BE478631A - - Google Patents

Info

Publication number
BE478631A
BE478631A BE478631DA BE478631A BE 478631 A BE478631 A BE 478631A BE 478631D A BE478631D A BE 478631DA BE 478631 A BE478631 A BE 478631A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
piston
distributor
working chamber
supply
distributor piston
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE478631A publication Critical patent/BE478631A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16NLUBRICATING
    • F16N13/00Lubricating-pumps
    • F16N13/02Lubricating-pumps with reciprocating piston

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Reciprocating Pumps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Pompe de gnaissage. 



   La présente invention est relative à une pompe de graissage dans laquelle il est prévu, pour chaque unité de pompe, un piston distributeur qui débite en passant par un égouttoir et un piston de refoulement qui refoule l'huile distribuée vers le point de graissage. Elle consiste essen tiellement en ce qu'un organe mis en mouvement lors de la manoeuvre de la pompe constitue le cylindre de travail du piston distributeur et aussi en ce que la manoeuvre dudit piston est dérivée, tout au moins en partie, du mouvement de l'organe contenant le piston distributeur* Un tel dis 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 positif crée une construction avantageuse et permet à un organe commandé, nécessaire au fonctionnement de la pompe, d'être établi en même temps pour actionner le piston dis- tributeur ou, d'autre part,

   d'utiliser pour une autre fonc- tion l'organe constituant le cylindre du piston distributeur. 



     C'est   ainsi que, conformément à. l'invention, cetorgane est établi de préférence sous forme de piston d'amenée, qui amène sous pression le lubrifiant à la chambre de travail   du   piston distributeur et assure par ce moyen, même lorsqu'il s'agit d'un lubrifiant visqueux ou épais, un remplissage irrépro- chable de la chambrede travail de la pompe distributrice. 



   Conformément à l'invention, les choses sont disposées de telle façon que la course d'aspiration du piston distri- buteur est forcée ou soutenue par la pression de l'huile amenéepar le piston d'amenéeà sa chambrede travail?de aorte que, dans n'importe quelles circonstances, le mouve- ment d'aspiration du piston distributeur est assuré. 



   Le piston distributeur peut être obligé à effectuer sa cour se de refoulement par une butée susceptible d'être déplacée dans le but de faire varier la quantité distribuée, mais immobile pendant le fonctionnement de la pompe, contre laquelle ledit piston est chassé par le mouvement du piston d'amenée. Toutefois, le piston distributeur peut également, en vue de provoquer sa course de refoulement, être reliée de façon à ne pouvoir se mouvoir axialement, avec le dispo- sitif de réglage fixe, prévu pour le réglage de sa course. 



  L'effet de pompage du piston distributeur est alors obtenu grâce au mouvement de celui des organes d'unité de pompe qui renferme sa chambre de travail, par exemple du piston   d'ame-   né e. 



   Dans le but   dévacuer   l'excédent d'huile, amené de la chambre de travail du piston d'amenée, pendant la course de refoulement de celui-ci, dans la chambre de travail du pisé' ton distributeur, il est prévu un orifice latéral.qui conduit   /1   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 à l'air'libre depuis l'alésage renfermant le piston distri- buteur, lequel orifice est libéré par le piston distributeur dans la course d'aspiration, alors que de l'huile sous   pres-   sion est amenée à sa chambre de travail, tandis que, pendant la course de refoulement, ce piston glisse   pardessus   cet orifice et le masque.

   Par conséquent, la chambre de travail du piston   distributeun   est, pendant la course d'aspiration, baignée d'huile sous pression, et on empêche que, au début de la course de refoulement, sa chambre de travail ne soit remplie complètement d'huile et qu'il se produise des irré-   gularités   dans le débit de l'unité de pompe. 



   Quelques exemples de réalisation de l'invention sont représentés schématiquement sur les dessins annexés, dans lesquels : 
Les figures 1 et 3 montrent deux coupes transversales verticales prises par des pompes de graissage avec unités de pompes établies   conformément   à l'invention, tandis que, la figure 2 montre le détail de l'extrémité supérieure du piston distributeur suivant la figure 1, en une coupe prise 
 EMI3.1 
 perpendieulaieement au plan de coupe de la figure 1. 



   Les unités de pompe selon la figure 1 sont commandées par un arbre d'excentrique 1 qui porte une came 2 pour cha- que unité de pompe. Sur chaque came 2 est monté un levier double 3 dont l'extrémité fourchue 4 embrasse une tige 5 mon tée   à   demeure dans le corps ou barillet de la pompe, de sorte que, pendant que l'arbre 1 tourne, cette extrémité de levier est guidée, tandis que son autre extrémité comportant un pivot sphérique 6 effectue un mouvement de   va-et-vient.   Ce pivot 6 actionne ici l'unité de pompe correspondante du fait qu'il s'engage dans un logement transversal 7 d'une tige 8 guidée dans un logement 9 qui présente le corps 10 de l'uni- té de pompe. Le point d'attaque du pivot sphérique 6 est situé en deça de la section transversale de la tige. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Dans ces conditions, la tige 8 va et vient suivant une course constante et transmet ses mouvements aussi bien au piston   6-'amenée   11 qu'au piston distributeur 12 de l'u- nité de pompe. Le piston 11 place dans un   alésage   13 paral- lèle à   l'alésage 9   du corps 10 est relie fermement par une traverse 14 à l'extrémité de la tige 8 qui déborde de l'alé- sage 9. La traverse 14 embrasse étroitement l'extrémité du piston 11; entre les épaulements d'une rainure 17 et, par une seconde   f our chette,   l'extrémité de la tige 8 en s'enga- geant dans les fraisures latérales de cette dernière entre les surfaces 15 et 16 (voir également à la   fig.2). A  chaque déplacement axiale de la tige 8 correspond, par conséquent, le déplacement axial du piston 11. 



   Il est percé, en outre, dans la face de l'extrémité de tige 8 qui porte la traverse 14 une cavité en forme de poche 19 dans laquelle est monté le piston distributeur 12. 



  Ce dernier présente, dans un alésage axial 22, une soupape de trop plein 20 qui, lorsqu'il se présente une pression appropriée dans la chambre de travail 21 fermée par le piston 12 jouant dans l'alésage 19, s'ouvre à l'air libre dans le sens de l'orifice d'évacuation 22'.De la chambre de travail 21 part, en outre, un canal radial 23 qui mène à une rainure latérale longitudinale 24 qui, prévue sur la surface latérale de la   @   tige 8, s'étend vers l'extrémité inférieure de cette tige, jusqu'à un évidement en forme de rainure 58 ménagé sur la surface latérale de la tige 8. 



  Dans la surf ace creuse d' l'alésage 9 est prévu un évidement 59, parallèle à l'axe, qui part de son extrémité inférieure et s'élève jusqu'à une certaine hauteur. Les évidements 58 et 59 constituent un élément de distribution dont le but sera exposé plus loin. 



   De la chambre de travail 21 du piston distributeur 12 part, en outré, le canal de refoulement 29 qui s'étend   radia   lement à la tige 8 et débouche dans un évidement 57 de la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 surface latérale lequel se raccorde, dans la position la plus haute de la tige 8, telle qu'elle est représentée, à   1''orifice   de la partie de canal de refoulement 29' qui se continue dans le corps 10 de l'unité de pompe. Ceci consti- tue une distribution pour le canal de refoulement   2929'.   



  Le canal 29' traverse l'alésage cylindrique 13 dans lequel se trouve le piston de refoulement 11. Celui-ci présente une rainure 30 qui rejoint les parties interrompues par l'alésage 13 du canal partiel de refoulement 29'. La largeur de la rai- nure 30 est calculée de manière à commander le passage à   tra-   vers le canal de refoulement 29', dans le même sens que celui qui est.déjà assuré par les mouvements de l'évidement 57 de la tige vis-à-vis de l'ouverture de la partie de canal de refoulement 29'. Ceci permet de donner à la rainure 30 une largeur aussi faible que possible.

   Ce genre de canalisation, combiné avec la rainure 30,, est judicieux, pour des motifs de fabrication, parce qu'il permet de situer sur un même plan aussi bien les axes des alésages 9 et 13 que ceux du canal de refoulement   29,29'   et de la tuyère d'égouttage 35. 



   Le corps 10 de l'élément de pompe est fixé au   couver   cle 31 au moyen des vis 32 et du mamelon ou raccord de sortie 33. 'Plusieurs unités de pompe peuvent être disposées les unes à côté des autres sur. le même couvercle 31. Pour recueillir les gouttes qui tombent de la tuyère   35, il   est prévu, sur le couvercle 31, une cuvette 36, à laquelle se raccorde une partie de cuvette'36', dans le corps 10 de chaque unité de pompe. Ces parties de cuvette sont séparées l'une de l'autre par la partie 38', établie sous forme de tamis, d'une plaque d'étanchéité 38, disposée entre les corps 10 des unités de pompe et le couvercle 31. Le couvercle 31 ferme l'ouverture 
54 du corps de pompe 37 par laquelle se fait le montage des pièces. 



   De la cuvette 36'part un canal d'aspiration 36" con duisant à la chambre de travail 34 du piston de refoulement 
11, limité, à la partie inférieure, par un piston de distri- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 bution 39 qui fonctionneà la manière d'une soupape et qui est guide dans l'alésage 13 du cylindre. Le piston 39 est refoulé de bas en haut par un ressort   40,   de sorte qu'il   ted   toujoursà glisser par dessus et fermer le canal de refoulement 42 qui part de l'alésage 13. Celui- ci se continue dans le raccord 33 dans la direction du point à graisser, la position la plus haute du piston de distribution 39 est déterminée par une embase 41.

   Sous cette dernière   Si engage   un épaulement 43 de l'extrémité inférieure de la tige 8, de telle sorte que, lorsque cette dernière monte, elle entraine le piston de distribution 39, en cas de défaillance du ressort 40 et ferme le canal de refoulement 42.L'extrémité inférieurede la tige 8 et l'extrémité, soumise à l'action du ressort, du piston 39 sont situées toutes deux dans la cavité 44 d'un chapeau 46 fixé solidement par des vis 45 au corps 10 de l'unité de pompe et formant la chambre de travail de la tige 8 jouant le rôle de piston distributeur. 



   L'unité de pompe fonctionne de la manière suivante: lorsque l'arbre 1 tourne dans un sens quelconque, le pivot ou tourillon sphérique 6 du levier 3 fait monter et   descen   dre, avec une course constante, la tige ou douille 8 et entraine, au moyen de la traverse   14,   le piston d'amenée Il qui, dans la position représentée sur les dessins,   commen-   ce juste à effectuer sa course de refoulementde haut en bas. La tige 8 plonge, par son extrémité inférieure, dans la chambre de travail 44 et commence par refouler l'huile, en passant par l'ouverture 47, dans le réservoir d'huile de la caisse ou corps de pompe 37, jusqu'à ce que son bord de distribution 48 couvre l'ouverture de l'alésage 47, sur quoi l'huile est soumise à une compression dans la chambre de travail 44.

   Dans l'intervalle, l'évidement 57 de la tige 8 s'est abaissé suffisamment 'pour interrompre le passage 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   à travérs   le canal de refoulement 29, 29', après quoi l'é- videment en forme de rigole 58   coïncide   avec l'évidement 59 de l'alésage 9, ce qui a pour effet de faire, communiquer la chambre 44 avec la chambre de travail 21 du piston dis- tributeur 12, en passant par les évidements 59,   58,   la rai- nure ou rigole longitudinale'24 et le canal transversal 23. 



  L'huile sous pression s'écoule alors de la chambre de tra- vail 44 dans la chambre de travail 21 et chasse en montant le piston distributeur 12 hors de la poche 19 jusqu'à ce qu'il vienne buter, par son épaulement 18, contre la face inférieure 14' de la traverse 14. L'excés d'huile refoulé de la chambre 44 dans la chambre 21 s'échappe, en passant par la soupape de trop plein 20, à travers l'orifice d'é- coulement 22' et coule en descendant en graissant les   en'-'   grenages de l'unité ou bloc de pompe,. 



   En même temps que la tige 8 descend également le pis- ton d'amenée 11 qui plonge dans sa chambre de travail 34, en enfermant ici, entre son extrémité ingérieure avant et l'extrémité supérieure avant du piston de distribution 39, une certaine quantité   d'huile   qu'il chasse en descendant, en dominant la force du ressort   40,   concurremment avec le piston distributeur 39, jusqu'à ce que la face supérieure avant du piston 39 arrive au-dessous de l'ouverture du ca- nal de refoulement 42 à travers lequel l'huile est refoulée, en passant par le raccord 33, vers le point à graisser. Le mouvement de descente du piston de distribution 39 avec l'embase 41 est limité par l'épaulement 50 du chapeau 46. 



  L'huile passant   en' descendant   entre le piston 39 et son guide 13 revient à la cuvette 36 en passant par la rigole 51 et l'alésage 52. 



   Pendant leur course d'aspiration; la tage 8 et le piston 11 se meuvent de bas en haut. Il se produit dans la chambre de travail 44 de la tige 8 et, aussi longtemps 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 que celle-ci est en communication avec la chambre de tra- vail 21 du piston distributeur 12, dans celle-ci aussi, une dépression qui règne jusqu'à ce que le bord distributeur 48 de la tige 8 glisse en montant par dessus l'ouverture d'as- piration 47 et ouvre cette   dernière,   L'huile est ensuite as- pirée du réservoir du corps de pompe   37,   à travers le canal d'aspiration 47, dans la chambre de   travail 44.   



   Afin que, sous l'effet de la dépression qui règne dans la chambre de travail 44, le piston distributeur 12 ne puisse être aspire de haut en bas dans la poche 19, on a prévu, pour le piston distributeur 12, un frein qui est constitué par un      ressort de serrage 60 maintenu dans une rainure de la traverse 14 (voir à la fig. 2). 



   Peu après que la tige 8 a commencé sa course d'aspira- tion, la communication entre les évidements 59 et 58 et, par suite, la communication entre les chambres de travail 44 et 21 , sont interrompues. Vers la fin de la course d'aspira- tion, l'évidement 57, dans lequel débouche le canal de   re-   foulement 29 partant de la chambre de travail 21, est mis en communication avec la portion du canal de refoulement 29'. 



  L'extrémité supérieure du piston distributeur 12 bute en- suite contre la vis de réglage 53 et le piston s'enfonce plus ou moins dans la poche 19 suivant la mise au point de la vis de réglage 53 et refoule alors une quantité d'huile, me- surée avec précision, de la chambre de travail 21 à la tuyère d'égouttage 35, en passant par le canal   29,   l'évidement 57, la partie 29' du canal de refoulement et la rainure 30 du piston de refoulement 11.

   Comme ce débit s'effectue pendant le temps où les organes de commande du bloc ou unité de pom- pe sont soumis à une très faible charge (temps pendant le- quel ont seulement lieu les courses d'aspiration de la tige 8 et du piston de refoulement 11) etque la chambrede tra- vail 34 est privée de pression, il ne peut se produire au- cunes irrégularités dans le débit du piston distributeur 12 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 par suite de déformations élastiques des unités de pompe. 



   Lorsque la vis de réglage 53 occupe la position qui est représentée à la figure 1, le piston distributeur   n'ef-   fectue aucune course de refoulement. Pour qu'il puisse en effectuer une, il faut deserrer la vis de réglage 53 d'une manière correspondante. Par ce moyen, il est possible de régler le débit de l'unité de pompe entre le zéro et un cer- tain degré. 



   De la tuyère ou busette d'égouttage 35, l'huile tombe dans la cuvette 36 du couvercle 31 et ruisselle à travers la partie en forme de tamis 38' de la plaque d'étanchéité 38 disposée entre le corps 10 du bloc ou unité de pompe et le couvercle 31, pour passer, à l'état épuré, dans la partie 36' de la cuvette et de là, à travers le canal   d'aspiration   36", dans la chambre de travail 34 du piston de refoulement 11. 



   Sous l'action du ressort 40, le piston distributeur 39 suit également la course ascendante d'aspiration du piston 11 Si ce ressort ne suffisait pas à assurer ce résultai ce pis- ton serait chassé de bas en haut par l'épaulement 43 de la tige 8 qui vient buter par le Las   opntre   le collet 41. Le piston glisse alors par dessus le anal de débit 42 et le fer- -ne. 



   Comme on le voit, le bloc ou.unité de pompe est établi 'd'une façon très simple ; Les alésages pour les pistons sont prévus parallèlement les uns aux autres dans le corps 10 de l'unité de pompe et peuvent, par conséquent, être établis avec la précision nécessaire en n'exigeant que peu de main d'oeuvre. De   même,   l'assemblage des diverses pièces peut se   f aire   facilement sans que des méprises ou coups manqués soient possibles. 



   A la figure 3, on a représenté un bloc ou unité de 
 EMI9.1 
 pompe analogue, construit conformément à liinvention. La communication entre la chambre de travail 44 de la tige 8, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 fonctionnant comme piston   d'amende,   et la chambre de travail 
21 du piston distributeur 12 est établie ici à   l' aiae   de l'a- lésage 26 de la tige 8, qui renferme une soupape de retenue 27 s'ouvrant de bas en haut et dont le siège est constitué par un raccord vissé 28. De l'alésage 26 part   raaialement   à la rainure latérale longitudinale 24 de la surface latérale de la tige un alésage 25, ce qui fait qu'une liaison commandée est établie entre les chambres de travail 44 et 21, par l'in-   termédiaire   de la canalisation 23, 24, 25, 26 et la soupape de retenue 27. 



   Le piston distributeur 12 est, dans cette forme d'exé- cution, relié axialement et d'une façon immuable à la vis de réglage   5   par un accouplement à griffes, de manière à être fermement maintenu, dans n'importe quelleposition de la vis de   réglage 53,   vis-à-vis de la tige 8 et à effectuer dans la poche 19 la même course que celle qu'effectue la tige 8 dans l'alésage 9 du corps 10 de l'unité de pompe. 



   Comme trop plein pour   l'excès   d'huile refoulé de la chambre de travail 44 dans la chambre de travail 21, la tige 8 présente un orifice latéral 56 sur lequel passes en le mas- quant par son extrémité inférieure de face, le piston distri- buteur 12, dans la course d'aspiration de la tige 8, après quoi il effectue sa course derefoulement. 



   Afin qu'au début de la course d'aspiration du piston distributeur 12 et aussi longtemps que le canal de refoule- ment 29-29' est encore ouvert, aucune huile ne puisse être   réaspirée   dans la chambre de travail 21, il estprévu, dans la partie 29' du canal de refoulement, une soupape de retenue 61 soumise à l'action d'un ressort. Cette soupape s'oppose également à ce que de l'huilepuisse être refoulée à travers la tuyère d'égouttage, avant la fermeture de l'ouverture 56 par le piston distributeur 12, lors de la course de refoulement de ce dernier.. Quant aux détails qui ont été décrits   précédem-   ment, le bloc ou unité de pompe selon la   fig.   3 est établi 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 exactement de la même manière que celui qui est représenté à la figure 1. 



   Son fonctionnement est le suivant : 
De la position représentée au commencement de la course de refoulement, la tige 8 descends Le piston distri- buteur 12, retenu par la vis de réglage, est sorti de l'a- lésage en forme de poche 19. Dans le cas où il se produirait alors une plus grande dépression dans la chambre de travail 21, la soupape de retenue 27 s'ouvre et un écoulement d'hui- le s'opère dans la chambre de travail 21, en passant à tra- vers la canalisation 23,24, 25,26, la soupape de retenue 61 du canal de refoulement 29'restant toutefois fermée. 



  Aussi longtemps que le bord de distribution 48 de la tige 8 libère le canal d'aspiration 47, de l'huile est refoulée de la chambre 44 par le canal 47,   près   obturation du canal 47, l'huile est chassée de la chambre 44, après soulèvement de la soupape de retenue 27, dans la chambre de travail 21 du piston distributeur, en passant par la canalisation 23, 24, 25, 26. Toutefois le piston 12 a,dans l'intervalle, passé en montant par dessus le bord inférieur 62 de   l'ouverture   latérale 56 du piston 8 et l'huile s'écoule, par conséquent, par l'ouverture de trop plein 56, dans le réservoir du corps de pompe 37, en graissant au passage les pièces ou engrena- ges de la pompe. 



   A la course d'aspiration de la tige 8, il se produit tout d'abord, dans la chambre de travail 44, une dépression qui, en raison de la soupape de revenue 27, ne peut   Louue-   fois avoir d'effet sur la chambre de travail 21 qui est rem- plie d'huile, Après que l'évidement 57 s'est mis en com- munication avec la partie 29' du cahal de refoulement, le piston distributeur 12 glisse par dessus le bord 62 et re- foule, vers la fin de la course d'aspiration de la tige 8, l'huile qu'il emprisonne dans la chambre de travail 21, en 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 passant par le cnnal de refoulement 29, 29' et la   soupape   de retenue 61, vers la tuyère d'égouttage 35. De celle-ci, l'huile s'égoutte dand la cuvette 36 d'où elle revient à la chambre de travail 34 du piston de refoulement 11.   



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Gnaissage pump.



   The present invention relates to a lubrication pump in which there is provided, for each pump unit, a distributor piston which delivers through a drip tray and a delivery piston which delivers the oil distributed to the lubrication point. It consists essentially in that a member set in motion during the operation of the pump constitutes the working cylinder of the distributor piston and also in that the operation of said piston is derived, at least in part, from the movement of the pump. 'organ containing the distributor piston * Such a dis

 <Desc / Clms Page number 2>

 positive creates an advantageous construction and allows a controlled member, necessary for the operation of the pump, to be established at the same time to actuate the distributor piston or, on the other hand,

   to use for another function the member constituting the cylinder of the distributor piston.



     This is how, in accordance with. the invention, this member is preferably established in the form of a supply piston, which brings the lubricant under pressure to the working chamber of the distributor piston and ensures by this means, even when it is a viscous lubricant or thick, irreproachable filling of the working chamber of the dispensing pump.



   In accordance with the invention, things are so arranged that the suction stroke of the distribution piston is forced or sustained by the pressure of the oil supplied by the supply piston to its aorta working chamber that in under any circumstance, the suction movement of the distributor piston is assured.



   The distributor piston may be forced to perform its discharge course by a stopper capable of being moved in order to vary the quantity dispensed, but stationary during the operation of the pump, against which said piston is driven by the movement of the pump. supply piston. However, the distributor piston can also, in order to cause its delivery stroke, be connected so as to be unable to move axially, with the fixed adjustment device, provided for the adjustment of its stroke.



  The pumping effect of the distributor piston is then obtained by virtue of the movement of that of the pump unit members which encloses its working chamber, for example of the supply piston e.



   In order to evacuate the excess oil, brought from the working chamber of the supply piston, during the delivery stroke of the latter, into the working chamber of the rammed earth 'your distributor, a lateral orifice is provided . who drives / 1

 <Desc / Clms Page number 3>

 to the free air from the bore enclosing the distributor piston, which orifice is released by the distributor piston in the suction stroke, while pressurized oil is supplied to its working chamber, while, during the delivery stroke, this piston slides over this orifice and the mask.

   Consequently, the working chamber of the distributing piston is, during the suction stroke, bathed in pressurized oil, and its working chamber is prevented from being completely filled with oil at the start of the discharge stroke. and that irregularities occur in the flow rate of the pump unit.



   Some embodiments of the invention are shown schematically in the accompanying drawings, in which:
Figures 1 and 3 show two vertical cross sections taken by lubricating pumps with pump units established according to the invention, while, figure 2 shows the detail of the upper end of the distributor piston according to figure 1, in a cut taken
 EMI3.1
 perpendicular to the section plane in figure 1.



   The pump units according to figure 1 are controlled by an eccentric shaft 1 which carries a cam 2 for each pump unit. On each cam 2 is mounted a double lever 3 whose forked end 4 embraces a rod 5 permanently mounted in the body or barrel of the pump, so that, while the shaft 1 turns, this lever end is guided, while its other end comprising a spherical pivot 6 performs a back-and-forth movement. This pivot 6 here actuates the corresponding pump unit because it engages in a transverse housing 7 of a rod 8 guided in a housing 9 which presents the body 10 of the pump unit. The point of attack of the spherical pivot 6 is located below the cross section of the rod.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Under these conditions, the rod 8 moves back and forth along a constant stroke and transmits its movements both to the 6-fed piston 11 and to the distributor piston 12 of the pump unit. The piston 11 placed in a bore 13 parallel to the bore 9 of the body 10 is firmly connected by a cross member 14 to the end of the rod 8 which protrudes from the bore 9. The cross member 14 tightly embraces the piston. end of piston 11; between the shoulders of a groove 17 and, by a second cutter, the end of the rod 8 by engaging in the lateral countersinks of the latter between the surfaces 15 and 16 (see also in fig. 2). Each axial displacement of the rod 8 therefore corresponds to the axial displacement of the piston 11.



   There is furthermore drilled in the face of the end of the rod 8 which carries the cross member 14, a pocket-shaped cavity 19 in which the distributor piston 12 is mounted.



  The latter has, in an axial bore 22, an overflow valve 20 which, when an appropriate pressure arises in the working chamber 21 closed by the piston 12 playing in the bore 19, opens to the free air in the direction of the discharge orifice 22 '. From the working chamber 21 leaves, in addition, a radial channel 23 which leads to a longitudinal lateral groove 24 which, provided on the lateral surface of the rod 8 , extends towards the lower end of this rod, up to a groove-shaped recess 58 made on the lateral surface of the rod 8.



  In the hollow surface of the bore 9 is provided a recess 59, parallel to the axis, which starts from its lower end and rises to a certain height. The recesses 58 and 59 constitute a distribution element, the purpose of which will be explained below.



   From the working chamber 21 of the distributor piston 12 leaves, in addition, the delivery channel 29 which extends radially to the rod 8 and opens into a recess 57 of the

 <Desc / Clms Page number 5>

 side surface which connects, in the uppermost position of the rod 8, as shown, to the orifice of the discharge channel portion 29 'which continues into the body 10 of the discharge unit. pump. This constitutes a distribution for the discharge channel 2929 '.



  The channel 29 'passes through the cylindrical bore 13 in which the delivery piston 11 is located. The latter has a groove 30 which joins the parts interrupted by the bore 13 of the partial delivery channel 29'. The width of the groove 30 is calculated so as to control the passage through the delivery channel 29 ', in the same direction as that which is already provided by the movements of the recess 57 of the screw rod. -to the opening of the delivery channel portion 29 '. This makes it possible to give the groove 30 as small a width as possible.

   This type of pipe, combined with the groove 30 ,, is judicious, for manufacturing reasons, because it makes it possible to locate on the same plane both the axes of the bores 9 and 13 and those of the delivery channel 29,29 'and the drip nozzle 35.



   The body 10 of the pump element is secured to the cover 31 by means of the screws 32 and the outlet nipple or fitting 33. Several pump units can be arranged next to each other on. the same cover 31. In order to collect the drops which fall from the nozzle 35, there is provided, on the cover 31, a bowl 36, to which a bowl part '36 'is connected, in the body 10 of each pump unit . These bowl parts are separated from each other by the part 38 ', established in the form of a screen, of a sealing plate 38, disposed between the bodies 10 of the pump units and the cover 31. The cover 31 closes the opening
54 of the pump body 37 by which the parts are assembled.



   From the bowl 36 'there is a suction channel 36 "leading to the working chamber 34 of the delivery piston.
11, limited, at the lower part, by a distribution piston

 <Desc / Clms Page number 6>

 bution 39 which functions in the manner of a valve and which is guided in the bore 13 of the cylinder. The piston 39 is forced from the bottom up by a spring 40, so that it always ted to slide over and close the delivery channel 42 which starts from the bore 13. The latter continues in the connection 33 in the direction of the point to be lubricated, the highest position of the distribution piston 39 is determined by a base 41.

   Under the latter Si engages a shoulder 43 of the lower end of the rod 8, so that, when the latter rises, it drives the distribution piston 39, in the event of failure of the spring 40 and closes the delivery channel 42 The lower end of the rod 8 and the spring loaded end of the piston 39 are both located in the cavity 44 of a cap 46 fixed securely by screws 45 to the body 10 of the unit. pump and forming the working chamber of the rod 8 playing the role of distributor piston.



   The pump unit operates as follows: when the shaft 1 rotates in any direction, the pivot or spherical journal 6 of the lever 3 causes the rod or sleeve 8 to rise and fall, with a constant stroke, and drive, by means of the cross member 14, the supply piston II which, in the position shown in the drawings, just begins to perform its discharge stroke from top to bottom. The rod 8 plunges, by its lower end, into the working chamber 44 and begins by discharging the oil, passing through the opening 47, into the oil reservoir of the body or pump body 37, until that its dispensing edge 48 covers the opening of the bore 47, whereupon the oil is subjected to compression in the working chamber 44.

   In the meantime, the recess 57 of the rod 8 has lowered sufficiently to interrupt the passage.

 <Desc / Clms Page number 7>

   through the discharge channel 29, 29 ', after which the channel-shaped emptying 58 coincides with the recess 59 of the bore 9, which has the effect of making the chamber 44 communicate with the chamber 21 of the distributor piston 12, passing through the recesses 59, 58, the longitudinal groove or channel 24 and the transverse channel 23.



  The pressurized oil then flows from the working chamber 44 into the working chamber 21 and pushes the distributor piston 12 up out of the pocket 19 until it comes into contact with its shoulder 18. , against the lower face 14 'of the cross member 14. The excess oil discharged from the chamber 44 into the chamber 21 escapes, passing through the overflow valve 20, through the discharge orifice. flow 22 'and flows downward, greasing the gearings of the unit or pump block ,.



   At the same time as the rod 8 also descends the supply piston 11 which plunges into its working chamber 34, enclosing here, between its front inner end and the front upper end of the distribution piston 39, a certain amount oil which it drives downward, dominating the force of the spring 40, concurrently with the distributor piston 39, until the upper front face of the piston 39 comes below the opening of the valve channel. discharge 42 through which the oil is discharged, passing through the connection 33, to the point to be lubricated. The downward movement of the distribution piston 39 with the base 41 is limited by the shoulder 50 of the cap 46.



  The oil passing downward between the piston 39 and its guide 13 returns to the bowl 36 through the channel 51 and the bore 52.



   During their suction stroke; stage 8 and piston 11 move from bottom to top. It occurs in the working chamber 44 of the rod 8 and, as long

 <Desc / Clms Page number 8>

 that this is in communication with the working chamber 21 of the distributor piston 12, there also a negative pressure which prevails until the distributor edge 48 of the rod 8 slides upwards over the suction opening 47 and opens the latter. The oil is then sucked from the reservoir of the pump body 37, through the suction channel 47, into the working chamber 44.



   So that, under the effect of the negative pressure which prevails in the working chamber 44, the distributor piston 12 cannot be sucked from top to bottom into the pocket 19, a brake is provided for the distributor piston 12 which is constituted by a tightening spring 60 held in a groove of the cross member 14 (see in FIG. 2).



   Shortly after the rod 8 has started its suction stroke, the communication between the recesses 59 and 58, and therefore the communication between the working chambers 44 and 21, is interrupted. Towards the end of the suction stroke, the recess 57, into which the delivery channel 29 emerges from the working chamber 21, is placed in communication with the portion of the delivery channel 29 '.



  The upper end of the distributor piston 12 then abuts against the adjustment screw 53 and the piston sinks more or less into the pocket 19 depending on the adjustment of the adjustment screw 53 and then delivers a quantity of oil , measured with precision, from the working chamber 21 to the drip nozzle 35, passing through the channel 29, the recess 57, the part 29 'of the discharge channel and the groove 30 of the discharge piston 11 .

   As this flow takes place during the time when the control members of the pump block or unit are subjected to a very low load (time during which only the suction strokes of the rod 8 and the piston take place. 11) and that the working chamber 34 is deprived of pressure, no irregularities can occur in the flow of the distributor piston 12

 <Desc / Clms Page number 9>

 due to elastic deformations of the pump units.



   When the adjusting screw 53 occupies the position shown in FIG. 1, the distributor piston does not perform any discharge stroke. In order to be able to carry out one, the adjustment screw 53 must be loosened in a corresponding manner. By this means it is possible to adjust the flow rate of the pump unit between zero and a certain degree.



   From the drip nozzle or nozzle 35, the oil falls into the bowl 36 of the cover 31 and trickles through the screen-like portion 38 'of the sealing plate 38 disposed between the body 10 of the block or unit. pump and the cover 31, to pass, in a clean state, into the part 36 'of the bowl and from there, through the suction channel 36 ", into the working chamber 34 of the delivery piston 11.



   Under the action of the spring 40, the distributor piston 39 also follows the upward suction stroke of the piston 11 If this spring were not sufficient to ensure this result, this piston would be driven from the bottom up by the shoulder 43 of the rod 8 which abuts through the Las opntre the collar 41. The piston then slides over the flow anal 42 and closes it.



   As can be seen, the pump block or unit is set up in a very simple manner; The bores for the pistons are provided parallel to each other in the body 10 of the pump unit and can therefore be made with the necessary precision with little labor requirement. Similarly, the assembly of the various parts can be done easily without mistakes or missed shots being possible.



   In Figure 3, there is shown a block or unit of
 EMI9.1
 similar pump, constructed in accordance with the invention. The communication between the working chamber 44 of the rod 8,

 <Desc / Clms Page number 10>

 functioning as fine piston, and the working chamber
21 of the distributor piston 12 is established here at the aiae of the bore 26 of the rod 8, which contains a check valve 27 which opens from bottom to top and whose seat is constituted by a screw connection 28. From the bore 26 runs raaially to the longitudinal lateral groove 24 of the lateral surface of the rod a bore 25, so that a controlled connection is established between the working chambers 44 and 21, by means of line 23, 24, 25, 26 and check valve 27.



   The distributor piston 12 is, in this embodiment, axially and immutably connected to the adjusting screw 5 by a claw coupling, so as to be firmly held in any position of the screw. adjustment 53, vis-à-vis the rod 8 and to perform in the pocket 19 the same stroke as that performed by the rod 8 in the bore 9 of the body 10 of the pump unit.



   As too full for the excess oil discharged from the working chamber 44 into the working chamber 21, the rod 8 has a lateral orifice 56 through which passes, masking it by its lower face end, the distri - striker 12, in the suction stroke of the rod 8, after which it performs its discharge stroke.



   In order that at the start of the suction stroke of the distributor piston 12 and as long as the discharge channel 29-29 'is still open, no oil can be sucked back into the working chamber 21, it is provided in part 29 'of the delivery channel, a check valve 61 subjected to the action of a spring. This valve also prevents oil from being forced back through the drip nozzle, before the opening 56 is closed by the distributor piston 12, during the delivery stroke of the latter. details which have been described above, the pump block or unit according to FIG. 3 is established

 <Desc / Clms Page number 11>

 exactly the same way as the one shown in Figure 1.



   It works as follows:
From the position shown at the start of the discharge stroke, the rod 8 descends. The distribution piston 12, retained by the adjusting screw, has come out of the pocket-shaped wound 19. In the event that it is would then produce a greater vacuum in the working chamber 21, the check valve 27 opens and an oil flow takes place in the working chamber 21, passing through the pipe 23,24 , 25,26, the check valve 61 of the delivery channel 29 ′ however remaining closed.



  As long as the distribution edge 48 of the rod 8 releases the suction channel 47, oil is pumped from the chamber 44 through the channel 47, near sealing of the channel 47, the oil is expelled from the chamber 44 , after lifting the check valve 27, in the working chamber 21 of the distributor piston, passing through the pipe 23, 24, 25, 26. However, the piston 12 has, in the meantime, passed upward over the lower edge 62 of the lateral opening 56 of the piston 8 and the oil flows, therefore, through the overflow opening 56, into the reservoir of the pump body 37, greasing the parts in the process or engaging pump management.



   At the suction stroke of the rod 8, there first occurs in the working chamber 44 a vacuum which, due to the return valve 27, cannot often have any effect on the pressure. working chamber 21 which is filled with oil, After the recess 57 has come into communication with the part 29 'of the discharge chamber, the distributor piston 12 slides over the edge 62 and re- crowd, towards the end of the suction stroke of the rod 8, the oil which it traps in the working chamber 21, in

 <Desc / Clms Page number 12>

 passing through the discharge cnnal 29, 29 'and the check valve 61, towards the drip nozzle 35. From this, the oil drips into the bowl 36 from where it returns to the working chamber 34 of the delivery piston 11.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. La présente invention est relative à une pompe de grais- sage dans laquelle chaque bloc ou unité de pompe comporte un piston distributeur débitant ou refoulant, en passant par un égouttoir, et un piston refoulant vers le point à graisser l'huile distribuée, caractérisée par les particularités sui- vantes, prises séparément ou en combinaison : 1 ) Un organe, mis en mouvement lorsque la pompe fonc- tionne et établi de préférence sous la forme d'un piston d'a- menée, constitue le cylindre de travail du piston distri@u- leur, et la manoeuvre du piston distributeur découle tout au moins en partie du mouvement de l'organe renfermantle pis- ton distributeur. The present invention relates to a lubrication pump in which each pump unit or unit comprises a distributor piston delivering or discharging, passing through a drip tray, and a piston delivering towards the point to be lubricated the distributed oil, characterized by the following peculiarities, taken separately or in combination: 1) A component, set in motion when the pump is running and preferably established in the form of a lead piston, constitutes the working cylinder of the piston distributor, and the operation of the distributor piston results at least in part from the movement of the member enclosing the distributor piston. 2 ) La course d'aspiration du piston distributeur est déterminée ou soutenue par la pression du lubrifiant conduit par le piston d'amenée à sa chambre de travail. 2) The suction stroke of the distributor piston is determined or supported by the pressure of the lubricant led by the supply piston to its working chamber. 3 ) Le piston distributeur est amené à effectuer sa course de refoulement par une butée réglable en vue de faire varier ledébit, mais immobile pendant le fonctionnement de la pompe, vers laquelle il est mû par le mouvement du piston d'amenée. 3) The distributor piston is caused to perform its discharge stroke by an adjustable stop in order to vary the flow rate, but stationary during the operation of the pump, towards which it is moved by the movement of the supply piston. 4 ) Le piston distributeur est assujetti dans sa direc- tion axiale à un organe de réglage susceptible d'être déplacé en vue de modifier le débit, mais immobilisé pendent le fronc- tionnement de la pompe. 4) The distributor piston is fixed in its axial direction to an adjustment member capable of being moved in order to modify the flow rate, but immobilized during the pumping action. 5 ) Le piston d'amenée est établi, à l'extrémité opposée à sa face de piston agissant pour assumer l'amenée ou débit, <Desc/Clms Page number 13> de manière à présenter un alésage s'étendant dans la direction axiale et destiné à recevoir le piston distributeur, et est pourvu, de préférence dans sa partie médiane, d'un alésage transversal pour attaquer l'organe de commande servant à sa manoeuvre. 5) The supply piston is established, at the end opposite to its piston face acting to assume the supply or flow, <Desc / Clms Page number 13> so as to have a bore extending in the axial direction and intended to receive the distributor piston, and is provided, preferably in its middle part, with a transverse bore for engaging the control member serving for its operation. 6 ) La chambre de travail du piston distributeur comporte une sortie pour le lubrif ianten excès, laquelle est tout d'a- bord fermée au commencement de la course de refoulement du pis- @an distributeur. 6) The working chamber of the distributor piston has an outlet for excess lubricant, which is first closed at the start of the discharge stroke of the distributor piston. 7 ) Pour permettre l'échappement de l'excès d'huile re- foulé par le piston,d'amenée dans la chmmbre de travail du pis- ton distributeur, il est prévu dans la paroi cylindrique de l'alésage renfermant le piston distributeur, un passage de sor- tie que le piston distributeur libère pendant le remplissage de sa chambre de travail au moyen d'huile sous pression, mais sur lequel il glisse pour le fermer (figure 3) pendant sa cour- se de refoulement. 7) To allow the excess oil returned by the piston to escape, brought into the working chamber of the distributor piston, it is provided in the cylindrical wall of the bore enclosing the distributor piston. , an outlet passage that the distributor piston releases while filling its working chamber with pressurized oil, but on which it slides to close it (figure 3) during its delivery stroke. 8 ) Il est prévu un système d'obturation entre la chambre de travail du pàstôn distributeur et la tuyère d'égouttage, pour empêcher un refoulement intempestif d'huileaaant que le piston distributeur commence à effectuer sa course de refoulement. 8) A sealing system is provided between the working chamber of the dispensing pump and the drip nozzle, to prevent unwanted discharge of oil before the dispensing piston begins to perform its discharge stroke. 9 ) Il est prévu, entre la chambre de travail du piston distributeur et la tuyère d'égouttage, une soupape soumise 9 l'action d'un ressort, à la manière d'une saupape de retenue, qui ne s'ouvre que sous l'action de la pression de refoulement du piston distributeur. 9) There is provided, between the working chamber of the distributor piston and the drip nozzle, a valve subjected to the action of a spring, in the manner of a check valve, which only opens under the action of the delivery pressure of the distributor piston. 10 ) Le canal de refoulement partant de la chambre de travail du piston distributeur débouche dans un évidement la- téral du piston d'amenée, qui, vers la fin de la course d'as piration du piston distributeur, vient coïncider avec l'ouver.. ture de la partie de canal de refoulement conduisant à la tuyère d'égouttage. 10) The delivery channel from the working chamber of the distributor piston opens into a side recess of the supply piston which, towards the end of the suction stroke of the distributor piston, coincides with the opening. .. ture of the part of the discharge channel leading to the drip nozzle. 11 ) La partie de canal de refoulement qui, dans le corps du'bloc ou unité de pompe, mène de la chambre de travail @ <Desc/Clms Page number 14> du piston distributeur à la tuyère d'égouttage, traverse l'a- lésage cylindrique du piston de refoulement et la liaison de la chambre de travail du piston distributeur avec la tuyère d'égouttage est commandée par une rigole ou rainure du piston de refoulement, cette commande pouvant se juxtaposer dans le même sens à la commande par l'évidement du piston d'amenée. 11) The part of the discharge channel which, in the body of the block or pump unit, leads from the working chamber @ <Desc / Clms Page number 14> from the distributor piston to the drip nozzle, passes through the cylindrical bore of the discharge piston and the connection of the working chamber of the distributor piston with the drip nozzle is controlled by a channel or groove in the discharge piston, this control can be juxtaposed in the same direction to the control by the recess of the supply piston. 12 ) La liaison entre la chambre de travail du piston d'amenée et la chambre de travail du piston distributeur est commandée par le piston d'amenée lui-même. 12) The connection between the working chamber of the supply piston and the working chamber of the distributor piston is controlled by the supply piston itself. 13 ) La périphérie du piston d'amenée présente un évi- dement en communication avec la chambre de travail du piston distributeur, lequel évidement coopère avec un évidement que présente le cylindre d'arrivée et qui est en communication avec la chambre de travail du piston d'amenée. 13) The periphery of the supply piston has a recess in communication with the working chamber of the distributor piston, which recess cooperates with a recess in the inlet cylinder and which is in communication with the working chamber of the piston. supply. 14 ) La liaison entre la chambre de travail du piston d'amenée et la chambre de travail du piston distributeur est commandée par une soupape de retenue s'ouvrant en direction de la chambre de travail du piston distributeur (fig.3). 14) The connection between the working chamber of the supply piston and the working chamber of the distributor piston is controlled by a check valve which opens towards the working chamber of the distributor piston (fig. 3). 15 ) L'extrémité libre du piston d'amenée est accouplée au piston de refoulement disposéparallèlement au piston d'a- menée. 15) The free end of the delivery piston is coupled to the delivery piston arranged in parallel with the delivery piston.
BE478631D BE478631A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE478631A true BE478631A (en)

Family

ID=126335

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE478631D BE478631A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE478631A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0376815B1 (en) Pump for dosing small amounts, especially for the lubrication of two-stroke engines
BE478631A (en)
FR2602967A1 (en) DISPENSING DEVICE FOR WASHING PRODUCTS FOR A DISHWASHER
EP0802327B1 (en) Gear pump
EP1701035B1 (en) Pump and feeding device
FR1464906A (en) Star piston cylinder type pump
CH153913A (en) Pump, usable in particular for supplying carburettors.
CH640310A5 (en) Hydraulic pump with a sprung valve
FR2473643A1 (en) Immersible pump with direct driven top piston - has piston action transmitted through water column and return spring
CH343706A (en) Piston pump, in particular for injecting fuel into an internal combustion engine
BE412036A (en)
FR2594492A1 (en) FUEL INJECTION AND DISTRIBUTION PUMP FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINES
FR2667676A1 (en) Oil pump for internal combustion engine
BE563133A (en)
CH397354A (en) Apparatus for supplying lubricant to a machine performing successive operations
BE456598A (en)
FR2883932A1 (en) Hydraulic transfer pump for high-pressure fuel injection includes discharge aperture such that residual pressure is discharged from piston as it passes top dead center
CH89451A (en) Compressor.
FR2716239A1 (en) Hydraulic pump with variable cylinder for closed pressurised circuit in automobiles
BE513411A (en)
BE477555A (en)
CH228500A (en) High pressure central lubrication system.
FR2715207A1 (en) Hydraulic device for distributing fluids for motors
BE441877A (en)
BE441043A (en)