BE459065A - - Google Patents

Info

Publication number
BE459065A
BE459065A BE459065DA BE459065A BE 459065 A BE459065 A BE 459065A BE 459065D A BE459065D A BE 459065DA BE 459065 A BE459065 A BE 459065A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
screen
potatoes
harvesting machine
machine according
brush
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE459065A publication Critical patent/BE459065A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01DHARVESTING; MOWING
    • A01D17/00Digging machines with sieving and conveying mechanisms
    • A01D17/14Digging machines with sieving and conveying mechanisms with cylindrical screens

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Harvesting Machines For Root Crops (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



     MEMOIRE   DESCRIPTIF à l'appui d'une demande de BREVET D' I N V E N T I O N " Perfectionnements relatifs aux machines à récolter les pommes de terre" Monsieur Percivcal James PACKMAN, "Hurst Grange", Twyford, 
 EMI1.1 
 BERKSHI1#, C-.raride-Bretagne. faisant l'objet de deux premières demandes de brevet déposées en GRANDE-BRETAGNE: les 19 mai 1944, N  9716/44, et 24 novembre   1944,   N  23480/44. 



   La présente invention se rapporte à des perfectionnements relatifs aux machines à récolter les pommes de terre, racines comestibles ou autres, et a pour objet une machine dans laquelle l'enlèvement de la verdure et de la terre des pommes de terre est réalisé plus efficacement et avec moins de dommages pour les pommes de terre que ce n'est le cas jusqu'à présent. L'invention s'applique au type de machine à récolter dans lequel la terre et les pommes de terre sont passées dans un crible en forme de cuvette, de cône ou similaire, sur la surface duquel les pommes de terre sont graduellement mises en mouvement, au cours duquel passage, la terre passe à travers les trous du crible, les pommes de terre étant finalement déchargées du crible pour leur manipulation subséquente. 



   La présente invention concerne une machine à récolter de ce type pourvue d'un crible en forme de cuvette ou tronconique, ouvert à ses deux extrémités,pour recevoir la matière à son extrémité la plus large et monté pour tourner'autour d'un axe incliné par rapport à la ligne de déplacement de la machine. 



   Dans une forme préférée de réalisation de l'invention, l'axe du crible repose sur un plan vertical qui est   lui-même   incliné obliquement par rapport à la ligne de déplacement. Les inclinaisons dans les deux cas se trouvent à des angles autres que des 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 angles droits par rapport à la ligne ou plan de référence. La double inclinaison de l'axe a pour effet que lorsque le crible est mis en rotation.la terre et les pommes de terre sont reçues sur une surface légèrement inclinée ou pratiquement horizontale du crible et le mouvement de rotation de ce dernier est partiellement en rapport avec le déplacement relatif du sol.

   Comme le crible tourne et que les pommes de terre sont entraînées avec lui dans un mouvement tournant, la surface du crible remonte graduellement de plus en plus, de sorte que la terre et les pommes de terre sont roulées avec douceur et sont automatiquement entraînées vers l'arrière et étendues sur la surface du crible. 



  Cette action est douce et tend rapidement à enlever la terre des pommes de terre, principalement à l'endroit où elles sont déposées sur le crible par la charrue qui le précède, et le mouvement communiqué aux pommes de terre est un mouvement tournant doux vers le diamètre intérieur du crible, de sorte que les   poaauss   de terre ne peuvent s'échapper de l'extrémité ouverte intérieure de ce dernier avant d'avoir réellement atteint la position la plus élevée dans le crible et avoir parcouru la surface de criblage. 



   Lorsque le crible, lequel est décrit comme étant ouvert à ses deux extrémités, est en forme de cuvette peu profonde ou conique, les deux extrémités seront en conséquence très rapprochées en considérant leur axe et sont virtuellement constituées par les diamètres intérieur et extérieur du crible, ce dernier présentant un espace central ouvert dans la région du diamètre intérieur, par lequel les pommes de terre peuvent   s'échapper.   



   Afin que l'invention soit mieux comprise, un mode préféré de réalisation de celle-ci sera décrit ci-après avec référence aux dessins annexés dans lesquels :
Fig. 1 est une vue en perspective montrant les particularités constructives principales de l'invention à l'exception d'un séparateur de verdure. 



     Fig. 2   est une vue plus ou moins schématique des différents éléments principaux de l'appareil présentés   comme   une vue en plan, en regardant d'au-dessus de la Fig. 1, et
Fig. 3 est un plan du crible principal vu de dessus, suivant sa ligne d'axe. 



   Comme montré, particulièrement en Fig. 1, l'appareil est monté dans un véhicule à châssis ouvert désigné comme un ensemole par la référence 10, ce véhicule étant supporté sur des roues avant 11 et des roues arrière 12. Entre les roues avant se trouve un rouleau profilé 13 qui est adapté pour voyager sur une 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 butte de pommes de terre pour écraser les mottes de surface et aider à guider la machine,et un   timon   14   --   monté sur l'essieu avant est destiné à être attaché à un tracteur ou autre moyen par lequel la machine à récolter est déplacée sur le sol. 



   Les roues avant sont portées par un châssis 15 et un mécanisme de relèvement, prévu dans un caisson 16, permet à l'avant du châssis principal 10 d'être élevé et abaissé pour régler la hauteur du châssis sur les roues avant afin de pouvoir régler la profondeur à laquelle la charrue doit travailler. Une butée réglable prévue au châssis 15 (non montrée) est destinée à bloquer le châssis dans sa position de travail. Le mécanisme   éléva-   teur, cependant, ne fait pas partie en soi de la présente invention. 



   A l'arrière des roues avant 11, se trouve une charrue 17 dont le bord de guidage est droit ou arqué, ce bord droit ou la corde de l'arc étant inclinée obliquement, comme montré, par rapport à la ligne de déplacement de la machine. La charrue est fixée dans le véhicule sur des supports 18 et le bord courbé ne creuse pas seulement dans la butte, mais grâce à l'inclinaison par rapport à la ligne de déplacement, on obtient un effet de relèvement par coupage de la terre de la butte.

   Cette action de coupage facilite grandement le déplacement de la charrue et réduit la puissance nécessaire pour entraîner cette partie de la machine, comparativement avec une charrue dont le bord est à angle droit par rapport à la ligne de déplacements
Le crible principal 19 a la forme d'un cône tronqué dont le diamètre le plus faible, désigné par la référence 20, présente une ouverture pour l'échappement des pommes de terre. Le crible peut être construit de toute manière préférée quelconque et est avantageusement formé de cerceaux concentriques, écartés les uns des autres par des éléments   21,   auxquels ils sont fixés et qui sont eux-mêmes répartis uniformément autour de l'axe du crible. 



   Le crible est monté à rotation, sur un arbre 22 dont l'axe est incliné obliquement dans deux sens, comme déjà décrit, et est dirigé vers l'avant depuis son extrémité inférieure en considérant la direction de déplacement. 



   Le crible est mû en rotabion dans le sens de la flèche 23 et est pourvu d'une paroi centrale cylindrique 24 et de pales radiales espacées 25 qui s'étendent au dessus de l'ouverture comprise entre le plus petit diamètre du crible et la paroi cylindrique 24 ainsi que partiellement et radialement sur la surface du crible. 



   La terre et les pommes de terre amenées par la charrue 17 sur la surface inférieure du crible montent sur ce dernier dans 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 une direction plus ou moins conforme à la direction de mouvement du crible, ceci étant produit par l'inclinaison de la charrue. 



  Par cette direction de déplacement, le mouvement du crible est grandement facilité, comparativement aux machines connues antérieurement dans lesquelles le bord extérieur de la charrue est à angle droit par rapport à la ligne de déplacement et l'axe du crible est parallèle à cette ligne. En outre, il a été constaté que par l'emploi d'une charrue inclinée, une certaine partie de la verdure et des herbes s'en va de côté sans entrer dans le crible. Les pales 25 forment des déflecteurs ou parois et divisent la partie du crible, sur laquelle elles s'étendent, en une série de poches qui aident au transport des pommes de terre et d'un peu de terre, en tournant avec le crible dans une direction ascendante par suite de la rotation du crible. 



   Dans la Fig. 3 on a montré un bouclier 100, qui pour raison de clarté n'est pas montré en Fig. l, ni Fig. 2. Ce bouclier se trouve sous l'ouverture formée entre le diamètre intérieur du crible 19 et la paroi cylindrique 24 et s'étend depuis la région de la charrue jusqu'à l'endroit où les pommes de terre tomberont sur le crible 31. Ce bouclier retient les parmes de terre dans les poches entre les pales 25 avant d'être déchargées de ces poches. 



   Pour empêcher la terre, particulièrement lorsqu'elle est humide, de s'amonceler juste au-delà de l'endroit où la terre et les pommes de terre sont reçues de la charrue sur le crible, des moyens agitateurs, entraînés par force motrice, sont prévus près de l'endroit où la matière soulevée est déposées dans le crible. 



  L'agitateur sert à provoquer la séparation de la terre des pommes de terre et sa chute à travers le crible et comporte avantageusement une brosse à   entraînement,   montée à rotation sur un arbre 26. 



  Dans une forme préférée, cette brosse est cylindrique et comporte trois sections, respectivement la   section 38   dont la garniture est grossière, la section   9   à garniture plus fine et la section 30 à garniture encore plus fine. La brosse est disposée de façon que son axe est substantiellement tangentiel au cercle du crible et est incliné vers le bas de l'arrière vers l'avant de la machine, de manière à balayer la surface du crible. Le sens de rotation de la brosse est indiqué par la flèche, d'où l'on comprend que la terre et les pommes de terre sont balayées vers le diamètre intérieur ou plus étroit du crible ; par ce moyen la terre est fortement brossée au travers des trous du crible, tandis que les pommes de terre sont en même temps refoulées vers l'intérieur dans les poches adjacentes d'une pale 25. 



   La brosse agite et divise efficacement la terre tout en la séparant, en même temps, des pommes de terre. Afin d'aider davan- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tage au nettoyage et à la séparation des pommes de terre, un deuxième crible 31, est prévu dans la machine pour recevoir les pommes de terre déchargées du crible principal. Les pommes de terre tombent en fait, du crible principal 19, en substance au plus haut point atteint par l'ouverture entre le crible et la paroi cylindrique 24 et le second crible présente une dimension telle et est situé de telle façon que les pommes de terre tombent dans ce dernier.

   Le second crible tourne dans le sens de la flèche 32, autour d'un arbre, substantiellement vertical et sert, non seulement à compléter le tamisage de la terre des pommes de terre, mais aussi comme un transporteur pour celles-ci et on verra que le sens de rotation du crible 31 est tel qu'il   corres   pond au sens de mouvement des pommes de terre lorsqu'elles quittent le crible 19 de manière que leur transfert d'un crible à l'autre s'effectue avec douceur. 



   Dans cet exemple on a montré le crible 31 comme un disque plat formé d'anneaux circulaires qui peuvent être séparés et supportés d'une façon similaire à ceux du crible 19, mais si on le préfère le crible 31 peut être creux, conique ou en forme de cuvette. En combinaison avec le crible 31 se trouve une autre brosse 33, actionnée par moteur, qui balaya le crible à l'endroit de décharge et sert à brosser les pommes de terre du crible vers la base de l'élévateur 34. Le crible 31 est pourvu d'une garde 35, dont la partie frontale est montrée brisée en Fig. 1, pour laisser voir le crible 31, et d'une autre garde 36, sur le côté du carter 37 de l'élévateur opposé à celui sur lequel la dite brosse 33 est située.

   La brosse 33 tourne dans le sens de la flèche et par conséquent, tandis que les pommes de terre se déplacent en rond vers la brosse dans un sens anti-horlogique, elles rencontrent les garnitures de la brosse qui les balaye du crible dans un sens opposé à celui par lequel elles sont amenées vers la brosse. Si on le désire, les pommes de terre peuvent être reçues sur une grille légèrement inclinée, avant qu'elles n'entrent dans l'élévateur 34. Une telle grille n'est cependant pas montrée aux dessins annexés et constitue simplement une plate-forme de transfert en bas de laquelle les pommes de terre rouleront pour être enlevées par l'élévateur après leur passage sur le crible 31,
L'élévateur est également actionné par moteur et est monté dans la partie arrière du véhicule 10.

   Les détails d'installation de l'élévateur 37 ne sont cependant pas montrés car ils ne font pas partie de la présente invention et ont étéomis pour raison de clarté. Un châssis ou support 38 est prévu pour supporter une bâche ou autre couverture 39 qui est enroulée sur le support 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pendant l'usage de la machine, mais qui peut servir pour couvrir la machine lorsqu'elle n'est pas utilisée. 



   Quoique les brosses 28,29, 30 aient été montrées comme constituant des moyens pour faciliter la séparation des saletés, cet effet peut être obtenu par tous moyens agitateurs jugés préférables, ou bien il peut y avoir plus d'une brosse, telles que celles décrites, disposées en différents endroits autour du crible. Toute la surface du crible 19 est, en fait, si aisément utilisable et accessible que de tels moyens quelconques ou tous autres moyens nécessaires pourront recevoir leur position ou leurs positions les mieux appropriées. 



   La forme de réalisation illustrée comporte quatre points principaux de criblage. Le premier se trouve à l'endroit où les pommes de terre et la terre soulevées sont transportées sur le crible. Le second se trouve à l'endroit ou la terre et les pommes de terre sont travaillées par la brosse 28, 29, 30. Le troisième point se présente là où les pommes de terre, auxquelles adhère encore un peu de terre, tombent sur le second crible 31, et le quatrième se trouve à l'endroit où la brosse 33 tend à balayer les pommes de terre du crible 31. Si la grille fixe décrite plus haut comme s'étendant jusqu'à la base de l'élévateur 34, est installée, elle formera un cinquième point de criblage.

   Ces pointa sont les endroits auxquels se produit un criblage rapide, quoique tout le long du déplacement de la saleté et des pommes de terre, 'sur la machine, le criblage continue dans une certaine mesure. 



   Dans la Fig. 2,   l'entraînement   des différents éléments est montré schématiquement, tous ces éléments étant entraînés par le moteur 40. Ce dernier est monté sur un affût prévu à l'arrière du châssis 10 de la machine et est relié à l'aide de courroies 41 à un arbre principal 42. Des poulies 43 et des courroies 44, reliait l'arbre principal 42 avec les poulies 45 montées sur l'arbre 46 qui porte un élément 47 d'un renvoi par pignons coniques, l'autre élément 48 étant monté sur l'arbre 49 portant deux autres roues coniques 50 et 51. 



   La roue conique 50 engrène avec une seconde roue conique 52 montée sur l'arbre 22 qui entraîne le crible principal 19. La roue conique 51 engrène avec une autre roue conique   b3   montée sur un arbre 54 qui porte une poulie 55, reliée par une courroie 56 à une autre poulie 57, portée par un arbre 58, sur lequel est monté le deuxième crible 31. L'arbre 26 de la brosse   28,   29, 30 est entraîné à l'aide de l'engrenage 59 dont un des éléments est monté sur l'arbre 60, entraîné par l'arbre principal 42 à l'aide 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 des poulies 61,62 et des courroies 63. L'arbre 60 est aussi relié, par la courroie 64, à l'engrenage 65, entraînant l'arbre principal 66 de l'élévateur 34.

   La brosse 33 est entraînée par un arbre 26 à l'aide des poulies 67, 68 et 69 et de la courroie 70; les poulies 69 étant montées sur l'arbre 71 sur lequel est fixée la brosse 33. 



     A   l'extrémité avant de l'arbre principal 42 une transmission est prévue qui, à l'aide des poulies 72, 73 et de la courroie 74, actionne un arbre 75 sur lequel est fixé l'engrenage de relèvement du châssis   16.   D'une autre poulie 78, fixée sur l'arbre principal 42, une courroie 76 entraîne la poulie 77, fixée sur l'arbre   79.   Des poulies 81, également fixées sur l'arbre 79, transmettent leur mouvement par   l'intermédiaire   de courroies 80, à des poulies 82 fixées sur un arbre 83 qui, par l'intermédiaire d'un engrenage conique 84, actionnent un arracheur de verdure, désigné par 85, lequel ne fait pas partie, en soi, de l'invention. 



  L'arracheur de verdures 85 est représenté schématiquement. 



   Une autre courroie   86   relie une poulie 87 montée sur l'arbre 79, à une poulie 88, montée sur un arbre 89 qui entraîne une autre brosse 90, laquelle pour raison de clarté, n'est pas montrée en Fig. 1. La brosse 90, montée sur l'arbre 89, est de forme cylindrique et balaye la surface du crible immédiatement en face de la charrue de façon à secouer la terre en vue du nettoyage du crible avant   l'apport   de nouvelle matière. 



   Un avantage de la charrue inclinée est, qu'elle produit une coupe plus longue qu'une charrue droite ayant la même dimension mesurée à angle droit par rapport à la ligne de déplacement. 



  Elle produit également une meilleure rupture de la terre. 



   La forme de cuvette ouverte du crible, offre non seulement un accès facile pour le placement de n'importe quel dispositif qui peut   être   rendu nécessaire, mais elle donne également un accès aisé pour le nettoyage. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



     DESCRIPTIVE MEMORY in support of a patent application of I N V E N T I O N "Improvements relating to machines for harvesting potatoes" Mr. Percivcal James PACKMAN, "Hurst Grange", Twyford,
 EMI1.1
 BERKSHI1 #, C-.raride-Bretagne. the subject of two first patent applications filed in GREAT BRITAIN: May 19, 1944, N 9716/44, and November 24, 1944, N 23480/44.



   The present invention relates to improvements relating to machines for harvesting potatoes, edible roots or the like, and relates to a machine in which the removal of greenery and soil from potatoes is carried out more efficiently and with less damage to the potatoes than has been the case so far. The invention applies to the type of harvesting machine in which the earth and potatoes are passed through a screen in the form of a bowl, cone or the like, on the surface of which the potatoes are gradually set in motion, during which passage, the soil passes through the holes of the sieve, the potatoes being finally unloaded from the sieve for their subsequent handling.



   The present invention relates to a harvesting machine of this type provided with a cup-shaped or frustoconical screen, open at both ends, to receive material at its widest end and mounted to rotate around an inclined axis. relative to the line of travel of the machine.



   In a preferred embodiment of the invention, the axis of the screen rests on a vertical plane which is itself inclined obliquely with respect to the line of movement. The inclinations in both cases are at angles other than

 <Desc / Clms Page number 2>

 right angles to the reference line or plane. The double tilt of the axis has the effect that when the sieve is rotated, the earth and potatoes are received on a slightly inclined or nearly horizontal surface of the sieve and the rotational movement of the latter is partially related with the relative displacement of the ground.

   As the sieve rotates and the potatoes are dragged with it in a rotating motion, the surface of the sieve gradually rises more and more, so that the earth and potatoes are rolled smoothly and are automatically drawn towards it. 'rear and extended over the screen surface.



  This action is gentle and tends to quickly remove the soil from the potatoes, mainly where they are deposited on the sieve by the plow preceding it, and the movement imparted to the potatoes is a gentle turning movement towards the top. inner diameter of the screen, so that soil pots cannot escape from the inner open end of the screen until they have actually reached the highest position in the screen and have passed through the screening surface.



   When the screen, which is described as being open at both ends, is in the shape of a shallow or conical bowl, the two ends will therefore be very close together considering their axis and are virtually made up of the inner and outer diameters of the screen, the latter having an open central space in the region of the inner diameter, through which the potatoes can escape.



   In order for the invention to be better understood, a preferred embodiment thereof will be described below with reference to the accompanying drawings in which:
Fig. 1 is a perspective view showing the main construction features of the invention with the exception of a green separator.



     Fig. 2 is a more or less schematic view of the various main elements of the apparatus presented as a plan view, looking from above in FIG. 1, and
Fig. 3 is a plan of the main screen seen from above, along its axis line.



   As shown, particularly in Fig. 1, the apparatus is mounted in an open-frame vehicle designated as an assembly by the reference 10, this vehicle being supported on front wheels 11 and rear wheels 12. Between the front wheels is a profiled roller 13 which is fitted. to travel on a

 <Desc / Clms Page number 3>

 mound of potatoes to crush surface clods and help guide the machine, and a 14 - front axle mounted drawbar is intended to be attached to a tractor or other means by which the harvesting machine is moved over ground.



   The front wheels are carried by a frame 15 and a lifting mechanism, provided in a box 16, allows the front of the main frame 10 to be raised and lowered to adjust the height of the frame on the front wheels in order to be able to adjust. the depth at which the plow should work. An adjustable stop provided for the frame 15 (not shown) is intended to block the frame in its working position. The elevator mechanism, however, is not per se a part of the present invention.



   At the rear of the front wheels 11 is a plow 17, the guide edge of which is straight or arched, this straight edge or the bowstring being inclined obliquely, as shown, with respect to the line of travel of the machine. The plow is fixed in the vehicle on supports 18 and the curved edge not only digs into the mound, but thanks to the inclination with respect to the line of travel, a lifting effect is obtained by cutting the earth from the mound.

   This cutting action greatly facilitates the movement of the plow and reduces the power required to drive this part of the machine, compared to a plow whose edge is at right angles to the line of travel.
The main screen 19 has the shape of a truncated cone, the smallest diameter of which, designated by the reference 20, has an opening for the escape of the potatoes. The screen can be constructed in any preferred manner and is advantageously formed of concentric hoops, spaced apart from each other by elements 21, to which they are attached and which are themselves distributed uniformly around the axis of the screen.



   The screen is rotatably mounted on a shaft 22 whose axis is inclined obliquely in two directions, as already described, and is directed forward from its lower end considering the direction of movement.



   The screen rotates in the direction of arrow 23 and is provided with a cylindrical central wall 24 and spaced radial blades 25 which extend above the opening between the smallest diameter of the screen and the wall. cylindrical 24 as well as partially and radially on the screen surface.



   The earth and the potatoes brought by the plow 17 on the lower surface of the sieve rise on the latter in

 <Desc / Clms Page number 4>

 a direction more or less in accordance with the direction of movement of the screen, this being produced by the inclination of the plow.



  By this direction of movement, the movement of the screen is greatly facilitated, compared to previously known machines in which the outer edge of the plow is at right angles to the line of movement and the axis of the screen is parallel to this line. In addition, it has been found that by the use of an inclined plow some of the greenery and grass goes aside without entering the sieve. The blades 25 form deflectors or walls and divide the part of the screen, on which they extend, into a series of pockets which help in the transport of the potatoes and a little potato, rotating with the screen in a upward direction due to the rotation of the screen.



   In Fig. 3 a shield 100 has been shown, which for the sake of clarity is not shown in FIG. 1, nor Fig. 2. This shield is located under the opening formed between the inner diameter of the screen 19 and the cylindrical wall 24 and extends from the region of the plow to where the potatoes will fall on the screen 31. This shield retains the parmes de terre in the pockets between the blades 25 before being unloaded from these pockets.



   To prevent soil, especially when wet, from piling up just beyond where soil and potatoes are received from the plow onto the sieve, agitating means, driven by motive power, are provided near where the lifted material is deposited in the screen.



  The agitator serves to cause the separation of the earth from the potatoes and its fall through the screen and advantageously comprises a driven brush, mounted to rotate on a shaft 26.



  In a preferred form, this brush is cylindrical and comprises three sections, respectively the section 38, the lining of which is coarse, the section 9 with a finer lining and the section 30 with an even finer lining. The brush is arranged so that its axis is substantially tangential to the circle of the screen and slopes downward from the rear to the front of the machine, so as to sweep the surface of the screen. The direction of rotation of the brush is indicated by the arrow, from which it is understood that the earth and the potatoes are swept towards the inner or narrower diameter of the screen; by this means the earth is strongly brushed through the holes of the sieve, while the potatoes are at the same time pushed back inwards into the adjacent pockets of a blade 25.



   The brush effectively agitates and divides the earth while at the same time separating it from the potatoes. In order to help further

 <Desc / Clms Page number 5>

 Stage for cleaning and separating the potatoes, a second screen 31 is provided in the machine to receive the potatoes unloaded from the main screen. The potatoes in fact fall from the main screen 19 to substantially the highest point reached by the opening between the screen and the cylindrical wall 24 and the second screen has such a dimension and is located in such a way that the potatoes earth fall into the latter.

   The second sieve rotates in the direction of arrow 32, around a tree, substantially vertical and serves not only to complete the sieving of the earth from the potatoes, but also as a conveyor for them and it will be seen that the direction of rotation of the screen 31 is such that it corresponds to the direction of movement of the potatoes when they leave the screen 19 so that their transfer from one screen to the other takes place smoothly.



   In this example the screen 31 has been shown as a flat disc formed of circular rings which can be separated and supported in a similar fashion to those of the screen 19, but if preferred the screen 31 can be hollow, conical or solid. bowl shape. In combination with the sieve 31 is another motor driven brush 33 which sweeps the sieve to the discharge location and serves to brush the potatoes from the sieve to the base of the elevator 34. The sieve 31 is provided with a guard 35, the front part of which is shown broken in FIG. 1, to show the screen 31, and another guard 36, on the side of the housing 37 of the elevator opposite to that on which said brush 33 is located.

   Brush 33 rotates in the direction of the arrow and therefore, as the potatoes move in circles towards the brush in a counterclockwise direction, they meet the linings of the brush which sweeps them from the screen in an opposite direction to that by which they are brought to the brush. If desired, the potatoes can be received on a slightly inclined rack, before they enter elevator 34. Such a rack, however, is not shown in the accompanying drawings and simply constitutes a platform. transfer at the bottom of which the potatoes will roll to be removed by the elevator after they have passed through the sieve 31,
The elevator is also powered by a motor and is mounted in the rear part of the vehicle 10.

   The installation details of the elevator 37 are however not shown as they do not form part of the present invention and have been omitted for clarity. A frame or support 38 is provided to support a tarp or other blanket 39 which is rolled up on the support

 <Desc / Clms Page number 6>

 while the machine is in use, but which can be used to cover the machine when not in use.



   Although the brushes 28, 29, 30 have been shown to constitute means for facilitating the separation of dirt, this effect can be obtained by any agitating means deemed preferable, or there can be more than one brush, such as those described. , arranged in different places around the screen. The entire surface of the screen 19 is, in fact, so easily usable and accessible that any such means or any other necessary means can be given their most suitable position or positions.



   The illustrated embodiment has four main screening points. The first is where the raised potatoes and earth are transported to the sieve. The second is where the earth and the potatoes are worked by the brush 28, 29, 30. The third point is where the potatoes, to which a little earth still adheres, fall on the surface. second sieve 31, and the fourth is where brush 33 tends to sweep the potatoes from sieve 31. If the fixed sieve described above as extending to the base of elevator 34, is installed, it will form a fifth screening point.

   These points are the places where rapid screening occurs, although throughout the movement of dirt and potatoes on the machine, screening continues to some extent.



   In Fig. 2, the drive of the various elements is shown schematically, all these elements being driven by the motor 40. The latter is mounted on a carriage provided at the rear of the frame 10 of the machine and is connected by means of belts 41 to a main shaft 42. Pulleys 43 and belts 44, connected the main shaft 42 with the pulleys 45 mounted on the shaft 46 which carries an element 47 of a bevel gear transmission, the other element 48 being mounted on the shaft 49 carrying two other bevel gears 50 and 51.



   The bevel gear 50 meshes with a second bevel gear 52 mounted on the shaft 22 which drives the main screen 19. The bevel gear 51 meshes with another bevel gear b3 mounted on a shaft 54 which carries a pulley 55, connected by a belt. 56 to another pulley 57, carried by a shaft 58, on which the second screen 31 is mounted. The shaft 26 of the brush 28, 29, 30 is driven by means of the gear 59, one of the elements of which is mounted on the shaft 60, driven by the main shaft 42 using

 <Desc / Clms Page number 7>

 pulleys 61,62 and belts 63. The shaft 60 is also connected, by the belt 64, to the gear 65, driving the main shaft 66 of the elevator 34.

   The brush 33 is driven by a shaft 26 using the pulleys 67, 68 and 69 and the belt 70; the pulleys 69 being mounted on the shaft 71 on which the brush 33 is fixed.



     At the front end of the main shaft 42 a transmission is provided which, with the aid of the pulleys 72, 73 and the belt 74, actuates a shaft 75 on which is fixed the raising gear of the chassis 16. D 'another pulley 78, fixed on the main shaft 42, a belt 76 drives the pulley 77, fixed on the shaft 79. Pulleys 81, also fixed on the shaft 79, transmit their movement by means of belts 80, to pulleys 82 fixed to a shaft 83 which, by means of a bevel gear 84, actuate a greenery puller, designated by 85, which is not, in itself, part of the invention.



  The greenery puller 85 is shown schematically.



   Another belt 86 connects a pulley 87 mounted on the shaft 79, to a pulley 88, mounted on a shaft 89 which drives another brush 90, which for the sake of clarity is not shown in FIG. 1. The brush 90, mounted on the shaft 89, is cylindrical in shape and sweeps the surface of the screen immediately in front of the plow so as to shake the soil for cleaning the screen before the addition of new material.



   An advantage of the tilted plow is that it produces a longer cut than a straight plow having the same dimension measured at right angles to the line of travel.



  It also produces a better earth break.



   The open cup shape of the screen not only provides easy access for placement of any device that may be required, but also provides easy access for cleaning.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

L'arrangement du crible assure que la terre soulevée et tamisée retombe sur la ligne de la butte soulevée au lieu de tomber sur le côté de cette butte où elle pourrait géner les opérations subséquentes sur une butte adjacente, REVENDICATIONS. l - Une machine à récolter, du type décrit, ayant une crible en forme de cuvette ou tronconique ouvert à ses deux extrémités pour recevoir la matière à son extrémité la plus large et monté pour tourner autour d'un axe qui se trouve dans un plan vertical et est incliné par rapport à la ligne de dépla- <Desc/Clms Page number 8> cément de la machine. The arrangement of the sieve ensures that the raised and sieved earth falls on the line of the raised mound instead of falling on the side of this mound where it could interfere with subsequent operations on an adjacent mound, CLAIMS. l - A harvesting machine, of the type described, having a cup-shaped or frustoconical screen open at both ends to receive the material at its widest end and mounted to rotate about an axis which lies in a plane vertical and is inclined with respect to the line of displacement. <Desc / Clms Page number 8> cement of the machine. 2 - Une machine à récolter suivant revendication 1, combinée avec une charrue destinée à soulever la terre et les pommes de terre pour les introduire dans l'extrémité ouverte du crible. 2 - A harvesting machine according to claim 1, combined with a plow intended to lift the earth and the potatoes to introduce them into the open end of the sieve. 3 - Une machine à récolter suivant revendication 1 ou 2, dans laquelle l'axe du crible se trouve dans un plan vertical qui est lui-même incliné obliquement en travers de la ligne de déplacement. 3 - A harvesting machine according to claim 1 or 2, wherein the axis of the screen lies in a vertical plane which is itself inclined obliquely across the line of travel. 4 - Une machine à récolter suivant revendication 1, 2 ou 3, dans laquelle le bord de guidage de la charrue est de forme droite ou arquée, le bord droit ou la corde de cet arc étant inclinée transversalement à la ligne de déplacement. 4 - A harvesting machine according to claim 1, 2 or 3, wherein the guide edge of the plow is of straight or arcuate shape, the straight edge or the chord of this arc being inclined transversely to the line of travel. 5 - Machine à récolter suivant une quelconque des revendications précédentes, combinée avec une série de pales espacées angulairement, fixées à l'intérieur du crible pour diviser au moins la partie intérieure du crible en une pluralité de poches dans lesquelles les pommes de terre sont déplacées lorsqu'elles sont entraînées vers le haut par la rotation du crible. 5 - A harvesting machine according to any one of the preceding claims, combined with a series of angularly spaced blades, fixed inside the screen to divide at least the interior part of the screen into a plurality of pockets in which the potatoes are moved. when they are driven upward by the rotation of the screen. 6 - Une machine à récolter suivant une quelconque des revendications précédentes combinée avec un bouclier qui s'étend substantiellement depuis l'endroit où la matière est reçue sur le crible jusqu'à l'endroit de décharge des pommes de terre, le dit bouclier étant disposé de façon à empêcher l'échappement des pommes de terre de l'extrémité intérieure ouverte du crible entre les deux endroits auxquels il vient d'être fait référence. 6 - A harvesting machine according to any one of the preceding claims combined with a shield which extends substantially from the point where the material is received on the screen to the point of discharge of the potatoes, said shield being arranged to prevent the escape of potatoes from the open inner end of the screen between the two places just referred to. 7 - Une machine à récolter suivant une quelconque des revendications précédentes combinée avec un élévateur entraîné par moteur en vue d'enlever les pommes de terre qui ont été déchargées du crible. 7. A harvesting machine according to any one of the preceding claims combined with a motor driven elevator for removing potatoes which have been discharged from the screen. 8 - Une machine à récolter suivant une quelconque des revendications précédentes en combinaison avec des moyens agitateurs actionnés par moteurs, situés près de l'endroit où la matière soulevée est déposée dans le crible et disposés pour remuer la matière ainsi déposée en vue d'activer la séparation de la terre des pommes de terre. 8 - A harvesting machine according to any one of the preceding claims in combination with agitating means actuated by motors, located near where the lifted material is deposited in the screen and arranged to stir the material thus deposited in order to activate separating the ground from the potatoes. 9 - L'objet de la revendication 8 dans lequel le moyen agitateur est réalisé sous forme d'une brosse actionnée par moteur. 9 - The object of claim 8 wherein the agitating means is in the form of a brush actuated by a motor. 10 - L'objet de la revendication 9 dans lequel la brosse est disposée avec ses axes substantiellement tangentiels au cercle du crible. 10 - The object of claim 9 wherein the brush is arranged with its axes substantially tangential to the circle of the screen. 11 - Une machine à récolter suivant une quelconque des revendications précédentes, ayant un second crible tournant situé de <Desc/Clms Page number 9> façon à pouvoir recevoir les pouimes de terre déchargées du crible principal. 11 - A harvesting machine according to any one of the preceding claims, having a second rotating screen located at <Desc / Clms Page number 9> so as to be able to receive the pouimes of earth unloaded from the main screen. 12 - Une machine à récolter suivant revendication 11, dans laquelle un second crible tourne autour d'un axe substantiellement vertical et sert non seulement à aider au criblage des pommes de terre, mais aussi à leur transport. 12. A harvesting machine according to claim 11, wherein a second screen rotates about a substantially vertical axis and serves not only to aid in the screening of the potatoes, but also in their transport. 13 - L'objet de la revendication 12 dans lequel le second crible est combiné avec une autre brosse actionnée par moteur, pour balayer une partie de la surface du crible à l'endroit de décharge pour brosser les pommes de terre hors du crible. 13. The object of claim 12 wherein the second screen is combined with another motor driven brush, to sweep part of the screen surface at the discharge location to brush the potatoes out of the screen. 14 - Une machine à récolter suivant revendication 12 ou 13 combinée avec un transporteur pour enlever les pommes de terre de la machine, le récepteur à la base du transporteur étant situé sous l'endroit de décharge du second crible de façon que les pommes de terre soient enlevées de ce dernier et ensuite reçues par le transporteur. 14 - A harvesting machine according to claim 12 or 13 combined with a conveyor for removing the potatoes from the machine, the receiver at the base of the conveyor being located under the discharge point of the second screen so that the potatoes are removed from the latter and then received by the carrier. 15 - L'objet de la revendication 14 dans lequel le transporteur comporte un élévateur par lequel les pommes de terre sont enlevées et déchargées latéralement de la machine. 15 - The object of claim 14 wherein the conveyor comprises an elevator by which the potatoes are removed and unloaded laterally from the machine. 16 - La combinaison avec l'objet d'une quelconque des revendications précédentes, d'un arracheur de verdure situé à l'avant de la machine pour opérer devant la charrue. 16 - The combination with the object of any one of the preceding claims, of a greenery puller located at the front of the machine to operate in front of the plow. 17 - L'objet d'une quelconque des revendications précédentes ayant des moyens agitateurs additionnels pour aider à la séparation de la terre des pommes de terre sur le crible principal. 17. The object of any preceding claim having additional agitating means to aid in the separation of the soil from the potatoes on the main screen. 18 - L'objet de la revendication 17, lorsque les moyens agitateurs additionnels présentent la forme d'une brosse. 18 - The object of claim 17, when the additional stirring means have the shape of a brush. 19 - L'objet de la revendication 18 dans lequel une brosse additionnelle ou agitateur est située immédiatement à l'arrière de la charrue et légèrement sur un côté, pour nettoyer le crible avant l'admission d'autre matière sur ce dernier. 19 - The object of claim 18 wherein an additional brush or agitator is located immediately behind the plow and slightly to one side, to clean the screen before admitting other material onto it. 20 - Une machine à récolter substantiellement comme décrit avec référence aux dessins annexés. 20 - A harvesting machine substantially as described with reference to the accompanying drawings.
BE459065D BE459065A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE459065A true BE459065A (en)

Family

ID=112227

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE459065D BE459065A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE459065A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2953230A1 (en) Frontal recuperation device for use with e.g. amphibious machine to recuperate green algae suspended in water at sea, has pressing device permitting extraction of large quantity of water and sand contained in floating material
EP0714241B1 (en) Device for continuously washing products, especially plant products
FR2651694A1 (en) Device for sorting sticky juicy objects
EP0366174B1 (en) Machine for harvesting fruits or the like deposited on the soil
FR2485324A1 (en) AGRICULTURAL MACHINE FOR HARVESTING GRAIN CORN
FR2535165A1 (en) Poultry collecting appts. comprising two rotors with radial arms
BE459065A (en)
EP1234618B1 (en) Device and method for removing foreign bodies mixed with fruits harvested from the soil
FR2520189A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR REDUCTION OF FRAGMENTS OF STRAINS
BE896006A (en) PROCESS FOR THE PERMANENT IMPROVEMENT OF THE SURFACE DRAINAGE OF LANDS, PREFERABLY, GROUNDS COVERED WITH GRASS, AND APPARATUS FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2499819A1 (en) MACHINE FOR PICKING UP NUTS IN STONE GROUND AND ESPECIALLY QUEENSLAND NUTS
FR2514227A1 (en) Tractor mounted fruit picker - has set of horizontal parallel bars carrying array of tines which are oscillated transversely
FR2687533A1 (en) Device for preparing the land for removing objects therefrom
BE1001430A6 (en) Ax-beet.
EP1591001A1 (en) Root crop harvester
FR2597897A1 (en) Machine for cleaning up sandy beaches
FR2905821A1 (en) Harvester for sugar beet in heaps in fields has row of wedge-shaped tines with rounded tips connected by transverse bars, roller made up of tangential strips with raised side passing beet to polygonal roller and auger mounted in trough
FR2799772A1 (en) Collecting vessel for green seaweed from beaches has vehicle with side booms having lifting augers for seaweed
FR2569519A1 (en) Improved stripper/crusher for the leaves of tubers and the like, for example potatoes
FR2658995A1 (en) Machine for washing vegetables and/or fruit
EP0059671A1 (en) Device for the picking and cleaning of crops, especially beet
BE492820A (en)
FR2460599A1 (en) Collector and cleaner for sugar beet - has roots picked up at soil level passed upwards through vertical cleaning cages and discharged
BE486797A (en)
BE486469A (en)