BE503083A - - Google Patents

Info

Publication number
BE503083A
BE503083A BE503083DA BE503083A BE 503083 A BE503083 A BE 503083A BE 503083D A BE503083D A BE 503083DA BE 503083 A BE503083 A BE 503083A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lever
shutter
claw
counter
film
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE503083A publication Critical patent/BE503083A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B1/00Film strip handling
    • G03B1/56Threading; Loop forming

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Camera Bodies And Camera Details Or Accessories (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  APPAREIL DE PRISES DE VUES CINEMATOGRAPHIQUES. 



   La présente invention a pour objet un appareil de prises de vues cinématographiques comprenant un couloir pour le guidage du film, un volet pour le maintien du film dans le couloir, une griffe pour son entraînement et un compteur de la longueur de film utilisée. 



   Dans un tel appareil, quatre.opérations doivent être effectuées pour l'introduction d'un   film,   à savoir   1)   l'ouverture du couvercle, 
2) le retrait de la   griffe     3)   l'ouverture du voleta 
4) la mise   à   zéro du compteur. 



   Sur les appareils   existants,   ces quatre opérations s'effectuent de diverses   manièreso   
Dans certains appareils chaque opération doit être exécutée in- dividuellement, dans d'autres deux opérations sont groupées. Par exemple : l'ouverture du volet et le retrait de la griffe sont effectués par la même manoeuvre alors que la mise à zéro du. compteur est indépendante;

   ou encore la mise à zéro du compteur est effectuée avec l'ouverture du volet et le re- trait de la griffe est indépendante 
Dans d'autres appareils encore, les opérations indiquées ci-des- sus sont combinées avec   1-'ouverture   du   couvercleo   
En admettant que la mise à zéro du compteur et le retrait de la griffe se fassent à l'ouverture du couvercle, on n'aurait alors plus qu'une manoeuvre à faire pour le chargement,, soit l'ouverture du voleté   Cette   solution présente certains inconvénients car il n'est pas 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 possible d'effectuer l'avancement du film en tenant l'appareil ouverte la griffe n'entrant pas dans les perforations. 



   De plus., le fait d'avoir une mise à zéro du compteur par l'ouver- ture du couvercle peut être une cause de fausse estimation de la longueur de film restant à utiliser., étant donné qu'il peut arriver qu'onudoive ouypircil l'appareill pourcvéfdifieroson fonctionnement, par exemple. 



   L'appareil de prises de vues cinématographiques selon l'invention est caractérisé par le fait qu'il comprend un dispositif permettant l'ouver- ture du volet, le retrait de la griffe et la mise à zéro du compteur par une seule manoeuvre indépendante de l'ouverture du couvercle de l'appareil. 



   Le dispositif précité pourrait comprendre un levier pivoté sur une partie fixe de l'appareil et maintenu par un ressort contre le voleta ce levier étant muni d'un organe de manoeuvre et d'au moins un élément suscepti-   ble   lors du pivotement du dit levier d'agir d'une part sur la griffe pour retirer celle-ci et d'autre part sur une pièce dont le déplacement provoque la mise à zéro du compteur. 



   L'appareil peut avantageusement comprendre une platine sur une face de laquelle est disposé le mécanisme d'entraînement du compteur et sur l'autre face de laquelle est placée la griffe commandée par un excentrique, l'une des extrémités du levier étant pivotée sur la platine et son autre ex- trémité portant un doigt passant au travers d'une échancrure de la platine. 



   De préférence, le volet est pivoté sur une partie fixe de l'ap- pareil et est soumis à l'action d'un ressort ayant tendance à l'écarter du couloir contre lequel le dit levier le maintient appliqué, celui-ci présen- tant à cet effet entre ses deux extrémités un bossage par lequel il entre en contact avec le voleta 
Le dessin annexé représente., à titre   d'exemple,   une forme d'exé- cution de l'appareil selon l'invention g 
La fig. l montre en coupe partielle le mécanisme d'entraînement de la griffe et du compteur, et la fige 2 en est une vue en plan. 



   La figo 3 est une vue en plan du mécanisme commandant l'ouvertu- re du volet, et les fige 4 et 5 en sont des vues de profil sur la première, le volet étant fermé et sur la seconde, le volet étant ouverte 
Les fige 6 et 7 représentent vu en plan de dessous et de profil le mécanisme d'entraînement du compteuro Dans cet appareil, la griffe 1 est pivotée à l'une de ses extrémités sur un excentrique 2 fixé sur   l'arbre,2   tournant dans un palier ± rivé sur une platine 5. En position   active,   l'au- tre extrémité de la griffe 1 appuie, grâce à un ressort de traction 8, par l'intermédiaire d'un téton 6 sur un   rivet .7   fixé à la platine 5. A l'arrêt de   l'appareil,   la griffe occupe la position dessinée en figo 1 et   2.   



   Un   levier .9   pivoté à l'une de ses extrémités sur une colonne 10 solidaire de la   platine .2   est muni à son autre extrémité d'un doigt 11 passant au travers d'une échancrure de la platine 5, ainsi que d'un bouton de manoeuvre 12. En état de marche de l'appareil, le levier 9, soumis à l'action d'un ressort 14, occupe une position dans laquelle le doigt 11 ne touche pas la griffe 1. 



   Ce   levier .2   présente en outre entre ses deux extrémités un bos- sage   18   destiné à entrer en contact avec le volet 15 (voirt figo 2 et 3) sous l'action du ressort 14. 



   En position de   fonctionnement.,   le volet 15 maintient le film dans le couloir 16.Ce volet est pivoté en 17 sur une bride solidaire du couloir 16. Une lame de ressort 19 fixée sur le couloir 16 appuie sur le volet 15 de l'autre côté de son point de pivotement 17 et a tendance à dé- gager le volet du   couloir.   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Sous la   platine j   est monté le dispositif de mise à zéro du comp- teur (voir fig. 6 et 7). 



   Un levier 20 pivoté en 21 et retenu contre la platine par un ri- vet 22 supporte l'extrémité d'un arbre 23 portant un pignon 25. Un ressort de tract,ion      produit   un   couple sur le levier 20 autour du point 21 et applique pendant la marche de   l'appareil,   le pignon   denté 22   sur une vis sans fin 26. 



  L'arbre      porte à son autre extrémité un disque 27 portant les graduations du compteuro Cet   arbre 23,   tourne dans un palier 28 et un couple lui est trans- mis par un ressort de torsion 29. Le disque 27 présente une languette 30 des- tinée à venir buter contre un téton 31 de la   platine .2   lorsque tout le film a été utilisée La commande du compteur se fait par une roue dentée   2   et par l'intermédiaire   d'une   seconde roue dentée   1l   solidaire de la vis sans fin 26 pivotant sur un axe 34 rivé à la platiné 5. 



   Le levier 20 est placé de telle manière qu'en position de marche, son bec arrondi 35 ne touche pas le doigt 11 du levier 9. Avant le changement de   1-'appareil.,   le ressort de torsion 29 est tendu et comme la vis sans fin 26 et le pignon 25 sont engrenés, ce ressort 29 ne peut pas ramener le disque 27 à zéro. 



   Le fonctionnement du mécanisme ci-dessus décrit est le suivant 
Lorsqu'on veut charger un nouveau film dans l'appareil, après l'a- voir ouvert, on déplace le   levier .9   dans le sens de la flèche 13   (figo   2 et 6) au moyen du bouton de manoeuvre 12. Le doigt   11   vient alors s'appuyer sur la griffe 1 et provoque le retrait de celle-ciLa griffe 1 pivote sur l'ex-   centrique 2   et tend le ressort 8. 



   En même temps que l'on déplace le   levier .9.   le volet 15 se trouve libéré et pivote en 17 grâce au ressort 190 Le volet prend alors la position indiquée à la fig. 5. 



   Au cours du même mouvement du   levier 9,   le doigt 11 entre en con- tact avec le bec arrondi 35 puis glisse sur lui. ce qui a pour effet de faire tourner le levier 20 autour du point 21, dans le sens de la flèche 36   (figo   6). 



  Le levier 20 entraîne dans son mouvement le pignon 25 qui est alors   désaccou-   plé de la vis sans fin 26 et permet au ressort 29 de ramener le   disque :?:1   à zé- ro, cette position étant atteinte au moment   ou. la   languette 30 vient buter sur le téton   ±la   
Un dispositif à crochet ou à bascule, non représenté, est en outre prévu pour maintenir le   levier .9   dans la position de chargement. 



   De la description qui précède on voit qu'une seule manoeuvre est né- cessaire après l'ouverture du couvercle pour retirer la griffe, ouvrir le vo- let et mettre le compteur à zéroo 
Une fois le film introduit dans l'appareil, le levier .2 est rame- né dans sa position initiale comme représenté sous figo 2. Pour empêcher la fermeture du couvercle de l'appareil alors que le   levier.9   est en position ou- verte, une chicane peut encore être prévue.. Il suffirait par exemple de prévoir sur le couvercle un bossage venant buter contre le bouton de manoeuvre 12 lors- qu'on veut fermer le couvercle alors que le   levier,9   se trouve dans la position de chargement.

   Au lieu de prévoir une chicane empêchant la fermeture du couver- cle, on pourrait prévoir également un dispositif ramenant automatiquement le le= vier 9 dans sa position initiale, par la fermeture du couvercle; par exemple,   un   plan incliné solidaire du couvercle agirait sur le bouton de commande 12. 



   Avec un appareil tel que celui décrit ci-dessus, il est possible de contrôler le passage du film dans la caméra alors que le couvercle est ou- verte De plus cet appareil donne la possibilité d'opérer certains trucages né-   cessitant   couverture du. couvercle en évitant tout déréglage du   compteur.   



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  CINEMATOGRAPHIC SHOOTING APPARATUS.



   The present invention relates to a cinematographic camera comprising a corridor for guiding the film, a shutter for maintaining the film in the corridor, a claw for its drive and a counter for the length of film used.



   In such an apparatus, four operations must be carried out for the introduction of a film, namely 1) opening the cover,
2) removal of the claw 3) opening of the shutter
4) resetting the counter.



   On existing devices, these four operations are performed in various ways:
In some devices each operation must be performed individually, in others two operations are grouped together. For example: the opening of the shutter and the withdrawal of the claw are carried out by the same maneuver while resetting the. counter is independent;

   or the counter is reset to zero with the opening of the shutter and the withdrawal of the claw is independent
In still other devices, the operations indicated above are combined with the opening of the cover.
Assuming that the reset of the counter and the withdrawal of the claw are done when the cover is opened, we would then have only one maneuver to do for loading, namely the opening of the shutter This solution presents some disadvantages because it is not

 <Desc / Clms Page number 2>

 it is possible to advance the film while holding the device open with the claw not entering the perforations.



   In addition, having the counter reset by opening the cover may be a cause of false estimation of the length of film remaining to be used., Since it may happen that this is the case. yes, for example, the device can be used to verify its operation.



   The cinematographic camera according to the invention is characterized by the fact that it comprises a device allowing the opening of the shutter, the withdrawal of the claw and the reset of the counter by a single independent operation. opening the device cover.



   The aforementioned device could comprise a lever pivoted on a fixed part of the apparatus and held by a spring against the flap, this lever being provided with an operating member and at least one element susceptible during the pivoting of said lever. to act on the one hand on the claw to remove it and on the other hand on a part whose movement causes the counter to be reset.



   The apparatus can advantageously comprise a plate on one face of which is arranged the drive mechanism of the counter and on the other face of which is placed the claw controlled by an eccentric, one of the ends of the lever being pivoted on the plate and its other end carrying a finger passing through a notch in the plate.



   Preferably, the shutter is pivoted on a fixed part of the apparatus and is subjected to the action of a spring having a tendency to move it away from the passage against which said lever keeps it applied, the latter present both for this purpose between its two ends a boss by which it comes into contact with the flap
The accompanying drawing shows, by way of example, one embodiment of the apparatus according to the invention.
Fig. l shows in partial section the drive mechanism of the claw and the counter, and the freeze 2 is a plan view.



   Fig. 3 is a plan view of the mechanism controlling the opening of the shutter, and pins 4 and 5 are side views of the first, the shutter being closed and of the second, the shutter being open.
The pins 6 and 7 represent, seen in plan from below and in profile, the drive mechanism of the meter o In this device, the claw 1 is pivoted at one of its ends on an eccentric 2 fixed on the shaft, 2 rotating in a bearing ± riveted to a plate 5. In the active position, the other end of the claw 1 presses, thanks to a tension spring 8, by means of a stud 6 on a rivet .7 fixed to the plate 5. When the appliance stops, the claw occupies the position shown in figs 1 and 2.



   A lever .9 pivoted at one of its ends on a column 10 integral with the plate .2 is provided at its other end with a finger 11 passing through a notch in the plate 5, as well as a operating button 12. When the device is in operation, the lever 9, subjected to the action of a spring 14, occupies a position in which the finger 11 does not touch the claw 1.



   This lever .2 also has between its two ends a bump 18 intended to come into contact with the shutter 15 (see fig. 2 and 3) under the action of the spring 14.



   In the operating position., The shutter 15 maintains the film in the corridor 16. This shutter is pivoted at 17 on a flange integral with the corridor 16. A leaf spring 19 fixed on the corridor 16 presses on the shutter 15 of the other side of its pivot point 17 and tends to disengage the shutter from the corridor.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The counter zeroing device is mounted under plate j (see fig. 6 and 7).



   A lever 20 pivoted at 21 and held against the plate by a rivet 22 supports the end of a shaft 23 carrying a pinion 25. A tractor spring produces a torque on the lever 20 around point 21 and applies while the device is in operation, the toothed pinion 22 on a worm 26.



  The shaft carries at its other end a disc 27 bearing the graduations of the counter. This shaft 23 rotates in a bearing 28 and a torque is transmitted to it by a torsion spring 29. The disc 27 has a tongue 30 intended for to come up against a stud 31 of the plate .2 when all the film has been used The control of the counter is done by a toothed wheel 2 and by means of a second toothed wheel 11 integral with the worm 26 pivoting on an axle 34 riveted to the platinum 5.



   The lever 20 is placed in such a way that, in the operating position, its rounded beak 35 does not touch the finger 11 of the lever 9. Before the change of the apparatus., The torsion spring 29 is tensioned and like the screw. endless 26 and pinion 25 are meshed, this spring 29 can not bring the disc 27 to zero.



   The operation of the mechanism described above is as follows
When you want to load a new film into the device, after opening it, move the lever .9 in the direction of arrow 13 (fig. 2 and 6) by means of the operating button 12. The finger 11 then comes to rest on the claw 1 and causes its withdrawal. Claw 1 pivots on the eccentric 2 and tightens the spring 8.



   At the same time as the lever is moved. 9. the shutter 15 is released and pivots at 17 thanks to the spring 190 The shutter then takes the position shown in FIG. 5.



   During the same movement of the lever 9, the finger 11 comes into contact with the rounded beak 35 and then slides over it. which has the effect of turning the lever 20 around point 21, in the direction of arrow 36 (figo 6).



  The lever 20 drives in its movement the pinion 25 which is then uncoupled from the worm 26 and allows the spring 29 to return the disc:?: 1 to zero, this position being reached at the moment or. the tongue 30 abuts on the nipple ± the
A hook or rocker device, not shown, is further provided for maintaining the lever .9 in the loading position.



   From the above description it can be seen that only one maneuver is necessary after opening the cover in order to remove the claw, open the cover and set the counter to zero.
Once the film has been introduced into the device, lever .2 is returned to its initial position as shown in fig. 2. To prevent the device cover from closing while lever. 9 is in the open position , a baffle can also be provided. It would be sufficient, for example, to provide on the cover a boss which abuts against the operating button 12 when one wishes to close the cover while the lever 9 is in the loading position. .

   Instead of providing a baffle preventing the cover from being closed, a device could also be provided which automatically returns the lever 9 to its initial position, by closing the cover; for example, an inclined plane integral with the cover would act on the control button 12.



   With an apparatus such as that described above, it is possible to control the passage of the film through the camera while the cover is open. In addition, this apparatus gives the possibility of performing certain special effects requiring coverage of the. cover avoiding any misadjustment of the meter.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Appareil de prises de vues cinématographiques, comprenant un couloir pour le guidage du film, un volet pour le maintient du film dans le couloir, une griffe pour son entraînement et un compteur de la longueur de film <Desc/Clms Page number 4> utilisée caractérisé en ce qu'il comprend un dispositif permettant l'ouver- ture du volet, le retrait de la griffe et la mise à zéro du compteur par une seule manoeuvre indépendante de l'ouverture du couvercle de l'appareil. 1. Cinematographic camera, comprising a corridor for guiding the film, a shutter for holding the film in the corridor, a claw for its drive and a film length counter <Desc / Clms Page number 4> used, characterized in that it comprises a device allowing the opening of the shutter, the removal of the claw and the reset of the counter by a single operation independent of the opening of the cover of the apparatus. 2. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le- dit dispositif comprend un levier pivoté sur une partie fixe de l'appareil et maintenu'par un ressort contre le voleta ce levier étant muni d'un orga- ne de manoeuvre et d'au moins un élément susceptible, lors du pivotement du dit levier d'agir d'une part sur la griffe pour retirer celle-ci et d'autre part sur une pièce dont le déplacement provoque la mise à zéro du compteur. 2. Apparatus according to claim 1, characterized in that said device comprises a lever pivoted on a fixed part of the apparatus and held by a spring against the flap, this lever being provided with an operating organ and at least one element capable, during the pivoting of said lever, of acting on the one hand on the claw to remove the latter and on the other hand on a part whose movement causes the counter to be reset to zero. 3. Appareil selon les revendications 1 et 2, caractérisé en ce qu'il comprend une platine sur une face de laquelle est disposé le mécanisme d'entraînement du compteur et sur l'autre face de laquelle est placée la grif- fe commandée par un excentrique, l'une des extrémités du levier étant pivotée sur la platine et son autre extrémité portant un doigt passant au travers d'une échancrure de la platine. 3. Apparatus according to claims 1 and 2, characterized in that it comprises a plate on one face of which is disposed the counter drive mechanism and on the other face of which is placed the claw controlled by a eccentric, one end of the lever being pivoted on the plate and its other end carrying a finger passing through a notch in the plate. 4. Appareil selon les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que le volet est pivoté sur une partie fixe de 1-'*appareil et est soumis à l'action d'un ressort ayant tendance à l'écarter du couloir contre lequel le dit levier le maintient appliqué, celui-ci présentant à cet effet entre ses deux extrémités un bossage par lequel il entre en contact avec le volet. 4. Apparatus according to claims 1 to 3, characterized in that the shutter is pivoted on a fixed part of 1 - '* apparatus and is subjected to the action of a spring tending to move it away from the corridor against which the said lever keeps it applied, the latter having for this purpose between its two ends a boss by which it comes into contact with the shutter.
BE503083D BE503083A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE503083A true BE503083A (en)

Family

ID=144396

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE503083D BE503083A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE503083A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2512248A1 (en) CASSETTE ADAPTER FOR MOUNTING A SMALL SIZE CASSETTE IN AN APPARATUS FOR NORMAL SIZE CASSETTE
EP3876043B1 (en) System for zero resetting of a chronograph
BE503083A (en)
FR2475662A1 (en) TREE CONTROL MECHANISM AND DEVICE FOR STOPPING A ROTARY DRUM IN A PLAYING OR GAMING APPARATUS
EP1218200B1 (en) Device for unlocking a compartment of an opening mechanism
CH283783A (en) Cinematographic camera.
FR2531268A1 (en) DEVICE FOR FORMING CONNECTION WIRES OF ELECTRICAL COMPONENTS
CH698418B1 (en) instantaneous perpetual calendar.
FR2464503A1 (en) DEVICE FOR PROJECTING AN IDENTIFICATION IMAGE ON A FILM
BE510143A (en)
BE421866A (en)
CH332874A (en) Drive mechanism of the sound holder for sound recording and reproducing apparatus
BE398890A (en)
CH225623A (en) Lighter with hand-operated wheel and pop-up cover.
BE441070A (en)
BE523120A (en)
CH377111A (en) Comparator
BE423127A (en)
BE643303A (en)
BE441740A (en)
BE420322A (en)
BE473495A (en)
BE348396A (en)
BE501838A (en)
CH300362A (en) Clockwork movement.