BE486987A - - Google Patents

Info

Publication number
BE486987A
BE486987A BE486987DA BE486987A BE 486987 A BE486987 A BE 486987A BE 486987D A BE486987D A BE 486987DA BE 486987 A BE486987 A BE 486987A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
link
chain according
plates
link chain
false
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE486987A publication Critical patent/BE486987A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16GBELTS, CABLES, OR ROPES, PREDOMINANTLY USED FOR DRIVING PURPOSES; CHAINS; FITTINGS PREDOMINANTLY USED THEREFOR
    • F16G13/00Chains
    • F16G13/12Hauling- or hoisting-chains so called ornamental chains
    • F16G13/14Hauling- or hoisting-chains so called ornamental chains built up from readily-separable links

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Connection Of Plates (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Chaîne à maillons entièrement estampés et sans   .soudure".   



   Les chaînes dites du type "marine" qui sont actuelle- ment utilisées,comportent toutes des soudures obtenues suivant des modes de fabrication divers. 



   Le défaut le plus grave de ces chaînes soudées est que les points faibles dus à la soudure souvent ne sont nullement apparents et ne peuvent être décelés après fabri- cation, en raison de l'irrégularité de leur surface, ce qui conduit à une impossibilité, dans la pratique, de contrôler les soudures. 



   Or, les soudures, qu'elles soient faites à la main ou à l'aide de machines spéciales, introduisent dans la cons- titution d'une chaîne des points faibles dus à des défauts 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 du métal ou à un défaut d'exécution pouvant provenir du manque de soin de l'ouvrier ou d'un dérèglement passager de la machine. 



   La chaîne qui fait l'objet   de   la présente invention, évite ces inconvénients par le fait qu'elle est entièrement composée de maillons en acier estampés et sans soudure. Dans cette chaîne, un maillon fermé et d'une seule pièce alterne constamment avec un maillon composé de plus d'une pièce, toutes les pièces de ce dernier maillon étant également exécutées en acier estampé et sans soudure. 



   La description qui va suivre en regard des dessins annexés donnés à titre d'exemples non limitatifs,va bien faire ressortir comment l'invention peut être mise en pratique. 



   La figure 1 est une vue en élévation d'une chaîne exécutée selon l'invention, les maillons d'une seule pièce étant vus en une coupe verticale suivant leur axe longitudinal. 



   La figure 2 est une vue en plan correspondante. 



   La figure 3 est une coupe verticale et transversale suivant la ligne A-B de la figure 1. 



   La figure 4 représente une première forme de réalisation du maillon en plusieurs pièces. 



   La figure   5 en   représente-une seconde forme de   réali-   sation. 



   La figure 6 représente isolément la pièce principale de ce dernier maillon. 



   La figure 7 représente une troisième forme de réalisa- tion du maillon en plusieurs pièces. 



   La figure 8 représente une moitié d'un maillon en plusieurs pièces selon une quatrième forme de réalisation. 



   La figure 9 est une vue en plan de l'extrémité de cette pièce. 



   La figure 10 représente la plaquette d'assemblage 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 utilisée dans ce dernier type de maillon. 



   La figure 11 représente séparément une forme de réalisation du maillon en une seule pièce. 



   Les figures 12, 13, 14 et 15 sont respectivement des coupes en travers verticales suivant les lignes C-D de la figure 4, E-F de la figure 5, G-H de la figure 5 et I-J de la figure 6. 



   Ainsi que le montre la figure 1, la chaîne qui fait l'objet de la présente invention,se compose de maillons 1 en une seule pièce, fermés, entièrement estampés sans aucune soudure, et des maillons 2, semblables aux maillons 1 en ce qui concerne la fabrication, mais composés de plusieurs pièces. Les maillons 1 en une seule pièce alternent réguliè- rement avec les maillons 2 en plusieurs pièces. 



   Le maillon en une seule pièce peut avoir n'importe quelle forme appropriée. A titre de forme de réalisation de ce maillon, on a représenté dans la figure 11 un maillon monobloc comportant un étançon 3 en son milieu.   Mais,   il pourrait tout aussi bien ne comporter aucun - étançon central, ou au contraire en comporter plusieurs, suivant l'application envisagée et l'usage auquel la chaîne peut être destinée. 



   Ainsi que le montrent les figures l. et 3, le maillon en plusieurs pièces peut comporter, d'une manière générale, quatre pièces estampées, c'est-à-dire un faux maillon 2, deux plaquettes 4 appliquées de chaque côté de ce faux maillon et l'axe 5 constitué par un boulon, un rivet ou un élément équivalent. 



   Le maillon en plusieurs pièces peut être réalisé sous diverses formes dont quelques-unes vont être décrites ci-après, à titre d'exemples. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Dans une première forme de réalisation représentée dans les figures 4, 6, 12 et 15, le faux maillon 2 est ouvert dans l'un de ses côtés, notamment dans le milieu de ce côté. 



    Wes   deux branches 6 et 7 du faux maillon' se terminent de part et d'autre de l'ouverture par des tétons 8 Faisant saillie à gauche et à droite du maillon. Sur ces tétons vient stengager de chaque côté du maillon une plaquette 9 comportant deux ouvertures par lesquelles la plaquette s'adapte exactement sur les tétons 8. Dans sa partie inférieure, chaque plaquette se prolonge suffisamment pour s'appliquer par une gorge ménagée dans sa face intérieure contre la partie inférieure du faux maillon 2. 



   Les deux plaquettes 9 sont maintenues serrées l'une et   l'autre   contre le faux maillon 2 par un organe de serrage 10 qui, dans la forme de réalisation considérée, est un rivet. 



  On pourrait tout aussi bien utiliser'à la place du rivet un boulon ou un élément de serrage analogue. 



   Selon une autre forme de réalisation représentée dans la figure 5 et en coupe dans la figure 13, le maillon en plusieurs pièces se compose;.. du t'aux maillon 2, de forme semblable à celle qui vient   d'être   décrite à propos de la figure 4, et de plaquettes 17 qui s'engagent sur les tétons 8, l'assemblage s'obtenant par rivetage de l'extrémité 18 de chaque téton (figure 13), ou bien, suivant une variante représentée dans la figure 14, par matage du bord du téton dans un chanfrein 19 ménagé autour du trou de la plaquette 17. 



   Dans la forme de réalisation représentée dans la figure   7,   le faux maillon 8 a la même forme que dans la figure   4,   mais la plaquette d'assemblage est percée de deux trous situés verticalement en dessous des trous prévus pour les tétons, l'assemblage des deux plaquettes étant réalisé par deux boulons 11 et 12 qui serrent les plaquettes contre 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le faux maillon 2.   @     Les   boulonspourraient également être remplacés par des rivets, ou encore par une tige filetée sur laquelle serait vissé un écrou à chaque extrémité, ou par un élément de serrage équivalent. 



   Dans la forme de réalisation représentée dans les figures 8 à 10, chaque maillon en plusieurs pièces se compose de deux demi-maillons 13 dont un seul est représenté dans la fi gure 8. On dispose ces deux demi-maillons en regard l'un de l'autre, en laissant subsister antre eux un certain intervalle. 



   L'assemblage des deux demi-maillons se fait au moyen d'une plaquette 14 (figure 10) comportant quatre trous 15 par lesquels la plaquette 14 vient s'engager par-dessus les tétons latéraux 8 des deux demi-maillons, l'assemblage se faisant par passage d'un axe, d'un boulon, d'une vis avec écrou, d'un rivet ou d'un élément équivalent, à travers le trou central 16 des deux plaquettes encadrant les deux demi- maillons. 



   Pour la facilité du montage, il est avantageux de donner aux tétons 8 une forme qui va légèrement en diminuant de diamètre vers l'extérieur, c'est-à-dire une forme légèrement tronconique. Pour la même raison, on peut donner aux trous par lesquels les plaquettes 9 et 14 s'engagent sur les tétons 8, une forme légèrement tronconique correspondant à celle des tétons 8.

   Cette particularité offre en outre l'avantage d'un montage précis et la réalisation d'une distance rigoureuse entre les axes des tétons, et par conséquent, une constance parfaite du pas des maillons en plusieurs pièces ; enfin, elle empêche, par la suppression de tous les jeux possibles, l'al- longement éventuel de ces maillons sous les efforts de traction. le montage d'une telle chaîne à partir d'éléments séparés offre l'avantage d'être facile.   Pour/Le,   réaliser, on 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 fait passer les maillons en une seule pièce de part et d'autre par l'ouverture du maillon en plusieurs pièces, Ensuite, on met en place, de part   et.

   d'autre   du faux maillon, les plaquettes latérales en emprisonnant les tétons du faux- maillons dans les trous des plaquettes qui, dans les formes de réalisation selon les figures 4,7 et 12, viennent en outre serrer, dans leur partie inférieure, de chaque côté contre le faux maillon. Le montage se termine par la pose de l'axe, rivet ou boulon, qui assure la fermeture du maillon en plusieurs pièces, et par conséquent celle de la chaîne. 



   La chaîne qui fait l'objet de la présente invention, est beaucoup plus homogène et résistante et beaucoup mieux calibrée que les chaînes soudées, et elle offre en outre la possibilité d'un contrôle éminemment facile de la fabrication. 



    REVENDICATIONS   
1. Chaîne à maillons caractérisée par le fait qu'elle comporte des maillons en une seule pièce et fermés alternant avec des maillons composés de plusieurs pièces, les maillons en une seule pièce et toutes les pièces des maillons en plusieurs pièces étant obtenues entièrement par estampage et ne comportant aucune soudure.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Chain with fully embossed and seamless links".



   The so-called "marine" type chains which are currently in use, all have welds obtained according to various manufacturing methods.



   The most serious defect of these welded chains is that the weak points due to welding are often not at all apparent and cannot be detected after manufacture, because of the irregularity of their surface, which leads to an impossibility, in practice, to check the welds.



   However, welds, whether they are done by hand or using special machines, introduce weak points in the construction of a chain due to faults.

 <Desc / Clms Page number 2>

 metal or a faulty workmanship that may result from the lack of care of the worker or a temporary disturbance of the machine.



   The chain which is the subject of the present invention avoids these drawbacks by the fact that it is entirely composed of stamped and seamless steel links. In this chain, a closed, one-piece link constantly alternates with a link made up of more than one piece, with all the pieces of the latter link also being made of stamped, seamless steel.



   The description which will follow with regard to the appended drawings given by way of nonlimiting examples, will clearly show how the invention can be put into practice.



   Figure 1 is an elevational view of a chain made according to the invention, the one-piece links being seen in a vertical section along their longitudinal axis.



   Figure 2 is a corresponding plan view.



   Figure 3 is a vertical and cross section taken along the line A-B of Figure 1.



   FIG. 4 shows a first embodiment of the link in several parts.



   FIG. 5 shows a second embodiment thereof.



   FIG. 6 shows the main part of this last link in isolation.



   FIG. 7 shows a third embodiment of the link in several parts.



   Figure 8 shows one half of a multi-piece link according to a fourth embodiment.



   Figure 9 is a plan view of the end of this part.



   Figure 10 shows the assembly plate

 <Desc / Clms Page number 3>

 used in the latter type of link.



   Fig. 11 shows separately an embodiment of the one-piece link.



   Figures 12, 13, 14 and 15 are respectively vertical cross sections taken along lines C-D in Figure 4, E-F in Figure 5, G-H in Figure 5 and I-J in Figure 6.



   As shown in Figure 1, the chain which is the object of the present invention, consists of links 1 in one piece, closed, fully stamped without any welding, and links 2, similar to links 1 in what relates to manufacturing, but composed of several parts. One-piece links 1 alternate regularly with multi-piece links 2.



   The one-piece link can be any suitable shape. As an embodiment of this link, there is shown in FIG. 11 a one-piece link comprising a prop 3 in its middle. But, it could just as well not include any - central prop, or on the contrary include several, according to the envisaged application and the use for which the chain can be intended.



   As shown in Figures l. and 3, the link in several parts can comprise, in general, four stamped parts, that is to say a false link 2, two plates 4 applied on each side of this false link and the axis 5 constituted by a bolt, rivet or equivalent.



   The link in several parts can be produced in various forms, some of which will be described below, by way of examples.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   In a first embodiment shown in Figures 4, 6, 12 and 15, the false link 2 is open in one of its sides, in particular in the middle of this side.



    Wes two branches 6 and 7 of the false link 'end on either side of the opening by nipples 8 projecting to the left and right of the link. On these nipples is stengaged on each side of the link a plate 9 comprising two openings through which the plate fits exactly on the nipples 8. In its lower part, each plate extends sufficiently to be applied by a groove formed in its face. inside against the lower part of the false link 2.



   The two plates 9 are held tight against each other against the false link 2 by a clamping member 10 which, in the embodiment considered, is a rivet.



  A bolt or the like could equally well be used instead of the rivet.



   According to another embodiment shown in FIG. 5 and in section in FIG. 13, the link in several parts consists of: the link 2, of shape similar to that which has just been described with regard to FIG. 4, and plates 17 which engage on the studs 8, the assembly being obtained by riveting the end 18 of each stud (Figure 13), or else, according to a variant shown in Figure 14, by matting the edge of the stud in a chamfer 19 formed around the hole in the plate 17.



   In the embodiment shown in Figure 7, the false link 8 has the same shape as in Figure 4, but the assembly plate is pierced with two holes located vertically below the holes provided for the pins, the assembly of the two pads being made by two bolts 11 and 12 which clamp the pads against

 <Desc / Clms Page number 5>

 false link 2. @ The bolts could also be replaced by rivets, or even by a threaded rod onto which a nut would be screwed at each end, or by an equivalent clamping element.



   In the embodiment shown in Figures 8 to 10, each link in several parts consists of two half-links 13, only one of which is shown in Figure 8. These two half-links are placed opposite one of the two. the other, leaving a certain interval between them.



   The two half-links are assembled by means of a plate 14 (figure 10) comprising four holes 15 through which the plate 14 engages over the side pins 8 of the two half-links, the assembly being done by passing an axis, a bolt, a screw with nut, a rivet or an equivalent element, through the central hole 16 of the two plates framing the two half-links.



   For ease of assembly, it is advantageous to give the studs 8 a shape which decreases slightly in diameter towards the outside, that is to say a slightly frustoconical shape. For the same reason, the holes through which the plates 9 and 14 engage on the studs 8 can be given a slightly frustoconical shape corresponding to that of the studs 8.

   This feature also offers the advantage of precise assembly and the achievement of a rigorous distance between the axes of the studs, and consequently, a perfect constancy of the pitch of the links in several parts; finally, it prevents, by eliminating all possible clearances, the possible lengthening of these links under tensile forces. the assembly of such a chain from separate elements offers the advantage of being easy. For / The, achieve, we

 <Desc / Clms Page number 6>

 passes the links in one piece on both sides by opening the link in several parts, Then, we put in place, on both sides.

   on the other side of the false link, the side plates by trapping the nipples of the false link in the holes of the plates which, in the embodiments according to Figures 4, 7 and 12, further tighten, in their lower part, each side against the false link. The assembly ends with the installation of the axis, rivet or bolt, which ensures the closure of the link in several parts, and therefore that of the chain.



   The chain which is the object of the present invention is much more homogeneous and resistant and much better calibrated than welded chains, and it also offers the possibility of eminently easy control of the production.



    CLAIMS
1. Link chain characterized by the fact that it comprises links in one piece and closed alternating with links composed of several parts, the links in one piece and all the parts of the links in several parts being obtained entirely by stamping and having no welding.


    

Claims (1)

2. Chaîne à maillons, suivant la revendication 1, caractérisée par le fait que les maillons en plusieurs pièces se composent d'un faux maillon ouvert, permettant le passage des maillons en une seule pièce et fermés, et d'éléments de fermeture. 2. Link chain according to claim 1, characterized in that the links in several parts consist of an open false link, allowing the passage of the links in one piece and closed, and closure elements. 3. Chaîne à maillons, suivant la revendication 2, caractérisée par le fait que les éléments de fermeture des maillons en plusieurs pièces sont constitués par des plaquettes et par un élément assurant le serrage des plaquettes contre le faux maillon . <Desc/Clms Page number 7> 3. Link chain according to claim 2, characterized in that the closing elements of the multi-piece links are constituted by plates and by an element ensuring the clamping of the plates against the false link. <Desc / Clms Page number 7> 4. Chaîne à maillons, suivant la revendication 3, qaractérisée par le fait que l'élément de serrage des plaquettes est constitué par un axe, un rivet ou un boulon. 4. Link chain according to claim 3, qaractérisée in that the clamping element of the plates is constituted by an axis, a rivet or a bolt. 5. Chaîne à maillons, suivant les revendications 3 et 4, caractérisée par le fait que l'assemblage des plaquettes avec le faux maillon est assuré par plus d'un axe, rivet ou boulon. 5. Link chain according to claims 3 and 4, characterized in that the assembly of the plates with the false link is provided by more than one pin, rivet or bolt. 6. Chaîne à maillons, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée par le fait que le faux maillon se compose de deux pièces symétriques. 6. Link chain according to any one of the preceding claims, characterized in that the false link consists of two symmetrical parts. 7. Chaîne à maillons, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée par le fait que, à chacune de ses extrémités, le faux maillon porte des tétons latéraux qui pénètrent dans des logements correspondants ménagés dans les plaquettes de fermeture. 7. Link chain, according to any one of the preceding claims, characterized in that, at each of its ends, the false link carries lateral studs which penetrate into corresponding housings formed in the closure plates. 8. Chaîne à maillons, suivant la revendication 7, caractérisée par le fait que l'assemblage des plaquettes avec le faux maillon est assuré par matage du bord de chaque téton contre un chanfrein ménagé autour de l'orifice du logement du téton dans la plaquette. 8. Link chain according to claim 7, characterized in that the assembly of the plates with the false link is ensured by matting the edge of each stud against a chamfer formed around the orifice of the housing of the stud in the plate. . 9. Chaîne à maillons, suivant la revendication 7, caractérisée par le fait que la section des tétons va en diminuant légèrement en direction de l'extérieur. 9. Link chain according to claim 7, characterized in that the section of the studs decreases slightly towards the outside. 10. Chaîne à maillons, suivant la revendication 9, caractérisée par le fait que le diamètre intérieur des logements ménagés dans les plaquettes de fermeture pour les tétons va en diminuant en direction de l'extérieur, d'une façon qui corres- pond à celle dont diminue le diamètre des tétons. 10. Link chain according to claim 9, characterized in that the internal diameter of the housings formed in the closure plates for the studs decreases towards the outside, in a way which corresponds to that. which decreases the diameter of the nipples. 11. Chaîne à maillons, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée par le fait que les tétons et les plaquettes sont agencés de façon qu'après <Desc/Clms Page number 8> assemblage des pièces du maillon en plusieurs pièces, tout jeu soit supprimé entre ces pièces. 11. Link chain according to any one of the preceding claims, characterized in that the studs and the plates are arranged so that after <Desc / Clms Page number 8> assembly of the parts of the link in several parts, any play is eliminated between these parts. 12.. Chaîne à maillons, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée par le fait que, à son extrémité inférieure, chaque plaquette s'applique, après mise en place, contre le faux maillon. 12 .. link chain according to any one of the preceding claims, characterized in that, at its lower end, each plate is applied, after installation, against the false link.
BE486987D BE486987A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE486987A true BE486987A (en)

Family

ID=132537

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE486987D BE486987A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE486987A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE425224A (en) AXLES FOR ARTICULATIONS WITH BEARING DOORS AND CLAMPING DOORS
EP1014497A2 (en) Busbar electrical connection
EP0562949B1 (en) Method for assembling the extremities of two elements placed in front of each other and dismountable chain link produced with such method
BE486987A (en)
FR2752886A1 (en) Method of assembly of two metal sheets one onto other, used for automobile manufacture
EP3314147B1 (en) Clips for devices for joining the ends of a conveyor belt
EP3056393A1 (en) Structural framework device of a vehicle seat with strut for anchoring safety belt elements
BE1022438B1 (en) DEVICE FORMING AN IMPROVED SAFETY LEVEL
BE562799A (en)
WO1989002965A1 (en) Safety lock
FR2828914A1 (en) Connector for railway vehicle frame profiles has pair of wedges to engage and retain dovetail shaped lugs on frame profiles
BE486988A (en)
FR2889269A1 (en) BINDING PIN AND METHOD OF MANUFACTURING
FR2613550A1 (en) Device for fixing a plurality of cables to a support
WO1998045895A1 (en) Direct boring ground rod, process for its manufacture, and self-locking lug for connecting notably this rod to an electrical conductor
BE511399A (en)
FR2958263A1 (en) Connection assembly for engine nacelle stub utilized to fix engine under aerofoil of aircraft, has pin sliding inside interior secondary axle along L-shaped cross-piece for driving displacement of L-shaped foot before fitting aerofoil
EP1920881B1 (en) Inner plate of a chain link for blocking the pins of the chain
CH178146A (en) Assembly device for building elements, in particular in the form of pipes.
FR2857888A1 (en) Coupling unit e.g. yoke, fabricating method for universal joint of car steering, involves realizing plastic deformation to form gauge with base, where gauge is calibrated and base constituting material is extruded to obtain gauge
CH715541A2 (en) Assembly of elements such as links of a bracelet.
BE497166A (en)
FR2489614A1 (en) Spacing brace for overhead cable lines - has resilient coupling between each line clamp and adjacent strut allowing limited relative movement
FR2833985A1 (en) Lock plate for door of motor vehicle, has first section formed with slot and orifice, and second section provided with holes and adapted to fix lock plate to vehicle door
BE561499A (en)