BE541637A - - Google Patents

Info

Publication number
BE541637A
BE541637A BE541637DA BE541637A BE 541637 A BE541637 A BE 541637A BE 541637D A BE541637D A BE 541637DA BE 541637 A BE541637 A BE 541637A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
hopper
fuel
slide
downstream
conveyor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE541637A publication Critical patent/BE541637A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23KFEEDING FUEL TO COMBUSTION APPARATUS
    • F23K3/00Feeding or distributing of lump or pulverulent fuel to combustion apparatus
    • F23K3/10Under-feed arrangements
    • F23K3/12Under-feed arrangements feeding by piston

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Solid-Fuel Combustion (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative aux appa- reils destinés à la combustion de charbon et autres   combus-   tibles en morceaux relativement petits, par exemple d'un calibre compris entre cinq et trente mm. et notamment de combustibles gras, ces appareils étant utilisables en parti- culier pour le chauffage d'échangeurs thermiques de faible puissance tels que des chaudières de chauffage central. 



   On sait que l'utilisation des charbons les moins chers principalement les houilles grasses de petits calibres a toujours été limitée, notamment pour le chauffa- gedomestique, en raison des difficultés rencontrées pour réaliser une combustion régulière, complète et rationnelle. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



     L'obligation   d'assurer simultanément la combustion des matières volatiles et la progression régu- lière de la combustion au sein de la masse de charbon souvent agglutinée, n'est pratiquement pas réalisable actuellement dans les appareils de chauffage-les plus répandus prévus pour l'emploi des charbons maigres, anthra- cite ou coke; d'autre part les brûleurs utilisés dans l'in- dustrie pour l'emploi des charbons gras ne peuvent convenir facilement pour les appareils de faible puissance en raison de l'encombrement des installations. 



   L'invention a pour objet un appareil perfec- tionné de construction simple, peu encombrant, d'un entre- tien et d'une marche très faciles, permettant la combustion des charbons de petits calibres et principalement des char- bons gras ou flambante et utilisable en particulier pour le chauffage des échangeurs thermiques de faible puissance, et notamment des chaudières de chauffage central. 



   L'appareil suivant l'invention est caractérisé en ce qu'il comporte,' en combinaison avec un foyer qui comprend une chambre de précombustion avec orifice d'entrée du combustible destinée à distiller et cokéfier au moins en partie le combustible gras et,   à   la suite de cette cham- bre, une zone pourvue d'orifices d'entrée d'air de   combus-   tion pour achever de brûler le combustible ainsi cokéfié, un dispositif d'alimentation en combustible, formé d'une trémie contenant une réserve de combustible et d'un con- voyeur en communication, d'une part, avec cette trémie et, d'autre part,

   avec ledit orifice d'entrée de la chambre de précombustion pour faire passer progressivement le combus- tible de la trémie dans ladite chambre et faire progresser automatiquement le combustible au fur et à mesure de   sa.   cokéfaction de cette chambre vers la zone de fin de combus- tion. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Grâce à la distillation et cokéfaction ini- tiales du combustible gras, on facilite la combustion des matières volatiles et on évite que ce charbon ne s'agglu- tine dans la zone de combustion finale activée par les arrivées d'air. 



   L'expérience a montré qu'on obtenait ainsi une combustion parfaite des combustibles très gras conte- nant jusqu'à 38 % de produits distillables. 



   D'autres caractéristiques résulteront de la description qui va suivre. 



   Au dessin   annexé,   donné uniquement à titre d'exemple : - la Fig. 1 est une coupe verticale suivant la ligne 1-1 de laFig. 2 d'un appareil suivant   l'invention.   adapté dans le bas d'une chaudière de chauffage central; - la Fig. 2 est une vue en élévation de cet appareil' et de la partie inférieure de ladite chaudière,   -"la   Fig. 3 est une demi-coupe horizontale de la chaudière et une coupe horizontale de l'appareil suivant la ligne   3-3   de la   Fig.     1;   - la   Fig. 4   est une   demi-coupe   verticale   à   plus grande échelle de la partie supérieure du convoyeur du combustible. 



   Dans la desoription on désignera par sens amont-aval, le sens de déplacement du combustible de la trémie d'alimentation au foyer. 



   Suivant l'exemple d'exécution représenté, l'appareil selon l'invention est supposé adapté dans le bas d'une chaudière A de chauffage central. 



   Cet appareil comprend en combinaison un foyer B et un dispositif d'alimentation formé d'un convoyeur C et d'une trémie D contenant une réserve de combustible solide, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par exemple de charbon gras de petit carrbore, que le con- voyeur C fait passer progressivement, de cette trémie, au foyer   B,   
Ce foyer B qui, dans l'exemple représenté est combiné avec le bas de la chaudière A, comporte une chambre de précombustion I suivie d'une   one   de fin de combustion II. 



   La chambre de précombustion 1 est formée par la combinaison : - de la paroi pleine latérale verticale 16 (Fig. 3) de la chaudière (ou éventuellement d'une paroi autonome}, d'un arceau 2 en matière réfractaire formant la face amont de cette chambre et ménageant un orifice d'entrée 3 s'évasant de l'amont vers l'aval, - de la portion inférieure pleine, d'une première paroi 4 verticale latérale parallèle à la paroi 1 et des portions pleines d'une deuxième paroi 5, 
La paroi 4 est, en effet, pleine dans sa por- tion inférieure, tandis que grâce à des fentes 6 elle forme une première grille dans sa portion supérieure. 



   Quant à la paroi 5, qui s'étend entre les parois 1 et 4 elle comporte de a à b (Fig. 1) une première portion inférieure horizontale pleine, suivie d'une deuxiè- me portion intermédiaire   bc   également pleine qui   @'inllé-   chit vers le haut et d'une troisième portion supérieure cd      pourvue de fentes 7 et formant une deuxième grille. 



   La zone aval II de combustion complète est située au-dessus de la chambre de précombustion 7 et est délimitée par les.portions formant grilles des   @   Iir. 
 EMI4.1 
 



  4 et 5 et par une troisième grille 8 {:..g ) 6.i'(;v',-L sensiblement horizontalement dans. le 9rolc.ngaan.nt 1&1 de le denxiéae grilla a.& i ye,u du bozd B=;F:m 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 paroi verticale 4 du coté opposé à la chambre I de telle sorte que cette zone II de combustion finale déborde latéralement au-dessus de cette grille 8 par rapport à la chambre I de précombustion. 



   Cette troisième grille 8 est, comme connu en soi, montée oscillante et clavetée sur un axe horizontal 9 de telle sorte que cette grille 8 peut   tre   secouée de l'extérieur à l'aide d'un levier amovible engagé sur l'ex- trémité carrée de l'axe 9, cette extrémité étant accessible par une ouverture ménagée dans une plaque 10 et normalement obturée par un volet oscillant 11 (Fig.   2).   



   La convoyeur C comporte une coulisse ou couloir 12 de section transversale en forme d'U. Cette coulisse est fixée rigidement par son extrémité aval et par exemple à l'aide de cornières 13 soudées ou boulonnées sur la susdite plaque   10   qui est rapportée,   à   l'aide de boulons 14 et d'écroue 15, contre un cadre 16 destiné lui- même à être rapporté sur la chaudière ou autre ensemble auquel l'appareil est associé. La coulisse   18   est, en outre, supportée vers son extrémité amont par deux pieds-supports 17 destinés   à   reposer sur le sol. 



   Cette coulisse se prolonge vers l'aval, au- delà de la plaque la, à l'intérieur du foyer B, par ses deux flasques latéraux et surtout par un prolongement 18 de son fond. 



   A l'intérieur du couloir formé par la coulisse est mobile un ooulisseau 19 qui s'y déplace à frottement doux. Ce coulisseau 19, qui est lui-même de section trans- versale en forme d'U, comporte, 1 son extrémité aval, un premier bloc-poussoir 20, amont, fixé sur lui par des   point:   de soudure ou autrement. Un fer plat rigide 21 qui prooge le coulisseau dont il est solidaire porte également à son 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 extrémité un deuxième poussoir aval 22.Les doux   poussoirs   20 et 22 présentent une face aval verticale et une face ament oblique, de telle sorte que chacun   d'eux   a une forme de coin. 



   Au-dessus de chaque aile longitudinale laté- rale du coulisseau 19 est fixé sur la face interne du flasque latéral de la coulisse fixe 12, par soudure ou par boulons et écrous, un fer plat 23 d'épaisseur de préférence légèrement supérieure à l'épaisseur des ailes du coulisseau pour parachever le guidage de ce coulisseau dans la coulis- se et former en outre couvre-joints entre les parois laté- rales de la coulisse et du coulisseau. Une plaque transver- sale 24 ajustée, également fixée dans le coulisseau 12 par exemple par des vis vissées dans des trous taraudés dans l'épaisseur de cette plaque ferme l'extrémité   acnt   de la coulisse 12 tout en permettant grâce à deux échancrures 25 le libre mouvement du coulisseau 19 dans cette coulisse 12. 



   La trémie D en tôle mince comporte une por- tion 26, évasée vers le haut et formant récipient, et une portion inférieure 27 qui forme orifice de sortie et est emboîtée à l'intérieur de la coulisse 12 au-dessus des fers plats 23 et contre la plaque 24. La trémie est main- tenue dans la coulisse 12 par exemple par boulons et   écroa3   non représentés.

   Elle débouche dans cette coulisse par son fond qui est ouvert et situé très sensiblement au niveau des faces supérieures des fers 23 c'est-à-dire au-dessus des ailes du coulisseau 19 et par conséquent   à   une hauteur au-dessus du fond du coulisseau 19 supérieure on   @     @   égale à la plus forte épaisseur de coucha de   combat@ti@e   devant être transportée par le convoyeur C et, pour lé l'épaisseur de combustible   effectivement   sntraîés   @   coulisseau, il est prévu un registre 23 réglable,   @   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 centre la partie inférieure de la face aval de la trémie D contre laquelle il est maintenu par exemple par un boulon et un écrou à oreilles 30,

   le boulon traversant une lumière verticale 31 prati- quée dans le registre 28. Celui-ci a une largeur légèrement infé- rieure à la largeur interne du,coulisseau 19 de telle sorte qu'il peut s'engager sans frottement entre les deux ailes de celui-ci. 



   Entre la trémie D et la plaquette 10, la partie supérieure de la coulisse 12 est fermée par un couvercle 32 par exemple soudé à cette coulisse et à ladite plaque ou simplement maintenue par   éorous   et boulons. Dans ce couvercle 32 est pratiquée une ouverture 33 (Fig.1, 4) obturée par un volet 35 oscillant autour d'un axe 36 sur le couvercle. Une petite vis 37 permet de régler l'ouverture de ce volet. 



   Dans le fond de la coulisse 12 est ménagée une ouverture 38   (Fig.l)   qui permet le passage de   deux   pattes 39 soudées sous le cou-   lisseau   19. Ces deux pattes forment une chape percée pour le passage 
40 d'un   axe/qui   est retenu par deux goupilles 41 et sur lequel est articulée l'une des extrémités d'une bielle   42   articulée à son autre extrémité sur un plateau-manivelle 43. Ce dernier est relié par une goupille de sécurité calibrée 44 à l'arbre 45 d'un groupe moto-réducteur 46 qui est fixe sur un socle 47 dont le moteur 48 peut être relié à un secteur de distribution électrique par la fer- meture d'un interrupteur à main 49. 



   Un autre interrupteur en série 50 permet de régler les périodes de fonctionnement du groupe moto-réducteur 46 par l'un quelconque des dispositifs 51 de régualtion habituellement utilisés en matière de chauffage par foyer-brûleur (thermostat placé à la 
 EMI7.1 
 sortie du couloir 12, horions w rt.iiz: rzt par périodes r\''L '" ,>i cou.rmt etc...). 



  Enfin, il est f'rc\ .i . i J ,, ct z3 ua t8i1dr1c," 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 usuel 52 (Fig. 1) pourvu d'une porte 55 (Fig. 1, 2) arti- culée par une charnière 54 sur un axe vertical 55 et dans cette porte est prévue une ouverture 56 avec volet 57 articulé autour d'un axe 58 et susceptible d'être relie à la manière usuelle par une chaîne 59 au régulateur de la chaudière. 



   Le fonctionnement est le suivant :la trémie D étant remplie de combustible calibré, le moteur électri- que 48 est mis en marche par la fermeture de   l'interrupteur   de démarrage 49, l'interrupteur automatique 50 étant norma- lement fermé. A l'aide de l'écrou à oreilles 30 et du boulon 29 le long duquel coulisse la lumière verticale 31, on règle la position du registre 28 de manière que, le régime de circulation du charbon étant bien établi, le couloir constitué par la coulisse 12 ne se remplisse pas complètement. Le mouvement de va-et-vient du coulisseau 19 entraîne par frottement les grains de charbon vers l'aval au-delà de ce registre 28 contre lequel ils ont tendance à s'accumuler lors du mouvement de retour du coulisseau vers l'amont.

   Le poussoir 20, grâce à la pente douce de sa face amont, produit un mouvement de pelletage dans le char- bon ainsi accumulé contre le registre à chaque retour vers la droite (Fig. 1) du coulisseau et assure en définitive son avance vers le foyer B. 



   La plaque transversale   ajustée 84   s'oppose à toute sortie du charbon par l'extrémité amont du couloir et les fers plats 23 constituent, comme déjà précisé, des couvre-joints au-dessus des ailes du coulisseau 19 pour   empêcher   les fines particules du charbon de s'introduire entre la coulisse 12 et ce coulisseau. 



   Le déplacement du combustible vers l'aval est assuré par les poussoirs. Le combustible s'accumule ainsi 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 dans la chambre de précombustion I.   Ou   allume alcrs 
 EMI9.1 
 P ,...ide de déchets de bois un fou assez vif dans çt)1<i, chambre pour échauffer les réfractaires et le   combustible   
 EMI9.2 
 qui s'y trouve. l'a.ir nécessairo z, la combustion eut .fourni par l'ouverture 33 du couvercle 32 de la coulisse, cette ouverture étant réglée par lé volet 35 à l'aide de la vis 37, et par le volet 57 du cendrier. 



   Lorsque la température dans la chambre I de précombustion est suffisante, les matières volatiles s'en- flamment. On poursuit le chargement progressivement jusqu'à ce que le combustible recouvre entièrement les portions supérieures formant grilles des parois fixes 4 et 5 et la grille mobile 8. le régime de combustion est dès lors réalisé; on obtient dans la chambre 1 une distillation et clkéfac- tion tout au moins partielle. de la houille. Les matières volatiles qui se dégagent brûlent dans les zones I et II au sein de la masse plus ou moins cokéfiée qui poursuit et achève sa combustion sur les grilles. 



   Le débit du charbon est réglé, par tout ou rien, par le réglage du dispositif de régulation   51   qui agit sur l'interrupteur 50 du circuit d'alimentation du moteur 48 de manière que le combustible cokéfié brûlant sur les grilles dans la zone Il du foyer les recouvre tou- jours largement en constituant une couche qui pourra être d'autant plus épaisse que la granulométrie du coke obtenu sera plus importante. 
 EMI9.3 
 



  Ii'al1I!rJ lIe torche de la chaudière A "".-t obtenue à 1, aitic d t L i 41 ,ar usuel de cette ül,",&u.1P;."\' 1sBant eur l'ouer "I;' d..t volet 67 du cendrier p.> ? +  mermédiix-c df) ).. :.se L3, x r,octionnant a1n;,1, Il, .1)ore Etui )y J ü'w , 1 dans la oharr} À'FI 1;' 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
 EMI10.1 
 %1#ticn 1 est réglé soit une fois peur -1--.. ,r.1 par la vis 37 qui agit sur le   volet 55,     compte     terni   des caracté-   ristiques   du charbon   utilisas   de manière que les pièces réfractaires du foyer B demeurant constamment   en   tempéra- 
 EMI10.2 
 tare, soit proportionnellement l'allure par couplas de ce volet sur la chaîne 59. 



   Une admission d'air secondaire est   t@ujours   possible par le volet généralement placé sur le guelard des chaudières. 



   L'appareil suivant l'invention présente de nombreux avantages : - il est d'une fabrication très simple ne comportant qu'un minimum de pièces usinées; - il peut être adapté sur les petits échan- geurs thermiques et notamment sur les chaudières très répandues de chauffage central pour l'emploi des charbons gras ou flambants de petits calibres d'un prix très infé- rieur aux charbons maigres de moyens calibres couramment utilisés; - par ailleurs le procédé d'entraînement du. charbon sous la trémie D et dans un couloir   12   partielle- ment rempli élimine les risques de   coincement par   intro- duction accidentelle de corps étrangers dans la trémie D, ou de bourrage du charbon contre les parois du couloir 12 et offre la,possibilité d'employer des charbons très friables ;

   - en outre, la combustion fractionnée en cou- ches relativement minces et fréquemment travaillées tat dans la chambre de cokéfaction I que sur les   griller     p@acé@   en aval d'elle permet   d'@@@liser   le tirage naturel; 
 EMI10.3 
 - enfin l'eI111'-:)1 des charbons à forte -3 n v aa.: en matières volatiles s'allumant facilement,   supp@i@@     @   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 risques   d'arrêt   de la combustion, accidents fréquents aveo les charbons maigres et les chargements rapprochés permet- tent des réglages de combustion beaucoup plus faciles. 



   Naturellement l'invention n'est nullement limitée aux modes d'exécution représentés et décrits qui n'ont été choisis qu'à titre d'exemple. 



   On peut, en particulier, allonger le couloir la de transport en augmentant le nombre de poussoirs solidai- res du coulisseau lorsqu'il n'est pas possible d'approcher suffisamment du foyer B la trémie de stockage D. 



   On peut également remplacer le moteur élec- trique 48 par un moteur hydraulique, alimenté par le   réseau   de distribution ou une purge de la chaudière dans le cas d'installation à haute pression, attaquant directement le 
 EMI11.1 
 ooulisseau et commandé par une vanne dlectro-commandde agissant par étranglement ou par tout ou rien, 
On peut enfin remplacer la grille oscillante horizontale par une grille   inclinée,   constituant réserve      de cendres et mâchefers et comportant à sa partie inférieure un broyeur actionne ou non par le moteur-réducteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to apparatus intended for the combustion of coal and other fuels in relatively small pieces, for example of a size between five and thirty mm. and in particular fatty fuels, these devices being usable in particular for heating low power heat exchangers such as central heating boilers.



   It is known that the use of the cheapest coals, mainly small-sized fatty coal, has always been limited, especially for domestic heating, because of the difficulties encountered in achieving regular, complete and rational combustion.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



     The obligation to ensure simultaneously the combustion of volatile matter and the regular progression of combustion within the often agglutinated mass of coal, is practically not currently achievable in the most widespread heaters designed for use of lean coals, anthracite or coke; on the other hand, the burners used in industry for the use of fatty charcoals cannot easily be suitable for low-power appliances because of the size of the installations.



   The object of the invention is an improved apparatus of simple construction, not cumbersome, of very easy maintenance and operation, allowing the combustion of small caliber coals and mainly fatty or flaming coals and can be used in particular for heating low power heat exchangers, and in particular central heating boilers.



   The apparatus according to the invention is characterized in that it comprises, 'in combination with a hearth which comprises a precombustion chamber with a fuel inlet port intended to distill and coke at least in part the fatty fuel and, to following this chamber, a zone provided with combustion air inlet openings to complete the burning of the fuel thus coked, a fuel supply device, formed of a hopper containing a reserve of fuel. fuel and a conveyor in communication, on the one hand, with this hopper and, on the other hand,

   with said inlet port of the precombustion chamber to gradually pass the fuel from the hopper into said chamber and automatically advance the fuel as it is. coking of this chamber towards the end of combustion zone.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Thanks to the initial distillation and coking of the fatty fuel, the combustion of volatile matter is facilitated and this coal is prevented from agglutinating in the final combustion zone activated by the air inlets.



   Experience has shown that this achieves perfect combustion of very fatty fuels containing up to 38% of distillable products.



   Other characteristics will result from the description which follows.



   In the appended drawing, given only by way of example: FIG. 1 is a vertical section taken along line 1-1 of Fig. 2 of an apparatus according to the invention. suitable in the bottom of a central heating boiler; - Fig. 2 is an elevational view of this apparatus and of the lower part of said boiler, - "Fig. 3 is a horizontal half-section of the boiler and a horizontal section of the apparatus taken on line 3-3 of the same. Fig. 1; - Fig. 4 is a vertical half-section on a larger scale of the upper part of the fuel conveyor.



   In the description, the upstream-downstream direction will denote the direction of movement of the fuel from the feed hopper to the furnace.



   According to the exemplary embodiment shown, the apparatus according to the invention is assumed to be fitted at the bottom of a central heating boiler A.



   This apparatus comprises in combination a hearth B and a feed device formed of a conveyor C and a hopper D containing a reserve of solid fuel,

 <Desc / Clms Page number 4>

 for example greasy charcoal of small body, which the conveyor C gradually passes, from this hopper, to the hearth B,
This hearth B which, in the example shown is combined with the bottom of the boiler A, comprises a precombustion chamber I followed by an end of combustion II.



   The precombustion chamber 1 is formed by the combination of: - the solid vertical side wall 16 (Fig. 3) of the boiler (or possibly an independent wall}, a hoop 2 made of refractory material forming the upstream face of the boiler. this chamber and forming an inlet orifice 3 widening from upstream to downstream, - from the solid lower portion, from a first lateral vertical wall 4 parallel to the wall 1 and solid portions of a second wall 5,
The wall 4 is, in fact, solid in its lower portion, while thanks to slots 6 it forms a first grid in its upper portion.



   As for the wall 5, which extends between the walls 1 and 4, it comprises from a to b (Fig. 1) a first solid lower horizontal portion, followed by a second intermediate portion bc also solid which is included. - chit upwards and a third upper portion cd provided with slots 7 and forming a second grid.



   The downstream zone II of complete combustion is located above the precombustion chamber 7 and is delimited by the portions forming the grids of the @ Iir.
 EMI4.1
 



  4 and 5 and by a third grid 8 {: .. g) 6.i '(; v', - L substantially horizontally in. The 9rolc.ngaan.nt 1 & 1 of the denxiéae grilla a. & I ye, u of the bozd B =; F: m

 <Desc / Clms Page number 5>

 vertical wall 4 on the side opposite to chamber I such that this final combustion zone II projects laterally above this grate 8 with respect to the precombustion chamber I.



   This third grid 8 is, as known per se, mounted to oscillate and keyed on a horizontal axis 9 so that this grid 8 can be shaken from the outside using a removable lever engaged on the end. square of the axis 9, this end being accessible through an opening formed in a plate 10 and normally closed by an oscillating flap 11 (FIG. 2).



   The conveyor C has a slide or passage 12 of U-shaped cross section. This slide is rigidly fixed by its downstream end and for example using angles 13 welded or bolted to the aforesaid plate 10 which is attached, using bolts 14 and nut 15, against a frame 16 intended for it. - even to be attached to the boiler or other assembly to which the device is associated. The slide 18 is further supported towards its upstream end by two support feet 17 intended to rest on the ground.



   This slide is extended downstream, beyond the plate 1a, inside the hearth B, by its two lateral flanges and especially by an extension 18 of its bottom.



   Inside the corridor formed by the slide is movable an ooulisseur 19 which moves there with gentle friction. This slide 19, which itself has a U-shaped cross section, comprises, at its downstream end, a first upstream push-button 20, fixed on it by points: welding or otherwise. A rigid flat iron 21 which projects the slide to which it is integral also carries to its

 <Desc / Clms Page number 6>

 end a second downstream pusher 22. The soft pushers 20 and 22 have a vertical downstream face and an oblique face, so that each of them has a wedge shape.



   Above each lateral longitudinal wing of the slide 19 is fixed to the internal face of the lateral flange of the fixed slide 12, by welding or by bolts and nuts, a flat iron 23 of thickness preferably slightly greater than the thickness of the wings of the slide to complete the guiding of this slide in the slide and also form joint covers between the side walls of the slide and of the slide. An adjusted transverse plate 24, also fixed in the slide 12 for example by screws screwed into tapped holes in the thickness of this plate closes the acnt end of the slide 12 while allowing, thanks to two notches 25, the free movement of the slide 19 in this slide 12.



   The thin-sheet hopper D comprises a portion 26, flared upwards and forming a container, and a lower portion 27 which forms an outlet orifice and is fitted inside the slide 12 above the flat bars 23 and against the plate 24. The hopper is held in the slide 12, for example by bolts and ecroa3 not shown.

   It opens into this slide through its bottom which is open and located very substantially at the level of the upper faces of the irons 23, that is to say above the wings of the slide 19 and therefore at a height above the bottom of the upper slide 19 on @ @ equal to the greatest thickness of combat coucha @ ti @ e to be transported by the conveyor C and, for the thickness of the fuel actually entrained @ slide, an adjustable register 23 is provided, @

 <Desc / Clms Page number 7>

 centers the lower part of the downstream face of the hopper D against which it is held for example by a bolt and a wing nut 30,

   the bolt passing through a vertical slot 31 made in the register 28. The latter has a width slightly less than the internal width of the slider 19 so that it can engage without friction between the two wings of this one.



   Between the hopper D and the plate 10, the upper part of the slide 12 is closed by a cover 32, for example welded to this slide and to said plate or simply held by éorous and bolts. In this cover 32 is formed an opening 33 (Fig.1, 4) closed by a flap 35 oscillating about an axis 36 on the cover. A small screw 37 is used to adjust the opening of this shutter.



   In the bottom of the slide 12 is formed an opening 38 (Fig.l) which allows the passage of two tabs 39 welded under the slide 19. These two tabs form a pierced yoke for the passage.
40 of an axis / which is retained by two pins 41 and on which is articulated one of the ends of a connecting rod 42 articulated at its other end on a crank plate 43. The latter is connected by a calibrated safety pin 44 to the shaft 45 of a geared motor unit 46 which is fixed on a base 47, the motor 48 of which can be connected to an electrical distribution sector by closing a hand switch 49.



   Another switch in series 50 makes it possible to adjust the periods of operation of the geared motor unit 46 by any one of the regulation devices 51 usually used in heating by hearth-burner (thermostat placed at the
 EMI7.1
 exit from corridor 12, throws w rt.iiz: rzt by periods r \ '' L '",> i cou.rmt etc ...).



  Finally, it is f'rc \ .i. i J ,, ct z3 ua t8i1dr1c, "

 <Desc / Clms Page number 8>

 usual 52 (Fig. 1) provided with a door 55 (Fig. 1, 2) articulated by a hinge 54 on a vertical axis 55 and in this door is provided an opening 56 with flap 57 articulated around an axis 58 and capable of being connected in the usual way by a chain 59 to the boiler regulator.



   The operation is as follows: the hopper D being filled with calibrated fuel, the electric motor 48 is started by closing the start switch 49, the automatic switch 50 being normally closed. Using the wing nut 30 and the bolt 29 along which the vertical slot 31 slides, the position of the register 28 is adjusted so that, the circulation regime of the coal being well established, the passage formed by the slide 12 does not fill completely. The back-and-forth movement of the slide 19 drives the grains of coal downstream by friction beyond this register 28 against which they tend to accumulate during the return movement of the slide upstream.

   The pusher 20, thanks to the gentle slope of its upstream face, produces a shoveling movement in the carbon thus accumulated against the register on each return to the right (Fig. 1) of the slide and ultimately ensures its advance towards the bottom. focus B.



   The adjusted transverse plate 84 opposes any exit of the coal by the upstream end of the passage and the flat bars 23 constitute, as already specified, joint covers above the wings of the slide 19 to prevent the fine particles of the coal. to be introduced between the slide 12 and this slide.



   The fuel is moved downstream by the pushrods. Fuel accumulates in this way

 <Desc / Clms Page number 9>

 in the pre-combustion chamber I. Where alcrs ignites
 EMI9.1
 P, ... ide of wood waste a rather lively madman in çt) 1 <i, chamber for heating the refractories and the fuel
 EMI9.2
 that is there. the a.ir necessairo z, the combustion had .fourni by the opening 33 of the cover 32 of the slide, this opening being adjusted by the shutter 35 using the screw 37, and by the shutter 57 of the ashtray.



   When the temperature in the precombustion chamber I is sufficient, the volatiles ignite. The loading is continued progressively until the fuel completely covers the upper portions forming grids of the fixed walls 4 and 5 and the mobile grate 8. the combustion regime is therefore achieved; at least partial distillation and clkfaction is obtained in chamber 1. coal. The volatile materials which are released burn in zones I and II within the more or less coked mass which continues and completes its combustion on the grids.



   The flow rate of the coal is regulated, on all or nothing, by the adjustment of the regulating device 51 which acts on the switch 50 of the power supply circuit of the motor 48 so that the coked fuel burning on the grids in zone II of the hearth always covers them largely, constituting a layer which may be all the thicker the larger the particle size of the coke obtained.
 EMI9.3
 



  Ii'al1I! RJ the torch of the boiler A "". -T obtained at 1, aitic dt L i 41, usual ar of this ül, ", &u.1P;." \ '1sBant eur l'ouer "I; ' d..t flap 67 of the ashtray p.>? + mermédiix-c df)) ..: .se L3, xr, octionnant a1n;, 1, Il, .1) ore Etui) y J ü'w, 1 in the oharr} À'FI 1; '

 <Desc / Clms Page number 10>

 
 EMI10.1
 % 1 # ticn 1 is set either once scared -1-- .., r.1 by screw 37 which acts on shutter 55, tarnished account of the charac- teristics of the charcoal used so that the refractory parts of the hearth B constantly remaining in temperature
 EMI10.2
 tare, or proportionally the rate by couplas of this shutter on chain 59.



   Secondary air intake is always possible through the shutter generally placed on the boiler top.



   The apparatus according to the invention has many advantages: it is very simple to manufacture comprising only a minimum of machined parts; - it can be adapted on small heat exchangers and in particular on the very widespread central heating boilers for the use of fatty or flaming coals of small calibres at a price much lower than the lean coals of medium caliber commonly used ; - moreover the method of driving the. coal under the hopper D and in a partially filled passage 12 eliminates the risk of jamming by accidental introduction of foreign bodies into the hopper D, or of jamming of the coal against the walls of the passage 12 and offers the possibility of use very friable coals;

   - furthermore, the fractional combustion in relatively thin and frequently worked layers in the coking chamber I than on the grills p @ acé @ downstream of it allows @@@ to read the natural draft;
 EMI10.3
 - finally eI111 '- :) 1 strong coals -3 n v aa .: in volatile matter which ignites easily, supp @ i @@ @

 <Desc / Clms Page number 11>

 risks of stopping combustion, frequent accidents with lean coals and close loads make combustion adjustments much easier.



   Of course, the invention is in no way limited to the embodiments shown and described which have been chosen only by way of example.



   In particular, it is possible to lengthen the transport corridor 1a by increasing the number of pushers integral with the slide when it is not possible to bring the storage hopper D sufficiently close to the hearth B.



   The electric motor 48 can also be replaced by a hydraulic motor, supplied by the distribution network or by a boiler drain in the case of a high pressure installation, directly attacking the boiler.
 EMI11.1
 slider and controlled by an electro-control valve acting by throttling or all or nothing,
Finally, the horizontal oscillating grid can be replaced by an inclined grid, constituting an ash and clinker reserve and comprising at its lower part a crusher actuated or not by the motor-reducer.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. 1. - Appareil pour la combustion en particu- lier de combustibles gras, solides, se présentant en mer- ceaux de petits calibres, ledit appareil étant caractérisé en ce qu'il comporte avec un foyer qui comprend une chambre de précombustion avec orifice d'entrée du combustible destinée à distiller et cokéfier au moins en partie le combustible gras et, à la suite de cette chambre, une zone pourvue d'orifices d'entrée d'air de combustion pour achever de brûler le combustible ainsi ookéfié, un disposi- tif d'alimentation en combustible, formé d'une trémie contenant une réserve de combustible et d'un convoyeur en communication, d'une part, avec cette trémie et, d'autre part, 1. - Apparatus for the combustion in particular of fatty, solid fuels, in small caliber bundles, said apparatus being characterized in that it comprises a hearth which comprises a precombustion chamber with orifice of fuel inlet intended for distilling and coking at least in part the fatty fuel and, following this chamber, a zone provided with combustion air inlet openings to complete the burning of the fuel thus ookified, a device fuel supply tif, formed of a hopper containing a fuel reserve and a conveyor in communication, on the one hand, with this hopper and, on the other hand, avec ledit orifice d'entrée de la chambre de précom- bustion pour faire passer progressivement le combustible de la trémie dans ladite chambre et faire progresser auto- matiquement le'combustible au fur et à mesure de sa coké- faction de cette chambre vers la zone de fin de combustion. with said inlet of the precombustion chamber for gradually passing the fuel from the hopper into said chamber and automatically advancing the fuel as it is coked from this chamber to the zone end of combustion. 2. - Appareil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la chambre de précombustion et la zone de fin de combustion du foyer sont formées, au moins en partie, et respectivement, par des portions pleines et des portions ajourées formant grilles de parois communes cette chambre et à cette zone. 2. - Apparatus according to claim 1, characterized in that the precombustion chamber and the combustion end zone of the hearth are formed, at least in part, and respectively, by solid portions and perforated portions forming common wall grids this room and to this area. 3. - Appareil suivant la revendication 2, Caractérisé en ce que ledit foyer comporte une première paroi latérale verticale, formée d'une portion infériou@@ pleine qui constitue l'une des faces de ladite cham@@@ do précombustion et d'une portion supérieure qui est pourv@e d'orifices d'entrée d'air et forme une première grille, <Desc/Clms Page number 13> une pièce réfractaire en forme d'arceau adjaoente à l'un des barde verticaux de cette première paroi et ménapeant un orifice d'entrée qui diverge de l'amont vers l'aval et est destiné à être raccorda par son extrémité amont à l'orifice de sortie du convoyeur pour relier celui-ci à ladite chambre de précombustion, 3. - Apparatus according to claim 2, characterized in that said hearth comprises a first vertical side wall, formed of a full infériou portion which constitutes one of the faces of said precombustion chamber and of a upper portion which is provided with air inlet openings and forms a first grid, <Desc / Clms Page number 13> a refractory part in the form of an arch adjaoente to one of the vertical bards of this first wall and leaving an inlet orifice which diverges from upstream to downstream and is intended to be connected by its upstream end to the outlet of the conveyor to connect the latter to said precombustion chamber, et une deuxième paroi formée d'une première portion horizontale inférieure pleine qui s'étend sous ledit arceau et est raccordée au bord inférieur de la première paroi pour former le fond de la chambre de précombustion, d'une deuxième portion pleine' incurvée vers le haut pour former la face arrière de ladite chambre et d'une troisième portion supérieure perforée d'orifices d'entrée d'air et formant une deuxième grille au sommet et à l'arrière de ladite ohambre, ladite zone de fin de combustion étant déterminée au moine en partie par lesdites grilles. and a second wall formed of a first solid lower horizontal portion which extends under said arch and is connected to the lower edge of the first wall to form the bottom of the precombustion chamber, with a second solid portion curved towards the bottom. top to form the rear face of said chamber and of a third upper portion perforated with air inlet openings and forming a second grid at the top and at the rear of said chamber, said combustion end zone being determined to the monk partly by the aforementioned gates. 4. - Appareil suivant la revendication 3, carac- térisé en ce qu'une troisième grille oscillante est raccordée au bord supérieur de la première grille et s'étend latéralement sensiblement dans le prolongement de la deuxième grille. 4. - Apparatus according to claim 3, charac- terized in that a third oscillating grid is connected to the upper edge of the first grid and extends laterally substantially in the extension of the second grid. 5. - Appareil suivant la revendication 1, carao- térisé en,,ce que la trémie débouche au-dessus dudit con- voyeur par un orifice de sortie qui est ménagé dans son ,fond et par lequel le combustible tombe par gravité dans ledit convoyeur, cet orifice de sortie de la trémie étant disposé une hauteur au-dessus du fond du convoyeur supé- risue à la plus forte couche de combustible à transporter et il. est prévu, mobile le long de la surface transversale aval de ladite trémie, un registre réglable pénétrant dans le convoyeur pour régler l'épaisseur de la couche de com- bustible effectivement transportée par le conveyeur, <Desc/Clms Page number 14> 6. - Appareil suivant la revendication 5, caractérisé en ce que ledit convoyeur comporte en combi- naison : 5. - Apparatus according to claim 1, characterized in that the hopper opens out above said conveyor via an outlet orifice which is formed in its bottom and through which the fuel falls by gravity into said conveyor. , this outlet orifice of the hopper being disposed at a height above the bottom of the conveyor superior to the strongest layer of fuel to be transported and it. is provided, movable along the downstream transverse surface of said hopper, an adjustable register penetrating into the conveyor in order to adjust the thickness of the layer of fuel actually transported by the conveyor, <Desc / Clms Page number 14> 6. - Apparatus according to claim 5, characterized in that said conveyor comprises in combination: un couloir dans lequel débouche ledit orifice de sortie de la trémie, ce couloir étant fermé à son extrémité amont et ouvert à son extrémité aval de sortie, un coulisseau mobile dans ce couloir et pourvu d'au moins un poussoir porté par ce coulisseau et mobile dans ce couloir en aval dudit orifice de sortie de la trémie, un mécanisme moteur et des moyens de liaison entre ce méca- nisme et ce coulisseau pour animer celui-ci et son pous- soir d'un mouvement de va-et-vient dans ce couloir. a passage into which the said outlet orifice of the hopper emerges, this passage being closed at its upstream end and open at its downstream outlet end, a slide movable in this passage and provided with at least one pusher carried by this slide and movable in this passage downstream of said outlet orifice of the hopper, a motor mechanism and means of connection between this mechanism and this slide to animate the latter and its pusher with a back and forth movement in this hallway. 7. - Appareil suivant la revendication 6, caractérisé en ce que ledit couloir a une section transver- sale rectangulaire dont le dessus est raccordé à l'orifice de sortie de la trémie, et le coulisseau a une section transversale en forme d'U et est formé d'un fond et de deux ailes latérales, ce fond et ces ailes étant en contact de glissement avec les parois adjacentes du couloir et ce fond portant sur sa!face supérieure au moins un bossage formant ledit poussoir et dont la face aval active est perpendiculaire audit fond tandis que la face amont est oblique et ascendante de l'amont vers l'aval. 7. - Apparatus according to claim 6, characterized in that said passage has a rectangular cross section of which the top is connected to the outlet of the hopper, and the slide has a U-shaped cross section and is formed of a bottom and two side wings, this bottom and these wings being in sliding contact with the adjacent walls of the corridor and this bottom bearing on its upper face at least one boss forming said pusher and whose active downstream face is perpendicular to said bottom while the upstream face is oblique and ascending from upstream to downstream. 8. - Appareil suivant la revendication 7, caractérisé en ce que ledit coulisseau comporte deux pous- soirs en série, l'un légèrement en aval de l'orifice de sortie de la trémie et l'autre plus en aval à l'entrée de ladite chambre de précombustion. 8. - Apparatus according to claim 7, characterized in that said slide comprises two push-buttons in series, one slightly downstream of the outlet of the hopper and the other further downstream at the inlet of said precombustion chamber. 9. - Appareil suivant la revendicatif 7 EMI14.1 caractérisé en ce que les ailes du ce? i sses, iic..i hautes que les parois dj¯('6iltea du. couloir ec :=,,i c. parois sont fixera, j\lBtG au-dessus d&sdit3s ail;=, .., , éléments loni tI11iúa.Q.x destines à. J1i\\I.;I.' ldit ' , - <Desc/Clms Page number 15> taut en formant couvre-joints. 9. - Device according to claim 7 EMI14.1 characterized in that the wings of this? i sses, iic..i high than the walls dj¯ ('6iltea of. corridor ec: = ,, i c. walls are fixed, j \ lBtG above & sdit3s garlic; =, ..,, elements loni tI11iúa. Qx intended for. J1i \\ I.; I. 'Ldit', - <Desc / Clms Page number 15> taut by forming joint covers. 10. - Appareil suivant la revendioation 7, caractérisé en ce que le dessus du couloir comporte, en aval de la trémie, un orifice réglable d'entrée d'air. 10. - Apparatus according to revendioation 7, characterized in that the top of the passage comprises, downstream of the hopper, an adjustable air inlet orifice. 11.- Appareil suivant la revendication 7, caractérisé en ce que ledit mécanisme moteur comporte un arbre de sortie et ledit couloir comporte dans son fond une lumière longitudinale, le coulisseau étant pourvu d'un élément d'attache faisant saillie sous ce couloir à travers cette ouverture et lesdits moyens de liaison comprenant une bielle articulée par l'une de ses extrémités sur cet élément d'attache et une manivelle reliant l'autre extré- mité de cette bielle audit arbre de sortie du mécanisme moteur. 11.- Apparatus according to claim 7, characterized in that said motor mechanism comprises an output shaft and said passage comprises in its bottom a longitudinal slot, the slide being provided with an attachment element projecting under this passage through this opening and said connecting means comprising a connecting rod articulated by one of its ends on this fastening element and a crank connecting the other end of this connecting rod to said output shaft of the motor mechanism. 12. - Appareil en substance comme décrit et représenté au dessin. 12. - Apparatus substantially as described and shown in the drawing.
BE541637D BE541637A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE541637A true BE541637A (en)

Family

ID=170552

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE541637D BE541637A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE541637A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4989521A (en) Gravity fed pellet burner
EP2084454B1 (en) Boiler burner for solid fuels of the biomass or tyre type and boiler comprising such burner
CH621571A5 (en)
WO1988008502A1 (en) Boiler hearth
EP0630462B1 (en) Combustion apparatus using solid or solid/liquid fuels
BE541637A (en)
FR2547393A1 (en) COMBUSTION CHAMBER FOR SOLID FUELS
EP0248808A1 (en) Burner especially for burning biomass.
EP0249602A1 (en) Fireplace and chimney with a fireplace.
FR2461893A1 (en) Wood burning stove for hot water - houses water jacket with bottom opening for grid, and has half grid length baffle plate
EP0054004A1 (en) Multi fuel heater
EP2573462A1 (en) Heating system fired with individualised solid fuel elements
FR2508140A1 (en) Heating furnace using solid fuel - has twin superimposed vibrating grates to pass combustion products to ash pit
BE533140A (en)
BE385721A (en)
FR2580382A1 (en) Boiler, in particular for rich fuel, comprising a member for compressing the mass of coal being ignited on the grate
BE408693A (en)
HU221552B (en) Multifunction apparatus to fire solid agricultural and silvicultural byproducts, wastes by environmental way
BE460184A (en)
BE478332A (en)
BE547474A (en)
BE489065A (en)
BE639233A (en)
FR2504657A1 (en) Solid fuel boiler - has reciprocating piston to supply fresh fuel and remove ash
BE663667A (en)