BE489065A - - Google Patents

Info

Publication number
BE489065A
BE489065A BE489065DA BE489065A BE 489065 A BE489065 A BE 489065A BE 489065D A BE489065D A BE 489065DA BE 489065 A BE489065 A BE 489065A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
boiler
hearth
combustion
fuel
hopper
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE489065A publication Critical patent/BE489065A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24BDOMESTIC STOVES OR RANGES FOR SOLID FUELS; IMPLEMENTS FOR USE IN CONNECTION WITH STOVES OR RANGES
    • F24B13/00Details solely applicable to stoves or ranges burning solid fuels 
    • F24B13/04Arrangements for feeding solid fuel, e.g. hoppers 

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Solid-Fuel Combustion (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    PERFECTIONNERAIS   AUX FOYERS, TELS NOTAMMENT QUE CEUX POUR CHAUDIERES DE CHAUFFAGE   CENTRAL   ET   ANALOGUES.   



   L'invention est relative aux foyers, et concerne en particulier les foyers de chaudières, telles que led chaudières pour chauffage central,   notam-   ment ceux qui sont   organisés   pour brûler des combustibles solides de petits   calibra  s. 



   On sait que dans   ce 3   foyers, du combustible solide contenu dans une trémie est amené à se   répondre   par   gravit-;   sur une sôle, en un tas ou lit délimité par de;;;talus naturels, la combustion étant assurée en faisant passer dans ce tas ou lit de l'air puisé introduit dans le lit notamment par une tuyère noyée dans le combustible. 



   Au cours du fonctionnement de ces foyers il se forme généralement des mâchefers, en particulier un mâchefer entourant le tuyère, qui est éliminé pé-   riodiquement   peur rétablir le foyer dans ses conditions initiales de fonction- nement. Dans le principe, malgré une certaine tolérance, la gamme des combus- tibles utilisables, a jusqu'à présent été relativement limitée. 



   Il a déjà été proposé de faire   comprendre   à ces foyers un espace précédent la   suie, et   garni d'une grille mobile surmontant un cendrier, grille sur la- quelle on amène le ou les mâchefers lors des décrassages du foyer à   combusti-   ble de petit calibre, et où de poursuit, la combustion des éléments combustibles que ces mâchefers peuvent encore contenir, avantde les faire passer dans le cendrier. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Lorsque pour une raison quelconque le fonctionnement du foyer n'est pas   assuré   à l'aide de combustible de petit calibre et d'air pulsé sur la sole précitée, on peut brûler sur la dite grille un combustible solide de nature et de calibre   quelconques; l'air   de'combustion, puisé ou non, traversant la grille et le combustible qui s'y trouve pour la combustion de ce dernier. 



   La pratique a enseigné qu'il était désirable, et dans certains cas les 
 EMI2.1 
 conditions économiques imposent, de pouvoir utiliser dns un même foyer non seulement une gairme de combustibles solides très étendue, notamment quant au calibre, mais également des combustibles de nature différente, en particulier également des combustibles liquides, notamment du mazout. 



   L'invention a pour but surtout de satisfaire ces desiderata; elle a pour but   également   de satisfaire certains desiderata de montage et d'entretien des foyers du genre en question. 



   Elle pour objet un agencement de foyer apte à utiliser des combustibles solides d'une gamme étendue de calibrage pour le   fonationnement   soit sur sole 
 EMI2.2 
 à l'aide l'air pulsé,oit ur grille par Linge naturel ou air puisé, ainsi qu'à utiliser des combustibles liquides et notamment du mazout. 



  Elle a pour objet également une disposition de chaudière établie de telle façon qu'elle puisse être facilement accolée à une chrdière analogue, en r4u- ni.8s'-JnG d-ns un seul emplacement les élément;:; plus spécialement à nettoyer. 



   Un objet additionnel consiste   dans   une disposition de chaudière dans laquelle toutes les opérations de nettoyage peuvent être exécutées à partir d'une face, an particulier le   fées   avant de la chaudière. 
 EMI2.3 
 



  Selon une c0rctéri3tilue de l'invention, on fait comprendre à un foyer du genre en question des organe s -- sole, tuyère, trémie et, le cas échéent, 3i.:poi:if pour pulser l'air de combustion-- propres à permettre le fonctionne- ment -sur 801e l'aide de combustibles solides calibrés, l'ouverture de débit de 1.') trémie étant placée à un niveau relativement élevé du dessus de la sole, et   accompagnée   de   moyens   de réglage pour   modifier   dans de larges proportions l'importance du tas ou lit de ce combustible;

   des organes -- grille, cendrier-- pour le fonctionnement sur grille -- par tirage naturel ou air pulsé -- qui, en association avec les dits moyens de réglage, sont propres à permettre le dit fonctionnement à   l'aide   de combustible fourni automatiquement par la trémie 
 EMI2.4 
 et finalement d'une paru de organes - espace de combustion - spécifiquement propres à l'utilisation d'un combustible liquide et, d'autre part des organes cOl1.plér..lenr.",irea de ceux du foyer *  sole et 'LI grille pour isoler de la trémie 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   3.3 chambre   de combustion de ce foyer et en constituer un prolongement de l'espace de combustion précisé. 



   Selon une autre   caractéristique     de l'invention,   la sortie des gaz et fumées de la chambre de   combustion   du foyer s'effectue à la partie   supérieu-   re el'avant de cette chambre vers des carneaux juxtaposés au corps de la chaudière, les   dits     carneaux     s'étendant   d'avant en arrière et étant tous   accessible..;   à partir de l'avant et, le cas échéant, de l'arrière de la chaudière. 



   Selon une autre caractéristique encore de l'invention, tous les car- neaux   a   gaz et fumées peuvent, Être disposés d'une même côté de la chaudière. 



   D'autres caractéristiques   et     avantages   de l'invention ressortiront de la description plus détaillée qui va suivre le certains modes préférés de réalisation de foyer et de chaudière, donnés uniquement à titre d'exemples et illustrée plus ou moins schématiqueemnt par les dessins annexés sur   lesquels :    
Fig. I est une vue en élévation et coupe d'un foyer selon l'invention monté dans une chaudière du genre dit "pour chauffage central" ; 
Fig. 2 est une vue en élévation de   f:ce,   par l'arrière, de l'ensemble de la Fig. I; 
Fig. 3 est un plan en coupe, sensiblement selon 3 - 3 de la Fig. 2; 
Fig. 4 est une vue en élévation   latérale,   avec arrachement partiel, d'un carneau à gaz ou   fumées.   



   En référence aux dessins, et coût d'3bord   ux   Figs. 1 à 3, 1 désigne dans l'ensemble un corps ou enveloppe, dont trois des côtés verticaux au moins -- les faces avant et arrière et le côté en avant du plan de figure--, ainsi que le côté supérieur, sont à circulation et établis en double paroi. 



   Dîna le côté supérieur est formée une ouverture au dessus de laquelle est   aménagée   une   trémie à   combustible solide, 2, dont les côtés sont pro- longés vers le bas par   ds     portion.;:)   du côté supérieur du corps I, ces côtés de la trémie convergents versun orifice 3 de communication avec la chambre de   combustion 4-   du foyer. 



   Dans cette   chambre 4-     est   aménagée une sole 5 dont la portion avant 6 est notablement relevée et de préférence établie creuse, et pourvue d'une circulation   d'eu,   Le portion arrière de cette sole est formée par un élé- ment indépendant 7, facilement amovible, que l'on peut constituer par un organe quelconque approprié, comme une dalle réfractaire, ou une plaque 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 métallique, en particulier reposant sur la portion 6 et le côté arrière 8 du copps I. 



   Au dessus de la sole 5 est disposée une tuyère 9 à circulation, et raccordée pour cette dernière à la double paroi du côté 8. La tuyère 9 est pourvue d'un   onal   10 pour   l'air   de combustion, ce canal se prolongeant à travers le côté 8 par un passage II   communiquant   avec une boîte 12 fixée extérieurement sur le dit côté, et dans laquelle débite un ventilateur 13 actionné par exemple par un moteur électrique   14   lorsque l'air de combustion est soufflé. Si l'air de combustion nécessaire était introduit par une   dépression   de cheminée suffisante ou par tirage induit, les ventilateurs 13 et moteur 14 seraient supprimé -; ou installés dans le carneau de cheminée. respectivement.

   Comme le montre la Fig. 2, le groupe moteur-ventilateur est articulé sur un axe fixe 15 en réalisant ainsi un montage facilement amovible. 



   En avant de la sole 5 est montée, basculante autour d'un arbre 16 commandé par un levier 17, une grille 18 surmontant une chambre de cendrier 19 fermée par une porte 20 dans laquelle est aménagée un registre réglable de tirage (non représenté). De l'air   .,ou.   pression peut être amené, à partir de la'boîte 12, dans   la   chambre 19, par exemple par une canalisa- tion telle que I9a. 



   Sur et dans le côté arrière 8 est encore monté un mécanisme d'un genre connu pour l'évacuation des mâchefers qui peuvent se former lors de la com- bustion sur sole, ce mécanisme comprenant deux pistons 21 traversant des ouvertures de guidage du côté 8, pratiquées de part et d'autre de la tuyère 9, et actionnées par des bielles 22 d'une part engagées par des fentes 23 sur desexes diamétraux 24 des cylindres et d'autre part rendues solidai- res en rotation d'un arbre 25 tourillonnant dans des consoles fixes 26, et sur lequel estmonté un levier latéral 27.

   L'agencement est tel que l'oscillation du levier   f-=it   pénétrer et retire de la chambre de combustion 4, parallèlement à la tuyère 9, les   pilons   21, l'avance des pistons entrai nant en avant etrepoussant par dessus le nez 6 de la sole 5, les mâchefers ,lui peuvent se former autour de la tuyère lors du fonctionnement sur sôle a   l'aide     d'air   puisé. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La chambre de combustion 4 est pourvue dans se portion supérieure avant, d'une ouverture de départ latérale 28, qui peut être prévue d'un ou des deux côtés du foyer. Ceute ou ces ouvertures forcent des communications avec un ou de multiples ormeaux à gaz et ou fumées dont il sera question par après 
En dessous de la sôle 5 est aménagé un espace 29, qui sera de préférence garni de réfractaire et qui force un   espaee   de combustion pour un brûleur à combustible liquide,   pr   exemple un brûleur à mazout, que l'on a figuré en 30 sous forme d'une groupe-brûleur autonome, mais qui pourrait naturellement être différent, le brûleur en lui-même ne faisant pas, au surplus, partie de   l'invention.   



   Bien que l'agencement pourrait être différent, dans l'exemple, seul l'a- jutage 31 du brûleur pénètre dans l'espace 29, par une ouverture 32 pratiquée dans le côté 8, cette ouverture pouvant ou non être obturée par un couvercle lorsque l'utilisation d'un combustible liquide n'est pas désiré ou que le brûleur 30 n'est pas en service. 



   Pour compléter le foyer on aménage dans l'orifice 3 de communication de la trémie 2 avec le chambre de combustion 4, un registre vertical tel que 33 coopérant au moins avec le côté avant, de l'orifice -- et éventuellement avec ses deux côtés latéraux --, et capable de modifier dans une mesure éten- due la   grandeur   du passage subsistant entre ce ou ces côtés et la face exté- rieure de la   cuyère   9.

   Pareil registre peut être constitué par une ou une série de plaques, et bon réglage de position peut s'effectuer de toute maniè- re appropriée, soit par des organes de fixation l'assujettissant aux côtés de l'orifice 3 dans la position voulue de réglage, soit à l'aide d'un   mécanis   me   interconnecté   d'une part avec le registre 33 et d'autre part avec un orga- ne   d   manoeuvre extérieur. Pour la simplicité et la clarté de l'illustration, pareil mécanisme n'a pas été représenté. 



   Dans le même orifice 3 est encore aménagé un obturateur en principe ho-   rizontal,   mobile, 34, propre à fermer le dit orifice pour isoler   la   chambre de combustion 4 de la trémie 2.   Ce   obturateur peut être constitué de maniè- re quelconque appropriée, par exemple par ure plaque reposant dans l'orifice 3, ou y engagée par glissement a travers une fente d'un des côtés du dit ori- fice, par exemple le côté 8 du corps I. 



   De l'air secondaire de combustion venant de la boite   12,   par exemple par 35a, Fig.   2 .,   peut   être   amené dans la chambre de combustion 4, en tout en- droit ou endroits désirés, et avantageusement, comme représenté en 35, au 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 voisinage du bord inférieur et antérieur de l'orifice 3. 



   Finalement,, un régulateur de   tirage, tel   le clapet 36, est monté dans le cerneau de départ de la cheminée. 



   Le foyer, tel qu'ila été jusqu'à présent décrit, peut fonctionner 
 EMI6.1 
 de l'une ou l'autre des k3.nièresci-<?,près. 



   Fonctionnement sur   sole -     On   se bornera à la description de la marche vent soufflé, la marche à tirage induit ou naturel suffisant étant sen- 
 EMI6.2 
 siblement 1 ê même, sauf que le régulateur de tirage 36 dfeoit être convena- blementréglé ou éventuellement bloqué. 



   La sole 5 étant   complétée -   l'organe 7 étant en place -, et la trémie 
 EMI6.3 
 2 ét2nG chargée d'un combustible solide de calibre sensiblement uniforme, d-3.na une gamme allant du 5 - 10 m/m au z0 - 50 m/m, l'obturateur 34 est ouvert et le registre 33 est réglé suivant le calibre du combustible utili- sé, de manière à former sur la sole 5 un lit de   volume   d'autant plus grand que le calibre du combustible est plus important. 



   Le groupe   moteur- ventilateur   13 - 14 est alors mis en marche, les 
 EMI6.4 
 flammes s'élevant du lit d-in.3 la chambre de combustion gagnant la ou les   sorties   28 pour ae rendre dan   le      car ne  aux   de la chaudière dont il sera 
 EMI6.5 
 question plus loin, et de 1 & 1 cheminée. 



    Lorsque   la combustion   s'est   poursuivie pendent un temps plus ou 
 EMI6.6 
 moins long et iu'ux mâchefer de nature à gêner cette combustion s'est for- mé putour de la tuyère, le ventilateur eau ou non arrêté, et le levier 27 est actionné pour déplacer les pistons 21 en avant dans la chambre de combustion et repousser le diu cacheter, par dessus le nez 6, sur la grille 18 où li combustion des matières encore combustibles qu'il peut éventuelle- ment contenir peut se poursuivre v?nt qu'il :ne soit envoyé au cendrier p<3.r basculement de lez, grille 18, tandis que, les pistons 21 étant ramenés en arrière, le lit de combustible se reforme bur la sôle 5 et   1   combustion peut reprendre et se poursuivre pour une nouvelle période de temps plus ou 
 EMI6.7 
 moinô étendue. 



  Fonctionnement sur grille - Le trémie étant chargée de combustible (et le ré6uleur 36 éventuellement débloqué et réglé), le registre 33 est b;ylené 3,=,n., une position d'ouverture telle que le combustible de la trémie forme non seulement un lit   sur   la sole 5, mais déborde le bord antérieur de cette sole pour se   répondre   sur la grille 18, où la combustion peut 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
J'effectuer par tirage naturel et éventuellement par air pulsé, d'une manière suffisamment connue pour ne pas nécessiter plus ample description.

   Le combus- tion qui se poursuit sur la grilla 18 ne gagne pas le combustible occupant la   sole 5   en raison de la position de la ou des ouvertures 28, le lit de la sole délimitant par l'arrière l'espace de combustion surmontant la grille 18 et   alimentant a   mesure le lit   reposant     sur   cette grille. 



   Fonctionnement au combustible   liquide -   La trémie 2 étant ou non vide de combustible solide, l'obturateur 34 est fermé et la sole 3 est débarrassée du combustible et des résidus de combustion qui peuvent l'occuper. Le partie 7   - de   la sôle 5, est enlevée ou écartée, de manière à découvrir l'ouverture de   communication   entre l'espace de combustion 29 et la chambre de combustion 4. 



   Le régulateur de tirage 36 est convenablement ajusté pour satisfaire aux conditions   de     la   combustion à l'aide du   combustible   liquide considéré, et le brûleur 30 - 31 est nis en marche. Les flammes issues de ce brûleur, se déve-   loppent   dans l'espace 29 et la chambre de   combustion   4, et gagnent de là les ouvertures de sortie 28. 



   Pour reprendre le fonctionnement soit sur sole, soit sur grille, il suffit naturellement darrêter le brûleur 30-31, de rétablir l'intégrité de la sole 5 et de procéder aux opérations   précédemment   décrites. 



   En se référant à nouveau aux dessins, en sortant de le chambre de combus- tion 4, les flammes et, ou fumées, se rendent dans des carneaux 37 constitués,   .comme   le montre le mieux la Fig. 4, par une série de passages plus ou moins horizontaux ménagés par des chicanes 38 formant un trajet sinueux entre une entrée supérieure 39 et une sortie inférieure 40. Un carneau de ce genre est   disposé   de chaque côté d'une   chambre     d'eau   41 ménagée entre deux parois planes 
42 et reliée au dessus et en   dessous,   par des tubulures 43, à des collecteurs 
44 et 45, fixés d'un même côté, par une extrémité, à une double paroi à circu-   lation   lu corps I, et, comme représenté, au côté 8 de ce corps.

   Dans les cham- bres d'eau 41 sont ménagés des passages transversaux, correspondant entre eux et aux entrées 39 des carneaux ainsi qu'aux sorties 28 de la chambre de combus- tion 4. 



   Un ou deux carneaux 37 et une chambre d'eau 41 formant un élément, et un nombre plus ou moins important d'éléments sont juxtaposés l'un à l'autre et à un corps I pour constituer une   chaudière   d'une capacité de chauffe donnée, tou- tes les sorties 40 des carneaux 37 débouchant   dans   un même conduit 46 de départ vers la cheminée. Les figures 2 et 3 montrent certains éléments constitués 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 d'un carne au 37 et d'une chambre d'eau   41,   et d'autres d'une chambre   d'eau   41 et de deux   carneaux   37. Lorsque cette dernière disposition est adoptée, une plaque 47 ferme le carneau extérieur 37 de l'élément le plus extérieur. 



   Dans la réalisation de chaudière représentée, de semblables éléments n'ont été prévus que d'un seul côté   latéral   du corps I, mais il est bien entendu lue l'on pourrait   également   en prévoir du côté latéral opposé. 



   La disposition asymétrique illustrée présente   l'avantage   de permettre l'accolement facile de deux chaudières lorsqu'il est désirable de modifier dans une large mesure la   capacité   de chauffe d'une installation et évite également les difficultés de raccordement des deux chaudières sur un conduit unique de cheminée. 



   D'autre part, moyennant des bouchons ou couvercles tels que 48 convena-   blement   disposés d'un côté, et notamment sur la face avant de la chaudière, tous les conduits ou passages des carneaux 37 sont facilement accessibles pour leur nettoyage. 



   Bien entendu la disposition décrite des carneaux 37 n'est qu'exemplative et l'on pourrait s'en écarter sans pour celé sortir des limites de l'inven- tion. 



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    IMPROVE FOR FIREPLACES, SUCH AS THOSE FOR CENTRAL HEATING BOILERS AND SIMILAR.



   The invention relates to hearths, and relates in particular to boiler hearths, such as central heating boilers, in particular those which are organized to burn solid fuels of small caliber.



   We know that in this 3 hearths, the solid fuel contained in a hopper is brought to respond by gravity; on a plinth, in a heap or bed delimited by natural embankments, combustion being ensured by passing through this heap or bed pulsed air introduced into the bed, in particular through a nozzle embedded in the fuel.



   During the operation of these hearths, bottom ash generally forms, in particular a clinker surrounding the nozzle, which is periodically removed in order to restore the stove to its initial operating conditions. In principle, despite a certain tolerance, the range of usable fuels has so far been relatively limited.



   It has already been proposed to make these hearths understand a space preceding the soot, and furnished with a mobile grid surmounting an ashtray, to which grate is brought the clinker (s) during the cleaning of the small-scale fuel hearth. caliber, and where to continue, the combustion of the fuel elements that these bottom ash may still contain, before passing them into the ashtray.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   When for some reason the operation of the fireplace is not ensured using small caliber fuel and air blown on the aforementioned floor, it is possible to burn on said grate a solid fuel of any nature and size; the combustion air, drawn or not, passing through the grate and the fuel therein for combustion of the latter.



   Practice has taught that it is desirable, and in some cases
 EMI2.1
 economic conditions require, to be able to use in the same hearth not only a very wide range of solid fuels, in particular as regards the caliber, but also fuels of different nature, in particular also liquid fuels, in particular fuel oil.



   The object of the invention is above all to satisfy these desiderata; it also aims to satisfy certain requirements for the assembly and maintenance of fireplaces of the type in question.



   Its object is a furnace arrangement suitable for using solid fuels with a wide range of calibration for the foundation either on hearth.
 EMI2.2
 using forced air, grilled by natural linen or forced air, as well as using liquid fuels and in particular fuel oil.



  It also relates to a boiler arrangement established in such a way that it can be easily attached to a similar chain, in r4u- ni.8s'-JnG in a single location the elements;:; more especially to clean.



   An additional object is a boiler arrangement in which all cleaning operations can be performed from one side, in particular the front of the boiler.
 EMI2.3
 



  According to a c0rctéri3tilue of the invention, a hearth of the type in question is made to understand s - sole, nozzle, hopper and, if applicable, 3i.:poi:if to pulsate the combustion air - clean to allow operation -on 801st using calibrated solid fuels, the flow opening of 1. ') hopper being placed at a relatively high level above the hearth, and accompanied by means of adjustment for modifying in large proportions the size of the pile or bed of this fuel;

   components - grid, ashtray - for operation on a grid - by natural draft or forced air - which, in association with said adjustment means, are suitable for allowing said operation using fuel supplied automatically through the hopper
 EMI2.4
 and finally of an appearance of organs - combustion space - specifically suitable for the use of a liquid fuel and, on the other hand of the organs cOl1.plér..lenr. ", irea of those of the hearth * sole and ' LI grid to isolate the hopper

 <Desc / Clms Page number 3>

   3.3 combustion chamber of this fireplace and constitute an extension of the combustion space specified.



   According to another characteristic of the invention, the outlet of the gases and fumes from the combustion chamber of the fireplace takes place at the upper part and the front of this chamber towards flues juxtaposed to the body of the boiler, the so-called flues. extending back and forth and all being accessible ..; from the front and, if applicable, the rear of the boiler.



   According to yet another characteristic of the invention, all the gas and smoke fireplaces can be placed on the same side of the boiler.



   Other characteristics and advantages of the invention will emerge from the more detailed description which will follow the certain preferred embodiments of the fireplace and the boiler, given only by way of examples and illustrated more or less schematically by the appended drawings in which :
Fig. I is a view in elevation and in section of a fireplace according to the invention mounted in a boiler of the type called "for central heating";
Fig. 2 is an elevational view of f: ce, from the rear, of the assembly of FIG. I;
Fig. 3 is a sectional plan, substantially along 3 - 3 of FIG. 2;
Fig. 4 is a side elevational view, partially cut away, of a gas or smoke flue.



   With reference to the drawings, and cost of Figs. 1 to 3, 1 designates on the whole a body or envelope, of which at least three of the vertical sides - the front and rear faces and the front side of the plane of the figure -, as well as the upper side, are circulating and established in double wall.



   Dîna the upper side is formed an opening above which is arranged a solid fuel hopper, 2, the sides of which are extended downwards in portions .; :) on the upper side of the body I, these sides of the hopper converging towards an orifice 3 for communication with the combustion chamber 4- of the fireplace.



   In this chamber 4- a sole 5 is arranged, the front portion 6 of which is notably raised and preferably established hollow, and provided with a circulation of eu. The rear portion of this sole is formed by an independent element 7, easily removable, which can be formed by any suitable member, such as a refractory slab, or a plate

 <Desc / Clms Page number 4>

 metallic, in particular resting on the portion 6 and the rear side 8 of the copps I.



   Above the sole 5 is arranged a circulating nozzle 9, and connected for the latter to the double wall on the side 8. The nozzle 9 is provided with an onal 10 for the combustion air, this channel extending through the side 8 by a passage II communicating with a box 12 fixed externally on the said side, and in which a fan 13 flows, for example actuated by an electric motor 14 when the combustion air is blown. If the necessary combustion air was introduced by a sufficient chimney depression or by induced draft, the fans 13 and motor 14 would be removed -; or installed in the chimney flue. respectively.

   As shown in Fig. 2, the motor-fan unit is articulated on a fixed axis 15, thus providing an easily removable assembly.



   In front of the sole 5 is mounted, tilting around a shaft 16 controlled by a lever 17, a grid 18 surmounting an ashtray chamber 19 closed by a door 20 in which is fitted an adjustable draft register (not shown). Air., Or. Pressure can be brought from box 12 into chamber 19, for example through a pipe such as I9a.



   On and in the rear side 8 is also mounted a mechanism of a known type for the evacuation of bottom ash which may form during combustion on hearth, this mechanism comprising two pistons 21 passing through guide openings on the side 8. , formed on either side of the nozzle 9, and actuated by connecting rods 22 on the one hand engaged by slots 23 on the diametrical exexes 24 of the cylinders and on the other hand made integral in rotation with a shaft 25 journaling in fixed consoles 26, and on which is mounted a side lever 27.

   The arrangement is such that the oscillation of the lever f- = it penetrates and removes from the combustion chamber 4, parallel to the nozzle 9, the pestles 21, the advance of the pistons entering forward and pushing back over the nose 6 of the sole 5, the bottom ash, it can form around the nozzle during operation on the platform using forced air.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The combustion chamber 4 is provided in its upper front portion, with a lateral outlet opening 28, which can be provided on one or both sides of the fireplace. Ceute or these openings force communications with one or more abalone gas and / or smoke which will be discussed later
Below the floor 5 is arranged a space 29, which will preferably be lined with refractory and which forces a combustion space for a liquid fuel burner, for example an oil burner, which has been shown at 30 as of an autonomous burner group, but which could naturally be different, the burner itself not forming, moreover, part of the invention.



   Although the arrangement could be different, in the example, only the nozzle 31 of the burner enters the space 29, through an opening 32 made in the side 8, this opening being able or not to be closed by a cover. when the use of liquid fuel is not desired or the burner 30 is not in service.



   To complete the hearth, a vertical register such as 33 cooperating at least with the front side of the orifice - and possibly with its two sides, is arranged in the orifice 3 for communication of the hopper 2 with the combustion chamber 4. lateral -, and capable of modifying to an extended extent the size of the passage remaining between this or these sides and the exterior face of the cuyere 9.

   Such a register can be formed by one or a series of plates, and good position adjustment can be carried out in any suitable manner, either by fasteners securing it to the sides of the orifice 3 in the desired position of adjustment, or using a mechanism interconnected on the one hand with register 33 and on the other hand with an external actuator. For simplicity and clarity of the illustration, such a mechanism has not been shown.



   In the same orifice 3 is also arranged a shutter which is in principle horizontal, movable, 34, capable of closing said orifice in order to isolate the combustion chamber 4 from the hopper 2. This shutter can be formed in any suitable manner, for example by a plate resting in the orifice 3, or engaged there by sliding through a slot in one of the sides of said orifice, for example side 8 of the body I.



   Secondary combustion air coming from box 12, for example via 35a, FIG. 2., Can be brought into the combustion chamber 4, at any desired location or places, and advantageously, as shown at 35, at

 <Desc / Clms Page number 6>

 near the lower and front edge of the orifice 3.



   Finally, a draft regulator, such as the valve 36, is mounted in the starting ring of the chimney.



   The fireplace, as it has been described so far, can operate
 EMI6.1
 of one or the other of k3.nièresci - <?, near.



   Operation on sole - We will limit ourselves to the description of the blown wind mode, the induced or natural draft mode sufficient being sensed.
 EMI6.2
 It is also the same, except that the draft regulator 36 must be suitably adjusted or possibly blocked.



   The sole 5 being completed - the member 7 being in place -, and the hopper
 EMI6.3
 2 ét2nG charged with a solid fuel of substantially uniform caliber, d-3.na a range going from 5 - 10 m / m to z0 - 50 m / m, the shutter 34 is open and the register 33 is adjusted according to the size of the fuel used, so as to form on the hearth 5 a bed of volume all the greater as the size of the fuel is greater.



   The motor-fan unit 13 - 14 is then started, the
 EMI6.4
 flames rising from the bed in. 3 the combustion chamber reaching the outlet (s) 28 to ae return to the boiler of the boiler where it will be
 EMI6.5
 question further, and of 1 & 1 chimney.



    When combustion has continued for a longer time or
 EMI6.6
 less long and iu'ux clinker likely to hinder this combustion formed around the nozzle, the water fan or not stopped, and the lever 27 is actuated to move the pistons 21 forward in the combustion chamber and push the diu seal, over the nose 6, on the grate 18 where the combustion of still combustible materials that it may possibly contain can continue if it: is not sent to the ashtray p <3.r tilting of lez, grid 18, while, the pistons 21 being brought back, the fuel bed is reformed in the hearth 5 and combustion can resume and continue for a new period of time more or
 EMI6.7
 less extended.



  Operation on grid - The hopper being loaded with fuel (and the regulator 36 possibly unlocked and adjusted), the register 33 is b; ylené 3, =, n., An open position such that the fuel in the hopper not only forms a bed on the hearth 5, but overflows the front edge of this hearth to meet on the grate 18, where combustion can

 <Desc / Clms Page number 7>

 
I perform by natural draft and possibly by forced air, in a manner sufficiently known not to require further description.

   The combustion which continues on the grate 18 does not reach the fuel occupying the hearth 5 due to the position of the opening (s) 28, the bed of the hearth delimiting from the rear the combustion space surmounting the grate. 18 and feeding a measure the bed resting on this grid.



   Operation with liquid fuel - The hopper 2 being empty or not of solid fuel, the shutter 34 is closed and the hearth 3 is freed of the fuel and of the combustion residues which may occupy it. Part 7 - of the sole 5, is removed or discarded, so as to discover the communication opening between the combustion space 29 and the combustion chamber 4.



   The draft regulator 36 is suitably adjusted to meet the conditions of combustion with the liquid fuel under consideration, and the burner 30-31 is turned on. The flames issuing from this burner develop in the space 29 and the combustion chamber 4, and from there gain the outlet openings 28.



   To resume operation either on the floor or on the grid, it is naturally sufficient to stop the burner 30-31, to restore the integrity of the sole 5 and to carry out the operations described above.



   Referring again to the drawings, on exiting the combustion chamber 4 the flames and / or smoke flow into flues 37 formed, as best shown in FIG. 4, by a series of more or less horizontal passages formed by baffles 38 forming a sinuous path between an upper inlet 39 and a lower outlet 40. A flue of this type is arranged on each side of a water chamber 41 provided between two flat walls
42 and connected above and below, by pipes 43, to collectors
44 and 45, attached on the same side, by one end, to a double wall circulating body I, and, as shown, to side 8 of this body.

   In the water chambers 41 are formed transverse passages, corresponding to each other and to the inlets 39 of the flues as well as to the outlets 28 of the combustion chamber 4.



   One or two flues 37 and a water chamber 41 forming an element, and a greater or lesser number of elements are juxtaposed to each other and to a body I to constitute a boiler with a heating capacity given, all the outlets 40 of the flues 37 opening into the same outlet duct 46 towards the chimney. Figures 2 and 3 show some elements made up of

 <Desc / Clms Page number 8>

 a flue at 37 and a water chamber 41, and others with a water chamber 41 and two flues 37. When the latter arrangement is adopted, a plate 47 closes the external flue 37 of the outermost element.



   In the embodiment of the boiler shown, similar elements have only been provided on one lateral side of the body I, but it is of course read that one could also provide for the opposite lateral side.



   The asymmetric arrangement illustrated has the advantage of allowing the easy coupling of two boilers when it is desirable to modify the heating capacity of an installation to a large extent and also avoids the difficulties of connecting the two boilers on a single duct. fireplace.



   On the other hand, by means of plugs or covers such as 48 suitably arranged on one side, and in particular on the front face of the boiler, all the conduits or passages of the flues 37 are easily accessible for cleaning.



   Of course, the arrangement described for the flues 37 is only exemplary and one could deviate from it without going beyond the limits of the invention.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

I - Perfectionnements aux foyers, tels notamment que ceux pour chaudiè- res de chauffage central et analogues, comprenant en association une sole et une tuyère alimentée en air pulsé, surmontées d'une trémie pour un combusti- ble solide calibré, fourni à la sole par gravité, une grille disposée en aval, eten contrebas de la sole, ainsi qu'une chambre de combustion surmontant ces soie et grille, lesquels perfectionnements consistent à disposer l'ouverture de débit de la trémie à un niveau relativement élevé au dessus de la sole et à l'équiper de moyens de réglage à longue course pour modifier dans de larges proportions 1 'importance du tas ou lit de combustible de la sole, I - Improvements to hearths, such as in particular those for central heating boilers and the like, comprising in association a hearth and a nozzle supplied with forced air, surmounted by a hopper for a calibrated solid fuel, supplied to the hearth by gravity, a grid arranged downstream, and below the sole, as well as a combustion chamber surmounting this silk and grid, which improvements consist in placing the flow opening of the hopper at a relatively high level above the sole and to equip it with long-stroke adjustment means for modifying in large proportions the size of the pile or bed of fuel in the sole, et lui per- mettra de déborder celle-ci et de se répandre sur la grille, tandis que l'on prévoit un espèce de combustion spécifiquement propre à l'utilisation d'un combustible liquide et des moyens, tels un obturateur pour l'ouverture de la trémie et une communication à -'organe de fermeture amovible entre cet espace de combustion et la dite chambre de combustion, pour constituer de la chambre de combustion du foyer à sole et à grille un prolongement du dit espace de combustion. <Desc/Clms Page number 9> and will allow it to overflow the latter and to spread over the grate, while a kind of combustion specific to the use of a liquid fuel and means, such as a shutter for the opening, is provided. of the hopper and a removable closure -'organic communication between this combustion space and said combustion chamber, to constitute the combustion chamber of the hearth and grate fireplace an extension of said combustion space. <Desc / Clms Page number 9> 2 - Un mode de réalisation des perfectionnements selon revendication 1, caractérisé en ce que l'espace de combustion est aménagé sous la sole du foyer a sole et grille, et la dite sole comprend une partie mobile et amovible pour forcer la communication entre les dits espace de combustion et la chambre de combustion. 2 - An embodiment of the improvements according to claim 1, characterized in that the combustion space is arranged under the hearth of the hearth with hearth and grate, and said hearth comprises a movable and removable part to force communication between said combustion space and combustion chamber. 3 - Un mode le réalisation selon/revendication I ou 2, caractérisé en ce que l'espace de combustion susdit comporte, notamment dans sa paroi arrière, une ouverture pour l'ajutage d'un brûleur, tel celui d'un appa- reil à mazout autonome. 3 - An embodiment according to claim I or 2, characterized in that the aforesaid combustion space comprises, in particular in its rear wall, an opening for the nozzle of a burner, such as that of an appliance. autonomous fuel oil. 4- Un mode de réalisation selon le revendication I ou 2 ou 3, carac- térisé en ce que l'ouverture de la trémie est pourvue d'un registre ver- ticalement mobile, régnant au moins sur la portion avant de son pourtour. 4. An embodiment according to claim I or 2 or 3, charac- terized in that the opening of the hopper is provided with a vertically movable register, prevailing at least over the front portion of its periphery. 5 - Un mode de réalisation selon l'une des revendications I à 4, dans lequel la sertie des gaz et fumées du foyer est prévue à la partie supérieure et antérieure de la chambre de combustion, d'un ou des deux cotés de cette chambre. 5 - An embodiment according to one of claims I to 4, wherein the setting of the gases and fumes of the fireplace is provided at the upper and front part of the combustion chamber, on one or both sides of this chamber . 6 - Une chaudière comportant un foyer selon l'une quelconque des revendications précédentes, et au, moins un carneau à flammes et, ou fu- niées accolé latéralement au corps de la chaudière, ce carneau comprenant des passager d'eau raccordés à des collecteurs supérieur et inférieur, raccordés eux mêmes à l'un des côtés, avant ou arrière, du corps de la chaudière. 6 - A boiler comprising a hearth according to any one of the preceding claims, and at least one flue with flames and / or smoke attached laterally to the body of the boiler, this flue comprising water passengers connected to collectors upper and lower, themselves connected to one of the sides, front or rear, of the boiler body. 7 - Une chaudière selon la revendication 6, dans laquelle chaque carneau à flammes et, ou fumées comporte des chicanes plus ou moins hori- zontales formant un trajet sinueux dont les tronçons sont accessibles @@partir d'ouvertures, fermées pr des bouchons ou couvercles, et formées d'un côté, arrière ou avant, du corps de le chaudière. 7 - A boiler according to claim 6, in which each flue with flames and / or smoke comprises more or less horizontal baffles forming a sinuous path, the sections of which are accessible from openings, closed by plugs or lids. , and formed on one side, rear or front, of the boiler body. 8 - Une chaudière selon les revendications 6 ou 7, dans laquelle une série de carneaux sont juxtaposés et accolés à l'un des côtés laté- raux du corps de la chaudière. 8. A boiler according to claims 6 or 7, in which a series of flues are juxtaposed and contiguous to one of the lateral sides of the body of the boiler. 9 - Une chaudière selon l'une quelconque des revendications 6, 7 ou 8, dns laquelle un groupe moteur-ventilateur est juxtaposé au côté ar- rière du corps de la chaudière, en particulier au groupe de carneaux à flammes et, ou fumées y associé. 9 - A boiler according to any one of claims 6, 7 or 8, in which a motor-fan group is juxtaposed to the rear side of the boiler body, in particular to the group of flames and / or smoke associated therewith. 10 - Une chaudière selon la revendication 9, dans laquelle le groupe moteur- ventilateur est monté à pivot sur un axe sensiblement normal au @ <Desc/Clms Page number 10> côté du corps de la chaudière auquel le groupe est juxtaposé. 10 - A boiler according to claim 9, wherein the motor-fan unit is pivotally mounted on an axis substantially normal to the @ <Desc / Clms Page number 10> side of the boiler body to which the group is juxtaposed. II - Une chaudière selon l'une des revendications 6 à 10, dans laquelle le carneau de départ, vers la cheminée est pourvu d'un régu- lateur de tirage. II - A boiler according to one of claims 6 to 10, wherein the outlet flue, towards the chimney, is provided with a draft regulator. 12 - Lea perfectionnements aux foyers du genre défini, en substan- ce comme décrit, ou ainsi que décrit en référence aux dessins annexés. 12 - The improvements to hearths of the type defined, in substance as described, or as described with reference to the accompanying drawings. 13 - Les foyers à combustible solide calibré et, ou à combustible liquide, en substance tels que décrits, ou ainsi que décrit en réfé- rence aux, ou comme représenté dans leb dessins annexés. 13 - Stoves with calibrated solid fuel and, or liquid fuel, substantially as described, or as described with reference to, or as shown in the accompanying drawings. 14 - Les chaudières, ntamment pour chauffage central, construites et agencées en substance comme décrit, ou ainsi que décrit en référen- ce eux, ou comme représenté dans les dessins annexés. 14 - Boilers, particularly for central heating, constructed and arranged in substance as described, or as described with reference to them, or as shown in the accompanying drawings.
BE489065D BE489065A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE489065A true BE489065A (en)

Family

ID=134114

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE489065D BE489065A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE489065A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1141607A (en) Boiler, particularly for heating system
EP0040557A1 (en) Heating device with a heat-recovery system
FI118823B (en) Combustion process and combustion device
EP0630462B1 (en) Combustion apparatus using solid or solid/liquid fuels
BE489065A (en)
FR2589988A1 (en) Solid-fuel boiler, in particular for wood
FR2535026A1 (en) Boiler using wood or other solid combustible materials
FR2527315A1 (en) Double hearth burner using solid fuel - has either one or both hearths operating according to heat required
FR2461893A1 (en) Wood burning stove for hot water - houses water jacket with bottom opening for grid, and has half grid length baffle plate
EP0011586B1 (en) Method and apparatus for heating using liquid fuel, the apparatus being also usable for burning solid fuel
EP0054004A1 (en) Multi fuel heater
FR2464432A1 (en) DEVICE FOR ENHANCING THE COMBUSTION EFFICIENCY OF SOLID FUEL BURNERS
BE439670A (en)
FR2581735A1 (en) Heating apparatus operating with a solid fuel, such as a boiler in particular for a central heating installation
FR2522114A1 (en) Boiler burning solid fuel - has heat exchanger and fuel loading chamber in column
BE1022829B1 (en) FIREPLACE WITH AIR COMPENSATION DEVICE
FR2544468A1 (en) Heating apparatus comprising a heat recuperator
EP0106832A2 (en) Heating apparatus convertible into a closed or open fire
BE501288A (en)
FR2458764A1 (en) Central heating boiler for volatile rich materials - has water jacket dividing flue into two parts and adjustable hot gases diversion
BE391136A (en)
BE505762A (en)
BE408693A (en)
BE397761A (en)
FR2504657A1 (en) Solid fuel boiler - has reciprocating piston to supply fresh fuel and remove ash