CH695743A5 - Combination fitting for fixing tube to pouring spout, has locking screw exerting pressure on zone of end part of spout opposite to oblique side part in order to block end part against side part and axial stop and to fix spout and tube - Google Patents

Combination fitting for fixing tube to pouring spout, has locking screw exerting pressure on zone of end part of spout opposite to oblique side part in order to block end part against side part and axial stop and to fix spout and tube Download PDF

Info

Publication number
CH695743A5
CH695743A5 CH12372002A CH12372002A CH695743A5 CH 695743 A5 CH695743 A5 CH 695743A5 CH 12372002 A CH12372002 A CH 12372002A CH 12372002 A CH12372002 A CH 12372002A CH 695743 A5 CH695743 A5 CH 695743A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
piece
opening
end portion
tube
axis
Prior art date
Application number
CH12372002A
Other languages
French (fr)
Inventor
Rene Jacquot
Original Assignee
Similor Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Similor Sa filed Critical Similor Sa
Priority to CH12372002A priority Critical patent/CH695743A5/en
Publication of CH695743A5 publication Critical patent/CH695743A5/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E03WATER SUPPLY; SEWERAGE
    • E03CDOMESTIC PLUMBING INSTALLATIONS FOR FRESH WATER OR WASTE WATER; SINKS
    • E03C1/00Domestic plumbing installations for fresh water or waste water; Sinks
    • E03C1/02Plumbing installations for fresh water
    • E03C1/04Water-basin installations specially adapted to wash-basins or baths
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E03WATER SUPPLY; SEWERAGE
    • E03CDOMESTIC PLUMBING INSTALLATIONS FOR FRESH WATER OR WASTE WATER; SINKS
    • E03C1/00Domestic plumbing installations for fresh water or waste water; Sinks
    • E03C1/02Plumbing installations for fresh water
    • E03C1/04Water-basin installations specially adapted to wash-basins or baths
    • E03C2001/0415Water-basin installations specially adapted to wash-basins or baths having an extendable water outlet

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Hydrology & Water Resources (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Water Supply & Treatment (AREA)
  • Domestic Plumbing Installations (AREA)

Abstract

The fitting has an opening provided with a wall (41) of a tube (11) to receive a proximal end part (29) of a pouring spout (2). An axial stop supports a surface part normal to another surface part in a sectional plane of the spout. A locking screw (50) exerts a pressure on a zone of the end part opposite to an oblique side part in order to block the end part against the side part and the stop and to fix the spout and the tube. An independent claim is also included for a method of fixing a part to another part in an overhanging manner.

Description

       

  [0001] La présente invention concerne un dispositif comprenant une première pièce, telle qu'un goulot verseur de robinet, et une seconde pièce, telle qu'un corps ou partie de corps de robinet. La première pièce est destinée à être fixée en porte à faux à la seconde pièce, au niveau de l'une de ses extrémités.

[0002] On connaît des robinets dans lesquels l'assemblage entre le goulot verseur et le corps de robinet est effectué par soudage.

   Ce mode d'assemblage produit un effet inesthétique, et peut même s'avérer techniquement difficile à mettre en ¼oeuvre en particulier lorsque le goulot verseur et le corps de robinet sont en une matière se prêtant mal à des opérations de soudage, par exemple l'acier inoxydable.

[0003] La présente invention vise à remédier à ces inconvénients, en fournissant un dispositif, notamment un robinet, dans lequel une première pièce peut être fixée en porte à faux à une seconde pièce sans soudage.

[0004] A cette fin, le dispositif selon l'invention est caractérisé en ce qu'il comprend:

  
 une ouverture pratiquée dans une paroi de la seconde pièce, apte à recevoir une partie d'extrémité de la première pièce, et dont une partie du flanc est destinée à servir d'appui à une première partie de surface de ladite partie d'extrémité,
 une butée axiale destinée à servir d'appui à une seconde partie de surface, sensiblement perpendiculaire à la première partie de surface dans un plan coupant longitudinalement la première pièce, de ladite partie d'extrémité, pour positionner axialement ladite partie d'extrémité dans l'ouverture, et
 un moyen de serrage apte, lorsque ladite partie d'extrémité est positionnée dans l'ouverture de telle sorte que les première et seconde parties de surface soient en appui contre, respectivement, ladite partie de flanc et la butée axiale,

   à exercer une pression sur ladite partie d'extrémité de façon à bloquer ladite partie d'extrémité à la fois contre ladite partie de flanc et la butée axiale et ainsi fixer la première pièce à la seconde pièce.

[0005] Typiquement, le moyen de serrage est agencé pour exercer ladite pression sur ladite partie d'extrémité dans une direction déterminée qui est oblique par rapport à ladite partie de flanc et sur une zone de ladite partie d'extrémité qui est située en regard, dans la direction déterminée, de ladite partie de flanc.

[0006] De préférence, la forme et les dimensions de l'ouverture sont adaptées pour que ladite partie d'extrémité de la première pièce puisse être reçue dans l'ouverture par ajustement serré.

[0007] De préférence également, la butée axiale est sous la forme d'un rebord situé sur le flanc de l'ouverture,

   et le moyen de serrage comprend une vis de serrage logée dans un trou taraudé pratiqué dans ladite paroi de la seconde pièce et débouchant dans l'ouverture.

[0008] Un trou peut être prévu dans une paroi de la première pièce pour coopérer avec l'extrémité de la vis de serrage. Avantageusement, ce trou est cylindrique, l'extrémité de la vis de serrage est conique, et, lorsque les première et seconde pièces sont assemblées l'une à l'autre, l'extrémité conique de la vis est en contact linéaire avec le flanc du trou cylindrique.

[0009] Typiquement, la première pièce a une forme cylindrique, la seconde pièce est en forme de tube, et l'ouverture a une forme correspondant à l'intersection entre la seconde pièce et un cylindre d'axe oblique par rapport à l'axe de la seconde pièce,

   ledit cylindre s'arrêtant avant de déboucher complètement dans l'intérieur de la seconde pièce pour laisser un rebord sur le flanc de l'ouverture, ce rebord constituant ladite butée axiale. De préférence, les axes respectifs de la seconde pièce, de l'ouverture et de la vis de serrage sont sensiblement dans le même plan et l'axe de la vis de serrage est sensiblement parallèle à l'axe de la seconde pièce.

[0010] Selon une caractéristique particulière de l'invention, le dispositif comprend en outre une troisième pièce, se présentant sous la forme d'un tube, la seconde pièce est concentrique avec la troisième pièce et apte à pivoter par rapport à la troisième pièce autour de l'axe commun des seconde et troisième pièces,

   et la paroi de la troisième pièce comporte une ouverture communiquant avec l'ouverture de la seconde pièce et ayant une étendue angulaire, dans un plan perpendiculaire à l'axe commun des seconde et troisième pièces, plus grande que celle de l'ouverture de la seconde pièce, les première, seconde et troisième pièces étant agencées pour que, lorsque les première et seconde pièces sont assemblées l'une à l'autre, ladite partie d'extrémité de la première pièce s'étende en partie dans l'ouverture de la troisième pièce et les chants d'un segment de paroi cylindrique défini par l'ouverture de la troisième pièce servent de butées limitant la course en rotation des première et seconde pièces par rapport à la troisième pièce.

   De préférence, la seconde pièce est située à l'extérieur de la troisième pièce, plutôt qu'à l'intérieur.

[0011] Selon une application préférentielle de l'invention, le dispositif défini ci-dessus consiste en un robinet, la première pièce constituant le goulot verseur du robinet et la seconde pièce constituant le corps ou une partie du corps du robinet.

   Dans un tel cas, la première pièce peut comprendre une première partie destinée à être fixée à la seconde pièce et comprenant ladite partie d'extrémité, et une seconde partie fixée de façon extractable à une partie d'extrémité distale de la première partie et connectée à un tuyau flexible passant à l'intérieur de la première partie et, via une ouverture prévue dans ladite partie d'extrémité, à l'intérieur de la seconde pièce.

[0012] La présente invention a également pour objet un dispositif tel que défini ci-dessus dans un état assemblé, c'est-à-dire avec ses première et seconde pièces assemblées l'une à l'autre.

[0013] La présente invention concerne également une pièce destinée à servir d'embase à une autre pièce, caractérisée en ce qu'elle comprend:

  
 une ouverture pratiquée dans une paroi de ladite pièce, apte à recevoir une partie d'extrémité de ladite autre pièce, et dont une partie du flanc est destinée à servir d'appui à une première partie de surface de ladite partie d'extrémité,
 une butée axiale destinée à servir d'appui à une seconde partie de surface, sensiblement perpendiculaire à la première partie de surface dans un plan coupant longitudinalement la première pièce, de ladite partie d'extrémité, pour positionner axialement ladite partie d'extrémité dans l'ouverture, et
 un trou taraudé pratiqué dans ladite paroi,

   débouchant dans l'ouverture et destiné à recevoir une vis de serrage apte à exercer une pression sur ladite partie d'extrémité lorsque ladite partie d'extrémité est positionnée dans l'ouverture de telle sorte que les première et seconde parties de surface soient en appui contre, respectivement, ladite partie de flanc et la butée axiale, de façon à bloquer ladite partie d'extrémité à la fois contre ladite partie de flanc et la butée axiale et ainsi fixer la première pièce à la seconde pièce.

[0014] La présente invention concerne également un procédé de fixation en porte à faux d'une première pièce à une seconde pièce, caractérisé en ce qu'il comprend les étapes consistant à:

  
 placer une partie d'extrémité de la première pièce dans une ouverture de la seconde pièce de telle sorte qu'une première partie de surface de ladite partie d'extrémité soit en appui contre une partie du flanc de l'ouverture et qu'une seconde partie de surface, sensiblement perpendiculaire à la première partie de surface dans un plan coupant longitudinalement la première pièce, de ladite partie d'extrémité soit en appui contre une butée axiale prévue dans l'ouverture,

   et
 faire exercer une pression par un moyen de serrage sur ladite partie d'extrémité de façon à bloquer ladite partie d'extrémité à la fois contre ladite partie de flanc et la butée axiale et ainsi fixer la première pièce à la seconde pièce.

[0015] Ce procédé peut comprendre en outre l'étape préalable consistant à pratiquer l'ouverture dans la seconde pièce au moyen d'une fraise de forme générale cylindrique, le fraisage étant réalisé suivant un axe oblique par rapport à l'axe de la seconde pièce et étant arrêté avant que l'extrémité de la fraise ne débouche complètement à l'intérieur de la seconde pièce afin de laisser un rebord sur le flanc de l'ouverture,

   ce rebord constituant ladite butée axiale.

[0016] D'autres caractéristiques et avantages de la présente invention apparaîtront à la lecture de la description détaillée suivante d'un mode de réalisation de l'invention faite en référence aux dessins annexés dans lesquels:
<tb>la fig. 1<sep>est une vue en coupe partielle d'une forme d'exécution du dispositif selon l'invention constituant un robinet mitigeur;


  <tb>la fig. 2<sep>est une vue en coupe d'un tube de support faisant partie du dispositif selon l'invention;


  <tb>la fig. 3<sep>est une vue en coupe du tube de support précité suivant la ligne lll-lll de la fig. 2;


  <tb>la fig. 4<sep>est une vue en coupe d'une embase de goulot faisant partie du dispositif selon l'invention;


  <tb>la fig. 5<sep>est une vue en perspective de l'embase de goulot précitée, vue suivant la flèche FL de la fig. 4;


  <tb>la fig. 6<sep>est une section du corps du robinet mitigeur prise suivant la ligne VI-VI de la fig. 1;


  <tb>la fig. 7<sep>est une vue en coupe du goulot du robinet mitigeur montrant une douchette faisant partie de ce goulot dans une position extraite;


  <tb>les fig. 8 et 9<sep>sont respectivement des vues en coupe et de dessus d'une première partie du goulot du robinet mitigeur;


  <tb>la fig. 10<sep>montre schématiquement comment coopèrent une vis de serrage et une partie d'extrémité proximale du goulot du robinet mitigeur; et


  <tb>la fig. 11<sep>est une vue de dessus partiellement coupée du robinet mitigeur montrant la première partie précitée du goulot du robinet dans trois positions différentes par rapport à un tube de support de ce même robinet.

[0017] En référence à la fig. 1, le dispositif selon l'invention est un robinet mitigeur comprenant un corps vertical cylindrique 1 et un goulot ou bec verseur 2, également cylindrique, fixé au corps 1 en porte à faux et de façon oblique.

[0018] Le corps 1 comprend un tube de support 3 et une base annulaire 4 vissée autour d'une partie inférieure filetée 5 du tube de support 3 destinée à être enfilée dans un trou traversant pratiqué dans un évier.

   La base annulaire 4 a une surface supérieure plane 6 sur laquelle prend appui un épaulement annulaire 7 correspondant du tube de support 3 (fig. 1 et 2) et une surface inférieure plane 8 destinée à reposer sur l'évier. Le tube de support 3 est, en pratique, fixé à l'évier au moyen d'un écrou 9 apte à coopérer avec l'extrémité inférieure du tube de support 3 pour venir en contact avec le dessous de l'évier après que la partie inférieure 5 du tube de support 3 a été enfilée dans le trou correspondant de l'évier. Un évidement pratiqué dans la surface inférieure 8 de la base 4 reçoit un joint torique 10 assurant l'étanchéité entre le tube de support 3 et l'évier.

[0019] Le corps 1 comprend également un tube 11 entourant une partie du tube de support 3 située au-dessus de la base 4.

   Le tube 11 est concentrique avec le tube de support 3 et a un diamètre intérieur légèrement supérieur au diamètre extérieur du tube de support 3 de façon à pouvoir pivoter par rapport à ce dernier autour de l'axe commun, A1, du tube 11, du tube de support 3 et, plus généralement, du corps 1. Le tube 11 repose au niveau de son extrémité annulaire inférieure sur la surface supérieure 6 de la base 4 et comporte un épaulement annulaire 12 reposant sur un épaulement correspondant 13 du tube de support 3 (fig. 1 et 4). Une bague en caoutchouc 14 logée dans un évidement pratiqué dans la surface extérieure du tube de support 3 permet de freiner la rotation du tube 11 par rapport au tube de support 3 et empêcher ainsi le tube 11 de tourner trop librement par rapport au tube de support 3.

   Le tube 11 sert d'embase au goulot 2, comme cela sera expliqué en détail ci-dessous.

[0020] Le corps 1 comprend également, en partie supérieure, une cartouche de mitigeur 15 logée dans une embase 16 fixée à une partie d'extrémité supérieure du tube de support 3. La cartouche de mitigeur 15 mélange de l'eau froide et de l'eau chaude amenées par deux tubes 16 ¾, 17 ¾ passant dans le tube de support 3 (cf. fig. 1 et 6).

   Un troisième tube 18 ¾ reçoit le mélange d'eau froide et d'eau chaude sortant de la cartouche 15 et le dirige vers un tuyau flexible 19 ¾ passant dans le tube de support 3 et le goulot 2.

[0021] Chacun des tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ est connecté à la cartouche 15 par l'intermédiaire d'un alésage correspondant 19 pratiqué dans l'embase de cartouche 16 (à la fig. 1, seul l'alésage correspondant au troisième tube 18 ¾ est représenté) et faisant communiquer avec la cartouche 15 une partie d'extrémité 20 du tube 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ soudée dans l'embase 16.

   La connexion du troisième tube 18 ¾ au tuyau flexible 19 ¾ est effectuée au moyen d'un écrou 21 prévu à l'autre extrémité du tube 18 ¾ et coopérant avec une partie d'extrémité filetée correspondante du tuyau flexible 19 ¾.

[0022] Le débit d'eau et les proportions respectives d'eau chaude et d'eau froide à mélanger dans la cartouche 15 sont déterminés par la position d'un levier de commande mobile 22 articulé sur l'extrémité supérieure (non représentée) de la cartouche 15 à l'intérieur d'une calotte 23, de façon bien connue.

[0023] L'embase de cartouche 16 est fixée au tube de support 3 au moyen d'une vis 24 et comporte par ailleurs un épaulement annulaire 25 prenant appui sur l'extrémité supérieure du tube de support 3.

   L'embase de cartouche 16 et une partie supérieure du tube de support 3 s'étendant axialement au-delà de l'embase de goulot 11 sont entourées par un tube de décor 26 reposant au niveau de son extrémité inférieure 27 sur l'extrémité supérieure de l'embase de goulot 11. La calotte 23 renfermant l'articulation du levier 22 est montée mobile sur l'extrémité supérieure de l'embase de cartouche 16. La calotte 23 tourne avec le levier 22 dans un plan perpendiculaire à l'axe A1 du corps, comme illustré par les flèches F1, et comporte une fente (non représentée) permettant au levier 22 de pivoter par rapport à la calotte 23 et au reste du corps 1 dans un plan contenant l'axe A1, comme illustré par les flèches F2.

   La partie supérieure du corps 1, comprenant la cartouche 15, la partie supérieure de l'embase 16, la calotte 23 et le levier 22 est connue en soi et ne sera donc pas décrite plus en détail.

[0024] Le goulot verseur 2 comporte deux parties, une première partie 28 fixée au corps 1 au niveau d'une partie d'extrémité proximale 29, d'une manière qui sera décrite plus loin, et une seconde partie 30 constituant une douchette montée de manière extractable dans une partie d'extrémité distale 31 de la première partie de goulot 28.

   La partie d'extrémité proximale 29 est ouverte et débouche à l'intérieur du corps 1, c'est-à-dire à l'intérieur du tube de support 3, de façon à permettre le passage dans la première partie de goulot 28 du tuyau flexible 19' connecté au tube 18' d'amenée du mélange sortant de la cartouche 15.

[0025] La douchette 30 comporte une partie d'extrémité filetée 32 vissée dans une douille 33. La douille 33 est également couplée à une partie d'extrémité 34 du tuyau flexible 19 ¾, de sorte que cette partie d'extrémité 34 du tuyau flexible 19 ¾ et la douchette 30 sont solidaires l'un de l'autre. Lorsque la douchette 30 est en position rentrée, la douille 33 est engagée dans la partie d'extrémité distale 31 de la première partie de goulot 28 et la douchette 30 est en butée contre l'extrémité distale de la première partie de goulot 28 (fig. 1).

   Lorsque la douchette 30 est en position extraite, la partie d'extrémité 34 du tuyau flexible 19' est tirée vers l'extérieur de la première partie de goulot 28 (fig. 7). Une pièce de contrepoids 35 fixée autour d'une partie du tuyau flexible 19 ¾ permet de maintenir le tuyau flexible 19 ¾ suffisamment tendu quelle que soit la position de la douchette 30.

   Cette pièce de contrepoids 35 vient en outre buter contre l'extrémité inférieure, 36, du tube de support 3 lorsque la douchette 30 est en position extraite pour limiter la course du tuyau flexible 19 ¾ et de la douchette 30.

[0026] Afin d'empêcher la douchette 30 de tourner par rapport à la première partie de goulot 28 lorsqu'elle est en position rentrée, une saillie en forme de demi-anneau 37 est prévue à l'extrémité distale de la première partie de goulot 28 et coopère avec une saillie complémentaire 38 sur la douchette 30 (fig. 1, 8 et 9).

   La douchette 30 comprend par ailleurs, dans sa partie d'extrémité proximale, un clapet de retenue 39 empêchant tout retour d'eau de la douchette 30 vers la première partie de goulot 28.

[0027] On notera également, en référence aux fig. 1 et 6, que les trois tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ sont montés désaxés et légèrement en biais par rapport au corps 1, et qu'une bague de guidage 40 est coincée entre les trois tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ et une partie de la paroi intérieure du tube de support 3 en partie inférieure du tube de support 3 et dans une zone où les tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ sont en contact ou quasiment en contact avec la paroi intérieure du tube de support 3.

   Cette bague de guidage 40 permet de guider le tuyau flexible 19 ¾ lors de son déplacement dans le tube de support 3.

[0028] Conformément à l'invention, la paroi, 41, de l'embase de goulot 11 comporte, comme illustré aux fig. 1, 4 et 5, une ouverture 42 dans laquelle est montée la partie d'extrémité proximale 29 du goulot 2. L'ouverture 42 a une forme correspondant à l'intersection entre la paroi 41 de l'embase tubulaire 11 et un cylindre 43, représenté en traits pointillés à la fig. 4, d'axe A2 oblique par rapport à l'axe A1 du corps et coupant l'axe A1 du corps, le cylindre 43 s'arrêtant avant d'atteindre complètement l'intérieur de l'embase 11 pour laisser un rebord 44 sur le flanc de l'ouverture 42.

   L'ouverture 42 est, en pratique, formée au moyen d'une fraise ayant la même forme générale cylindrique que le cylindre 43, le fraisage étant arrêté avant que l'extrémité de la fraise ne débouche complètement dans l'intérieur de l'embase 11 pour laisser le rebord 44.

[0029] L'ouverture 42 est ainsi oblique par rapport à l'axe A1 du corps 1 et, plus précisément, est inclinée vers le haut selon un angle a d'environ 35 deg. dans un sens allant de l'intérieur vers l'extérieur du corps 1. L'ouverture oblique 42 débouche dans l'intérieur du corps 1 via une ouverture 45, plus grande que l'ouverture oblique 42, pratiquée dans le tube de support 3 (fig. 1, 2 et 4).

[0030] Le rebord 44 a une forme de croissant de lune, en vue de face de l'ouverture 42, et son étendue angulaire beta  est égale, par exemple, à environ 170  , comme représenté sur la fig. 5.

   Le rebord 44 est adjacent et perpendiculaire, dans un plan contenant l'axe A1 du corps 1 et l'axe A2 de l'ouverture 42, à une partie de flanc oblique correspondante 46 de l'ouverture 42. La partie de flanc oblique 46 et le rebord 44 servent d'appui respectivement à des première et seconde parties de surface 47, 48 (fig. 8) perpendiculaires entre elles dans un plan coupant longitudinalement le goulot 2 et contenant l'axe, A3, du goulot 2 (cet axe A3 est confondu avec l'axe A2 lorsque le corps 1 et le goulot 2 sont assemblés l'un à l'autre). La première partie de surface 47 est une partie d'extrémité inférieure proximale de la surface cylindrique de la première partie de goulot 28. La seconde partie de surface 48 est une partie inférieure en forme de segment d'anneau de l'extrémité proximale de la première partie de goulot 28.

   La partie de flanc oblique 46 et le rebord 44 déterminent ensemble la position du goulot 2 dans l'ouverture 42.

[0031] L'embase de goulot 11 comprend également, dans sa paroi 41, un trou taraudé 49 d'axe, A4, vertical, débouchant dans l'ouverture oblique 42, et situé en regard de la partie de flanc oblique 46 dans le plan contenant les axes A1, A2 et A4 et dans la direction, verticale, des axes A1 et A4. Ce trou taraudé 49 loge une vis de serrage sans tête 50 (fig. 1) dont la fonction est d'exercer une pression sur une zone de la partie d'extrémité proximale 29 du goulot 2 opposée à la partie de flanc oblique 46 afin de bloquer cette partie d'extrémité proximale 29 à la fois contre la partie de flanc oblique 46 et le rebord 44 et ainsi maintenir en porte à faux et en position oblique le goulot 2 par rapport à l'embase 11.

   Le goulot 2, rendu ainsi solidaire de l'embase 11, peut donc tourner avec l'embase 11 autour de l'axe A1 du corps 1, comme illustré par les flèches F3 sur la fig. 1. La fig. 10 montre schématiquement la force verticale F due à la vis de serrage 50 et subie par un point donné de la partie de surface 47 situé en regard, dans la direction de l'axe A4, de la zone de contact entre la vis de serrage 50 et la première partie 28 du goulot 2. Cette force F se décompose en une composante normale N qui tend à presser la partie d'extrémité proximale 29 contre la partie de flanc oblique 46 et une composante tangentielle T dirigée vers le rebord 44 et qui tend à presser la partie d'extrémité proximale 29 contre le rebord 44.

   Le rebord 44 sert ainsi de butée axiale au goulot 2, c'est-à-dire bloque le goulot 2 dans la direction de son axe A2/A3 lorsque la partie d'extrémité 29 coopère avec la vis de serrage 50.

[0032] De préférence, l'extrémité, 51, de la vis 50 en contact avec la partie d'extrémité proximale 29 est conique et coopère avec le flanc, 52, d'un trou cylindrique 53 pratiqué dans la paroi de la partie d'extrémité proximale 29 et d'axe perpendiculaire à l'axe A2/A3, et l'angle gamma  du cône de l'extrémité 51 est égal à l'angle alpha  d'inclinaison de l'axe A2/A3 par rapport à l'axe A1 du corps.

   De cette façon, le contact entre l'extrémité 51 de la vis de serrage 50 et le flanc 52 du trou 53 est linéaire et non pas ponctuel, ce qui accroît l'efficacité du blocage de la partie d'extrémité 29 dans l'ouverture 42.

[0033] De préférence également, le diamètre D1 de l'ouverture 42, mesuré perpendiculairement à son axe oblique A2 (fig. 4), est légèrement inférieur au diamètre extérieur du goulot 2 de sorte que la partie d'extrémité proximale 29 du goulot 2 est reçue dans l'ouverture 42 par ajustement serré.

[0034] Les fig. 2 et 3 montrent le tube de support 3 avec son ouverture 45. Cette ouverture 45 a une hauteur H, parallèlement à l'axe A1 du corps, et une étendue angulaire 8, dans un plan perpendiculaire à l'axe A1 du corps, supérieures à celles de l'ouverture oblique 42 de l'embase de goulot 11.

   L'ouverture 45 définit un segment de paroi cylindrique 54 du tube de support 3 dont les chants, 55, servent de butée limitant la course en rotation de l'ensemble formé par le goulot 2 et l'embase de goulot 11. Plus particulièrement, une partie de la partie d'extrémité 29 du goulot 2 est située par rapport à l'axe A1 du corps sur un diamètre plus petit que le diamètre extérieur du segment de paroi cylindrique 54 de façon à pouvoir venir buter contre chacun des chants 55 lorsque le goulot 2 est pivoté par rapport à l'axe A1 du corps. La fig. 11 montre, à titre d'illustration, la première partie 28 du goulot 2 dans trois positions différentes: une position médiane P1 et deux positions de butée P2 et P3. L'étendue angulaire 8 de l'ouverture 45 est fonction de la course en rotation souhaitée pour l'ensemble formé par l'embase 11 et le goulot 2.

   Elle est par exemple égale à environ 250  .

[0035] On notera par ailleurs que la partie d'extrémité proximale 29 du goulot 2 comporte une échancrure 56, d'un diamètre D2 de préférence égal au diamètre interne du tube de support 3, permettant d'éviter que les tubes 16', 17', 18' à l'intérieur du corps 1 gênent la rotation de l'ensemble formé par le goulot 2 et l'embase de goulot 11 (fig. 1, 8 et 9).

[0036] L'assemblage du robinet selon l'invention est effectué de la manière suivante:
a) : On enfile l'embase de goulot 11 autour du tube de support 3.
b) :  On tourne, si nécessaire, l'embase de goulot 11 par rapport au tube de support 3 pour faire correspondre les ouvertures 42 et 45.
c) :

    On positionne la partie d'extrémité 29 de la première partie de goulot 28 dans l'ouverture 42 de sorte que cette partie d'extrémité 29 coopère avec l'angle formé par la partie de bord oblique 46 et le rebord 44 de l'ouverture 42.
d) :  On visse la vis 50 pour serrer la partie d'extrémité 29 contre l'angle 44-46 et ainsi fixer la première partie de goulot 28 à l'embase 11.
e) :  On fixe à la partie supérieure du tube de support 3, au moyen de la vis 24, l'embase de cartouche 16 à laquelle sont préalablement solidarisés les tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ et logeant la cartouche 15 sur laquelle est articulé le levier 22.
f) :  On enfile le tube de décor 26 autour de l'embase de cartouche 16 et la partie supérieure du tube de support 3.
g) :  On monte la calotte 23 sur l'extrémité supérieure de la cartouche 16.
h) :

    On monte les autres éléments du robinet (douchette 30, tuyau 19 ¾, etc.).

[0037] Bien que la présente invention ait été décrite ci-dessus dans le cadre d'une application préférentielle, un robinet, il apparaîtra clairement à l'homme du métier que le principe de fixation en porte à faux d'une première pièce à une seconde pièce tel qu'exposé dans cette description pourrait être utilisé pour d'autres types de pièces qu'un goulot et une embase tubulaire de goulot.

[0038] Par ailleurs, bien qu'elle soit particulièrement appropriée pour des dispositifs dans lesquels la première pièce, dans son ensemble, est en biais par rapport à la seconde pièce, la présente invention n'est pas limitée à une telle configuration.

   La première pièce pourrait en effet présenter une forme coudée, et avoir ainsi une partie d'extrémité proximale montée oblique dans l'ouverture de l'embase de goulot, comme illustré à la fig. 1, et faisant un angle avec le reste de la première pièce qui, lui, serait perpendiculaire à l'axe du corps. Dans une autre variante, la première pièce et l'axe de l'ouverture correspondante dans la seconde pièce pourraient être perpendiculaires à l'axe de la seconde pièce et la vis de serrage logée dans une paroi plus épaisse que celle illustrée à la fig. 1 et inclinée par rapport à l'axe de la seconde pièce.



  The present invention relates to a device comprising a first part, such as a tap spout, and a second part, such as a body or part of the valve body. The first piece is intended to be fixed cantilevered to the second piece, at one of its ends.

There are known faucets in which the assembly between the pouring neck and the valve body is performed by welding.

   This method of assembly produces an unsightly effect, and may even prove technically difficult to implement especially when the spout and the valve body are in a material that is not suitable for welding operations, for example the stainless steel.

The present invention aims to overcome these disadvantages, providing a device, including a valve, wherein a first piece can be fixed cantilevered to a second piece without welding.

For this purpose, the device according to the invention is characterized in that it comprises:

  
 an opening made in a wall of the second part, adapted to receive an end portion of the first part, and a portion of the sidewall is intended to serve as a support for a first surface portion of said end portion,
 an axial abutment for supporting a second surface portion, substantially perpendicular to the first surface portion in a plane longitudinally intersecting the first part, of said end portion, for axially positioning said end portion in the 'opening, and
 a clamping means adapted, when said end portion is positioned in the opening so that the first and second surface portions bear against respectively said flank portion and the axial stop,

   exerting pressure on said end portion so as to lock said end portion against both said edge portion and the axial stop and thereby secure the first piece to the second piece.

Typically, the clamping means is arranged to exert said pressure on said end portion in a determined direction which is oblique with respect to said flank portion and on an area of said end portion which is located opposite in the determined direction of said sidewall portion.

Preferably, the shape and dimensions of the opening are adapted so that said end portion of the first piece can be received in the aperture by tight fit.

Also preferably, the axial stop is in the form of a flange located on the side of the opening,

   and the clamping means comprises a clamping screw housed in a threaded hole formed in said wall of the second part and opening into the opening.

A hole may be provided in a wall of the first piece to cooperate with the end of the clamping screw. Advantageously, this hole is cylindrical, the end of the clamping screw is conical, and when the first and second parts are assembled to each other, the conical end of the screw is in linear contact with the sidewall. of the cylindrical hole.

Typically, the first piece has a cylindrical shape, the second piece is tube-shaped, and the opening has a shape corresponding to the intersection between the second piece and a cylinder axis oblique to the axis of the second piece,

   said cylinder stopping before fully opening into the interior of the second piece to leave a flange on the flank of the opening, this flange constituting said axial stop. Preferably, the respective axes of the second part, the opening and the clamping screw are substantially in the same plane and the axis of the clamping screw is substantially parallel to the axis of the second part.

According to a particular characteristic of the invention, the device further comprises a third piece, in the form of a tube, the second piece is concentric with the third piece and pivotable relative to the third piece around the common axis of the second and third parts,

   and the wall of the third piece has an opening communicating with the opening of the second piece and having an angular extent, in a plane perpendicular to the common axis of the second and third pieces, greater than that of the opening of the second piece, the first, second and third pieces being arranged so that, when the first and second pieces are assembled to each other, said end portion of the first piece extends in part in the opening of the third piece and the edges of a cylindrical wall segment defined by the opening of the third piece serve as stops limiting the rotational stroke of the first and second pieces relative to the third piece.

   Preferably, the second piece is located outside the third piece, rather than inside.

According to a preferred application of the invention, the device defined above consists of a valve, the first piece constituting the pouring spout of the valve and the second component constituting the body or a part of the valve body.

   In such a case, the first piece may comprise a first portion to be attached to the second piece and including said end portion, and a second portion removably attached to a distal end portion of the first portion and connected to a flexible pipe passing inside the first part and, via an opening provided in said end part, inside the second part.

The present invention also relates to a device as defined above in an assembled state, that is to say with its first and second parts assembled to one another.

The present invention also relates to a part intended to serve as a base for another part, characterized in that it comprises:

  
 an opening made in a wall of said part, adapted to receive an end portion of said other part, and a portion of the sidewall is intended to serve as a support for a first surface portion of said end portion,
 an axial abutment for supporting a second surface portion, substantially perpendicular to the first surface portion in a plane longitudinally intersecting the first part, of said end portion, for axially positioning said end portion in the 'opening, and
 a threaded hole made in said wall,

   opening into the opening and intended to receive a clamping screw capable of exerting pressure on said end portion when said end portion is positioned in the opening so that the first and second surface portions are in abutment against, respectively, said flank portion and the axial stop, so as to lock said end portion against both said flank portion and the axial stop and thereby secure the first piece to the second piece.

The present invention also relates to a method of fixing cantilevered from a first piece to a second piece, characterized in that it comprises the steps of:

  
 placing an end portion of the first piece in an opening of the second piece such that a first surface portion of said end portion bears against a portion of the flank of the opening and a second portion surface portion, substantially perpendicular to the first surface portion in a plane longitudinally intersecting the first part, of said end portion being in abutment against an axial abutment provided in the opening,

   and
 causing pressure to be exerted by a clamping means on said end portion so as to lock said end portion against both said edge portion and the axial stop and thereby secure the first piece to the second piece.

This method may further comprise the prior step of opening in the second part by means of a generally cylindrical cutter, the milling being carried out along an axis oblique to the axis of the second piece and being stopped before the end of the cutter opens completely into the second part to leave a rim on the side of the opening,

   this flange constituting said axial stop.

Other features and advantages of the present invention will appear on reading the following detailed description of an embodiment of the invention with reference to the accompanying drawings in which:
<tb> fig. 1 <sep> is a partial sectional view of an embodiment of the device according to the invention constituting a mixing valve;


  <tb> fig. 2 <sep> is a sectional view of a support tube forming part of the device according to the invention;


  <tb> fig. 3 <sep> is a sectional view of the aforesaid support tube along the line III-III of FIG. 2;


  <tb> fig. 4 <sep> is a sectional view of a neck base forming part of the device according to the invention;


  <tb> fig. 5 <sep> is a perspective view of the aforementioned neck base, seen along the arrow FL of FIG. 4;


  <tb> fig. 6 <sep> is a section of the body of the mixer tap taken along the line VI-VI of FIG. 1;


  <tb> fig. 7 <sep> is a sectional view of the neck of the mixing valve showing a handshower forming part of this neck in an extracted position;


  <tb> figs. 8 and 9 <sep> are respectively views in section and from above of a first portion of the neck of the mixing valve;


  <tb> fig. <Sep> schematically shows how a clamping screw and a proximal end portion of the spout of the mixing valve are cooperating; and


  <tb> fig. 11 <sep> is a partially cut away plan view of the mixing valve showing the aforesaid first portion of the valve neck in three different positions with respect to a support tube of the same tap.

[0017] Referring to FIG. 1, the device according to the invention is a mixing valve comprising a vertical cylindrical body 1 and a spout or spout 2, also cylindrical, fixed to the body 1 canted and obliquely.

The body 1 comprises a support tube 3 and an annular base 4 screwed around a threaded lower portion 5 of the support tube 3 intended to be threaded into a through hole made in a sink.

   The annular base 4 has a flat upper surface 6 on which bears a corresponding annular shoulder 7 of the support tube 3 (Figures 1 and 2) and a flat bottom surface 8 intended to rest on the sink. The support tube 3 is, in practice, fixed to the sink by means of a nut 9 adapted to cooperate with the lower end of the support tube 3 to come into contact with the underside of the sink after the part 5 bottom of the support tube 3 was threaded into the corresponding hole of the sink. A recess formed in the lower surface 8 of the base 4 receives an O-ring 10 sealing between the support tube 3 and the sink.

The body 1 also comprises a tube 11 surrounding a portion of the support tube 3 located above the base 4.

   The tube 11 is concentric with the support tube 3 and has an inner diameter slightly greater than the outer diameter of the support tube 3 so as to be pivotable relative thereto around the common axis, A1, of the tube 11, the support tube 3 and, more generally, the body 1. The tube 11 rests at its lower annular end on the upper surface 6 of the base 4 and has an annular shoulder 12 resting on a corresponding shoulder 13 of the support tube 3 (Figs 1 and 4). A rubber ring 14 housed in a recess formed in the outer surface of the support tube 3 serves to slow the rotation of the tube 11 relative to the support tube 3 and thus prevent the tube 11 from rotating too freely relative to the support tube 3.

   The tube 11 serves as a base for the neck 2, as will be explained in detail below.

The body 1 also comprises, in the upper part, a mixing valve cartridge 15 housed in a base 16 attached to an upper end portion of the support tube 3. The mixer cartridge 15 mixes cold water and water. hot water supplied by two tubes 16 ¾, 17 ¾ passing through the support tube 3 (see Fig. 1 and 6).

   A third tube 18 ¾ receives the mixture of cold water and hot water leaving the cartridge 15 and directs it to a flexible pipe 19 passing through the support tube 3 and the neck 2.

Each of the tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ is connected to the cartridge 15 via a corresponding bore 19 formed in the cartridge base 16 (in Fig. 1, only the corresponding bore). to the third tube 18 ¾ is shown) and communicating with the cartridge 15 an end portion 20 of the tube 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ welded in the base 16.

   The connection of the third tube 18 ¾ to the flexible pipe 19 ¾ is carried out by means of a nut 21 provided at the other end of the tube 18 ¾ and cooperating with a corresponding threaded end portion of the flexible pipe 19 ¾.

The water flow rate and the respective proportions of hot water and cold water to mix in the cartridge 15 are determined by the position of a movable control lever 22 articulated on the upper end (not shown) of the cartridge 15 inside a cap 23, as is well known.

The cartridge base 16 is fixed to the support tube 3 by means of a screw 24 and further comprises an annular shoulder 25 bearing on the upper end of the support tube 3.

   The cartridge base 16 and an upper portion of the support tube 3 extending axially beyond the neck base 11 are surrounded by a decor tube 26 resting at its lower end 27 on the upper end. The cap 23 enclosing the articulation of the lever 22 is movably mounted on the upper end of the cartridge base 16. The cap 23 rotates with the lever 22 in a plane perpendicular to the axis A1 of the body, as illustrated by the arrows F1, and comprises a slot (not shown) allowing the lever 22 to pivot relative to the cap 23 and the rest of the body 1 in a plane containing the axis A1, as illustrated by the arrows F2.

   The upper part of the body 1, comprising the cartridge 15, the upper part of the base 16, the cap 23 and the lever 22 is known per se and will therefore not be described in more detail.

The pouring neck 2 has two parts, a first portion 28 fixed to the body 1 at a proximal end portion 29, in a manner to be described later, and a second portion 30 constituting a shower head mounted extractably in a distal end portion 31 of the first neck portion 28.

   The proximal end portion 29 is open and opens into the interior of the body 1, that is to say inside the support tube 3, so as to allow the passage in the first neck portion 28 of the flexible pipe 19 'connected to the tube 18' for feeding the mixture leaving the cartridge 15.

The hand shower 30 has a threaded end portion 32 screwed into a socket 33. The sleeve 33 is also coupled to an end portion 34 of the hose 19 ¾, so that the end portion 34 of the hose flexible 19 ¾ and the hand shower 30 are integral with each other. When the hand shower 30 is in the retracted position, the sleeve 33 is engaged in the distal end portion 31 of the first neck portion 28 and the hand shower 30 abuts against the distal end of the first neck portion 28 (FIG. 1).

   When the handshower 30 is in the retracted position, the end portion 34 of the hose 19 'is pulled outwardly of the first neck portion 28 (Fig. 7). A piece of counterweight 35 fixed around a portion of the flexible pipe 19 ¾ keeps the flexible pipe 19 ¾ sufficiently tight regardless of the position of the shower 30.

   This piece of counterweight 35 also abuts against the lower end 36 of the support tube 3 when the handshower 30 is in the extracted position to limit the stroke of the hose 19 ¾ and the hand shower 30.

To prevent the hand shower 30 from rotating relative to the first neck portion 28 when in the retracted position, a half-ring-shaped projection 37 is provided at the distal end of the first portion of neck 28 and cooperates with a complementary projection 38 on the hand shower 30 (Figures 1, 8 and 9).

   The handshower 30 further comprises, in its proximal end portion, a check valve 39 preventing any return of water from the handshower 30 to the first neck portion 28.

It will also be noted, with reference to FIGS. 1 and 6, that the three tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ are mounted off-center and slightly at an angle to the body 1, and that a guide ring 40 is wedged between the three tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ and a part of the inner wall of the support tube 3 in the lower part of the support tube 3 and in a zone where the tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ are in contact or almost in contact with the inner wall of the tube of support 3.

   This guide ring 40 guides the flexible pipe 19 ¾ during its displacement in the support tube 3.

According to the invention, the wall 41 of the neck base 11 comprises, as illustrated in FIGS. 1, 4 and 5, an opening 42 in which is mounted the proximal end portion 29 of the neck 2. The opening 42 has a shape corresponding to the intersection between the wall 41 of the tubular base 11 and a cylinder 43 , represented in dashed lines in FIG. 4, axis A2 oblique with respect to the axis A1 of the body and intersecting the axis A1 of the body, the cylinder 43 stopping before reaching completely inside the base 11 to leave a rim 44 on the flank of the opening 42.

   The opening 42 is, in practice, formed by means of a cutter having the same general cylindrical shape as the cylinder 43, the milling being stopped before the end of the cutter opens completely into the interior of the base 11 to leave the ledge 44.

The opening 42 is thus oblique with respect to the axis A1 of the body 1 and, more specifically, is inclined upwardly at an angle of about 35 deg. in a direction going from the inside to the outside of the body 1. The oblique opening 42 opens into the interior of the body 1 via an opening 45, larger than the oblique opening 42, made in the support tube 3 (Figures 1, 2 and 4).

The flange 44 has a crescent moon shape, in front of the opening 42, and its angular extent beta is equal, for example, to about 170, as shown in FIG. 5.

   The flange 44 is adjacent and perpendicular, in a plane containing the axis A1 of the body 1 and the axis A2 of the opening 42, to a corresponding oblique side portion 46 of the opening 42. The oblique side portion 46 and the flange 44 serve respectively to support first and second surface portions 47, 48 (FIG 8) perpendicular to one another in a plane longitudinally intersecting the neck 2 and containing the axis, A3, of the neck 2 (this axis A3 is confused with the axis A2 when the body 1 and the neck 2 are assembled to one another). The first surface portion 47 is a proximal lower end portion of the cylindrical surface of the first neck portion 28. The second surface portion 48 is a ring segment lower portion of the proximal end of the first part of neck 28.

   The oblique side portion 46 and the rim 44 together determine the position of the neck 2 in the opening 42.

The neck base 11 also comprises, in its wall 41, a tapped hole 49 of axis, A4, vertical, opening into the oblique opening 42, and located opposite the oblique side portion 46 in the plane containing the axes A1, A2 and A4 and in the vertical direction, axes A1 and A4. This tapped hole 49 houses a headless clamping screw 50 (FIG 1) whose function is to exert pressure on an area of the proximal end portion 29 of the neck 2 opposite the oblique side portion 46 in order to blocking this proximal end portion 29 against both the oblique flank portion 46 and the rim 44 and thereby keeping the neck 2 cantilevered and obliquely positioned relative to the base 11.

   The neck 2, thus secured to the base 11, can rotate with the base 11 about the axis A1 of the body 1, as shown by the arrows F3 in FIG. 1. FIG. 10 shows schematically the vertical force F due to the clamping screw 50 and undergone by a given point of the facing surface portion 47, in the direction of the axis A4, of the contact zone between the clamping screw 50 and the first portion 28 of the neck 2. This force F is decomposed into a normal component N which tends to press the proximal end portion 29 against the oblique side portion 46 and a tangential component T directed towards the rim 44 and which tends pressing the proximal end portion 29 against the rim 44.

   The flange 44 thus serves as an axial stop for the neck 2, that is to say blocks the neck 2 in the direction of its axis A2 / A3 when the end portion 29 cooperates with the clamping screw 50.

Preferably, the end 51 of the screw 50 in contact with the proximal end portion 29 is conical and cooperates with the side 52 of a cylindrical hole 53 formed in the wall of the part of the proximal end 29 and having an axis perpendicular to the axis A2 / A3, and the gamma angle of the cone of the end 51 is equal to the angle α of inclination of the axis A2 / A3 with respect to the A1 axis of the body.

   In this way, the contact between the end 51 of the clamping screw 50 and the sidewall 52 of the hole 53 is linear and not punctual, which increases the efficiency of locking the end portion 29 in the opening 42.

Also preferably, the diameter D1 of the opening 42, measured perpendicular to its oblique axis A2 (FIG 4), is slightly smaller than the outside diameter of the neck 2 so that the proximal end portion 29 of the neck 2 is received in the aperture 42 by snug fit.

Figs. 2 and 3 show the support tube 3 with its opening 45. This opening 45 has a height H, parallel to the axis A1 of the body, and an angular extent 8, in a plane perpendicular to the axis A1 of the body, higher to those of the oblique opening 42 of the neck base 11.

   The opening 45 defines a cylindrical wall segment 54 of the support tube 3 whose edges, 55, serve as an abutment limiting the rotational stroke of the assembly formed by the neck 2 and the neck base 11. More particularly, a portion of the end portion 29 of the neck 2 is located with respect to the axis A1 of the body to a diameter smaller than the outer diameter of the cylindrical wall segment 54 so as to be able to abut against each of the edges 55 when the neck 2 is rotated relative to the axis A1 of the body. Fig. 11 shows, by way of illustration, the first part 28 of the neck 2 in three different positions: a median position P1 and two stop positions P2 and P3. The angular extent 8 of the opening 45 is a function of the desired rotational stroke for the assembly formed by the base 11 and the neck 2.

   It is for example equal to about 250.

Note also that the proximal end portion 29 of the neck 2 has a notch 56, a diameter D2 preferably equal to the inner diameter of the support tube 3, to prevent the tubes 16 ', 17 ', 18' inside the body 1 hinder the rotation of the assembly formed by the neck 2 and the neck base 11 (Figures 1, 8 and 9).

The valve assembly according to the invention is carried out as follows:
a): The neck base 11 is threaded around the support tube 3.
b): If necessary, the neck base 11 is rotated relative to the support tube 3 to match the openings 42 and 45.
vs) :

    The end portion 29 of the first neck portion 28 is positioned in the opening 42 so that this end portion 29 cooperates with the angle formed by the oblique edge portion 46 and the rim 44 of the opening. 42.
d): The screw 50 is screwed to clamp the end portion 29 against the angle 44-46 and thus fix the first neck portion 28 to the base 11.
e): the cartridge base 16 to which the tubes 16 ¾, 17 ¾, 18 ¾ are attached to the upper part of the support tube 3, by means of the screw 24, and housing the cartridge 15 on which is articulated the lever 22.
f): The decor tube 26 is threaded around the cartridge base 16 and the upper part of the support tube 3.
g): The cap 23 is mounted on the upper end of the cartridge 16.
h):

    The other elements of the tap are mounted (handshower 30, hose 19 ¾, etc.).

Although the present invention has been described above in the context of a preferred application, a valve, it will be clear to the skilled person that the principle of fixing cantilevered a first piece to a second piece as described in this description could be used for other types of parts that a neck and a neck tubular base.

Furthermore, although it is particularly suitable for devices in which the first piece, as a whole, is at an angle to the second piece, the present invention is not limited to such a configuration.

   The first piece could indeed have a bent shape, and thus have a proximal end portion obliquely mounted in the opening of the neck base, as shown in FIG. 1, and making an angle with the rest of the first piece, which would be perpendicular to the axis of the body. In another variant, the first part and the axis of the corresponding opening in the second part could be perpendicular to the axis of the second part and the clamping screw housed in a wall thicker than that illustrated in FIG. 1 and inclined relative to the axis of the second piece.


    

Claims (18)

1. Dispositif comprenant une première pièce (2) et une seconde pièce (11), la première pièce (2) étant destinée à être fixée en porte à faux à la seconde pièce (11), caractérisé en ce qu'il comprend: - une ouverture (42) pratiquée dans une paroi (41) de la seconde pièce (11), apte à recevoir une partie d'extrémité (29) de la première pièce (2), et dont une partie (46) du flanc est destinée à servir d'appui à une première partie de surface (47) de ladite partie d'extrémité (29), - une butée axiale (44) destinée à servir d'appui à une seconde partie de surface (48), sensiblement perpendiculaire à la première partie de surface (47) dans un plan coupant longitudinalement la première pièce (2), de ladite partie d'extrémité (29), pour positionner axialement ladite partie d'extrémité (29) dans l'ouverture (42), et - un moyen de serrage (50) apte, 1. Device comprising a first piece (2) and a second piece (11), the first piece (2) being intended to be fixed cantilever to the second piece (11), characterized in that it comprises: - an opening (42) made in a wall (41) of the second piece (11), adapted to receive an end portion (29) of the first piece (2), and a portion (46) of the flank is for supporting a first surface portion (47) of said end portion (29), an axial abutment (44) intended to serve as a support for a second surface portion (48), substantially perpendicular to the first surface portion (47) in a plane longitudinally intersecting the first piece (2), of said portion of end (29) for axially positioning said end portion (29) in the opening (42), and - a clamping means (50) suitable, lorsque ladite partie d'extrémité (29) est positionnée dans l'ouverture (42) de telle sorte que les première et seconde parties de surface (47, 48) soient en appui contre, respectivement, ladite partie de flanc (46) et la butée axiale (44), à exercer une pression sur ladite partie d'extrémité (29) de façon à bloquer ladite partie d'extrémité (29) à la fois contre ladite partie de flanc (46) et la butée axiale (44) et ainsi fixer la première pièce (2) à la seconde pièce (11).  when said end portion (29) is positioned in the opening (42) so that the first and second surface portions (47, 48) bear against, respectively, said side portion (46) and the axial abutment (44), exerting pressure on said end portion (29) to lock said end portion (29) against both said flank portion (46) and the axial abutment (44), and thus fix the first piece (2) to the second piece (11). 2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen de serrage (50) est agencé pour exercer ladite pression sur ladite partie d'extrémité (29) dans une direction déterminée (A4) qui est oblique par rapport à ladite partie de flanc (46) et sur une zone (52) de ladite partie d'extrémité (29) qui est située en regard, dans la direction déterminée (A4), de ladite partie de flanc (46). 2. Device according to claim 1, characterized in that the clamping means (50) is arranged to exert said pressure on said end portion (29) in a given direction (A4) which is oblique with respect to said portion of flank (46) and on a zone (52) of said end portion (29) which is facing, in the determined direction (A4), said flank portion (46). 3. Dispositif selon la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que la forme et les dimensions de l'ouverture (42) sont adaptées pour que ladite partie d'extrémité (29) de la première pièce (2) puisse être reçue dans l'ouverture (42) par ajustement serré. 3. Device according to claim 1 or 2, characterized in that the shape and dimensions of the opening (42) are adapted so that said end portion (29) of the first piece (2) can be received in the opening (42) by snug fit. 4. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que la butée axiale (44) est sous la forme d'un rebord situé sur le flanc de l'ouverture (42). 4. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the axial abutment (44) is in the form of a flange located on the side of the opening (42). 5. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que le moyen de serrage (50) comprend une vis de serrage. 5. Device according to one of claims 1 to 4, characterized in that the clamping means (50) comprises a clamping screw. 6. Dispositif selon la revendication 5, caractérisé en ce que la vis de serrage (50) est logée dans un trou taraudé (49) pratiqué dans ladite paroi (41) de la seconde pièce (11) et débouchant dans l'ouverture (42). 6. Device according to claim 5, characterized in that the clamping screw (50) is housed in a threaded hole (49) formed in said wall (41) of the second piece (11) and opening into the opening (42). ). 7. Dispositif selon la revendication 5 ou 6, caractérisé en ce qu'il comprend un trou (53) pratiqué dans une paroi de la première pièce (2, 28) et apte à coopérer avec l'extrémité (51) de la vis de serrage (50). 7. Device according to claim 5 or 6, characterized in that it comprises a hole (53) formed in a wall of the first piece (2, 28) and adapted to cooperate with the end (51) of the screw of tightening (50). 8. Dispositif selon la revendication 7, caractérisé en ce que le trou (53) est cylindrique et l'extrémité (51) de la vis de serrage (50) est conique, et en ce que, lorsque les première et seconde pièces (2, 11) sont assemblées l'une à l'autre, l'extrémité conique (51) de la vis (50) est en contact linéaire avec le flanc (52) du trou cylindrique (53). 8. Device according to claim 7, characterized in that the hole (53) is cylindrical and the end (51) of the clamping screw (50) is conical, and in that, when the first and second pieces (2 , 11) are joined to each other, the conical end (51) of the screw (50) is in linear contact with the flank (52) of the cylindrical hole (53). 9. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 8, caractérisé en ce que la première pièce (2) a une forme cylindrique, la seconde pièce (11) est en forme de tube, et l'ouverture (42) a une forme correspondant à l'intersection entre la seconde pièce (11) et un cylindre (43) d'axe (A2) oblique par rapport à l'axe (A1) de la seconde pièce (11), ledit cylindre (43) s'arrêtant avant de déboucher complètement dans l'intérieur de la seconde pièce (11) pour laisser un rebord (44) sur le flanc de l'ouverture (42), ce rebord (44) constituant ladite butée axiale. 9. Device according to one of claims 1 to 8, characterized in that the first piece (2) has a cylindrical shape, the second piece (11) is tube-shaped, and the opening (42) has a shape corresponding to the intersection between the second piece (11) and a cylinder (43) of axis (A2) oblique with respect to the axis (A1) of the second piece (11), said cylinder (43) stopping before fully opening into the interior of the second piece (11) to leave a flange (44) on the side of the opening (42), the flange (44) constituting said axial stop. 10. Dispositif selon les revendications 5 et 9, caractérisé en ce que les axes respectifs (A1, A2, A4) de la seconde pièce (11), de l'ouverture (42) et de la vis de serrage (50) sont sensiblement dans le même plan et l'axe (A4) de la vis de serrage (50) est sensiblement parallèle à l'axe (A1) de la seconde pièce (11). 10. Device according to claims 5 and 9, characterized in that the respective axes (A1, A2, A4) of the second piece (11), the opening (42) and the clamping screw (50) are substantially in the same plane and the axis (A4) of the clamping screw (50) is substantially parallel to the axis (A1) of the second piece (11). 11. Dispositif selon l'une quelconque des revendications 1 à 10, caractérisé en ce qu'il comprend en outre une troisième pièce (3), se présentant sous la forme d'un tube, en ce que la seconde pièce (11), également sous la forme d'un tube, est concentrique avec la troisième pièce (3) et apte à pivoter par rapport à la troisième pièce (3) autour de l'axe commun (A1) des seconde et troisième pièces (11, 3), en ce que la paroi de la troisième pièce (3) comporte une ouverture (45) communiquant avec l'ouverture (42) de la seconde pièce (11) et ayant une étendue angulaire (delta ), dans un plan perpendiculaire à l'axe commun (A1) des seconde et troisième pièces (11, 3), plus grande que celle de l'ouverture (42) de la seconde pièce (11), et en ce que les première, seconde et troisième pièces (2, 11, 3) sont agencées pour que, 11. Device according to any one of claims 1 to 10, characterized in that it further comprises a third piece (3), in the form of a tube, in that the second piece (11), also in the form of a tube, is concentric with the third piece (3) and pivotable relative to the third piece (3) about the common axis (A1) of the second and third pieces (11, 3) , in that the wall of the third piece (3) has an opening (45) communicating with the opening (42) of the second piece (11) and having an angular extent (delta), in a plane perpendicular to the common axis (A1) of the second and third parts (11, 3), larger than that of the opening (42) of the second part (11), and in that the first, second and third parts (2, 11 , 3) are arranged so that, lorsque les première et seconde pièces (2, 11) sont assemblées l'une à l'autre, ladite partie d'extrémité (29) de la première pièce (2) s'étende en partie dans l'ouverture (45) de la troisième pièce (3) et les chants (55) d'un segment de paroi cylindrique (54) défini par l'ouverture (45) de la troisième pièce (3) servent de butées limitant la course en rotation des première et seconde pièces (2, 11) par rapport à la troisième pièce (3).  when the first and second pieces (2, 11) are joined to each other, said end portion (29) of the first piece (2) extends partly into the opening (45) of the third piece (3) and the edges (55) of a cylindrical wall segment (54) defined by the opening (45) of the third piece (3) serve as stops limiting the rotational movement of the first and second pieces ( 2, 11) relative to the third piece (3). 12. Dispositif selon la revendication 11, caractérisé en ce que la seconde pièce (11) est située à l'extérieur de la troisième pièce (3). 12. Device according to claim 11, characterized in that the second piece (11) is located outside the third piece (3). 13. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 12, caractérisé en ce qu'il consiste en un robinet, la première pièce (2) constituant le goulot verseur du robinet et la seconde pièce (11) constituant le corps ou une partie du corps du robinet. 13. Device according to one of claims 1 to 12, characterized in that it consists of a valve, the first part (2) constituting the pouring spout of the valve and the second part (11) constituting the body or part of the body of the faucet. 14. Dispositif selon la revendication 13, caractérisé en ce que la première pièce (2) comprend une première partie (28) destinée à être fixée à la seconde pièce (11) et comprenant ladite partie d'extrémité (29), et une seconde partie (30) fixée de façon extractable à une partie d'extrémité distale (31) de la première partie (28) et connectée à un tuyau flexible (19 ¾) passant à l'intérieur de la première partie (28) et, via une ouverture prévue dans ladite partie d'extrémité (29), à l'intérieur de la seconde pièce (11). 14. Device according to claim 13, characterized in that the first piece (2) comprises a first portion (28) intended to be fixed to the second piece (11) and comprising said end portion (29), and a second a portion (30) removably attached to a distal end portion (31) of the first portion (28) and connected to a hose (19 ¾) passing through the first portion (28) and via an opening provided in said end portion (29), within the second piece (11). 15. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 14, avec ses première et seconde première pièces (2, 11) assemblées l'une à l'autre. 15. Device according to one of claims 1 to 14, with its first and second parts (2, 11) assembled to one another. 16. Seconde pièce (11) d'un dispositif selon l'une des revendications précédentes destinée à servir d'embase à une première pièce (2), caractérisée en ce qu'elle comprend: - une ouverture (42) pratiquée dans une paroi (41) apte à recevoir une partie d'extrémité (29) de ladite première pièce (2), et dont une partie (46) du flanc est destinée à servir d'appui à une première partie de surface (47) de ladite partie d'extrémité (29), - une butée axiale (44) destinée à servir d'appui à une seconde partie de surface (48), sensiblement perpendiculaire à la première partie de surface (47) dans un plan coupant longitudinalement la première pièce (2), de ladite partie d'extrémité (29), pour positionner axialement ladite partie d'extrémité (29) dans l'ouverture (42), et - un trou taraudé (49) pratiqué dans ladite paroi (41), débouchant dans l'ouverture (42) 16. Second part (11) of a device according to one of the preceding claims intended to serve as a base for a first part (2), characterized in that it comprises: an opening (42) made in a wall (41) adapted to receive an end portion (29) of said first piece (2), and of which a portion (46) of the sidewall is intended to serve as a support for a first surface portion (47) of said end portion (29), an axial abutment (44) intended to serve as a support for a second surface portion (48), substantially perpendicular to the first surface portion (47) in a plane longitudinally intersecting the first piece (2), of said portion of end (29) for axially positioning said end portion (29) in the opening (42), and - a threaded hole (49) formed in said wall (41), opening into the opening (42) et destiné à recevoir une vis de serrage (50) apte à exercer une pression sur ladite partie d'extrémité (29) lorsque ladite partie d'extrémité (29) est positionnée dans l'ouverture (42) de telle sorte que les première et seconde parties de surface (47, 48) soient en appui contre, respectivement, ladite partie de flanc (46) et la butée axiale (44), de façon à bloquer ladite partie d'extrémité (29) à la fois contre ladite partie de flanc (46) et la butée axiale (44) et ainsi fixer la première pièce (2) à la seconde pièce (11).  and adapted to receive a clamping screw (50) adapted to exert pressure on said end portion (29) when said end portion (29) is positioned in the opening (42) such that the first and second surface portions (47, 48) bear against said flank portion (46) and the axial stop (44), respectively, so as to lock said end portion (29) against said portion of said flank (46) and the axial stop (44) and thus fix the first piece (2) to the second piece (11). 17. 17. Procédé de fixation en porte à faux d'une première pièce (2) à une seconde pièce (11), caractérisé en ce qu'il comprend les étapes consistant à: - placer une partie d'extrémité (29) de la première pièce (2) dans une ouverture (42) pratiquée dans une paroi (41) de la seconde pièce (11) de telle sorte qu'une première partie de surface (47) de ladite partie d'extrémité (29) soit en appui contre une partie (46) du flanc de l'ouverture (42) et qu'une seconde partie de surface (48), sensiblement perpendiculaire à la première partie de surface (47) dans un plan coupant longitudinalement la première pièce (2), de ladite partie d'extrémité (29) soit en appui contre une butée axiale (44) prévue dans l'ouverture (42), et - faire exercer une pression par un moyen de serrage (50) sur ladite partie d'extrémité (29) 17. A method of cantilevering a first piece (2) to a second piece (11), characterized in that it comprises the steps of: placing an end portion (29) of the first piece (2) in an opening (42) in a wall (41) of the second piece (11) such that a first surface portion (47) said end portion (29) bears against a portion (46) of the flank of the opening (42) and a second surface portion (48) substantially perpendicular to the first surface portion (47) in a plane longitudinally intersecting the first piece (2), said end portion (29) bears against an axial stop (44) provided in the opening (42), and - exerting pressure by a clamping means (50) on said end portion (29) de façon à bloquer ladite partie d'extrémité (29) à la fois contre ladite partie de flanc (46) et la butée axiale (44) et ainsi fixer la première pièce (2) à la seconde pièce (11).  so as to lock said end portion (29) against both said side portion (46) and the axial stop (44) and thereby secure the first piece (2) to the second piece (11). 18. Procédé selon la revendication 17, caractérisé en ce que la seconde pièce (11) est un tube et en ce que le procédé comprend en outre l'étape préalable consistant à pratiquer l'ouverture (42) dans la seconde pièce (11) au moyen d'une fraise de forme générale cylindrique (43), le fraisage étant réalisé suivant un axe (A2) oblique par rapport à l'axe (A1) de la seconde pièce (11) et étant arrêté avant que l'extrémité de la fraise ne débouche complètement à l'intérieur de la seconde pièce (11) afin de laisser un rebord (44) sur le flanc de l'ouverture (42), ce rebord (44) constituant ladite butée axiale. 18. A method according to claim 17, characterized in that the second piece (11) is a tube and in that the method further comprises the prior step of practicing the opening (42) in the second piece (11) by means of a generally cylindrical cutter (43), the milling being carried out along an axis (A2) oblique with respect to the axis (A1) of the second piece (11) and being stopped before the end of the cutter opens completely into the second part (11) to leave a flange (44) on the side of the opening (42), the flange (44) constituting said axial stop.
CH12372002A 2002-07-15 2002-07-15 Combination fitting for fixing tube to pouring spout, has locking screw exerting pressure on zone of end part of spout opposite to oblique side part in order to block end part against side part and axial stop and to fix spout and tube CH695743A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH12372002A CH695743A5 (en) 2002-07-15 2002-07-15 Combination fitting for fixing tube to pouring spout, has locking screw exerting pressure on zone of end part of spout opposite to oblique side part in order to block end part against side part and axial stop and to fix spout and tube

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH12372002A CH695743A5 (en) 2002-07-15 2002-07-15 Combination fitting for fixing tube to pouring spout, has locking screw exerting pressure on zone of end part of spout opposite to oblique side part in order to block end part against side part and axial stop and to fix spout and tube

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH695743A5 true CH695743A5 (en) 2006-08-15

Family

ID=36691680

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH12372002A CH695743A5 (en) 2002-07-15 2002-07-15 Combination fitting for fixing tube to pouring spout, has locking screw exerting pressure on zone of end part of spout opposite to oblique side part in order to block end part against side part and axial stop and to fix spout and tube

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH695743A5 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
ITMI20101475A1 (en) * 2010-08-03 2012-02-04 Silvano Cerutti DISTANCE PIECE FOR HYDRAULIC EQUIPMENT, PARTICULARLY TAPS, MIXERS AND / OR SIMILAR AND HYDRAULIC EQUIPMENT PROVIDED WITH SUCH DISTANCE SPACES
DE102015226412A1 (en) * 2015-12-22 2017-06-22 Hansgrohe Se Hose guide device and sanitary extension hose fitting
DE102018218702A1 (en) 2018-10-31 2020-04-30 Hansgrohe Se Extension hose device with return unit

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
ITMI20101475A1 (en) * 2010-08-03 2012-02-04 Silvano Cerutti DISTANCE PIECE FOR HYDRAULIC EQUIPMENT, PARTICULARLY TAPS, MIXERS AND / OR SIMILAR AND HYDRAULIC EQUIPMENT PROVIDED WITH SUCH DISTANCE SPACES
EP2415936A3 (en) * 2010-08-03 2012-11-07 Silvano Cerutti A spacer element for hydraulic apparatus
DE102015226412A1 (en) * 2015-12-22 2017-06-22 Hansgrohe Se Hose guide device and sanitary extension hose fitting
DE102018218702A1 (en) 2018-10-31 2020-04-30 Hansgrohe Se Extension hose device with return unit
EP3647503A1 (en) 2018-10-31 2020-05-06 Hansgrohe SE Extraction hose device with a retraction unit

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2727492A1 (en) DEVICE FOR QUICK CONNECTION OF A TUBE TO A RIGID TIP
CH640718A5 (en) TETE DE CONTRE-ANGLE DENTAIRE COMPRENANT UN DISPOSITIF EMPECHANT LA PENETRATION D&#39;EAU A L&#39;INTERIEUR.
FR2638502A1 (en) DISK VALVE FOR PERMITTING THE FLUID PASSAGE OR NOT
FR2834770A1 (en) CLOSURE DEVICE FOR USE IN A TAP DEVICE FOR A PRESSURE GAS BOTTLE
EP2162663A2 (en) Connector with improved outer washing
CH695743A5 (en) Combination fitting for fixing tube to pouring spout, has locking screw exerting pressure on zone of end part of spout opposite to oblique side part in order to block end part against side part and axial stop and to fix spout and tube
EP1468147B1 (en) Shower hose comprising a two-way valve and two-way valve for a shower hose
FR2753771A1 (en) MIXER TAP CARTRIDGE WITH ADJUSTABLE FLOW LIMITATION
FR2857841A1 (en) Condiment e.g. pepper, grinding adjusting device for use in e.g. electric mill, has metering sleeve whose rotation leads to translation of basin support part having guiding groove preventing part rotation with respect to retaining ring
WO2005089880A1 (en) Portable fire-extinguisher
FR2697866A1 (en) Window regulator for motor vehicle.
EP3770472A1 (en) Improved throttle valve for transporting fluid under high pressure or under extreme pressure
FR2475680A1 (en) UPPER PART OF A VALVE EQUIPPED WITH THE FAUCETS OF SANITARY FACILITIES
FR2638503A1 (en) DISCHARGE DISCHARGE DISC DISCHARGE VALVE FOR DISCHARGING A FLUID
FR2635847A1 (en) ROTARY JOINT WITH FRICTION FOR COMPONENTS OF A HYDRAULIC SYSTEM
EP0882926A1 (en) Hose quick connector
FR2899916A1 (en) Outlet plug for e.g. sink, has O-ring joint positioned in groove of pin and permitting temporary fixation of body and plate, and locking screw mounted on projecting part of threaded rod and supported against external surface of body
FR2681661A1 (en) Tap (valve)
CH693099A5 (en) Method and device for fixing a fitting on a support.
FR2665510A1 (en) SEALED CONNECTION METHOD AND CORRESPONDING SEALED CONNECTION.
WO2000053856A1 (en) Connection method, meter and tap on a bracket assembly for implementing same
WO2019228718A1 (en) Tap comprising a dismountable spout
BE544289A (en)
FR2688048A1 (en) Operating device for a tap
CA2535765A1 (en) Nozzle with a rotating jet

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased