CH380610A - Winder - Google Patents

Winder

Info

Publication number
CH380610A
CH380610A CH1438461A CH1438461A CH380610A CH 380610 A CH380610 A CH 380610A CH 1438461 A CH1438461 A CH 1438461A CH 1438461 A CH1438461 A CH 1438461A CH 380610 A CH380610 A CH 380610A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
spool
wire
drive roller
channel
roller
Prior art date
Application number
CH1438461A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Monsanto Chemicals
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Monsanto Chemicals filed Critical Monsanto Chemicals
Publication of CH380610A publication Critical patent/CH380610A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H54/00Winding, coiling, or depositing filamentary material
    • B65H54/02Winding and traversing material on to reels, bobbins, tubes, or like package cores or formers
    • B65H54/28Traversing devices; Package-shaping arrangements
    • B65H54/34Traversing devices; Package-shaping arrangements for laying subsidiary winding, e.g. transfer tails
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H2701/00Handled material; Storage means
    • B65H2701/30Handled filamentary material
    • B65H2701/31Textiles threads or artificial strands of filaments

Landscapes

  • Winding Filamentary Materials (AREA)
  • Replacing, Conveying, And Pick-Finding For Filamentary Materials (AREA)
  • Yarns And Mechanical Finishing Of Yarns Or Ropes (AREA)

Description

  

  
 



  Bobinoir
 La présente invention a pour objet un bobinoir permettant la formation d'une queue de rattache sur un paquet de fil bobiné sur une bobine cylindrique.



   Selon l'invention le bobinoir est caractérisé par un support de bobine, permettant la rotation de la bobine par un rouleau d'entraînement en contact superficiel avec la bobine pour l'entraîner et présentant une rainure destinée à recevoir et à déplacer en va-et-vient un fil en mouvement le long d'une portion prédéterminée de la bobine par des moyens définissant un canal adjacent et coaxial au rouleau d'entraînement pour recevoir le fil en mouvement et par des moyens de déplacement du fil pouvant tre actionnés sélectivement pour diriger le fit dans ce canal afin de commencer le bobinage sur la bobine en un point décalé axialement de la portion prédéterminée de la bobine et pour diriger ensuite   ceffi    dans la rainure du rouleau d'entraînement afin de poursuivre le bobinage sur cette portion prédéterminée.



   Un tel bobinoir convient particulièrement à l'opé  ration généralement appelée   bobinage avec éti-    rage  . Dans une opération de bobinage avec étirage, on fait passer un fil synthétique non étiré, par exemple du type polyamide, d'une bobine sur laquelle il avait été précédemment bobiné sur la surface d'un rouleau d'entraînement pourvu d'une rainure maintenu en contact avec une bobine vide sur laquelle le fil doit tre rebobiné. Le rouleau d'entraînement tourne plus vite que la bobine d'alimentation et, en conséquence, le filament est étiré pendant qu'il est bobiné sur la bobine entraînée par contact superficiel. Le rouleau d'entraînement présente à sa surface une rainure hélicoïdale, et le filament tombe dans cette rainure hélicoïdale lorsqu'il passe vers la bobine sur laquelle le paquet doit tre bobiné.

   De façon connue, cette rainure hélicoïdale dans laquelle passe le filament assure un mouvement de va-et-vient du fil par rapport à la bobine vide, de sorte qu'un paquet de filament est bobiné sur une zone prédéterminée de la bobine.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution du bobinoir faisant l'objet de l'invention.



   La fig. 1 en est une vue partielle en élévation au début de l'opération de bobinage, c'est-à-dire pendant qu'une queue de rattache est bobinée sur l'extrémité de gauche d'une bobine.



   La fig. 2 est une vue partielle en élévation montrant ce mme bobinoir peu de temps après que le fil a été transféré dans une cannelure hélicoïdale d'un rouleau d'entraînement en vue du bobinage du corps principal du paquet de fil.



   La fig. 3 est une vue partielle, similaire aux précédentes, mais montrant le bobinoir un peu avant l'achèvement du bobinage, le paquet de fil étant pratiquement bobiné.



   La fig. 4 est une vue en bout avec coupe partielle par la ligne 4-4 de la fig. 2 lorsqu'on regarde dans le sens des flèches.



   La fig. 5 est une coupe partielle à plus grande échelle par la ligne 5-5 de la fig. 4, vue dans le sens des flèches.



   Le bobinoir représenté comprend un rouleau d'entraînement 10 fixé sur un arbre 12 tournant dans un châssis 11. L'arbre 12 et le rouleau 10 sont entraînés par un moteur 13 de façon connue. A sa périphérie, le rouleau d'entraînement 10 présente une rainure hélicoïdale 14 destinée à recevoir un fil en mouvement et à lui imprimer un mouvement de va-et-vient pendant qu'il s'enroule sur une bobine 16. Cette bobine 16 est montée sur un arbre 18 fixé au châssis   1 1    sur lequel elle tourne et elle est destinée à venir en contact avec le rouleau 10 qui  l'entraîne par frottement. Une joue de guidage 20 présentant un rebord annulaire 24 est fixée à une extrémité du rouleau 10 par des vis 25 (fig. 4 et 5).



  Le diamètre de la joue 20 est plus faible que celui du rouleau 10, en sorte que le rouleau avec sa joue et son rebord forment une gorge 22 destinée à recevoir le fil 40.



   Une broche de guidage 26 ayant la forme d'une manivelle tourne à son extrémité supérieure sur le châssis   1 1    en un point situé   au-dessus    du rouleau 10. Les détails de la broche 26 et de son mode de fixation au chassis   1 1    sont plus clairement indiqués à la fig. 4, où   l'on    voit que la branche supérieure filetée de la broche traverse le châssis   1 1    en vue de permettre le déplacement en arc de cercle de l'extrémité inférieure de cette broche.



     I1    est désirable de prévoir un dispositif pour maintenir ou bloquer la branche inférieure de la broche 26 au-dessus du rouleau 10 dans la position indiquée par la lettre A sur la fig. 1, ou dans la position, à l'autre extrémité de l'arc qu'elle décrit, indiquée par B sur les fig. 2 et 3. Ce dispositif de blocage comprend un écrou 30 à l'extérieur du châssis   1 1    et une rondelle 32 du côté intérieur en contact avec le châssis de façon à assurer un contact de frottement entre celui-ci et la rondelle 32. Un écrou 36 vissé sur l'extrémité de la branche supérieure de la broche 26 maintient une rondelle 38 qui coopère avec la rondelle 32 pour maintenir entre elles un ressort de compression.

   Ce ressort de compression 34 pousse la rondelle 32 contre le châssis   1 1    pour maintenir la broche dans toute position que l'opérateur lui a donnée manuellement
 Les fig. 1 à 3 montrent les opérations successives intervenant pendant le   bobinage    l'aide de ce bobinoir. Le fil 40, qui descend d'une bobine rotative ou d'un autre dispositif d'alimentation (non représenté) situé directement au-dessus du rouleau d'entraînement 10, passe d'abord sur la broche de guidage 26 occupant la position A au-dessus du rouleau 10.

   Le fil 40, retenu sur la gauche par la broche 26, passe sur la joue 20 dans la gorge 22 formée par le rebord 24 et le corps du rouleau d'entraînement 10 et s'enroule ensuite sur la bobine 16, dont la vitesse de rotation est plus élevée que la vitesse d'arrivée du fil afin d'amincir celui-ci tout en formant une mince bande de fil ou queue de rattache 42 à l'extrémité de gauche de la bobine 16, comme on le voit sur la fig. 1.



   Lorsqu'un petit nombre de spires du fil ont été enroulées sur la bobine 16 au-dessous de la zone de la joue 20, l'opérateur pousse manuellement la broche 26 dans sa position inactive B, si bien que le fil 40 a la possibilité de se déplacer contre le rouleau 10 et de tomber dans la rainure hélicoïdale 14, pour commencer le cycle de bobinage normal destiné à former le paquet principal 44.



   Le bobinage du paquet de fil se poursuit alors pendant une durée prédéterminée ou jusqu'au moment où un paquet de la dimension voulue a été formé. Après quoi on coupe le fil et on place une nouvelle bobine sur la broche 18. Sur la fig. 3 on a représenté un paquet de fil presque terminé.
  



  
 



  Winder
 The present invention relates to a winder allowing the formation of a piecing tail on a bundle of wire wound on a cylindrical spool.



   According to the invention the winder is characterized by a spool support, allowing the rotation of the spool by a drive roller in surface contact with the spool to drive it and having a groove intended to receive and move back and forth. - comes a moving yarn along a predetermined portion of the spool by means defining an adjacent channel and coaxial with the drive roller to receive the moving yarn and by means of moving the yarn which can be selectively actuated to direct did so in this channel in order to start winding on the spool at a point axially offset from the predetermined portion of the spool and then to direct ceffi into the groove of the drive roller to continue winding on that predetermined portion.



   Such a winder is particularly suitable for the operation generally called winding with stretching. In a winding operation with drawing, an unstretched synthetic yarn, for example of the polyamide type, is passed from a spool on which it had previously been wound onto the surface of a drive roller provided with a maintained groove. in contact with an empty spool on which the wire must be rewound. The pickup roller spins faster than the supply spool and, as a result, the filament is stretched as it is wound onto the driven spool by surface contact. The drive roller has a helical groove on its surface, and the filament falls into this helical groove when it passes towards the spool on which the bundle is to be wound.

   In a known manner, this helical groove in which the filament passes ensures a back and forth movement of the yarn relative to the empty spool, so that a bundle of filament is wound on a predetermined area of the spool.



   The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the winder forming the subject of the invention.



   Fig. 1 is a partial elevational view at the start of the winding operation, that is, while a piecing tail is being wound onto the left end of a spool.



   Fig. 2 is a partial elevational view showing this same winder shortly after the wire has been transferred into a helical groove of a drive roller for the purpose of winding the main body of the bundle of wire.



   Fig. 3 is a partial view, similar to the preceding ones, but showing the winder a little before the completion of the winding, the bundle of wire being practically wound up.



   Fig. 4 is an end view partially sectioned by line 4-4 of FIG. 2 when looking in the direction of the arrows.



   Fig. 5 is a partial section on a larger scale taken on line 5-5 of FIG. 4, seen in the direction of the arrows.



   The winder shown comprises a drive roller 10 fixed on a shaft 12 rotating in a frame 11. The shaft 12 and the roller 10 are driven by a motor 13 in a known manner. At its periphery, the drive roller 10 has a helical groove 14 intended to receive a moving wire and to impart to it a back and forth movement while it is wound up on a spool 16. This spool 16 is mounted on a shaft 18 fixed to the frame 1 1 on which it rotates and it is intended to come into contact with the roller 10 which drives it by friction. A guide cheek 20 having an annular rim 24 is fixed to one end of the roller 10 by screws 25 (fig. 4 and 5).



  The diameter of the cheek 20 is smaller than that of the roller 10, so that the roller with its cheek and its rim form a groove 22 intended to receive the wire 40.



   A guide pin 26 in the form of a crank rotates at its upper end on the frame 1 1 at a point located above the roller 10. Details of the pin 26 and its mode of attachment to the frame 1 1 are more clearly indicated in fig. 4, where it is seen that the upper threaded branch of the spindle passes through the frame 1 1 in order to allow the movement in an arc of a circle of the lower end of this spindle.



     It is desirable to provide a device for maintaining or locking the lower branch of the spindle 26 above the roller 10 in the position indicated by the letter A in FIG. 1, or in the position at the other end of the arc that it describes, indicated by B in figs. 2 and 3. This locking device comprises a nut 30 on the outside of the frame 1 1 and a washer 32 on the interior side in contact with the frame so as to ensure frictional contact between the latter and the washer 32. A nut 36 screwed onto the end of the upper branch of spindle 26 maintains a washer 38 which cooperates with washer 32 to maintain a compression spring between them.

   This compression spring 34 pushes the washer 32 against the frame 11 to maintain the spindle in any position that the operator has given it manually
 Figs. 1 to 3 show the successive operations occurring during the winding using this winder. The thread 40, which descends from a rotating spool or other feed device (not shown) located directly above the drive roller 10, first passes over the guide pin 26 occupying position A above the roll 10.

   The wire 40, retained on the left by the pin 26, passes over the cheek 20 in the groove 22 formed by the flange 24 and the body of the drive roller 10 and then winds up on the spool 16, the speed of which is rotation is higher than the speed of arrival of the thread in order to thin the latter while forming a thin strip of thread or tail 42 at the left end of the spool 16, as seen in fig . 1.



   When a small number of turns of the wire have been wound on the spool 16 below the cheek area 20, the operator manually pushes the spindle 26 into its inactive position B, so that the wire 40 has the option to move against the roll 10 and fall into the helical groove 14, to begin the normal winding cycle for forming the main pack 44.



   Winding of the bundle of yarn then continues for a predetermined time or until a bundle of the desired size has been formed. After which the thread is cut and a new spool is placed on the spindle 18. In fig. 3 shows an almost finished bundle of thread.
  

 

Claims (1)

REVENDICATION Bobinoir permettant la formation d'une queue de rattache sur un paquet de fil bobiné sur une bobine cylindrique, caractérisé par un support de bobine, permettant la rotation de la bobine par un rouleau d'entraînement en contact superficiel avec la bobine pour l'entraîner et présentant une rainure destinée à recevoir et à déplacer en va-et-vient un fil en mouvement le long d'une portion prédéterminée de la bobine par des moyens définissant un canal adjacent et coaxial au rouleau d'entraînement pour recevoir le fil en mouvement et par des moyens de déplacement du fil pouvant tre actionnés sélectivement pour diriger le fil dans ce canal afin de commencer le bobinage sur la bobine en un point décalé axialement de la portion prédéterminée de la bobine et pour diriger ensuite ce fil dans la rainure du rouleau d'entraînement afin de poursuivre le bobinage sur cette portion CLAIM Winder allowing the formation of a piecing tail on a bundle of thread wound on a cylindrical spool, characterized by a spool support, allowing the rotation of the spool by a drive roller in surface contact with the spool to drive it and having a groove for receiving and reciprocating a moving yarn along a predetermined portion of the spool by means defining a channel adjacent and coaxial with the drive roller for receiving the moving yarn and by means for moving the wire which can be selectively actuated to direct the wire in this channel in order to begin winding on the spool at a point axially offset from the predetermined portion of the spool and then to direct this wire into the groove of the roller drive in order to continue winding on this portion prédéterminée. predetermined. SOUS-REVENDICATIONS 1. Bobinoir selon la revendication, caractérisé en ce que le canal est formé par une joue de guidage circulaire montée près du et coaxialement audit rouleau d'entraînement pour venir en prise avec le fil et le diriger sur la bobine audit point, les moyens de déplacement du fil dirigeant le fil en mouvement de sa position où il est en prise avec la bobine dans la rainure du rouleau d'entraînement. SUB-CLAIMS 1. Winder according to claim, characterized in that the channel is formed by a circular guide cheek mounted near and coaxially with said drive roller to engage with the wire and direct it onto the spool at said point, the means of displacement of the wire directing the moving wire from its position where it engages the spool in the groove of the drive roller. 2. Bobinoir selon la sous-revendication 1, caractérisé en ce que les moyens de déplacement du fil sont disposés au-dessus du rouleau d'entraînement et de la bobine, et sont agencés pour tre déplacés d'une première position située directement au-dessus de la bobine dans une seconde position éloignée de cette bobine. 2. Winder according to sub-claim 1, characterized in that the means for moving the wire are arranged above the drive roller and the spool, and are arranged to be moved from a first position located directly above. above the coil in a second position remote from this coil. 3. Bobinoir selon la sous-revendication 2, caractérisé en ce que les moyens de déplacement du fil comprennent une broche de guidage en forme de manivelle tournant au-dessus du rouleau d'entraînement et présentant une extrémité descendante mobile entre une première position située au-dessus dudit canal, afin que le fil soit sollicité à s'écarter du rouleau d'entraînement et à entrer dans le canal pour commencer le bobinage sur la bobine audit point, et une seconde position éloignée de ce canal, pour diriger le fil dans la rainure du rouleau d'entraînement. 3. Winder according to sub-claim 2, characterized in that the wire displacement means comprise a guide pin in the form of a crank rotating above the drive roller and having a movable descending end between a first position located at the -above said channel, so that the wire is urged to move away from the drive roller and enter the channel to start winding on the spool at said point, and a second position remote from this channel, to direct the wire in the groove of the pickup roller. 4. Bobinoir selon la revendication, caractérisé en ce que le support de bobine fait partie d'un châssis sur lequel sont agencés des moyens pour entraî- ner en rotation le rouleau d'entraînement. 4. Winder according to claim, characterized in that the spool support is part of a frame on which are arranged means for driving the drive roller in rotation.
CH1438461A 1960-12-16 1961-12-12 Winder CH380610A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US7630560A 1960-12-16 1960-12-16

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH380610A true CH380610A (en) 1964-07-31

Family

ID=22131146

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1438461A CH380610A (en) 1960-12-16 1961-12-12 Winder

Country Status (4)

Country Link
BE (1) BE611606A (en)
CH (1) CH380610A (en)
GB (1) GB920055A (en)
NL (1) NL272322A (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3198445A (en) * 1963-10-25 1965-08-03 Monsanto Co Yarn winding apparatus
GB1145309A (en) * 1966-12-08 1969-03-12 Ici Ltd Improvements in or relating to yarn wind-up means

Also Published As

Publication number Publication date
BE611606A (en) 1962-06-15
GB920055A (en) 1963-03-06
NL272322A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2518973A1 (en) DEVICE FOR WINDING MACHINES WITHOUT AXIS
FR2571661A1 (en) REPLACABLE PRINTING TAPE CASSETTE
CH380610A (en) Winder
FR2480725A1 (en) BAND MATERIAL WINDING MACHINE HAVING MOMENTANEOUS IMMOBILIZATION MEANS FOR TAPE TAIL
FR2513422A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR WINDING AND CENTERING A MAGNETIC STRIP
EP0044814B1 (en) Machine for forming rolls from a web of paper
CH646734A5 (en) METHOD FOR CUTTING THE THREAD DURING THE AUTOMATIC LIFTING OF THE COILS ON A TEXTILE PIN MACHINE, AND DEVICE AND MACHINE FOR CARRYING OUT THE METHOD.
EP0921074A1 (en) Method and apparatus for collecting aligned articles by means of adhesive tapes
FR2673171A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR ATTACHING THE END OF THE WIRE OF A COIL
EP0031783A1 (en) Machine for winding wire on spools
FR2533902A1 (en) CORRECTIVE ROLLER SPOOL FOR WRITING MACHINE
FR2474468A1 (en) COILING HEAD FOR A WINDING MACHINE FOR USE IN WINDING ELONGATED PARTS OR CORES
CH427446A (en) Removable coil mounting device
EP0091389B1 (en) Bobbin removing device for a winding or twisting machine
FR2499958A1 (en) Web winding appts. with automatic mandrel changeover - has empty mandrel mounted on swinging arms with bearings opened by cylinders
FR2475403A1 (en) SAFETY BELT RETRACTION MEANS FOR MOTOR VEHICLE WITH VOLTAGE ELIMINATOR
EP0228997B1 (en) Apparatus for coiling an elongated material
EP1319623A1 (en) Method and device for knotting a thread on a bobbin
BE568956A (en)
JPH03285539A (en) Automatic coil winder for miniature motor
BE516641A (en)
CH545668A (en)
BE456945A (en)
CH108947A (en) Cinematographic apparatus.
FR2563201A3 (en) Reeling assembly for the winding-off "on the run" of yarn hanks, especially silk hanks