CH696561A5 - Device for the power reserve display a watch movement and watch provided with such a display device. - Google Patents

Device for the power reserve display a watch movement and watch provided with such a display device. Download PDF

Info

Publication number
CH696561A5
CH696561A5 CH3292003A CH3292003A CH696561A5 CH 696561 A5 CH696561 A5 CH 696561A5 CH 3292003 A CH3292003 A CH 3292003A CH 3292003 A CH3292003 A CH 3292003A CH 696561 A5 CH696561 A5 CH 696561A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
display
power reserve
watch
disk
wheel
Prior art date
Application number
CH3292003A
Other languages
French (fr)
Inventor
Philippe Vandel
Original Assignee
Richemont Int Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Richemont Int Sa filed Critical Richemont Int Sa
Priority to CH3292003A priority Critical patent/CH696561A5/en
Priority to DE200410010125 priority patent/DE102004010125A1/en
Publication of CH696561A5 publication Critical patent/CH696561A5/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B9/00Supervision of the state of winding, e.g. indicating the amount of winding
    • G04B9/005Supervision of the state of winding, e.g. indicating the amount of winding by optical indication of the amount of winding

Description

       

  [0001] La présente invention a pour objet un dispositif d'affichage de la réserve de marche d'un mouvement d'horlogerie. On connaît de tels affichages qui, entraînés par l'intermédiaire d'un différentiel, délivre un mouvement proportionnel aux déplacements entre l'axe et la cage d'un barillet et donc représentant le taux de remontage de ce barillet. Ce mouvement actionne généralement une aiguille qui se déplace en regard d'une graduation portée par le cadran dé la montre.

   Ces affichages connus de la réserve de marche de la montre sont analogiques et relativement peu précis surtout dans le cas de mouvement ayant de grandes réserves de marche de l'ordre de plusieurs jours ou d'une semaine.

[0002] La présente invention a pour but la réalisation d'un affichage de la réserve de marche d'un mouvement de montre qui indique avec précision et une grande facilité de lecture le nombre de jours restant de la réserve de marche de la montre pour que l'utilisateur ait d'un seul coup d'¼oeil une indication précise du nombre de jours pendant lesquels sa montre marchera avant de nécessité un remontage.

[0003] Un autre but de l'invention est de réaliser un affichage digital de la réserve de marche d'un mouvement d'horlogerie indiquant le nombre de jours de marche restant à couvrir.

[0004] L'invention a donc pour objet un dispositif d'affichage de la 

  réserve de marche d'un mouvement d'horlogerie tel que revendiqué à la revendication 1.

[0005] L'invention a encore pour objet une montre munie d'un tel dispositif d'affichage comme revendiqué à la revendication 8.

[0006] Le dessin annexé illustre une montre munie d'un dispositif d'affichage de la réserve de marche selon l'invention et le mécanisme de ce dispositif d'affichage.
<tb>La fig. 1<sep>est une vue de la face arrière d'une montre munie d'un affichage selon l'invention.


  <tb>La fig. 2<sep>est une vue en plan du mécanisme d'affichage de la réserve de marche correspondant à l'état totalement remonté du moteur du mouvement.


  <tb>La fig. 3<sep>est une vue en plan du mécanisme d'affichage de la réserve de marche correspondant à l'état juste avant d'atteindre la position totalement remontée du moteur.


  <tb>la fig. 4<sep>est une vue en plan du mécanisme d'affichage de la réserve de marche correspondant à l'état atteint après quelques heures de marche du mouvement à partir de sa position de remontage complet.


  <tb>La fig. 5<sep>illustre en plan l'état de l'affichage de réserve de marche lorsque cette réserve de marche est nulle.


  <tb>La fig. 6<sep>est une vue en plan illustrant l'affichage de réserve de marche et son mécanisme d'entraînement.


  <tb>Les fig. 7 et 8<sep>sont des vues partielles du mécanisme d'entraînement du dispositif d'affichage d'une part lors du remontage du barillet soit l'armage, et d'autre part lors de la marche de la montre soit le désarmage.

[0007] Le dispositif d'affichage selon l'invention est un affichage digital de la durée de marche du mouvement de montre, il comporte un disque rotatif 1 muni de chiffres répartis le long de sa périphérie allant de 0 à x, x étant le chiffre représentant le nombre de jours maximal de la réserve de marche du mouvement équipé du dispositif d'affichage. Dans l'exemple illustré ce disque comporte une position supplémentaire indiquée par UP signifiant à l'usager que le remontage est maximum.

[0008] Ce disque 1 est solidaire d'une étoile 2 comportant autant de dents que d'indications, chiffres et UP, portés par le disque.

   Un sautoir 3 coopère avec cette étoile 2 pour maintenir la position angulaire du disque 1 et de l'étoile 2 entre deux actionnements successifs de cette étoile 2.

[0009] Le disque 1 est disposé par rapport à un guichet 4 du cadran de la montre ou par rapport à un guichet pratiqué dans la boîte de montre B de telle façon que pour chaque position angulaire du disque 1 une des indications, chiffres ou UP, soit en regard du guichet 4 et puisse être donc visible pour l'utilisateur.

[0010] Le disque 1 est entraîné en rotation par un mécanisme d'entraînement du dispositif d'affichage de la réserve de marche décrit plus loin, à raison d'un pas par jour de sorte que le chiffre apparaissant dans le guichet 4 corresponde au nombre de jours de réserve de marche restante.

[0011] Dans l'exemple, illustré (voir fig.

   6) le disque 1 comporte les chiffres de 0 à 8 plus la position UP. Ce disque 1 est solidaire de l'étoile 2 comportant dix dents et il effectue une révolution en dix pas, cette forme d'exécution est donc prévue pour un mouvement comportant une réserve de marche maximale de huit jours et quelques heures, comme on le verra plus loin.

[0012] A l'aide de ce disque rotatif 1 et du guichet 4 on peut indiquer de façon digitale la durée restante de la réserve de marche en nombre de jours.

[0013] Dans l'exemple illustré à la fig.

   1 on voit que le guichet est pratiqué dans la face arrière ou fond de la boîte de montre 6 mais il est évident que le guichet 4 pourrait être pratiqué dans le cadran de la montre de manière à ce que l'affichage de la durée de marche soit visible à partir de la face supérieure de la montre.

[0014] Ainsi, l'affichage de la réserve de marche selon l'invention comporte un guichet 4 pratiqué dans le cadran ou dans la boîte de montre et un disque rotatif effectuant un pas par jour comprenant uniformément répartis sur sa périphérie des chiffres allant de 0 à x,

   x étant le nombre de jours maximal de la réserve de marche et éventuellement une position d'indexage supplémentaire.

[0015] Cet affichage digital de la durée de la réserve de marche est sautant de sorte que dans le guichet apparaît toujours seulement un chiffre entier ce qui facilite grandement la lecture de l'information.

[0016] Cet affichage digital de la durée de la réserve de marche d'un mouvement d'horlogerie est entraîné par un mécanisme d'entraînement de l'affichage de la réserve de marche qui comprend l'étoile 2 solidaire du disque d'affichage 1 et le sautoir 3 ainsi qu'un mobile d'entraînement comprenant une roue 5 entraînant à l'aide d'un accouplement à friction 6 un disque 7 présentant un doigt 8.

   Ce mobile d'entraînement 5, 6, 7, 8 est entraîné à raison d'un tour complet pour un laps de temps correspondant à l'écart entre deux chiffres du disque d'affichage 1. Ainsi, dans l'exemple illustré où les chiffres du disque 1 représentent le nombre de jours de réserve de marche, le mobile d'entraînement effectue un tour complet en un jour, soit 24 heures.

   Dans une variante par contre où l'intervalle de temps correspondant au passage d'un chiffre à l'autre du disque d'affichage 1 serait différent d'un jour, cet intervalle de temps serait d'une durée nécessaire pour que le mobile d'entraînement effectue une rotation de 360  .

[0017] Ce mobile d'entraînement 5-8 est entraîné en rotation par le moteur du mouvement d'horlogerie, généralement un ou plusieurs barillets,

   à l'aide d'un rouage comprenant un différentiel de manière à ce que la rotation du mobile d'entraînement corresponde aux déplacements angulaires de l'axe d'un barillet par rapport à sa cage ou d'une manière générale au déplacement angulaire entre l'organe d'entrée et l'organe de sortie du moteur du mouvement d'horlogerie.

[0018] De tels rouages sont bien connus dans le cadre d'indicateur de réserve de marche existant et ne seront pas décrit en détail ici, un exemple sera donné plus loin dans le cadre d'une exécution pour un mouvement à deux barillets en série.

[0019] Dans l'exemple illustré le mécanisme d'entraînement de l'affichage de la réserve de marche comporte encore une bascule 9 pivotée en 10 et soumise à l'action d'un ressort de rappel 11 prenant appui sur une butée 12 fixe.

   Cette bascule comporte un talon 13 destiné à coopérer avec une goupille 14 portée par le disque d'affichage 1, butée située entre le dernier chiffre correspondant à la plus grande réserve de marche et la position subséquente d'indexage de ce disque 1.

[0020] Cette bascule 9 comporte encore un bec 15 destiné à coopérer avec le doigt 8 du mobile d'entraînement en fin d'armage de l'affichage de la réserve de marche.

[0021] Lorsque l'on remonte le moteur du mouvement d'horlogerie on provoque l'armement du dispositif d'affichage de la réserve de marche.

   Le mobile d'entraînement 5-8 est entraîné dans le sens des aiguilles d'une montre et provoque à chaque tour l'indexage d'un pas du disque 1.

[0022] En admettant que la réserve de marche du mouvement soit de huit jours et trois heures et que l'affichage indique 0 jour de réserve de marche lorsqu'on remonte le mouvement, le mobile d'entraînement 5-8 effectuera huit tours complets et provoquera donc l'indexage de huit pas du disque 1, le chiffre huit apparaît alors dans le guichet 4. En continuant de remonter le moteur même au-delà de son armage maximum ce qui est possible avec des barillets à bride glissante, on entraîne le mobile d'entraînement d'un nouveau tour provoquant un dernier indexage du disque d'affichage et l'indication UP est positionnée dans le guichet 4 indiquant que l'armage est terminé.

   Ce faisant la goupille 14 du disque 1 entre en contact avec le talon 13 de la bascule 9 et déplace celle-ci contre l'action du ressort 11 provoquant le déplacement de son bec 15 qui vient se positionner sur le parcours du doigt 8 du mobile d'entraînement.

[0023] Ainsi même si l'usager continue à remonter le moteur du mouvement, le disque 7 du mobile d'entraînement est stoppé bien que la roue 5 continue de tourner grâce à l'accouplement glissant 6. Cette position du mécanisme est illustrée à la fig. 2. La fig. 4 illustre la position du mécanisme en fin d'armage avant le dernier indexage du disque d'affichage 1. La fig. 3 illustre le dernier indexage du disque d'affichage 1 et le déplacement de la bascule 9.

[0024] Ensuite, la marche normale de la montre provoque le désarmage du dispositif d'affichage de la réserve de marche.

   Dans cette phase le moteur entraîne le mobile d'entraînement en sens inverse, soit dans le sens inverse des aiguilles de la montre. Au début de cette rotation inverse intervient tout de suite un premier indexage du disque d'affichage 1 puisque le bec 15 est proche de la dent de l'étoile 2 ce qui fait passer l'affichage de UP, armage complet, au premier chiffre de la graduation indiquant la réserve de marche, dans le cas illustré en jours.

[0025] A partir de ce moment le mobile d'entraînement est entraîné dans le sens inverse des aiguilles de la montre à raison d'un tour pour un laps de temps correspondant à l'écart d'affichage entre deux positions successives du disque d'affichage 1. Dans l'exemple illustré chaque jour, l'affichage décroît d'une unité, soit d'un jour de réserve de marche, et au bout de huit jours l'affichage indique 0.

   L'usager sait qu'il doit alors procéder au remontage de sa montre.

[0026] La fig. 6 illustre en plan le dispositif d'affichage de la réserve de marche, son mécanisme d'entraînement ainsi que le rouage actionné par le moteur du mouvement et entraînant le mobile d'entraînement 5-8.

[0027] Les fig. 7 et 8 illustrent le fonctionnement du rouage reliant le moteur du mouvement au mobile d'entraînement 5-8 en phase d'armage, respectivement de désarmage, de l'affichage de la réserve de marche.

[0028] Dans le cas illustré le moteur comporte deux barillets montés en série, l'axe 20 du premier barillet (non illustré) est solidaire d'une roue de premier barillet 21 en prise avec un premier renvoi 22 lui-même engrenant également avec le plateau 23 d'un différentiel. Sur le plateau 23 est pivoté en 24 un satellite à deux dentures 25, 26.

   La denture 25 de ce satellite est en prise avec un pignon 27 solidaire d'un axe 28 portant une roue dentée 29 en prise avec la roue 5 du mobile d'entraînement 5-8. La denture 26 du satellite est en prise avec un pignon 30 solidaire d'une grande roue 31 pivotée autour de l'axe 28 et reliée à celui-ci par un accouplement à friction.

   La grande roue 31 est en prise avec un second renvoi 32 engrenant avec une roue de second barillet 33 solidaire de l'axe 34 du second barillet.

[0029] Dans une telle disposition les cages du premier et second barillet sont reliées cynématiquement entre elles par un rouage non illustré.

[0030] Dans un tel cas l'entrée du moteur du mouvement est formée par l'axe 20 du premier barillet et la sortie du moteur est formée par l'axe 34 du second barillet.

[0031] Lors de l'armage du dispositif d'affichage de la réserve de marche, c'est-à-dire lors du remontage de la montre, l'axe 34 du second barillet est immobilisé par son rochet tandis que l'axe 20 du premier barillet est entraîné en rotation dans le sens inverse des aiguilles de la montre (fig. 7) ce qui provoque la rotation du plateau 23 également dans le sens inverse des aiguilles d'une montre.

   Le satellite roule sur la denture 30 du pignon de la grande roue 31 qui est immobile, bloquée par le second renvoi 32, la roue de second barillet 33 solidaire de l'axe 34 fixe du second barillet. Il en résulte une rotation sur lui-même du satellite 25, 26 qui entraîne le pignon 27 par sa denture 25 et donc l'axe 28 et la roue dentée 29 en rotation dans le sens inverse des aiguilles d'une montre. Ainsi le mobile d'entraînement 5-8 en prise avec cette roue dentée 29 est bien entraîné dans le sens des aiguilles d'une montre provoquant l'armage du dispositif d'affichage de la réserve de marche.

[0032] Lors de la marche normale de la montre, intervient le désarmage du dispositif d'affichage de la réserve de marche (voir fig. 8). Dans cette phase l'axe 20 du premier barillet est fixé par son rochet de sorte que le plateau 23 reste immobile.

   La grande roue 31 est entraînée par la roue de second barillet 33 et le second renvoi 32 dans le sens des aiguilles d'une montre. La denture 30 du pignon de cette grande roue 31 entraîne le satellite par sa denture 26 et la denture 25 de ce satellite entraîne le pignon 27 de l'axe 28 entraînant donc la roue dentée 29 dans le sens des aiguilles d'une montre provoquant la rotation en sens inverse des aiguilles de la montre du mobile d'entraînement 5-8 et donc le désarmage du dispositif d'affichage de la réserve de marche.

[0033] D'une façon générale le rouage reliant l'entrée et la sortie du moteur, par exemple l'axe et la cage d'un barillet au mobile d'entraînement peuvent être quelconque pourvu qu'il permette d'entraîner, en fonction des mouvements rotatifs de l'entrée et de la sortie de ce moteur,

   le mobile d'entraînement dans un sens pour l'armage de l'affichage de réserve de marche et dans le sens inverse pour le désarmage de cet affichage. Il faut en outre que la différence de la durée de la réserve de marche représentée par deux graduations successives du disque d'affichage corresponde au temps que prend une révolution complète du mobile d'entraînement 5-8.

[0034] D'une façon générale la graduation portée par le disque d'affichage comprend une succession de chiffre et/ou signes correspondant à des valeurs de la réserve de marche restante, l'incrément de cette valeur étant constante entre deux de ces chiffres et/ou signes.

[0035] Les chiffres et/ou signes portés par la périphérie du disque d'affichage sont équidistants et répartis sur au moins une partie de la circonférence du disque,

   généralement sur toute ladite circonférence.

[0036] L'étoile 2 du mécanisme portée par le disque d'affichage 1 comporte autant de dents que le nombre de chiffres et/ou signes portés par le disque d'affichage 1.



  The present invention relates to a display of the power reserve of a watch movement. Such displays are known which, driven by means of a differential, delivers a movement proportional to the displacements between the axis and the cage of a barrel and therefore representing the winding rate of this barrel. This movement generally actuates a needle which moves in relation to a scale carried by the dial of the watch.

   These known displays of the power reserve of the watch are analog and relatively inaccurate especially in the case of movement with large power reserves of the order of several days or a week.

The present invention aims to achieve a power reserve display of a watch movement that accurately indicates and a great ease of reading the number of days remaining from the power reserve of the watch for that the user has at a glance a precise indication of the number of days during which his watch will walk before it is necessary to reassemble.

Another object of the invention is to provide a digital display of the power reserve of a watch movement indicating the number of days of walking remaining to be covered.

The invention therefore relates to a display device of the

  power reserve of a watch movement as claimed in claim 1.

The invention also relates to a watch provided with such a display device as claimed in claim 8.

The accompanying drawing illustrates a watch provided with a power reserve display device according to the invention and the mechanism of this display device.
<tb> Fig. 1 <sep> is a view of the rear face of a watch provided with a display according to the invention.


  <tb> Fig. 2 <sep> is a plan view of the power reserve display mechanism corresponding to the fully raised state of the motion motor.


  <tb> Fig. 3 <sep> is a plan view of the power reserve display mechanism corresponding to the state just before reaching the fully raised position of the engine.


  <tb> fig. 4 <sep> is a plan view of the power reserve display mechanism corresponding to the state reached after a few hours of walking movement from its full winding position.


  <tb> Fig. 5 <sep> illustrates in plan the state of the power reserve display when this power reserve is zero.


  <tb> Fig. 6 <sep> is a plan view illustrating the power reserve display and its drive mechanism.


  <tb> Figs. 7 and 8 <sep> are partial views of the drive mechanism of the display device on the one hand during the winding of the barrel is the arming, and secondly when walking the watch is disarming.

The display device according to the invention is a digital display of the running time of the watch movement, it comprises a rotary disk 1 provided with numbers distributed along its periphery from 0 to x, x being the number representing the maximum number of days of the power reserve of the movement equipped with the display device. In the illustrated example this disk has an additional position indicated by UP meaning to the user that the reassembly is maximum.

This disc 1 is integral with a star 2 having as many teeth as indications, numbers and UP, carried by the disc.

   A jumper 3 cooperates with this star 2 to maintain the angular position of the disc 1 and the star 2 between two successive actuations of this star 2.

The disc 1 is arranged relative to a window 4 of the watch face or with respect to a window made in the watch case B such that for each angular position of the disc 1 a indications, numbers or UP , or next to the window 4 and can be visible to the user.

The disk 1 is rotated by a driving mechanism of the power reserve display device described below, at a rate of one step per day so that the number appearing in the window 4 corresponds to the number of days of power reserve remaining.

In the example illustrated (see FIG.

   6) Disk 1 has the digits 0 to 8 plus the UP position. This disk 1 is integral with the star 2 having ten teeth and it performs a revolution in ten steps, this embodiment is therefore provided for a movement with a maximum power reserve of eight days and a few hours, as will be seen further.

With the aid of this rotary disc 1 and the window 4 can be digitally indicate the remaining duration of the power reserve in number of days.

In the example illustrated in FIG.

   1 we see that the wicket is practiced in the rear face or bottom of the watch case 6 but it is obvious that the wicket 4 could be practiced in the dial of the watch so that the display of the running time be visible from the upper face of the watch.

Thus, the display of the power reserve according to the invention comprises a window 4 practiced in the dial or in the watch case and a rotating disk performing a step per day including uniformly distributed on its periphery figures ranging from 0 to x,

   x being the maximum number of days of the power reserve and possibly an additional indexing position.

This digital display of the duration of the power reserve is jumping so that in the window always appears only a whole number which greatly facilitates the reading of the information.

This digital display of the duration of the power reserve of a watch movement is driven by a drive mechanism of the display of the power reserve which includes the star 2 secured to the display disc 1 and the jumper 3 and a drive wheel comprising a wheel 5 driving with a friction coupling 6 a disc 7 having a finger 8.

   This training wheel 5, 6, 7, 8 is driven at a rate of one complete revolution for a period of time corresponding to the difference between two digits of the display disk 1. Thus, in the illustrated example where the Disk 1 counts represent the number of power reserve days, the training mobile performs a full turn in one day, or 24 hours.

   In a variant on the other hand, where the interval of time corresponding to the passage from one digit to the other of the display disk 1 would be different from one day, this time interval would be of a duration necessary for the mobile of drive rotates 360

This drive mobile 5-8 is rotated by the motor of the watch movement, usually one or more barrels,

   using a gear train comprising a differential so that the rotation of the drive wheel corresponds to the angular displacements of the axis of a cylinder relative to its cage or generally to the angular displacement between the input member and the motor output member of the watch movement.

Such wheels are well known in the context of existing power reserve indicator and will not be described in detail here, an example will be given later in the context of an embodiment for a two-barrel movement in series. .

In the illustrated example the driving mechanism of the power reserve display further comprises a rocker 9 pivoted at 10 and subjected to the action of a return spring 11 bearing on a fixed stop 12 .

   This rocker comprises a heel 13 intended to cooperate with a pin 14 carried by the display disk 1, a stop located between the last digit corresponding to the largest power reserve and the subsequent indexing position of the disk 1.

This flip-flop 9 further includes a spout 15 for cooperating with the finger 8 of the drive wheel at the end of arming the display of the power reserve.

When we go back the motor of the watch movement is caused to arm the display device of the power reserve.

   The drive wheel 5-8 is driven clockwise and causes each turn indexing a step of the disk 1.

Assuming that the power reserve of the movement is eight days and three hours and that the display indicates 0 power reserve day when the movement is up, the training mobile 5-8 will perform eight full laps and thus will cause the indexing of eight steps of the disc 1, the number eight then appears in the window 4. By continuing to rebuild the engine even beyond its maximum armature what is possible with slidable flanged cylinders, one drives the drive wheel of a new turn causing a final indexing of the display disk and the indication UP is positioned in the window 4 indicating that the arming is completed.

   In doing so the pin 14 of the disk 1 comes into contact with the heel 13 of the rocker 9 and moves it against the action of the spring 11 causing the displacement of its nose 15 which is positioned on the path of the finger 8 of the mobile drive.

Thus even if the user continues to move the motor of the movement, the disc 7 of the drive wheel is stopped although the wheel 5 continues to rotate through the sliding coupling 6. This position of the mechanism is illustrated in FIG. fig. 2. FIG. 4 illustrates the position of the mechanism at the end of arming before the last indexing of the display disc 1. FIG. 3 illustrates the last indexing of the display disc 1 and the movement of the flip-flop 9.

Then, the normal operation of the watch causes the disarming of the display of the power reserve.

   In this phase the motor drives the drive wheel in the opposite direction, in the opposite direction of the hands of the watch. At the beginning of this reverse rotation, a first indexing of the display disc 1 immediately takes place since the spout 15 is close to the tooth of the star 2, which makes the display of UP, full arming, at the first digit of the graduation indicating the power reserve, in the case illustrated in days.

From this moment the drive wheel is driven in the opposite direction of the hands of the watch due to a lap for a period of time corresponding to the display gap between two successive positions of the disk. Display 1. In the example shown each day, the display decreases by one, one day of power reserve, and after eight days the display indicates 0.

   The user knows that he must then reassemble his watch.

Fig. 3 6 illustrates in plan the display device of the power reserve, its drive mechanism and the gear actuated by the motor of the movement and driving the drive wheel 5-8.

Figs. 7 and 8 illustrate the operation of the gear train connecting the motion motor to the drive wheel 5-8 in the winding phase, respectively disarming, the power reserve display.

In the illustrated case the engine comprises two barrels mounted in series, the axis 20 of the first cylinder (not shown) is integral with a first cylinder wheel 21 engaged with a first referral 22 itself also meshing with the plate 23 of a differential. On the plate 23 is rotated at 24 a satellite with two teeth 25, 26.

   The toothing 25 of this satellite is engaged with a pinion 27 integral with an axle 28 carrying a gear 29 meshing with the wheel 5 of the driving wheel 5-8. The toothing 26 of the satellite is engaged with a pinion 30 secured to a large wheel 31 pivoted about the axis 28 and connected thereto by a friction coupling.

   The large wheel 31 is engaged with a second return 32 meshing with a second barrel wheel 33 integral with the axis 34 of the second barrel.

In such an arrangement the cages of the first and second cylinder are connected cynematically with each other by a gear train not shown.

In such a case the motor input of the movement is formed by the axis 20 of the first barrel and the output of the motor is formed by the axis 34 of the second barrel.

During the arming of the display of the power reserve, that is to say during the reassembly of the watch, the axis 34 of the second cylinder is immobilized by its ratchet while the axis 20 of the first barrel is rotated anti-clockwise (FIG 7) which causes the plate 23 to rotate in a counter-clockwise direction.

   The satellite rolls on the toothing 30 of the pinion of the large wheel 31 which is stationary, blocked by the second return 32, the second barrel wheel 33 integral with the fixed axis 34 of the second barrel. This results in a rotation on itself of the satellite 25, 26 which drives the pinion 27 by its toothing 25 and thus the axis 28 and the toothed wheel 29 in rotation in the opposite direction of clockwise. Thus the drive wheel 5-8 engaged with the gear wheel 29 is well driven in the direction of clockwise causing the display of the power reserve display.

During normal operation of the watch, disarms the display device of the power reserve (see Figure 8). In this phase the axis 20 of the first cylinder is fixed by its ratchet so that the plate 23 remains stationary.

   The large wheel 31 is driven by the second barrel wheel 33 and the second wheel 32 in the direction of clockwise. The toothing 30 of the pinion of this large wheel 31 drives the satellite by its toothing 26 and the toothing 25 of this satellite drives the pinion 27 of the pin 28 thus driving the toothed wheel 29 in the direction of clockwise causing the counterclockwise rotation of the drive wheel 5-8 and thus the disarming of the display of the power reserve.

In general, the gear train connecting the inlet and the outlet of the engine, for example the shaft and the cage of a cylinder to the drive wheel may be any provided that it allows to drive, in function of the rotary movements of the input and output of this motor,

   the drive wheel in one direction for arming the power-reserve display and in the reverse direction for disarming this display. It is also necessary that the difference in the duration of the power reserve represented by two successive graduations of the display disc corresponds to the time taken by a complete revolution of the driving wheel 5-8.

In general, the scale carried by the display disk comprises a succession of numbers and / or signs corresponding to values of the remaining power reserve, the increment of this value being constant between two of these figures. and / or signs.

The numbers and / or signs carried by the periphery of the display disk are equidistant and distributed over at least a portion of the circumference of the disk,

   generally over the entire circumference.

The star 2 of the mechanism carried by the display disc 1 has as many teeth as the number of digits and / or signs carried by the display disc 1.


    

Claims (9)

1. Dispositif d'affichage de la réserve de marche d'un mouvement d'horlogerie, caractérisé par le fait qu'il comporte un guichet (4) laissant apparaître successivement chacun des chiffres et/ou signes d'un disque d'affichage (1) rotatif, et par le fait que ce disque d'affichage (1) est entraîné dans ses déplacements angulaires pas à pas par un mécanisme d'entraînement. 1. Display device for the power reserve of a watch movement, characterized in that it comprises a window (4) successively displaying each of the figures and / or signs of a display disk ( 1), and in that this display disc (1) is driven in its angular movements step by step by a drive mechanism. 2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que l'intervalle de temps entre deux pas du disque d'affichage (1) correspond à l'incrément de durée de réserve de marche correspondant à deux chiffres successifs portés par le disque d'affichage (1). 2. Device according to claim 1, characterized in that the time interval between two steps of the display disc (1) corresponds to the increment of power reserve duration corresponding to two successive digits carried by the disc of display (1). 3. Dispositif selon la revendication 1 ou la revendication 2, caractérisé par le fait que le disque d'affichage (1) comporte n chiffres correspondant à une durée de réserve de marche et n+1 position d'indexage, la n+1 ème position d'indexage correspondant à une position du disque (1) pour laquelle un signe est situé dans le guichet (4). 3. Device according to claim 1 or claim 2, characterized in that the display disc (1) has n digits corresponding to a power reserve duration and n + 1 indexing position, the n + 1 th indexing position corresponding to a position of the disk (1) for which a sign is located in the window (4). 4. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisé par le fait que le mécanisme d'entraînement du disque d'affichage (1) comporte une étoile (2) comportant autant de dents que le nombre de chiffres et/ou signes portés par le disque d'affichage (1); un sautoir (3) coopérant avec cette étoile pour maintenir la position angulaire du disque d'affichage (1) entre deux entraînements; et un mobile d'entraînement comportant un disque (7) muni d'un doigt (8) coopérant avec l'étoile (2), une roue dentée (5) et un accouplement à friction entre ladite roue (5) et le disque (7). 4. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the drive mechanism of the display disc (1) comprises a star (2) having as many teeth as the number of digits and / or signs carried by the display disk (1); a jumper (3) cooperating with this star to maintain the angular position of the display disc (1) between two drives; and a driving wheel comprising a disk (7) provided with a finger (8) cooperating with the star (2), a toothed wheel (5) and a friction coupling between said wheel (5) and the disk ( 7). 5. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé par le fait que le mobile d'entraînement formé par le disque (7), la roue (5) et l'accouplement à friction (6) effectue un tour complet pendant un temps correspondant à la différence de la valeur de la réserve de marche représentée par deux chiffres successifs du disque d'affichage. 5. Device according to claim 4, characterized in that the driving wheel formed by the disk (7), the wheel (5) and the friction coupling (6) performs a complete revolution for a time corresponding to the difference in the value of the power reserve represented by two successive digits of the display disk. 6. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé par le fait que le mécanisme d'entraînement du disque d'affichage (1) comporte une bascule (9) soumise à l'action d'un ressort de rappel (11), bascule comportant un talon (13) coopérant en position d'armage du dispositif avec une goupille (14) portée par le disque d'affichage (1) et par le fait que lorsque cette bascule (9) est déplacée par l'action de la goupille (14) sur le talon (13), un bec (15) vient se loger sur le chemin du doigt (8) du mobile d'entraînement (5-8). 6. Device according to claim 4, characterized in that the driving mechanism of the display disc (1) comprises a rocker (9) subjected to the action of a return spring (11), rocker comprising a heel (13) cooperating in the arming position of the device with a pin (14) carried by the display disk (1) and in that when this rocker (9) is moved by the action of the pin (14). ) on the heel (13), a spout (15) is housed in the path of the finger (8) of the drive wheel (5-8). 7. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé par le fait que le mobile d'entraînement (5-8) est entraîné par un rouage comprenant un différentiel, rouage entraîné par l'entrée et la sortie du moteur d'un mouvement d'horlogerie de manière à ce que les déplacements angulaires de ce mobile d'entraînement (5-8) correspondent à la différence des mouvements angulaires de l'entrée et de la sortie dudit moteur. 7. Device according to claim 4, characterized in that the driving wheel (5-8) is driven by a gear comprising a differential, gear driven by the entry and exit of the engine of a watch movement so that the angular displacements of this drive wheel (5-8) correspond to the difference in the angular movements of the input and the output of said motor. 8. Montre munie d'un dispositif d'affichage de la réserve de marche selon l'une des revendications 1 à 7, caractérisée par le fait que le guichet (4) est pratiqué dans le cadran de la montre. 8. Watch provided with a power reserve display device according to one of claims 1 to 7, characterized in that the window (4) is formed in the dial of the watch. 9. Montre munie d'un dispositif d'affichage de la réserve de marche selon l'une des revendications 1 à 7, caractérisée par le fait que le guichet (4) est pratiqué dans le fond de la boîte de montre (B). 9. Watch provided with a power reserve display device according to one of claims 1 to 7, characterized in that the window (4) is formed in the bottom of the watch case (B).
CH3292003A 2003-03-03 2003-03-03 Device for the power reserve display a watch movement and watch provided with such a display device. CH696561A5 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH3292003A CH696561A5 (en) 2003-03-03 2003-03-03 Device for the power reserve display a watch movement and watch provided with such a display device.
DE200410010125 DE102004010125A1 (en) 2003-03-03 2004-03-02 Power reserve indicator for clock movement, has indicator disc which is viewed through window and moves through sequence of figures indicating when clock should be wound

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH3292003A CH696561A5 (en) 2003-03-03 2003-03-03 Device for the power reserve display a watch movement and watch provided with such a display device.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH696561A5 true CH696561A5 (en) 2007-07-31

Family

ID=32855139

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH3292003A CH696561A5 (en) 2003-03-03 2003-03-03 Device for the power reserve display a watch movement and watch provided with such a display device.

Country Status (2)

Country Link
CH (1) CH696561A5 (en)
DE (1) DE102004010125A1 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CH702592A1 (en) * 2010-01-27 2011-07-29 Frederic Jouvenot Display mechanism for the power reserve.
CN112666817A (en) * 2019-10-16 2021-04-16 精工爱普生株式会社 Clock and watch
CN113176723A (en) * 2020-01-27 2021-07-27 精工爱普生株式会社 Clock and watch

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP4631839B2 (en) * 2006-02-22 2011-02-16 セイコーエプソン株式会社 clock

Cited By (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CH702592A1 (en) * 2010-01-27 2011-07-29 Frederic Jouvenot Display mechanism for the power reserve.
EP2352068A1 (en) * 2010-01-27 2011-08-03 Frédéric Jouvenot Mechanism for displaying the running reserve
US8335133B2 (en) 2010-01-27 2012-12-18 Jouvenot Frederic Power reserve display mechanism
CN112666817A (en) * 2019-10-16 2021-04-16 精工爱普生株式会社 Clock and watch
CN112666817B (en) * 2019-10-16 2023-11-21 精工爱普生株式会社 Clock and watch
CN113176723A (en) * 2020-01-27 2021-07-27 精工爱普生株式会社 Clock and watch
CN113176723B (en) * 2020-01-27 2023-10-27 精工爱普生株式会社 Clock and watch

Also Published As

Publication number Publication date
DE102004010125A1 (en) 2004-09-16

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0940833B1 (en) Calendar mechanism for watch movement
EP1546818B1 (en) Mechanical hour and minute display device
EP1586962B1 (en) Ewiger Kalendermechanismus
EP0083307B1 (en) Electronic chronograph watch
EP1373991B1 (en) Chronograph with two rotational directions
EP3627239B1 (en) Roller display mechanism for a watch
CH688706GA3 (en) Mechanism annual calendar timepiece.
CH709222B1 (en) Display mechanism, timepiece movement and timepiece.
CH712219A2 (en) Mechanism for watch movement with retrograde and jumping display.
CH696561A5 (en) Device for the power reserve display a watch movement and watch provided with such a display device.
EP3570119B1 (en) Mechanism for displaying a periodic event and timepiece comprising such a mechanism
EP3629102B1 (en) Display mechanism with single window
CH699143B1 (en) Jumping display mechanism for timepiece movement, has snail type cam including increasing diameter concentric bearings connected between each other, and jumper maintaining angular position of cam in two successive steps
EP3786723A1 (en) Display mechanism
EP1734419B1 (en) Timepiece with calendar mechanismus
CH715722B1 (en) Device for displaying the time for a timepiece.
CH689601A5 (en) Day of the month mechanism for timepiece
EP1818735A1 (en) Movement for mechanical clock piece with dead seconds
WO2006108878A1 (en) Jumping hour display mechanism for timepiece
CH548061A (en)
EP4328673A1 (en) Cam timepiece mechanism
EP3163382A1 (en) Pedometer built into a mechanical watch
EP2937742B1 (en) Device for driving an analogue display of a timepiece
WO2005109118A1 (en) Analogue display device for a timepiece in which motion follows a disordered sequence
CH718381A1 (en) Large date display device.

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased