BE481814A - - Google Patents

Info

Publication number
BE481814A
BE481814A BE481814DA BE481814A BE 481814 A BE481814 A BE 481814A BE 481814D A BE481814D A BE 481814DA BE 481814 A BE481814 A BE 481814A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
keys
series
printing
phase
key
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE481814A publication Critical patent/BE481814A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G06COMPUTING; CALCULATING OR COUNTING
    • G06CDIGITAL COMPUTERS IN WHICH ALL THE COMPUTATION IS EFFECTED MECHANICALLY
    • G06C11/00Output mechanisms
    • G06C11/02Output mechanisms with visual indication, e.g. counter drum

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Computer Hardware Design (AREA)
  • Computing Systems (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Theoretical Computer Science (AREA)
  • Printers Characterized By Their Purpose (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Perfectionnements relatifs aux machines comptables et autres machines similaires ". 



   La présente invention vise particulièrement les ma- chines comptables et autres machines à usage commercial et particulièrement les dispositifs d'enregistrement de ces machines. 



   La présente invention est incorporée dans des ma- chines du type décrit dans les brevets des Etats-Unis d'Amérique suivants, auxquels on peut se référer pour obtenir des détails complets de mécanisme standard qui ne sont pas décrits dans cette spécification : n  1,619.796 ,   1.747.397,     1,761.542,   1.916.535,   2.175.346,   2.141.332,   1.693.279,     2.305.000,   2.345.839. 



   La présente machine convient à des organisations 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 qui ont un très grand nombre d'employés payés périodi- quement, et surtout qui tiennent à avoir un enregistrement complet et exact des totaux des montants payés, des déductions faites, comme celles des assurances sociales, intérêts, remboursements et de déductions diverses. 



   La machine accumule les différents enregistrements au fur et à mesure , et l'administration peut en prendre connaissance quand elle le désire. 



   La machine imprime un chèque ou bon de salaire sur lequel sont portés un numéro d'ordre, la date, et le mon- tant net. Le talon, que l'employé garde, porte son numéro d'horloge, le nombre d'heures de travail, le montant net du chèque, et une liste das déductions faites avec symboles explicatifs, et le total de ses salaires, brut, à ce jour. Le talon porte aussi le numéro d'ordre du chèque. 



   La machine peut également imprimer une carte ou folio de grand livre avec tous les détails ci-dessus, en double si on le désire. 



   La machine imprime également en même temps une bande ou feuille de détails complets pour vérification de comptes, qui contient tous les détails ci-dessus, soit sur une première ligne le numéro d'horloge, le total des heures de travail, le solde dû par l'employé s'il y a lieu, et le montant brut à toucher. La deuxième ligne reçoit les trois premières déductions. La troisième ligne reçoit une quatrième déduction s'il y en a une . A la ligne suivante, la troisième ou la quatrième selon le cas, sont imbrimés le montant brut des gains de l'employé à ce jour, le solde   présent   des avances   fpites,   et le montant net du bon, ainsi que le   numéro     d'ordre   du bon, en même temps que   l'état   actuel du compte . 



   Certains montants   imprimés   sur le chèque, le folio et la bande sont marqués par les touches de la machine, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le numéro d'holloge à d'autres touches, le nombre d'heures de travail à d'autres encore. Une touche de commande est alors abaissée et ces montants sont portes pour addition ou soustraction à des totalisateurs de la machine. A l'opéra- tion suivante on se sert des touches, employées pour marquer le numéro d'horloge et les heures, pour marquer le montant brut des salaires précédents et les avances à ce jour. 



  Ces deux opérations séparées sont des opérations de relevé. 



  Après celles-ci, l'opérateur marque par les touches les différentes déductions différentes, puis il actionne les touches de la rangée de totaux, d'habitude dans l'ordre suivant : "Avance à cette date", "Gains à cette date" "Chèque sans déductions" . Les deux premiers sont im- primés sur les trois documents, le montant "Chèque sans déductions" sur le chèque, le talon et la bande. 



   Certaines organisations se servent d'une carte d'horloge. La machine présente a donc un réceptacle pour des cartes au-dessus du clavier, visibles facilement par l'opérateur. Les cartes sont placées verticalement, pen- chées légèrement en   avant, -et   poussées par un bloc qui   met -   constamment la première carte en rapport avec un dispositif de rejet électro-magnétique actionné par l'abaissement de la touche "Gains à cette date" . La carte enlevée   pr,sse   à une boite en dessous, et la carte suivante est en vue. 



   La présente machine a été construite afin d'illustrer - une forme de la présente invention, et de remplir les fonctions ci-dessus.   Mais   on n'a pas l'intention de limiter l'invention à ces formes, car-elle peut être adaptée àux besoins d'autres systèmes sans changer le caractère de l'invention, particulièrement au sujet de la bande de vérification, des dispositifs d'impression et de leur commande et de la commande de l'alimentation de la bande, au moment nécessaire, par les touches des trois rangées 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de commande et celles de la rangée de touches de total. 



   Un des objets de la présente invention est l'établisse- ment d'une machine ; comptable qui permet de faire une répartition de détails en classification multiples, et pourvue d'un ensemble de plusieurs   "BALANCEURS"   totalisa- teurs d'addition-soustraction, qui donnent les totaux et les soldes des détails. 



   Un autre objet est de fournir une machine à dispo- sitif d'alimentation de matériel formant support d'enre- gistrements qui soit plus souple . 



   Un autre objet est de fournir un nouveau système et dispositif d'alimentation de matériel formant support d'en- registrement, qui permet d'imprimer au cours d'une transac- tion un certain nombre de détails sur une ligne, un cer- tain nombre ou un seul détail à la ligne suivante, et un certain nombre de détails sur une troisième ligne. 



   Un autre objet est de fournir un contrôlenouveau des dispositifs d'impression du matériel dépendant entièrement du type d'opérations auxquelles la machine est affectée. 



     'Un   autre objet est de fournir une bande de vérifica- tion dont le dispositif de retenue est déplaçable faci- lement   et   que l'on peut recharger à volonté. 



   Un autre objet est de fournir un dispositif   d'alimen-   tation (.le la bande et de   relâchement   du   dispositif   normal de retenue de la bande quand le dispositif   manuel   est en action. 



   Un autre objet de l'invention est de fournir un méca- nisme moteur pour le dispositif   d'impression,   tel que cer- taines parties de ce dispositif opèrent en deux phases tandis que d'autres parties du même dispositif n'opèrent qu'en une phase, au cours d'une   totalisa tion .   D'habitude ces opérations se font toutes en une phase,   c'est-à-dire   que, bien que l'opération comprenne deux phases, le dispositif imprimeur est inactif au cours de la première 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 phase ; tandis que dans la présente invention, il   y   a un dispositif original qui fait que certaines parties du dispositif opèrent en deux phases lors d'une totalisation, et en une phase lors d'autres totalisations. 



   Un autre objet est de fournir- un dispositif original de commande des parties du dispositif d'impression. 



   Un autre objet est de fournir un dispositif original en coopération avec le dispositif ci-dessus qui le met en état automatiquement de commander l'impression du maté- riel selon les transactions traitées et selon le nombre de certaines autres opérations traitées par la machine. 



   Avec ces objets et d'autres objets accessoires en vue, l'invention comprend certaines combinaisons et cons-   tructions   de parties dont les éléments essentiels sont   @   détaillés ci-après et qui forment la base de cette de- mande , et dont les dessins, figures et schémas ci- joints, qui font partie de cette   demande,en   donnent une description détaillée. 



   Dans ces dessins : 
Fig. 1 représente une vue schématique du clavier de la machine. 



   Fig. 2 représente une vue en coupe de la machine faite à droite d'une des rangées de touches à montant, montrant le mécanisme différentiel associé. 



   Fig. 3 représente une vue de l'essentiel   du   dispositif de commande du mécanisme différentiel de certaines ran- gées de touches de transactions par des touches d'autres rangées et par les touches de la rangée de total. 



   Fig.   4   représente une vue en coupe   de la   machine   prise   droite de la premièrerangée de touches de transactions et dirigée versla Gauche. 



     Fig.   représente une vue fragmentaire d'une partie de la deuxième rangée de touches de transactions et le dis- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 positif qu'elle commande du mécanisme différentiel de la première rangée de touches de transactions disposa   à   la huitième   'position,   après mise en action de la touche à la quatrième position de la   deuxième rangée   de touches de transactions. 



   Fig. 6 représente une vue fragmentaire (le la rangée de touches de total, et le dispositif qui sous le contrôle de   la   deuxième rangée de touches de transactions,   communi-   que le   mouvement   de l'arbre de verrouillage à la détente du mécanisme différentiel de la dauxième rangée de transac- tions, à placer en première ou seconde position sous le contrôle des deux premières touches de la rangée de total. 



   Fig.7   représente   une vue du mécanisme d'entraîne- ment de l'arbre moteur principal de la machine, montrant comment au cours d'une opération de totalisation en deux phases, une partie du mécanisme d'impression ne procède qu'en phase tandis qu'une autre partie procède en deux phases. 



   Fig. 8 représente une vue partielle fragmentaire en élévation latérale d'une partie du mécanisme de la Fig. 7. 



   Figs. 9A et 9B ensemble représentent une vue en plan d'en haut du dispositif dtimprirnerie de la bande, une partie des moyens de commande de son alimentation, et la commande du système d'impression de la bande. 



   Figs. 10A eti 10B représentent une élévation latérale - de droite du mécanisme des figs. 9A et 9B. 



   Fig. Il représente les moyens pour élever et abaisser les marteaux avant l'impression proprement dite. 



   Fig. 12 représente les moyens pour actionner les marteaux lorsqu'ils sont à la position requise. 



   Fig. 13 représente la liaison des marteaux avec leur système de mise en action-. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Fig. 14 représente une vue en détail du dispositif d'alignement des organes d'Impression et d'alimentation. 



   Fig. 15 représente un détail de l'alinentation de la bande de vérification de comptes. 



   Fig. 16 représente en détail des moyens d'empêcher un mouvement excessif du dispositif ci -dessus. 



   Fig. 17 représente les dispositifsqui tiennent la bande en position normale dans la machine, et le dispositif manuel pour enlever une bande et en installer une autre. 



   Fig. 18 représente une partie du porte-bande et le dispositif qui guide la bande dans la position qui con- vient pour l'impression. 



     Fig.   19 représente une vue en détail du dispositif qui contrôle l'alimentation de plaques   (le   choix de l'impression pendant les opérations de déductions de la machine. 



     Fig.   20 représente un détail de la sélection des mar- teaux au cours de.totalisations. 



   Fig. 21 représente le système qui empêche le disposi- tif de la fig. 19 d'alimenter quand les totaux sont dégagés de la rangée 3. 



   Fig. 22 représente les   dispositifsqui   empêchent un mouvement excessif du dispositif de la fig. 20. 



   Fig. 23 à 26 représentent séparément les quatre plaques qui commandent l'alimentation de la bande, la permettant dans certains cas, l'empêchant dans d'autres. 



  Les plaques des figs. 23 et 26 sont contrôlées par la ran- gée de total; la plaque de la fig. 24 par le dispositif   de la fig. 19 et 20 ; laplaque de la figure 25 est   contrôlée directement de la deuxième rangée de transac- tions. 



   Figs. 27 à 35 incl. représentent des détails des 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 plaques de sélection qui sélectionnent les marteaux d'impression de la bande. Figs.   27,   30 et 33 représentent   les plaques de la rangée de total ; lesplaques des figs.   



  28, 31 et 34 sont sous l'action du mécanisme des figs. 



  19 et 20; les plaques des figs. 29,32 et 35 sous celui du mécanisme différentiel de la rangée 2. 



   Fig. 36 est un facsimile d'une partie de la bande de vérification de comptes. 



   Fig. 37 est un facsimile du chèque imprimé par la présente machine. 



   Fig. 38 est un facsimile d'un folio ou carte de grand livre imprimé par la présente machine. 



   Fig. 39 représente une vue en perspective de la ma- chine, montrant   âussi   le porte-cartes et les cartes d'hor- loge dont se sert l'opérateur, donnant le nombre d'heures de travail de l'employé et autres détails utiles. 



   Fig. 40 représente une vue d'une partie du mécanisme du porte-cartes, montrant de quelle façon le mécanisme de rejet est mis en marche quand la touche "gains à cette date" est abaissée . 



   Fig. 41 est un schéma chronologique représentant les périodes de fonctionnement des divers mécanismes décrits. 



   DESCRIPTION   GENERALE   --------------------   En   général on peut dire que la présente machine appartient au type décrit dans les brevets susmentionnés, qui montrent   plusieurs   totalisateurs entre lesquels sont ré- partis des montants divers, selon le genre d'affaires pour lequel on a construit la machine . Dans le présent cas, il s'agit des divers détails de transactions parti- culières qui se présentent au cours de payements de sa- laires .

   Les brevets susmentionnés donnent un aperçu de ce que l'on appelle dans la pratique des totalisateurs 
 EMI8.1 
 d'adclition-soustractiori "BALANCEURS" donnant le solde à im- primer. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 il y a dans la présente machine une nette différence dans la position et le   fonctionnement   de la bande   maîtres-   se de vérification. Dans les brevets susmentionnés, cette bande   @@@   se présente à la face de la machine;dans la pré- sente machine, elle est du côte droit de celle-ci et à l'avant. De plus, elle est montée dans un cadre à coulisse que l'on peut incliner, ce qui permet de faire glisser le cadre et la bande et de   l'incliner à   angle droit, afin de remplacer une bande finie par une bande neuve.

   Le ca- dre est alors remis en   nlace,   où il est maintenu en place relativement au mécanisme d'impression par des loquets. 



  L'impression par des roues porte-caractères disposées en colonne est sous le contrôle d'un engrenage extérieur-inté- rieur du modèle décrit dans les brevets susmentionnés. 



   Bans un. des brevets susmentionnés, la bande, est éga- lement située à droite de la machine, mais l'alimentation et l'impression de la bande sont entièrement différents du procédé décrit dans ce brevet antérieur. 



   Le dispositif d'impression du folio est à gauche, ce- lui des chèques au centre de la machine. Le chèque est introduit dans ou fourni à la machine de la même manière à peu près que les relevés de compte de téléphone dans les machines des brevets susmentionnés. 



   Nous avons déjà dit que la machine est pourvue d'un engrenage intérieur , tel que celui décrit dans les bre- vets susmentionnés, qui permet d'imprimer simultanément sur le folio à gauche, la bande à droite et le chèque au centre. 



   Les montants sont portés sous l'action du clavier, qui a une double fonction : de marquer le numéro d'horlo- ge et le nombre d'heures de travail, et de marquer le montant brut du salaire ; et qui sert aussi à des rele- vés divers, ainsi qu'à marquer le montant de diverses déductions. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   La machine a toutes les touches nécessaires pour un champ de salaires considérable . Il y a trois rangées de touches de commande qui sélectionnent les totalisa- teurs pour la répartition des détails des transactions. 



   Il y a une rangée de touches de totalisation qui en plus débrayent les totalisateurs. Nous appellerons ces touches de commande "touches de transactions" en rangées,,¯ 
1, 2 et 3. Elles sont désignées sur la Fig. 1 par l'acco- lade TR et les titres Rl, R2 et R3. La rangée de droite des touches de la Fig. 1 sera dite rangée de total : elle est désignée sur la Fig. 1 par TTR. 



   La présente machine utilise un mécanisme de déclenche- ment des marteaux et d'alimentation de la bande qui est similaire à celui décrit dans les brevets susmentionnés, avec cette différence que dans la présente invention la mise en action desmarteaux et le dispositif d'alimenta- ¯ tion de la bande sont sous le contrôle en partie des touches du clavier et en partie d'un mécanisme automati- que, dont le fonctionnement est déterminé par le genre d'inscription faite au cours d'une opération précé- dente, comme il sera expliqué ci-dessous. 



   En termes généraux : la double mécanisme ci-dessus provoque les inscriptions dans les colonnes convenables sur une ligne appropriée, à concurrence d'un nombre déter- miné d'inscriptions ou jusqu'à changement du genre d'inscribtions sans qu'il se produise une surimpression. 



   Soit   @   la première transaction représentée à la Fig.36 comme exemple ; voici comment cette commande double fonctionne : 
Les trois premières inscriptions sont :   "Gnins   à cet- te date"; "Relevé de la balance des avances, gains totaux. 



  Le mécanisme alimentateur de la bande ne bouge pas, par conséquent les inscriptions sont imprimées à la même li-   gne .   Lorsque le dernier montant est porté, le dispositif   alimentateur   est réglé et déplace la bande d'un interli- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 gne . Lorsque les détails de la deuxième ligne sont inscrits, représentant des déductions, la sélection d'un marteau et la mise en action du dispositif sont modifiés suivant le nombre de déductions faites. Quand chaque déduction est inscrite, le dispositif autmmatique avance d'un pas.

   Si d'autre part moins de trois déductions sont inscrites ou si le nombre de déductions n'est pas multi- ple de trois, un autre système automatique entre en jeu qui remet les commandes du premier système à la position pre- mière, de sorte que l'abaissement d'une touche fera avancer la bande. 



   Description détaillée --------------------- 
Bâti et mécanisme en fonctionnement 
Le bâti ou châssis de la plus grande partie de la ma- chine comprend un châssis de gauche 50 (Figs. 2 et 4) et un châssis de droite 51 (représenté partiellement à la fig. 8) qui supportent la machine, sur une base 52 (Figs. 2 et   4).   La base 52 est fixée à quatre châssis ou cadres d'imprimeurs; celui de gauche n'est pas montré. Le deuxième à gauche est numéroté 53 aux Figs. 2 et 3. 



  Les deux autres 54 et 55 apparaissent à la Fig. 9A et aux Figs. 9B et 10B. Ces châssis sont sur une base 56, (Figs. 10A et 18). Les châssis sont maintenus entre eux par des tiges et des barres (58 à la fig' 2). 



   La machine, et son mécanisme, est enfermée dans un coffret , à l'intérieur duquel on peut avoir accès par des ouvertures pourvues de serrures pour en interdire l'accès à des personnes non autorisées; certaines de ces parties seront décrites dans la suite, dans leurs rapports avec le mécanisme de la bande de vérification. 



   La machine fonctionne normalement à l'aide d'un moteur électrique ordinaire . Il y a aussi une manivelle à main pour commander la machine manuellement le cas échéant. Le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 levier de mise en marche employé dans d'autres machines est omis dans celle-ci. La machine est déclenchée en abaissant une des touches "motorisées" ou "opératoires" des rangées 1, 2 et 3, et de la partie inférieure de la rangée de total. Des détails en seront donnés ci-après. 



   L'abaissement d'une de ces touches déclenche un arbre de verrouillage 61 (Figs. 2, 4 et 5) qui embraye le moteur sur l'arbre principal 62 tourillonné aux châs- sis 50 et 51. Le déplacement de l'arbre 61 met le courant sur le moteur qui alors fait tourner l'arbre 62 dans les conditions voulues. 



   La machine est adaptée à des opérations d'addition, en une phase, et de totalisation, en deux phases. Un tour de l'arbre 62 équivaut ici à une opération en une phase. 



   Lorsque l'opération est finie, l'arbre 61 revient en sens inverse, débraye le moteur et coupe le courant.A la manivelle, on se sert des touches pour déclencher la machine de la même manière que ci-dessus. 



   CLAVIER 
Le clavier est représenté schématiquement à la Fig.l et en perspective à la Fig. 39. Se référant au schéma Fig. l, il y a sept rangées de touches de montant, tou- ches 63 comprises dans l'accolade AM. Les trois de gauche C, marquent le numéro d'horloge de   l'employé.   Les deux suivantes, H, marquent le nombre d'heures de travail de l'employé, et les deux dernières les   fractions   d'heure (FL). De plus, ces touches   meuvent,   marquer les montants divers des détails ayant rapport au système.   Il   y a trois   rangées   de touches de transactions, les touches de la première   rangée   64, de la deuxième 65, de la troisième 60.

   Il y a aussi une   rangée   de touches de total, de trois touches   67,   qui sélectionnent les totalisateurs des ran- gées 64, 65 et   o'/.Dans-   les   rangées   de touches de   transac-   

 <Desc/Clms Page number 13> 

 tion figurent des cercles en pointillés a, b, c, d, e, f. Dans le cercle a, il faut lire "Gains à cette date" . 



  Lans le cercle b, "Gains à cette date accumules"; dans le cercle c, "mise en place pour la touche 16"; dans le cercle d, "mise en place automatique par les touches 19-27"; dans le cercle e, "mise en place   automatique   par la touche 12"; dans le cercle f, "mise en place automatique par les touches 19-27". L'indication générale X suivie d'un chiffre N symbolise l'expression "mise en   nlace   auto-   par   la touche NV Ces notations s'expliqueront d'elles-mêmes par la suite. Il y a. en outre trois touches 68 à la rangée "total" qui sélectionnent les totalisa- teurs qui donneront les totaux nécessaires à imprimer à la fin sur le chèque de l'employé. 



   Les totalisateurs, leurs dispositifs, et les balan- ceurs, seront détaillés ci-après. On peut pourtant décla- rer que le système de sélection de totalisateurs dont nous parlons ci-dessus fait partie des brevets susmentionnés. 



  Une description succincte sera suffisante. 



   Voici une description des touches 64, 65 et 66, et 67 et 68, et de leurs fonctions, se   référant aux   Figs. 



    36,   37 et 38, et prenant comme exemple les détails di- vers inscrits au chèque : 
Soit les trois limes d'impression de la bande (Fig. 36) la première ligne du folio (Fig.   38) et   tous les détails du chèque (Fig.   37).   



   L'opérateur marque d'abord aux touches 63 le mon- tant des salaires au jour:   soit 0.00,   qu'il abaisse aux 4 rangées de droite. 



   Il abaisse ensuite la touche "Releve des gains à cette date" 65,   rangée 2,   marquée PU-A. En une phase le montant est imprimé à la deuxième colonne de la bande avec le symbole PU -qui -veut   dire :     "Relevé" .   

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   L'opération suivante est le relevé de ce que l'em- ployé peut devoir, en une phase . Soit $ 20.00 qui est marqué aux touches 63, la touche 64 "Relevé de la balance des avances" est abaisser et ce montant est imprimé en troisième colonne de la bande, avec PU. Le détail sui- vant est le numéro d'horloge de l'employé et le nombre 
Soit d'heures de travail, en une   phase . '     123   pour le numéro, et 45 pour les heures. La touche   64   rangée 1 est abaissée "Numéro d'horloge,'heures de travail", marquée C-H et la machine déclenchée. 



   Avant de porter ou de marquer ces chiffres, on place le folio et le chèque dans la   machine .   Les chiffres y sont imprimés . On marque alors lemontant brut du salaire . Soit 55. 00 , aux touches 63, puis   l'on   abaisse 
2 la touche 65 rangée/marquée GT ; opération en une phase. 



  (Touche 65: Gains totaux) . Le montant   de     55.00   est imprimé à la quatrième colonne de la bande, avec le sym- bole correspondant GR, à la colonne "Cains à ce jour?' du folio marqué CTl sous la désignation d'ensemble G qui signifie Gains" et sous "Total et   balance"   du talon du chèque marouéc GD. Ce talon est désigné à la Fig. 37 par   @   l'indication   générale   E.S. Les indications CN et H qui y sont portées correspondent   respectivement   au numéro d'herloge et au nombre d'heures de travail. 



   Tous ces montants ont été portés sur une seule ligne de la bande, qui n'avance pas pendant ce ternes. Les touches employées jusqu'à   présent     empêchent   une avance de la bande. ensuite l'opérateur fait   l'inscription   des déductions à faire subir au salaire . La première est celle des assu- rances sociales-   Sur @   55. 00 ce serait 55 cents. Ce mon- tant est marqué aux touches 63 et la touche 66 rangée 3 marquée   "OABD"   est abaissée . Le montant est porté à la deuxième ligne de la deuxième colonne de la bande, avec le 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 symbole SS, et imprimé également à la colonne OAB du folio et à celle ".Déductions",   .'arquée   DD, du talon.

   Une déduction de   eg,00   d'assurance est faite : le montant est marqué aux touches, puis la touche 66 (Assurance à déduire,   rangée 3,   touche marquée ID), est abaissée . Ce montant est imprimé en troisième colonne de la bande,avec le symbole IN, à la même ligne que les 55 cents ci-dessus. 



  Le montant est imprimé aussi à la colonne "Déductions" DD du talon, mais pas au folio . 



   La déduction suivante est   de $   5,00 que l'employé paye en acompte des $ 20,00 qu'il doit à la Compagnie. Ce montant est marqué aux touches, puis la touche 66 "Déduc- tion de remboursement de paiement en avance"de la   rangée 3,   touche marquée RDA, est abaissée . Le montant est   imprimé   à la quatrième colonne de la bande, avec AD, sur la   même   ligne que les déductions ci-dessus. Il est aussi imprimé à la colonne "Remboursé" du folio marquée RD, et à la colonne   "Déductions"   DD du talon. Le folio porte à gauche l'enregistrement des gains, dans la partie marquée EE, et à droite ce qui concerne les avances, dans la partie marquée AL.

   Dans la partie marquée ER, la colonne WE porte l'indication du jour terminant la semaine; la colonne Ci,!, le numéro d'horloge; la colonne H, le nombre d'heures de travail; la colonne   CCN   porte les numéros des chèques déli- vrés, la colonne OAB est relative aux assurances sociales. 



   Dans la partie marquée AL, la colonne D porte la date, las colonnes C et CC, sous le titregénéral N qui est mis pour "numéro", contiennent respectivement les numéros d'hor- loge et de chèque . Tandis que la colonne A est relative aux avances. Les autres indications   symboliques   seront expliquées par la suite. avance 
Cette déduction imprimée, la bande/d'un interligne de sorte que les transactions suivantes seront imprimées - 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 à une nouvelle ligne. 
 EMI16.1 
 L'opération suivante est en deux phasep;l'opérateur n'a pas de touches de montants à abaisser, les inscriptions étant maintenant automatiques- Il abaisse la touche 68 de la rangée total marquée "Avance à cette date" marquée ATD.

   La machine fait une opération en (Jeux phases au cours 
 EMI16.2 
 de laquelle le montant de $ 15.00 (Clec-ot-à-clire : ;5 20.00 dû, moins /, 5.0-, déduit) est im-'lrirné à Ici troisième colonne de la bande. 
 EMI16.3 
 Avec A, à la colonne "balance des avances" marquée BOA du folio, et à la colonne "Total et balances" marquée G-B du talon. 



   L'opération suivante est aussi en deux phases. La 
 EMI16.4 
 touche 68 de la rangée total "Gains à cette date" Il (ETD) est abaissée, imprimant $   95.00   et le symbole E à la deuxième colonne de la bande et ce montant à la colonne "Gains à cette date"   (GT2)   du folio et à la   colonne:   "Total et 
 EMI16.5 
 balances" (B) du talon. Les*e95.00 représentent 55.00 de la semaine plus 13. 40.00 gagnés précédemnent. 



   Le dernier détail s'obtient en abaissant la touche 68 "Chèque sans déductions" (NC) de la ranp;ée de total, qui imprime le montant; de   @47.     45   à la quatrième 
 EMI16.6 
 colonne de la bande, avec une astérique signifiant, un toH bal-. Ce montant représente la différence entre le salaire brut de   55.00   et les déductions diverses de   @7.55   marquées auparavant. 



   Un numciro d'ordre est aussi imprime (dans ce cas-ci 2085) à la cinquième colonne de la bande et sur le chè- que. 
 EMI16.7 
 



  Le montant net de ,1.7.15 est imprimé en trois en- droits sur le chèque; une fois sur le talon à la colonne "net" et deux fois sur le chèque même. Le chèque même 
 EMI16.8 
 porte ici des indicati-o-na-,schc-riitiques telles que XXX pour le non de la société qui emploie le personnel, Y et Z 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 pour le numéro et la date du chèque, tandis que WWW signifie "payer à et que UUUU représente le   nombre   de l'employé auquel le choque est délivré. 



   Les dispositifs de   placement,   d'alimentation' et de commande d'impression pour éviter toute surimpression ,se- ront décrits ci dessous. Le chèque et le folio sont datés par un dispositif qui n'est pas représenté ou décrit ici. 



   Rangées de touches à montants et leurs dispositifs associés. 



   -------------------------------------------------- 
Toutes les rangées de touches 63 et leurs disposi- on tifs associés étant similaires,   @     estime   que la description: d'une rangée et de son dispositif est suffisante. 



   Soit la rangée de touches représentée à la Fig.2. 



   Les touches 63 sont montées sur un cadre supporté par les tiges 97 et 98 qui passent d'un châssis à l'autre (50 et 51) . L'abaissement d'une touche 63 fait sauter un cliquet d'arrêt à zéro 99 hors d'un croisillon 100 de rappel, libre sur le moyeu d'un organe moteur différen- tiel 101 supporté librement par un moyeu 102 qui est- placé entre deux plaques 103 supportées par des tiges 104 et 105. Chaque différentiel a une paire de plaques 
103. Une tige d'assemblage 106 passé à travers ces pla- ques et les assemble en une unité. 



   Un croisillon   100   a une rainure où s'engageun gou- jon sur un bras de loquet 107 pivoté sur une extension de l'organe 101. Les bras 107 et 108 supportent ensemble un loquet différentiel 109 pour déplacement horizontal. 



  Tenus par un ressort 110 ils sont par derrière en rap- port avec un prolongement en forme de pied. 111 qu'ils poussent contre un épaulement   Il:2   d'un   serment   directeur 113 tournant sur le moyeu de l'organe 101. Une tige 114 rattache le segment- 113 à un levier de came 115 qui porte 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 des rouleaux 117 et 118 qui sont en rapport avec les périphéries de   plaques   de cames jumelles   11') .et   120 fixées à l'arbre principal 62. Lorsqu'une des touches 76 est abaissée, une surface 121 bombée du bras 107 se trouve à son extrémité inférieure. 



   Au cours   d'unaddition   l'arbre principal 62 et les cames 119 et 120 font un tour et basculent le segment 113 d'abord dans un sens, puis en sens inverse. Au cours du premier   mouvement   ce segment amène la surface 121 contre la tige de la touche abaissée 76. Le prolongement 111 est dégagé de l'épaulement 112, arrêtant le mouve- ment dans le même sens de l'organe 101 à une distance équivalente à la valeur de la touche 63. Le loquet 109 place son extension 122 dans une des entailles ou crans 123 d'une plaque   124.   



   Le segment 113 continue alors son déplacement, le loquet 109 s'engageant dans le cran 123 correspondant à la valeur de la touche 63 abaissée. A la fin du mouvement initial, le rouleau 126 qui porte le levier 115, qui met le segment 113 en mouvement, est en rapport avec le dessous d'une bielle 128 pivotant en 130 sur l'organe 101, et en place le dessus en contact avec le moyeu de l'organe 101, la mettant en position selon la valeur de la touche 63. La bielle 128 actionne une tige 133-dont l'extrémité supérieure est montée à pivotement sur un segment 134 indicateur et totalisateur monté sur un tube 135 d'une série de tubes supportés par un arbre 136. L'extrémité inférieure du bras 133 est montée à pivo- tement sur un segment 137 tournant autour d'un arbre 138 monté dans les châssis 50 et 51.

   Le segment 137 porte un tenon 139 qui s'engage dans une rainure de came d'une pla- que à élimination de zéro   140   anticulée en 141 à un secteur denté 142 monté sur l'arbre   143.   Les dents de ce sec- teur sont en prise avec les dents extérieures d'un engre- 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 nage double   144   dont les dents intérieures sont en prise avec les roues d'up pignon 145 qui fait tourner un arbre   146.   Celui-ci à son tour fait tourner des pignons simi- laires en prise avec les dents intérieures d'engrenages similaires à 144 dont les dents extérieures sont en prise avec les roues à caractères 150 de chaque rangée du dispositif d'impression en colonnes, en ce cas des colonnes à gauche du folio, de celles du chèque et de celles de la bande. 



   Le système ci-dessus fait partie des brevets enumé- rés ci-dessus et y est détaillé. 



   Afin de régler l'alignement du dispositif différen- tiel et des roues porte-caractères, chaque segment   134   a une série de crans 147 entrant en prise avec un aligneur 148 fixé à l'arbre   149.   



   Il est dégagé pendant la mise en place des roues et remis en place ensuite, alignant les roues pendant l'impression. 



   Le dispositif d'élimination de zéro ne fait pas partie de la présente demande, et ne sera pas décrit. Il est détaillé dans les brevets susmentionnés. 



   TOTALISATEURS ------------- 
La présente machine possède les trois rangées cou- tumières de totalisateurs 1, 2,3 de la Fig. 2. La ran- gée 1 a un totalisateur de balance ou solde, ou "balan- ceur" ,et un totalisateur ordinaire. La rangée 2 a un balanceur et cinq totalisateurs réguliers. La rangée 3 a dix totalisateurs. Ils sont tous du type décrit dans les brevets susmentionnés. Leur construction et disposi- tifs sont détaillés dans les brevets susmentionnés, aux- quels on peut se référer pour plus amples détails. 



   Le balanceur de la rangée 1 est numéroté 155 et le   totalisateur\régulier¯157.   A la rangée 2 le balanceur est marqué 156 et les autres totalisateurs sont marqués   @   

 <Desc/Clms Page number 20> 

 
158. A la rangée3 ils sont tous numérotés 159. 



   Les organes 101, comme d'ordinaire, ont trois séries de dents : 160, loi et 162. La série 160 actionne le balanceur et l'autre totalisateur de la   rangée   1, la série 
161 le balanceur et les totalisateurs de LA   rangée     2; la   série 162,les totalisateurs 159 de la rangée 3. 



   .Au cours d'une addition, les roues des totalisateurs choisis s'engagent dans les dents des séries respectives lorsque les organes 101 ont été mis en action par l'abais- sement des touches 63. 



   Le mouvement de retour des organes 101 fait tourner les roues suivant la valeur de la touche abaissée. 



   Au cours d'une soustraction, les roues correspondantes des balanceurs entrent en prise avec les dents de l'organe 
101 et le mouvement de retour de l'organe 101 fait tourner en sens inverse les roues des balanceurs, selon la des- cription donnée dans les brevets susmentionnés. 



   S'il c'y a pas de touches 63   (Figs.   2) abaissée, le cliquet d'arrêt à zéro 99 entre en prise avec le croisillon 100 après mouvement initial de l'organe 101: Le loquet 109 arrête l'organe 101 à zéro. Ceci fait, le galet 126 met en place la bielle 128, la tige 133 et les segments   134   et 137 en rapport (voir Fig. 2). 



   L'organe 101 revient toujours à sa position originale à   la   fin d'une opération, ainsi qu'il   anparaît   à la   Fig.2.   



  Le reste du dispositif garde sa position. Il prend une nouvelle disposition sous l'action d'un mécanisme bien connu dit "dispositif de mouvement   minimum" .   La machine possède le mécanisme ordinaire de passage d'une unité à un ordre plus élevé lorsqu'une roue de l'ordre inférieur passe par zéro, en sens positif ou en sens négatif. 



   Touches de transactions et dispositifs différentiels associés. 



  La présente machine a trois rangées de touches 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 de transactions   64,   65 et 66, qui sont toutes numérotées de 1 à 9 à la rangée 1; de 10 à 18 à la.   rangée   2; de 19 à 27 à la rangée 3. Les fonctions de ces touches sont les suivantes : 
Rangée 1 : Touche "Ejection " marquée E :recette un chèque placé avant son tour. Touche "Relevé de la balance des Avances!! marquée PU-L : le   montant   est porté au totalisateur associé et au Balanceur n  2. Touche "numéro d'herloge, heures de travail "   (il-1.1) :   le nombre d'heures est porté au totalisateur associé. Touche !!Chèque d'avan- ce" marquée BAC : porte le montant d'une avance ou acompte aux balanceurs1 et 2, côté plus.

   Touchte"Correction" marquée CC: employée avec la touche "Chèque sans déduc- tions" (NC) de total 68 pour corridor une erreur. Touche !!Total Avances!! marquée TA employée seulement avec la tou- che de flotal   67   pour le report de totaux au totalisateur de la position 18 de la deuxième rangée de touches de transactions. hangée 2 : Touche Il Total Gainsà cette date" marquée TET :employée seulement avec la touche de total   67,   posi- tion 5. Touche "Total Chèques sans déductions" marquée TNC reporte le total des chèques. Touche "Relevé de gains à cette date   " (PU-A)   position 3 : ajoute le montant brut du chèque au montant global précédent des salaires de l'em- ployé. Touche "Gains Totaux"   (GT) :   marque le montant brut du chèque .

   Touche " Total heures " marquée TH : contrôle le totalisateur associé. Touche "Nombre   d'horloge"   marquée CN : imprime le numéro d'horloge de l'employé. Touche "Total   nouveau,Balance   des avances, " marquée TNAL : porte le montant au côté plus du   bààanceur   h 2. 



   Rangée 3: Ces touches portent à leurs totalisateurs les montants des déductions indiquées aux touches. Ces dé- ductions sont aussi portées au côté "moins" du   Balanceur   
 EMI21.1 
 n  1. 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 



   Il est évident que les indications que l'on suppose inscrites sur les touches n'y sont qu'à titre de rensei-   gnements,   et qu'elles peuvent être modifiées suivant les besoins du système employé. Les différentes déductions sont symbolisées ici par les indications K1, K2, K3, K4, K5,   OABD ,     ID,     RDA,   K6. 



   Les dispositifs associés à ces trois rangées sont similaires. La description de celui de la rangée 1 (touches 64) suffira donc. Il est d'ailleurs détaillé dans les brevets susmentionnés . Il est représenté aux Figs. 3 et 4 et'com- prend les éléments suivants : 
62 Arbre moteur ; 
170 Paire de cames 
171 Levier. 



   172 Tige d'assemblage 
173 Segment directeur 
174 Tige de support 
175 Loquet. 



   L'arbre 62 actionne par les éléments ci-dessus le segment 173, qui par un loquet 175 porté par le bras 176, vient en contact avec une touche 64 abaissée . Le loquet est séparé du segment, le bras 176 restant à la position atteinte. 



   Le bras 176 porte la bielle du dispositif de mouvement minimum 177, liée par la tige 178 au secteur 179 libre sur l'arbre   138;le   secteur 179 est lié par une biellette 181 au secteur 182 fixé à l'arbre   143.   La partie supé- rieure du secteur 179 est en liaison avec un secteur ali-   gneur   183 qui coopère avec l'aligneur 148 qui règle tous les différentiels- Le segment 182 fait tourner les roues porte-caractères pour l'impression sur le folio, ainsi que les brevets susmentionnés le décrivent. 



   L'arbre   143,   par un-dispositif décrit ci-dessous, commande le dispositif d'impression, suivant le genre d'ins- 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 cription à faire. 



   Le cliquet d'arrêt à zéro 184 coopère avec le bras 
186 qui a une rainure où passe une goupille 187 du loquet 175 de la rangée de touches   64,   Il est d'habitude en posi- tion inactive. 



   Il est quelquefois nécessaire de commander ce dispositif différentiel (Fig. 4) des touches   64,   par des touches 65 ou 66. 



   En d'autres termes, les touches 66 arrêtent toutes le dispositif différentiel de la rangée 1 en cinquième position. Les touches 66 arrêtent toutes le dispositif différentiel de la rangée 2 à la sixième position. La tou- che "Relevé des gains à cette date" (PU-A) arrête à la si- xième, et la touche " Gains totaux " GT à la huitième posi- tion, le dispositif différentiel de la rangée 1. 



   Rangée de touches de total. 



   --------------------------   .La   Fig. 1 montre six touches à la   rangée de   total (Trois sont numérotées 67) du type bien connu des brevets susmentionnés. 



   Les trois touches suivantes 68 sont employées comme suit à la fin de l'inscription des transactions . 



    La.   touche   "Avances   à cette date!! ATD on   imprime   le total. 



  La touche !'.Gains à cette date "   (ETD)     et, la   touche "Chè- que sans déductions"   (NC)   impriment les montants corres-   pondants.   Ces deux touches   commandent   l'arrêt du dispo- sitif différentiel de la rangée 2 des transactions: la touche " Chèque sans déductions", à la première position,   cumulant   au totalisateur associele total des chèques omis; la touche "Gains à cette date", à la   positionzéro.   



   Commande automatique   différent tel des   touches   ---------------------------------------------   rangées 1,2 et 3 et de la rangée de total.      



   Une détente 200 (Fig. 6) est associée aux touches des rangées' 67 et 68. La détente est montée sur la tige 174. 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 



  Elle a des dents 201 et 202 en rapport avec des goupilles 203 et 204 des touches " Gains à cette date " (ETD) et "Chèque sans déductions"   (NC).   La tige   174   porte une autre détente 205   (Fig.   3 et 4) et à côté due détente 207   (Figs.   3 et 6) ainsi qu'une détente 208 associée aux touches 66 de rangée 3. Celle-ci a   8   dents 209 en rapport avec toutes les goupilles de toutes les touches 66 de rangée 3, excepté celle d'"Assurance déduite" (D) . Elle avec porte, en rapport x celle-ci, un bloc 211 fixé à son ¯ côté qui porte une dent 212 qui se met en contact avec une goupille 210 de cette touche .

   Elle a aussi une dent 213 similaire à 209, en   li;;ne   avec celle-ci, qui peut être mise en contact avec une goupille 214 de la touche "Relevé de Gain à cette date"   (PU-A).   Le but de ces dents sera expliqué ci-dessous. 



   On a déjà dit   qué   le loquet 175 s'engage dans le bras 186, qui,   e::   s'arrêtant, le dégage du bras 173. Le bras 186 fait partie d'une plaque 220 (Figs. 4 et 5) à secteurs 221 et 222 qui coopèrent avec l'extrémité d'un bras 241 par des blocs d'arrêt ou pattes 223 et 222. Le loquet 175 est   décapé   du bras 173 quand le bras 176 està la sixième position, ce qui lieu lorsque le bras   241   est en contact avec le bloc 223. Lorsque le bras 241 est en contact avec le bloc 224,le bras 176 est arreté à la cinquième posi- tion. 



   Un bras 226 (Figs.3 et 6) est associé aux touches 65 de la   rangée   2. Le mécanisme de ce bras est similaire au   précédent.   Son dispositif   comprend   deux   blocs     d'arrêt   235 et 236 situés à la position zéro et à la deuxième po- sition, et deux blocs 233 et   234   situé à la   cinquième   et à la sixième position. 



   Un bras d'arrêt 241 (fig;s. 3 et 4) coopère avec les blocs 223 et 224. Il fait corps avec un étrier ou chape 245 monté sur la tige 246. L'autre extrémité de l'étrier . 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 



  245 est relié à pivotement avec une bielle 240 portant un bras dressé   247   faisant corps avec la détente 208. 



   Un bras d'arrêt 248 similaire au bras 241 est fixé à l'étrier   245   et marche en parallèle avec lui . De même, faisant corps avec l'étrier   245,   il y a un bras   249   (Fig. 



  3 et   4)   relié par une bielle 250 à un bras dressé 251 qui fait coros avec la détente 205. 



   Un ressort 252 tend à basculer la détente   205   dans le sens des aiguilles d'une montre et avec elle le dispositif associé. Ceci arrête le bras   241   sur le trajet de la patte 224 et si une des touches 66 de rangée 3 est abaissée, ou ¯ sur celui de la patte 223 quand la touche "Relevé des gains à cette date"   (PU-A)   est abaissée. En même temps, il   déplace   le bras 248 rencontrant la patte 233 ou 234 selon la touche abaissée. 



   Un ressort 252 tend à s'opposer au mouvement, dans le sens des aiguilles d'une montre, de la détente 205   (Fig.3).   



  Ce ressort est lié à l'étrier 256 qui est lié au bras 258. 



  Celui-ci est fixé à l'arbre 61 qui est légèrement déplacé quand la machine est déclenchée. A ce moment l'étrier 256 est basculé en sens inverse, le bras 251 est dégagé sous la tensiondu ressort 252 et la patte 206 entre en contact avec la goupille 199 quand la touche correspondante est abaissée . Le bras 248 est déplace   d'un   demi pas dans le trajet de la patte 233 (Fig. 6) à la section 231 de la deuxième rangée de transactions et arrête le .dispositif différentiel de cette rangée à la cinquième position. 



   La détente 208 fonctionne de la même manière, le bras 248 se déplaçant dans le trajet. de là patte 234 et arrêtant le dispositif différentiel à la sixième position. 



   Le bras vertical   264   de la détente 200 est lie au bras d'un étrier 267 qui a un bras 268 actionnant les blocs 235 et 236 précités. -Lorsque la détente est actionnée, un ressort 270 bascule le bras 200 dans le sens des aiguilles d'une montre afin que la patte 201 rencontre la goupille 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 203 ou la patte 202 la goupille 204 selon la touche abaissée . Le bloc d'arrêt   269   est placé devant la patte   236,   ce qui arrête le dispositif différentiel de la deuxième rangée à la seconde position, sélectionnant le totalisateur "Total Chèques sans déductions "   (TNC)   qui est à cette position. 



   Quand la touche "Gains à cette date (ETD) est des blocs 269 et 239 abaissée, le dispositif/, lorsque la détente est déclenchée, arrête le dispositif différentiel à la posi- tion zéro, cumulant les montants au totalisateur à cette position. 



   -Lorsque la touche " Lains Totaux" (GT) 65   (Fig. 5)   est   abaissée,   un doigt 295 du bras 280, actionné par les   cames   277 en   coopération avec   un goujon 276 de cette touche, relâche un cliquet d'arrêt à zéro 297 et laisse passer le bras 186, plaçant la patte 293 à la huitième position et arrêtant le dispositif differentiel à cette position. 



   Lorsqu'une touche de la   rangée 2,   excepté   celles   à la troisième ou quatrième position, est abaissée, la détente 205 est déplacée jusqu'à rencontre avec le gou- jon   2911, et   un bras 299 de la détente est dégagé du contact avec le cliquet d'arrêt 2 zéro 184. Le ressort de celui-ci le déplace entraînant la mise en position   d'arrêt   zéro du dispositif differeatiel de la rangée 1. 



   Dihpositif d'impression ----------------------- moteur du   dispositif     d'impression-.   



   Certaines parties de ce mécanisme sont actives pendant les deux phases d'un relevé ou opération de tota- lisation en deux phases, tandis que d'autres parties sont inactives pendant la première de ces phases et ne fonctionnent que pendant la deuxième phase. 



   Le   fonctionnement   du mécanisme est le suivant : 
L'arbre principal 62 de la machine porte près   du   

 <Desc/Clms Page number 27> 

 châssis latéral 51 un engrenage 301 (Fig. 7) en prise avec un autre 302 fixé à l'arbre 303 qui est   supporte '   par le châssis 51 et un châssis auxiliaire 304 en ligne avec le châssis 55 de droite . A l'extrémité de l'arbre 303 se trouve un engrenage 305 en prise avec un engrenage 306, qui est en prise avec un engrenage 308 fixé à un arbre   moteur   309 supporté par les châssis 54 et 55 (Figs. 9B et 10B). 



   Il est évident que pour chaque tour de l'arbre 62   il %   aura un tour de l'arbre 309. 



   L'engrenage 301 communique par une série d'engrenages, et par le dispositif illustré à la   fig. 8   avec le deuxième arbre moteur   320.   L'arbre 320 fait un tour par phase, puisqu'il est en prise indirecte avec l'arbre   62.   Comme il est nécessaire que l'arbre 320 ne fasse qu'un dépla- cement de 40 degrés, au cours de la première phase seule- ment d'une totalisation, il faut en arrêter le mouvement aussitôt après et pendant toute la deuxième phase.   n   bras 321 saisit un doigt 322 du cliquet 313 et le dégage du collier 314 qui tient à l'arbre 312.Celui-ci   ±tant   en prise, par un engrenage, avec l'arbre 320, cet arbre est arrêté.

   Le moyen de mise en mouvement de l'arbre 321 est détaillé dans les brevets mentionnés, Puis le cliquet 313 au cours de la deuxième phase reprend l'arbre 312 qui entraîne l'arbre 320 et complète sa rotation. 



   Châssis porte-bande ------------------- 
La bande de vérification est située à   1'extrême-   droite et au devant de la machine, dans un cadre ou châssis dont on peut la retirer, etc. ainsi que cela a été décrit ci-dessus. 



   Les fies. 9A, 10A et 18 donnent un aperçu et des détails de l'appareil, auxquels on peut se référer. L'ali- mentation est commencée de la manière suivante :   l'extré-     @   

 <Desc/Clms Page number 28> 

 mite libre de la bande est passée de bas en haut par dessus un rouleau 363 monté sur des tourillons des châssis 331 et 332, puis autour d'un rouleau 364, ensuite à droite autour d'un rouleau 367, u is d'un rouleau 368 et 369, et ensuite en descendant autour de deux rouleaux   d'alimentation   370 montés sur un même manchon . La bande passe entre une paire de rouleaux 370 et une paire de rouleaux de tension 373   @@@   montés sur un levier 374, monté sur une tige 375 portée par des bras 376 faisant corps avec une plaque 377 fixée à la base 57.

   Des res- tiennent sorts 378   @   les rouleaux 373 contre le papier - et le   dirigent   vers la gauche. De   là,   il   passe   dans une gaine et sort par une fente 380. 



   Le châssisest attaché à la machine par des lo- quets 385   (Fig. 17)   et 386   (Fig.   10A). Un levier à main 391   (Fig.     10A)   relâche les loquets. 



   Dispositif de   déplacement   de la bande. 



   ------------------------------------- 
Afin ,le permettre à l'opérateur de voir les quelques dernières inscriptions de la bande 355 à la fe-   nêtre     346,   la machine est pourvue d'un dispositif qui, après impre'ssion, ramène la bande devant la fenêtre. - 
On supposera que la dernière impression a eu lieu en 411 de la fig. 10A et 411 de la Fig. 18. Ce point doit donc passer vers la droite, sous les marteaux. Le méca- nisme   alimentateur   entre en jeu et le détail suivant est   imprimé   en 412. Les rouleaux   364 ,   367 et 368 qui- supportent le papier sont fixés à des plaques latérales 365 et 366 qui glissent sur les galets 381 et 382 sous l'action des bras   414   et   415   fixés à l'arbre 372.

   Le levier 415, nar l'intermédiaire des bielles 417,   419,   420, est relié au levier   421.   Celui-ci , par les galets 423 et 424, coopère avec les carnes 425 et 426 montées sur l'arbre 320 entraînant le dispositif d'impression. 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 



  Ces rouleaux élèvent la bande, formant une boucle, sous laquelle passent les rouleaux, et mettant le point 411 à la position 412 juste en dessous des roues porte-caractères, Le dispositif d'alimentation détaillé ci-dessous entre en jeu et déplace le papier à la ligne requise. 



   L'impression faite, les   mouvements   ci-dessus sont inverses et la dernière impression apparaît a la fenêtre ou ouverture du porte-bande . Ce mouvement a lieu au cours de chaque opération d'addition, et pendant la deu- xième phase d'un totalisation. 



   Dispositif alimentateur de la bande. 



   ----------------------------------- 
Le dispositif est représenta aux figs. 9A, 9B, 10A, 10B et   15.   



   L'arbre 309 fait deux tours au cours d'une totalisa- tion. 



   Par conséquent le levier coudé 455 recevra deux oscillations . Ce levier agit par un jeu de bielles, sur un encliquatage 440 à gauche d'un des rouleaux d'ali- pousse mentation 370. Le mouvement en avant du levier/par - l'intermédiaire du jeu de bielles, la dent du cliquet contre un'cran de l'encliquetage 440, et dans le mouvement de retour, celle-ci, glisse d'un cran et s'engage pour l'opération suivante.. déjà 
Il a/été dit qu'il est parfois nécessaire   d'alimen-   ter la bande au cours de la première phase d'un relevé de total. La machine est donc pourvue d'un dispositif qui permet de dégager la tige 452 des cames 459 et 460 faisant partie du jeu de bielles ci-dessus et ainsi d'arrêter l'alimentation de la bande.

   Ce dispositif est  commandé   de la manière suivante : lorsque la carne   461 @   est en rapport avec les bras   464   et 466, le ressort 468 les empêche de se déplacer dans le sens contraire à celui des .aiguilles d'une montre. Il n'y a donc pas de dédagement de la tige 452 d'avec le levier 449 et la bande 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 est alimentée aussi bien oendant la   preniez   que la deuxième chase d'une totalisation. 



   L'alimentation varie selon le genre   d'opération.   



  Elle est commandée par un   mécanisme   déerit ci-après. 



   Dispositif d'alimentation de la bande empêchant tout dépassement.      



   Ce dispositif   comnrend   un encliquetage   470   (Figs. 9A et 16) à la droite d'un des rouleaux 370, dont les dents sont à l'envers de celles de l'encliquetage 440, et un cliquet   471,     assemble   au bras de came   473,   est en rapport avec lui . Il marche en sens contraire à la fin de la deuxième phase. Quand l'arbre   372   revient à sa position   normale     1; la   fin de l'opération, il actionne le bras 473 qui   dégage   le cliquet 471 de l'encliquetage   470.   



   Alimentation manuelle de la bande. 



   --------------------------------- 
Le dispositif d'alimentation manuelle apparaît aux figs. 15 et 10A. En tournant la   poignée   398 du levier   391,   l'opérateur fait avancer l'encliquetage 441 d'un cran, c'est-à-dire d'une ligne de la bande . 



   Marteaux d'impression de la bande. 



   --------------------------------- 
La machine a cinq marteaux qui impriment aux cinq colonnes de la bande. Ils sont   numérotes   481, 482,   483,484   485. Ils apparaissent à la Fig. 9A, le   marteau   483 figu- re aussi aux figs. 10A, Il et 12. Ils pivotent sur une tige 486 (Fig. 10B) supportée par les châssis 54 et 55. 



   Le marteau 481 imprime le numéro d'horloge et le nom- bre d'heures;   482 im@rime   les symboles indicatifs de la deuxième colonne et les montants de cotte colonne ainsi que des totaux;   483   imprime la troisième colonne, ainsi que les sy boles indicatifs y appartenant; 464 imprime   @   

 <Desc/Clms Page number 31> 

 
 EMI31.1 
 la quatrième colonne, y c<J.< prj-s les symboles5 inr.;rÜ1E; les numéros d'ordre des chequFS il la ci.ryl: ie,:nc: colonne. 



  ISrOS¯1¯tJ.j.' ;31,,lv:>i: w. eL <;l>:<is<:et..r 1 Cf; I,ilr ,E'>1.L'<.. 



  On peut constater à la Fig. 10A que les marteaux 
 EMI31.2 
 sont situés juste en dellsous uns rouleaux 3'7 et 36(1 qui sont eux-mêmes sous les roues porte-caractères 150. Il faut donc que ces   marteaux   soient déplacés et misen son- tact avec les roues 150 lorsque les rouleaux ont été dé- places. Il y a donc un dispositif qui élève lesmarteaux, après le déplacement d.es rouleaux par le dispositif de déplacement de la bande ci-dessus. 
 EMI31.3 
 



  Les marteauxn'imprimant jamais au cours de la ¯ première phase d'une totalisation, la came qui actionne le mécanisme en question ici est réglée par l'arbre de came 320 qui, cela a déjà été expliqué, est inactif pendant la première phase et actif seulement au cours de la deuxième phase d'une telle opération. 



   Le dispositif comprend une double plaque de carne 487   et 483   coopérant avec des rouleaux 489 et 490 portés par un levier coudé 491 lié par un système de bielles au bras 494 de l'arbre   450.   



   Cet arbre porte cinq bras 495, un pour chaque mar- teau. Chaque bras a deux doigts   496   et 497 coopérant avec une goupille 498 sur un levier 499 monté sur l'arbre   450.   



  Chaque levier 499 est lié par une bielle 500 à son marteau respectif. 



   Lorsque les rouleaux   367   et 368 se déplacent vers la droite, (d'après la fig. 10A) les cames 487 et 488 bascu- lent le levier coudé 491 dans ce sens et l'arbre   450   et les 5 bras 495 en sens inverse. Après établissement du contact entre les doigts de ces bras et les goupilles ,les tiges élèvent les marteaux à la position montrée à la 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 fig. 11, de la ligne pleine à la ligne   pointillée.Pendant   ce temps les rouleaux ont été déplacés suffisaient vers la roite pour ne pas empêcher le mouvement des marteaux. 
 EMI32.1 
 L'1nl-oression faite, les cames .F7 et 48il zBnvrs;ent la mar- che suivie ci-dessus, et les marteaux, par l'intermédiaire de leur système de bielles, reviennent à la position mar- quée en ligne pleine à la fig. 11. 



   Dispositif de commande des marteaux.      



   Lorsque les leviers 499 ont été déplacés dans le sens inverse de celui des aiguilles d'une montre de leur position représentée à la fig. 11, les marteaux sont à la position indiquée en   pointillé .   Au cours de ce mouvement, les goupil- les 501 des leviers passent de la position (Fig. 12) à une position juste en dessous d'encoches 502 des tiges 503 pivotées sur les bras 504 de l'arbre 422. Cet arbre a aussi un levier coudé 505 qui porte deux rouleaux 506 et 507 coopérant avec les plaques 508 et 509 d'une double plaque de cames fixée à l'arbre opérateur de l'imprimeur 320. 



   Les tiges sont déplacées dans le même sens, les enco- attaquant ches   @   les goupilles. Ceci fait, après le déplace- nient de la bande à droite mais avant le fonctionnement du dispositif alimentateur, les carnes 508 et 509 basculent les leviers coudés et l'arbre   422   en sens opposé, dépla- 
 EMI32.2 
 tant les ti!,,0.s vers la droite de la l"ig. 1', basculant les leviers 499 dans le   preuier     @@   sens et élevant les marteaux de la position indiquée en pointillé à la fig. 12 à une plus haute, en contact avec la partie de la bande qui est sous les roues d'impression. 



   Dispositif de sélection des   marteaux.   



   ------------------------------------ 
Chaque tige  503   est liée par une tige 510 à un bras 511   pivoté  sur l'arbre   465.   Chaque bras porte un ensemble de doigts palpeurs, qui seront détaillés ci-après, qui coo- 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 pèrent avec des crans et saillies des plaques de commande . Lorsque les doigts sont en face des crans, les bras 511 dégagent le goujon 501 qui permet au marteau d'être actionné quand l'arbre 465 est actionné par les cames 508 et 509. 



   L'arbre   465   (Fig. 13) porte un bras 515 lié par la tige 516 au levier coudé 517 monté sur l'arbre 422. Ce levier a deux rouleaux 517 et 518 coopérant avec les -,,,)la- ques de came 520 et 521 liées à   l'arbre   de commande 320. 



  Ces cames basculent le levier 517 dans le sens des ai- guilles d'une montre, ce qui déplace le bras 515, l'arbre 465 et toàs les bras 514 en sens inverse . Les ressorts 512 basculent dans le même sens les bras 511 et mettent ainsi les doigts palpeurs de ces bras en rapport avec les encoches ou saillies des plaques précitées. Si des enco- ches font face aux palpeurs, les tiges 503 actionnent les leviers 499 et font fonctionner les marteaux. Si au contraire c'est une saillie qui se présente, les ressorts 512 ne peuvent agir et les marteaux restent inactifs. 



   Commande automatique de l'alimentation de la bande. 



   -------------------------------------------------- et du mécanisme des marteaux. 



   ---------------------------- 
Au cours d'un enregistrement de détails sur la bande enregistreuse. , il est quelquefois nécessaire d'alimenter la bande lorsque certains détails ont été portés, et d'autres fois de ne pas le faire, ou même de l'alimenter en certains cas avant toute impression. Il est aussi commander nécessaire de contrôler la sélection des marteaux   482,   483 et   484   qui imprimeront à la colonne désirée . On ne consi- dérera à présent que les marteaux ci-dessus. 



   Soit d'abord le dispositif d'entraînement de la pre- mière rangée de transactions, Fixé à l'arbre 143   (Fig.4)   est un segment 530 en prise avec engrenage 531 monté sur un pivot 532 fixé à la base 52. L'engrenage 531 est 

 <Desc/Clms Page number 34> 

 en prise avec un engrenage 533 fixé à l'arbre 534 sur lequel sont montés les groupes de plaques de commande des marteaux .et le groupe de plaques de commande de l'alimen- tation de la bande. 



   Un arbre 535   (Figs.   9B et 10B) porte des engrenages 536à 539 , réglant la position des plaques de sélection, un engrenage   540   réglant la position des plaques d'alimen- tation, un engrenage   541   plus petit qui règle la position des plaques de sélection dans un but qui sera décrit, et qui un engrenage 542/réglé la position de certains disques d'alignement sur l'arbre   534.   



   Fixée à l'arbre   174   (Fig. 7) se trouve la plaque de total   543   décrite dans les brevets Goldberg. La tige 544 montée à pivotement sur cette plaque est aussi articu- lée au bras 545 monté sur l'arbre 138. Un secteur denté 546 fixé à ce bras est en prise avec un secteur denté   547   monté sur un arbre 548 supporté par un châssis auxi- liaire 304 et le châssis 51   (Fig.   8) . Cet arbre porte aussi un secteur denté   549   en prise avec un engrenage 550 porté par l'arbre 551 supporté par les châssis 54 et 55   (Fig.   9B) . Cet arbre porte les engrenages 552 à 556. Les engrenages 552 à 555 règlent la position des   plaques   de commande des marteaux, commandées par les touches de la rangée de total.

   L'engrenage 556 coopère avec le contrôle de l'alimentation de la bande . Un engrenage 557 est fixé à l'arbre   551,   à des fins exposées ci-après. 



   Les figs. 9B et 27 à 35 représentent les groupes de plaques de commande des trois marteau,: 482, 483 et 484, et les fins. 27, 28 et 29 le mécanisme de commande du marteau   482   qui inprime à la deuxième colonne de la bande. 



     A l'arbre   534 qui est   dirigé   par le dispositif différentiel de la premièrerangée de transactions, est fixée une plaque de commande 560 (Fig. 29) à encoches 

 <Desc/Clms Page number 35> 

 
561. Cet arbre porte aussi des plaques à encoches : la plaque 562 fixée à l'engrenage 564, en orise avec l'engre- nage 539 de l'arbre 535 et la plaque 565 fixée à l'engrena- ge 567 en prise avec l'engrenage 555. 



   Le bras de sélection de marteau 511 (Fig. 27) porte un tourillon 568 sur lequel est   mont(.   à pivotement un bloc palneur 569 à doigts palpeurs 570 et 571 coopérant avec la plaque 565, un doigt 572   (Fig.   28) coopérant avec   la   pla- que 562, et deux doigts 573 et 574 (Fig. 29) coopérant avec la plaque 560. 



   Les points de commande des disques portent des chiffres arabes qui coopèrent avec les doigts inférieurs, et des chiffres romains, qui coopèrent avec les doigts supérieurs. 



   Le bloc   569   a cinq doigts:afin que le marteau 482 soit sélectionné il faut que les trois doigts inférieurs 
570,572 et 573 soient en rapport avec des encoches ou crans des trois plaques 565, 562 et 560 en même temps, ou que les deux doigts supérieurs 571 et 574 le soient avec des encoches des plaques 565 et 560, en même temps. 



   Le marteau   482   est alors choisi, parce que, alors, les ressorts 512, quand les bras 514 sont basculés par les cames de la fig. 13, entraînent ensemble les bras 511 . L'encoche 502 de la tige 503 entre en prise alors avec la goupille 501 du levier   499.   



   Afin d'illustrer les fonctions de la plaque de comman- de du marteau   482   (Figs. 27, 28 et 29), on prendra comme exemple les lignes 1, 2 et 3 de la fig. 36. On a expliqué comment l'opérateur a mis en marche le dispositif de sélec- tion en abaissant la touche 65 "Relevé des gains à cette date" (PU-A) rangée 2. 



   Le dispositif différentiel de la première rangée est arrêté à la sixième position. A ce moment la plaque 560 

 <Desc/Clms Page number 36> 

   (Fig.   29) atteint la même position : l'encoche 561, numéro-   tée 6   en chiffre arabe est devant le doigt 573.  Cornme   une touche 66 n'a pas été abaissée la plaque 562 (Fig. 28) reste à la position montrée avec une encoche devant le doigt 572 et par le fait que ceci est une opération d'addi- tion , la plaque 565 reste à la position montrée avec l'en- coche devant le doigt 570. 



   Puisque quand le bras   514   (Fig. 27) est abaissé, il y a une encoche devant chaque doigt 570,572 et 573, les doigts s'engagent dans ces encoches et le ressort 512 amène le bras 511 à suivre le bras 514, ce qui lie la tige 503 de la fig. 12 au mécanisme de commande du marteau 482 qui imprimera le montant. 



   Les plaquesdes Figs. 30 , 31 et 32 associées au mar- teau 483 qui marque à la troisième colonne de la bande, seront maintenant considérées. 



   Une plaque de commande 580 à encoches 581 est fixée à l'arbre   534   et est sous le contrôle différentiel des touches 64 de la rangée 1. Sur cet arbre est montée une plaque 582 qui est actionnée par un encliquetage, décrit ci-après, lorsque la. touche 66 de la rangée 3 est abaissée ; cette plaque a des encoches 583 et est fixée   à   un engrenage 584 en prise avec l'engrenage 537 fixé à l'arbre 535. 



   L'arbre 534 porte aussi une plaque   585   à encoches 586 fixée à un engrenage 587 en prise avec un engrenage 553 porté par l'arbre 551 actionné sous le contrôle des tou- de ches 68 et 67 de la rangée/total . 



   L'opérateur abaisse la touche "Relevé de la balance des avances"(PU-B)   64   de la rangée 1 . Le différentiel de cette rangée disposa la   plrque   580 (Fig. 32) à la troisième position, puisque la touche est à la troisième position de la rangée . Ceci amène l'encoche 581 de la plaque, à la posi- tion III et   ci la   position 3 en chiffres arabes, devant les doigts 594 et 593 respectivement. 

 <Desc/Clms Page number 37> 

 



   Au cours de cette opération le disque   585   ne bouge pas, restant à la position d'addition   (Fig.   30). Devant les palpeurs 590 et 59A et 599 il y a l'encoche 596. 



  Mais devant le doigt 592 de la plaque 582 il n'y a pas d'encoche, par conséquent la partie inférieure du bloc palpeur ne peut pas entrer dans des encoches des trois plaques à la fois. Mais comme le marteau peut fonctionner si deux doigts supérieurs 591 et 594 sont devant des enco- ches, et ceci étantle cas à présent, le marteau pourra opérer et imprimera à la   tro   isième colonne le montant de   @ 20.00   que l'employé doit à la Compagnie, à ce jour. 



   Ces opérations se retrouvent au cours des autres opérations de transaction, et sont toutes basées sur ce que l'on appelle le dispositif de mouvement minimum qui ac- tionne le système différentiel de ce genre, les mécanismes appropriés entrant en jeu . Les engrenages et encliquetages apparaissent aux dessins et schémas annexés au présent mémoire . Les détails supplémentaires sont donnés aux brevets susmentionnés . Les marteaux sont commandés par les systèmes différentiels, avec l'aide des plaques ci-dessus, de la manière décrite. 



   Dans les transactions de trois déductions ou de multi- ples de trois, le mécanisme représenté à la fig. 20 est inactif. Une combinaison des saillies des disques et de leurs encoches selon le dispositif différentiel mis en marchepar l'abaissement de la touche règle l'engagement des doigts appropriés décrits ci-dessus, et l'abaissement du marteau. 



   La position du cliquet qui engage l'encliquetage de l'alimentateur de la bande est déterminée par la phase de l'opération décrite ci-dessus, et que les figs. 20, 28, 31 et 34 expliquent. 



   Pendant la première phase le loquet de l'étrier 626 (Fig. 19) s'engage derrière la prochaine roue de l'encli- 

 <Desc/Clms Page number 38> 

 quetage 627. Au début de la deuxième phase l'encliquetage est déplacé d'un pas, ou 30 degrés, et mis en place, en- traînant avec lui son système de bielles. 



   Contrôle du dépassent des disques. 



   --------------------------------- 
Ce dispositifqui empêche les disques de tourner au- delà de leur position requise comprend une plaque de comman- de 655 montée sur l'arbre 534   (Fig.   22) et fixée à la pla- que 585   (Fig.   30% et à l'engrenage 587 . L'arbre   534   porte une plaque d'arrêt 656 qui est liée par des engre- nages à l'arbre 535 mu par les encliquetages   622   et   640.   



   Pour empêcher un dépassement des plaques qui. dans certains cas dépasse 60 degrés, une plaque de commande 655 liée par un   engrenage   à l'arbre 534 présente une partie inférieure opposée à toutesles positions de   total   des disques. Cette plaque 655 est sous le contrôle de   l'engrenage   553 de la rangée de total chaque fois qu'une touche de cette rangée est abaissée . Cette portion inférieure de la plaque 
655 est alors en contact avec un rouleau 662; le ressort 
661 place le goujon 659 sur le chemin   d'une   des dents de la plaque   656   et met le loquet   640   en action. 



   Impression du total global. 



   --------------------------- 
Lorsque l'opérateur désire, à la fin d'une période quelconque, obtenir le total à la machine, et dégager les totalisateurs des rangées 1, 2 et 3, il abaisse les touches de total 67 appropriées (Fig. 1). Les totaux sont imprimés par le marteau   482.   Les combinaisons d'encoches des plaques 560, 562 et 565 des figs. 29, 28 et 27, respec- tivement, sont devant les palpeurs du marteau 482 tandis que les plaques des Figs. 30 à 35 sont placées de façon à empêcher les marteaux 483 et   484   de fonct ionner. 

 <Desc/Clms Page number 39> 

 



   Impression du numéro d'horloge et du nombre ------------------------------------------- ,d'heures de travail. 



    ------------------   
Ceux-ci sont imprimés par l'action de la touche   64   de la première rangée de transactions et du marteau 481. Le système de commande est similaire au précédent, avec des modifications appropriées, Le palpeur associé au marteau est en ranport avec une plaque 673 dont l'encoche à la position addition n'est placée de façon à permettre cette impression que quand la touche 64 est abaissée. 



  L'arbre 534 porte une plaque 674 avec une encoche à la ¯ troisième position, correspondant à celle de la touche   64,   et qui en conjonction avec l'encoche de la plaque 673 permet au marteau d'être mis en action. 



   Impression du numéro d'ordre. 



   ----------------------------- 
Ce numéro est imprimé par le marteau 485 de la fig. 



  9A à la cinquième colonne de la bande, et seulement au cours du relevé du total net du chèque. Le contrôle s'opère par une combinaison d'effets de la plaque 677 à zéro et de la plaque 678 à la position 9. 



   Commandes automatiques du mécanisme d'alimentation --------------------------------------------------   à' la   machine de la bande de vérification. 



   ---------------------------------------- 
On a déjà expliqué le mécanisme d'alimentation de la bande, et donné des détails des dispositifs associés, qui apparaissent aux figures associées au présent   mémoi-   re qui font partie de cette demande. Le dispositif de commande est illustré aux figures 23,   24,   25 et 26,   auxuel   les on peut se référer. 'j'arbre 534 qui est commandé par les touches   64   de transactions de la rangée 1 porte une plaque 690 (fig. 25) à encoches 691. Cet arbre porte une plaque 692 avec une longue encoche 693. Cette plaque est liée par engrenages à l'arbre 551 commandé par les touches de total.

   L'arbre 534 porte aussi une autre pla- 

 <Desc/Clms Page number 40> 

 que 698 (fig. 24) à encoches 699, qui peut être liée à l'arbre 535 qui est actionné par les loquets 627 et   640   des figs. 19 et 20. 



  * Ces plaques coopèrent avec des blocs et doigts palpeurs appropriés, qui alors sont relâchés et amènent un bras   466   à libérer la goupille 451 du levier de commande d'alimentation   499,   arrêtant le déplacement de la bande. 



   Dispositif d'alignement du disque de commande. 



   ---------------------------------------------- 
Ce dispositif qui aligne les disques de commande et les plaques au cours de l'impression et de l'alimenta- tion a été détaillé ci-dessus. On se rendra compte du dis- positif si l'on se réfère aux figs. 9A et   14.   



   Chèque ou bon de caisse de salaire. 



   ---------------------------------- 
La fig. 37 représente un facsimile du chèque, qui est imprimé avec des roues porte-caractères du mécanisme d'impression, du genre Kreider, de la fig.   4,   à double engrenage, intérieur-extérieur, qui imprime les montants marqués au clavier sur la bande et sur le chèque. 



   Folio ou carte de.grand livre. 



   ------------------------------ 
Un facsimilé apparaît à la Fig. 38 . Le folio est imprimé par des roues porte-caractères du mécanisme Krei- der   d'impression   à engrenage interne-externe, de la   Fig.2.   



  Les marteaux d'impression sont commandés par des plaques et des disques similaires à ceux qui apparaissent aux figs. 27 à 35. 



   Porte-cartes. 



   ------------ 
Au-dessus de la machine et en arrière il y a un porte-cartes pour les cartes des employés, par lesquelles l'opérateur obtient les détails à porter aux touches de la machine quand il y a lieu. 
 EMI40.1 
 



  Ce porte-cartes Q 40eeprésenté aux figs. 39 et 40, 

 <Desc/Clms Page number 41> 

 et est plus ou moins similaire à celui du brevet n    2.243.342   des Etats-Unis   d'Amérique .   Il est pourvu d'un moteur 738 quù marche tant que le courant fourni par la source S n'est pas coupé par le commutateur 753, et d'un ramasseur 729, qui fonctionne sous le contrôle d'un contact 758 en rapport avec la touche 68 "Gains à cette date" (E. T.D). 



   Schéma de fonctionnement ------------------------ 
La figure 41 est un schéma rapporté au temps, qui re- présente les périodes de fonctionnement des divers mécanis- mes décrits. 



   Sa partie supérieure, marquée OCO, est relative aux o- pérations en une phase, tandis que la partie inférieure, marquée TCO, se rapporte aux opérations en deux phases. 



   Dans la colonne de gauche, les chiffres arabes ren- voient aux organes représentés sur les   figuresùindiquées   auprès d'eux : les figures auxquelles il convient de se reporter étant indiquées en chiffres romains. 



   Sur les schémas figurant à droite, on remarquera :   aux articles d et p : lettre T, qui signifie t'déclenché"   aux articles e   et i:la   lettre 0, qui signifie "dehors" et la lettre i qui signifie   "dedans" .     aux articles g et m : lettre F qui marque l'alimenta-   tion , les lettres B. V. qui marquent l'arrêt. à l'article 1 : la lettre R qui correspond à l'élévation, et la lettre L qui correspond à l'abaissement des marteaux. 



   En général. 



   ---------- 
Il doit être bien entendu que différentes modifica- tions apportées aux détails et à la disposition des organes décrits ci-dessus et représentés aux dessins, figures et schémas pour faire comprendre la nature de l'invention, peuvent être introduites sans pour cela que l'on sorte du   @   

 <Desc/Clms Page number 42> 

 domaine de l'invention et sans pour cela limiter indûment son champ d'application. 



   Les dessins, schémas et figures   annexées   au pré- sent mémoire font partie intégrale de la demande et du mémoire à l'appui de la demande, et les numéros y apparaissant correspondent aux dispositifs et aux parties décrits dans le présent mémoire. 



   REVENDICATIONS -------------- 
1. Machine comptable ou similaire comprenant des moyens d'impression sur un matériel constituant support d'enregistrement, des moyens d'alimentation de ce maté- riel, et des touches de commande de ces deux moyens d'im- pression et dtalimentation, caractérisée en ce qu'elle est pourvue de moyens automatiques pour déterminer, en associa- tion avec les touches de commande, le fonctionnement des moyens d'impression et d'alimentation suivant le genre d'opérations que l'on attend de la machine.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements relating to accounting machines and other similar machines".



   The present invention is particularly aimed at accounting machines and other machines for commercial use and particularly at recording devices for these machines.



   The present invention is incorporated into machines of the type described in the following United States patents, which may be referred to for complete details of standard mechanism not described in this specification: n 1,619,796, 1,747,397, 1,761,542, 1,916,535, 2,175,346, 2,141,332, 1,693,279, 2,305,000, 2,345,839.



   This machine is suitable for organizations

 <Desc / Clms Page number 2>

 who have a very large number of employees paid periodically, and especially who want to have a complete and accurate record of the totals of amounts paid, deductions made, such as social insurance, interest, reimbursements and various deductions.



   The machine accumulates the various records as it goes, and the administration can read it whenever it wishes.



   The machine prints a pay check or voucher on which are entered a serial number, the date, and the net amount. The stub, which the employee keeps, bears his clock number, the number of hours worked, the net amount of the check, and a list of deductions made with explanatory symbols, and the total of his wages, gross, to this day. The stub also bears the serial number of the check.



   The machine can also print a card or ledger folio with all of the above details, in duplicate if desired.



   The machine also prints at the same time a full detail sheet or sheet for account verification, which contains all of the above details, i.e. on a first line the clock number, total working hours, balance due by the employee, if applicable, and the gross amount to be collected. The second row receives the first three deductions. The third line receives a fourth deduction if there is one. On the next line, the third or the fourth as the case may be, are embedded the gross amount of the employee's earnings to date, the current balance of cash advances, and the net amount of the voucher, as well as the order number. of the voucher, along with the current status of the account.



   Certain amounts printed on the check, folio and strip are marked by the keys of the machine,

 <Desc / Clms Page number 3>

 the holloge number on other keys, the number of working hours on still others. A control key is then lowered and these amounts are carried for addition or subtraction to the machine's totalizers. In the next operation, the keys, used to mark the clock number and the hours, are used to mark the gross amount of previous wages and advances to date.



  These two separate operations are statement operations.



  After these, the operator marks with the keys the various different deductions, then he actuates the keys of the row of totals, usually in the following order: "Advance on this date", "Earnings on this date" "Check without deductions". The first two are printed on all three documents, the amount "Check without deductions" on the check, the stub and the band.



   Some organizations use a clock card. The present machine therefore has a receptacle for cards above the keyboard, easily visible to the operator. The cards are placed vertically, tilted slightly forward, and pushed by a block which constantly puts the first card in contact with an electro-magnetic rejection device activated by lowering the "Earnings on this date" key. . The removed card goes to a box below, and the next card is in view.



   The present machine has been constructed to illustrate one form of the present invention, and to perform the above functions. But it is not intended to limit the invention to these forms, since it can be adapted to meet the needs of other systems without changing the character of the invention, particularly with regard to the verification strip, devices. printing and their control and the control of the feeding of the web, when necessary, by the keys of the three rows

 <Desc / Clms Page number 4>

 command and those of the total key row.



   One of the objects of the present invention is the establishment of a machine; accountant which allows to make a distribution of details in multiple classification, and provided with a set of several addition-subtraction totalizers "BALANCEERS", which give the totals and the balances of the details.



   Another object is to provide a more flexible record carrier material feeder machine.



   Another object is to provide a new system and device for supplying material forming a recording medium, which enables a number of details on a line, some of which to be printed during a transaction. number or a single detail on the next line, and a number of details on a third line.



   Another object is to provide new control of the printing devices of the material depending entirely on the type of operations to which the machine is assigned.



     Another object is to provide a test strip the retainer of which is easily movable and which can be reloaded at will.



   Another object is to provide a device for feeding the tape and releasing the normal tape retainer when the manual device is in action.



   Another object of the invention is to provide a motor mechanism for the printing device, such that certain parts of this device operate in two phases while other parts of the same device only operate in two phases. a phase, during a totalization. Usually these operations are all done in one phase, that is to say that although the operation has two phases, the printing device is inactive during the first phase.

 <Desc / Clms Page number 5>

 phase; while in the present invention there is an original device which makes certain parts of the device operate in two phases during one totalization, and in one phase during other totalizations.



   Another object is to provide an original device for controlling parts of the printing device.



   Another object is to provide an original device in cooperation with the above device which automatically enables it to control the printing of the material according to the transactions processed and according to the number of certain other operations processed by the machine.



   With these and other ancillary objects in view, the invention includes certain combinations and constructions of parts the essential elements of which are detailed below and which form the basis of this request, and of which the drawings, the attached figures and diagrams, which form part of this application, give a detailed description thereof.



   In these drawings:
Fig. 1 is a schematic view of the keyboard of the machine.



   Fig. 2 is a sectional view of the machine taken to the right of one of the rows of post keys, showing the associated differential mechanism.



   Fig. 3 shows a view of the main part of the device for controlling the differential mechanism of certain rows of transaction keys by keys of other rows and by the keys of the total row.



   Fig. 4 is a sectional view of the machine taken right from the first row of transaction keys and facing left.



     Fig. shows a fragmentary view of part of the second row of transaction keys and the dis-

 <Desc / Clms Page number 6>

 positive that it controls the differential mechanism of the first row of transaction keys disposed in the eighth position, after actuation of the key at the fourth position of the second row of transaction keys.



   Fig. 6 represents a fragmentary view (the row of total keys, and the device which, under the control of the second row of transaction keys, communicates the movement of the locking shaft to the detent of the differential mechanism of the second. row of transactions, to be placed in the first or second position under the control of the first two keys of the total row.



   Fig. 7 is a view of the drive mechanism of the main motor shaft of the machine, showing how during a two-phase totalizing operation, part of the printing mechanism only proceeds in phase while another part proceeds in two phases.



   Fig. 8 is a fragmentary fragmentary side elevational view of part of the mechanism of FIG. 7.



   Figs. 9A and 9B together show a top plan view of the web printing device, part of the means for controlling its feeding, and the control of the web printing system.



   Figs. 10A and 10B represent a side elevation - right of the mechanism of figs. 9A and 9B.



   Fig. It represents the means to raise and lower the hammers before the actual printing.



   Fig. 12 shows the means for actuating the hammers when they are in the required position.



   Fig. 13 represents the connection of the hammers with their actuation system.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   Fig. 14 shows a detailed view of the device for aligning the printing and feeding members.



   Fig. 15 shows a detail of the alignment of the account verification strip.



   Fig. 16 shows in detail means of preventing excessive movement of the above device.



   Fig. 17 shows the devices which hold the strip in the normal position in the machine, and the manual device for removing one strip and installing another.



   Fig. 18 shows part of the tape holder and the device which guides the tape into the position suitable for printing.



     Fig. 19 shows a detailed view of the device which controls the feeding of plates (the choice of printing during the deduction operations of the machine.



     Fig. 20 shows a detail of the selection of hammers during totalisations.



   Fig. 21 shows the system which prevents the device of FIG. 19 to feed when the totals are cleared from row 3.



   Fig. 22 shows the devices which prevent excessive movement of the device of FIG. 20.



   Fig. 23 to 26 separately represent the four plates which control the feeding of the belt, allowing it in some cases, preventing it in others.



  The plates of figs. 23 and 26 are controlled by the total row; the plate of FIG. 24 by the device of FIG. 19 and 20; the plate of Figure 25 is controlled directly from the second row of transactions.



   Figs. 27 to 35 incl. represent details of

 <Desc / Clms Page number 8>

 selection plates that select the printing hammers from the web. Figs. 27, 30 and 33 represent the total row plates; the plates of figs.



  28, 31 and 34 are under the action of the mechanism of FIGS.



  19 and 20; the plates of figs. 29, 32 and 35 under that of the differential mechanism of row 2.



   Fig. 36 is a facsimile of part of the audit tape.



   Fig. 37 is a facsimile of the check printed by this machine.



   Fig. 38 is a facsimile of a folio or ledger card printed by the present machine.



   Fig. 39 is a perspective view of the machine, also showing the card holder and clock cards used by the operator, giving the employee's working hours and other useful details.



   Fig. 40 is a view of part of the card holder mechanism, showing how the rejection mechanism is activated when the "earnings by this date" key is depressed.



   Fig. 41 is a chronological diagram showing the periods of operation of the various mechanisms described.



   GENERAL DESCRIPTION -------------------- In general it can be said that the present machine belongs to the type described in the aforementioned patents, which show several totalizers between which are distributed various amounts, depending on the type of business for which the machine was built. In the present case, these are the various details of particular transactions which arise in the course of salary payments.

   The aforementioned patents give an overview of what are in practice called totalisers
 EMI8.1
 of addition-subtraction "BALANCEURS" giving the balance to be printed.

 <Desc / Clms Page number 9>

 in the present machine there is a marked difference in the position and the operation of the master verification tape. In the aforementioned patents this stripe occurs at the face of the machine, in the present machine it is on the right side thereof and at the front. In addition, it is mounted in a slide frame that can be tilted, which allows the frame and band to slide and tilt at a right angle, to replace a finished band with a new band.

   The frame is then put back in place, where it is held in place relative to the printing mechanism by latches.



  Printing by type wheels arranged in a column is under the control of an outer-inner gear of the model described in the aforementioned patents.



   Bans one. of the aforementioned patents, the web is also located to the right of the machine, but the feeding and printing of the web is entirely different from the process described in that earlier patent.



   The folio printing device is on the left, the checks in the center of the machine. The check is entered into or delivered to the machine in much the same manner as the telephone account statements in the machines of the aforementioned patents.



   We have already said that the machine is provided with an internal gear, such as that described in the aforementioned patents, which allows simultaneous printing on the folio on the left, the strip on the right and the check in the center.



   The amounts are entered under the action of the keyboard, which has a double function: to mark the clock number and the number of working hours, and to mark the gross amount of wages; and which is also used for various statements, as well as to mark the amount of various deductions.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The machine has all the necessary keys for a considerable wage field. There are three rows of command keys that select totalizers for the breakdown of transaction details.



   There is a row of totalizing keys which additionally disengage the totalizers. We will call these command keys row transaction keys ,, ¯
1, 2 and 3. They are designated in FIG. 1 by the accompanying TR and the titles R1, R2 and R3. The right row of keys in Fig. 1 will be called the total row: it is designated in FIG. 1 by TTR.



   The present machine uses a hammer release and web feed mechanism which is similar to that described in the aforementioned patents, with the difference that in the present invention the hammer actuation and feed device. ¯ tion of the tape are under the control partly of the keyboard keys and partly of an automatic mechanism, the operation of which is determined by the kind of inscription made during a previous operation, as it will be explained below.



   In general terms: the above double mechanism causes the entries in the appropriate columns on an appropriate line, up to a fixed number of entries or until the type of entries changes without occurring. an overprint.



   Let @ be the first transaction shown in Fig. 36 as an example; here is how this double command works:
The first three inscriptions are: "Gnins on this date"; "Statement of the balance of advances, total earnings.



  The web feed mechanism does not move, therefore the inscriptions are printed on the same line. When the last post is worn, the feeder is set and moves the web one-way.

 <Desc / Clms Page number 11>

 annoyance. When the details of the second line are entered, representing deductions, the selection of a hammer and the actuation of the device are modified according to the number of deductions made. When each deduction is entered, the automatic device advances one step.

   If, on the other hand, less than three deductions are entered or if the number of deductions is not more than three, another automatic system comes into play which resets the controls of the first system to the first position, so that lowering a key will advance the tape.



   Detailed description ---------------------
Frame and mechanism in operation
The frame or frame of most of the machine comprises a left frame 50 (Figs. 2 and 4) and a right frame 51 (shown partially in Fig. 8) which support the machine on a base. 52 (Figs. 2 and 4). The base 52 is attached to four frames or frames of printers; the one on the left is not shown. The second on the left is numbered 53 in Figs. 2 and 3.



  The other two 54 and 55 appear in FIG. 9A and in Figs. 9B and 10B. These frames are on a base 56, (Figs. 10A and 18). The frames are held together by rods and bars (58 in fig '2).



   The machine, and its mechanism, is enclosed in a box, inside which it is possible to access through openings provided with locks to prevent access to unauthorized persons; some of these parts will be described below, in their relation to the mechanism of the verification strip.



   The machine operates normally using an ordinary electric motor. There is also a hand crank to control the machine manually if required. The

 <Desc / Clms Page number 12>

 operating lever used in other machines is omitted in this one. The machine is triggered by pushing down one of the "motorized" or "operative" keys in rows 1, 2 and 3, and the lower part of the total row. Details will be given below.



   Lowering one of these keys triggers a locking shaft 61 (Figs. 2, 4 and 5) which engages the motor on the main shaft 62 journalled to the frames 50 and 51. The displacement of the shaft 61 puts current on the motor which then turns the shaft 62 under the desired conditions.



   The machine is suitable for addition operations, in one phase, and totalization, in two phases. One revolution of shaft 62 is equivalent here to a one-phase operation.



   When the operation is finished, the shaft 61 returns in the opposite direction, disengages the motor and cuts off the current. At the crank, the keys are used to start the machine in the same way as above.



   KEYBOARD
The keyboard is shown schematically in Fig.l and in perspective in Fig. 39. Referring to the diagram in Fig. l, there are seven rows of upright keys, 63 keys included in the brace AM. The three on the left, C, mark the clerk's clock number. The next two, H, are the number of hours the employee has worked, and the last two are fractions of an hour (FL). In addition, these keys move, marking various sizes of details relating to the system. There are three rows of transaction keys, first row 64, second 65, third 60 keys.

   There is also a row of total keys, of three keys 67, which select the totalizers of rows 64, 65 and o '/. In the rows of transaction keys

 <Desc / Clms Page number 13>

 tion are dotted circles a, b, c, d, e, f. In circle a, it should read "Earnings on this date".



  In circle b, "Earnings on this date accumulated"; in circle c, "fitting for key 16"; in circle d, "automatic installation using keys 19-27"; in circle e, "automatic installation using key 12"; in circle f, "automatic installation using keys 19-27". The general indication X followed by a number N symbolizes the expression "self-interlocking by the NV key. These notations will be explained by themselves in the following. There are also three keys 68 at the bottom. row "total" which select the totalizers which will give the necessary totals to be printed at the end on the employee's check.



   The totalizers, their devices, and the balancers, will be detailed below. However, it can be said that the totalizer selection system discussed above is one of the aforementioned patents.



  A brief description will suffice.



   Here is a description of the keys 64, 65 and 66, and 67 and 68, and their functions, with reference to Figs.



    36, 37 and 38, and taking as an example the various details entered in the check:
Let the three printing files of the band (Fig. 36) be the first line of the folio (Fig. 38) and all the details of the check (Fig. 37).



   The operator first marks the amount of daily wages using keys 63: ie 0.00, which he reduces to the 4 rows on the right.



   He then lowers the "Record of earnings on this date" key 65, row 2, marked PU-A. In one phase, the amount is printed in the second column of the strip with the PU symbol - which means: "Statement".

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   The next operation is to record what the employee may owe, in one phase. That is $ 20.00 which is marked on the 63 keys, the 64 key "Statement of the advance balance" is lowered and this amount is printed in the third column of the strip, with PU. The following detail is the clerk's clock number and the number
Or hours of work, in one phase. '123 for the number, and 45 for the hours. Key 64 row 1 is lowered "Clock number, 'working hours", marked C-H and the machine triggered.



   Before writing or marking these figures, the folio and the check are placed in the machine. The numbers are printed there. We then mark the gross amount of the salary. Either 55.00, using keys 63, then lowering
2 the 65 row / marked GT key; one-phase operation.



  (Key 65: Total gains). The amount of 55.00 is printed in the fourth column of the strip, with the corresponding symbol GR, in the column "Cains to date? ' of the folio marked CTl under the overall designation G which means Gains "and under" Total and balance "of the stub of the check marouéc GD. This heel is designated in FIG. 37 by @ the general indication E.S. The CN and H indications entered there correspond respectively to the clock number and to the number of working hours.



   All of these amounts were worn on a single line of tape, which did not advance during this dull. The keys used up to now prevent the tape from advancing. then the operator enters the deductions to be subjected to the salary. The first is social insurance. On @ 55.00 it would be 55 cents. This amount is marked on keys 63 and key 66 row 3 marked "OABD" is lowered. The amount is entered in the second row of the second column of the strip, with the

 <Desc / Clms Page number 15>

 symbol SS, and also printed in the OAB column of the folio and in that ".Déductions",. 'arched DD, of the heel.

   A deduction of insurance eg, 00 is made: the amount is marked with the keys, then key 66 (Insurance to be deducted, row 3, key marked ID), is lowered. This amount is printed in the third column of the strip, with the symbol IN, on the same line as the 55 cents above.



  The amount is also printed in the DD "Deductions" column of the stub, but not in the folio.



   The next deduction is $ 5.00 which the employee pays as a deposit of the $ 20.00 he owes to the Company. This amount is marked on the keys, then the "Advance payment reimbursement deduction" key 66 of row 3, key marked RDA, is lowered. The amount is printed in the fourth column of the strip, with AD, on the same row as the deductions above. It is also printed in the "Refunded" column of the folio marked RD, and in the DD "Deductions" column of the stub. The folio shows on the left the recording of earnings, in the part marked EE, and on the right what concerns advances, in the part marked AL.

   In the part marked ER, the column WE bears the indication of the day ending the week; the column Ci,!, the clock number; column H, the number of hours worked; the CCN column bears the numbers of the checks issued, the OAB column relates to social insurance.



   In the part marked AL, column D bears the date, columns C and CC, under the general title N which is put for "number", respectively contain the clock and check numbers. While column A relates to advances. The other symbolic indications will be explained later. advanced
This deduction printed, tape / one line spacing so that the following transactions will be printed -

 <Desc / Clms Page number 16>

 to a new line.
 EMI16.1
 The following operation is in two phases; the operator does not have any amount keys to decrease, the entries are now automatic. He lowers key 68 of the total row marked "Advance to this date" marked ATD.

   The machine performs an operation in (Games phases during
 EMI16.2
 from which the amount of $ 15.00 (Clec-ot-à-clire:; 5 20.00 due, minus /, 5.0-, deducted) is deducted here in the third column of the strip.
 EMI16.3
 With A, in the "advance balance" column marked BOA on the folio, and in the "Total and balance" column marked G-B on the heel.



   The next operation is also in two phases. The
 EMI16.4
 key 68 of the total row "Earnings on this date" It (ETD) is lowered, printing $ 95.00 and the symbol E in the second column of the strip and this amount in the column "Earnings on this date" (GT2) of the folio and in the column: "Total and
 EMI16.5
 balances "(B) of the heel. The * e95.00 represent 55.00 of the week plus 13. 40.00 previously earned.



   The last detail is obtained by lowering key 68 "Check without deductions" (NC) of the total transaction, which prints the amount; from @ 47. 45 to the fourth
 EMI16.6
 column of the strip, with an asterisk meaning, a toH bal-. This amount represents the difference between the gross salary of 55.00 and the miscellaneous deductions of @ 7.55 marked previously.



   An order numciro is also printed (in this case 2085) in the fifth column of the tape and on the check.
 EMI16.7
 



  The net amount of. 1.7.15 is printed in three places on the check; once on the heel at the "net" column and twice on the check itself. The check itself
 EMI16.8
 carries here indicati-o-na-, schc-riitiques such as XXX for the name of the company which employs the personnel, Y and Z

 <Desc / Clms Page number 17>

 for the number and date of the check, while WWW stands for "pay to and UUUU stands for the number of the employee to whom the check is issued.



   Print placement, feed, and control devices to avoid overprinting will be described below. The check and folio are dated by a device which is not shown or described here.



   Rows of push buttons and their associated devices.



   --------------------------------------------------
All the rows of keys 63 and their associated arrangements being similar, @ considers that the description of a row and its arrangement is sufficient.



   Consider the row of keys shown in Fig. 2.



   The keys 63 are mounted on a frame supported by the rods 97 and 98 which pass from one frame to another (50 and 51). Lowering a key 63 causes a zero stop pawl 99 to jump out of a return spider 100, free on the hub of a differential motor member 101 freely supported by a hub 102 which is placed. between two plates 103 supported by rods 104 and 105. Each differential has a pair of plates
103. An assembly rod 106 passes through these plates and assembles them into a unit.



   A spider 100 has a groove where a pin engages a latch arm 107 pivoted on an extension of member 101. The arms 107 and 108 together support a differential latch 109 for horizontal movement.



  Held by a spring 110, they are from behind in relation to an extension in the form of a foot. 111 which they push against a shoulder II: 2 of a directing oath 113 rotating on the hub of the organ 101. A rod 114 connects the segment 113 to a cam lever 115 which carries

 <Desc / Clms Page number 18>

 rollers 117 and 118 which are in relation to the peripheries of twin cam plates 11 '). and 120 attached to the main shaft 62. When one of the keys 76 is lowered, a domed surface 121 of the arm 107 is located. its lower end.



   During unaddition the main shaft 62 and the cams 119 and 120 rotate and tilt the segment 113 first in one direction, then in the opposite direction. During the first movement this segment brings the surface 121 against the rod of the lowered key 76. The extension 111 is released from the shoulder 112, stopping the movement in the same direction of the member 101 at a distance equivalent to the value of the key 63. The latch 109 places its extension 122 in one of the notches or notches 123 of a plate 124.



   The segment 113 then continues its movement, the latch 109 engaging in the notch 123 corresponding to the value of the key 63 down. At the end of the initial movement, the roller 126 which carries the lever 115, which sets the segment 113 in motion, is in connection with the underside of a connecting rod 128 pivoting at 130 on the member 101, and in place the top in contact with the hub of the member 101, putting it in position according to the value of the key 63. The connecting rod 128 actuates a rod 133 - the upper end of which is pivotally mounted on a segment 134 indicator and totalizer mounted on a tube 135 of a series of tubes supported by a shaft 136. The lower end of the arm 133 is pivotally mounted on a segment 137 rotating around a shaft 138 mounted in the frames 50 and 51.

   Segment 137 carries a tenon 139 which engages in a cam groove of a zero elimination plate 140 anticulated in 141 to a toothed sector 142 mounted on shaft 143. The teeth of this sector are meshed with the outer teeth of a gear

 <Desc / Clms Page number 19>

 double gear 144 whose inner teeth mesh with the up sprocket wheels 145 which rotates a shaft 146. This in turn rotates similar sprockets in mesh with the inner teeth of gears similar to 144 the outer teeth of which are engaged with the character wheels 150 of each row of the column printing device, in this case the columns to the left of the folio, those of the check and those of the strip.



   The above system forms part of the patents listed above and is detailed therein.



   In order to adjust the alignment of the differential device and the character wheels, each segment 134 has a series of notches 147 engaging an aligner 148 attached to the shaft 149.



   It is released while setting up the wheels and then put back in place, aligning the wheels during printing.



   The zero elimination device is not part of the present application, and will not be described. It is detailed in the aforementioned patents.



   TOTALIZERS -------------
The present machine has the three customary rows of totalizers 1, 2, 3 of FIG. 2. Row 1 has a balance or balance totalizer, or "balancer", and an ordinary totalizer. Row 2 has a balancer and five regular totalizers. Row 3 has ten totalizers. They are all of the type described in the aforementioned patents. Their construction and arrangements are detailed in the aforementioned patents, to which reference may be made for further details.



   The row 1 balancer is numbered 155 and the \ regular ¯157 totalizer. In row 2 the balancer is marked 156 and the other totalizers are marked @

 <Desc / Clms Page number 20>

 
158. In row 3 they are all numbered 159.



   The organs 101, as usual, have three sets of teeth: 160, law and 162. The 160 series operates the balancer and the other totalizer in row 1, the series
161 the balance and totalisers of row 2; series 162, row 3 totalizers 159.



   .During an addition, the wheels of the selected totalizers engage in the teeth of the respective series when the components 101 have been put into action by lowering the keys 63.



   The return movement of the members 101 causes the wheels to turn according to the value of the key down.



   During a subtraction, the corresponding wheels of the balancers engage with the teeth of the organ
101 and the return movement of the member 101 causes the wheels of the balancers to turn in the opposite direction, according to the description given in the aforementioned patents.



   If there are no buttons 63 (Figs. 2) down, the zero stop pawl 99 engages with the spider 100 after initial movement of the component 101: The latch 109 stops the component 101 to zero. This done, the roller 126 sets up the connecting rod 128, the rod 133 and the segments 134 and 137 in relation (see Fig. 2).



   The member 101 always returns to its original position at the end of an operation, as can be seen in Fig. 2.



  The rest of the device keeps its position. It takes on a new arrangement under the action of a well-known mechanism called "minimum movement device". The machine has the ordinary mechanism of changing from a unit to a higher order when a wheel of the lower order passes through zero, in positive direction or in negative direction.



   Transaction keys and associated differential devices.



  This machine has three rows of keys

 <Desc / Clms Page number 21>

 transactions 64, 65 and 66, all of which are numbered 1 through 9 in row 1; from 10 to 18 to the. row 2; from 19 to 27 in row 3. The functions of these keys are as follows:
Row 1: "Ejection" key marked E: receives a check placed before his turn. "Advance balance statement !!" key marked PU-L: the amount is transferred to the associated totalizer and Balancer n 2. "Clock number, working hours" key (il-1.1): the number of hours is carried to the associated totalizer. !! Advance check "key marked BAC: carries the amount of an advance or deposit to balancers 1 and 2, plus side.

   "Correction" key marked CC: used with the "Check without deduction" key (NC) of total 68 for corridor an error. Touch !! Total Advances !! marked TA used only with flow key 67 for carrying totals to the totalizer in position 18 of the second row of transaction keys. Hanged 2: Key Il Total Earnings on this date "marked TET: used only with the total key 67, position 5." Total Checks without deductions "key marked TNC reports the total of checks." Earnings statement on this date "key "(PU-A) position 3: adds the gross amount of the check to the previous global amount of the employee's salaries." Total Earnings "key (GT): marks the gross amount of the check.

   "Total hours" key marked TH: controls the associated totalizer. "Clock number" key marked CN: prints the clerk's clock number. Key "New total, Balance of advances," marked TNAL: carries the amount to the plus side of the bank h 2.



   Row 3: These keys carry to their totalizers the amounts of the deductions indicated on the keys. These deductions are also carried to the "minus" side of the Balancer.
 EMI21.1
 n 1.

 <Desc / Clms Page number 22>

 



   It is obvious that the indications which are supposed to be written on the keys are there only as information, and that they can be modified according to the needs of the system employed. The various deductions are symbolized here by the indications K1, K2, K3, K4, K5, OABD, ID, RDA, K6.



   The devices associated with these three rows are similar. The description of the one in row 1 (keys 64) will therefore suffice. It is moreover detailed in the aforementioned patents. It is shown in Figs. 3 and 4 and 'includes the following:
62 Motor shaft;
170 Pair of cams
171 Lever.



   172 Assembly rod
173 Director segment
174 Support rod
175 Latch.



   The shaft 62 actuates by the elements above the segment 173, which by a latch 175 carried by the arm 176, comes into contact with a key 64 lowered. The latch is separated from the segment with arm 176 remaining in the reached position.



   The arm 176 carries the connecting rod of the minimum movement device 177, linked by the rod 178 to the sector 179 free on the shaft 138, the sector 179 is connected by a rod 181 to the sector 182 fixed to the shaft 143. The upper part - upper of sector 179 is connected with an aligner sector 183 which cooperates with the aligner 148 which adjusts all the differentials - Segment 182 rotates the character wheels for printing on the folio, as well as the patents mentioned above describe it.



   The shaft 143, by a device described below, controls the printing device, depending on the kind of installation.

 <Desc / Clms Page number 23>

 cription to do.



   The zero stop pawl 184 cooperates with the arm
186 which has a groove through which a pin 187 of latch 175 of key bank 64 passes. It is usually in the inactive position.



   It is sometimes necessary to control this differential device (Fig. 4) of the keys 64, by keys 65 or 66.



   In other words, the keys 66 all stop the differential device of row 1 in the fifth position. Keys 66 all stop the differential device in row 2 at the sixth position. The "Statement of earnings on this date" (PU-A) key stops at the sixth, and the "Total earnings" key GT at the eighth position, the differential device of row 1.



   Row of total keys.



   -------------------------- Fig. 1 shows six keys in the total row (Three are numbered 67) of the type well known from the aforementioned patents.



   The next three keys 68 are used as follows at the end of transaction recording.



    The. Key "Advances to this date !! ATD the total is printed.



  The key! '. Earnings on this date "(ETD) and the key" Check without deductions "(NC) print the correspon- ding amounts. These two keys order the stopping of the differential device of row 2. transactions: the "Check without deductions" key, in the first position, cumulating with the totalizer associated with the total of omitted checks, the "Earnings on this date" key, in the zero position.



   Different automatic control such as keys -------------------------------------------- - rows 1,2 and 3 and row of total.



   A trigger 200 (Fig. 6) is associated with the keys in rows' 67 and 68. The trigger is mounted on the rod 174.

 <Desc / Clms Page number 24>

 



  It has teeth 201 and 202 in connection with pins 203 and 204 of the "Earnings on this date" (ETD) and "Check without deductions" (NC) keys. The rod 174 carries another trigger 205 (Fig. 3 and 4) and next to the trigger 207 (Figs. 3 and 6) as well as a trigger 208 associated with the keys 66 of row 3. This has 8 teeth 209 in report with all the pins of all the keys 66 of row 3, except that of "Insurance deducted" (D). It carries, in relation x thereof, a block 211 fixed to its side which carries a tooth 212 which comes into contact with a pin 210 of this key.

   It also has a tooth 213 similar to 209, connected with it, which can be brought into contact with a pin 214 of the "Gain reading on this date" (PU-A) key. The purpose of these teeth will be explained below.



   It has already been said that the latch 175 engages in the arm 186, which, stopping, releases it from the arm 173. The arm 186 forms part of a plate 220 (Figs. 4 and 5) with sectors. 221 and 222 which cooperate with the end of an arm 241 by stop blocks or tabs 223 and 222. The latch 175 is stripped from the arm 173 when the arm 176 is in the sixth position, which takes place when the arm 241 is in contact with block 223. When arm 241 contacts block 224, arm 176 is stopped at the fifth position.



   An arm 226 (Figs.3 and 6) is associated with the keys 65 of row 2. The mechanism of this arm is similar to the previous one. Its device comprises two stop blocks 235 and 236 located at the zero position and at the second position, and two blocks 233 and 234 located at the fifth and sixth position.



   A stop arm 241 (fig; s. 3 and 4) cooperates with the blocks 223 and 224. It is integral with a yoke or yoke 245 mounted on the rod 246. The other end of the yoke.

 <Desc / Clms Page number 25>

 



  245 is pivotally connected with a connecting rod 240 carrying an erect arm 247 integral with the trigger 208.



   A stop arm 248 similar to arm 241 is attached to yoke 245 and runs in parallel with it. Likewise, integral with the caliper 245, there is an arm 249 (Fig.



  3 and 4) connected by a connecting rod 250 to a raised arm 251 which forms a coros with the trigger 205.



   A spring 252 tends to tilt the trigger 205 in a clockwise direction and with it the associated device. This stops the arm 241 on the path of the leg 224 and if one of the keys 66 of row 3 is down, or ¯ on that of the leg 223 when the "Record of earnings on this date" (PU-A) key is down. . At the same time, it moves the arm 248 meeting the tab 233 or 234 depending on the key down.



   A spring 252 tends to oppose the movement, in the direction of clockwise, of the trigger 205 (Fig.3).



  This spring is linked to the caliper 256 which is linked to the arm 258.



  This is attached to the shaft 61 which is slightly moved when the machine is started. At this time the caliper 256 is tilted in the opposite direction, the arm 251 is released under the tension of the spring 252 and the tab 206 comes into contact with the pin 199 when the corresponding key is lowered. Arm 248 is moved half a step in the path of tab 233 (Fig. 6) at section 231 of the second row of transactions and stops the differential device of that row at the fifth position.



   Detent 208 operates in the same way, with arm 248 moving in the path. from there tab 234 and stopping the differential device in the sixth position.



   The vertical arm 264 of the trigger 200 is linked to the arm of a yoke 267 which has an arm 268 actuating the aforementioned blocks 235 and 236. -When the trigger is actuated, a spring 270 rocks the arm 200 in the direction of clockwise so that the tab 201 meets the pin

 <Desc / Clms Page number 26>

 203 or the tab 202 the pin 204 depending on the lowered key. Stop block 269 is placed in front of tab 236, which stops the second row differential device at the second position, selecting the "Total Checks No Deductions" (TNC) totalizer which is at that position.



   When the "Gains On This Date (ETD) key is of blocks 269 and 239 down, the device /, when the trigger is triggered, stops the differential device at the zero position, accumulating the amounts to the totalizer at that position.



   -When the "Total Lains" key (GT) 65 (Fig. 5) is lowered, a finger 295 of the arm 280, actuated by the cams 277 in cooperation with a pin 276 of this key, releases a stop pawl at zero 297 and allows arm 186 to pass, placing tab 293 in the eighth position and stopping the differential device there.



   When a row 2 key, except those in the third or fourth position, is depressed, trigger 205 is moved until it meets pin 2911, and an arm 299 of the trigger is released from contact with the trigger. zero stop pawl 2 184. Its spring moves it causing the differential device of row 1 to be placed in the zero stop position.



   Printing device ----------------------- motor of the printing device-.



   Some parts of this mechanism are active during both phases of a two-phase reading or totaling operation, while other parts are inactive during the first of these phases and only function during the second phase.



   The mechanism works as follows:
The main shaft 62 of the machine bears near the

 <Desc / Clms Page number 27>

 side frame 51 a gear 301 (Fig. 7) in mesh with another 302 attached to shaft 303 which is supported by frame 51 and an auxiliary frame 304 in line with frame 55 on the right. At the end of shaft 303 is a gear 305 in mesh with a gear 306, which meshes with a gear 308 attached to a drive shaft 309 supported by frames 54 and 55 (Figs. 9B and 10B).



   It is obvious that for each turn of tree 62 it% will have a turn of tree 309.



   The gear 301 communicates by a series of gears, and by the device illustrated in FIG. 8 with the second motor shaft 320. The shaft 320 makes one revolution per phase, since it is in indirect engagement with the shaft 62. Since it is necessary that the shaft 320 make only a displacement of 40 degrees, during the first phase only of a totalization, it is necessary to stop its movement immediately after and throughout the second phase. The arm 321 grasps a finger 322 of the pawl 313 and disengages it from the collar 314 which holds the shaft 312. The latter being in engagement, by a gear, with the shaft 320, this shaft is stopped.

   The means for setting the shaft 321 in motion is detailed in the mentioned patents, then the pawl 313 during the second phase takes up the shaft 312 which drives the shaft 320 and completes its rotation.



   Band carrier frame -------------------
The test strip is located at the far right and front of the machine, in a removable frame or chassis, etc. as has been described above.



   The fies. 9A, 10A and 18 give an outline and details of the apparatus, to which reference may be made. The feeding is started as follows: the end @

 <Desc / Clms Page number 28>

 free moth of the band is passed from bottom to top over a roller 363 mounted on trunnions of frames 331 and 332, then around a roller 364, then to the right around a roller 367, u is of a roller 368 and 369, and then down around two feed rollers 370 mounted on the same sleeve. The web passes between a pair of rollers 370 and a pair of tension rollers 373 mounted on a lever 374, mounted on a rod 375 carried by arms 376 integral with a plate 377 attached to the base 57.

   Holders 378 @ the rollers 373 against the paper - and direct it to the left. From there it passes through a sheath and exits through a slit 380.



   The frame is attached to the machine by latches 385 (Fig. 17) and 386 (Fig. 10A). A hand lever 391 (Fig. 10A) releases the latches.



   Device for moving the belt.



   -------------------------------------
In order to allow the operator to see the last few inscriptions of the strip 355 in the window 346, the machine is provided with a device which, after printing, brings the strip back to the window. -
It will be assumed that the last printing took place at 411 of FIG. 10A and 411 of FIG. 18. This point must therefore pass to the right, under the hammers. The feed mechanism comes into play and the following detail is printed at 412. The rollers 364, 367 and 368 which support the paper are attached to side plates 365 and 366 which slide on the rollers 381 and 382 under the action. arms 414 and 415 fixed to the shaft 372.

   The lever 415, through the intermediary of the connecting rods 417, 419, 420, is connected to the lever 421. The latter, by the rollers 423 and 424, cooperates with the cams 425 and 426 mounted on the shaft 320 driving the device for 'impression.

 <Desc / Clms Page number 29>

 



  These rollers lift the web, forming a loop, under which the rollers pass, and putting point 411 at position 412 just below the character wheels, The feed device detailed below comes into play and moves the paper to the required line.



   The printing made, the above movements are reversed and the last impression appears in the window or opening of the tape holder. This movement takes place during each addition operation, and during the second phase of a totalization.



   Belt feeder device.



   -----------------------------------
The device is shown in figs. 9A, 9B, 10A, 10B and 15.



   Shaft 309 makes two turns during a totalization.



   Therefore the angled lever 455 will receive two oscillations. This lever acts by a set of connecting rods, on a snap-fit 440 to the left of one of the feed rollers 370. The forward movement of the lever / via the set of connecting rods, the tooth of the pawl against a screen of the ratchet 440, and in the return movement, the latter slides a notch and engages for the next operation .. already
It has / have been said that it is sometimes necessary to feed the tape during the first phase of a total reading. The machine is therefore provided with a device which enables the rod 452 to be released from the cams 459 and 460 forming part of the set of connecting rods above and thus to stop the feeding of the strip.

   This device is controlled as follows: when the carne 461 @ is in connection with the arms 464 and 466, the spring 468 prevents them from moving in the direction opposite to that of the hands of a watch. There is therefore no deduction of the rod 452 from the lever 449 and the band

 <Desc / Clms Page number 30>

 is fed as well when taking it as the second chase of a totalization.



   Food varies depending on the type of operation.



  It is controlled by a mechanism described below.



   Belt feed device preventing any overshoot.



   This device comprises a ratchet 470 (Figs. 9A and 16) to the right of one of the rollers 370, the teeth of which are the reverse of those of the ratchet 440, and a ratchet 471, assembled to the cam arm 473. , is related to him. He walks in the opposite direction at the end of the second phase. When shaft 372 returns to its normal position 1; at the end of the operation, he actuates the arm 473 which releases the pawl 471 from the catch 470.



   Manual belt feed.



   ---------------------------------
The manual feed device appears in figs. 15 and 10A. By turning the handle 398 of the lever 391, the operator advances the latch 441 by a notch, that is to say by one line of the strip.



   Band printing hammers.



   ---------------------------------
The machine has five hammers which print to the five columns of the web. They are numbered 481, 482, 483,484 485. They appear in FIG. 9A, hammer 483 is also shown in FIGS. 10A, II and 12. They pivot on a rod 486 (Fig. 10B) supported by the frames 54 and 55.



   Hammer 481 prints the clock number and the number of hours; 482 prints the indicative symbols of the second column and the amounts of this column as well as the totals; 483 prints the third column, as well as the indicative symbols belonging to it; 464 prints @

 <Desc / Clms Page number 31>

 
 EMI31.1
 the fourth column includes the symbols inr .; rÜ1E; the sequence numbers of the chequFS il the ci.ryl: ie,: nc: column.



  ISrOS¯1¯tJ.j. ' ; 31,, lv:> i: w. eL <; l>: <is <: and..r 1 Cf; I, ilr, E '> 1.L' <..



  It can be seen in FIG. 10A than hammers
 EMI31.2
 are located just below a rollers 3'7 and 36 (1 which are themselves under the character wheels 150. It is therefore necessary that these hammers be moved and brought into contact with the wheels 150 when the rollers have been released. - places There is therefore a device which lifts the hammers after the rollers have been displaced by the above belt displacement device.
 EMI31.3
 



  As the hammers never print during the first phase of a totalization, the cam which operates the mechanism in question here is regulated by the camshaft 320 which, as has already been explained, is inactive during the first phase and active only during the second phase of such an operation.



   The device comprises a double hull plate 487 and 483 cooperating with rollers 489 and 490 carried by an angled lever 491 linked by a system of connecting rods to the arm 494 of the shaft 450.



   This shaft carries five arms 495, one for each hammer. Each arm has two fingers 496 and 497 cooperating with a pin 498 on a lever 499 mounted on the shaft 450.



  Each lever 499 is linked by a connecting rod 500 to its respective hammer.



   As rollers 367 and 368 move to the right, (from Fig. 10A) cams 487 and 488 swing elbow lever 491 in this direction and shaft 450 and arms 495 in reverse. After making contact between the fingers of these arms and the pins, the rods raise the hammers to the position shown in

 <Desc / Clms Page number 32>

 fig. 11, from the solid line to the dotted line. During this time the rollers were moved enough to the right so as not to prevent the movement of the hammers.
 EMI32.1
 The 1nl-oression made, the cams .F7 and 48il zBnvrs; ent the step followed above, and the hammers, by means of their system of connecting rods, return to the position marked in full line at fig. 11.



   Hammer control device.



   When the levers 499 have been moved counterclockwise from their position shown in fig. 11, the hammers are in the position shown in dotted lines. During this movement, the pins 501 of the levers move from position (Fig. 12) to a position just below notches 502 of the rods 503 pivoted on the arms 504 of the shaft 422. This shaft also has an angled lever 505 which carries two rollers 506 and 507 cooperating with the plates 508 and 509 of a double cam plate fixed to the operating shaft of the printer 320.



   The rods are moved in the same direction, notching them with the pins. This done, after moving the belt to the right but before the operation of the feeding device, the cams 508 and 509 tilt the bent levers and the shaft 422 in the opposite direction, moving
 EMI32.2
 both ti! ,, 0.s to the right of Fig. 1 ', swinging levers 499 in the direction and raising the hammers from the position shown in dotted lines in fig. 12 to a higher , in contact with the part of the strip which is under the printing wheels.



   Hammer selection device.



   ------------------------------------
Each rod 503 is linked by a rod 510 to an arm 511 pivoted on the shaft 465. Each arm carries a set of feeler fingers, which will be detailed below, which co-

 <Desc / Clms Page number 33>

 handle with notches and projections on the control plates. When the fingers are facing the notches, the arms 511 disengage the stud 501 which allows the hammer to be actuated when the shaft 465 is actuated by the cams 508 and 509.



   The shaft 465 (Fig. 13) carries an arm 515 linked by the rod 516 to the elbow lever 517 mounted on the shaft 422. This lever has two rollers 517 and 518 cooperating with the - ,,,) cams. 520 and 521 linked to the control shaft 320.



  These cams swing lever 517 clockwise, which moves arm 515, shaft 465, and all arms 514 in the opposite direction. The springs 512 tilt the arms 511 in the same direction and thus put the feeler fingers of these arms in relation to the notches or projections of the aforementioned plates. If notches face the probes, rods 503 actuate levers 499 and operate the hammers. If, on the contrary, it is a protrusion that appears, the springs 512 cannot act and the hammers remain inactive.



   Automatic belt feed control.



   -------------------------------------------------- and the hammer mechanism.



   ----------------------------
During recording details on the tape recorder. , sometimes it is necessary to feed the tape when certain details have been carried, and other times not to do so, or even to feed it in some cases before any printing. It is also necessary to control the selection of hammers 482, 483 and 484 which will print at the desired column. Only the hammers above will now be considered.



   Considering first the drive device of the first row of transactions, Attached to shaft 143 (Fig. 4) is a segment 530 engaged with gear 531 mounted on a pivot 532 attached to base 52. L gear 531 is

 <Desc / Clms Page number 34>

 meshed with a gear 533 attached to shaft 534 on which the hammer control plate groups and the belt feed control plate group are mounted.



   A shaft 535 (Figs. 9B and 10B) carries gears 536 to 539, regulating the position of the selector plates, a gear 540 regulating the position of the feed plates, a smaller gear 541 which regulates the position of the selector plates. selection for a purpose which will be described, and which a gear 542 / adjusted the position of certain alignment discs on the shaft 534.



   Attached to shaft 174 (Fig. 7) is the total plate 543 described in the Goldberg patents. The rod 544 pivotally mounted on this plate is also articulated to the arm 545 mounted on the shaft 138. A toothed sector 546 attached to this arm engages with a toothed sector 547 mounted on a shaft 548 supported by an auxiliary frame. - link 304 and frame 51 (Fig. 8). This shaft also carries a toothed sector 549 in engagement with a gear 550 carried by the shaft 551 supported by the frames 54 and 55 (Fig. 9B). This shaft carries gears 552 to 556. Gears 552 to 555 adjust the position of the hammer control plates, controlled by the keys in the total row.

   Gear 556 cooperates with the control of web feed. A gear 557 is attached to shaft 551, for purposes discussed below.



   Figs. 9B and 27 to 35 represent the groups of control plates of the three hammers: 482, 483 and 484, and the ends. 27, 28 and 29 the hammer control mechanism 482 which inprints at the second column of the strip.



     Attached to the shaft 534 which is directed by the differential device of the first row of transactions is a notched control plate 560 (Fig. 29).

 <Desc / Clms Page number 35>

 
561. This shaft also carries notched plates: the plate 562 attached to the gear 564, orises with the gear 539 of the shaft 535 and the plate 565 attached to the gear 567 in mesh. gear 555.



   The hammer selection arm 511 (Fig. 27) carries a trunnion 568 on which is mounted (. Pivotably a paler block 569 with feeler fingers 570 and 571 cooperating with the plate 565, a finger 572 (Fig. 28) cooperating with the plate 562, and two fingers 573 and 574 (Fig. 29) cooperating with the plate 560.



   The control points of the discs carry Arabic numerals which cooperate with the lower fingers, and Roman numerals, which cooperate with the upper fingers.



   Block 569 has five fingers: in order for hammer 482 to be selected, the three lower fingers must
570, 572 and 573 relate to notches or notches of the three plates 565, 562 and 560 at the same time, or that the two upper fingers 571 and 574 relate to notches of the plates 565 and 560, at the same time.



   The hammer 482 is then chosen, because, then, the springs 512, when the arms 514 are tilted by the cams of FIG. 13, drive the arms 511 together. The notch 502 of the rod 503 then engages the pin 501 of the lever 499.



   In order to illustrate the functions of the hammer control plate 482 (Figs. 27, 28 and 29), take as an example lines 1, 2 and 3 of fig. 36. It has been explained how the operator started the selection device by lowering key 65 "Statement of earnings on this date" (PU-A) row 2.



   The first row differential device is stopped in the sixth position. At this time plate 560

 <Desc / Clms Page number 36>

   (Fig. 29) reaches the same position: the notch 561, numbered 6 in Arabic numeral is in front of the finger 573. When a key 66 has not been lowered the plate 562 (Fig. 28) remains in the position. shown with a notch in front of finger 572 and in that this is an addition operation, plate 565 remains in the position shown with the notch in front of finger 570.



   Since when arm 514 (Fig. 27) is lowered there is a notch in front of each finger 570, 572 and 573, the fingers engage in these notches and spring 512 causes arm 511 to follow arm 514, which binds the rod 503 of FIG. 12 to the hammer drive mechanism 482 which will print the amount.



   The plates of Figs. 30, 31 and 32 associated with the hammer 483 which marks at the third column of the strip, will now be considered.



   A notched control plate 580 581 is fixed to the shaft 534 and is under the differential control of the keys 64 of row 1. On this shaft is mounted a plate 582 which is actuated by a snap, described below, when the. key 66 of row 3 is lowered; this plate has notches 583 and is attached to gear 584 in mesh with gear 537 attached to shaft 535.



   The shaft 534 also carries a notched plate 585 586 attached to a gear 587 in mesh with a gear 553 carried by the shaft 551 operated under the control of the row / total keys 68 and 67.



   The operator lowers the "Reading of the feed scale" key (PU-B) 64 of row 1. The differential of this row placed the plrque 580 (Fig. 32) in the third position, since the key is in the third position of the row. This brings the notch 581 on the plate, to position III and this to position 3 in Arabic numerals, in front of fingers 594 and 593 respectively.

 <Desc / Clms Page number 37>

 



   During this operation the disc 585 does not move, remaining in the add position (Fig. 30). In front of the probes 590 and 59A and 599 there is the notch 596.



  But in front of the finger 592 of the plate 582 there is no notch, therefore the lower part of the feeler block cannot fit into the notches of the three plates at the same time. But since the hammer can work if two upper fingers 591 and 594 are in front of the notches, and this being the case now, the hammer can operate and will print in the third column the amount of @ 20.00 that the employee owes the employee. Company, to this day.



   These operations are found in the course of other transaction operations, and are all based on what is called the minimum movement device which activates the differential system of this kind, the appropriate mechanisms coming into play. The gears and catches appear in the drawings and diagrams appended hereto. Further details are given to the aforementioned patents. The hammers are controlled by the differential systems, with the help of the above plates, as described.



   In transactions of three deductions or of multiple of three, the mechanism shown in fig. 20 is inactive. A combination of the projections of the discs and their notches depending on the differential device activated by the lowering of the key regulates the engagement of the appropriate fingers described above, and the lowering of the hammer.



   The position of the pawl which engages the latching of the strip feeder is determined by the phase of the operation described above, and that figs. 20, 28, 31 and 34 explain.



   During the first phase the latch of the caliper 626 (Fig. 19) engages behind the next wheel of the catch.

 <Desc / Clms Page number 38>

 quetage 627. At the start of the second phase, the ratchet is moved by one step, or 30 degrees, and put into place, bringing with it its system of connecting rods.



   Control of protruding discs.



   ---------------------------------
This device which prevents the discs from rotating beyond their required position includes a control plate 655 mounted on the shaft 534 (Fig. 22) and attached to the plate 585 (Fig. 30% and gear 587. Shaft 534 carries a stopper plate 656 which is connected by gears to shaft 535 moved by latches 622 and 640.



   To prevent protruding plates which. in some cases exceeding 60 degrees, a control plate 655 geared to shaft 534 has a lower portion opposite to all of the total positions of the disks. This plate 655 is under the control of the gear 553 of the total row whenever a key of that row is lowered. This lower portion of the plate
655 is then in contact with a roller 662; the spring
661 places stud 659 in the path of one of the teeth of plate 656 and actuates latch 640.



   Printing of the overall total.



   ---------------------------
When the operator wishes, at the end of any period, to obtain the total at the machine, and to clear the totalizers of rows 1, 2 and 3, he presses the appropriate total keys 67 (Fig. 1). The totals are printed by hammer 482. The notch combinations of plates 560, 562 and 565 of Figs. 29, 28 and 27, respectively, are in front of the hammer feelers 482 while the plates of Figs. 30 to 35 are positioned to prevent hammers 483 and 484 from operating.

 <Desc / Clms Page number 39>

 



   Printing the clock number and number ----------------------------------------- -, working hours.



    ------------------
These are printed by the action of key 64 of the first row of transactions and hammer 481. The control system is similar to the previous one, with appropriate modifications, The probe associated with the hammer is in ranport with a plate 673 in which the notch in the addition position is placed so as to allow this impression only when the key 64 is depressed.



  Shaft 534 carries a plate 674 with a notch in the third position, corresponding to that of key 64, and which in conjunction with the notch in plate 673 allows the hammer to be actuated.



   Printing of the serial number.



   -----------------------------
This number is printed by hammer 485 in fig.



  9A in the fifth column of the strip, and only during the statement of the net total of the check. Control is by a combination of effects from plate 677 to zero and plate 678 to position 9.



   Automatic feed mechanism controls ------------------------------------------- ------- at 'the check tape machine.



   ----------------------------------------
The tape feed mechanism has already been explained, and details of the associated devices given, which appear in the figures associated with this memo which form part of this application. The control device is illustrated in Figures 23, 24, 25 and 26, to which reference may be made. The shaft 534 which is controlled by the transaction keys 64 of row 1 carries a plate 690 (fig. 25) with notches 691. This shaft carries a plate 692 with a long notch 693. This plate is linked by gears to tree 551 controlled by the total keys.

   Tree 534 also bears another pla-

 <Desc / Clms Page number 40>

 that 698 (fig. 24) with notches 699, which can be linked to the shaft 535 which is actuated by the latches 627 and 640 of figs. 19 and 20.



  * These plates cooperate with appropriate feeler blocks and fingers, which then are released and cause an arm 466 to release the pin 451 of the feed control lever 499, stopping the movement of the web.



   Control disc alignment device.



   ----------------------------------------------
This device which aligns the drive disks and plates during printing and feeding has been detailed above. We will see the device if we refer to figs. 9A and 14.



   Salary check or cash voucher.



   ----------------------------------
Fig. 37 shows a facsimile of the check, which is printed with character wheels of the printing mechanism, of the Kreider genus, of fig. 4, double gear, inside-outside, which prints the keypad-marked amounts on the tape and on the check.



   Folio or card from. Large book.



   ------------------------------
A facsimile appears in Fig. 38. The folio is printed by type wheels of the Kreider inner-outer gear printing mechanism, in Fig. 2.



  The printing hammers are controlled by plates and discs similar to those shown in figs. 27 to 35.



   Card holder.



   ------------
Above the machine and at the back there is a card holder for employee cards, through which the operator obtains the details to be brought to the keys of the machine when required.
 EMI40.1
 



  This Q 40ee card holder shown in figs. 39 and 40,

 <Desc / Clms Page number 41>

 and is more or less similar to that of U.S. Patent No. 2,243,342. It is provided with a motor 738 which runs as long as the current supplied by the source S is not cut by the switch 753, and with a pickup 729, which operates under the control of a contact 758 in connection with the key 68 "Earnings on this date" (ETD).



   Flowsheet ------------------------
FIG. 41 is a diagram in relation to time, which shows the periods of operation of the various mechanisms described.



   Its upper part, marked OCO, relates to one-phase operations, while the lower part, marked TCO, relates to two-phase operations.



   In the left column, the Arabic numerals refer to the parts represented in the figures indicated near them: the figures to which it is appropriate to refer being indicated in Roman numerals.



   On the diagrams appearing on the right, we will notice: in articles d and p: letter T, which means triggered "in articles e and i: the letter 0, which means" outside "and the letter i which means" inside ". in articles g and m: letter F which marks the power supply, the letters BV which mark the stop.in article 1: the letter R which corresponds to the elevation, and the letter L which corresponds to the lowering hammers.



   In general.



   ----------
It should be understood that various modifications made to the details and to the arrangement of the components described above and shown in the drawings, figures and diagrams in order to make the nature of the invention understood, can be introduced without thereby the we get out of @

 <Desc / Clms Page number 42>

 field of the invention and without unduly limiting its field of application.



   The drawings, diagrams and figures appended hereto form an integral part of the application and of the memorandum in support of the application, and the numbers appearing therein correspond to the devices and parts described herein.



   CLAIMS --------------
1. Accounting machine or the like comprising means for printing on a material constituting a recording medium, means for supplying this material, and control keys for these two printing and supplying means, characterized in that it is provided with automatic means for determining, in association with the control keys, the operation of the printing and feeding means according to the kind of operations expected of the machine.


    

Claims (1)

2. Machine suivant la revendication 1,agencée pour faire une série d'inscriptions en rapport les unes avec les autres et constituant une transaction cornplète,carac- térisée en ce qu'elle comporte un ensemble de plusieurs dispositifs de sélection pour commander le fonctionnement de marteaux imprimeurs coordonnés pour l'impression en différentes colonnes du matériel constituant support d'enre- gistrement, un ensemble de groupes de touches pour comman- der certains éléments associés aux moyens de sélection,et des moyens automatiques pour la mise en place de certaines autres des élémentsau cours de chaque inscription indivi- duelle, entraînant une modification de la. 2. Machine according to claim 1, arranged to make a series of entries in relation to one another and constituting a complete transaction, characterized in that it comprises a set of several selection devices for controlling the operation of the transaction. co-ordinated printing hammers for the printing in different columns of the material constituting the recording medium, a set of groups of keys for controlling certain elements associated with the selection means, and automatic means for placing certain others elements during each individual registration, resulting in a modification of the. commande normale exercée par les touches, en sorte que les marteaux d'impres- sion fonctionnent d'une autre manière et dans un ordre dif- férent. <Desc/Clms Page number 43> normal control exerted by the keys, so that the printing hammers work in a different way and in a different order. <Desc / Clms Page number 43> 3. Machine suivant la revendication 2, caractérise en ce que les moyens automatiques sont agences pour remettre les éléments en leurs positions premières au cours du fonction- nement @@ final de la. machine compris dans une transaction complete, les touches nouvant de ce fait reprendre leur commande normaledes dits éléments. 3. Machine according to claim 2, characterized in that the automatic means are arranged to return the elements to their original positions during the final operation of the. machine included in a complete transaction, the keys thereby resuming their normal control of said elements. 4. Machine suivant la revendication 3, caractérisée en ce que les moyens automatiques comprennent des encliquetages agencés pour être commandés par le fonctionnement de certaines touches, un dispositif d'encliquetage provoquent la remise en place des éléments, et un autre dispositif d'encliquetage provoquant l'embrayage des dits éléments. 4. Machine according to claim 3, characterized in that the automatic means comprise snap-fastenings arranged to be controlled by the operation of certain keys, a snap-fastening device causing the elements to be replaced, and another snap-fastening device causing the engagement of said elements. 5. Machine suivant la revendication 4, caractérisée en ce que plusieurs séries de touches de commande sont agencés pour faire faire à la machine des opérations en une phase, et en ce qu'une autre série de touches de commande font faire à la machine des opérations en plusieurs phases,cha- que série de touches pour une phase commandant son propre mécanisme différentiel pour mettre en position voulue un dispositif de sélection y relatif, l'agencement étant tel qu'une des séries de touches pour une phase commande aussi le mécanisme différentiel d'une autre série de touches pour une phase, ce mécanisme différentiel étant agencé, lorsqu'il est commandé par cette série de touches, pour ac- tionner un dispositif d'encliquetage en vue de faire avancer d'un pas le dispositif de sélection y relatif, 5. Machine according to claim 4, characterized in that several series of control keys are arranged to make the machine perform operations in one phase, and in that another series of control keys make the machine perform operations in one phase. operations in several phases, each series of keys for a phase controlling its own differential mechanism to put in the desired position a relative selection device, the arrangement being such that one of the series of keys for a phase also controls the mechanism differential of another series of keys for a phase, this differential mechanism being arranged, when it is controlled by this series of keys, to actuate a ratchet device with a view to advancing the device by one step. related selection, tandis que le fonctionnement d'une touche de la série pour plusieurs phases commande un second encliquetage pour ramener le dispositif de sélection à sa position normale au cours d'une opération de la machine faisant suite à une opération dans laquelle n'a été ionnée qu'une seule touche de la dite sé- rie de touches pour une phase. while the operation of a key of the series for several phases controls a second latching to return the selection device to its normal position during an operation of the machine following an operation in which only one has been activated. 'only one button of the said series of buttons for a phase. 6. Machine suivant la revendication 5, caractérisée en ce que les moyens d'alimentation sont commandés normalement pour le fonctionnementdes dites touches pour une et plusieurs -43- <Desc/Clms Page number 44> phases, et en ce qu'ils sont agencés pour être commandés par le dispositif d'encliquetage associé à une série de tou- ches pour une phase lorsque le dit dispositif d'encliquetage est commandé par l'autre série de touches pour une phase. 6. Machine according to claim 5, characterized in that the supply means are controlled normally for the operation of said keys for one and more -43- <Desc / Clms Page number 44> phases, and in that they are arranged to be controlled by the latching device associated with a series of keys for one phase when said latching device is controlled by the other series of keys for one phase. 7. Machine suivant la revendication 6, caractérisée en ce que les moyens d'impression sont commandés par les tou- ches de telle sorte que certains d'entre eux agissent suc- cessivement et ddautres effectuent des opérations répétées, l'agencement étant tel que les moyens d'alimentation sont mis hors d'action au cours d'opérations successives d'une transaction; complète, et sont mis en jeu dans les inter- valles des opérations répétées. 7. Machine according to claim 6, characterized in that the printing means are controlled by the keys so that some of them act successively and others perform repeated operations, the arrangement being such that the supply means are put out of action during successive operations of a transaction; complete, and are involved in the intervals of repeated operations. 8. Machine suivant la revendication 6, caractérisée en ce que les tbuches et les moyens automatiques fonction- nent en association de manière à provoquer le fonctionne- ment successif de trois moyens d'impression sous le contrô- le de deux touches d'une série et sous le contrôle d'une touche d'une autre série au cours de l'enregistrement de certaines inscriptions comprises dans une transaction complè- te ,à provoquer le fonctionnement successif de certains des dits moyens d'impression suivant la mise en action de deux touches d'une troisième série de touches de commande, et à provoquer un fonctionnement répété des moyens d'impression actionnés en dernier, suivant la mise en action d'une tou- che d'une quatrième série. 8. Machine according to claim 6, characterized in that the tbuches and the automatic means operate in association so as to cause the successive operation of three printing means under the control of two keys in a series. and under the control of a key of another series during the recording of certain entries included in a complete transaction, to cause the successive operation of certain of said printing means following the activation of two keys of a third series of control keys, and to cause repeated operation of the printing means actuated last, following the actuation of a key of a fourth series. 9. Machine suivant la revendication 8, caractérisée en ce que les moyens d'alimentation du matériel constituant support d'enregistrement sont mis en action après la dernière opération des premières opérations successives des moyens d'impression, sont mis en action anrès la der- nière des secondes opérations successives des moyens d'im- pression, et sont mis hors d'action après toutes les autres opérations des moyens d'impression. <Desc/Clms Page number 45> 9. Machine according to claim 8, characterized in that the means for supplying the material constituting the recording medium are put into action after the last operation of the first successive operations of the printing means, are put into action anrès the last. of the second successive operations of the printing means, and are put out of action after all the other operations of the printing means. <Desc / Clms Page number 45> 10. Machine suivant l'une ou l'autre des revendica- tions précédentes, caractérisée en ce qu'elle comporte un ensemble de plusieurs moyens de commande des moyens d'impression, des moyens pour communiquer deux rotations à l'un des dits moyens de commande pendant une opération de la machine en deux phases et pour empêcher la rotation d'un autre des dits moyens de commande pendant ure phase d'une opération en deux phases, et des liaisons entre les dits moyens de commande d'impression et les moyens d'alimen- tation du matériel constituant support d'enregistrement, agencées de telle sorte que les dits moyens d'alimentation sont mis en action à des moments déterminés par rapport à ceux où sont mis en action les moyens commandant l'im- pression. 10. Machine according to one or the other of the preceding claims, characterized in that it comprises a set of several control means of the printing means, means for communicating two rotations to one of said means. control during a two-phase machine operation and to prevent rotation of another of said control means during a phase of a two-phase operation, and connections between said print control means and means for supplying the material constituting the recording medium, arranged so that said supply means are put into action at times determined with respect to those when the means controlling the printing are put into action .
BE481814D BE481814A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE481814A true BE481814A (en)

Family

ID=128678

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE481814D BE481814A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE481814A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3009893B1 (en) Differential perpetual calendar
BE481814A (en)
CH292952A (en) Cash register.
CH272313A (en) Accounting machine.
CH272865A (en) Accounting machine.
CH331264A (en) Accounting machine equipped with an inserting document line spacing mechanism
CH271685A (en) Accounting machine.
BE404620A (en)
US1910400A (en) Savings bank recording machine
CH297896A (en) Accounting machine equipped with recording means.
US1993452A (en) paden
BE381193A (en)
FR2468166A1 (en) MACHINE FOR PRINTING, ISSUING AND ACCOUNTING FOR TICKETS AND VALUES
BE518928A (en)
CH284947A (en) Cash register provided with a tape advancement mechanism.
CH311279A (en) Accounting machine.
CH292848A (en) Accounting machine.
CH188449A (en) Cash register.
CH274897A (en) Accounting machine.
US560844A (en) Mechanism for registering and recording coins received
CH270297A (en) Accounting machine.
CH410485A (en) Printer
CH290746A (en) Cash register.
CH325670A (en) Cash register
CH235599A (en) Accounting machine.