BE875158A - SUPPORT FOR SOFT-SIZE PRINTING AND PROCESS OF PREPARATION - Google Patents

SUPPORT FOR SOFT-SIZE PRINTING AND PROCESS OF PREPARATION

Info

Publication number
BE875158A
BE875158A BE0/194269A BE194269A BE875158A BE 875158 A BE875158 A BE 875158A BE 0/194269 A BE0/194269 A BE 0/194269A BE 194269 A BE194269 A BE 194269A BE 875158 A BE875158 A BE 875158A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
mixture
layer
water
order
fabric
Prior art date
Application number
BE0/194269A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Pirotte Jean Marie R L
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Pirotte Jean Marie R L filed Critical Pirotte Jean Marie R L
Priority to BE0/194269A priority Critical patent/BE875158A/en
Publication of BE875158A publication Critical patent/BE875158A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41MPRINTING, DUPLICATING, MARKING, OR COPYING PROCESSES; COLOUR PRINTING
    • B41M3/00Printing processes to produce particular kinds of printed work, e.g. patterns
    • B41M3/06Veined printings; Fluorescent printings; Stereoscopic images; Imitated patterns, e.g. tissues, textiles

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Coloring (AREA)

Description

       

  "Support pour impression en taille-douce et son procédé de préparation".

  
La présente invention est relative à un support pour impression en taille-douce et à son procédé de préparation.

  
On connaît déjà depuis longtemps l'impression en taille-douce sur papier. Les supports en papier présentent cependant de nombreux inconvénients, tels que le jaunissement du papier lors d'une exposition à la lumière solaire, la nécessité de protéger ces supports par une vitre avec les inconvénients des reflets, leur engorgement par la résine lors de l'application de vernis de protection ce qui modifie sensiblement l'aspect et ne permet pas de renouvellement, et enfin la limitation du papier aux formats habituels de la fabrication.

  
Il est également connu d'apprêter un support en papier en le revêtant de couches contenant de la colle totin et de la gélatine blanche et d'appliquer par-dessus un morceau de soie,

  
ce qui permet de réaliser des impressions sur soie. Cependant,

  
les inconvénients du jaunissement du papier et de sa trop grande capacité d'absorption ne peuvent toujours pas dans ce cas être Evités.

  
Enfin, au XVII Siècle, le peintre Hercule Seghers a tenté d'unir l'eau-forte, la couleur et la toile, mais il ne parvint pas à réaliser un tirage multiple sans devoir y apporter des retouches importantes, peintes à la main, faute d'une capacité d'impression. 

  
La présente invention a par conséquent pour but de résoudre le problème de l'impression en taille-douce directement sur toile, en vue d'obtenir un tirage multiple d'une oeuvre gravée entaille-douce qui ne présente pas les inconvénients précités . Il faut

  
 <EMI ID=1.1> 

  
artistes soient le moins perturbées possible par la solution apportée à ce problème, notamment il est nécessaire que, à partir de la gravure,il soit indifféremment possible d'effectuer des tirages sur papier ou sur le support mis au point suivant l'invention.

  
On a résolu ces problèmes, suivant l'invention, par un support pour impression en taille-douce comprenant une base en toile présentant une résistance mécanique suffisante pour la tension sur châssis et dont le grain assure une bonne dispersion de la lumière,au moins une couche d'enduit de la toile encollée, la couche d'enduit présentant une capacité de taille-douce et une stabilité dimensionnelle pour ui tirage répété, ainsi qu'une couche de revêtement à effet de peau à base d'un tissu en fines fibres résistantes qui à l'état mouillé présentent un pouvoir de capillarité approprié visà-vis de l'encre de tirage, cette couche de revêtement adhérant

  
à la dernière couche d'enduit par l'intermédiaire d'une couche d'adhésion et étant imbibée d'une matière de finition limitant de manière prédéterminée le pouvoir de capillarité des fibres de la couche de revêtement et donnant au support le degré d'hygroscopie requis pour un tirage en taille-douce, l'effet de peau de cette couche de revêtement étant tel qu'il empêche la pénétration d'un éventuel vernis ultérieur dans la couche d'enduit.

  
La présente invention concerne également un procédé de préparation d'un tel support, ce procédé comprenant la tension sur châssis d'une toile présentant une résistance mécanique suffisante pour cette opération et dont le grain assure une bonne dispersion de la lumière, l'étalement sur cette toile d'au moins une couche d'enduit présentant une capacité de taille-douce et une stabilité dimensionnelle pour un tirage à plusieurs passages, l'étalement sur la toile enduite d'une couche d'adhésion sur laquelle est appliquée une couche de revêtement à effet de peau à base d'un tissu en fines fibres résistantes, qui à l'état mouillé présentent un pouvoir de capillarité vis-à-vis de l'encre de tirage,

   l'imprégnation des fibres de la couche de revêtement par étalement sur elles d'une matière de finition capable de limiter le pouvoir de capillarité de la couche de revêtement et de donner le degré d'hygroscopie requis pour un tirage en taille-douce, et le séchage du produit obtenu. 

  
Par l'expression capacité de taille-douce, il faut entendre le pouvoir de prendre empreinte, lorsqu'on humidifie

  
le support, qui à ce moment doit devenir souple, tout en conservant certaine principes de stabilité dimensionnelle nécessaires au tirage à plusieurs passages. Lorsque l'eau se retire,le support doit reprendre sa solidité initiale.

  
Pendant le passage sous la presse, le support doit pouvoir absorber l'encre à base d'huile, alors qu'il est mouillé, la couche de revêtement à effet de peau doit pouvoir remplir cette fonction par capillarité. On utilise à cet effet,avantageusement, des fibres naturelles, de préférence de soie, possédant la finesse et la rapidité suffisantes dans les conditions ordinaires de tirage. La soie offre l'avantage d'une grande résistance et d'un jrand pouvoir de réverbération de la lumière qui confère aux couleurs qui lui sont superposées plus de luminosité.

  
Il est avantageux cependant de traiter la soie mécaniquement, par exemple par ponçage, et/ou chimiquement, par exemple avec de l'alcool, de la gélatine, etc... de façon à obtenir un support ayant une réelle capacité pour l'impression d'estampes originales, protégées efficacement par des vernis restaurables. Le traitement de la soie a pour effet d'éliminer l'aspect soie de celle-ci au profit des qualités fondamentales de capillarité de la soie.

  
L'invention sera décrite d'une manière plus détaillée à l'aide de l'exemple de réalisation donné ci-après, à titre non limitatif.

  
On découpe un morceau de toile de pur lin, présentant une croisure de l'ordre de 18 fils au cm, à chaîne et trame si possible égales. Cette toile,de lin vierge doit être prête pour l'application d'enduit.

  
On l'étale sèche sur châssis ou panneau, on l'agrafe tout autour, agxafe contre agrafe , on la mouille à l'aide d'une

  
 <EMI ID=2.1>  la ponce légèrement pour aplanir les croisures sans user la trame, puis on la laisse sécher tendue.

  
On réalise ensuite un mélange de base contenant environ
350 g de colle totin (gélatine de peaux de lapin) et 150 g de gélatine blanche, telle qu'habituellement utilisée pour le moulage d'art. Ce mélange a pour but d'assurer un équilibre hygroscopique et d'assouplir le support à l'humidité pour le tirage.

  
On fa it tremper 150 g de mélange de base dans 500 g

  
 <EMI ID=3.1> 

  
marie, sans porter à 1' ébullition. On étale une couche de cette matière pour encoller la toile de manière que l'enduit ultérieur ne puisse pas passer au travers de cette dernière. Le pouvoir couvrant de cette quantité de matière doit être d'environ 2 m<2>.

  
On fait tremper ensuite 100 g du mélange de base dans
100 g d'eau avec chauffage comme indiqué précédemment et on étale une deuxième couche d'encollage, en sens croisé par rapport à la première couche.

  
On fait alors tremper 75 g du mélange de base, 100g de craie et 60 g de blanc de titane dans 600 g d'eau avec chauffage au bain-marie. On étale une première couche d'enduit qu'on racle à plat en surface pour la faire pénétrer dans le grain, par exemple à l'aide d'un couteau à palette large et plat . On ajoute
500 g d'eau chaude dans l'enduit toujours chauffé au bain-marie. On étale une deuxième fine couche d'enduit, on racle, puis à l'aide de la main on paume largement la surface. Après le séchage on racle éventuellement à nouveau au couteau pour obtenir un effet de ponçage.

  
On fait tremper ensuite 85 g du mélange de base, 100 g de craie et 60 g de blanc de titane dans 1000 g d'eau, on chauffe le tout au bain-marie comme décrit ci-dessus. On étale cette troisième couche d'enduit dont les propriétés d'encollage sont déjà plus grandes que les deux précédentes. On peut appliquer cette troisième couche en deux phases successives avec temporisation d'une heure entre les deux, et en rajoutant 300 g d'eau froide

  
au mélange pendant la temporisation.

  
On fait tremper 55 g du mélange de base, et 15 g de blanc de titane dans 600 g d'eau en chauffant au bain-ma rie, cette matière uevant servir à l'adhésion de la soie sur les couches d'enduit.

  
La soie a été préalablement coupée de biais par rapport à la toile de lin, avec par. exemple une déclivité de 7,5 cm par mètre, car le droit fil empêche le gaufrage. On l'a lavée dans

  
une solution aqueuse contenant 10% d'alcool à 90[deg.], chauffée à une température de 90[deg.]C . La soie est tendue mouillée sur un .panneau, sur lequel elle se tend et se rétracte pendant le séchage. Une fois sèche on la tranche et la pose sur le support revêtu de la couche d'adhésion.

  
On étale enfin sur la soie une préparation contenant 43 g de colle totin, 20 g de gélatine blanche, 20 g de blanc de titane et 670 g d'eau. On temponne de suite,avec par exemple de la ouate de cellulose, pour éliminer le maximum de gélatine de la surface destinée à recevoir l'impression et pour enfoncer la soie dans la préparation.

  
La quantité de gélatine qui reste prise dans les fibres de soie est alors telle qu'elle limite la fusion de l'encre dans la soie, qu'elle permet "l'amour nécessaire au tirage", qu'elle empêche le collage de l'épreuve et qu'elle donne enfin le degré d'hygroscopie requis pour un tirage d'estampe en taille-douce.

  
Après séchage il est recommendable de frotter à nouveau la surface avec un chiffon imbibé d'eau et d'alcool à 90[deg.] pour tanner et enlever le collant.

  
Toutes les opérations sont de préférence effectuées à une température comprise entre 20[deg.] et 23[deg.]C.

  
Après 48 h de séchage profond, on réhumidifie la surface de soie et on entreprend un ponçage délicat à l'aide de papier de verre d'un grain approprié. Il faut créer un velours sans déplacer la fibre et user les crêtes des fils de trame et de chaîne jusqu'à un tiers de leur épaisseur, afin d'avoir un vélin dont la zone ou la surface de matière soyeuse est la plus dense possible, sans lisser totalement la trame ou la chaîne.

  
Selon cet exemple de réalisation, on obtient un support présentant un blanc suffisamment couvrant, et dont la tête du grain de la toile de lin apparaît discrètement par une légère translucidité locale. Il faut remarquer qu'aucun désinfectant

  
n'a été ajouté aux gélatines et qu'aucune gélatine n'a été dans l'eau plus que le temps nécessaire à la préparation.

  
Après l'opération de tirage, il est possible d'appliquer un vernis de protection, par exemple un vernis à base de résine acrylique, ne jaunissant pas au vieillissement. Grâce à

  
la couche de revêtement à effet de peau, ce vernis ne pénètre pas dans la couche d'enduit et il peut faire l'objet d'un renouvellement, notamment par un restaurateur.

  
Un exemple de réalisation de support suivant l'invention est illustré de manière plus détaillée à l'aide de la figure unique annexée.

  
Sur cette figure, la référence 1 désigne les fibres

  
de la toile de lin, la référence 2 la matière des couches d'encollage des fibres qui par capillarité a partiellement passé du côté dos de la toile de lin, la référence 3 l'ensemble des couches d'enduit, la référence 4 la couche d'adhésion, la référence

  
5 les fibres de soie dont les crêtes ont été poncées et dont les fils ébouriffés ont été enfoncés jusque dans la couche d'enduit par tamponnage et la référence 6 la matière de finition qui imprègne les fibres de soie.

  
Il doit être entendu que la présente invention n'est

  
en aucune façon limitée à la forme de réalisation décrite cidessus et que bien des modifications peuvent y être apportées

  
sans sortir du cadre du présent brevet.

  
On peut par exemple selon l'effet souhaité, envisager d'augmenter ou de diminuer l'épaisseur des couches d'enduit, d'appliquer plusieurs couches de soie et de faire varier la proportion des colles pour avoir plus de fondu ou plus de netteté.

  
Il doit être également entendu que, bien que dans l'exemple de réalisation on n'utilise pratiquement que des matières d'origine naturelle, on peut envisager l'emploi de matières synthétiques, par exemple pour les couches d'encollage, d'enduit et

  
 <EMI ID=4.1> 

  
de la couche de revêtement, dans la mesure où ces matières synthétiques permettent d'obtenir un effet analogue. 

REVENDICATIONS

  
1. Support pour impression en taille-douce, caractérisé en ce qu'il comprend une base en toile présentant une résistance mécanique suffisante pour la tension sur chassis et dont le grain assure une bonne dispersion de la lumière, au moins une couche d'enduit de la toile encollée, la couche d'enduit présentant une capacité de taille-douce et une stabilité dimensionnelle pour un tirage à plusieurs passages, ainsi qu'une couche de revêtement à effet de peau à base d'un tissu en fines fibres résistantes qui présente, à l'état mouillé, un pouvoir de capillarité approprié vis-à-vis de l'encre de tirage, cette couche de revêtement adhérant à la dernière couche d'enduit par l'intermédiaire d'une couche d'adhésion et étant imbibée d'une matière de finition limitant de manière prédéterminée le pouvoir de capillarité des fibres de la

  
 <EMI ID=5.1> 

  
ultérieur dans la couche d'enduit.

  
 <EMI ID=6.1> 



  "Support for intaglio printing and its preparation process".

  
The present invention relates to a support for intaglio printing and to its preparation process.

  
Intaglio printing on paper has already been known for a long time. Paper supports, however, have many drawbacks, such as the yellowing of the paper during exposure to sunlight, the need to protect these supports with a window with the drawbacks of reflections, their clogging by the resin during the application of protective varnish which appreciably modifies the appearance and does not allow renewal, and finally the limitation of the paper to the usual production formats.

  
It is also known to prepare a paper support by coating it with layers containing totin glue and white gelatin and to apply over a piece of silk,

  
which allows printing on silk. However,

  
the drawbacks of the yellowing of the paper and its excessive absorption capacity still cannot be avoided in this case.

  
Finally, in the XVII Century, the painter Hercule Seghers tried to unite etching, color and canvas, but he could not achieve a multiple print without having to make important touch-ups, painted by hand, lack of printing capability.

  
The aim of the present invention is therefore to solve the problem of intaglio printing directly on canvas, with a view to obtaining a multiple print run of an intaglio engraved work which does not have the aforementioned drawbacks. It is necessary

  
 <EMI ID = 1.1>

  
artists are as little disturbed as possible by the solution provided to this problem, in particular it is necessary that, starting from the engraving, it is equally possible to make prints on paper or on the support developed according to the invention.

  
These problems have been solved, according to the invention, by a support for intaglio printing comprising a canvas base having sufficient mechanical strength for the tension on the frame and the grain of which ensures good dispersion of light, at least one coating layer of the sized fabric, the coating layer having intaglio ability and dimensional stability for repeated pulling, as well as a skin effect coating layer based on a fine fiber fabric resistant which in the wet state exhibit an appropriate capillary action with respect to the printing ink, this coating layer adhering

  
to the last coating layer via an adhesion layer and being impregnated with a finishing material which predeterminedly limits the capillary power of the fibers of the coating layer and gives the support the degree of hygroscopy required for an intaglio printing, the skin effect of this coating layer being such that it prevents the penetration of any subsequent varnish into the coating layer.

  
The present invention also relates to a process for preparing such a support, this process comprising the tension on the frame of a canvas having sufficient mechanical strength for this operation and the grain of which ensures good dispersion of the light, the spreading over this canvas of at least one layer of coating having an intaglio capacity and dimensional stability for a printing with several passes, the spreading on the canvas coated with an adhesion layer on which is applied a layer of skin-effect coating based on a fabric of fine resistant fibers, which in the wet state exhibit capillary action with respect to the printing ink,

   impregnating the fibers of the coating layer by spreading over them with a finishing material capable of limiting the capillary power of the coating layer and of providing the degree of hygroscopy required for intaglio printing, and drying the product obtained.

  
By the expression capacity of intaglio, we mean the power to take an impression, when moistening

  
the support, which at this time must become flexible, while retaining certain principles of dimensional stability necessary for multiple pass printing. When the water recedes, the support should regain its initial strength.

  
During the passage under the press, the support must be able to absorb the oil-based ink, while it is wet, the skin-effect coating layer must be able to fulfill this function by capillarity. To this end, use is advantageously made of natural fibers, preferably silk, having sufficient fineness and rapidity under ordinary drawing conditions. Silk offers the advantage of great resistance and a great power of reverberation of light which gives the colors which are superimposed on it more luminosity.

  
It is however advantageous to treat the silk mechanically, for example by sanding, and / or chemically, for example with alcohol, gelatin, etc ... so as to obtain a support having a real capacity for printing. original prints, effectively protected by restorable varnishes. The treatment of silk has the effect of eliminating the silk aspect of it in favor of the fundamental qualities of silk capillarity.

  
The invention will be described in more detail with the aid of the exemplary embodiment given below, without limitation.

  
A piece of pure linen fabric is cut out, having a crossing of the order of 18 threads per cm, with warp and weft if possible equal. This canvas, of virgin linen must be ready for the application of plaster.

  
It is spread out dry on a frame or panel, it is stapled all around, staple against staple, we wet it using a

  
 <EMI ID = 2.1> sand it lightly to level the crossings without wearing out the screen, then it is left to dry stretched.

  
A basic mixture is then produced containing approximately
350 g of totine glue (gelatin from rabbit skins) and 150 g of white gelatin, as usually used for art molding. The purpose of this mixture is to ensure a hygroscopic balance and to soften the support to humidity for printing.

  
Soak 150 g of base mixture in 500 g

  
 <EMI ID = 3.1>

  
married, without bringing to a boil. A layer of this material is spread to glue the canvas so that the subsequent coating cannot pass through the latter. The covering power of this amount of material should be approximately 2 m <2>.

  
100 g of the base mixture are then soaked in
100 g of water with heating as indicated above and a second sizing layer is spread, crosswise with respect to the first layer.

  
75 g of the base mixture, 100 g of chalk and 60 g of titanium white are then soaked in 600 g of water with heating in a water bath. A first layer of coating is spread and scraped flat on the surface to make it penetrate into the grain, for example using a knife with a wide and flat blade. We add
500 g of hot water in the plaster still heated in a bain-marie. We spread a second thin layer of plaster, we scrape, then using the hand we largely palm the surface. After drying, it is possible to scrape again with a knife to obtain a sanding effect.

  
85 g of the base mixture, 100 g of chalk and 60 g of titanium white are then soaked in 1000 g of water, and the whole is heated in a water bath as described above. This third layer of coating, the sizing properties of which are already greater than the two preceding ones, is spread. This third layer can be applied in two successive phases with a one hour delay between the two, and adding 300 g of cold water

  
to the mixture during the time delay.

  
55 g of the base mixture and 15 g of titanium white are soaked in 600 g of water while heating in a bath, this material being used for the adhesion of the silk to the coating layers.

  
The silk has been previously cut at an angle to the linen fabric, with par. example a gradient of 7.5 cm per meter, because the straight grain prevents embossing. We washed her in

  
an aqueous solution containing 10% alcohol at 90 [deg.], heated to a temperature of 90 [deg.] C. The silk is stretched wet on a panel, on which it stretches and retracts during drying. Once dry, it is sliced and placed on the support coated with the adhesion layer.

  
Finally, a preparation containing 43 g of total glue, 20 g of white gelatin, 20 g of titanium white and 670 g of water is spread on the silk. It is immediately beaten, with for example cellulose wadding, to remove as much gelatin as possible from the surface intended to receive the printing and to embed the silk in the preparation.

  
The quantity of gelatin which remains taken in the silk fibers is then such that it limits the fusion of the ink in the silk, that it allows "the love necessary for the printing", that it prevents the sticking of the ink. test and finally gives the degree of hygroscopy required for an intaglio print printing.

  
After drying it is advisable to rub the surface again with a cloth soaked in water and alcohol at 90 [deg.] To tan and remove the sticky.

  
All operations are preferably carried out at a temperature between 20 [deg.] And 23 [deg.] C.

  
After 48 hours of deep drying, the silk surface is re-humidified and a delicate sanding is undertaken using sandpaper of an appropriate grain. It is necessary to create a velvet without moving the fiber and to wear the crests of the weft and warp threads up to a third of their thickness, in order to have a vellum whose silky area or surface is as dense as possible, without completely smoothing the weft or warp.

  
According to this exemplary embodiment, a support is obtained having a sufficiently covering white, and of which the head of the grain of the linen fabric appears discreetly with a slight local translucency. It should be noted that no disinfectant

  
have been added to the gelatins and no gelatin has been in the water for more than the time required for preparation.

  
After the printing operation, it is possible to apply a protective varnish, for example a varnish based on acrylic resin, which does not yellow with aging. Thanks to

  
the coating layer having a skin effect, this varnish does not penetrate into the coating layer and it may be subject to renewal, in particular by a restorer.

  
An exemplary embodiment of a support according to the invention is illustrated in more detail with the aid of the single attached figure.

  
In this figure, reference 1 designates the fibers

  
of the linen fabric, reference 2 the material of the sizing layers of the fibers which by capillary action have partially passed from the back side of the linen fabric, reference 3 all the coating layers, reference 4 the layer membership, the reference

  
5 the silk fibers whose ridges have been sanded and the ruffled threads of which have been driven into the coating layer by dabbing and reference 6 the finishing material which permeates the silk fibers.

  
It should be understood that the present invention is not

  
in no way limited to the embodiment described above and that many modifications can be made to it

  
without departing from the scope of this patent.

  
For example, depending on the desired effect, consider increasing or reducing the thickness of the coating layers, applying several layers of silk and varying the proportion of glues to have more fade or more sharpness .

  
It should also be understood that, although in the exemplary embodiment practically only materials of natural origin are used, it is possible to envisage the use of synthetic materials, for example for the sizing or coating layers. and

  
 <EMI ID = 4.1>

  
of the coating layer, insofar as these plastics provide a similar effect.

CLAIMS

  
1. Support for intaglio printing, characterized in that it comprises a canvas base having sufficient mechanical strength for the tension on the frame and the grain of which ensures good dispersion of light, at least one coating layer glued fabric, the coating layer having intaglio ability and dimensional stability for multiple pass printing, as well as a skin effect coating layer based on a strong fine fiber fabric that has, in the wet state, an appropriate capillary power with respect to the printing ink, this coating layer adhering to the last coating layer by means of an adhesion layer and being impregnated with a finishing material which predeterminedly limits the capillary power of the fibers of the

  
 <EMI ID = 5.1>

  
later in the plaster layer.

  
 <EMI ID = 6.1>


    

Claims (1)

<EMI ID=7.1> <EMI ID = 7.1> ce que la toile est une toile de pur lin,vierge, dont la chaîne et la trame sont de préférence égales. that the canvas is a canvas of pure linen, virgin, of which the warp and the weft are preferably equal. 3. Support suivant la revendication 2, caractérisé en 3. Support according to claim 2, characterized in ce que la toile présente une croisure de l'ordre de 18 fils par cm et en ce que le lin est décati. that the canvas has a crossing of the order of 18 threads per cm and in that the linen is decayed. 4. Support suivant l'une quelconque des revendications 4. Support according to any one of the claims 1 à 3, caractérisé en ce qu'il comprend en outre au moins une couche d'encollage de la toile, cette couche ayant un pouvoir couvrant suffisant pour empêcher la couche d'enduit de passer au travers de la toile. 1 to 3, characterized in that it further comprises at least one sizing layer of the fabric, this layer having sufficient covering power to prevent the coating layer from passing through the fabric. 5. Support suivant l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que la couche d'encollage, la couche d'adhésion et la matière de finition comprennent un mélange de base commun . <EMI ID=8.1> 5. Support according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the size layer, the adhesion layer and the finishing material comprise a common base mixture. <EMI ID = 8.1> de la colle Totin et de la gélatine blanche dans un rapport pondéral de l'ordre de 7/3 et en ce que le mélange de base est additionné d'eau selon un rapport pondéral mélange de base/eau de l'ordre de 1/2 à 1/10 . Totin glue and white gelatin in a weight ratio of the order of 7/3 and in that the base mixture is added with water according to a base mixture / water weight ratio of the order of 1 / 2 to 1/10. 7. Support suivant la revendication 6, caractérisé en 7. Support according to claim 6, characterized in ce que le pouvoir couvrant de 150 g du mélange d'encollage susdit that the covering power of 150 g of the aforementioned sizing mixture <EMI ID=9.1> <EMI ID = 9.1> 8. Support suivant l'une quelconque des revendications 8. Support according to any one of claims 5 à 7, caractérisé en ce que, dans la ou les couches d'enduit, le mélange de base comprend de la colle Totin et de la gélatine blanche dans un rapport pondéral de l'ordre de 7/3 et en ce que le mélange est additionné de craie,de blanc de titane et d'eau dans 5 to 7, characterized in that, in the coating layer (s), the base mixture comprises Totin glue and white gelatin in a weight ratio of the order of 7/3 and in that the mixture is added chalk, titanium white and water in un rapport pondéral mélange de base / craie/blanc de titane/eau a base mixture / chalk / titanium white / water weight ratio de l' ordre d'environ 1/1,3/0,8/8 à environ 1/1,2/0,7/11,7. of the order of about 1 / 1.3 / 0.8 / 8 to about 1 / 1.2 / 0.7 / 11.7. 9. Support suivant l'une quelconque des revendications 9. Support according to any one of claims 5 à 8, caractérisé en ce que, dans la couche d'adhésion, le mélange de base comprend de la colle Totin et de la gélatine blanche dans 5 to 8, characterized in that, in the adhesion layer, the base mixture comprises Totin glue and white gelatin in un rapport pondéral de l'ordre de 7/3 et en ce que ce mélange est additionné de blanc de titane et d'eau dans un rapport pondéral mélange de base/blanc de titane/eau de l'ordre d'environ 1/0,3/10,9. a weight ratio of the order of 7/3 and in that this mixture is added with titanium white and water in a mixture of base / titanium white / water weight ratio of the order of approximately 1/0 , 3 / 10.9. 10. Support suivant l'une quelconque des revendications 10. Support according to any one of claims 5 à 9, caractérisé en ce que, dans la matière de finition, le mélange de base comprend de la colle Totin et de la gélatine blanche dans 5 to 9, characterized in that, in the finishing material, the base mixture comprises Totin glue and white gelatin in un rapport pondéral de l'ordre de 2,15/1 et en ce que ce mélange a weight ratio of the order of 2.15 / 1 and in that this mixture est additionné de blanc de titane et d'eau dans un rapport pondéral mélange de base/blanc de titane/eau de l'ordre d'environ is added with titanium white and water in a base mixture / titanium white / water weight ratio of the order of approximately <EMI ID=10.1> <EMI ID = 10.1> 11. Support suivant l'une quelconque des revendications 1 à 10, caractérisé en ce que la couche de revêtement à effet de peau est en tissu en fibres de soie naturelle. 12. Support suivant la revendication 11. caractérisé 11. Support according to any one of claims 1 to 10, characterized in that the skin-effect coating layer is made of natural silk fiber fabric. 12. Support according to claim 11. characterized en ce que les crêtes supérieures des fibres de soie sont poncées. in that the upper ridges of the silk fibers are sanded. 13. Support suivant la revendication 12, caractérisé 13. Support according to claim 12, characterized en ce: que le tissu en fibres dé soie est coupé de biais par rapport à la toile, de préférence selon une déclivité de 7,5 cm environ par mètre. in that the silk fiber fabric is cut at an angle to the fabric, preferably at a gradient of about 7.5 cm per meter. 14. Support suivant l'une ou l'autre des revendications 14. Support according to one or the other of the claims 12 et 13, caractérisé en ce que ce que la couche de revêtement à effet de peau comprend plusieurs .morceaux de soie superposés. 12 and 13, characterized in that the skin effect coating layer comprises several superimposed pieces of silk. 15. Procédé de préparation de support pour impression 15. Process for preparing media for printing en taille-douce,caractérisé en ce qu'il comprend la tension sur châssis d'une toile présentant une résistance mécanique suffisante pour cette opération et dont le grain assure une bonne dispersion intaglio, characterized in that it comprises the tension on the frame of a canvas having sufficient mechanical strength for this operation and the grain of which ensures good dispersion de la lumière, l'étalement sur la toile d'au moins une couche d'enduit présentant une capacité de taille-douce et une stabilité dimensionnelle pour un tirage à plusieurs passages, l'étalement sur la toile enduite d'une couche d'adhésion sur laquelle est appliquée une couche de revêtement à effet de peau à base d'un tissu light, spreading on the canvas at least one layer of plaster having an intaglio capability and dimensional stability for multiple pass printing, spreading on the canvas coated with a layer of adhesion to which a fabric-based skin-effect coating layer is applied en fines fibres résistantes, qui, à l'état mouillé, présentent un pouvoir de capillarité vis-à-vis de l'encre de tirage, l'imprégnation des fibres de la peau par étalement dessus d'une matière de finition capable de limiter le pouvoir de capillarité de la couche de revêtement et de donner au support le degré d'hygroscopie requis pour un tirage en taille-douce, et le séchage du produit obtenu. in fine resistant fibers, which, in the wet state, have a capillary power with respect to the printing ink, the impregnation of the fibers of the skin by spreading over a finishing material capable of limiting the capillary power of the coating layer and of giving the support the degree of hygroscopy required for intaglio printing, and drying of the product obtained. 16. Procédé suivant la revendication 15, caractérisé 16. The method of claim 15, characterized en ce qu'il comprend l'étalement de la toile sèche sur un panneau in that it includes the spreading of the dry canvas on a panel ou un châssis, l'agrafage de la toile, le mouillage de la toile agrafée, un léger brossage des fibres et un ponçage destiné à aplanir les croisures, sans user la trame. 17. Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 14 et 15, caractérisé en ce qu'on étale sur la toile tout d'abord au moins une couche d'encollage ayant un pouvoir couvrant suffisant pour empêcher la couche d'enduit appliquée ultérieurement de passer au travers de la toile. or a frame, the stapling of the canvas, the wetting of the stapled canvas, a light brushing of the fibers and a sanding intended to smooth out the seams, without wearing out the weft. 17. Process according to either of the claims 14 and 15, characterized in that firstly spreads on the fabric at least one sizing layer having sufficient covering power to prevent the coating layer applied subsequently from passing through the fabric. <EMI ID=11.1> <EMI ID = 11.1> 15 et 17, caractérisé en ce qu'il comprend le mélange de colle Totin et de gélatine blanche dans un rapport pondéral de l'ordre de 7/3, le trempage de ce mélange dans de l'eau dans un rapport de l'ordre de 1/2 à 1/10, le chauffage de ce mélange au bain-marie à une température de l'ordre de 90[deg.]C, sans porter à ébullition, et l'étalement de deux couches d'encollage successives en sens croisés, la deuxième couche comprenant une plus grande proportion d'eau que la première . 15 and 17, characterized in that it comprises the mixture of Totin glue and white gelatin in a weight ratio of the order of 7/3, the soaking of this mixture in water in a ratio of the order from 1/2 to 1/10, heating this mixture in a water bath to a temperature of the order of 90 [deg.] C, without bringing to the boil, and spreading two successive layers of sizing in crossed directions, the second layer comprising a greater proportion of water than the first. 19. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 15 à 18, caractérisé en ce qu'il comprend le mélange de colle Totin et de gélatine blanche dans un rapport pondéral de l'ordre de 7/3, l'addition à ce mélange de base de craie, de blanc de titane et d'eau dans un rapport pondéral de mélange de base/craie/blanc de 19. A method according to any one of claims 15 to 18, characterized in that it comprises the mixture of Totin glue and white gelatin in a weight ratio of the order of 7/3, the addition to this mixture of chalk base, titanium white and d 'water in a base / chalk / white mixture weight ratio of <EMI ID=12.1> <EMI ID = 12.1> le chauffage au bain-marie de ce mélange, l'étalement d'une première couche d'enduit, un raclage de surface de cette couche, l'étalement d'une deuxième couche d'enduit, un nouveau raclage et un paumage heating this mixture in a water bath, spreading a first layer of plaster, surface scraping of this layer, spreading of a second layer of plaster, re-scraping and palming de cette couche, et enfin l'étalement d'une troisième couche d'enduit, les proportions du mélange de base et de l'eau augmentant légèrement au fur et à mesure des couches par rapport aux autres constituants. of this layer, and finally the spreading of a third layer of plaster, the proportions of the base mixture and of the water increasing slightly as the layers progress with respect to the other constituents. 20. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 15 à 19, caractérisé en ce qu'il comprend le mélange de colle Totin et de gélatine blanche dans un rapport pondéral de l'ordre de 20. A method according to any one of the claims 15 to 19, characterized in that it comprises the mixture of Totin glue and white gelatin in a weight ratio of the order of 7/3, l'addition à ce mélange de base de blanc de titane et d'eau <EMI ID=13.1> 7/3, the addition to this mixture of titanium white base and water <EMI ID = 13.1> chauffage au bain-marie de ce mélange et l'étalement de la couche d'adhésion sur la toile enduite. heating this mixture in a water bath and spreading the adhesion layer on the coated fabric. 21. Procédé suivant la revendication 20, caractérisé en ce qu'il comprend le découpage d'un morceau de tissu en soie naturelle de biais par rapport à la toile de lin, avec une déclivité d'environ 7,5 cm par mètre, le lavage du tissu dans une solution aqueuse comprenant 10 % d'alcool à 90[deg.], la tension du tissu mouillé sur un panneau, le séchage et l'application de cette couche de revêtement sur la couche d'adhésion susdite non totalement séchée . 21. The method of claim 20, characterized in that it comprises cutting a piece of natural silk fabric at an angle to the linen fabric, with a gradient of about 7.5 cm per meter, the washing the fabric in an aqueous solution comprising 10% alcohol at 90 [deg.], tensioning the wet fabric on a panel, drying and applying this coating layer on the aforementioned adhesion layer not completely dried . 22. Procédé suivant la revendication 21, caractérisé 22. The method of claim 21, characterized en ce qu'il comprend le mélange de colle Totin et de gélatine blanche dans un rapport pondéral de l'ordre de 2,15/1, l'addition in that it comprises the mixture of Totin glue and white gelatin in a weight ratio of the order of 2.15 / 1, the addition à ce mélange de base de blanc de titane et d'eau dans un rapport pondéral mélange de base/blanc de titane/eau de l'ordre de 1/0,3/10,7, le chauffage au bain-marie de ce mélange, l'étalement de cette matière de finition sur la couche de revêtement susdite, le tamponnage de la couche pour éliminer le maximum de gélatine et fair pénétrer les fibres de la couche de revêtement dans les couches antérieures . to this mixture of titanium white base and water in a base mixture / titanium white / water mixture ratio of the order of 1 / 0.3 / 10.7, heating this mixture in a water bath , spreading this finishing material on the aforesaid coating layer, buffering the layer to remove as much gelatin as possible and to allow the fibers of the coating layer to penetrate into the previous layers. 23. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 23. A method according to any one of claims 15 à 22, caractérisé en ce qu'il comprend le séchage du produit obtenu pendant environ 48 h, une réhumidification de surface et 15 to 22, characterized in that it comprises drying the product obtained for approximately 48 h, re-wetting the surface and un ponçage délicat au papier de verre de manière à user le tiers environ des crêtes des fils de trame et de chaîne de la couche de. revêteme nt . a delicate sanding with sandpaper so as to wear away about a third of the ridges of the weft and warp threads of the layer. coating.
BE0/194269A 1979-03-28 1979-03-28 SUPPORT FOR SOFT-SIZE PRINTING AND PROCESS OF PREPARATION BE875158A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE0/194269A BE875158A (en) 1979-03-28 1979-03-28 SUPPORT FOR SOFT-SIZE PRINTING AND PROCESS OF PREPARATION

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE875158 1979-03-28
BE0/194269A BE875158A (en) 1979-03-28 1979-03-28 SUPPORT FOR SOFT-SIZE PRINTING AND PROCESS OF PREPARATION

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE875158A true BE875158A (en) 1979-07-16

Family

ID=25651364

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/194269A BE875158A (en) 1979-03-28 1979-03-28 SUPPORT FOR SOFT-SIZE PRINTING AND PROCESS OF PREPARATION

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE875158A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1625895B1 (en) Process for continuously manufacturing a colored flocked support
EP1626114A2 (en) Process for continuously manufacturing a colored flocked support
CA2597099C (en) Method of applying a decorative film to a support and methods of preparing articles for said purpose
BE480051A (en)
BE875158A (en) SUPPORT FOR SOFT-SIZE PRINTING AND PROCESS OF PREPARATION
FR2659094A1 (en) Method for manufacturing a flocked product, and flocked product obtained
KR101221140B1 (en) Hanji canvas and manufacturing method thereof
EP1731660A2 (en) Process for continuously manufacturing a colored flocked support.
EP0238422B1 (en) Non-woven material based on leather fibres, process for its manufacture and its applications
NL2017297B1 (en) Foldable wipe for leather care
TWI305756B (en) Creation method of dyed drawing of plant matter
JP2009300685A (en) Head of percussion musical instrument
McAusland et al. Techniques of lining for the support of fragile works of art on paper
FR2551773A1 (en) Method of fabricating a felt composed of textile fibres and leather fibres, device for implementing this method, product obtained and use of this product
Singer et al. Conservation of folding fans
JP3428932B2 (en) Water-repellent colored paper, product thereof, and method for producing water-repellent colored paper
Johnson Oriental mounting techniques in the conservation of western prints and drawings
FR2874031A1 (en) Manufacture of flocked and dyed cloth backing comprises application of polymerizable resin layer to surface of cloth backing, projection of white or unbleached polyester flock fibers onto resin layer, and polymerization of resin
FR2639865A1 (en) Method for priming wooden elements which are intended to be dyed
EP0157690B1 (en) Product for reinforcing a flat textile surface, process for its manufacture and applications
FR2622906A1 (en) Process for partial metallising of a flexible support of textile type by transfer
BE658100A (en)
Lining et al. 29. LINING
FR2770157A1 (en) Flocking flexible or rigid sheet, to give desired appearance
JP2009061764A (en) Watercolor painting paper