BE451477A - - Google Patents

Info

Publication number
BE451477A
BE451477A BE451477DA BE451477A BE 451477 A BE451477 A BE 451477A BE 451477D A BE451477D A BE 451477DA BE 451477 A BE451477 A BE 451477A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
roller
machine according
accounting
accounting machine
carriage
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE451477A publication Critical patent/BE451477A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41JTYPEWRITERS; SELECTIVE PRINTING MECHANISMS, i.e. MECHANISMS PRINTING OTHERWISE THAN FROM A FORME; CORRECTION OF TYPOGRAPHICAL ERRORS
    • B41J11/00Devices or arrangements  of selective printing mechanisms, e.g. ink-jet printers or thermal printers, for supporting or handling copy material in sheet or web form
    • B41J11/48Apparatus for condensed record, tally strip, or like work using two or more papers, or sets of papers, e.g. devices for switching over from handling of copy material in sheet form to handling of copy material in continuous form and vice versa or point-of-sale printers comprising means for printing on continuous copy material, e.g. journal for tills, and on single sheets, e.g. cheques or receipts

Landscapes

  • Registering, Tensioning, Guiding Webs, And Rollers Therefor (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Machine comptable et dispositif pour sa réalisation " 
La présente invention est relative à une machine comptable dans laquelle on effectue une inscription donnée en même temps sur un document tel qu'une quittance et sur un bordereau qui récapitule toutes les inscriptions effectuées sur les documents amenés successivement dans la machine. 



   Dans les machines de ce genre connues, le bordereau récapitulatif est appliqué contre un rouleau porté par un chariot qui se déplace parallèlement à l'axe du rouleau au fur et à mesure qu'on frappe une inscription sur une ligne contre celuici; le dit chariot provoquant pendant sa course de retour- une rotation du rouleau susdit correspondant à   l'entratnement   du bordereau sur la hauteur d'un interligne. 



   L'introduction des documents comptables dans la ma- 
 EMI1.1 
 chine, qui doit être effectuée.-inclividuellemerit pour chacun d'eux, est une opération lente et malaisée du fait que ces documents, généralement de faible hauteur, sont de peu de consistance et doivent être engagés en dessous de rouleaux tendeurs qui les maintiennent bien appliqués contre le papier carbone afin de provoquer leur entraînement par le rouleau.susdit lorsqu'on effectue des inscriptions sur une deuxième ligne. 



   Cet inconvénient peut être évité par l'emploi d'une bande continue formée par une série de documents comptables sur chacun desquels on doit faire une inscription, à condition 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 que cette bande soit déplacée par la machine d'une quantité correspondant à la hauteur d'un   document   chaque fois qu'un document est rempli et cela sans que le bordereau récapitulatif et le papier carbone qui y reproduit les inscriptions soient entraînés autrement que par le dispositif d'interligne. 



   La présente invention a comme objet une machine permettant la réalisation de ce   desiderata.   



   A cet effet, la machine suivant l'invention comprend un deuxième rouleau contre lequel la bande continue qui passe librement devant le premier rouleau est appliquée, ce deuxième rouleau étant mis en rotation pendant le retour du chariot d'une quantité provoquant le remplacement d'un document de la bande continue per le suivant en regard du premier rouleau,. 



   En d'eutres termes, la bande continue et le bordereau récapitulatif sont entraînés par deux rouleaux distincts contre lesquels ils sont individuellement appliqués, le premier rouleau étant actionné* après inscription sur une ligne   cornue   dans toutes les machines comptables, tandis que le deuxième rouleau est mis en rotation d'une quantité provoquant le remplacement d'un document par le suivant en regard du premier rouleau. 



   Suivant une forme de réalisation avantageuse, le deuxième rouleau est mis en rotation pendant le retour du chariot par l'intermédiaire d'un dispositif d'entraînement en sens unique attaqué par un tambour porté par le chariot et mis   lui-même   en rotation par le déroulement d'un lien souple dont l'extrémité est immobilisée par le bâti de la machine, le dit tambour étant sollicité en permanence de façon à provoquer l'enroulement du lien souple susdit. 



   ,Afin de permettre dtadapter la machine à des documents de hauteurs différentes d'un cas à l'autre mais, bien entendu, de même hauteur dans une bande continue donnée, il est en outre prévu de rendre réglable la position du dispositif de fixation du lien souple du bâti. 



   La machine qui vient d'être décrite convient parfai-   tenient   pour réaliser des inscriptions sur le même nombre de lignes de chacun des documents de la bande continue, mais dans le cas où le nombre de lignes d'écriture varie d'un document au suivant, il faut, pour que la première ligne de chaque document vienne se placer exactement à   l'endroit   de l'impression, que la machine soit complétée par un dispositif réduisant l'entrainement longitudinal de la bande continue d'une quantité correspondant aux interlignes dont celle-ci a avancé au cours des 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 inscriptions sur les lignes successives d'un même document,
A cet effet, le dispositif   d'entraînement   en sens unique susdit fait tourner l'arbre du rouleau d'entratnement de la bande continue,

   par l'intermédiaire d'une butée portée par cet arbre et ce dernier est en outre mis en rotation par le premier rouleau à chaque déplacement de celui-ci correspondant à un   interligne,par   l'intermédiaire d'un deuxième dispositif d'entraînement en sens unique. 



   Dans le but de permettre d'adapter la machine à l'interligne prévu sur les documents, il est enfin prévu d'actionner le second rouleau par le premier, par l'intermédiaire   d'un méca-   nisme dont la course est réglable. 



   L'invention a également comme objet un dispositif pouvant être adapté sur le chariot d'une machine comptable ordinaire et qui présente les particularités par lesquelles la machine suivant l'invention se distingue d'une machine ordinaire. 



   D'autres particularités et détails, de l'invention apparaîtront au cours de la description des dessins annexés au présent mémoire qui représentent schématiquement, à titre dtexemple seulement, une forme de réalisation d'une machine suivant l'invention. 



   La figure 1 est une vue latérale schématique d'une partie d'une machine suivant l'invention, montrant notamment le trajet suivi par les documents comptables utilisés dans la machine suivant l'invention. 



   La figure 2 est une vue en perspective d'une extrémité du chariot de la machine représentée à la figure 1. 



   La figure   3   est une vue en perspective de l'extrémité opposée du chariot. <
La figure 4 est une vue de face des deux extrémités du chariot, certaines parties étant représentées en coupe ver-   ticale,  
Dans ces différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques. 



   A la figure 1, on a représenté quelques éléments d'une machine selon l'invention ainsi que le trajet suivi, d'une part, par une bande de papier continue 2 formée par une série de documents comptables 3 sur chacun desquels on doit faire une inscription à partir d'une ligne déterminée, en même temps qu'on reproduit cette inscription à l'aide d'un papier carbone sur un bordereau récapitulatif   4,,   celui-ci est appliqué 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 contre un rouleau 5 porté par le chariot habituel de toute' machine comptable qui se déplace parallèlement à l'axe 6 du rouleau, au fur et à mesure qu'on frappe une insctiption sur une ligne contre ce dernier. 



    La machine représentée comprend un'-deuxième rouleau ? 7   contre lequel la bande continue 2 est appliquée'par l'intermédiaire d'un rouleau tendeur 8 soumis à l'action d'un   ressort'9,   Cette bande provient   d'un   magasin de chargement 10 et passe librement devant le premier rouleau 5, tandis que le bordereau récapitulatif 4 est appliqué contre ce rouleau par l'intermédiaire de rouleaux 11 et 12.

   En principe, le deuxième rouleau 7 est mis en rotation pendant le retour du   chariot   d'une quantité provoquant le remplacement d'un document comptable de la bande continue 2 par le document suivant de cette bande, en regard du premier rouleau 5, tandis que celui-ci tourne d'une quantité correspondant à un interligne et fait avancer le bordereau récapitulatif 4 de cette quantité après une inscription sur une ligne. Ce déplacement du rouleau 5 est effectué par un mécanisme quelconque pendant la course de retour au chariot. 



    La rotation du deuxième rouleau 7 provoquant le rem-   placement d'un document comptable par un autre à l'endroit de l'impression est provoquée de la manière suivante : sur l'arbre 13 du rouleau   7 est   calé un bras 14   (figures -,   et 4)   contre   lequel appuie une broche 15 portée par un plateau 16. celui-ci fait partie d'un dispositif d'entraînement en sens unique comprenant, en plus du plateau 16, une bague 17 et des billes 18 logées dans des encoches 19 allant en se rétrécissant vers une extrémité. Les billes 18 sont sollicitées par des ressorts 20 vers ces extrémités.

   Toutefois, lorsque la bague 17 tourne dans le sens de la flèche   X,   les billes roulent à l'encontre des ressorts vers   l'extrémité   opposée et ne peuvent pas servir à entraîner le plateau 16. La bague 17 est solidaire d'un tambour 21 sur lequel est enroulé un ruban 22. Celui-ci passe sur des galets 23 et 24 et a son extrémité pourvue d'un crochet 25 engagé entre les branches d'une fourche 26. Le tambour 21 est sollicité en permanence dans le sens de la flèche x par un ressort spiral 27 de façon à provoquer l'enroulement du ruban 22. 



  Lorsque le chariot qui porte le tambour 21 effectue sa course de retour, l'accrochage du crochet 25 par la fourche 26 montée sur le bâti de la machine provoque le déroulement du ruban Z2 et la rotation du tambour 21 en sens inverse de la flèche   x.   



  Par conséquent, la broche 15 entraine le bras 14 et fait tourner 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le rouleau 7, La position de la fourche 26 est choisie de façon telle que la quantité dont le ruban se déroule provoque l'avancement'de la bande continue 2 sur une longueur égale 'à la hauteur dtun document comptable 3. Cet avancement est effectué indépendamment de la rotation du premier rouleau 5 sur lequel le bordereau récapitulatif 4. est appliqué,
La position de la fourche 26 est réglable, par rapport au bâti de la machine de façon à poùvoir adapter exactement celle-ci à la hauteur des documents comptables à utiliser.

   La fourche 36 porte, par exemple, une tige filetée 28 passant dans une coulisse 29 et sur laquelle est engagé un écrou de serrage 30, Lorsque le premier rouleau 5 tourne dans le sens de la flèche Y sous la commande du mécanisme dtinterligne habituel de toute machine comptable, afin de faire avancer le bordereau récapitulatif 4 de la hauteur d'un interligne, il provoque l'oscillation   d'un   bras 31 (figures 3 et 4) dans le sens-de la flèche z, Ce bras appuie alors contre un ressort 32,appuyant à son tour contre un collier 33 d'une tige 34 connectée à un bras 35 solidaire d'un plateau 36 disposé dans une cuvette 37. Des billes 38, disposées dans des encoches 39 allant en se rétércissant vers une   @   extrémité, sont interposées entre le plateau 36 et la cuvette   37.   



  Ces billes 38 sont sollicitées par des ressort 40 vers l'extrémité rétrécie des encoches 39. Elles provoquent l'entrainement de la cuvette 37 lorsque le plateau 36 est déplacé dans le sens de la flèche U correspondant au déplacement du premier rouleau 5 dans le sens de la-flèche Y, par contre, la cuvette 37 reste immobile lorsque le plateau 36 tourne en sens inverse, Les éléments 36 à 40 constituent un deuxième dispositif d'entraînement en sens unique. Celui-ci sert à la transmission du mouvement du premier rouleau 5 au deuxième rouleau 7. 



   ,Etant donné que la cuvette 37 est calée sur l'arbre 13 de ce dernier rouleau, il résulte de ce qui précède que lorsque le rouleau 7 est mis en rotation'par le rouleau 5 d'une quantité correspondant à un interligne, le bras   14's'éloigne   de la broche 15 dans le sens de la flèche U. Par conséquent, lorsque, par suite   d   déroulement du ruban 22, le tambour 21 tourne en sens inverse de la flèche X, la broche 15 effectue'une\ certaine course à vide avant de provoquer la rotation du rouleau 7. Lorsque le deuxième rouleau7 cesse de tourner à la fin de la course de retour du chariot,,il a donc toujours amené un des documents comptables 3 exactement à l'emplacement qu'occupait le document précédent avant toute inscription sur celui-ci.

   Grâce à cette 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 réalisation, on peut donc imprimer un nombre quelconque de li- gnes sur n'importe quel document comptable de la bande continue 2. 



   Afin de permettre d'adapter la machine à n'importe quel autre interligne, il est prévu d'actionner le second rou- leau 7 à partir du premier rouleau 5, par l'intermédiaire d'un mécanisme dont la course est réglable. Le mécanisme représenté comprend une butée 41 de position réglable contre laquelle le bras 35 est arrêté pendant la course de retour du dispositif d'interligne. Lorsque ce bras est arrêté, le bras 31 continue éventuellement à être entraîné jusqu'à fin de course arrière      par le mécanisme d'interligne, en cessant d'appuyer contre le resso.rt 32. Lors de la course aller suivante; ce bras 31 effectue donc une course à vide avant d'actionner le bras 35 et, par   consé   quent, le deuxième rouleau 7.

   La butée de position réglable 41 permet donc d'adapter la machine à des interlignes variant d'une fraction de millimètre d'un cas à l'autre, 
Afin de permettre un réglage tout à fait précis, il est prévu d'arrêter le bras 35 dans son mouvement aller contre une butée fixe 42 par rapport à laquelle la butée de position réglable 41 peut donc occuper une position bien déterminée. 



  Si, par suite du montage, le bras 31 occupait une position telle qu'il ait une tendance à déplacer le bras 35 au delà de la posi- tion déterminée par la butée fixe 42, le ressort 32 se comprime- rait légèrement à la fin de la course aller du bras 31. 



   La machine représentée comprend en outre un magasin de déchargement 43 où les formulaires imprimés viennent s'accu- muler. 



   L'invention présente l'avantage de pouvoir être appliquée à n'importe quelle machine comptable existante. Il suffit pour cela de remplacer les flasques supportant d'habitude le rouleau d'impression 5 par de nouveaux flasques supportant l'ensemble des éléments dont il a été question ci-dessus. 



   Tous les éléments par lesquels la machine selon l'in- vention se distingue d'une machine comptable ordinaire peuvent Être portés par deux flasques constituant avec eux un dispositif pouvant être monté sur le chariot d'une machine comptable ordi- naire en vue de transformer celle-ci en une machine selon l'in- vention. Ce dispositif doit évidemment être considéré également comme faisant l'objet de l'invention. 



   Il est évident que l'invention n'est pas exclusivement limitée à la forme de réalisation représentée et que bien des modifications peuvent être apportées dans la ferme','la disposi- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tion et la constitution de certains des éléments intervenant dans sa réalisation, à condition que ces modifications ne soient pas en contradiction avec l'objet de chacune des revendications suivantes. 



   REVENDICATIONS
1. Machine comptable destinée à permettre l'utilisation d'une bande continue formée par une série de documents comptables sur chacun desquels on doit faire une inscription à partir d'une ligne déterminée en même temps qu'on reproduit cette ins- cription à l'aide d'un papier carbone sur un bordereau récapitulatif appliqué contre un rouleau porté par un chariot qui .se déplace parallèlement à   l'axe   du rouleau au fur et à mesure qu'on frappe une inscription sur une ligne contre   celui-ci',   le dit chariot provoquant pendant sa course de retour une rotation du rouleau susdit correspondant à l'entrainement du bordereau sur la hauteur d'un interligne, caractérisée en ce qu'elle 'comprend un deuxième rouleau contre lequel la bande continue qui passe librement devant le premier rouleau est appliquée,

   ce deuxième rouleau étant mis en rotation pendant le retour du chariot, d'une quantité provoquant le remplacement d'un document de la bande continue par le suivant en regard du premier rouleau.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Accounting machine and device for its realization"
The present invention relates to an accounting machine in which a given entry is made at the same time on a document such as a receipt and on a slip which recapitulates all the entries made on the documents successively brought into the machine.



   In known machines of this type, the summary slip is applied against a roll carried by a carriage which moves parallel to the axis of the roll as an inscription is struck on a line against the latter; the said carriage causing, during its return stroke, a rotation of the aforesaid roller corresponding to the entrainment of the slip over the height of one line.



   The introduction of accounting documents in the ma-
 EMI1.1
 chine, which must be carried out .-- inclividuellemerit for each of them, is a slow and difficult operation due to the fact that these documents, generally of low height, are of little consistency and must be engaged under tension rollers which hold them well applied against the carbon paper in order to cause their entrainment by the roller. susdit when making inscriptions on a second line.



   This drawback can be avoided by using a continuous strip formed by a series of accounting documents on each of which an entry must be made, provided

 <Desc / Clms Page number 2>

 that this strip be moved by the machine by a quantity corresponding to the height of a document each time a document is completed and this without the summary slip and the carbon paper which reproduces the inscriptions therein being carried away other than by the interline device.



   The object of the present invention is a machine which makes it possible to achieve this desiderata.



   For this purpose, the machine according to the invention comprises a second roller against which the continuous strip which passes freely in front of the first roller is applied, this second roller being rotated during the return of the carriage by an amount causing the replacement of one document of the web continues for the next one facing the first roll ,.



   In other words, the continuous strip and the summary slip are driven by two separate rollers against which they are individually applied, the first roll being actuated * after registration on a retort line in all accounting machines, while the second roll is rotated by a quantity causing one document to be replaced by the next next to the first roll.



   According to an advantageous embodiment, the second roller is rotated during the return of the carriage by means of a one-way drive device driven by a drum carried by the carriage and itself rotated by the unwinding of a flexible link, the end of which is immobilized by the frame of the machine, said drum being permanently stressed so as to cause the aforementioned flexible link to be wound up.



   , In order to allow the machine to be adapted to documents of different heights from one case to another but, of course, of the same height in a given continuous strip, provision is also made to make the position of the fixing device adjustable. flexible link of the frame.



   The machine which has just been described is perfectly suitable for making inscriptions on the same number of lines of each of the documents of the continuous web, but in the case where the number of writing lines varies from one document to the next. , it is necessary, so that the first line of each document comes to be placed exactly at the place of printing, that the machine is completed by a device reducing the longitudinal drive of the continuous strip by a quantity corresponding to the interlines of which this has advanced over the

 <Desc / Clms Page number 3>

 entries on successive lines of the same document,
For this purpose, the aforementioned one-way drive device rotates the shaft of the continuous belt drive roller,

   by means of a stop carried by this shaft and the latter is further rotated by the first roller on each movement of the latter corresponding to a line spacing, by means of a second drive device in one way.



   With the aim of making it possible to adapt the machine to the spacing provided on the documents, provision is finally made to actuate the second roller via the first, by means of a mechanism whose stroke is adjustable.



   The object of the invention is also a device which can be adapted on the carriage of an ordinary accounting machine and which has the particularities by which the machine according to the invention differs from an ordinary machine.



   Other features and details of the invention will become apparent from the description of the drawings appended hereto, which schematically represent, by way of example only, an embodiment of a machine according to the invention.



   Figure 1 is a schematic side view of part of a machine according to the invention, showing in particular the path followed by the accounting documents used in the machine according to the invention.



   Figure 2 is a perspective view of one end of the carriage of the machine shown in Figure 1.



   Figure 3 is a perspective view of the opposite end of the carriage. <
FIG. 4 is a front view of the two ends of the carriage, certain parts being shown in vertical section,
In these different figures, the same reference notations designate identical elements.



   In Figure 1, there is shown some elements of a machine according to the invention as well as the path followed, on the one hand, by a continuous strip of paper 2 formed by a series of accounting documents 3 on each of which must be made. an entry from a determined line, at the same time that this entry is reproduced using carbon paper on a summary slip 4, this is applied

 <Desc / Clms Page number 4>

 against a roller 5 carried by the usual carriage of any accounting machine which moves parallel to the axis 6 of the roller, as an insctiption is struck on a line against the latter.



    The machine shown includes a second roller? 7 against which the continuous strip 2 is applied 'via a tensioning roller 8 subjected to the action of a spring' 9, This strip comes from a loading magazine 10 and passes freely in front of the first roller 5 , while the summary slip 4 is applied against this roll by means of rollers 11 and 12.

   In principle, the second roll 7 is rotated during the return of the carriage by an amount causing the replacement of an accounting document of the continuous strip 2 by the next document of this strip, opposite the first roll 5, while the latter turns by a quantity corresponding to a line space and advances the summary slip 4 by this quantity after an entry on a line. This movement of the roller 5 is effected by any mechanism during the return stroke to the carriage.



    The rotation of the second roller 7 causing the replacement of an accounting document by another at the place of printing is caused as follows: on the shaft 13 of the roller 7 is wedged an arm 14 (figures - , and 4) against which rests a pin 15 carried by a plate 16. the latter forms part of a one-way drive device comprising, in addition to the plate 16, a ring 17 and balls 18 housed in notches 19 tapering towards one end. The balls 18 are urged by springs 20 towards these ends.

   However, when the ring 17 rotates in the direction of the arrow X, the balls roll against the springs towards the opposite end and cannot be used to drive the plate 16. The ring 17 is integral with a drum 21. on which is wound a tape 22. The latter passes over rollers 23 and 24 and at its end provided with a hook 25 engaged between the branches of a fork 26. The drum 21 is permanently biased in the direction of the arrow x by a spiral spring 27 so as to cause the tape 22 to wind.



  When the carriage which carries the drum 21 performs its return stroke, the attachment of the hook 25 by the fork 26 mounted on the frame of the machine causes the unwinding of the tape Z2 and the rotation of the drum 21 in the opposite direction of the arrow x .



  Therefore, the pin 15 drives the arm 14 and rotates

 <Desc / Clms Page number 5>

 the roller 7, the position of the fork 26 is chosen such that the quantity by which the tape unwinds causes the advancement of the continuous band 2 over a length equal to the height of an accounting document 3. This advancement is carried out regardless of the rotation of the first roll 5 on which the summary slip 4. is applied,
The position of the fork 26 is adjustable with respect to the frame of the machine so as to be able to adapt it exactly to the height of the accounting documents to be used.

   The fork 36 carries, for example, a threaded rod 28 passing through a slide 29 and on which is engaged a tightening nut 30, when the first roller 5 rotates in the direction of the arrow Y under the control of the usual interline mechanism of any accounting machine, in order to advance the summary slip 4 by the height of a line space, it causes the oscillation of an arm 31 (figures 3 and 4) in the direction of the arrow z, This arm then presses against a spring 32, pressing in turn against a collar 33 of a rod 34 connected to an arm 35 integral with a plate 36 arranged in a bowl 37. Balls 38, arranged in notches 39 going by shrinking towards one end , are interposed between the plate 36 and the bowl 37.



  These balls 38 are urged by springs 40 towards the narrowed end of the notches 39. They cause the bowl 37 to be driven when the plate 36 is moved in the direction of arrow U corresponding to the movement of the first roller 5 in the direction of the arrow Y, on the other hand, the bowl 37 remains stationary when the plate 36 rotates in the opposite direction. The elements 36 to 40 constitute a second drive device in one direction. This is used to transmit movement from the first roller 5 to the second roller 7.



   Since the cup 37 is wedged on the shaft 13 of the latter roller, it follows from the above that when the roller 7 is rotated by the roller 5 by an amount corresponding to one line spacing, the arm 14 'moves away from the spindle 15 in the direction of the arrow U. Therefore, when, as a result of unwinding of the tape 22, the drum 21 rotates in the opposite direction of the arrow X, the spindle 15 performs a certain stroke. empty before causing the rotation of the roller 7. When the second roller7 stops rotating at the end of the return stroke of the carriage, it has therefore always brought one of the accounting documents 3 exactly to the location occupied by the previous document before any registration on it.

   Thanks to that

 <Desc / Clms Page number 6>

 implementation, it is therefore possible to print any number of lines on any accounting document of the continuous strip 2.



   In order to allow the machine to be adapted to any other line spacing, provision is made to actuate the second roller 7 from the first roller 5, by means of a mechanism the stroke of which is adjustable. The mechanism shown comprises an adjustable position stopper 41 against which the arm 35 is stopped during the return stroke of the interline device. When this arm is stopped, the arm 31 optionally continues to be driven to the rear end of travel by the interline mechanism, by ceasing to press against the spring 32. During the next outward stroke; this arm 31 therefore performs an empty stroke before actuating the arm 35 and, consequently, the second roller 7.

   The adjustable position stopper 41 therefore makes it possible to adapt the machine to interlines varying by a fraction of a millimeter from one case to another,
In order to allow a very precise adjustment, provision is made to stop the arm 35 in its forward movement against a fixed stop 42 relative to which the adjustable position stop 41 can therefore occupy a well determined position.



  If, as a result of the assembly, the arm 31 occupied a position such that it tends to move the arm 35 beyond the position determined by the fixed stop 42, the spring 32 would compress slightly at the end. outward stroke of arm 31.



   The machine shown further comprises an unloading magazine 43 where the printed forms accumulate.



   The invention has the advantage of being able to be applied to any existing accounting machine. For this, it suffices to replace the flanges usually supporting the printing roller 5 with new flanges supporting all of the elements discussed above.



   All the elements by which the machine according to the invention differs from an ordinary accounting machine can be carried by two flanges constituting with them a device which can be mounted on the carriage of an ordinary accounting machine with a view to transforming this into a machine according to the invention. This device must obviously also be considered as forming the subject of the invention.



   It is obvious that the invention is not exclusively limited to the embodiment shown and that many modifications can be made in the farm, the arrangement.

 <Desc / Clms Page number 7>

 tion and the constitution of some of the elements involved in its realization, provided that these modifications are not in contradiction with the object of each of the following claims.



   CLAIMS
1. Accounting machine intended to allow the use of a continuous band formed by a series of accounting documents on each of which an entry must be made from a determined line at the same time that this entry is reproduced at the same time. 'using carbon paper on a summary slip applied against a roll carried by a carriage which moves parallel to the axis of the roll as an inscription is struck on a line against it', the said carriage causing during its return stroke a rotation of the aforesaid roller corresponding to the driving of the slip over the height of a space, characterized in that it 'comprises a second roller against which the continuous band passes freely in front of the first roll is applied,

   this second roll being rotated during the return of the carriage, by an amount causing the replacement of one document of the continuous strip by the next one facing the first roll.


    

Claims (1)

3.. Machine comptable suivant la revendication 1, c a r a c t é r i s é e en ce que le deuxième rouleau est mis en rotation pendant le retour du chariot par l'intermédiaire d'un dispositif d'entraînement en sens unique attaqué par un tambpur porté par le chariot et mis lui-même en rotation par le déroulement d'un lien souple dont l'extrémité est immobilisée par le bâti de la machine, le dit tambour étant sollicité en permanence de façon à provoquer l'enroulement du lien souple susdit. 3. Accounting machine according to claim 1, characterized in that the second roller is rotated during the return of the carriage by means of a drive device in one direction driven by a tambpur carried by the carriage and itself rotated by the unwinding of a flexible link, the end of which is immobilized by the frame of the machine, said drum being permanently urged so as to cause the aforementioned flexible link to be wound. 3, Machine comptable suivant la revendication 2, caractérisée en ce que le dispositif de-fixation du lien souple au bâti est de position réglable. 3, Accounting machine according to claim 2, characterized in that the de-fixing device of the flexible link to the frame is of adjustable position. 4, Machine comptable suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, destinée à permettre des inscriptions sur plusieurs lignes de l'un quelconque des documents comptables formant la bande continue susdite, c a r a c t é r i s é e en ce que le dispositif d'entraînement en sens unique susdit fait tourner l'arbre du rouleau d'entraînement de la bande continue, par l'intermédiaire d'une butée portée par cet .arbre et. en ce que ce dernier est en outre mis en rotation <Desc/Clms Page number 8> par le premier rouleau à chaque déplacement de celui-ci correspondant à un interligne par l'intermédiaire d'un deuxième dispositif d'entraînement en sens unique. 4, Accounting machine according to any one of the preceding claims, intended to allow entries on several lines of any one of the accounting documents forming the aforesaid continuous strip, characterized in that the device of Aforesaid one-way drive rotates the shaft of the continuous band drive roller, via a stop carried by this .arbre and. in that the latter is further rotated <Desc / Clms Page number 8> by the first roller on each displacement thereof corresponding to a line spacing by means of a second drive device in one direction. 5. Machine comptabale suivant la revendication 4, caractérisée en ce que le premier rouleau actionne le second par l'intermédiaire d'un mécanisme dont la course est réglable. 5. Accounting machine according to claim 4, characterized in that the first roller actuates the second by means of a mechanism whose stroke is adjustable. 6. Machine comptable suivant la revendication 5, c a r a c t é r i s é e en ce que le mécanisme susdit comprend une butée de position réglable contre laquelle un des éléments de ce mécanisme est arrêté pendant la course de retour du dispositif d'interligne, celui-ci effectuant une course à vide jusqu'à fond de course arrière. 6. Accounting machine according to claim 5, character ized in that the aforesaid mechanism comprises an adjustable position stop against which one of the elements of this mechanism is stopped during the return stroke of the interline device, the latter running an empty stroke to the full rear stroke. 7. Machine comptable suivant l'une ou l'autre des revendications 5 ou 6, caractérisée en ce que le mécanisme susdit comprend un ressort qui se déforme lorsque la partie connectée au deuxième dispositif d'entraînement en sens unique est arrêtée par une butée fixe. 7. Accounting machine according to either of claims 5 or 6, characterized in that the aforesaid mechanism comprises a spring which is deformed when the part connected to the second drive device in one direction is stopped by a fixed stop . 8. Dispositif destiné à être adapté sur le chariot d'une machine comptable ordinaire, caractérisé é en ce qu'il présente les particularités de la machine faisant l'objet de l'une ou l'autre des revendications précédentes. 8. Device intended to be fitted on the carriage of an ordinary accounting machine, characterized in that it has the features of the machine forming the subject of one or other of the preceding claims. 9. Machine comptable et dispositif tels que décrits ci-dessus et représentés aux dessins ci-annexés. 9. Accounting machine and device as described above and shown in the accompanying drawings.
BE451477D BE451477A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE451477A true BE451477A (en)

Family

ID=106308

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE451477D BE451477A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE451477A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2521910A1 (en) THERMAL PRINTER WORKING BY TRANSFERRING INK OF RIBBON UNDER THE ACTION OF HEATING ELEMENTS, ALSO USEFUL FOR TRICHROMIA
FR2496009A1 (en) PRINTING APPARATUS
CH639896A5 (en) MULTI-PRINT PRINTER FOR LABELS.
BE451477A (en)
FR2639581A1 (en) PRINTING GROUP CARRIAGE FOR A PRINTING STATION IN ROTARY MACHINES
EP0128867A2 (en) Sheet-feeding apparatus for a printer or a typewriter
FR2675787A1 (en) Mechanism for feeding a rolled sheet (web) to an automatic drawing machine in which the paper is driven
EP0642999B1 (en) Apparatus for introducing sheets of paper
BE334117A (en)
FR2527518A1 (en) Flexographic printing machine - has cylinders with end positioning rings spaced and proportioned in specified relationship
CH676840A5 (en)
CH661477A5 (en) Thermal printer
BE453831A (en)
BE562756A (en)
CH121120A (en) Mechanism for receiving sheets in printing presses.
BE709418A (en)
BE666647A (en)
BE437833A (en)
BE509075A (en)
BE347163A (en)
BE352043A (en)
BE427974A (en)
BE864940A (en) ADVANCE MECHANISM FOR PORTABLE LABELING MACHINE
CH251408A (en) Device for transporting paper in a printing press.
BE483809A (en)