BE468323A - - Google Patents

Info

Publication number
BE468323A
BE468323A BE468323DA BE468323A BE 468323 A BE468323 A BE 468323A BE 468323D A BE468323D A BE 468323DA BE 468323 A BE468323 A BE 468323A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
formwork
panels
pouring concrete
concrete according
furring
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE468323A publication Critical patent/BE468323A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G17/00Connecting or other auxiliary members for forms, falsework structures, or shutterings
    • E04G17/04Connecting or fastening means for metallic forming or stiffening elements, e.g. for connecting metallic elements to non-metallic elements
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G17/00Connecting or other auxiliary members for forms, falsework structures, or shutterings

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Forms Removed On Construction Sites Or Auxiliary Members Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 pour : "Perfectionnements aux coffrages pour constructions en béton et en 
 EMI1.1 
 ...... 1matériaux analogues". 



   La présente invention concerne un coffrage tel qu'il est utilisé pour couler in situ les structures ou constructions en béton et en maté- riaux analogues, et a pour but de fournir une construction perfectionnée par laquelle une structure désirée quelconque peut être obtenue par l'as-   semblage   d'un nombre approprié de pièces standardisées qui sont disposées de manière à fournir un coffrage de dimensions précises qui est simple et dont l'édification et le démontage peuvent se faire avec la plus grande facilité. 



   Suivant la présente invention, le coffrage pour le moulage du béton comprend un certain nombre de panneaux disposés côte à côte avec des four- rures intercalées de mise en position, les faces opposées de ces fourrures et les bords des panneaux étant pourvus de languettes et de rainures ve- nant en prise l'une avec l'autre. Les fourrures mentionnées peuvent être disposées à la fois entre les bords horizontaux et verticaux des panneaux. 



   Des moyens de serrage sont disposés de manière à venir en prise avec les fourrures et les panneaux pour maintenir ceux-ci en prise. 



   Pour couler un mur ou une structure analogue, on peut prévoir deux jeux de panneaux disposés chacun de la façon exposée plus haut, et des 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tirants disposés de manière réglable pour venir en prise avec les jeux de panneaux et/ou des organes intercalés mentionnés, de telle sorte que ceux-ci sont espacés en disposition parallèle, suivant l'épaisseur du mur requis. 



   Les moyens de   sexravc   peuvent se composer de pinces en forme d'U dont les branches viennent respectivement en prise avec des trous dans les panneaux et dans les fourrures intercalées. 



   Les faces butant l'une contre l'autre des bords verticaux des pan- neaux et des fourrures peuvent être plates et des moyens de serrage sup- plémentaires sont prévus pour empêcher tout mouvement relatif vers l'ar- rière ou vers l'avant entre eux. 



   Les tirants mentionnés peuvent être disposés de façon à venir en prise avec les fourrures disposées horizontalement. On peut munir les ex- trémités des tirants de saillies espacées d'un côté, qui viennent en pri- se avec des saillies espacées de la même manière sur les fourrures hori- zontales. 



   Les fourrures horizontales peuvent être pourvues de trous de gran- deur suffisante chacun pour recevoir à la fois une extrémité d'une barre de tension et une branche d'une pince en forme d'U, cette pince servant au double but de maintenir un organe horizontal de cadre en contact avec une fourrure et de maintenir l'extrémité entaillée de la barre en contact avec la fourrure. 



   Les fourrures peuvent être formées de deux parties qui s'emboîtent, et de forme convenable pour fournir une construction creuse. 



   Dans une forme de construction de fourrures horizontales, ces der- nières sont pourvues de rainures s'étendant longitudinalement sur les fa- ces extérieures de deux parois opposées qui sont pourvues de rainures semblables sur la face intérieure de l'une au moins des parois, lesquelles rainures sont décalées par rapport à celles de la face extérieure. Avec un semblable dispositif les rainures de la face intérieure servent de moyens d'attache pour les extrémités entaillées des tirants. 



   Dans chaque dispositif mentionné plus haut, les panneaux peuvent 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 comprendre un cadre formé d'organes métalliques reliés ensemble à angle droit et possédant une cavité d'un côté pour recevoir une feuille de bois contreplaqué qui est à fleur des bords. 



   Les organes du cadre qui doivent être disposés horizontalement peu- vent être pourvus de rainures s'étendant longitudinalement sur leurs faces dirigées vers l'extérieur, et d'ouvertures sur leurs faces de côté pour recevoir les pinces. 



   D'autres caractéristiques de la présente invention sont exposées dans la description qui suit et aux revendications. 



   On trouvera ci-dessous une description d'une forme de coffrage sui- vant la présente invention convenant pour la coulée d'un mur en béton, la description étant faite avec référence aux dessins annexés dans les- quels: 
La fig. 1 est une vue d'arrière d'un des panneaux. 



   La fig. est une vue en élévation en bout regardée par la gauche de la fig. 1. 



   La fig. 2 est une coupe par la ligne 2-2 de la fig. 1. 



   La   fige .1   est une vue en plan d'une fourrure horizontale pour fixer la position de deux panneaux l'un au-dessus de l'autre. 



   La fig.3-A est une vue de face en élévation de la fourrure hori- zontale. 



   La fig. 3-B est une vue en élévation d'arrière de la fourrure ho- rizontale. 



   La   fig. 4   est une coupe verticale d'un panneau et d'une fourrure horizontale. 



   La   fige 2   est une vue de face de la jonction entre quatre panneaux, montrant à la fois les fourrures horizontales et verticales. 



   La fig. 6 est une vue de face d'une des fourrures verticales. 



   La   fige 1   est une vue en élévation de la fourrure de la fig. 6. 



   La   fig. 8   est une coupe horizontale de la fourrure verticale. 



   La fig. est une coupe verticale par la ligne 9-9 de la fig. 5. 



   La fig. 10 est une coupe horizontale par la ligne 10-10 de la   fige .2..    

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig. Il est une vue de face d'un panneau à charnière pour une paroi du coffrage. 



   La fig. 12 est une coupe horizontale du panneau à. charnière. 



   La fig. 13 est une vue en plan d'un panneau à charnière correspon- dant à la paroi extérieure du coffrage. 



   La fig. 14 est une coupe horizontale entre les organes de cadre la- téraux jointifs d'un panneau à charnière et un panneau rigide. 



   Comme on le voit à la fig. 1, chaque panneau comprend un cadre mé- tallique rectangulaire comportant des organes de cadre horizontaux supé- rieurs et inférieurs 10 et 11, et des organes latéraux 12 et 13 semblables, placés verticalement. 



   Comme on le voit aux fig.4 et chaque organe de cadre inférieur et supérieur est fait de deux parties 14 et 15 qui s'emboîtent pour former une construction creuse semblable à une boîte. La face dirigée vers l'ex- térieur de chaque partie 15 est pourvue d'un certain nombre de rainures 16 suivant la longueur de celle-ci. Les deux parties de chaque organe de ca- dre horizontal sont fixées ensemble par des languettes et des rainures 17 taillées en retrait, et chaque partie 14 a une forme convenable pour four- nir une cavité 18 destinée   à   recevoir des bords d'une paroi plate 19 qui peut être formée de bois contreplaqué et sert à retenir le béton. La face arrière de chaque organe horizontal en forme de boîte est pourvue d'une série d'ouvertures rectangulaires 20 et d'une série d'ouvertures carrées 21.

   La forme des organes de cadre latéraux verticaux 12 et 13 est repré- sentée le mieux à la fig. 10, et chaque organe comprend   un@   âme s'étendant transversalement au plan du panneau et possède un rebord 22 partant de l'extrémité antérieure de l'âme avec une étendue correspondante vers la cavité 18, de manière à recevoir la paroi plate de retenue 19 L'autre ex- trémité de chaque âme est pourvue d'un rebord 23 présentant un autre jeu d'ouvertures 24 dans la longueur de celle-ci, dans un but décrit plus loin. 



  Des organes de renforcement 25 ayant une section en r sont disposés verti- calement entre les organes horizontaux 10 et 11 contre l'arrière de la paroi de retenue 19, et servent à supporter celle-ci. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Chaque paroi de coffrage peut être construite au moyen d'un certain nombre de panneaux disposés côte à côte, tandis que d'autres panneaux sont disposés au-dessus d'eux. La   fige 2   montre la liaison entre quatre de ces panneaux   26, 27,   28 et   29.   On voit que les panneaux 29 et 26 sont fixés en position l'un au-dessus de l'autre par une fourrure horizontale 30, tandis qu'une fourrure semblable   30.fixe   en position le panneau ± au-des- sus du panneau 28. Les deux panneaux 26 ,et 27 sont fixés en position côte à côte dans le même, plan ¯vertical, comme le sont également les panneaux 29 et 28, par une fourrure verticale 31 qui s'étend transversalement aux extrémités des quatre panneaux. 



   Comme on le voit aux   fige 4.     et 9,   chaque fourrure horizontale 30 est faite de deux parties 32 et 33 qui forment ensemble une construction semblable à une boite. Les deux parties sont maintenues assemblées par des connexions en languettes et rainures 34 taillées en retrait, et les faces externes sont pourvues de languettes et de rainures 35 qui viennent en prise avec celles des organes de cadre horizontaux   10   et 11. Les faces internes des pièces 32 et 33 sont pourvues de languettes et de rainures semblables 36. 



   Comme on le voit aux fig.   2! et   3B, les parois d'avant et d'arrière de la'fourrure 30 en forme de boite, sont pourvues d'ouvertures de forme carrée correspondantes 37 et 38, tandis que, de plus, la paroi d'arrière est pourvue de deux séries d'ouvertures   rectangulaires   39 et 40, la pre- mière série étant disposée plus près du bord supérieur de la fourrure, tandis que l'autre est disposée plus près du bord inférieur. 



   Si on se reporte à la   fige 2,   on notera que les panneaux 26   et 29   sont fixés de chaque côté de l'organe de tension 30 par des pinces 41 en forme d'U dont les branches viennent en prise respectivement avec une des ouvertures 20 dans un organe de cadre horizontal et avec une des ouvertu- res rectangulaires 40 de l'organe de tension horizontal. 



   Comme il est bien connu, un coffrage pour le coulage d'un mur com- prend des panneaux d'arrière et d'avant qui sont espacés de la distance requise suivant l'épaisseur du mur. Cette distance entre les panneaux 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 d'avant et d'arrière est réalisée par des tirants 42. tels qu'ils sont re- présentés à la fig.4. qui s'étendent à travers l'ouverture carrée 37 de la paroi antérieure de chaque organe de tension horizontale 30 en forme de boîte, ces tirants étant pourvus de languettes et de rainures pour venir en prise avec les languettes et les rainures de la face interne des parois inférieures de l'organe de fourrure 30.

   Les barres de tension remplissent donc partiellement la section transversale des trous   carrés 37,   laissant de l'espace pour l'introduction d'une branche d'une autre pince 43 en for- me d'U, dont l'autre branche vient en prise avec une des ouvertures rectan- gulaires 20 dans un organe de cadre horizontal 10 ou 11. La pince 43 en forme d'U remplit donc la double fonction de maintenir la barre de tension en place et de contribuer au serrage des panneaux sur l'organe de tension   horizontal 30.   Les encoches des tirants permettent de faire varier l'é- paisseur des murs à couler en espaçant le coffrage de la distance requise. 



   Comme on le voit à la, fig. 10, la fourrure verticale 31 est égale- ment formée de deux parties 44 et 45 qui sont reliées ensemble par des joints en languettes et rainures 46 taillées en retrait, de manière à for- mer une construction de section rectangulaire semblable à une boîte. 



   Comme on le voit à la fig. 6, la fourrure verticale est pourvue sur sa paroi postérieure d'un certain nombre d'ouvertures 47 de configura- tion carrée, tandis que sa paroi latérale est pourvue d'un certain nombre d'ouvertures rectangulaires 48, comme on le voit à la fig. 7. Les panneaux sont serrés de chaque côté de la fourrure verticale 31 au moyen de pinces 49 en forme d'U, dont une branche vient en prise avec une des ouvertures 24 dans le rebord 23 de l'organe de cadre latéral 12 ou 13 et dont l'autre branche vient en prise avec un trou carré 47 dans la fourrure verticale 31. 



   Comme on le voit à la fig. 10, ces branches des pinces 49 en forme d'U qui s'étendent à l'intérieur de la fourrure verticale, butent contre une nervure 50 formée sur la paroi interne de celle-ci. Pour empêcher un mouvement relatif entre les organes de cadre latéraux du panneau et la fourrure verticale 31,un nombre supplémentaire de pinces en forme d'U, 50, sont disposées de manière que chacune ait une branche s'étendant à 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 travers une ouverture rectangulaire 51 de l'organe de cadre latéral 12 ou 13 et à travers une ouverture rectangulaire semblable dans le côté de la fourrure verticale. Par ces moyens chaque paroi du coffrage peut être construite avec des panneaux convenablement alignés dont les faces inter- nes fournissent une paroi de soutien, en substance continue et plate. 



   Pour que le coffrage puisse être promptement démonté, il est néces- saire, après que les pièces ont été enlevées, de s'arranger pour que les fourrures soient abaissées hors de prise avec les tirants à encoches 42. 



  Dans ce but des organes d'espacement amovibles sont disposés entre les fourrures horizontales les plus basses et la base'sur laquelle elles repo- sent. Après l'enlèvement des pinces, on peut faire entrer un poinçon dans les trous occupés auparavant par les branches des pinces et en inclinant ce poinçon, on provoque la chute de la fourrure hors du tirant. Les pan- neaux les plus bas peuvent alors être enlevés, laissant les panneaux supé- rieurs également libres pour l'enlèvement. 



   Les fig. 11 à 14 montrent des détails relatifs aux panneaux à char- nière disposés de manière à former,coffrage pour le coin du mur. Les fig. 



  11 et 12 montrent le panneau à charnière intérieur, et la fig. 13 le pan- neau à charnière extérieur. 



   Le bord externe de chacune des deux parties de chaque panneau est combiné à un organe de cadre vertical 53 de construction semblable à l'or- gane de cadre 12 ou 13 décrit plus haut, et est pourvu d'ouvertures pour recevoir les pinces en forme d'U comme le montre la fig. 14, pour fixer ces organes de cadre 53 à l'organe de cadre 12 de l'autre partie du coffra- ge. Chaque organe de cadre vertical 53 est.attaché à son panneau par une cornière 60. 



   Comme on le voit à la fig. 12, les deux parties   55 et   56 du panneau intérieur sont fixées ensemble par une charnière 57 qui permet aux deux parties du panneau d'être disposées à angles droits. Chaque partie de la charnière est pourvue de paires de branches 58 et 59 entre lesquelles est placé le panneau. Un dispositif semblable est prévu pour les panneaux ex- térieurs, comme le montre la fig. 13, dispositif qui peut être de plus grandes dimensions. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Comme on l'a   indiqué   plus haut, chaque montant 53 est fixé à un mon- tant adjacent 12 par des pinces 54 en forme d'U, et les montants 53 et 12 sont de plus maintenus jointifs par une autre pince 61 en forme d'U qui est placée à cheval sur la cornière 60 et peut être maintenue en position dans ces parties par une broche passant à travers le trou 62. On a repré- senté dans un but semblable, aux fig. 4, 9 et 10, des trous par lesquels on empêche que les pièces en forme d'U soient projetées au dehors par vi- bration. 



    REVENDICATIONS.   



   1. Coffrage pour le coulage de béton, qui consiste en un certain nombre de panneaux disposés côte à côte avec des fourrures intercalées de mise en position, les faces opposées de ces fourrures et les bordures de ces panneaux étant pourvues de languettes et rainures venant en prise l'u- ne avec l'autre, s'étendant dans la longueur de celles-ci.



   <Desc / Clms Page number 1>
 for: "Improvements to formwork for concrete and
 EMI1.1
 ...... 1 similar materials ".



   The present invention relates to formwork as used for in situ casting of structures or constructions of concrete and the like, and aims to provide an improved construction whereby any desired structure can be achieved by the invention. assembly of an appropriate number of standardized parts which are arranged to provide a formwork of precise dimensions which is simple and the erection and dismantling of which can be done with the greatest ease.



   According to the present invention, the formwork for the casting of concrete comprises a number of panels arranged side by side with interposed positioning furring, the opposite faces of these furring strips and the edges of the panels being provided with tongues and brackets. grooves engaging with each other. The furs mentioned can be arranged both between the horizontal and vertical edges of the panels.



   Clamping means are arranged so as to come into engagement with the furring strips and the panels to keep the latter in engagement.



   To cast a wall or a similar structure, two sets of panels can be provided, each arranged in the manner explained above, and

 <Desc / Clms Page number 2>

 tie rods adjustably arranged to engage with the sets of panels and / or interposed members mentioned, such that these are spaced apart in parallel arrangement, depending on the thickness of the required wall.



   The sexravc means may consist of U-shaped clamps whose branches engage respectively with holes in the panels and in the interposed furs.



   The faces abutting against one another of the vertical edges of the panels and the furring strips may be flat and additional clamping means are provided to prevent any relative movement backward or forward between. them.



   The mentioned tie rods can be arranged so as to come into engagement with the horizontally arranged furs. The ends of the tie rods may be provided with side-spaced protrusions which engage with similarly spaced protrusions on the horizontal furring strips.



   The horizontal liners may be provided with holes of sufficient size each to receive both one end of a tension bar and a branch of a U-shaped clamp, this clamp serving the dual purpose of holding an organ. horizontal frame in contact with a fur and keep the notched end of the bar in contact with the fur.



   The furs can be formed of two interlocking parts, and suitably shaped to provide a hollow construction.



   In one form of horizontal furring construction, the latter are provided with longitudinally extending grooves on the outer faces of two opposite walls which are provided with similar grooves on the inner face of at least one of the walls, which grooves are offset from those of the outer face. With a similar device the grooves of the inner face serve as means of attachment for the notched ends of the tie rods.



   In each device mentioned above, the panels can

 <Desc / Clms Page number 3>

 comprising a frame formed of metal members joined together at right angles and having a cavity on one side for receiving a sheet of plywood which is flush with the edges.



   The members of the frame which are to be arranged horizontally may be provided with grooves extending longitudinally on their faces directed outwards, and with openings on their side faces for receiving the clamps.



   Other features of the present invention are set out in the following description and in the claims.



   Below is a description of a form of shuttering according to the present invention suitable for pouring a concrete wall, the description being made with reference to the accompanying drawings in which:
Fig. 1 is a rear view of one of the panels.



   Fig. is an end elevational view viewed from the left of FIG. 1.



   Fig. 2 is a section taken along line 2-2 of FIG. 1.



   Fig. 1 is a plan view of a horizontal fur for fixing the position of two panels one above the other.



   Fig. 3-A is a front elevational view of the horizontal fur.



   Fig. 3-B is a rear elevational view of the horizontal fur.



   Fig. 4 is a vertical section of a panel and a horizontal fur.



   Fig 2 is a front view of the junction between four panels, showing both the horizontal and vertical furring.



   Fig. 6 is a front view of one of the vertical furs.



   Fig 1 is an elevational view of the fur of FIG. 6.



   Fig. 8 is a horizontal section of the vertical fur.



   Fig. is a vertical section taken by line 9-9 of FIG. 5.



   Fig. 10 is a horizontal section taken along line 10-10 of fig. 2.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. There is a front view of a hinged panel for a formwork wall.



   Fig. 12 is a horizontal section of the panel. hinge.



   Fig. 13 is a plan view of a hinged panel corresponding to the outer wall of the formwork.



   Fig. 14 is a horizontal section between the adjoining side frame members of a hinged panel and a rigid panel.



   As seen in fig. 1, each panel comprises a rectangular metal frame having upper and lower horizontal frame members 10 and 11, and similar side members 12 and 13, placed vertically.



   As seen in Figs. 4 and each lower and upper frame member is made of two parts 14 and 15 which interlock to form a hollow box-like construction. The face directed towards the outside of each part 15 is provided with a number of grooves 16 along the length thereof. The two parts of each horizontal frame member are secured together by recessed tabs and grooves 17, and each part 14 has a suitable shape to provide a cavity 18 for receiving edges of a flat wall. 19 which can be formed from plywood and serves to hold concrete. The rear face of each horizontal box-shaped member is provided with a series of rectangular openings 20 and a series of square openings 21.

   The shape of the vertical side frame members 12 and 13 is best shown in FIG. 10, and each member comprises a core extending transversely to the plane of the panel and has a flange 22 extending from the anterior end of the core with a corresponding extent towards the cavity 18, so as to receive the flat retaining wall. The other end of each core is provided with a flange 23 having a further set of openings 24 lengthwise thereof, for a purpose described later.



  Reinforcing members 25 having an r-section are disposed vertically between the horizontal members 10 and 11 against the rear of the retaining wall 19, and serve to support the latter.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Each shuttering wall can be constructed with a number of panels arranged side by side, while other panels are arranged above them. Fig 2 shows the connection between four of these panels 26, 27, 28 and 29. It can be seen that the panels 29 and 26 are fixed in position one above the other by a horizontal fur 30, while a similar fur 30. fixes the panel ± in position above the panel 28. The two panels 26, and 27 are fixed in position side by side in the same, vertical plane, as are also the panels 29 and 28, by a vertical fur 31 which extends transversely to the ends of the four panels.



   As seen in Figs 4 and 9, each horizontal fur 30 is made of two parts 32 and 33 which together form a box-like construction. The two parts are held together by indented tongue and groove connections 34, and the outer faces are provided with tongues and grooves 35 which engage those of the horizontal frame members 10 and 11. The inner faces of the parts 32 and 33 are provided with similar tongues and grooves 36.



   As seen in Figs. 2! and 3B, the front and rear walls of the box-shaped fur 30 are provided with corresponding square-shaped openings 37 and 38, while, in addition, the rear wall is provided with two series of rectangular openings 39 and 40, the first series being disposed closer to the upper edge of the fur, while the other is disposed closer to the lower edge.



   If we refer to the figure 2, it will be noted that the panels 26 and 29 are fixed on each side of the tension member 30 by U-shaped clamps 41 whose branches engage respectively with one of the openings 20 in a horizontal frame member and with one of the rectangular openings 40 of the horizontal tension member.



   As is well known, formwork for pouring a wall comprises back and front panels which are spaced the required distance depending on the thickness of the wall. This distance between the panels

 <Desc / Clms Page number 6>

 front and rear is made by tie rods 42. as shown in fig.4. which extend through the square opening 37 in the front wall of each box-shaped horizontal tension member 30, these tie rods being provided with tongues and grooves to engage with the tongues and grooves of the inner face of the lower walls of the fur member 30.

   The tension bars therefore partially fill the cross section of the square holes 37, leaving space for the introduction of a branch of another U-shaped clamp 43, the other branch of which engages. with one of the rectangular openings 20 in a horizontal frame member 10 or 11. The U-shaped clamp 43 therefore fulfills the dual function of holding the tension bar in place and of helping to clamp the panels on the member horizontal tension 30. The notches of the tie rods allow the thickness of the walls to be poured to be varied by spacing the formwork by the required distance.



   As seen in, fig. 10, the vertical furring 31 is also formed of two parts 44 and 45 which are joined together by recessed tongue and groove joints 46, so as to form a box-like rectangular section construction.



   As seen in fig. 6, the vertical furring is provided on its rear wall with a number of openings 47 of square configuration, while its side wall is provided with a number of rectangular openings 48, as seen in Fig. fig. 7. The panels are clamped on each side of the vertical furring 31 by means of U-shaped clamps 49, one branch of which engages one of the openings 24 in the flange 23 of the side frame member 12 or 13. and the other branch of which engages with a square hole 47 in the vertical fur 31.



   As seen in fig. 10, these branches of the U-shaped clamps 49 which extend inside the vertical fur, abut against a rib 50 formed on the internal wall thereof. To prevent relative movement between the side frame members of the panel and the vertical furring 31, an additional number of U-shaped clamps, 50, are arranged so that each has a branch extending from

 <Desc / Clms Page number 7>

 through a rectangular opening 51 of the side frame member 12 or 13 and through a similar rectangular opening in the side of the vertical furring. By these means each wall of the formwork can be constructed with suitably aligned panels, the inner faces of which provide a substantially continuous and flat supporting wall.



   In order that the formwork can be promptly dismantled, it is necessary, after the parts have been removed, to arrange for the furring strips to be lowered out of engagement with the notched tie rods 42.



  For this purpose removable spacers are arranged between the lower horizontal furring strips and the base on which they rest. After removal of the pliers, a punch can be inserted into the holes previously occupied by the branches of the pliers and by tilting this punch, the fur is caused to fall out of the tie rod. The lower panels can then be removed, leaving the upper panels also free for removal.



   Figs. 11-14 show details of the hinged panels arranged to form shuttering for the corner of the wall. Figs.



  11 and 12 show the interior hinged panel, and fig. 13 the outer hinged panel.



   The outer edge of each of the two parts of each panel is combined with a vertical frame member 53 of similar construction to the frame member 12 or 13 described above, and is provided with openings to receive the shaped clips. of U as shown in fig. 14, to fix these frame members 53 to the frame member 12 of the other part of the casing. Each vertical frame member 53 est.attached to its panel by an angle bar 60.



   As seen in fig. 12, the two parts 55 and 56 of the inner panel are fixed together by a hinge 57 which allows the two parts of the panel to be arranged at right angles. Each part of the hinge is provided with pairs of branches 58 and 59 between which the panel is placed. A similar device is provided for the exterior panels, as shown in fig. 13, device which can be of larger dimensions.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   As indicated above, each post 53 is secured to an adjacent post 12 by U-shaped clamps 54, and posts 53 and 12 are further held together by another d-shaped clamp 61. 'U which is placed astride the angle iron 60 and can be held in position in these parts by a pin passing through the hole 62. It has been shown for a similar purpose in Figs. 4, 9 and 10, holes through which the U-shaped parts are prevented from being thrown out by vibration.



    CLAIMS.



   1. Formwork for pouring concrete, which consists of a number of panels arranged side by side with interposed positioning furs, the opposite faces of these furring strips and the edges of these panels being provided with tongues and grooves coming in. taken one with the other, extending lengthwise thereof.


    

Claims (1)

2. Coffrage pour le coulage de béton, suivant la revendication 1, dans lequel des fourrures sont disposées à la fois entre les bords horizon- taux et verticaux des panneaux. 2. A formwork for pouring concrete according to claim 1, in which the furring strips are disposed between both the horizontal and vertical edges of the panels. 3. Coffrage pour le coulage de béton suivant l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel des moyens de serrage sont dispo- sés de manière à venir en prise avec les fourrures et les panneaux pour maintenir ceux-ci en prise. 3. A formwork for pouring concrete according to any one of the preceding claims, in which clamping means are arranged to engage with the furring strips and the panels to keep them engaged. 4. Coffrage pour le coulage de béton, comprenant deux séries de panneaux, chacune,disposées de la façon exposée plus haut dans l'une quel- conque des revendications précédentes et des tirants disposés de manière réglable pour venir en prise avec les jeux de panneaux et/ou les organes intercalés mentionnés et pour espacer ceux-ci en dispositions relatives parallèles. 4. Formwork for pouring concrete, comprising two sets of panels, each arranged as set out above in any one of the preceding claims and tie rods adjustably arranged to engage the sets of panels. and / or the intercalated bodies mentioned and to space these into parallel relative arrangements. 5. Coffrage pour coulage de béton suivant l'une quelconque des re- vendications précédentes, dans lequel les moyens de serrage mentionnés plus haut comprennent des pinces en forme d'U dont les branches viennent respectivement en prise avec des trous dans les panneaux et dans les four- rures intercalées. <Desc/Clms Page number 9> 5. Concrete casting formwork according to any one of the preceding claims, in which the aforementioned clamping means comprise U-shaped clamps whose branches engage respectively with holes in the panels and in the panels. interposed furs. <Desc / Clms Page number 9> 6. Coffrage pour coulage de béton suivant la revendication 5, dans lequel les faces butant,l'une,contre l'autre,des bords verticaux des pan- neaux et des fourrures sont plates et des moyens de serrage supplémentai- res sont prévus pour empêcher tout mouvement relatif vers l'avant et vers l'arrière entre elles. 6. Concrete casting formwork according to claim 5, in which the abutting faces of the vertical edges of the panels and of the furring strips, one against the other, are flat and additional clamping means are provided for. prevent relative forward and backward movement between them. 7. Coffrage pour le coulage de béton suivant l'une quelconque des revendications 4 à 6, dans lequel les tirants mentionnés viennent en prise avec les fourrures disposées horizontalement. 7. Formwork for pouring concrete according to any one of claims 4 to 6, wherein the mentioned tie rods engage with the horizontally arranged furring. 8. Coffrage pour le coulage de béton suivant la revendication 7, dans lequel les extrémités des tirants sont pourvues de saillies espacées le long d'un côté, qui viennent en prise avec des saillies espacées de la même manière sur les fourrures horizontales. 8. A concrete pouring form according to claim 7, wherein the ends of the tie rods are provided with protrusions spaced along one side which engage with protrusions spaced in the same manner on the horizontal furring. 9. Coffrage pour le coulage de béton suivant les revendications 5 et 8, dans lequel les fourrures horizontales mentionnées sont pourvues de trous chacun suffisamment grands pour recevoir à la fois une extrémité d'une barre de tension et une branche d'une pince en forme d'U, cette pin- ce servant au double but de maintenir un organe horizontal de cadre en con- tact avec une fourrure et de maintenir l'extrémité entaillée de la barre en contact avec la fourrure. 9. A formwork for pouring concrete according to claims 5 and 8, wherein the mentioned horizontal furring is provided with holes each large enough to receive both one end of a tension bar and one branch of a shaped clamp. U, this clamp serving the dual purpose of maintaining a horizontal frame member in contact with a fur and keeping the notched end of the bar in contact with the fur. 10. Coffrage pour le coulage de béton suivant l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel les fourrures sont formées de deux parties s'emboîtant, de forme propre à fournir une construction creuse. 10. A formwork for pouring concrete according to any one of the preceding claims, in which the furring strips are formed of two interlocking parts, shaped to provide a hollow construction. 11. Coffrage pour le coulage de béton suivant la revendication 10, dans lequel les fourrures disposées horizontalement sont pourvues de rai- nures s'étendant longitudinalement sur les faces extérieures de deux parois opposées et sont pourvues de rainures semblables sur la face intérieure de l'une au moins des parois, lesquelles rainures sont décalées par rapport à celles de la face extérieure. 11. A formwork for pouring concrete according to claim 10, in which the horizontally arranged furring strips are provided with grooves extending longitudinally on the outer faces of two opposite walls and are provided with similar grooves on the inner face of the casing. at least one of the walls, which grooves are offset from those of the outer face. 12. Coffrage pour le coulage de béton, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel les panneaux comprennent un cadre formé d'organes métalliques réunis ensemble à angle droit et possédant sur un des côtés une cavité pour recevoir une feuille qui est à fleur des bords <Desc/Clms Page number 10> 13. Coffrage pour le coulage de béton suivant la revendication 12, dans lequel ceux des organes de cadre qui doivent être disposés horizonta- lement sont pourvus de rainures s'étendant longitudinalement sur leurs fa- ces dirigées vers l'extérieur, et d'ouvertures sur leurs faces de coté pour recevoir les pinces. 12. Formwork for pouring concrete, according to any one of the preceding claims, in which the panels comprise a frame formed of metal members joined together at right angles and having on one side a cavity for receiving a sheet which is at right angles. flower edges <Desc / Clms Page number 10> 13. A formwork for pouring concrete according to claim 12, in which those of the frame members which are to be arranged horizontally are provided with grooves extending longitudinally on their faces directed outwards, and with openings. on their side faces to receive the clamps. 14. Coffrage pour le coulage de béton suivant la revendication 13, dans lequel les organes de cadre disposés horizontalement sont formés de deux parties qui s'emboîtent pour former une construction en forme de boîte 15. Coffrage pour le coulage de béton suivant la revendication 12, dans lequel ceux des organes de cadre qui doivent être disposés verticale- ment sont pourvus d'une âme s'étendant transversalement au panneau et pour- vue à une extrémité d'un rebord pour supporter la feuille mentionnée et à l'autre extrémité d'un autre rebord muni d'une ouverture destinée à rece- voir les branches des pinces. 14. A formwork for pouring concrete according to claim 13, wherein the horizontally disposed frame members are formed of two parts which interlock to form a box-like construction. 15. A formwork for pouring concrete according to claim 12, wherein those of the frame members which are to be disposed vertically are provided with a web extending transversely to the panel and provided at one end with a ledge. to support the mentioned sheet and at the other end of another flange provided with an opening intended to receive the branches of the grippers. 16. Coffrage pour le coulage de béton suivant l'une quelconque des revendications précédentes et disposé pour le coulage de murs faisant en- tre eux un angle, dans lequel les panneaux adjacents au coin des murs en équerre sont formés de deux parties disposées suivant un angle approprié. 16. A formwork for pouring concrete according to any one of the preceding claims and arranged for the casting of walls forming an angle between them, in which the panels adjacent to the corner of the angled walls are formed of two parts arranged in a parallel line. appropriate angle. 17.Coffrage pour le coulage de béton suivant la revendication 16, dans lequel les deux parties du panneau sont fixées l'une à l'autre par charnière. 17. A formwork for pouring concrete according to claim 16, wherein the two parts of the panel are hinged to each other. 18. Coffrage pour le coulage de murs de béton en substance, comme il est décrit ci-dessus, avec référence aux dessins annexés. 18. Formwork for pouring concrete walls in substance, as described above, with reference to the accompanying drawings.
BE468323D BE468323A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE468323A true BE468323A (en)

Family

ID=119109

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE468323D BE468323A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE468323A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2543193A1 (en) INSULATED CONCRETE WALL AND METHOD OF CONSTRUCTION
BE468323A (en)
FR2745838A1 (en) FIXING DEVICE FOR FLOOR FORM MOUNTING
FR2818998A1 (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF CIVIL ENGINEERING WORKS, AND PARTICULARLY POOLS OR WATER-RETAINING PONDS, AND MEANS FOR IMPLEMENTING SAME
FR2584461A1 (en) Dismantleable three-dimensional modular assembly method intended for any type of construction
FR2523290A1 (en) DEVICE FOR HANGING A PANEL OF HEAT EXCHANGE TUBES, AND METHOD OF ATTACHING USING THE DEVICE
BE1027075B1 (en) Retaining brick
FR2649303A1 (en) Set of parts for constructing shelves that can be dismantled
FR2495996A1 (en) Concrete slab forming mould - comprises stack of moulds each with rigid plate and ribs at two edges to retain adjacent mould
CH343114A (en) Metallic slab for reinforced concrete slab in mixed construction
CH491267A (en) Formwork device for concrete wall
BE1000321A6 (en) Prefab. construction panel - has panel and fitting edge clips with dimensions-spacing based on multiples of 100 mm for ease of assembly
BE350834A (en)
BE502376A (en)
BE336259A (en)
CH510797A (en) Removable wall intended to divide a floor space into separate rooms
FR2576355A1 (en) Formwork for building tunnels
LU82371A1 (en) ADJUSTABLE CARRIER FRAME
BE641403A (en)
CH251827A (en) Demountable reinforced concrete building.
BE424388A (en)
BE460404A (en)
BE502384A (en)
CH90052A (en) Mold for concrete houses.
BE537675A (en)