BE519765A - - Google Patents

Info

Publication number
BE519765A
BE519765A BE519765DA BE519765A BE 519765 A BE519765 A BE 519765A BE 519765D A BE519765D A BE 519765DA BE 519765 A BE519765 A BE 519765A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tape
housing
elastic
elastic band
face
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE519765A publication Critical patent/BE519765A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60JWINDOWS, WINDSCREENS, NON-FIXED ROOFS, DOORS, OR SIMILAR DEVICES FOR VEHICLES; REMOVABLE EXTERNAL PROTECTIVE COVERINGS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES
    • B60J10/00Sealing arrangements
    • B60J10/20Sealing arrangements characterised by the shape
    • B60J10/24Sealing arrangements characterised by the shape having tubular parts
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60JWINDOWS, WINDSCREENS, NON-FIXED ROOFS, DOORS, OR SIMILAR DEVICES FOR VEHICLES; REMOVABLE EXTERNAL PROTECTIVE COVERINGS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES
    • B60J10/00Sealing arrangements
    • B60J10/30Sealing arrangements characterised by the fastening means
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60JWINDOWS, WINDSCREENS, NON-FIXED ROOFS, DOORS, OR SIMILAR DEVICES FOR VEHICLES; REMOVABLE EXTERNAL PROTECTIVE COVERINGS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES
    • B60J10/00Sealing arrangements
    • B60J10/70Sealing arrangements specially adapted for windows or windscreens
    • B60J10/74Sealing arrangements specially adapted for windows or windscreens for sliding window panes, e.g. sash guides
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60JWINDOWS, WINDSCREENS, NON-FIXED ROOFS, DOORS, OR SIMILAR DEVICES FOR VEHICLES; REMOVABLE EXTERNAL PROTECTIVE COVERINGS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES
    • B60J10/00Sealing arrangements
    • B60J10/70Sealing arrangements specially adapted for windows or windscreens
    • B60J10/74Sealing arrangements specially adapted for windows or windscreens for sliding window panes, e.g. sash guides
    • B60J10/75Sealing arrangements specially adapted for windows or windscreens for sliding window panes, e.g. sash guides for sealing the lower part of the panes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Specific Sealing Or Ventilating Devices For Doors And Windows (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   DISPOSITIF D'ETANCHEITE A L EA POUR GLACES, VITRES COULISSANTES ET AUTRES
PAROIS OU SURFACES MOBILES SIMILAIRES. 



   La présente invention concerne un dispositif applicable à toute surface mobile et assurant une étanchéité absolue entre la surface coulissante et son support et s'opposant à toute instroduction ou infiltration d'eau entre ces dernières. 



   Ce nouveau dispositif d'étanchéité trouve particulièrement son application aux glaces et vitres   coulissantes   des véhicules tant routiers que.ferroviaires et il peut également être appliqué aux vitrages utilisés couramment dans la construction de bâtiments,notamment aux châssis à vitres coulissantes, aux châssis-guillotines, et autres similaires. 



   Dans une forme d'exécution, le dispositif d'étanchéité suivant la présente invention, consiste en un ruban ou une bande élastique, à face plate et relativement large, de préférence en caoutchouc cellulaire, dit caoutchouc-mousse, mais il peut être fait usage de tout autre ruban élastique présentant les mêmes propriétés, qui est encastré et maintenu dans un boîtier pouvant affecter toute forme géométrique quelconque et présentant une face ouverte par laquelle émerge la face active du dit ruban élastique. 



  Ce boîtier, qui est exécuté en métal ou en toute autre matière appropriée, peut, avec sa garniture élastique, suivre tous les contours ainsi que le profil, convexe ou concave, découlant de la forme de la surface lisse mobile dont l'étanchéité doit être assurée. Une autre caractéristique de l'invention réside dans le fait que l'usure du ruban élastique, entraînée par son frottement contre la surface lisse mobile, est automatiquement compensée par un dispositif à action élastique (dispositif à ressort ou dispositif pneumatique) prévue dans le fond du bottier portant la garniture d'étanchéité, et qui tend à repousser la dite garniture vers l'extérieur de ce boîtier. 



   Il va sans dire que le dispositif à action élastique s'étend sur toute la longueur du ruban élastique de manière à appliquer celui-ci parfaitement contre la paroi à protéger et à lui faire épouser intimement son profil. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Suivant l'invention, le boîtier, contenant le ruban élastique d'étanchéité, doit être disposé à une faible distance de la paroi à protéger de manière à s'opposer à l'échappement dudit ruban. Ledit boîtier peut être muni de moyens s'opposant à cet échappement. 



   En outre, le jeu subsistant entre le ruban élastique et les parois intérieures du boîtier retenant et guidant ledit ruban doit être aussi réduit que possible et un film d'un lubrifiant neutre peut être interposé entre ce ruban et les parois du boîtier de manière à favoriser son avancement sous la poussée du dispositif à action élastique dont question plus haut. 



   Dans une autre forme d'exécution,le dispositif d'étanchéité suivant l'invention, réunit la facilité de son adaptation à tout profil et à tout contour découlant de la forme de la surface lisse mobile dont l'étanchéité doit être assurée et l'action élastique compensant automatiquement son usure. 



   Dans ce but, au lieu d'un ruban ou d'une bande élastique, comme décrit plus haut, il est fait usage d'un élément tubulaire, de section carrée, ronde ou autre également exécuté en caoutchouc cellulaire, son espace creux intérieur constituant une chambre à air ou un matelas d'air remplissant l'office du dispositif à action élastique (dispositif à ressort ou pneumatique) dont il est question plus haut. Cet élément tubulaire peut être exécuté sans fin (tel qu'une chambre à air) ou l'être sous forme d'un tube, découpé à la longueur désirée et dont les deux extrémités sont soudées de la manière usuelle. 



   Dans cette forme d'exécution, l'élément tubulaire est logé dans un boîtier de forme appropriée disposé et fixé à une très faible distance de la paroi à protéger, le dit-élément tubulaire étant fixé, par exemple, collé, dans ledit boîtier afin d'éviter son échappement du boîtier. 



   L'emploi d'un ruban élastique en un caoutchouc cellulaire (caout- chouc mousse) est connu. Cependant, dans l'application qui fait l'objet de la présente invention,   .ce   ne sont ni lèvre ni une paroi lisse de ce caoutchouc qui sont appliquées contre la surface à protéger comme il est pratiqué usuellement, mais bien une surface relativement grande de sa face cellulaire ce qui a pour avantage de supprimer le gommage et le collage du ruban contre la surface   à   protéger. 



   Le dispositif d'étanchéité, qui fait l'objet de la présente invention, peut être exécuté de manière à pouvoir être installé entre deux surfaces parallèles, ce qui peut être le cas, par exemple pour les vitres équipant les grandes baies des voitures de chemins de fer ou des véhicules routiers (autocars et autres) dans lesquelles, une partie seulement de la vitre est mobile, généralement la partie supérieure qui peut être descendue en glissant parallèlement à la partie inférieure fixe. 



   Quelques formes d'exécution, données à titre d'exemple, sont représentées au dessin annexé, dans lequel : la fig. 1 est une vue en-perspective et en élévation d'un châssis supportant une glace rectangulaire équipée d'une garniture d'étanchéité suivant l'invention. la fig. 2 est une vue en coupe d'une forme du boîtier avec sa garniture d'étanchéité. 



   Les figs. 3 et 4 sont des vues en coupe de deux autres formes d' exécution. 



   La fig. 5 est une vue en coupe d'un dispositif d'étanchéité double installé entre deux glaces. 



   Les figs. 6 à 9 sont des vues en coupe d'un dispositif d'étanchéité tubulaire. 



   Dans la fig. 1, une glace 1 est disposée dans un châssis de support 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 approprié 2 et est équipée d'un mécanisme de montée et de descente, d'un type usuel mais non représenté, permettant dz la faire coulisser dans son châssis de support. Le dispositif d'étanchéité suivant la présente invention est re- présenté par 3. Ce dispositif 3 intéresse tout le pourtour du cadre de la glace et est fixé à cette dernière de toute manière appropriée. 



   La fig. 2 représente une forme d'exécution simple de ce disposi- tif. 



   Le ruban élastique 4, en caoutchouc cellulaire et de forme rec- tangulaire, est logé dans le boîtier 3 en forme d'un U, dans le fond du boï- tier 3 entre ce fond et la paroi extrême du ruban 4 sont disposés, côte à côte et sur toute la longueur du dispositif   d)étanchéité,   des ressorts hé- licoïdaux 5 qui ont tendance à repousser la bande 4 hors du boîtier 3.

   Ces ressorts hélicoïdaux pourraient être remplacés, soit, par autant de ressorts formés par une mince bande d'acier à ressort repliée en zig-zag, soit par un petit tube souple et élastique, tel qu'un tube en caoutchouc (repère
15 de la fig. 3) éventuellement, un tel tube pourrait être rempli d'air comprimé de manière à former un coussin pneumatique dont l'effet serait identique à celui des ressorts ; soit encore par une lame ondulée en acier en ressort (repère 25 de la fig. 5) s'étendant sur toute la longueur du dis- positif d'étanchéité. 



   Un film 7 d'un lubrifiant neutre, tel que par exemple de la vase- line, est interposée entre les parois intérieures du boîtier en contact avec les parois du ruban   4   et ces dernières de manière à améliorer le glissement des surfaces en présence. 



   Le dispositif d'étanchéité s'étend le long du pourtour entier de la glace 6   à   protéger. Il est maintenu, par tout moyen d'immobilisation ou de fixation quelconque et approprié, à une très courte distance de la glace, cette distance sera suffisamment petite pour que le ruban 4 ne puisse s'échapper du boîtier 3 et être entraîné par les déplacements de la glace 6. Le ruban élastique 4 est appliqué par sa face avant 4', qui est une face cellulaire (c'est-à-dire: grenue) contre la glace 6. Ceci en opposition des joints d'étanchéité usuels et connus qui ne s'appuyent, en général, qu'au moyen d'une lèvre, soit aiguë, soit arrondie contre la glace qu'ils équipent.

   La face 4" du ruban 4 est, comme dit plus haut, une face grenue, ce qui a pour avantage de supprimer son collage et son gommage contre la surface à protéger, d'autre part, la surface du ruban 4 en contact avec le glace 6 est   sensibent   supérieure à celle des joints utilisés jusqu'à présent dans le même but, ce qui a pour effet de réduire l'usure et l'effrittement de la dite surface. 



   La fig. 3 représente une autre forme d'exécution du boîtier 13. 



  Il est également en forme d'un U, mais les deux branches de cet U sont munies d'un prolongement 13' à angle droit, vers l'intérieur qui coopère à la retenue du ruban élastique   14.   Le ruban ou la bande élastique épousant dans ce cas, la forme de son logement. Dans cette forme d'exécution, le dispositif à action élastique destiné à repousser le ruban   14'   vers et contre la glace 6 est constitué par un petit tube souple en caoutchouc 15 dont l'élasticité et/ou l'action peut être accrue par un remplissage en air comprimé. 



   La face extérieure du boîtier 14 peut être pourvue d'une moulure 8 (en bec de corbeau) formant rejet d'eau. 



   Suivant la fig. 4 le boîtier 24 est approximativement hémisphérique, ses deux bords orientés vers la glace 6 sont, comme dans la forme représentée par la fig. 3, munis d'un prolongement 23'formant un rebord s'opposant à l'échappement du ruban 24 hors de la cavité dans laquelle il est logé. Une lame ondulée 25, en acier à ressort, s'étendant sur toute la longueur du dispositif d'étanchéité, remplit, dans ce cas, l'office du dispositif à action élastique. Le boîtier 23 peut également être pourvu d'un rejet d'eau 18. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig. 5 représente l'application du dispositif d'étanchéité suivant l'invention, à deux surfaces parallèles, en l'occurreme les glaces 6 et 6'. 



   Dans ce cas, le boîtier 33 est double, c'est-à-dire qu'il comprend deux cavités 33' et 33"opposées, il correspond en fait, à la juxtaposition, dôs à dos, de deux boîtiers 13 comme représenté à la fig. 3. 



   Dans chacune des deux cavités est disposé un ruban élastique 34- 34' se trouvant respectivement sous l'action élastique des ressorts 35-35'. 



  Les rubans élastiques   34-34'   s'appuyant chacun sur la face de la glace 6-6' qui lui fait face. 



   Un tel dispositif d'étanchéité double convient particulièrement, dans le cas où une partie seulement de la glace (généralement la partie supérieure) est mobile et glisse parallèlement à la partie inférieure fixe ou dans le cas ou les deux parties de la glace sont mobiles, indépendamment l'une de l'autre . 



   .Les figs. 6 à 9 représentent deux variantes d'exécution d'un dispositif d'étanchéité tubulaire. 



   Dans les figs. 6 et 7, l'élément tubulaire 44, de section approximativement carrée, la face du carré orientée vers la glace 6 étant légèrement convexe, est logé et collé dans un boîtier 43 en forme d'U. Il est à remarquer que par suite de l'application relativement serrée de la face avant de l'élément tubulaire 44 contre la glace 6, la dite face est refoulée et déformée, de ce fait l'air   emprisonné   dans l'espace intérieur 45 dudit élément est comprimé en proportion de cette déformation et constitue le matelas pneumatique exerçant l'action élastique voulue pour appliquer la face active du dispositif d'étanchéité contre la glace 6. 



   L'élément tubulaire 54 des figs. 8 et 9 est de section ronde et est logé et collé dans un boîtier 53 approximativement hémisphérique. Dans cette forme d'exécution, l'air emprisonné dans l'espace intérieur 55 de l'élément 54 est comprimé par la   déformation   de la partie de l'élément appuyée contre la glace 6. L'action élastique désirée est obtenue comme dans la forme desfigs. 6 et   7.   



   Il est expressément spécifié que l'objet de l'invention n'est pas exclusivement limitée aux formes d'exécution décrites et représentées et que des modifications peuvent être apportées à la forme, les dimensions et la disposition de leurs éléments constitutifs pour autant que ces modifications ne soient pas contredites par les revendications qui suivent. 



   REVENDICATIONS 
1) Dispositif d'étanchéité à l'eau pour glaces, vitres coulissantes et autres parois ou surfaces mobiles similaires, caractérisé en ce qu'il se compose d'un ruban ou d'une bande élastique, de préférence en caoutchouc cellulaire, logé dans un boîtier métallique ou autre, d'une forme géométrique quelconque et présentant une face ouverte par laquelle émerge la face active dudit ruban ou de la dite bande élastique et en ce que la dite face active est appuyée contre la surface lisse à protéger, ledit boîtier avec son ruban ou sa bande élastique pouvant suivre tous les contours et tous les profils de la surface à protéger et le dit dispositif étant, en outre, muni de moyens s'opposant à l'échappement dudit ruban ou de ladite bande élastique et compensant automatiquement l'usure de ce dernier ou de cette dernière.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   SEALING DEVICE FOR WINDOWS, SLIDING WINDOWS AND OTHERS
WALLS OR SIMILAR MOVABLE SURFACES.



   The present invention relates to a device applicable to any mobile surface and ensuring absolute tightness between the sliding surface and its support and preventing any instroduction or infiltration of water between the latter.



   This new sealing device finds its application in particular to windows and sliding windows of both road and rail vehicles and it can also be applied to glazing commonly used in the construction of buildings, in particular to sliding window frames, guillotine frames, and the like.



   In one embodiment, the sealing device according to the present invention consists of an elastic band or band, with a flat face and relatively wide, preferably of cellular rubber, called foam rubber, but it can be used. of any other elastic tape having the same properties, which is embedded and held in a housing that can affect any geometric shape whatsoever and having an open face through which emerges the active face of said elastic tape.



  This case, which is made of metal or any other suitable material, can, with its elastic gasket, follow all the contours as well as the profile, convex or concave, resulting from the shape of the movable smooth surface whose sealing must be assured. Another characteristic of the invention lies in the fact that the wear of the elastic band, caused by its friction against the movable smooth surface, is automatically compensated for by an elastic action device (spring device or pneumatic device) provided in the bottom of the casing carrying the sealing gasket, and which tends to push said gasket towards the outside of this housing.



   It goes without saying that the resilient action device extends over the entire length of the elastic tape so as to apply the latter perfectly against the wall to be protected and to make it closely match its profile.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   According to the invention, the casing, containing the elastic sealing tape, must be placed at a small distance from the wall to be protected so as to oppose the escape of said tape. Said housing may be provided with means opposing this exhaust.



   In addition, the clearance remaining between the elastic tape and the interior walls of the case retaining and guiding said tape must be as small as possible and a film of a neutral lubricant can be interposed between this tape and the walls of the case so as to promote its advancement under the thrust of the elastic action device mentioned above.



   In another embodiment, the sealing device according to the invention combines the ease of its adaptation to any profile and to any contour resulting from the shape of the mobile smooth surface, the sealing of which must be ensured and the elastic action automatically compensating for its wear.



   For this purpose, instead of a ribbon or an elastic band, as described above, use is made of a tubular element, of square, round or other section also executed in cellular rubber, its interior hollow space constituting an air chamber or air mattress filling the office of the resilient action device (spring or pneumatic device) referred to above. This tubular element can be made endless (such as an air chamber) or be in the form of a tube, cut to the desired length and the two ends of which are welded in the usual manner.



   In this embodiment, the tubular element is housed in a suitably shaped box arranged and fixed at a very short distance from the wall to be protected, said tubular element being fixed, for example glued, in said box in order to avoid its escape from the housing.



   The use of an elastic tape of cellular rubber (foam rubber) is known. However, in the application which is the subject of the present invention, it is neither the lip nor a smooth wall of this rubber which are applied against the surface to be protected as is usually practiced, but rather a relatively large surface of the rubber. its cellular face, which has the advantage of eliminating the gumming and sticking of the tape against the surface to be protected.



   The sealing device, which is the subject of the present invention, can be executed in such a way that it can be installed between two parallel surfaces, which can be the case, for example for the windows fitted to the large bays of the road cars. iron or road vehicles (coaches and others) in which only part of the window is movable, generally the upper part which can be lowered by sliding parallel to the fixed lower part.



   Some embodiments, given by way of example, are shown in the appended drawing, in which: FIG. 1 is a perspective view in elevation of a frame supporting a rectangular glass equipped with a seal according to the invention. fig. 2 is a sectional view of one form of the housing with its seal.



   Figs. 3 and 4 are sectional views of two other embodiments.



   Fig. 5 is a sectional view of a double sealing device installed between two windows.



   Figs. 6 to 9 are sectional views of a tubular sealing device.



   In fig. 1, a mirror 1 is arranged in a support frame

 <Desc / Clms Page number 3>

 2 and is equipped with an up and down mechanism, of a conventional type but not shown, allowing dz to slide in its support frame. The sealing device according to the present invention is represented by 3. This device 3 concerns the entire periphery of the frame of the glass and is attached to the latter in any suitable manner.



   Fig. 2 shows a simple embodiment of this device.



   The elastic tape 4, of cellular rubber and rectangular in shape, is housed in the U-shaped housing 3, in the bottom of the housing 3 between this bottom and the end wall of the tape 4 are arranged, side alongside and over the entire length of the sealing device d), heloidal springs 5 which tend to push the strip 4 out of the housing 3.

   These coil springs could be replaced either by as many springs formed by a thin strip of spring steel folded in a zig-zag way, or by a small flexible and elastic tube, such as a rubber tube (ref.
15 of fig. 3) possibly, such a tube could be filled with compressed air so as to form a pneumatic cushion whose effect would be identical to that of the springs; or again by a corrugated steel spring blade (item 25 in fig. 5) extending over the entire length of the sealing device.



   A film 7 of a neutral lubricant, such as for example vase-line, is interposed between the interior walls of the housing in contact with the walls of the strip 4 and the latter so as to improve the sliding of the surfaces present.



   The sealing device extends along the entire periphery of the glass 6 to be protected. It is maintained, by any means of immobilization or any appropriate fixing, at a very short distance from the ice, this distance will be small enough so that the tape 4 cannot escape from the housing 3 and be driven by the movements. ice 6. The elastic tape 4 is applied by its front face 4 ', which is a cellular face (that is to say: grainy) against the ice 6. This in opposition to the usual and known seals which in general rest only by means of a lip, either pointed or rounded against the mirror which they equip.

   The face 4 "of the tape 4 is, as said above, a grainy face, which has the advantage of eliminating its sticking and its gumming against the surface to be protected, on the other hand, the surface of the tape 4 in contact with the ice 6 is more sensitive than the seals used heretofore for the same purpose, which has the effect of reducing wear and crumbling of said surface.



   Fig. 3 shows another embodiment of the housing 13.



  It is also U-shaped, but the two branches of this U are provided with an extension 13 'at right angles, towards the inside which cooperates in the retention of the elastic band 14. The elastic band or band conforming to in this case, the shape of its housing. In this embodiment, the resiliently acting device intended to push the tape 14 'towards and against the ice 6 consists of a small flexible rubber tube 15, the elasticity and / or the action of which can be increased by a filling with compressed air.



   The outer face of the housing 14 can be provided with a molding 8 (corbel beak) forming a water discharge.



   According to fig. 4 the housing 24 is approximately hemispherical, its two edges oriented towards the lens 6 are, as in the shape shown in FIG. 3, provided with an extension 23 ′ forming a rim opposing the escape of the tape 24 out of the cavity in which it is housed. A corrugated blade 25, of spring steel, extending over the entire length of the sealing device, in this case fulfills the function of the resiliently acting device. The housing 23 can also be provided with a water discharge 18.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 5 shows the application of the sealing device according to the invention, to two parallel surfaces, in this case the glasses 6 and 6 '.



   In this case, the housing 33 is double, that is to say that it comprises two cavities 33 'and 33 "opposite, it corresponds in fact, to the juxtaposition, dôs back, of two housings 13 as shown in Fig. 3.



   In each of the two cavities is disposed an elastic band 34- 34 'located respectively under the elastic action of the springs 35-35'.



  The elastic bands 34-34 'each resting on the face of the glass 6-6' which faces it.



   Such a double sealing device is particularly suitable, in the case where only part of the lens (generally the upper part) is movable and slides parallel to the fixed lower part or in the case where the two parts of the lens are movable, independently of each other.



   .Figs. 6 to 9 show two variant embodiments of a tubular sealing device.



   In figs. 6 and 7, the tubular element 44, of approximately square section, the face of the square oriented towards the glass 6 being slightly convex, is housed and glued in a U-shaped housing 43. It should be noted that as a result of the relatively tight application of the front face of the tubular element 44 against the glass 6, said face is pushed back and deformed, thereby the air trapped in the interior space 45 of said element is compressed in proportion to this deformation and constitutes the pneumatic mattress exerting the desired elastic action to apply the active face of the sealing device against the glass 6.



   The tubular element 54 of figs. 8 and 9 is of round section and is housed and glued in an approximately hemispherical housing 53. In this embodiment, the air trapped in the interior space 55 of the element 54 is compressed by the deformation of the part of the element pressed against the glass 6. The desired elastic action is obtained as in shape of the figures. 6 and 7.



   It is expressly specified that the object of the invention is not exclusively limited to the embodiments described and shown and that modifications may be made to the shape, dimensions and arrangement of their constituent elements provided that these modifications are not contradicted by the following claims.



   CLAIMS
1) Watertight device for mirrors, sliding windows and other similar moving walls or surfaces, characterized in that it consists of an elastic tape or band, preferably cellular rubber, housed in a metal or other case, of any geometric shape and having an open face through which emerges the active face of said tape or said elastic band and in that said active face is pressed against the smooth surface to be protected, said case with its tape or its elastic band being able to follow all the contours and all the profiles of the surface to be protected and the said device being, moreover, provided with means opposing the escape of said tape or said elastic band and automatically compensating wear of the latter.


    

Claims (1)

2) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la face active du ruban ou de la bande élastique est une face cellulaire grenue. 2) Device according to claim 1, characterized in that the active face of the tape or of the elastic band is a grainy cellular face. 3 ) Dispositif suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le boîtier contenant le ruban ou la bande élastique est disposé à une très faible distance de la surface à protéger. <Desc/Clms Page number 5> 3) Device according to claims 1 and 2, characterized in that the housing containing the tape or the elastic band is arranged at a very small distance from the surface to be protected. <Desc / Clms Page number 5> 4) Dispositif suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les extrémités des bords de la face ouverte du boîtier par la- quelle émerge la face active du ruban ou de la bande élastique sont pourvus d'un rebord orienté vers l'intérieur qui coopère à la retenue de ce ruban ou de cette bande dans son logement, ledit ruban ou la dite bande élastique épou- sant la forme de son logement. 4) Device according to claims 1 to 3, characterized in that the ends of the edges of the open face of the housing by la- which emerges the active face of the ribbon or of the elastic band are provided with a rim oriented inwardly which cooperates in retaining this tape or this band in its housing, said tape or said elastic band matching the shape of its housing. 5) Dispositif suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que les moyens compensant automatiquement l'usure de la face active du ruban ou de la bande élastique sont constitués par un dispositif à action élastique s'étendant sur toute la longueur du dispositif et logé entre le fond du boîtier et la paroi extrême inférieure du ruban ou de la bande élastique, le dit dispositif à action élastique étant une série de ressorts hélicoïdaux disposés côte à côte. 5) Device according to claims 1 to 4, characterized in that the means automatically compensating for the wear of the active face of the ribbon or of the elastic band are constituted by a resilient action device extending over the entire length of the device and housed between the bottom of the case and the lower end wall of the ribbon or of the elastic band, the said resilient action device being a series of helical springs arranged side by side. 6) Dispositif suivant la revendication 5, caractérisé en ce que le dispositif à action élastique est constitué par une série de ressorts disposés côte à côte et formés par une mince bande d'acier repliée en zigzag. 6) Device according to claim 5, characterized in that the resilient action device consists of a series of springs arranged side by side and formed by a thin strip of steel folded in a zigzag fashion. 7) Dispositif suivant la revendication 5, caractérisé en ce que le dispositif à action élastique est constitué par une lame ondulée en acier à ressert. 7) Device according to claim 5, characterized in that the resilient action device is constituted by a corrugated spring steel blade. 8) Dispositif suivant la revendication 5, caractérisé en ce que le dispositif à action élastique, est constitué par un petit tube souple et élastique rempli ou non d'air comprimé. 8) Device according to claim 5, characterized in that the resilient action device consists of a small flexible and elastic tube filled or not with compressed air. 9) Dispositif d'étanchéité à l'eau pour glaces, vitres coulissantes et autres parois ou surfaces mobiles similaires, caractérisé en ce qu'il se compose d'un élément élastique tubulaire, d'une section géométrique quelconque, exécuté, de préférence, en caoutchouc cellulaire, logé et collé dans un boîtier métallique ou autre de forme correspondante et présentant une face ouverte par laquelle émerge la face active dudit élément élastique, et en ce que la dite face active est appuyée contre la surface lisse à protéger, 9) Watertight device for mirrors, sliding windows and other similar moving walls or surfaces, characterized in that it consists of a tubular elastic element, of any geometric section, preferably executed, cellular rubber, housed and glued in a metal or other case of corresponding shape and having an open face through which emerges the active face of said elastic element, and in that said active face is pressed against the smooth surface to be protected, ledit boîtier avec son élément élastique pouvant suivre tocs? les contours et tous les profils de la surface à protéger et la compression de l'air emprisonné dans l'espace intérieur dudit élément obtenue par la déformation de la face active de ce dernier contre la surface à protéger compensant automatiquement l'usure de la dite surface active. said case with its elastic element being able to follow tocs? the contours and all the profiles of the surface to be protected and the compression of the air trapped in the interior space of said element obtained by the deformation of the active face of the latter against the surface to be protected automatically compensating for the wear of said element active surface. 10) Dispositif suivant les revendications 1 à 8, caractérisé en ce qu'un film d'un lubrifiant neutre est interposé entre les parois intérieures du boîtier en contact avec les parois du ruban ou de la bande élastique et ces dernières. 10) Device according to claims 1 to 8, characterized in that a film of a neutral lubricant is interposed between the inner walls of the housing in contact with the walls of the tape or of the elastic band and the latter.
BE519765D BE519765A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE519765A true BE519765A (en)

Family

ID=155879

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE519765D BE519765A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE519765A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3659382A (en) * 1967-06-16 1972-05-02 Sealmaster Ltd Seals

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3659382A (en) * 1967-06-16 1972-05-02 Sealmaster Ltd Seals

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0381552A1 (en) Flush glazing system for a motor vehicle door
BE1014753A3 (en) Doors set.
FR2582043A3 (en) Seal for closure devices such as doors and windows
EP1400653A1 (en) Sliding window or door, the wings being lockable against a seal on the window frame
BE519765A (en)
FR2473103A1 (en) SEALING PROFILE FOR OPENING SHUTTERS, ESPECIALLY MOTOR VEHICLE BODIES
EP3307576B1 (en) Assembly of a body in white of a motor vehicle and a hatch comprising a cylinder in a dry zone
FR2458665A1 (en) Fitting for edge hung pivotable door - prevents finger trapping using curved flange which extends to rear door face and retracts into fixed post
FR2701287A1 (en) Door jamb (frame) with a modular structure
FR2701286A1 (en) Mounted door jamb, comprising improved fire-resistant (fire-retarding) means
FR2768101A1 (en) SEALING PROFILE FOR MOTOR VEHICLE
EP1700992B1 (en) Window, French window or similar of the breather type with a fluid connection between an air layer and the exterior by means of a profiled seal at the lower transom of the exterior pane.
EP1965012B1 (en) Frame of a sliding door or window comprising sealing means acting on surfaces perpendicular and parallel to the sliding plane
EP0296901B1 (en) Sealing joint between a supporting frame and a movable plate
EP3887184B1 (en) Vehicle with a seal fitted on a deformed rebate
FR2738278A1 (en) Sealed joint for motor vehicle sliding window
BE1005266A5 (en) Device for fixing a glass on a support.
EP2317061B1 (en) Upright for the frame of a building bay
BE1008544A6 (en) Sealing profile for windows and frames.
FR2738534A1 (en) Vehicle sliding window sealing joint fixing
FR2712656A1 (en) Sectioned seal between moving and fixed parts of windows and doors
FR2481901A1 (en) DEVICE HAVING AT LEAST ONE RULER-SHAPED BRUSH FOR SHUTTERING OR COMPENSATING THE CONDITION OF SURFACES
FR2893110A1 (en) SEALING PROFILE FOR ENSURING A SEALED INTERFACE BETWEEN TWO MOBILE STRUCTURES, ITS MANUFACTURING METHOD AND SEALING MODULE INCORPORATING IT
FR2510704A1 (en) Sealing trim between expanding fixed and moving frames - has continuous contact sealing lips on elastic trim strip
FR2751369A1 (en) Frame profile for secondary glazing