BE652616A - - Google Patents

Info

Publication number
BE652616A
BE652616A BE652616DA BE652616A BE 652616 A BE652616 A BE 652616A BE 652616D A BE652616D A BE 652616DA BE 652616 A BE652616 A BE 652616A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
beams
steel
section
platform
covering platform
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE652616A publication Critical patent/BE652616A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04BGENERAL BUILDING CONSTRUCTIONS; WALLS, e.g. PARTITIONS; ROOFS; FLOORS; CEILINGS; INSULATION OR OTHER PROTECTION OF BUILDINGS
    • E04B5/00Floors; Floor construction with regard to insulation; Connections specially adapted therefor
    • E04B5/02Load-carrying floor structures formed substantially of prefabricated units
    • E04B5/10Load-carrying floor structures formed substantially of prefabricated units with metal beams or girders, e.g. with steel lattice girders

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Electromagnetism (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Floor Finish (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Procédé de construction d'une plate-forme de recouvrement de tranchées avec des poutres en acier à section en H" 
La présente invention a pour objet un procédé perfection- né de construction d'une plate-forme en acier   pour   le recou- vrement des tranchées, cette plate-forme étant utiliees momen-      tanément pour recouvrir une tranchée à découvert en   vue   de la construction d'un paseage souterrain pratiqué   dant   les rues, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sans entraver le trafic. 



   La méthode habituelle pour réaliser une plate-forme de recouvrement de ce genre consiste à disposer des plaques en acier comportant, sur leur surface, des saillies antidérapantes,   ' sur   un grand nombre de poutres auxiliaires supportées par des poutres principales, tandis que la nouvelle méthode suivant la présente invention consiste à utiliser des poutres spéciales en acier et à section en H, ces poutres ayant des saillies anti-: dérapantes sur la surface extérieure d'une de leurs ailes. ces poutres étant disposées pour former une plate-forme de recouvre- ment supportée directement par des poutres principales. 



   Ces dernières années, on a creusé de plus en plus le sol.' des rues en vue de former une construction souterraine, comme par exemple un passage souterrain. Dans ce cas, il est absolu- ment nécessaire de poursuivre ce travail de construction souter- raine sans entraver le trafic. Un exemple du système habituel en vue de résoudre ce problème est représenté à la figure 1, où 
A et C représentent des poutres principales supportées par la base, D, D' ....

   représentent un certain nombre de poutres auxiliaires en acier et à section en I ou des matériaux ana- logues placés à des intervalles appropriés, tandis que E, E' représentent un certain nombre de tôles de parquet en acier, comportant des saillies antidérapantes appropriées eur leur sur- face et posées sur des poutres auxiliaires, ces organes étant fixés ensemble par des moyens appropriés formant une plate- forme de recouvrement sur la tranchée souterraine. 



   Les saillies antidérapantes prévues sur la surface de la plate-forme en acier ainsi formée constituent une très bonne protection contre de nombreux obstacles dus au dérapage des véhicules, tandis que la plate-forme assure une protection   ab-        solue pour l'exécution du travail souterrain. 



   . 



   Toutefois, ce système habituel présente de nombreux in- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   convénients.   Tout d'abord, étant donné que les   poutre@   en acier à section en 1 sont généralement utilisées comme solives prin- cipales et solives auxiliaires, ce système est peu économique, étant donné que les poutres en acier à section en I ont, par unité de poids, un module de section inférieur à celui dea poutres en acier à section en H. 



   En second lieu, les tôles de parquet comportant des saillies antidérapantes et utilisées à cet effet sont générale- ment découpées à des dimensions d'environ   1.000   mm sur 2.000mm et cette structure particulière nécessite un traitement spé- cial entraînant des frais supplémentaires de fabrication: de      plus, ces tôles de parquet ne peuvent guère être employées à d'autres usages par la suite, 
En troisième lieu, ce système habituel donne une structure à trois couchea constituée de solives principales, de solives auxiliaires et de tôles de parquet, ce qui   augmente   la hauteur . de la structure, tout en nécessitant une excavation plus profonde, tout en exigeant plus de temps et tout en augmentant les frais de main-d'oeuvre. 



   En quatrième lieu, les   plates-formes   habituelles de re- couvrement en acier sont généralement formées de nombreux petits éléments unitaires, ce qui nécessite plus de tempe et de main-d'oeuvre pour le montage et le démontage. 



   Ces caractéristiques désavantageuses de la méthode habi- tuelle de construction d'une plate-forme de recouvrement en acier utilisée momentanément exigent un procédé peu économique et très   coûteux.   



   De plus, le système habituel comporte un grand nombre de joints, ce qui donne moins de fermeté et une plus forte tendan- ce au desserrage, augmentant ainsi les risques de rupture et réduisant ainsi également la sécurité à la fois pour le trafic   .casant   sur la plate-forme et pour le travail de construction 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 qui s'effectue en dessous. 



   Un objet de la présente invention est de prévoir un nouveau procédé qui, tout en étant exempt des limitations et des inconvénients ci-dessus, présente d'autres avantages im- portants le rendant d'une réalisation et d'un emploi sensible- ment plus économiques que les procédés habituels. On réalise cet ob-jet en prévoyant un nouveau procédé de formation d'une plate-forme en acier de recouvrement de tranchées, où l'on uti- lise de nouvelles poutres spéciales en acier et à section en H, ces poutres comportant des saillies antidérapantes sur la sur-   fr.ce   extérieure d'une de leurs ailes, tout en formant,une plate-forme composite posée directement sur les solives prin- cipales. 



   Les poutres en acier à section en H utilisées comme élé- mente de la plate-forme composite suivant l'invention, doivent comporter des saillies antidérapantes sur la surface extérieure d'au moine une de leurs ailes et l'on a trouvé que l'autre aile devait avoir, de préférence, une surface lisse, Les sail- lies assurant le caractère antidérapant peuvent avoir l'une ou l'autre forme appropriée. 



   Les solives principales peuvent être des poutres en acier à section en H ou en I. Lorsque l'occasion le permet, on intro- duit une garniture douce appropriée entre lessolives principales et la plate-forme composite. pour former les saillies antidérapantes sur la surface -d'une aile d'une poutre en acier à section en H intervenant dans la formation d'une plate-forme composite, on peut appliquer 'plusieurs procédés;

   par exemple, un des rouleaux verticaux d'un laminoir universel destiné à la fabrication de poutres en aoier à section en H pourrait être remplacé par un rouleau ver- tical, dans lequel est découpé un module, de façon que la sur- face extérieure d'une aile passant entre les rouleaux soit 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 forcée dans les creux de ce rouleau, pour former un dessin en saillie à intervalles réguliers sur la surface d'une aile! de même, des petites pièces en acier, façonnées d'une manière appropriée, pourraient être soudées sur la surface d'une aile ou découpées par usinage dans la surface d'une aile, etc. 



   Pour'former une plate-forme de rocouvrément en acier, il convient de disposer un certain nombre de poutres en acier à section en H en une rangée, de façon que chaque poutre entre en contact avec les poutres adjacentes ou qu'elle en soit sé- parée par un espace étroit. De même, les poutres disposées de la sorte doivent être fixées à des organes de raccordement s'intersectant à angle droit et formée de matériaux tels que des profilée en U réguliers en acier et ainsi, les profilés précités en H sont exempts de tout déplacement latéral et de tout affaissement irrégulier ou autres défauts défavorables. 



   De plus, il est   recom@andé   de fixer chaque organe section en H sur les solives principales avec ou sans des   dispo-   sitife tels que des pinces de fixation à des endroits appro- priés, afin d'empêcher les organes individuels de glisser et de sauter. 



   Un autre objet de la présente invention est de prévoir un nouveau système devant être employé comme plate-forme de recouvrement de tranchées, cette plate-forme étant formée de poutres   en:acier   à section en H. Ce système comprend plusieurs des poutres précitées à section en H ayant des saillies anti- dérapantes sur la surface d'une de leurs ailes et posées en une rangée, tout en étant soudées bord à bord aux extrémités de leurs ailes, tandis que deux bandes d'un organe d'attache métallique sont fixées à la face inférieure, aux deux extrémi- tés des poutres précitées à section en H. 



   Un autre objet de la présente invention est de prévoir un nouveau procédé de fixation, au moyen duquel on fixe, sur 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 les organes supports, une plate-forme de recouvrement formée de plusieurs poutres en acier   à   section en H, soudées bord à bord aux extrémités de leurs ailes. 



   A cet effet, des trous de fixation sont pratiqués dans   ,   les ailes supérieures et inférieures de ces poutres à section      en H, tandis que des tirants passant par des dispositifs de ' fixation métalliques sont introduits dans ces trous et main- tiennent rigidement les poutres en acier à section en H sur les organes supports. 



   Un autre objet de la présente invention est de prévoir un nouveau tirant ayant une tête elliptique ou polygonale, de même qu'un corps ayant un filet   mâle   usiné en une section transversale elliptique ou polygonale à l'extrémité inférieure, des écrous étant vissés sur ce corps fileté. 



   Un autre objet de la présente. invention est de prévoir un nouvel outil de serrage de vis, comprenant un tube de serra- ge et une broche de serrage voyageant dans le tube, le tube de serrage comportant, à son extrémité inférieure, une griffe femelle et, à son extrémité supérieure, une poignée, tandis que la broche de serrage comporte une   griffe à   son extrémité inférieure et une poignée à son extrémité supérieure. 



   Ces différents objets, ainsi que d'autres caractéristiques et avantages de la présente invention ressortiront plus claire- ment de la description ci-après,   en- se   référant aux dessins en annexe, dans lesquels: la figure 1 est une illustration d'un exemple du système habituel de réalisation d'une plate-forme de recouvrement en acier de tranchées; les figures 2 et 3 sont des illustrations d'une applica- tion de la présente invention, la figure 2 illustrant un exemple d'une plate-forme de recouvrement en acier d'une con- struction   temporaire   suivant la présente invention? 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la figure 3 est une coupe verticale prise sur   Ion   lignes I-II de la figure 2;

   la figure 4 est une illustration d'un exemple dee saillies antidérapantes formées sur la surface d'une aile d'une poutre en acier à section en H ; la figure 5 est une vue en plan d'une plate-forme de re- couvrement en acier réalisée suivant la présente invention, tout en illustrant partiellement une coupe horizontale, tandis que les saillies antidérapantes sont omises partiellement! la figure 6 est une coupe verticale prise sur les lignes A-A de la figure 5; la figure 7 est une vue en élévation, partiellement en coupe, de la plate-forme de recouvrement en acier illustrée la figure 5 ; la figure 8 est une vue en plan, partiellement en   coupe, ,   du procédé de fixation de la présente invention, lee saillies antidérapantes étant partiellement   omises:   la figure 9 est une coupe verticale prise sur les lignes A-A de la figure 8;

   la figure 10 est une vue en élévation, partiellement en coupe, de la présente invention; la figure 11 est une illustration, partiellement en coupe, d'un tirant'suivant l'invention; la figure 12 est une vue en coupe, prise sur les lignée A-A de la figure 11; la figure 13   est   une vue en coupe, prise sur les lignée   B-B   de la figure 11; la figure   14   est une vue en coupe d'un outil de serrage de vis suivant la présente invention; la figure 15 est une vue en coupe prise sur lee lignée A-A de la figure 14; la figure 16 est une vue en coupe prise sur les lignes 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
B-B de la figure 14..';

   
En se référant aux figures 2, 3 et 4 des dessine, on re- présente une plate-forme de recouvrement en acier d'une construc -tion temporaire et réalisée suivant le procédé de la présente invention. Cornue représenté à la figure 2, un certain nombre de petites poutres en acier à section en H (1, 1'm 1",  ...),   comportant des saillies antidérapantes sur l'aile supérieure, doivent être disposées en une rangée,de façon que chaque poutre soit en contact avec les poutres adjacentes sur les solives . principales, constituées de grosses poutres en acier à section en H (2A, 2B, 2C,   ...).   Les solives principales (2A, 2B,   2C,..) :   peuvent être supportées par un procédé habituel. 



   En ce qui concerne le procédé de fixation, on se référera ' plus particulièrement à la figure 3, où des poutres en acier      à section en H (1, 1', 1", ...) sont disposées en une rangée sur des poutres principales (2A, 2B, 20, ...). 



   Sous cet aspect de la présente invention, toute-la fixa. tion doit être effectuée par le coté inférieur. Une garniture douce en caoutchouc ou une matière analogue 7doit etre intro- duite entre   l'aile   supérieure des poutres principales (2A, 2B, 2C, ...) et l'aile inférieure des petites poutres à section   'en   H (1, 1', 1", ...). afin d'uniformiser les conditions de contact, ces poutres étant fixées ensemble par des organes de serrage, pour former une structure solide.

   Des écrous 4 doivent être   soudés   sur la surface supérieure de l'aile inférieure 3 des petites poutres à section en H (1, 1', 1", ...) et des tirants 1 doivent être vissés, par le coté inférieur de la   plate-forme   formée, dans les écrous 4 en passant par des orga- nes d'attache 6 constitués de profilés standards en U en acier ou un matériau analogue, de façon que les différentes poutres en H ci-dessus soient fixées ensemble et ferment une structure solide. Cette fixation doit être prévue des en- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 droite appropriés entre lea poutres principales (2A, 2B, 2C...). 



  Au cas où il est préférable d'employer des poutres à section en H d'une grande longueur, il eat recommandé de prévoir une fixation à deux ou plusieurs endroits. Afin d'empêcher les poutres à section en H (1, 1', 1", ...) de sauter lors de l'ap- plication d'une charge entre chaque support, des écrous 8 doivent être soudés sur la surface supérieure de l'aile infé- rieure 3 des petites poutres à section en H (1,   1',   1",...), tandis que des tirants .2 doivent être vissée dans les écroua 8, en passant par une attache métallique 11 et une entretoise 10, de façon que l'aile   Inférieure 1   des poutres à section en H (1, 1', l', ...) et l'attache métallique 11 maintiennent et fixent fermement les ailes supérieures des poutres   principale*   (2A,   2B,     2C....).   



   Ce procédé permet d'employer une plus longue portée des solives et nécessite moins de solives supporte que les plates- formes habituelles ayant une portée d'environ 2.000   mm.   Etant donné que ce procédé s'applique habituellement sous forme d'une structure continue à   portées multiples,   dans la plupart des cas une structure   à   trois portée% il est plue avantageux que le procédé habituel d'une structure à une seule portée courte.

   De plus, lorsque la   mme.longueur   d'une tranchée doit être re- couverte, le procédé de la présente invention nécessite moina de points de jonction, ce qui permet de réduire considérablement les risques de perte de fermeté et la tendance au desserrage, tout en exigeant également moins de main-d'oeuvre et moine de temps pour le montage et le démontage. 



   Une caractéristique générale de la présente invention est de prévoir un procédé simple pour la construction d'une plate- forme de recouvrement en acier avec des poutres en acier   à   section en H fixées ensemble au moyen de tirants, tout en per- mettant de choisir et d'utiliser dee poutres de n'importe 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 quelle longueur désirée tandis que,, lorsqu'on emploie une lon- gueur supérieure à environ 10 mètres, les poutres à seotion en H peuvent être appliquées à d'autre usages avec un minimum de frais conne matériau de construction temporaire ou permanente après le démontage de la plate-forme de recouvrement. 



   De plus, ce procédé peut être évidemment appliqué à une structure à simple portée courte tout comme dans les systèmes habituels. De même, ce procédé peut également être appliqué avantageusement aux tabliers de ponte de différentes structures. 



   Dans les figures 5,6 et 7 des dessins en annexe, on re- ,présente une structure d'une plate-¯forme de recouvrement en acier suivant la présente invention', où plusieurs poutres en acier à section en H 52, comportant des saillies antidérapan- tes 51, sont disposées en une rangée et soudées bord à bord aux extrémités 53 de leurs ailes, tandis que des bandes métalli- ques 54, 55 sont fixées aux deux extrémités de la face infé- rieure des poutres. A proximité des quatre coins de la struc- ture, sont pratiqués des trous de fixation 56, afin de pouvoir serrer librement des tirants et des écrous fixant la plate- forme sur les solives supports, toute cette opération pouvant être effectuée par le coté   supérieur   de la plate-forme.

   De plus, des barres rondes en acier 57 sont fixées à la face   infé- ;   rieure des poutres à section en H 52, afin d'éviter tout mou- vement inopportun. Près des trous de fixation 56, sont situées des plaques d'appui 58 pour l'attache métallique. De plus, des garnitures en caoutchouc 59 doivent être prévues en dessous des bandes métalliques 54, 55 afin d'éviter tout bruit inop- portun, de réduire les chocs mécaniques et d'assurer une bonne isolation électrique.

   De plus, plusieurs organes de renforce- ment, constituée de cornières en acier 510. sont prévus aux quatre coins de la plate-forme, ainsi qu'entre les ailes      extérieures. , 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
Une caractéristique générale de la présente invention est de prévoir une plate-forme de recouvrement en acier d'une   struc-   ture composite qui, comme décrit ci-dessus, est constituée de plusieurs poutres à section en H 52 disposées en une rangée et soudées bord à bord à leurs ailes 53, pour former une solive composite solide présentant un minimum de risques de rupture,

   formant ainsi une structure très solide ayant une très grande capacité de charge et formant une plate-forme en acier extrême- ment bonne et d'une grande   sécurité   pour les constructions souterraines à découvert ou des applications analogues. De plus, les saillies antidérapantes d'une forme appropriée, prévues sur la surface supérieure des poutres en acier à section en H 52 empêchent tout glissement inopportun et offrent une grande sécurité aux piétons passant au-dessus.

   De plus, toute la structure comporte un espace d'un important volume entre les ailes supérieures et   inférieures *)3.   formant ainsi      une structure très légère d'une très grande capacité de charge et pouvant être aisément transportée, manipulée, montée et démontée, tout en pouvant être fixée d'une manière particuliè- rement très simple sur des solives supports. 



   Dans les figures   8,   9 et 10 des dessins en annexe, on représente un procédé de fixation suivant l'invention et dans lequel on forme une plate-forme de recouvrement en acier én soudant des poutres en acier à section en H 81 à leurs ailes 82, des trous de fixation 83 et 84   étaat   pratiqués sur les ailes 82. De plue, des tirants 86 avec des attaches métalli- ques 85 sont introduits   dans.ces trous   et les poutres en acier à section en H 81 sont fixées aux solives supports 87. 



   En outre, on prévoit des saillies antidérapantes appro- priées 88 sur la surface supérieure des poutres en acier à section en H 81.Sur le coté inférieur des poutres en acier à section en H   ,,   on prévoit également des bandes métalliques 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 89 des garnitures en caoutchouc 810 pour   l'isolation   élec- trique et l'absorption des chocs mécaniques, de   même   que des barres rondes en acier 811, afin d'arrêter tout déplacement latéral. De même, des organes de renforcement, constitués de cornières en acier 812, sont également prévus sur les poutres en acier à section en H 81. aux quatre coins, ainsi qu'à un ou plusieurs points   à   l'extérieur de la   plate-forme   de recou- vrement en acier formée.

   De plus, lorsque cela est nécessaire, on peut introduire une garniture en caoutchouc 810' en vue de l'isolation électrique et de l'absorption des chocs mécaniques. 



   Comme décrit ci-dessus, la présente invention prévoit   une ;   plate-forme de recouvrement en acier formée de plusieurs pouties en acier à section en H 81, entièrement ou partiellement'   aoudéea   ensemble aux extrémités      de leurs ailes, pour former une plate-forme de recouvrement en acier solide d'une structure composite ayant une haute capacité de charge, cette plate- forme de recouvrement étant placée sur des organes supports 87,   t out   .en étant fixée à ces derniers par des tirants 86.

   qui sont introduits par des attaches métalliques 85 et des trous de fixation inférieure 83,   pretiquéa   dans les ailes inférieures des poutres en acier à section en H 81 et ces ti- rante 86 peuvent être actionnés par un outil de serrage appro- prié par le côté supérieur de la   pla*e-forme   en passant par des trous supérieurs de fixation 84, pratiqués dans les ailes supérieures des poutres en acier à section en H 81. En consé- quence, la plate-forme de recouvrement en acier et le procédé de fixation suivant l'invention sont très avantageux et sont caractérisés par une facilité de   manipulation,   d'emploi et de fixation rigide. 



   Dans les figures 11, 12 et 13 des dessins, on représente un tirant suivant l'invention, où le chiffre 111 désigne la tète du tirant, cette tête ayant une section elliptique. ronde 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 ou polygonale, tandis que 112 désigne le corps du tirant, com- portant un filet mâle et usiné en une section elliptique, ronde ou polygonale à son extrémité inférieure 113. De plus,des écrous 114 et 115 sont   vissés   sur le corps113 du tirant. Le deuxième écrou inférieur 115 doit être bloqué au moyen d'une goupille 116 passant par un trou pratiqué dans cet   crou   115. ainsi que dans l'extrémité inférieure du corps 113 du tirant, ce trou étant parallèle au long axe de la section elliptique. 



   Le tirant suivant la présente invention permet de serrer l'écrou supérieur   114   sana qu'il risque de se détacher du corps fileté 112, étant donné qu'il est arrêté par la tête 111 du tirant. Cettu caractéristique est particulièrement appropriée pour une application telle qu'une construction d'une plate- forme de rècouvrement en acier sur un passage   souterrain,   étant donné que le tirant peut être actionné par le côté supé- rieur de la plate-forme pour le montage sur les organes sup- ports ou le démontage de ces derniers, sans aucun risque de chute. 



   Dans les figures 14, 15 et 16 des dessins en annexe, on représente un outil de serrage de vis suivant l'invention et dans lequel on prévoit une griffe femelle 141 d'une Section appropriée pour le serrage des écrous, à l'extrémité inférieure d'un tube de serrage 142 contenant une broche de serrage 143 ayant une griffe 144 à son extrémité inférieure et une poignée 146 à son extrémité supérieure, tandis qu'une autre poignée de serrage 145 est prévue à l'extrémité supérieure du tube de serrage 142. 



   L'outil de serrage de vis suivant la présente   Invention   permet de serrer un écrou vissé sur un tirant au moyen d'une griffe femelle   !il,   prévue sur un tube de serrage à   t'aide .   de la poignée 145, tandis que le tirant est empêché de tourner et est maintenu fixe dans sa position par une griffe 144 et 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 une broche de serrage 143 à l'aide d'une poignée 146. A cet égard, il est à noter que la présente invention prévoit un outil utile permettant de serrer aisément un écrou, tout en maintenant en cerne temps un tirant par le même coté, sans de- voir employer d'autres outils et cet outil peut être employé pour dea applications autres que les plates-formes de recouvre- ment en acier, chaque fois qu'interviennent des boulons et des écrous. 



    REVENDICATIONS.   



     1.-   Procédé de construction d'une plate-forme de recou- vrement en acier pour tranchées au moyen de plusieurs poutres en acier à section en H comportant des saillies antidérapantes sur la surface extérieure d'une de leurs ailes, ces poutres étant disposées en une rangée et fixées, au moyen de tirants, sur des solives principales, de façon que les faces comportant des saillies apparaissent sur le coté supérieur de la plate- forme formée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Method of constructing a trench cover platform with H-section steel beams"
The present invention relates to an improved method of constructing a steel platform for the covering of trenches, this platform being used momentarily to cover an exposed trench for the construction of a trench. 'an underground paseage practiced in the streets,

 <Desc / Clms Page number 2>

 without hindering traffic.



   The usual method of making such a covering platform is to arrange steel plates with non-slip protrusions on their surface, 'on a large number of auxiliary beams supported by main beams, while the new method according to the present invention consists in using special steel beams with an H section, these beams having anti-slip projections on the outer surface of one of their wings. these beams being arranged to form a covering platform directly supported by main beams.



   In recent years, the soil has been dug more and more. ' streets to form an underground construction, such as an underground passage. In this case, it is absolutely necessary to continue this underground construction work without hindering the traffic. An example of the usual system for solving this problem is shown in Figure 1, where
A and C represent main beams supported by the base, D, D '....

   represent a number of auxiliary steel and I-section beams or the like placed at suitable intervals, while E, E 'represent a number of steel parquet sheets, with non-slip protrusions suitable for their surface and placed on auxiliary beams, these members being fixed together by suitable means forming a covering platform on the underground trench.



   The non-slip protrusions provided on the surface of the steel platform thus formed provide very good protection against many obstacles caused by skidding vehicles, while the platform provides absolute protection for the execution of underground work. .



   .



   However, this usual system has many advantages.

 <Desc / Clms Page number 3>

   convenient. First of all, since 1-section steel beams are generally used as main joists and auxiliary joists, this system is uneconomical, since I-section steel beams have, per unit in weight, a section modulus less than that of H-section steel beams.



   Secondly, the parquet sheets comprising non-slip protrusions and used for this purpose are generally cut to dimensions of approximately 1,000 mm by 2,000 mm and this particular structure requires a special treatment resulting in additional manufacturing costs: in addition, these parquet sheets can hardly be used for other uses thereafter,
Third, this usual system results in a three-layered structure made up of main joists, auxiliary joists and parquet sheets, which increases the height. of the structure, while requiring a deeper excavation, while requiring more time and while increasing the cost of labor.



   Fourth, conventional steel roofing platforms are generally formed of many small unit elements, which requires more time and manpower for assembly and disassembly.



   These disadvantageous features of the conventional method of constructing a steel covering platform in use at present require an uneconomical and very expensive process.



   In addition, the usual system has a large number of joints, which gives less firmness and a greater tendency to loosen, thus increasing the risks of breakage and thus also reducing the safety both for the traffic. the platform and for construction work

 <Desc / Clms Page number 4>

 which is carried out below.



   It is an object of the present invention to provide a new process which, while being free from the above limitations and drawbacks, has other important advantages making it substantially more practical and usable. economical than usual processes. This object is achieved by providing a new method of forming a steel platform for trench coverings, where new special steel and H-section beams are used, these beams having protrusions. non-slip on the outer sur- fr.ce of one of their wings, while forming a composite platform placed directly on the main joists.



   H-section steel beams used as part of the composite platform according to the invention must have non-slip protrusions on the outer surface of one of their wings and it has been found that the the other wing should preferably have a smooth surface. The protrusions ensuring the non-slip character may have one or the other suitable shape.



   The main joists can be H-section or I-section steel beams. When the occasion permits, a suitable soft trim is introduced between the main joists and the composite deck. to form the non-slip protrusions on the surface of a flange of an H-section steel beam involved in the formation of a composite platform, several methods can be applied;

   for example, one of the vertical rolls of a universal rolling mill intended for the manufacture of H-section steel beams could be replaced by a vertical roll, from which a module is cut, so that the outer surface d 'a wing passing between the rollers is

 <Desc / Clms Page number 5>

 forced into the recesses of this roller, to form a protruding pattern at regular intervals on the surface of a wing! similarly, small steel parts, suitably shaped, could be welded to the surface of a wing or machined cut into the surface of a wing, etc.



   To form a steel rework platform, a number of H-section steel beams should be arranged in a row, so that each beam contacts or is separated from the adjacent beams. - trimmed by a narrow space. Likewise, the beams arranged in this way must be fixed to connecting members intersecting at right angles and formed of materials such as regular U-profiles of steel and thus, the above-mentioned H-profiles are free from any lateral displacement. and any irregular sagging or other adverse defects.



   In addition, it is recommended that each H-section member be secured to the main joists with or without devices such as clamps at suitable locations, in order to prevent individual members from slipping and falling. jump.



   Another object of the present invention is to provide a new system to be employed as a trench covering platform, this platform being formed of H-section steel beams. This system comprises several of the above-mentioned beams in section. H-shaped having non-slip protrusions on the surface of one of their wings and laid in a row, while being welded edge to edge to the ends of their wings, while two bands of a metal fastener are attached on the underside, at both ends of the aforementioned H-section beams.



   Another object of the present invention is to provide a new method of fixing, by means of which one fixes, on

 <Desc / Clms Page number 6>

 the support members, a covering platform formed from several steel beams with H-section, welded edge to edge at the ends of their wings.



   For this purpose, fixing holes are made in the upper and lower flanges of these H-section beams, while tie rods passing through metal fasteners are introduced in these holes and rigidly hold the beams in. H-section steel on the support members.



   Another object of the present invention is to provide a novel tie rod having an elliptical or polygonal head, as well as a body having a male thread machined into an elliptical or polygonal cross section at the lower end, nuts being screwed onto it. threaded body.



   Another subject of this. The invention is to provide a new screw tightening tool comprising a clamping tube and a clamping pin traveling in the tube, the clamping tube comprising, at its lower end, a female claw and, at its upper end, a handle, while the clamping pin has a claw at its lower end and a handle at its upper end.



   These various objects, as well as other characteristics and advantages of the present invention will emerge more clearly from the description below, with reference to the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is an illustration of an example the usual system for producing a steel trench cover platform; Figures 2 and 3 are illustrations of an application of the present invention, Figure 2 showing an example of a steel cover platform of a temporary construction according to the present invention;

 <Desc / Clms Page number 7>

 Figure 3 is a vertical section taken along lines I-II of Figure 2;

   Fig. 4 is an illustration of an example of non-slip protrusions formed on the surface of a flange of an H-section steel beam; Figure 5 is a plan view of a steel roof deck made in accordance with the present invention, partially showing a horizontal section, while the non-slip protrusions are partially omitted! Figure 6 is a vertical section taken on lines A-A of Figure 5; Figure 7 is an elevational view, partially in section, of the steel cover platform shown in Figure 5; Figure 8 is a plan view, partially in section, of the fastening method of the present invention, the non-slip protrusions being partially omitted: Figure 9 is a vertical section taken along lines A-A of Figure 8;

   Figure 10 is an elevational view, partially in section, of the present invention; FIG. 11 is an illustration, partially in section, of a tie rod according to the invention; Figure 12 is a sectional view, taken on lines A-A of Figure 11; Figure 13 is a sectional view, taken on lines B-B of Figure 11; Figure 14 is a sectional view of a screw tightening tool according to the present invention; Figure 15 is a sectional view taken on line A-A of Figure 14; Figure 16 is a sectional view taken along the lines

 <Desc / Clms Page number 8>

 
B-B of Figure 14 .. ';

   
Referring to Figures 2, 3 and 4 of the drawings, there is shown a steel cover platform of temporary construction and made according to the method of the present invention. Retort shown in Figure 2, a number of small H-section steel beams (1, 1'm 1 ", ...), with non-slip protrusions on the upper wing, must be arranged in a row, so that each beam is in contact with the adjacent beams on the main joists, made of large H-section steel beams (2A, 2B, 2C, ...). The main joists (2A, 2B, 2C, ..): can be supported by a usual process.



   As regards the method of fixing, reference will be made more particularly to FIG. 3, where steel beams with H-section (1, 1 ', 1 ", ...) are arranged in a row on beams. main (2A, 2B, 20, ...).



   In this aspect of the present invention, all fixed it. tion must be carried out from the lower side. A soft rubber gasket or similar material 7 should be introduced between the upper flange of the main beams (2A, 2B, 2C, ...) and the lower flange of the small H-section beams (1, 1 ', 1 ", ...). In order to standardize the contact conditions, these beams being fixed together by clamping members, to form a solid structure.

   Nuts 4 must be welded on the upper surface of the lower flange 3 of the small H-section beams (1, 1 ', 1 ", ...) and tie rods 1 must be screwed, from the lower side of the platform formed, in the nuts 4 passing through fasteners 6 made of standard U-sections of steel or similar material, so that the different H-beams above are fixed together and close a solid structure This fixing must be provided for

 <Desc / Clms Page number 9>

 appropriate straight line between the main beams (2A, 2B, 2C ...).



  In case it is preferable to use H-section beams of a great length, it is recommended to provide fixing in two or more places. In order to prevent H-section beams (1, 1 ', 1 ", ...) from jumping when applying a load between each support, 8 nuts must be welded to the top surface. of the lower flange 3 of the small H-section beams (1, 1 ', 1 ", ...), while tie-rods .2 must be screwed into the nuts 8, passing through a metal clip 11 and a spacer 10, so that the Lower flange 1 of the H-section beams (1, 1 ', l', ...) and the metal clip 11 hold and firmly fix the upper flanges of the main beams * ( 2A, 2B, 2C ....).



   This process allows a longer joist span to be employed and requires fewer joist supports than conventional platforms with a span of approximately 2,000mm. Since this method is usually applied as a continuous multiple span structure, in most cases a three span structure it is more advantageous than the usual method of a single short span structure.

   In addition, when the same length of a trench must be covered, the method of the present invention requires fewer junction points, which makes it possible to considerably reduce the risks of loss of firmness and the tendency to loosen. also requiring less manpower and less time for assembly and disassembly.



   A general feature of the present invention is to provide a simple method for constructing a steel cover platform with H-section steel beams fastened together by tie rods, while allowing choice and selection. to use beams of any

 <Desc / Clms Page number 10>

 what length is desired while, when using a length greater than about 10 meters, the H-beams can be applied to other uses with minimal expense as temporary or permanent building material after dismantling of the recovery platform.



   In addition, this method can obviously be applied to a single short span structure as in the usual systems. Likewise, this method can also be applied advantageously to laying aprons of different structures.



   In Figures 5, 6 and 7 of the accompanying drawings, there is shown a structure of a steel cover platform according to the present invention, where several H-section steel beams 52, comprising non-slip protrusions 51, are arranged in a row and welded edge to edge to the ends 53 of their wings, while metal bands 54, 55 are fixed to both ends of the bottom face of the beams. Near the four corners of the structure, fixing holes 56 are made, in order to be able to freely tighten the tie rods and nuts fixing the platform to the support joists, all this operation being able to be carried out by the upper side of the the platform.

   In addition, round steel bars 57 are attached to the underside; of H-section beams 52, in order to avoid any unwanted movement. Near the fixing holes 56, are located backing plates 58 for the metal clip. In addition, rubber gaskets 59 must be provided below the metal strips 54, 55 in order to avoid any unwanted noise, to reduce mechanical shocks and to ensure good electrical insulation.

   In addition, several reinforcing members, made of steel angles 510. are provided at the four corners of the platform, as well as between the outer wings. ,

 <Desc / Clms Page number 11>

 
A general feature of the present invention is to provide a steel covering platform of a composite structure which, as described above, consists of several H-section beams 52 arranged in a row and welded to the edge. on board to their wings 53, to form a solid composite joist with a minimum risk of breakage,

   thus forming a very solid structure having a very high load capacity and forming an extremely good and very safe steel platform for open underground construction or similar applications. In addition, the appropriately shaped non-slip protrusions provided on the upper surface of the 52 H-section steel beams prevent unwanted sliding and provide high safety for pedestrians passing over them.

   In addition, the entire structure has a space of a large volume between the upper and lower wings *) 3. thus forming a very light structure with a very high load capacity and which can be easily transported, handled, assembled and disassembled, while being able to be fixed in a particularly very simple manner on supporting joists.



   In Figures 8, 9 and 10 of the accompanying drawings, a fastening method according to the invention is shown and in which a steel covering platform is formed by welding H-section steel beams 81 to their flanges. 82, mounting holes 83 and 84 are made on the flanges 82. Further, tie rods 86 with metal clips 85 are inserted into these holes and the H-section steel beams 81 are attached to the supporting joists. 87.



   In addition, suitable non-slip protrusions 88 are provided on the upper surface of the H-section steel beams 81. On the lower side of the H-section steel beams, metal strips are also provided.

 <Desc / Clms Page number 12>

 89 rubber gaskets 810 for electrical insulation and absorption of mechanical shocks, as well as round steel bars 811, in order to stop any lateral displacement. Likewise, reinforcing members, made of 812 steel angles, are also provided on the steel H-section beams 81 at the four corners, as well as at one or more points outside the platform. formed steel cover.

   In addition, when necessary, a rubber gasket 810 'can be introduced for the purpose of electrical insulation and absorption of mechanical shocks.



   As described above, the present invention provides a; steel cover platform formed from several steel beams of H-section 81, fully or partially welded together at the ends of their wings, to form a solid steel cover platform of a composite structure having a high load capacity, this covering platform being placed on support members 87, all. by being fixed to the latter by tie rods 86.

   which are introduced by metal fasteners 85 and lower fixing holes 83, pretiquéa in the lower flanges of the H section steel beams 81 and these tie rods 86 can be actuated by a suitable clamping tool from the side top of the platform through top mounting holes 84 in the upper flanges of the H-section steel beams 81. As a result, the steel covering platform and the method of fixing according to the invention are very advantageous and are characterized by ease of handling, use and rigid fixing.



   In Figures 11, 12 and 13 of the drawings, there is shown a tie rod according to the invention, where the numeral 111 designates the head of the tie rod, this head having an elliptical section. round

 <Desc / Clms Page number 13>

 or polygonal, while 112 denotes the body of the tie rod, comprising a male thread and machined in an elliptical, round or polygonal section at its lower end 113. In addition, nuts 114 and 115 are screwed onto the body 113 of the tie rod. The second lower nut 115 must be locked by means of a pin 116 passing through a hole made in this nut 115 and in the lower end of the body 113 of the tie rod, this hole being parallel to the long axis of the elliptical section.



   The tie rod according to the present invention makes it possible to tighten the upper nut 114 without the risk of it coming loose from the threaded body 112, given that it is stopped by the head 111 of the tie rod. This feature is particularly suitable for an application such as the construction of a steel cover platform over an underpass, since the tie rod can be actuated from the top side of the platform for mounting. on the supporting components or dismantling them, without any risk of falling.



   In Figures 14, 15 and 16 of the accompanying drawings, there is shown a screw tightening tool according to the invention and in which there is provided a female claw 141 of a section suitable for tightening the nuts, at the lower end a clamping tube 142 containing a clamping pin 143 having a claw 144 at its lower end and a handle 146 at its upper end, while another clamping handle 145 is provided at the upper end of the clamping tube 142.



   The screw tightening tool according to the present invention makes it possible to tighten a nut screwed on a tie rod by means of a female claw! It, provided on a tightening tube using you. of the handle 145, while the tie rod is prevented from rotating and is held fixed in its position by a claw 144 and

 <Desc / Clms Page number 14>

 a tightening spindle 143 using a handle 146. In this regard, it should be noted that the present invention provides a useful tool making it possible to easily tighten a nut, while at the same time maintaining a tie rod on the same side without having to employ other tools and this tool can be used for applications other than steel cover platforms, whenever bolts and nuts are involved.



    CLAIMS.



     1.- A method of constructing a steel covering platform for trenches by means of several H-section steel beams having non-slip protrusions on the outer surface of one of their wings, these beams being arranged in a row and fixed, by means of tie rods, on main joists, so that the faces having protrusions appear on the upper side of the formed platform.

 

Claims (1)

2.- Plate-forme de recouvrement en acier devant être appliquée suivant la revendication 1, caractérisée en ce qu'elle est formée de plusieurs poutres en acier à section en H comportant des saillies antidérapantes sur leurs ailes exté- rieures, ces poutres étant disposées en une rangée et soudées ensemble à leurs ailes, tout en comportant des bandes métalli- ques aux deux extrémités de leur face inférieure. 2.- Steel covering platform to be applied according to claim 1, characterized in that it is formed of several H-section steel beams comprising non-slip projections on their outer flanges, these beams being arranged. in a row and welded together at their wings, while having metal bands at both ends of their underside. 3.- Procédé de fixation d'une.plate-forme de recouvrement en acier suivant la revendication 1, la plate-forme de recou- vrement étant formée de plusieurs poutres en acier à section en H comportant des trous sur leurs ailes et fixées à des solives supporta par une combinaison de tirants et d'attaches métalli- ques introduits dans ces trous. 3. A method of fixing a steel covering platform according to claim 1, the covering platform being formed of several H-section steel beams having holes on their wings and fixed to joists supported by a combination of tie rods and metal fasteners introduced into these holes. 4.- Tirant devant être appliqué à une plate-forme de re- couvrement en acier suivant la revendication 2,' caractérisé en <Desc/Clms Page number 15> ce qu'il est constitué d'une tête dune section elliptique, ronde ou polygonale, ainsi que d'un corps comportant un filet mâle sur lequel sont vissée dea écrous, l'extrémité intérieure du corps fileté du tirant ayant une section elliptique, ronde ou polygonale. 4. A tension to be applied to a steel covering platform according to claim 2, characterized by <Desc / Clms Page number 15> that it consists of a head of an elliptical, round or polygonal section, as well as of a body comprising a male thread onto which nuts are screwed, the inner end of the threaded body of the tie rod having an elliptical, round section or polygonal. 5. - Outil de serrage de vis devant être appliqué à une plate-forme de recouvrement en acier suivant la revendication 2, caractérisé en ce qu'il eet constitué d'un tube de serrage et d'une broche de serrage passant par ce tube, le tube de serrage comportant, à son extrémité inférieure, une griffe femelle en vue de serrer les écrous, de même qu'une poignée à son extrémité supérieure, tandis que la broche de serrage , comporte une griffe à son extrémité inférieure et une poignée à son extrémité supérieurè. 5. - Screw tightening tool to be applied to a steel covering platform according to claim 2, characterized in that it consists of a clamping tube and a clamping pin passing through this tube , the clamping tube comprising, at its lower end, a female claw for tightening the nuts, as well as a handle at its upper end, while the clamping pin, has a claw at its lower end and a handle at its upper end.
BE652616D 1963-09-04 1964-09-03 BE652616A (en)

Applications Claiming Priority (5)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP4725363 1963-09-04
JP7947063 1963-10-23
JP7947163 1963-10-23
JP7947363 1963-10-23
JP7947263 1963-10-23

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE652616A true BE652616A (en) 1964-12-31

Family

ID=27522611

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE652616D BE652616A (en) 1963-09-04 1964-09-03

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE652616A (en)
LU (1) LU46864A1 (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2783260B1 (en) * 1998-09-15 2000-12-15 Pab DEVICE FOR STABILIZING THE BEAMS OF A BUILDING STRUCTURE

Also Published As

Publication number Publication date
LU46864A1 (en) 1964-11-03

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH645963A5 (en) EXPANDED METAL STRUCTURE.
BE652616A (en)
EP3655592B1 (en) Retaining wall comprising blocs and reinforcement
EP2829669B1 (en) Swimming pool
EP0126011B1 (en) Process for obtaining hollow structures such as ducts, silos or shelters
BE1017376A5 (en) METAL JOINT FOR EXPANSION BETWEEN CONCRETE SLABS.
FR2663064A1 (en) METHOD FOR DRY ASSEMBLY OF BUILDING ELEMENTS
EP3411531B1 (en) Modular device for creating an anchor point in the ground
FR3036419A1 (en) REINFORCING BEAM FOR WALL FORMWORK OF SWIMMING WALL
FR2893961A1 (en) Telescopic shelter for e.g. swimming pool, has mobile sections sliding along longitudinal direction, and ridge section extended along direction between carriages that penetrate in groove of rail, where carriages are mounted on ends of beams
EP0465455B1 (en) Connecting bar for prefabricated self supporting elements
BE863944Q (en) PROCESS FOR MANUFACTURING RETAINING WALLS AND ELEMENTS FOR IMPLEMENTING THIS PROCESS
FR2621340A1 (en) Metal frame
FR2526470A1 (en) CLOSURE INTENDED IN PARTICULAR TO SURROUND SPORTS TERRAINS
FR2752013A1 (en) Curved coffering ring for tunnel
BE1015039A3 (en) Support for ground used for carrying loads such as parked vehicles has pickets driven into ground with galvanized metal cap plates
FR2474616A1 (en) Slidable bracket for square section post - has screw to pivot inversely inclined collars together to give wedge effect
CH365865A (en) Telescopic metal beam device
FR2484495A1 (en) Metal footbridge assembled on site - has separately transported prefabricated elements pre-welded and galvanised
FR2703375A1 (en) Guardrail post for road or highway safety barrier.
BE773565A (en)
FR2821096A1 (en) Rigid panel for temporary road surface is made from PEHD layers with truncated pyramidal surface projections
FR2591888A1 (en) Trolley for burial in a grave
FR2682143A1 (en) Portal frame for metal framework, and method for producing it
CH331610A (en) Billet holder for metal upsetting press