<Desc/Clms Page number 1>
"Appareil photographique"
La présente invention est relative à un appareil photographique et plus particulièrement à un appareil photographique de petit format, utilisant un film cinématogra- phique.
Un objet de l'invention est de réaliser un appareil photograpnique relativement simple qui soit néanmoins équipé avec tous les dispositifs nécessaires pour obtenir un réglage précis de tous les facteurs de l'exposition.
Un autre objet de l'invention consiste à réaliser un appareil photographique à rouleau de film d'une dis- position nouvelle dans laquelle le film est logé dans un magasin de film séparé.
Un autre objet de l'invention consiste à réaliser un appareil photographique de nouvelle apparence, dans lequel le film n'est plus transporté à l'aide de bobines, @
<Desc/Clms Page number 2>
comme c'est le cas usuellement, mais par un organe semblable à une gril 1'6 qui engage les perforations du film.
Un autre objet de l'invention consiste à réaliser un magasin de film a'une disposition entièrement nouvel- le, muni de plaques de pression élastiques logées aans le magasin.
Un autre objet de l'invention consiste à coin- biner le magasin de film avec la boîte de l'appareil photographi que, de manière à utiliser au maximum tout l'espace disponible à l'intérieur de cette boîte à des fins utiles, ce qui permet de réduire considérablement les dimensions de l'appareil.
Un autre objet de la présente invention consiste à réaliser de nouveaux moyens manuels pour aéplacer le film et simultanément armer l'obturateur.
Ayant ces différents objets en vue, la présente invention consiste essentiellement en un appareil photographique qui comprend une boite, un objectif monté dans la partie antérieu- re de ceLte boîte, une chambre d'exposition formée dans la boîte derrière l'objectif, cette chambre étant ouverte à sa partie arrière et une surface plane ouverte à l'extrémité arrière de cette boîte autour du bord arrière de la chambre d'exposition, cette surface ouverte étant disposée dans le plan focal de l'objectif perpendiculairement à l'axe optique de ce dernier.
Un magasin de film amovible d'un nouveau type est combiné avec cet appareil photographique. Ce magasin de film comprend deux compartiments séparés l'un de l'autre: un pour l'enroulement de film vierge et l'autre pour l'enroulement de film exposé; un organe de liaison maintenant ces deux compartiments écartés l'un de l'autre et un organe de pression élastique. Cet organe de pression est disposé dans l'espace entre les deux com- partiments de magasin et est fixé au magasin de manière à presser sur la portion du film à exposer et s'étend d'un compartiment du magasin à l'autre en appuyant sur la surface ouverte prévue à l'arrière de la boîte quand le magasin est placé dans sa position
<Desc/Clms Page number 3>
active pour prendre une photographie avec les deux compartiments disposés de chaque coté de la chambre d'exposition.
Les nouvelles caractéristiques définissant essentiellement l'invention ressor- tent clairement de la présente description. L'invention elle-même cependant, tant dans ses modes de construction que dans sa méthode d'opération, aussi bien que des objets et avantages additionnels, deviendra plus claire par la description qui suit de formes d'exécution de l'invention faite en référence aux dessins annexés dans lesquels :
Fig. 1 est une élévation antérieure du nouvel appareil photographique.
Fig. 2 est une coupe longitudinale faite suivant la ligne 2-2 de Fig., 1, montrant le magasin de film inséré dans l'appareil.
Fig. 3 est une coupe transversale de l'appareil photogra- phique et du magasin représenté Fig. 2, et est faite suivant la ligne 3-3 de Fig. 2.
Fig. 4 est une élévation antérieure du magasin de film vu dans la direction des flèches 4 de Fig. 2.
Fig. 5 est une élévation latérale du magasin de film représenté Fig. 4,, vu dans la direction de la flèche 5 de Fig.4.
Fig. 6 est une coupe transversale de la boîte faite suivant la ligne 6-6 de Fig. 1
Fig. 7 est une vue antérieure de la chambre de l'obtura- teur de l'appareil photographique après enlèvement de la plaque antérieure de cette chambre, c'est-à-dire qu'elle est une coupe suivant la ligne 7-7 de Fig. 2
Fig. 8 est une coupe transversale faite de la chambre de l'obturateur suivant la ligne 8-8 de Fig. 2.
Fig. 9 est une vue antérieure montrant les moyens employés pour prendre des poses, ces moyens étant disposés dans la chambre de l'obturateur.
Fig. 10 est une vue schématique d'un dispositif de visée employé en combinaison avec ce nouvel appareil photographique.
<Desc/Clms Page number 4>
Fig. 11 est une modification du dispositif de visée représenté à 10. fig 12 est une section longitudinale suivant la ligne 12
12 de Fig. 14. fig 13 est une section longitudinale suivant la ligne
13-13 de Fig. 12. fig 14 est une section longitudinale faite suivant la ligne 14-14 ae la Fig. 12. fig 15 montre à part en plan une des platines de l'ap- pareil.
Fig. 16 montre à part la platine de Fig. 16 en vue en bout.
Une partie importante du nouvel appareil pho- tographique est la boîte 10, représentée en Fig. 2, 3 et 6. Lette boîte 10 comprend une chambre antérieure 11 pour l'obturateur et son mécanisme, une chambre centrale d'exposition 12 ouverte à sa partie arrière et deux compartiments 13 et 14 pour loger les parties correspondantes du magasin de film.La portion centrale 15 de la boi te 10 est munie à l'arrière d'une ouverture qui entoure les bords arrière de la chambre d'exposition 12 Cette ouverture est dispo- sée dans le plan focal de l'objectif 17 perpendiculairement à l'axe optique de ce dernier. Il est évident qu'afin d'obtenir de bonnes photographies le film 18 doit être appliqué exactement sur l'ou- verture 16 pendant l'exposition. Les parois latérales 80 de la boîte 10 sont fixées à la portion centrale 15 au moyen de vis 81.
Ces parois s'étendent à l'arrière (comme représenté Fig.6) au-delà de la surface ouverte 16 de cette portion centrale 15 afin de se conformer au magasin de film représenté Fig.4 et 5, et afin d'empêcher la lumière d'atteindre le film pressé étroiement contre la surface ouverte 16.
Le magasin à film 19, comme représenté Fig. 4 et 5, con- siste en deux parties 20 et 21, qui, lorsqu'elles sont assemblées forment deux récipients 22 et 23 pour des enroulements de film.
Ses récipients 22 et 23 sont reliés entre eux par un pont ou
<Desc/Clms Page number 5>
canal en U 24, disposé sensiblement dans un plan tangent à la sur- face cylindrique des récipients 22 et 23, comme représenté Fig.6.
Un organe de pression élastique est monté dans ce pont ou canal 24. Cet organe de pression consiste en une plaque de pression 25 et en un ressort à lame 26. Au besoin, la plaque de pression 25 peut être fixée au ressort 26. Ce dernier est fixé au fond inté- rieur du canal 24 de manière à maintenir la plaque de pression 25 à une certaine distance de ce canal 24 et à permettre le mouvement de la plaque 25 perpendiculairement au plan du canal 24. Comme représenté Fig.2, chacun des récipients 22 et 23, pour recevoir un enroulement de film cylindrique, présente une fente 27 pour permettre le passage du film 18 d'un récipient à l'autre en passant le long de la plaque de pression 25.
Cette dernière est arrangée de manière à presser contre les projections 28 des récipients de film 22 et 23 et, ce faisant, à fermer la fente 27 quand il n'y a pas de film passant entre ces récipients. De cet arrangement résulte une fermeture étanche à la lumière autour du film entier lorsqu'il est enroulé dans un seul récipient.
Il faut aussi mentionner que la fente 27, le pont ou canal 24 et la plaque de pression 25 sont arrangés de telle ma- nière que la lumière ne peut jamais pénétrer dans les récipients de film 22 et 23. Même quand le film 18 passe à travers la fente 27, la plaque de pression 25 presse sur le film de manière à empêcher toute entrée de lumière dans ces récipients 22 et 23.
Cette caractéristique est spécialement importante quand un nouveau film doit être inséré avec son magasin dans l'appareil photographique en plein jour.
La manière suivant laquelle le magasin de film 19 est inséré dans l'appareil photographique est représentée Fig. 2 Comme on s'en rend compte en examinant cette figure, pendant l'emploi de l'appareil, les deux récipients de film 22 et 23 se trouvent dans les compartiments correspondants 13 et 14 de la boîte 10. Dans cette position, la plaque de pression 25 presse le
<Desc/Clms Page number 6>
film 18 contre la surface ouverte 16 de la portion centrale la de la boîte 10, maintenant ainsi la portion du film à exposer à la distance requise, c'est-à-dire dans le plan focal de l'ob- jectif 17.
Coume représenté en Figs. 3 à 5, le pont ou canal 24 est muni de petites plaques 29 s'engageant dans des fentes cor- respondantes de la portion centrale 15. Ces petites plaques 29 servent de volets pour la lumière et l'empêchent d'atteindre la portion du film à, exposer entre les récipients 22 et 23. Afin de faciliter l'insertion du magasin de film dans la boîte, une des plaques 29 peut être munie d'ouvertures 86 coopérant avec des goujons correspondants 87 pour empêcher toute insertion incorrecte du magasin de film dans l'appareil photographique.
Comme représenté aux dessins, on n'a prévu aucune bobine ou autre moyen pour enrouler le film dans les réci- pients 22 et 23. L'avancement du film est effectué directement par transport direct de la portion du film glissant le long de la plaque de pression 25 à l'aide de moyens qui seront décrits ci dessous en détail.
Cependant, il a été constaté qu'il est presque impossible de former un enroulement de film dans un récipient cylindrique simplement en poussant le film à travers une fente de ce récipient et en faisant glisser son extrémité le long de la paroi intérieure de ce récipient, parce qu'après la formation de quelques spires qui naturellement pressent contre cette surface intérieure, le frottement entre ces spires elles-mêmes et entre la première spire et cette paroi intérieure du récipient, s'op- pose à la formation de nouvelles spires. Pour obvier à cet in- convénient, selon la présente invention, on utilise à l'intérieur du récipient de film 22 dans lequel le film 18 doit être enroulé, un ressort spiral 30 qui agit comme un guide pendant l'enroule- ment du film.
Il faut remarquer qu'il est aussi possible d'utili- ser un ressort semblable 30 dans le récipient de film 23 ce ressort servant alors à faciliter le chargement de ce récipient
<Desc/Clms Page number 7>
en poussant la bande de film non exposee à travers la fente 7.
Une autre nouvelle caractéristique de l'invention consiste à réaliser un système manuel nouveau pour transporter le film 18 par engagement des perforations 32 et simultanément armer l'obturateur 33 monté dans le compartiment antérieur 11 de la boîte 10. Cet obturateur 33 est disposé de telle manière que le ressort 35 commandant l'obturation est armé lorsque l'on fait glisser l'obturateur 33 dans la direction de la flèche 34, pen- dant l'exposition, l'obturateur 33 est ainsi forcé par le ressort 35 de se déplacer dans la direction opposée à cette flèche 34.
L'obturateur 33 est muni - comme représenté Fig. 8 et 9 -d'une ouverture 36 et d'une fente longitudinale 37. Un organe 38, opé- rant longitudinalement, passe à travers cette fente 37. Cet organe agit simultanément comme organe de transport du film et comme dispositif d'armement de l'obturateur. Il s'étend de la paroi antérieure 40 de la chambre de l'obturateur légè- rement au-delà du plan de la surface ouverte 16 de la boîte 10.
A son extrémité arrière, c'est-à-dire à son extrémité se proje- tant au-delà de cette surface ouverte 16, l'organe 38 est muni d'une pointe en forme de griffe 41 qui pénètre dans les perfora- tions 32 du film 18. Afin d'empêcher la pression directe de la pointe en forme de griffe 41. contre la plaque de pression 25, cette plaque est munie d'une fente 42, s'étendant en direction longitudinale sous le chemin de cette pointe 41. Cependant il est aussi possible de former la pointe 41 de telle manière qu'elle s'étende au-delà de la surface ouverte 16 sur une distance plus courte que l'épaisseur du film 18, empêchant ainsi le contact direct entre la plaque de pression 25 et la pointe 41 quand un . film est inséré dans le magasin.
Une autre modification possible consisterait à rendre la pointe 41 élastique le long du bord de l'organe 38, de façon à permettre à ce dernier de glisser le long du film 18 sans s'engager dans les perforations de ce film et, par conséquent, sans transporter le film lorsque l'organe 38 se
<Desc/Clms Page number 8>
déplace dans la direction opposée à la flèche 34.
Il est évident que lorsque l'organe 38 est déplacé dans la direction de la flèche 34, il transporte le flim 18 et simultanément déplace l'obturateur 33 et, ce faisant, arme le ressort de l'obturateur 35.
Il est avantageux de prévoir des moyens indiquant que l'obturateur 33 se trouve dans sa position armée. A cet effet, l'obturateur peut être muni d'une projection 34 se projetant a travers une fente 85,Fig.7, quand le ressort de l'obturateur 35 est armé. Il est aussi possible de marquer un signe, par exemple un point coloré sur la portion de la face antérieure de l'obturateur 33 qui se trouve derrière l'ouverture 90, Fig.l,ménagée dans la paroi antérieure 40, quand le ressort 35 de l'obturateur est armé.
Afin de maintenir le ressort de l'obturateur en position armée et d'abandonner l'obturateur à son action lorsque cela est nécessaire, un organe de détente 43 est prévu avec une projection 44 qui engage une projection correspondante 45 de l'obturateur 33 lorsque ce dernier est déplacé dans la direction de la flèche 34, Fig.7, armant ainsi le ressort 35. Après cet engagement, l'obturateur est maintenu en position année et l'or- gane 38 est rappelé, dans sa position initiale, représentée Fig.2, ' au moyen d'un ressort 46. Pendant ce mouvement, comme on l'a déjà dit, la griffe,41 s'engage pas le film 18 et ce dernier reste immobilisé en position de remontage prêt pour prendre une photo- graphie.
En poussant l'organe de détente 43 de haut en bas dans la direction de la flèche 47 contre l'action d'un ressort 48 on produit le dégagement des projections 44 et 45, on abandonne l'ob- turateur 33 à l'action du ressort 35 qui le déplace alors dans la direction de la flèche 34, exposant ainsi la portion de film non exposée se trouvant entre les récipients de films 22 et 3. il faut remarquer que l'organe de détente 43 est formé de telle manière que son extrémité inférieure 88 se projette à travers une fente de la paroi de l'appareil lorsque l'organe 43 est ainsi
<Desc/Clms Page number 9>
abaissé ; cette particularité peut être utilisée pour empêcher tout mouvement accidentel de l'organe de détente afin d'empêcher une exposition accidentelle.
On voit ainsi que pour faire une exposition les seules opérations nécessaires sont les suivantes :
1 - Pousser l'extrémité antérieure de l'organe 38 dans la direction de la flèche 34, ce qui arme le ressort 35 et simultanément transporte le film 18 ; organe 38 est rappelé dans sa po- sition initiale automatiquement par le ressort 46; et
2 - Abaisser l'organe de détente 43 dans la direc- tion de la flèche 47 de manière à libérer l'ob- turateur 33 et à le déplacer dans la direction opposée à la flèche 34, exposant ainsi le film 18.
Il faut remarquer que des moyens doivent être prévus pour empêcher la lumière d'entrer dans la chambre d'exposi- tion pendant le mouvement de l'obturateur 33 dans la direction de la flèche 34, c'est-à-dire pendant l'armement du ressort 35 de l'obturateur. Ces moyens consistent en un obturateur additionnel 49 relié rigidement ou formant une partie de l'organe 38. Cet obturateur additionnel 49 est muni d'une ouverture d'exposition additionnelle 50, arrangée de telle manière qu'elle soit en face de la chambre d'exposition 17 quand l'organe 38 se trouve dans la position prêt à prendre une première photographie représentée Fig.
2. Cet obturateur additionnel 49 joue le rôle suivant: pendant le mouvement dans la direction de la flèche 34, c'est-à-dire pendant l'armement du ressort 35, l'obturateur'additionnel 49 est déplacé par l'organe 38 dans la direction de la flèche 34. L'orga- ne 38 déplace aussi simultanément l'obturateur 33 dans la même direction. Etant donné que les ouvertures d'exposition 50 et 36 des obturateurs 49 et 33 respectivement sont disposées de manière
<Desc/Clms Page number 10>
à ne pas se superposer, pendant le mouvement de l'organe 38 et des obturateurs 33 et 49 dans la direction de la flèche 34, la lumière est complètement empêchée d'entrer dans la chambre d'ex position 17 pendant le mouvement de l'ooturateur dans la direction de la flèche 34, c'est-à-dire pendant l'armement du ressort 35.
Comme, après cet armement, l'obturateur 33 reste dans la position armée représentée Fig. 8, et comme dans cette position l'ouverture d'exposition 36 de l'obturateur n'est pas en regard de la chambre d'exposition 17, l'obturateur empêche la lumière d'entrer dans cette chambre d'exposition aussi longtemps qu'il reste dans cette position, tandis que l'obturateur 49 retourne dans sa position initiale de prise de vue représenté Fig. 2.
Dans cette position initiale de prise de vue l'ouverture 50 de l'ooturateur 49 se trouve en face de la chambre d'exposition 17, ce qui fait qu'après la libération de l'obturateur 33 l'ouverture 36 passe le long de l'ouverture 50 en face de la chambre d'exposition 17, exposant ainsi le film 18 par la superposition des ouvertures 36 et 50
Afin de régler le temps d'exposition, le ressort 35 est disposé de manière que sa tension puisse être réglée. Ce réglage de la tension du ressort 35 influence la vitesse a'opéra- tion de l'obturateur 33 pendant l'exposition. Comme le temps d'exposition est une fonction de la vitesse de l'obturateur, il devient ainsi possible de régler le temps d'exposition, en réglant la tension du ressort 35.
Pour obtenir ce résultat, le ressort 35 est fixé à une deses extrémités à l'obturateur 33 au moyen d'un doigt et, à son autre extrémité, à un tambour 52. Ce dernier est relié par un arbre 53 à un bouton de réglage 54. Afin d'augmenter cette possibilité de régler la tension du ressort 35, ce ressort est aussi long que possible et est guidé par de petits galets 55 et 56, comme représenté Fig. 8. En tournant le bouton de réglage 54, qui porte les indications d'exposition, la longueur du ressort 35 est allongée ou raccourcie, d'où résulte une variation de la tension de ce ressort. Cette variation de la tension du ressort
<Desc/Clms Page number 11>
à son tour, entraîne des variations de vitesse de l'obturateur 33 et ces dernières causent, à leur tour, des variations du temps d'exposition.
Afin de rendre possible ce réglage du temps d'ex position, le mécanisme représenté Fig.9 peut être combiné avec le mécanisme d'obturation décrit ci-dessus. Ce mécanisme du réglage de l'exposition est monté sur le tambour 52 et comporte un segment denté 61 monté pivotant sur le tambour 52 au moyen d'un pivot 58 et muni d'un ergot 59 dont la fonction sera décrite plus en détail ci-dessous. Un petit ressort 60, relativement faible, est disposé comme représenté et tend à faire tourner ce segment denté 61 dans la direction de la flèche. Le segment denté 61 engrène avec un pignon 62 solidaire d'une roue dentée 63 coaxiale avec cette derniè- re. La roue dentée 63 est combinée avec un mécanisme régulateur de vitesse 64, de n'importe quel type appropriépour freiner la vi- tesse des roues dentées 62 et 63.
Ainsi la vitesse de rotation du segment denté 61 est aussi réglée que par le mécanisme régulateur de vitesse 64, c'est-à-dire que le segment denté ne peut pas tour- ner à une vitesse supérieure à une vitesse déterminée maintenue pratiquement constante par le mécanisme 64. L'ergot 59 fixé au segment denté 61 coopère avec un ergot 65 fixé à l'obturateur 33 de telle manière que l'ergot 65 entre en contact avec l'ergot 59 pendant l'exposition lorsque ce dernier est amené dans le chemin de l'ergot 65. Ceci peut être effectué en faisant tourner 'le tambour 52 avec tout le mécanisme consistant du segment denté 61 des engrenages 62 et 63 et du mécanisme régulateur de vitesse 64, de telle manière que la cheville 59 soit amenée dans le chemin de la cheville 65.
En réglant l'amplitude de déplacement du tambour 52 il devient possible de régler la durée d'engagement des chevilles 59 et 65, c'est-à-dire de régler le temps auquel la cheville 65, sous l'action du ressort relativement fort 35, pousse l'ergot 59 en dehors de son chemin contre l'action du ressort relativement faible 30 Comme, durant ce temps, l'ouverture 36 de l'obturateur
<Desc/Clms Page number 12>
EMI12.1
3 e'3t forcée wt ((.::-'<GHL en regard de la 8;¯[-jL.f::r-: .)'6J¯)(Jd:LtJi()n 1 ' ,, , il est de èit3 f1H.nière possible rJ,? faire varier 1(:31:-'e1(Jr::'lL la '.lur4e d'f,y-)o.-,!j1¯,!on" .2')r' '¯ .I ' t:lQ.:1 =7¯02: 1 ,ie''!!.c'¯!1 '-L(:;-lt3 .)1 est
EMI12.2
rappels dans sa position initiale par le ressort 60.
EMI12.3
De JrÉ;frE-nC6 on combine ;#::e l'cpparsil photo- graphique décrit ci-dessus, un dif3)Osi'vif de visée ou type rentre- sente !i.,. 10. Ce dispositif rie visée comporte une lentille fron- tale J6" une lentille arrière 57, montées toutes ûa:>3 le support 68. Ce 8D2ort 58 6bt porté par des arbres creux 69 disposée de manière à pouvoir être pousses dans ces encoches ccrrt.-.pcndantes 70 de la. boîbj 10.
Des ressorts 71, tendent à déplacer le dÍ.3po sitii' de visée et ees lentillec dans la. position active représen- té 10, sont montés dans l'intérieur cie ces arbres 69. ;¯0!1i=îe représenté en traits interror::pus sur cette Figg, 1.0, Q6LlÀ' encoches additioni-ielles 72 et 73 sont farinées dans la boîte 10 pour les
EMI12.4
lentilles 66 et 67 et leurs montures, permettant ainsi, de pousser,
EMI12.5
non seulement les arbres 69 mais aussi les lentilles ô6 et 57 dans l'appareil photographique jusqu'à. Ce que le support 63 du disposi- tif de visée soit pratiquement au niveau de la paroi bzz,-.
La fuonture de la lentille frontale bzz est munie d'une extension en forme de plaque 2.9 qui se déplace derrière l'ouverture 00 ménagée dans la paroi antérieure 40 lorsque le rJisj o:àv:ii ile vi",èe est poussé aans l'appareil photographique, ier;;,#>13L ainsi ceute ouver- ture. De plus, la ïitonture de 1 lentille c f r a i ; t, i< 1 65 est ((,unie d'une extension 75 ayant un crochet 76 pour e.n2'at:er l'organe 8 ou un C0¯t%'t '1W; à 1 ' o'o tv x i E.. c i; r (9 lorsque le CiiSi)o57,u'.i oc visée ei poussé .ian& la boîte 10 alors que l'0?"¯'c.ilC ; 18 se trouve cans 1 ,o.s;tow initiale représentée e F 1 =¯.. 2 . Lorsque l'organe e ,:, F, est poussé dans la. direction de la flèche a;4 pendant l'armement n,1) ressort ;';5 et l'a.v8.nc.e:.fc::l.
Ci¯1:. fil!il 18, le crochet o'<' 6,3(, GGF.'â'â de l'organe je et de l'obturateur 49 et le dispositif de visée est rappelé automatiquement par les ressorts 71 dans la position cie prise de vue, Co:.W2 représenté r1!J'. 1. ainsi, un seullfcOuVClJe:1t de
<Desc/Clms Page number 13>
l'organe 38 donne trois résultats simultanés: il arme le ressort d'obturation, il déplace le film, et il amène'le dispositif de visée dans sa position active.
La Fig. 11 montre une variante du dispositif de visée décrit ci-dessus. Dans cette variante, la lentille frontale 77 du dispositif de visée est montée pivotante sur la paroi an- térieure 40 de la chambre d'obturation, de manière à pouvoir être soit rabattue'lorsque l'on n'en a pas besoin position représentée en traits pleins), soit relevée, position représentée en traits 'interrompus, lorsqu'on en a besoin pour la visée. Afin de maintenir cette lentille de visée dans sa position abaissée on utilise un levier pivotant à crochet 78 coopérant'avec l'organe 38. Ce levier 78 fonctionne exactement comme le crochet 76 décrit ci-dessus.
L'interrupteur 83 contrôlant une lumière, peut être disposé comme représenté Fig. 8 Cet interrupteur est fermé automatiquement, par l'obturateur 33, lorsque ce dernier se déplace pendant l'exposition.
Un compteur d'images 79 et un diaphragme réglable non représentés, forment également partie du nouvel appareil pho- tographique.
Un autre objet de la présente invention est de réaliser des moyens de réglage consistant essentiellement en rubans de métal qui prennent très peu de place à l'intérieur de l'appa- reil et permettent ainsi de réduire l'enconibrement de ce dernier.
Avec cet objet en vue, la présente invention est spécialement relative à un appareil photographique muni d'un objectif, d'une monture réglable portant cet objectif et d'un corps d'appareil portant cet objectif et cette monture. Cet objet, additionnel d'invention consiste essentiellement dans la combinaison d'un organe de réglage fixé au corps de l'appareil photographique de manière à pouvoir tourner dans un plan.paral- lèle à l'axe optique de l'objectif, avec un organe de liaison
<Desc/Clms Page number 14>
mobile/dans un plan parallèle au plan de rotation de cet organe de réglage et avec deux organes de transmission de mouvement:
l'un intercalé entre l'organe ae réglage tournant et une entré mité de cet organe de liaison, et l'autre entre l'extrémité opposée de cet organe de liaison et une partie de la monture de l'objectif. Cet organe de liaison et ces deux organes de trans minssin du mouvement permettent de régler la position .-LE: la monture de l'objectif à l'aide de l'organe de réglage chaque fois que ce réglage est désiré.
Il faut remarquer que, selon la présente invention, l'organe de liaison est mobile dans un plan parallèle au plan. de rotation de l'organe de réglage. Cependant cette condition n'est pas absolument nécessaire et le mouvement de l'organe de liaison dans un autre plan pendant le mouvement de transmission est theoiquement aussi possible. Cependant, dans ce dernier cas, il est absolument indispensable d'établir un joint coulissant, par exemple du type à doigt et coulisse entre l'organe de liaison et l'organe de réglage, d'un côté, et l'organe de liaison et la monture de l'objectif, ou une partie de cette dernière, de l'autre côté.
Naturellemnt il est non seulement possible, mais même peut- être préférable d'utiliser des joints glissant également dans les modes de réalisation dans lesquels l'organe de liaison et l'organe de réglage sont disposés et se déplacent dans deux plans paral- lèles l'un à l'autre.
Selon une forme préférée ae la présente invention, l'organe ou les organes de réglage sont disposas sur une face du corps de l'appareil photographique qui est parallèle à l'axe op- tique de l'objectif. Ce terme de "face" est employé dans cette description pour définir et inclure non seulement des dispositions dans lesquelles les organes de réglage, c'est-à-dire les cadrans de réglage du champ ou du diaphragme sont disposés sur une face extérieure du corps de l'appareil photographique, mais encore des constructions dans lesquelles ces organes sont montés sur une
<Desc/Clms Page number 15>
face intérieure du corps de l'appareil photographique ou sur la face d'une cloison intérieure disposée parallèlement au couvercle ou à n'importe quelle autre face de l'appareil photographique.
Il faut aussi remarquer que, comme il sera décrit en plus amples détails ci-dessous, l'organe ou les organes de liaison, qui peuvent consister en un levier à deux bras ou en un organe coulissant se déplaçant le long de son axe longitudinal, sont de préférence disposés et se déplacent dans un plan parallèle à l'axe optique de l'objectif et, plus particulièrement, dans un plan parallèle à une face du corps de l'appareil photographique parallèle à cet axe..
Plus spécialement cet objet additionnel de l'invention consiste en deux organes de réglage : pour régler les diaphragmes et l'autre pour régler la profondeur de champ de l'objectif. Chà- cun de ces organes de réglage coopère avec un organe de liaison.
Un de ces organes de liaison coopère avec une partie de la monture de l'objectif pour déplacer cette dernière dans la direction de l'axe optique de l'objectif afin de faire varier la profondeur de champ de ce dernier, tandis que l'autre coopère avec le dispo- sitif de réglage de diaphragme porté par la monture de l'objectif.
'Chacun de ces organes de liaison peut, soit être monté pivotant autour d'un axe de pivotement et avoir, par exemple, la forme d'un levier à deux bras,ou peut être monté coulissant de manière à pouvoir prendre un mouvement de va et vient dans une direction longitudinale. Les liaisons de ces organes de liaison avec les organes de contrôle repsectifs correspondant sont, de préférence, du type coulissant. De même, il est préférable de prévoir des joints coulissants également entre ces organes de liaison et la partie réglable de la monture de l'objectif et le dispositif de réglage du diaphragme respectivement.
Quoique chacun de ces organes de liaison puisse être soit coulissante soit pivotant, il est préférable d'employer pour le réglage des diaphragmes un organe de liaison longitudinal sou-
<Desc/Clms Page number 16>
mis à un mouvement, de va et vient dans une direction longitudinale et dispose avec son axe longitudinal dans un plan parallèle au couvercle du corps de l'appareil photographique et perpendiculaire à l'axe optique de l'objectif.
Dans cette forme préférée de l'invention on utilise cour racler la profondeur du champ un organe de liaison tournant, c'est-à-dire un levier . deux bras pivoté au corps de l'appareil pcotographiqued et coopérant, d'une part, avec l'organe de réglage du champ et, d'autre part, avec la monture réglable de l'objec- tif.
De plus, cette forme préférée de l'invention comprend quatre liaisons coulissantes: une entre l'organe de réglage au champ et une extrémité du levier à deux bras, une seconde entre l'autre ex- trémité de ce levier à deux bras et une partie réglable de la monture de l'objectif, une troisième entre l'organe de réglage au diaphragme et une extrémité de l'organe de liaison coulissant, et finalement une quatrième entre l'autre extrémité de cet organe de liaison coulissant et le dispositif de réglage du diaphragme porté par la monture de l'objectif. Cet objet additionnel de l'invention est représenté, à titre d'exemple Figs. 12, 13 et 14 du dessin annexé.
Comme représenté en fig 12 le mécanisme de réglage selon la présente invention comprend deux cadrans circulaires 110 et 111 servant d'organes de réglage. Le cadran 110 sert à régler un mécanisme de diaphragme 112, tandis que le cadran 111 sert à régler la profondeur de champ d'un objectif 113 porté par une monture d'objectif 114.
Afin de régler le mécanisme du diaphragme, ce dernier est muni d'un bouton 115 ayant une extrémité sphérique 116. En faisant tour ner ce bouton 115 dans la direction de la flèche 117 autour ae optique 118 de l'objectif 115 par rapport à la monture d'objectif 114 le diaphragme 112 est réglé d'une manière bien connue. D'une manière similaire, l'objectif 113 est réglé en déplaçant 1'ensemble de sa monture 114 dans la direction de
<Desc/Clms Page number 17>
l'axe optique 118 au moyen d'un doigt 119 fixé au soumet de la monture de l'objectif.
Suivant la présente invention on réalise' des moyens de transmission de mouvement entre les cadrans de réglage 110, 111 et les doigts ou boutons de réglage du diaphragme et du champ 115, 119,. respectivement, qui sont remarquablement simples, peu encombrants: et surs dans leur fonctionnement. Ces moyens consistent, d'une part, en un organe 120 coulissant longitudinale- ment et, d'autre part, en un levier tournant à deux bras 121 L'organe longitudinal 120 a la forme d'une plaquette mince dont l'axe longitudinal 122 est dans un plan parallèle à la face su périeure 123 du corps 124 de l'appareil photographique. Cet axe longitudinal 122 se trouve aussi dans un plan perpendiculaire à l'axe optique 118 de, l'objectif.
Cet organe coulissant longitudi- nalement 120 peut prendre un mouvement de va et vient dans la direction de son axe longitudinal 122 comme représenté par la flèche 125.
Une extrémité de l'organe coulissant 120 est munie d'une fente 126 dans laquelle est engagé un ergot 127 fixé au cadran 110. L'autre extrémité de l'organe 120 est munie d'une projection en forme de fourche 128 dans laquelle est engagéel'extrémité sphérique 116 du boutpn 115 servant à régler l'ouverture du diaphragme. En faisant tourner le cadran 110 autour de son axe de pivotement 129, l'organe de liaison 120 est déplacé dans la direction de la flèche 125, ce qui fait tourner les moyens de réglage du diaphragme autour de l'axe optique 118 de l'objectif dans la direction de la flèche 117 ce qui a pour effet de régler l'ouverture du diaphragme.
Il est important que la projection fourchue 128 de l'organe de liaison 120 soit en forme de U parce que cela permet le mouvement de la monture de l'objectif 114 dans la direction de l'axe optique 118 sans courir le risque de séparation de l'organe 120 et de l'extrémité sphéri- que 116 du bouton 115 formant partie des moyens de réglage du diaphragme
<Desc/Clms Page number 18>
Comme mentionné ci-dessus, le levier a deux bras 121 sert de réglage de la profondeur de champ. Ce levier 121 est articulé au moyen d'un pivot 130 sur la face supérieure 123 du corps de l'appareil 124, de Manière à pouvoir tourner dans la direction de la flèche 131.
C levier l'il ent de plus, muni de deux fentes 132 et 133 a ses deux extrémités. Dans la fente 153 joue un ergot 154 fixé au cadran 111 de manière à permettre la rotation du levier 121 autour du pivot 130 dans la direction ae la flècne 131 lorsque l'on fait tourner le cadran 111 autour de son axe de pivotement 135 Dans la fente 133 joue un ergot 119 fixé à le monture de l'objectif 114 de manière à permettre le mouvement de va et vient de cette monture dans une direction axiale lorsque l'on fait tourner le levier 121 autour ae son pivot 130 Ainsi,
il est évident qu'en faisant tourner 'le cadran 111 simultanément le levier 121 tourne autour ou pivot 130 dans la direction de la flèche 131 et la monture de l'oojectif 114 se déplace dans la direction de l'axe optique 113 ae l'ob- jectif 113 au moyen de la fente 133 et de la cheville 119.
Comme mentionné ci-dessus, il est aussi possible de prévoir une seconde paroi extérieure au-dessus des cadrans 110 et111, de manière à lacer ces cadrans entièrement à l' in- térieur du corps 124 de l'appareil photogranique.d Dans ce sas, les canfrans doivent de préférence, être plus épais afin de faire saillir au-delà des parois latérales de l'appareil photo- graphique et de permettre de les faire tourner en pressant contre leurs boras.
D'autre part, il est naturellement ausi possible de donner d'autres formes aux organes de liaison la.-0 et121 Par exemple, on pourrait utiliser un levier à deux bras 121 dont les deux bras seraient disposés dans deux plans parallèles et seraient reliés l'un à l'autre par un pivot 130, lequel serait alors monté pivotant dans une paroi au corps 124 de l'appareil photographique.
Il est aussi possible d'employer pour régler le diauhramgeun levier à deux bras du type décritci-dessus pour
<Desc/Clms Page number 19>
régler la profondeur de champ, et vice-versa, d'utiliser pour ré- gler le champ un organe coulissant du type décrit ci-dessus pour régler l'ouverture du diaphragme et, naturellement, il est aussi possible d'utiliser pour les deux réglages du champ et du dia- phragme, soit deux leviers à deux bras, soit deux organes longitu- dinaux coulissant. Dans toutes ces modifications, le seul point important à noter est que les moyens de réglage du diaphragme doivent être maintenus constamment en liaison mécanique positive avec le mécanisme du diaphragme dans toutes les positions pos- sibles de la monture de l'objectif pendant le réglage de la pro- fondeur du champ.
Le couvercle et le fond de l'appareil sont fermés par deux platines 80 (Figs. 15 et 16). Ces platines sont sensiblement plus étendues que les faces respectivement supérieure et infé- rieure du corps en T de l'appareil de façon à dépasser les bords de ces faces quand elles sont fixées à ce' corps au moyen de vis 136 et de chevilles de position 137.
Les portions antérieures 138 des platines 80 forment le fond, et, respectivement, le couvercle de la chambre antérieure logeant le mécanisme d'obturateur.
REVENDICATIONS.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
"Camera"
The present invention relates to a photographic camera and more particularly to a small format camera, using cinematographic film.
An object of the invention is to provide a relatively simple photograpnic apparatus which is nevertheless equipped with all the devices necessary to obtain precise adjustment of all the exposure factors.
Another object of the invention is to provide a film roll camera of a novel arrangement in which the film is housed in a separate film magazine.
Another object of the invention is to provide a photographic apparatus of new appearance, in which the film is no longer transported by means of reels, @
<Desc / Clms Page number 2>
as is usually the case, but by a member similar to a grill 1'6 which engages the perforations of the film.
Another object of the invention is to provide a film magazine with an entirely new arrangement, provided with resilient pressure plates housed in the magazine.
Another object of the invention is to corner the film magazine with the camera box, so as to make maximum use of all the space available inside this box for useful purposes. which considerably reduces the dimensions of the device.
Another object of the present invention is to provide new manual means for moving the film and simultaneously arming the shutter.
Having these various objects in view, the present invention essentially consists of a photographic apparatus which comprises a box, an objective mounted in the front part of this box, an exposure chamber formed in the box behind the objective, this chamber. being open at its rear part and a flat surface open at the rear end of this box around the rear edge of the exposure chamber, this open surface being disposed in the focal plane of the lens perpendicular to the optical axis of this last.
A removable film magazine of a new type is combined with this camera. This film magazine has two separate compartments: one for the reel of virgin film and the other for the rewind of exposed film; a connecting member keeping these two compartments apart from each other and an elastic pressure member. This pressure member is arranged in the space between the two magazine compartments and is fixed to the magazine so as to press on the portion of the film to be exposed and extends from one compartment of the magazine to the other by pressing. on the open surface provided on the back of the box when the magazine is placed in its position
<Desc / Clms Page number 3>
active to take a photograph with the two compartments arranged on each side of the exposure chamber.
The new characteristics which essentially define the invention emerge clearly from the present description. The invention itself however, both in its modes of construction and in its method of operation, as well as additional objects and advantages, will become clearer by the following description of embodiments of the invention made in reference to the accompanying drawings in which:
Fig. 1 is an earlier elevation of the new camera.
Fig. 2 is a longitudinal section taken along line 2-2 of Fig. 1, showing the film magazine inserted in the apparatus.
Fig. 3 is a cross section of the camera and magazine shown in FIG. 2, and is made along line 3-3 of Fig. 2.
Fig. 4 is a front elevation of the film magazine viewed in the direction of arrows 4 of FIG. 2.
Fig. 5 is a side elevation of the film magazine shown in FIG. 4 ,, seen in the direction of arrow 5 in Fig.4.
Fig. 6 is a cross section of the box taken along line 6-6 of FIG. 1
Fig. 7 is an anterior view of the shutter chamber of the camera after removal of the anterior plate from this chamber, i.e. it is a section taken along line 7-7 of FIG. . 2
Fig. 8 is a cross section taken of the shutter chamber taken along line 8-8 of FIG. 2.
Fig. 9 is a front view showing the means used for taking poses, these means being arranged in the shutter chamber.
Fig. 10 is a schematic view of a sighting device employed in combination with this new camera.
<Desc / Clms Page number 4>
Fig. 11 is a modification of the sighting device shown in 10. FIG. 12 is a longitudinal section taken along line 12
12 of Fig. 14. fig 13 is a longitudinal section along the line
13-13 of Fig. 12. FIG. 14 is a longitudinal section taken along line 14-14 in FIG. 12. Fig 15 shows a separate plan of one of the plates of the apparatus.
Fig. 16 shows separately the plate of FIG. 16 in end view.
An important part of the new camera is the box 10, shown in FIG. 2, 3 and 6. The box 10 comprises a front chamber 11 for the shutter and its mechanism, a central exposure chamber 12 open at its rear part and two compartments 13 and 14 to house the corresponding parts of the film magazine. The central portion 15 of the box 10 is provided at the rear with an opening which surrounds the rear edges of the exposure chamber 12. This opening is arranged in the focal plane of the objective 17 perpendicular to the lens. optical axis of the latter. It is obvious that in order to obtain good photographs the film 18 must be applied exactly to the opening 16 during the exposure. The side walls 80 of the box 10 are fixed to the central portion 15 by means of screws 81.
These walls extend at the rear (as shown in Fig. 6) beyond the open surface 16 of this central portion 15 in order to conform to the film magazine shown in Figs. 4 and 5, and in order to prevent the light reaching the film tightly pressed against the open surface 16.
The film magazine 19, as shown in FIG. 4 and 5, consists of two parts 20 and 21, which when assembled form two containers 22 and 23 for film windings.
Its receptacles 22 and 23 are interconnected by a bridge or
<Desc / Clms Page number 5>
U-shaped channel 24, disposed substantially in a plane tangent to the cylindrical surface of the containers 22 and 23, as shown in Fig.6.
A resilient pressure member is mounted in this bridge or channel 24. This pressure member consists of a pressure plate 25 and a leaf spring 26. If necessary, the pressure plate 25 can be attached to the spring 26. The latter is fixed to the interior bottom of the channel 24 so as to keep the pressure plate 25 at a certain distance from this channel 24 and to allow the movement of the plate 25 perpendicular to the plane of the channel 24. As shown in Fig. 2, each of the containers 22 and 23, to receive a roll of cylindrical film, have a slot 27 to allow the passage of the film 18 from one container to the other by passing along the pressure plate 25.
The latter is arranged so as to press against the projections 28 of the film containers 22 and 23 and, in doing so, to close the slit 27 when there is no film passing between these containers. This arrangement results in a light-tight seal around the entire film when it is wound up in a single container.
It should also be mentioned that the slit 27, the bridge or channel 24 and the pressure plate 25 are arranged in such a way that light can never enter the film containers 22 and 23. Even when the film 18 passes through. through the slit 27, the pressure plate 25 presses on the film so as to prevent any entry of light into these containers 22 and 23.
This feature is especially important when a new film is to be inserted with its magazine in the camera in broad daylight.
The manner in which the film magazine 19 is inserted into the camera is shown in FIG. 2 As can be seen by examining this figure, during use of the apparatus, the two film containers 22 and 23 are in the corresponding compartments 13 and 14 of the box 10. In this position, the plate pressure 25 press the
<Desc / Clms Page number 6>
film 18 against the open surface 16 of the central portion 1a of the box 10, thus maintaining the portion of the film to be exposed at the required distance, i.e. in the focal plane of the lens 17.
Coume shown in Figs. 3 to 5, the bridge or channel 24 is provided with small plates 29 which engage in corresponding slots in the central portion 15. These small plates 29 serve as shutters for the light and prevent it from reaching the portion of the light. film to be exposed between the containers 22 and 23. In order to facilitate the insertion of the film magazine into the box, one of the plates 29 may be provided with apertures 86 cooperating with corresponding studs 87 to prevent incorrect insertion of the film magazine. film in the camera.
As shown in the drawings, no reel or other means are provided for winding the film in the containers 22 and 23. The film is advanced directly by direct transport of the portion of the film sliding along the plate. pressure 25 using means which will be described below in detail.
However, it has been found that it is almost impossible to form a coil of film in a cylindrical container simply by pushing the film through a slit of this container and sliding its end along the inner wall of this container, because after the formation of a few turns which naturally press against this interior surface, the friction between these turns themselves and between the first turn and this interior wall of the container, opposes the formation of new turns. To obviate this drawback, according to the present invention, inside the film container 22 in which the film 18 is to be wound is used a spiral spring 30 which acts as a guide during the winding of the film. .
It should be noted that it is also possible to use a similar spring 30 in the film container 23 which spring then serves to facilitate loading of this container.
<Desc / Clms Page number 7>
by pushing the unexposed film strip through the slot 7.
Another new characteristic of the invention consists in producing a new manual system for transporting the film 18 by engaging the perforations 32 and simultaneously arming the shutter 33 mounted in the front compartment 11 of the box 10. This shutter 33 is arranged in such a way. so that the spring 35 controlling the shutter is charged when the shutter 33 is slid in the direction of the arrow 34, during the exposure the shutter 33 is thus forced by the spring 35 to move in the direction opposite to this arrow 34.
The shutter 33 is provided - as shown in FIG. 8 and 9 - an opening 36 and a longitudinal slot 37. A member 38, operating longitudinally, passes through this slot 37. This member acts simultaneously as a member for transporting the film and as a device for arming the film. the shutter. It extends from the front wall 40 of the obturator chamber slightly beyond the plane of the open surface 16 of the canister 10.
At its rear end, that is to say at its end projecting beyond this open surface 16, the member 38 is provided with a point in the form of a claw 41 which penetrates into the perforations. 32 of the film 18. In order to prevent the direct pressure of the claw-shaped tip 41 against the pressure plate 25, this plate is provided with a slit 42, extending in the longitudinal direction under the path of this tip. 41. However, it is also possible to form the tip 41 such that it extends beyond the open surface 16 for a distance shorter than the thickness of the film 18, thus preventing direct contact between the plate. pressure 25 and tip 41 when a. film is inserted into the store.
Another possible modification would consist in making the tip 41 elastic along the edge of the member 38, so as to allow the latter to slide along the film 18 without engaging in the perforations of this film and, consequently, without transporting the film when organ 38 is
<Desc / Clms Page number 8>
moves in the opposite direction to arrow 34.
It is evident that when the member 38 is moved in the direction of the arrow 34, it carries the flim 18 and simultaneously moves the shutter 33 and, in doing so, arms the spring of the shutter 35.
It is advantageous to provide means indicating that the shutter 33 is in its armed position. For this purpose, the shutter can be provided with a projection 34 projecting through a slot 85, Fig.7, when the spring of the shutter 35 is loaded. It is also possible to mark a sign, for example a colored point on the portion of the front face of the shutter 33 which is located behind the opening 90, Fig.l, made in the front wall 40, when the spring 35 shutter is cocked.
In order to keep the spring of the shutter in the armed position and to leave the shutter to its action when necessary, a trigger member 43 is provided with a projection 44 which engages a corresponding projection 45 of the shutter 33 when the latter is moved in the direction of arrow 34, Fig.7, thus charging the spring 35. After this engagement, the shutter is held in the year position and the member 38 is returned to its initial position, shown Fig.2, 'by means of a spring 46. During this movement, as has already been said, the claw 41 does not engage the film 18 and the latter remains immobilized in the reassembly position ready to take a picture - spelling.
By pushing the trigger 43 up and down in the direction of the arrow 47 against the action of a spring 48, the projections 44 and 45 are released, the shutter 33 is released to the action. of the spring 35 which then moves it in the direction of the arrow 34, thus exposing the unexposed film portion between the film containers 22 and 3. It should be noted that the trigger 43 is formed in such a way that its lower end 88 projects through a slot in the wall of the apparatus when the member 43 is thus
<Desc / Clms Page number 9>
lowered; this feature can be used to prevent accidental movement of the trigger member to prevent accidental exposure.
We can see that to make an exhibition the only operations necessary are the following:
1 - Push the front end of the member 38 in the direction of the arrow 34, which arms the spring 35 and simultaneously transports the film 18; member 38 is automatically returned to its initial position by spring 46; and
2 - Lower the trigger 43 in the direction of the arrow 47 so as to release the shutter 33 and move it in the direction opposite to the arrow 34, thus exposing the film 18.
It should be noted that means should be provided to prevent light from entering the exposure chamber during movement of shutter 33 in the direction of arrow 34, i.e. during movement. cocking of the spring 35 of the shutter. These means consist of an additional shutter 49 rigidly connected to or forming part of the member 38. This additional shutter 49 is provided with an additional exposure opening 50, arranged so that it faces the chamber of exposure 17 when the member 38 is in the position ready to take a first photograph shown in FIG.
2. This additional shutter 49 plays the following role: during the movement in the direction of the arrow 34, that is to say during the charging of the spring 35, the additional shutter 49 is moved by the member 38. in the direction of arrow 34. Unit 38 also simultaneously moves shutter 33 in the same direction. Since the exposure apertures 50 and 36 of the shutters 49 and 33 respectively are arranged so
<Desc / Clms Page number 10>
not to overlap, during the movement of the member 38 and the shutters 33 and 49 in the direction of the arrow 34, the light is completely prevented from entering the ex position chamber 17 during the movement of the ooturator in the direction of arrow 34, that is to say during the charging of spring 35.
As, after this arming, the shutter 33 remains in the armed position shown in FIG. 8, and as in this position the exposure opening 36 of the shutter is not facing the exposure chamber 17, the shutter prevents light from entering this exposure chamber as long as 'it remains in this position, while the shutter 49 returns to its initial shooting position shown in FIG. 2.
In this initial shooting position, the opening 50 of the purifier 49 is in front of the exposure chamber 17, so that after the release of the shutter 33 the opening 36 passes along the opening 50 in front of the exposure chamber 17, thus exposing the film 18 by the superposition of the openings 36 and 50
In order to adjust the exposure time, the spring 35 is arranged so that its tension can be adjusted. This adjustment of the spring tension 35 influences the speed at which shutter 33 operates during exposure. As the exposure time is a function of the shutter speed, it thus becomes possible to adjust the exposure time, by adjusting the tension of the spring 35.
To obtain this result, the spring 35 is fixed at one of its ends to the shutter 33 by means of a finger and, at its other end, to a drum 52. The latter is connected by a shaft 53 to an adjustment knob. 54. In order to increase this possibility of adjusting the tension of the spring 35, this spring is as long as possible and is guided by small rollers 55 and 56, as shown in FIG. 8. By turning the adjustment knob 54, which bears the exposure indications, the length of the spring 35 is lengthened or shortened, resulting in a variation in the tension of this spring. This variation of the spring tension
<Desc / Clms Page number 11>
in turn, causes variations in shutter speed 33 and these in turn cause variations in exposure time.
In order to make this adjustment of the exposure time possible, the mechanism shown in Fig. 9 can be combined with the shutter mechanism described above. This exposure adjustment mechanism is mounted on the drum 52 and comprises a toothed segment 61 pivotally mounted on the drum 52 by means of a pivot 58 and provided with a lug 59, the function of which will be described in more detail below. below. A small, relatively weak spring 60 is arranged as shown and tends to rotate this toothed segment 61 in the direction of the arrow. The toothed segment 61 meshes with a pinion 62 integral with a toothed wheel 63 coaxial with the latter. The toothed wheel 63 is combined with a speed regulating mechanism 64, of any suitable type to brake the speed of the toothed wheels 62 and 63.
Thus the speed of rotation of the toothed segment 61 is also regulated as by the speed regulating mechanism 64, that is to say that the toothed segment cannot rotate at a speed greater than a determined speed maintained practically constant by the mechanism 64. The lug 59 fixed to the toothed segment 61 cooperates with a lug 65 fixed to the shutter 33 so that the lug 65 comes into contact with the lug 59 during exposure when the latter is brought into the path of the lug 65. This can be done by rotating the drum 52 with all the mechanism consisting of the toothed segment 61 of the gears 62 and 63 and the speed regulator mechanism 64, so that the pin 59 is brought in in the way of the ankle 65.
By adjusting the displacement amplitude of the drum 52 it becomes possible to adjust the engagement time of the pegs 59 and 65, that is to say to adjust the time at which the peg 65, under the action of the relatively strong spring 35, pushes the lug 59 out of its way against the action of the relatively weak spring 30 As, during this time, the opening 36 of the shutter
<Desc / Clms Page number 12>
EMI12.1
3 e'3t forced wt ((. :: - '<GHL next to 8; ¯ [-jL.f :: r-:.)' 6J¯) (Jd: LtJi () n 1 ',,, it is possible to vary 1 (: 31: - 'e1 (Jr ::' lL la '.lur4e d'f, y-) o .- ,! j1¯,! on ". 2 ') r' '¯ .I' t: lQ.: 1 = 7¯02: 1, ie '' !!. C'¯! 1 '-L (:; - lt3.) 1 is
EMI12.2
returned to its initial position by the spring 60.
EMI12.3
From JrÉ; frE-nC6 we combine; # :: e the photo- graphical ecpparsil described above, a dif3) Osi'vif of aiming or reentry type! I.,. 10. This device comprises a front lens J6 "a rear lens 57, all mounted on the support 68. This 8D2ort 58 6bt carried by hollow shafts 69 arranged so as to be able to be pushed into these notches ccrrt .-. pcndantes 70 of the. boîbj 10.
Springs 71, tend to move the dÍ.3po sitii 'of sight and the lens in the. active position represented 10, are mounted in the interior cie these trees 69.; ¯0! 1i = îe represented in interror :: pus in this Figg, 1.0, Q6LlÀ 'additional notches 72 and 73 are floured in box 10 for
EMI12.4
lenses 66 and 67 and their mounts, thus making it possible to push,
EMI12.5
not only shafts 69 but also lenses ô6 and 57 in the camera up to. That the support 63 of the sighting device is practically at the level of the wall bzz, -.
The fuonture of the front lens bzz is provided with a plate-shaped extension 2.9 which moves behind the opening 00 in the anterior wall 40 when the rJisj o: àv: ii ile vi ", èe is pushed into the camera, ier ;;, #> 13L thus opening. In addition, the size of 1 lens cfrai; t, i <1 65 is ((, united with an extension 75 having a hook 76 for e.n2 'at: er organ 8 or a C0¯t%' t '1W; at 1' o'o tv xi E .. ci; r (9 when the CiiSi) o57, u'.i oc referred ei pushed. ian & box 10 while the 0? "¯'c.ilC; 18 is found in cans 1, os; tow initial represented e F 1 = ¯ .. 2. When the organ e,:, F, is pushed into the. direction of the arrow a; 4 during arming n, 1) spring; '; 5 and a.v8.nc.e: .fc :: l.
Cī1 :. wire! il 18, the hook o '<' 6.3 (, GGF.'â'â of the organ i and the shutter 49 and the sighting device is automatically returned by the springs 71 in the cie position taken of view, Co: .W2 represented r1! J '. 1. thus, a seullfcOuVClJe: 1t of
<Desc / Clms Page number 13>
the member 38 gives three simultaneous results: it arms the shutter spring, it moves the film, and it brings the sighting device into its active position.
Fig. 11 shows a variant of the sighting device described above. In this variant, the front lens 77 of the sighting device is pivotally mounted on the front wall 40 of the shutter chamber, so that it can be either folded down when not needed. solid lines), or raised, position shown in dotted lines, when needed for aiming. In order to maintain this sighting lens in its lowered position, a pivoting hook lever 78 cooperating with the member 38 is used. This lever 78 operates exactly like the hook 76 described above.
The switch 83 controlling a light can be arranged as shown in FIG. 8 This switch is closed automatically, by shutter 33, when the latter moves during exposure.
An image counter 79 and an adjustable diaphragm, not shown, also form part of the new camera.
Another object of the present invention is to provide adjustment means consisting essentially of metal ribbons which take up very little space inside the apparatus and thus make it possible to reduce the congestion of the latter.
With this object in view, the present invention relates especially to a photographic camera provided with a lens, an adjustable mount carrying this lens and an apparatus body carrying this lens and this mount. This additional object of the invention consists essentially in the combination of an adjustment member fixed to the body of the camera so as to be able to rotate in a plane parallel to the optical axis of the objective, with a liaison body
<Desc / Clms Page number 14>
movable / in a plane parallel to the plane of rotation of this adjustment member and with two motion transmission members:
one interposed between the rotating adjustment member ae and an entry of this connecting member, and the other between the opposite end of this connecting member and part of the lens mount. This connecting member and these two movement transmission members make it possible to adjust the position.-LE: the lens mount using the adjustment member whenever this adjustment is desired.
It should be noted that, according to the present invention, the connecting member is movable in a plane parallel to the plane. of rotation of the adjuster. However, this condition is not absolutely necessary and the movement of the connecting member in another plane during the transmission movement is theoretically also possible. However, in the latter case, it is absolutely essential to establish a sliding joint, for example of the finger and slide type between the connecting member and the adjusting member, on one side, and the connecting member. and the lens mount, or part of it, on the other side.
Of course it is not only possible, but even perhaps preferable to use sliding seals also in the embodiments in which the connecting member and the adjusting member are arranged and move in two parallel planes. 'to one another.
According to a preferred form of the present invention, the adjustment member or members are disposed on a face of the body of the camera which is parallel to the optical axis of the objective. This term "face" is used in this description to define and include not only arrangements in which the adjusting members, that is to say the dials for adjusting the field or the diaphragm are arranged on an outer face of the body. camera, but also constructions in which these organs are mounted on a
<Desc / Clms Page number 15>
inner face of the body of the camera or on the face of an inner partition disposed parallel to the cover or to any other face of the camera.
It should also be noted that, as will be described in greater detail below, the connecting member or members, which may consist of a lever with two arms or of a sliding member moving along its longitudinal axis, are preferably arranged and move in a plane parallel to the optical axis of the lens and, more particularly, in a plane parallel to a face of the body of the camera parallel to this axis.
More specifically, this additional object of the invention consists of two adjustment members: for adjusting the diaphragms and the other for adjusting the depth of field of the lens. Each of these adjustment members cooperates with a connecting member.
One of these connecting members cooperates with a part of the lens mount to move the latter in the direction of the optical axis of the lens in order to vary the depth of field of the latter, while the other cooperates with the diaphragm adjustment device carried by the lens mount.
'Each of these connecting members can either be mounted to pivot about a pivot axis and have, for example, the form of a lever with two arms, or can be slidably mounted so as to be able to take a backward movement. and comes in a longitudinal direction. The connections of these connecting members with the corresponding repsective control members are preferably of the sliding type. Likewise, it is preferable to provide sliding joints also between these connecting members and the adjustable part of the lens mount and the diaphragm adjusting device respectively.
Although each of these connecting members can be either sliding or pivoting, it is preferable to use for the adjustment of the diaphragms a longitudinal connecting member under-
<Desc / Clms Page number 16>
set to a movement, back and forth in a longitudinal direction and arranged with its longitudinal axis in a plane parallel to the cover of the body of the camera and perpendicular to the optical axis of the lens.
In this preferred form of the invention, a rotating connecting member, that is to say a lever, is used to scrape the depth of the field. two arms pivoted to the body of the potographiqued apparatus and cooperating, on the one hand, with the field adjustment member and, on the other hand, with the adjustable frame of the lens.
In addition, this preferred form of the invention comprises four sliding links: one between the field adjustment member and one end of the two-arm lever, a second between the other end of this two-arm lever and one end. adjustable part of the lens mount, a third between the diaphragm adjustment member and one end of the sliding connecting member, and finally a fourth between the other end of this sliding connecting member and the adjustment of the diaphragm carried by the lens mount. This additional object of the invention is shown, by way of example in Figs. 12, 13 and 14 of the accompanying drawing.
As shown in FIG 12, the adjustment mechanism according to the present invention comprises two circular dials 110 and 111 serving as adjustment members. Dial 110 is used to adjust an aperture mechanism 112, while dial 111 is used to adjust the depth of field of a lens 113 carried by a lens mount 114.
In order to adjust the diaphragm mechanism, the latter is provided with a knob 115 having a spherical end 116. By rotating this knob 115 in the direction of the arrow 117 around the optic 118 of the objective 115 with respect to the lens. lens mount 114 diaphragm 112 is adjusted in a well known manner. Similarly, the lens 113 is adjusted by moving the assembly of its mount 114 in the direction of.
<Desc / Clms Page number 17>
the optical axis 118 by means of a finger 119 fixed to the subject of the lens mount.
According to the present invention there is provided 'means for transmitting movement between the adjustment dials 110, 111 and the fingers or buttons for adjusting the diaphragm and the field 115, 119 ,. respectively, which are remarkably simple, space-saving: and safe in operation. These means consist, on the one hand, of a member 120 sliding longitudinally and, on the other hand, of a rotating lever with two arms 121 The longitudinal member 120 has the shape of a thin plate, the longitudinal axis of which is 122 is in a plane parallel to the upper face 123 of the body 124 of the camera. This longitudinal axis 122 is also located in a plane perpendicular to the optical axis 118 of the objective.
This longitudinally sliding member 120 can take a back and forth movement in the direction of its longitudinal axis 122 as shown by arrow 125.
One end of the sliding member 120 is provided with a slot 126 in which is engaged a lug 127 fixed to the dial 110. The other end of the member 120 is provided with a fork-shaped projection 128 in which is engaged the spherical end 116 of the boutpn 115 serving to adjust the opening of the diaphragm. By rotating the dial 110 around its pivot axis 129, the link member 120 is moved in the direction of the arrow 125, which rotates the diaphragm adjusting means about the optical axis 118 of the lens in the direction of arrow 117, which has the effect of adjusting the aperture of the diaphragm.
It is important that the forked projection 128 of the link member 120 be U-shaped because this allows movement of the lens mount 114 in the direction of the optical axis 118 without running the risk of separation of the lens. the member 120 and the spherical end 116 of the button 115 forming part of the means for adjusting the diaphragm
<Desc / Clms Page number 18>
As mentioned above, the two-armed lever 121 serves as depth-of-field adjustment. This lever 121 is articulated by means of a pivot 130 on the upper face 123 of the body of the apparatus 124, so as to be able to rotate in the direction of the arrow 131.
C lever the il ent moreover, provided with two slots 132 and 133 at its two ends. In the slot 153 plays a lug 154 fixed to the dial 111 so as to allow the rotation of the lever 121 around the pivot 130 in the direction of the arrow 131 when the dial 111 is rotated around its pivot axis 135 In the slot 133 plays a lug 119 fixed to the mount of the lens 114 so as to allow the back and forth movement of this mount in an axial direction when the lever 121 is rotated around its pivot 130 Thus,
It is evident that by rotating the dial 111 simultaneously the lever 121 rotates around or pivot 130 in the direction of the arrow 131 and the lens mount 114 moves in the direction of the optical axis 113 ae. Objective 113 by means of the slot 133 and the ankle 119.
As mentioned above, it is also possible to provide a second outer wall above the dials 110 and111, so as to lace these dials entirely inside the body 124 of the camera. , the canfrans should preferably be thicker so that they protrude beyond the side walls of the camera and allow them to be rotated by pressing against their boras.
On the other hand, it is naturally also possible to give other shapes to the connecting members la.-0 and 121 For example, one could use a lever with two arms 121 whose two arms would be arranged in two parallel planes and would be connected. to each other by a pivot 130, which would then be pivotally mounted in a wall to the body 124 of the camera.
It is also possible to use to adjust the diauhramg a lever with two arms of the type described above for
<Desc / Clms Page number 19>
to adjust the depth of field, and vice versa, to use to adjust the field a slider of the type described above to adjust the aperture of the diaphragm and, of course, it is also possible to use for both field and diaphragm adjustments, either two levers with two arms, or two sliding longitudinal members. In all of these modifications, the only important point to note is that the diaphragm adjustment means must be constantly maintained in positive mechanical connection with the diaphragm mechanism in all possible positions of the lens mount during adjustment of the lens. the depth of the field.
The cover and the bottom of the device are closed by two plates 80 (Figs. 15 and 16). These plates are appreciably more extended than the respective upper and lower faces of the T-body of the apparatus so as to extend beyond the edges of these faces when they are fixed to this body by means of screws 136 and position plugs. 137.
The front portions 138 of the plates 80 form the bottom, and, respectively, the cover of the anterior chamber housing the shutter mechanism.
CLAIMS.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.