CH627409A5 - Method of making decorative patterns having the appearance of cloisonné enamel - Google Patents

Method of making decorative patterns having the appearance of cloisonné enamel Download PDF

Info

Publication number
CH627409A5
CH627409A5 CH1017878A CH1017878A CH627409A5 CH 627409 A5 CH627409 A5 CH 627409A5 CH 1017878 A CH1017878 A CH 1017878A CH 1017878 A CH1017878 A CH 1017878A CH 627409 A5 CH627409 A5 CH 627409A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
decorated
enamel
produced
recesses
plate
Prior art date
Application number
CH1017878A
Other languages
French (fr)
Inventor
Georges Vial
Original Assignee
Elvico Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Elvico Sa filed Critical Elvico Sa
Priority to CH1017878A priority Critical patent/CH627409A5/en
Publication of CH627409A5 publication Critical patent/CH627409A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B44DECORATIVE ARTS
    • B44CPRODUCING DECORATIVE EFFECTS; MOSAICS; TARSIA WORK; PAPERHANGING
    • B44C1/00Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects
    • B44C1/26Inlaying with ornamental structures, e.g. niello work, tarsia work
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B44DECORATIVE ARTS
    • B44FSPECIAL DESIGNS OR PICTURES
    • B44F11/00Designs imitating artistic work
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B44DECORATIVE ARTS
    • B44FSPECIAL DESIGNS OR PICTURES
    • B44F11/00Designs imitating artistic work
    • B44F11/04Imitation of mosaic or tarsia-work patterns

Landscapes

  • Electrical Discharge Machining, Electrochemical Machining, And Combined Machining (AREA)

Abstract

The method consists in making a part to be decorated (1) having hollows (10, 11, 12) separated by ribs (1a, 1b, 1c) forming narrow ridges. These hollows are produced at least indirectly by electroerosion, with the aid of an electrode (5) whose front face (6) has grooves (7, 8 and 9) whose shape corresponds to that of the desired ridges. The hollows formed in this way in the plate are filled with coloured filler material, lacquer or enamel. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Procédé de réalisation de motifs décoratifs ayant l'aspect de l'émail cloisonné, caractérisé par le fait qu'on réalise une pièce à décorer munie de creusures qui ménagent entre elles des nervures en relief formant des filets, puis garnit lesdites creusures de   matiére    colorée de remplissage.



   2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on réalise lesdites creusures par électro-érosion à l'aide d'une électrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.



   3. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on réalise lesdites creusures par application d'ultrasons à l'aide d'une sonotrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.



   4. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on réalise la pièce à décorer, munie desdites creusures, par injection.



   5. Procédé suivant la revendication 4, caractérisé par le fait qu'on réalise les moules dans lesquels s'effectue l'injection par électroérosion à l'aide d'une électrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.



   6. Procédé suivant la revendication 4, caractérisé par le fait qu'on réalise les moules dans lesquels s'effectue l'injection par application d'ultrasons à l'aide d'une sonotrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.



   7. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on réalise la pièce à décorer, munie desdites creusures, par frappe.



   8. Procédé suivant la revendication 7, caractérisé par le fait qu'on réalise les étampes servant à la frappe des pièces à décorer par électro-érosion à l'aide d'une électrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.



   9. Procédé suivant la revendication 7, caractérisé par le fait qu'on réalise l'étampe servant à l'obtention de la pièce à décorer par application d'ultrasons à l'aide d'une sonotrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.



   10. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on applique la décoration à une face bombée de la pièce à décorer.



   11. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on utilise de la laque comme matière colorée de remplissage.



   12. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on utilise de l'émail comme matière colorée de remplissage et passe la pièce à décorer au four pour assurer le durcissement dudit émail.



   La présente invention a pour objet un procédé de réalisation de motifs décoratifs ayant l'aspect de l'émail cloisonné.



   L'émail cloisonné nécessite, pour sa réalisation, non seulement des aptitudes artistiques, mais encore une grande habileté. Il est, de la sorte, de par sa nature même, coûteux, et ne permet pas, notamment, des fabrications en série, non plus que la réalisation de motifs parfaitement identiques les uns aux autres.



   Le but de la présente invention est de fournir un procédé permettant la réalisation de motifs décoratifs qui ont l'aspect de l'émail cloisonné tout en étant réalisables industriellement, en grande série, et dont toutes les unités d'une série soient parfaitement identiques.



   Ce but est atteint grâce aux moyens définis dans la revendication 1.



   Le dessin illustre, à titre d'exemple, un mode de mise en oeuvre de l'objet de l'invention.



   La fig. 1 est une vue en perspective d'une plaque, par exemple de laiton, munie d'un motif décoratif.



   La fig. 2 est une coupe transversale de ladite plaque, suivant la ligne   ll-ll    de la fig. 1, le motif décoratif n'étant pas terminé, avec coupe partielle d'une partie de l'outil de travail ayant servi à l'usinage de la plaque, et
 la fig. 3 est une coupe transversale de ladite plaque, analogue à celle de la fig. 2, le motif décoratif étant terminé.



   La plaque décorée représentée à la fig. 1, en laiton, de forme générale rectangulaire, désignée par 1, présente un motif décoratif comportant une étoile 2 entourée d'un cercle 3.



   Cette étoile et ce cercle, de même qu'un filet périphérique 4 faisant le tour de la plaque, sont obtenus par électro-érosion, de la façon suivante: on utilise une électrode dont la tête, seule représentée à la fig. 2, désignée par 5, est de section droite rectangulaire et a sa face axiale 6 qui présente des gorges annulaires 7, 8 et 9. La forme de ces gorges, vues en plan, correspond, respectivement, à la forme de l'étoile 2, du cercle 3 et du filet périphérique 4 de la plaque 1. La partie périphérique de la tête S de l'électrode située au-delà de la gorge 9 constitue un rebord Sa destiné à découper la plaque   1    dans une feuille de plus grande dimension, indiquée en traits mixtes à la fig. 2.



   Lors du fonctionnement de la machine à électro-érosion, dite aussi machine à étinceler, I'électrode S commence par découper la feuille de laiton, au moyen de sa partie Sa, puis ménage, sur la face antérieure de la plaque, des creusures telles que les creusures 10, 11 et 12, limitées par des nervures annulaires dont l'une, la, est réalisée par la gorge 7 de l'électrode, une autre, lb, par la gorge 8, et la dernière, lc, par la gorge 9. Ces nervures forment des filets minces dont l'aspect est pratiquement le même que celui des fils de laiton pliés et soudés sur la pièce à décorer utilisés dans la technique classique de réalisation des émaux cloisonnés.



   Il suffit ensuite de remplir lesdites creusures 10, 11 et 12 par des laques colorées, comme indiqué en 13, 14 et 15, respectivement, à la fig. 3, pour que le motif décoratif apparaisse, après durcissement de la laque, comme s'il avait été réalisé à l'aide des techniques classiques de l'émail cloisonné.



   Bien entendu,   I'illusion    sera plus grande encore si on utilise, en lieu et place de laque, de l'émail. Cela nécessitera toutefois, pour le durcissement de l'émail, le passage au four de la pièce à décorer.



   Le procédé tel que décrit et illustré s'applique de préférence à de petites séries de pièces, puisque chacune d'elles doit être réalisée par électro-érosion, ce qui ne permettrait pas la réalisation de très grandes séries.



   Dans le cas de grandes séries, on pourra obtenir les pièces à décorer, munies de leurs creusures et de leurs filets, soit par étampage, lorsque les pièces seront en laiton par exemple, soit par injection dans un moule, lorsque lesdites pièces seront en fonte injectée par exemple.



   Dans   l'un    et l'autre desdits cas, on utilisera des électrodes, telles que décrites et représentées ci-dessus, pour l'obtention non pas des pièces elles-mêmes, mais des étampes ou des moules, respectivement, servant à leur réalisation.

 

   Dans ces applications comme aussi dans le procédé tel que décrit et illustré, I'usinage par électro-érosion pourra être remplacé par un usinage aux ultrasons, auquel cas les électrodes seront remplacées par des sonotrodes dont la configuration sera sensiblement la même.



   Les électrodes, voire les sonotrodes, pourront être soit gravées, à la main ou à la machine, par exemple par un faiseur d'étampes, ou encore obtenues par gravage chimique ou par l'application de procédés photographiques,   sérigraphiques    ou autres.



   Il est à remarquer que le présent procédé permet la réalisation de motifs décoratifs sur des surfaces bombées de la pièce à décorer, de sorte qu'il est particulièrement adapté à la décoration des fonds ou couvercles de boîtes de montres de poche. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. A method of producing decorative patterns having the appearance of partitioned enamel, characterized in that a piece to be decorated is produced provided with recesses which form relief ribs between them forming threads, then garnishes said recesses with colored filling material.



   2. Method according to claim 1, characterized in that said recesses are made by electro-erosion using an electrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said threads.



   3. Method according to claim 1, characterized in that said hollows are produced by application of ultrasound using a sonotrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said nets.



   4. Method according to claim 1, characterized in that the part to be decorated, provided with said recesses, is produced by injection.



   5. Method according to claim 4, characterized in that the molds are made in which injection by electroerosion is carried out using an electrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said threads .



   6. Method according to claim 4, characterized in that the molds are produced in which the injection is carried out by application of ultrasound using a sonotrode having, on its axial face, in hollow, the form of said nets.



   7. Method according to claim 1, characterized in that the part to be decorated is produced, provided with said recesses, by striking.



   8. Method according to claim 7, characterized in that the stamps are used for striking the parts to be decorated by electro-erosion using an electrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said nets.



   9. Method according to claim 7, characterized in that the stamp used to obtain the part to be decorated is produced by applying ultrasound using a sonotrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said threads.



   10. Method according to claim 1, characterized in that the decoration is applied to a curved face of the part to be decorated.



   11. Method according to claim 1, characterized in that lacquer is used as colored filling material.



   12. Method according to claim 1, characterized in that enamel is used as a colored filling material and the part to be decorated in the oven to ensure the hardening of said enamel.



   The present invention relates to a process for producing decorative patterns having the appearance of partitioned enamel.



   Cloisonne enamel requires, for its realization, not only artistic skills, but also great skill. It is, in this way, by its very nature, expensive, and does not allow, in particular, mass production, any more than the production of patterns which are perfectly identical to each other.



   The object of the present invention is to provide a process allowing the production of decorative patterns which have the appearance of partitioned enamel while being industrially feasible, in large series, and in which all the units in a series are perfectly identical.



   This object is achieved by the means defined in claim 1.



   The drawing illustrates, by way of example, an embodiment of the subject of the invention.



   Fig. 1 is a perspective view of a plate, for example of brass, provided with a decorative pattern.



   Fig. 2 is a cross section of said plate, along line II-II of FIG. 1, the decorative pattern not being finished, with partial cutting of part of the working tool used for machining the plate, and
 fig. 3 is a cross section of said plate, similar to that of FIG. 2, the decorative pattern being completed.



   The decorated plate shown in fig. 1, made of brass, of generally rectangular shape, designated by 1, has a decorative motif comprising a star 2 surrounded by a circle 3.



   This star and this circle, as well as a peripheral thread 4 going around the plate, are obtained by electro-erosion, in the following manner: an electrode is used, the head of which, the only one shown in FIG. 2, designated by 5, is of rectangular cross section and has its axial face 6 which has annular grooves 7, 8 and 9. The shape of these grooves, seen in plan, corresponds, respectively, to the shape of the star 2 , of the circle 3 and of the peripheral thread 4 of the plate 1. The peripheral part of the head S of the electrode situated beyond the groove 9 constitutes a rim Sa intended to cut the plate 1 from a sheet of larger dimension , indicated in phantom in fig. 2.



   During the operation of the EDM machine, also known as a spark machine, the electrode S begins by cutting the brass sheet, by means of its part Sa, then cleaning, on the anterior face of the plate, recesses such as that the recesses 10, 11 and 12, limited by annular ribs, one of which, la, is produced by the groove 7 of the electrode, another, lb, by the groove 8, and the last, lc, by the groove 9. These ribs form thin threads, the appearance of which is practically the same as that of the folded and welded brass wires on the part to be decorated, used in the conventional technique for making partitioned enamels.



   It then suffices to fill said recesses 10, 11 and 12 with colored lacquers, as indicated in 13, 14 and 15, respectively, in FIG. 3, so that the decorative pattern appears, after the lacquer has hardened, as if it had been produced using conventional techniques of cloisonne enamel.



   Of course, the illusion will be even greater if enamel is used instead of lacquer. This will require, however, for the hardening of the enamel, the passage in the oven of the part to be decorated.



   The method as described and illustrated preferably applies to small series of parts, since each of them must be produced by electro-erosion, which would not allow very large series to be produced.



   In the case of large series, it will be possible to obtain the pieces to be decorated, provided with their recesses and their nets, either by stamping, when the pieces are made of brass for example, or by injection into a mold, when said pieces are made of cast iron injected for example.



   In both of these cases, electrodes, as described and shown above, will be used to obtain not the parts themselves, but stamps or molds, respectively, used for their production. .

 

   In these applications, as also in the method as described and illustrated, machining by EDM can be replaced by ultrasonic machining, in which case the electrodes will be replaced by sonotrodes whose configuration will be substantially the same.



   The electrodes, or even the sonotrodes, may be either engraved, by hand or by machine, for example by a stamp maker, or else obtained by chemical engraving or by the application of photographic, serigraphic or other processes.



   It should be noted that the present process allows the production of decorative patterns on curved surfaces of the piece to be decorated, so that it is particularly suitable for decorating the bottoms or lids of pocket watch boxes.


    

Claims (12)

REVENDICATIONS 1. Procédé de réalisation de motifs décoratifs ayant l'aspect de l'émail cloisonné, caractérisé par le fait qu'on réalise une pièce à décorer munie de creusures qui ménagent entre elles des nervures en relief formant des filets, puis garnit lesdites creusures de matiére colorée de remplissage.  CLAIMS  1. A method for producing decorative patterns having the appearance of partitioned enamel, characterized in that a piece to be decorated is produced provided with recesses which provide ribs in relief forming threads between them, and then fill said recesses with colored filling material. 2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on réalise lesdites creusures par électro-érosion à l'aide d'une électrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.  2. Method according to claim 1, characterized in that said recesses are made by electro-erosion using an electrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said threads. 3. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on réalise lesdites creusures par application d'ultrasons à l'aide d'une sonotrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.  3. Method according to claim 1, characterized in that said hollows are produced by application of ultrasound using a sonotrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said nets. 4. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on réalise la pièce à décorer, munie desdites creusures, par injection.  4. Method according to claim 1, characterized in that the part to be decorated, provided with said recesses, is produced by injection. 5. Procédé suivant la revendication 4, caractérisé par le fait qu'on réalise les moules dans lesquels s'effectue l'injection par électroérosion à l'aide d'une électrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.  5. Method according to claim 4, characterized in that the molds are made in which injection by electroerosion is carried out using an electrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said threads . 6. Procédé suivant la revendication 4, caractérisé par le fait qu'on réalise les moules dans lesquels s'effectue l'injection par application d'ultrasons à l'aide d'une sonotrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.  6. Method according to claim 4, characterized in that the molds are produced in which the injection is carried out by application of ultrasound using a sonotrode having, on its axial face, in hollow, the form of said nets. 7. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on réalise la pièce à décorer, munie desdites creusures, par frappe.  7. Method according to claim 1, characterized in that one realizes the part to be decorated, provided with said recesses, by striking. 8. Procédé suivant la revendication 7, caractérisé par le fait qu'on réalise les étampes servant à la frappe des pièces à décorer par électro-érosion à l'aide d'une électrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.  8. Method according to claim 7, characterized in that the stamps used for striking the parts to be decorated by electro-erosion are produced using an electrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said nets. 9. Procédé suivant la revendication 7, caractérisé par le fait qu'on réalise l'étampe servant à l'obtention de la pièce à décorer par application d'ultrasons à l'aide d'une sonotrode présentant, sur sa face axiale, en creux, la forme desdits filets.  9. Method according to claim 7, characterized in that the stamp used to obtain the part to be decorated is produced by applying ultrasound using a sonotrode having, on its axial face, in hollow, the shape of said threads. 10. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on applique la décoration à une face bombée de la pièce à décorer.  10. Method according to claim 1, characterized in that the decoration is applied to a convex face of the part to be decorated. 11. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on utilise de la laque comme matière colorée de remplissage.  11. Method according to claim 1, characterized in that lacquer is used as colored filling material. 12. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on utilise de l'émail comme matière colorée de remplissage et passe la pièce à décorer au four pour assurer le durcissement dudit émail.  12. Method according to claim 1, characterized in that enamel is used as a colored filling material and the piece to be decorated in the oven to ensure the hardening of said enamel. La présente invention a pour objet un procédé de réalisation de motifs décoratifs ayant l'aspect de l'émail cloisonné.  The present invention relates to a process for producing decorative patterns having the appearance of partitioned enamel. L'émail cloisonné nécessite, pour sa réalisation, non seulement des aptitudes artistiques, mais encore une grande habileté. Il est, de la sorte, de par sa nature même, coûteux, et ne permet pas, notamment, des fabrications en série, non plus que la réalisation de motifs parfaitement identiques les uns aux autres.  Cloisonne enamel requires, for its realization, not only artistic skills, but also great skill. It is, in this way, by its very nature, expensive, and does not allow, in particular, mass production, any more than the production of patterns that are perfectly identical to each other. Le but de la présente invention est de fournir un procédé permettant la réalisation de motifs décoratifs qui ont l'aspect de l'émail cloisonné tout en étant réalisables industriellement, en grande série, et dont toutes les unités d'une série soient parfaitement identiques.  The object of the present invention is to provide a process allowing the production of decorative patterns which have the appearance of partitioned enamel while being industrially feasible, in large series, and in which all the units in a series are perfectly identical. Ce but est atteint grâce aux moyens définis dans la revendication 1.  This object is achieved by the means defined in claim 1. Le dessin illustre, à titre d'exemple, un mode de mise en oeuvre de l'objet de l'invention.  The drawing illustrates, by way of example, an embodiment of the subject of the invention. La fig. 1 est une vue en perspective d'une plaque, par exemple de laiton, munie d'un motif décoratif.  Fig. 1 is a perspective view of a plate, for example of brass, provided with a decorative pattern. La fig. 2 est une coupe transversale de ladite plaque, suivant la ligne ll-ll de la fig. 1, le motif décoratif n'étant pas terminé, avec coupe partielle d'une partie de l'outil de travail ayant servi à l'usinage de la plaque, et la fig. 3 est une coupe transversale de ladite plaque, analogue à celle de la fig. 2, le motif décoratif étant terminé.  Fig. 2 is a cross section of said plate, along line II-II of FIG. 1, the decorative pattern not being finished, with a partial cut of part of the working tool used for machining the plate, and  fig. 3 is a cross section of said plate, similar to that of FIG. 2, the decorative pattern being completed. La plaque décorée représentée à la fig. 1, en laiton, de forme générale rectangulaire, désignée par 1, présente un motif décoratif comportant une étoile 2 entourée d'un cercle 3.  The decorated plate shown in fig. 1, made of brass, of generally rectangular shape, designated by 1, has a decorative motif comprising a star 2 surrounded by a circle 3. Cette étoile et ce cercle, de même qu'un filet périphérique 4 faisant le tour de la plaque, sont obtenus par électro-érosion, de la façon suivante: on utilise une électrode dont la tête, seule représentée à la fig. 2, désignée par 5, est de section droite rectangulaire et a sa face axiale 6 qui présente des gorges annulaires 7, 8 et 9. La forme de ces gorges, vues en plan, correspond, respectivement, à la forme de l'étoile 2, du cercle 3 et du filet périphérique 4 de la plaque 1. La partie périphérique de la tête S de l'électrode située au-delà de la gorge 9 constitue un rebord Sa destiné à découper la plaque 1 dans une feuille de plus grande dimension, indiquée en traits mixtes à la fig. 2.  This star and this circle, as well as a peripheral thread 4 going around the plate, are obtained by EDM, in the following way: an electrode is used, the head of which, the only one shown in FIG. 2, designated by 5, is of rectangular cross section and has its axial face 6 which has annular grooves 7, 8 and 9. The shape of these grooves, seen in plan, corresponds, respectively, to the shape of the star 2 , of the circle 3 and of the peripheral thread 4 of the plate 1. The peripheral part of the head S of the electrode situated beyond the groove 9 constitutes a rim Sa intended to cut the plate 1 from a sheet of larger dimension , indicated in phantom in fig. 2. Lors du fonctionnement de la machine à électro-érosion, dite aussi machine à étinceler, I'électrode S commence par découper la feuille de laiton, au moyen de sa partie Sa, puis ménage, sur la face antérieure de la plaque, des creusures telles que les creusures 10, 11 et 12, limitées par des nervures annulaires dont l'une, la, est réalisée par la gorge 7 de l'électrode, une autre, lb, par la gorge 8, et la dernière, lc, par la gorge 9. Ces nervures forment des filets minces dont l'aspect est pratiquement le même que celui des fils de laiton pliés et soudés sur la pièce à décorer utilisés dans la technique classique de réalisation des émaux cloisonnés.  During the operation of the EDM machine, also known as a spark machine, the electrode S begins by cutting the brass sheet, by means of its part Sa, then cleaning, on the anterior face of the plate, recesses such as that the recesses 10, 11 and 12, limited by annular ribs, one of which, la, is produced by the groove 7 of the electrode, another, lb, by the groove 8, and the last, lc, by the groove 9. These ribs form thin threads, the appearance of which is practically the same as that of the folded and welded brass wires on the part to be decorated, used in the conventional technique for making partitioned enamels. Il suffit ensuite de remplir lesdites creusures 10, 11 et 12 par des laques colorées, comme indiqué en 13, 14 et 15, respectivement, à la fig. 3, pour que le motif décoratif apparaisse, après durcissement de la laque, comme s'il avait été réalisé à l'aide des techniques classiques de l'émail cloisonné.  It then suffices to fill said recesses 10, 11 and 12 with colored lacquers, as indicated in 13, 14 and 15, respectively, in FIG. 3, so that the decorative pattern appears, after the lacquer has hardened, as if it had been produced using conventional techniques of cloisonne enamel. Bien entendu, I'illusion sera plus grande encore si on utilise, en lieu et place de laque, de l'émail. Cela nécessitera toutefois, pour le durcissement de l'émail, le passage au four de la pièce à décorer.  Of course, the illusion will be even greater if enamel is used instead of lacquer. This will however require, for the hardening of the enamel, the passage in the oven of the part to be decorated. Le procédé tel que décrit et illustré s'applique de préférence à de petites séries de pièces, puisque chacune d'elles doit être réalisée par électro-érosion, ce qui ne permettrait pas la réalisation de très grandes séries.  The process as described and illustrated preferably applies to small series of parts, since each of them must be produced by EDM, which would not allow very large series to be produced. Dans le cas de grandes séries, on pourra obtenir les pièces à décorer, munies de leurs creusures et de leurs filets, soit par étampage, lorsque les pièces seront en laiton par exemple, soit par injection dans un moule, lorsque lesdites pièces seront en fonte injectée par exemple.  In the case of large series, it will be possible to obtain the pieces to be decorated, provided with their recesses and their nets, either by stamping, when the pieces are made of brass for example, or by injection into a mold, when said pieces are made of cast iron injected for example. Dans l'un et l'autre desdits cas, on utilisera des électrodes, telles que décrites et représentées ci-dessus, pour l'obtention non pas des pièces elles-mêmes, mais des étampes ou des moules, respectivement, servant à leur réalisation.  In both of these cases, electrodes, as described and shown above, will be used to obtain not the parts themselves, but stamps or molds, respectively, used for their production. .   Dans ces applications comme aussi dans le procédé tel que décrit et illustré, I'usinage par électro-érosion pourra être remplacé par un usinage aux ultrasons, auquel cas les électrodes seront remplacées par des sonotrodes dont la configuration sera sensiblement la même.  In these applications, as also in the method as described and illustrated, machining by EDM can be replaced by ultrasonic machining, in which case the electrodes will be replaced by sonotrodes whose configuration will be substantially the same. Les électrodes, voire les sonotrodes, pourront être soit gravées, à la main ou à la machine, par exemple par un faiseur d'étampes, ou encore obtenues par gravage chimique ou par l'application de procédés photographiques, sérigraphiques ou autres.  The electrodes, or even the sonotrodes, may be either engraved, by hand or by machine, for example by a stamp maker, or else obtained by chemical engraving or by the application of photographic, serigraphic or other processes. Il est à remarquer que le présent procédé permet la réalisation de motifs décoratifs sur des surfaces bombées de la pièce à décorer, de sorte qu'il est particulièrement adapté à la décoration des fonds ou couvercles de boîtes de montres de poche. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  It should be noted that the present process allows the production of decorative patterns on curved surfaces of the room to be decorated, so that it is particularly suitable for decorating the bottoms or lids of pocket watch boxes. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH1017878A 1978-09-29 1978-09-29 Method of making decorative patterns having the appearance of cloisonné enamel CH627409A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1017878A CH627409A5 (en) 1978-09-29 1978-09-29 Method of making decorative patterns having the appearance of cloisonné enamel

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1017878A CH627409A5 (en) 1978-09-29 1978-09-29 Method of making decorative patterns having the appearance of cloisonné enamel

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH627409A5 true CH627409A5 (en) 1982-01-15

Family

ID=4360223

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1017878A CH627409A5 (en) 1978-09-29 1978-09-29 Method of making decorative patterns having the appearance of cloisonné enamel

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH627409A5 (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0447289A1 (en) * 1990-02-28 1991-09-18 Eric Besancenot Method of making a decorative article, and article obtained
CN112776524A (en) * 2021-02-04 2021-05-11 河南梦祥纯银制品有限公司 Silver-body light-transmitting enamel and manufacturing process thereof

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0447289A1 (en) * 1990-02-28 1991-09-18 Eric Besancenot Method of making a decorative article, and article obtained
CN112776524A (en) * 2021-02-04 2021-05-11 河南梦祥纯银制品有限公司 Silver-body light-transmitting enamel and manufacturing process thereof

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2522691A1 (en)
WO1997021507A1 (en) Method for producing hollow article and article produced thereby
CA2242111A1 (en) Edm electrode for creating a gear tooth form having a tooth shape in a cavity component and method of making an edm electrode
CH627409A5 (en) Method of making decorative patterns having the appearance of cloisonné enamel
FR2705273A1 (en) Rotary shaping device and method of manufacturing this device.
CH201369A (en) Clip.
US1037489A (en) Process of producing patterns for castings, &amp;c.
WO1999003662A1 (en) Method for moulding a tyre
FR2511949A1 (en) Method of making lacquered inlaid pattern - involves engraving plate before coating with lacquer and polishing
US1750810A (en) Carved veneer for artificial teeth
KR20090058697A (en) Production method for jewelry and accessory in gold, silver, bronze, gemstone and crystal
US1796387A (en) Finger ring, bracelet, and the like
WO2006021658A1 (en) Method for obtaining a link of designs, and object, in particular jewellery, comprising a link of designs
FR2625135A1 (en) Mould for manufacturing, by blow moulding, parts made of thermoplastic, comprising machining means and parts obtained using this mould
JP2004223535A (en) Method for manufacturing insert nut for resin molding
KR19980073803A (en) Spoon manufacturing method and mold
CH627958A5 (en) Electrical-discharge (spark-erosion) method for forming a cavity which has an incurvate peripheral surface, and electrode for implementation thereof
US1695787A (en) Method of making piston rings
BE421680A (en)
JPS6224495Y2 (en)
CH359098A (en) Method of manufacturing a clockwork dial with added signs and installation for implementing this method
DE69005C (en) Process for the production of multi-colored decorated candles
CH498434A (en) Method of manufacturing a watch face with raised signs and a dial obtained by this process
CH710528A2 (en) Process for producing a decorative piece
CH553552A (en) METHOD FOR MANUFACTURING A WATCH STRAP BUCKLE AND BUCKLE OBTAINED BY THIS PROCESS.

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased