BE527255A - - Google Patents

Info

Publication number
BE527255A
BE527255A BE527255DA BE527255A BE 527255 A BE527255 A BE 527255A BE 527255D A BE527255D A BE 527255DA BE 527255 A BE527255 A BE 527255A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
piston
oil
level
compressor
cylinder
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE527255A publication Critical patent/BE527255A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16NLUBRICATING
    • F16N19/00Lubricant containers for use in lubricators or lubrication systems
    • F16N19/006Maintaining oil level

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Compressor (AREA)
  • Valves And Accessory Devices For Braking Systems (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  POMPE A HUILE POUR LE GRAISSAGE DE COMPRESSEURS ET AUTRES APPAREILS. 



   Il est souvent difficile, voire impossible, d'assurer une alimentation convenable en fluide lubrifiant de certains dispositifs et spécialement des compresseurs ou pompes utilisées sur diverses sortes de véhicules. 



   Ces difficultés proviennent : - soit de l'inaccessibilité du dispositif empêchant d'assurer un plein d'huile effectif; - soit de l'impossibilité de réaliser un circuit de lubrification en dérivation sur le carter du moteur lorsque celui-ci, par exemple, est graissé avec de l'huile détergente, alors que le compresseur doit être graissé avec une huile non détergente : - soit de la nécessité de modifier notablement les types d'appareils ou de compresseurs existant. 



   La présente invention due aux travaux de Monsieur Charles BAUDIN a pour objet un système de graissage de divers appareils tels que compresseurs ou autres qui est caractérisé essentiellement par un piston qui est disposé dans un cylindre solidaire dû ou relié au réservoir à lubrifiant l'alimentation de l'appareil (compresseur ou autre) en fluide lubrifiant se faisant sous l'action de ce piston par l'intermédiaire d'une tuyauterie aboutissant au carter de l'appareil en un point qui correspond au niveau normal de l'huile dans ce carter, le volume de cette tuyauterie au-dessus du niveau d'huile au repos étant inférieur au volume de la chambre du cylindre placée du côté de la face active du piston. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Le piston en question peut être commandé, soit par un dispositif de commande manuelle, soit par un système pneumatique. 



   Cette commande pneumatique peut être réalisée par exemple en utilisant la pression de l'air provenant du robinet de commande de frein. 



   D'autres caractéristiques et avantages de la présente invention apparaîtront au cours de la description qui va suivre et à l'examen du dessin annexé sur lequel on a représenté, schématiquement et à titre d'exemples seulement trois modes de réalisation de l'invention la figure 1 est une vue en coupe d'un dispositif de graissage pour compresseur double, conformément à l'invention ; et la figure 2 est une vue en perspective d'une variante dans laquelle le réservoir à lubrifiant est constitué par un bidon du commerce. 



   Si l'on considère tout d'abord la figure 1, on voit que le dispositif de graissage comporte un réservoir à lubrifiant 1 avec lequel fait corps un cylindre 2 dans lequel se déplace un piston 3 qui est sollicité, en position de repos, par un ressort 40 
Ce réservoir 1 communique avec le cylindre 2 par un orifice 5 à grand diamètre,, ledit orifice à grand diamètre pouvant d'ailleurs être remplacé par plusieurs orifices de diamètre plus faible. 



   Le cylindre 2 est relié au carter de compresseur 6 par une tubulure 7-7' sur le trajet de laquelle peut être incorporé, si on le désire, un tube de raccord 8, transparent (en matière plastique telle que celle connue dans le commerce sous le nom de "NYLON" ou autre). 



   Le tube 7' débouche en 9 dans le carter du compresseur 7, le bord inférieur de cet orifice 9 déterminant le niveau de l'huile dans le carter du compresseur. Le volume du tube   7-7'   depuis le point 9 où il débouche dans le carter du compresseur 6 jusqu'au point a représentant le niveau correspondant au niveau de l'huile dans le réservoir 1 doit être, bien entendu, inférieur au volume de la chambre du cylindre 2 dans lequel se trouve le ressort 4, de façon que lorsque l'huile a été chassée de cette chambre par le piston 3, elle puisse remplir tout le tuyau   7-7'   et venir déboucher dans le carter pour rétablir éventuellement le niveau d'huile dans celui-CI. 



   Pour commander le piston 3, deux moyens peuvent être prévus : - d'abord une commande manuelle au moyen d'un poussoir 10 passant, à travers un joint d'étanchéité Il.11 par le fond du cylindre 2 et - par ailleurs, une commande automatique au moyen d'une conduite 12 d'air comprimé venant par exemple du cylindre de freino 
Le fonctionnement du dispositif est le suivant : si l'on repousse le piston 3 vers la gauche, soit à l'aide de l'air comprimé venant de la tubulure 12 et provenant du robinet de commande de frein, soit avec le poussoir à main 10, l'huile contenue dans la capacité du cylindre 2 placé devant le piston 3, c'est-à-dire capacité dans laquelle se trouve le ressort 4, sera refoulée par le tube 7-7' dans le carter du compresseur 6. 



   Si le carter du compresseur est totalement vide, il suffira de quelques manoeuvres pour le remplir, mais ce cas ne se produira qu'avec un compresseur neuf, immédiatement après le montage et cela pourra être réalisé par le poussoir à main 10. 



   Une fois le niveau N atteint dans le carter du compresseur 6, toute manoeuvre supplémentaire de la pompe 2-3 ne fera qu'amener le niveau N au niveau N'. Ce niveau N' se maintiendra pendant toute la durée de l'enfoncement du piston 3, mais dès le retour de ce piston vers la droite, sous l'action de son ressort 4,, l'huile se trouvant en surplus dans le carter du 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 compresseur 6 sera réaspirée par la pompe et le niveau d'huile dans le com- presseur redeviendra normal. 



   Par la commande automatique au moyen de la commande de freins. chaque fois qu'on agira sur ceux-ci, on fera une petite injection d'huile dans le carter du compresseur, de sorte qu'on sera toujours assuré que le niveau N sera bien maintenue
Le ressort'4 peut être prévu, soit pour ramener simplement le piston 3 en position de repos, soit pour assurer le fonctionnement automa- tique pour une pression d'air déterminée à I, 2 ou 3 Kgs par exemple. 



   Dans la variante représentée sur la figure 2, on a supposé que le cylindre 2 et le réservoir contenant le lubrifiât étaient séparés, ce réservoir peut être constitué par un simple bidon d'huile du commerce 13, fixé et monté sur une partie de l'installation ou du véhicule au moyen de supports 140
Dans cette disposition, un tube 15 relie la pompe 2 au fond du bidon 13 dans lequel un orifice aura été percé et garni, par exemple d'un élément de tubulure 16, fileté extérieurement et maintenu en place au moyen de deux écrous 17 et 17' disposés de part et d'autre du fond du bidon 13. 



   Dans cette variante, on retrouve le poussoir à main 10 de la tubulure d'air comprimé 12 et le tube 7 qui est dirigé vers le carter de la machine à lubrifier. 



   Il est à remarquer que, dans son fonctionnement, même s'il est continu, le dispositif selon l'invention régularise automatiquement le niveau d'huile qui ne peut jamais dépasser la cote admise. 



   Dans ce qui précède, on a décrite à titre d'exemple seulement, quelques variantes de réalisation, on pourrait évidemment en concevoir d'autres qui rentreraient dans le cadre de l'invention. 



   REVENDICATIONS. 



   ---------------
1 ) Système de graissage de divers appareils tels que compresseurs ou autrescaractérisé par le fait qu'il comporte un piston qui est disposé dans un cylindre solidaire du ou relié au réservoir à lubrifiant, l'alimentation de l'appareil en fluide lubrifiant se faisant sous l'action de ce piston par l'intermédiaire d'une tuyauterie aboutissant au carter de l'appareil (compresseur ou autre) en un point qui correspond au niveau normal de l'huile dans ce carter, le volume de cette tuyauterie au-dessus du niveau d'huile au repos étant inférieur au volume de la chambre du cylindre placée du côté de la face active du piston.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  OIL PUMP FOR LUBRICATING COMPRESSORS AND OTHER DEVICES.



   It is often difficult, if not impossible, to ensure a suitable supply of lubricating fluid to certain devices and especially compressors or pumps used on various kinds of vehicles.



   These difficulties arise from: - either the inaccessibility of the device preventing an effective filling of oil; - or the impossibility of creating a bypass lubrication circuit on the engine crankcase when the latter, for example, is lubricated with detergent oil, while the compressor must be lubricated with non-detergent oil: - or the need to significantly modify the types of existing devices or compressors.



   The present invention, due to the work of Mr. Charles BAUDIN, relates to a lubrication system for various devices such as compressors or others which is characterized essentially by a piston which is arranged in an integral cylinder due to or connected to the lubricant reservoir for the supply of the device (compressor or other) in lubricating fluid being made under the action of this piston through a pipe leading to the crankcase of the device at a point which corresponds to the normal level of oil in this crankcase , the volume of this pipe above the oil level at rest being less than the volume of the cylinder chamber placed on the side of the active face of the piston.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The piston in question can be controlled either by a manual control device or by a pneumatic system.



   This pneumatic control can be achieved for example by using the pressure of the air coming from the brake control valve.



   Other characteristics and advantages of the present invention will become apparent during the description which follows and on examination of the appended drawing in which only three embodiments of the invention have been shown, diagrammatically and by way of example. Figure 1 is a sectional view of a lubrication device for a double compressor, according to the invention; and FIG. 2 is a perspective view of a variant in which the lubricant reservoir consists of a commercial container.



   If we first consider Figure 1, we see that the lubricating device comprises a lubricant reservoir 1 with which is integral a cylinder 2 in which moves a piston 3 which is biased, in the rest position, by a spring 40
This reservoir 1 communicates with the cylinder 2 via an orifice 5 of large diameter ,, said orifice of large diameter can moreover be replaced by several orifices of smaller diameter.



   The cylinder 2 is connected to the compressor housing 6 by a pipe 7-7 'on the path of which can be incorporated, if desired, a connecting tube 8, transparent (plastic such as that known commercially under the name of "NYLON" or other).



   The tube 7 'opens at 9 into the compressor housing 7, the lower edge of this orifice 9 determining the level of the oil in the compressor housing. The volume of tube 7-7 'from point 9 where it opens into the compressor housing 6 to point a representing the level corresponding to the level of oil in tank 1 must, of course, be less than the volume of the chamber of the cylinder 2 in which the spring 4 is located, so that when the oil has been forced out of this chamber by the piston 3, it can fill all the pipe 7-7 'and come out into the crankcase to possibly restore the oil level in it.



   To control the piston 3, two means can be provided: - first a manual control by means of a push-button 10 passing through a seal II.11 through the bottom of the cylinder 2 and - moreover, a automatic control by means of a line 12 of compressed air coming for example from the brake cylinder
The operation of the device is as follows: if the piston 3 is pushed to the left, either with the compressed air coming from the pipe 12 and coming from the brake control valve, or with the hand pushbutton 10, the oil contained in the capacity of cylinder 2 placed in front of piston 3, i.e. the capacity in which spring 4 is located, will be forced through tube 7-7 'into the compressor housing 6.



   If the compressor crankcase is completely empty, it will only take a few maneuvers to fill it, but this will only happen with a new compressor, immediately after assembly and this can be done by hand lifter 10.



   Once the level N has been reached in the casing of compressor 6, any additional operation of pump 2-3 will only bring level N to level N '. This level N 'will be maintained throughout the duration of the depression of the piston 3, but as soon as this piston returns to the right, under the action of its spring 4, the excess oil in the crankcase of the

 <Desc / Clms Page number 3>

 compressor 6 will be sucked back by the pump and the oil level in the compressor will return to normal.



   By automatic control by means of the brake control. each time we act on these, we will make a small injection of oil in the compressor crankcase, so that we will always be assured that the level N will be maintained.
The spring '4 can be provided either to simply return the piston 3 to the rest position, or to ensure automatic operation for an air pressure determined at I, 2 or 3 kg for example.



   In the variant shown in Figure 2, it is assumed that the cylinder 2 and the reservoir containing the lubricate were separated, this reservoir can be constituted by a simple commercial oil container 13, fixed and mounted on a part of the installation or vehicle by means of supports 140
In this arrangement, a tube 15 connects the pump 2 to the bottom of the container 13 in which an orifice has been drilled and lined, for example with a tubing element 16, externally threaded and held in place by means of two nuts 17 and 17 'arranged on either side of the bottom of the container 13.



   In this variant, we find the hand pusher 10 of the compressed air pipe 12 and the tube 7 which is directed towards the casing of the lubricating machine.



   It should be noted that, in its operation, even if it is continuous, the device according to the invention automatically regulates the oil level which can never exceed the permitted level.



   In the foregoing, a few variant embodiments have been described by way of example only, others could obviously be designed which would come within the scope of the invention.



   CLAIMS.



   ---------------
1) System for lubricating various devices such as compressors or others characterized by the fact that it comprises a piston which is arranged in a cylinder integral with or connected to the lubricant reservoir, the supply of lubricating fluid to the device being carried out under the action of this piston via a pipe leading to the casing of the device (compressor or other) at a point which corresponds to the normal level of oil in this casing, the volume of this pipe above the oil level at rest being less than the volume of the cylinder chamber placed on the side of the active face of the piston.


    

Claims (1)

2 ) Système de graissage selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le piston peut être commandé, soit par un dispositif de commande manuelle, soit par un système pneumatique. 2) A lubrication system according to claim 1, characterized in that the piston can be controlled either by a manual control device or by a pneumatic system. 3 ) Système de graissage selon la revendication 2, caractérisé par le fait que la commande pneumatique dudit piston peut être réalisée grâce à la pression de l'air provenant du robinet de commande de frein. En annexe 2 dessinso 3) A lubrication system according to claim 2, characterized in that the pneumatic control of said piston can be achieved by means of the air pressure coming from the brake control valve. In appendix 2 drawings
BE527255D BE527255A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE527255A true BE527255A (en)

Family

ID=160982

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE527255D BE527255A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE527255A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2805027A3 (en) AXLE BEARING LUBRICATION DEVICE
FR2616895A1 (en) SUCTION BATTERY EQUIPPED WITH A SLIDE VALVE, DESIGNED TO REMOVE A-CUPS FROM SUCTION BY REFRIGERANT LIQUID
EP0376815B1 (en) Pump for dosing small amounts, especially for the lubrication of two-stroke engines
FR2492473A1 (en) COMPENSATING MEMBRANE PUMP IN HYDRAULIC CONTROL CHAMBER
BE527255A (en)
FR2500578A1 (en) DUAL-FUNCTION NOZZLE FOR OIL FOG BACKUP LUBRICATION
FR2589968A1 (en) Device for greasing a shaft control of a motor vehicle
EP4326976A1 (en) Fuel supply system for an aircraft engine
FR2468734A1 (en) INSTALLATION FOR AUTOMATICALLY COMPLETING CRACKER CASING LUBRICATION OIL OF AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE
FR2747743A1 (en) GEAR PUMP
FR2588609A1 (en) Level regulator especially for the oil sump of an internal combustion engine
BE429192A (en)
EP0113278B1 (en) Submersible pump device, especially for the fuel supply of a burner
BE478631A (en)
FR2472680A1 (en) Engine oil sump vacuum emptier - has volume expanded by internal spring and valved pipe to draw oil from sump
FR2569448A1 (en) Slide vane rotary vacuum pump with oil seals
BE420122A (en)
FR2564903A1 (en) Internal combustion engine feed device with constant level vessel
WO2012164196A2 (en) Hydraulic system for supplying a hydraulic circuit
BE360721A (en)
FR2820458A1 (en) AUTOMATIC DEVICE FOR REGULATING THE OIL LEVEL IN A 4-STROKE ENGINE
BE410438A (en)
BE349958A (en)
BE461039A (en)
BE420092A (en)