BE489931A - - Google Patents

Info

Publication number
BE489931A
BE489931A BE489931DA BE489931A BE 489931 A BE489931 A BE 489931A BE 489931D A BE489931D A BE 489931DA BE 489931 A BE489931 A BE 489931A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
drum
washed
washing
wall
displacement devices
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE489931A publication Critical patent/BE489931A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B03SEPARATION OF SOLID MATERIALS USING LIQUIDS OR USING PNEUMATIC TABLES OR JIGS; MAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03BSEPARATING SOLID MATERIALS USING LIQUIDS OR USING PNEUMATIC TABLES OR JIGS
    • B03B5/00Washing granular, powdered or lumpy materials; Wet separating
    • B03B5/48Washing granular, powdered or lumpy materials; Wet separating by mechanical classifiers
    • B03B5/56Drum classifiers

Landscapes

  • Cleaning By Liquid Or Steam (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif de lavage pour matières pierreuses " 
La présente invention se rapporte à des dispositifs de lavage pour   1* élimination   par lavage des impuretés   indésira-   bles solubles dans   l'eau,     d'un   tas de minerai, de pierres ou d'autres   matières   en morceaux telles   que   la pierre à chaux, le gypse, le graviers le sable, pour l'épuration de minerais   argileux   et analogues.

   On a constaté que les tambours rotatifs 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de lavage ou d'épuration utilisée dans ce but, qui sont munie de vis sans fin, de tiges agitatrices, de cellules ou de dis- positifs semblables, n'étaient pas à même d'éliminer par lavage les substances d'addition ou impuretés difficilement solubles, telles que certaines variétés d'argile. L'argile est agglomérée dans ces dispositifs de lavage et y forme de petits grains de différentes dimensions, qui accompagnent le produit lavé dans le réservoir collecteur et l'y salissent à nouveau. 



   En partant du principe qu'il était important pour la libération et la dissolution des constituants argileux, de provoquer une action abrasive et de frottement mutuel des par- ticules ou fractions, on a eu recours à ce que l'on appelle les appareils de lavage à lames, dans lesquels la matière à laver se trouve dans une cuve fixe, et est agitée et découpée par des lames fixées à un arbre en rotation, les particules argileuses étant ainsi frottées, broyées, et dissoutes dans l'eau de lavage circulant à contre-courant. Bien que ces   ap-   pareils de lavage à lames produisent l'effet de lavage désiré, ils présentent l'inconvénient d'une usure trop rapide, d'une faible sécurité de fonctionnement et d'une trop grande consom- mation d'énergie.

   Ces inconvénients sont surtout provoqués par le calage de grosses fractions entre les pointes des lames et la paroi de la cuve ou par le déplacement de la matière par rap    port aux lames ; ilsaugmentent en raison du raccourcissement de   lames   dû   à l'usure. Il en résulte une rapide diminution du ren- dement et une augmentation de la consommation d'énergie. Lorsqu l'on /traite un tas de matières à trè s gros grains, les phénomènes décrits sont tellement prononcés qu'un fonctionnement éconmiqu .d'un dispositif à lames pour les matières à gros graine est pre   tiquement   irréalisable. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les inconvénients cités sont supprimés suivant la présente invention, selon laquelle un tambour de levage connu en soi, en rotation autour d'un axe horizontal ou incliné, dans lequel la matière à laver est introduite à une extrémité pour en être évacuée à l'autre, présente des dispositifs de déplacement issus de la paroi du tambour, s'avançant vers l'in- térieur de celui-ci, traversant et   retournant   la matière à laver, qui reste en suspension, remuant ainsi les unes sur les autres les fractions de la matière.

   Les calages quelconques, tels qu'ils se produisent avec des dispositifs de lavage à lames, spécialement lors du traitement de substances en gros morceaux, réduisant la sécurité de fonctionnement et augmentant la consommation d'énergie de la machine, sont exclus bien que le traitement mécanique de la matière en vue du broyage des impuretés soit plus intense que dans le cas d'un dispositif de lavage à lames. 



   La section des dispositifs de déplacement se rétré- cit en forme de coin dans le sens de la rotation. De préférence, la section diminue avec le rapprochement de l'axe du tambour. 



   La section en forme de coin ou de soc de charrue des dispositifs de déplacement peut être disposée symétriquement par rapport à un plan perpendiculaire à l'axe du tambour ou bien peut être disposée asymétriquement d'un c8té ou de l'au- tre de ce plan, de telle sorte qu'un mouvement supplémentaire de la matière à laver dans l'une ou l'autre direction de l'axe du tambour s'effectue. De cette manière, on peut, suivant le type de matière à laver et la durée et l'intensité désirées pour l'opération de lavage, accélérer ou ralentir le passage de la matière à laver à travers le tambour. 



  En plus de ce mouvement axial de la matière à laver 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dû aux dispositifs de déplacement, on réalise un mouvement radial de la matière à laver, en inclinant vers l'arrière l'arête frontale des dispositifs de déplacement par rapport à la direction radiale de façon telle que leurs points d'inter- section retardent de plus en plus sur le point d'intersection avec la paroi du tambour, lorsque leur distance à la paroi du tambour augmente. Il se produit ainsi une composante de force radiale, qui a tendance à soulever la matière à laver en direc- tion de l'axe du tambour. 



   L'action efficace des dispositifs de déplacement est subordonnée à un degré élevé de remplissage du tambour de lavage et au niveau de l'eau dans celui-ci. De cette manière, la ma- tière à laver est toujours maintenue en suspension   à   un niveau inférieur déterminé et agit avec la pression nécessaire, due à son poids, sur les dispositifs de déplacement. Pour atteindre ce résultat, on augmente le diamètre du tambour par rapport à la longueur de celui-ci, et on donne la forme nécessaire aux parois frontales du tambour pour atteindre le degré de remplis- sage désiré. Ce résultat peut être obtenu à l'aide de roues de puisage ou de cônes de décharge appropriés, dont l'ouverture de décharge est à un niveau approprié, plus élevé que l'ouver- ture d'admission. 



     On   règle de préférence le degré de remplissage à l'aide d'une plaque de barrage spéciale prévue à l'extrémité d'évacuation du tambour, Qui, en cas d'utilisation d'une roue de puisage ou d'un cône de décharge, est montée directement   INAL   avant cette roue ou ce cône et qui présente une ouverture de   déc@areg   centrale. Etant donné qu'à l'intérieur du tambour, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 aurait, si l'évacuation ne se faisait que par l'ouverture centrale, une séparation progressive de la matière à laver se trouvant dans le tambour, et ce serait la matière dont les graine ont une certaine dimension, par exemple la matière à gros graine, qui serait principalement évacuée.

   Dans le but d'empêcher cela, on pratique dans les zones annulaires com- prises entre l'ouverture d'évacuation centrale et la paroi du tambour, des ouvertures supplémentaires, permettant de ré- gler l'évacuation des différentes grosseurs de grains de la matière lavée. 



   Dans le but de pouvoir adapter les différentes espèces de matière à laver à une certaine intensité et durée de 1' opération de lavage, on peut régler séparément ou con- jointement les dimensions des différentes ouvertures d'évacua- tion, par exemple par interchangeabilité de la plaque de bar- rage ou par des pièces de recouvrement montées à pivotement ou à glissement. 



   D'autres caractéristiques de la présente invention ressortent de la description qui suit ainsi que des revendica- tions. 



   Le dessin représente un mode de réalisation de la présente invention. 



   La figure 1 est une coupe longitudinale à travers le tambour de lavage. 



   La figure 2 est une coupe suivant la ligne II-II de la figure 1, et la figure 3 représente des sections transversales de différentes formes des dispositifs de déplacement.    



  NNAL Le tambour de lavage se compose d'une enveloppe 1, NNAL   à axe horizontal ou incliné 10, qui est montée de façon connue 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 à l'aide d'anneaux de roulement 2 sur des galets de roulement 3 et qui est actionnée, dans le sens de la flèche 4, par l'in- termédiaire d'un engrenage 5. La paroi frontale 6 du tambour présente une ouverture d'admission centrale 7, dans laquelle pénètre une goulotte d'admission 8 supportée à l'extérieur du tambour. A l'autre extrémité du tambour, on a prévu de façon connue une roue de puisage 9, qui, à l'aide d'aubes transver- sales 11, soulève la matière lavée proche et la déverse dans une trémie collectrice 12 supportée à l'extérieur du tambour, d'où elle est évacuée par une goulotte 13 dans des wagonnets ou analogues.

   L'ouverture centrale 14 que traverse la goulotte d'évacuation 13, a des dimensions telles qu'un degré de remplis- sage et un niveau d'eau de lavage élevés sont atteints Si l'on emploie un cône d'évacuation au lieu d'une roue de puisage, l'évacuation de la matière lavée ayant alors lieu à l'aide de tringles à levier, on peut donner une forme semblable à l'ou- verture centrale, dans le but de réaliser un degré de remplis- sage élevé. 



   Dans le but de séparer et d'agiter continuellement la matière à laver pendant la rotation du tambour et de provo- quer le mouvement réciproque des différentes fractions de ma- tière, pour ainsi détacher, broyer et dissoudre les matières d'addition argileuses non désirées, on a prévu des dispositifs de déplacement 15 également en rotation, oui, partant de la paroi du tambour, se dirigent vers l'axe de celui-ci. Leur sec- tion est en forme de coin ( figure 3) et ils sont montée de façon telle que leur arête antérieure étroite   16   pénètre dans la matière à laver en suspension. La section diminue en se raccrochant de l'axe du tambour.

   Par rapport à un plan 18 per- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 pendiculaire à l'axe du tambour, la section peut être symétri- que des deux côtés ( figure 3a) ou bien asymétrique, vers l'un ou   l'autre   côté ( figures 3b et c). Dans le premier cas, les effets du coin dirigés des deux côtés sur la matière à laver, s'annulent; dans le cas de la figure 3b, la matière à laver est déplacée plus fortement en direction axiale vers l'extré- mité d'admission que vers l'extrémité d'évacuation; dans le cas de la figure 3c, c'est l'inverse.

   De cette manière, on peut conférer à la matière à laver, en plus du mouvement dû à la pesanteur et dirigé vers l'extrémité d'évacuation du tambour, un mouvement dans l'un ou l'autre sens de la direction de l'axe, ce qui, suivant le type de matière à laver, permet de prolon- ger ou de réduire la durée de l'opération de lavage et d'en augmenter ou d'en diminuer   l'intensité.   



   Les dispositifs de déplacement sont tels que, dans tous les cas, ils saillissent de la matière à laver. Pour des raisons mécaniques, ils peuvent être reliés au centre ou bien être constitués d'éléments de construction isolés, qui sont dirigés d'un endroit de la paroi du tambour à l'endroit opposé. 



   Ils sont, de préférence, disposés suivant une ou plusieurs hé- lices, sur la paroi du tambour. Leur section transversale et leur forme générale peuvent être semblables ou peuvent être différentes suivant le type de matière à laver ; on peut, par exemple, augmenter leur nombre vers l'extrémité d'évacuation, en diminuant leur section transversale. Comme le représente la figure 2, les tranchants ou arêtes frontales 16 des disposi- tifs de déplacement ne sont pas dirigés radialement, mais sont inclinés par rapport à la direction radiale, de manière telle que leurs points d'intersection retardent de plus en plus sur le point d'intersection avec la paroi du tambour, par rapport IAL au sens de rotation.

   Cela a pour conséquence que t'exerce, sur 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la matière traitée, en direction radiale, l'effet d'une compo- sante de mouvement qui tend aussi à soulever continuellement en direction radiale la matière à laver vers l'axe du tambour, et provoque ainsi un retournement continu vers le haut des couches de la matière à laver se trouvant près de la paroi du tambour. 



   L'obtention mentionnée d'un degré de remplissage suffisamment élevé qui est rendue possible par un diamètre de tambour relativement grand par rapport à la longueur du tambour, a pour but de maintenir une pression suffisamment forte de la matière à laver sur les dispositifs de déplacement dans le but de maintenir la matière à laver en suspension à un certain niveau et de rendre aussi intense que possible l'ac- tion de nettoyage.

   Dans ce cas, la détermination du degré de remplissage par une conformation adéquate de la roue de puisage ou du cône d'évacuation présente   l'inconvénient   que, d'une part, la dimension est fixée   rigoureusement   par la construction de la roue de puisage ou du cône d'évacuation et que, d'autre part, on n'a pas la possibilité d'influencer la proportion des dimen- sions de grains de la matière lavée évacuée. 



   Pour supprimer ces inconvénients, en monte, à l'extré- mité du tambour de lavage, une plaque de barrage spéciale 19, qui présente une ouverture centrale 21. Cette ouverture centra- le détermine le degré de remplissage du tambour, et la surface de passage doit, dans tous les cas, être plus grande que la surface de l'ouverture d'admission 7. On constate qu'en prévoyant une telle plaque de barrage, l'emploi de roues de puisage 9 ou de cônes d'évacuation spéciaux n'est pas nécessaire lorsque la matière traitée ne doit pas être, en vue d'un transport ulté- GHAL, levée par le tambour lui-même à un niveau déterminé. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Dans le but de ne pas évacuer principalement la couche supérieure de la matière de lavage, généralement consti- tuée par des graina plus gros et ainsi laisser séjourner les couches inférieures dans le tambour de lavage, ce qui porterait préjudice à l'opération de lavage, on peut prévoir d'autres ou- vertures de passage dans les différentes zones annulaires entre la périphérie du tambour et l'ouverture centrale 21. On peut prévoir spécialement à la périphérie du tambour des ouvertures de passade 22, qui permettent l'évacuation des particules de matière lavée se trouvant près de la paroi du tambour. 



   La surface de passage de ces ouvertures 22 doit avoir une étendue telle qu'une partie seulement de la matière lavée puisse les traverser, tandis que le restant est évacué par l'ouverture centrale 21. La matière lavée est de préférence évacuée par moitié par les ouvertures de bord 22 et par moitié par l'ouverture centrale 21. 



   Dans le but de pouvoir adapter l'intensité et la durée de l'opération de lavage des différents types de matière à laver au degré de lavage et à la vitesse désirés, on a soin de prévoir des ouvertures de passage 21,22 de grandeur réglable. Ce but peut par exemple être atteint en prévoyant l'interchangeabili- té de la plaque de barrege 19 elle-même, de telle sorte qu'en cas de besoin, elle soit remplacée par une autre plaque de barrage de grandeur différente et présentant une répartition différente des ouvertures de passage. Au lieu de cela, on peut également munir les différentes ouvertures de passage de plaques de recou- vrement amovibles ou réglables, permettant de modifier séparé- ment ou conjointement la grandeur de ces ouvertures.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Washing device for stony materials"
The present invention relates to washing devices for the washing out of unwanted water-soluble impurities from a pile of ore, stones or other lumpy materials such as limestone. gypsum, gravel, sand, for the purification of clay ores and the like.

   It has been found that the rotating drums

 <Desc / Clms Page number 2>

 washing or scrubbing used for this purpose, which are fitted with worms, stirring rods, cells or similar devices, were not able to wash off additives or impurities hardly soluble, such as some varieties of clay. The clay is agglomerated in these washing devices and forms therein small grains of different dimensions, which accompany the washed product in the collecting tank and make it dirty again there.



   Proceeding from the principle that it was important for the release and the dissolution of the clay constituents to cause an abrasive action and mutual friction of the particles or fractions, one had recourse to the so-called washing apparatuses. with blades, in which the material to be washed is in a fixed tub, and is agitated and cut by blades fixed to a rotating shaft, the clay particles being thus rubbed, crushed, and dissolved in the washing water circulating at against the current. Although these blade washers produce the desired washing effect, they have the disadvantage of too rapid wear, poor operational reliability and too much energy consumption.

   These drawbacks are mainly caused by the wedging of large fractions between the tips of the blades and the wall of the tank or by the movement of the material relative to the blades; they increase due to the shortening of blades due to wear. This results in a rapid decrease in efficiency and an increase in energy consumption. When dealing with a heap of very coarse-grained material, the phenomena described are so pronounced that economical operation of a blade device for coarse-grained material is almost impractical.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The cited drawbacks are eliminated according to the present invention, according to which a lifting drum known per se, rotating about a horizontal or inclined axis, in which the material to be washed is introduced at one end to be discharged from it at the other , presents displacement devices issuing from the wall of the drum, advancing inwardly, passing through and turning over the material to be washed, which remains in suspension, thus stirring the fractions of matter.

   Any stalls, such as they occur with blade washing devices, especially when processing large-sized substances, reducing the operational safety and increasing the energy consumption of the machine, are excluded although the processing mechanics of the material for grinding impurities is more intense than in the case of a washing device with blades.



   The movers section narrows in a wedge shape in the direction of rotation. Preferably, the section decreases with the approach of the axis of the drum.



   The wedge-shaped or plow-shaped section of the moving devices may be arranged symmetrically with respect to a plane perpendicular to the axis of the drum or may be arranged asymmetrically on one side or the other. plane, so that further movement of the material to be washed in either direction of the drum axis takes place. In this way, it is possible, depending on the type of material to be washed and the duration and intensity desired for the washing operation, to accelerate or slow down the passage of the material to be washed through the drum.



  In addition to this axial movement of the material to be washed

 <Desc / Clms Page number 4>

 due to the displacement devices, a radial movement of the material to be washed is achieved, inclining backwards the front edge of the displacement devices with respect to the radial direction in such a way that their intersection points are delayed by increasingly on the point of intersection with the drum wall, as their distance to the drum wall increases. There is thus produced a component of radial force which tends to lift the material to be washed in the direction of the axis of the drum.



   The effective action of the moving devices is dependent on a high degree of filling of the washing drum and the level of water therein. In this way, the material to be washed is always kept in suspension at a determined lower level and acts with the necessary pressure, due to its weight, on the moving devices. To achieve this result, the diameter of the drum is increased relative to the length thereof, and the front walls of the drum are shaped as necessary to achieve the desired degree of filling. This can be achieved with the aid of suitable scooping wheels or discharge cones, the discharge opening of which is at an appropriate level, higher than the inlet opening.



     The degree of filling is preferably adjusted by means of a special barrier plate provided at the discharge end of the drum, Which, when using a pumping wheel or discharge cone , is mounted directly INAL before this wheel or cone and which has a central dec @ areg opening. Since inside the drum,

 <Desc / Clms Page number 5>

 would have, if the evacuation was done only through the central opening, a gradual separation of the material to be washed in the drum, and it would be the material whose seeds have a certain size, for example the large-seeded material , which would mainly be evacuated.

   In order to prevent this, additional openings are made in the annular zones comprised between the central discharge opening and the wall of the drum, allowing the discharge of the different grain sizes of the drum to be regulated. washed material.



   In order to be able to adapt the different kinds of material to be washed to a certain intensity and duration of the washing operation, the dimensions of the different discharge openings can be adjusted separately or together, for example by interchangeability of the barrier plate or by pivoting or sliding cover parts.



   Other characteristics of the present invention will emerge from the following description as well as from the claims.



   The drawing shows an embodiment of the present invention.



   Figure 1 is a longitudinal section through the washing drum.



   Figure 2 is a section taken along the line II-II of Figure 1, and Figure 3 shows cross sections of different shapes of the movers.



  NNAL The washing drum consists of a casing 1, NNAL with horizontal or inclined axis 10, which is mounted in a known manner

 <Desc / Clms Page number 6>

 with the aid of rolling rings 2 on track rollers 3 and which is actuated, in the direction of arrow 4, by means of a gear 5. The front wall 6 of the drum has an opening central intake 7, into which enters an intake chute 8 supported outside the drum. At the other end of the drum, a drawing wheel 9 is provided in a known manner, which, by means of transverse vanes 11, lifts the washed material nearby and discharges it into a collecting hopper 12 supported at the bottom. 'exterior of the drum, from where it is discharged through a chute 13 in wagons or the like.

   The central opening 14, through which the discharge chute 13 passes, has such dimensions that a high degree of filling and a high washing water level are achieved by employing a discharge cone instead of 'a drawing wheel, the evacuation of the washed material then taking place by means of lever rods, it is possible to give a shape similar to the central opening, in order to achieve a degree of filling Student.



   For the purpose of continually separating and agitating the material to be washed during the rotation of the drum and of causing the reciprocal movement of the different fractions of material, thereby loosening, crushing and dissolving unwanted clay additives devices are provided for moving also in rotation, yes, starting from the wall of the drum, moving towards the axis of the latter. Their cross-section is wedge-shaped (Fig. 3) and they are mounted so that their narrow leading edge 16 penetrates the suspended wash material. The section decreases when it is hooked up to the axis of the drum.

   Compared to an 18-person plan

 <Desc / Clms Page number 7>

 pendicular to the axis of the drum, the section can be symmetrical on both sides (figure 3a) or else asymmetrical, towards one side or the other (figures 3b and c). In the first case, the effects of the wedge directed from both sides on the material to be washed cancel each other out; in the case of Figure 3b, the material to be washed is moved more axially towards the inlet end than towards the outlet end; in the case of FIG. 3c, it is the reverse.

   In this way, in addition to the movement due to gravity and directed towards the discharge end of the drum, the material to be washed can be imparted to movement in either direction of the direction of the drum. axis, which, depending on the type of material to be washed, makes it possible to extend or reduce the duration of the washing operation and to increase or decrease its intensity.



   The moving devices are such that, in all cases, they protrude from the material to be washed. For mechanical reasons, they can be connected in the center or they can be made up of isolated construction elements, which are directed from one place on the drum wall to the opposite place.



   They are preferably arranged in one or more helices on the wall of the drum. Their cross section and general shape may be similar or may be different depending on the type of material to be washed; it is possible, for example, to increase their number towards the discharge end, by reducing their cross section. As shown in Figure 2, the cutting edges or front edges 16 of the moving devices are not directed radially, but are inclined with respect to the radial direction, so that their points of intersection lag more and more on. the point of intersection with the wall of the drum, with respect to IAL in the direction of rotation.

   This has the consequence that you exercise, on

 <Desc / Clms Page number 8>

 the treated material, in the radial direction, the effect of a moving component which also tends to continuously lift in the radial direction the material to be washed towards the axis of the drum, and thus causes a continuous upward turning of the layers. of the washing material near the wall of the drum.



   The mentioned achievement of a sufficiently high degree of filling, which is made possible by a relatively large drum diameter in relation to the length of the drum, is intended to maintain a sufficiently high pressure of the material to be washed on the moving devices. in order to keep the material to be washed in suspension at a certain level and to make the cleaning action as intense as possible.

   In this case, the determination of the degree of filling by an adequate conformation of the pumping wheel or the discharge cone has the disadvantage that, on the one hand, the dimension is strictly fixed by the construction of the pumping wheel or of the discharge cone and that, on the other hand, it is not possible to influence the proportion of grain sizes of the washed material discharged.



   To eliminate these drawbacks, by fitting, at the end of the washing drum, a special barrier plate 19, which has a central opening 21. This central opening determines the degree of filling of the drum, and the surface area of the washing drum. passage must, in all cases, be greater than the surface of the inlet opening 7. It is noted that by providing such a barrier plate, the use of pumping wheels 9 or special discharge cones is not necessary when the treated material is not to be lifted by the drum itself to a determined level for subsequent transport.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   In order not to mainly evacuate the upper layer of the washing material, generally constituted by larger grains and thus allow the lower layers to remain in the washing drum, which would be detrimental to the washing operation, other passage openings can be provided in the various annular zones between the periphery of the drum and the central opening 21. It is possible to provide specially at the periphery of the drum passage openings 22, which allow the evacuation of the particles. of washed material near the wall of the drum.



   The passage surface of these openings 22 should be of such an extent that only part of the washed material can pass through them, while the remainder is discharged through the central opening 21. The washed material is preferably discharged in half through them. edge openings 22 and by half through the central opening 21.



   In order to be able to adapt the intensity and duration of the washing operation of the different types of material to be washed to the desired degree of washing and speed, care is taken to provide passage openings 21, 22 of adjustable size. . This object can for example be achieved by providing the interchangeability of the bar plate 19 itself, so that, if necessary, it is replaced by another barrier plate of different size and having a distribution. different from the passage openings. Instead, the different passage openings can also be provided with removable or adjustable cover plates, allowing the size of these openings to be varied separately or jointly.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Dispositif de lavage permettant de la ver des matières pierreuses des impuretés ou produits d'addition solu- bles dans l'eau qu'elles contiennent, caractérisé en ce qu'un tambour de lavage (1) connu en soi, tournant autour d'un axe horizontal ou incliné, dans lequel la matière à laver est in- troduite à une extrémité pour en être évacuée à l'autre, pré- sente des dispositifs de déplacement ( 15) issus de la paroi du tambour, avançant à l'intérieur de celui-ci et divisant et remuant la matière à laver restée en suspension, déplaçant ainsi les particules ou fractions de matière les unes par rap- port aux autres. CLAIMS 1. Device for washing the worm of stony materials from the impurities or water-soluble adducts which they contain, characterized in that a washing drum (1) known per se, rotating around it. 'a horizontal or inclined axis, in which the material to be washed is introduced at one end to be discharged therefrom at the other, has moving devices (15) from the wall of the drum, advancing at the end. inside it and dividing and stirring the suspended matter to be washed, thus displacing the particles or fractions of matter relative to each other. 2. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la section transversale des dispositifs de déplace- ment ( 15) est rétrécie en forme de coin dans le sens de la rotation et diminue de préférence de grandeur en se rapprochant de l'axe du tambour. 2. Device according to claim 1, characterized in that the cross section of the moving devices (15) is wedge-shaped in the direction of rotation and preferably decreases in size as it approaches the axis of the drum. 3. Dispositif suivant la revendication 2, caractérisé en ce que la section transversale en forme de coin ou de soc de charrue des dispositifs de déplacement ( 15) est symétrique par rapport à un plan ( 18) perpendiculaire par rapport à l'axe ( 10) du tambour ou bien est asymétrique, d'un coté ou de l'au- tre, de sorte qu'un mouvement supplémentaire de la matière trai- tée d'un coté ou de l'autre dans la direction de l'axe est réa- li sé . 3. Device according to claim 2, characterized in that the wedge-shaped or plow-shaped cross section of the displacement devices (15) is symmetrical with respect to a plane (18) perpendicular to the axis (10) ) of the drum or is asymmetrical, on one side or the other, so that further movement of the material being processed to one side or the other in the direction of the axis is executed . 4. Dispositif suivant l'une quelconque des revendica- tions 1 à 3, caractérisé en ce que la longueur des dispositifs de déplacement ( 15) est telle que leurs extrémités se trouvent toujours à l'extérieur de la matière à laver ou bien que partant <Desc/Clms Page number 11> d'un endroit de la paroi du tambour, ils s'étendent jusqu'à l'endroit opposé. 4. Device according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the length of the displacement devices (15) is such that their ends are always located outside of the material to be washed or else starting from <Desc / Clms Page number 11> from one part of the drum wall they extend to the opposite place. 5. Dispositif suivant l'une quelconque desrevendica- tione 1 à 4, caractérisé en ce que les dispositifs de déplace- ment (15) sont disposés en hélice suivant une ou plusieurs spires et sont de forme semblable ou différente. 5. Device according to any one of the claims 1 to 4, characterized in that the displacement devices (15) are arranged in a helix along one or more turns and are of similar or different shape. 6. Dispositif suivant l'une quelconque des revendica- tions 1 à 5, caractérisé en ce que l'arête antérieure ou le tranchant ( 16) des dispositifs de déplacement est incliné vers l'arrière par rapport à la direction radiale de façon telle que par leur distance croissante de la paroi du tambour, leurs points d'intersection retardent sur le point d'intersection à la paroi du tambour. 6. Device according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the anterior edge or the cutting edge (16) of the displacement devices is inclined rearwardly with respect to the radial direction so that by their increasing distance from the wall of the drum, their points of intersection lag behind the point of intersection with the wall of the drum. 7. Dispositif suivant l'une quelconque des revendica- tions 1 à 6, caractérisé en ce que les surfaces soumises à l'usure des dispositifs de déplacement sont interchangeables. 7. Device according to any one of claims 1 to 6, characterized in that the surfaces subjected to wear of the displacement devices are interchangeable. 8. Dispositif suivant l'une quelconque des revendica- tions 1 à 7, caractérisé en ce qu'un moyen, par exemple sous forme d'une roue de puisage ou d'un cane d'évacuation avec dia- mètre approprié de l'ouverture d'évacuation est prévu pour que le tambour, dont le diamètre est relativement grand par rapport à sa longueur, soit rempli à un degré suffisamment élevé et ait un niveau d'eau de lavage suffisant pour maintenir une pres- sion suffisante de la matière à laver sur les dispositifs de déplacement. 8. Device according to any one of claims 1 to 7, characterized in that a means, for example in the form of a drawing wheel or an evacuation pipe with suitable diameter of the discharge opening is provided so that the drum, the diameter of which is relatively large in relation to its length, is filled to a sufficiently high degree and has a sufficient washing water level to maintain a sufficient pressure of the material to be washed on displacement devices. 9. Dispositif suivant l'une quelconque des revendica- tions 1 à 8, caractérisé en ce qu'à l'extrémité du tambour de lavage est prévue une plaque de barrage ( 19) avec une ouver- ture centrale ( 21) qui règle le degré de remplissage. <Desc/Clms Page number 12> EMI12.1 =.:- ' 10. Dispositif suivant la revendication 9, caracté- risé en ce que la plaque de barrage ( 19) présente des ouver- tures de passage supplémentaires ( 22 ) disposées par zones an- nulaires entre l'ouverture centrale ( 21 ) et la paroi du tam- bour, ces ouvertures supplémentaires réglant l'évacuation des grains de différentes dimensions de la matière lavée. 9. Device according to any one of claims 1 to 8, characterized in that at the end of the washing drum is provided a barrier plate (19) with a central opening (21) which regulates the degree of filling. <Desc / Clms Page number 12> EMI12.1 =.: - ' 10. Device according to claim 9, characterized in that the barrier plate (19) has additional passage openings (22) arranged in annular zones between the central opening (21) and the wall of the device. drum, these additional openings regulating the discharge of grains of different sizes from the washed material. 11. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendi- cations 9 et 10, caractérisé en ce que l'ouverture centrale ( 21 ) a une surface plus grande que celle de l'ouverture d'ad- mission ( 7) du tambour de lavage. 11. Device according to either of claims 9 and 10, characterized in that the central opening (21) has a larger area than that of the inlet opening (7) of the. washing drum. 12. Dispositif suivant l'une quelconque des revendi- cations 9 à 11, caractérisé en ce que la surface totale des ouvertures de passage ( 22) est telle qu'une partie seulement de la matière lavée et de l'eau de lavage les traverse, tandis que le restant doit être évacué au travers de l'ouverture de passage centrale ( 21). 12. Device according to any one of claims 9 to 11, characterized in that the total area of the passage openings (22) is such that only part of the washed material and of the washing water passes through them. , while the remainder must be discharged through the central passage opening (21). 13. Dispositif suivant l'une quelconque des revendi- cations 9 à 12, caractérisé en ce qu'en vue d'adapter les dif- férents types de matière à laver à une intensité et une durée déterminées de l'opération de lavage, les dimensions des ou- vertures de passage ( 21,22) sont réglables séparément ou conjointement, par exemple grâce à 1'interchangeabilité de la plaque de barrage ( 19) ou par des plaques de recouvrement réglables ou amovibles pour les différentes ouvertures de pas- sage. 13. Device according to any one of claims 9 to 12, characterized in that, with a view to adapting the various types of material to be washed to a determined intensity and duration of the washing operation, the dimensions of the passage openings (21,22) can be adjusted separately or together, for example by the interchangeability of the barrier plate (19) or by adjustable or removable cover plates for the different passage openings .
BE489931D BE489931A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE489931A true BE489931A (en)

Family

ID=134761

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE489931D BE489931A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE489931A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1104987A (en) Rotating screen for the separation of waste packing materials through differential comminuting and calibration
FR2524819A1 (en) VERTICAL WHEEL MILLING METHOD AND MILL FOR PNEUMATIC CLASSIFICATION OF MOLDED MATERIALS
FR2815053A1 (en) BEACH CLEANING DEVICE
FR2535227A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CLEANING DRAINAGE PIPES
FR2859074A1 (en) Grape stalk separator and grape extractor comprises chamber with blades on rotating shaft with lengthwise opening in lower part over conveyor
CA2251006C (en) Wet grinding method and grinder for implementing said method
BE489931A (en)
FR2530998A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR SCRAPING WOOD CHIPS
FR2481057A1 (en) Combine harvester without shaker grid - has funnel shaped separating drum fed by worm conveyor in line with central tube
FR2502512A1 (en) APPARATUS FOR EXTRACTING FOREIGN HEAVY BODIES OF LESS DENSATED MATERIALS SUCH AS HARVESTS, TRANSPORTED IN A LIQUID
FR2815057A1 (en) BEACH CLEANING DEVICE
BE896006A (en) PROCESS FOR THE PERMANENT IMPROVEMENT OF THE SURFACE DRAINAGE OF LANDS, PREFERABLY, GROUNDS COVERED WITH GRASS, AND APPARATUS FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2583615A1 (en) Sifting trawl device for gathering shellfish
CH596887A5 (en) Classifier for material suspended in water
FR2691079A1 (en) Compact refuse grinder - has shaft carrying shredding wheels at bottom of first hopper and second hopper housing grinding drum with granulating teeth
FR2860785A1 (en) Separating and clarifying plant for water containing mineral materials such as sand and gravel, has tank with scoops on rotating wheel connected to endless screw
FR2654754A1 (en) MACHINE FOR SEPARATING PARTICLES FROM A PASTE STREAM AND FOR DIVIDING THE PASTE INTO FRACTIONS.
FR2544628A1 (en) Hammer crusher mill rotor
FR2623733A1 (en) PURIFICATION APPARATUS WITH ONE AND TWO COMPARTMENTS FOR WASHING IN A DENSE MEDIUM AND SET OF PURIFICATION APPARATUSES, PARTICULARLY ONE AND TWO COMPARTMENTS AND PURIFICATION APPARATUS FOR SINGLE COMPARTMENTS IN A DENSE MEDIUM, ESPECIALLY THREE PRODUCTS
FR2462944A1 (en) Grinding and washing equipment for vehicle scrap recovery - has washing drum between triple and double grinding sets of grinding drums
EP2135999B1 (en) Method for recycling and treating spoil material and installation for implementing this method
BE459065A (en)
BE389436A (en)
BE496249A (en)
FR2523478A1 (en) Separator for different solids, e.g. ground refuse, in liq. suspension - overflows floating fragments and then separately elevates settled solids