BE502474A - - Google Patents

Info

Publication number
BE502474A
BE502474A BE502474DA BE502474A BE 502474 A BE502474 A BE 502474A BE 502474D A BE502474D A BE 502474DA BE 502474 A BE502474 A BE 502474A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
groove
tongue
edge
slit
seam
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE502474A publication Critical patent/BE502474A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43BCHARACTERISTIC FEATURES OF FOOTWEAR; PARTS OF FOOTWEAR
    • A43B9/00Footwear characterised by the assembling of the individual parts
    • A43B9/04Welted footwear
    • A43B9/06Welted footwear stitched or nailed through

Landscapes

  • Footwear And Its Accessory, Manufacturing Method And Apparatuses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  .]PERFECTIONNEMENTS A   LA     FABRICATION .DE .CHAUSSURES .FLEXIBLES.   



   Divers procédés de fabrication sont connus pour l'obtention de chaus- sures flexibles, tels par exemple, les procédés connus sous le nom de fabrica- tion   "Goodyear",   "Littleway" et "en   zig-zag".   



   Dans la fabrication "Goodyear", on recourt à la formation, sur l'en- vers de la première, de deux   feutrés,,   les languettes opposées obtenues étant relevées en position verticale et réunies entre elles pour être montées et cou- sues ensuite sur   l'empeigne.   



   Dans ce cas, les languettes en position verticale forment une ner-   vure qui diminue un peu la flexibilité de la chaussure ; outre, il faut pré-   voir le remplissage de la cavité ainsi formée dans la première, ce qui diminue encore la flexibilité et augmente le poids'. 



   Dans la fabrication   "Littlewày"   et en général avec des pointes mé- talliques, le montage de l'empeigne sur la première est réalisé au moyen de pointes métalliques recourbées qui s'insèrent dans une partie de l'épaisseur de la première, avec le danger d'apparition, à l'intérieure de la chaussure, des extrémités des pointes qui abîmerait le pied, en enlevant en outre, à la chaussure, la flexibilité' qui doit être la qualité essentielle. 



   Dans la fabrication "en   Zig-Zag"   et en général au moyen d'adhésifs; l'empeigne est préparée avec une couture dite "point de cordonnet" et appliquée à la première au moyen d'adhésifs. Dans ce cas, la chaussure court le risque de se défaire à bref délai. 



   Tous les inconvénients des fabrications utilisées jusqu'à présent sont   complètement'éliminés   avec le procédé de fabrication formant l'objet de la présente   invention,   grâce auquel on augmente considérablement, par rapport aux types de fabrication sùsdits, la flexibilité de la chaussure, en augmentant en même temps sa durée et la bonne conservation de la forme donnée à l'empeigne, même après un usage prolongé, tandis   qu'on,diminue   notablement le poids et qu'on 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 facilite les ressemelages ultérieurs. 



   Un tel procédé consiste substantiellement à pratiquer sur l'envers d'une première quelconque, en suivant le bord de celle-ci, une fente de profon- deur croissant de l'intérieur vers l'extérieur' de ladite première et ensuite, extérieurement à cette fente, une rainure de profondeur décroissant vers l'ex- térieur, en isolant, ainsi une languette de matière qui est relevée et sur la face extérieure de laquelle est montée l'empeigne dont le bord est cousu direc- tement à ladite languette grâce à une aiguille que l'on fait passer de la rai- nure à la fente.

   La languette avec le bord de l'empeigne cousue sur elle est ensuite rabattue sur la première, sur le fond de la forme, pour permettre l'ap-   plication   ultérieure de la semelle, en contact étroit, sur la première, au moyen d'une couture   'la     black"   ou d'adhésifs. 



   Un procédé de ce genre peut être mis en oeuvre en utilisant des ma- chines de type connu pour faire des fentes, tant'pour exécuter la fente que la rainure, en les dotant simplement d'outils et couteaux pour les deux opérations, et en utilisant,aussi des machines à coudre, également de type connu, pour ce qui regarde l'exécution de la   coutureo   
On élimine également ainsi l'usage des pointes métalliques, couram- ment utilisées actuellement pour la fabrication mécanique des chaussures flexi- bles,en obtenant ainsi un produit beaucoup plus économique et meilleur sous tous les aspects. 



   L'invention est décrite plus en détails dans la   description   suivan- te, faite avec référence aux dessins annexés qui   repr[sentent, à tit@e   examplatif et nonli- mitatif, quelques parties d'une chaussure exécutée suivant le procédé formant l'ob- jet de la présente invention, leur mode de montage et les diverses phases de fabrication. 



   Dans ces dessins : 
La figure 1 représente dans sa moitié gauche une vue d'une première prévue pour l'application de l'empeigne, suivant une première forme de réalisa- tion du procédé formant l'objet de l'invention, tandis que, dans la partie droite est illustrée la même première prévue pour l'application de l'empeigne suivant une autre forme de réalisation du procédé. 



   La figure 2 est une vue en coupe suivant l'axe II-II de la figure 1, relative aux deux formes d'exécution. 



   . La figure 3 est une vue en coupe transversale d'une chaussure montée suivant les deux formes susdites d'exécution du procédé, représentées respecti- vement dans la moitié gauche et dans la moitié droite. 



   La figure   4   est une vue de d[tail, à échelle agrandie, illustrant la phase de formation de la fente et de la rainure sur l'envers de la première. 



   La figure 5 est une vue de détail, à échelle agrandie, illustrant la phase de couture de l'empeigne à la languette de matière isolée de la fente, et la figure 6 est une vue de détail, à échelle agrandie, de la chaus- sure montée suivant la forme de réalisation du procédé représenté dans la moitié droite de la figure 3. 



   Suivant le procédé susdit, sur l'envers de la première 1 sont prati-   quées,   grâce à deux couteaux spéciaux 2 et 3, une fente   4   parallèle au bord de la première 1, et une rainure 5 disposée extérieurement à ladite fente 4 (côté droit des figures 1 et 4). La languette 1' de la première, ainsi obtenue, est relevée (figure 5) de manière à permettre le montage de l'empeigne 6 sur la première 1. 



   On procède ensuite à la couture de ladite empeigne 6 sur la languet- te l'en faisant passer l'aiguille au travers' de la base de la languette 1', du fond   de la   rainure 5 au   f ond   de la fente 4. 



   Cette couture contraint une partie du bord de l'empeigne 6 à pénétrer dans la rainure 5 de manière à faire adhérer intimement ladite empeigne aux pa- rois de cette   rainure. '   '   '   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Pour faciliter l'exécution de cette   couture,   la machine à coudre est de préférence munie d'un pied-de-biche adéquat entourant l'aiguille et maintenant ferme l'empeigne durant la course de sortie de cette aiguille. 



   Après cela, la languette l'et l'empeigne 6 qui y adhère sont rabat- tues sur la première 1   (figuré   6) afin de permettre   l'application   ultérieure de la semelle 8 sur la première 1 par une couture 9 "a black" qui réunit une nouvelle   f ois   l'empeigne à la premièreo Comme on peut le remarquer à la figure 6, la couture 10 à la machine, qui réunit l'empeigne 6 à la languette 1' est complètement comprise dans l'épaisseur de la première 1, ce qui permet la réa- lisation d'un montage parfait avec un aplatissement optimum. 



   La position de la rainure et de la'fente, par rapport au bord de la première, peut naturellement varier suivant le type de chaussure à obtenir. 



  Dans la moitié drpite des figures 1 à 3 et aux figures 4 à 6', on a représenté le cas dans lequel l'extérieur de la rainure se présente à une certaine distance du bord de la première, auquel cas la couture "a black" doit se trouver à l'ex- térieur de la couture 10; cette disposition est adoptée en particulier pour les fabrications à fond fermé. Dans la moitié gauche des figures 1 à 3, est repré- senté par contre le cas dans lequel l'extérieur de la rainure 5' se confond en réalité avec le bord de la première, la fente   4'   étant pour cette raison dépla- cée vers l'extérieur; dans un tel cas, la couture   'la   black" 9' doit se trouver à l'intérieur de la couture 10', ce qui se prête mieux aux travaux à fond débor- d[. 



   Comme il a été dit, le procédé décrit peut être mis en oeuvre avec des machines de type connu pourvues de pièces d'outillage simples susdites; d'autre part, on élimine complètement la nécessité de recourir à des matières de remplissage, à des pointes métalliques et à des adhésifs., Il est aussi possible d'obtenir un produit plus économique qu'avec les procédés adoptés jus- qu'à présent et, en même temps, meilleur sous tous les aspects.. 



   REVENDICATIONS.     



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  .] IMPROVEMENTS IN THE MANUFACTURING. OF .FLEXIBLE. SHOES.



   Various manufacturing processes are known for obtaining flexible footwear, such as, for example, the processes known as "Goodyear", "Littleway" and "zig-zag" manufacture.



   In the "Goodyear" manufacture, recourse is had to the formation, on the back of the first, of two felted, the opposite tabs obtained being raised in a vertical position and joined together to be mounted and then sewn on. the upper.



   In this case, the tabs in the vertical position form a rib which somewhat reduces the flexibility of the shoe; In addition, provision must be made for the filling of the cavity thus formed in the first, which further decreases the flexibility and increases the weight.



   In the "Littlewày" manufacture and in general with metal spikes, the assembly of the upper on the insole is made by means of curved metal spikes which are inserted into a part of the thickness of the insole, with the danger of appearance, inside the shoe, of the ends of the points which would damage the foot, while also removing, in the shoe, the flexibility which must be the essential quality.



   In "Zig-Zag" manufacture and in general by means of adhesives; the upper is prepared with a so-called "cord stitch" seam and applied to the first by means of adhesives. In this case, the shoe runs the risk of coming undone at short notice.



   All the drawbacks of the manufactures used hitherto are completely eliminated with the manufacturing process forming the object of the present invention, thanks to which the flexibility of the shoe is considerably increased compared to the said types of manufacture, increasing the flexibility of the shoe. at the same time its duration and the good retention of the shape given to the upper, even after prolonged use, while the weight is notably reduced and the

 <Desc / Clms Page number 2>

 facilitates subsequent resoling.



   One such method consists substantially in making on the reverse side of any insole, following the edge thereof, a slit of increasing depth from the inside to the outside of said insole and then, outwardly to the outside. this slit, a groove of decreasing depth towards the outside, thus isolating a tongue of material which is raised and on the outer face of which is mounted the upper, the edge of which is sewn directly to said tongue thanks to to a needle which is passed from the groove to the slit.

   The tongue with the edge of the vamp sewn over it is then folded over the first, on the bottom of the last, to allow the subsequent application of the sole, in close contact, on the first, by means of a 'la black' seam or adhesive.



   A method of this kind can be carried out by using machines of the known type for making slits, both for making the slit and the groove, by simply providing them with tools and knives for both operations, and by also using sewing machines, also of a known type, for the execution of the seam
This also eliminates the use of metal spikes, commonly used at present for the mechanical manufacture of flexible shoes, thus obtaining a product which is much more economical and better in all aspects.



   The invention is described in more detail in the following description, made with reference to the accompanying drawings which represent, on an explanatory and non-limiting basis, some parts of a shoe made according to the method forming the object. - Jet of the present invention, their assembly method and the various stages of manufacture.



   In these drawings:
Figure 1 shows in its left half a view of a first provided for the application of the upper, according to a first embodiment of the method forming the object of the invention, while, in the right part illustrated is the same first provided for the application of the upper according to another embodiment of the method.



   Figure 2 is a sectional view along the line II-II of Figure 1, relating to the two embodiments.



   . FIG. 3 is a cross-sectional view of a shoe mounted according to the above two embodiments of the method, shown respectively in the left half and in the right half.



   FIG. 4 is a detail view, on an enlarged scale, illustrating the phase of formation of the slit and the groove on the reverse side of the first.



   Figure 5 is a detail view, on an enlarged scale, illustrating the sewing phase of the upper to the tab of material isolated from the slit, and Figure 6 is a detail view, on an enlarged scale, of the shoe. sure mounted according to the embodiment of the method shown in the right half of Figure 3.



   According to the aforementioned method, on the back of the first 1 are made, thanks to two special knives 2 and 3, a slot 4 parallel to the edge of the first 1, and a groove 5 disposed outside said slot 4 (side right of figures 1 and 4). The tongue 1 'of the first, thus obtained, is raised (Figure 5) so as to allow the mounting of the upper 6 on the first 1.



   Said upper 6 is then sewn onto the tongue by passing the needle through 'the base of the tongue 1', from the bottom of the groove 5 to the bottom of the slot 4.



   This seam forces part of the edge of the upper 6 to penetrate into the groove 5 so as to make said upper adhere intimately to the walls of this groove. '' '

 <Desc / Clms Page number 3>

 
To facilitate the execution of this seam, the sewing machine is preferably provided with a suitable presser foot surrounding the needle and keeping the vamp closed during the exit stroke of this needle.



   After that, the tongue and the upper 6 which adheres to it are folded over the first 1 (figure 6) in order to allow the subsequent application of the sole 8 on the first 1 by a seam 9 "a black". which brings together the upper again at the first As can be seen in Figure 6, the machine seam 10, which joins the upper 6 to the tongue 1 'is completely included in the thickness of the first 1, which allows the realization of a perfect assembly with optimum flattening.



   The position of the groove and the slot, relative to the edge of the insole, can naturally vary depending on the type of shoe to be obtained.



  In the right half of Figures 1 to 3 and Figures 4 to 6 ', there is shown the case in which the outside of the groove is at a certain distance from the edge of the first, in which case the seam "a black" must be on the outside of seam 10; this arrangement is adopted in particular for closed-bottom manufacturing. In the left half of Figures 1 to 3, on the other hand, is shown the case in which the outside of the groove 5 'actually merges with the edge of the first, the slot 4' being for this reason displaced. outwards; in such a case, the seam 'la black' 9 'should be inside the seam 10', which is better suited for full-length work [.



   As has been said, the method described can be implemented with machines of known type provided with the aforesaid simple tool parts; on the other hand, the need to resort to fillers, metal tips and adhesives is completely eliminated. It is also possible to obtain a more economical product than with the processes adopted up to present and, at the same time, better in all aspects.



   CLAIMS.


    

Claims (1)

1. Procédé pour la fabrication mécanique de chaussures flexibles, consistant substantiellement à pratiquer, sur l'envers d'une première quel- conque, en suivant le bord de celle-ci, une fente de profondeur croissant de l'intérieur vers l'extérieur de ladite première et ensuite, extérieurement à cette fente, une rainure de profondeur décroissant vers l'extérieur, en isolant ainsi une languette de matière qui est relevée et sur la face extérieure de laquelle est montée l'empeigne dont le bord est cousu directement à ladite languette grâce à une aiguille que l'on fait passer de la rainure à la fente, ladite languette avec le bord de l'empeigne cousue sur elle étant ensuite rabat- tue sur la première, sur le fond de la forme, pour permettre l'application ul- térieure de la semelle sur la première 2. 1. Process for the mechanical manufacture of flexible shoes, consisting substantially in making, on the reverse side of any insole, following the edge thereof, a slit of increasing depth from the inside to the outside. of said first and then, outside this slot, a groove of decreasing depth towards the outside, thus isolating a tongue of material which is raised and on the outer face of which is mounted the upper, the edge of which is sewn directly to said tongue by means of a needle which is passed from the groove to the slit, said tongue with the edge of the vamp sewn onto it then being folded over the first, on the bottom of the last, to allow the 'subsequent application of the sole on the first 2. Procédé de fabrication mécanique de chaussures flexibles suivant la revendication 1, caractérisé en ce que ladite couture d'assemblage de l'em- peigne à la languette relevée de la première est pratiquée à la base de ladite languette, en la traversant entre le fond de la fente et le fond de .la rainure. Process for the mechanical manufacture of flexible shoes according to claim 1, characterized in that said stitching for assembling the comb to the tongue raised from the first is made at the base of said tongue, passing through it between the bottom of the shoe. the slot and the bottom of the groove. 3.Procédé de fabrication mécanique de chaussures flexibles comme aux revendications 1 et 2, suivant lequel l'application de la semelle sur la première est effectuée par une couture "a black". 3.Mechanical manufacturing process of flexible shoes as in claims 1 and 2, wherein the application of the sole on the insole is effected by a "black" stitching. 4. Procédé de fabrication mécanique de chaussures flexibles comme à la revendication 3, suivant lequel la position de la fente et de la rainure est prévue de manière telle que la rainure se termine à une certaine distance du bord de la première, la couture "a black" devant ainsi se trouver à l'exté- rieur de la couture réunissant l'empeigne à la première. 4. A method of mechanically manufacturing flexible shoes as in claim 3, wherein the position of the slit and the groove is provided such that the groove ends at a distance from the edge of the insole, the seam "a black "must thus be on the outside of the seam joining the upper to the first. 5. Procédé de'fabrication mécanique de chaussures flexibles comme à la revendication 3, suivant lequel la position de la fente et de la rainure est prévue de manière telle que la rainure se termine exactement suivant le ' bord de l'empeigne, la couture "a black" devant ainsi se trouver à l'intérieur de la couture réunissant l'empeigne à la première. <Desc/Clms Page number 4> 5. A method of mechanically manufacturing flexible footwear as in claim 3, wherein the position of the slit and groove is provided such that the groove ends exactly along the edge of the vamp, the seam ". a black "before being inside the seam joining the upper to the first. <Desc / Clms Page number 4> 6. Procédé de fabrication mécanique de chaussure flexibles comme aux revendications 1 et 2 suivant lequel l'application de la semelle sur la première est réalisée au moyen d'adhésifs. 6. A method of mechanically manufacturing flexible shoes as in claims 1 and 2 wherein the application of the sole on the first is carried out by means of adhesives.
BE502474D BE502474A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE502474A true BE502474A (en)

Family

ID=143991

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE502474D BE502474A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE502474A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0804103B1 (en) Shoe assembly method
CA2895434A1 (en) Shoe made from a sock and a reinforcing structure
BE502474A (en)
EP1293137A1 (en) Suspender manufacturing method
FR2503992A1 (en) PROCESS FOR PREPARING FUR ARTICLES
FR2744342A1 (en) Moccasin manufacture
BE564271A (en)
BE487018A (en)
BE501526A (en)
BE365467A (en)
EP1798057A1 (en) Object decored with fabric
FR2655245A1 (en) Method for manufacturing an article of footwear, of the mule or sandal type, as well as article of footwear obtained by implementing this method
BE531242A (en)
CH165494A (en) Manufacturing process of so-called &#34;Stamboul&#34; molded soles.
FR2632498A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING AN INJECTED SOLE SHOE AND SHOE OBTAINED BY SAID METHOD
FR2482838A1 (en) Mfr. of lacing ring for e.g. boot - uses single blank cut out and shaped to form rivet with cover and ring at one end
BE889681A (en) SINGLE MOUNT SHOE STRUCTURE AND METHOD FOR MANUFACTURING SUCH SHOES
CH257705A (en) A method of manufacturing slippers with padded soles.
BE390538A (en)
BE346696A (en)
FR2462118A1 (en) SINGLE ASSEMBLY SHOE STRUCTURE AND METHOD OF MANUFACTURING SUCH FOOTWEAR
BE379337A (en)
FR2563089A1 (en) Method for manufacturing a shoe and novel type of shoe obtained by implementing this method
BE398353A (en)
BE490144A (en)