BE514874A - - Google Patents

Info

Publication number
BE514874A
BE514874A BE514874DA BE514874A BE 514874 A BE514874 A BE 514874A BE 514874D A BE514874D A BE 514874DA BE 514874 A BE514874 A BE 514874A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
gases
mass
desulfurization
sulfur
gas
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE514874A publication Critical patent/BE514874A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10KPURIFYING OR MODIFYING THE CHEMICAL COMPOSITION OF COMBUSTIBLE GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE
    • C10K1/00Purifying combustible gases containing carbon monoxide
    • C10K1/20Purifying combustible gases containing carbon monoxide by treating with solids; Regenerating spent purifying masses

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Industrial Gases (AREA)
  • Treating Waste Gases (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE POUR L'ELIMINATION DU SOUFRE DANS LES GAZ. 



   Dans la purification des mélanges   gazeux.   de préférence les mélan- ges renfermant de l'oxyde de carbone et de   l'hydrogène.   la séparation du sou- fre est en général réalisée en deux   stadeso   L'hydrogène sulfuré se trouvant dans le gaz est presque toujours extrait dans le premier stade, tandis que dans le deuxième stade, on élimine dans des conditions différentes les composés sul- furés organiques encore présents, ainsi qu'éventuellement les substances pré- sentes pouvant former des produits résineux. 



  Si le gaz à purifier doit être utilisé dans des opérations catalytiques il est nécessaire d'éliminer aussi bien les composés sulfurés   qu'également   les produits formant des résines, ainsi que l'acide cyanhydrique. le dicyanogène etc... Ces composés empoisonneraient les catalyseurs métalliques ou les rendraient inactifs. 



  Pour atteindre une pureté suffisante en ce qui concerne ces substances nuisibles, il est en général nécessaire pour les procédés catalytiques d'éliminer d'une   fagon   pratiquement complète, l'acide cyanhydrique,, le   dicyanogéne,   l'ammoniac. le bioxyde d'azote etc... ainsi que les produits formant des résines. La teneur totale en soufre du gaz que l'on envoie à. la catalyse, doit être autant que possible inférieure à 0,5 g/100 m3. et mieux encore inférieure à 0,2 g/100 m3. 



   Dans le procédé d'élimination d'H2S par voie sèche, on travaille presque toujours avec une masse d'oxyde de fer. 



  L'élimination du soufre minéral est alors possible jusqu'à par exemple 0,1 g/100 m3 environ et même- moins., tandis que le soufre organique reste dans le gaz. D'autres procédés, basés sur le principe de la purification par voie humide, fournissent des valeurs pratiquement semblables. 



   La structure variable des composés organiques sulfurés, ainsi que l'espèce et la quantité des produits formant des rénines-éventuellement pré-   sents.   conduisent à un mode de séparation de ces composés utilisable pour tou- tes les applications, séparation devant en général être entreprise sous forme d'une purification à chaud, et très difficile.

   Tandis que par exemple, le gaz 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 à l'eau de   coke,   qui ne contient pratiquement aucun produit   formant'des   ré sines, peut être purifié sans inconvénient au   dégré   de'pureté mentionné plus haut à l'aide d'une masse fine de purification constituée par de l'oxyde de fer à teneur élevée en carbonate de soude, à des températures comprises entre 150 et 250  et éventuellement en plusieurs stades, cela n'est pas possible par exemple pour les gaz de carbonisation ou pour les gaz provenant de la gazéification directe du charbon. Les impuretés présentent dans ces gaz se montrent extrêmement résistantes vis-à-vis d'une telle masse de purification. 



  En outre, elles rendent cette masse inactive au bout de peu de temps, ce qui diminue fortement le degré de purification. 



   On a trouvé que l'élimination du soufre renfermé par les gaz peut être réalisée de façon simple et après élimination de la façon connue de la majeure partie de l'hydrogène sulfuré présent, en faisant passer ces gaz, si nécessaire après transformation du soufre organique en hydrogène sulfuré, à des températures comprises entre 100 et 500 , et de préférence entre 300 et 450 , et en présence d'une quantité suffisante d'oxygène ou de gaz contenant de   l'oxygène   pour oxyder le soufre, sur une masse catalytique constituée par des oxydes et/ou des hydroxydes et/ou des carbonates alcalino-terreux. 



   On connaît déjà l'utilisation de   l'oxyde   de calcium. par exemple pour l'extraction du soufre à des températures auxquelles cet oxyde est porté au rouge. Toutefois, il ne se produit ici aucune réaction entre le soufre, l'oxygène et la chaux pour former du sulfate de calcium. Au contraire, il se forme du sulfure de calcium, produit très indésirable industriellement surtout en raison des odeurs très gênantes dues à cette réaction. 



  Comme. en outre, la formation de sulfure de calcium doit être considérée com- me fortement réversibles on observait fréquemment en présence d'autres compo- sés dans les gaz à désulfurer. principalement de CO2, que l'extraction d'H2S du CaS et la désulfuration n'étaient que partielles. 



   Ceci ici   qu'intervient   l'invention, par laquelle on réalise une formation de sulfate de calcium dans la masse de désulfuration par l'addi- tion d'une quantité d'oxygène ou de gaz renfermant de   l'oxygène,   suffisante pour l'oxydation du soufre. 



  L'équilibre du sulfure est ainsi constamment déplacé et la purification peut être conduite à son terme. 



   Les gaz renfermant, dès le   début,   le soufre sous forme   d'hydrogè-   ne sulfuré peuvent, pour les applications dans lesquelles de petites quanti- tés de composés sulfurés organiques ne sont pas gênantes, être envoyé direc- tement sur cette masse de désulfuration à des températures de 100 à   500 ,   de préférence de 300 à 450 . La transformation en hydrogène sulfuré des composés du soufre présents dans les gaz à désulfurer, ainsi que l'élimination d'un peu de produits formant des résines, sont réalisés de façon particulièrement favorable sur des catalyseurs au nickel oxydés et utilement sulfurés, aux en- virons de 450 . 



  La transformation en hydrogène sulfuré des composés du soufre mentionnés n';o. est cependant pas liée à l'emploi de ces catalyseurs, mais on peut également employer pour cela d'autres procédés, par exemple les procédés utilisant d' autres catalyseurs   oxydés.-   L'activité des masses de désulfuration employées selon l'invention n'est pas gênée avec ces autres procédés. La masse de désulfuration utilisée comme ca- talyseur se compose de produits alcalino-terreux d'origine synthétique ou naturelle, principalement de composés du calcium. On peut employer   aussi un   mélange de composés de calcium et de magnésium, tel qu'on le trouve par   exem-   ple dans la dolomie. 



   Un sous-produit de chaux obtenu dans la régénération de lessives de lavage d'acide carbonique s'est montré particulièrement convenable, mais on peut se servir également d'autres préparations de chaux techniques formées comme sous-produits. La masse de purification utilisée peut être constituée aussi bien par des oxydes et/ou des hydroxydes èt/ou des carbonates alcaline terreux. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   S'est révélé particulièrement bon l'emploi de masses à faible té- neur en alcali, dont l'effet catalytique est alors considérablement favorise. 



   La méthode de travail de l'invention repose sur le fait que les gaz à   purifier,   qui renferment le soufre organique sous forme d'hydrogène sul- furé, permettent, en présence des masses catalytiques indiquées plus haut et de petites quantités   d'oxygène.,   à des températures comprises entre 100 et 500  et de préférence entre 200 et 350 , une   oxydation   de l'hydrogène sulfuré en anhydride sulfureux et acide sulfurique, la masse catalytique d'alcalino-ter- reux servant simultanément d'absorbant pour ces acides. 



   Avec le procédé de   1?invention    on peut travailler soit à la prës- sion normale, soit sous pression, mais également sous un certain vide. La tem- pérature réactionnelle nécessaire dans chaque cas est à déterminer par un essai d orientation préalable- 
Le débit de gaz par   volume   de catalyseur peut être de 1.000 à 3.000 volumes à l'heure. Des débits supérieurs ou inférieurs sont également pos- sibles. L'utilisation du catalyseur est en général supérieure à   60%,dans   les cas favorables elle est de 90 à 100%. c'est-à-dire que l'on peut atteindre même en travaillant en un stade, une   utilisation   du catalyseur d'environ 100%. 



   La méthode de travail de   l'invention   est particulièrement avanta- geuse pour les gaz provenant de la gazéification directe du charbon et très riches en   oxyde   de carbone. On sait que la purification de gaz riches en oxy- de de carbone sur des masses d'oxyde de fer alcalinisées, en particulier   à   température élevée, présente des difficultés, en raison du danger d'une sépa- ration importante de carbone. Avec les catalyseurs utilisés selon la méthode de travail de l'invention, on ne se trouve en présence que de petites quantités de métaux lourds, qui ne constituent que des impuretés et dont la proportion est suffisamment faible pour éliminer le danger d'une séparation de carbone. 



   On a trouvé que   l'on   disposait de masses de catalyse particuliè- rement actives si la masse utilisée pour la désulfuration contenait de peti- tes quantités, de préférence inférieures à 2%. des oxydes métalliques ordinai- rement connus comme catalyseurs. On peut citer comme exemples les oxydes de fer, d'aluminium, de   silicium   et de magnésium. 



   La masse de désulfuration peut être convenablement utilisée dans une exploitation discontinue, la masse elle-même reposant sur un tamis, une plaque percée, dans des tdurs de désulfuration etc... Une masse se présentant sous forme de morceaux est alors la plus convenable. Une masse granulée ou sous forme de billes a fourni de bons résultats. 



   Le procédé selon l'invention n'est pas limité à une exploitation discontinue. Il peut aussi être conduit en continu en réalisant un contre- courant entre le gaz à désulfurer et la masse de purification. Une telle con- duite du traitement de gaz ou de vapeurs par des masses solides est connue en technique de craquage catalytique ainsi que pour d'autres procédés. 



   L'emploi du procédé dit du "lit coulant". dans lequel la masse solide est maintenue sous forme d'un lit animé d'une sorte de vif bouillon- nement. semblable à un liquide, est également possible. 



   D'une importance calorifique particulière est le fait que les gaz à traiter peuvent être envoyés directement sur les masses de   désulfuration   revendiquées en se servant de la chaleur produite dans   l'obtention   des gaz ou dans leur   prétraitement,   ou de la chaleur sensible utilisée. Si la chaleur sensible des gaz, par exemple dans la production de gaz, est trop élevée, on peut en utiliser une partie pour d'autres applications techniques. 



   Il apparaît particulièrement avantageux d'effectuer en plusieurs stades, d'une part la transformation des composés organiques sulfurés et d' autre part l'extraction de l'hydrogène sulfuré formé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCESS FOR THE ELIMINATION OF SULFUR FROM GASES.



   In the purification of gas mixtures. preferably the mixtures containing carbon monoxide and hydrogen. the separation of the sulfur is generally carried out in two stages o The hydrogen sulphide in the gas is almost always extracted in the first stage, while in the second stage the organic sulfur compounds are removed under different conditions still present, as well as possibly the substances present which can form resinous products.



  If the gas to be purified is to be used in catalytic operations, it is necessary to remove both the sulfur compounds and also the resin-forming products, as well as hydrocyanic acid. dicyanogen etc ... These compounds would poison the metal catalysts or make them inactive.



  In order to achieve sufficient purity with regard to these deleterious substances, it is generally necessary for catalytic processes to remove substantially completely hydrocyanic acid, dicyanogen, ammonia. nitrogen dioxide etc ... as well as products forming resins. The total sulfur content of the gas being sent to. catalysis, should be as much as possible less than 0.5 g / 100 m3. and better still less than 0.2 g / 100 m 3.



   In the process of removing H2S by the dry route, one almost always works with a mass of iron oxide.



  The removal of inorganic sulfur is then possible up to, for example, approximately 0.1 g / 100 m 3 and even less, while the organic sulfur remains in the gas. Other methods, based on the principle of wet purification, provide almost similar values.



   The variable structure of organic sulfur compounds, as well as the species and amount of renin-forming products possibly present. lead to a method of separating these compounds which can be used for all applications, which separation generally has to be carried out in the form of hot purification, and which is very difficult.

   While, for example, gas

 <Desc / Clms Page number 2>

 coke water, which contains practically no resin-forming product, can be purified without inconvenience to the degree of purity mentioned above with the aid of a fine purification mass consisting of carbon dioxide. iron with a high sodium carbonate content, at temperatures between 150 and 250 and possibly in several stages, this is not possible, for example for carbonization gases or for gases originating from the direct gasification of coal. The impurities present in these gases prove to be extremely resistant to such a purification mass.



  In addition, they render this mass inactive after a short time, which greatly reduces the degree of purification.



   It has been found that the elimination of the sulfur contained by the gases can be carried out in a simple manner and after elimination in the known manner of the major part of the hydrogen sulphide present, by passing these gases, if necessary after transformation of the organic sulfur in hydrogen sulphide, at temperatures between 100 and 500, and preferably between 300 and 450, and in the presence of a sufficient quantity of oxygen or of gas containing oxygen to oxidize the sulfur, on a catalytic mass formed by oxides and / or hydroxides and / or alkaline earth carbonates.



   The use of calcium oxide is already known. for example for the extraction of sulfur at temperatures at which this oxide is brought to red. However, there is no reaction here between sulfur, oxygen and lime to form calcium sulfate. On the contrary, calcium sulphide is formed, a very undesirable product industrially, above all because of the very annoying odors due to this reaction.



  As. furthermore, the formation of calcium sulphide should be regarded as highly reversible and was frequently observed in the presence of other compounds in the gases to be desulphurized. mainly CO2, that the extraction of H2S from CaS and desulphurization was only partial.



   This is where the invention comes into play, by which the formation of calcium sulphate in the desulphurization mass is effected by the addition of a quantity of oxygen or of gas containing oxygen sufficient for the reduction. oxidation of sulfur.



  The equilibrium of the sulphide is thus constantly shifted and the purification can be brought to completion.



   Gases containing sulfur from the start in the form of hydrogen sulfide can, for applications in which small amounts of organic sulfur compounds are not a problem, be sent directly to this desulfurization mass at temperatures of 100 to 500, preferably 300 to 450. The transformation into hydrogen sulphide of the sulfur compounds present in the gases to be desulphurized, as well as the elimination of a few products forming resins, are carried out particularly favorably on oxidized and usefully sulphide nickel catalysts, with around 450.



  The transformation into hydrogen sulphide of the sulfur compounds mentioned n '; o. is not, however, linked to the use of these catalysts, but other processes can also be used for this, for example processes using other oxidized catalysts. The activity of the desulfurization masses employed according to the invention does not is not bothered with these other processes. The desulphurization mass used as a catalyst consists of alkaline earth products of synthetic or natural origin, mainly calcium compounds. It is also possible to use a mixture of calcium and magnesium compounds, such as is found, for example, in dolomite.



   A lime by-product obtained in the regeneration of carbonic acid washing liquors has been found to be particularly suitable, but other technical lime preparations formed can also be used as by-products. The purification mass used can also consist of oxides and / or hydroxides and / or alkaline earth carbonates.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The use of masses with a low alkali content has proved to be particularly good, the catalytic effect of which is then considerably favored.



   The working method of the invention is based on the fact that the gases to be purified, which contain organic sulfur in the form of hydrogen sulphide, allow, in the presence of the catalytic masses indicated above, and small amounts of oxygen. , at temperatures between 100 and 500 and preferably between 200 and 350, an oxidation of hydrogen sulfide to sulfur dioxide and sulfuric acid, the alkaline earth catalytic mass simultaneously serving as absorbent for these acids.



   With the process of the invention it is possible to work either at normal pressure or under pressure, but also under a certain vacuum. The reaction temperature required in each case is to be determined by a preliminary orientation test.
The gas flow rate per volume of catalyst can be 1,000 to 3,000 volumes per hour. Higher or lower flow rates are also possible. The use of the catalyst is generally greater than 60%, in favorable cases it is 90 to 100%. that is, even when working in one stage, a catalyst utilization of about 100% can be achieved.



   The working method of the invention is particularly advantageous for gases originating from the direct gasification of coal and very rich in carbon monoxide. It is known that the purification of gases rich in carbon monoxide over alkalized masses of iron oxide, in particular at elevated temperature, presents difficulties, because of the danger of a large separation of carbon. With the catalysts used according to the working method of the invention, only small amounts of heavy metals are present, which constitute only impurities and the proportion of which is sufficiently low to eliminate the danger of separation of carbon.



   It has been found that particularly active catalysis masses are available if the mass used for the desulfurization contains small amounts, preferably less than 2%. metal oxides commonly known as catalysts. Mention may be made, as examples, of the oxides of iron, aluminum, silicon and magnesium.



   The desulfurization mass can be suitably used in batch operation, the mass itself resting on a sieve, a perforated plate, in desulfurization tdurs, etc. A mass in the form of pieces is then the most suitable. A granulated mass or in the form of beads has provided good results.



   The method according to the invention is not limited to discontinuous operation. It can also be carried out continuously by carrying out a countercurrent between the gas to be desulfurized and the purification mass. Such a procedure for the treatment of gases or vapors with solid masses is known in the art of catalytic cracking as well as for other processes.



   The use of the so-called "sinking bed" process. in which the solid mass is maintained in the form of a bed animated by a sort of lively boiling. similar to a liquid, is also possible.



   Of particular calorific importance is the fact that the gases to be treated can be sent directly to the claimed desulfurization masses by making use of the heat produced in obtaining the gases or in their pretreatment, or of the sensible heat used. If the sensible heat of gases, for example in gas production, is too high, part of it can be used for other technical applications.



   It appears particularly advantageous to carry out in several stages, on the one hand the transformation of the organic sulfur compounds and on the other hand the extraction of the hydrogen sulphide formed.


    

Claims (1)

R E S U M E. ABSTRACT. Là présente invention concerne un procédé pour l'élimination du <Desc/Clms Page number 4> soufre dans les gaz après élimination de la façon connue de la'majeure partie de l'hydrogène sulfuré présent,caractérise par les points suivants pris iso- lément ou en combinaison: - . --- 1 ) On fait passer les gaz, si nécessaire, après transformation ' du soufre organique en hydrogène sulfuré, sur une masse catalytique constituée par des oxydes et/ou des hydroxydes et/ou des carbonates alcalino-terreux, entre 100 et 500 et de préférence entre 300 et 450 , et en présence de-la quantité d'oxygène ou de gaz contenant de l'oxygène suffisante pour l'oxyda- tion du soufre. The present invention relates to a method for the removal of <Desc / Clms Page number 4> sulfur in the gases after elimination in a known manner of the major part of the hydrogen sulphide present, characterized by the following points taken alone or in combination: -. --- 1) The gases are passed, if necessary, after transformation of organic sulfur into hydrogen sulfide, over a catalytic mass consisting of oxides and / or hydroxides and / or alkaline earth carbonates, between 100 and 500 and preferably between 300 and 450, and in the presence of sufficient oxygen or oxygen-containing gas for the oxidation of sulfur. 2 ) La réduction éventuellement nécessaire des composés organi- ques sulfurés en hydrogène sulfurés et l'élimination des produits formant des résines, ont lieu aux environs de 450 sur des catalyseurs au nickel oxy- dés et utilement sulfurés. 2) The possibly necessary reduction of the organic sulfur compounds to hydrogen sulfides and the elimination of the resin-forming products takes place at around 450 on oxidized and usefully sulfurized nickel catalysts. 3 ) On emploie un sous-produit de chaux obtenu dans la caustifi- cation de lessives de soude. 3) A lime by-product obtained in the causticization of sodium hydroxide solutions is used. 4 ) La masse de composés alcalino-terreux utilisés pour la dé- sulfuration renferme un faible pourcentage d'alcali. 4) The mass of alkaline earth compounds used for the desulfurization contains a small percentage of alkali. 5 ) On emploie des débits compris entre 1000 et 3000 1. de gaz par litre de catalyseur et par heure. 5) Flow rates of between 1000 and 3000 liters of gas are used per liter of catalyst and per hour. 6 ) On traite des gaz provenant de la gazéification directe du charbon. 6) Gases from the direct gasification of coal are treated. 7 ) La masse de désulfuration utilisée renferme de petites quan- tités, de préférence inférieuresà 2%. des oxydes métalliques usuellement con- nus comme catalyseurs, par exemple de Fe2O3. Al2O3. SiO2, MgO etc... 7) The desulfurization mass used contains small amounts, preferably less than 2%. metal oxides usually known as catalysts, for example Fe2O3. Al2O3. SiO2, MgO etc ... 8 ) La masse est utilisée sous forme de morceaux par exemple sous forme granulée ou sous forme de billes, dans une exploitation discontinue. 8) The mass is used in the form of pieces, for example in granulated form or in the form of balls, in a batch operation. 9 ) On opère suivant une réalisation continue dans laquelle le gaz et la masse de désulfuration travaillent à contre-courant. 9) One operates according to a continuous embodiment in which the gas and the desulfurization mass work against the current. 10 ) On emploie des masses de désulfuration en couches tour- billonnaires. 10) Vortex layer desulfurization masses are used. 11 ) Les gaz à traiter sont envoyés directement sur les masses de désulfuration en se servant de la chaleur produite dans l'obtention des gaz ou dans leur prétraitement,, ou de la chaleur sensible utilisée. 11) The gases to be treated are sent directly to the desulphurization masses by using the heat produced in obtaining the gases or in their pre-treatment, or the sensible heat used. 12 ) La transformation des composés organiques sulfurés d'une part et l'extraction de l'hydrogène sulfuré formé d'autre part, sont effec- tuées en plusieurs stades se faisant suite. 12) The transformation of organic sulfur compounds on the one hand and the extraction of the hydrogen sulfide formed on the other hand are carried out in several consecutive stages.
BE514874D BE514874A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE514874A true BE514874A (en)

Family

ID=152562

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE514874D BE514874A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE514874A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1106348A (en) Process for the regeneration of spent aqueous solutions of sodium, potassium and/or ammonium sulfides
US1428618A (en) Purification of waste liquid
EP0001537B1 (en) Process for the treatment of solutions containing carbonate, sulfate, possibly hydroxide of sodium or potassium and at least one of the metals vanadium, uranium, molybdenum
FR2578531A1 (en) METHOD FOR DEULFURIZING GAS CONTAINING HYDROGEN SULFIDE
EP0207957B1 (en) Process for removing cos and cs 2 compounds contained in an industrial gas
EP0002880B1 (en) Regeneration of an absorbent liquid
BE514874A (en)
US3993730A (en) Purification of coke oven gas with production of sulfuric acid and ammonium sulfate
FR2566761A1 (en) PROCESS FOR THE REMOVAL AND RECOVERY OF SULFUR IN ELEMENTARY FORM FROM GASES CONTAINING SULFUR DIOXIDE OR SULFUR DIOXIDE AND SULFUR HYDROGEN
EP0011517A2 (en) Process and apparatus for removing hydrogen sulfide from gas streams
FR2530654A1 (en) Process for the production of synthesis gas by partial oxidation of carbonaceous substances with purification.
CA1291859C (en) Sulphur oxide elimination process from a gas by means of an absorption mass regenerable through reaction with elemental sulphur
BE433848A (en)
BE508201A (en)
BE517819A (en)
BE517164A (en)
EP0001145A1 (en) Method for the selective recovery of chlorine and carbon dioxide from a gas mixture
BE371172A (en)
JPH0240051B2 (en)
BE398255A (en)
FR2512052A1 (en) Removal of minor impurities from crude partial oxidn. gas - by treatment with sulphided iron catalyst at relatively low temp.
BE557250A (en)
CH511775A (en) Process for recovering a source of SH radicals from a reaction medium
BE491320A (en)
BE335319A (en)