BE555437A - - Google Patents

Info

Publication number
BE555437A
BE555437A BE555437DA BE555437A BE 555437 A BE555437 A BE 555437A BE 555437D A BE555437D A BE 555437DA BE 555437 A BE555437 A BE 555437A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
crane
crane according
pinion
cable
toothing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE555437A publication Critical patent/BE555437A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B66HOISTING; LIFTING; HAULING
    • B66CCRANES; LOAD-ENGAGING ELEMENTS OR DEVICES FOR CRANES, CAPSTANS, WINCHES, OR TACKLES
    • B66C23/00Cranes comprising essentially a beam, boom, or triangular structure acting as a cantilever and mounted for translatory of swinging movements in vertical or horizontal planes or a combination of such movements, e.g. jib-cranes, derricks, tower cranes
    • B66C23/62Constructional features or details
    • B66C23/84Slewing gear

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Il existe déjà des grues distributrices comportant une flèche pouvant tourner dans un plan horizontal à une hauteur variable. Un chariot portant le oâble de levage circule alors sur cette flèche. Lors de la rotation de la flèche autour du corps de la grue, il est possible, par un déplacement approprié du chariot, de desservir tous les points se trouvant   à   l'intérieur d'une circonférence de rayon donné correspondant à la portée maximum de la ,flèche'. Si cette grue est montée sur rails, on peut alors desservir par cette grue tous les points se trouvant dans une zone ayant pour   axe l'axe   des   rails   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La flèche de la grue peut tourner au sommet du mât, ou bien ce mât peut lui-même tourner avec la flèche sur le bâti. 



   On réalise dans ce cas une grue distributrice à mât rotatif, et l'invention concerne plus particulièrement ce dernier type de grues. 



   Dans une grue de ce type, quatre mouvements différents peuvent être utilisés pour atteindre un point quelconque de      la zone desservie précitée. On peut déplacer la grue sur ses rails. On peut par ailleurs faire tourner le mât et la flèche. 



   On peut également déplacer le chariot sur cette flèche, et enfin on peut commander le câble de levage.. 



   Dans les constructions connues, un réducteur actionné par un moteur est prévu en chacun -clés points adéquats pour fournir les déplacements nécessaires; Cette solution est - admissible dans le cas de grosses grues.,Par contre, avec des grues de petites dimensions, cet ensemble se révèle trop   complexe,et   trop onéreux. 



   L'un des buts de l'invention est de remédier à cet inconvénient et de permettre la réalisation d'une grue du type considéré dans laquelle un mécanisme en soi simple et peu   coûteur   est prévu pour 11obtention de plusieurs des mouvements précités. 



   Suivant l'un de ses aspects, l'invention   est matéria-   lisée dans une grue du type considéré, dans laquelle des organes assurant la commande sélective de plusieurs des déplacements précités sont groupés sur un même axe de manière à pouvoir être entraînés à partir d'un seul moteur* 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Suivant un mode de réalisation possible, les organes commandant la translation de la grue sur les rails, l'orientation de la flèche par déplacement angulaire   du.   mât et le déplacement du chariot sont groupés, avantageusement sur un même axe vertical,

   qui est de préférence l'axe de rotation au   mat *     .   Un arbre dispose verticalement' suivant cet axe est tourillonné dans le .bâti de la grue montée sur rail-et porte avantageusement à son extrémité inférieure une poulie à câble ou un organe équivalent attaqué par un câble ou -élément souple analogue rappelé par deux galets et dont les   extrémi-   tés peuvent être fixées aux extrémités de la voie. 



   Cet arbre peut porter également,de préférence vers sa partie supérieure, une poulie à câble ou un organe équivalent   attaqué   par un câble ou autre élément souple sana fin passant sur des jeux de galets ou organes équivalents et dans un brin duquel est interposé ou arrimé le chariot mobile sur la flèche de la grue. Cette poulie est alors montée folle sur cet arbre. 



   Il est prévu également sur l'axe vertical précité une couronne d'orientation de la flèche et du mât, fixée sur le bâti de la, grue et attaquée par un pignon. entraîné à partir du moteur et roulant sur cette couronne en entraînant un équipage angulairement solidaire du mata
La commande des différents organes montés sur cet axe est   assurée     (le     préférence   à partir du moteur par l'intermédiaire   d'un     réducteur   et   d'un   pignon à deux étages   capable   du servir d'étage réducteur additionnel, par exemple pour   assumer   l'orientation, engrenant sélectivement avec les organes précités. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Grâce à ce groupage-des organes .commandant plusieurs des mouvements de la grue sur un même axe en vue de. leur entraînement à partir d'un seul moteur, on réduit dans une mesure notable le prix de revient d'une grue de ce type et on simplifie la commande. 



   La description qui va suivre, faite en regard du dessin schématique annexé donné à titre non limitatif, permettra de mieux comprendre l'invention. 



   La fig. 1 est une vue schématique en élévation avec coupe partielle de la partie- inférieure d'une grue suivant l'invention. 



   La fig. 2   et   un schéma montrant le trajet du câble de translation.      



   La figo 3 est une vue schématique.en,perspective de l'équipage assurant la commande du déplacement du chariot. 



   La grue objet de l'invention comprend un bâti 1 porté par des   roues 2,   roulant sur des rails indiqués schématiquement en 3 . Dans ce   bâti- 1   est tourillonné un équipage 22 angulairement solidaire du mât et recevant lui-même un arbre vertical 4. Cet arbre porte à sa partie inférieure une poulie à câble 5 calée sur cet arbre, et à sa partie supérieure une poulie à câble ± montée folle sur - ledit arbre 4 et conjuguée à une roue   dentée 7.   Une autre roue dentée 8 est calée sur l'arbre 4. L'équipage 22 porte un moteur 9 relié par un réducteur 10 à pn pignon droit 11 engrenant de façon constante avec-une denture 12 d'un pignon baladeur à deux étages 12, 13.

   La denture 12 de ce pignon baladeur 12, 13 peut engrener en outre sélective- ment, avec les roues dentées   7   ou 8. La denture 13 du pignon baladeur peut être   amenée  sélectivement on prise 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 avec uen couronné denrée 'dorientino 14 solidaire du bâti 1, la denture 12 engrenant alors simplement avec le pignon 
18. Des   organe  '( non représentés) permettent de commander le déplacement   -du   pignon baladeur 12, 13 pour assurer cette . venue en prise sélective. 



     Cornus   montré sur la fige 2, un câble 15 passe sur la poulie 5 et sur deux galets 16disposés de part et      d'autre de cette dernière. Les extrémités de ce câble 15 sont fixées vers les extrémités de la voie de roulement de la grue, de sorte que la rotation de la poulie 5 provoque la translation de la grue sur cette voie;. 



   Comme visible sur la fig.   3,   la poulie 6 est atta- quée par un câble sans fin 17, qui passe également sur'une poulie de renvoi opposée   18   disposée dans un plan horizontal et prévue à l'extrémité de la flèche (non représentée) de la   grue.-Entre   ces deux poulies,   le   câble sans fin 17 passe également sur deux jeux de galets de renvoi verticaux 19, 
20.Le chariot, représenté'schématiquement en 21 est arrimé dans un brin dû câble 17. On comprend aisément que la rotation de la poulie ± assure, par ce câble 17, le   enlacement'du   chariot 21 dans un sens ou dans l'autre sur la flèche de la grue. 



   Le mode de fonctionnement du mécanisme décrit et représenté est le   suivant : -   
Dans la position du pignon baladeur à deux étages   12, 13   représentée sur le dessin, la denture   12   attaque la roue dentée 8 calée sur l'arbre vertical 4, ce qui assure la rotation de la poulie inférieure 5 et par suito la translation de la grue le   long   de la voie'.Lors d'un déplace- ment de ce pignon à deux   étapes   12, 13   vors   le haut, la 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 denture      vient attaquerla roue dentée 7   comme   indiquéen traits mixtes,, Etant   donne'que:

  cette   roue dentée 7 est montée folle sur l'arbre 4, ce dernier demeure-. immobile et la poulie 6 assure la commande'de. translation-du chariot 21 sur la flèche: Enfin, un déplacement vers' le bas' du pignon baladeur   12, 13   amène la denture   13   en prise avec la couronne d'orientation 14, ce qui assure l'orientation de la flèche par roulement de la denture 13 sur cette couronne, ce qui fait pivoter l'équipage 22 angulairement' solidaire du mât autour de l'axe   de-l'arbre   4. 



   On voit donc que ces trois mouvement sont obtenus à partir d'un seul moteur par un mécanisme simple et peu coûteux. Dans la pratique, des questions de vitesse nécessitent généralement un crabotage par deux pignons,. mais l'ensemble du mécanisme demeure relativement simple. 



   Les détails de réalisation peuvent être modifiés, dans le domaine des équivalences techniques, sans s'écarter de l'invention; 
REVENDICATIONS 
1. Grue à tour distributrice à mât rotatif, caractérisée en ce que les organes assurant la commande de plusieurs des déplacements possibles de la grue, comprenant la translation de cette grue sur ses rails, l'orientation de la flèche, le déplacement du chariot sur cette flèche et le levage, sont groupés par exemple sur un même axe de manière à pouvoir être entraînés   à   partir d'un seul moteur. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   There are already distribution cranes comprising a jib capable of rotating in a horizontal plane at a variable height. A trolley carrying the lifting cable then circulates on this boom. When rotating the boom around the body of the crane, it is possible, by a suitable displacement of the trolley, to serve all the points within a circumference of given radius corresponding to the maximum reach of the ,arrow'. If this crane is mounted on rails, this crane can then serve all the points located in a zone having for axis the axis of the rails

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The crane boom can rotate at the top of the mast, or the mast itself can rotate with the boom on the frame.



   In this case, a distribution crane with a rotary mast is produced, and the invention relates more particularly to the latter type of crane.



   In a crane of this type, four different movements can be used to reach any point in the aforementioned service area. You can move the crane on its rails. The mast and the boom can also be rotated.



   You can also move the trolley on this boom, and finally you can control the lifting cable.



   In the known constructions, a reducer actuated by a motor is provided at each -key points adequate to provide the necessary displacements; This solution is admissible in the case of large cranes. On the other hand, with cranes of small dimensions, this assembly proves to be too complex and too expensive.



   One of the aims of the invention is to remedy this drawback and to allow the construction of a crane of the type considered in which a mechanism in itself simple and inexpensive is provided for obtaining several of the aforementioned movements.



   According to one of its aspects, the invention is embodied in a crane of the type considered, in which members ensuring the selective control of several of the aforementioned movements are grouped on the same axis so as to be able to be driven from 'a single engine *

 <Desc / Clms Page number 3>

 
According to one possible embodiment, the members controlling the translation of the crane on the rails, the orientation of the boom by angular displacement of the. mast and the movement of the carriage are grouped, advantageously on the same vertical axis,

   which is preferably the axis of rotation to the mast *. A shaft has vertically 'along this axis is journalled in the frame of the crane mounted on a rail and advantageously carries at its lower end a cable pulley or an equivalent member driven by a cable or similar flexible element recalled by two rollers and the ends of which can be fixed to the ends of the track.



   This shaft can also carry, preferably towards its upper part, a cable pulley or an equivalent member driven by a cable or other flexible element without end passing over sets of rollers or equivalent members and in a strand of which is interposed or secured the mobile trolley on the crane boom. This pulley is then mounted crazy on this shaft.



   There is also provided on the aforementioned vertical axis an orientation ring for the jib and the mast, fixed to the frame of the crane and driven by a pinion. driven from the engine and rolling on this ring, driving a crew angularly integral with the mata
The various components mounted on this axis are controlled (preferably from the motor via a reduction gear and a two-stage pinion capable of serving as an additional reduction stage, for example to assume the orientation , selectively meshing with the aforementioned organs.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Thanks to this grouping of organs .commanding several of the movements of the crane on the same axis with a view to. their drive from a single motor, the cost price of a crane of this type is significantly reduced and the control is simplified.



   The description which follows, given with reference to the appended schematic drawing, given without limitation, will make it possible to better understand the invention.



   Fig. 1 is a schematic elevational view with partial section of the lower part of a crane according to the invention.



   Fig. 2 and a diagram showing the path of the translation cable.



   Figo 3 is a schematic perspective view of the crew controlling the movement of the carriage.



   The crane that is the subject of the invention comprises a frame 1 carried by wheels 2, rolling on rails indicated schematically at 3. In this frame 1 is journaled a crew 22 angularly integral with the mast and itself receiving a vertical shaft 4. This shaft carries at its lower part a cable pulley 5 wedged on this shaft, and at its upper part a cable pulley. ± loose mounted on - said shaft 4 and combined with a toothed wheel 7. Another toothed wheel 8 is wedged on shaft 4. The crew 22 carries a motor 9 connected by a reduction gear 10 to a spur pinion 11 meshing so constant with a toothing 12 of a sliding pinion with two stages 12, 13.

   The toothing 12 of this sliding pinion 12, 13 can also selectively mesh with the toothed wheels 7 or 8. The toothing 13 of the sliding pinion can be selectively brought or taken.

 <Desc / Clms Page number 5>

 with a crowned product 'dorientino 14 integral with the frame 1, the toothing 12 then simply meshing with the pinion
18. The organ '(not shown) can be used to control the movement of the sliding pinion 12, 13 to ensure this. coming into selective grip.



     Cornus shown on the pin 2, a cable 15 passes over the pulley 5 and over two rollers 16 disposed on either side of the latter. The ends of this cable 15 are fixed towards the ends of the crane track, so that the rotation of the pulley 5 causes the translation of the crane on this track ;.



   As seen in fig. 3, the pulley 6 is attached by an endless cable 17, which also passes over an opposed deflection pulley 18 arranged in a horizontal plane and provided at the end of the boom (not shown) of the crane. Between these two pulleys, the endless cable 17 also passes over two sets of vertical return rollers 19,
20. The carriage, shown schematically at 21 is secured in a strand of the cable 17. It is easily understood that the rotation of the pulley ± ensures, by this cable 17, the entwining of the carriage 21 in one direction or the other. on the crane boom.



   The operating mode of the mechanism described and represented is as follows: -
In the position of the two-stage sliding pinion 12, 13 shown in the drawing, the toothing 12 attacks the toothed wheel 8 fixed on the vertical shaft 4, which ensures the rotation of the lower pulley 5 and consequently the translation of the crane along the track '. When this two-stage gear 12, 13 moves upwards, the

 <Desc / Clms Page number 6>

 toothing comes into contact with toothed wheel 7 as indicated in phantom lines ,, Given that:

  this toothed wheel 7 is mounted loose on the shaft 4, the latter remains-. stationary and pulley 6 provides control. translation-of the carriage 21 on the boom: Finally, a downward movement of the sliding pinion 12, 13 brings the teeth 13 into engagement with the slewing ring 14, which ensures the orientation of the boom by rolling the toothing 13 on this ring gear, which causes the crew 22 to pivot angularly 'integral with the mast around the axis of the shaft 4.



   It can therefore be seen that these three movements are obtained from a single motor by a simple and inexpensive mechanism. In practice, speed issues generally require interconnection by two pinions. but the whole mechanism remains relatively simple.



   The details of realization can be modified, in the field of technical equivalences, without departing from the invention;
CLAIMS
1. Distributor tower crane with rotary mast, characterized in that the members ensuring the control of several of the possible movements of the crane, comprising the translation of this crane on its rails, the orientation of the boom, the movement of the trolley on this jib and the lifting are grouped for example on the same axis so as to be able to be driven from a single motor.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. Grue à tour distributrice, suivant la revendication 1, caractérisée en ce que les organes de commande agissent sur la translation de la grue sur ses rails, <Desc/Clms Page number 7> l'orientation de la flèche et le déplacement du chariot sur cette flèche, et ils sont groupés sur un même axe verticale qui est de préférence l'axe de rotation du mât. 2. Distributor tower crane according to claim 1, characterized in that the control members act on the translation of the crane on its rails, <Desc / Clms Page number 7> the orientation of the boom and the movement of the carriage on this boom, and they are grouped on the same vertical axis which is preferably the axis of rotation of the mast. 3. Grue à tour distributrice suivant lesrevendications 1 et 2, caractérisée en ce qu'on a prévu un arbre vertical tourillonné dans un équipage solidaire du mât et lui-même porté par le bâti de la grue, cet arbre portant vers son extrémité inférieure une poulie à câble ou un organe équivalent attaqué par un câble ou un élément'analogue rappelé par deux galets et dont les extrémités sont fixées aux extrémités de la voie-. 3. Distributor tower crane according to lesrevendications 1 and 2, characterized in that there is provided a vertical shaft journaled in a crew integral with the mast and itself carried by the frame of the crane, this shaft carrying towards its lower end a cable pulley or equivalent member attacked by a cable or an analogous element recalled by two rollers and whose ends are fixed to the ends of the track. 4. Grue à tour distributrice suivant les revendications 1 et 3, caractérisée en ce que cet arbre porte également vers sa partie supérieure une poulie à câble ou un organe équivalent attaqué par un câble ou autre élément souple sans fin passant sur des jeux de galets ou organes de renvoi équivalents et dans un brin duquel est arrimé le chariot mobile sur la flèche de la grue* 5'. Grue à tour distributrice suivant la revendi- cation:4, caractérisée en ce que la poulie ou organe équivalent est monté fou sur cet arbre vertical . 4. Distributor tower crane according to claims 1 and 3, characterized in that this shaft also carries towards its upper part a cable pulley or an equivalent member driven by a cable or other flexible endless element passing over sets of rollers or equivalent return members and in one section of which the mobile trolley is secured to the crane boom * 5 '. Distributor tower crane according to claim 4, characterized in that the pulley or equivalent member is mounted idle on this vertical shaft. 6. Grue â tour distributrice suivant les revendications 1, 4 et 5, caractérisée en ce qu'on a prévu également sur l'axe de cet arbre vertical une couronne d'orientation fixée sur le bâti de la grue et attacuée par un pignon entraîné à partir du moteur et porté par un équipage angulairemcnt solidaire du mât rotatif de la grue-. 6. Distributor tower crane according to claims 1, 4 and 5, characterized in that there is also provided on the axis of this vertical shaft a slewing ring fixed to the frame of the crane and attached by a driven pinion. from the engine and carried by an angular crew secured to the rotating mast of the crane. 7-. Grue à tour distributrice suivant les revendications 1, 4, 5 ot 6, caractérisée en ce qu'une roue dentée est calée sur l'arbre vertical et une seconde roue dentée <Desc/Clms Page number 8> est angulairement solidaire de la poulie supérieure montée folle qui commande le déplacement du chariot, ces roues dentées étant attaquées sélectivement par une denture d'un pignon entraîné à partir du moteur* 8. 7-. Distributor tower crane according to claims 1, 4, 5 ot 6, characterized in that a toothed wheel is wedged on the vertical shaft and a second toothed wheel <Desc / Clms Page number 8> is angularly integral with the upper idle pulley which controls the movement of the carriage, these toothed wheels being selectively engaged by a toothing of a pinion driven from the engine * 8. Grue distributrice suivant la revendication 7, caractérisée en ce que ce pignon est un.pignon baladeur à deux étages dont une denture attaque un pignon calé sur l'arbre de sortie d'un réducteur conjugué au moteur d'entraînement et l'une ou l'autre des roues dentées précitées, tandis que l'autre denture attaque sélectivement la couronne d'orientation fixée sur le bâti de la grue/ pour. assurer l'orientation de la. flèche. Distributor crane according to Claim 7, characterized in that this pinion is a sliding pinion with two stages, a toothing of which engages a pinion wedged on the output shaft of a reducer combined with the drive motor and one or more other of the aforementioned toothed wheels, while the other toothing selectively attacks the slewing ring fixed on the frame of the crane / for. ensure the orientation of the. arrow. 9. Grue distributrice suivant la revendication caractérisée en ce que cette seconde denture constitue, en combinaison avec la première, un étage réducteur additionnel. 9. Distribution crane according to claim characterized in that this second toothing constitutes, in combination with the first, an additional reduction stage.
BE555437D BE555437A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE555437A true BE555437A (en)

Family

ID=179573

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE555437D BE555437A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE555437A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL8501703A (en) * 1985-06-13 1987-01-02 Kenz Kraantechniek B V CRANE FOR APPLICATION TO RIGS (OFFSHORE PLATFORMS) AND THE LIKE.

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL8501703A (en) * 1985-06-13 1987-01-02 Kenz Kraantechniek B V CRANE FOR APPLICATION TO RIGS (OFFSHORE PLATFORMS) AND THE LIKE.

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0398081A2 (en) Transmission device
FR2527498A1 (en) MANIPULATOR ROBOT
FR2529157A1 (en) TRACKED VEHICLE REMOTE CONTROL
BE555437A (en)
FR2497902A1 (en) DEVICE FOR CONVERTING A ROTARY MOTION IN A LINEAR MOVEMENT
EP0270430B1 (en) Speed-transforming mechanism, particularly a speed reducer
FR2829158A1 (en) DEVICE FOR NEEDING A FIBER MATTRESS
FR2632041A1 (en) SINGLE OR DOUBLE VARIABLE DIAMETER PULLEY AND SPEED DRIVERS INCLUDING SUCH DOUBLE PULLEY
EP1304289B1 (en) Arrangement for balancing ships of low tonnage
FR2909366A1 (en) Lifting machine for industrial storage site, has crane mounted with respect to intermediate part around horizontal and transversal axes, and jack unit with end fixed to part remote from base part of frame along vertical direction
CA2457875C (en) Motor-driven winch
EP0063792B1 (en) Driving device to obtain a progressive bilateral movement for an object guided on rectilinear rails
FR2507550A1 (en) Rotatable platform for load wagon - has coaxial wheels on chassis with housing for drive motors between
FR2565950A1 (en) Tower crane pivoting at the top
FR3083695A1 (en) LIFTING COLUMN, ESPECIALLY FOR AN OPERATING TABLE
WO1991009766A1 (en) Mechanical conversion device of the double-crank type with variable angular offset of the cranks, and crank gear obtained with such device
EP3932847B1 (en) System for storing and pulling of a cable, in particular of a synthetic cable fitted on an offshore crane
EP4000968A1 (en) Improved rail-road rolling member
BE464845A (en)
FR2757441A1 (en) Robot load, e.g. probe, mobile in vertical plane
BE828203Q (en) EXCAVATOR ROTATING BRIDGE
FR1453682A (en) Tractor mower
BE501395A (en)
FR2610065A2 (en) Device for converting movement, in particular speed reduction gear
FR2607214A1 (en) Device for converting movement, in particular speed-reduction gear