BE482550A - - Google Patents

Info

Publication number
BE482550A
BE482550A BE482550DA BE482550A BE 482550 A BE482550 A BE 482550A BE 482550D A BE482550D A BE 482550DA BE 482550 A BE482550 A BE 482550A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wheels
chassis
motor
control
running wheels
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE482550A publication Critical patent/BE482550A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62DMOTOR VEHICLES; TRAILERS
    • B62D53/00Tractor-trailer combinations; Road trains
    • B62D53/02Tractor-trailer combinations; Road trains comprising a uniaxle tractor unit and a uniaxle trailer unit

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Agricultural Machines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "Véhicule-moteur   pour transports agricoles et horti- coles" 
On sait que les châssis à deux roues actionnés par un moteur et oonduits à la main, servent non seulement aux travaux agricoles, mais encore à effectuer des trans- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ports, en démontant à cet effet du châssis automobile l'instrument agricole, par exemple les instruments de faucheuses de moissonneuses, de houes, etc. et en atte- lant au châssis un chariot de transport à deux roues, qui peut ainsi être remorqué par le châssis automobile. 



  Pour que le châssis automobile soit facile et commode à manoeuvrer lorsqu'on s'en sert avec les instruments agricoles et que le conducteur puisse le conduire au moyen des mancherons autant que possible sans trop de fatigue il ne faut pas qu'il soit trop lourd. Mais un châssis automobile léger ne convient pas à la remorque d'un chariot de transport lourdement chargé à cause de son poids adhérent insuffisant. 



   Par suite, il a déjà été proposé d'accoupler le chariot de transport au châssis automobile de façon à reporter une partie de la charge utile du chariot sur le châssis pour lui faire acquérir le poids adhérent nécessaire à l'effort de traction à exercer. Mais plus la charge supplémentaire du châssis augmente ainsi, plus l'essieu des roues de roulement et motrices du châssis devient difficile et pénible à conduire à la main, et par suite il est nécessaire que le conducteur exerce un effort considérable et fasse preuve d'une grande ad- resse pour diriger le châssis dans les courbes et lui faire faire demi-tour. 



   L'invention a pour but de remédier à ces incon- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 vénients et a pour objet un véhicule moteur pour trans- ports agricoles et horticoles qui comporte un châssis à deux roues actionné par un moteur, conduit à la main et destiné aux instruments agricoles et un chariot de transport à deux roues pouvant être attelé à ce châssis. 



   A cet effet, on prévoit suivant l'invention des dispositifs de commande permettant d'actionner les roues du chariot de transport par le moteur du châssis. 



   Etant donné que dans ces conditions les roues du chariot de transport peuvent être actionnées par le moteur, on peut éventuellement débrayer la commande au moteur des roues du châssis, en permettant ainsi au con- ducteur de diriger facilement et sans grand effort l'essieu des roues du châssis dans les passages du sy- stème en courbe et pour lui faire faire demi-tour. Plus la charge du chariot de transport est lourde, plus son poids adhérent est grand et par suite moins ses roues de roulement risquent de déraper facilement sur le sol. 



   De préférence les dispositifs de commande sont construits de façon à permettre d'actionner au choix par le moteur du châssis , les roues du chariot de transport, les roues du châssis, et en même temps les roues du chariot de transport et les roues du châssis, en obtenant ainsi une commande à quatre roues. 



   On peut donc, par exemple lorsqu'il s'agit de transporter sur le chariot des charges relativement lourdes 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sur des fortes pentes ou lorsque l'état du sol est mau- vais, de préférence actionner positivement par le moteur non seulement les roues du chariot de transport, mais encore les roues du châssis. 



   Sur le dessin ci-joint, qui représente un exem- ple de réalisation de   l'invention :   
La fig. 1 est une élévation latérale avec coupe partielle du véhicule moteur dans la région de l'accouple- ment de commande, la fig. 2 est une vue en plan de la fig. 1 avec coupe partielle sur laquelle le plateau de chargement et le siège du conducteur du chariot de transport ne sont indiqués qu'en traits mixtes, la fig. 3 est une coupe longitudinale à plus grande échelle passant par la boîte de vitesses, la com- mande du moteur étant débrayée des roues du châssis et embrayée sur les roues du chariot, la fig. 4 est une coupe transversale partielle de la commande des essieux des roues de roulement, en po- sition de débrayage, la fig. 5 est une vue correspondant à la fig. 



   3, mais sur laquelle la commande du moteur est embrayée des roues du chariot et embrayée sur les roues du châssis, la fig. 6 est une vue semblable à la fig. 4, mais en position d'embrayage. 



   Le châssis automobile représenté comporte une 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 portion construite sous forme de boîte de mécanisme al- longée 1, à l'avant de laquelle est monté le moteur de commande 2. Un pignon 2' calé sur l'arbre du moteur en- grène avec une roue dentée   2"   qui fait partie d'un em- brayage à cone 3 soumis à l'action d'un ressort et pou- vant être embrayé et débrayé au moyen d'un levier 3' manoeuvré de l'extérieur; la roue dentée 2" et l'embrayage 3 sont montés sur un arbre 4 avec lequel l'embrayage est en liaison de rotation. Trois roues dentées 5,6 et 7 sont calées sur l'arbre 4 et sont destinées à engréner respectivement avec des roues de changement de vitesse 5', 6' et 7' pour transmettre le mouvement aux roues du chassis par l'intermédiaire d'un arbre auxiliaire 8.

   Les trois paires de roues 5, 5', 6, 6' et 7, 7' précitées servent à la marche avant aux trois vitesses qu'on peut utiliser à volonté. Les trois roues de changement de vitesse   5',   6', 7' peuvent être poussées suivant l'axe sur l'arbre auxiliaire 8, de l'extérieur au moyen d'un   levier de changement de vitesse 9 ; la fig. 3 les   trois roues de changement de vitesse 5', 6' et 7' sont en position de débrayage et par suite le moteur n'actionne pas les roues du châssis. L'arbre 4 de l'embrayage com- porte encore une roue dentée 10 calée sur lui, qui en- grène avec une roue dentée 10' qui peut être éventuelle- ment accouplée avec la roue de changement de vitesse 6' pour commander les roues du châssis en marche arrière. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  L'arbre auxiliaire 8 transmet son mouvement par l'inter- médiaire d'une vis hélicoidale 11 à une roue hélicoidale 12 qui est calée sur un arbre 13, sur lequel, fig. 4 et 6, peuvent tourner sous deux pignons dentés 14. Les pig- nons 14 engrènent avec deux roues dentées 15 qui sont calées chacune sur l'essieu 16 d'une roue de roulement 17. Un embrayage à griffes 14' correspond à chacun des deux pignons 14 et peut être embrayé et débrayé au moyen d'un levier d'embrayage 14" indiqué seulement schémati- quement, pour amener en liaison de rotation'ou hors de liaison le pignon denté 14 avec l'arbre 13 et par suite avec la transmission hélicoïdale 11,12, 8. 



   Trois roues de changement de vitesse   5",     6",   7" sont montées sur un arbre intermédiaire 18 et sont desti- nées à coopérer avec les trois roues de commande 5,6 et 7   montées sur l'arbre de l'embrayage 4 ; levier d'embra-   yage de ces roues de changement de vitesse pouvant être manoeuvré de l'extérieur n'est pas représenté pour rendre la figure plus claire. Une roue dentée 19 calée sur l'ar- bre intermédiaire 18 engrène avec une roue dentée 20, qui est calée sur un arbre de prise de mouvement 21.

   Les trois roues de changement de vitesse   5",     6"   et   7"   font fourner l'arbre de prise de mouvement 21 aux trois vitesses   utilisables à volonté ; la fig. 3 la roue de changement   de vitesse   5"   est embrayée, en faisant ainsi tourner l'ar- bre 21 à petite vitesse. L'arbre 21 dont les deux extré- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 mités sont montées dans les deux oôtés de bout de la boîte de vitesse 1, comporte à chaque extrémité une tête 22 en forme de griffe d'embrayage. 



   Une pièce d'accouplement 23 est fixée par une bride au moyen de boulons sur la face postérieure de la boîte de vitesse et comporte un axe d'oscillation verti- cal formé par de.ux tourillons 24 d'un tube d'accouple- ment 25 qui y est monté par son extrémité antérieure. 



  Le tube d'accouplement 25 est réuni à son extrémité posté- rieure à un boîtier 26 qui contient un différentiel et sert de pont ou de support des deux essieux 27 des roues   de roulement 28 du ohariot de transport ; celui-cicom-   porte un plateau de chargement 29 sur lequel se trouve un siège 30 pour le conducteur du chariot automobile, et qui est réuni par des supports 31 et 32 au boîtier de transmission 26 et au tube d'accouplement 25. Un arbre 33 servant à actionner les roues 28 du chariot de trans- port est monté dans la tube d'accouplement 25 et est accouplé à son extrémité antérieure avec l'élément d'em- brayage 35 par l'intermédiaire d'un joint universel ou de cardan 34 ; l'axe du joint de cardan 34 coincide avec celui de l'axe d'oscillation vertical formé par les deux tourillons 24.

   L'élément d'embrayage 35 est en prise par des griffes avec la tête d'embrayage 22 postérieure de l'arbre de prise de mouvement 21, de façon à trans- mettre le mouvement de cet arbre par l'intermédiaire du 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 joint de cardan 34, de l'arbre d'accouplement 33 et d'une roue conique 36 montée sur son extrémité postérieure, à une roue conique 37 et par suite au différentiel précité, qui sert à actionner les essieux 27 des roues de roule- ment 28. Le système automobile peut être dirigé à la main du siège 30 par le conducteur au moyen de   maneherons   38 montés sur la boîte de vitesse 1. Un repose-pieds 39 pour le conducteur est disposé sur le tube d'accouplement 25. 



  Les deux mancherons 38 se terminent par des poignées sur lesquelles se trouvent des leviers de commande, non re- présentés, des leviers 14" des embrayages à griffes 14t auxquels ils sont réunis par des câbles, ces embrayages permettant d'embrayer et de débrayer la commande du mo- teur avec les roues 17 du châssis automobile. Les leviers de commande précités peuvent être manoeuvrés indépendam- ment et par suite les deux embrayages 14' peuvent être amenés en prise ou hors de prise séparément. 



   Lorsque suivant la fig. 5, la roue de changement de vitesse 5" est en prise dans le boîtier 1, la commando du moteur est transmise à l'arbre de prise de mouvement 21 et par suite à l'arbre d'accouplement 33 et aux roues de roulement 28 du chariot de transport. Etant donné qué suivant la fig. 5 la roue de changement de vitesse 5' est également en prise, la commande du moteur est transmise en même temps aux roues de roulement 17 du chassis automo- bile lorsque les deux embrayages 14' sont dans la position 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 d'embrayage de la fig. 6. Les roues de roulement 28 du chariot de transport et les roues de roulement 17 du châssis automobile peuvent être ac tionnées à la même vitesse de marche, étant actionnées en même temps par le moteur par l'intermédiaire des roues de changement de vitesse correspondantes.

   En débrayant les embrayages 14' on fait cesser la transmission du mouvement du mo- teur aux roues de roulement 17 du châssis automobile. 



   Lorsque, par exemple pour la marche avant du système, le mouvement du moteur n'est transmis qu'aux roues de roulement 28 du chariot de transport, et que l'une de ces roues 28 ou les deux s'enfoncent acciden- tellement dans un sol très mou, en continuant à tourner sans effet, on peut transmettre en supplément la commande du moteur aux roues de roulement'17 du châssis et utili- ser le poids adhérent de ce châssis pour faire avancer le système. 



   On suppose suivant la fig. 2 que le système automobile avance en ligne droite, de sorte que les plans passant par l'axe longitudinal du ohariot et du châssis coincident. Pour faire tourner le système, par exemple pour lui faire parcourir un trajet en courbe, on peut braquer le châssis automobile à gauche ou à droite sui- vant les besoins, l'axe vertical formé par les deux tourillons 24 servant à cet effet d'axe d'oscillation, ainsi que l'indique la flèche à deux pointes de la fig. 2; 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 le chariot de transport suit alors évidemment la direc- tion du mouvement du châssis.

   On peut éventuellement débrayer de la commande du moteur, au moyen de l'em- brayage à griffes 14' correspondant, la roue de roule- ment 17 du châssis qui décrit l'arc de plus petit rayon et embrayer avec la commande du moteur la roue de roule- ment 17 du châssis qui décrit l'arc de plus grand rayon ; on peut ainsi faire tourner le système d'un côté ou de l'autre dans un espace aussi réduit que possible. 



   Après avoir détaché le chariot de transport en enlevant la pièce d'accouplement 23, on peut faire avancer le châssis automobile séparément ou s'en servir à d'autres fins. Les instruments agricoles ou horticoles peuvent être fixés à volonté à l'arrière ou à l'avant du châssis automobile et peuvent comporter un élément de commande et un instrument commandé. Ces dispositifs peuvent être placés à l'avant ou à l'arrière du châssis suivant les conditions du travail à exécuter, par exemple pour pouvoir mieux surveiller les instruments en mouve- ment ou les plantes qu'il convient de ne pas endommager, ou pour d'autres raisons et les accoupler en liaison de commande avec la tête correspondante 22 de l'arbre de prise de mouvement 21. 



   On remarquera de plus que l'invention s'applique à tous les types de châssis automobiles à deux roues, di- rigés à la main, et destinés à l'éxécution des travaux 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 agricoles et horticoles, comme par exemple dans le cas des faucheuses et des moissonneuses automobiles, des fraises rotatives, des défonceuses, des arracheuses de pommes de terre, des tracteurs des charrues dites rota- tives, des herses, des houes, des tracteurs dits de jardin, etc. lorsque ces machines doivent servir aussi à trasporter des charges.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Motor vehicle for agricultural and horticultural transport"
It is known that two-wheeled, motor-driven, hand-driven chassis are used not only for agricultural work, but also for trans-

 <Desc / Clms Page number 2>

 ports, by dismantling the agricultural instrument, for example mower, harvester, hoe, etc. and by reaching the frame with a two-wheeled transport cart, which can thus be towed by the automobile frame.



  In order for the automobile chassis to be easy and convenient to maneuver when used with agricultural implements and for the driver to be able to drive it using the handles as much as possible without too much fatigue, it should not be too heavy. . But a lightweight automobile chassis is not suitable for the trailer of a heavily loaded transport cart because of its insufficient grip weight.



   Consequently, it has already been proposed to couple the transport trolley to the automobile frame so as to transfer part of the payload of the trolley to the frame in order to make it acquire the adherent weight necessary for the traction force to be exerted. But the more the additional load of the chassis increases in this way, the more the axle of the running and driving wheels of the chassis becomes difficult and painful to drive by hand, and hence it is necessary for the driver to exert considerable effort and exercise a great deal of skill to steer the chassis in curves and make it turn around.



   The object of the invention is to remedy these inconveniences.

 <Desc / Clms Page number 3>

 vénients and has for object a motor vehicle for agricultural and horticultural transport which comprises a two-wheeled chassis driven by a motor, driven by hand and intended for agricultural implements and a two-wheeled transport cart which can be coupled to this chassis .



   To this end, control devices are provided according to the invention making it possible to actuate the wheels of the transport carriage by the motor of the chassis.



   Since under these conditions the wheels of the transport trolley can be actuated by the motor, it is possible to disengage the motor control from the chassis wheels, thus allowing the driver to steer the axle of the wheels easily and without great effort. chassis wheels in the passages of the curved system and to make it turn around. The heavier the load of the transport trolley, the greater its adherent weight and therefore the less likely its running wheels to slip easily on the ground.



   Preferably the control devices are constructed in such a way as to enable the motor of the chassis, the wheels of the transport cart, the wheels of the chassis, and at the same time the wheels of the transport cart and the wheels of the chassis to be actuated as desired. , thus obtaining a four-wheel drive.



   It is therefore possible, for example when it comes to transporting relatively heavy loads on the trolley

 <Desc / Clms Page number 4>

 on steep slopes or when the ground conditions are poor, preferably positively actuate by the motor not only the wheels of the transport trolley, but also the wheels of the chassis.



   In the accompanying drawing, which shows an exemplary embodiment of the invention:
Fig. 1 is a side elevation partly in section of the motor vehicle in the region of the control coupling, FIG. 2 is a plan view of FIG. 1 with partial section in which the loading platform and the driver's seat of the transport trolley are only indicated in phantom, fig. 3 is a longitudinal section on a larger scale passing through the gearbox, the engine control being disengaged from the wheels of the chassis and engaged on the wheels of the carriage, FIG. 4 is a partial cross section of the control of the axles of the running wheels, in the disengaged position, FIG. 5 is a view corresponding to FIG.



   3, but on which the motor control is engaged with the wheels of the carriage and engaged with the wheels of the chassis, fig. 6 is a view similar to FIG. 4, but in the clutch position.



   The automobile chassis shown has a

 <Desc / Clms Page number 5>

 portion constructed in the form of an elongated mechanism box 1, at the front of which is mounted the drive motor 2. A pinion 2 'wedged on the motor shaft engages with a toothed wheel 2 "which forms part of a cone clutch 3 subjected to the action of a spring and which can be engaged and disengaged by means of a lever 3 'operated from the outside; the toothed wheel 2 "and the clutch 3 are mounted on a shaft 4 with which the clutch is in rotational connection. Three toothed wheels 5, 6 and 7 are wedged on the shaft 4 and are intended to mesh respectively with the speed change wheels 5 ', 6' and 7 'to transmit the movement to the wheels of the chassis by means of an auxiliary shaft 8.

   The three pairs of wheels 5, 5 ', 6, 6' and 7, 7 'above are used for forward travel at three speeds which can be used at will. The three speed change wheels 5 ', 6', 7 'can be pushed along the axis on the auxiliary shaft 8, from the outside by means of a speed change lever 9; fig. 3 the three speed change wheels 5 ', 6' and 7 'are in the disengaged position and therefore the engine does not actuate the wheels of the chassis. The clutch shaft 4 still has a toothed wheel 10 clamped on it, which meshes with a toothed wheel 10 'which can optionally be coupled with the gearshift wheel 6' to control the wheels. of the chassis in reverse.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  The auxiliary shaft 8 transmits its movement by means of a helical screw 11 to a helical wheel 12 which is wedged on a shaft 13, on which, fig. 4 and 6, can rotate under two toothed pinions 14. The pins 14 mesh with two toothed wheels 15 which are each wedged on the axle 16 of a running wheel 17. A claw clutch 14 'corresponds to each of the two pinions 14 and can be engaged and disengaged by means of a clutch lever 14 "indicated only schematically, to bring in rotational connection 'or out of connection the toothed pinion 14 with the shaft 13 and therefore with the helical transmission 11, 12, 8.



   Three gear change wheels 5 ", 6", 7 "are mounted on an intermediate shaft 18 and are intended to cooperate with the three control wheels 5,6 and 7 mounted on the clutch shaft 4; Clutch lever of these gear change wheels which can be operated from the outside is not shown to make the figure clearer A toothed wheel 19 fixed to the intermediate shaft 18 meshes with a toothed wheel 20, which is wedged on a power take-off shaft 21.

   The three gear change wheels 5 ", 6" and 7 "cause the power take-off shaft 21 to be supplied with three speeds which can be used at will; Fig. 3 the 5" gear change wheel is engaged, thereby turn shaft 21 at low speed. Shaft 21, the two ends of which

 <Desc / Clms Page number 7>

 mites are mounted in the two end oôtés of the gearbox 1, has at each end a head 22 in the form of a clutch claw.



   A coupling piece 23 is fixed by a flange by means of bolts on the rear face of the gearbox and has a vertical axis of oscillation formed by two journals 24 of a coupling tube. 25 which is mounted there by its anterior end.



  The coupling tube 25 is joined at its rear end to a housing 26 which contains a differential and serves as a bridge or support for the two axles 27 of the running wheels 28 of the transport cart; the latter has a loading plate 29 on which there is a seat 30 for the driver of the automobile cart, and which is joined by supports 31 and 32 to the transmission box 26 and to the coupling tube 25. A shaft 33 for actuating the wheels 28 of the transport trolley is mounted in the coupling tube 25 and is coupled at its front end with the clutch element 35 by means of a universal joint or universal joint. 34; the axis of the universal joint 34 coincides with that of the vertical axis of oscillation formed by the two journals 24.

   The clutch element 35 is engaged by claws with the rear clutch head 22 of the power take-off shaft 21, so as to transmit the movement of this shaft via the

 <Desc / Clms Page number 8>

 universal joint 34, from the coupling shaft 33 and from a bevel wheel 36 mounted on its rear end, to a bevel wheel 37 and consequently to the aforementioned differential, which serves to actuate the axles 27 of the running wheels. ment 28. The automotive system can be manually steered from seat 30 by the driver by means of shifters 38 mounted on gearbox 1. A footrest 39 for the driver is provided on coupling tube 25.



  The two handlebars 38 end in handles on which are located control levers, not shown, levers 14 "of the claw clutches 14t to which they are joined by cables, these clutches making it possible to engage and disengage the clutch. control of the engine with the wheels of the automobile frame 17. The aforementioned control levers can be operated independently and therefore the two clutches 14 'can be brought into or out of engagement separately.



   When according to fig. 5, the 5 "gear change wheel is engaged in the housing 1, the motor command is transmitted to the power take-off shaft 21 and consequently to the coupling shaft 33 and to the running wheels 28 Since according to Fig. 5 the gearshift wheel 5 'is also engaged, the motor control is transmitted at the same time to the running wheels 17 of the automobile frame when the two clutches 14 'are in the position

 <Desc / Clms Page number 9>

 clutch of fig. 6. The running wheels 28 of the transport trolley and the running wheels 17 of the automobile chassis can be operated at the same running speed, being operated at the same time by the motor via the corresponding shifting wheels. .

   By disengaging the clutches 14 ', the transmission of the movement of the engine to the running wheels 17 of the automobile frame is stopped.



   When, for example for the forward drive of the system, the movement of the motor is transmitted only to the running wheels 28 of the transport trolley, and one of these wheels 28 or both accidentally sink into In very soft ground, by continuing to turn ineffectively, control of the motor can be transmitted to the running wheels 17 of the chassis in addition and the gripping weight of that chassis used to move the system forward.



   It is assumed according to FIG. 2 that the automotive system advances in a straight line, so that the planes passing through the longitudinal axis of the carriage and the chassis coincide. To rotate the system, for example to make it travel a curve, the automobile chassis can be turned to the left or to the right as needed, the vertical axis formed by the two journals 24 serving for this purpose of axis of oscillation, as indicated by the two-pointed arrow in fig. 2;

 <Desc / Clms Page number 10>

 the transport carriage then obviously follows the direction of the movement of the chassis.

   Optionally, it is possible to disengage from the engine control, by means of the corresponding claw clutch 14 ', the running wheel 17 of the chassis which describes the arc of smallest radius and engage with the engine control the running wheel 17 of the chassis which describes the arc of greatest radius; the system can thus be turned on one side or the other in as small a space as possible.



   After detaching the transport cart by removing the coupling piece 23, the automobile frame can be advanced separately or used for other purposes. Agricultural or horticultural implements can be attached at will to the rear or to the front of the automobile chassis and can include a control element and a controlled instrument. These devices can be placed at the front or at the rear of the chassis according to the conditions of the work to be performed, for example to be able to better monitor moving implements or plants which should not be damaged, or to other reasons and couple them in control connection with the corresponding head 22 of the power take-off shaft 21.



   It will also be noted that the invention applies to all types of two-wheeled automobile chassis, driven by hand, and intended for the execution of works.

 <Desc / Clms Page number 11>

 agricultural and horticultural crops, as for example in the case of automobile mowers and harvesters, rotary tillers, routers, potato harvesters, tractors, so-called rotary plows, harrows, hoes, so-called rotary plows. garden, etc. when these machines must also be used to transport loads.


    

Claims (1)

R e v e n d i c a t i o n s ; ***************************** 1. Véhicule-moteur pour transports agricoles et horticoles, qui comporte un châssis automobile à deux roues, conduit à la main et destiné à porter les instru- ments agricoles, et un chariot de transport à deux roues qui peut y être attelé, caractérisé par des dispositifs de commande permettant d'actionner les roues de roule- ment du chariot de transport par le moteur du châssis. R e v e n d i c a t i o n s; ***************************** 1. Motor vehicle for agricultural and horticultural transport, which comprises a two-wheeled automobile chassis, driven by hand and intended to carry agricultural implements, and a two-wheeled transport cart which can be hitched to it, characterized by control devices making it possible to actuate the rolling wheels of the transport carriage by the motor of the chassis. 2. Véhicule-moteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le moteur du châssis automo- bile peut commander à volonté : les roues de roulement du châssis, les roues de roulement du chariot de trans- port, ainsi qu'en même temps les roues de roulement du <Desc/Clms Page number 12> châssis et du chariot. 2. Motor vehicle according to claim 1, characterized in that the motor of the automobile chassis can control at will: the running wheels of the chassis, the running wheels of the transport trolley, as well as at the same time. the running wheels of the <Desc / Clms Page number 12> frame and carriage. 3. Véhicule-moteur suivant las revehdications 1 et 2, caractérisé en ce que les roues de roulement du chariot de transport peuvent être actionnées par l'arbre de prise de mouvement du châssis par l'intermédiaire d'un embrayage, d'un joint universel, d'un arbre d'accouplement et d'un différentiel des essieux des roues de roulement. 3. Motor vehicle according to las revehdications 1 and 2, characterized in that the running wheels of the transport carriage can be actuated by the power take-off shaft of the chassis by means of a clutch, a joint universal, a coupling shaft and a differential of the axles of the running wheels. 4. Véhicule-moteur suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les roues de roulement du chariot de transport, en cas de commande au moteur, peu- vent être actionnées à des vitesses différentes par l'inter- médiaire de roues de changement de vitesse. 4. Motor vehicle according to claims 1 to 3, characterized in that the running wheels of the transport trolley, in the event of a motor control, can be actuated at different speeds by means of the wheels of the motor. gear switch. 5. Véhicule-moteur suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que les roues de roulement du châssis, en cas de commande au moteur peuvent aussi être actionnées à des vitesses différentes par l'intermédiaire de roues de changement de vitesse. 5. Motor vehicle according to claims 1 to 4, characterized in that the running wheels of the chassis, in the event of control from the engine, can also be actuated at different speeds by means of speed change wheels. 6. Véhicule-moteur suivant les revendications 1 ) 5, caractérisé en ce que les roues de roulement du chariot et les roues de roulement du châssis, en cas de commande simultanée au moteur, peuvent être actionnées à la même vitesse par l'intermédiaire du roues de change- ment de vitesse correspondantes. 6. Motor vehicle according to claims 1) 5, characterized in that the running wheels of the carriage and the running wheels of the chassis, in the event of simultaneous control to the engine, can be actuated at the same speed by means of the corresponding shift wheels. 7. Véhicule-moteur suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que chacun des deux roues de <Desc/Clms Page number 13> roulement du châssis comporte un embrayage indépendant, pouvant être actionné séparément et agissant séparément, pour que lorsqu'il s'agit de faire tourner le véhicule, la roue de roulement du châssis qui a à décrire l'arc de plus petit rayon puisse être débrayée de la commande du moteur, et celle qui décrit l'arc de plus grand rayon puisse être embrayée avec cette commande. 7. Motor vehicle according to claims 1 to 3, characterized in that each of the two wheels of <Desc / Clms Page number 13> The chassis bearing has an independent clutch, which can be operated separately and acting separately, so that when it comes to turning the vehicle, the running wheel of the chassis which has to describe the arc of smaller radius can be disengaged control of the motor, and that which describes the arc of greater radius can be engaged with this control.
BE482550D BE482550A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE482550A true BE482550A (en)

Family

ID=129206

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE482550D BE482550A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE482550A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2515925A1 (en) MOWER-MIXER AND / OR SELF-HARVESTER WITH SEVERAL LINES FOR MAIS
NL7904334A (en) AGRICULTURAL TRACTOR.
BE482550A (en)
FR2507135A1 (en) AGRICULTURAL TRACTOR CONTROL APPARATUS
FR2703876A1 (en) Motorised cultivator which can operate in rotation in the normal direction and in the opposite direction
JP2676072B2 (en) Work vehicle
JP3892596B2 (en) Vertical rotary cultivator
JP3562738B2 (en) Coaxial forward / reverse working machine
JP3743943B2 (en) Passenger management machine
JP6132756B2 (en) Work vehicle
JP4160212B2 (en) Mounting structure of grass cutting tillage nail in grass cutting tillage device
JP2881532B2 (en) Transmission for power vehicle with work equipment
JP4110321B2 (en) Agricultural work equipment mounting device
JP3894609B2 (en) Passenger-type management work vehicle
JP3790612B2 (en) Side clutch left / right switching mechanism for self-propelled working machines
JP3420353B2 (en) Coaxial forward / reverse working machine
JP4174949B2 (en) Front rotary tiller
CN105984493B (en) Riding rice transplanter or riding direct seeder
JPH0220Y2 (en)
JP2710002B2 (en) Cultivator
BE389098A (en)
BE453779A (en)
HU187656B (en) Multiple-purpose vehicle
BE499199A (en)
JPH0618825Y2 (en) Traveling device for self-propelled work vehicle