BE495698A - - Google Patents

Info

Publication number
BE495698A
BE495698A BE495698DA BE495698A BE 495698 A BE495698 A BE 495698A BE 495698D A BE495698D A BE 495698DA BE 495698 A BE495698 A BE 495698A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
vehicle according
frame
spar
telescopic
movable
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE495698A publication Critical patent/BE495698A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60PVEHICLES ADAPTED FOR LOAD TRANSPORTATION OR TO TRANSPORT, TO CARRY, OR TO COMPRISE SPECIAL LOADS OR OBJECTS
    • B60P3/00Vehicles adapted to transport, to carry or to comprise special loads or objects
    • B60P3/32Vehicles adapted to transport, to carry or to comprise special loads or objects comprising living accommodation for people, e.g. caravans, camping, or like vehicles
    • B60P3/34Vehicles adapted to transport, to carry or to comprise special loads or objects comprising living accommodation for people, e.g. caravans, camping, or like vehicles the living accommodation being expansible, collapsible or capable of rearrangement

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    VEHICULE   PERFECTIONNE. 



   La présente invention concerne les véhicules et en particulier les véhicules automobiles tels que camions, camionettes et leurs remorques plus particulièrement utilisables comme magasins de vente ou vitrines d'ex- position, à caractère publicitaire. 



   Avec les véhicules usuels, après l'arrivée du véhicule au lieu de vente ou d'exposition, il est.généralement nécessaire de procéder à l'ins- tallation de planches montées sur tréteaux, sur lesquelles on expose les mar- chandises; le matériel nécessaire à cette installation doit être transporté en même temps que les marchandises, ce qui réduit d'autant la capacité du véhicule, disponible pour-ces dernières. 



   En outre, à moins de prévoir une installation supplémentaire de tentes de protection, les marchandises sont exposées au soleil ou aux intempéries au cours de leur mise en vente. 



   La présente invention a pour objet un véhicule perfectionné, automoteur ou remorque, permettant de remédier aux inconvénients précités et répondant au desiderata ci-dessus. 



   Ce véhicule est remarquable notamment en ce que sa caisse com- porte une partie fixe portée par les longerons d'un châssis et au moins une partie mobile sur ladite partie fixe de manière à. pouvoir être déployée, en dehors du volume normal que présente cette caisse en position de route. 



   Au dessin annexé, donné uniquement à titre d'exemple : 
Fig. 1 est une coupe transversale d'une remorque selon l'in- vention, suivant la ligne 1-1 de la Fig. 3, dans la position déployée; 
Fig. 2 est une coupe analogue, dans la position repliée; 
Fig. 3 est une coupe en plan de la partie avant de la remor- que, suivant la ligne 3-3 de la Fig. 1; 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Fig, 4 est une coupe analogue, les panneaux étant en position repliée ; 
Fig. 5 est une élévation latérale du châssis de la remorque; 
Fig. 6 est une coupe transversale partielle représentante   à   échelle agrandie, le détail du dispositif de commande des panneaux;

   
Fig. 7 est une vue en plan du dispositif de commande correspon- dant à la Fig. 6, .le plancher étant enlevé, 
Fig. 8 est une vue de détail en élévation du dispositif de guidage des tubes de commande du déploiement. 



   Fig. 9 est une coupe verticale, suivant la ligne 9-9 de la Fig. 10, d'une variante de   véhicule   suivant l'invention à deux parties latérales télescopiques, l'une d'elles étant montrée dans sa position dé- ployée et l'autre dans sa position rentrée ; 
Fig. 10 est une vue schématique du plan correspondante;- - 
Figs.11 et 12 sont des vues schématiques en plan de deux   au-   tres variantes. 



   Selon le mode d'exécution représenté aux Figs. 1 à 8, l'in- vention est appliquée à une remorque à un essieu d'axe 0 (Fig.   5). Le   châs- sis de cette dernière est constitué par deux longerons 1 sur lesquels sont- rivées des cornières 2 (Figs. 1, 6) supportant deux fers 3 de section   en Uy   entre lesquels sont fixées des traverses 4, supportant le plancher en bois 5 de la remorque. 



    Ce châssis repose sur des roues porteuses 5a et est pourvu d'une béquille 5b (Fig. 5) de support à l'arrêt et d'un escalier arrière   d'accès 5c. 



   La caisse de la remorque comporte deux parois latérales fixes 6 et un toit fixe 7 (Figs. 1,2) dont la construction est d'un type quelcon- que connu. 



   Les parois latérales 6 sont interrompues sur une partie de leur longueur. L'un des bords verticaux de chaque interruption est visible en 8 sur les Figs. 3, 4. Ces bords sont renforcés, vers l'intérieur, par un treillis vertical transversal 9 (Figs. 1 et 3) fixé au plancher 5 et   en-   tretoisé à son sommet par un treillis horizontal 10 (Fig. 1). 



   Dans l'ouverture ainsi formée dans chaque panneau latéral et longitudinal 6 est monté coulissant, transversalement, un ensemble téles- copique. Cet ensemble comporte un premier cadre externe qui coulisse direc- tement dans l'ouverture du panneau 6 correspondant. Ce cadre est formé par l'assemblage rigide : d'un plancher 11, muni d'un rebord extérieur 12, dirigé vers le haut ; de deux panneaux, verticaux, transversaux, formés chacun, d'une part, d'une partie 13 fixée rigidement audit plancher par rapport auquel elle déborde en abcd (Fig. 1) vers l'extérieur et,   d'autre,part,   d'un volet   14,   formant porte, monté oscillant en 15 (Figs. 1 et   4)   sur ladite partie 13 ;

   et d'un toit 16 dont le bord interne est pourvu d'un rebord 17 dirigé vers le ahtu et dont le bord extérieur horizontal 18 est légère- ment en retrait en cd (Fig. 1) par rapport au bord vertical extérieur (bc) de la partie fixe   13 des   panneaux verticaux. 



   Ce cadre externe peut occuper par rapport à la caisse fixe les deux positions extrêmes représentées respectivement aux Figs, le 3 et aux Figs. 2 et 4. 



   Dans ce cadre externe est monté coulissant, transversalement, un deuxième cadre formé 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'un plancher 19 sont le bord interne est pourvu d'un rebord dirigé vers le bas 21 constitué par exemple par un fer plat vertical, des- tiné à coopérer avec le rebord 12 du plancher 11 du cadre externe; de deux panneaux verticaux à claire-voie, mobiles contre les panneaux 13 du cadre externe, ces panneaux à claire-voie étant plus larges, vers l'intérieur, que le plancher 19 et étant formés de trois montants 22 réunis par des traverses supérieures 23 et inférieures 20, 24 et des barres entretoises 25; d'un toit 26 coulissant sous le toit 16 et d'une paroi extérieure longitudinale 27, de préférence vi- trée en 27a et formant la paroi externe d'une sorte de vitrine constituée par ce cadre interne. 



   Les parois externes 27 sont renforcées par les montants exté- rieurs 22 se prolongeant en 29 vers le bas, au-dessous du plancher. Les pro- longemerits 29 sont de préférence cachés extérieurement par un prolongement 30 formant bas-volet de la tôle de la paroi 27. Les prolongements 29 sont entretoisés horizontalement par un fer horizontal 31 sur lequel sont fixés en bout, par soudure ou autrement les extrémités d'une série de tubes trans- versaux 32. 



   Ces tubes sont décalés dans le sens de la longueur du véhicule, d'un côté à l'autre du châssis et groupés par exemple par deux comme on peut le voir sur la Fig. 5. Ils sont percés sur le dessus d'une série de trous 33 (Fig. 7) formant crémaillère et ils coulissent par leurs extrémités situées du côté du plan vertical longitudinal XX de symétrie du véhicule d'une part dans les longerons 1 du châssis et d'autre part dans les parois verticales 34 d'une sorte de caisson central. 



   Le guidage de ces tubes 32 au droit des ouvertures du longeron 1 et des parois 34 est assuré par un certain nombre de supports dont l'un est représenté de face   à 'la   Fig. 8. Chacun de ces supports comporte une em- base 35 sur laquelle sont fixées un certain nombre de chapes 36 dans les- quelles tourillonnent autour d'axes 37 des galets 38 qui enserrent le tube 32. 



   Chacun de ces tubes 32 coopère avec une roue à picots 39. La disposition adoptée-pour les dents de ces picots et les trous 33 formant crémaillère des tubes 32 permet le fonctionnement, même si les tubes et les dents sont encrassés. Pour chaque partie télescopique du véhicule, tou- tes les roues 39 afférentes aux divers tubes 32 sont clavetées sur un même arbre longitudinal   40.   Cet arbre 40 tourillonne dans des paliers 41 (Fig. 7) fixés au châssis et il se termine à l'une de ses extrémités par un moyen permettant de l'entraîner en rotation, par exemple par une manivelle 42 (Fig.   5).   



   De préférence, le dispositif est complété par des moyens pour guider le plancher 11 du cadre externe. Ces moyens consistent par exemple en des fers méplats 43 (Fig. 1, 6,7) mobiles le long de tubes tels que 44 horizontaux et transversaux fixés en bout aux montants 29 et coulissant à leurs autres extrémités dans les fers en U. 3. Une bague 45, fixée sur cha- que tube 44 limite son déplacement vers l'extérieur en venant buter contre la face interne du fer 3 correspondant. Des chaînettes 46 (Fig. 6) ou au- tres liens similaires (câbles ou cordes) relient les fers-supports 43 entre eux de manière à assurer leur déploiement et écartement lorsque les cadres télescopiques sont déployés. 



   En outre, il est prévu pour chaque cadre télescopique un ou plusieurs vérins-support 47 (Figs. 1 et 2) articulés en 48 aux ferrures 31. 



   Le fonctionnement est le suivant : 
Lorsque, la remorque étant arrivée sur son lieu de stationne- ment et après avoir abaissé la béquille 5b on désire déployer les cadres, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 il suffit d'actionner le dispositif de commande (manivelle 42 dans l'exem- ple considéré) des arbres 40 pour que ces derniers, par l'intermédiaire des roues à picots 39, provoquent le déplacement vers l'extérieur des tu- bes 32. Ces derniers, en coulissant à travers leurs dispositifs de guidage, entraînent avec eux les panneaux 27 et le plancher 19, lorsque ce dernier a glissé sur le plancher 11 de toute sa longueur, il entraîne à son tour ce dernier lorsque le fer plat vertical 21 vient buter contre le rebord 12 du- dit plancher 11.

   Par ailleurs, à fin de course du plancher 11, le rebord 17 du toit 16 vient buter contre le rebord du toit fixe 7 de la caisse. ' 
Les tubes 44 suivent les tubes 32 dans leur mouvement vers l'ex- térieur et les chaînettes ou autres liens 46 se tendent aussrant ainsi l'é- cartement des fers 43 qui viennent se placer en position espacée de soutien du plancher 11. 



   Il suffit alors de décrocher les vérins 47 et de régler leur hauteur pour que l'ensemble de la caisse déployée repose selon une assise bien horizontale. 



   Pour effectuer le repliement, on relève d'abord les vérins 47 dans la position de la Fig. 2 puis on actionne le dispositif de commande en sens inverse du précédent de manière à ramener les tubes 32 et 44 vers leur position rentrée; on a soin de rabattre avant la fin de course les volets 14 autour de leurs articulations 15, afin qu'ils ne viennent pas buter l'un contre l'autre lors de la fin de course de rentrée des panneaux 13 et empêcher ainsi la libre circulation sur toute la longueur de la caisse. 



   Suivant la variante des Figs. 9 et 10, la caisse de la remorque comporte comme dans le premier exemple une partie centrale A, symétrique par rapport au plan longitudinal vertical de symétrie XX. Cette partie cen- trale A repose directement sur les longerons 101 du châssis, longerons portés par deux essieux porteurs 102 reposant sur des roues 103. Ladite partie A comporte une plateforme formée de deux longerons 104, réunis par des traver- ses 105 qui reposent sur les longerons 101. Cette plateforme porte un plan- cher 106, des parois verticales longitudinales 107, pourvues chacune d'une grande ouverture 108, deux parois d'extrémité 109 et un dessus 110, renforcé par des nervures 111. 



   La partie centrale A est complétée comme dans le premier exem- ple par deux parties latérales télescopiques   Bl   et B2, susceptibles d'être déployées comme représenté pour la partie B1 ou repliées à l'intérieur de la partie A comme représenté pour la partie B2. Chacune de ces parties est for- mée d'un cadre extérieur 112, monté coulissant dans l'ouverture 108 de la partie centrale A et d'un cadre intérieur 113 lui-même coulissant dans le cadre 112. 



   Les moyens destinés à supporter chacune des parties B1 ou B2 dans sa position déployée, consistent en un certain nombre de bras   114,   par exemple deux par partie B1 ou B2. Ces bras ont, de préférence la forme d'un solide d'égale résistance. Chacun d'eux se termine à son extrémité de plus grande section par une chape 115, grâce à laquelle il est articulé autour d'un axe 116 de direction verticale sur une ferrure 117,fixée sur la face externe du longeron   114   correspondant de la partie centrale A ou inverse- ment, la chape pouvant être fixée sur le longeron, le bras se terminant par un oeil.

   La face supérieure 118 de chaque bras est horizontale de ma- nière à servir directement d'appui à la paroi inférieure de la cage exté- rieure 112 lorsque la partie correspondante B1 ou B2 est déployée, les bras   114   afférents à cette partie étant alors dirigés perpendiculairement aux longerons 104. Chacun de ces bras comporte, sur sa face inférieure, soit une chape 119 destinée à la fixation amovible à l'aide d'un axe 120 de la tête d'un vérin 121 d'un type quelconque connu, soit de tout autre moyen d'accrochage ou d'appui pour ladite tête. 



   Enfin, la face extérieure de chaque longeron 104 comporte des moyens permettant d'immobiliser les bras 114 dans la position rabattue 114a lorsque la partie correspondante, par exemple B2, est dans la posi- tion rentrée. Ces moyens peuvent être constitués par de simples crochets 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ou, comme représenté, par des petits axes 122, destinés à traverser, chacun, l'un des bras percé. à cet effet d'un trou 123, une goupille 124 permettant d'immobiliser le bras une fois rabattu contre le longeron   104.   



   A la Fig. Il on a représenté une autre variante dans laquelle chacune des deux parties mobiles, telle que   Bl,   comporte un longeron 125, pourvu d'un certain nombre de barres 126, montées coulissantes dans des glissières 127, portées par la plateforme de la partie centrale A. 



   En outre, deux autres barres   128   constituent deux poussoirs hydrauliques et sont, dans ce but, liées aux pistons 129 de deux vérins hydrauliques 130. Ces vérins sont du type à double effet, leurs extrémités étant reliées en parallèle à deux tubulures 132 et 133 qu'un robinet   134   permet de relier alternativement à l'admission 135 ou au refoulement 136 d'u- ne pompe 137, commandée par un moteur quelconque non représenté. 



   Sur la Fig. 11, on n'a représenté que l'une des parties téles- copiques mais, bien entendu, il peut en être prévu une de chaque côté du plan longitudinal de symétrie XX, les vérins afférents à chacune desdites parties étant reliés à la pompe 137 à travers le robinet 134; des robinets tels que 138 et 139 permettent d'isoler éventuellement le vérin afférent à l'une des parties télescopiques si l'on ne désire pas manoeuvrer cette partie. 



   Naturellement, dans ce mode d'exécution, les barres du guidage et de support peuvent être constituées par des tubes de section circulaire ou, encore, par des fers profilés. 



   Enfin, à la Fig. 12 on a représenté une variante dans laquelle chaque partie télescopique Bl ou B2 comporte, comme dans l'exemple précé- dent, un longeron 140, porté par des barres   141,   montées coulissantes dans la plateforme de la partie centrale A. 



   En outre, sur chaque longeron 140 sont articulés, autour d'a- xes 142, deux paires de biellettes jumelées   143.   Ces biellettes sont arti- culées en 144 sur des écrous 145 qui, pour chaque paire, sont mobiles sur des parties 146 et 147 filetées en sens inverse d'une vis 148. Cette vis tourillonne dans des paliers   149,   portés par la partie centrale A, et elle est solidaire d'une manivelle 150. 



   Comme on le comprend, en faisant tourner cette manivelle, il est possible soit de rapprocher les deux écrous afférents à une paire de biellettes comme représenté pour la partie B2, dans lequel cas le longeron 140 vient en 140a contre la plateforme de la partie centrale A, soit de les écarter comme représenté pour la partie Bl, ce qui assure le déploiement de ladite partie. 



   Bien entendu, dans les deux variantes des Figs. 11 et 12, des moyens sont prévus pour supporter les parties télescopiques dans leur po-   sition   déployée, ces moyens peuvent consister en des vérins analogues à ceux 121 représentés aux Figs. 9 et 10 ou, encore, en des béquilles arti- culées par exemple sous les longerons 125 ou 140 des parties télescopiques, etc... 



   Naturellement, l'invention n'est pas limitée aux modes d'exé- cution décrits et représentés, qui n'ont été donnés qu'à titre d'exemple. 



   C'est ainsi que dans l'exemple représenté aux Figs. 1 à 8,   la:   commande des arbres 40 a lieu à la main; cette commande peut naturellement être   effecutée   mécaniquement, électriquement ou pneumatiquement; elle peut être individuelle pour chacun des arbres 40 ou être commandée par roues den- tées à   chaînes   et engrenages inversant le sens de rotation des arbres droit   et gauche ; leschaînes peuvent être attaquées par un réducteur de vitesse,   lui-même commandé par un moteur électrique alimenté par une batterie d'ac- cumulateurs de grande capacité ou par une commande souple pouvant venir du   moteur du tracteur pour actionner le réducteur de vitesse ;

   convient tou-   tefois, dans le cas d'une remorque, d'envisager la commande du dispositif par un moyen indépendant du moteur du tracteur car la remorque peut être laissée sur place, pendant le tracteur est affecté vers un autre lieu d'u- tilisation. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   L'aménagement intérieur de la caisse est,bien entendu, indépen- dant de l'objet de l'invention; ,il comporte des vitrines, porte-manteaux, etc.. destinés à l'exposition et à la suspension des articles à exposer ou à met- tre en vente. 



   Les tubes 32 formant crémaillères en combinaison avec les roues dentées 39 pourraient être remplacés par tous autres dispositifs permettant d'effectuer une poussée ou une traction transversale sur les cadres téles- copiques, en vue de leur déplacement ou de leur repliement. C'est ainsi qu'on pourrait utiliser dans ce but des vérins horizontaux transversaux, pourvus eux-mêmes de préférence de dispositifs télescopiques, etc... 



   Dans les variantes des Figs. 11 et 12, les supports coulissants 126 ou   141   pourraient être remplacés par des supports télescopiques, le nombre de ces supports pouvant être, bien entendu, différent de trois. 



   Dans l'exemple de la Fig. 12, les vis   148   au lieu d'être comman- dées à la main, peuvent être commandées par un moteur ou par l'intermédiaire de tout dispositif multiplicateur approprié. Le nombre de paires de bielles peut, à la rigueur, être réduit à un ou être supérieur à deux. 



   Il pourra être prévu sans sortir du cadre de l'invention un dispositif télescopique ou similaire, non seulement latéralement, mais aussi en bout du véhicule, à l'une ou à ses deux extrémités, ce dispositif permet- tant alors d'allonger la caisse. 



   L'invention peut,   bien   entendu, être appliquée à tout type de véhicule tel que camion, camionnette, wagon, etc... dans tous les cas où il convient de disposer d'une surface utile supplémentaire. 



   REVENDICATIONS. 



   1  - Véhicule plus particulièrement utilisable comme magasin et vitrine d'exposition, caractérisé en ce que sa caisse comporte une partie fixe portée par les longerons d'un châssis et au moins une partie mobile sur ladite partie fixe de manière à pouvoir être déployée, en dehors du volume normal que présente cette caisse en position de route.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    PERFECTED VEHICLE.



   The present invention relates to vehicles and in particular to motor vehicles such as trucks, vans and their trailers more particularly usable as sales outlets or display windows, of an advertising nature.



   With conventional vehicles, after the vehicle has arrived at the place of sale or exhibition, it is generally necessary to install boards mounted on trestles, on which the goods are displayed; the material necessary for this installation must be transported at the same time as the goods, which correspondingly reduces the capacity of the vehicle, available for them.



   In addition, unless an additional installation of protective tents is provided, the goods are exposed to the sun or the elements during their sale.



   The present invention relates to an improved vehicle, self-propelled or trailer, making it possible to remedy the aforementioned drawbacks and meeting the above desiderata.



   This vehicle is remarkable in particular in that its body comprises a fixed part carried by the side members of a chassis and at least one part movable on said fixed part so as to. be able to be deployed, outside the normal volume of this body in the road position.



   In the accompanying drawing, given only by way of example:
Fig. 1 is a cross section of a trailer according to the invention, taken along line 1-1 of FIG. 3, in the deployed position;
Fig. 2 is a similar section, in the folded position;
Fig. 3 is a plan section of the front part of the trailer, taken along line 3-3 of FIG. 1;

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Fig, 4 is a similar section, the panels being in the folded position;
Fig. 5 is a side elevation of the chassis of the trailer;
Fig. 6 is a partial cross section showing, on an enlarged scale, the detail of the panel control device;

   
Fig. 7 is a plan view of the control device corresponding to FIG. 6, with the floor removed,
Fig. 8 is a detail elevational view of the device for guiding the deployment control tubes.



   Fig. 9 is a vertical section taken on line 9-9 of FIG. 10, of a variant of the vehicle according to the invention with two telescopic side parts, one of them being shown in its deployed position and the other in its retracted position;
Fig. 10 is a schematic view of the corresponding plane; - -
Figs. 11 and 12 are schematic plan views of two other variants.



   According to the embodiment shown in Figs. 1 to 8, the invention is applied to a trailer with one axle of axis 0 (Fig. 5). The frame of the latter consists of two side members 1 on which are riveted angles 2 (Figs. 1, 6) supporting two bars 3 of Uy section between which are fixed cross members 4, supporting the wooden floor 5 of the trailer.



    This frame rests on load wheels 5a and is provided with a stand 5b (Fig. 5) for support when stationary and with a rear access staircase 5c.



   The trailer body has two fixed side walls 6 and a fixed roof 7 (Figs. 1,2), the construction of which is of any known type.



   The side walls 6 are interrupted over part of their length. One of the vertical edges of each interruption is visible at 8 in Figs. 3, 4. These edges are reinforced, towards the interior, by a transverse vertical lattice 9 (Figs. 1 and 3) fixed to the floor 5 and braced at its top by a horizontal lattice 10 (Fig. 1).



   In the opening thus formed in each lateral and longitudinal panel 6 is slidably mounted, transversely, a telescopic assembly. This assembly comprises a first external frame which slides directly in the opening of the corresponding panel 6. This frame is formed by the rigid assembly: of a floor 11, provided with an outer rim 12, directed upwards; two panels, vertical, transverse, each formed, on the one hand, of a part 13 rigidly fixed to said floor with respect to which it protrudes abcd (Fig. 1) outwards and, on the other hand, d a shutter 14, forming a door, mounted oscillating at 15 (Figs. 1 and 4) on said part 13;

   and a roof 16 whose inner edge is provided with a flange 17 directed towards the ahtu and whose horizontal outer edge 18 is slightly recessed in cd (Fig. 1) relative to the outer vertical edge (bc) of the fixed part 13 of the vertical panels.



   This external frame can occupy with respect to the fixed body the two extreme positions shown respectively in Figs, 3 and Figs. 2 and 4.



   In this outer frame is slidably mounted, transversely, a second frame formed

 <Desc / Clms Page number 3>

 of a floor 19 are the inner edge is provided with a downwardly directed flange 21 constituted for example by a vertical flat bar, intended to cooperate with the flange 12 of the floor 11 of the outer frame; two vertical slatted panels, movable against the panels 13 of the outer frame, these slatted panels being wider, towards the inside, than the floor 19 and being formed of three uprights 22 joined by upper cross members 23 and lower 20, 24 and spacer bars 25; a roof 26 sliding under the roof 16 and a longitudinal outer wall 27, preferably glazed at 27a and forming the outer wall of a kind of showcase formed by this internal frame.



   The outer walls 27 are reinforced by the outer uprights 22 extending at 29 downwards, below the floor. The extensions 29 are preferably hidden on the outside by an extension 30 forming the bottom shutter of the sheet metal of the wall 27. The extensions 29 are horizontally braced by a horizontal iron 31 on which the ends are fixed, by welding or otherwise the ends. of a series of transverse tubes 32.



   These tubes are offset in the direction of the length of the vehicle, from one side of the chassis to the other and grouped for example in pairs as can be seen in FIG. 5. They are drilled on top of a series of holes 33 (Fig. 7) forming a rack and they slide through their ends located on the side of the longitudinal vertical plane XX of symmetry of the vehicle on the one hand in the side members 1 of the chassis. and on the other hand in the vertical walls 34 of a sort of central box.



   The guiding of these tubes 32 in line with the openings of the spar 1 and of the walls 34 is provided by a certain number of supports, one of which is shown opposite in FIG. 8. Each of these supports comprises a base 35 on which are fixed a certain number of yokes 36 in which journal around axes 37 of the rollers 38 which enclose the tube 32.



   Each of these tubes 32 cooperates with a sprocket wheel 39. The arrangement adopted for the teeth of these spikes and the holes 33 forming the rack of the tubes 32 allows operation, even if the tubes and the teeth are fouled. For each telescopic part of the vehicle, all the wheels 39 relating to the various tubes 32 are keyed on the same longitudinal shaft 40. This shaft 40 is journaled in bearings 41 (FIG. 7) fixed to the frame and it ends at the. one of its ends by a means allowing it to be driven in rotation, for example by a crank 42 (FIG. 5).



   Preferably, the device is completed by means for guiding the floor 11 of the outer frame. These means consist for example of flat irons 43 (Fig. 1, 6,7) movable along horizontal and transverse tubes such as 44 fixed at the end to the uprights 29 and sliding at their other ends in the U-shaped irons. 3. A ring 45, fixed on each tube 44 limits its outward displacement by abutting against the internal face of the corresponding iron 3. Chains 46 (FIG. 6) or other similar links (cables or ropes) connect the support irons 43 to each other so as to ensure their deployment and separation when the telescopic frames are deployed.



   In addition, there is provided for each telescopic frame one or more support jacks 47 (Figs. 1 and 2) articulated at 48 to the fittings 31.



   The operation is as follows:
When, the trailer having arrived at its parking place and after lowering the stand 5b, it is desired to deploy the frames,

 <Desc / Clms Page number 4>

 it suffices to actuate the control device (crank 42 in the example considered) of the shafts 40 so that the latter, by means of the sprocket wheels 39, cause the tubes 32 to move outwards. The latter, by sliding through their guide devices, bring with them the panels 27 and the floor 19, when the latter has slipped on the floor 11 of its entire length, it in turn drives the latter when the vertical flat iron 21 abuts against the flange 12 of said floor 11.

   Furthermore, at the end of the travel of the floor 11, the rim 17 of the roof 16 abuts against the rim of the fixed roof 7 of the body. '
The tubes 44 follow the tubes 32 in their outward movement and the chains or other links 46 are also stretched, thus separating the irons 43 which come to be placed in a spaced position to support the floor 11.



   It is then sufficient to unhook the jacks 47 and adjust their height so that the whole of the deployed body rests on a very horizontal base.



   To carry out the folding, we first raise the jacks 47 in the position of FIG. 2 then the control device is actuated in the opposite direction to the previous one so as to return the tubes 32 and 44 to their retracted position; care is taken to fold down the flaps 14 around their joints 15 before the end of their travel, so that they do not come into contact with each other during the end of travel of the panels 13 and thus prevent free movement. circulation over the entire length of the body.



   According to the variant of Figs. 9 and 10, the body of the trailer has, as in the first example, a central part A, symmetrical with respect to the vertical longitudinal plane of symmetry XX. This central part A rests directly on the side members 101 of the chassis, side members carried by two carrying axles 102 resting on wheels 103. Said part A comprises a platform formed of two side members 104, joined by cross members 105 which rest on the side members 101. This platform carries a floor 106, longitudinal vertical walls 107, each provided with a large opening 108, two end walls 109 and a top 110, reinforced by ribs 111.



   The central part A is completed as in the first example by two telescopic side parts B1 and B2, capable of being deployed as shown for part B1 or folded inside part A as shown for part B2. Each of these parts is formed of an outer frame 112, mounted to slide in the opening 108 of the central part A, and of an inner frame 113 which is itself sliding in the frame 112.



   The means intended to support each of the parts B1 or B2 in its deployed position, consist of a certain number of arms 114, for example two per part B1 or B2. These arms are preferably in the form of a solid of equal strength. Each of them ends at its end of largest section by a yoke 115, thanks to which it is articulated around an axis 116 of vertical direction on a fitting 117, fixed on the external face of the spar 114 corresponding to the part. central A or vice versa, the yoke being able to be fixed on the side member, the arm ending in an eye.

   The upper face 118 of each arm is horizontal so as to serve directly as a support for the lower wall of the outer cage 112 when the corresponding part B1 or B2 is deployed, the arms 114 relating to this part then being directed. perpendicular to the side members 104. Each of these arms comprises, on its lower face, either a yoke 119 intended for removable fixing using a pin 120 of the head of a jack 121 of any known type, or any other attachment or support means for said head.



   Finally, the outer face of each spar 104 comprises means making it possible to immobilize the arms 114 in the folded position 114a when the corresponding part, for example B2, is in the retracted position. These means can be constituted by simple hooks

 <Desc / Clms Page number 5>

 or, as shown, by small pins 122, each intended to pass through one of the pierced arms. for this purpose a hole 123, a pin 124 making it possible to immobilize the arm once it has been folded down against the side member 104.



   In Fig. Another variant is shown in which each of the two mobile parts, such as B1, comprises a side member 125, provided with a certain number of bars 126, mounted to slide in guides 127, carried by the platform of the central part A .



   In addition, two other bars 128 constitute two hydraulic tappets and are, for this purpose, linked to the pistons 129 of two hydraulic jacks 130. These jacks are of the double-acting type, their ends being connected in parallel to two pipes 132 and 133 which A valve 134 makes it possible to connect alternately to the inlet 135 or to the outlet 136 of a pump 137, controlled by any motor not shown.



   In Fig. 11, only one of the telescopic parts has been shown but, of course, one can be provided on each side of the longitudinal plane of symmetry XX, the jacks relating to each of said parts being connected to the pump 137 through the tap 134; valves such as 138 and 139 make it possible to optionally isolate the jack relating to one of the telescopic parts if it is not desired to operate this part.



   Naturally, in this embodiment, the guide and support bars can be formed by tubes of circular section or, alternatively, by profiled irons.



   Finally, in FIG. 12 shows a variant in which each telescopic part B1 or B2 comprises, as in the previous example, a side member 140, carried by bars 141, mounted to slide in the platform of the central part A.



   In addition, on each side member 140 are articulated, around pins 142, two pairs of twin links 143. These links are articulated at 144 on nuts 145 which, for each pair, are movable on parts 146 and 147 threaded in the opposite direction to a screw 148. This screw is journaled in bearings 149, carried by the central part A, and it is integral with a crank 150.



   As will be understood, by rotating this crank, it is possible either to bring the two nuts relating to a pair of rods together as shown for part B2, in which case the spar 140 comes at 140a against the platform of the central part A , or to separate them as shown for part B1, which ensures the deployment of said part.



   Of course, in the two variants of Figs. 11 and 12, means are provided to support the telescopic parts in their deployed position, these means may consist of jacks similar to those 121 shown in Figs. 9 and 10 or, again, in articulated crutches for example under the side members 125 or 140 of the telescopic parts, etc ...



   Of course, the invention is not limited to the embodiments described and shown, which have been given only by way of example.



   Thus, in the example shown in Figs. 1 to 8, the: control of the shafts 40 takes place by hand; this control can naturally be effected mechanically, electrically or pneumatically; it can be individual for each of the shafts 40 or be controlled by toothed wheels with chains and gears reversing the direction of rotation of the right and left shafts; the chains can be attacked by a speed reducer, itself controlled by an electric motor supplied by a battery of high capacity accumulators or by a flexible control which can come from the tractor engine to actuate the speed reducer;

   However, in the case of a trailer, it is advisable to consider controlling the device by means independent of the tractor engine since the trailer can be left in place, while the tractor is assigned to another place of use. use.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The internal arrangement of the body is, of course, independent of the subject of the invention; , it comprises display cases, coat racks, etc. intended for the display and the hanging of articles to be displayed or put on sale.



   The tubes 32 forming racks in combination with the toothed wheels 39 could be replaced by any other devices making it possible to effect a thrust or a transverse traction on the telescopic frames, with a view to their displacement or their folding. Thus one could use for this purpose transverse horizontal jacks, themselves preferably provided with telescopic devices, etc ...



   In the variants of Figs. 11 and 12, the sliding supports 126 or 141 could be replaced by telescopic supports, the number of these supports being able, of course, to be different from three.



   In the example of FIG. 12, the screws 148, instead of being operated by hand, can be driven by a motor or through any suitable multiplier device. The number of pairs of connecting rods may, in a pinch, be reduced to one or be greater than two.



   A telescopic or similar device may be provided without departing from the scope of the invention, not only laterally, but also at the end of the vehicle, at one or at both ends, this device then making it possible to extend the body. .



   The invention can, of course, be applied to any type of vehicle such as truck, van, wagon, etc ... in all cases where it is necessary to have an additional useful surface.



   CLAIMS.



   1 - Vehicle more particularly usable as a store and showcase, characterized in that its body comprises a fixed part carried by the side members of a chassis and at least one movable part on said fixed part so as to be able to be deployed, in outside the normal volume of this body in the road position.


    

Claims (1)

2 - Véhicule suivant la revendication 1 caractérisé en ce que cette partie mobile est télescopique, cette partie étant formée d'au moins deux portions télescopiquement coulissantes entre elles et par rapport à ladite partie fixe. 2 - Vehicle according to claim 1 characterized in that this movable part is telescopic, this part being formed of at least two telescopically sliding portions between them and relative to said fixed part. 3 - Véhicule suivant la revendication 2 caractérisé en ce que la partie télescopique de la caisse est constituée par un cadre extérieur et un cadre intérieur emboîtés l'un dans l'autre de manière à pouvoir cou- lisser télescopiquement l'un par rapport à l'autre et par rapport à la partie fixe de la caisse, chacun de ces cadres étant constitué par un élé- ment de plancher, un élément de toit et deux panneaux réunissant les deux premiers éléments, le cadre interne comportant en outre une paroi extérieure. 3 - Vehicle according to claim 2 characterized in that the telescopic part of the body is constituted by an outer frame and an inner frame nested one inside the other so as to be able to slide telescopically with respect to one another. 'other and with respect to the fixed part of the body, each of these frames being constituted by a floor element, a roof element and two panels joining the first two elements, the internal frame further comprising an outer wall. 4 - Véhicule suivant la revendication 1 caractérisé en ce que l'agencement est symétrique par rapport au plan longitudinal vertical de sy- métrie de la caisse et il est prévu, de chaque côté de la partie fixe cen- trale, une partie mobile latéralement suivant une direction perpendiculaire audit plan. 4 - Vehicle according to claim 1 characterized in that the arrangement is symmetrical with respect to the vertical longitudinal plane of symmetry of the body and there is provided, on each side of the central fixed part, a laterally movable part following a direction perpendicular to said plane. 5 - Véhicule suivant les revendications 3 et 4, caractérisé en ce que les panneaux du cadre externe, panneaux de direction perpendiculaire audit plan longitudinal vertical de symétrie, comportent à l'intérieur de la caisse un volet rabattable en position de repli de la partie télescopique, en vue de permettre dans cette position la libre circulation sur toute la longueur de la caisse. 5 - Vehicle according to claims 3 and 4, characterized in that the panels of the outer frame, directional panels perpendicular to said vertical longitudinal plane of symmetry, comprise inside the body a folding flap in the folded position of the telescopic part , in order to allow free movement in this position over the entire length of the body. 6 - Véhicule suivant les revendications 3 et 4, caractérisé en ce que la paroi extérieure longitudinale du cadre interne est renforcée par des montants se prolongeant vers le bas au-dessous du plancher et sur les- quels sont fixées les extrémités de dispositifs transversaux de manoeuvre, <Desc/Clms Page number 7> prenant appui sur le châssis et permettant d'exercer alternativement sur le- dit cadre un effort de poussée en vue du déploiement et un effort de traction en vue du repliement. 6 - Vehicle according to claims 3 and 4, characterized in that the longitudinal outer wall of the internal frame is reinforced by uprights extending downwardly below the floor and on which are fixed the ends of transverse maneuvering devices , <Desc / Clms Page number 7> bearing on the frame and making it possible to exert alternately on said frame a pushing force with a view to deployment and a pulling force with a view to folding. 7 - Véhicule suivant la revendication 6, caractérisé en ce que lesdits dispositifs consistent en une série de crémaillères disposées en pa- rallèle et engrenant avec des pignons clavetés sur au moins un arbre longi- tudinal de commande pourvu à l'une de ses extrémités d'un moyen d'entraîne- ment de rotation. 7 - Vehicle according to claim 6, characterized in that said devices consist of a series of racks arranged in parallel and meshing with pinions keyed on at least one longitudinal control shaft provided at one of its ends with 'a rotational drive means. 8 - Véhicule suivant la revendication 7, caractérisé en ce que chacune de ces crémaillères consiste en un tube coulissant dans le châssis et percé le long d'une génératrice d'une série de -trous avec lesquels engrè- nent les roues à picots clavetées sur ledit arbre longitudinal. 8 - Vehicle according to claim 7, characterized in that each of these racks consists of a tube sliding in the frame and drilled along a generator of a series of -holes with which the wheels with pinned pins mesh on said longitudinal shaft. 9 - Véhicule suivant les revendications 3 et 4, caractérisé en ce que des fers méplats de support du plancher du cadre externe sont mobi- les le long de tubes transversaux fixés audit cadre et coulissant dans le châssis du véhicule et ces fers sont reliés par des liens déformables tels que des chaînettes permettant leur déploiement tout en assurant un certain écartement entre eux en position déployée. 9 - Vehicle according to claims 3 and 4, characterized in that flat bars supporting the floor of the outer frame are movable along transverse tubes fixed to said frame and sliding in the vehicle frame and these bars are connected by deformable links such as chains allowing their deployment while ensuring a certain distance between them in the deployed position. 10 - Véhicule suivant l'une quelconque des revendications pré- citées caractérisé en ce qu'au moins un vérin-support est articulé sur la partie télescopique, en vue d'assurer son horizontalité et sa stabilité en position déployée. 10 - Vehicle according to any one of the preceding claims characterized in that at least one support cylinder is articulated on the telescopic part, with a view to ensuring its horizontality and its stability in the deployed position. 11 - Véhicule suivant l'une quelconque des revendications précitées caractérisé en ce que sur au moins l'un des longerons de la par- tie centrale de la caisse est articulé autour d'un axe vertical au moins un bras-support permettant, lorsqu'il est disposé perpendiculairement au- dit longeron de supporter la partie mobile de la caisse dans sa position dé- ployée; 12 - Véhicule suivant la revendication 11 caractérisé en ce que èhaque bras est pourvu à son extrémité d'un point d'appui pour la tête d'un vérin-support; 13 - Véhicule suivant la revendication 11 caractérisé en ce qu'un moyen est prévu sur la face externe dudit longeron pour immobiliser ledit bras dans la position rabattue le long dudit longeron; 11 - Vehicle according to any one of the preceding claims characterized in that on at least one of the side members of the central part of the body is articulated about a vertical axis at least one support arm allowing, when ' it is arranged perpendicularly to said spar to support the movable part of the body in its deployed position; 12 - Vehicle according to claim 11 characterized in that èhaque arm is provided at its end with a fulcrum for the head of a support cylinder; 13 - Vehicle according to claim 11 characterized in that means is provided on the outer face of said spar to immobilize said arm in the folded position along said spar; 14 - Véhicule suivant l'une quelconque des revendications 1 à 10 caractérisé en ce qu'un longeron support de la partie mobile est relié à des vérins hydrauliques à double effet portés par la partie fixe de la caisse, ces vérins alimentés par une pompe assurant le déploiement et le repliement automatiques de ladite partie télescopique; 15 - Véhicule suivant la revendication 14 comportant plu- sieurs parties mobiles caractérisé en ce que des robinets prévus entre la- dite pompe et les vérins afférents aux diverses parties mobiles permettent d'isoler ces parties et de limiter ainsi la manoeuvre de déploiement et de repliement à l'une de ces parties seulement; 14 - Vehicle according to any one of claims 1 to 10 characterized in that a support spar of the movable part is connected to double-acting hydraulic jacks carried by the fixed part of the body, these jacks supplied by a pump ensuring the automatic deployment and folding of said telescopic part; 15 - Vehicle according to claim 14 comprising several moving parts characterized in that the valves provided between said pump and the cylinders relating to the various moving parts allow these parts to be isolated and thus limit the deployment and folding maneuver. to one of these parts only; 16 - Véhicule suivant l'une quelconque des revendications 1 à 10 comportant plusieurs parties mobiles caractérisé en ce que chaque partie mobile, comporte un longeron supporté par des bras mobiles sur la partie centrale et ce longeron est relié par au moins une paire de biel- lettes à des écrous se vissant sur des parties filetées en sens inverses d'une'vis longitudinale de commande tourillonnant dans des paliers portés par la partie fixe de la caisse; 17 - Véhicule suivant la revendication 1 caractérisé en ce que la caisse comporte à l'une au moins de ses extrémités une partie sus- ceptible d'être déployée longitudinalement. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. 16 - Vehicle according to any one of claims 1 to 10 comprising several movable parts characterized in that each movable part comprises a spar supported by movable arms on the central part and this spar is connected by at least one pair of connecting rods. lettes with nuts screwed on threaded parts in opposite directions of a longitudinal control screw journaling in bearings carried by the fixed part of the body; 17 - Vehicle according to claim 1 characterized in that the body comprises at at least one of its ends a part capable of being deployed longitudinally. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **. 18 - Véhicule en substance comme décrit et représenté aux dessins. **ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **. 18 - Vehicle in substance as described and shown in the drawings. ** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.
BE495698D BE495698A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE495698A true BE495698A (en)

Family

ID=139118

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE495698D BE495698A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE495698A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0849140B1 (en) Shopping trolley adapted to be loaded with a full basket in an automobile trunk without effort.
EP0918660B1 (en) Carrier stanchion with in-built lifting means and carrier assembly consisting of at least a pair of stanchions functionally linked
FR2493778A1 (en) MAIN CHASSIS OF AUTOTRACTEE CRANE AND EQUIPPED CRANE DU DU CHASSIS
FR2925448A1 (en) FOLDING SUPERMARKET TROLLEY FOR CAR BOX
EP3247610B1 (en) Cart for transporting or storing a bicycle
FR2962953A1 (en) LATERAL RETRACTABLE EXTENSION ATTACHED TO AT LEAST ONE LOADING PLAN OF A CARRIER VEHICLE
FR2735430A1 (en) TIPPER AND VEHICLE COMPRISING THE SAME
EP1609669A2 (en) Auxiliary chassis structure for haulage trucks with three axles, steerable, with tipping body.
FR2691116A1 (en) Stowage support of a forklift at the rear of a truck platform, lashing system comprising this support, and truck equipped with this system.
EP2110277A1 (en) Four-wheeled automobile
BE495698A (en)
FR2507529A1 (en) Foldable swivelling conveyor belt for concrete lorry - has frame which cantilevers from vicinity of mixer mouth in three lengths connected by pin joints
FR2838704A1 (en) Transport vehicle side rail formed from aluminum extrusion has T-shaped groove over length of surface in which several fixing elements slide for fixing rail to platform
CA1158278A (en) Inside arrangement of a vehicle such as a folding tent trailer
FR2493818A1 (en) SELF-RACING CRANE EQUIPPED WITH DEPLOYABLE STABILIZING SUPPORTS AND MOBILE FORCE LEGS VERTICALLY ASSOCIATED WITH THEM, AND DEPLOYABLE SUPPORT SO REALIZED
FR2654685A1 (en) TRANSPORT VEHICLE COVERED BY RACING.
FR2516022A1 (en) TROLLEY TROLLEY
FR2908092A1 (en) Heavy object e.g. motor cycle, loading and unloading device for e.g. trailer, has guiding unit guiding ramp between two positions and bringing back ramp above floor, when ramp reaches loading/unloading position
FR2731250A1 (en) ASSEMBLY WITH PLATFORM AND WORKING PLATFORM AT HEIGHT, WITH MULTI-DIRECTIONAL DRIVE
FR2855484A1 (en) Packaging device for use in vehicle, has lifting mechanism with crank allowing lifting load via carriage with four wheels whose rotations are controlled by articulated lever that allows displacement of load without rotating load
FR2636021A1 (en) Fitting out for the body of a transport vehicle
FR2685277A1 (en) Tarpaulin-covered transport vehicle
EP2716495B1 (en) Industrialised habitable construction which can be moved on wheels
FR3025773A1 (en) TRAILER WITH ABAISSABLE AND INTERCHANGEABLE LOADING PLATFORM
BE508536A (en)