BE516268A - - Google Patents

Info

Publication number
BE516268A
BE516268A BE516268DA BE516268A BE 516268 A BE516268 A BE 516268A BE 516268D A BE516268D A BE 516268DA BE 516268 A BE516268 A BE 516268A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lever
mechanotherapy
rod
amplitude
slide
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE516268A publication Critical patent/BE516268A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61HPHYSICAL THERAPY APPARATUS, e.g. DEVICES FOR LOCATING OR STIMULATING REFLEX POINTS IN THE BODY; ARTIFICIAL RESPIRATION; MASSAGE; BATHING DEVICES FOR SPECIAL THERAPEUTIC OR HYGIENIC PURPOSES OR SPECIFIC PARTS OF THE BODY
    • A61H1/00Apparatus for passive exercising; Vibrating apparatus; Chiropractic devices, e.g. body impacting devices, external devices for briefly extending or aligning unbroken bones

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Pain & Pain Management (AREA)
  • Physical Education & Sports Medicine (AREA)
  • Rehabilitation Therapy (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Mechanical Operated Clutches (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  APPAREIL DE MECANOTHERAPIEo 
La présente invention concerne les appareils de mécanothérapie dans lesquels un organe de traitement animé d'un mouvement alternatif oblige une articulation d'un malade à accomplir son mouvement naturel, et elle a pour objet un tel appareil qui est peu encombrant et de construction simple et dans lequel l'amplitude de l'organe de traitement peut être modifiée facilement du- rant le fonctionnement, sans qu'il soit nécessaire d'arrêter l'appareil. 



   L'appareil de mécanothérapie selon l'invention comporte, en com- binaison, un moteur principal d'entraînement dont l'arbre est relié par une transmission comprenant une manivelle à un levier mobile passant par un point fixe, mais dont la position est réglable, des moyens comprenant un moteur au- xiliaire et/ou un organe de commande manuelle pour déplacer ledit point fixe, et une seconde transmission reliant le levier mobile à un levier de travail destiné à recevoir l'organe de traitement. 



   Quand le point par lequel passe le levier est déplacé, le rap- port des distances de ce point aux points d'attache des deux transmissions varie, de sorte que l'amplitude du mouvement du levier de travail varie, cet- te variation pouvant être effectuée même durant le fonctionnement de l'appa- reil. 



   Dans un mode de réalisation préféré de l'appareil selon   l'inven-   tion,un coulisseau relié par une transmission au moteur   auxiliaire et/ou   à l'organe de commande manuelle est monté coulissant par rapport au levier mo- bile, des moyens étant prévus pour s'opposer au déplacement dudit levier mo- bile suivant son grand axe. 



   D'autres caractéristiques apparaîtront au cours de la   descrip-   tion qui va suivre, faite en référence aux dessins annexés donnés à titre d'exemples non limitatifs et dans lesquels: 
La figure 1 est une vue en élévation de l'ensemble de l'appa- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 reil: 
La fig. 2 en est une vue latérale; 
La fig. 3 en est une vue en plan; 
La fige 4 est un schéma du mécanisme de l'appareil; 
La fig. 5 est une vue en perspective d'un des leviers de trans- mission; 
La fig. 6 représente un détail d'une variante dans lequel la po- sition moyenne du levier de travail est pratiquement fixe; 
La Fig. 7 représente le dispositif de commande de la variation d'amplitude du levier de travail; 
La fig. 8 montre la fixation du levier de travail;

   
La fig. 9 est une vue en coupe verticale d'un mode de réalisa- tion pratique de l'appareil selon l'invention; 
La fig. 10 en est une coupe transversale; 
La fig. 11 en est une autre coupe transversale; 
La fig. 12 en est une coupe horizontale; 
La fig. 13 est une vue en élévation d'un détail ; 
La fig. 14 est une vue en coupe de la pince servant à fixer les organes de traitement sur le levier de travail; 
La fig. 15 représente en élévation un organe de traitement desti- né à agir sur les doigts; 
La fig. 16 est une vue en plan d'un organe de traitement pour réaliser une flexion palmaire ou dorsale du poignet; 
La fig. 17 en est une coupe suivant XVII-XVII de fig. 15 ; 
La fig. 18 représente en perspective une poignée de traitement; 
La fig. 19 en est une coupe transversale. 



   L'appareil, représenté dans son ensemble aux fig. 1 à 3, com- prend un mécanisme qui est renfermé à l'intérieur d'un carter 1 et permet de transformer le mouvement de rotation d'un moteur d'entraînement 2 en un mouvement alternatif imprimé à un levier de travail 3. L'amplitude du mou- vement du levier 3 peut être réglée, soit à l'aide d'un moteur 4, soit à l'aide d'une manivelle 5. 



   Le mécanisme d'entraînement (fig. 4) comprend une manivelle 6 calée sur un arbre 7 qui est susceptible d'être entraîné en rotation par le moteur 2. La manivelle 6 est reliée par une biellette 8 à un levier 9 qui est articulé en 10 sur une bielle 11,elle même montée pivotante en 12 par rap- port au carter 1. Le levier 3 est calé sur l'axe 13a d'une manivelle 13 qui est reliée à l'une des extrémités d'une bielle 14 dont l'autre extrémité est montée pivotante sur le levier 9, autour du pivot 10. Une tige filetée 15, immobilisée longitudinalement par une butée 16, est susceptible d'être en- traînée en rotation par l'intermédiaire d'un organe de commande schématisé par la manivelle 17.

   Sur cette tige 15 est vissé un écrou 18 sur lequel est articulée l'une des extrémités d'un levier 19 dont l'autre   extrémité,est   mon- tée pivotante sur un levier 20. Celui-ci est tourillonné en un point fixe 21, et, sur son extrémité, est monté pivotant en 22 un coulisseau 23 engagé dans des glissières fixées à cet effet sur levier 9. 



   Lorsque l'arbre 7 est entraîné en rotation, la bielle 8 imprime au levier 9 un mouvement que l'on peut pratiquement assimiler à une rotation autour du pivot 23 du coulisseau 22. Lorsque le pivot 22, dont la position par rapport au levier 9 peut être réglée en faisant tourner la tige 15 à l'ai- de de l'organe de commande 17, coïncide avec le pivot 10, la rotation de l'ar- bre 7 n'a aucun effet sur le levier 14 et, par suite, sur le levier 3.

   Lors- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 que ce pivot 22 se trouve à une certaine distance du pivot 10,¯la,rotation de l'arbre 7 imprime au levier 3 un mouvement alternatif   dont.l'amplitude   est d'autant plus grande que la distance séparant les   pivots;22   et,10   est-,   elle-même plus grandeo 
La figo 5 montre un mode de réalisation pratique du levier   9.'   
Tel qu'il est représenté, ce levier a une section transversale sensiblement carrée et l'une de ses extrémités forme une fourche 9a destinée à recevoir la bielle 8, un alésage 24 étant prévu dans cette fourche pour le passage de l'axe de liaison.

   Sur deux faces latérales opposées du levier 9 sont fi- xés des tourillons 25 et 26 destinés à servir de pivots respectivement à la bielle 14 et à la bielle 11, ces bielles étant alors doubles ou du type "à fourche". Le levier 9 est évidé intérieurement en 28 de manière à constituer une glissière pour le coulisseau 23 et une fente 29 est prévue pour laisser passer le levier 200 
Dans le mécanisme schématique représenté à la fig. 4, le pivot 
22 décrit un arc de cercle quand on déplace le levier 20 à l'aide de l'orga- ne de commande 17 Par suite de cette disposition, la position moyenne du levier 9 et, par suite, celle du levier 3, varient suivant l'amplitude. Pour obvier à cet inconvénient, on peut utiliser le dispositif représenté en per- spective à la figo 6. 



   Sur l'extrémité du levier 20 qui forme une chape 30 est montée pivotante une pièce en forme de triangle 31. Cette pièce comporte un alésage 
32 pour le passage du pivot 22; un galet 33, monté à rotation par rapport à la pièce 31, est engagé dans une glissière 34 dont la forme est telle que, lorsque la pièce 31 est déplacée par le levier 20 tournant dans le sens de la flèche 35, le pivot 22 décrive une trajectoire rectiligne schématisée par la flèche 36. La forme de la glissière 34 peut être déterminée par le procédé usuel de tracé des cames. 



   La figo 7 montre comment la tige 15 peut être entraînée en ro- tation par la manivelle 5 ou par un arbre 37, relié par l'intermédiaire d'en- grenages réducteurs de vitesse à l'arbre du moteur 4. 



   Sur l'axe de la manivelle 5 est fixé un pignon conique 38 en prise avec un pignon conique 39 calé sur la tige 15. D'autre part, l'arbre 15 peut être entraîné en rotation, par l'intermédiaire d'un dispositif de roue libre comprenant un boîtier 40 et des cames 41, par un crabot 42 calé sur l'arbre 37 et susceptible de venir en prise avec le boîtier 40. Les mo- yens pour mettre le crabot en ou hors d'action n'ont pas été représentés au dessin. 



   Lorsque le crabot est en position active, le moteur 4 entraîne la tige 15 dans le sens correspondant à l'augmentation de l'amplitude du mou- vement du levier 3. Si on le désire, on peut faire tourner la tige 15 dans le même sens mais avec une vitesse plus grande à l'taide de la manivelle 5, le dispositif de roue libre entrant alors en action. Mais dans le cas où l'on veut faire tourner la tige 15 dans le sens contraire à l'aide de la manivel- le 5 pour diminuer ladite amplitude, il est nécessaire de décraboter les pièces 40 et   42   en déplaçant cette dernière vers le haut.

   Ce dispositif per- met donc, soit d'augmenter automatiquement et de façon continue l'amplitude du mouvement du levier   3,   soit d'augmenter cette amplitude manuellement en tournant la manivelle 5 dans le sens convenable, soit encore de diminuer ma- nuellement cette amplitude après avoir décrabotéo 
La figure 8 représente principalement le mode de calage du le- vier 3 qui est de préférence monté réglable par rapport à l'axe 3a. A cet effet, l'une des extrémités du levier 3 porte une partie   43   en dents de loup susceptible de coopérer avec une pièce 44 également en dents de loups, la pièce   43   étant munie d'un alésage pour le passage de l'extrémité filetée de l'axe 3a. Un écrou moleté 45 maintenant en contact les pièces 43 et 44. 



   Dans le mode de réalisation pratique représenté aux fig. 9 à 12, l'arbre 46 du moteur d'entraînement 2 porte un pignon 47 en prise avec une roue dentée 48 calée sur l'arbre 7. Ce dernier est supporté par le car- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ter 1 et par un coussinet 49 fixé en trois points sur des bossagea de ce car- tero Le dit arbre 7 est relié par la manivelle 6 et la biellette 8 au levier 9 et celui-ci est à son tour relié au levier de travail 3 par la biellette 14 qui est ici du type à fourche en deux parties, la manivelle 13 et l'arbre 13a. 



  Des bielles lla et llb sont montées pivotantes à l'une de leurs extrémités sur le levier 9 et, à leur autre extrémité, sur des tourillons 12a et 12b. A l'intérieur du levier 9 se trouvent des galets 50 montés pivotants sur la piè- ce triangulaire 31. Ainsi qu'il a été précédemment expliqué, la pièce 31 est montée pivotante sur le levier 20, et le galet 33, dont l'axe est solidaire de ladite pièce, est engagé dans la glissière 34. Le levier 20 est solidaire d'une pièce en forme de U 51 dont chacune des extrémités est reliée par une bille 19a ou 19b à l'écrou 18 vissé sur la tige 15. Cet écrou est empêché de tourner par des galets 52 coopérant avec une glissière 53 fixée au carter 1. 



   La tige 15 est supportée à son extrémité inférieure par un pa- lier 54 et est reliée, à son extrémité supérieure, avec l'arbre 37 qui est commandé par le moteur 4 par l'intermédiaire d'un réducteur de vitesse. Le pignon conique 39 calé sur la tige 15 est en prise avec le pignon conique 38 calé sur la manivelle 5. 



   Le moteur 4 et son réducteur de vitesse sont supportés par un plateau 55 qui est monté pivotant, autour d'un axe 56, sur un bras 57 soli- daire,par l'intermédiaire d'un boîtier 58, avec le carter 1. Le plateau 55 repose sur un excentrique 59 calé sur une tige de commande 60. Une lame de ressort 61 fixée sur le plateau 55 et prenant appui sur un épaulement d'une tige 62 solidaire du boîtier 58 tend à appuyer ledit plateau 55 contre l'ex- centrique 590 On voit que la manoeuvre de la tige 60 a pour effet de faire pivoter le plateau 55 autour de son pivot 56 et, par suite, de mettre le crabot   40-42   hors d'action. 



   L'amplitude du mouvement du levier 3 est fonction de la posi- tion de la pièce 51. L'arbre 21, dont est solidaire ladite pièce 51, peut donc être utilisé pour indiquer et contrôler l'amplitude de ce mouvement. 



  A cet effet, une aiguille 63 est calée sur l'arbre 21 et se déplace devant un secteur 64 gradué en demi-amplitude du levier 3. Un déclencheur 65, muni d'une lumière 65a, est monté pivotant sur l'arbre 21 et est constamment rap- pelé vers la gauche par un ressort 66. Dans la lumière 65a est monté un bou- ton 65b réglable en position. Le déclencheur 65 est agencé pour ouvrir, quand il pivote vers la droite, un interrupteur 67 commandant le circuit d'alimentation du moteur 4. L'aiguille 63 mobile devant la graduation du secteur 64 est susceptible de rencontrer le bouton 65b. Cette aiguille in- dique la demi amplitude du mouvement du levier 3. Quand l'amplitude a at- teint la valeur en face de laquelle a été fixé le bouton 65b l'aiguille entraîne le bouton et le déclencheur 65 en commandant l'interrupteur 67 et en assurant, par suite l'arrêt du moteur 4. 



   L'appareil de mécanothérapie selon l'invention peut être uti-   lisé   pour assurer un grand nombre de traitements mécanothérapiques. 



   On a indiqué, à titre d'exemple, aux figures 14 à 19 comment l'appareil pouvait être utilisé pour le traitement des membres antérieurs. 



  Sur le levier 3 est montée une pince 68 susceptible d'être fixée en posi- tion à l'aide d'un bouton moleté 69. Sur la pince 68, perpendiculairement au levier 3, est fixée une tige 70, comportant au voisinage de chacune de ses extrémités une rainure 71 ou 72 en forme de diabolo (fig. 8). Sur cet- te tige 70 on peut, par exemple, fixer une pièce tubulaire 73 (fig. 15)dont une des extrémités constitue une pince susceptible de coopérer avec la rai- nure 71 pour assurer l'arrêt longitudinal de la pièce tubulaire 73 sur la tige 70. Cette pièce tubulaire 73 est extérieurement de révolution et son profil présente quatre creux tels que 74 sur lesquels le malade peut appli- quer la face extérieure de ses doigts. On peut ainsi traiter les articula- tions des doigts. 



   On peut également enfiler sur la tige 70 un tube 75 sur lequel est fixée une palette 76 et dans laquelle sont découpées deux languettes 77 faisant saillie vers l'intérieur et destinées à assurer l'arrêt longitudinal 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 du tube 75 sur la tige 70 par coopération avec les rainures 71 et 72. La main du malade peut être fixée sur la palette 76 par des courroies 78 et 79. Ce dispositif permet de réaliser des flexions palmaires ou dorsales du poignet. 



   Aux figures 18 et 19 on a représenté un dispositif permettant d'obtenir la rotation du poignet ou prono-supinationo Ce dispositif est con- stitué par un étrier 80 sur lequel est fixée une poignée 81 et qui comporte dans sa partie médiane une ouverture 82 pour le passage de la tige 70. L'é- trier 80 porte sur sa partie arrière des talons tels que 83 susceptibles d'em-   boîter   le levier 3 et, par suite,   d'immobiliser   l'étrier 80 par rapport à ce leviero 
Il va de soi que l'on peut, sans sortir du cadre de la présente invention, apporter des modifications aux formes de réalisation qui viennent d'être   décriteso     REVENDICATIONS   o 
1) - Appareil de mécanothérapie, caractérisé en ce qu'il compor- te, en combinaison,

   un moteur principal d'entraînement dont l'arbre est re- lié par une transmission comprenant une manivelle à un levier mobile passant par un point fixe mais dont la position est réglable, des moyens comprenant un moteur auxiliaire et/ou un organe.de commande manuelle pour déplacer ledit point fixe, et une seconde transmission reliant le levier mobile à un levier de travail destiné à recevoir l'organe de traitement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MECHANOTHERAPY DEVICE
The present invention relates to mechanotherapy devices in which a treatment member animated by a reciprocating movement forces a joint of a patient to accomplish its natural movement, and it relates to such an apparatus which is compact and of simple construction and wherein the amplitude of the processor can be easily changed during operation without the need to shut down the apparatus.



   The mechanotherapy apparatus according to the invention comprises, in combination, a main drive motor whose shaft is connected by a transmission comprising a crank to a movable lever passing through a fixed point, but the position of which is adjustable. , means comprising an auxiliary motor and / or a manual control member for moving said fixed point, and a second transmission connecting the movable lever to a working lever intended to receive the treatment member.



   When the point through which the lever passes is moved, the ratio of the distances from this point to the attachment points of the two transmissions varies, so that the amplitude of the movement of the working lever varies, this variation being able to be carried out even during operation of the appliance.



   In a preferred embodiment of the apparatus according to the invention, a slide connected by a transmission to the auxiliary motor and / or to the manual control member is slidably mounted with respect to the movable lever, means being provided to oppose the movement of said movable lever along its major axis.



   Other characteristics will become apparent during the description which follows, given with reference to the appended drawings given by way of non-limiting examples and in which:
Figure 1 is an elevational view of the entire apparatus.

 <Desc / Clms Page number 2>

 reil:
Fig. 2 is a side view;
Fig. 3 is a plan view;
Fig. 4 is a diagram of the mechanism of the apparatus;
Fig. 5 is a perspective view of one of the transmission levers;
Fig. 6 shows a detail of a variant in which the average position of the working lever is practically fixed;
Fig. 7 shows the device for controlling the amplitude variation of the working lever;
Fig. 8 shows the fixing of the working lever;

   
Fig. 9 is a vertical sectional view of a practical embodiment of the apparatus according to the invention;
Fig. 10 is a cross section thereof;
Fig. 11 is another cross section thereof;
Fig. 12 is a horizontal section;
Fig. 13 is an elevational view of a detail;
Fig. 14 is a sectional view of the clamp serving to fix the processing members on the working lever;
Fig. 15 shows in elevation a treatment member intended to act on the fingers;
Fig. 16 is a plan view of a treatment member for achieving palmar or dorsal flexion of the wrist;
Fig. 17 is a section along XVII-XVII of fig. 15;
Fig. 18 shows in perspective a handle of treatment;
Fig. 19 is a cross section.



   The apparatus, shown as a whole in FIGS. 1 to 3, comprises a mechanism which is enclosed inside a housing 1 and allows the rotational movement of a drive motor 2 to be transformed into a reciprocating movement imparted to a working lever 3. L The amplitude of the movement of the lever 3 can be regulated, either by means of a motor 4 or by means of a crank 5.



   The drive mechanism (fig. 4) comprises a crank 6 wedged on a shaft 7 which is capable of being driven in rotation by the motor 2. The crank 6 is connected by a link 8 to a lever 9 which is articulated in 10 on a connecting rod 11, itself pivotally mounted at 12 relative to the housing 1. The lever 3 is wedged on the axis 13a of a crank 13 which is connected to one end of a connecting rod 14 of which the other end is pivotally mounted on the lever 9, around the pivot 10. A threaded rod 15, immobilized longitudinally by a stop 16, is capable of being driven in rotation by means of a control member shown diagrammatically. by crank 17.

   On this rod 15 is screwed a nut 18 on which is articulated one of the ends of a lever 19, the other end of which is pivotally mounted on a lever 20. The latter is journaled at a fixed point 21, and, on its end, is pivotally mounted at 22 a slider 23 engaged in slides fixed for this purpose on lever 9.



   When the shaft 7 is rotated, the connecting rod 8 imparts to the lever 9 a movement which can practically be compared to a rotation around the pivot 23 of the slide 22. When the pivot 22, whose position relative to the lever 9 can be adjusted by turning the rod 15 with the aid of the control member 17, coincides with the pivot 10, the rotation of the shaft 7 has no effect on the lever 14 and, for example, continued, on lever 3.

   When

 <Desc / Clms Page number 3>

 that this pivot 22 is located at a certain distance from the pivot 10, ¯la, rotation of the shaft 7 gives the lever 3 a reciprocating movement, the amplitude of which is all the greater than the distance separating the pivots; 22 and , 10 is-, itself largero
Figo 5 shows a practical embodiment of the lever 9. '
As shown, this lever has a substantially square cross section and one of its ends forms a fork 9a intended to receive the connecting rod 8, a bore 24 being provided in this fork for the passage of the connecting pin. .

   On two opposite lateral faces of the lever 9 are fixed journals 25 and 26 intended to serve as pivots respectively for the connecting rod 14 and for the connecting rod 11, these connecting rods then being double or of the "forked" type. The lever 9 is hollowed out internally at 28 so as to constitute a slideway for the slide 23 and a slot 29 is provided to allow the lever 200 to pass through.
In the schematic mechanism shown in fig. 4, the pivot
22 describes an arc of a circle when the lever 20 is moved with the aid of the control unit 17 As a result of this arrangement, the average position of the lever 9 and, consequently, that of the lever 3, vary according to the 'amplitude. To overcome this drawback, it is possible to use the device shown in perspective in FIG. 6.



   On the end of the lever 20 which forms a yoke 30 is pivotally mounted a part in the form of a triangle 31. This part has a bore
32 for the passage of the pivot 22; a roller 33, mounted to rotate relative to the part 31, is engaged in a slide 34 whose shape is such that, when the part 31 is moved by the lever 20 rotating in the direction of arrow 35, the pivot 22 describes a rectilinear path shown schematically by the arrow 36. The shape of the slide 34 can be determined by the usual method of tracing the cams.



   Fig. 7 shows how the rod 15 can be driven in rotation by the crank 5 or by a shaft 37, connected by means of speed reduction gears to the motor shaft 4.



   On the axis of the crank 5 is fixed a bevel gear 38 meshing with a bevel gear 39 wedged on the rod 15. On the other hand, the shaft 15 can be driven in rotation, by means of a device freewheel comprising a box 40 and cams 41, by a dog clutch 42 wedged on the shaft 37 and capable of coming into engagement with the box 40. The means for putting the dog clutch on or off are not necessary. not shown in the drawing.



   When the dog clutch is in the active position, the motor 4 drives the rod 15 in the direction corresponding to the increase in the amplitude of the movement of the lever 3. If desired, the rod 15 can be rotated in the same direction. direction but with a greater speed using the crank 5, the freewheel device then comes into action. But in the case where you want to turn the rod 15 in the opposite direction using the crank 5 to reduce said amplitude, it is necessary to unclip the parts 40 and 42 by moving the latter upwards. .

   This device therefore makes it possible either to automatically and continuously increase the amplitude of the movement of the lever 3, or to increase this amplitude manually by turning the crank 5 in the appropriate direction, or also to manually reduce this amplitude. amplitude after declutching
FIG. 8 mainly represents the mode of setting the lever 3 which is preferably mounted adjustable with respect to the axis 3a. For this purpose, one of the ends of the lever 3 carries a wolf-toothed part 43 capable of cooperating with a part 44 also in wolf-toothed, the part 43 being provided with a bore for the passage of the threaded end. of axis 3a. A knurled nut 45 keeping the parts 43 and 44 in contact.



   In the practical embodiment shown in FIGS. 9 to 12, the shaft 46 of the drive motor 2 carries a pinion 47 engaged with a toothed wheel 48 wedged on the shaft 7. The latter is supported by the housing.

 <Desc / Clms Page number 4>

 ter 1 and by a bearing 49 fixed at three points on bossagea of this housing The said shaft 7 is connected by the crank 6 and the rod 8 to the lever 9 and this in turn is connected to the working lever 3 by the connecting rod 14 which is here of the fork type in two parts, the crank 13 and the shaft 13a.



  Connecting rods 11a and 11b are pivotally mounted at one of their ends on the lever 9 and, at their other end, on journals 12a and 12b. Inside the lever 9 are rollers 50 mounted to pivot on the triangular part 31. As has been explained previously, the part 31 is pivotally mounted on the lever 20, and the roller 33, of which the axis is integral with said part, is engaged in the slide 34. The lever 20 is integral with a U-shaped part 51, each of the ends of which is connected by a ball 19a or 19b to the nut 18 screwed onto the rod 15 This nut is prevented from rotating by rollers 52 cooperating with a slide 53 fixed to the casing 1.



   The rod 15 is supported at its lower end by a bearing 54 and is connected at its upper end with the shaft 37 which is controlled by the motor 4 by means of a speed reducer. The bevel gear 39 wedged on the rod 15 is engaged with the bevel gear 38 wedged on the crank 5.



   The motor 4 and its speed reducer are supported by a plate 55 which is mounted to pivot, about an axis 56, on a solid arm 57, by means of a housing 58, with the housing 1. The plate 55 rests on an eccentric 59 wedged on a control rod 60. A leaf spring 61 fixed to the plate 55 and bearing on a shoulder of a rod 62 integral with the housing 58 tends to press said plate 55 against the former - centric 590 It can be seen that the operation of the rod 60 has the effect of causing the plate 55 to pivot around its pivot 56 and, consequently, to put the dog clutch 40-42 out of action.



   The amplitude of the movement of the lever 3 is a function of the position of the part 51. The shaft 21, to which said part 51 is integral, can therefore be used to indicate and control the amplitude of this movement.



  For this purpose, a needle 63 is wedged on the shaft 21 and moves in front of a sector 64 graduated in half-amplitude of the lever 3. A trigger 65, provided with a slot 65a, is pivotally mounted on the shaft 21 and is constantly returned to the left by a spring 66. In the slot 65a is mounted a button 65b adjustable in position. The trigger 65 is arranged to open, when it pivots to the right, a switch 67 controlling the supply circuit of the motor 4. The needle 63 movable in front of the graduation of the sector 64 is likely to meet the button 65b. This needle indicates the half amplitude of the movement of lever 3. When the amplitude has reached the value in front of which the button 65b has been fixed, the needle drives the button and the trigger 65 by controlling the switch 67 and thereby ensuring that the motor 4 is stopped.



   The mechanotherapy apparatus according to the invention can be used to provide a large number of mechanotherapeutic treatments.



   It has been shown, by way of example, in Figures 14-19 how the apparatus could be used for the treatment of the forelimbs.



  On the lever 3 is mounted a clamp 68 capable of being fixed in position by means of a knurled knob 69. On the clamp 68, perpendicular to the lever 3, is fixed a rod 70, comprising in the vicinity of each at its ends a groove 71 or 72 in the form of a diabolo (fig. 8). On this rod 70 it is possible, for example, to fix a tubular part 73 (fig. 15), one end of which constitutes a clamp capable of cooperating with the groove 71 to ensure the longitudinal stop of the tubular part 73 on the rod. the rod 70. This tubular part 73 is externally of revolution and its profile has four hollows such as 74 on which the patient can apply the outer face of his fingers. It is thus possible to treat the joints of the fingers.



   It is also possible to slip on the rod 70 a tube 75 on which is fixed a pallet 76 and in which are cut two tabs 77 projecting inward and intended to ensure the longitudinal stop.

 <Desc / Clms Page number 5>

 of the tube 75 on the rod 70 by cooperation with the grooves 71 and 72. The patient's hand can be fixed on the pallet 76 by straps 78 and 79. This device makes it possible to perform palmar or dorsal flexions of the wrist.



   In Figures 18 and 19 there is shown a device for obtaining the rotation of the wrist or prono-supinationo This device is constituted by a bracket 80 on which is fixed a handle 81 and which comprises in its middle part an opening 82 for the passage of the rod 70. The caliper 80 carries on its rear part heels such as 83 capable of engaging the lever 3 and, consequently, of immobilizing the caliper 80 with respect to this lever.
It goes without saying that it is possible, without departing from the scope of the present invention, to make modifications to the embodiments which have just been described.
1) - Mechanotherapy apparatus, characterized in that it comprises, in combination,

   a main drive motor whose shaft is connected by a transmission comprising a crank to a movable lever passing through a fixed point but whose position is adjustable, means comprising an auxiliary motor and / or a control member manual to move said fixed point, and a second transmission connecting the movable lever to a working lever intended to receive the treatment member.


    

Claims (1)

2) - Appareil de mécanothérapie suivant la revendication 1, ca- ractérisé en ce qu'un coulisseau relié par une transmission'au moteur auxiliai- re et/ou à l'organe de commande manuelle est monté coulissant par rapport au levier mobileo 3) - Appareil de mécanothérapie suivant la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que le levier mobile est attelé sur une biellette, éven- tuellement double ou du type "à fourche", fixée au bâti de l'appareil et s'op- posant au déplacement du levier mobile suivant son grand axe. 2) - Mechanotherapy apparatus according to claim 1, charac- terized in that a slide connected by a transmission to the auxiliary motor and / or to the manual control member is slidably mounted relative to the movable lever. 3) - Mechanotherapy apparatus according to claim 1 or 2, characterized in that the movable lever is coupled to a rod, possibly double or of the "fork" type, fixed to the frame of the apparatus and op- posing to the movement of the movable lever along its major axis. 4) - Appareil de mécanothérapie suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le coulisseau est relié au moteur aixiliaire et/ou à l'organe de commande manuelle par l'intermédiaire d'une pièce de liaison, un organe, tel qu'un galet, solidaire de cette pièce de liaison étant guidé de manière que la trajectoire du pivot d'attache du coulisseau dans l'espace soit une droite confondue avec la position moyenne du levier mobile. 4) - Mechanotherapy apparatus according to claims 1 and 2, characterized in that the slide is connected to the aixiliary motor and / or to the manual control member by means of a connecting piece, a member, such as a roller, integral with this connecting piece, being guided so that the trajectory of the attachment pivot of the slide in space is a straight line coincident with the average position of the movable lever. 5) - Appareil de mécanothérapie suivant l'une quelconque des re- vendications 1 à 4, caractérisé en ce que les moyens pour déplacer le point fixe du levier mobile comprennent un levier auxiliaire monté pivotant par rap- port au bâti de l'appareil et relié audit point fixe ainsi que, par l'inter- médiaire d'une bielle, éventuellement double ou du type "à fourche", à un écrou qui est vissé sur une tige filetée et susceptible d'être entraînée en rotation et qui est guidé de manière à ne pouvoir tourner. 5) - Mechanotherapy apparatus according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the means for moving the fixed point of the movable lever comprise an auxiliary lever mounted to pivot with respect to the frame of the apparatus and connected to said fixed point as well as, by means of a connecting rod, possibly double or of the "forked" type, to a nut which is screwed onto a threaded rod and capable of being driven in rotation and which is guided so that it cannot turn. 6) Appareil de mécanothérapie suivant la revendication 5, carac- térisé en ce que la tige filetée est reliée par l'intermédiaire d'engrenages à un organe de commande manuelle et par l'intermédiaire d'un crabotage et d'un dispositif de roue libre, à un moteur auxiliaireo 7) Appareil de mécanothérapie suivant la revendication 5, carac- térisé en ce que l'axe du levier auxiliaire porte un index indiquant l'ampli- tude du mouvement du levier de travail et contrôle cette amplitude. 6) Mechanotherapy apparatus according to claim 5, charac- terized in that the threaded rod is connected by means of gears to a manual control member and by means of a clutch and a wheel device free, with an auxiliary motor 7) Mechano-therapy apparatus according to claim 5, charac- terized in that the axis of the auxiliary lever carries an index indicating the amplitude of the movement of the working lever and controls this amplitude. 8) Appareil de mécanothérapie suivant l'une quelconque des reven- dications 1 à 7, caractérisé en ce que la position moyenne du levier de tra- vail est réglable. en annexe 5 dessinso 8) Mechano-therapy apparatus according to any one of claims 1 to 7, characterized in that the average position of the working lever is adjustable. in appendix 5 drawings
BE516268D BE516268A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE516268A true BE516268A (en)

Family

ID=153510

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE516268D BE516268A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE516268A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2643053A1 (en) DEVICE FOR DRIVING BAND, PLATE OR WIRE MATERIALS
FR2630359A1 (en) MANIPULATOR FOR THE EXTRACTION OF MOLDED PARTS
EP0178236B1 (en) Apparatus for making corrugated tubes for heat exchangers, and similar applications
CH628936A5 (en) DEVICE FOR REGULATING THE TENSION OF TISSUE WINDING ON A WEAVING MACHINE.
EP0022403B1 (en) Gauge setting device for metal sheet forming or shearing machine tools
BE516268A (en)
FR2701246A1 (en) Improved pedal and crank assembly system for a bicycle
BE355854A (en)
FR2554158A1 (en) Control device for a gear motor intended for driving a roller-shutter rolling-up bar
LU85523A1 (en) FESTONING MACHINE
BE475413A (en)
BE484637A (en)
CH672455A5 (en) Machine tool esp. jig saw
BE371023A (en)
BE361650A (en)
BE492130A (en)
CH658529A5 (en) Device for adjusting an actuating mechanism
BE435897A (en)
BE436511A (en)
CH289777A (en) Band saw sharpening machine.
BE495335A (en)
BE432698A (en)
CH153552A (en) Automatic machine for bar turning and cutting by generation of wood screws.
BE343203A (en)
BE495598A (en)