BE491758A - - Google Patents

Info

Publication number
BE491758A
BE491758A BE491758DA BE491758A BE 491758 A BE491758 A BE 491758A BE 491758D A BE491758D A BE 491758DA BE 491758 A BE491758 A BE 491758A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
return
conveyor
roller
terized
charac
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE491758A publication Critical patent/BE491758A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21FSAFETY DEVICES, TRANSPORT, FILLING-UP, RESCUE, VENTILATION, OR DRAINING IN OR OF MINES OR TUNNELS
    • E21F13/00Transport specially adapted to underground conditions
    • E21F13/08Shifting conveyors or other transport devices from one location at the working face to another
    • E21F13/086Armoured conveyors shifting devices

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Branching, Merging, And Special Transfer Between Conveyors (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif pour le déplacement de transporteurs à racloirs." 
Ces temps derniers, l'abattage des couches et autres gisements de charbon et minerais similaires s'effectue au moyen de dispositifs d'extraction par raclage ( nommés également ha- veuses )   aui   s'appuvent vers l'arrière contre un transporteur qui se meut en direction longitudinale de l'étayage des mines. 



   Dans le procédé d'abattage par raclage, le déplacement du transporteur en direction de la section de l'abattage, se fait ( au besoin, simultanément avec le dispositif d'extraction lui- même ) par des dispositifs transporteurs de rappel spéciaux qui sont actionnés par des moyens de traction, se déplaçant en direc- tion longitudinale de l'étayage et, de préférence, reliés au dis- positif d'extraction. 



   La caractéristique distinctive du procédé d'extraction   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 par raclage consiste en ce qu'une couche de matière de faible épaisseur ( par exemple, 20à 30 cm. ) est détachée de la section   de l'abattage à chaque opération ; la suite de quoi il devient   nécessaire de déplacer le transporteur de cette même valeur. 



  J-usqu'à présent un pareil procédé n'était possible que de la manière suivante: à ou après chaque avancement du transporteur, les culées, reliées au transporteur ou à son dispositif de rap- pel, devaient être avancées de la même valeur. 



   L'invention concerne également un dispositif pour le déplacement de transporteurs ( solidaire d'une machine d'extrac- tion ) avec utilisation d'un dispositif de rappel, actionné par traction, et se distinguant par la combinaison des caractéris- tiques suivantes: a. - Des rails d'appui sont équidistancés sur la lon- gueur du transporteur et mesurent deux ou plusieurs fois la longueur de la valeur de l'avancement; les dits rails sont mo- biles dans des guidages fixes, avec interposition de dispositifs d'arrêt. b. - Les rails d'appui ou les liteaux de guidage, re- liant et articulant ceux-ci, sont munis d'une prolongation qui s'engage par une prise, en forme de crochet, dans le dispositif de rappel et qui sert au remorquage des rails d'appui. 



     4 Par la   combinaison, suivant l'invention, le remorqua- ge des rails d'appui est rendu possible, de façon très simple, au moyen du chariot de rappel même, tandis que le déplacement des guidages, équipés des dispositifs d'arrêt, est effectué seulement après deux ou plusieurs opérations de raclage. 



   La construction de l'invention peut être réalisée de différentes manières. La prolongation du rail d'appui est réa- lisée, de préférence, par des rouleaux aui peuvent être dispo- sés, au besoin, sur la paroi latérale du transporteur, sous for- me de pièces de poussée. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'idée de l'invention est utilisable aussi bien, lors de l'emploi de dispositifs de rappel agissant par une face, que pour des dispositifs de rappel agissant par les deux faces et lorsque ceux-ci sont réglables en largeur, de façon à pouvoir être utilisés pour différentes profondeurs de raclage. 



   Une forme d'exécution, donnée à titre d'exemple non limitatif, est représentée aux dessins ci-annexés, dans lesquels: 
Le fig.l représente un schéma de l'ensemble d'une ine stallation. 



   La fig.2 est une coupe transversale de la fig.l. 



   Les figs. 3 et 4 représentent, à plus grande échelle, le dispositif en coupe transversale et en deux positions dif- férentes. 



   La fig.5 est une vue en plan. 



   Les figs. 6 et 7 représentent deux formes d'exécution des prolongations   en   forme de rouleaux. 



   Sur le dessin, 1 représente un dispositif d'extraction, ou haveuse, qui est actionné par le câble de traction 2 au moyen d'un treuil, non représenté, en direction de l'étayage et qui déverse le charbon raclé sur le transporteur 4. La haveuse 1 est accouplée à un dispositif de rappel 6 au moyen du câble 5, le dit dispositif est réalisé sous forme d'un double coin, c'est- à-dire, agissant dans les deux sens, qui avance le transporteur de la profondeur de raclage correspondant au déplacement de la haveuse. 



   Les rails d'appui 7 sont   équidistancés   sur la longueur de l'étayage et munis des butées 8, dont les écartements corres- pondent avantageusement à la plus petite profondeur de raclage pouvant être atteinte ( par exemple, 10 cm.). Ces butées 8 for- ment une partie du dispositif d'arrêt, dont l'autre partie con- siste dans le cliquet d'arrêt 10, disposé dans le corps 9 fixe et qui est muni du ressort 10a. Le corps de guidage est   immobi-   lisé par l'étançon 12. Le rail d'appui est muni, à son extrémi- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 té antérieure et sur sa face inférieure, d'un patin 26, et sur sa face supérieure, d'un rouleau 27 avec rebord 28, qui est en- touré p .r le rail de guidage 29 formant crochet. Celui-ci est, à son tour, relié par le liteau transversal 30 au chariot de rappel 6.

   Le rail de guidage 29 forme, dans un certain sens, une "gouttière de guidage" avec la paroi latérale 4a du trans- porteur. 



   Dans la position de départ, suivant la fig.3, la plaque frontale   7a   du rail d'appui se pose contre la paroi latérale 4a du transporteur 4. aussitôt que le dispositif de rappel cunéifor- me passe entre la paroi latérale de transporteur et la plaque frontale 7a du rail, le transporteur est déplacé en direction de la section de l'abattage, suivant la fig.4. aussitôt que la partie antérieure du dispositif de rappel dépasse le rail d'appui intéressé, le rail de guidage 29 entre en action,   c'est-à-dire.   qu'il remorque le rail d'appui 7, en s'engageant avec le rouleau 27, de la valeur de l'avancement; le cliquet d'arrêt 10 se posant alors derrière la butée 8 correspondante. 



   Le rouleau 27, suivant la fig.6, forme une pièce de poussée, contre   laque! le   s'appuie le chariot de guidage ou la paroi latérale du transporteur, diminuant ainsi le frottement. 



  Le rouleau   assume   iei le rôle de la paroi frontale 7a, suivant la forme d'exécution des   figs. 3   et 4. 



   La fig.7 se distingue de la fig. 6 en ce que le rouleau est de forme conique, s'amincissant vers le bas. Par une   incli   liaison appropriée de la face de guidage du rail 29, on évite le décrochage du dispositif de rappel,   c'est-à-dire   qu'on atteint l'effet correspondant à celui du rebord 28 dans la forme d'exé- cution des fies. 3 à 5. 



   Le repère 31 représente un câble, reliant les rails d'appui qui se succèdent et qui peut être exécuté en câble con- tinu. Il est évident qu'on peut également utiliser des éléments déparés de câbles. De même, ainsi que mentionné plus haut, les rails d'appui peuvent être reliés et articulés entre eux par 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 des liteaux de guidage rigides. Dans ce genre d'exécution, les butées ou rouleaux peuvent être disposés directement sur les li- teaux de guidage. 



   Le chariot de rappel à double coin peut être sous-divi- sé au moyen d'une ou plusieurs articulations à axe horizontal, de façon à pouvoir s'adapter aux inégalités du sol. Le disposi- tif de rappel sera réalisé avantageusement de manière à pouvoir être réglable en largeur et être adapté, ainsi, à différentes profondeurs de raclage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for moving scraper conveyors."
In recent times, the mining of layers and other deposits of coal and similar ores has been carried out by means of scraping devices (also called choppers) which lean backwards against a moving conveyor. in the longitudinal direction of the mine shoring.



   In the pigging process, the movement of the conveyor towards the section of the felling is done (if necessary simultaneously with the extraction device itself) by special return conveyor devices which are actuated. by traction means, moving in the longitudinal direction of the prop and, preferably, connected to the extraction device.



   The distinctive feature of the extraction process @

 <Desc / Clms Page number 2>

 by scraping consists in that a layer of material of small thickness (for example, 20 to 30 cm.) is detached from the slaughter section at each operation; after which it becomes necessary to move the transporter by this same value.



  Until now such a process was only possible in the following manner: at or after each advancement of the conveyor, the abutments, connected to the conveyor or to its return device, had to be advanced by the same amount.



   The invention also relates to a device for moving conveyors (integral with an extraction machine) with the use of a return device, actuated by traction, and distinguished by the combination of the following features: a . - Support rails are equidistant over the length of the conveyor and measure two or more times the length of the value of the advance; said rails are movable in fixed guides, with the interposition of stop devices. b. - The support rails or the guide battens, connecting and articulating these, are provided with an extension which engages by a catch, in the form of a hook, in the return device and which is used for towing support rails.



     4 By the combination, according to the invention, the towing of the support rails is made possible, very simply, by means of the return carriage itself, while the movement of the guides, equipped with stop devices, is carried out only after two or more scraping operations.



   The construction of the invention can be carried out in different ways. The extension of the support rail is preferably effected by rollers which can be arranged, if necessary, on the side wall of the conveyor, in the form of push pieces.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The idea of the invention can be used both, when using return devices acting from one side, as for return devices acting from both sides and when the latter are adjustable in width, so as to can be used for different scraping depths.



   One embodiment, given by way of non-limiting example, is shown in the accompanying drawings, in which:
The fig.l represents a diagram of the whole of an ine stallation.



   Fig.2 is a cross section of fig.l.



   Figs. 3 and 4 show, on a larger scale, the device in cross section and in two different positions.



   Fig. 5 is a plan view.



   Figs. 6 and 7 show two embodiments of the extensions in the form of rollers.



   In the drawing, 1 represents an extraction device, or chopper, which is actuated by the traction cable 2 by means of a winch, not shown, in the direction of the shoring and which pours the scraped coal onto the conveyor 4 The cutter 1 is coupled to a return device 6 by means of the cable 5, said device is made in the form of a double wedge, that is to say, acting in both directions, which advances the conveyor of the scraping depth corresponding to the movement of the cutter.



   The support rails 7 are equidistant over the length of the shoring and provided with stops 8, the spacings of which advantageously correspond to the smallest scraping depth that can be reached (for example, 10 cm.). These stops 8 form a part of the stop device, the other part of which consists in the stop pawl 10, arranged in the fixed body 9 and which is provided with the spring 10a. The guide body is immobilized by the prop 12. The support rail is provided, at its extremity

 <Desc / Clms Page number 4>

 front tee and on its lower face, a shoe 26, and on its upper face, a roller 27 with flange 28, which is surrounded by the guide rail 29 forming a hook. This is, in turn, connected by the transverse batten 30 to the return carriage 6.

   Guide rail 29 forms, in a sense, a "guide gutter" with side wall 4a of the carrier.



   In the starting position, according to fig. 3, the front plate 7a of the support rail rests against the side wall 4a of the conveyor 4. as soon as the wedge return device passes between the conveyor side wall and the front plate 7a of the rail, the conveyor is moved in the direction of the slaughter section, according to fig. 4. as soon as the front part of the return device passes the support rail concerned, the guide rail 29 comes into action, that is to say. that it tows the support rail 7, engaging with the roller 27, the value of the advance; the stop pawl 10 then resting behind the corresponding stop 8.



   The roller 27, according to fig.6, forms a push piece against lacquer! The rests on the guide carriage or the side wall of the conveyor, thus reducing friction.



  The roll assumes iei the role of the front wall 7a, according to the embodiment of Figs. 3 and 4.



   Fig. 7 differs from fig. 6 in that the roller is conical in shape, tapering downwards. By an appropriate inclination of the guide face of the rail 29, the unhooking of the return device is avoided, that is to say the effect corresponding to that of the flange 28 in the form of execution is achieved. cution of fies. 3 to 5.



   Reference 31 represents a cable, connecting the support rails which follow one another and which can be executed as a continuous cable. Obviously, separate cable elements can also be used. Similarly, as mentioned above, the support rails can be connected and articulated to each other by

 <Desc / Clms Page number 5>

 rigid guide battens. In this type of embodiment, the stops or rollers can be placed directly on the guide strips.



   The double wedge return carriage can be subdivided by means of one or more joints with a horizontal axis, so as to be able to adapt to unevenness of the ground. The return device will advantageously be produced in such a way that it can be adjustable in width and thus be adapted to different scraping depths.


    

Claims (1)

R e v e n d i c a t i o n s . R e v e n d i c a t i o n s. 1.- Dispositif pour le déplacement de transporteurs à racloirs ( éventuellement simultanément avec une machine d'ex- traction ) avec utilisation d'un dispositif de rappel, actionné par des moyens de traction, caractérisé par les particularités distinctives suivantes: a. - les rails d'appui sont disposés sur la longuour du transporteur et mesurent deux ou plusieurs fois la longueur de la valeur de l'avancement; les dits rails sont mobiles dans des guidages fixes, avec interposition de dispositifs d'arrêt. b. - les rails d'appui ou les liteaux de guidage re- liant et articulant ceux-ci, sont munis d'une prolongation qui s'engage par une prise, en forme de crochet, dans le dispositif de rappel et oui sert au remorquage des rails d'appui. 1.- Device for moving scraper conveyors (possibly simultaneously with an extraction machine) with use of a return device, actuated by traction means, characterized by the following distinctive features: a. - the support rails are arranged along the length of the conveyor and measure two or more times the length of the value of the advance; said rails are movable in fixed guides, with the interposition of stop devices. b. - the support rails or the guide battens connecting and articulating them, are provided with an extension which engages by a catch, in the form of a hook, in the return device and yes is used for towing support rails. 2. - Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la prolongation est réalisée sous forme de rouleau. 2. - Device according to claim 1, characterized in that the extension is produced in the form of a roll. 3. - Dispositif suivant les revendications 1 et 2, ca- ractérisé en ce que le rouleau est muni d'un rebord supérieur. 3. - Device according to claims 1 and 2, charac- terized in that the roller is provided with an upper rim. 4. - Dispositif suivant les revendications 1 à 3, ca- ractérisé en ce aue le rouleau est réalisé sous forme d'une plè- ee de poussée s'appuyant contre la paroi latérale du transporteur ou le chariot de rappel. <Desc/Clms Page number 6> 4. - Device according to claims 1 to 3, charac- terized in that the roller is produced in the form of a thrust unit bearing against the side wall of the conveyor or the return carriage. <Desc / Clms Page number 6> 5. - Dispositif suivant les revendications 1 à 4, ca- ractérisé en ce que le rouleau est de forme conique s'amincissant vers le bas et coopérant avec des faces inclinées correspondan- tes du chariot de rappel ou, éventuellement, du transporteur. 5. - Device according to claims 1 to 4, charac- terized in that the roller is of conical shape tapering downwards and cooperating with corresponding inclined faces of the return carriage or, optionally, of the conveyor. 6. - Dispositif suivant les revendications 1 et 2, ou suivantes, caractérisé en ce que les rouleaux sont suidés dans une gouttière, formée, d'une part, par la paroi latérale du cha- rio-t de rappel cunéiforme et, d'autre part, pa le rail de gui- dage, fixé au chariot de rappel par le liteau transversal. 6. - Device according to claims 1 and 2, or following, characterized in that the rollers are suidées in a gutter, formed, on the one hand, by the side wall of the wedge-shaped return carriage and, of on the other hand, pa the guide rail, fixed to the return carriage by the transverse batten. 7.- Dispositif suivant la. revendication 1 ou suivantes, caractérisé en ce que l'extrémité antérieure du rail d'appui est munie d'un patin s'appuyant contre le sol. 7.- Device according to. Claim 1 or following ones, characterized in that the front end of the support rail is provided with a shoe resting against the ground.
BE491758D BE491758A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE491758A true BE491758A (en)

Family

ID=136159

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE491758D BE491758A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE491758A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2791000B1 (en) Fairlead for guiding an anchoring chain and intended to be provided to anchoring equipment on the floor of a floating platform
EP0478742A1 (en) Device and process for unrolling flexible tubular conduits essentially vertically.
EP3347527A1 (en) Drilling machine
FR3026085A1 (en) CHAUMARD DESTINATES TO COOPERATE WITH AN ANCHORAGE CHAIN, FOR A FLOATING SYSTEM ANCHORING SYSTEM ON THE GROUND
EP2644536A1 (en) Underground refuse receptacle with movable barrier
FR3025162A1 (en) WASHING TUNNEL FOR MOTORCYCLES
BE491758A (en)
FR2753231A1 (en) DRILLING METHOD AND APPARATUS
EP0282416B1 (en) Cutting machine with a cutter head movebly mounted on an arched guide oblique to its axis
FR2815056A1 (en) System for separating waste from sand using beach cleaning rake comprises ramp made up of side bars mounted on posts whose lowers ends carry plates buried in sand, rake being pulled up ramp, allowing sand to fall through while leaving waste
FR2465660A1 (en) STORAGE AND AUTOMATIC RECOVERY INSTALLATION FOR BEETS, TUBERS AND OTHER BULK PRODUCTS
BE491756A (en)
BE491755A (en)
BE360528A (en)
BE491757A (en)
FR2485084A1 (en) Thick deposit mine-working lemniscate gear shield block - has gear linked guide rod hinged to bottom part of articulated shield
BE449816A (en)
BE491760A (en)
FR2595185A1 (en) Improvements to machines for removing stones from the ground
BE538693A (en)
BE491324A (en)
BE474533A (en)
BE495403A (en)
BE558155A (en)
BE492133A (en)