BE467807A - - Google Patents

Info

Publication number
BE467807A
BE467807A BE467807DA BE467807A BE 467807 A BE467807 A BE 467807A BE 467807D A BE467807D A BE 467807DA BE 467807 A BE467807 A BE 467807A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
members
scaffolding
frame unit
vertical
intended
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE467807A publication Critical patent/BE467807A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G1/00Scaffolds primarily resting on the ground
    • E04G1/14Comprising essentially pre-assembled two-dimensional frame-like elements, e.g. of rods in L- or H-shape, with or without bracing

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Mutual Connection Of Rods And Tubes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux   échafaudages.   



   Le présente invention concerne un échafaudage du genre comprenant des éléments tubulaires métalliques et qui est utilisé dans l'assemblage d'une structure d'échafaudage destinée à supporter une plateforme sensiblement horizon- tale pour ouvriers. 



   Dans l'assemblage d'une telle structure d'échafaudage du genre mentionné plus haut, on a actuellement l'habitude d'élever à intervalles convenables deux rangées de colonnes verticales, les colonnes adjacentes dans les deux rangées étant reliées ensemble par des perches transversales fixées aux colonnes par des pinces séparées, chaque paire de co- lonnes ainsi formées étant également reliée à la paire ou aux paires suivantes par des traverses horizontales qui sont à leur tour maintenues' en place par des dispositifs de serrage séparés.

   Une surface de travail comprenant un certain nombre de voliges parallèles en bois est ensuite déposée sur les traverses pour constituer la   plateforme, 1   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Les paires de colonnes reliées doivent être espacées d'une distance prescrite suivant l'épaisseur des voliges et par conséquent l'espacement rapproché des paires de co- lonnes a comme résultat une structure comprenant un très grand nombre d'éléments séparés dont la solidité est hors de proportion avec la charge à supporter. 



   De plus, à moins que les traverses soient placées soi- gneusement au cours de l'assemblage de l'échafaudage, les voliges déposées sur celles-ci ne fournissent pas une pla- teforme de niveau et il peut être nécessaire de poser avec recouvrement les extrémitésdes voliges adjacentes ou des sections adjacentes de la plateforme, ce qui a pour résultat qu'on forme des gradins dangereux, susceptibles de faire faire un faux-pas à un ouvrier. 



   La présente invention a pour but le fourniture d'une construction perfectionnée d'échafaudage du genre mentionné plus haut pour supporter une plateforme sensiblement hori- zontale, construction qui tout en étant tout à fait aussi solide que celles employées jusqu'à présent, comprend néan- moins un nombre beaucoup plus petit d'éléments et peut être élevée beaucoup plus rapidement et économiquement, ce qui facilite la fourniture d'une plateforme sensiblement hori- zontale comme on le demande, plateforme qui est de niveau, de telle sorte que des gradins dangereux, susceptibles de faire faire un faux-pas à un ouvrier, sont écartés. 



   Poursuivant ce but, on a prévu pour l'emploi dans l'érection d'un échafaudage du genre mentionné plus haut, une unité de charpente d'échafaudage comprenant deux orga- nes tubulaires verticaux réunis ensemble de manière rigide et permanente par un organe horizontal qui est destiné à venir en prise avec une plateforme sensiblement horizontale qui s'étend transversalement à l'unité de charpente, et à supporter cette plateforme, et deux dispositifs de serrage 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fixés de manière permanente à l'unité d'échafaudage, qui sont destinés à venir en prise par serrage aveo les éléments tubulaires d'échafaudage's'étendant transversalement à l'u- nité de charpente, de manière à fixer l'unité à une seconde unité de charpente semblable ou à une autre construction, ces dispositifs de serrage étant disposés,

   un adjacent à chaque jonction entre l'organe horizontal et l'organe ver- tical mentionnés de l'unité de charpente, de telle manière qu'ils sont destinés à supporter les éléments transversaux mentionnés dans une position relative par rapport à l'organe horizontal de chaque unité pour supporter des éléments de traverse parallèles à l'organe horizontal et au même niveau, de façon à fournir un support de niveau pour une plateforme. 



   La présente invention comprend en outre une structure d'échafaudage destinée à supporter une plateforme sensible- ment horizontale, structure qui comprend la combinaison d'un certain nombre d'unités de charpente d'échafaudage placées horizontalement et transversalement comme on l'a mentionné plus haut, unités qui sont reliées ensemble par des éléments de traverse tubulaires horizontaux s'étendant entre les unités de charpente et fixés à ceux-ci par les dispositifs de serrage mentionnés, ces organes horizontaux des unités de charpente espacées étant destinés à suppor- ter une plateforme sensiblement horizontale qui s'étend transversalement aux unités de charpente espacées. 



   L'invention est représentée aux dessins annexés dans lesquels: 
La fig. 1 est une vue en perspective d'une forme de structure d'échafaudage suivant la présente invention et comprenant des unités de charpente d'échafaudage mentionnées plus haut, structure qui est destinée à être employée dans la construction de murs. 



   La fig. 2 est une vue en perspective de détails d'une partie d'une unité de charpente d'échafaudage de cette construction. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La   fig. 3   est une vue en coupe transversale d'une par- tie de la construction représentée à la fig. 1. 



   La fig. 4 est une vue semblable à la fig. 3 montrant une construction légèrement modifiée. 



   Les fig. 5 et 6 sont des vues en   perspective   montrant deux autres constructions modifiées. 



   La fig. 7 est une vue en coupe transversale montrant l'application de l'invention au support de coffrage en usage dans la construction de murs ou d'organes analogues en béton ou en matières semblables. 



   La fig. 8 est une vue en coupe transversale agrandie de la partie supérieure de la construction représentée à la fig. 1. 



   La fig. 9 est une vue en perspective détaillée repré- sentant une autre modification de l'invention. 



   La fig. 10 est une vue en élévation de côté, agrandie, d'une partie de la construction représentée à la fig. 9. 



   Si on se reporte d'abord à la construction représentée aux fig. 1 à 3 et 8 des dessins, chacune des unités de charpente d'échafaudage représentées, et qui sont indiquées d'une manière générale par 20, comprend deux organes tubu- laires verticaux 21, 22 reliés ensemble, de manière rigide et permanente, par un organe horizontal 23 qui est, dans la construction représentée, également formé d'un tube et est destiné à venir en prise avec une platefomme sensible- ment horizontale qui s'étend transversalement à l'unité de charpente et à supporter cette plateforme, laquelle est constituée, dans le dispositif représenté, d'un certain nombre de voliges en bois 24. 



   Chaque unité de charpente comprend en outre une paire de dispositifs de serrage 25 disposés à proximité de la jonc- tion de l'organe horizontal 23 avec chacun des deux organes verticaux 21,   22,   les dispositifs de serrage de la dispo- sition représentée étant prévus sur le côté intérieur de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 chacun des organes verticaux et en-dessous de l'organe horizontal adjacent et chaque dispositif de serrage com- prend une console 26 en forme de gousset, représentée plus clairement aux fig. 2 et 3 et disposée dans l'angle entre l'organe horizontal et l'organe vertical, la console s'é- tendant entre les deux organes et ayant une extrémité 27 fixée de manière permanente aux deux organes de telle façon qu'elle fournit un renforcement de la jonction entre l'or- gane horizontal 23 et chaque organe vertical 21,22. 



   Entre ses extrémités, la console possède une ouverture transversale 28 destinée à recevoir un élément de traverse tubulaire 29 s'étendant transversalement, qui est introduit en position par glissement par le bout et horizontalement, à travers l'ouverture 28. 



   La console 26 possède une douille faite d'une pièce, filetée, 30 adjacente à l'ouverture et entre les extrémités de celle-ci, douille.dans laquelle fonctionne une vis de serrage 31, et l'extrémité interne de la vis de serrage est reliée, de manière à pouvoir tourner, à une plaque de pres- sion 32 incurvée pour venir en prise avec l'élément de tra- verse tubulaire 29, la plaque de pression étant pourvue le long de ses bords opposés d'oreilles 33 qui s'engagent, une de chaque côté de la console, pour empêcher que la plaque tourne lorsque la vis est mise en rotation, la rotation étant effectuée au moyen d'une barre de commande qui est introduite dans un oeillet 34 de la vis de manière à serrer l'élément de traverse étroitement contre l'unité de char- pente. 



   La console 26, par sa liaison à la fois à l'organe hori- zontal et à l'organe vertical de l'unité de charpente, sert à retenir l'élément de traverse en position sur l'unité de charpente pendant qu'on serre la vis de serrage 31. 



   Chaque unité de charpente est pourvue en outre d'une paire d'organes de contre-fiches en diagonales 35 qui s'é- 
 EMI5.1 
 tendent,depuis la partie inférieure des organes vertical 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 jusqu'à la partie médiane de l'organe horizontal 23. 



   Lorsqu'on utilise de telles unités de charpente pour soutenir une plateforme sensiblement horizontale, à employer par exemple dans la construction d'un pnr, un certain nom- bre d'unités semblables seront prises et disposées en rela- tion espacée transversalement et horizontalement, comme on l'a représenté à la partie inférieure de la fig. l, les unités étant reliées ensemble de manière rigide par le pla- cement en position des éléments de traverse horizontaux 29 s'étendant transversalement et ensuite par le serrage des vis de serrage du dispositif 25 incorporé. 



   La plateforme horizontale formée par les voliges 24 sera alors placée sur les organes horizontaux 23 des unités in- férieures de la fig. 1 avec les voliges s'étendant trans- versalement aux organes horizontaux mentionnés. 



   Pour pouvoir augmenter la hauteur de la plateforme en même temps qu'augmente la hauteur du mur, chaque unité de charpente est pourvue d'un support réglable comprenant une paire de barres métalliques verticales 36 de section poly- gonale, tordues autour de leur axe pour former en fait une vis à plusieurs entrées ayant un très grand pas par rapport à son diamètre, l'extrémité inférieure de chaque barre étant reliée à une plaque horizontale 37 qui forme pied en vue de venir en prise avec le sol et la partie supérieure de chaque barre s'étendant dans un des organes tubulaires ver- ticaux de chaque charpente. 



   Chaque barre est de plus pourvue de deux organes en for- me de douilles 38 qui ont une structure intérieure de forme correspondante à celle de la barre tordue et pourvues cha- cune d'une vis de calage 39, dont l'extrémité interne est destinée à agir sur une face de la barre. 



   La partie supérieure de chacune de ces deux douilles 38 est pourvue de chaque côté d'une paire de rebords dressés vers le haut 40, en parties de cercle, destinés à mettre 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 en position la douille par rapport à l'extrémité inférieure de l'organe tubulaire adjacent et chaque douille supérieure 38 est destinée à venir en prise avec l'extrémité inférieure de cet organe de façon qu'en desserrant les vis 39 et en élevant les deux douilles le long de leurs barres respecti- ves, on peut fixer la construction formée par les unités de charpente ainsi assemblées à des hauteurs variablés par rap- port au sol et s'élevant lorsque la hauteur du mur augmente. 



   Pour pouvoir augmenter encore la hauteur de la plate- forme formée par les voliges 24, par exemple lorsque la hau- teur du mur augmente, on a pris des mesures pour pouvoir monter d'autres séries d'unités de charpente superposées 'verticalement sur la série inférieure d'unités indiquée à la fig. 1 et dans ce but, l'extrémité supérieure de chaque organe tubulaire vertical 21,22 est de section réduite de manière à former à cette extrémité une tubulure 41 destinée à s'engager dans la douille 42 prévue à l'extrémité   infé-   rieure des organes verticaux de l'unité immédiatement su- périeure, comme cela apparaîtra aux fig. 1 et 3 des des- sins, de telle sorte que les unités de charpente peuvent être assemblées de façon détachable   l'une   au-dessus de l'autre, comme on l'a représenté. 



   Dans la construction modifiée représentée à la fig. 4, la console 26 faisant partie des dispositifs de serrage 25 est fixée de manière permanente seulement à l'organe ver- tical de l'unité de charpente à proximité de sa jonction avec l'organe horizontal 23, l'extrémité libre 43 de la console portant la vis de serrage 31 et sa plaque de pres- sion associée 32, l'extrémité 43 étant suffisamment espacée de l'organe horizontal   23   pour permettre à l'élément de traverse 29 d'être introduit entre ces pièces par un mou- vement horizontal, transversalement à sa longueur au lieu de le faire seulement par un mouvement axial comme dans la construction précédente. Dans ce dispositif, les oreilles 33 sont prévues d'un côté seulement de la plaque de pression 32. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Dans toutes les constructions décrites plus haut, le diamètre de l'organe horizontal 23 est un peu plus petit que le diamètre des organes verticaux 21,22 de l'unité   de charpente ; dernier diamètre est le même que le dia-   mètre des autres éléments d'échafaudage employés dans l'é- dification de la construction et dans le dispositif repré- senté aux fig. 1 à 3. la structure de l'ouverture 28 en rapport avec l'organe vertical adjacent de l'unité de char- pente est telle qu'avec l'élément de traverse 29 serré étroitement, la distance entre la surface supérieure de ce dernier et la surface supérieure de l'organe horizontal 23, correspond au diamètre d'un tel élément d'échafaudage, un petit jeu indiqué par 44, étant prévu entre la surface supérieure de l'élément 29 et la surface inférieure de l'organe 23. 



   Dans le dispositif modifié représenté à la fig. 4, il est par conséquent nécessaire de prévoir sur la surface intérieure de l'organe 23 une pièce d'espacement 45 d'épais- seur correspondant à ce jeu, pièce d'espacement qui peut être soudée en position. 



   Avec chaque forme, le dispositif est tel que les élé- ments de traverse 29 sont supportés par les dispositifs de serrage 25 dans une position telle que lorsqu'un autre élé- ment d'échafaudage connu, comme un élément de perche, est disposé transversalement aux éléments de traverse 29 et possède un diamètre correspondant au diamètre des éléments de traverse, sa surface supérieure sera au niveau de la surface supérieure des organes 23 de manière à fournir un support de niveau pour les voliges 24. 



   On comprendra ceci en regardant les fig. 1 et 8 des dessins dans lesquelles les éléments transversaux sous la forme de courts tubes métalliques du même diamètre que les éléments de traverse sont indiqués en 46, s'étendant paral- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 lèlement aux organes horizontaux 23 et entre ceux-ci, avec leurs surfaces supérieures au même niveau que les surfaces supérieures des organes 23, comme on l'a représenté à la fig. 8. Les éléments transversaux sont fixés aux éléments 
 EMI9.1 
 de traverse par les pinces de traverse 47, dont la cons- d'une demande séparée truction fait - xassiHbdh! et la longueur des éléments transversaux est la même ou légèrement plus grande que la longueur des organes horizontaux 23. 



   A la fig. 5 on a représenté une forme légèrement   modi-   fiée d'unité de charpente dans laquelle les organes de con- trefiches en diagonales 35 sont supprimés et remplacés par une paire d'organes d'entretoisement horizontaux 48, espa- cés verticalement. 



   Cette construction convient particulièrement pour sup- porter une plateforme sensiblement horizontale en usage par exemple dans le plafonnage, la peinture à la détrempe ou autre de murs ou de plafonds de bâtiments, opérations dans lesquelles des variations considérables de hauteur de la plateforme sont fréquemment demandées, quoique le dis- positif puisse être utilisé pour supporter n'importe quelle autre plateforme pour laquelle un réglage vertical est nécessaire. 



   Dans cette construction, le réglage vertical est obtenu par l'emploi de barres 36 tordues en hélice, comme dans le dispositif précédent, mais les barres sont supportées sur une base plus solide que dans la construction représentée à la fig. l, la base comprenant une paire d'organes tubu- laires verticaux 49 dans lesquels les extrémités inférieures des barres sont fixées ou, suivant une variante,placées de telle manière qu'elles   s'étendent   dans toute la longueur de ces organes, ceux-ci étant pourvus de pieds 37 et reliés par une paire d'organes d'entretoisement horizontaux 50. 



   Dans ce dispositif, l'extrémité supérieure de chaque 
 EMI9.2 
 organe vertical 21, 22 de l'unité de charpente est pour.e z 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de tubulures comme dans la construction précédente et le diamètre intérieur de la tubulure 41 est plus petit que le diamètre de la barre tordue 36 de telle manière que le réglage vertical maximum ne peut pas être plus grand que la longueur de l'organe vertical de l'unité de charpente. 



   Un ajustement vertical plus grand est obtenu avec la construction modifiée représentée à la fig. 6 dans laquel- le les tubulures sont supprimées et des barres tordues 36 de longueur beaucoup plus grande que dans les constructions précédentes sont utilisées, la barre faisant saillie au travers et au-delà de l'extrémité supérieure de chaque organe tubulaire vertical 21, 22; le long de ces barres l'unité de charpente peut être réglée de la manière déjà décrite. 



   Dans cette construction, l'unité de charpente est pour- vue d'un second organe horizontal 23 qui relie les deux organes verticaux près de leurs extrémités inférieures, une seconde paire de dispositifs de serrage 25 étant prévue près de la liaison des deux organes, de manière à fournir une seconde série d'éléments de traverse 29 pour relier un certain nombre de ces unités de charpente ensemble, en re- lation transversale espacée horizontalement. Les barres tordues sont de nouveau pourvues de pieds 37 qui viennent en prise avec le sol. 



   La construction représentée à la fig. 6 convient par- ticulièrement pour supporter des coffrages en usage dans la construction de murs ou d'organes analogues en béton ou matière similaire qui est enfermée pendant la prise par des plaques de coffrage amovibles, le béton ou la matière analogue étant versé en couches et les plaques de coffrage étant soulevées tout d'une pièce périodiquement de telle manière que leur bord supérieur reste en rapport sensible- ment constant avec la surface supérieure de la matière cou- lée, le coffrage utilisé étant d'une hauteur telle que la 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 matière coulée progressivement découverte par le bord in- férieur des plaques de coffrage a eu'le temps de se solidi- fier,

   cette élévation progressive des plaques de coffrage permettant l'emploi d'un assemblage de coffrage dont la hauteur est seulement une fraction de celle du mur ou de la construction analogue à élever. 



   L'application de la construction représentée à la fig.6 à l'édification de murs est représentée à la fig. 7 dans laquelle le mur en construction est représenté en 51 et les barres tordues 36 sont disposées en deux rangées,   sa-   voir : une rangée intérieure contre le mur et une rangée extérieure espacée de celui-ci, avec les organes verticaux 21,22 de chaque unité de charpente montés sur les rangées respectives intérieures et extérieures. 



   Aux organes tubulaires 21 sont attachées des plaques de coffrage 52 qui peuvent être construites et disposées comme on l'a décrit dans un brevet belge antérieur   459.629   et ces plaques de coffrage sont fixées à l'organe vertical adjacent 21 au moyen des pinces 53, dés pièces d'espace- ment 54 étant prévues entre laface extérieure des plaques et l'organe vertical adjacent. 



   L'organe horizontal supérieur ou si on le désire, l'or- gane inférieur 23 de l'unité de charpente porte des voliges transversales 24 qui s'étendent sur toute la longueur du mur pour fournir une plateforme pour les ouvriers pendant les opérations de coulée du béton ou de la matière analogue et les unités de charpente espacées suivant la longueur du mur sont élevées en entratnant progressivement les plaques de coffrage avec elles lorsque l'opération de coulée se poursuit, le soulèvement étant effectué par réglage des or- ganes de douille 38 le long des barres 36, une seule série d'organes de douilles étant prévue dans le dispositif re- présenté. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



     A   la fig. 9 on a représenté une forme plus rigide de construction d'échafaudage comprenant les unités de char- pente 20, que ce n'est le cas dans toutes les constructions décrites   jusqu'   présent; cette construction est utilisée dans le but de supporter une plateforme réglable verticale- ment et dans ce dispositif, les unités de charpente espacées   20   sont non seulement réunies transversalement par les élé- ments de traverse 29 mais sont également réunies par des charpentes de liaison 55 disposées transversalement, de forme semblable aux unités de charpente 20 sauf   que   les dispositifs de serrage 25 sont supprimés, quoique au lieu de charpentés de liaison 55, des unités de charpente 20 comprenant des dispositifs de serrage peuvent être. utilisées, si on le désire. 



   Ces unités de liaison comprennent des organes tubulaires verticaux 56 reliés de manière rigide par des organes tubu- laires horizontaux 57 et pourvus également d'organes de contre-fiches en diagonales 58 comme dans la construction représentée à la fig. 1 et les organes verticaux 56 sont fixés aux organes verticaux 21, 22 des unités de charpente au moyen d'une forme spéciale de pince d'échafaudage indi- quée d'une manière générale par 59 sur les dessins, pince qui sert à fixer les organes 56 et 21 ou 22 en relation de butée parallèle. La pince 59 fait Il objet de la demande belge   n 363.046   du 30 août 1946. 



   Cette butée entre les organes 56 et 21 ou 22 est per- mise par le fait que la largeur totale des deux formes de dispositifs de serrage 25 dans le sens de la longueur des éléments de traverse 29, est plus petite que le diamètre des organes verticaux 21, 22 de sorte que les dispositifs de serrage ne font pas saillie transversalement sur les uni- tés au-delà des organes verticaux mentionnés, comme cela ap- parait à la fig. 8. 



   Les extrémités supérieures des organes 56 des unités de liaison sont pourvues de tubulures d'une manière sem- 
 EMI12.1 
 blable à celle des extrémités supérieures des organes 2 e 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 et sont de la même longueur que ces organes; les pinces 59 servent de plus à fixer les tubulures 41 des organes 21, 22 et 56 aux extrémités-inférieures tubulaires 42 des organes correspondant immédiatement supérieurs, comme on l'a représenté plus particulièrement à la fig. 10. 



   R e v e n d i c a t ions. 



   ----------------------- 
1/ Unité de charpente d'échafaudage comprenant deux or- ganes tubulaires verticaux réunis ensemble de manière rigide et permanente par un organe horizontal qui est destiné à venir en prise avec une plateforme sensiblement horizontale s'étendant transversalement à l'unité de charpente, et à supporter cette plateforme, et deux dispositifs de serrage fixés de manière permanente à l'unité d'échafaudage, qui sont destinés à venir en prise par serrage avec des éléments tubulaires d'échafaudage s'étendant transversalement à l'uni- té de charpente, de manière à fixer l'unité à une seconde unité de charpente semblable ou à une autre construction, ces dispositifs de serrage étant placés, un adjacent à cha- que fonction entre l'organe horizontal et l'organe vertical mentionnés de l'unité de charpente,

   de telle manière qu'ils sont destinés à supporter les éléments transversaux mention- nées dans une position relative par rapport à l'organe   hori-   zontal de chaque unité pour supporter des éléments de traverse parallèles aux organes horizontaux et au même niveau, de façon à fournir un support de niveau pour une plateforme. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to scaffolding.



   The present invention relates to a scaffolding of the type comprising metallic tubular elements and which is used in the assembly of a scaffold structure for supporting a substantially horizontal platform for workers.



   In assembling such a scaffolding structure of the kind mentioned above, it is presently customary to erect at suitable intervals two rows of vertical columns, the adjacent columns in the two rows being connected together by transverse poles. attached to the columns by separate clamps, each pair of columns thus formed also being connected to the next pair or pairs by horizontal cross members which are in turn held in place by separate clamps.

   A work surface comprising a number of parallel wooden battens is then placed on the sleepers to constitute the platform, 1

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The pairs of connected columns must be spaced a prescribed distance according to the thickness of the battens and therefore the close spacing of the pairs of columns results in a structure comprising a very large number of separate elements whose strength is out of proportion to the load to be supported.



   In addition, unless the sleepers are placed carefully during the assembly of the scaffolding, the battens placed on them do not provide a level platform and it may be necessary to overlap the beams. ends of adjacent battens or adjacent sections of the platform, which results in dangerous steps being formed which could cause a worker to stumble.



   The object of the present invention is to provide an improved construction of scaffolding of the kind mentioned above for supporting a substantially horizontal platform, which construction, while being quite as strong as those employed heretofore, nevertheless comprises - less a much smaller number of elements and can be raised much more quickly and economically, which facilitates the provision of a substantially horizontal platform as required, which platform is level, such that steps dangerous, liable to cause a worker to stumble, are excluded.



   Pursuing this aim, provision has been made for the use in the erection of a scaffolding of the type mentioned above, a scaffolding frame unit comprising two vertical tubular members joined together rigidly and permanently by a horizontal member. which is intended to engage with a substantially horizontal platform which extends transversely to the frame unit, and to support this platform, and two clamping devices

 <Desc / Clms Page number 3>

 permanently attached to the scaffold unit, which are intended to engage by clamping the tubular scaffold members extending transversely to the framing unit, so as to secure the unit to a second structural unit similar or to another construction, these clamping devices being arranged,

   one adjacent to each junction between the mentioned horizontal member and the vertical member of the frame unit, in such a way that they are intended to support the mentioned transverse members in a relative position with respect to the horizontal member of each unit to support cross members parallel to the horizontal member and at the same level, so as to provide level support for a platform.



   The present invention further comprises a scaffolding structure for supporting a substantially horizontal platform, which structure comprises the combination of a number of scaffolding frame units placed horizontally and transversely as mentioned above. top, units which are connected together by horizontal tubular cross members extending between the framing units and secured thereto by the mentioned clamping devices, such horizontal members of the spaced framing units being intended to support a substantially horizontal platform that extends transversely to spaced framing units.



   The invention is shown in the accompanying drawings in which:
Fig. 1 is a perspective view of one form of scaffolding structure in accordance with the present invention and including the aforementioned scaffolding framing units which structure is intended for use in building walls.



   Fig. 2 is a perspective view of details of part of a scaffolding framing unit of this construction.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 3 is a cross-sectional view of part of the construction shown in FIG. 1.



   Fig. 4 is a view similar to FIG. 3 showing a slightly modified construction.



   Figs. 5 and 6 are perspective views showing two other modified constructions.



   Fig. 7 is a cross-sectional view showing the application of the invention to the formwork support in use in the construction of walls or the like of concrete or similar materials.



   Fig. 8 is an enlarged cross-sectional view of the upper part of the construction shown in FIG. 1.



   Fig. 9 is a detailed perspective view showing another modification of the invention.



   Fig. 10 is an enlarged side elevational view of part of the construction shown in FIG. 9.



   If we first refer to the construction shown in FIGS. 1 to 3 and 8 of the drawings, each of the scaffolding frame units shown, and which are generally indicated by 20, comprises two vertical tubular members 21, 22 rigidly and permanently connected together by a horizontal member 23 which is, in the construction shown, also formed of a tube and is intended to engage a substantially horizontal platform which extends transversely to the frame unit and to support this platform, which consists, in the device shown, of a number of wooden battens 24.



   Each frame unit further comprises a pair of clamps 25 disposed near the junction of the horizontal member 23 with each of the two vertical members 21, 22, the clamps of the illustrated arrangement being provided. on the inner side of

 <Desc / Clms Page number 5>

 each of the vertical members and below the adjacent horizontal member and each clamping device comprises a bracket 26 in the form of a gusset, shown more clearly in FIGS. 2 and 3 and disposed in the angle between the horizontal member and the vertical member, the bracket extending between the two members and having one end 27 permanently attached to the two members in such a way that it provides a reinforcement of the junction between the horizontal member 23 and each vertical member 21, 22.



   Between its ends, the console has a transverse opening 28 intended to receive a tubular cross member 29 extending transversely, which is inserted into position by sliding from the end and horizontally, through the opening 28.



   The console 26 has a one-piece threaded socket 30 adjacent to and between the ends thereof, the socket in which a set screw 31 operates, and the inner end of the set screw is rotatably connected to a pressure plate 32 curved to engage the tubular cross member 29, the pressure plate being provided along its opposite edges with ears 33 which engage, one on each side of the console, to prevent the plate from rotating when the screw is rotated, the rotation being effected by means of a control bar which is inserted into an eyelet 34 of the screw so clamping the cross member tightly against the frame unit.



   The bracket 26, by its connection to both the horizontal member and the vertical member of the framing unit, serves to retain the cross member in position on the framing unit while tighten the clamping screw 31.



   Each frame unit is further provided with a pair of diagonal strut members 35 which interlock.
 EMI5.1
 tend, from the lower part of the vertical organs

 <Desc / Clms Page number 6>

 up to the middle part of the horizontal member 23.



   When such framing units are used to support a substantially horizontal platform, to be employed for example in the construction of a pnr, a number of similar units will be taken and arranged in transversely and horizontally spaced relation, as shown in the lower part of FIG. 1, the units being rigidly connected together by placing in position the horizontal cross members 29 extending transversely and then by tightening the set screws of the built-in device.



   The horizontal platform formed by the battens 24 will then be placed on the horizontal members 23 of the lower units of FIG. 1 with the battens extending transversely to the horizontal members mentioned.



   In order to be able to increase the height of the platform at the same time as the height of the wall increases, each frame unit is provided with an adjustable support comprising a pair of vertical metal bars 36 of polygonal section, twisted around their axis to to form in fact a screw with several entries having a very large pitch compared to its diameter, the lower end of each bar being connected to a horizontal plate 37 which forms a foot with a view to engaging the ground and the upper part of each bar extending into one of the vertical tubular members of each frame.



   Each bar is further provided with two bush-shaped members 38 which have an inner structure corresponding to that of the twisted bar and each provided with a set screw 39, the inner end of which is intended for to act on one side of the bar.



   The upper part of each of these two sockets 38 is provided on each side with a pair of upwardly raised edges 40, in parts of a circle, intended to put

 <Desc / Clms Page number 7>

 in position the sleeve relative to the lower end of the adjacent tubular member and each upper sleeve 38 is intended to engage with the lower end of this member so that by loosening the screws 39 and raising the two sockets along their respective bars, the construction formed by the frame units thus assembled can be fixed at heights varying from the ground and rising as the height of the wall increases.



   In order to be able to further increase the height of the platform formed by the battens 24, for example when the height of the wall increases, measures have been taken to be able to mount other series of frame units superimposed vertically on the frame. lower series of units shown in fig. 1 and for this purpose, the upper end of each vertical tubular member 21, 22 is of reduced section so as to form at this end a pipe 41 intended to engage in the sleeve 42 provided at the lower end of the vertical members of the immediately upper unit, as will appear in figs. 1 and 3 of the drawings, so that the framing units can be detachably assembled one above the other as shown.



   In the modified construction shown in FIG. 4, the bracket 26 forming part of the clamps 25 is permanently attached only to the vertical member of the framing unit near its junction with the horizontal member 23, the free end 43 of the frame unit. bracket carrying the clamping screw 31 and its associated pressure plate 32, the end 43 being sufficiently spaced from the horizontal member 23 to allow the cross member 29 to be introduced between these parts by a slider. horizontal, transversely to its length instead of doing it only by an axial movement as in the previous construction. In this device, the ears 33 are provided on one side only of the pressure plate 32.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   In all of the constructions described above, the diameter of the horizontal member 23 is somewhat smaller than the diameter of the vertical members 21, 22 of the frame unit; last diameter is the same as the diameter of the other scaffolding elements used in the construction of the construction and in the device shown in figs. 1 to 3. the structure of the opening 28 in relation to the adjacent vertical member of the frame unit is such that, with the cross member 29 tightly clamped, the distance between the upper surface of the latter and the upper surface of the horizontal member 23 corresponds to the diameter of such a scaffolding member, a small clearance indicated by 44 being provided between the upper surface of the member 29 and the lower surface of the member 23 .



   In the modified device shown in FIG. 4, it is therefore necessary to provide on the inner surface of the member 23 a spacer 45 of thickness corresponding to this clearance, which spacer can be welded in position.



   With each form, the device is such that the cross members 29 are supported by the clamps 25 in a position such that when another known scaffolding member, such as a pole member, is disposed transversely. to the cross members 29 and has a diameter corresponding to the diameter of the cross members, its upper surface will be level with the upper surface of the members 23 so as to provide a level support for the battens 24.



   This will be understood by looking at figs. 1 and 8 of the drawings in which the transverse members in the form of short metal tubes of the same diameter as the cross members are indicated at 46, extending parallel to

 <Desc / Clms Page number 9>

 Lalement to the horizontal members 23 and between them, with their upper surfaces at the same level as the upper surfaces of the members 23, as shown in FIG. 8. The transverse elements are fixed to the elements
 EMI9.1
 of traverse by the traverse clamps 47, of which the construction of a separate request truction made - xassiHbdh! and the length of the cross members is the same or slightly greater than the length of the horizontal members 23.



   In fig. A slightly modified form of framing unit is shown in which the diagonal strut members 35 are removed and replaced by a pair of horizontal braces 48, spaced vertically.



   This construction is particularly suitable for supporting a substantially horizontal platform in use for example in the ceiling, tempera painting or other of walls or ceilings of buildings, operations in which considerable variations in the height of the platform are frequently required, although the device can be used to support any other platform where vertical adjustment is required.



   In this construction, the vertical adjustment is obtained by the use of bars 36 twisted into a helix, as in the previous device, but the bars are supported on a more solid base than in the construction shown in FIG. 1, the base comprising a pair of vertical tubular members 49 in which the lower ends of the bars are fixed or, alternatively, placed in such a way that they extend throughout the length of these members, these- this being provided with feet 37 and connected by a pair of horizontal bracing members 50.



   In this device, the upper end of each
 EMI9.2
 vertical member 21, 22 of the frame unit is for.e z

 <Desc / Clms Page number 10>

 of tubing as in the previous construction and the inside diameter of the tubing 41 is smaller than the diameter of the twisted bar 36 so that the maximum vertical adjustment cannot be greater than the length of the vertical member of the frame unit.



   A greater vertical adjustment is achieved with the modified construction shown in fig. 6 wherein the tubing is omitted and twisted bars 36 of much greater length than in previous constructions are used, the bar projecting through and beyond the upper end of each vertical tubular member 21, 22 ; along these bars the frame unit can be adjusted as already described.



   In this construction, the frame unit is provided with a second horizontal member 23 which connects the two vertical members near their lower ends, a second pair of clamps 25 being provided near the connection of the two members, so as to provide a second series of cross members 29 for connecting a number of such frame units together in a horizontally spaced transverse relationship. The twisted bars are again provided with feet 37 which engage the ground.



   The construction shown in FIG. 6 is particularly suitable for supporting forms in use in the construction of walls or the like of concrete or similar material which is enclosed during setting by removable form plates, the concrete or the like being poured in layers and the shuttering plates being lifted all at once periodically so that their upper edge remains in substantially constant relation to the upper surface of the cast material, the formwork used being of such a height that the

 <Desc / Clms Page number 11>

 poured material gradually discovered by the lower edge of the shuttering plates has had time to solidify,

   this progressive elevation of the shuttering plates allowing the use of a shuttering assembly the height of which is only a fraction of that of the wall or similar construction to be raised.



   The application of the construction shown in fig. 6 to the construction of walls is shown in fig. 7 in which the wall under construction is shown at 51 and the twisted bars 36 are arranged in two rows, namely: an inner row against the wall and an outer row spaced from it, with the vertical members 21,22 of each frame unit mounted on the respective inner and outer rows.



   To the tubular members 21 are attached shuttering plates 52 which can be constructed and arranged as described in an earlier Belgian patent 459,629 and these shuttering plates are fixed to the adjacent vertical member 21 by means of the clamps 53. spacers 54 being provided between the outer face of the plates and the adjacent vertical member.



   The upper horizontal member or if desired, the lower member 23 of the framing unit carries transverse battens 24 which run the entire length of the wall to provide a platform for workers during the operations of pouring of concrete or the like and the framing units spaced along the length of the wall are raised by progressively entangling the shuttering plates with them as the casting operation continues, the lifting being effected by adjusting the lifting members. sleeve 38 along bars 36, a single series of sleeve members being provided in the device shown.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



     In fig. 9 is shown a more rigid form of scaffolding construction comprising the frame units 20 than is the case in all constructions described heretofore; this construction is used for the purpose of supporting a vertically adjustable platform and in this device the spaced frame units 20 are not only joined transversely by the cross members 29 but are also joined by connecting frames 55 arranged transversely, similar in shape to frame units 20 except that clamps 25 are omitted, although instead of connecting frames 55, frame units 20 including clamps may be. used, if desired.



   These connecting units comprise vertical tubular members 56 rigidly connected by horizontal tubular members 57 and also provided with diagonal strut members 58 as in the construction shown in FIG. 1 and the vertical members 56 are attached to the vertical members 21, 22 of the frame units by means of a special form of scaffolding clamp generally indicated at 59 in the drawings, which clamp serves to secure the scaffolding clamps. members 56 and 21 or 22 in parallel stop relation. Clamp 59 is the subject of Belgian application no.363.046 of August 30, 1946.



   This stop between the members 56 and 21 or 22 is made possible by the fact that the total width of the two forms of clamping devices 25 in the direction of the length of the cross members 29 is smaller than the diameter of the vertical members. 21, 22 so that the clamping devices do not protrude transversely on the units beyond the vertical members mentioned, as can be seen in FIG. 8.



   The upper ends of the members 56 of the connecting units are provided with tubing in a similar manner.
 EMI12.1
 blable to that of the upper extremities of the 2nd organs

 <Desc / Clms Page number 13>

 and are the same length as these organs; the clamps 59 further serve to fix the pipes 41 of the members 21, 22 and 56 to the tubular lower ends 42 of the corresponding immediately upper members, as has been shown more particularly in FIG. 10.



   R e v e n d i c a t ions.



   -----------------------
1 / Scaffolding frame unit comprising two vertical tubular members joined together rigidly and permanently by a horizontal member which is intended to engage with a substantially horizontal platform extending transversely to the frame unit, and to support this platform, and two clamps permanently attached to the scaffolding unit, which are intended to engage by clamping with tubular scaffolding elements extending transversely to the framing unit , so as to secure the unit to a second similar framing unit or other construction, these clamps being placed, one adjacent to each function between the mentioned horizontal member and vertical member of the unit framing,

   in such a way that they are intended to support the mentioned transverse members in a relative position with respect to the horizontal member of each unit to support cross member members parallel to the horizontal members and at the same level, so as to provide level support for a platform.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2/ Unité de charpente d'échafaudage suivant la reven- dication 1, dans laquelle chaque dispositif de serrage com- prend une console disposée dans l'angle entre l'organe ho- rizontal et l'organe vertical et s'étendant entre les deux organes à chacun desquels elle est fixée de manière perma- nente pour fournir un renforcement de la jonction, la console ayant une ouverture transversale destinée à recevoir l'élé- ment d'échafaudage transversal par un mouvement suivant sa longueur et' étant pourvue d'une douille filetée adjacent <Desc/Clms Page number 14> l'ouverture, douille dans laquelle fonctionne une vis de serrage destinée à venir en prise de serrage avec l'élément transversal. 2 / Scaffolding frame unit according to claim 1, in which each clamping device comprises a bracket arranged in the angle between the horizontal member and the vertical member and extending between the two members to each of which it is permanently attached to provide reinforcement of the junction, the bracket having a transverse opening for receiving the transverse scaffolding member by movement along its length and being provided with an adjacent threaded sleeve <Desc / Clms Page number 14> the opening, sleeve in which a tightening screw operates intended to come into tightening engagement with the transverse element. 3/ Unité de charpente d'échafaudage suivant la reven- dication 1, dans laquelle chaque dispositif de serrage com- prend une console disposée dans l'angle entre l'organe ho- rizontal et l'organe vertical, la console étant fixée de ma- nière permanente par une extrémité à un des organes adja- cents et ayant son autre extrémité suffisamment espacée de l'autre organe pour permettre à l'élément tubulaire d'écha- faudage d'être introduit dans l'intervalle par un mouvement transversal à sa longueur, l'extrémité libre de la console étant pourvue d'une douille filetée dans laquelle fonctionne une vis de serrage destinée à venir en prise de serrage avec l'élément mentionné. 3 / A scaffolding frame unit according to claim 1, in which each clamping device comprises a bracket arranged in the angle between the horizontal member and the vertical member, the bracket being fixed from my base. - permanent through one end to one of the adjoining members and having its other end sufficiently spaced from the other member to allow the tubular scaffolding element to be introduced into the gap by a movement transverse to its length, the free end of the console being provided with a threaded sleeve in which operates a tightening screw intended to come into tightening engagement with the mentioned element. 4/ Unité de charpente d'échafaudage suivant les reven- dications 1 à 3, dans laquelle la largeur totale des dispo- sitifs de serrage dans le sens transversal à l'unité est telle qu'ils ne font pas saillie transversalement au-delà des organes verticaux de l'unité. 4 / Scaffolding frame unit according to claims 1 to 3, in which the total width of the clamping devices in the direction transverse to the unit is such that they do not protrude transversely beyond the vertical organs of the unit. 5/ Unité de charpente d'échafaudage suivant les re- vendications 2 et 4, dans laquelle la vis de serrage est pourvue d'une plaque de pression pouvant tourner par rap- port à l'extrémité de la vis et destinée à venir en prise avec l'élément d'échafaudage, la plaque ayant une paire d'oreilles espacées destinées à venir en prise l'une de chaque côté de la console pour empêcher que la plaque tourne lorsque la vis est mise en rotation. 5 / Scaffolding frame unit according to claims 2 and 4, in which the clamping screw is provided with a pressure plate which can rotate with respect to the end of the screw and intended to engage with the scaffolding member, the plate having a pair of spaced ears intended to engage one of each side of the console to prevent the plate from rotating when the screw is rotated. 6/ Unité de charpente d'échafaudage suivant les reven- dications 1 à 5, dans laquelle chaque organe tubulaire ver- tical est pourvu à une extrémité d'une tubulure destinée à s'engager dans l'extrémité opposée de l'organe tubulaire correspondant d'une autre unité de charpente de sorte que plusieurs unités peuvent être assemblées verticalement l'une au-dessus de l'autre.. <Desc/Clms Page number 15> 6 / Scaffolding frame unit according to claims 1 to 5, in which each vertical tubular member is provided at one end with a tube intended to engage in the opposite end of the corresponding tubular member another frame unit so that several units can be assembled vertically on top of each other. <Desc / Clms Page number 15> 7/ Unité de charpente d'échafaudage suivant les reven- dications 1 à 6, dans laquelle l'unité de charpente est pourvue d'organes d'entretoisement, en plus de l'organe ho- rizontal mentionné, pour réunir les deux organes verticaux ensemble. 7 / Scaffolding frame unit according to claims 1 to 6, in which the frame unit is provided with bracing members, in addition to the horizontal member mentioned, to unite the two vertical members together. 8/ Unité de charpente d'échafaudage suivant les reven- dications 1 à 7, caractérisée en la disposition d'un support sur lequel la charpente est montée en vue d'un réglage verti- cal, support comprenant une paire de barres métalliques ver- ticaleme s'étendant dans chaque organe tubulaire vertical de l'unité de charpente, des moyens pour supporter ces barres en positions verticales sur le sol ou un autre support ex- térieur, chaque barre étant de section polygonale et étant tordue autour de son axe de manière à former en fait une vis à plusieurs entrées ayant un très grand pas par rapport à son diamètre, un organe de douille sur chaque barre ayant une forme correspondante, venant en prise avec l'extrémité inférieure de chaque organe tubulaire vertical, 8 / scaffolding frame unit according to claims 1 to 7, characterized in the provision of a support on which the frame is mounted for vertical adjustment, support comprising a pair of metal bars ver- ticaleme extending into each vertical tubular member of the frame unit, means for supporting these bars in vertical positions on the ground or other external support, each bar being of polygonal section and being twisted around its axis of so as to form in fact a screw with several entries having a very large pitch compared to its diameter, a sleeve member on each bar having a corresponding shape, engaging with the lower end of each vertical tubular member, chaque organe de douille portant une vis de serrage destinée à agir sur une face de la barre tordue de manière à fixer l'unité de charpente dans sa position réglée. each sleeve member carrying a clamping screw intended to act on a face of the twisted bar so as to fix the frame unit in its adjusted position. 9/ Structure d'échafaudage pour supporter une platefor- me sensiblement horizontale, comprenant la combinaison d'un certain nombre d'unités de charpente d'échafaudage espacées horizontalement et transversalement suivant les revendica- tions 1 à 8, reliées ensemble par des éléments de traverse horizontaux tubulaires s'étendant entre les unités de char- pente et fixés à celles-ci par les dispositifs de serrage Mentionnés, les organes horizontaux des- unités de charpente espacées étant destinés à supporter une plateforme sensible- ment horizontale s'étendant transversalement aux unités de charpente espacées. 9 / Scaffolding structure for supporting a substantially horizontal platform, comprising the combination of a number of horizontally and transversely spaced scaffolding frame units according to claims 1 to 8, connected together by supporting elements. horizontal tubular cross members extending between and fixed to the framing units by the aforementioned clamping devices, the horizontal members of the spaced framing units being intended to support a substantially horizontal platform extending transversely to the framing units. spaced framing units.
BE467807D BE467807A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE467807A true BE467807A (en)

Family

ID=118729

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE467807D BE467807A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE467807A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2745838A1 (en) FIXING DEVICE FOR FLOOR FORM MOUNTING
FR2491977A1 (en) Joint connection for building frame in reinforced concrete - has open reinforcement column cage retaining angled beams with connecting bars
BE467807A (en)
FR2609488A1 (en) Extendable formwork panel
FR2631066A1 (en) Tying device for formworking, and formwork for concrete stanchions
CH492854A (en) Formwork for circular concrete structures
CH658878A5 (en) Prefabricated tubular scaffolding
FR3032987A1 (en) SAFETY GUARD AND SECURITY GUARD POTELET EQUIPPED WITH SUCH POLELETS
CH491267A (en) Formwork device for concrete wall
FR2985532A1 (en) DEVICE FOR ASSISTANCE OF A MACON TO OBTAIN THE VERTICALITY OF WALLS WHEN BUILDING MACON WALLS
BE1013360A6 (en) Formwork support for a concrete staircase
FR2648197A1 (en) Device for joining wooden elements together to produce a modifiable structure such as, in particular, a shelter against the weather
FR2568297A1 (en) METAL FORMWORK AND METHOD FOR CASTING A LARGE CONCRETE RESERVOIR USING SUCH FORMWORK
FR3134129A1 (en) Formwork assembly
FR2474569A1 (en) Shutter for concrete column - has two similar vertical segments secured to external tie bolts through posts notched onto ends of half yokes
FR3136493A1 (en) Device for fixing to a reinforcement trellis to support a guardrail post
BE632491A (en)
CH694702A5 (en) Modular construction with at least four vertical posts and braces.
FR3092847A1 (en) Temporary metallic staircase
EP0384868A1 (en) Device for producing a roof gable
BE497281A (en)
FR2487411A2 (en) Construction block guide for building masonry - has guide end fixing also acting as vertical column shutters
BE722509A (en)
FR2648849A1 (en) Battery-type formwork for the casting of reinforced concrete beams
BE546863A (en)