BE492538A - - Google Patents

Info

Publication number
BE492538A
BE492538A BE492538DA BE492538A BE 492538 A BE492538 A BE 492538A BE 492538D A BE492538D A BE 492538DA BE 492538 A BE492538 A BE 492538A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
machine according
machine
bobbin
control shaft
fork
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE492538A publication Critical patent/BE492538A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D05SEWING; EMBROIDERING; TUFTING
    • D05BSEWING
    • D05B59/00Applications of bobbin-winding or -changing devices; Indicating or control devices associated therewith

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Sewing Machines And Sewing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 déposé à l'appui d'une demande de   Actuellement "butes   les machines coudre sont   munies     d'un   dispositif de bobinage de la canette. Cer- tains de ces dispositifs comportent un dispositif   d'arrêt   automatique du bobinage lorsque la canette est pleine. 



  D'une manière générale ces dispositifs sont disposés sur la face avant de la colonne de la machine à coudre, co- lonne faisant partie   d'un   carter protégeant les   mécanis-   mes d'actionnement des   organes   de la machine. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Les dispositifs de bobinage comportent générale- ment un supportoscillant portant un axe d'entraînement de la canette muni   à l'une   de ses extrémités d'un galet destiné à venir en contact avec une partie du volant ou de sa poulie d'entraînement. 



   En outre, toutes les machines connues comportent un accouplement à friction reliant le volant et sa poulie d'entraînement l'arbre de commande des mécanismes de la machine. Généralement l'organe de commande de 1 ' engagement et du dégagement des deux parties de cet accouplement est constitué par un disque molleté coaxial au volant, 
Ainsi, lorsque l'usager désire bobiner une ca- nette, il doit effectuer deux manoeuvres : 
1) faire osciller le support pour amener le galet en contact avec son chemin de roulement, 
2) dégager les deux parties de l'accouplement par manoeuvre du disque molleté. 



  Pour retirer la canette et remettre la machine en état de marche, la manoeuvre de commande de l'accouplement doit toujours être effectuée et souvent aussi l'autre. 



  Or,il arrive fréquemment que l'usager oublie d'effectuer la seconde opération de sorte que les mécanismes de la ma- chine sont entraînés pendant le bobinage de la canette. 



    Or,   l'aiguille travaillant à vide le fil risque de s'en-   chevêtrer   dans la canette. 



   La tendance moderne de la construction est de réduire le nombre de manoeuvres afin d'éviter des fausses- manoeuvres et d'enfermer tous les   organes   dans le carter, car ces dispositifs mécaniques fixes à l'extérieur sont peu esthétiques d'une part et d'autre part sont très ex- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 posés aux heurts, chocs et autres agents risquant de les détériorer. 



   La présente invention a pour objet une machine à coudre présentant un carter protégeant son mécanisme d'actionnement et au sommet de la colonne supportant le bras   porte...aiguille   un accouplement à friction reliant le volant et la poulie d'entraînement à l'arbre de commande. 



   Cette machine tend à remédier aux inconvénients cités par le fait que le levier de commande de l'embrayage et du débrayage de l'accouplement constitue en même temps le support de bobinage pour une canette. 



   Le levier de commande peut être oscillant et porter une douille rotative solidaire d'un galet destiné à venir en contact avec une partie de la poulie, en position de débrayage de l'accouplement, ladite douille étant destinée à porter la canette à bobiner. 



   Le dit levier de commande peut être porté par un élément oscillant logé dans la partie supérieure du carter de la machine et oscillant dans un plan radial de l'arbre de commande de la machine portant le volant. 



   L'élément oscillant est de préférence constitué par une fourche pivotée par ses deux extrémités sur des tou- rillons portés par des parties fixes de part et d'autre de l'arbre de commande et situés dans le prolongement l'un de l'autre, leurs axes coupant à angle droit l'axe de   l'ar-   bre de commande. 



   La poulie d'actionnement montée sur l'arbre de commande peut être constituée par le volant de la machine et par un flasque qui en est rendu solidaire, ce flasque 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 présentant un chemin de roulement pour le galet, le flasque et le volant tournant librement sur l'arbre de commande. 



   L'un des bras de la fourche peut être coudé à son extrémité, ce coude étant articulé sur le tourillon, l'extrémité de la partie coudée se déplaçant en regard d'un organe de commande de l'accouplement en vue de provoquer le débrayage, lorsque le levier de commande est amené dans sa position de débrayage. 



   L'une des parties de l'accouplement est de préfé- rence constituée par une face d'appui aménagée sur le flasque, sur laquelle est appliquée, par le ressort de l'ac- couplement, une rondelle coaxiale à l'arbre de commande et déplaçable axialement par rapport à ce dernier. 



   Il est avantageux que la dite rondelle coulisse sur un manchon de l'arbre de commande, ce manchon présentant à cet endroit deux surfaces planes diamétralement opposées, qui rendent la rondelle angulairement solidaire de l'arbre. 



   De préférence, au cours du déplacement angulaire de la fourche, le bras passe d'un côté et de l'autre   d'un   plan radial de l'arbre de commande contenant l'axe de pivo- tement de la fourche, de sorte que le ressort de l'accou- plement tend à maintenir la fourche dans sa position de bobinage. 



   Le levier de commande peut faire saillie du carter de la machine à travers une fente prévue au sommet de la machine au-dessus de la colonne, à proximité du support des bobines, un guide-fil étant prévu sur l'extrémité avant du bras porte-aiguille pour donner au fil passant de la bobine à la canette un développement suffisant pour obtenir un en- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 roulement correct. 



   Le parcours du fil entre la bobine de réserve de fil et la canette peut présenter la forme générale d'un V longeant les parois arrière et supérieure du bras. 



   Le carter peut porter à l'extrémité de la fente correspondant à la position de débrayage du bras une butée, à position réglable, destinée à venir en contact avec le fil enroulé sur la canette et à provoquer automatiquement le dégagement du galet d'avec la poulie lorsque la canette est pleine. 



   La paroi supérieure du carter de la machine est de préférence en forme de demi-cylindre coaxial à l'arbre de commande, la lumière par laquelle émerge l'organe de comman- de étant pratiquée suivant une génératrice de ce cylindre. 



   Le dessin annexé montre schématiquement et à titre d'exemple une forme d'exécution de la machine à coudre objet de l'invention. 



   La fig. 1 est une vue en coupe axiale du dis- positif d'actionnement de la canette en position de repos. 



   La fig. 2 en est une vue de face en position de service; le volant de la machine étant retiré. 



   La fig. 3 en est une vue de profil. 



   La fig. 4 est une vue de détail. 



   La fig. 5 est une vue partielle de la machine à coudre munie du dispositif. 



   Selon le dessin annexé la machine à coudre com- porte à l'instar d'autres machines connues, un carter présentant deux parties principales constituées par une colonne 1 et un bras 2 (fig.   5).   Ce carter présente, dis- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 posé sur la face postérieure de la machine à coudre, un support 3 muni de deux axes 6 et 7 destinés à recevoir des bobines 4 et 5 de réserve de fil. 



   Le carter présente une lumière rectiligne 8 pratiquée dans sa paroi supérieure en forme de demi-cy- lindre. Un organe de commande, constitué par une tige 9 portant un capuchon 21, émerge par cette lumière 8 pra- tiquée suivant une génératrice du demi-cylindre formé par la paroi supérieure de la colonne 1, qui est située dans le prolongement de la paroi supérieure du bras 2. 



  Ce dernier présente, fixé à sa partie avant, un guide-fil (fig. 4) ou tendeur de fil constitué par un axe 14 fixé rigidement à la paroi du carter et présentant une tête 12, contre laquelle est appliquée une douille 15 tournant librement sur l'axe 14. Cette douille est soumise à l'ac- tion d'un ressort 16 engagé sur l'axe 14 et logé dans un   chambrage   aménagé dans la paroi du carter. 



   La tige 9 est fixée rigidement dans la partie médiane d'une fourche oscillante 17. Cette tige porte un galet 18 tournant librement sur elle et solidaire d'un arbre creux 19. La position axiale du galet sur la tige 9 est définie par une surface d'appui 20 d'une part et par le capuchon 21 d'autre part, vissé sur l'extrémité de la tige 9. Les deux extrémités de la fourche 17 sont pivotées sur des tourillons 22 fixés rigidement dans le s parois d'une pièce   29   solidaire du carter. Ces deux tourillons   so nt   si- tués dans le prolongement l'un de l'autre et symétriquement par rapport à un arbre principal 26 portant un volant 23 monté sur son extrémité. Cet arbre   26   constitue l'arbre de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 commande des mécanismes de la machine à coudre.

   Le volant est rendu solidaire, par des vis 25, d'un flasque 24 enga- gé sur l'extrémité d'un manchon 32 monte sur l'arbre de com- mande 26 et solidaire de ce dernier. Ce flasque tourne li- brement sur ce manchon et est maintenu en position axiale par une vis d'arrêt   27   vissée dans l'extrémité de l'arbre 26. Le manchon solidaire de ce dernier tourne dans un palier à billes 28 logé dans la pièce ou support 29 fixé rigidement dans une partie 30 du carter.   L'arbre   26 porte encore une douille 31 coulissant librement sur le manchon 32, qui présente un épaulement 33, contre lequel prend appui un res- sort 39, dont l'autre extrémité agit sur une partie   34   solidaire de la douille. Cette dernière présente à son extrémité opposée à la partie 34 une collerette 35.

   En re-      gard de la partie 34 de la douille 31 est disposée une rondelle 36 coulissant librement sur le manchon 32, mais angulairement solidaire de lui par deux parties planes 37 disposées diamétralement. Cette rondelle constitue l'organe d'accouplement à friction disposé entre l'arbre 26 et le volant 23, et est normalement maintenue serrée par le res- sort 39 entre la partie 34-¯de la douille 31 et la surface d'appui 40 du flasque 24. 



   La fourche 17 porte à l'extrémité d'une de ses branches un bras 42, dont l'extrémité est destinée à ve- nir en contact avec la collerette 35 de la douille 31. 



   Le fonctionnement du dispositif décrit est le suivant : 
Le volant et le flasque formant ensemble une poulie à gorge (fig. 1), sont entraînés en rotation par 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 une courroie 45 actionnée par le moteur de la machine à coudre (non représenté). 



   Lorsque la fourche 17 est située dans la position représentée à la fig. 1, l'arbre de commande 26 est entraîné en rotation par la dite poulie à gorge et par l'intermédiaire d'un accouplement à friction constitué par la rondelle 36 maintenue par l'action du ressort 39, en contact avec la face d'appui 40 du flasque 24. 



  Ainsi pour cette position de la fourche,   l'arbre:de   com- mande de la machine à coudre est entraîné en rotation par le moteur et actionne les divers mécanismes de la machine (aiguille, tire-fil, navette etc.). 



   Lorsque l'usager désire bobiner une   canette   il lui suffit de faire osciller la fourche 17   en.pous-   sant le capuchon 21 jusque dans la position représentée à la fig. 3 pour laquelle le galet 18 est en contact avec un chemin de roulement 46 aménagé sur le flasque 24.   Accours   de cette oscillation le bras 42 est venu en contact avec la collerette 35 de la douille 31 et a repoussé cette dernière contre l'action du ressort à boudin 39.Ainsi cette douille a été déplacée le long de l'arbre 26 en comprimant le ressort 39 interrompant la liaison mécanique entre la poulie à gorge et l'arbre de commande 26 par dégagement des deux parties de l'ac- couplement à friction.

   En outre, le bras 42 a passé, de la position représentée en traits interrompus sur la fig. 3, à la position représentée en traits pleins. 



  En examinant cette fig. 3 on voit que ces deux positions du bras 42 sont situées de part et d'autre d'un plan 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 a contenant les axes des tourillons 22 et passant par l'arbre de commande 26; la position de bobinage (repré- sentée en traits pleins sur la fig. 3) étant toutefois plus proche de ce plan que la position de repos. Ainsi au cours de son oscillation, la fourche a passé par une po- sition d'équilibre située dans le plan a. Il s'ensuit que le ressort 39 tend à pousser et à maintenir cette fourche dans sa position extrême de bobinage,et que ce ressort tend donc à maintenir le galet 18 en contact avec le chemin de roulement 46 pendant le bobinage de la canette. Cette dernière est entraînée en rotation par un doigt 48 de l'axe creux 19 engagé dans sa rainure (non   représentée).   



   Lorsque le bobinage sur la canette atteint le dia- mètre désiré, il.vient en contact avec une butée 49 à posi- tions réglables, fixée au carter dans le prolongement de la lumière 8. La canette est alors repoussée progressive- ment par cette butée contre   l'action   du ressort 39 jusqu' au moment où le galet 18 n'étant plus appliqué suffisam- ment fortement sur son chemin de roulement 46, n'est plus entraîné en rotation. L'usager peut alors arrêter le moteur et retirer la canette bobinée. 



   Du fait que le guide-fil ou tendeur de fil 12- 15 est situé à une grande distance de la canette, dis- tance approximativement égale à la longueur de la machine à coudre, le bobinage de la canette est approximativement cylindrique ou du moins peu bombé, de sorte qu'il est inutile de prévoir un dispositif gui.de-fil actionné dans un mouvement de va-et-vient le long de la canette, tel que ceux dont sont généralement munis les dispositifs de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
En outre, grâce au fait que le dispositif de bobinage est disposé dans la partie supérieure de la co- lonne d'une part, et d'autre part que la paroi supérieure de celle-ci est en forme de demi-cylindre situé dans le prolongement' de la paroi supérieure du bras, il est possi- ble de ne prévoir, entre la bobine de réserve de fil placée sur son support 3 et la canette,

   qu'un seul guide- fil disposé à l'extrémité avant du bras. Ainsi le chemin parcouru par le fil pendant le bobinage est très simple et se présente sous la forme d'un V, ce qui permet une mise en place extrêmement rapide et aisée. De plus le fil longeant des parois de formes simples et unies ne présentant aucune   saillie   ne risque pas de rester croché pendant le bobinage. 



   Enfin ce dispositif de bobinage combiné avec un dispositif d'accouplement à friction reliant le moteur à l'arbre de commande de la machine constitué une solution élégante aussi bien du point de vue constructif, par la ré- duction du nombre des pièces nécessaires, que du point de vue de la commodité d'emploi et de manoeuvre pour l'usager puisque à l'aide d'un organe de commande unique il peut provoquer simultanément la mise en position de bobinage du support de la canette et le dégagement des deux parties de l'accouplement à friction.

   Enfin, cette solution est également très avantageuse au point de vue mécanique, étant donné qu'il est toujours possible de choisir un coeffi- cient de frottement entre les surfaces en présence de l'accouplement à friction et une force du ressort appli- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 quant ces deux surfaces l'une sur l'autre tels, que les deux parties de cet accouplement à friction glissent l'une par rapport à l'autre lorsque le couple à transmettre dé- passe une valeur déterminée à l'avance. Le couple que peut transmettre cet accouplement à friction est donc entière- ment indépendant de la manoeuvre effectuée par l'usager ce qui présente un très grand avantage par rapport aux machines de types connus dans lesquelles le couple, que cet accouplement est capable de transmettre, est dépendant du serrage plus ou moins fort de son organe de commande. 



   Un accouplement tel que décrit constitue en fait un dispositif de sécurité contre le bris ou la détério- ration de certains organes de la machine lorsque, par suite d'une fausse manoeuvre par exemple, un organe est bloqué. 



  De plus, du fait que la liaison mécanique entre l'arbre de commande de la machine et le moteur est automatiquement interrompue lors de la mise du dispositif de bobinage en position de service, l'usager ne peut en aucun cas oublier d'interrompre la liaison mécanique entre le moteur et l'arbre de commande, de sorte que tout risque d'ennuis causés par un actionnement à vide de l'aiguille et de la navette pendant le bobinage de la canette est automatique- ment éliminé. 



   Une forme d'exécution du dispositif de bobinage combiné avec l'accouplement à friction reliant le moteur à l'arbre de commande de la machine a été décrite ici à titre d'exemple et en référence au dessin schématique annexé, mais il est évident que tous les organes et dis- positifs décrits peuvent sans autre être remplacés par 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 leurs équivalents. Toutefois il est très avantageux pour les raisons indiquées plus haut de prévoir ce dispositif dans la partie supérieure de la colonne car l'accès à celui-ci pour les révisons est très aisé.

   En effet il suffit de retirer la vis   27   et de dégager le volant avec son flasque de l'arbre 26, comme représenté à la fig. 2, pour dégager entièrement une ouverture circulaire 50 concentrique à l'arbre principal 26, pratiquée dans le prolongement du bras et donnant un large accès au mé-   canisme.   



   <Desc / Clms Page number 1>
 Presently in support of an application, sewing machines are equipped with a device for winding the bobbin. Some of these devices have a device for automatically stopping the winding when the bobbin is full.



  In general, these devices are arranged on the front face of the column of the sewing machine, the column forming part of a casing protecting the actuation mechanisms of the components of the machine.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Winding devices generally include an oscillating support carrying a drive shaft of the bobbin provided at one of its ends with a roller intended to come into contact with a part of the flywheel or of its drive pulley.



   In addition, all known machines include a friction coupling connecting the flywheel and its drive pulley to the control shaft of the mechanisms of the machine. Generally the control member 1 'engagement and disengagement of the two parts of this coupling is constituted by a soft disc coaxial with the flywheel,
Thus, when the user wishes to wind a reel, he must perform two maneuvers:
1) oscillate the support to bring the roller in contact with its raceway,
2) release the two parts of the coupling by operating the knurled disc.



  In order to remove the bobbin and put the machine back into working order, the control maneuver of the coupling must always be carried out and often also the other.



  However, it often happens that the user forgets to perform the second operation so that the mechanisms of the machine are driven during the winding of the bobbin.



    However, the needle working empty the thread may entangle in the bobbin.



   The modern tendency in construction is to reduce the number of maneuvers in order to avoid false maneuvers and to enclose all the components in the casing, because these mechanical devices fixed to the outside are unsightly on the one hand and on the other hand are very ex-

 <Desc / Clms Page number 3>

 posed to bumps, shocks and other agents that risk damaging them.



   The present invention relates to a sewing machine having a housing protecting its actuating mechanism and at the top of the column supporting the needle holder arm ... a friction coupling connecting the flywheel and the drive pulley to the shaft control.



   This machine tends to remedy the drawbacks cited by the fact that the lever for controlling the clutch and the disengagement of the coupling constitutes at the same time the winding support for a can.



   The control lever can be oscillating and carry a rotating sleeve integral with a roller intended to come into contact with a part of the pulley, in the clutch disengaged position, said sleeve being intended to carry the bobbin to be wound.



   Said control lever can be carried by an oscillating element housed in the upper part of the casing of the machine and oscillating in a radial plane of the control shaft of the machine carrying the flywheel.



   The oscillating element is preferably constituted by a fork pivoted by its two ends on journals carried by fixed parts on either side of the control shaft and located in the extension of one another. , their axes intersecting at right angles the axis of the control shaft.



   The actuating pulley mounted on the control shaft can be formed by the handwheel of the machine and by a flange which is made integral with it, this flange

 <Desc / Clms Page number 4>

 having a raceway for the roller, the flange and the flywheel rotating freely on the control shaft.



   One of the arms of the fork can be bent at its end, this bend being articulated on the journal, the end of the bent part moving opposite a control member of the coupling in order to cause disengagement. , when the control lever is brought into its disengaged position.



   One of the parts of the coupling is preferably constituted by a bearing face arranged on the flange, to which is applied, by the spring of the coupling, a washer coaxial with the control shaft. and axially displaceable relative to the latter.



   It is advantageous for said washer to slide on a sleeve of the control shaft, this sleeve having at this location two diametrically opposed flat surfaces, which make the washer angularly integral with the shaft.



   Preferably, during the angular displacement of the fork, the arm passes from one side to the other of a radial plane of the control shaft containing the pivot axis of the fork, so that the spring of the coupling tends to hold the fork in its winding position.



   The control lever may project from the machine housing through a slot provided at the top of the machine above the column, near the spool support, a thread guide being provided on the front end of the carrying arm -needle to give the thread passing from the spool to the bobbin a sufficient development to obtain an in-

 <Desc / Clms Page number 5>

 correct bearing.



   The path of the thread between the thread reserve spool and the bobbin may have the general shape of a V along the rear and upper walls of the arm.



   The housing can carry at the end of the slot corresponding to the disengaging position of the arm a stop, with an adjustable position, intended to come into contact with the thread wound on the bobbin and to automatically cause the release of the roller from the pulley when the bobbin is full.



   The upper wall of the casing of the machine is preferably in the form of a half-cylinder coaxial with the control shaft, the slot through which the control member emerges being made along a generatrix of this cylinder.



   The appended drawing shows schematically and by way of example an embodiment of the sewing machine which is the subject of the invention.



   Fig. 1 is an axial sectional view of the device for actuating the bobbin in the rest position.



   Fig. 2 is a front view thereof in the service position; with the machine handwheel removed.



   Fig. 3 is a side view.



   Fig. 4 is a detail view.



   Fig. 5 is a partial view of the sewing machine provided with the device.



   According to the appended drawing, the sewing machine comprises, like other known machines, a casing having two main parts constituted by a column 1 and an arm 2 (FIG. 5). This housing presents, dis-

 <Desc / Clms Page number 6>

 placed on the rear face of the sewing machine, a support 3 provided with two axes 6 and 7 intended to receive spools 4 and 5 of thread reserve.



   The casing has a rectilinear slot 8 formed in its upper wall in the form of a half-cylinder. A control member, consisting of a rod 9 carrying a cap 21, emerges through this opening 8 made along a generatrix of the half-cylinder formed by the upper wall of column 1, which is located in the extension of the upper wall. arm 2.



  The latter has, fixed to its front part, a thread guide (fig. 4) or thread tensioner consisting of a pin 14 rigidly fixed to the wall of the casing and having a head 12, against which is applied a freely rotating bush 15. on the pin 14. This bush is subjected to the action of a spring 16 engaged on the pin 14 and housed in a recess arranged in the wall of the casing.



   The rod 9 is rigidly fixed in the middle part of an oscillating fork 17. This rod carries a roller 18 rotating freely on it and integral with a hollow shaft 19. The axial position of the roller on the rod 9 is defined by a surface support 20 on the one hand and by the cap 21 on the other hand, screwed onto the end of the rod 9. The two ends of the fork 17 are pivoted on journals 22 rigidly fixed in the walls of a part 29 integral with the housing. These two journals are located in the extension of one another and symmetrically with respect to a main shaft 26 carrying a flywheel 23 mounted on its end. This tree 26 constitutes the tree of

 <Desc / Clms Page number 7>

 control of the mechanisms of the sewing machine.

   The flywheel is made integral, by screws 25, with a flange 24 engaged on the end of a sleeve 32 mounted on the control shaft 26 and integral with the latter. This flange rotates freely on this sleeve and is held in axial position by a stop screw 27 screwed into the end of the shaft 26. The sleeve integral with the latter rotates in a ball bearing 28 housed in the part. or support 29 rigidly fixed in a part 30 of the housing. The shaft 26 also carries a sleeve 31 which slides freely on the sleeve 32, which has a shoulder 33, against which bears a spring 39, the other end of which acts on a part 34 integral with the sleeve. The latter has at its end opposite to the part 34 a collar 35.

   With regard to the part 34 of the sleeve 31 is disposed a washer 36 sliding freely on the sleeve 32, but angularly integral with it by two flat parts 37 arranged diametrically. This washer constitutes the friction coupling member arranged between the shaft 26 and the flywheel 23, and is normally held tight by the spring 39 between the part 34-¯ of the sleeve 31 and the bearing surface 40. flange 24.



   The fork 17 carries at the end of one of its branches an arm 42, the end of which is intended to come into contact with the collar 35 of the socket 31.



   The operation of the device described is as follows:
The flywheel and the flange together forming a grooved pulley (fig. 1), are rotated by

 <Desc / Clms Page number 8>

 a belt 45 actuated by the motor of the sewing machine (not shown).



   When the fork 17 is located in the position shown in FIG. 1, the control shaft 26 is driven in rotation by said grooved pulley and by means of a friction coupling constituted by the washer 36 held by the action of the spring 39, in contact with the face of support 40 of the flange 24.



  Thus, for this fork position, the sewing machine control shaft is rotated by the motor and actuates the various machine mechanisms (needle, thread puller, shuttle, etc.).



   When the user wishes to wind a bobbin it suffices for him to oscillate the fork 17 by pushing the cap 21 into the position shown in FIG. 3 for which the roller 18 is in contact with a raceway 46 arranged on the flange 24. During this oscillation, the arm 42 has come into contact with the flange 35 of the sleeve 31 and has pushed the latter against the action of the coil spring 39. Thus this bush has been moved along the shaft 26 by compressing the spring 39 interrupting the mechanical connection between the grooved pulley and the control shaft 26 by disengaging the two parts of the coupling friction.

   In addition, the arm 42 has passed from the position shown in broken lines in FIG. 3, in the position shown in solid lines.



  Looking at this fig. 3 we see that these two positions of the arm 42 are located on either side of a plane

 <Desc / Clms Page number 9>

 a containing the axes of the journals 22 and passing through the control shaft 26; the winding position (shown in solid lines in FIG. 3) being, however, closer to this plane than the rest position. Thus during its oscillation, the fork has passed through an equilibrium position located in plane a. It follows that the spring 39 tends to push and maintain this fork in its extreme winding position, and that this spring therefore tends to keep the roller 18 in contact with the raceway 46 during the winding of the bobbin. The latter is driven in rotation by a finger 48 of the hollow shaft 19 engaged in its groove (not shown).



   When the winding on the bobbin reaches the desired diameter, it comes into contact with a stop 49 with adjustable positions, fixed to the casing in the extension of the slot 8. The bobbin is then gradually pushed back by this stop. against the action of the spring 39 until the moment when the roller 18, no longer being applied sufficiently strongly on its raceway 46, is no longer driven in rotation. The user can then stop the engine and remove the spooled bobbin.



   Because the thread guide or thread tensioner 12-15 is located a great distance from the bobbin, a distance approximately equal to the length of the sewing machine, the bobbin winding is approximately cylindrical or at least slightly convex, so that it is unnecessary to provide a thread guide device actuated in a reciprocating motion along the bobbin, such as those with which are generally provided the devices.

 <Desc / Clms Page number 10>

 
In addition, thanks to the fact that the winding device is arranged in the upper part of the column on the one hand, and on the other hand that the upper wall of the latter is in the form of a half-cylinder located in the column. extension of the upper wall of the arm, it is possible not to provide, between the reserve spool of thread placed on its support 3 and the bobbin,

   only one thread guide arranged at the front end of the arm. Thus the path traveled by the wire during winding is very simple and is in the form of a V, which allows an extremely fast and easy installation. In addition, the wire running along the walls of simple and plain shapes showing no protrusion does not run the risk of remaining caught during winding.



   Finally, this winding device combined with a friction coupling device connecting the motor to the machine's control shaft constitutes an elegant solution both from a construction point of view, by reducing the number of parts required, as well as from the point of view of ease of use and maneuvering for the user since using a single control member it can simultaneously bring about the winding position of the bobbin support and the release of the two parts friction clutch.

   Finally, this solution is also very advantageous from a mechanical point of view, since it is always possible to choose a coefficient of friction between the surfaces in the presence of the friction coupling and a spring force applied.

 <Desc / Clms Page number 11>

 as for these two surfaces one on the other such that the two parts of this friction coupling slide relative to each other when the torque to be transmitted exceeds a predetermined value. The torque that this friction coupling can transmit is therefore entirely independent of the operation performed by the user, which presents a very great advantage over machines of known types in which the torque that this coupling is capable of transmitting, is dependent on the more or less strong tightening of its control member.



   A coupling as described in fact constitutes a safety device against the breakage or deterioration of certain parts of the machine when, as a result of a false maneuver, for example, a part is blocked.



  In addition, due to the fact that the mechanical link between the machine's control shaft and the motor is automatically interrupted when the winding device is placed in the service position, the user must in no case forget to interrupt the mechanical connection between the motor and the control shaft, so that any risk of trouble caused by an empty actuation of the needle and the shuttle during winding of the bobbin is automatically eliminated.



   An embodiment of the winding device combined with the friction coupling connecting the motor to the control shaft of the machine has been described here by way of example and with reference to the attached schematic drawing, but it is obvious that all the parts and devices described can be replaced without further by

 <Desc / Clms Page number 12>

 their equivalents. However, it is very advantageous for the reasons indicated above to provide this device in the upper part of the column because access to it for revisions is very easy.

   In fact, it suffices to remove the screw 27 and release the flywheel with its flange from the shaft 26, as shown in FIG. 2, to fully release a circular opening 50 concentric with the main shaft 26, formed in the extension of the arm and giving wide access to the mechanism.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Machine à coudre comportant dans le carter pro- tégeant son mécanisme d'actionnement et au sommet de la colonne supportant le bras porte-aiguille, un accouplement à friction reliant le volant et la poulie d'entraînement à l'arbre de commande, caractérisée en ce que le levier de commande de l'embrayage et du débrayage de l'accouplement, constitue en même temps le support de bobinage pour une canette. CLAIMS 1. Sewing machine comprising in the casing protecting its actuating mechanism and at the top of the column supporting the needle holder arm, a friction coupling connecting the flywheel and the drive pulley to the control shaft , characterized in that the lever for controlling the clutch and the clutch release, at the same time constitutes the winding support for a bobbin. 2. Machine selon la revendication 1, caractérisée par le fait que le levier de commande est oscillant et porte une douille rotative solidaire d'un galet destiné à venir en contact avec une partie de la poulie, en position de débrayage de l'accouplement, ladite douille étant des- tinée à porter la canette à bobiner. 2. Machine according to claim 1, characterized in that the control lever is oscillating and carries a rotating sleeve integral with a roller intended to come into contact with a part of the pulley, in the clutch disengaged position, said bush being intended to carry the bobbin to be wound. 3. Machine selon les revendications 1 et 2, caracté- risée par le fait que ledit levier de commande est porté par un élément oscillant logé dans la partie supérieure du caxter de la machine et oscillant dans un plan radial de l'arbre de commande de la machine portant le volant. 3. Machine according to claims 1 and 2, characterized in that said control lever is carried by an oscillating element housed in the upper part of the caxter of the machine and oscillating in a radial plane of the control shaft. the machine carrying the flywheel. 4. Machine selon les revendications 1 à 3, caracté- risée par le fait que l'élément osdi.llant est constitué par une fourche pivotée par ses deux extrémités sur des tou- rillons portés par des parties fixes de part et d'autre de l'arbre de commande et situés dans le prolongement l'un de l'autre, leurs axes coupant à angle droit l'axe de l'arbre de commande. <Desc/Clms Page number 14> 4. Machine according to claims 1 to 3, characterized in that the osdi.llant element is constituted by a fork pivoted at its two ends on journals carried by fixed parts on either side of the fork. the control shaft and located in the extension of one another, their axes intersecting at right angles the axis of the control shaft. <Desc / Clms Page number 14> 5. Machine selon les revendications 1 à 4, caracté- risée en ce que la poulie d'actionnement montée sur l'arbre de commande est constituée par le volant de la machine et par un flasque qui en est rendu solidaire, ce flasque pré- sentant un chemin de roulement pour le galet, le flasque et le volant tournant librement sur l'arbre de commande. 5. Machine according to claims 1 to 4, charac- terized in that the actuating pulley mounted on the control shaft is constituted by the handwheel of the machine and by a flange which is made integral with it, this pre-flange. feeling a raceway for the roller, flange and flywheel rotating freely on the drive shaft. 6. Machine selon les revendications 1 à 5, caracté- risée par le fait que l'un des bras de la fourche est coudé à son extrémité, ce coude étant articulé sur le tou- rillon, l'extrémité de la partie coudée se déplaçant en regard d'un organe de commande de l'accouplement en vue de provoquer le débrayage, lorsque le levier de commande est amené dans sa position de débrayage. 6. Machine according to claims 1 to 5, characterized in that one of the arms of the fork is bent at its end, this bend being articulated on the journal, the end of the bent part moving. facing a coupling control member with a view to causing disengagement, when the control lever is brought into its disengaged position. 7. Machine selon les revendications 1 à 6, caracté- risée par le fait que l'une des parties de l'accouplement est constituée par une face d'appui aménagée sur le flasque, sur laquelle est appliquée, par le ressort de l'accouplement, une rondelle coaxiale à l'arbre de commande et déplaçable axialement par rapport à ce dernier. 7. Machine according to claims 1 to 6, characterized in that one of the parts of the coupling is constituted by a bearing face arranged on the flange, on which is applied by the spring of the. coupling, a washer coaxial with the control shaft and movable axially with respect to the latter. 8. Machine selon les revendications 1 à 7, caracté- risée par le fait que ladite rondelle coulisse sur un manchon de l'arbre de commande, ce manchon présentant à cet endroit deux surfaces planes diamétralement opposées, qui rendent la rondelle angulairement solidaire de l'arbre. 8. Machine according to claims 1 to 7, characterized in that said washer slides on a sleeve of the control shaft, this sleeve having at this location two diametrically opposed flat surfaces which make the washer angularly integral with the 'tree. 9. Machine selon les revendications 1 à 8, caracté- risée par le fait qu'au cours du déplacement angulaire de la fourche, le bras passe d'un côté et de l'autre d'un @ <Desc/Clms Page number 15> plan radial de l'arbre de commande contenant l'axe de pivo- tement de la fourche, de sorte que le ressort de l' accouple- ment tend à maintenir la fourche dans sa position de bobinage . 9. Machine according to claims 1 to 8, characterized in that during the angular displacement of the fork, the arm passes from one side to the other of a @ <Desc / Clms Page number 15> radial plane of the drive shaft containing the pivot axis of the fork, so that the spring of the coupling tends to hold the fork in its winding position. 10. Machine selon les revendications 1 et 2, caracté- risée en ce que le levier de commande, fait saillie du carter de la machine à travers une fente prévue au sommet de la machine au-dessus de la colonne, à proximité du sup- port des bobines, un guide-fil étant prévu sur l'extrémité avant du bras porte-aiguille pour donner au fil passant de la bobine à la canette un développement suffisant pour obte- nir un enroulement correct. 10. Machine according to claims 1 and 2, characterized in that the control lever projects from the casing of the machine through a slot provided at the top of the machine above the column, near the support. port for the spools, a thread guide being provided on the front end of the needle holder arm to give the thread passing from the spool to the bobbin sufficient development to obtain proper winding. 11. Machine selon les revendications 1, 2 et 10, ca- ractérisée par le fait que le parcours du fil entre la bo- bine de réserve de fil et la canette présente la forme gé- nérale d'un V longeant les parois arrière et supérieure du bras. 11. Machine according to claims 1, 2 and 10, charac- terized by the fact that the path of the thread between the thread reserve spool and the bobbin has the general shape of a V along the rear walls and upper arm. 12. Machine selon les revendications 1 et 2, caracté- risée en ce que le carter porte, à l'extrémité de la fente correspondant à la position de débrayage du bras, une butée, à position réglable, destinée à venir en contact avec le fil enroulé sur la canette et à provoquer automatiquement le dégagement du galet d'avec la poulie lorsque la canette est pleine. 12. Machine according to claims 1 and 2, charac- terized in that the housing carries, at the end of the slot corresponding to the disengaged position of the arm, a stop, with an adjustable position, intended to come into contact with the arm. thread wound on the bobbin and automatically disengage the roller from the pulley when the bobbin is full. 13. Machine selon les revendications 1, 2 et 10, ca- ractérisée par le fait que la paroi supérieure du carter de la machine est en forme de demi-cylindre coaxial à l'arbre de commande, la lumière par laquelle émerge @ <Desc/Clms Page number 16> l'organe de commande étant pratiquée suivant une généra- trice de ce cylindre. 13. Machine according to claims 1, 2 and 10, charac- terized by the fact that the upper wall of the machine housing is in the form of a half-cylinder coaxial with the control shaft, the light through which emerges @ <Desc / Clms Page number 16> the control member being made along a generator of this cylinder.
BE492538D BE492538A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE492538A true BE492538A (en)

Family

ID=136757

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE492538D BE492538A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE492538A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH625735A5 (en)
BE492538A (en)
EP0338033B1 (en) Device for cutting a textile yarn
EP0067121B1 (en) Twin winder with automatic transfer
CH647968A5 (en) Rotary rest
FR2789340A1 (en) MARKING MACHINE
EP0091389B1 (en) Bobbin removing device for a winding or twisting machine
FR1460087A (en) Winemaker type winch
FR2705079A1 (en) Operating device for cycle derailleur and brake
EP0267157A2 (en) Double reel winding apparatus with a rotary head
BE503860A (en)
CH376865A (en) Automatic screwdriver
FR2511989A1 (en) DEVICE FOR LAUNCHING A WINDING OF TEXTILE YARN ON THE CONTROLLED CONDUCT
CH621314A5 (en)
EP0166668A1 (en) Fishing reel with a declutching device for the spool
CH252573A (en) Self-winding timepiece.
BE482609A (en)
BE391067A (en)
FR2661924A1 (en) Device for winding a thread onto the drum of an appliance serving for feeding thread to the needles of a knitting machine
FR2557770A1 (en) Reel for angling
BE526200A (en)
CH378131A (en) Machine tool, especially tapping machine
CH323498A (en) Device for controlling the position of a bicycle generator
CH260271A (en) Cones winding machine.
CH239962A (en) An office machine, in particular a typewriter, fitted with a device for controlling the movements of the cylinder and the carriage.