BE490126A - - Google Patents

Info

Publication number
BE490126A
BE490126A BE490126DA BE490126A BE 490126 A BE490126 A BE 490126A BE 490126D A BE490126D A BE 490126DA BE 490126 A BE490126 A BE 490126A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
extension
chaise
canvas
seat
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE490126A publication Critical patent/BE490126A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C4/00Foldable, collapsible or dismountable chairs
    • A47C4/28Folding chairs with flexible coverings for the seat or back elements
    • A47C4/42Folding chairs with flexible coverings for the seat or back elements having a frame made of metal
    • A47C4/44Folding chairs with flexible coverings for the seat or back elements having a frame made of metal with legs pivotably connected to seat or underframe
    • A47C4/48Folding chairs with flexible coverings for the seat or back elements having a frame made of metal with legs pivotably connected to seat or underframe with cross legs
    • A47C4/50Folding chairs with flexible coverings for the seat or back elements having a frame made of metal with legs pivotably connected to seat or underframe with cross legs of adjustable type
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C4/00Foldable, collapsible or dismountable chairs
    • A47C4/52Trunk chairs, i.e. chairs collapsible to self contained carrying case, e.g. trunk shape

Landscapes

  • Chair Legs, Seat Parts, And Backrests (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Chaise - longue" 
La présente invention a pour objet une chaise-longue, présentant une armature pliable dans un plan, caractérisé en ce que l'armature consiste en plusieurs parties articulées les unes aux autres mais non séparables et en ce qu'une toile s'étend sur toute la longueur de l'armature et est fixée en trois en- droits, soit à l'extrémité supérieure de l'armature du dossier, à l'extrémité avant de l'armature du siège et à l'extrémité libre de sa rallonge, le tout agencé de façon que la toile reste ten- due aussi bien dans la position de la rallonge que dans la position de non-emploi dans laquelle la rallonge se trouve sous le siège. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, deux formes d'exécution de la chaise-longue formant l'objet de l'invention. Les fig. 1 à 15 se rapportent à la première forme d'exécution. 



   Fig. 1 montre la chaise-longue vue du haut sans la toile. 



   Fig. 2 est une vue latérale en élévation de la chaise- longue avec sa rallonge en position d'emploi. 



   Fig. 3 est une vue analogue à celle de fig. 2, mais avec sa rallonge escamotée. 



   Fig. 4 est une vue de front sans la toile. 



   Les figures suivantes représentent des détails, à plus grande échelle. 



   Fig. 5 représente, en coupe, une barre pour la fixation de la toile à l'extrémité supérieure de l'armature. 



   Fig. 6   à 8   représentent l'accoudoir dans ses deux posi- tions. 



   Fig. 9 est une coupe selon la ligne A-A de la fig. 8, mais à une plus grande échelle que cette dernière. 



   Fig. 10 montre, dans une coupe d'après la ligne B-B de la fig. 4, la rallonge escamotée sous le siège. 



   Fig. 11 représente le même détail en coupe, la chaise- longue étant pliée, et 
Fig. 12 est une vue du haut de ce même détail. 



   Les fig. 10, 11 et 12 montrent des parties de l'armature sans la toile. 



   Fig. 13 montre la toile roulée en cas de non-emploi. 



   Fig. 14 et 15 montrent comment la toile est assujettie aux barres de fixation intermédiaire, respectivement d'ex- trémité. 



   Les fig. 16 et suivantes se rapportent à la deuxième for- me d'exécution. 



   Fig. 16 est une vue latérale de la chaise-longue avec 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 rallonge en position d'emploi. 



   Fig. 17 représente, à plus grande échelle, la rallonge et son artioulation en position d'emploi. 



   Fig. 18   représente   ces dernières en position de non- em- ploi. 



   Fig. 19 est une coupe selon la ligne F-F de la fig. 17. 



   La chaise-longue est essentiellement formée par une armature composée de tubes métalliques, et comprenant deux cadres, la rallonge et les deux accoudoirs, et par une toile qui peut être fixée à l'armature et enlevée sans aucun outil, de sorte que la chaise-longue ne comprend que deux parties pou- vant être séparées l'une de l'autre, l'armature et la toile. 



   D'une façon générale,le cadre est le même que celui des chaises-longues pliantes en bois bien connues. La partie 1, qui forme en même temps l'armature du dossier et le sup- port antérieur, et la partie 2, qui est articulée à ladite partie 1 et constitue à l'avant l'armature du siège et à l'arrière, une partie du support postérieur, ont la forme de cadres rectangulaires, la partie 2 étant articulée à l'in- térieur de la partie 1. Comme matériel de construction, le tu- be d'acier étiré sans soudure se prête particulièrement bien. 



  Le cadre 1 prend en outre appui sur le cadre 2 au moyen d'un étrier 4 qui peut être placé, à volonté, dans l'un ou l'autre des crans 3, les deux extrémités des branches étant articulées à la partie 1 environ au point milieu des deux oôtés longi- tudinaux. Ces boulons d'articulation 5 servent simultanément pour fixer des boîtes 6 aux faces extérieures de cette partie du cadre 1, la partie postérieure de ces bottes 6, vue dans la direction de la chaise, étant ouverte. La partie inférieure de chacune de ces boîtes est également pourvue d'un boulon d'articulation, ce boulon portant l'accoudoir rabattable 8. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Ledit accoudoir 8 présente un bras 9 qui est relevé par rapport au plan de l'accoudoir et qui donne à ce dernier l'in-   olinaison   désirée par rapport à la partie 1 lorsqu'il est dans la position d'emploi, ainsi qu'il ressort des fig. 1, 2 et 8. 



  Ce bras vient s'appliquer contre la paroi avant de la boîte 6, lorsqu'on le rabat dans la position d'emploi. 



   L'accoudoir 8 est également composé de tubes et a la for- me d'un anneau étroit en D, de sorte que le bras y accoudé ne peut pas glisser. 



   Le rabattement de l'accoudoir 8 a aussi pour but de per- mettre de s'asseoir ou de quitter la chaise de côté, par le fait que l'on peut écarter l'obstacle latéral que le bras constitue. 



   La rallonge 11 pour les jambes est articulée à des oreil- les 10 fixées à l'extrémité avant du cadre 2. Elle a la forme d'un étrier en U. Les extrémités des deux branches libres de l'étrier sont recourbées et dirigées vers le bas dans la posi- tion escamotée de la rallonge (voir fig. 3,10 et 11), ces deux extrémités étant reliées aux oreilles 10 par les tou- rillons 12. Les oreilles 10 sont décalées vers l'intérieur d'une quantité égale au diamètre du tube métallique qui forme la partie 2, de sorte que la rallonge repose sur les deux cô- tés longitudinaux de la partie 2 lorsqu'elle est rabattue en arrière. 



   Prés de l'extrémité libre de la rallonge 11, se trouve un support 13 en U, qui est articulé en 14 aux deux branches, ledit support prenant appui sur le sol et maintenant la ral- longe 11 dans une position inclinée vers le bas. 



   La toile 15, qui consiste en une bande en une seule piè- ce possède, pour sa fixation à l'armatue, trois barres, la barre supérieure 16 étant destinée à fixer la bande à l'ex- trémité supérieure du cadre 1. La barre 17 sert à fixer la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 bande à l'extrémité libre de la rallonge 11, tandis que la barre 18 est fixée entre lesdites barres 16 et 17, parallé- lement à ces dernières, sur la face inférieure de la toile et sert à fixer celle-ci à l'extrémité avant du cadre 2. la partie 1 étant plus large que la partie intérieure 2 et la rallonge 11, qui a la même largeur que cette dernière, la barre 16 est plus longue que les barres 17 et 18 d'une quantité éga- le au double du diamètre du tube en métal constituant la par- tie 1. 



   Chacune de ces barres consiste en un tube   19, dont   l'une des extrémités porte une douille 20 qui est mobile axialement et poussée vers l'extérieur par un ressort hélicoïdal 21. 



  Cette douille 20 présente deux fentes longitudinales 22 qui sont diamétralement opposées et sont traversées par un rivet 23. Ce rivet est fixé par ses deux extrémités dans le tube 19. 



  Un rivet analogue 24 sert de butée au ressort 21. L'autre extrémité du tube 19 porte un appendice tubulaire 25 qui y est fixé, par exemple par soudure, et dont le diamètre intérieur est égal au diamètre intérieur de la douille 20. Des touril- lons 26, opposés   l'un à   l'autre, sont   prévus à.   l'extrémité supérieure du cadre 1 et sont destinés à pénétrer avec un léger jeu, l'un dans la douille 20 et l'autre dans l'appendice 25. 



  Des tourillons analogues 26 sont prévus à l'extrémité avant supérieure de la partie 2 et à l'extrémité libre de la rallon- ge 11. 



   On fixe les barres 16,17 et 18 aux parties 1 et 2 et à la rallonge 11 en enfilant la douille 20 sur l'un des tou- rillons 26 et en faisant rentrer cette douille dans le tube 19 contre l'action du ressort 21, jusqu'à ce que l'appendice 25 puisse être engagée sur le tourillon opposé. Dès que l'on lâche la barre le ressort 21 oblige l'appendice 25 à s'enfiler 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sur le tourillon. 



   Les fig. 14 et 15 montrent comment la toile 15 est fixée aux barres 16, 17 et 18. Les deux extrémités de la ban- de de toile entourent chacune l'une des barres 16 et 17 et sont maintenues par deux piqûres   27   (fig.   15).   La fixation de la barre intermédiaire 18 est représentée par la fig. 14. 



  D'abord on enfile la barre 18 dans un large tube confectionné avec le même matériel constituant la toile 15 et on tend ce matériel de façon qu'il enserre la barre 18, ce qui donne naissance à deux pattes 28 que l'on relie à la toile 15 par des piqures 29. 



   La fig. 13 montre de quelle manière la toile, détachée de l'armature, peut être repliée lors du non-emploi de la chaise. On commence par enrouler la toile sur la barre 17 de l'extrémité libre de la rallonge. La barre 18 s'adapte sur le rouleau ainsi formé; à partir de ce moment on enroule le reste de la toile autour des deux barres 17 et 18. Pour tenir en- semble ce rouleau, la partie de la toile qui entoure la barre 16 est munie des courroies 30 dont les extrémités libres peu- vent être fixées à la toile 15 au moyen de boutons à pression 31. 



  Afin de pouvoir facilement porter ce paquet, on a encore fixé une poignée 32 à la partie de la toile enveloppant la barre 16. 



   Les éléments de fixation de la toile à la rallonge 11 et à la partie 2 sont agencés de telle façon que la toile soit à peu près aussi tendue dans la position escamotée que dans la position d'emploi de la rallonge 11. Pour atteindre ce but, les distances entre les tourillons 26 et les extrémités des pièces qui portent ces tourillons, c.à.d. de la rallonge 11 et de la partie 2, sont choisies de telle manière que la longueur de la toile 15 entre les points de fixation ou tourillons 26 de la partie 2 et de la rallonge 11 soit constante. cet effet, la distance entre les tourillons 26 et l'extrémité de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la rallonge, est égale à la moitié de la distance entre les tourillons 26 de la partie 2 et l'articulation 12 de la ral- longe 11 à la partie 2. 



   Lorsque la chaise ou son armature consistant des deux parties 1 et 2 et de la rallonge 11 avec le support 13, sont pliées en vue du transport, il est préférable que le support 13 n'oscille   pas. il   cet effet, l'extrémité supérieure du support 13 est pourvue d'organes qui limitent les mouvements de ce support (voir fig. 10). Ces organes consistent en un crochet 33 prévu à l'une des extrémités supérieures de ce support 13, c.à.d. à l'extrémité de l'une des branches dudit support, et en un doigt d'accrochage 34 solidaire de la partie 2. 



   La mise en service de cette chaise-longue se fait comme suit : d'abord on déplie l'armature et on place l'étrier 4 dans les crans 3 correspondants à l'inclinaison désirée du dossier. 



  Ensuite on engage la barre 16 sur les tourillons 26 à l'ex- trémité supérieure de la partie 1 et on déroule la toile 15. 



  Ceci fait, on fixe l'autre extrémité de la toile, en engageant la barre 17 sur les tourillons 26 à l'extrémité libre de la rallonge 11, et enfin on accroche la barre 18 aux tourillons 26 à l'extrémité avant de la partie 2 du cadre. Les accou- doirs peuvent alors être rabattus dans la position montrée aux fig. 1, 2 et 8. 



   Pour rabattre la rallonge 11 de la position visible dans les fig. 1 et 2 à la position sous le siège montrée dans la fig. 3, on retire la barre 18 de ses tourillons 26 et on la   lève. A   cet effet, il est convenable de prévoir une boucle, non représentée, sur la face supérieure du tissu, au-dessus de la barre 18. Ainsi l'extrémité libre de la rallonge 11 est élevée jusqu'à ce que cette rallonge bascule à droite (fig. 2 et 3) et se pose alors sur la partie 2. On engage à nouveau la barre 18 sur les tourillons 26 qui   lui--,,sont   destinés et on obtient ainsi une chaise sans support pour les jambes. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   La chaise-longue selon la deuxième forme d'exécution comporte une armature essentiellement en bois à laquelle les deux extrémités de la toile sont fixées à demeure. 



   Cette chaise-longue présente une armature pliable dans un plan et qui consiste en plusieurs pièces articulées les unes aux autres mais non séparables, et en une bande de toile qui est fixée à l'extrémité supérieure du cadre du dossier et à l'extrémité libre de la rallonge et qui, de plus, fixée de façon amovible à l'extrémité avant du cadre du siège, duquel elle peut être séparée sans aucun outil ;   ici,   aussi la portion de toile qui fait partie de la rallonge reste tendu* dans les deux positions de la rallonge. 



   L'armature comporte un cadre de dossier 35 et un cadre de siège 36, ces deux parties étant jointes par les boulons 37, de façon qu'elles puissent tourner l'une relativement à l'autre. 38 est un accoudoir articulé aux cadres 35 et 36. 



  Les extrémités de la toile 39 sont fixées de préférence par des cloua, à la traverse supérieure 40 du cadre 35 et à la traverse avant 42 de la rallonge 41 (ces traverses ne sont pas dessinées sur la fig. 16). La   toile 39 est   fixée à une traver- se montée de façon amovible sur l'extrémité antérieure du ca- dre du siège. 



   Cette traverse consiste, à cet effet, en un tube mé- tallique 43 dont les extrémités s'engagent sur deux tourillons 44 portés par le cadre 36. Ces tourillons 44 sont solidaires chacun d'une bague 45 fixée au moyen d'un rivet 46 aux extré- mités avant des deux longerons du cadre 36. Ces rivets 46 ser- vent simultanément pour tenir les éclisses d'assemblage 47 qui sont fixés à la rallonge au moyen de vis 48. Les extrémités libres des éclisses d'assemblage, qui s'étendent au delà des branches de la rallonge 41, sont courbés de telle façon que lorsque l'on a rabattu la rallonge 41 sur le cadre 36, ces deux pièces sont à plat l'une sur l'autre. L'une des extrémités 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 du tube 43 présente une douille soudée au tube et destinée à être engagée sur le tourillon '44 de l'un des longerons du cadre 36.

   Une autre douille 49, mobile axialement, est disposée dans l'autre extrémité du tube 43 et est poussée vers l'extérieur par un ressort 50. Une plaque 52, supportée par un épaulement 51 du tube 43 sert de butée au ressort 50. Afin que la douille 49, destinée à être engagée sur l'autre tourillon 44, ne puisse pas sortir du tube 43, ladite douille 49 est munie d'une fente 53 qui est traversée par un boulon 54, cette fente étant suf- fisamment longue pour que, lors du déplacement du tube 43 vers le tourillon 44 contre l'action du ressort, la douille soudée puisse être dégagée du tourillon porté par le longeron opposé 'du cadre 36, ce qui permet de retirer la traverse 43. 



   Etant donné que la distance entre l'axe du tube 43 et l'extrémité libre de la rallonge 41 est la même, dans la posi- tion d'emploi (fig. 16 et 17) et dans la position rabattue (fig. 18); la toile reste constamment tendue entre la traverse que constitue le tube 43 et la traverse de fixation 42. 



   Lorsque l'on veut rabattre la rallonge 41 de la position d'emploi (fig. 16 et   17) à   la position de non-emploi (fig. 18) dana laquelle la partie de la toile comprise entre les traverses 42 et 43 se trouve au-dessous de la partie de la toile cons- tituant le siège, on décroche la traverse 43 de la manière dé- crite, on soulève cette traverse, ce qui fait basculer la ral- longe 41 qui vient s'appuyer sur les longerons du cadre 36, et on accroche de nouveau la traverse aux tourillons 44. Pour pouvoir saisir aisément la traverse 43, il convient d'appliquer à la toile 39, au-dessus de la traverse 43, une boucle en étoffe .



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Chaise - longue"
The present invention relates to a chaise-longue, having a foldable frame in a plane, characterized in that the frame consists of several parts articulated to each other but not separable and in that a canvas extends over the entire the length of the frame and is fixed in three places, either at the upper end of the backrest frame, at the front end of the seat frame and at the free end of its extension, the everything arranged so that the canvas remains stretched both in the position of the extension and in the non-use position in which the extension is under the seat.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The appended drawing represents, by way of example, two embodiments of the chaise-longue forming the object of the invention. Figs. 1 to 15 relate to the first embodiment.



   Fig. 1 shows the chaise-longue viewed from above without the canvas.



   Fig. 2 is a side elevational view of the chaise longue with its extension in the use position.



   Fig. 3 is a view similar to that of FIG. 2, but with its extension retracted.



   Fig. 4 is a front view without the canvas.



   The following figures show details, on a larger scale.



   Fig. 5 shows, in section, a bar for fixing the canvas to the upper end of the frame.



   Fig. 6 to 8 represent the armrest in its two positions.



   Fig. 9 is a section along the line A-A of FIG. 8, but on a larger scale than the latter.



   Fig. 10 shows, in a section taken along line B-B of FIG. 4, the extension retracted under the seat.



   Fig. 11 shows the same detail in section, the chaise longue being folded, and
Fig. 12 is a top view of this same detail.



   Figs. 10, 11 and 12 show parts of the frame without the canvas.



   Fig. 13 shows the canvas rolled up when not in use.



   Fig. 14 and 15 show how the fabric is secured to the intermediate and end fixing bars respectively.



   Figs. 16 et seq. Relate to the second form of execution.



   Fig. 16 is a side view of the lounge chair with

 <Desc / Clms Page number 3>

 extension in use position.



   Fig. 17 shows, on a larger scale, the extension and its artioulation in the use position.



   Fig. 18 represents the latter in a non-employment position.



   Fig. 19 is a section along the line F-F of FIG. 17.



   The chaise-longue is essentially formed by a frame composed of metal tubes, and comprising two frames, the extension and the two armrests, and by a canvas which can be attached to the frame and removed without any tools, so that the chair -long consists of only two parts that can be separated from each other, the frame and the canvas.



   Generally speaking, the frame is the same as that of the well-known folding wooden loungers. Part 1, which at the same time forms the backrest frame and the front support, and part 2, which is articulated to said part 1 and constitutes the seat frame at the front and at the rear, part of the posterior support, have the form of rectangular frames, part 2 being hinged inside part 1. As building material, the seamless drawn steel tube is particularly suitable.



  The frame 1 is further supported on the frame 2 by means of a bracket 4 which can be placed, at will, in one or the other of the notches 3, the two ends of the branches being articulated to the part 1 approximately at the midpoint of the two longitudinal sides. These articulation bolts 5 serve simultaneously to fix boxes 6 to the outer faces of this part of the frame 1, the rear part of these boots 6, seen in the direction of the chair, being open. The lower part of each of these boxes is also provided with an articulation bolt, this bolt carrying the folding armrest 8.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Said armrest 8 has an arm 9 which is raised with respect to the plane of the armrest and which gives the latter the desired inclination with respect to part 1 when it is in the position of use, as well as it emerges from fig. 1, 2 and 8.



  This arm comes to rest against the front wall of the box 6, when it is folded into the position of use.



   The armrest 8 is also made of tubes and has the shape of a narrow D-ring, so that the arm resting on it cannot slip.



   The purpose of folding the armrest 8 is also to make it possible to sit down or leave the chair aside, by the fact that the lateral obstacle that the arm constitutes can be removed.



   The extension 11 for the legs is articulated to the ears 10 fixed to the front end of the frame 2. It has the form of a U-shaped stirrup. The ends of the two free branches of the stirrup are curved and directed towards the bottom in the retracted position of the extension (see fig. 3, 10 and 11), these two ends being connected to the ears 10 by the pins 12. The ears 10 are shifted inward by an amount equal to the diameter of the metal tube which forms part 2, so that the extension rests on the two longitudinal sides of part 2 when it is folded back.



   Near the free end of the extension 11, there is a U-shaped support 13, which is articulated at 14 to the two branches, said support resting on the ground and maintaining the extension 11 in a downwardly inclined position.



   The canvas 15, which consists of a strip in one piece has, for its attachment to the frame, three bars, the upper bar 16 being intended to fix the strip to the upper end of the frame 1. The bar 17 is used to fix the

 <Desc / Clms Page number 5>

 band at the free end of the extension 11, while the bar 18 is fixed between said bars 16 and 17, parallel to the latter, on the underside of the fabric and serves to fix the latter to the end front of the frame 2. part 1 being wider than the inner part 2 and the extension 11, which has the same width as the latter, the bar 16 is longer than the bars 17 and 18 by an amount equal to the double the diameter of the metal tube constituting part 1.



   Each of these bars consists of a tube 19, one of the ends of which carries a sleeve 20 which is axially movable and pushed outwards by a helical spring 21.



  This sleeve 20 has two longitudinal slots 22 which are diametrically opposed and are crossed by a rivet 23. This rivet is fixed by its two ends in the tube 19.



  A similar rivet 24 serves as a stop for the spring 21. The other end of the tube 19 carries a tubular appendage 25 which is fixed thereto, for example by welding, and whose internal diameter is equal to the internal diameter of the sleeve 20. - lons 26, opposed to each other, are provided at. the upper end of the frame 1 and are intended to enter with a slight play, one in the bush 20 and the other in the appendix 25.



  Similar journals 26 are provided at the upper front end of part 2 and at the free end of extension 11.



   The bars 16, 17 and 18 are fixed to parts 1 and 2 and to the extension 11 by threading the sleeve 20 on one of the journals 26 and by making this sleeve enter the tube 19 against the action of the spring 21 , until the appendix 25 can be engaged on the opposite journal. As soon as the bar is released, the spring 21 forces the appendix 25 to slip on

 <Desc / Clms Page number 6>

 on the journal.



   Figs. 14 and 15 show how the fabric 15 is attached to the bars 16, 17 and 18. The two ends of the fabric band each surround one of the bars 16 and 17 and are held by two stitches 27 (fig. 15). . The fixing of the intermediate bar 18 is shown in FIG. 14.



  First the bar 18 is threaded into a large tube made with the same material constituting the canvas 15 and this material is stretched so that it encloses the bar 18, which gives rise to two tabs 28 which are connected to the canvas 15 by stitching 29.



   Fig. 13 shows how the canvas, detached from the frame, can be folded up when the chair is not in use. We begin by winding the canvas on the bar 17 of the free end of the extension. The bar 18 fits on the roll thus formed; from this moment the rest of the fabric is wound around the two bars 17 and 18. To hold this roll together, the part of the fabric which surrounds the bar 16 is provided with straps 30, the free ends of which can be be fixed to the canvas 15 by means of press studs 31.



  In order to be able to easily carry this package, a handle 32 has also been attached to the part of the canvas enveloping the bar 16.



   The elements for fixing the canvas to the extension 11 and to the part 2 are arranged so that the canvas is about as tight in the retracted position as in the position of use of the extension 11. To achieve this goal , the distances between the journals 26 and the ends of the parts which carry these journals, ie. of the extension 11 and of the part 2, are chosen such that the length of the fabric 15 between the fixing points or pins 26 of the part 2 and of the extension 11 is constant. this effect, the distance between the journals 26 and the end of

 <Desc / Clms Page number 7>

 the extension, is equal to half the distance between the journals 26 of part 2 and the articulation 12 of the extension 11 in part 2.



   When the chair or its frame consisting of the two parts 1 and 2 and of the extension 11 with the support 13, are folded for transport, it is preferable that the support 13 does not oscillate. For this purpose, the upper end of the support 13 is provided with members which limit the movements of this support (see fig. 10). These members consist of a hook 33 provided at one of the upper ends of this support 13, ie. at the end of one of the branches of said support, and in a hooking finger 34 integral with part 2.



   This lounge chair is put into service as follows: first the frame is unfolded and the bracket 4 is placed in the notches 3 corresponding to the desired inclination of the backrest.



  Then the bar 16 is engaged on the journals 26 at the upper end of the part 1 and the web 15 is unwound.



  This done, we fix the other end of the canvas, by engaging the bar 17 on the pins 26 at the free end of the extension 11, and finally we hook the bar 18 to the pins 26 at the front end of the part. 2 of the frame. The armrests can then be folded down to the position shown in fig. 1, 2 and 8.



   To fold down the extension 11 from the position visible in fig. 1 and 2 in the position under the seat shown in fig. 3, the bar 18 is removed from its journals 26 and it is lifted. For this purpose, it is convenient to provide a loop, not shown, on the upper face of the fabric, above the bar 18. Thus the free end of the extension 11 is raised until this extension tilts to right (fig. 2 and 3) and then rests on part 2. The bar 18 is again engaged on the pins 26 which are intended for it - ,, and thus a chair is obtained without support for the legs.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The chaise-longue according to the second embodiment comprises an essentially wooden frame to which the two ends of the canvas are permanently attached.



   This chaise-longue has a foldable frame in a plane and which consists of several parts articulated to each other but not separable, and a strip of canvas which is attached to the upper end of the backrest frame and to the free end of the extension and which, moreover, removably attached to the front end of the seat frame, from which it can be separated without any tools; here, also the portion of fabric which is part of the extension remains stretched * in the two positions of the extension.



   The frame comprises a back frame 35 and a seat frame 36, these two parts being joined by bolts 37, so that they can rotate relative to each other. 38 is an armrest articulated to frames 35 and 36.



  The ends of the canvas 39 are preferably fixed by nails, to the upper cross member 40 of the frame 35 and to the front cross member 42 of the extension 41 (these cross members are not shown in Fig. 16). The canvas 39 is attached to a cross member removably mounted on the anterior end of the seat frame.



   This cross member consists, for this purpose, of a metal tube 43, the ends of which engage on two journals 44 carried by the frame 36. These journals 44 are each integral with a ring 45 fixed by means of a rivet 46. at the front ends of the two side members of the frame 36. These rivets 46 serve simultaneously to hold the assembly bars 47 which are fixed to the extension by means of screws 48. The free ends of the assembly bars, which are 'extend beyond the branches of the extension 41, are curved so that when the extension 41 has been folded over the frame 36, these two parts are flat on one another. One end

 <Desc / Clms Page number 9>

 of the tube 43 has a socket welded to the tube and intended to be engaged on the journal '44 of one of the side members of the frame 36.

   Another axially movable bush 49 is arranged in the other end of tube 43 and is pushed outward by a spring 50. A plate 52, supported by a shoulder 51 of tube 43 serves as a stop for spring 50. In order to that the sleeve 49, intended to be engaged on the other journal 44, cannot come out of the tube 43, said sleeve 49 is provided with a slot 53 which is crossed by a bolt 54, this slot being sufficiently long to that, during the displacement of the tube 43 towards the journal 44 against the action of the spring, the welded sleeve can be released from the journal carried by the opposite side member 'of the frame 36, which allows the cross member 43 to be removed.



   Since the distance between the axis of the tube 43 and the free end of the extension 41 is the same, in the position of use (fig. 16 and 17) and in the folded position (fig. 18) ; the canvas remains constantly stretched between the cross member formed by the tube 43 and the fixing cross member 42.



   When you want to fold the extension 41 from the position of use (fig. 16 and 17) to the non-use position (fig. 18) in which the part of the canvas between the crossbars 42 and 43 is located below the part of the canvas constituting the seat, the cross member 43 is unhooked in the manner described, this cross member is raised, which causes the extension 41 to tilt which rests on the side members of the frame 36, and the cross member is hooked again to the pins 44. In order to be able to easily grip the cross member 43, it is appropriate to apply to the canvas 39, above the cross member 43, a loop of fabric.


    

Claims (1)

Revendications : 1. Chaise-longue, présentant une armature pliable dans un plan, caractérisée en ce que l'armature consiste en plusieurs parties articulées les unes aux autres mais non séparables, et en ce qu'une toile s'étend sur toute la longueur de l'armature et est fixée en trois endroits, soit à l'extrémité supérieure de l'armature du dossier, à l'extrémité avant de l'armature du siège et à l'extrémité libre de sa rallonge, le tout agencé de façon que la toile reste tendue aussi bien dans la position de la,,rallonge que dans la position de non-emploi dans laquelle la rallonge se trouve sous le siège. Claims: 1. Chaise-longue, having a foldable frame in a plane, characterized in that the frame consists of several parts articulated to each other but not separable, and in that a canvas extends over the entire length of the lounger. 'frame and is fixed in three places, either at the upper end of the backrest frame, at the front end of the seat frame and at the free end of its extension, all arranged so that the canvas remains stretched both in the position of the extension and in the non-use position in which the extension is located under the seat. 2. Chaise longue selon la revendication 1, caractérisée en ce que l'armature consistant en des parties articulées les unes aux autres mais non séparables, est en bois et qu'elle est munie d'une toile s'étendant sur toute sa longueur, cette toile étant fixée au sommet de l'armature et à l'extrémité libre de la rallonge et étant fixée de façon amovible et de manière à pouvoir être séparée sans outils à l'extrémité avant du siège, de telle façon que la toile reste tendue sur la rallonge aussi bien lorsque cette dernière est en position d'emploi que lors- qu'elle est sous le siège. 2. Chaise longue according to claim 1, characterized in that the frame consisting of parts articulated to each other but not separable, is made of wood and that it is provided with a canvas extending over its entire length, this fabric being fixed to the top of the frame and to the free end of the extension and being fixed in a removable manner and so as to be able to be separated without tools at the front end of the seat, so that the fabric remains taut on the extension both when it is in the use position and when it is under the seat. 3. Chaise-longue selon les revendications 1 et 2, caracté- risée en ce que la rallonge est reliée à l'extrémité avant du ca- dre du siège par des éolisses fixées aux deux branches de la ral- longe et dont les bouts, qui s'étendent au delà de la.rallonge, sont courbés de façon que dans la position de non*emploi de la rallonge celle-ci repose à plat sur le cadre du siège. 3. Chaise-longue according to claims 1 and 2, charac- terized in that the extension is connected to the front end of the frame of the seat by windings fixed to the two branches of the extension and whose ends, which extend beyond the extension, are curved so that when the extension is not in use, the extension rests flat on the seat frame. 4. Chaise-longue selon la revendication 1 caractérisée en ce que la toile consiste en une bande dont les extrémités et un point intermédiaire sont fixés à des barres transversales parallèles à l'aide desquelles la toile est fixée à l'armature. 4. Chaise-longue according to claim 1 characterized in that the canvas consists of a strip whose ends and an intermediate point are fixed to parallel transverse bars with the aid of which the canvas is fixed to the frame. 5. Chaise-longue selon les revendications 1 et 4, caracté- <Desc/Clms Page number 11> risée en ce que les barres portant la toile sont constituées par des tubes qui sont munis, à l'un des bouts, d'une douille axiale qui est poussée vers l'extérieur par un ressort et, à l'autre extrémité, d'un appendice axial tubulaire, les diamètres intérieurs de la douille et de l'appendice étant les mêmes et cette douille et cette appendice étant destinés à être engagés sur des tourillons opposés l'un à l'autre, dont est munie l'ar- mature lors du montage des barres sur l'armature. 5. Chaise-longue according to claims 1 and 4, character- <Desc / Clms Page number 11> ized in that the bars carrying the canvas are formed by tubes which are provided, at one end, with an axial sleeve which is pushed outwards by a spring and, at the other end, with a tubular axial appendage, the internal diameters of the sleeve and of the appendage being the same and this sleeve and this appendix being intended to be engaged on journals opposed to each other, with which the frame is provided when mounting the bars on the reinforcement. 6. Chaise-longue selon les revendications 1, 4 et 5, carac- térisée en ce que pour le guidage des douilles, celles-ci sont munies de fentes longitudinales qui sont traversées par un rivet, fixé au tube, un second rivet servant d'appui au ressort qui agit sur la douille. 6. Chaise-longue according to claims 1, 4 and 5, charac- terized in that for guiding the sockets, the latter are provided with longitudinal slots which are crossed by a rivet, fixed to the tube, a second rivet serving as 'support to the spring which acts on the socket. 7. Chaise-longue selon les revendications 1, 4 et 5, carac- térisée en ce que la barre pour la fixation de la toile au sommet de l'armature est plus longue que les deux autres barres, la dif- férence des longueurs étant égale au double de l'épaisseur du ma- tériel constituant l'armature. 7. Chaise-longue according to claims 1, 4 and 5, characterized in that the bar for fixing the canvas to the top of the frame is longer than the other two bars, the difference in length being. equal to twice the thickness of the material constituting the reinforcement. 8. Chaise-longue selon la revendication 1, caractérisée en ce que la rallonge est articulée à demeure au cadre du siège, la rallonge et ce cadre ayant la même largeur. 8. Chaise-longue according to claim 1, characterized in that the extension is permanently articulated to the frame of the seat, the extension and this frame having the same width. 9. Chaise-longue selon les revendications 1 et 8, caracté- risée en ce que la rallonge est articulée à des oreilles fixées au cadre.du siège et décalées vers l'intérieur d'une quantité égale à l'épaisseur du matériel constituant le cadre. 9. Chaise-longue according to claims 1 and 8, charac- terized in that the extension is articulated to ears fixed to the frame of the seat and offset inwards by an amount equal to the thickness of the material constituting the seat. frame. 10. Chaise-longue selon les revendications 1, 8 et 9, carac- térisée en ce que la distance entre l'axe de l'articulation qui relie la rallonge au cadre du siège et la barre de fixation in- termédiaire de la toile est environ le double de la distance en- tre les tourillons destinés à la fixation de la barre à l'extré- mité libre de la rallonge et le bord extérieur de cette extrémité libre. <Desc/Clms Page number 12> 10. Chaise-longue according to claims 1, 8 and 9, characterized in that the distance between the axis of the articulation which connects the extension to the frame of the seat and the intermediate fixing bar of the canvas is approximately double the distance between the journals intended for fixing the bar to the free end of the extension and the outer edge of this free end. <Desc / Clms Page number 12> 11. Chaise-longue selon la revendication 1, caractérisée par des accoudoirs latéraux rabattables dont la partie destinée à servir d'appui pour les bras ont la forme d'anneaux en D longs et étroits dans le but d'empêcher un glissement des bras. 11. Chaise-longue according to claim 1, characterized by folding side armrests, the part intended to serve as a support for the arms in the form of long and narrow D-rings in order to prevent slippage of the arms. 12. Chaise-longue selon la revendication 1, caractérisée en ce que l'armature, constituée par les deux cadres, les accou- doirs, l'étrier d'appui et la rallonge avec son étrier d'appui sur le sol, sont en tubes métalliques. 12. Chaise-longue according to claim 1, characterized in that the frame, consisting of the two frames, the armrests, the support bracket and the extension with its support bracket on the ground, are in. metal tubes. 13. Chaise-longue selon les revendications 1 et 12, carac- térisée en ce que ces tubes sont des tubes d'acier étirés sans soudure. 13. Chaise-longue according to claims 1 and 12, characterized in that these tubes are seamless drawn steel tubes. 14. Chaise-longue selon la revendication 1, caractérisée en ce que la rallonge est munie d'organes évitant tout bascu- lement de son étrier d'appui lorsque l'armature est repliée. 14. Chaise-longue according to claim 1, characterized in that the extension is provided with members preventing any tilting of its support bracket when the frame is folded. 15. Chaise-longue selon la revendication 1, caractérisée en ce que la fixation de deux barres transversales d'extrémité est effectuée en enveloppant ces barres avec l'extrémité de la bande de toile et en fixant cette extrémité à la bande au moyen de deux piqûres, et, en outre, en ce que la barre intermédiaire comporte une enveloppe en toile qui est cousue à la bande de toile. 15. Chaise-longue according to claim 1, characterized in that the fixing of two end transverse bars is effected by wrapping these bars with the end of the canvas strip and fixing this end to the strip by means of two stitching, and further in that the intermediate bar has a canvas cover which is sewn to the canvas strip.
BE490126D BE490126A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE490126A true BE490126A (en)

Family

ID=134909

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE490126D BE490126A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE490126A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE490126A (en)
FR2492644A1 (en) FOLDING CHAIR UNDER RESTRICTED VOLUME AND LENGTH
CH161526A (en) Folding seat.
BE658434A (en)
EP0406044B1 (en) Mechanism for sofa-bed
CH370542A (en) Folding seat
FR2672194A1 (en) ARMCHAIR WITH X-RING, ADJUSTABLE IN PARTICULAR IN INCLINATION FOR THE DOSSIER.
EP4316946A1 (en) Transformable trolley
BE393068A (en)
EP1542566A2 (en) Modular seating arrangement comprising a seat which can be transformed into a bed, and furniture item obtained
BE431516A (en)
BE537010A (en)
BE536523A (en)
BE536906A (en)
BE513265A (en)
FR2797166A1 (en) Adjustable chair comprises seat, back and side uprights forming back sides and front pair of feet, and rear pair of inclined feet, gas actuator between seat rear part and front feet bottom enables height adjustment and seat/back inclination
FR2755839A1 (en) Folding garden chair with legs supporting frame
BE424777A (en)
BE528046A (en)
BE474336A (en)
BE517397A (en)
BE547290A (en)
FR2689740A1 (en) Seat transformed into bed and opened automatically - has rectangular frame with bars articulated on each other and joined to base and having lever forming leg of bed and holding frame folded
BE412519A (en)
CH345991A (en) Lounge chair