FR1464395A - Beet harvester - Google Patents

Beet harvester Download PDF

Info

Publication number
FR1464395A
FR1464395A FR46160A FR46160A FR1464395A FR 1464395 A FR1464395 A FR 1464395A FR 46160 A FR46160 A FR 46160A FR 46160 A FR46160 A FR 46160A FR 1464395 A FR1464395 A FR 1464395A
Authority
FR
France
Prior art keywords
tools
support frame
props
oscillating movements
ground
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired
Application number
FR46160A
Other languages
French (fr)
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
ALMABAL GmbH
Original Assignee
ALMABAL GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by ALMABAL GmbH filed Critical ALMABAL GmbH
Application granted granted Critical
Publication of FR1464395A publication Critical patent/FR1464395A/en
Expired legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01DHARVESTING; MOWING
    • A01D25/00Lifters for beet or like crops
    • A01D25/04Machines with moving or rotating tools
    • A01D25/042Machines with moving or rotating tools with driven tools
    • A01D25/046Machines with moving or rotating tools with driven tools with oscillating tools

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Harvesting Machines For Root Crops (AREA)

Description

Arracheuse de betteraves.
L'invention concerne une arracheuse de betteraves, cette machine comprenant un arracheur constitué par deux socs qui s'engagent dans le sol et qui est porté par un cadre-support guidé dans la machine de façon à être mobile dans le sens latéral sur une distance limitée afin d'être amené automatiquement contre les betteraves, de préférence dans des positions restant parallèles entre elles.
Un tel agencement de l'arracheur dans un cadre-support mobile dans le sens latéral, sur une distance limitée par rapport à la machine, est usuel dans de nombreuses arracheuses de betteraves modernes. L'arracheur est commandé en l'espèce par la betterave à soulever ellemême qui est encore dans le sol du fait que lorsqu'un seul des éléments arracheurs arrive en prenant appui latéralement contre la betterave, le cadre-support s'écarte latéralement de manière que l'arracheur vienne par rapport à la betterave dans la position correcte qu'il doit occuper pour que l'arrachage se fasse correctement. Pour que la betterave soit arrachée sans être endommagée, il faut, en effet, qu'en l'espèce les deux socs saisissent la betterave simultanément sur les deux côtés.
Un autre avantage d'une machine équipée d'un tel arracheur se centrant automatiquement sur la betterave consiste en ce qu'il n'y a plus besoin d'un second conducteur pour le réglage de précision, l'arrachage des betteraves est donc réalisable sous la forme d'un travail véritablement assuré par un seul homme.
Dans les conditions normales, ces machines fonctionnent d'ailleurs d'une façon parfaitement satisfaisante mais, dans certaines conditions difficiles de travail résultant, tant des intempéries que des conditions particulières du terrain, il se produit souvent des pertes très élevées par détérioration des betteraves.
Dans ce cas, en effet, la force latérale pouvant être transmise à l'arracheur par la betterave quand cette dernière rencontre l'un des éléments de l'arracheur, n'est plus suffisante pour déplacer latéralement l'arracheur avec le cadre-support sur la distance nécessaire, de sorte que, souvent, les betteraves se brisent et restent en partie plantées dans le sol ou bien sont considérable. ment endommagées par la pression unilatérale.
Il s'ajoute à cela que dans les types de construction connus et surtout par mauvais temps, c'est-à-dire lorsque la terre est collante, des débris de feuilles et de la terre s'amassent facilement devant les outils, d'où il résulte, d'une part, que la force nécessaire pour déplacer latéralement le cadre-support augmente encore davantage, et, d'autre part, qu'il arrive facilement en pareil cas qu'il se produise un bourrage à l'intérieur de l'arracheur quand la masse de débris de feuilles et de terre qui s'est accumulée devant l'outil est poussée dans l'arracheur et se bloque entre les outils.
L'invention a pour but de supprimer les inconvénients précités qui se produisent dans les machines traditionnelles, c'est-à-dire d'exécuter et d'agencer un arracheur, disposé dans un cadre-support mobile latéralement de manière qu'en particulier, même dans des conditions d'utilisation difficiles, les outils viennent en contact correctement avec les betteraves et que ces dernières soient arrachées de façon parfaitement correcte tout en évitant également une accumulation de débris de feuilles et de terre devant les outils.
Conformément à l'invention, on obtient ce résultat par le fait que les outils peuvent, d'une manière en elle-même connue par le brevet néer. landais n[deg] 92.030 du 14 janvier 1954, recevoir des mouvements d'oscillation.
La façon la plus simple de provoquer les mouvements d'oscillation des outils consiste à réaliser des mouvements d'oscillation qui, ainsi que cela est également connu par le brevet néerlandais n[deg] 92.030 pour un arracheur dont le centrage sur les betteraves n'est pas commandé automatiquement, sont réalisés dans des plans qui sont parallèles à la direction d'avancement de la machine, passent à côté de la rangée de betteraves et sont perpendiculaires au sol.
Il est possible, en principe, de réaliser des mouvements d'oscillation dans des plans qui sont à peu près parallèles au sens d'avancement et qui forment un angle avec la verticale mais, du point de vue de la technique des organes de transmission, cela est toutefois plus difficile. Suivant la réalisation des organes de commande oscillants qui assurent les mouvements d'oscillation, on peut imprimer aux outils les trajectoires de mouvement les plus diverses par rapport au cadre-support mobile latéralement. A ces trajectoires se superpose alors, en outre, le mouvement de progression de la machine.
Par l'adoption de trajectoires particulièrement appropriées pour les mouvements d'oscillation des outils, on obtient en plus, outre une mobilité latérale plus facile d'un tel arracheur et une moindre tendance au bourrage, un travail d'arrachage considérablement amélioré. En effet, alors qu'avec les arracheurs usuels, comportant des outils montés, fixés sur le cadresupport, on soulève les betteraves uniquement au moyen de la montée par glissement sur les outils, montée qui s'effectue par suite du mouvement de progression de la machine, en entraînant souvent avec les betteraves de grandes quantités de terre, en adoptant des trajectoires appropriées pour les mouvements d'oscillation des outils, il est, en outre, possible d'assurer par ces derniers sur la betterave une composante supplémentaire de levage.
Il se produit déjà un effet favorisant le soulèvement lorsque la trajectoire des mouvements d'oscillation des outils est orientée à peu près parallèlement à la direction de progression de la machine parce que les outils, qui se rapprochent l'un de l'autre vers l'arrière, soulèvent la betterave par suite du mouvement qui combine le mouvement de progression de la machine et la partie du mouvement d'oscillation qui est dirigée vers l'avant, et parce que les outils viennent buter alternativement par la droite et par la gauche, opération au cours de laquelle il se produit en même temps sur la betterave un couple de rotation autour de son axe longitudinal, couple orienté alternativement vers la gauche et vers la droite, ce qui favorise l'ameublement de la betterave dans le sol.
On obtient un effet analogue lorsque la trajectoire des mouvements d'oscillation des outils est orientée à peu près perpendiculairement à la surface du sol. Dans ce cas, la force verticale qui agit sur la betterave dans le sens du soulèvement devient particulièrement élevée. Par la combinaison de la composante de mouvement parallèle au sol, c'est-à-dire orientée dans le sens de la marche, et de la composante verticale de mouvement, on peut améliorer encore davantage l'effet souhaité, auquel cas la trajectoire des mouvements d'oscillation des outils forme avec la surface du sol un angle de préférence aigu ayant son sommet orienté en sens contraire de celui de la marche.
On peut également combiner des trajectoires de mouvements d'oscillation qui sont parallèles et perpendiculaires à la surface du sol de manière que la trajectoire résultant du mouvement d'oscillation de chaque outil individuel décrive une courbe fermée sur elle-même, circonscrivant une surface, par exemple un cercle ou une ellipse, comme cela est connu par le brevet néerlandais n[deg] 92.030, donc de telle manière que chaque outil décrive par rapport à la machine une trajectoire fermée sur elle-même.
Si, dans ce cas, on choisit le sens du mouvement décrivant cette trajectoire fermée sur ellemême, de manière que le mouvement d'oscillation soit orienté sensiblement vers l'avant, c'està-dire dans le sens de la marche, dans la partie de la trajectoire qui est voisine du sol, c'est-àdire la partie située le plus bas, chaque outil passe, dans cette partie de la trajectoire, en dessous de la betterave et on accroît par ce moyen, de façon considérable, l'effet de levage.On peut obtenir un effet particulièrement bon lorsque la trajectoire du mouvement d'oscillation de chaque outil individuel correspond sensiblement à une ellipse dont le grand axe fait, avec la surface du sol, un angle de préférence aigu dont le sommet est orienté en sens contraire de la marche car, dans ce cas, la betterave est prise par endessous au moins d'un côté et soulevée sur un trajet relativement long, comme dans une opération de bêchage, cependant que les deux outils oscillent avec un décalage de phase réciproque de 180[deg], comme cela est également connu par le brevet néerlandais n[deg] 92.030.
Si on a fixé sur les outlis des barreaux de grille orientés vers l'arrière qui servent à guider les betteraves vers un dispositif monté à la suite, servant au nettoyage et au transport, ces barreaux de grille exécutent également le mouvement d'oscillation. Lorsque les outils ont une trajectoire telle que celle qui vient d'être décrite, les barreaux de grille agissent en même temps comme un transporteur oscillant, et les betteraves sont mieux évacuées vers l'arrière, avec une élimination simultanée de la terre qui y adhère, meilleure qu'avec les barreaux de grille qui, d'une manière usuelle, sont immobiles et avec lesquels les betteraves ne sont poussées vers l'arrière que par celles qu'on arrache ultérieurement ou par un organe de transport supplémentaire agissant depuis le haut sur les betteraves.
Pour la production des mouvements d'oscillation, on utilise un mécanisme de transmission à manivelle fixé dans le cadre-support, tels qu'il est également utilisé suivant une réalisation selon le brevet néerlandais n[deg] 92.030. Toutefois, dans la transmission oscillante suivant l'invention, ce mécanisme à manivelle est situé, grâce à un agencement correspondant des organes de la transmission, à une hauteur telle au-dessus du sol que, par différence avec l'exemple représenté dans l'exécution connue, il ne vient plus au contact du sol ou est moins susceptible de s'engager dans la terre.
On obtient une forme de construction particulièrement ramassée et convenant bien pour le montage dans le cadre-support mobile latéralement lorsque les deux transmissions à manivelle produisant les mouvements d'oscillation des outils sont disposées sur les extrémités de l'arbre récepteur d'un engrenage d'équerre à engrenages coniques, pouvant être entraîné depuis le tracteur par l'intermédiaire d'un arbre à cardans.
Le cadre-support est fixé dans la machine au moyen d'un système combiné de guidages à bielles et coulisseaux ou galets. Dans ces conditions, afin de ne pas réduire la mobilité latérale recherchée, il est avantageux de disposer l'arbre à cardans, assurant l'entraînement de l'engrenage d'équerre, de manière que, lors d'un déplacement latéral du cadre-support, il ne se produise sensiblement aucune modification de la longueur de l'arbre à cardans, car dans le cas d'une modification de la longueur d'un arbre à cardans dans lequel agit un couple, il faut surmonter de grands efforts de frottement.Afin d'éviter cet inconvénient, il faut par conséquent que, vu en projection horizontale, l'arbre à cardans soit disposé dans le même sens, à partir du cadre-support et en direction de la machine, que les bielles guidant le cadre-support et qu'il soit, dans la position moyenne du cadre-support, parallèles à ces bielles si la longueur projetée de l'arbre à cardans ne concorde pas avec la longueur de la projection des bielles.
La solution la plus avantageuse consiste toutefois en ce que la projection, vue en plan, de la longueur de l'arbre à cardans comprise entre le cardan fixé au cadre-support et le cardan fixé à la machine soit égale à la projection de la longueur des bielles guidant le cadre-support, mais il faut également que l'arbre à cardans et les bielles soient disposés dans le même sens allant du cadre-support vers la machine.
Dans ce cas, il ne se produit, en effet, dans le cas d'un déplacement latéral du cadre-support, aucune modification de longueur et en conséquence aucune réduction de la mobilité.
A ce propos, il y a lieu de faire ressortir expressément que ce n'est qu'en projection horizontale qu'il faut que les bielles et l'arbre à cardans aient la même longueur, et qu'il n'est pas nécessaire qu'ils aient également la même longueur quand on les regarde en élévation.
Pour la solution du problème qui fait l'objet de la présente invention, à savoir l'exécution de l'arracheur de manière qu'il vienne au contact des "betteraves de façon parfaitement correcte, que les betteraves soient arrachées correctement et qu'on évite en même temps une accumulation de débris de feuilles ou de terre devant les outils, il est particulièrement avantageux que l'arracheur se compose, d'une manière connue, de deux socs (socs dits hollandais) dont les arêtes qui entaillent le sol forment un angle dont le sommet est dirigé en sens inverse de la marche et que, en sens inverse de la marche, elles descendent, par rapport au plan perpendiculaire au sol et à la direction de la marche, de manière qu'au voisinage du sommet de l'angle qu'elles forment, elles s'engagent dans le sol plus profondément que dans leurs parties situées plus en avant.
Avec un arracheur équipé d'outils de ce genre, il est plus facile de réaliser le rapprochement automatique par rapport aux betteraves, parce que les socs ne s'engagent qu'à une profondeur relativement faible dans le sol, par différence avec les outils connus, par exemple, par le brevet néerlandais n[deg] 92.030, réalisés sous forme de dents qui s'engagent dans le sol par leurs extrémités avant, terminées en pointe et inclinées vers le bas.D'une part, ces dents piqueraient la betterave et l'endommageraient en venant à son contact dans la partie de leur trajectoire dirigée vers l'avant, si l'une des betteraves se trouvait par hasard très à l'écart de la rangée, et, d'autre part, lors d'un mouvement latéral de l'arracheur, il faut déplacer, à travers le sol, la dent qui se trouve dans la partie basse de la trajectoire, alors qu'elle est orientée presque transversalement, ce qui demande une grande force de déplacement.
D'autre part, les outils composés de socs du type hollandais offrent l'avantage qu'on peut les fixer, à leurs extrémités avant, par des étançons verticaux, de sorte qu'il ne peut pas s'accrocher de feuilles tombées aux extrémités qui font saillie vers l'avant et que ces feuilles tombées ne peuvent ainsi provoquer aucun bourrage comme cela se produit dans le cas des outils réalisés sous forme de dents.
L'invention sera décrite plus en détail ci-après sous forme de divers exemples de réalisation avec référence aux dessins ci-annexés dans lesquels : Figure 1 est une vue en plan d'un cadresupport monté dans la machine de façon à être mobile dans le sens latéral, avec un arracheur dont les outils reçoivent des mouvements d'oscillation ; Figure 2 est une vue en élévation latérale du dispositif selon la figure 1 ; Figure 3 est une vue en élévation latérale de l'agencement d'une transmission de com- mande du mouvement d'oscillation avec trajectoire à peu près verticale du mouvement d'oscillation de chaque outil ; Figure 4 représente le même agencement en vue par l'avant ; Figure 5 est une vue en plan correspondante en coupe par 1-1 de la figure 3 ;Figure 6 représente, ainsi que figure 7, des agencements d'une transmission de commande du mouvement d'oscillation avec lesquels la trajectoire du mouvement d'oscillation de chaque outil est à peu près dans le sens de la marche ; Figure 8 représente une variante de l'agencement donnant une trajectoire du mouvement ; d'oscillation de chaque outil qui fait un angle avec la surface du sol ; Figure 9 et figure 10 représentent en élévation latérale des agencements de transmission de commande du mouvement d'oscillation avec lesquels la trajectoire du mouvement d'oscillation de chaque outil individuel est à peu près une ellipse dont le grand axe fait un angle avec la surface du sol.
Dans tous les exemples d'exécution, les outils 1 et 2 de l'arracheur sont fixés à des étançons correspondants 3 et 4 montés mobiles sur le cadre-support 5 et qui sont guidés dans le plan d'oscillation des outils 1 et 2.
Comme le montre la figure 1, le cadre-support 5 est guidé dans le bâti Il de la machine au moyen d'un système de guidage combiné à galets et bielles qui se compose des galets-supports 6, 7 et 8 et des bielles parallèles 9 et 10. Les deux manivelles 12 et 13 des transmissions à manivelle qui servent à donner aux outils 1 et 2 leurs mouvements d'oscillation sont disposées aux deux extrémités de l'arbre de commande d'un engrenage d'équerre 14.L'entraînement de l'engrenage d'équerre 14 est assuré à partir de la machine par l'intermédiaire d'un arbre à cardans 15 monté à rotation dans le châssis 11 de la machine, à l'une de ses extrémités, par un palier 33, cet arbre à cardans étant, quand on le regarde en plan, parallèle aux bielles 9 et 10 et disposé dans le même sens que celles-ci par rapport au châssis 11, cependant que sa longueur comprise entre les articulations est de préférence égale à la longueur des bielles 9 et 10. Dans la vue en élévation latérale de figure 2, il n'est pas nécessaire que l'arbre à cardans 15 soit, comme illustré, parallèle aux bielles 9 et 10, il n'est pas nécessaire non plus que les bielles 9 et 10 soient parallèles à la surface du sol.Ce qui est, au contraire, essentiel, c'est l'égalité de longueur en projection horizontale des bielles 9 et 10 et de l'arbre à cardans 15.
Avec les conditions ci-dessus énoncées, il ne se produit pratiquement aucune modification de la longueur de l'arbre à cardans 15 lors d'un déplacement latéral du cadre-support 15 provoqué automatiquement par l'arrivée de l'arracheur au contact d'une betterave. Il n'est donc pas nécessaire, en soi, d'utiliser, comme cela est autrement usuel, un arbre à cardans qui soit de longueur variable ou réglable, par exemple, en le réalisant sous forme de tubes télescopiques.
Si on ne réalisait pas les conditions indiquées ci-dessus, en cas de déviation latérale du cadresupport 5, les deux parties de l'arbre à cardans se déplaceraient par translation avec frottement mutuel, ce qui nuirait au déplacement facile recherché du cadre-support 5 par rapport à la machine.
Il faut, tout au moins, réaliser la condition que, dans une vue en plan, l'arbre à cardans 15 soit, dans la position moyenne du cadre-support 5, parallèle aux bielles 9 et 10, parce qu'il ne se produit alors pratiquement pas de déplacements dans le cas d'un arbre à cardans en deux pièces.
On décrira ci-après schématiquement quelques transmissions pour la commande du mouvement d'oscillation, telles qu'on peut les utiliser pour l'obtention de trajectoires convenables pour les mouvements d'oscillation.
Dans le mode de réalisation représenté dans les figures 3, 4 et 5, les mouvements d'oscillation des outils 1 et 2 s'effectuent à peu près dans le sens vertical (double flèche L). Les étançons 3 et 4 sont alors guidés dans le sens vertical par des paires de bielles 16 et 17 fixées sur le cadresupport 5. L'accouplement des étançons 3 et 4 avec les manivelles 12 et 13 s'effectue par l'intermédiaire de biellettes 18 et 19. La transmission à renvoi d'angle 14 à pignons coniques qui comporte aux extrémités de son arbre principal les manivelles 12 et 13, est entraînée à partir de la machine au moyen d'un arbre articulé 15.
L'arracheur est constitué, de préférence, par deux socs qui sont disposés l'un par rapport à l'autre, de telle manière que leurs bords inférieurs 20 pénètrent dans la surface 21 du sol sous un angle alpha dont le sommet est orienté en sens inverse de la marche (flèche F). D'autre part,. les bords inférieurs 20 des socs inclinés de façon à s'écarter l'un de l'autre vers le haut présentent en vue en plan, comme le montre la figure 5, un angle dont le sommet est également orienté en sens inverse de la marche.
Un arracheur composé de socs disposés l'un par rapport à l'autre de cette façon est également connu sous le nom de soc hollandais.
A contrario des réalisations connues, les socs ne sont toutefois pas fixés de façon rigide, par leurs étançons 3 et 4, sur le cadre-support 5 mais, conformément à l'invention, ils exécutent, comme cela a été décrit, des mouvements d'oscillation par rapport au cadre-support. D'autre part, les manivelles 12 et 13 des transmissions à manivelle sont de préférence décalées l'une par rapport à l'antre de 180[deg], de manière que
Beet harvester.
The invention relates to a beet harvester, this machine comprising a harvester consisting of two coulters which engage in the ground and which is carried by a support frame guided in the machine so as to be movable in the lateral direction over a distance. limited in order to be brought automatically against the beets, preferably in positions remaining parallel to each other.
Such an arrangement of the harvester in a laterally movable support frame, over a limited distance from the machine, is customary in many modern beet harvesters. The puller is controlled in this case by the beet to be lifted itself which is still in the ground because when only one of the pulling elements arrives bearing laterally against the beet, the support frame moves away laterally so that the puller comes in relation to the beet in the correct position that it must occupy for the pulling to be done correctly. In order for the beet to be pulled out without being damaged, it is in fact necessary that in this case the two coulters grip the beet simultaneously on both sides.
Another advantage of a machine equipped with such a harvester automatically centering on the beet consists in that there is no longer any need for a second driver for the fine adjustment, the harvesting of the beets is therefore possible. in the form of truly one-man work.
Under normal conditions, these machines operate moreover in a perfectly satisfactory manner but, under certain difficult working conditions resulting, both from bad weather and from the particular conditions of the ground, very high losses are produced by deterioration of the beets.
In this case, in fact, the lateral force that can be transmitted to the puller by the beet when the latter meets one of the elements of the puller is no longer sufficient to move the puller laterally with the support frame. over the necessary distance, so that the beets often break and remain partly planted in the ground or else are considerable. damaged by unilateral pressure.
It is added to this that in the known types of construction and especially in bad weather, that is to say when the earth is sticky, debris of leaves and earth easily collects in front of the tools, of where it results, on the one hand, that the force necessary to move the support frame laterally increases still further, and, on the other hand, that it easily happens in such a case that a jam occurs inside puller when the mass of leaf debris and soil that has accumulated in front of the tool is pushed into the puller and gets caught between the tools.
The object of the invention is to eliminate the aforementioned drawbacks which occur in traditional machines, that is to say of executing and arranging a puller, arranged in a laterally movable support frame so that in particular , even under difficult conditions of use, the tools come into contact with the beets correctly and that the latter are pulled out perfectly correctly while also avoiding an accumulation of leaf debris and soil in front of the tools.
According to the invention, this result is obtained by the fact that the tools can, in a manner known per se from the Nether patent. landais n [deg] 92.030 of January 14, 1954, receive oscillation movements.
The simplest way to cause the oscillating movements of the tools is to achieve oscillating movements which, as is also known from Dutch patent n [deg] 92.030 for a puller whose centering on beets n ' is not automatically controlled, are made in planes which are parallel to the direction of travel of the machine, pass next to the row of beets and are perpendicular to the ground.
In principle, it is possible to achieve oscillating movements in planes which are approximately parallel to the direction of travel and which form an angle with the vertical, but from the point of view of the technique of the transmission members, however, this is more difficult. Depending on the embodiment of the oscillating control members which ensure the oscillating movements, the most diverse movement paths can be imparted to the tools with respect to the laterally movable support frame. On these paths is then superimposed, in addition, the forward movement of the machine.
By adopting particularly suitable paths for the oscillating movements of the tools, in addition to easier lateral mobility of such a puller and less tendency to jam, a considerably improved pulling work is obtained. In fact, whereas with the usual pullers, comprising mounted tools, fixed on the support frame, the beets are lifted only by means of the ascent by sliding on the tools, which rise takes place as a result of the forward movement of the machine, by often driving large quantities of soil with the beets, by adopting suitable trajectories for the oscillating movements of the tools, it is, moreover, possible to ensure by the latter on the beet an additional lifting component.
A lifting-promoting effect already occurs when the path of the oscillating movements of the tools is oriented approximately parallel to the direction of advance of the machine because the tools, which approach each other towards the 'rear, lift the beet as a result of the movement which combines the forward movement of the machine and the part of the oscillation movement which is directed forwards, and because the tools come up against alternately from the right and from the left , operation during which a torque is produced on the beet at the same time around its longitudinal axis, a torque oriented alternately to the left and to the right, which favors the furnishing of the beet in the ground.
A similar effect is obtained when the path of the oscillating movements of the tools is oriented approximately perpendicular to the ground surface. In this case, the vertical force acting on the beet in the direction of lifting becomes particularly high. By the combination of the component of movement parallel to the ground, i.e. oriented in the direction of travel, and the vertical component of movement, the desired effect can be further improved, in which case the trajectory of the oscillating movements of the tools form an angle with the ground surface which is preferably acute, having its apex oriented in the opposite direction to that of walking.
It is also possible to combine trajectories of oscillating movements which are parallel and perpendicular to the surface of the ground so that the trajectory resulting from the oscillating movement of each individual tool describes a curve closed on itself, circumscribing a surface, for example example a circle or an ellipse, as is known from Dutch patent n [deg] 92,030, therefore in such a way that each tool describes with respect to the machine a closed trajectory on itself.
If, in this case, we choose the direction of movement describing this closed trajectory on itself, so that the oscillating movement is oriented substantially forward, that is to say in the direction of travel, in the part of the trajectory which is close to the ground, that is to say the part situated at the bottom, each tool passes, in this part of the trajectory, below the beet and by this means, the lifting effect A particularly good effect can be obtained when the trajectory of the oscillating movement of each individual tool corresponds substantially to an ellipse, the major axis of which makes, with the surface of the ground, a preferably acute angle with the apex oriented in the opposite direction of travel because in this case the beet is picked up from below at least on one side and lifted over a relatively long path, as in a digging operation, while the two tools oscillate with a phase shift reciprocal d e 180 [deg], as is also known from Dutch patent n [deg] 92,030.
If rear-facing grid bars have been attached to the tools which serve to guide the beets to a device subsequently mounted for cleaning and transport, these grid bars also perform the oscillating movement. When the tools have a trajectory such as the one just described, the grid bars act at the same time as an oscillating conveyor, and the beets are better evacuated towards the rear, with a simultaneous elimination of the soil which adheres to them , better than with grid bars which, in the usual way, are stationary and with which the beets are only pushed backwards by those which are torn off later or by an additional transport member acting from above on beets.
For the production of the oscillating movements, a crank transmission mechanism fixed in the support frame is used, such as is also used according to an embodiment according to Dutch patent n [deg] 92,030. However, in the oscillating transmission according to the invention, this crank mechanism is located, thanks to a corresponding arrangement of the transmission members, at such a height above the ground that, by difference from the example shown in known execution, it no longer comes into contact with the ground or is less likely to engage in the earth.
A particularly compact form of construction is obtained and is well suited for mounting in the laterally movable support frame when the two crank transmissions producing the oscillating movements of the tools are arranged on the ends of the receiver shaft of a gear d. 'bevel gear square, which can be driven from the tractor by means of a cardan shaft.
The support frame is fixed in the machine by means of a combined system of guides with connecting rods and slides or rollers. Under these conditions, in order not to reduce the desired lateral mobility, it is advantageous to arrange the cardan shaft, ensuring the drive of the square gear, so that, during a lateral displacement of the frame - support, there is noticeably no change in the length of the cardan shaft, because in the case of a change in the length of a cardan shaft in which a torque acts, great friction forces must be overcome In order to avoid this drawback, it is therefore necessary that, seen in horizontal projection, the cardan shaft is arranged in the same direction, from the support frame and in the direction of the machine, as the connecting rods guiding the frame -support and that it is, in the middle position of the support frame, parallel to these connecting rods if the projected length of the cardan shaft does not match the length of the projection of the connecting rods.
The most advantageous solution, however, is that the projection, plan view, of the length of the cardan shaft between the cardan shaft fixed to the support frame and the cardan shaft fixed to the machine is equal to the projection of the length connecting rods guiding the support frame, but it is also necessary that the cardan shaft and the connecting rods are arranged in the same direction going from the support frame towards the machine.
In this case, in fact, in the case of a lateral displacement of the support frame, no modification of length and consequently no reduction in mobility occurs.
In this regard, it should be expressly pointed out that it is only in horizontal projection that the connecting rods and the cardan shaft must have the same length, and that it is not necessary that 'they also have the same length when viewed in elevation.
For the solution of the problem which is the object of the present invention, namely the execution of the puller so that it comes into contact with the beets in a perfectly correct manner, that the beets are pulled out correctly and that at the same time prevents an accumulation of leaf or soil debris in front of the tools, it is particularly advantageous that the puller consists, in a known manner, of two plowshares (so-called Dutch plowshares) whose ridges which cut into the ground form an angle of which the top is directed in the opposite direction of the march and that, in the opposite direction of the march, they descend, with respect to the plane perpendicular to the ground and to the direction of the march, so that in the vicinity of the top of the angle they form, they engage in the ground more deeply than in their parts located further forward.
With a puller equipped with tools of this kind, it is easier to achieve automatic approach to the beets, because the coulters only engage at a relatively shallow depth in the ground, unlike with known tools. , for example, by the Dutch patent n [deg] 92.030, made in the form of teeth which engage in the ground by their front ends, terminated in a point and inclined downwards. On the one hand, these teeth would prick the beetroot and would damage it by coming into contact with it in the part of their trajectory directed towards the front, if one of the beets were by chance very far away from the row, and, on the other hand, during a lateral movement of the puller, it is necessary to move, through the ground, the tooth which is in the lower part of the trajectory, whereas it is oriented almost transversely, which requires a great force of displacement.
On the other hand, tools made up of Dutch-type plowshares offer the advantage that they can be fixed, at their front ends, by vertical props, so that it cannot catch on fallen leaves at the ends. which protrude towards the front and that these fallen leaves cannot thus cause any jamming as occurs in the case of tools made in the form of teeth.
The invention will be described in more detail below in the form of various embodiments with reference to the accompanying drawings in which: Figure 1 is a plan view of a support frame mounted in the machine so as to be movable in the lateral direction, with a puller whose tools receive oscillating movements; Figure 2 is a side elevational view of the device according to Figure 1; Figure 3 is a side elevational view of the arrangement of an oscillating motion control transmission with approximately vertical path of the oscillating motion of each tool; Figure 4 shows the same arrangement in front view; Figure 5 is a corresponding plan view in section through 1-1 of Figure 3; Figure 6 shows, as well as Figure 7, arrangements of a transmission for controlling the oscillation movement with which the path of the oscillation movement of each tool is roughly in the direction of travel; Figure 8 shows a variant of the arrangement giving a trajectory of the movement; oscillation of each tool that makes an angle with the ground surface; Figure 9 and Figure 10 show in side elevation of the oscillating motion control transmission arrangements with which the trajectory of the oscillating motion of each individual tool is approximately an ellipse the major axis of which is at an angle with the surface of the tool. ground.
In all the embodiments, the tools 1 and 2 of the puller are attached to corresponding props 3 and 4 mounted to move on the support frame 5 and which are guided in the plane of oscillation of the tools 1 and 2.
As shown in figure 1, the support frame 5 is guided in the frame II of the machine by means of a combined guide system with rollers and connecting rods which consists of the support rollers 6, 7 and 8 and parallel connecting rods. 9 and 10. The two cranks 12 and 13 of the crank transmissions which are used to give the tools 1 and 2 their oscillating movements are arranged at both ends of the control shaft of a square gear 14.L ' drive of the square gear 14 is provided from the machine by means of a cardan shaft 15 rotatably mounted in the frame 11 of the machine, at one of its ends, by a bearing 33 , this cardan shaft being, when viewed in plan, parallel to the connecting rods 9 and 10 and arranged in the same direction as the latter with respect to the frame 11, while its length between the joints is preferably equal to the length of the connecting rods 9 and 10. In the side elevational view of Figure 2, it is not necessary If the cardan shaft 15 is, as illustrated, parallel to the connecting rods 9 and 10, it is also not necessary for the connecting rods 9 and 10 to be parallel to the ground surface, which is, on the contrary, essential , it is the equality of length in horizontal projection of the connecting rods 9 and 10 and of the cardan shaft 15.
With the above conditions, there is practically no change in the length of the cardan shaft 15 during a lateral displacement of the support frame 15 caused automatically by the arrival of the puller in contact with it. a beetroot. It is therefore not necessary, per se, to use, as is otherwise usual, a cardan shaft which is of variable or adjustable length, for example, by producing it in the form of telescopic tubes.
If the above conditions were not fulfilled, in the event of lateral deflection of the support frame 5, the two parts of the cardan shaft would move by translation with mutual friction, which would hamper the desired easy movement of the support frame 5 relative to the machine.
At the very least, the condition must be fulfilled that, in a plan view, the cardan shaft 15 is, in the middle position of the support frame 5, parallel to the connecting rods 9 and 10, because it does not occur then practically no movement in the case of a two-piece cardan shaft.
Some transmissions for the control of the oscillation movement will be described schematically below, such as can be used for obtaining suitable trajectories for the oscillating movements.
In the embodiment shown in Figures 3, 4 and 5, the oscillating movements of the tools 1 and 2 are effected approximately in the vertical direction (double arrow L). The props 3 and 4 are then guided in the vertical direction by pairs of connecting rods 16 and 17 fixed on the support frame 5. The coupling of the props 3 and 4 with the cranks 12 and 13 is effected by means of connecting rods 18 and 19. The bevel gear bevel gear transmission 14 which comprises at the ends of its main shaft the cranks 12 and 13, is driven from the machine by means of an articulated shaft 15.
The puller is preferably formed by two coulters which are arranged relative to each other, such that their lower edges 20 penetrate into the surface 21 of the ground at an angle alpha, the apex of which is oriented in reverse direction (arrow F). On the other hand,. the lower edges 20 of the coulters inclined so as to move away from each other upwards have in plan view, as shown in figure 5, an angle the apex of which is also oriented in the opposite direction of travel .
A puller made up of coulters arranged in relation to each other in this way is also known as a Dutch coulter.
Contrary to known embodiments, the coulters are not however rigidly fixed, by their props 3 and 4, on the support frame 5 but, in accordance with the invention, they perform, as has been described, movements of 'oscillation relative to the support frame. On the other hand, the cranks 12 and 13 of the crank transmissions are preferably offset with respect to the other by 180 [deg], so that

Claims (1)

les mouvements d'oscillation des socs soient également décalés dans la phase de 180[deg] l'un par rapport à l'autre. Un tel décalage de phase des mouvements d'oscillation s'est révélé particulièrement favorable, en ce qui concerne l'effet et la force nécessaire, par comparaison avec la concordance de phase qui est elle-même également applicable. On choisit avantageusement la fréquence des mouvements d'oscillation des outils de façon qu'elle ait une valeur suffisamment élevée pour que, pour un avancement d'un mètre de la machine, ils exécutent cinq oscillations complètes. La longueur d'onde des mouve- ments d'oscillation, mesurée sur le trajet parcouru, est alors d'environ 20 cm. Comme le diamètre des betteraves est en moyenne d'environ 10 cm, la betterave est saisie alternativement sur les deux côtés, chaque demilongueur d'onde au cours de laquelle chaque outil individuel oscille vers l'avant ou vers le haut, par les outils (socs) qui oscillent avec un décalage de phase de 180[deg] l'un par rapport à l'autre. Si les mouvements d'oscillation doivent s'effectuer sensiblement dans le seul sens F de la marche, il faut fixer les étançons 3' et 4' des outils 1 et 2 sur le cadre-support 5, par exemple comme représenté à la figure 6, par l'intermédiaire d'un parallélogramme de bielles comprenant des bielles verticales 22 et 23 ainsi que des bielles d'accouplement 24 fixées chacune à l'un des étançons 3' et 4'. Pendant les mouvements d'oscillation, la position parallèle relative de chaque soc individuel reste en l'espèce conservé. Dans le mode de réalisation représenté dans la figure 7, les étançons 3 et 4 sont fixés de façon pivotante, à peu près en leur milieu, au point 25 du cadre-support 5. Les manivelles 12 et 13 des transmissions à manivelle qui attaquent les étançons 3 et 4 et leur extrémité supérieure par l'intermédiaire des bielles 18' et 19', confèrent aux outils 1 et 2 des mouvements pendulaires qui sont orientés à peu près suivant la direction F de la marche, auquel cas la position parallèle ne se maintient pas. Dans l'agencement représenté à la figure 8, les points d'articulation des étançons 3 et 4 sur le cadre-support 5 sont décalés vers l'arrière d'une certaine quantité par rapport aux outils 1 et 2, de manière que la trajectoire des mouvements d'oscillation des outils fasse, avec la surface 21 du sol, un angle y, de préférence aigu, dont le sommet est orienté en sens inverse de la marche. Dans les modes de réalisation représentés dans les figures 9 et 10, les manivelles 12 et 13 sont reliées aux étançons 3 et 4 non pas par l'intermédiaire de bielles, mais directement et plus spécialement aux extrémités supérieures desdits étançons. Les étançons 3 et 4 sont articulés sur le cadre-support 5 en un point 26 situé en-dessous au moyen de biellettes 27, de façon à être mobiles en hauteur et à pouvoir pivoter. Avec un agencement de ce genre pour les transmissions de commande des mouvements d'oscillation, on peut réaliser, pour les mouvements d'oscillation des outils 1 et 2, des trajectoires qui circonscrivent une surface, par exemple, un cercle ou une ellipse. C'est une trajectoire en forme d'ellipse qui est particulièrement avantageuse, le grand axe de l'ellipse faisant, avec la surface du sol, un angle aigu dont le sommet est orienté en sens inverse du sens de la marche. On peut réaliser une telle trajectoire, par exemple, avec la transmission à biellettes représentée dans la figure 9. Le point d'articulation 26 des biellettes 27 sur le cadre-support 5 est situé plus haut que leur point d'articulation 29 sur les étançons 3 et 4. Les biellettes 27 ne sont donc pas horizontales, mais sont inclinées vers le bas dans le sens F de la marche. La trajectoire elliptique, fermée sur elle-même, des outils se trouve en l'espèce réalisée également lorsque les biellettes 27 sont articulées à peu près au milieu des étançons 3 et 4. Les barreaux de grille 30 fixés à l'arrière des outils 1 et 2 exécutent alors des mouvements à trajectoire fermée et agissent donc comme des transporteurs à secousses. Le mode de fonctionnement du dispositif représenté dans la figure 10 correspond à celui du dispositif représenté dans la figure 9. Au lieu du système de guidage à biellettes, il a été prévu, sur le cadre-support 5, des coulisses de guidagethe oscillating movements of the coulters are also shifted in phase by 180 [deg] with respect to each other. Such a phase shift of the oscillating movements has been found to be particularly favorable, as regards the effect and the force required, compared with the phase matching which is itself also applicable. The frequency of the oscillating movements of the tools is advantageously chosen so that it has a sufficiently high value so that, for an advance of one meter of the machine, they perform five complete oscillations. The wavelength of the oscillating movements, measured on the path traveled, is then about 20 cm. Since the diameter of the beets is on average about 10 cm, the beet is grasped alternately on both sides, each half wavelength, during which each individual tool oscillates forward or up, by the tools ( coulters) which oscillate with a phase shift of 180 [deg] with respect to each other. If the oscillating movements must be made substantially in the single direction F of travel, it is necessary to fix the props 3 'and 4' of the tools 1 and 2 on the support frame 5, for example as shown in figure 6 , by means of a parallelogram of connecting rods comprising vertical rods 22 and 23 as well as coupling rods 24 each fixed to one of the props 3 'and 4'. During the oscillating movements, the relative parallel position of each individual share remains in this case preserved. In the embodiment shown in Figure 7, the props 3 and 4 are pivotally attached, approximately in the middle, to point 25 of the support frame 5. The cranks 12 and 13 of the crank transmissions which attack the props 3 and 4 and their upper end via the connecting rods 18 'and 19', give the tools 1 and 2 pendular movements which are oriented approximately in the direction F of travel, in which case the parallel position is not not maintain. In the arrangement shown in Figure 8, the articulation points of the props 3 and 4 on the support frame 5 are offset rearward by a certain amount with respect to the tools 1 and 2, so that the path oscillating movements of the tools make, with the surface 21 of the ground, an angle y, preferably acute, the apex of which is oriented in the opposite direction to travel. In the embodiments shown in Figures 9 and 10, the cranks 12 and 13 are connected to the props 3 and 4 not by means of connecting rods, but directly and more especially to the upper ends of said props. The props 3 and 4 are articulated on the support frame 5 at a point 26 located below by means of rods 27, so as to be movable in height and to be able to pivot. With an arrangement of this kind for the transmissions for controlling the oscillating movements, it is possible to realize, for the oscillating movements of the tools 1 and 2, paths which circumscribe a surface, for example, a circle or an ellipse. It is a trajectory in the form of an ellipse which is particularly advantageous, the major axis of the ellipse forming, with the surface of the ground, an acute angle, the apex of which is oriented in the opposite direction to the direction of travel. Such a trajectory can be achieved, for example, with the link transmission shown in FIG. 9. The point of articulation 26 of the links 27 on the support frame 5 is located higher than their point of articulation 29 on the props. 3 and 4. The rods 27 are therefore not horizontal, but are inclined downwards in the direction F of travel. The elliptical trajectory, closed on itself, of the tools is in this case also produced when the rods 27 are articulated approximately in the middle of the props 3 and 4. The grid bars 30 fixed to the rear of the tools 1 and 2 then perform closed trajectory movements and therefore act as jerk conveyors. The operating mode of the device represented in FIG. 10 corresponds to that of the device represented in FIG. 9. Instead of the guide system with links, it has been provided, on the support frame 5, guide slides. 31 avec trajectoire oblique dans lesquelles les tiges 3 et 4 sont guidées au moyen de galets 32. On peut encore faire observer que, dans tous les modes de réalisation décrits, les mouvements des manivelles, des étançons et des outils ont été représentés, pour plus de clarté, d'une manière relativement très agrandie. Dans la pratique, il suffit que les trajectoires, fermées sur ellesmêmes, effectivement parcourues aient un diamètre d'environ 10 mm seulement. RÉSUMÉ La présente invention a pour objet :31 with oblique trajectory in which the rods 3 and 4 are guided by means of rollers 32. It can also be observed that, in all the embodiments described, the movements of the cranks, the props and the tools have been shown, for more of clarity, in a relatively much magnified manner. In practice, it is sufficient that the paths, closed on themselves, actually traveled have a diameter of only about 10 mm. SUMMARY The present invention relates to: 1. Une arracheuse de betteraves comprenant un arracheur constitué par deux outils s'engageant dans le sol, cet arracheur étant porté par un cadre-support qui est guidé dans la machine, en vue d'amener l'arracheur automatiquement en face des betteraves, de manière à être mobile dans le sens latéral sur une distance limitée, en occupant des positions restant de préférence parallèles entre elles, caractérisée en ce que les outils peuvent être entraînés d'une manière en elle-même connue dans des mouvements d'oscillation.1. A beet puller comprising a puller consisting of two tools engaging in the ground, this puller being carried by a support frame which is guided in the machine, in order to bring the puller automatically in front of the beets, so as to be movable in the lateral direction over a limited distance, occupying positions preferably remaining parallel to each other, characterized in that the tools can be driven in a manner known per se in oscillating movements. 2. Dans une arracheuse de betteraves selon 1[deg] ci-dessus les caractéristiques supplémentaires ci- après, considérées isolément ou dans toutes leurs combinaisons techniquement possibles : a. Les mouvements d'oscillation des outils s'effectuent, d'une manière en elle-même connue, dans des plans qui sont parallèles à la direction d'avancement de la machine et qui sont à peu près perpendiculaires à la surface du sol ; b. La trajectoire des mouvements d'oscillation des outils est à peu près parallèle à la direction d'avancement de la machine ; c. La trajectoire des mouvements d'oscillation des outils est à peu près perpendiculaire à la surface du sol ; d. La trajectoire du mouvement d'oscillation de chaque outil individuel est sensiblement une ellipse dont le grand axe fait un angle de préférence aigu avec la surface du sol, le sommet de cet angle étant orienté en sens inverse de la direction de progression ; e. D'une manière en elle-même connue, chaque outil parcourt dans le sens de la progression et vers l'avant, la partie inférieure de sa trajectoire d'oscillation ; f . Les mouvements d'oscillation des deux outils sont, d'une manière en elle-même connue, décalés dans leur phase de 180[deg] l'un par rapport à l'autre ; g. Une transmission à manivelles servant à la production des mouvements d'oscillation des outils est fixée dans le cadre-support ; h. La transmission à manivelles servant à la production des mouvements d'oscillation des outils attaque l'extrémité supérieure des étançons portant les outils, ces étançons étant montés mobiles sur le cadre-support, au moyen d'organes d'appui tels que des organes oscillants ou coulissants, en -des points situés en dessous des points d'attaque des manivelles sur les étançons, ces étançons étant guidés dans le plan d'oscillation de chaque outil ; i. Dans la position moyenne du cadre-support, un arbre à cardans de longueur variable, servant à assurer l'entraînement de la transmission à manivelles de la machine, est, quand on considère l'ensemble en projection horizontale, parallèle à des bielles allant au cadre-support ; j. L'arbre à cardans est de longueur à peu près égale ou de préférence de longueur égale à celle des bielles guidant le cadre-support et est disposé dans le même sens que lesdites bielles à partir du cadre-support et en direction de la machine ; k. L'arracheur se compose, d'une manière en elle-même connue, de deux socs qui sont disposés l'un par rapport à l'autre de façon que leurs arêtes qui entaillent le sol forment un angle dont le sommet est dirigé en sens inverse de la progression, lesdites arêtes étant orientées, dans le sens inverse de celui de la marche, obliquement vers le bas, par rapport à un plan perpendiculaire à la surface du sol et à la direction de la marche, de manière qu'au voisinage du sommet de l'angle formé par lesdites arêtes, ces dernières pénètrent dans le sol plus profondément que dans leurs autres parties situées plus à l'avant.2. In a beet harvester according to 1 [deg] above the following additional characteristics, considered individually or in all their technically possible combinations: a. The oscillating movements of the tools take place, in a manner known per se, in planes which are parallel to the direction of advance of the machine and which are approximately perpendicular to the surface of the ground; b. The trajectory of the oscillating movements of the tools is approximately parallel to the direction of advance of the machine; vs. The path of the oscillating movements of the tools is roughly perpendicular to the ground surface; d. The trajectory of the oscillating movement of each individual tool is substantially an ellipse, the major axis of which makes an preferably acute angle with the surface of the ground, the apex of this angle being oriented in the opposite direction to the direction of advance; e. In a manner known per se, each tool travels in the direction of progression and forwards, the lower part of its oscillation trajectory; f. The oscillatory movements of the two tools are, in a manner known per se, shifted in their phase by 180 [deg] with respect to each other; g. A crank transmission used to produce the oscillating movements of the tools is fixed in the support frame; h. The crank transmission used to produce the oscillating movements of the tools attacks the upper end of the props carrying the tools, these props being movably mounted on the support frame, by means of support members such as oscillating members or sliding, at points situated below the points of attack of the cranks on the props, these props being guided in the plane of oscillation of each tool; i. In the middle position of the support frame, a cardan shaft of variable length, serving to drive the crank transmission of the machine, is, when considering the assembly in horizontal projection, parallel to connecting rods going to the support frame; j. The cardan shaft is of approximately equal length or preferably of equal length to that of the connecting rods guiding the support frame and is arranged in the same direction as said connecting rods from the support frame and towards the machine; k. The puller consists, in a manner known per se, of two coulters which are arranged with respect to each other so that their edges which cut into the ground form an angle, the apex of which is directed in direction opposite to the progression, said ridges being oriented, in the opposite direction to that of walking, obliquely downwards, with respect to a plane perpendicular to the surface of the ground and to the direction of walking, so that in the vicinity from the apex of the angle formed by said ridges, the latter penetrate the ground more deeply than in their other parts situated further to the front.
FR46160A 1965-01-18 1966-01-17 Beet harvester Expired FR1464395A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
AT34465A AT261285B (en) 1965-01-18 1965-01-18 Lifting device on beet harvesting machines

Publications (1)

Publication Number Publication Date
FR1464395A true FR1464395A (en) 1966-12-30

Family

ID=3488105

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
FR46160A Expired FR1464395A (en) 1965-01-18 1966-01-17 Beet harvester

Country Status (6)

Country Link
AT (1) AT261285B (en)
BE (1) BE675251A (en)
DE (1) DE1507142A1 (en)
FR (1) FR1464395A (en)
GB (1) GB1114734A (en)
NL (1) NL6600587A (en)

Families Citing this family (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2252048A1 (en) * 1973-11-22 1975-06-20 Franquet Gilbert Tuber and root-crop lifter - includes supporting beam with detachably fixed to-and-from moving arm with digger on end
DE2834462C2 (en) * 1978-08-05 1981-12-17 Franz Kleine Maschinenfabrik Gmbh & Co, 4796 Salzkotten Lifting device on beet harvesting machines
NL8902379A (en) * 1989-09-22 1991-04-16 Bernardus Antonius Maria Hack MACHINE FOR DIGGING BULBS, TUBERS OR ROOT CROPS.
CN111771509B (en) * 2020-06-22 2022-08-09 邓司鹏 Auxiliary pulling-up device for garlic

Also Published As

Publication number Publication date
DE1507142A1 (en) 1971-08-12
AT261285B (en) 1968-04-10
NL6600587A (en) 1966-07-19
GB1114734A (en) 1968-05-22
BE675251A (en) 1966-05-16

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3272202B1 (en) Self-propelled agricultural machine for harvesting plants with fibrous stems, in particular flax plants
FR2556925A1 (en) MACHINE FOR HARVESTING CAMOMILE FLOWER
EP0255458B1 (en) Agricultural machine for the lateral displacement and turning of forage swathes
FR2663189A1 (en) Haymaking machine for windrowing, including at least two raking (tedding) wheels
EP1290936B1 (en) Haymaking machine
FR1464395A (en) Beet harvester
FR3005237A1 (en) FRUIT COLLECTION MACHINE COMPRISING AN IMPROVED CHENILLE AND METHOD FOR CONVERTING A RECOLTAGE MACHINE
FR2868905A1 (en) Agricultural machine e.g. pick up, for self-propelled chopper blower, has foldable worm units disposed transversally in work position, and folded in rest position, where units are driven individually at their opposite free ends
FR2886095A1 (en) Reaper for harvesting herbs, has supports articulated around frame and maintained in preset operating position by safety devices having tie rods, where rod length is elastically modified when its traction force exceeds preset traction force
FR2466178A1 (en) Machine for harvesting garlic - has bulbs loosened by plough-share and heads gripped between belts with earth shaken off during passage
FR2563077A1 (en) RAKE FOR HARVESTED AGRICULTURAL PRODUCTS
EP0093683B1 (en) Agricultural machines for removing vegetal fodder or other plants lying on the soil
BE524413A (en)
FR2462087A1 (en) Multi-row beet harvester - stores in batch and has collector for spilled beet delivering to elevator
EP0190777B1 (en) Digger
FR2670075A1 (en) Device for harvesting beet
JP3351750B2 (en) Rhizome harvester
BE533437A (en)
FR2730123A1 (en) Sugar cane plantation soil cultivator
JP2004073115A (en) Apparatus for raising up foliage in vertical direction in harvester or the like
FR3111049A1 (en) DEVICE FOR MOUNTING ON A HARVESTING MACHINE A SUPPORTING ARM MOVING A BREAKING TOOL
FR2537826A1 (en) Machine for harvesting plants in rows
FR2501958A1 (en) Beet lifting and loading trailer - has extractor discs with vertical alignment support on parallelogram linkage
US509571A (en) farrall
EP2599376B1 (en) Haymaking machine