BE514537A - - Google Patents

Info

Publication number
BE514537A
BE514537A BE514537DA BE514537A BE 514537 A BE514537 A BE 514537A BE 514537D A BE514537D A BE 514537DA BE 514537 A BE514537 A BE 514537A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shuttle
case
leaf
cam
arm
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE514537A publication Critical patent/BE514537A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D45/00Looms with automatic weft replenishment
    • D03D45/20Changing bobbins, cops, or other shuttle stock

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF AUTOMATIQUE DE CHANGEMENT DE CANETTES DANS LES METIERS A TISSER. 



   L'invention concerne un dispositif automatique pour le rempla- cement des canettes épuisées dans les navettes de métiers à tisser, ce rem- placement s'opérant éventuellement avec sélection par couleur; le remplace- ment a lieu dès que la navette, jugée épuisée par un tâteur, a effectué une seule course le long du peigne du battant. 



   Le dispositif suivant l'invention convient particulièrement à un métier dit à draperie et surtout au type désigné par l'appellation de "4xl",   c'est-à-dire   comprenant d'un côté du battant des boites mobiles commandées par le mécanisme du dessin de trame et, de l'autre coté du bat- tant, un logement unique pour la navette.

   Suivant l'invention, du côté des boites mobiles pour la formation du dessin de trame, on agence plusieurs tâteurs mécaniques mobiles avec les boites avec lesquels coopère un poussoir oscillant également supporté par le battant et qui peut   être   déplacé par le tâteur d'une navette, lorsque celle-ci est placée en position de lance- ment, de fagon à agir, lorsque la canette est jugée épuisée, sur un   encli-   quetage à came lequel, pendant le mouvement d'ouverture du battant, déter- mine la rotation d'un arbre longitudinal porté par le bâti; cet arbre com- mande à l'extrémité opposée du métier les mécanismes qui assurent le rempla- cement de la canette épuisée.

   Ces mécanismes de changement de canette com- prennent au moins un réservoir pour les étuis ou canons des canettes ;   dispositif pour retenir les canettes dans le réservoir, du type à butées   pivotantes destinées à libérer et à faire tomber la première canette du ré- servoir, à stopper la deuxième canette qui se présente sous l'impulsion d'un mécanisme commandé par l'arbre longitudinal entraîné à spn tour par   ledit encliquetage à came ;

   siège ou guide, placé au-dessous du réservoir,   destiné à recevoir l'étui de la canette qui y parvient par gravité, et qui coopère avec un plan d'appui porté par le battant et qui s'étend jusqu'au logement de la navette, de manière à permettre la chute de la canette de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 le guide jusqu'à la navette qui a effectué-la course entre la. boite munie d'un tâteur et ledit logement opposé; un dispositif pour introduire la ca- nette provenant du réservoir et expulser de la navette la canette épuisée, ce dispositif étant guidé sur le battant et commandé par le déplacement de ce même battant à l'aide d'un dispositif sélecteur qui agit sur le dispo-- sitif expulseur en fonction du mouvement angulaire effectué par l'arbre pré- cité commandé par l'encliquetage à came.

   Le dispositif comprend encore : au moins un mécanisme de sûreté qui intervient lorsque la navette n'a pas atteint la position requise ou bien si le remplacement n'a pas eu lieu; un dispositif destiné à éviter le fonctionnement du poussoir lorsque la navette se trouve du côté opposé à celui où se trouvent les boites munies des tâ- teurs; un dispositif qui commande une paire de ciseaux pour couper le fil   lorsque la navette est épuisée ; enfin d'autres dispositifs de sûreté et   destinés à assurer des rôles accessoires. 



   Lorsqu'un dessin de trame est prévu, l'ensemble comporte plu- sieurs réservoirs disposés   côte-à-côté,   de préférence au nombre maximum de quatre, soit un par couleur, muni chacun d'un dispositif pour libérer sépa- rément les canettes; ces réservoirs sont déplacés par le dispositif   comman-   dé par le dessin de trame,   d'une   part, et par un arbre longitudinal, d'au- tre part, la rotation de cet arbre imprimant des mouvements principalement angulaires à l'ensemble des réservoirs qui sont montés oscillants à la fa- çon d'un pendule ;

   grâce à cette disposition, c'est l'ouverture du couloir de chute qui correspond au réservoir des canettes de couleur identique   à   celle contenue dans la navette placée dans le couloir de chasse qui se pré- sente en regard des guides prévus pour la canette de remplacement, ce rem- placement,étant ainsi facilité en cas d'épuisement. 



   Ainsi qu'il a déjà été indiqué, les canettes sont contenues dans des étuis appropriés, de forme allongée, destinée à se loger dans la navette lorsque l'étui contenant la canette épuisée en a été expulsé. 



   L'invention sera mieux comprise d'après la description ci- après faite avec référence aux dessins annexés qui montrent schématiquement un mode possible de réalisation de l'invention. 



   La fig. 1 montre un métier vu de face. 



   La fig. 2 montre, en élévation latérale, le même métier vu suivant la ligne II-II de la   fig.   1. 



   Les figs. 3 et 4 montrent des coupes transversales suivant respectivement III-III et   IV-IV   de la fig. 1. 



   La fig. 5 montre, en perspective, une extrémité du battant comprenant les boites à navettes et le mécanisme de tâteurs de trame. 



   La fig. 6 montre, en coupe schématique suivant   VI-VI   fig. 5, le même ensemble, dans lequel l'encliquetage à came est au repos. 



   La fig. 7 montre une vue partielle analogue   à   la fig. 6   où   l'encliquetage à came est en position de travail. 



   La fig. 8 montre, en perspective, un détail de la fig. 5. 



   La fig. 9 montre également en perspective et séparément l'en- semble des dispositifs prévus à l'extrémité du battant opposée à celle qui comporte les dispositifs représentés fig. 5. 



   La fig. 10 montre, à plus grande échelle, une coupe transver- sale suivant X-X fig. l, c'est-à-dire à travers les organes également visi- bles sur la fig. 9, ces organes se trouvant dans la position initiale du changement de canette. 



   La fig. 11 montre une vue analogue à la fig. 10 où l'on voit les mêmes organes au terme de la phase de changement de canette. 



   La fige 12 montre, séparément, le mécanisme qui détermine la chute de la canette du réservoir placé en position de fonctionnement. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les figs 13,  14   et 15 montrent séparément et respectivement en deux vues partielles en perspective et en une vue en coupe, semblables à la fig. 3, le mécanisme qui commande l'organe expulseur de l'étui épuisé et l'introduction de celui provenant du réservoir. 



   La fig. 16 montre un détail des organes de retenue des étuis associé à chaque réservoir. 



   La fig. 17 montre, schématiquement, un détail suivant XVII- 
XVII de la   figo   1 où l'on voit les organes de transmission des commandes dérivées du mécanisme actionné par les dessins de chaîne et de trame. 



   La fige 18 montre séparément, en perspective, un étui à ca- nette. 



   La fige 19 montre, en perspective, une navette complète. 



   La fig. 20 montre la même navette vue en coupe transversale suivant   X-X   fige 19. 



   La fig. 21 montre une extrémité de la même navette vue en élé- vation latérale. 



   La fig. 22 montre la même partie extrême de la navette mais vue en coupe longitudinale suivant XXI-XXI fig. 19. 



   La fig. 23 montre, semblablement à la fig. 22, une partie de l'autre extrémité de la navette, en coupe suivant XXIII-XXIII fig. 19. 



   La fig. 24 montre une autre coupe transversale de la navette suivant   XXIV-XXIV     fige   22. 



   Sur les dessins,-1- désigne schématiquement la structure fixe du bâti du métier à tisser, -2- étant le battant muni du peigne habi- tuel et qui pivote en -3-, la commande du battant étant assurée par un mé- canisme articulé à partir d'un arbre tournant -4-. A une extrémité du bat- tant sont montées les boites à navettes-5- guidées verticalement sur le bâti mobile -6- porté par le battant -2- ; ces boîtes -5- sont commandées, dans le cas d'une trame multicolore, par le mécanisme de dessin de trame de tout type approprié.

   Sur un châssis -5a-, monté coulissant sur le bâti mo- bile-6- et qui constitue l'ensemble des boîtes -5-, on a fixé un support vertical en U muni d'une entretoise centrale sur laquelle sont montés qua- tre tâteurs -8- constitués par des tiges coulissantes perpendiculaires aux boîtes -5- et destinées à pénétrer dans celles-ci; ces tâteurs -8- sont maintenus normalement éloignés des boîtes par des petits ressorts-9- et ils comportent extérieurement une tête arrondie -Sa-.

   Une tringle -14- est montée par l'intermédiaire de supports -10- sur le battant -2- et sur le bâti mobile -6-; sur cette tringle est fixé un bras -15- à l'extrémité li- bre duquel est fixé un poussoir -16-; sur la même tringle -14- est fixé un deuxième bras-17- qui fait partie d'un dispositif à encliquetage; le bras -17- est monté perpendiculaire au bras -15- et à côté d'un des supports-10-; enfin, sur la tringle -14- sont fixés deux petits leviers -18- et -19- (fig. 



  5), le deuxième étant soumis à la sollicitation   d'un   ressort de rappel-20- (fig. 8) ancré en -21- sur le battant, de manière que la tringle -14- soit constamment sollicitée dans le sens qui applique le poussoir -16- contre la tête arrondie -8a- du tâteur -8- qui se trouve en regard de la boîte -5- placés dans l'axe de lancée de la navette. 



   Sur le bâti fixe -1- du métier est monté un arbre transversal -24- sur lequel, du côté où se trouvent les boîtes -5-, est calée une came -25- destinée à coopérer avec le bras-17- précité pour constituer l'encli- quetage du mécanisme; cette came comporte un profil supérieur -25a-, une encoche -25b- et une partie profilée -25c- qui se termine par une autre en- coche -25d-, les parties -25c- et   -25d-   étant destinées à coopérer avec un galet de came-26a- monté en bout d'un levier -26- monté à son tour sur un pivot -27- et sollicité en direction de la came par un ressort -28-; sur la came -25- est également prévue une butée inclinée -29-.

   L'extrémité libre, en forme de dent, du bras -17- est destinée à l'engager dans l'encoche -25b- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de la came -25- lorsque l'inclinaison de ce bras dépasse une certaine limi- te, de telle sorte que le bras -17-, pendant le mouvement du battant, agit comme un cliquet et fait effectuer à l'arbre -24- un certain mouvement an- gulaire, alors que si ce bras -17- reste soulevé pendant le mouvement du battant son extrémité glisse seulement sur le profil   -25a-   de la came. 



   Lorsque le battant atteint son point mort avant, le bâti mo- bile-5a- a été déplacé pour présenter la navette de la couleur prévus en alignement avec le couloir de chasse, et le poussoir-16-, en raison de la sollicitation produite par le ressort   -20-,   tend a s'appuyer sur la tête -8a- du tâteur -8- qui correspond à la boite -5- qui se trouve en position   de lancement ; cetâteur traverse par conséquent un trou convenablement plà   cé, prévu dans la navette -57- qui se trouve en position de lancement, pour atteindre la canette-56-   qu'elle   contient ; si la canette est encore garnie de fil, la tige-8- ne s'enfonce que faiblement sous la sollicitation du poussoir-16-   (fig.   6);

   par conséquent, la tringle -14- pivote autour de son axe dans une mesure restreinte et le bras -17- reste suffisamment sou- levé pour éviter de s'engager dans l'encoche -25b- de la came-25-; lorsque le battant (sur lequel la tringle -14- est montée) s'ouvre, le bras -17- entre en contact avec le profil -25a- et glisse sur   celui-ci)en   éloignant légèrement le poussoir -16- de la tête du tâteur qui peut ainsi revenir im- médiatement   à   sa position de rappel.

   Si, par contre, le tâteur poussé-par le poussoir -16- (soumis à la sollicitation du ressort -20-) pénètre dans la navette placée dans l'axe de lancement et trouve une canette épuisée, ce même tâteur permet un mouvement angulaire de plus grande amplitude à la tringle -14- et, par conséquent, l'abaisement du bras -17- dans la position qu'indique la fig. 6 en traits mixtes; dans ce cas, l'extrémité du bras -17-   s-'engage   dans l'encoche -25b- et produit ainsi, avec le déplacement du battant (dans le sens de la flèche fig. 7) vers la position d'ouverture, un mouvement angulaire d'une certaine amplitude de la came-25- et, par suite, de l'arbre -24- (voir fig. 7), tandis que le galet   -26-   sort de l'en- coche ou siège -25d- et roule sur le profil-25c-.

   Lorsque le déplacement du battant est inversé (dans le sens contraire à celui indiqué par la flè- che fige   7),   une butée -30- portée par le battant rencontre la butée incli- née-29- de la came et fait tourner celle-ci en sens contraire à celui du déplacement produit par le bras -17-, afin de renvoyer la came dans sa po- sition initiale (fig. 6), ce qui est facilité en outre par la présence du profil -25c- et du galet -26a- sollicité élastiquement contre ce profil. 



   A l'extrémité longitudinale de l'arbre -24- opposée à celle où se trouve la came -25-, et sur ce même arbre, sont fixés deux leviers -34- et-35-; au levier -34- est reliée une tige-36- dont l'extrémité op- posée est associée a un levier de sonnette -37- pivotant sur un axe fixe -38- et qui commande, par l'intermédiaire d'une tige-39-, une lame -40- d'une paire de ciseaux (voir figs. 2,3,9 et 13) destinés à sectionner le fil d'une canette épuisée.

   L'autre levier -35- est attaché par son extrémité libre à un ressort -43- et à une tige   -44-.   Le ressort -43- est ancré à un culbuteur-45- dont l'extrémité opposée a la forme d'un crochet-45a-; ce culbuteur pivote sur un axe -46- porté par le bâti du métier et placé entre le culbuteur -45- et une barrette-47- pivotant en -48- sur ce même culbu- teur ; un ressort-49- applique cette barrette -47- contre le culbuteur -45-;

   grâce à cette disposition, l'ensemble -45-, -47- peut osciller autour de l'axe -46- tout en pouvant glisser axialement par rapport à ce dernier lors- qu'il est soumis à une sollicitation longitudinale de force déterminée, ce qui soulève la barrette -47- et permet à l'axe   -46-   de parvenir jusqu'au siège -46a- (analogue à celui qu'occupe sur le dessin l'axe -46-) constitué par deux encoches opposées, formées l'une sur le culbuteur -45- et l'autre sur la barrette   -47-.   La tige -44-, comme on le verra par la suite, comman- de le décrochement des navettes du réservoir:

   
Sur le   côté   opposé à celui où se trouvent les boites -5-, on a fixé sur le bâti -1- deux supports rigides -51- qui portent en bout une charnière -52- destinés   à   un boîtier -53- pouvant osciller à la façon d'un pendule et qui porte, dans l'exemple représenté, quatre réservoirs -54- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 pour canettes de rechange;,' ce qui indique que la trame peut comporter un maximum de quatre couleurs. 



   Dans chacun des réservoirs -54- sont logés plusieurs étuis   -55- contenant les canettes -56- de fil de trame ; cesétuis sont établis en   vue de pénétrer dans un logement approprié formé dans chaque navette -57- et d'y être retenus par leurs extrémités. Vers le bas de chacun des réservoirs -54- sont prévues, de part et d'autre de l'ouverture de chute, deux butées pivotantes -58- en forme d'ancre, montées sur des axes   -58a-   et soumises à la sollicitation de ressorte -59- (fig. 16), de telle sorte que les deux ex- trémités intérieures des deux ancres -58- de chaque réservoir -54- puissent pénétrer dans des lumières latérales appropriées du boîtier -53- pour y re- tenir en position normale (dans laquelle ils sont sollicités par les ressorts -59-) le premier étui porte-canette -55- en partant du bas.

   Avec les butées pivotantes -58- coopèrent deux leviers -61- solidaires d'une tringle -62- montée en pivotement sur des étriers -63- solidaires des supports   -51-; .une   manivelle -64- calée sur la tringle -62- est reliée à la tringle -44-. Ain- si, lorsque l'arbre -24- pivote, la tringle -44- est tirée et soulève l'ex- trémité -61a- des leviers -61- (dans le sens de la flèche, fig.

   16), ce qui détermine le déplacement, contre la sollicitation des ressorts-59-, des butées pivotantes -58- par rapport à celui des réservoirs -54- qui se trouve placé en position de changement de canette, de manière à faire tomber l'étui de canette du bas et à retenir celui qui se trouve immédiatement au-dessus à l'aide du bras supérieur des deux butées coopérantes -58-, lorsque le le- vier -61- est abaissé, les butées pivotantes -58- reviennent à la position indiquée fig. 16 et retiennent l'étui qui devient alors le premier de la pile à partir du bas. 



   Un mécanisme -65- (voir fig. 17) de commande des couleurs de trame, connu en soi, détermine, en raison des mouvements de la tringle -66- et suivant un mode connu, le déplacement des boîtes -5- des navettes afin de placer en position de lancement les navettes qui contiennent les canettes de couleur, à tour de rôle, selon l'ordonnancement prévu par le dessin ; la trin- gle -66-, par l'intermédiaire du levier -67-, fait tourner également un ar- bre longitudinal -68- dont les déplacements angulaires sont ainsi fonction du dessin de trame; cet arbre -68- (parallèle à l'arbre -24-), à l'extrémi- té du côté ou se trouvent les réservoirs   -53-54-,   porte une manivelle -69- reliée par une biellette -70- à l'extrémité inférieure d'un levier oscillant   .-71-   dont le pivot -72- est fixé au bâti du métier;

   l'extrémité supérieure de ce levier oscillant est reliée d'une manière réglable à une tige -73- re- liés à son tour et d'une façon articulée au boîtier -53- des réservoirs -54-, ce boîtier pouvant osciller, comme on l'a vu, autour d'une charnière -52-. 



  Ainsi, aux extrémités -61a- des leviers -61- vient se placer à tour de rôle celui des réservoirs -54- qui contient les étuis munis de canettes dont la couleur correspond à celle du fil de la navette qui se présente à ce moment en position de lancement; si la canette de cette navette est jugée épuisée par le tâteur, l'arbre -24- tourne, comme il a été expliqué plus haut, nais en même temps les leviers -61a- agissent sur les butées mobiles -57- à   l'en-   droit où se trouve le réservoir qui est alors placé en condition de déchar- ge et produit la chute d'un étui contenant la canette ayant la couleur re- quise. 



   Les supports -51- portent également des guides   -75-,   de forme tubulaire et placés horizontalement dans l'exemple représenté, lesquels re- goivent chacun une tige coulissante -76-; à une extrémité de cette tige sont fixées des pièces en tôle -77- de guidage formant un U, de manière que deux éléments -77- se trouvent placés face à face (voir fig. 9) afin de gui- der dans sa chute l'étui événtuellement libéré par les butées pivotantes-58-; en effet, ces pièces -77- se trouvent maintenues au-dessous du réservoir -54- en position de décharge grâce à des ressorts -78- qui réagissent entre les guides -75- et des épaulements -78a- de la tige -76-, de manière à solliciter contre ces mêmes guides -75- une butée d'arrêt   -76a-   solidaire de la tige -76-. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Sur le battant -2- (voir figs. 9 et 10) est - fixé un support -80- qui porte un plan incliné -81- placé au-dessous des guides -77-   préci-   tés; ce plan incliné se termine, à l'arrière, en regard du siège -82- des- tiné   à   la navette -57- et à partir duquel la même navette est lancée pour   atteindre de nouveau la boîte -5- dont elle était partie ; cesiège -82- est   muni d'un fond ouvert -83- et en dessous de ce fond est placé un   plan-incli-   né -84- par lequel on évacue les étuis -55- expulsés de la navette lorsque la canette est épuisée.

   Sur le châssis du battant -2-, du coté du logement -82-, sont prévus des guides pour une plaque -86- agencée de manière à   cou-   lisser à peu près verticalement; cette plaque est munie à son extrémité supérieure d'un rebord -87- en équerre qui constitue l'organe destiné à remplacer l'étui dans la navette -57-.

   La plaque coulissante -86- est com- mandée par le bas à l'aide d'une biellette -88- reliée à un levier -89- calé sur un arbre -90- monté sur le battant -2-; sur l'extrémité intérieu- re de cet arbre est calé un petit levier -91- muni d'un doigt-92-   (fig.15)   normalement placé à l'extrémité   -45a-   en forme de crochet du culbuteur-45-; lorsque l'arbre -90- effectue (fig. 14) un mouvement pivotant autour de son axe dans le sens de la flèche (contre la résistance de ressorts antagonis- tes appropriés, non représentés) il détermine le mouvement descendant de la plaque -86- et du rebord supérieur -87- de celle-ci; cela expulse de la navet- te-57- l'étui -55- contenant la canette épuisée et produit son remplacement par l'étui tombé précédemment entre les guides -77- en U.

   Normalement, l'ar- bre -90- ne pivote pas et le doigt   -92-   parcourt une trajectoire qui est fonction du déplacement du battant. 



   Le siège -82- de la navette présente un organe élastique -94- (voir 9 et 10) qui se déplace vers la droite en regardant la fige   10   lors- que la navette est logée dans son siège -82-; de cette façon cet organe-qui peut être constitué par une lame de ressort- agit sur une masselotte -95-   calée sur une tringle -96- (figs. 5, 8 et 9) montée sur le battant ; surl'ex-   trémité opposée de cette tringle -96- est fixé un bras -97- destiné à ren- contrer le bras -18- -déjà cité- calé sur la tringle -14- portant le pous- soir -16-; ce mécanisme sert à annuler l'indication du tâteur lorsque la navette se trouve non pas dans la boite -5- en position de lancement mais dans le siège -82-. 



   Au cours du fonctionnement du métier, tant qu'aucune canette n'est épuisée, les déplacements périodiques du battant produisent des soulè- vements limités du bras -17- lorsque ce dernier parcourt le profil -25a- , de la came -25-, ce qui éloigne légèrement le poussoir-16- de la tête ar- rondie   -8a-   du tâteur -8- de la boite -5- qui se trouve en position de lan- cement, ce qui évite le danger que le tâteur s'engage dans la lumière prati- quée dans la navette -57- lors du lancement de celle-ci.

   Dans ces conditions, lorsque le bras -17- dépasse le profil   -25a-   du coté de l'encoche -25b-, le poussoir-16- s'approche davantage et appuie sur celle des têtes   -8a-   qui correspond au tâteur de la navette placée en position de lancement, de fa- çon à engager le tâteur correspondant dans la navette où il ne pénètre que partiellement en s'appuyant sur la canette non épuisée; ce déplacement est cependant limité et il est prévu de telle sorte que, pendant la course de rappel, le bras -17- ne rencontre pas l'encoche -25b- et glisse de nouveau en sens inverse sur le profil -25a-; par conséquent, l'arbre -24- reste immo- bile.

   Lorsque la navette se trouve dans le siège -82- (du côté opposé de boi- tes-5-) le tâteur -8- peut s'engager dans la boîte -5- dépourvus de navet- te, mais dans ce cas le poussoir -16- est maintenu soulevé du fait que l'or- gane élastique -94-, soulevé par la navette engagée dans le siège -82-, a fait pivoter la masselotte -95- et par suite la tringle -96-, ce qui dépla- ce le bras -97- en opposition avec l'arbre -18- calé sur la tringle -14- de manière à éviter que le bras-17- s'abaisse.

   Pendant la marche du métier, au déplacement vertical du coulisseau -5a- qui porte les boites -5- corres- pondent des déplacements proportionnels du boîtier -53- commandé par le dis- positif composé des organes   -73-71-70-69-   et -68- déplacés par le même   méca-   nisme de commande du dessin de trame, de manière à présenter en position de décharge (au-dessus des guides   -77-)   le réservoir -54- qui contient les étuis 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 -55- renfermant les canettes-56- de la même couleur que celle du fil con- tenu dans la navette placée en position de lancement. 



   Lorsque la canette, contenue dans une navette placée en posi- tion de lancement, est épuisée, le tâteur correspondant-8- s'enfonce dans la navette et permet un déplacement du poussoir-15-16- jusqu'à la position indiquée en traits mixtes sur la fig. 6, le ressort -20- sollicitant l'en- semble -10-15-14- et-17- vers cetteposition;

   dans ces conditions, le bras -17-, pendant la course de rappel (c'est-à-dire d'ouverture du battant), au lieu de glisser sur le profil -25a-, rencontre l'encoche -25b- et impri- me un déplacement angulaire à la came -25- (voir fig.-7) et, par suite, à l'arbre   -24-.   Lorsque le mouvement du battant est inversé, le bras -17- s'é- loigne de la came et celle-ci est rappelée à temps dans la position indiquée fig. 6 par la butée -30-, solidaire du battant, qui agit sur la butée in- clinée -29- de la came en renvoyant rapidement celle-ci vers la position de la fig. 6, avec l'aide du bras-26-. 



   Le pivotement de l'arbre -24- autour de son axe détermine, par l'intermédiaire de l'ensemble d'organes   -34-36-37-   et-39- (voir figs. 



   9 et 13) le sectionnement du fil de la canette épuisée à l'aide des ciseaux -40-, après que la navette -57- a atteint le siège -82-. Ce même pivotement de l'arbre -24-   détermine,   en outre, par l'intermédiaire du ressort -43-, le déplacement angulaire du culbuteur -45-45a- autour du pivot -46-, et l'extrémité   -45a-   en forme de crochet de ce culbuteur est ainsi soulevée. 



  Le même mouvement angulaire de l'arbre -24- produit à travers la tringle -44-, le soulèvement de l'extrémité -61a- des leviers -61- qui agissent, selon le sens indiqué par la flèche fig. 16, sur les butées pivotantes -58- du réservoir -54- qui a été placé en position de déchargement par le dis- positif de commande du dessin de trame,   c'est-à-dire   au-dessus des guides fixes -77-; en raison du pivotement simultané des butées mobiles -58- cor- respondante, l'étui -55- qu'elles retenaient auparavant tombe entre les gui- des -77- jusqu'à porter sur le plan incliné -81- qui ce déplace solidaire- ment au battant;

   dans ces conditions, la plaque coulissante -86- et son é- querre -87- sont soulevées (voir fig. 10) et le doigt -92- du levier-91- monté sur l'arbre -90- porté par le battant -2- est encore légèrement éloi- gné de l'extrémité   -45a-,   en forme de crochet, du culbuteur   -45-,   qui est soulevée.

   Au cours de la progression du battant dans le sens de la flèche (fig. 10) jusqu'à la position indiquée fige 11, les guides -77- maintiennent l'étui -55- qui s'y trouve logé après sa chute, tandis qu'au-dessous le plan incliné -81- glisse jusqu'à ce que, parvenu à son extrémité, l'étui -55- soit présenté par les mêmes guides -77- au-dessus de l'ouverture de la navette -57- logée dans le siège -82-; à ce moment étant donné que l'extrémité -45a- du culbuteur -45- s'est soulevée, ainsi qu il a été exposé plus haut, le doigt -92-, au lieu de se déplacer librement, est retenu par l'extrémité -45a- ce qui détermine, pendant que se poursuit le déplacement du battant, la rotation dans le sens des flèches figs.

   Il et 14, de l'ensemble -91-90- et -89-; il en résulte le déplacement vers le bas de la biellette -88- et, par suite, de la plaque coulissante -86-87-; par conséquent, l'étui porté par les guides -77- (voir fige 11) est introduit dans la navette et celui qui s'y trouvait précédemment est expulsé par dessous, à travers l'ouverture -83-, pour tomber le long du plan incliné   -84-.   Ainsi, le lancement de la navette-57- a lieu maintenant avec une canette pleine. 



   On remarquera que le remplacement de la canette s'opère dès que la navette a été lancée de la boite à navette-5- où s'est produite   l'in-   dication d'épuisement, en direction du siège -82- placé du côté opposé du battant. 



   Si un coincement quelconque se produisait pendant le glisse- ment d'un étui tombé entre les guides   -77-,   par rapport au plan incliné -81- qui se déplace au-dessous de ces guides, ceux-ci pourraient céder grâce à la présence des ressorts   -78-.   



   Si, par suite soit d'un coincement, soit d'une réception défec- tueuse de la navette dans le siège -82-, le remplacement de l'étui -55- ne 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 pouvait avoir lieu, et si de toute façon la plaque de guidage -86-87- ne pou- vait librement coulisser vers le bas (sa commande étant assurée par le doigt -92- qui se déplace avec le battant par rapport à l'extrémité -45a- en forme de crochet, du culbuteur -45- dont le pivot est fixé au bâti du métier), et si par suite le coincement déterminait un raidissement du doigt -92-, ce der- nier, avec l'avancement   du.battant.,   surmonterait la résistance élastique exer- cée par la barrette -47- du fait du ressort -49- et soulèverait celle-ci, en déterminant en même temps la translation (vers la gauche en regardant la fig. 



  15) du culbuteur -45- jusqu'à loger le pivot -46- dans le siège   -46a-   décrit plus haut; ce mouvement de translation du culbuteur -45- détermine le'dépla- cement   d'un   levier à sonnette -99-, -99a- (voir fig. 15) autour du pivot-100-   fixé au bâti du métier ; cemouvement angulaire produit de toute fagon désirée   et connue l'arrêt du   métïerg   afin de supprimer le coincement et de permettre le remplacement de la canette par une opération manuelle, avant le lancement de la navette. 



   Sur les figso 18 à 23 on a représenté plus en détail une navet- te et un étui de canette. 



   Ainsi qu'il ressort de ces figures, la navette-57- comporte une cavité -57a- qui traverse la navette de haut en bas et s'étend   longitu-   dinalement et verticalement en vue de recevoir un étui   -55-.   Ce dernier pré- sente une cavité   -55a-   munie de rainures transversales de retenue, destinée   à contenir et à maintenir une bobine de fil ; étui présente une arête à   chaque extrémité,   l'une   d'elles est horizontale, assez prononcée et recouver- te d'une plaquette -55b-; l'autre, recouverte d'une plaquette -55c-, présen- te une petite cavité centrale; enfin, la première plaquette -55b- est percée d'un trou   -55d-   pour le passage du fil. 



   La navette -57- présente latéralement un trou -57b- pour per- mettre le passage du tâteur qui peut ainsi s'engager dans la cavité -55a- tournée du côté de la navette   où   est percé le trou-57b-. La cavité-57a- est garnie à une extrémité   d'un   jeu de deux plaquettes-57c- qui forment en leur milieu une encoche dans laquelle vient se loger l'arête correspondante -55b- de l'étui -55- (voir en particulier la fig. 22); dans cette position, le fil provenant du trou -55d- peut traverser une lumière convenablement aménagée en -57d-   (figo   24) dans un bloc métallique profilé -57e- porté par l'extré- mité antérieure de la navette pour la sortie du fil de trame;

   l'extrémité opposée de la cavité -57a- est garnie d'une plaquette emboutie -57f- (voir en particulier la figo 23) à laquelle est associé un téton à ressort -57g- destiné à s'engager élastiquement dans une cavité appropriée formée dans la plaquette terminale -55c- de l'étui -55- afin de retenir ce dernier dans la navette. 



   Lorsque l'équerre -87- produit l'expulsion d'un étui contenant une canette épuisée et l'introduction d'un nouvel étui à canette garnie, le téton à ressort -57g- est poussé dans son logement par les plaquettes profi- lées -55c- des étuis, ce qui permet de libérer ceux-ci et d'introduire l'étui provenant du réservoir, ce nouvel étui étant solidarisé de la navette en lo- geant son arête antérieure-formée par la plaquette-55b- - dans les encoches des plaquettes -57c- de la navette, et en faisant pénétrer élastiquement le téton à ressort -57g- dans l'encoche centrale de la plaquette -55c- de l'é- tui. 



   Il est bien entendu que les dessins annexés ne montrent qu'un mode schématique de réalisation possible de l'invention, donné à simple ti- tre d'exemple d'application pratique de l'invention et que de nombreuses va- riantes peuvent être apportées aux formes, dimensions, nombre et proportions des organes représentés sans sortir du cadre de l'invention. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  AUTOMATIC CAN CHANGING DEVICE IN WEAPONS.



   The invention relates to an automatic device for replacing empty cans in loom shuttles, this replacement possibly taking place with selection by color; the replacement takes place as soon as the shuttle, judged to be exhausted by a feeler, has made a single stroke along the comb of the flapper.



   The device according to the invention is particularly suitable for a so-called drapery loom and above all for the type designated by the name "4xl", that is to say comprising on one side of the leaf movable boxes controlled by the mechanism of the frame design and, on the other side of the bat- tle, a single housing for the shuttle.

   According to the invention, on the side of the mobile boxes for the formation of the frame pattern, several mobile mechanical feelers are arranged with the boxes with which cooperates an oscillating pusher also supported by the leaf and which can be moved by the feeler of a shuttle , when the latter is placed in the launching position, so as to act, when the bobbin is considered exhausted, on a cam latching which, during the opening movement of the leaf, determines the rotation of 'a longitudinal shaft carried by the frame; at the opposite end of the loom, this shaft controls the mechanisms which ensure the replacement of the exhausted can.

   These can change mechanisms comprise at least one reservoir for the cases or barrels of the cans; device for retaining the cans in the tank, of the type with pivoting stops intended to release and drop the first can from the tank, to stop the second can which comes under the impulse of a mechanism controlled by the shaft longitudinal rotatably driven by said cam latch;

   seat or guide, placed below the reservoir, intended to receive the case of the can which reaches it by gravity, and which cooperates with a bearing plane carried by the leaf and which extends to the housing of the shuttle, so as to allow the bobbin to fall from

 <Desc / Clms Page number 2>

 the guide to the shuttle that made the race between the. box provided with a feeler and said opposite housing; a device for introducing the can from the reservoir and expelling the exhausted can from the shuttle, this device being guided on the leaf and controlled by the movement of the same leaf using a selector device which acts on the dispo - expelling device as a function of the angular movement effected by the aforementioned shaft controlled by the cam latch.

   The device also comprises: at least one safety mechanism which intervenes when the shuttle has not reached the required position or if the replacement has not taken place; a device intended to prevent the operation of the pusher when the shuttle is on the side opposite to that where the boxes fitted with the feelers are located; a device which controls a pair of scissors to cut the thread when the shuttle is exhausted; and finally other safety devices intended to perform ancillary roles.



   When a weft pattern is provided, the assembly comprises several reservoirs arranged side by side, preferably a maximum of four, that is to say one per color, each provided with a device for separately releasing the cans. ; these reservoirs are moved by the device controlled by the screen pattern, on the one hand, and by a longitudinal shaft, on the other hand, the rotation of this shaft imparting mainly angular movements to all the reservoirs which are mounted to oscillate like a pendulum;

   thanks to this arrangement, it is the opening of the chute which corresponds to the reservoir for cans of the same color as that contained in the shuttle placed in the hunting lane which is located opposite the guides provided for the can of replacement, this replacement being thus facilitated in the event of exhaustion.



   As has already been indicated, the cans are contained in suitable cases, of elongated shape, intended to be housed in the shuttle when the case containing the exhausted can has been expelled therefrom.



   The invention will be better understood from the description below given with reference to the accompanying drawings which schematically show a possible embodiment of the invention.



   Fig. 1 shows a trade seen from the front.



   Fig. 2 shows, in side elevation, the same loom seen along the line II-II of FIG. 1.



   Figs. 3 and 4 show cross sections along III-III and IV-IV respectively of FIG. 1.



   Fig. 5 shows, in perspective, one end of the leaf comprising the shuttle boxes and the weft feeler mechanism.



   Fig. 6 shows, in schematic section along VI-VI fig. 5, the same assembly, in which the cam latch is at rest.



   Fig. 7 shows a partial view similar to FIG. 6 where the cam clip is in the working position.



   Fig. 8 shows, in perspective, a detail of FIG. 5.



   Fig. 9 also shows in perspective and separately all the devices provided at the end of the leaf opposite that which includes the devices shown in FIG. 5.



   Fig. 10 shows, on a larger scale, a cross section along X-X fig. 1, that is to say through the members also visible in FIG. 9, these members being in the initial position of the bobbin change.



   Fig. 11 shows a view similar to FIG. 10 where we see the same organs at the end of the bobbin change phase.



   Fig. 12 shows, separately, the mechanism which determines the fall of the can from the reservoir placed in the operating position.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figs 13, 14 and 15 show separately and respectively in two partial perspective views and in a sectional view, similar to fig. 3, the mechanism which controls the expelling member of the exhausted case and the introduction of that coming from the reservoir.



   Fig. 16 shows a detail of the retaining members of the cases associated with each reservoir.



   Fig. 17 shows, schematically, a detail following XVII-
XVII of figo 1 where we see the transmission organs of the commands derived from the mechanism actuated by the warp and weft designs.



   Fig. 18 shows separately, in perspective, a bobbin case.



   Fig. 19 shows, in perspective, a complete shuttle.



   Fig. 20 shows the same shuttle seen in cross section along X-X pin 19.



   Fig. 21 shows one end of the same shuttle seen in side elevation.



   Fig. 22 shows the same end part of the shuttle but seen in longitudinal section along XXI-XXI fig. 19.



   Fig. 23 shows, similarly to FIG. 22, part of the other end of the shuttle, in section along XXIII-XXIII fig. 19.



   Fig. 24 shows another cross section of the shuttle along XXIV-XXIV freeze 22.



   In the drawings, -1- schematically designates the fixed structure of the frame of the weaving loom, -2- being the leaf fitted with the usual comb and which pivots at -3-, the control of the leaf being ensured by a mechanism articulated from a rotating shaft -4-. At one end of the leaf are mounted the shuttle boxes-5- guided vertically on the mobile frame -6- carried by the leaf -2-; these boxes -5- are controlled, in the case of a multicolored frame, by the frame drawing mechanism of any suitable type.

   On a frame -5a-, slidably mounted on the mobile frame-6- and which constitutes the set of boxes -5-, a vertical U-shaped support provided with a central spacer on which are mounted qua- be feelers -8- formed by sliding rods perpendicular to the boxes -5- and intended to penetrate into the latter; these feelers -8- are normally kept away from the boxes by small springs-9- and they have a rounded head -Sa- on the outside.

   A rod -14- is mounted by means of supports -10- on the leaf -2- and on the mobile frame -6-; on this rod is fixed an arm -15- at the free end of which is fixed a pusher -16-; on the same rod -14- is fixed a second arm-17- which is part of a snap-in device; the arm -17- is mounted perpendicular to the arm -15- and next to one of the supports-10-; finally, on the rod -14- are fixed two small levers -18- and -19- (fig.



  5), the second being subjected to the bias of a return spring-20- (fig. 8) anchored at -21- on the leaf, so that the rod -14- is constantly urged in the direction which applies the pusher -16- against the rounded head -8a- of the feeler -8- which is located opposite the box -5- placed in the throwing axis of the shuttle.



   On the fixed frame -1- of the loom is mounted a transverse shaft -24- on which, on the side where the boxes -5- are located, is wedged a cam -25- intended to cooperate with the aforementioned arm-17- to constitute the locking mechanism; this cam has an upper profile -25a-, a notch -25b- and a profiled part -25c- which ends in another notch -25d-, the parts -25c- and -25d- being intended to cooperate with a cam roller-26a- mounted at the end of a lever -26- mounted in turn on a pivot -27- and biased towards the cam by a spring -28-; on the cam -25- is also provided an inclined stop -29-.

   The free end, in the form of a tooth, of the arm -17- is intended to engage it in the notch -25b-

 <Desc / Clms Page number 4>

 of the cam -25- when the inclination of this arm exceeds a certain limit, so that the arm -17-, during the movement of the leaf, acts as a ratchet and makes the shaft -24- perform a certain angular movement, while if this arm -17- remains raised during the movement of the leaf, its end only slides on the profile -25a- of the cam.



   When the leaf reaches its front dead center, the movable frame-5a- has been moved to present the shuttle of the color provided in alignment with the hunting lane, and the pusher-16-, due to the stress produced by the spring -20- tends to rest on the head -8a of the feeler -8- which corresponds to the box -5- which is in the launch position; cetâteur therefore passes through a suitably plà cé hole, provided in the shuttle -57- which is in the launch position, to reach the can-56- it contains; if the bobbin is still filled with thread, the rod-8- only slightly sinks under the stress of the pusher-16- (fig. 6);

   consequently, the rod -14- pivots about its axis to a limited extent and the arm -17- remains sufficiently raised to avoid engaging in the notch -25b- of the cam-25-; when the leaf (on which the rod -14- is mounted) opens, the arm -17- comes into contact with the profile -25a- and slides on it) by slightly moving the pusher -16- away from the head the feeler who can thus immediately return to its recall position.

   If, on the other hand, the feeler pushed by the pusher -16- (subjected to the bias of the spring -20-) enters the shuttle placed in the launching axis and finds an exhausted can, this same feeler allows an angular movement of greater amplitude to the rod -14- and, consequently, the lowering of the arm -17- in the position indicated in fig. 6 in phantom; in this case, the end of the arm -17- s-'engages in the notch -25b- and thus produces, with the movement of the leaf (in the direction of the arrow in fig. 7) towards the open position, an angular movement of a certain amplitude of the cam-25- and, consequently, of the shaft -24- (see fig. 7), while the roller -26- comes out of the notch or seat - 25d- and rolls on profile-25c-.

   When the movement of the leaf is reversed (in the opposite direction to that indicated by the arrow pin 7), a stop -30- carried by the leaf meets the inclined stop -29- of the cam and turns it. this in the opposite direction to that of the displacement produced by the arm -17-, in order to return the cam to its initial position (fig. 6), which is further facilitated by the presence of the profile -25c- and the roller -26a- elastically biased against this profile.



   At the longitudinal end of the shaft -24- opposite to that where the cam -25- is located, and on this same shaft, are fixed two levers -34- and-35-; to the lever -34- is connected a rod-36- whose opposite end is associated with a doorbell lever -37- pivoting on a fixed axis -38- and which controls, via a rod- 39-, a blade -40- of a pair of scissors (see figs. 2,3,9 and 13) intended to cut the thread of an exhausted bobbin.

   The other lever -35- is attached by its free end to a spring -43- and to a rod -44-. The spring -43- is anchored to a rocker-45- whose opposite end has the shape of a hook-45a-; this rocker pivot on an axis -46- carried by the frame of the loom and placed between the rocker -45- and a bar-47- pivoting at -48- on the same rocker; a spring-49- applies this bar -47- against the rocker -45-;

   thanks to this arrangement, the assembly -45-, -47- can oscillate around the axis -46- while being able to slide axially relative to the latter when it is subjected to a longitudinal stress of determined force, which lifts the bar -47- and allows the axis -46- to reach the seat -46a- (similar to that occupied in the drawing by the axis -46-) consisting of two opposite notches, formed one on the rocker -45- and the other on the bar -47-. The rod -44-, as we will see later, controls the release of the shuttles from the tank:

   
On the side opposite to that where the boxes -5- are located, two rigid supports -51- have been fixed to the frame -1- which carry at the end a hinge -52- intended for a box -53- which can oscillate at the like a pendulum and which carries, in the example shown, four reservoirs -54-

 <Desc / Clms Page number 5>

 for spare cans ;, 'indicating that the weft can have a maximum of four colors.



   In each of the tanks -54- are housed several cases -55- containing the bobbins -56- of weft thread; cesétuis are established in order to penetrate into a suitable housing formed in each shuttle -57- and to be retained there by their ends. Towards the bottom of each of the tanks -54- are provided, on either side of the chute opening, two pivoting stops -58- in the form of an anchor, mounted on axes -58a- and subjected to the stress spring -59- (fig. 16), so that the two inner ends of the two anchors -58- of each tank -54- can penetrate into appropriate side openings of the housing -53- to hold onto them in the normal position (in which they are urged by the springs -59-) the first bobbin case -55- starting from the bottom.

   With the pivoting stops -58- cooperate two levers -61- integral with a rod -62- pivotally mounted on brackets -63- integral with the supports -51-; .a crank -64- wedged on the rod -62- is connected to the rod -44-. Thus, when the shaft -24- swivels, the rod -44- is pulled out and lifts the end -61a- of the levers -61- (in the direction of the arrow, fig.

   16), which determines the movement, against the bias of the springs-59-, of the pivoting stops -58- relative to that of the reservoirs -54- which is placed in the bobbin changing position, so as to drop the bobbin case from the bottom and to retain the one immediately above it using the upper arm of the two cooperating stops -58-, when the- lever -61- is lowered, the pivoting stops -58- return in the position shown in fig. 16 and hold the case which then becomes the first in the stack from the bottom.



   A mechanism -65- (see fig. 17) for controlling the weft colors, known per se, determines, due to the movements of the rod -66- and according to a known mode, the displacement of the boxes -5- of the shuttles in order to to place the shuttles which contain the colored cans in the launching position, in turn, according to the order provided by the drawing; the link -66-, by means of the lever -67-, also rotates a longitudinal shaft -68- whose angular displacements are thus a function of the weft pattern; this shaft -68- (parallel to the shaft -24-), at the end of the side where the tanks -53-54- are located, carries a crank -69- connected by a rod -70- to the lower end of an oscillating lever -71- whose pivot -72- is fixed to the frame of the loom;

   the upper end of this oscillating lever is connected in an adjustable manner to a rod -73- connected in turn and in an articulated manner to the housing -53- of the reservoirs -54-, this housing being able to oscillate, as as we have seen, around a hinge -52-.



  Thus, at the ends -61a- of the levers -61- is placed in turn that of the reservoirs -54- which contains the cases provided with bobbins whose color corresponds to that of the shuttle thread which is present at this time in launch position; if the bobbin of this shuttle is judged to be exhausted by the feeler, the shaft -24- rotates, as explained above, but at the same time the levers -61a- act on the movable stops -57- in - right where the tank is located which is then placed in unloading condition and produces the fall of a case containing the can having the required color.



   The supports -51- also carry guides -75-, tubular in shape and placed horizontally in the example shown, which each mirror a sliding rod -76-; at one end of this rod are fixed sheet metal guiding parts -77- forming a U, so that two elements -77- are placed face to face (see fig. 9) in order to guide in its fall. 'case possibly released by the pivoting stops-58-; in fact, these parts -77- are held below the reservoir -54- in the discharge position by means of springs -78- which react between the guides -75- and shoulders -78a- of the rod -76- , so as to urge against these same guides -75- a stopper -76a- integral with the rod -76-.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   On the leaf -2- (see figs. 9 and 10) is - fixed a support -80- which carries an inclined plane -81- placed below the above-mentioned guides -77-; this inclined plane ends, at the rear, facing the seat -82- intended for the shuttle -57- and from which the same shuttle is launched to again reach the box -5- from which it had started; cesiège -82- is provided with an open bottom -83- and below this bottom is placed an inclined plane -84- through which the cases -55- expelled from the shuttle are evacuated when the can is exhausted.

   On the frame of the leaf -2-, on the side of the housing -82-, are provided guides for a plate -86- arranged so as to slide approximately vertically; this plate is provided at its upper end with an angled flange -87- which constitutes the member intended to replace the case in the shuttle -57-.

   The sliding plate -86- is controlled from below using a link -88- connected to a lever -89- wedged on a shaft -90- mounted on the leaf -2-; on the inner end of this shaft is wedged a small lever -91- provided with a finger-92- (fig.15) normally placed at the end -45a- in the form of a hook of the rocker arm-45-; when the shaft -90- performs (fig. 14) a pivoting movement around its axis in the direction of the arrow (against the resistance of suitable opposing springs, not shown) it determines the downward movement of the plate -86 - and the upper edge -87- thereof; this expels from the turnip-57- the case -55- containing the exhausted can and produces its replacement by the case previously fallen between the U-guides -77-.

   Normally, the shaft -90- does not rotate and the finger -92- travels a path which is a function of the movement of the leaf.



   The seat -82- of the shuttle has an elastic member -94- (see 9 and 10) which moves to the right looking at the pin 10 when the shuttle is housed in its seat -82-; in this way this member-which may be constituted by a leaf spring- acts on a weight -95- wedged on a rod -96- (figs. 5, 8 and 9) mounted on the leaf; on the opposite end of this rod -96- is fixed an arm -97- intended to meet the arm -18--already cited- wedged on the rod -14- carrying the push-button -16-; this mechanism is used to cancel the indication of the feeler when the shuttle is not in the gearbox -5- in the launch position but in the seat -82-.



   During the operation of the loom, as long as no can is exhausted, the periodic movements of the leaf produce limited liftings of the arm -17- when the latter traverses the profile -25a-, of the cam -25-, which moves the pusher-16- slightly away from the rounded head -8a- of the feeler -8- of the box -5- which is in the starting position, which avoids the danger of the feeler engaging in the light made in the shuttle -57- when it is launched.

   Under these conditions, when the arm -17- exceeds the profile -25a- on the side of the notch -25b-, the pusher-16- comes closer and presses on that of the heads -8a- which corresponds to the feeler of the shuttle placed in the launch position, so as to engage the corresponding feeler in the shuttle where it only partially penetrates by resting on the non-exhausted can; this movement is however limited and it is provided so that, during the return stroke, the arm -17- does not meet the notch -25b- and again slides in the opposite direction on the profile -25a-; therefore, the tree -24- remains immobile.

   When the shuttle is in the seat -82- (on the opposite side of the boxes-5-) the feeler -8- can engage in the box -5- without the turnip, but in this case the pusher -16- is kept raised due to the fact that the elastic member -94-, raised by the shuttle engaged in the seat -82-, has rotated the weight -95- and consequently the rod -96-, which move the arm -97- in opposition to the shaft -18- set on the rod -14- so as to prevent the arm-17- from being lowered.

   During the operation of the loom, the vertical displacement of the slide -5a- which carries the boxes -5- correspond to proportional displacements of the box -53- controlled by the device made up of the components -73-71-70-69- and -68- moved by the same control mechanism of the weft pattern, so as to present in the discharge position (above the guides -77-) the reservoir -54- which contains the cases

 <Desc / Clms Page number 7>

 -55- containing the bobbins-56- of the same color as that of the thread contained in the shuttle placed in the launch position.



   When the bobbin, contained in a shuttle placed in the launch position, is exhausted, the corresponding feeler-8- is inserted into the shuttle and allows the pusher-15-16- to move to the position indicated in lines. mixed in fig. 6, the spring -20- urging the assembly -10-15-14- and-17- towards thisposition;

   under these conditions, the arm -17-, during the return stroke (i.e. opening of the leaf), instead of sliding on the profile -25a-, meets the notch -25b- and imprint - me an angular displacement to the cam -25- (see fig.-7) and, consequently, to the shaft -24-. When the movement of the leaf is reversed, the arm -17- moves away from the cam and the latter is returned in time to the position shown in fig. 6 by the stop -30-, integral with the leaf, which acts on the inclined stop -29- of the cam by quickly returning the latter to the position of FIG. 6, with the help of the arm-26-.



   The pivoting of the shaft -24- around its axis determines, by means of the assembly of members -34-36-37- and-39- (see figs.



   9 and 13) cutting the thread of the spent bobbin using the scissors -40-, after the shuttle -57- has reached the seat -82-. This same pivoting of the shaft -24- also determines, by means of the spring -43-, the angular displacement of the rocker arm -45-45a- around the pivot -46-, and the end -45a- in This rocker arm's hook shape is thus raised.



  The same angular movement of the shaft -24- produces through the rod -44-, the lifting of the end -61a- of the levers -61- which act, according to the direction indicated by the arrow in fig. 16, on the pivoting stops -58- of the tank -54- which has been placed in the unloading position by the weft pattern control device, that is to say above the fixed guides -77- ; due to the simultaneous pivoting of the corresponding movable stops -58-, the case -55- which they previously held falls between the guides -77- until it bears on the inclined plane -81- which moves together - lying on the wing;

   under these conditions, the sliding plate -86- and its bracket -87- are lifted (see fig. 10) and the finger -92- of the lever-91- mounted on the shaft -90- carried by the leaf - 2- is still slightly away from the end -45a-, hook-shaped, of the rocker -45-, which is raised.

   During the progression of the leaf in the direction of the arrow (fig. 10) up to the position indicated in freeze 11, the guides -77- hold the case -55- which is housed there after its fall, while that below the inclined plane -81- slides until, at its end, the case -55- is presented by the same guides -77- above the opening of the shuttle -57 - housed in seat -82-; at this time since the end -45a- of the rocker arm -45- has lifted, as discussed above, the finger -92-, instead of moving freely, is retained by the end -45- which determines, while the movement of the leaf continues, the rotation in the direction of the arrows figs.

   He and 14, from the set -91-90- and -89-; this results in the downward movement of the link -88- and, consequently, of the sliding plate -86-87-; consequently, the case carried by the guides -77- (see fig. 11) is introduced into the shuttle and the one which was there previously is expelled from below, through the opening -83-, to fall along the inclined plane -84-. Thus, the launch of shuttle-57- now takes place with a full can.



   It will be noted that the replacement of the can takes place as soon as the shuttle has been launched from the shuttle box-5- where the exhaustion indication has occurred, in the direction of the seat -82- placed on the side. opposite of the clapper.



   If any jamming occurs during the sliding of a case which has fallen between the guides -77-, relative to the inclined plane -81- which moves below these guides, they could give way thanks to the presence springs -78-.



   If, as a result of either a jamming or a faulty reception of the shuttle in the seat -82-, the replacement of the case -55-

 <Desc / Clms Page number 8>

 could take place, and if in any case the guide plate -86-87- could slide freely downwards (its control being ensured by the finger -92- which moves with the leaf relative to the end -45a- in the form of a hook, of the rocker -45- whose pivot is fixed to the frame of the loom), and if consequently the jamming determined a stiffening of the finger -92-, the latter, with the advancement of. wing., would overcome the elastic resistance exerted by the bar -47- due to the spring -49- and would lift it, at the same time determining the translation (to the left, looking at fig.



  15) the rocker arm -45- until the pivot -46- is housed in the seat -46a- described above; this translational movement of the rocker arm -45- determines the displacement of a bell lever -99-, -99a- (see fig. 15) around the pivot-100- fixed to the frame of the loom; This angular movement produces in any desired and known manner the stop of the metier in order to remove the jamming and to allow the replacement of the can by a manual operation, before the launching of the shuttle.



   In Figs. 18 to 23, a turnip and a bobbin case are shown in more detail.



   As emerges from these figures, the shuttle-57- comprises a cavity -57a- which passes through the shuttle from top to bottom and extends longitudinally and vertically in order to receive a case -55-. The latter has a cavity -55a- provided with transverse retaining grooves, intended to contain and hold a spool of thread; case has an edge at each end, one of them is horizontal, fairly pronounced and covered with a plate -55b-; the other, covered with a plate -55c-, has a small central cavity; finally, the first plate -55b- is pierced with a hole -55d- for the passage of the wire.



   The shuttle -57- laterally has a hole -57b- to allow the passage of the feeler which can thus engage in the cavity -55a- facing the side of the shuttle where the hole-57b- is drilled. The cavity-57a- is lined at one end with a set of two plates-57c- which form in their middle a notch in which is housed the corresponding edge -55b- of the case -55- (see in particular Fig. 22); in this position, the wire coming from the hole -55d- can pass through a slot suitably arranged in -57d- (figo 24) in a profiled metal block -57e- carried by the front end of the shuttle for the exit of the wire weft;

   the opposite end of the cavity -57a- is lined with a stamped plate -57f- (see in particular Fig. 23) to which is associated a spring pin -57g- intended to elastically engage in a suitable cavity formed in the terminal plate -55c- of the case -55- in order to retain the latter in the shuttle.



   When the square -87- produces the expulsion of a case containing an exhausted bobbin and the introduction of a new filled bobbin case, the spring-loaded pin -57g- is pushed into its housing by the profiled plates. -55c- of the cases, which makes it possible to release them and to introduce the case coming from the reservoir, this new case being secured to the shuttle by accommodating its front edge-formed by the plate-55b- - in the notches of the plates -57c- of the shuttle, and by making the spring pin -57g- elastically penetrate into the central notch of the plate -55c- of the case.



   It is understood that the appended drawings show only one possible schematic embodiment of the invention, given simply as an example of practical application of the invention and that many variations can be made. the shapes, dimensions, number and proportions of the members shown without departing from the scope of the invention.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1.) - Dispositif automatique pour le remplacement des canet- tes épuisées dans les navettes de métiers à tisser, convenant à tout métier pour draperie et, en particulier, à ceux qui comportent d'un côté du battant <Desc/Clms Page number 9> les boites mobiles commandées par la mécanique- du dessin de trame et, du côté opposé du battant, un logement unique pour une navette'destinée à effec- tuer deux courses, c'est-à-dire les métiers désignés par l'expression de "4xl", ce dispositif caractérisé en ce qu'il comprend, du côté de la ou des boites mobiles, plusieurs tâteurs mécaniques mobiles avec les boites, aux- quels est associé un poussoir oscillant ou organe analogue également porté par le battant et destiné à agir sur le tâteur de la navette qui se trouve en position de lancement, 1.) - Automatic device for the replacement of exhausted cans in the loom shuttles, suitable for any drapery loom and, in particular, for those which have on one side of the leaf <Desc / Clms Page number 9> the movable boxes controlled by the mechanics of the frame design and, on the opposite side of the leaf, a single housing for a shuttle intended to perform two runs, that is to say the trades designated by the expression of "4xl", this device characterized in that it comprises, on the side of the mobile box or boxes, several mobile mechanical feelers with the boxes, to which is associated an oscillating push-button or similar member also carried by the leaf and intended to act on the feeler of the shuttle which is in the launch position, de manière à actionner, lorsque cette'navette est' jugée épuisée, un encliquetage à came lequel, grâce au déplacement du battant, détermine le mouvement angulaire d'une tringle longitudinale portée par le bâti et qui commande, à l'extrémité opposée du métier, les mécanismes qui assurent le remplacement de la canette épuisée, ce remplacement se produisant lorsque la navette, dont la canette a été jugée épuisée, a effectué une seu- le course le long du peigne du battant et se trouve dans le logement opposé aux boites mobiles,les canettes étant contenues dans des étuis dont le rem- placement se produit dans des logements appropriés prévus dans les navettes. so as to actuate, when this 'shuttle' is considered exhausted, a cam latch which, thanks to the movement of the leaf, determines the angular movement of a longitudinal rod carried by the frame and which controls, at the opposite end of the loom , the mechanisms which ensure the replacement of the exhausted bobbin, this replacement occurring when the shuttle, whose bobbin was judged to be exhausted, has made only one stroke along the comb of the clapper and is in the housing opposite the boxes mobile, the cans being contained in cases, the replacement of which occurs in appropriate housings provided in the shuttles. 2. ) - Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que les mécanismes qui assurent le remplacement de la canette comportent : au moins un réservoir d'étuis de canettes; un dispositif pour retenir les étuis dans le réservoir précité, ce dispositif étant du type agencé de ma- nière à dégager et à faire tomber du réservoir le premier étui qui se pré- sente, et à retenir le deuxième, sous l'impulsion de commande fournie par un arbre longitudinal commandé lui-même par l'encliquetage précité; 2.) - Device according to claim 1, characterized in that the mechanisms which ensure the replacement of the can comprise: at least one reservoir of can cases; a device for retaining the cases in the aforementioned reservoir, this device being of the type arranged so as to disengage and drop from the reservoir the first case which occurs, and to retain the second, under the command pulse provided by a longitudinal shaft itself controlled by the aforementioned snap-fastening; des moyens de guidage placés au-dessous du réservoir et destinés à recevoir l'étui qui y tombe et à le présenter, à l'aide du déplacement du battant, au-dessus du logement de la navette placée de l'autre côté de la boite, de manière à per- mettre la chute de la canette des guides précités sur le logement prévu à travers la navette qui vient d'accomplir sa course entre la boite à tâteur et le logement opposé ; undispositif pour l'introduction de l'étui provenant du réservoir et l'expulsion de celui qui contient la canette épuisée de la navette, ce dernier dispositif étant guidé sur le battant et commandé par le déplacement de celui-ci à partir d'un mécanisme sélecteur qui agit sur le dispositif expulseur seulement lorsque l'arbre commandé par l'encliquetage a effectué un certain mouvement angulaire. guide means placed below the reservoir and intended to receive the case which falls therein and to present it, by means of the movement of the leaf, above the housing of the shuttle placed on the other side of the box, so as to allow the can of the aforementioned guides to fall onto the housing provided through the shuttle which has just completed its travel between the feeler box and the opposite housing; a device for the introduction of the case coming from the reservoir and the expulsion of the one which contains the empty can of the shuttle, the latter device being guided on the leaf and controlled by the movement of the latter from a mechanism selector which acts on the expelling device only when the shaft controlled by the latching has performed a certain angular movement. 3.) - Dispositifselon les revendications précédentes caracté- risé en ce qu'il comporte, en outre un mécanisme de sûreté qui permet d'ar- rêter le métier et intervient lorsque la navette n'a pas atteint la position requise ou si le remplacement désiré ne s'est pas produit ; undispositif des- tiné à éviter le fonctionnement du poussoir lorsque la navette se trouve dans le logement du côté opposé aux tâteurs; et un dispositif à ciseaux pour cou- per le fil sortant de la canette épuisée. 3.) - Device according to the preceding claims, characterized in that it further comprises a safety mechanism which makes it possible to stop the loom and intervenes when the shuttle has not reached the required position or if the replacement desired did not happen; a device intended to prevent the operation of the pusher when the shuttle is in the housing on the side opposite the feelers; and a scissor device for cutting the thread coming out of the spent bobbin. 4. ) - Dispositif selon les revendications précédentes, caracté- risé en ce que lorsqu'un mécanisme à dessin de trame est prévu, le dispositif comporte plusieurs réservoirs à raison d'un par couleur de trame, chacun étant muni d'un dispositif libérateur d'étui; ces réservoirs sont déplacés par le dispositif commandé par le mécanisme à dessin de trame qui détermine, à l'ai- de d'une transmission appropriée, des déplacements plus particulièrement an- gulaires à l'ensemble desdits réservoirs, montés oscillants, de manière à présenter, en regard des guides pour l'étui qui doit être placé en remplace- ment dans la navette en position de lancement, 4.) - Device according to the preceding claims, characterized in that when a frame drawing mechanism is provided, the device comprises several reservoirs at the rate of one per frame color, each being provided with a release device. case; these reservoirs are moved by the device controlled by the frame drawing mechanism which determines, with the aid of an appropriate transmission, more particularly angular displacements for all of said reservoirs, mounted to oscillate, so as to present, next to the guides for the case which must be replaced in the shuttle in the launch position, l'ouverture de chute qui cor- respond au réservoir contenant les canettes de la même couleur que celle présente dans la navette en position de lancement afin de préparer le rem- placement éventuel en cas d'épuisement. the chute opening which corresponds to the reservoir containing the cans of the same color as that present in the shuttle in the launch position in order to prepare for possible replacement in the event of exhaustion. 5.) - Dispositif selon les revendications précédentes, carac- térisé en ce de comporter des étuis dans lesquels sont contenues les canettes, lesdits étuis étant propres à se loger dans une cavité, de préférence verti- cale, qui traverse chacune des navettes, où ces étuis sont retenus, l'intro- ductiondesétuis dans les navettes s'opérant en particulier de haut en bas et produisant simultanément l'expulsion par le bas de l'étui qui contient la canette épuisée. <Desc/Clms Page number 10> 5.) - Device according to the preceding claims, characterized in that it comprises cases in which the cans are contained, said cases being suitable for being housed in a cavity, preferably vertical, which passes through each of the shuttles, where these cases are retained, the introduction of the cases into the shuttles taking place in particular from top to bottom and simultaneously producing the expulsion from the bottom of the case which contains the exhausted can. <Desc / Clms Page number 10> 6.) - Dispositif selon les revendications précédentes, en ce que à l'endroit des boites mobiles prévues pour le dessin dë trame est agen- cée une tringle montée sur le battant et portant un poussoir destiné à agir sur le tâtèur de la navette placée en position de lancement, cette tringle portant en outre un bras destiné à coopérer avec une came calée sur la trin- gle et opportunément profilée qui constitue avec ce bras l'encliquetage pré- cité; 6.) - Device according to the preceding claims, in that at the location of the movable boxes provided for the frame design is arranged a rod mounted on the leaf and carrying a pusher intended to act on the feeler of the shuttle placed. in the launch position, this rod further carrying an arm intended to cooperate with a cam wedged on the rod and suitably profiled which constitutes with this arm the aforementioned snap-fastening; l'ensemble étant réalisé de telle sorte que, lorsque le poussoir, sol- licité par un ressort, appuie sur un tâteur, si celui-ci cède en raison de l'épuisement de la canette correspondante, le bras calé sur la tringle s'en- gage dans une encoche, prévue sur la came, de manière à faire tourner celle- ci lorsque le bras lui-même, entraîné par le battant, se déplace par rap- port à la came, de façon à produire le remplacement de l'étui à l'extrémité opposée du battant, l'inversion du mouvement du battant déterminant par dé- clenchement et au moment opportun le retour de la came à sa position initia- le, 7.) - Dispositif selon la revendication 6, caractérisé en ce que la came présente, au voisinage de l'encoche destinée à coopérer avec le bras monté sur la tringle, the assembly being produced in such a way that, when the pusher, pressed by a spring, presses on a feeler, if the latter gives way due to the exhaustion of the corresponding bobbin, the arm wedged on the rod s' engagement in a notch, provided on the cam, so as to rotate the latter when the arm itself, driven by the leaf, moves with respect to the cam, so as to replace the cam. 'case at the opposite end of the leaf, the reversal of the movement of the leaf determining by triggering and at the opportune moment the return of the cam to its initial position, 7.) - Device according to claim 6, characterized in that the cam has, in the vicinity of the notch intended to cooperate with the arm mounted on the rod, au moins un profil courbe sur lequel glisse le bras lorsque le tâteur ne signale aucun épuisement de canette, la came étant établie de telle sorte que le bras est soulevé et éloigne le poussoir du tâ- teur au moment où la navette doit être lancée. at least one curved profile on which the arm slides when the feeler signals no bobbin exhaustion, the cam being set so that the arm is raised and moves the pusher away from the feeler when the shuttle is to be launched. 8.) - Dispositif selon les revendications précédentes, carac- térisé en ce de comporter un mécanisme pour empêcher un déplacement angulai- re du poussoir et, par suite, de l'encliquetage, lorsque la nacette se trou- ve dans un logement opposé aux boites, le tâteur ou l'un des tâteurs pouvant s'engager dans la boite vide, ce dispositif comprenant en particulier un ar- bre transversal dont la rotation est produite à l'aide d'un organe qui se soulève lorsque la navette pénètre dans le logement opposé aux boîtes, la tringle précitée et son bras ou organe analogue empêchant la rotation du' poussoir vers le tâteur. 8.) - Device according to the preceding claims, charac- terized in that it comprises a mechanism to prevent angular displacement of the pusher and, consequently, of the latching, when the nacette is in a housing opposite to the. boxes, the feeler or one of the feelers being able to engage in the empty box, this device comprising in particular a transverse shaft whose rotation is produced by means of a member which lifts when the shuttle enters the box. the housing opposite the boxes, the aforementioned rod and its arm or the like preventing the rotation of the pusher towards the feeler. 9.) - Dispositif selon les revendications précédentes, carac- térisé en ce qu'il comporte des éléments par exemple en tôle pliée en U, ou analogues, pour constituer des guides pour l'étui tombé d'un des réservoirs, cet étui ainsi guidé s'appuyant sur un plan ou élément analogue porté par le battant à proximité du logement de navette, de telle sorte que les guides précités portent l'étui, lorsque le battant se déplace dans le sens de la fermeture, jusqu'au-dessus de ce logement et en regard de la navette, un dis- positif étant prévu pour agir sur l'étui afin de l'engager dans la navette tout en expulsant de celle-ci l'étui qui contient la canette épuisée, ces guides étant cependant montés élastiquement sur le châssis pour pallier les cas de coincement. 9.) - Device according to the preceding claims, charac- terized in that it comprises elements, for example made of sheet metal folded in a U, or the like, to constitute guides for the case fallen from one of the reservoirs, this case as well guided resting on a plane or the like carried by the leaf near the shuttle housing, so that the aforementioned guides carry the case, when the leaf moves in the closing direction, up to the top of this housing and facing the shuttle, a device being provided to act on the case in order to engage it in the shuttle while expelling therefrom the case which contains the exhausted can, these guides however being resiliently mounted on the frame to alleviate cases of jamming. 10.) - Dispositif selon les revendications précédentes, carac- térisé en ce que le mécanisme qui assure l'introduction de l'étui plein et l'expulsion de l'étui épuisé de la navette comporte une plaquette coulissan- te placée à l'extrémité du battant, commandée par un ensemble de tiges mon- tées sur le battant et qui se termine par un levier portant à son extrémité libre un doigt qui s'engage dans un crochet de retenue façonné à une extré- mité d'un levier basculant porté par le bâti fixe et déplacé - lorsque la navette est épuisée - de manière à intercepter le doigt précité à l'aide du mouvement de l'arbre transversal qui porte la came d'encliquetage, le dépla- cement du battant dans le sens de la fermeture, par rapport au crochet préci- té, déterminant le déplacement angulaire du levier qui porte le doigt et, par suite, 10.) - Device according to the preceding claims, charac- terized in that the mechanism which ensures the introduction of the full case and the expulsion of the exhausted case from the shuttle comprises a sliding plate placed at the end of the leaf, controlled by a set of rods mounted on the leaf and which ends in a lever carrying at its free end a finger which engages in a retaining hook shaped at one end of a rocking lever carried by the fixed frame and moved - when the shuttle is exhausted - so as to intercept the aforementioned finger by means of the movement of the transverse shaft which carries the latching cam, the movement of the leaf in the direction of the closure, with respect to the aforementioned hook, determining the angular displacement of the lever which carries the finger and, consequently, le coulissement de la plaquette coulissante afin de produire à temps voulu le remplacement de létui. the sliding of the sliding plate to produce timely replacement of the case. Il.) - Dispositif selon les revendications précédentes, en par- ticulier les revendications 3 et 10, caractérisé en ce que le crochet de re- tenue est porté, par le levier basculant déplacé par le mouvement de l'arbre transversal qui porte la came, ce levier basculant pouvant se déplacer en translation par coulissement de son pivot pour lequel deux sièges sont prévus sous forme d'encoches placées en regard l'une de l'autre en deux points du <Desc/Clms Page number 11> levier basculant d'une part et d'un organe appliqué élastiquement contre le levier basculant d'autre part, le pivot se déplagant de l'un à l'autre siège en cas de coincement dans la marche du dispositif ou en cas d'une résistance quelconque offerte à la plaquette coulissante destinée à assurer le rempla- cement de l'étui dans la navette, II.) - Device according to the preceding claims, in particular claims 3 and 10, characterized in that the retaining hook is carried by the rocking lever moved by the movement of the transverse shaft which carries the cam , this rocking lever being able to move in translation by sliding its pivot for which two seats are provided in the form of notches placed opposite one another at two points of the <Desc / Clms Page number 11> tilting lever on the one hand and a member elastically applied against the tilting lever on the other hand, the pivot moving from one seat to the other in the event of jamming in the running of the device or in the event of a any resistance offered to the sliding plate intended to ensure the replacement of the case in the shuttle, de façon à faire céder le crochet de rete- nue précité, ce qui déplacerait un organe agencé, selon le mode connu, de ma- nière à arrêter la marche du métier. so as to cause the aforementioned retaining hook to give way, which would move an organ arranged, according to the known mode, so as to stop the operation of the loom. 12.) - Dispositif selon les revendications précédentes, carac- térisé en ce que la chute d'un étui porte-canette à remplacer, tombant du ré- servoir ou d'un des réservoirs,entre les guides placés au-dessous, est dé- terminé par un dispositif comportant des butées pivotantes, à deux bras ou à ancre, qui retiennent l'étui par ses deux extrémités et qui déterminent la chute du dernier étui au bas de la pile d'étuis contenus par le réservoir tout en retenant les autres étuis, lorsque se produit le déplacement angu- laire desdites butées pivotantes, lequel est commandé par un levier double actionné par la rotation de l'arbre transversal précité. 12.) - Device according to the preceding claims, charac- terized in that the fall of a can holder case to be replaced, falling from the reservoir or from one of the reservoirs, between the guides placed below, is released. - terminated by a device comprising pivoting stops, with two arms or with anchor, which retain the case by its two ends and which determine the fall of the last case at the bottom of the stack of cases contained by the tank while retaining the other cases, when the angular displacement of said pivoting stops occurs, which is controlled by a double lever actuated by the rotation of the aforementioned transverse shaft. 13.) - Dispositif selon les revendications précédentes, en par- ticulier les revendications 4 et 12, caractérisé en ce que plusieurs réser- voirs côte-à-côte, destinés à des couleurs différentes, sont portés par un boîtier, suspendu de manière à osciller à la façon d'un pendule, leur posi- tion angulaire étant commandé en fonction du dessin de trame, chaque réser- voir portant des dispositifs de retenue constitués par lesdites butées pivo- tantes à deux bras et qui sont constamment prête - selon le dessin de trame prévu - à être actionnée par ledit levier double pour commander la chute d'un étui à remplacer qui contient une canette de couleur identique à celle que contient la navette jugée épuisée et lancée dans le couloir à navette. 13.) - Device according to the preceding claims, in particular claims 4 and 12, characterized in that several side-by-side reservoirs, intended for different colors, are carried by a housing, suspended so as to oscillate like a pendulum, their angular position being controlled according to the frame pattern, each tank carrying retaining devices constituted by said pivoting stops with two arms and which are constantly ready - according to the weft design provided - to be actuated by said double lever to control the fall of a case to be replaced which contains a can of the same color as that contained in the shuttle considered exhausted and launched in the shuttle lane. 14.) - Dispositif selon les revendications précédentes, carac- térisa en ce qu'il comporte un mécanisme pour transmettre au moment opportun l'impulsion de commande à une paire de ciseaux destinés à couper le fil de la canette épuisée en fonction de la rotation de l'arbre transversal produi- te par l'encliquetage à came.- en annexe 6 dessins. 14.) - Device according to the preceding claims, charac- terized in that it comprises a mechanism for transmitting at the appropriate moment the control pulse to a pair of scissors intended to cut the thread of the spent bobbin as a function of the rotation. of the transverse shaft produced by the cam clip. - in appendix 6 drawings.
BE514537D BE514537A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE514537A true BE514537A (en)

Family

ID=152333

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE514537D BE514537A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE514537A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2756574A1 (en) SELECTION DEVICE, MECHANICAL WITH THREE-POSITION ARMOR AND WEAVING EQUIPPED WITH SUCH AN ARMOR MECHANICAL
EP0317389A1 (en) Slide with a reversible screw allowing a micro-millimetric adjustment and comrising a memory for a vehicle seat
FR2688274A1 (en) DEVICE FOR LOCKING MECHANICAL RETILIGNED MOVEMENT JACKS, INCORPORATING AN INERTIA SAFETY BLOCK.
CH622039A5 (en)
EP0243252A1 (en) Switch with two stable positions, particularly a dimmer switch for a motor vehicle
EP0050088B1 (en) Pulley-driven shed mechanism
EP0131481B1 (en) Weft mixer for looms
BE514537A (en)
FR2470175A1 (en) DEVICE FOR MODIFYING THE POSITION OF THE COMB STRIPS IN WEAVING FABRICS FOR SPONGE FABRIC
EP1278225B1 (en) Snap closing and breaking mechanism
FR2655359A1 (en) DEVICE FOR WEAVING A CROSSED CHAIN THE SIDE EDGE OF A FABRIC IN A WEAVING MATERIAL.
EP0285553A1 (en) Control device for the knitting position of needles on a knitting machine
EP0099842B1 (en) Reversible dobbies
EP1525598B1 (en) Device for controlling a motorized shutter
EP0124450A1 (en) Loom dobbies
FR1465610A (en) Improvements to weft selectors for shuttle-less looms
FR2755999A1 (en) AUTOMATIC STOP DEVICE FOR ROLLER SHUTTER OR THE LIKE
BE495941A (en)
CH89400A (en) Automatic bobbin change mechanism for looms.
CH327584A (en) Ribbon loom with automatic shuttle change
FR1346351A (en) Improvements in bobbin changing devices for looms
BE514408A (en)
BE562892A (en)
BE422167A (en)
CH198947A (en) Loom with several shuttles.