à l'aide d'une structure métallique. 5. Lure according to claim 4, characterized in that the metallized fabric is deployed using a metallic structure. 6. Leurre selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que le leurre est installé sur un montant télescopique fixé sur l'objet à protéger, le corps chauffant étant un tapis chauffant repliable et les réflecteurs Corner étant disposés sur le montant télescopique à différentes distances du soi. 6. Lure according to one of the preceding claims, characterized in that the lure is installed on a telescopic upright fixed on the object to be protected, the heating body being a folding heating mat and the Corner reflectors being arranged on the telescopic upright to different distances from the self. 7. Leurre selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que trois corps chauffants présentant disposés au-dessus ou en dessous d'eux des réflecteurs Corner sont chacun installés aux sommets d'un triangle équilatéral, à une distance qui vaut au moins la moitié de l'empreinte au sol du détecteur de recherche de cibles.  7. Lure according to one of the preceding claims, characterized in that three heating bodies having, arranged above or below them, corner reflectors are each installed at the vertices of an equilateral triangle, at a distance which is at least equal half of the footprint of the target finder.
BE9200624A 1991-07-05 1992-07-03 Decoy multispectral. BE1006541A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE4122354A DE4122354C1 (en) 1991-07-05 1991-07-05 Multi-spectral decoy target - has flat body which can be heated and corner reflectors fixed either to ground or on rods attached to protected body

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1006541A3 true BE1006541A3 (en) 1994-10-11

Family

ID=6435548

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9200624A BE1006541A3 (en) 1991-07-05 1992-07-03 Decoy multispectral.

Country Status (4)

Country Link
BE (1) BE1006541A3 (en)
CH (1) CH685517A5 (en)
DE (1) DE4122354C1 (en)
IT (1) IT1255401B (en)

Families Citing this family (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4435709C2 (en) * 1994-10-06 2002-07-18 Eads Deutschland Gmbh Protection device for a preferably flying object and method for operating a protection device
DE19604745C1 (en) * 1996-02-09 1999-11-18 Rheinmetall Ind Ag Steered munition deception method for protecting valid targets from laser-guided shells
DE10015766B4 (en) * 2000-03-30 2005-06-02 Eads Deutschland Gmbh translucent bridge
FR2840977B1 (en) 2002-06-12 2004-09-03 Giat Ind Sa DEVICE AND MUNITION FOR PROTECTING A VEHICLE OR A FIXED PLATFORM AGAINST A THREAT
RU2612350C1 (en) * 2016-02-08 2017-03-07 Георгий Галиуллович Валеев False target
DE102019117801A1 (en) * 2019-07-02 2021-01-07 Rheinmetall Waffe Munition Gmbh Decoy, system and method for protecting an object

Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0010568A1 (en) * 1978-11-06 1980-05-14 ELTRO GmbH Gesellschaft für Strahlungstechnik Method and apparatus for camouflaging a metallic object prevent radiometer locating by adapting its own radiation to the ambiant radiation
DE3205599A1 (en) * 1982-02-17 1983-10-27 Friedrich-Ulf 8899 Rettenbach Deisenroth Thermal target
DE3312169A1 (en) * 1983-04-02 1984-10-04 Licentia Patent-Verwaltungs-Gmbh, 6000 Frankfurt Spurious target
DE2930936C1 (en) * 1979-07-31 1985-07-25 Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH, 8000 München Sham target for the deception of radar and infrared search devices
EP0156070A2 (en) * 1983-11-28 1985-10-02 Tvi Energy Corporation Multispectral target
US4792142A (en) * 1987-11-13 1988-12-20 Davies Robert M Thermal target device
US4883971A (en) * 1988-12-19 1989-11-28 The Boeing Company Method and apparatus for determining infrared signature of objects

Patent Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0010568A1 (en) * 1978-11-06 1980-05-14 ELTRO GmbH Gesellschaft für Strahlungstechnik Method and apparatus for camouflaging a metallic object prevent radiometer locating by adapting its own radiation to the ambiant radiation
DE2930936C1 (en) * 1979-07-31 1985-07-25 Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH, 8000 München Sham target for the deception of radar and infrared search devices
DE3205599A1 (en) * 1982-02-17 1983-10-27 Friedrich-Ulf 8899 Rettenbach Deisenroth Thermal target
DE3312169A1 (en) * 1983-04-02 1984-10-04 Licentia Patent-Verwaltungs-Gmbh, 6000 Frankfurt Spurious target
EP0156070A2 (en) * 1983-11-28 1985-10-02 Tvi Energy Corporation Multispectral target
US4792142A (en) * 1987-11-13 1988-12-20 Davies Robert M Thermal target device
US4883971A (en) * 1988-12-19 1989-11-28 The Boeing Company Method and apparatus for determining infrared signature of objects

Non-Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
KUKLIN: "TARNUNG VON SCHIFFEN", MILITÄRTECHNIK, vol. 1, no. 11, 1974, DDR, pages 487 - 491 *

Also Published As

Publication number Publication date
DE4122354C1 (en) 1992-12-10
ITMI921618A0 (en) 1992-07-02
ITMI921618A1 (en) 1994-01-02
CH685517A5 (en) 1995-07-31
IT1255401B (en) 1995-10-31

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US6513438B1 (en) Method for offering a phantom target, and decoy
FR2778977A1 (en) ACTIVE ARMORING PROTECTION DEVICE
EP0273787B1 (en) Projectile for the indirect attack of armoured vehicles
FR2727506A1 (en) DEVICE FOR PROTECTING A VEHICLE OR A STRUCTURE
BE1006541A3 (en) Decoy multispectral.
EP0889826A1 (en) False target deployment system
FR2739921A1 (en) PROTECTIVE DEVICE FOR MOTOR VEHICLE
US3727861A (en) Method and apparatus for suppression of antiaircraft fire
EP0646232B1 (en) Zone-defending weapon system
EP0816793A1 (en) Personal protection liner for infantry
EP0422194B1 (en) Automatic weapons system for defending a zone
EP1448947B1 (en) Observation and/or firing system
EP1054370B1 (en) Device for protecting an area against intrusion
FR2518734A1 (en) Area defence system against enemy vehicle with saturation coverage - uses grenades launched on detection of intrusion by geophone, using directional microphones
FR2541444A1 (en) Remote-detection device of the mine type and firing system comprising such devices
EP0388264A1 (en) Target indicator for attracting homing missiles
FR2907206A1 (en) Active armor constituted by protective elements for protection of object e.g. armored vehicle, comprises ejectable part and projectile in flight actuator, where the protective elements are juxtaposed on surface of the object
FR2531203A1 (en) EXPULSIVE REACTION MASS AND FIREARM WITHOUT BACKWARDS INCLUDING SUCH MASS
FR2712683A1 (en) Aircraft defence weapon
EP1371935B1 (en) Device and ammunition for the protection of a vehicle or platform against threats
FR2657153A1 (en) DAM WEAPON WITH ACTIVE BODIES TO BE FIRED.
EP0916921B1 (en) Munitions for mine clearance
FR2518733A1 (en) Unmanned zone protection system against tank assault - uses rotating ejectable platform having scanning sensors supplying target coordinate to missile launcher
FR2694389A1 (en) Defense device.
FR2612288A1 (en) Over-flight munition with tilting charge

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: BUCK WERKE G.M.B.H. & CO.

Effective date: 19960731