BE484697A - - Google Patents

Info

Publication number
BE484697A
BE484697A BE484697DA BE484697A BE 484697 A BE484697 A BE 484697A BE 484697D A BE484697D A BE 484697DA BE 484697 A BE484697 A BE 484697A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
clamping device
holes
rod
clamping
thread
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE484697A publication Critical patent/BE484697A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G17/00Connecting or other auxiliary members for forms, falsework structures, or shutterings
    • E04G17/06Tying means; Spacers ; Devices for extracting or inserting wall ties
    • E04G17/07Tying means, the tensional elements of which are fastened or tensioned by means of wedge-shaped members
    • E04G17/0707One-piece elements
    • E04G17/0714One-piece elements fully recoverable
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G17/00Connecting or other auxiliary members for forms, falsework structures, or shutterings
    • E04G17/06Tying means; Spacers ; Devices for extracting or inserting wall ties
    • E04G2017/0646Tying means; Spacers ; Devices for extracting or inserting wall ties made of a flat strip, e.g. of metal

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Forms Removed On Construction Sites Or Auxiliary Members Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "DISPOSITIF DE   SERRAGE".   



   L'invention a pour objet un dispositif de serrage pour codages de murs, colonnes et ouvrages similaires en béton, dans lequel on dispose une tige de liaison traversant le mur à construire avec des embases destinées au serrage des coffrages situés des deux côtés, tige qui possède au moins à une extrémi- té des trous transversaux, une pièce transversale étant passée par un des trous, et à l'extrémité opposée un moyen permettant de serrer le dispositif. 



   Le dessin représente à titre d'exemple trois formes d'exé- cution de la présente invention. 



   La figure 1 montre en coupe à gauche une partie de la pre- la mière forme d'exécution et à droite une partie de seconde forme d'exécution. 



   La figure 2 est une vue en plan de la figure 1. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La figure 3 montre en coupe, avec parties non coupées, la troisième forme d'exécution. 



   Le dispositif de serrage suivant la figure 1 à gauche pos- sède un fer plat 1, qui traverse les deux b-anches placées l'une en face de l'autre du mur à construire, émerge de celui- ci et présente à ses deux extrémités deux rangées 6 et 7 de trous 2 disposés alternativement les uns par rapport aux au- tres dans le sens de la longueur du fer plat. A chaque extré- mité du fer plat 1 est disposée de manière à pouvoir glisser sur lui, une plaque d'arrêt 3 et 4 qui peut être serrée par le coin 5 contre les traverses 8 et 9. Les trous des rangées de trous 6 et 7 sont disposés de telle sorte qu'après le forçage complet d'un coin dans un trou d'une série de trous, ils per- mettent de forcer un coin dans un trou de la deuxième série de trous disposée à côté de la première série de trous et de cette façon de serrer encore les plaques 3 et 4.

   Les traverses 8 et 9 s'appuyent sur les longrines 10, qui sont disposées sur les banches 11. Pour maintenir les banchesà une distance déter- minée l'une de l'autre, on a monté sur la partie du fer plat   1   qui se trouve entre ces banches, une pièce d'écartement tubu- laire entourant le fer plat 12, dont la seotion d'ouverture est supérieure à la section du fer plat 1 passé par l'ouverture. 



  La longueur de la pièce d'écartement correspond à l'épaisseur du mur. La pièce d'écartement comprend une partie principale en béton ou en une autre matière pierreuse, qui reste dans la maçonnerie et au moins une courte partie d'extrémité 13 en fonte de fer ou similaire qui est détachée du mur à coups de marteau et retirée après que le dispositif de serrage a été en- levé, après quoi l'ouverture dans la maçonnerie peut être fer- mée au moyen d'un enduit. Comme la partie principale de la pièce d'écartement est faite d'une matière pierreuse, celle-ci est peu coûteuse, et ne s'oxyde pas. Lorsqu'on enlève le cof- frage, on peut aisément retirer le fer plat de la pièce d'écar- tement grâce à l'ouverture plus grande de cette dernière. 



   L'ouverture de la pièce d'écartement servant à recevoir le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fer plat peut avoir une section rectangulaire, ronde ou ovale. 



   Dans la forme d'exécution montrée au bas de la figure 1, les plaques d'arrêt 3 sont planes. Dans la forme de réalisa- tion montrée dans le haut de la figure 1, il est prévu au lieu des plaques d'arrêt planes 3, des plaques d'arrêt 4 avec une pièce de guidage rapportée qui-présente des évidements 14 dans lesquels peut être introduit le coin 5.

   Dans ce cas, il n' pourrait   aussitre   prévu dans le fer plat qu'une série de trous pour le coin, dans lequel cas, il faudrait donner à la pièce de guidage rapportée une longueur telle qu'après que le coin a été complètement forcé dans les évidements 14 de la piè- ce de guidage rapportée, on ne puisse plus faire glisser la pla- que d'arrêt 4 au moyen de ce coin, mais un tel glissement peut encore être obtenu par le serrage d'un autre coin derrière l'ex- trémité de la pièce de guidage rapportée, en traversant un trou 2 du fer plat. Dans cette forme de réalisation, la pièce d'écartement se compose d'une seule pièce en matière pierreuse, mais pourrait également avoir une conformation semblable à cel- le de la première forme d'exécution.

   Afin d'éviter que les pièces ne s'usent, le fer plat peut être muni de trous 2 dont les côtés étroits ont la forme de demi-cercles ou de trous ovales et le coin peut avoir une forme de section correspon- dant aux trous. 



   On peut également monter, basculant sur le fer plat, un levier qui oscille autour d'un boulon qui peut être passé dans le fer plat et dont la face d'appui contre les plaques d'arrêt a une forme de came excentrée, de sorte que la plaque d'arrêt est pressée contre le coffrage par la rotation de ce levier autour du boulon passé dans un trou du fer plat. 



   La pièce d'extrémité de la pièce d'écartement peut être prévue avec des bords arrondis. 



   Le dispositif de serrage peut également être équipé d'un côté d'une plaque d'arrêt 3 sans pièce de guidage rapportée et du côté opposé d'une plaque d'arrêt 4 avec pièce de guidage rapportée. 



   Le dispositif de serrage suivant la figure 3 présente une   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tige 16 pour le serrage des banches, pourvue de trous transver- saux 17 permettant un réglage grossier par une extrémité, et servant à recevoir un boulon transversal 18 qui s'appuie con- tre l'embase 19. Cette dernière repose sur la poutre 20 qui s'appuie contre la banche 21. 



   A l'extrémité opposée, la tige 16 est pourvue d'un filet 22, par exemple d'un filet carré et de l'écrou 23 possédant deux manches   24.   L'écrou 23 appuie sur lembase 25 et presse celle-ci contre la poutre 26, qui s'appuie contre la banche 27. 



  Si on serre l'écrou 23, les banches 21 et 27 sont serrées l'une contre l'autre, et l'intervalle qui sépare celles-ci est réglé. 



  Un tube d'écartement 28 empêche la réduction,au delà de la limi- te prescrite, de l'intervalle qui sépare les banches. L'écrou 23 peut être muni d'une enveloppe de protection s'étendant sur le filet 22, non représenté sur le dessin. 



   Il convient de prévoir pour la tige de liaison un filet carré ou filet à cordon, étant donné que ce type de filet ré- siste le mieux aux détériorations. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Dispositif de serrage pour coffrages de murs, colonnes et ouvrages similaires en béton, caractérisé en ce que celui-ci possède une tige de liaison traversant le mur à construire avec des plaques d'embase destinées au serrage des coffrages situés des deux côtés, qui possède au moins à une extrémité des trous transversaux, une pièce transversale étant passée par un des trous, et à l'extrémité opposée un moyen permettant de serrer le dispositif.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "CLAMPING DEVICE".



   The invention relates to a clamping device for coding walls, columns and similar concrete structures, in which there is a connecting rod passing through the wall to be built with bases intended for clamping the formwork located on both sides, which rod has at least one end of the transverse holes, a transverse piece having passed through one of the holes, and at the opposite end a means for clamping the device.



   The drawing shows by way of example three embodiments of the present invention.



   FIG. 1 shows in section on the left a part of the first embodiment and on the right a part of the second embodiment.



   Figure 2 is a plan view of Figure 1.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   FIG. 3 shows in section, with parts not cut, the third embodiment.



   The clamping device according to figure 1 on the left has a flat bar 1, which passes through the two reeds placed one opposite the other of the wall to be built, emerges from it and presents to its two ends of two rows 6 and 7 of holes 2 arranged alternately with respect to each other in the direction of the length of the flat iron. At each end of the flat iron 1 is arranged so as to be able to slide on it, a stop plate 3 and 4 which can be clamped by the wedge 5 against the crosspieces 8 and 9. The holes in the rows of holes 6 and 7 are arranged in such a way that after the complete forcing of a wedge in a hole of a series of holes, they allow to force a wedge in a hole of the second series of holes arranged next to the first series holes and in this way tighten plates 3 and 4 again.

   The sleepers 8 and 9 rest on the beams 10, which are arranged on the formwork 11. To keep the formwork at a determined distance from each other, we have mounted on the part of the flat bar 1 which is between these forms, a tubular spacer surrounding the flat iron 12, the opening segment of which is greater than the section of the flat iron 1 passed through the opening.



  The length of the spacer corresponds to the thickness of the wall. The spacer comprises a main part made of concrete or other stony material, which remains in the masonry and at least a short end part 13 of cast iron or the like which is hammered away from the wall and pulled out. after the clamping device has been removed, after which the opening in the masonry can be closed with plaster. Since the main part of the spacer is made of a stony material, it is inexpensive, and does not oxidize. When removing the casing, the flat bar can be easily removed from the spacer thanks to the larger opening of the spacer.



   The opening of the spacer serving to receive the

 <Desc / Clms Page number 3>

 flat iron can have a rectangular, round or oval section.



   In the embodiment shown at the bottom of Figure 1, the stop plates 3 are flat. In the embodiment shown at the top of Figure 1, instead of the plane stop plates 3, stop plates 4 are provided with an attached guide piece which has recesses 14 in which can be used. be introduced the corner 5.

   In this case, there could also be provided in the flat iron only a series of holes for the wedge, in which case the insert guide piece should be given such a length that after the wedge has been completely forced. in the recesses 14 of the insert guide piece, it is no longer possible to slide the stop plate 4 by means of this wedge, but such a sliding can still be obtained by clamping another wedge behind the end of the attached guide piece, passing through a hole 2 in the flat bar. In this embodiment, the spacer consists of a single piece of stony material, but could also have a conformation similar to that of the first embodiment.

   In order to prevent the parts from wearing out, the flat iron can be provided with 2 holes, the narrow sides of which are in the form of semicircles or oval holes, and the wedge can have a sectional form corresponding to the holes. .



   It is also possible to mount, tilting on the flat iron, a lever which oscillates around a bolt which can be passed through the flat iron and whose bearing face against the stop plates has the shape of an eccentric cam, so that the stop plate is pressed against the formwork by the rotation of this lever around the bolt passed through a hole in the flat iron.



   The end piece of the spacer can be provided with rounded edges.



   The clamping device can also be fitted on one side with a stop plate 3 without an attached guide piece and on the opposite side with a stop plate 4 with an attached guide piece.



   The clamping device according to figure 3 has a @

 <Desc / Clms Page number 4>

 rod 16 for tightening the shutters, provided with transverse holes 17 allowing coarse adjustment by one end, and serving to receive a transverse bolt 18 which rests against the base 19. The latter rests on the beam 20 which leans against the panel 21.



   At the opposite end, the rod 16 is provided with a thread 22, for example a square thread and the nut 23 having two sleeves 24. The nut 23 presses on the base 25 and presses it against the beam 26, which rests against the panel 27.



  If we tighten the nut 23, the forms 21 and 27 are tightened against each other, and the interval between them is adjusted.



  A spacer tube 28 prevents the reduction, beyond the prescribed limit, of the gap between the forms. The nut 23 may be provided with a protective casing extending over the thread 22, not shown in the drawing.



   A square net or cord net should be provided for the connecting rod, since this type of net is most resistant to damage.



   CLAIMS.



   1. Clamping device for formwork for walls, columns and similar concrete structures, characterized in that it has a connecting rod passing through the wall to be built with base plates intended for clamping the formwork located on both sides, which has at least one end of the transverse holes, a transverse part having passed through one of the holes, and at the opposite end a means for clamping the device.


    

Claims (1)

2. Dispositif de serrage suivant la revendication 1, carac- térisé en ce qu'on monte sur la barre des pièces d'écartement tubulaires, qui se composent d'une partie principale en matière pierreuse à laquelle il est joint à au moins une des deux extré- mités, une partie d'extrémité en métal. 2. Clamping device according to claim 1, charac- terized in that tubular spacers are mounted on the bar, which consist of a main part made of stony material to which it is joined to at least one of the stony material. two ends, one end part of metal. 3. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les pièces d'extrémité de la pièce d'écar- tement possèdent au moins d'un côté des bords arrondis. 3. Clamping device according to claims 1 and 2, characterized in that the end pieces of the spacer have at least one side rounded edges. 4. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 3, <Desc/Clms Page number 5> caractérisé en ce que la pièce d'écartement possède une ouver- ture rectangulaire ou ronde d'une section supérieure à celle de la tige qui la traverse. 4. Clamping device according to claims 1 to 3, <Desc / Clms Page number 5> characterized in that the spacer has a rectangular or round opening of a section greater than that of the rod passing through it. 5. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que les plaques d'embase sont associées cha- cune à une pièce de guidage pourvue d'évidements. 5. Clamping device according to claims 1 to 4, characterized in that the base plates are each associated with a guide piece provided with recesses. 6. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce qu'on a prévu dans les tiges de section plane deux séries de trous disposés parallèlement et décalés les uns par rapport aux autres. 6. Clamping device according to claims 1 to 5, characterized in that there are provided in the flat section rods two series of holes arranged parallel and offset from one another. 7. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 6, fil caractérisé en ce qu'on/a prévu dans les tiges de section plate qu'une rangée de trous situés les uns derrière les autres et en ce qu'on a prévu pour serrer les plaques d'embase dans des posi- tions différentes des coins passant par les évidements des piè- ces de guidage,pouvant être forcés derrière l'extrémité des piè- ces de guidage dans les trous de la tige. 7. Clamping device according to claims 1 to 6, wire characterized in that / has provided in the rods of flat section that a row of holes located one behind the other and in that it is provided for clamping the base plates in different positions from the corners passing through the recesses of the guide pieces, which can be forced behind the end of the guide pieces into the holes in the rod. 8. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 7, caractérisé en ce que la tige de section plate est pourvue de rangées de trous à bords semi-circulaires. 8. Clamping device according to claims 1 to 7, characterized in that the rod of flat section is provided with rows of holes with semi-circular edges. 9. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 8, caractérisé en ce que la tige de section plate est pourvue de rangées de trous ovales. 9. Clamping device according to claims 1 to 8, characterized in that the rod of flat section is provided with rows of oval holes. 10. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 9, caractérisé en ce que pour assurer le serrage des plaques d'em- base, on a prévu sur les tiges de section plate un levier pou- vant osciller autour d'un boulon passé dans le fer plat, avec face d'appui excentrée. 10. A clamping device according to claims 1 to 9, characterized in that to ensure the clamping of the base plates, a lever is provided on the flat section rods which can oscillate around a bolt passed through. flat iron, with eccentric bearing face. 11. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que la tige possède une section ronde et en ce qu'on a disposé à une extrémité des trous transversaux pour le réglage grossier au moyen de boulons transversaux et en ce qu'on a disposé à l'extrémité opposée, pour assurer le serrage un filet sur lequel peut tourner un écrou qui prend appui con- tre une plaque d'embase. 11. Clamping device according to claims 1 to 5, characterized in that the rod has a round section and in that transverse holes have been arranged at one end for coarse adjustment by means of transverse bolts and in that a thread on which can rotate a nut which bears against a base plate has been placed at the opposite end to ensure the tightening. 12. Dispositif de serrage suivant les revendications1 à 5, <Desc/Clms Page number 6> et 11, caractérisé en ce que la tige de section ronde possède à une extrémité un filet carré. 12. Clamping device according to claims 1 to 5, <Desc / Clms Page number 6> and 11, characterized in that the rod of round section has at one end a square thread. 13. Dispositif de serrage suivant les revendications 1 à 5 et 11 et 12, caractérisé en ce que l'écrou est pourvu d*une enveloppe pour protéger le filet. 13. Clamping device according to claims 1 to 5 and 11 and 12, characterized in that the nut is provided with a casing to protect the thread. 14. Dispositifde serrage suivant les revendications 1 à 5 et 11 à 13, caractérisé en ce que la tige de liaison est pourvue à une extrémité d'un filet à cordon. 14. A clamping device according to claims 1 to 5 and 11 to 13, characterized in that the connecting rod is provided at one end with a cord thread.
BE484697D BE484697A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE484697A true BE484697A (en)

Family

ID=130791

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE484697D BE484697A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE484697A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP3150779A1 (en) * 2012-07-18 2017-04-05 Hünnebeck GmbH Assembly of formwork and graduated anchoring system

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP3150779A1 (en) * 2012-07-18 2017-04-05 Hünnebeck GmbH Assembly of formwork and graduated anchoring system

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE484697A (en)
FR2585782A1 (en) Improved adjustable bracket for holding two walls
BE1007922A3 (en) Profiled beam central.
FR2745837A1 (en) SHAPE CONTRACTION DEVICE FOR FLOOR SHAPE MOUNTING
FR2514394A1 (en) Shuttering panel for forming opening in cast walls - comprises telescopically adjustable diagonal arms pivotally attached to support plate
FR2674607A1 (en) Dismantleable frame for protective screen
FR2721048A1 (en) Cover e.g. for cable inspection hole
BE530040A (en)
CH250840A (en) Removable construction.
BE852459A (en) FORMWORK ELEMENT ASSEMBLY SYSTEM
BE366333A (en)
FR2487723A1 (en) Printed circuit board storage rack - has two grilles with adjustable separation and formed by series of metallic or plastics wires
FR2912477A1 (en) Footboard fixing device for slat bedspring frame, has two integrated pieces i.e. support and shim, defining adjustable receiving and locking zone, that receives and locks tube of bedspring frame, between each other
FR2775494A1 (en) Metal mesh fence e.g. for football stadium crush barrier
BE348984A (en)
CH422040A (en) Device for quick attachment of a guardrail to a support
BE522020A (en)
BE414631A (en)
BE563056A (en)
CH336974A (en) Frame for formwork panel
CH295347A (en) Shelf.
BE387147A (en)
BE499438A (en)
BE467807A (en)
BE834147A (en) CLAMPING DEVICE OR SPACER FOR CONCRETE FORMWORK