BE509075A - - Google Patents

Info

Publication number
BE509075A
BE509075A BE509075DA BE509075A BE 509075 A BE509075 A BE 509075A BE 509075D A BE509075D A BE 509075DA BE 509075 A BE509075 A BE 509075A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
printing
machine
pusher
printed
text
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE509075A publication Critical patent/BE509075A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41KSTAMPS; STAMPING OR NUMBERING APPARATUS OR DEVICES
    • B41K3/00Apparatus for stamping articles having integral means for supporting the articles to be stamped
    • B41K3/54Inking devices
    • B41K3/58Inking devices using ink ribbons, ink sheets, or carbon tape or paper

Landscapes

  • Handling Of Sheets (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MACHINE A IMPRIMER. 



   La présente invention est relative à une machine à imprimer comprenant : a) un support fixe pour des documents individuels rigides qui, à l'aide d'un poussoir à mouvement alternatif, sont amenés, à partir d'un magasin, successivement sur ce support, pour l'impression d'un texte dénommé"texte complet", b) un support fixe pour une bande de contrôle qui reste dans la machine et qui avance d'une certaine quantité après chaque impression d'un texte dénommé "texte abrégé" correspondant au texte complet imprimé en même temps sur un document individuel, ce deuxième support fixe étant disposé par rapport à l'autre du côté opposé à celui où se trouve le magasin et de façon que le texte abrégé puisse être imprimé, soit au pied, soit en tête du texte complet, c)

   une tête pouvant être rapprochée et éloi- gnée des deux supports fixes susdits et contenant un cliché amovible qui sert à l'impression simultanée d'un texte complet et du texte abrégé corres- pondant quand la dite tête est rapprochée des deux supports fixes, d) deux rubans encreurs interposés l'un entre le cliché et le document individuel, l'autre entre le cliché et la bande de contrôle, ces deux rubans encreurs étant mobiles dans la direction perpendiculaire à celle suivant laquelle les documents individuels sont poussés à l'endroit d'impression. 



   On a déjà proposé une machine de ce genre dans laquelle après chaque impression, le document individuel rigide qui vient d'être imprimé est poussé hors de la machine par le document individuel rigide qui sera imprimé au cours de l'impression suivante. La direction d'évacuation des do- cuments individuels rigides imprimés est donc parallèle à la direction d'a- menée des documents rigides du magasin au lieu d'impression. Lorsqu'un docu- ment rigide imprimé est évacué, il passe au-dessus de la bande de contrôle et du ruban encreur correspondant. La bande de contrôle est mobile au contact de son support d'impression dans une direction parallèle à la direction d'é- vacuation tandis que son ruban encreur suit une direction perpendiculaire. 



   Cette machine connue ne convient pas pour l'impression simulta- née sur plusieurs bandes continues, de textes abrégés tels que ceux imprimés 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sur la bande de contrôle, lorsque les dites bandes continues sont destinées à sortir de la machine et à être découpées à la sortie. En effet, l'emploi de dispositifs de traction de ces bandes ne peut être envisage parce que cha- que partie découpée devrait'comprendre un long bout de papier en plus de la partie portant le texte abrégé.

   D'autre part, l'avancement des dites bandes continues par poussée ne serrait pas applicable parce qu'il nécessiterait une distance relativement-grande entre les rubans encreurs et que, dans ce cas, les documents individuels imprimes ne pourraient plus que très diffi- cilement être évacuas par ceux qui devraient encore être   imprimes.   



   La présente invention a comme objet une machine qui ne présente pas cet inconvénient dans le cas où on imprime le texte abrégé sur au moins' une bande continue en plus de la bande de contrôle et des documents,indivi- duelsrigides. 



   La machine suivant l'invention est caractérisée en ce que le ruban encreur qui sert à l'impression de la bande de contrôle susdite passe sur des galets de renvoi de façon à présenter entre cette bande et le cliché amovible situé dans la tête d'impression, au moins deux brins suffisamment écartas pour laisser passer librement entre eux au moins une bande poussée vers l'extérieur de la machine dans la direction suivant laquelle les docu- ments individuels sont poussés du magasin vers l'endroit où ils sont impri- més, les dits brins étant cependant suffisamment rapprochés pour permettre l'impression simultanée du texte abrège sur les bandes qui sortent de la machine et sur la bande de contrôle qui reste dans la machine et en ce que, après leur impression, les documents individuels sont évacués hors de la machine à partir de l'endroit où ils sont imprimés,

   dans une direction per- pendiculaire à celle suivant laquelle ils sont poussés en cet endroit, à l'aide d'un chariot à mouvement alternatif qui effectue sa course aller et sa course de retour entre le moment où a lieu l'impression et le moment où le poussoir commence son mouvement pour la mise en place du document rigide suivant au lieu d'impression. 



   L'emploi d'un ruban encreur qui passe sur des galets de renvoi est bien connu dans d'autres machines. Il en est de même de l'emploi de ban- des continues qui sont poussées entre différents rubans encreurs. L'inven- tion réside dans la combinaison de ces deux particularités avec l'évacuation des documents individuels imprimés dans la une direction perpendiculaire à la direction d'amenée des documents individuels à l'endroit d'impression. 



   La machine suivant l'invention présente, en outre, l'avantage de permettre facilement l'encochage des documents individuels à leur sortie de la machine sans que le dispositif d'encochage puisse aucunement gêner le découpage des bandes continues à leur sortie immédiate de la machine, c'est-à-dire très près de l'endroit où elles viennent d'être imprimées. 



   . 



   Dans une forme d'exécution avantageuse, le mouvement aller et retour du poussoir à mouvement alternatif et le mouvement aller et retour du chariot à mouvement alternatif sont commandés l'un après l'autre, respec- tivement par la rotation dans un sens puis dans l'autre d'une roue dentae mise en mouvement par le déplacement d'un levier de manoeuvre à mouvement alternatif, la dite roue dentée actionnant deux mécanismes d'entraînement en sens unique disposés de façon que l'arbre récepteur de l'un de ces meca- nismes soit entraîné pendant que la roue dentée susdite tourne dans un sens tandis que l'arbre récepteur de l'autre de ces mécanismes soit entraîné pen- dant que la roue dentée susdite tourne en sens opposé de celui considéré en premier lieu.

   En outre, chacun des arbres récepteurs susdits commande un mé- canisme de transformation d'un mouvement de rotation en un mouvement de translation alternatif. 



   L'invention est également relative à une machine à imprimer com- prenant, d'une part, un support fixe sur lequel des documents individuels rigides sont amenés successivement à partir d'un magasin, à l'aide d'un pous- soir à mouvement alternatif, pour y être imprimés par un cliché amovible en- gagé dans une tête d'impression qui peut être rapprochée et éloignée de ce support: fixe. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Elle a pour but de permettre d'imprimer à l'aide des clichés a- movibles des documents plus larges que les documents individuels susdits. 



   A cet effet., la machine suivant l'invention présente, à cote du support fixe susdit, un autre support qui est plus rapproche de la tête d'impression, d'une quantité   égale   à l'épaisseur d'un document individuel rigide. En outre, un dispositif de débrayage est prévu entre le mécanisme d'entraînement du poussoir et l'organe qui sert à manoeuvrer ce mécanisme et enfin le cliché amovible est plus large que le support pour les docu- ments individuels rigides. 



   Avec une telle machine, le document individuel rigide amené sur son support d'impression par le poussoir mais non éloigné de celui-ci, sert de support partiel d'impression au document plus large supporté en même temps par le support à côte de celui pour le document individuel. 



   De préférence, la machine comprend aussi un dispositif de bloca- ge du poussoir dans sa position débrayée. 



   Dans une forme d'exacution avantageuse applicable en combinai- son avec l'évacuation   transversale*des   documents rigides à l'aide du chariot dont il a   été   question ci-avant, des dispositifs de débrayage sont prévus entre, d'une part, les macanismes d'entraînement du poussoir et du chariot et, d'autre part, l'organe qui sert à les manoeuvrer. En outre, ces'deux dispositifs de débrayage sont commandés de façon à débrayer simultanément les mécanismes correspondants.

   De plus, entre l'organe de manoeuvre des dis- positifs de débrayage et l'organe de manoeuvre des mécanismes d'entraînement en sens unique, il existe une liaison telle que l'organe de manoeuvre des dispositifs de dâbrayage ne puisse être amené dans la position provoquant les deux débrayages que lorsque le poussoir a déjà amené un document rigide dans la position d'impression mais avant que le chariot pour l'évacuation de ce document ait été déplacé. Enfin, un dispositif de blocage du poussoir et du chariot dans les positions qu'ils occupent à ce moment est prévu en liaison avec l'organe de manoeuvre des dispositifs de débrayage de façon à opérer simultanément le blocage et le débrayage du poussoir et du chariot. 



   L'invention est également relative à une machine à imprimer comprenant, dans un carter, un magasin contenant des documents individuels à imprimer, des moyens pour amener successivement les documents individuels dans une position où ils sont imprimés à l'aide d'un cliché amovible qui, à partir de l'extérieur du carter, peut être introduit dans une tête d'im- pression pouvant être rapprochée et éloignée d'un support pour le document individuel à imprimer, le dit carter étant scellé de façon à empêcher l'accès frauduleux aux positions d'impression des documents individuels et d'une bande de contrôle qui reste dans la machine et sur laquelle le cliché amo- vible introduit dans la tête d'impression imprime un texte en rapport avec le texte imprimé en même temps par ce cliché sur le document individuel ame- ne sur son support d'impression. 



   Quand on utilise une machine de ce genre, il arrive souvent qu'u- ne partie du texte à imprimer sur une série de documents individuels est la même pour tous les documents de cette série et que cette partie commune va- rie d'une série à une autre. 



   Il en est ainsi, par exemple, dans toutes les machines où on im-' prime sur les documents individuels, la date de l'impression. Tous les docu- ments imprimés le même jour doivent porter la même date mais celle-ci doit être modifiée d'un jour à l'autre. 



   Les clichés amovibles à introduire dans la tête d'impression ne peuvent donc pas porter le texte qui varie d'une série de documents à une autre série. Ce texte doit faire partie d'un deuxième clicha amovible que l'on doit introduire dans la machine chaque fois qu'on commence une nouvelle série. Mais dans le cas où le carter est scellé pour empêcher l'accès frau- duleux de la bande de contrôle, la mise en place du deuxième cliché amovi- ble pendant que le carter est ouvert doit être faite sous surveillance. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La presente invention a pour but de remédier à cet inconvénient. 



   A cet eft'et, dans la machine suivant l'invention, le deuxième clicha amovible est monte sur un support mobile qui, de l'extérieur du car- ter, peut être déplacé depuis une position où il est accessible à travers une ouverture dans le carter jusque dans une position où il est applique, par la tête d'impression, sur le document individuel en même temps que le premier cliché amovible. 



   De préférence, le support susdit est calé sur un pivot accessi- ble de l'extérieur, mobile axialement et dont l'axe est parallèle à la di- rection dans laquelle le deuxième cliché doit être   déplacé   pour être dégage d'entre la tête d'impression et le support d'impression. En outre, le dit pivot est pourvu d'une butée qui limite sa course axiale dans le sens cor- respondant au dégagement du deuxième cliché amovible. Enfin, la forme du support portant le deuxième cliché amovible est telle que ce cliché puisse être amené en regard de l'ouverture susdite du carter, uniquement par pivo- tement à partir de la position correspondant au dégagement susdit. 



   D'autres particularités et détails de l'invention apparaitront au cours de la description des dessins annexés au prasent mémoire, qui re- présentent schématiquement, et à titre d'exemple seulement, une forme   d'exa-   cution de la machine suivant l'invention. 



   La figure 1 est, après brisures partielles, une vue en perspec- tive, de face, d'une machine suivant l'invention dont le carter est ouvert, les deux cliches amovibles atant dans la position où on peut les substituer à d'autres. 



   La figure 2 est, après brisures partielles, une vue en perspec- tive en regardant de gauche à droite la machine représentée à la figure 1, les deux cliches amovibles etant dans la position d'impression mais non   visi-   bles. 



   La figure 3 est, après brisures partielles, une vue en perspec- tive en regardant simultanément de gauche à droite et de l'arrière vers l'a- vant de la machine représentée à la figure 1. 



   La figure 4 est, après brisures partielles, une vue en perspec- tive en regardant simultanément de droite à gauche et de l'arrière vers l'a- vant de la machine reprasentae à la figure 1. 



   La figure 5 est, après brisures partielles, une vue en perspec- tive de la machine suivant l'invention dont le carter est ferme et dont un des clichés amovibles est visible à travers une ouverture dans le carter. 



   La figure 6 est une vue en perspective, après brisures partiel- les, d'une partie du mecanisme d'entraînement des rubans. 



   La figure 7 est une coupe longitudinale dans une partie de ce macanisme suivant la ligne VII-VII de la figure   8.   



   La figure 8 est une coupe verticale transversale suivant la li- gne VIII-VIII de la figure 7. 



   La figure 9 est une coupe horizontale par un plan désigné par la ligne IX-IX à la figure 13 d'une partie du mécanisme servant à actionner le poussoir qui fait avancer des documents individuels rigides vers leur lieu d'impression et du macanisme qui sert à déplacer transversalement à la direc- tion de déplacement du poussoir, le chariot servant à l'évacuation des docu- ments individuels rigides qui ont   été   imprimés. 



   La figure 10 est une vue en perspective d'une partie du mécanisme représenté à la figure 9. 



   La figure 11 est une vue en plan schématique d'une partie du mé- canisme servant à actionner les rouleaux des rubans encreurs et du disposi- tif de débrayage et de blocage des mécanismes servant à actionner le pous- soir et le chariot dont il a été question à propos de la figure 9. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La figure 12 est une coupe verticale suivant la ligne brisée XII-XII de la figure 11. 



   La figure 13 est une coupe verticale suivant la ligne XIII-XIII de la figure 11. 



   Dans ces   différentes   figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques. 



   La machine à imprimer représentée comprend un magasin 2 dans le- quel sont empilés un certain nombre de documents individuels rigides. Ces documents sont pressés vers le bas par une plaquette 3 guidée dans ce mage- sin. Le document inférieur peut être   poussa,   dans le sens de la flèche X (figures 4,9 et 10) à l'aide d'un poussoir 4 vers un endroit où il doit être imprimé et qui est situe vers l'avant de la machine. 



   Un document rigide dans la position d'impression est   représen-   té en traits mixtes à la figure 10, où il est désigné par 5. Ce document rigide est porté par un support fixe 6. Il est destiné à recevoir un texte dénommé "texte complet", en même temps qu'un autre texte, dénomme "texte abrégé" et rappelant certains renseignements contenus dans le texte complet, est'imprima sur une bande de contrôle qui reste dans la machine. Cette ban- de de contrôle passe sur un support fixe qui est disposé par rapport au sup- port 6 susdit, du côté opposé à celui où se trouve le magasin 2. 



   Le texte complet et le texte abrégé font partie d'un cliché amo- vible 7 (figure 1) qu'on peut engager dans la machine par l'avant de celle- ci. A la figure l, ce cliché est représenté dans une position qu'il occupe avant d'être poussé à fond dans la machine. Il est plus large que les docu- ments individuels sur lesquels il doit imprimer le texte complet qu'il porte. 



  La raison de cette sur-largeur sera expliquée plus loin. 



   Le texte   abragé   est disposé, par rapport au texte complet, de façon que l'impression sur la bande de contrôle restant dans la machine soit effectuée, soit au pied, soit en tête du texte complet imprimé sur un docu- ment rigide. 



   Lorsque le cliché 7 est engagé complètement dans la machine, il se trouve en-dessous d'une tête. d'impression 8 portée par un levier 9 (fi- gures 1 à 4) pivotant en 10. La tête d'impression peut, par pivotement du levier, être rapprochée et éloignée de la position d'impression, des docu- ments à imprimer et des supports portant ces documents. 



   Le levier 9 est articulé en-11 à un tube 12 guidé dans un support 13 et soumis à l'action d'un ressort qu'il contient. Il porte un nez 15 (fi- gures 3 et 12) qui peut être entraîné par la rotation d'une came 16 dans le sens de la flèche Y. Cette came est calée sur un arbre 17 sur lequel est é- galement calé un plateau 18 (figures 11 et 13) portant un cliquet 19. Celui- ci est constamment sollicité par un ressort 20 vers un moyeu 21 qui est so- lidaire d'une roue dentée 22. Le moyeu 21 présente deux encoches 22' diamé- tralement opposées dans l'une ou l'autre desquelles le cliquet 19 peut péné- trer. 



   La roue dentée 22 engrène avec une autre roue dentée 23 (figures 2,3 et 11). Cette dernière est fixée sur un arbre 24 portant une manivelle 25 qui est articulée,à une biellette-26. Celle-ci est connectée à une pièce 27 (figure 3) calée sur un arbre 28 portant un levier de manoeuvre 29. 



   Lorsqu'on actionne ce levier dans le sens de la flèche Z (figu- res 2, 3 et 5) d'environ un quart de tour, larbre 24 tourne dans le même sens d'un quart de tour et, à cause du rapport des rayons des roues dentées 22 et 23, le moyeu 21 tourne d'un demi tour dans le sens de la flèche Y. 



  Le plateau 18 et la came 16 tournent dans le même sens et le nez 15 du le- vier 9 pivote autour du pivot 10, ce qui a comme conséquence que le ressort contenu dans le tube 12 est comprimé. Un peu avant que la came 16 ait   effec-   tué un demi-tour, elle quitte le nez 15 et le ressort contenu dans le tube 12 se détend brusquement. Un ressort 14 disposé à l'extérieur de ce tube sert d'amortisseur. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   La détente du ressort dans le tube 12 provoque le rapprochement de la tête d'impression 8. des supports au-dessus desquels se trouvent un document individuel rigide et la bande de contrôle qui reste dans la machi- ne. 



   Pendant la course de retour du levier de manoeuvre 29, le cli- quet 19 est repousse hors de l'encoche 22' dans laquelle il est engage et le moyeu 21 glisse à son contact pendant un demi-tour. A ce moment, le cli- quet 19 pénètre dans l'autre des deux encoches 22'. Le cliquet 19, le plateau 18 et la came 16 sont empêchés de tourner en sens inverse de la flèche Y, par suite de l'engagement d'un cliquet 30 dans une des deux encoches diamétrale- ment opposées 31 qui sont ménagées à la périphérie du plateau 18. 



   Le déplacement du bras de manoeuvre 29 dans le sens de la flèche Z a, en outre, comme effet d'actionner le poussoir 4 de façon à pousser un document individuel rigide du magasin jusqu'à l'endroit où il doit être im- prima et à ramener ce poussoir dans sa position de départ. A cet effet, la roue dentée   23   engrène avec une autre roue dentée 32 montae folle sur deux arbres 33 et 34 (figure 9). Cette roue dentée 32 a un diamètre égal au quart du diamètre de la roue dentae 23 de sorte qu'elle effectue un tour complet pendant le déplacement du levier de manoeuvre 29 dans le sens de la flèche Z jusqu'à fond de course. Cette roue dentée 32 est solidaire de deux disques 35 et 36. Le disque 36 coopère avec un cliquet 37 porta par un plateau   38.   



  Celui-ci est cala sur l'arbre 34. Le disque 36 présente une encoche   paripha-   rique 39 qui coopère avec le cliquet 37 tandis que le plateau 38 présente une encoche paripharique   40   qui coopère avec un cliquet 41 dont le pivot 42 est monta sur une partie fixe. 



   L'encoche périphérique 39 et le cliquet 37 sont disposés de fa- ,,on que lorsque le levier de manoeuvre 29 est abaisse dans le sens de la flèche Z, la roue dentée 32 entraîne le disque 36 et le plateau 38 dans le sens de la flèche P (figures 9 et 12). 



   L'arbre 34 porte une roue dentae conique 43 qui engrène avec une roue dentée conique 44 solidaire d'un plateau 45 qui effectue un tour complet pendant l'abaissement du levier de manoeuvre 29 jusqu'à fond de course dans le sens de la flèche   Z.   



   A ce plateau, est connectée une biellette 46 reliée au poussoir 4. Pendant la première partie de la course du plateau, le poussoir 4 est dé- placé dans le sens de la flèche X et il est déplacé en sens inverse pendant la deuxième partie de la course du plateau. Le document individuel à impri- mer est donc amené du magasin jusqu'au lieu d'impression avant que la tête d'impression portée par le levier 9 soit abaissée en vue d'effectuer l'im- pression. 



   Le disque 35 situé du côtâ de la roue dentée 32 opposé à celui où se trouve le disque 36, prasente également une encoche périphérique. Cel- le-ci est désignée par 47 (figure 13). Elle coopère avec un cliquet 48 porta par un plateau 49. Celui-ci est cala sur l'arbre 33. Le cliquet 48 est orien- te en sens inverse du cliquet 37 de façon à entraîner le plateau 49 pendant que le plateau 38 est immobile et reste lui-même immobile pendant que le pla- teau 38 est entraîné. 



   Par suite de cette disposition, l'arbre   33,  qui commande, de la façon qui va être décrite plus loin, le mécanisme de déplacement d'un chariot servant à l'évacuation d'un document individuel rigide imprime, dans une di- rection perpendiculaire à la direction de la flèche X, n'est mis en rotation que pendant la course de retour du levier de manoeuvre 29. 



   Le plateau 49 présente à sa   péripherie   une encoche 50 avec la- quelle coopère un cliquet 51 dont le pivot 52 est porté par une partie fixe de la machine. Ce cliquet empêche l'arbre 33 de tourner dans le sens de la flèche P. 



   Sur l'arbre 33, est calée une roue dentée conique 53 qui engrène avec une roue dentae conique 54. La jante de celle-ci est connectée à une 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 biellette 55 aboutissant à une manivelle 56 calée sur le même arbre qu'un secteur dente 57 s'étendant sur un peu plus d'un quart de tour. Ce secteur engrène avec une roue dentée 58 calée sur le même arbre qu'une poulie 59. 



   La longueur de la manivelle 56 par rapport à la distance qui sé- pare le point d'attaque de la biellette 55, de l'axe de rotation de la roue dentée 54, est telle que la manivelle 56 et le secteur denté 57 effectuent un quart de tour. En outre, le rapport des rayons de ce secteur denté et de la roue dentée 58 est de   4/1   de sorte qu'à chaque tour de la roue dentée 54 correspond un tour complet de la poulie 59 dans un sens puis dans l'autre. 



  Sur cette poulie, passe un câble sans fin 60, passant, d'autre part, sur une poulie de renvoi 61. Deux autres poulies 62 et 63 sont disposées de fa- çon que les deux brins du câble compris entre elles et la poulie de renvoi 61 soient diriges perpendiculairement à la direction de la flèche ± et pas- sent en-dessous de l'endroit où les documents individuels sont imprimas successivement. A un des brins du câble 60, est fixé un chariot 64 (figu- res 9 et 10) pourvu de deux doigts 65 guidés dans deux rainures 66 ménagées dans le support pour les documents à imprimer. 



   Comme on peut s'en rendre compte facilement, la rotation de l'ar- bre 33 en sens inverse de la flèche P, après que l'arbre 34 a terminé sa ro- tation, a comme effet de faire tourner la roue dentée conique   54   dans le sens de la flèche R et de faire pivoter le secteur denté 57 dans le sens de la flèche S. La rotation de la poulie 59 qui s'en suit a comme effet de   dàpla-   cer, dans le sens de la flèche T, le brin du câble 60 auquel le chariot 64 est attaché. Ce déplacement a lieu pendant le premier demi-tour de la roue dentée 54. Le chariot est ramené dans sa position de départ pendant le deu- xième demi-tour de cette roue dentée. 



   Les documents individuels et la bande de contrôle qui restent dans la machine sont imprimes à l'aide de rubans encreurs. Ces rubans sont. déplaces transversalement à la direction X d'avancement des documents indi- viduels rigides, depuis le magasin jusqu'à l'endroit d'impression. A   cet-ef-   fet, l'arbre 24 porte excentriquement un bouton 67 (figures 4, 11 et 12) par rapport auquel pivote un cliquet 68. Ce cliquet coopère avec une roue à rochet 69 et est soumis à l'action d'un ressort de rappel 70.

   Lorsque l'arbre 24 tourne dans le sens de la flèche Z à partir de la position repré- sentee à la figure 12, le cliquet 68 glisse sur les dents de la roue à ro- chet 69, qui est empêchée de tourner dans'le sens de   la.flèche   U par un cli- quet 71 dont le pivot 71' est porté par une partie   f ixe.   Après que le bouton 67 a effectué environ un demi-tour, le cliquet 68 entraîne la roue à rochet 69 en sens inverse de la flèche U. Il en est de même de l'arbre 72 sur le- quel cette roue est calee. L'arbre 72 porte, à chacune de ses extrémités, une roue dentée conique 73 qui coopère avec une autre roue dentée conique 74. 



  Ces deux dernières roues sont calées sur des arbres 75 (figures 11, 6, 7 et 8). Sur chacun de ceux-ci, sont calées trois roues dentées 76, 77 et 78. L'ar- bre 75 sert de pivot à un flasque 79 qui porte un arbre 80. Sur cet arbre, sont montées trois roues dentées 81, 82 et 83 qui engrènent respectivement avec les roues dentées 76,77 et 78. Ces roues 81 à 83 peuvent être amenées en prise avec trois autres roues dentées   84,   85 et 86 qui sont montées folles sur un arbre 87. La roue 84 est solidaire d'un manchon 88 sur lequel est ca- la un tambour 89. Les roues dentées 85 et 86 sont solidaires de tambours 90 et 91. Les trois tambours 89, 90 et 91 peuvent donc tourner indépendamment l'un de l'autre.

   Lorsque les roues dentées 81 à 83 sont simultanément en   con-   tact avec les roues 76 à 78 et 84 à 86, les trois tambours tournent à la mê- me vitesse et entraînent trois rubans 92, 93 et 94. 



   Les flasques 79 pivotant par rapport aux deux arbres 75 sont re- liés entre eux par une tige 95 de façon que lorsqu'on amène les-roues dentées 81 à 83 en contact avec les roues 84 à 86 situées 'd'un côté de la machine, les roues dentées portant les mêmes numéros de l'autre côté de la machine ne soient pas en contact avec les roues dentées 84 à 86 situées de ce dernier côté. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Les tambours 89, 90 et 91 sont donc, d'un côté, des tambours d'enroulement du ruban   et,.   de 1 autre côté, des tambours dérouleurs. Ils sont freinas dans leur mouvement de déroulement par des courroies élastiques 
96,  97   et 98 passant, d'une part, sur des poulies 99,100 et 101 portées par l'arbre 75 et, d'autre part, sur des poulies 102, 103 et 104 solidaires des tambours 89, 90 et 91. Par le fait que les deux arbres 75 tournent en sens inverse l'un de l'autre, les tambours dérouleurs sont freines par suite du glissement des courroies correspondantes 96 à 98 sur les poulies 102 à 104 correspondantes. 



   Les rubans   92   et 93 servent à imprimer sur les documents indivi- duels, respectivement des inscriptions de contrôle du passage des documents individuels dans la machine (par exemple un filigrane et un numéro) et le texte complet porté par le cliché amovible 7 dont il a été question ci-avant. 



   Le ruban 94 sert à imprimer le texte abrège sur la bande de contrôle qui res- te dans la machine. 



   La machine représentée permet, en outre, d'imprimer le texte   abraga   sur deux bandes qui sont poussées vers l'extarieur de la machine dans la direction X suivant laquelle les documents individuels sont poussés du magasin vers l'endroit où ils sont imprimas. Ces bandes sont désignées par 
105 et 106 à la figure 1. Elles passent entre des brins superposés du ruban 
94. Ces brins superposas sont obtenus en faisant passer ce ruban sur des ga- lets de renvoi 107, 108 et 109. Les brins sont suffisamment écartes pour laisser passer entre eux les bandes 105 et 106 qui sont poussées vers l'ex- térieur de la machine. Ils sont cependant suffisamment rapproches l'un de l'autre pour permettre l'impression du texte abrège simultanément sur les bandes 105 et 106 sortant de la machine et sur la bande de contrôle qui reste dans la machine. 



   A la figure 10, on a représenté en traits mixtes un document individuel dans la position qu'il occupe pour recevoir l'impression du tex- te complet. Ce document est désigné par 110. 



   A côté du support fixe 6 pour ce document, se trouve un autre support fixe 112 qui est plus rapprocha de la tête d'impression, d'une quan-   --gale   à l'épaisseur du document individuel rigide 110. Cette disposi- tion est adoptée pour permettre l'impression de documents plus larges que le document individuel 110, ces documents plus larges étant introduits dans la machine soit par l'avant, soit latéralement. C'est pour imprimer des do- cuments introduits de cette façon dans la machine qu'on utilise des clichés amovibles 7 plus larges que le support 6 pour les documents individuels ri- gides provenant du magasin. 



   Le document 110 amené dans la position d'impression sert alors de support partiel pour les documents à imprimer. Pour que ce document 110 ne soit pas évacué latéralement après chaque impression, et ne doive pas ê- tre remplacé par un nouveau document rigide provenant du magasin, il est pré- vu un dispositif de débrayage entre le mécanisme d'entraînement du poussoir et le levier de manoeuvre   29   ainsi qu'entre le   mécanisme   d'entraînement du chariot 64 et ce même levier de manoeuvre   29.   Ces deux dispositifs de dabray- age sont commandés de façon à débrayer simultanément les mécanismes corres- pondants. 



   Dans la forme d'exécution représentée, il est prévu,à la pari- pharie de chacun des deux plateaux 38 et 49, une encoche désignée respecti- vement par 113 (figure 12) et 114 (figure 13). 



   Ces deux encoches sont disposées de façon que lorsque le levier de manoeuvre 29 a été abaissé à fond de course dans le sens de la flèche Z, elles se trouvent simultanément en regard d'une butae 115 faisant partie   . d'un     coulisseàu   116 mobile dans le -sens de la flèche U. En   panatrant   dans 
 EMI8.1 
 deux encoches 113 et 114, la butée 115 bloque le mécanisme d'actionnet d'un poù'S8oir % et le mécanisme d'actionnement du chariot 64. En même c;ete buàée rencontre les cliquest 37 et 48 et les fait pivoter de ".¯,< dégager-respectivement des encoches 39 et 47 ménagées à la pé- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

   riphérie   des disques 36 et 35.

   A partir de ce moment, on peut donc action- ner le levier de manoeuvre dans les deux sens sans déplacer le document in- dividuel rigide 110 qui se   trouve t dans   la position d'impression. 



   La machine représentée comprend, en outre, une liaison entre l'organe de manoeuvre 116 des dispositifs de débrayage et l'organé de man- oeuvre 29 des mécanismes d'entraînement en sens unique constitués, d'une part, par le disque 35 et le cliquet 48 et, d'autre part, par le disque 36 et le cliquet 37. Cette liaison est telle que le coulisseau 116 ne puisse être amené dans la position provoquant le dégagement des cliquets 37 et 48 que lorsque le poussoir 4 a déjà amené un document rigide dans la posi- tion   représentée   en 110 à la figure 10. 



   A cet effet, dans la machine   représentée,   le coulisseau 116 porte, par l'intermédiaire d'un support 117 (figures 11 et 13) une broche 118. Lorsque la machine doit fonctionner pour l'impression successive des documents 110, la broche 118 se trouve à l'intérieur d'une couronne 119 présentant une fente 120.

   Cette couronne constitue, comme visible à la fi- gure 13, une butee pour la broche   118   lorsqu'on essaye de déplacer le cou- lisseau 116 dans le sens de la flèche U, avant d'avoir amena un document individuel rigide dans la position   d'impression.   Lorsque le levier de man- oeuvre 29 a été abaisse à fond de course dans le sens de la flèche Z, la fente 120 se présente en regard de la broche 118 et cette dernière peut ê- tre déplacée dans le sens de la flèche U, ce qui provoque le débrayage et le blocage des mécanismes d'actionnement du poussoir et du chariot. 



   La machine représentée comprend, en plus du cliché amovible 7 dont il a été question à propos de la figure 1, un deuxième cliché amovi- ble 121 (figures 1, 3, 4 et 5) monté sur un support mobile 122. Celui-ci peut être déplacé de l'extérieur du carter 123 en agissant sur un bouton 124 monté à une des extrémités d'une tige 125 qu'on peut faire pivoter et déplacer axialement. 



   Lorsque cette tige occupe la position représentée à la figure 5, le deuxième cliché amovible 121 est amenée dans une position où il est ac- cessible à travers une   ouverture-126   ménagée dans le couvercle du carter. 



   Lorsqu'on a substitué un cliché amovible 121 à un autre, à tra- vers l'ouverture 126, il faut d'abord, pour amener ce cliché amovible dans une position proche de.la position d'impression, faire pivoter la tige 125 dans le sens de la flèche V jusqu'à ce que le cliché rencontre une butée au niveau de la position qu'iloccupe pour l'impression. Ensuite, on déplace la tige 125 suivant son axe pour faire pénétrer le cliché amovible en-dessous de la tête d'impression 8 portée par la pièce 9. Ce mouvement de transla- . tion est limité par la rencontre du pied du support 122 avec le pivot 10 de la pièce 9. C'est le pied de ce même support qui, en rencontrant la paroi latérale du carter 123, limite la course axiale de la tige 125 lorsqu'on dé- gage le deuxième cliché amovible de la tête d'impression. 



   Il est évident que l'invention n'est pas exclusivement limitée à la forme d'exécution représentée et que bien des modifications   peuvent 'ê-   tre apportées dans la forme, la disposition et la constitution de certains des éléments intervenant dans sa réalisation, à condition que ces modifica- tions ne soient pas en contradiction avec l'objet de chacune des revendica- tions suivantes. 



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PRINTING MACHINE.



   The present invention relates to a printing machine comprising: a) a fixed support for rigid individual documents which, using a reciprocating pusher, are brought, from a magazine, successively onto this support , for printing a text called "complete text", b) a fixed support for a control strip which remains in the machine and which advances by a certain quantity after each printing of a text called "abbreviated text" corresponding to the complete text printed at the same time on an individual document, this second fixed support being arranged with respect to the other on the side opposite to that where the magazine is located and so that the abbreviated text can be printed, either at the foot, either at the head of the full text, c)

   a head which can be brought closer to and removed from the two aforementioned fixed supports and containing a removable plate which is used for the simultaneous printing of a complete text and the corresponding abbreviated text when said head is brought closer to the two fixed supports, d ) two ink ribbons interposed one between the cliché and the individual document, the other between the cliché and the control strip, these two ink ribbons being movable in the direction perpendicular to that in which the individual documents are pushed to the printing place.



   A machine of this type has already been proposed in which after each printing, the rigid individual document which has just been printed is pushed out of the machine by the rigid individual document which will be printed during the following printing. The direction of discharge of the printed rigid individual documents is therefore parallel to the direction of the feed of the rigid documents from the magazine to the place of printing. When a rigid printed document is discharged, it passes over the control tape and corresponding ink ribbon. The control tape is movable in contact with its printing medium in a direction parallel to the direction of evacuation while its ink ribbon follows a perpendicular direction.



   This known machine is not suitable for the simultaneous printing on several continuous webs, of abbreviated texts such as those printed.

 <Desc / Clms Page number 2>

 on the control strip, when said continuous strips are intended to leave the machine and to be cut at the output. Indeed, the use of devices for pulling these tapes cannot be envisaged because each cut part would have to include a long piece of paper in addition to the part carrying the abbreviated text.

   On the other hand, the advancement of said continuous webs by pushing would not be applicable because it would require a relatively large distance between the ink ribbons and, in this case, the individual printed documents could only be very difficult. easily to be evacuated by those which should still be printed.



   The object of the present invention is a machine which does not have this drawback in the case where the abbreviated text is printed on at least one continuous web in addition to the control web and the documents, individual and rigid.



   The machine according to the invention is characterized in that the ink ribbon which is used for printing the aforementioned control strip passes over return rollers so as to present between this strip and the removable cliché located in the print head , at least two strands sufficiently wide apart to allow at least one strip to pass freely between them, which is pushed outwards from the machine in the direction in which the individual documents are pushed from the magazine to the place where they are printed, the said strands being however sufficiently close together to allow the simultaneous printing of the abbreviated text on the bands which leave the machine and on the control band which remains in the machine and in that, after their printing, the individual documents are discharged out from the machine from where they are printed,

   in a direction perpendicular to that in which they are pushed at this point, by means of a reciprocating carriage which performs its outward stroke and its return stroke between the moment when the printing takes place and the moment where the pusher begins its movement for the placement of the next rigid document instead of printing.



   The use of an ink ribbon which passes over guide rollers is well known in other machines. The same is true of the use of continuous bands which are pushed between different ink ribbons. The invention resides in the combination of these two features with the discharge of the individual documents printed in a direction perpendicular to the direction of feeding of the individual documents to the place of printing.



   The machine according to the invention also has the advantage of easily allowing the notching of the individual documents as they leave the machine without the notching device being able in any way to hinder the cutting of the continuous bands on their immediate exit from the machine. machine, that is, very close to where they have just been printed.



   .



   In an advantageous embodiment, the forward and backward movement of the reciprocating pusher and the forward and return movement of the reciprocating carriage are controlled one after the other, respectively by the rotation in one direction and then in the direction of rotation. the other of a toothed wheel set in motion by the displacement of a reciprocating operating lever, the said toothed wheel actuating two drive mechanisms in one direction arranged so that the receiving shaft of one of these mechanisms is driven while the aforesaid toothed wheel rotates in one direction while the receiving shaft of the other of these mechanisms is driven while the aforesaid toothed wheel rotates in the opposite direction from that considered in the first place.

   In addition, each of the aforementioned receiving shafts controls a mechanism for transforming a rotational movement into an alternating translational movement.



   The invention also relates to a printing machine comprising, on the one hand, a fixed support on which individual rigid documents are fed successively from a magazine, using a push-button. reciprocating movement, to be printed there by a removable cliché engaged in a print head which can be brought closer to and away from this support: fixed.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Its purpose is to enable documents that are larger than the aforementioned individual documents to be printed using movable clichés.



   For this purpose., The machine according to the invention has, next to the aforesaid fixed support, another support which is closer to the print head, in an amount equal to the thickness of a rigid individual document. In addition, a disengagement device is provided between the drive mechanism of the pusher and the member which is used to operate this mechanism and finally the removable plate is wider than the support for the rigid individual documents.



   With such a machine, the rigid individual document brought onto its printing support by the pusher but not removed from it, serves as a partial print support for the larger document supported at the same time by the support next to that for the individual document.



   Preferably, the machine also comprises a device for blocking the pusher in its disengaged position.



   In an advantageous form of execution applicable in combination with the transverse evacuation * of rigid documents using the carriage referred to above, disengaging devices are provided between, on the one hand, the drive mechanisms of the pusher and the carriage and, on the other hand, the member which is used to maneuver them. In addition, these two disengaging devices are controlled so as to simultaneously disengage the corresponding mechanisms.

   In addition, between the actuator of the release devices and the actuator of the one-way drive mechanisms, there is a connection such that the actuator of the disengagement devices cannot be brought into. the position causing the two disengages only when the pusher has already brought a rigid document into the printing position but before the carriage for the discharge of this document has been moved. Finally, a device for locking the pusher and the carriage in the positions they occupy at this time is provided in connection with the actuator of the release devices so as to simultaneously operate the locking and disengaging of the pusher and the carriage. .



   The invention also relates to a printing machine comprising, in a housing, a magazine containing individual documents to be printed, means for successively bringing the individual documents into a position where they are printed using a removable cliché. which, from outside the housing, can be introduced into a print head which can be moved closer to and away from a support for the individual document to be printed, said housing being sealed so as to prevent access fraudulent at the printing positions of the individual documents and of a control strip which remains in the machine and on which the removable plate introduced into the printhead prints a text in relation to the text printed at the same time by this cliché on the individual document carried on its print medium.



   When using such a machine, it often happens that one part of the text to be printed on a series of individual documents is the same for all documents in that series and that common part varies from one series. to another.



   This is the case, for example, in all machines where the date of printing is imprinted on the individual documents. All documents printed on the same day must bear the same date, but the date must be changed from day to day.



   The removable clichés to be introduced into the print head cannot therefore carry the text which varies from one series of documents to another series. This text must be part of a second removable clicha that must be inserted into the machine each time a new series is started. But in the event that the housing is sealed to prevent fraudulent access to the control strip, the placement of the second removable cliché while the housing is open must be done under supervision.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The object of the present invention is to remedy this drawback.



   To this end, in the machine according to the invention, the second removable clip is mounted on a movable support which, from outside the housing, can be moved from a position where it is accessible through an opening in the housing. the housing to a position where it is applied, by the print head, to the individual document at the same time as the first removable cliché.



   Preferably, the aforesaid support is wedged on a pivot accessible from the outside, movable axially and whose axis is parallel to the direction in which the second cliché must be moved in order to be released from between the head. print and print media. In addition, said pivot is provided with a stop which limits its axial travel in the direction corresponding to the release of the second removable cliché. Finally, the shape of the support carrying the second removable cliché is such that this cliché can be brought opposite the aforesaid opening of the casing, only by pivoting from the position corresponding to the aforesaid clearance.



   Other features and details of the invention will become apparent from the description of the drawings appended hereto, which represent schematically, and by way of example only, one embodiment of the machine according to invention.



   Figure 1 is, after partial breaks, a perspective view, from the front, of a machine according to the invention, the casing of which is open, the two removable cliches being in the position where they can be substituted for others. .



   FIG. 2 is, after partial breaks, a perspective view looking from left to right at the machine shown in FIG. 1, the two removable cliches being in the printing position but not visible.



   Figure 3 is, after partial breaks, a perspective view looking simultaneously from left to right and from rear to front of the machine shown in Figure 1.



   Figure 4 is, after partial breaks, a perspective view looking simultaneously from right to left and from rear to front of the machine shown in Figure 1.



   FIG. 5 is, after partial breaks, a perspective view of the machine according to the invention, the housing of which is closed and one of the removable clichés of which is visible through an opening in the housing.



   FIG. 6 is a perspective view, after partial breakage, of part of the tape drive mechanism.



   Figure 7 is a longitudinal section in part of this macanism along the line VII-VII of Figure 8.



   Figure 8 is a vertical cross section taken along line VIII-VIII of Figure 7.



   Figure 9 is a horizontal section through a plane designated by the line IX-IX in Figure 13 of part of the mechanism for actuating the pusher which advances individual rigid documents to their place of printing and the macanism which serves moving transversely to the direction of movement of the pusher, the carriage serving for the discharge of individual rigid documents which have been printed.



   Figure 10 is a perspective view of part of the mechanism shown in Figure 9.



   FIG. 11 is a schematic plan view of part of the mechanism for actuating the rollers of the ink ribbons and of the device for disengaging and blocking the mechanisms used to actuate the pusher and the carriage which it has. been questioned about Figure 9.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Figure 12 is a vertical section along the broken line XII-XII of Figure 11.



   Figure 13 is a vertical section along the line XIII-XIII of Figure 11.



   In these different figures, the same reference notations designate identical elements.



   The printing machine shown comprises a magazine 2 in which are stacked a number of rigid individual documents. These documents are pressed down by a plate 3 guided in this pocket. The lower document can be pushed in the direction of the arrow X (figures 4.9 and 10) using a pusher 4 to a place where it is to be printed and which is located towards the front of the machine .



   A rigid document in the printing position is shown in phantom lines in FIG. 10, where it is designated by 5. This rigid document is carried by a fixed support 6. It is intended to receive a text called "complete text. ", along with other text, denominating" short text "and recalling certain information contained in the complete text, is printed on a control tape which remains in the machine. This control strip passes over a fixed support which is arranged relative to the aforementioned support 6, on the side opposite to that where the magazine 2 is located.



   The complete text and the abbreviated text form part of a removable cliché 7 (FIG. 1) which can be inserted into the machine from the front of the latter. In Figure 1, this cliché is shown in a position it occupies before being pushed fully into the machine. It is larger than the individual documents on which it must print the complete text it bears.



  The reason for this extra width will be explained later.



   The abbreviated text is arranged, with respect to the complete text, so that the printing on the control tape remaining in the machine is effected either at the foot or at the top of the complete text printed on a rigid document.



   When the cliché 7 is fully engaged in the machine, it is located below a head. print 8 supported by a lever 9 (figures 1 to 4) pivoting at 10. The print head can, by pivoting the lever, be brought closer to and away from the print position of the documents to be printed and supports bearing these documents.



   The lever 9 is articulated at 11 to a tube 12 guided in a support 13 and subjected to the action of a spring which it contains. It has a nose 15 (Figures 3 and 12) which can be driven by the rotation of a cam 16 in the direction of arrow Y. This cam is wedged on a shaft 17 on which is also wedged a plate. 18 (Figures 11 and 13) carrying a pawl 19. The latter is constantly urged by a spring 20 towards a hub 21 which is integral with a toothed wheel 22. The hub 21 has two diametrically opposed notches 22 '. in one or the other of which the pawl 19 can penetrate.



   The toothed wheel 22 meshes with another toothed wheel 23 (Figures 2, 3 and 11). The latter is fixed on a shaft 24 carrying a crank 25 which is articulated to a connecting rod-26. This is connected to a part 27 (FIG. 3) wedged on a shaft 28 carrying an operating lever 29.



   When this lever is actuated in the direction of the arrow Z (figures 2, 3 and 5) by about a quarter of a turn, the shaft 24 turns in the same direction by a quarter of a turn and, because of the ratio spokes of toothed wheels 22 and 23, hub 21 turns half a turn in the direction of arrow Y.



  The plate 18 and the cam 16 rotate in the same direction and the nose 15 of the lever 9 pivots around the pivot 10, which results in the spring contained in the tube 12 being compressed. A little before the cam 16 has made a half turn, it leaves the nose 15 and the spring contained in the tube 12 suddenly relaxes. A spring 14 disposed outside this tube serves as a damper.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The relaxation of the spring in the tube 12 causes the printhead 8 to move closer to the supports above which there is a rigid individual document and the control strip which remains in the machine.



   During the return stroke of the operating lever 29, the pawl 19 is pushed out of the notch 22 'in which it is engaged and the hub 21 slides in contact with it for half a turn. At this moment, the pawl 19 enters the other of the two notches 22 '. The pawl 19, the plate 18 and the cam 16 are prevented from rotating in the direction opposite to the arrow Y, as a result of the engagement of a pawl 30 in one of the two diametrically opposed notches 31 which are formed at the periphery. of the plate 18.



   The movement of the operating arm 29 in the direction of the arrow Z has, moreover, the effect of actuating the pusher 4 so as to push a rigid individual document from the magazine to the place where it is to be printed. and to return this pusher to its starting position. To this end, the toothed wheel 23 meshes with another toothed wheel 32 mounted on two idle shafts 33 and 34 (FIG. 9). This toothed wheel 32 has a diameter equal to a quarter of the diameter of the toothed wheel 23 so that it performs one complete revolution during the movement of the operating lever 29 in the direction of the arrow Z until the end of the travel. This toothed wheel 32 is integral with two discs 35 and 36. The disc 36 cooperates with a pawl 37 carried by a plate 38.



  This is wedged on the shaft 34. The disc 36 has a paripharic notch 39 which cooperates with the pawl 37 while the plate 38 has a paripharic notch 40 which cooperates with a pawl 41 whose pivot 42 is mounted on. a fixed part.



   The peripheral notch 39 and the pawl 37 are arranged so that when the operating lever 29 is lowered in the direction of the arrow Z, the toothed wheel 32 drives the disc 36 and the plate 38 in the direction of the arrow P (figures 9 and 12).



   The shaft 34 carries a conical toothed wheel 43 which meshes with a conical toothed wheel 44 integral with a plate 45 which performs a complete revolution during the lowering of the operating lever 29 to the full stroke in the direction of the arrow Z.



   To this plate is connected a rod 46 connected to the pusher 4. During the first part of the travel of the plate, the pusher 4 is moved in the direction of the arrow X and it is moved in the opposite direction during the second part of the plate. the race of the plateau. The individual document to be printed is therefore brought from the magazine to the place of printing before the printing head carried by the lever 9 is lowered in order to effect the printing.



   The disc 35 located on the side of the toothed wheel 32 opposite to that where the disc 36 is located, also has a peripheral notch. This is designated by 47 (figure 13). It cooperates with a pawl 48 carried by a plate 49. The latter is wedged on the shaft 33. The pawl 48 is oriented in the opposite direction to the pawl 37 so as to drive the plate 49 while the plate 38 is stationary. and itself remains stationary while the plate 38 is driven.



   As a result of this arrangement, the shaft 33, which controls, as will be described later, the movement mechanism of a carriage serving for the discharge of a rigid individual document prints, in a direction perpendicular to the direction of the arrow X, is only rotated during the return stroke of the operating lever 29.



   The plate 49 has at its periphery a notch 50 with which a pawl 51 cooperates, the pivot 52 of which is carried by a fixed part of the machine. This pawl prevents the shaft 33 from rotating in the direction of arrow P.



   On the shaft 33 is wedged a bevel gear 53 which meshes with a bevel gear 54. The rim of the latter is connected to a

 <Desc / Clms Page number 7>

 rod 55 leading to a crank 56 wedged on the same shaft as a toothed sector 57 extending over a little more than a quarter of a turn. This sector meshes with a toothed wheel 58 wedged on the same shaft as a pulley 59.



   The length of the crank 56 in relation to the distance which separates the point of attack of the connecting rod 55 from the axis of rotation of the toothed wheel 54 is such that the crank 56 and the toothed sector 57 perform a quarter turn. In addition, the ratio of the spokes of this toothed sector and of the toothed wheel 58 is 4/1 so that each revolution of the toothed wheel 54 corresponds to a complete revolution of the pulley 59 in one direction and then in the other. .



  An endless cable 60 passes over this pulley, passing, on the other hand, over a return pulley 61. Two other pulleys 62 and 63 are arranged so that the two strands of the cable between them and the pulley. return 61 are directed perpendicular to the direction of the arrow ± and pass below where the individual documents are successively printed. To one of the strands of the cable 60 is fixed a carriage 64 (Figures 9 and 10) provided with two fingers 65 guided in two grooves 66 provided in the support for the documents to be printed.



   As can easily be seen, the rotation of the shaft 33 in the opposite direction of the arrow P, after the shaft 34 has completed its rotation, has the effect of turning the bevel gear. 54 in the direction of the arrow R and to rotate the toothed sector 57 in the direction of the arrow S. The rotation of the pulley 59 which follows has the effect of shifting, in the direction of the arrow T , the strand of the cable 60 to which the carriage 64 is attached. This movement takes place during the first half-turn of toothed wheel 54. The carriage is returned to its starting position during the second half-turn of this toothed wheel.



   Individual documents and the control tape remaining in the machine are printed using ink ribbons. These ribbons are. moves transversely to the X direction of advance of individual rigid documents, from the magazine to the printing location. To this end, the shaft 24 eccentrically carries a button 67 (Figures 4, 11 and 12) relative to which a pawl 68 pivots. This pawl cooperates with a ratchet wheel 69 and is subjected to the action of a return spring 70.

   As the shaft 24 rotates in the direction of arrow Z from the position shown in Fig. 12, the pawl 68 slides over the teeth of the pawl wheel 69, which is prevented from rotating in the shaft. direction of the arrow U by a pawl 71, the pivot 71 'of which is carried by a fixed part. After the button 67 has performed approximately half a turn, the pawl 68 drives the ratchet wheel 69 in the opposite direction to the arrow U. The same is true of the shaft 72 on which this wheel is wedged. The shaft 72 carries, at each of its ends, a bevel gear 73 which cooperates with another bevel gear 74.



  These last two wheels are wedged on shafts 75 (Figures 11, 6, 7 and 8). On each of these, three toothed wheels 76, 77 and 78 are wedged. The shaft 75 acts as a pivot for a flange 79 which carries a shaft 80. On this shaft, three toothed wheels 81, 82 and 83 which mesh respectively with the toothed wheels 76, 77 and 78. These wheels 81 to 83 can be brought into engagement with three other toothed wheels 84, 85 and 86 which are mounted idly on a shaft 87. The wheel 84 is integral with a sleeve 88 on which is mounted a drum 89. The toothed wheels 85 and 86 are integral with drums 90 and 91. The three drums 89, 90 and 91 can therefore rotate independently of one another.

   When the toothed wheels 81 to 83 are simultaneously in contact with the wheels 76 to 78 and 84 to 86, the three drums rotate at the same speed and drive three bands 92, 93 and 94.



   The flanges 79 pivoting relative to the two shafts 75 are interconnected by a rod 95 so that when the toothed wheels 81 to 83 are brought into contact with the wheels 84 to 86 situated on one side of the machine, the toothed wheels bearing the same numbers on the other side of the machine are not in contact with the toothed wheels 84 to 86 located on the latter side.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The drums 89, 90 and 91 are therefore, on one side, tape winding drums and ,. on the other side, unrolling drums. They are braked in their unwinding movement by elastic belts
96, 97 and 98 passing, on the one hand, on pulleys 99, 100 and 101 carried by the shaft 75 and, on the other hand, on pulleys 102, 103 and 104 integral with the drums 89, 90 and 91. By the that the two shafts 75 rotate in the opposite direction to each other, the unwinding drums are braked as a result of the sliding of the corresponding belts 96 to 98 on the corresponding pulleys 102 to 104.



   The ribbons 92 and 93 are used to print on the individual documents, respectively inscriptions controlling the passage of the individual documents in the machine (for example a watermark and a number) and the complete text carried by the removable plate 7 of which it has been question above.



   Ribbon 94 is used to print abbreviated text on the control tape remaining in the machine.



   The machine shown further enables the abbreviated text to be printed on two webs which are pushed out of the machine in the X direction in which the individual documents are pushed from the magazine to where they are printed. These bands are designated by
105 and 106 in figure 1. They pass between superimposed strands of the tape
94. These superposed strands are obtained by passing this tape over return rollers 107, 108 and 109. The strands are sufficiently spaced apart to allow the bands 105 and 106 to pass between them, which are pushed outwardly. the machine. They are, however, sufficiently close to each other to allow the printing of the abbreviated text simultaneously on the tapes 105 and 106 exiting the machine and on the control tape which remains in the machine.



   In FIG. 10, an individual document has been shown in phantom in the position it occupies to receive the printing of the complete text. This document is designated by 110.



   Next to the fixed support 6 for this document, there is another fixed support 112 which is closer to the print head, by an amount equal to the thickness of the rigid individual document 110. This arrangement is adopted to allow the printing of documents larger than the individual document 110, these larger documents being fed into the machine either from the front or from the side. It is for printing documents introduced in this way into the machine that removable clichés 7 wider than the support 6 are used for the rigid individual documents coming from the magazine.



   The document 110 brought into the printing position then serves as a partial support for the documents to be printed. So that this document 110 is not evacuated laterally after each printing, and does not have to be replaced by a new rigid document coming from the magazine, a disengagement device is provided between the pusher drive mechanism and the operating lever 29 as well as between the drive mechanism of the carriage 64 and this same operating lever 29. These two clearing devices are controlled so as to simultaneously disengage the corresponding mechanisms.



   In the embodiment shown, there is provided, parallel to each of the two plates 38 and 49, a notch designated respectively by 113 (FIG. 12) and 114 (FIG. 13).



   These two notches are arranged so that when the operating lever 29 has been lowered to the full stroke in the direction of the arrow Z, they are located simultaneously opposite a butae 115 forming part. a slide 116 movable in the direction of the arrow U. In panatrant in
 EMI8.1
 two notches 113 and 114, the stopper 115 blocks the actuator mechanism by a pushbutton and the actuating mechanism of the carriage 64. At the same time, this stopper meets the clicks 37 and 48 and rotates them by " .¯, <release-respectively notches 39 and 47 provided at the pe-

 <Desc / Clms Page number 9>

   riphérie of discs 36 and 35.

   From this moment, it is therefore possible to actuate the operating lever in both directions without moving the rigid individual document 110 which is in the printing position.



   The machine shown further comprises a connection between the operating member 116 of the disengaging devices and the operating member 29 of the one-way drive mechanisms formed, on the one hand, by the disc 35 and the pawl 48 and, on the other hand, by the disc 36 and the pawl 37. This connection is such that the slide 116 can not be brought into the position causing the release of the pawls 37 and 48 only when the pusher 4 has already brought a rigid document in the position shown at 110 in Figure 10.



   To this end, in the machine shown, the slide 116 carries, via a support 117 (FIGS. 11 and 13) a spindle 118. When the machine must operate for the successive printing of documents 110, the spindle 118 is inside a crown 119 having a slot 120.

   This crown constitutes, as visible in FIG. 13, a stop for the spindle 118 when an attempt is made to move the slide 116 in the direction of the arrow U, before having brought a rigid individual document into position. printing. When the operating lever 29 has been fully lowered in the direction of the arrow Z, the slot 120 faces the pin 118 and the latter can be moved in the direction of the arrow U, which causes the disengagement and blocking of the actuating mechanisms of the pusher and the carriage.



   The machine shown comprises, in addition to the removable cliché 7 referred to in connection with FIG. 1, a second removable cliché 121 (FIGS. 1, 3, 4 and 5) mounted on a movable support 122. The latter can be moved from outside the housing 123 by acting on a button 124 mounted at one end of a rod 125 which can be pivoted and displaced axially.



   When this rod occupies the position shown in FIG. 5, the second removable cliché 121 is brought into a position where it is accessible through an opening 126 formed in the cover of the housing.



   When one has substituted a removable cliché 121 for another, through the opening 126, it is first necessary, in order to bring this removable cliché to a position close to the printing position, to rotate the rod 125 in the direction of the arrow V until the cliché meets a stop at the position it occupies for printing. Then, the rod 125 is moved along its axis to make the removable cliché penetrate below the print head 8 carried by the part 9. This translating movement. tion is limited by the meeting of the foot of the support 122 with the pivot 10 of the part 9. It is the foot of this same support which, by meeting the side wall of the housing 123, limits the axial travel of the rod 125 when the second removable cliché is released from the print head.



   It is obvious that the invention is not exclusively limited to the embodiment shown and that many modifications can be made in the form, the arrangement and the constitution of some of the elements involved in its realization, provided that these modifications do not conflict with the object of each of the following claims.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1.- Machine à imprimer comprenant : a) un support fixe pour des documents individuels rigides qui, à l'aide d'un poussoir à mouvement alter- natif sont amenés à partir d'un magasin successivement sur ce support, pour l'impression d'un texte dénommé "texte complet", b) un support fixe pour une bande de contrôle qui reste dans la machine et qui avance d'une certaine quantité après chaque impression d'un texte dénommé "texte abréga" correspon- dant au texte complet imprimé en même temps sur un document individuel, ce deuxième support fixe étant disposé par rapport à l'autre du côté opposé à <Desc/Clms Page number 10> celui où se trouve le magasin et de façon que le texte abroge puisse être imprime, soit au pied, soit en tête du texte complet, c) 1.- Printing machine comprising: a) a fixed support for rigid individual documents which, using a reciprocating pusher are brought from a magazine successively onto this support, for printing of a text called "complete text", b) a fixed support for a control strip which remains in the machine and which advances by a certain quantity after each printing of a text called "abbreviated text" corresponding to the text complete printed at the same time on an individual document, this second fixed support being disposed with respect to the other on the side opposite to <Desc / Clms Page number 10> the one where the store is located and so that the repealed text can be printed either at the foot or at the top of the complete text, c) une tête pouvant être rapprochae et éloignée des deux supports fixes susdits et contenant un clicha amovible qui sert à l'impression simultanée d'un texte complet et du texte abrégé correspondant quand la dite tête est rapprochée des deux supports fixes, d)deux rubans encreurs interposés l'un entré le cliche'et le document individuel, l'autre entre le cliche et la bande de contrôle, ces deux rubans encreurs etant mobiles dans la direction perpendiculaire à celle suivant laquelle les documents individuels sont pousses à l'endroit d'impression, caractérisée en ce que le ruban encreur qui sert à l'impression de la bande de contrôle susdite passe sur des galets de ren- voi de façon à présenter entre cette bande et le cliche amovible situé dans la tête d'impression, a head that can be moved closer to and away from the two aforementioned fixed supports and containing a removable clicha which is used for the simultaneous printing of a complete text and the corresponding abbreviated text when said head is brought closer to the two fixed supports, d) two ink ribbons interposed one between the cliche 'and the individual document, the other between the cliche and the control strip, these two ink ribbons being movable in the direction perpendicular to that in which the individual documents are pushed at the location of printing, characterized in that the ink ribbon which is used for printing the aforementioned control strip passes over return rollers so as to present between this strip and the removable cliche located in the printing head, au moins deux brins suffisamment écartés pour laisser passer librement entre eux au moins une bande poussée vers l'extérieur de la machine dans la direction suivant laquelle les documents individuels sont pousses du magasin vers l'endroit où ils sont imprimes, les dits brins étant cependant suffisamment rapproches pour permettre l'impression simultanée du texte abrégé sur les bandes qui sortent de la machine et sur la bande de contrôle qui- reste dans la machine, et en ce que, après leur impression, les documents individuels sont évacués hors de la machine µ partir de l'endroit où ils sont imprimes, dans une direction perpendiculaire à celle suivant laquelle ils sont pousses en cet endroit, at least two strands sufficiently spaced apart to allow at least one strip pushed outwardly of the machine to pass freely between them in the direction in which the individual documents are pushed from the magazine towards the place where they are printed, said strands however being sufficiently close together to allow the simultaneous printing of the abbreviated text on the webs exiting the machine and on the control web which remains in the machine, and in that, after printing, the individual documents are discharged from the machine µ from the place where they are printed, in a direction perpendicular to that in which they are grown in that place, à l'aide d'un chariot à mouvement alternatif qui effectue sa course aller et sa course de retour entre le mo- ment où a lieu l'impression et le moment où le poussoir commence son mouve- ment pour la mise en place du document rigide suivant au lieu d'impression. with the aid of a reciprocating carriage which performs its outward stroke and its return stroke between the moment when printing takes place and the moment when the pusher begins its movement for placing the document rigid next instead of printing. 2.- Machine suivant la revendication 1, caractérisée en ce que le mouvement aller et retour du poussoir à mouvement alternatif et le mouvement aller et retour du chariot à mouvement alternatif sont com- mandas l'un après l'autre, respectivement par la rotation dans un sens puis dans l'autre d'une roue dentée mise en mouvement par le déplacement d'un le- vier de manoeuvre à mouvement alternatif, 2.- Machine according to claim 1, characterized in that the back and forth movement of the reciprocating pusher and the outward and return movement of the reciprocating carriage are commanded one after the other, respectively by the rotation in one direction then in the other of a toothed wheel set in motion by the movement of a reciprocating operating lever, la dite roue dentae actionnant deux mécanismes d'entraînement en sens unique disposas de façon que l'arbre récepteur de lun de ces mécanismes soit entraîné pendant que la roue dentee susdite tourne dans un sens tandis que l'arbre récepteur de l'autre de ces mécanismes soit entrainé pendant que la roue dentée susdite tourne en sens oppose de celui considéra en premier lieu et en ce que chacun des arbres ré- cepteurs susdits commande un mécanisme de transformation d'un mouvement de rotation en un mouvement de translation alternatif. said toothed wheel actuating two drive mechanisms in one direction arranged so that the receiving shaft of one of these mechanisms is driven while the aforesaid toothed wheel rotates in one direction while the receiving shaft of the other of these mechanisms is driven while the aforesaid toothed wheel rotates in the opposite direction from that considered in the first place and in that each of the aforementioned receiving shafts controls a mechanism for transforming a rotational movement into an alternating translational movement. 3. - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que la roue dentae susdite¯fait un tour complet dans chaque sens à chaque manoeuvre et est disposée entre deux disques dont elle est solidaire, en ce que chaque disque présente une encoche pariphérique dans laquelle est engage un cliquet porté par un plateau situé du côté du disque correspondant opposé à celui où se trouve la roue dentée, et en ce que chaque cliquet est orienté en sens .inverse de l'autre de façon à entraîner le plateau qui le porte pendant que l'autre plateau reste immobile. 3. - Machine according to claim 2, characterized in that the aforesaid dentae wheel a complete turn in each direction on each maneuver and is disposed between two discs which it is integral with, in that each disc has a paripherical notch in which is engaged a pawl carried by a plate located on the side of the corresponding disc opposite to that where the toothed wheel is located, and in that each pawl is oriented in the opposite direction of the other so as to drive the plate which carries it during that the other plate remains stationary. 4.- Machine suivant l'une ou l'autre des revendications precé- dentes, caractérisée en ce que le chariot susdit est fixé à un câble sans fin qui est enroulé sur une poulie effectuant un tour complet dans chaque sens à chaque manoeuvre' et en ce que le dit chariot est guidé perpendiculairement au trajet suivi par le poussoir et est pourvu de doigts qui rencontrent le document individuel qui vient d'être imprima et qui en- traîne celui-ci vers la sortie'de la machine. 4.- Machine according to either of the preceding claims, characterized in that the aforesaid carriage is fixed to an endless cable which is wound on a pulley making a complete turn in each direction at each maneuver 'and in that said carriage is guided perpendicular to the path followed by the pusher and is provided with fingers which meet the individual document which has just been printed and which draws it towards the exit of the machine. 5. - Machine à imprimer comprenant, d'une part, un support fixe sur lequel des documents individuels rigides sont amenés successivement, à partir d'un magasin, à l'aide d'un poussoir à mouvement alternatif pour y être imprimes par un clicha amovible engage dans une tête d'impression qui peut être rapprochée et aloignée de ce support fixe, caractérisée en ce qu'elle présente; à côte du support fixe susdit, un autre support qui est plus rapproché de la tête d'impression, d'une quantité égale à l'apais- seur d'un document individuel rigide, en ce qu'un dispositif de débrayage <Desc/Clms Page number 11> est prévu entre le mécanisme d'entraînement du poussoir et l'organe qui sert à manoeuvrer ce mécanisme et en ce que le cliche amovible est plus lar- ge'que le support pour les documents individuels rigides.. 5. - Printing machine comprising, on the one hand, a fixed support on which rigid individual documents are brought successively, from a magazine, using a reciprocating pusher to be printed there by a removable clicha engages in a printing head which can be brought closer to and away from this fixed support, characterized in that it has; next to the aforesaid fixed support, another support which is closer to the print head, by an amount equal to the appeasement of a rigid individual document, in that a disengaging device <Desc / Clms Page number 11> is provided between the pusher drive mechanism and the member which serves to operate this mechanism and in that the removable cliche is wider than the support for individual rigid documents. 6. - Machine suivant la revendication 5, caractérisée en ce qu'elle comprend un dispositif de blocage du poussoir dans une posi- tion débrayée. 6. - Machine according to claim 5, characterized in that it comprises a device for locking the pusher in a disengaged position. 7.- Machine suivant l'une ou l'autre des revendications 2 à 4, et l'une ou l'autre des revendications 5 et 6, caractérisée en ce que des dispositifs de débrayage sont prévus entre, d'une part,'les mé- canismes d'entraînement du poussoir et du chariot et, d'autre part, l'orga- ne qui sert à les manoeuvrer, en ce que ces deux dispositifs de débrayage sont commandés de fagon à débrayer simultanément les mécanismes correspon- dants, en ce que, entre l'organe de manoeuvre des dispositifs de débrayage et l'organe de manoeuvre des mécanismes d'entraînement en sens unique, 7.- Machine according to either of claims 2 to 4, and either of claims 5 and 6, characterized in that disengaging devices are provided between, on the one hand, ' the drive mechanisms of the pusher and of the carriage and, on the other hand, the organ which is used to operate them, in that these two disengaging devices are controlled so as to simultaneously disengage the corresponding mechanisms , in that, between the actuator of the release devices and the actuator of the one-way drive mechanisms, il existe une liaison telle que l'organe de manoeuvre des dispositifs de dé- brayage ne puisse être amené dans la position provoquant les deux débrayages que lorsque le poussoir a déjà amené un document rigide dans la position d'impression mais avant que le chariot pour l'évacuation de ce document ait été déplacé et en ce qu'un dispositif de blocage du poussoir et du chariot dans les positions qu'ils occupent à ce moment est prévu en liaison avec l'organe de manoeuvre des dispositifs de débrayage de façon à opérer simul- tanement le blocage et le débrayage du poussoir et du chariot. there is a connection such that the actuator of the release devices can only be brought into the position causing the two disengages when the pusher has already brought a rigid document into the printing position but before the carriage for the evacuation of this document has been moved and in that a device for blocking the pusher and the carriage in the positions they occupy at this time is provided in connection with the actuator of the release devices so as to simultaneously block and disengage the pusher and the carriage. 8.- Machine suivant les revendications 3 et 7, c a r a c t é - r i s é e en ce qu'une encoche périphérique est prévue dans chacune des deux plateaux susdits dans une position telle qu'une butée puisse être ame- née simultanément dans ces deux encoches quand le plateau correspondant au mécanisme d'actionnement du poussoir occupe la position pour laquelle celui- ci a déjà accompli son mouvement aller et retour-tandis que le plateau cor- respondant au mécanisme d'actionnement du chariot n'a pas encore été déplacé et en ce que les deux cliquets susdits sont montés sur les plateaux corres- pondants de fagon à être dégagés de l'encoche du disque correspondant par l'engagement de la dite butée dans les encoches des deux plateaux. 8.- Machine according to claims 3 and 7, character - ized in that a peripheral notch is provided in each of the aforesaid two plates in a position such that a stop can be brought simultaneously in these two notches. when the plate corresponding to the actuating mechanism of the pusher occupies the position for which the latter has already accomplished its forward and return movement - while the plate corresponding to the actuating mechanism of the carriage has not yet been moved and in that the two aforementioned pawls are mounted on the corresponding plates so as to be released from the notch of the corresponding disc by the engagement of the said stop in the notches of the two plates. 9.- Machine suivant les revendications 7 et 8, c a r a c t e r i - s é e en ce que la butée servant au blocage des plateaux susdits est soli- daire d'un coulisseau portant une broche dont le déplacement est contrôlé par la position d'une des pièces mises en mouvement par l'organe de manoeu- vre du poussoir et du chariot de façon telle que cette broche ne puisse être déplacée avec ce coulisseau que lorsque le poussoir a termina son mouvement aller et retour et que le chariot n'a pas encore commencé le sien. 9.- Machine according to claims 7 and 8, charac- terized in that the stop for blocking the aforesaid plates is integral with a slide carrying a spindle whose movement is controlled by the position of one of the aforesaid plates. parts set in motion by the actuator of the pusher and the carriage in such a way that this spindle can only be moved with this slide when the pusher has finished its outward and return movement and the carriage has not yet started his own. 10. - Machine à imprimer comprenant, dans un carter, un magasin contenant des documents individuels à imprimer, des moyens pour amener suc- cessivement les documents individuels dans une position où ils sont imprimés à l'aide d'un cliché amovible qui, à partir de l'extérieur du carter, peut être introduit dans une tête d'impression pouvant être rapprochée et éloignée d'un support pour le document individuel à imprimer, le dit carter étant scel- lé de façon à empêcher l'accès frauduleux aux positions d'impression des do- cuments individuels et d'une bande de contrôle qui reste dans la machine et sur laquelle le cliché amovible introduit dans la tête d'impression imprime un texte en rapport avec le texte imprimé en même temps par ce cliché sur le document individuel amené sur son support d'impression, 10. - Printing machine comprising, in a housing, a magazine containing individual documents to be printed, means for successively bringing the individual documents into a position where they are printed using a removable cliché which, to from outside the housing, can be introduced into a print head which can be moved towards and away from a support for the individual document to be printed, said housing being sealed so as to prevent fraudulent access to the positions. printing of the individual documents and of a control strip which remains in the machine and on which the removable cliché inserted in the print head prints a text in relation to the text printed at the same time by this cliché on the individual document brought to its print medium, c a r a c t e r i - s é e en ce qu'un deuxième clicha amovible est monte sur un support mobile qui, de l'extérieur du carter, peut être déplacé depuis une position où il est accessible à travers une ouverture dans le carter jusque dans une posi- tion où il est appliqué, par la tête d'impression, sur le document individuel en même temps que le premier cliche amovible. characterized in that a second removable clip is mounted on a movable support which, from outside the housing, can be moved from a position where it is accessible through an opening in the housing to a position. tion where it is applied, by the print head, to the individual document at the same time as the first removable cliche. Il.- Machine à imprimer suivant la revendication 10, c a r a c - t é r i s é e en ce que le support susdit est calé sur un pivot accessible de l'extérieur, mobile axialement et dont l'axe est parallèle à la direction dans laquelle le deuxième clicha doit être déplacé pour être dégagé d'entre la tête d'impression et le support d'impression, en ce que le dit pivot est <Desc/Clms Page number 12> pourvu d'une bute qui limite sa course axiale dans le sens correspondant au dégagement du deuxième cliché amovible et en ce que la forme du support portant le deuxième cliché amovible est telle que ce cliche puisse être ame- né en regard de l'ouverture.susdite du carter, uniquement par pivotement à partir de la position correspondant au dégagement susdit. II.- Printing machine according to claim 10, charac - terized in that the aforesaid support is wedged on a pivot accessible from the outside, axially movable and whose axis is parallel to the direction in which the second clicha must be moved to be released between the print head and the print support, in that the said pivot is <Desc / Clms Page number 12> provided with a stopper which limits its axial travel in the direction corresponding to the release of the second removable cliché and in that the shape of the support carrying the second removable cliché is such that this cliché can be brought opposite the opening. of the housing, only by pivoting from the position corresponding to the aforementioned clearance. 12.- Machine telle que décrite ci-dessus et représentée aux des- sins ci-annexés. 12.- Machine as described above and shown in the accompanying drawings.
BE509075D BE509075A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE509075A true BE509075A (en)

Family

ID=148605

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE509075D BE509075A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE509075A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2540436A1 (en) LABEL PRINTER WITH SELECTIVE CONFIGURATIONS OF THE LABEL SERIES MOVEMENT
FR2504888A1 (en) PORTABLE LABEL APPLICATION APPARATUS
FR2711576A1 (en) Control device for the accumulation or non-accumulation of a cutter-accumulator cylinder of a folder.
EP0785901B1 (en) Cartridge and roller for a consumable ribbon, receiving apparatus, and rotational roller coupling method
EP0283339B1 (en) Graphic machine with a device for receiving a continuous printing support
EP0038301B1 (en) Double wire-winding machine with automatic transfer and gripping device for the intial wire strand
CH639896A5 (en) MULTI-PRINT PRINTER FOR LABELS.
BE509075A (en)
EP0790209A1 (en) Expansible chuck for the core of a web roll and winding or unwinding machine comprising the same
EP0287406B1 (en) Device for keeping a printing plate on a plate cylinder of a rotary offset press
EP1583688B1 (en) Speed changer with pre-determined gears, particularly for cycles
FR2770502A1 (en) Printer with associated device for rolling up a ribbon
BE864940A (en) ADVANCE MECHANISM FOR PORTABLE LABELING MACHINE
BE451477A (en)
BE420766A (en)
BE536060A (en)
BE347163A (en)
FR2623132A1 (en) Printer having a printing screen with a printing head which is displaced along a printing path transversely to the direction of advance of the document
BE551987A (en)
CH661477A5 (en) Thermal printer
BE364498A (en)
BE453831A (en)
BE357147A (en)
CH349278A (en) Hectographic Duplicator
BE550339A (en)