BE524324A - - Google Patents

Info

Publication number
BE524324A
BE524324A BE524324DA BE524324A BE 524324 A BE524324 A BE 524324A BE 524324D A BE524324D A BE 524324DA BE 524324 A BE524324 A BE 524324A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
grinding wheel
knife
transverse
stop
grinding
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE524324A publication Critical patent/BE524324A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26BHAND-HELD CUTTING TOOLS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B26B9/00Blades for hand knives
    • B26B9/02Blades for hand knives characterised by the shape of the cutting edge, e.g. wavy
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B24GRINDING; POLISHING
    • B24BMACHINES, DEVICES, OR PROCESSES FOR GRINDING OR POLISHING; DRESSING OR CONDITIONING OF ABRADING SURFACES; FEEDING OF GRINDING, POLISHING, OR LAPPING AGENTS
    • B24B3/00Sharpening cutting edges, e.g. of tools; Accessories therefor, e.g. for holding the tools
    • B24B3/58Sharpening cutting edges, e.g. of tools; Accessories therefor, e.g. for holding the tools of tools having scalloped cutting edges

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Forests & Forestry (AREA)
  • Finish Polishing, Edge Sharpening, And Grinding By Specific Grinding Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   C. N. KUEHN, résidant à COPENHAGUE. 



  USTENSILE TRANCHANT, PLUS PARTICULIEREMENT COUTEAU DE TABLE A TRANCHANT COURBE, ET MACHINE POUR MEULER CET USTENSILE. 



   La présente invention est relative à un ustensile tranchante plus particulièrement un couteau de table présentant un tranchant courbé le long duquel une série d'évidements sont ménagés dans la lame du cou- teau. 



   La plupart des couteaux à usage ménager, en particulier les couteaux de table, ont tendance à s'émousser très rapidement, lorsqu'ils viennent en contact avec de la porcelaine, pendant leur utilisation, le bord tranchant de ces couteaux étant endommagé à cause de la dureté delà porcelaine. Ceci s'applique tant aux couteaux ordinaires à tran- chant lisse qu'aux couteaux à tranchant courbé muni d'évidements. Etant donné que les couteaux à usage ménager sont en acier inoxydable, dont la résistanceà ce genre d'usure est médiocre, l'émoussement rapide en ques- tion constitue un grave inconvénient et si les couteaux à usage ménager et, en particulier, les couteaux de table doivent avoir une certaine capacité tranchante, ils doivent être fréquemment aiguisés. 



   La présente invention a pour objet un couteau d'un. type tel que son tranchant puisse être maintenu effilé pendant une plus longue durée que les tranchants des couteaux connus,même si ce couteau est ame- né au contact de la porcelaine pendant son utilisation. Cet objectif est atteint, grâce au fait que les évidements, qui ne sont prévus que d'un côté de la lame, sont disposés directement l'un à côté de l'autre, de telle sorte que, lorsqu'on le considère de profil, le tranchant affecte la forme d'une ligne ondulée avec de petites arches surbaissées ou apla- ties se coupant l'une l'autre en des pointes saillantes réparties le long 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 du tranchant du couteau, les évidements présentant un bord tranchant en forme de croissant, aucun enlèvement de matière n'étant effectué par meu- lage aux pointes saillantes en question. 



   Lorsqu'un tel couteau est utilisé sur de la porcelaine, seuls les pointes saillantes viennent en contact avec la surface de la porcelaine et ces pointes saillantes, qui n'ont pas été affaiblies par le meulage, dureront,dès lors, plus longtemps. Par contre, les parties plus pro- fondes du bord tranchant, constituées par les points où le fond des évide- ments rencontre le côté opposé de la lame, ne viendront pas du tout en contact avec.la porcelaine et ainsi le tranchant effilé sera conservé. 



   Les évidements sont avantageusement tels que les arches de la ligne ondulée soient assez planes ou surbaissées, de façon que le bord tranchant ne s'écarte pas très fortement de la forme unie. Cette parti- cularité, en combinaison avec le fait que seul un côté de la lame pré- sente des évidements, permet d'utiliser le couteau pour beurrer, sans laisser des rainures profondes dans la surface beurrée. 



   La présente invention concerne également une machine pour meuler des ustensiles tranchants du type spécifié plus haut. 



   Si le but poursuivi consiste seulement à pourvoir une ébau- che à bord rectiligne d'un certain nombre d'endroits meulés, la struc- ture d'une machine appropriée sera relativement simple. Toutefois, le meulage d'ustensiles tranchants à tranchant courbé entraîne certaines difficultés,qui rendent la solution du problème considérablement plus compliquée. Les couteaux de table n'ont jamais un tranchant rectiligne; au contraire, leur tranchant est plus ou moins courbé, à tel point qu' en particulier près de la pointe de la lame, ce tranchant peut présen- ter une courbure assez arrondie. Par ailleurs il est souhaitable que la machine soit agencée de façon qu'un meulage convenable n'exige pas un placement très précis des couteaux dans la machine. 



   L'invention a pour objet une machine à meuler, agencée de façon à pouvoir exécuter un meulage convenable, même si le bord tran- chant de la lame du couteau est courbé dans une mesure considérable et même si l'ustensile tranchant est ajusté dans la machine à l'oeil. 



  Une particularité caractéristique de la machine suivant l'invention ré- side dans le fait qu'elle comporte une roue de meulage tournante pré- sentant un profil courbé et une tablette servant à monter le couteau dans une position telle que son bord tranchant s'étende sensiblement parallè- lement à l'axe de rotation de la roue de meulage.

   Au surplus, la machine est pourvue d'un mécanisme d'avancement propre à réaliser un mouvement pas- à-pas combiné, relatif entre la tablette et la roue de meulage, chaque mouvement pas-à-pas consistant en un déplacement dans la direction du bord tranchant suivi d'un déplacement dans la direction transversale par rapport à la direction mentionnée en premier lieu, ayant pour effet de rapprocher la roue de meulage et le couteau l'un de l'autre, et finale- ment d'un déplacement transversal dans la direction opposée, ayant pour effet d'éloigner la roue de meulage et le couteau l'un de l'autre.

   Le mécanisme d'avancement en question comporte un élément à mouvement perdu., agencé pour permettre l'interruption du déplacement mentionné en premier lieu, avant qu'il ait atteint le point extrême déterminé par les parties composantes dudit mécanisme sans que ce mécanisme s'arrête pour cette raison, et un élément d'arrêt ou butée réglable, dont la position par rapport à l'axe de rotation de la roue de meulage reste inchangée pendant   l'opératicn   de meulage, l'élément d'arrêt ou butée en question étant placé, de façon que, lors du déplacement transversal mentionné en pre- mier lieu, cet élément d'arrêt soit intercepté par le bord du couteau au voisinage direct de la roue de meulage. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   D'autres particularités et caractéristiques de la machine suivant l'invention ressortiront de la description suivante et des re- vendications. 



   Une forme d'exécution d'une machine suivant l'invention sera décrite à présent en référence aux dessins ci-annexés, dans lesquels : - la figure 1 est une vue en perspective d'une machine, dont une partie du chariot ou curseur a été arrachée, de façon à laisser voir les éléments se trouvant derrière ce chariot ou curseur; - la figure 2 montre, vu de dessus, un bloc pour mouvoir le curseur transversal; - la figure 3 est une coupe suivant la ligne III-III de la figure 2; - la figure   4   est une coupe d'un dispositif pour le montage d'un élément d'arrêt ou butée; - la figure 5 est une coupe suivant la ligne V-V de la figure 3; - la figure 6 montre une partie d'un couteau, et - la figure 7 montre le couteau, vu du côté opposé. 



   La machine comporte un châssis ou bâti 1, sur lequel est mon- té un moteur électrique 2 entraînant une roue de meulage 4, par une cour- roie de transmission 3. La roue de meulage 4 est portée par une console 5 assujettie au bâti 1 et est entourée par un carter de protection 6, auquel est raccordé un tuyau 7 d'un aspirateur. 



   Par une courroie de transmission 8, le moteur électrique 2 entraîne également un arbre 9, qui entraîne, par une transmission à vis sans fin 10, un arbre transversal 11. L'extrémité de l'arbre 11 porte une moitié d'accouplement 12 coopérant avec une autre moitié d'accouple- ment montée sur un arbre 13. Les deux moitiés de l'accouplement peu- vent être accouplées ou désaccouplées grâce à un levier à main   14.   



   L'arbre 13 entraîne un engrenage, désigné dans son ensemble par la notation de référence 15 et par lequel une tige 16 et un arbre 17, qui s'étendent tous deux parallèlement à l'axe de rotation de la roue de meulage 4, sont entraînés. Le châssis ou bâti 1 présentent des che- mins de glissement 18 supportant un chariot ou curseur 19, capable de se déplacer dans une direction parallèle à l'axe de rotation de la roue de meulage, ce déplacement pouvant se faire automatiquement à l'interven- tion de la tige 16.

   Le curseur 19 présente un chemin de glissement 20 perpendiculaire aux chemins de glissement 18 et ce chemin de glisse- ment 20 supporte un chariot ou curseur transversal 21, qui est pourvu d'éléments de fixation consistant en une plaque de fixation 22 et en une poignée 23 avec un disque excentrique 24, grâce auxquels un couteau 25 peut être fixé en place sur le chariot ou curseur transversal 21, de façon que le bord du couteau soit sensiblement parallèle à l'axe de rotation de la roue de meulage. 



   Au côté inférieur du curseur transversal 21 est attaché un bloc 26 logé dans une cavité ménagée dans le curseur 19. Le bloc 26 est attaché au curseur transversal 21 à l'aide de vis engagées dans des trous taraudés 27 ménagés dans le bloc 26. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le bloc 26 est illustré, à plus grande échelle, aux figu- res 2 et   4'   Comme il ressort de ces figures, le bloc présente un trou carré 28 s'étendant de part en part et un trou transversal oblong 29, dans lequel s'étend l'arbre 17. Le bloc 26 présente, par ailleurs, un trou 30 perpendiculaire au trou 29. L'extrémité postérieure du trou 30 présente un filetage 31, dans lequel est vissé un élément de retenue 32 constituant un appui réglable pour un ressort hélicoïdal 33, dont l'au- tre extrémité est logée dans un creux ménagé dans une broche d'arrêt 34, dont l'extrémité semi-sphérique est appliquée contre une came 35 par le ressort   33.   Cette came 35 est calée sur l'arbre 17. 



   A côté de la roue de meulage 4, le bâti 1 porte un bloc ou dispositif 36 présentant une rainure 37 (figure 4), dans laquelle une barre 38 servant de butée est fixée à l'aide de deux vis 39. Le bloc 36 est, par ailleurs, pourvu d'une vis de réglage 40, grâce à laquelle la barre 38 faisant office de butée peut être ajustée avec précision en direction axiale. Comme le montre la figure 5, une extrémité de la butée 38 est pointue, en l'occurrencel'extrémité directement voisine de la pé- riphérie de la roue de meulage 4, qui est légèrement courbée. 



   La machine fonctionne comme suit : 
Le couteau 25, qui est supposé avoir un bord tranchant lisse est monté sur le curseur 21 dans une position telle que son bord soit sensiblement parallèle à la direction de déplacement du curseur 19 et le couteau 25 est fixé en place par les éléments 22, 23 et 24. La butée 38 est ajustée par rapport à la périphérie de la roue de meulage, de façon que cette roue puisse, comme illustré à la figure 5, produire la forme courbée au arquée voulue du bord tranchant, avant que la butée empêche, lorsqu'elle vient en contact avec ce bord tranchant, le couteau et la roue de meulage de se rapprocher davantage l'un de l'autre.

   Lors- que le moteur électrique est mis en marche, la roue de meulage 4 commen- ce à tourner et,dès que les arbres 13 et 11 sont accouplés l'unà 1' autre par le levier à main 14, la tige 16 et l'arbre 17 sont entraînés d'une manière spéciale, par l'engrenage 15. Cet engrenage est agencé de façon qu'un mouvement de rotation soit d'abord communiqué à la tige   16,   ce qui a pour effet de faire avancer le curseur ou chariot 19 sur une dis- tance correspondant à une longueur d'une ondulation du tranchant du cou- teau, après quoi la tige 19 est arrêtée, tandis que l'arbre 17 accomplit une révolution.

   Pendant ce mouvement, la came 35 entraîne le bloc 26 et, par conséquent, le curseur transversal 21 vers la roue de meulage et éloig- ne ensuite le bloc 26 et le curseur 21 de cette roue, le ressort 33 ayant pour effet de maintenir constamment la broche d'arrêt 34 appliquée contre la surface de la came. Lorsque le curseur transversal 21 a exécuté le mouvement décrit ci-avant, la tige 16 est à nouveau animée d'un mouvement, de telle sorte que le curseur 19 avance d'un pas. Le curseur 19 s'arrête alors et le curseur transversal 21 recommence à subir un déplacement transversal. 



   Par le déplacement transversal du curseur transversal 21, le couteau est entraîné vers la roue de meulage, qui meule un évidement cour- bé dans le tranchant du couteau, comme montré à la figure 5. Le déplace - ment transversal est interrompu, lorsque le tranchant du couteau est in- tercepté par la butée 38, et ceci se produit avant que le point le plus élevé ou crête de la came 35 ait atteint la broche d'arrêt 34. La came 35 continue, toutefois, son mouvement et la broche 34 est repoussée en arrière sans le bloc 26, le curseur transversal 21 participant à ce mou- vement et le mouvement ultérieur étant absorbé par le ressort 33, qui est comprimé.

   Le ressort 33 présente une rigidité telle qu'il ne soit pas comprimé dans une mesure digne d'être mentionnée, tant que le déplacement du curseur 21 n'est pas arrêté par la butée 38. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Il ressort clairement de la description précédente que la roue de meulage   4   forme toujours des évidements de profondeur uniforme dans la lame du couteau, quelle que soit la courbure de cette lame, le mouvement étant seulement déterminé par la butée, qui est intercep- tée par le bord de la lame du couteau, au voisinage immédiat de la roue de meulage. Il est, dès   lors,'possible   de découper ou de meuler un bord tranchant formé d'ondulations de dimensions uniformes, quel que soit le degré de courbure de la lame du couteau et même dans le cas où le cou- teau est fixé dans une position incorrecte par rapport à la direction de mouvement du curseur 19.

   Comme la position de la roue de meulage par rapport au couteau reste inaltérée pendant l'opération de meulage, les évidements courbés ménagés dans le tranchant du couteau présente- ront une forme légèrement différente aux endroits où le tranchant du cou- teau est très fortement courbé, par exemple, à l'extrémité pointue du couteau, mais ceci ne s'est pas avéré essentiel. Lors de la fixation du couteau dans la machine, il peut-être tenu compte de ces conditions en fixant le couteau autant que possible de telle sorte que le degré de courbure de sa lame soit uniforme de chaque côté de la direction de déplacement. Dans le cas de couteaux dont la lame présente une courbure très prononcée, il peut être nécessaire d'exécuter l'opération de meulage en deux ou plus de deux stades. 



   Lorsqu'on re-meule des couteaux, dont la lame présente un tranchant ondulé, le couteau est placé de façon qu'une des ondulations soit en contact avec la surface courbe de la roue de meulage, lorsque celle-ci est stationnaire, et de façon que la courbure de la lame soit, comme décrit plus haut, uniforme de chaque côté de la direction de dépla- cement. L'opération de meulage peut alors avoir lieu de la même manière aisée que dans le cas d'un couteau,dont la lame présente un bord recti- ligne, la butée 38, qui sera interceptée par les pointes saillantes du tranchant de la lame, ayant pour effet d'assurer la pénétration de la roue de meulage à des profondeurs égales dans les divers évidements. 



  Lors de l'ajustement de la machine, la roue de meulage peut être rap- prochée ou éloignée du bord tranchant de la lame du couteau à l'aide d'une manette 41. 



   Les figures 6 et 7 montrent une partie de la lame d'un couteau de table meulé conformément à l'invention. Un côté de la- lame (figure 6) présente une pluralité d'évidements meulés de la manière représentée à la figure 5, de telle sorte que le tranchant de la lame est légèrement touché, ce qui donne lieu à la production d'une ligne ondulée avec une série de légères ondulations comme indiqué à la figure 7. Les évidements ont un bord découpé en forme de croissant qui ne vient pas en contact avec les pointes saillantes, en sorte que la matière n' est pas affaiblie en ces pointes. Il s'ensuit que le tranchant garde sa résistance, malgré un bord tranchant très effilé dans les évidements. 



   REVENDICATIONS 
1. Ustensile tranchant, plus particulièrement couteau de table présentant un tranchant courbé, le long duquel une série d'évidements sont ménagés dans la lame du couteau, caractérisé en ce que les évidements qui ne sont prévus que d'un côté de la lame, sont disposés directement 1' un à côté de l'autre, de telle sorte que, lorsqu'on le considère de profil, le tranchant affecte la forme d'une ligne ondulée avec de petites arches surbaissées ou aplaties se coupant l'une l'autre en des pointes saillan- tes réparties le long du tranchant du couteau, les évidements présentant un bord tranchant en forme de croissant, aucun enlèvement de matière n'étant effectué par meulage aux pointes saillantes en question. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   C. N. KUEHN, residing in COPENHAGEN.



  SHARP UTILITY, MORE ESPECIALLY CURVED-EDGED TABLE KNIFE, AND MACHINE FOR GRINDING THIS UTILIZATION.



   The present invention relates to a cutting utensil, more particularly a table knife having a curved edge along which a series of recesses are formed in the blade of the knife.



   Most household knives, especially table knives, tend to become dull very quickly, when they come in contact with porcelain, during use, with the sharp edge of these knives damaged due to the hardness of porcelain. This applies to both ordinary knives with a smooth edge and knives with a curved edge with recesses. Since household knives are made of stainless steel, which has poor resistance to this kind of wear, the rapid dulling involved is a serious drawback and so household knives and, in particular, knives tables must have a certain cutting capacity, they must be frequently sharpened.



   The present invention relates to a knife of a. type such that its edge can be kept sharp for a longer period of time than the edges of known knives, even if this knife is brought into contact with porcelain during use. This objective is achieved, thanks to the fact that the recesses, which are provided only on one side of the blade, are arranged directly next to each other, so that, when viewed in profile , the cutting edge takes the form of a wavy line with small, lowered or flattened arches intersecting each other in protruding points distributed along

 <Desc / Clms Page number 2>

 edge of the knife, the recesses having a crescent-shaped cutting edge, no removal of material being effected by grinding at the protruding points in question.



   When such a knife is used on porcelain, only the protruding tips come into contact with the surface of the porcelain and these protruding tips, which have not been weakened by grinding, will therefore last longer. On the other hand, the deeper parts of the cutting edge, formed by the points where the bottom of the recesses meet the opposite side of the blade, will not come into contact with the porcelain at all and thus the sharp edge will be preserved. .



   The recesses are advantageously such that the arches of the corrugated line are quite flat or lowered, so that the cutting edge does not deviate very strongly from the solid form. This peculiarity, in combination with the fact that only one side of the blade has recesses, allows the knife to be used for buttering, without leaving deep grooves in the buttered surface.



   The present invention also relates to a machine for grinding sharp utensils of the type specified above.



   If the aim is only to provide a blank with a straight edge with a number of ground locations, the structure of a suitable machine will be relatively simple. However, the grinding of sharp utensils with a curved edge causes certain difficulties, which make the solution of the problem considerably more complicated. Table knives never have a straight edge; on the contrary, their cutting edge is more or less curved, to such an extent that, in particular near the tip of the blade, this cutting edge can present a rather rounded curvature. On the other hand, it is desirable that the machine is arranged so that proper grinding does not require very precise placement of the knives in the machine.



   The object of the invention is to provide a grinding machine, arranged so as to be able to perform proper grinding even if the cutting edge of the knife blade is bent to a considerable extent and even if the cutting tool is fitted in the cut. eye machine.



  A characteristic feature of the machine according to the invention resides in the fact that it comprises a rotating grinding wheel having a curved profile and a shelf serving to mount the knife in a position such that its cutting edge extends. substantially parallel to the axis of rotation of the grinding wheel.

   In addition, the machine is provided with a feed mechanism suitable for carrying out a combined step-by-step movement, relative between the tablet and the grinding wheel, each step-by-step movement consisting of a movement in the direction. of the cutting edge followed by a displacement in the transverse direction with respect to the first mentioned direction, having the effect of bringing the grinding wheel and the knife closer to each other, and finally by a displacement transverse in the opposite direction, causing the grinding wheel and knife to move away from each other.

   The advancement mechanism in question comprises an element with lost movement., Arranged to allow the interruption of the displacement mentioned in the first place, before it has reached the end point determined by the component parts of said mechanism without this mechanism breaking down. stops for this reason, and an adjustable stop element or stopper, the position of which in relation to the axis of rotation of the grinding wheel remains unchanged during the grinding operation, the stop element or stop in question being positioned so that, during the first mentioned transverse movement, this stop element is intercepted by the edge of the knife in the direct vicinity of the grinding wheel.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Other features and characteristics of the machine according to the invention will emerge from the following description and the claims.



   An embodiment of a machine according to the invention will now be described with reference to the accompanying drawings, in which: - Figure 1 is a perspective view of a machine, part of the carriage or slider has been torn off, so as to reveal the elements behind this cart or cursor; - Figure 2 shows, seen from above, a block for moving the transverse cursor; - Figure 3 is a section along the line III-III of Figure 2; - Figure 4 is a sectional view of a device for mounting a stop element or stop; - Figure 5 is a section along the line V-V of Figure 3; - figure 6 shows part of a knife, and - figure 7 shows the knife, seen from the opposite side.



   The machine comprises a frame or frame 1, on which is mounted an electric motor 2 driving a grinding wheel 4, by a transmission belt 3. The grinding wheel 4 is carried by a bracket 5 secured to the frame 1 and is surrounded by a protective casing 6, to which is connected a pipe 7 of a vacuum cleaner.



   By a transmission belt 8, the electric motor 2 also drives a shaft 9, which drives, by a worm transmission 10, a transverse shaft 11. The end of the shaft 11 carries a coupling half 12 cooperating. with another coupling half mounted on a shaft 13. The two coupling halves can be coupled or uncoupled using a hand lever 14.



   The shaft 13 drives a gear, designated as a whole by the reference numeral 15 and by which a rod 16 and a shaft 17, which both extend parallel to the axis of rotation of the grinding wheel 4, are trained. The frame or frame 1 have sliding paths 18 supporting a carriage or slider 19, capable of moving in a direction parallel to the axis of rotation of the grinding wheel, this movement being able to take place automatically upon intervention. - tion of the rod 16.

   The slider 19 has a sliding path 20 perpendicular to the sliding paths 18 and this sliding path 20 supports a transverse carriage or slider 21, which is provided with fixing elements consisting of a fixing plate 22 and a handle. 23 with an eccentric disc 24, whereby a knife 25 can be fixed in place on the carriage or transverse slider 21, so that the edge of the knife is substantially parallel to the axis of rotation of the grinding wheel.



   Attached to the lower side of the transverse slider 21 is a block 26 housed in a cavity formed in the slider 19. The block 26 is attached to the transverse slider 21 by means of screws engaged in threaded holes 27 formed in the block 26.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Block 26 is illustrated, on a larger scale, in Figures 2 and 4 'As can be seen from these figures, the block has a square hole 28 extending right through and an oblong transverse hole 29, in which s 'extends the shaft 17. The block 26 has, moreover, a hole 30 perpendicular to the hole 29. The rear end of the hole 30 has a thread 31, into which is screwed a retaining element 32 constituting an adjustable support for a helical spring 33, the other end of which is housed in a hollow formed in a stop pin 34, the semi-spherical end of which is pressed against a cam 35 by the spring 33. This cam 35 is wedged on the 'tree 17.



   Next to the grinding wheel 4, the frame 1 carries a block or device 36 having a groove 37 (FIG. 4), in which a bar 38 serving as a stop is fixed by means of two screws 39. The block 36 is , moreover, provided with an adjusting screw 40, thanks to which the bar 38 acting as a stopper can be precisely adjusted in the axial direction. As shown in Figure 5, one end of the stopper 38 is pointed, in this case the end directly adjacent to the periphery of the grinding wheel 4, which is slightly curved.



   The machine works as follows:
The knife 25, which is assumed to have a smooth cutting edge is mounted on the slider 21 in a position such that its edge is substantially parallel to the direction of movement of the slider 19 and the knife 25 is fixed in place by the elements 22, 23 and 24. The stopper 38 is adjusted relative to the periphery of the grinding wheel, so that this wheel can, as shown in Figure 5, produce the desired arcuate shape of the cutting edge, before the stopper prevents, when it comes into contact with this sharp edge, the knife and the grinding wheel come closer to each other.

   When the electric motor is started, the grinding wheel 4 begins to rotate and, as soon as the shafts 13 and 11 are coupled to each other by the hand lever 14, the rod 16 and 1 The shaft 17 are driven in a special way by the gear 15. This gear is arranged so that a rotational movement is first imparted to the rod 16, which has the effect of advancing the slider or carriage 19 over a distance corresponding to a length of an undulation of the edge of the knife, after which the rod 19 is stopped, while the shaft 17 completes one revolution.

   During this movement, the cam 35 drives the block 26 and, consequently, the transverse slider 21 towards the grinding wheel and then moves the block 26 and the slider 21 away from this wheel, the spring 33 having the effect of constantly maintaining the stop pin 34 applied against the surface of the cam. When the transverse cursor 21 has executed the movement described above, the rod 16 is again moved with a movement, so that the cursor 19 advances by one step. The cursor 19 then stops and the transverse cursor 21 begins to undergo a transverse movement again.



   By the transverse movement of the transverse slider 21, the knife is driven towards the grinding wheel, which grinds a curved recess in the cutting edge of the knife, as shown in figure 5. The transverse movement is interrupted, when the cutting edge of the knife is intercepted by the stopper 38, and this occurs before the highest point or peak of the cam 35 has reached the stop pin 34. The cam 35 continues, however, its movement and the pin 34 is pushed back without the block 26, the transverse slider 21 participating in this movement and the subsequent movement being absorbed by the spring 33, which is compressed.

   The spring 33 has a rigidity such that it is not compressed to an extent worthy of mention, as long as the movement of the cursor 21 is not stopped by the stop 38.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   It is clear from the previous description that the grinding wheel 4 always forms recesses of uniform depth in the knife blade, whatever the curvature of this blade, the movement being only determined by the stop, which is intercepted by the edge of the knife blade, in the immediate vicinity of the grinding wheel. It is therefore possible to cut or grind a sharp edge formed of corrugations of uniform dimensions, regardless of the degree of curvature of the knife blade and even in the case where the knife is fixed in a incorrect position relative to direction of cursor movement 19.

   As the position of the grinding wheel relative to the knife remains unaltered during the grinding operation, the curved recesses in the knife edge will have a slightly different shape where the knife edge is very strongly bent. , for example, at the sharp end of the knife, but this has not been found to be essential. When fixing the knife in the machine, these conditions can be taken into account by fixing the knife as much as possible so that the degree of curvature of its blade is uniform on either side of the direction of travel. In the case of knives whose blade has a very pronounced curvature, it may be necessary to carry out the grinding operation in two or more stages.



   When re-grinding knives, the blade of which has a wavy edge, the knife is placed so that one of the corrugations is in contact with the curved surface of the grinding wheel, when the latter is stationary, and of such that the curvature of the blade is, as described above, uniform on either side of the direction of travel. The grinding operation can then take place in the same easy way as in the case of a knife, the blade of which has a straight edge, the stop 38, which will be intercepted by the projecting points of the edge of the blade, having the effect of ensuring the penetration of the grinding wheel at equal depths into the various recesses.



  When adjusting the machine, the grinding wheel can be moved towards or away from the cutting edge of the knife blade using a joystick 41.



   Figures 6 and 7 show part of the blade of a table knife ground in accordance with the invention. One side of the blade (Figure 6) has a plurality of recesses ground in the manner shown in Figure 5, so that the edge of the blade is slightly touched, resulting in the production of a line. corrugated with a series of slight undulations as shown in Fig. 7. The recesses have a crescent shaped cut edge which does not come into contact with the protruding tips so that the material is not weakened at these tips. It follows that the cutting edge retains its strength, despite a very tapered cutting edge in the recesses.



   CLAIMS
1. Sharp utensil, more particularly table knife having a curved edge, along which a series of recesses are formed in the blade of the knife, characterized in that the recesses which are provided only on one side of the blade, are arranged directly next to each other, so that when viewed in profile the cutting edge takes the form of a wavy line with small, lowered or flattened arches intersecting each other. the other in protruding points distributed along the cutting edge of the knife, the recesses having a crescent-shaped cutting edge, no removal of material being effected by grinding at the protruding points in question.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. Machine à meuler des ustensiles tranchants suivant la re- <Desc/Clms Page number 6> vendication 1, caractérisée en ce qu'elle comporte une roue de meulage tournante présentant un profil courbé et une tablette servant à fixer le couteau dans une position telle que son bord tranchant s'étende sensible- ment parallèlement à l'axe de rotation de la roue de meulage, la machine étant en outre pourvue d'un mécanisme d'avancement propre à réaliser un mouvement pas-à-pas combiné relatif entre la tablette et la roue de meu- lage, chaque mouvement pas-à-pas consistant en un déplacement dans la di- rection du bord tranchant suivi d'un déplacement dans la direction trans- versale par rapport à la direction mentionnée en premier lieu, ayant pour effet de rapprocher la roue de meulage et le couteau l'un de l'autre, 2. Machine for grinding sharp utensils according to the re- <Desc / Clms Page number 6> vendication 1, characterized in that it comprises a rotating grinding wheel having a curved profile and a shelf for fixing the knife in a position such that its cutting edge extends substantially parallel to the axis of rotation of the blade. grinding wheel, the machine being furthermore provided with a feed mechanism suitable for effecting a relative combined step-by-step movement between the tablet and the grinding wheel, each step-by-step movement consisting of a displacement in the direction of the cutting edge followed by displacement in the transverse direction with respect to the first-mentioned direction, having the effect of bringing the grinding wheel and the knife closer to each other, et finalement d'un déplacement transversal dans la direction opposée, ayant pour effet d'éloigner la roue de meulage et le couteau l'un de l'autre, le mécanisme d'avancement comportant un élément à mouvement per- du agencé pour permettre l'interruption du déplacement mentionné en pre- mier lieu, avant qu'il ait atteint le point extrême déterminé par les parties composantes dudit mécanisme sans que ce mécanisme s'arrête pour cette raison, et un élément d'arrêt ou butée réglable, dont la position par rapport à l'axe de rotation de la roue de meulage reste inchangée pendant l'opération de meulage, l'élément d'arrêt ou butée en question étant placé, de façon que, lors du déplacement transversal mentionné en premier lieu, cet élément d'arrêt soit intercepté par le bord du cou- teau au voisinage direct de la roue de meulage. and finally a transverse movement in the opposite direction, having the effect of moving the grinding wheel and the knife away from each other, the advancement mechanism comprising a permanently movable member arranged to allow 'interruption of the first-mentioned movement, before it has reached the extreme point determined by the component parts of said mechanism without this mechanism stopping for this reason, and a stop element or adjustable stop, whose position relative to the axis of rotation of the grinding wheel remains unchanged during the grinding operation, the stop member or stopper in question being positioned, so that, during the transverse movement mentioned first, this stop element is intercepted by the edge of the knife in the direct vicinity of the grinding wheel. 3. Machine suivant la revendication 2,dans laquelle la tablet- te de fixation consiste en un curseur apporté par des chemins de glisse- ment et entraîné par une tige dans une direction parallèle à l'axe de ro- tation de la roue de meulage, ce curseur portant lui-même un curseur trans- versal capable de glisser dans la direction transversale sur des chemins de glissement prévus sur le curseur mentionné en premier lieu, caractérisée en ce qu'un arbre rotatif (17) est porté par la tablette, cet arbre étant parallèle à l'axe de rotation de la roue de meulage et une came étant calée sur cet arbre, cette came coopérant avec une butée chargée par un - ressort et supportée, de manière à pouvoir se déplacer, dans le curseur transversal, cette butée étant agencée et disposée de façon que, par la rotation de la came, 3. Machine according to claim 2, in which the fixing table consists of a cursor provided by sliding paths and driven by a rod in a direction parallel to the axis of rotation of the grinding wheel. , this slider itself carrying a transverse slider capable of sliding in the transverse direction on sliding paths provided on the slider mentioned first, characterized in that a rotary shaft (17) is carried by the tablet, this shaft being parallel to the axis of rotation of the grinding wheel and a cam being wedged on this shaft, this cam cooperating with a stop loaded by a - spring and supported, so as to be able to move, in the transverse slider, this stopper being arranged and disposed so that, by the rotation of the cam, le curseur transversal soit entraîné vers la roue de meulage et en soit éloigné par l'action du ressort précité. the transverse slider is driven towards the grinding wheel and removed therefrom by the action of the aforementioned spring. 4. Machine suivant les revendications 1 à 3, caractérisée en ce que sous le curseur transversal est attaché un bloc muni d'un creux pour recevoir la came, l'arbre susdit s'étendant dans des trous oblongs ménagés dans ce bloc. 4. Machine according to claims 1 to 3, characterized in that under the transverse slider is attached a block provided with a hollow for receiving the cam, the aforesaid shaft extending into oblong holes formed in this block. 5. Machine suivant les revendications 1 à 4, caractérisée en ce que la butée est formée d'une broche creuse logée dans un trou ménagé dans le bloc et ouverte à une extrémité, un ressort hélicoïdal étant mon- té dans la broche creuse et prenant appui, par une extrémité, contre un élément de retenue vissé dans le trou ménagé dans le bloc. 5. Machine according to claims 1 to 4, characterized in that the stop is formed of a hollow spindle housed in a hole made in the block and open at one end, a helical spring being mounted in the hollow spindle and taking support, at one end, against a retaining element screwed into the hole made in the block. 6. Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que la butée consiste en une barre attachée par des vis dans une rainure ména- gée dans un dispositif ou bloc attaché au châssis de la machine, près de la roue de meulage. 6. Machine according to claim 2, characterized in that the stop consists of a bar attached by screws in a groove formed in a device or block attached to the frame of the machine, near the grinding wheel. 7. Machine de meulage, en substance, telle que décrite en référence aux dessins ci-annexés. 7. Grinding machine, in substance, as described with reference to the accompanying drawings.
BE524324D BE524324A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE524324A true BE524324A (en)

Family

ID=158978

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE524324D BE524324A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE524324A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2852961A (en) * 1957-05-20 1958-09-23 Weinglas Israel Rotary device for cutting saw blades
EP1510303A1 (en) * 2003-09-01 2005-03-02 Wmf Württembergische Metallwarenfabrik Ag Knife

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2852961A (en) * 1957-05-20 1958-09-23 Weinglas Israel Rotary device for cutting saw blades
EP1510303A1 (en) * 2003-09-01 2005-03-02 Wmf Württembergische Metallwarenfabrik Ag Knife

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2934833B1 (en) Apparatus for cutting food with alternating movement having a security control
EP2746003B1 (en) Apparatus for cutting food into slices, sticks, cubes or strings
EP0081466B1 (en) Cheese grating apparatus
BE524324A (en)
EP0203016B1 (en) Cutting device, especially between two zones with a different hardness
EP0869858B1 (en) Machining unit with rotating head
FR2726780A1 (en) Cook&#39;s mandoline for slicing foodstuff
EP1953884A1 (en) Device for cutting an elongated body such as a cable with multiple concentric layers
EP2941334A1 (en) Appliance for cutting food comprising a compact transmission system
WO2023233021A1 (en) Food preparation device and apparatus for making a helical cut in a fruit or vegetable
FR2882284A1 (en) MECHANISM FOR LOCKING A SQUEEGEE TOOL
EP3967465B1 (en) Bread slicer with a support for slices
EP0402311B1 (en) Slicer for meat products
FR2774881A1 (en) Grater to abrade oyster before opening it
BE445516A (en)
CH638131A5 (en) Cutting tool with removable cutters
BE471049A (en)
FR2555861A1 (en) Reel for a hose, especially for a watering hose
BE482864A (en)
CH299453A (en) Machine for slitting the heads of parts having a rod, in particular screws.
BE332531A (en)
BE518992A (en)
BE482675A (en)
BE633924A (en)
BE390573A (en)