BE506023A - - Google Patents

Info

Publication number
BE506023A
BE506023A BE506023DA BE506023A BE 506023 A BE506023 A BE 506023A BE 506023D A BE506023D A BE 506023DA BE 506023 A BE506023 A BE 506023A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
film
housing
light
passage channel
walls
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE506023A publication Critical patent/BE506023A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B21/00Projectors or projection-type viewers; Accessories therefor

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Projection Apparatus (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  ,DIAS OPE'ET'PROJECTEUR'DE EII'lliS '.COMBINEa 
L'invention concerne un diascope et projecteur de films combi- nés du type comportant une boite fermée avec ouverture   de.logement   d'un objectif et ouverture d'admission de la lumière disposées respectivement dans une paroi antérieure et dans une paroi postérieure de la boite. 



   Les appareils connus de ce type sont principalement destinés à l'une ou l'autre des applications précitées et ne peuvent être adaptés à l'autre de ces applications que par des moyens spéciaux. Lorsque l'appa- reil sert de projecteur.,, il est généralement nécessaire d'y monter un dis- positif comportant un support de l'appareil et une source lumineuse exté- rieure avec tube correspondant,, réflecteur, lentille de condensateuretc.., ou bien il est nécessaire d'introduire différents dispositifs, tels qu'une 
 EMI1.2 
 source lumineuse des lentilles deagrandissement,, etc...,

   dans un canal de passage de la lumière de l'appareil suivant qu'il sert à l'une ou l'au- tre des applications précitées.De plus le trajet suivi par le film est souvent déterminé et situé dans une position si peu précise   quil   n'est pas possible d'obtenir une image nette dans les deux   applications   à moins de régler ou de rectifier le réglage des éléments optiques suivant   l'applica-   tion à laquelle sert l'appareil.

   Enfin les appareils connus comportent gé- néralement des mécanismes ou éléments qui en font intégralement partie., par exemple des bobines à   pellicule,,,   de sorte que les dimensions de l'appareil doivent être relativement grandes et que le changement de film est relati- 
 EMI1.3 
 vement compliqüé et #. peu.t:

  pa.s s'effectuer sans ouvrir l'appareil 
L'invention a pour objet la construction d'un appareil simple, dont les dimensions peuvent être assez réduites et le prix de fabrication assez faiblepour qu'il puisse servir à rappeler les souvenirs en parti- culiers les excursions touristiques,tandis qu'en même temps il donne des résultats satisfaisants et irréprochables lorsqu'il sert, soit à l'observa- tion directe soit à la projection d'images sur   pellicule,,     qui    en raison des applications spéciales   envisagées,   doit être de préférence sous forme de pellicules étroites de 16 mm ou encore mieux de 8 mm. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Un autre objet de l'invention consiste à combiner ces deux fonc- tions de façon à pouvoir employer l'appareil sélectivement à l'une ou l'au- tre de ses applications sans aucun   réglage.!)   ni montage spéciale   ou.,   en d'au- tres termes,, de façon qu'il suffise de tenir l'appareil devant l'oeil pour s'en servir sous forme de diascope ou de le teneir en le dirigeant vers un écran pour s'en servir sous forme de projecteur. 



   Suivant une caractéristique principale de l'invention  l'appareil comporte un porte-lampe monté sur la paroi postérieure de façon à pouvoir être amené sélectivement dans une position en face de l'ouverture d'admission de la lumière et à en être éloigné,, un canal de passage de la lumière étant mé- nagé entre l'ouverture d'admission de la lumière et l'ouverture de l'objec- tif. et étant coupé par un trajet de passage de la pellicule à une certaine distance de l'ouverture d'admission de la lumière en un point situé entre cette ouverture et un objectif disposé à côté de l'ouverture de l'objectif de sorte que l'objectif peut servir sélectivement sans nouveau réglage à 1' observation du film et à sa projection sur un écran. 



   Il résulte de cette disposition que la source lumineuse nécessai- re à la projection est maintenue en place par un élément de l'appareil lui- même sans venir pour cette raison trop près du film pendant la projection et sans venir s'interposer sur le trajet du film lorsque l'appareil sert à 1' observation   directe.,   car on éloigne alors la source lumineuse du canal de passage de la lumière et du fait du guidage de précision du film et de sa po- sition par rapport à   l'objectif.,   l'appareil est immédiatement prêt à   l'obser-   vation directe sans aucun nouveau réglage   optique.   



   Suivant une forme de réalisation spéciale de   1-'invention.,   le tra- jet suivi par le film est formé entre deux parois intermédiaires rapprochées l'une de   l'autre    se prolongeant sur toute la longueur du trajet entre des fentes ménagées respectivement dans les parois supérieure et inférieure du boîtier et comportant des ouvertures au point d'intersection avec le canal de passage de la lumière et d'autres ouvertures permettant à un mécanisme d'a- vancement du film de venir en contact avec un film disposé entre les parois intermédiaires. 



   Il résulte de cette disposition qu'on peut introduire une pellicu- le dans l'appareil en la faisant glisser par une des fentes précitées sans qu'il soit nécessaire d'ouvrir l'appareil. En conséquence les pellicules peu- vent être facilement   changées-.   même par un enfant et l'appareil peut aussi servir avec des pellicules de plus grande longueur. 



   L'invention comporte aussi des dispositifs qui permettent de se servir de l'appareil à volonté avec des petites pellicules sans   fin,,,   dispo- sées dans l'appareil lui-même. 



   D'autres caractéristiques et avantages de l'invention apparaîtront au cours de la description détaillée donnée ci-après de quelques formes de réalisation,,, avec le dessin ci-joint à l'appuie sur lequel : la figo 1 est une vue en perspective d'une forme de réalisation de l'appareil suivant l'invention les figo 2 et 3 sont des vues en perspective d'un premier et d'un second élément qui se combinent en formant le boîtier de   l'appareil.   la figo 4 est une coupe longitudinale verticale de l'appareil. la fig.5 est une coupe verticale longitudinale d'une variante du dispositif de montage de l'objectif. la fig.

   6 est une élévation latérale de   151 appareil   comportant une variante du mécanisme de commande actionné à la main et la   fig.   7 est une vue en bout de l'appareil sur lequel est fixé un moteur représenté schématiquement,. 



   L'appareil représenté consiste en un boîtier 1 qui, de préférence, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 peut être moulé en une matière plastique sous forme de deux éléments amovibles 2 et 3, représentés respectivement sur les figo 2 et 3,et comportant chacun des parois latérales respectives 4 et 5 et des portions de parois périphéri- ques respectives 6 et 7 qui se combinent lorsqu?on ferme le boîtier.. de façon à former respectivement les parois antérieure   postérieure,,,   supérieure et in- férieure,   8,9,10,11'du   boîtier, fig. 4.

   De plus  les éléments 2 et 3 comportent des portions de parois intermédiaires verticales, respectivement 12, 13 et 14, 15, dont les premières sont sensiblement plus basses que les secondesoLors- qu'on ferme les éléments de façon à former le boîtier  les portions de parois intermédiaires verticales se combinent en formant deux parois intermédiaires 16 et 17,fig.

   4, voisine   l'une   de l'autre et dirigées verticalement dans le boîtier entre des fentes 18 et 19 ménagées respectivement dans les parois supé- rieure et inférieure 10 et 11 du boîtier 
Le premier élément 2 comporte deux parois intermédiaires horizon- tales 20 et 21,disposées entre les portions de parois verticales 12, 13 et la paroi intérieure 8 du boîtier et ne se prolongeant que sur une partie de la largeur du boîtier De   même,.\)   le second élément 3 comporte deux parois intermédiaires horizontales 22 et 23, disposées entre les portions de parois intermédiaires 14 et 15 et la paroi postérieure 9 du boîtier.Les positions des parois intermédiaires horizontales 20, 21 et 22, 23 sont choisies de façon que, lorsque les éléments 2 et 3 sont fermés,

   ces parois viennent dans le prolongement l'une de l'autre en formant un canal de passage continu de la lumière 24 partant de la paroi antérieure 8 et aboutissant à la paroi postérieure 9 du boîtierce canal du passage de la lumière étant coupé à angle droit par les parois intermédiai- res verticales 16 et 17 qui sont percées au point   d'intersection   d'ouvertures 25 et 26. 



   Les parois intermédiaires horizontales 20 et 21 comportent une rainure 27 recevant une lentille 28 destinée   à   servir sélectivement   d'objec-   tif d'opservation et d'objectif de projection. De même les parois interme- diaires horizontales 22 et 23   comportent-.plusieurs, rainures'29   recevant des lentilles de condensateur 30 dans des positions appropriées. 



   Un arbre de commande 31 est monté à rotation dans un moyeu 32 en une seule pièce avec la paroi latérale 4 du premier élément 2 et ne se pro- longe que sur une partie de la largeur du boîtier. 



   L'extrémité intérieure de   1-'arbre   de commande qui se prolonge au- delà du moyeu 32 a la forme   d'une   manivelle ou d'un excentrique 33, qui pé- nètre dans un trou d'un élément 34 d'avancement de la pellicule qui compor- te une queue 35 en forme de chape dont les branches sont en contact avec les   côtés   opposés d'un goujon 36 fixé sur la paroi latérale 4 de   Isolément   20 De   plus,,     Isolément   34 d'avancement de la pellicule comporte un appendice 37 qui peut pénétrer dans une pellicule guidée entre les parois intermédiaires verticales 16 et 17, en passant par un trou 38 de ces parois,

   de sorte que l'élément d'avancement de la pellicule peut servir   dune   manière connue   à   faire avancer la pellicule pas à pas sous   leffet   du mouvement de rotation de l'arbre de commande 31. 



   Un disque 39 est monté sur la paroi antérieure du boîtier à côté de l'extrémité d'admission de la lumière du canal de passage de la lumière 24 et tourne autour d'un axe excentrique par rapport à ce canal de passage de la lumière. 



  Le disque   39   porte au moins deux tubes 40 et   41   de longueurs différentes et occupant des positions dans lesquelles ils peuvent être amenés sélectivement dans le prolongement du canal de passage de la lumière en tournant le disque 39.'Le tube le plus court 40 sert à faire arriver la lumière du jour (ou la lumière diffuse du milieu environnant) dans le canal de passage de la lumiè- re tandis que le tube le plus long 41 est construit sous forme de support   d'une   lampe électrique 42 représentée en pointillé sur la figo 4.

   De préfé- rence, cette lampe est une lampe de faible puissance pouvant être alimentée par exemple par une petite pile sèche et est construite de façon à pouvoir 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 glisser pour pénétrer dans le tube   41   et en sortir.Le disque de la forme de réalisation représentée porte aussi un troisième tube   43     d'une   longueur intermédiaire . 



  Les tubes étant ainsi disposés et combinés avec le boîtier de la forme par- ticulière choisie    l'ensemble   de 1?appareil   à.   l'aspect d'un appareil ciné- matographique apprécié par les usagers mais il est facile de voir que parmi les trois tubes 40,41 et 43, les tubes 40 et 43 peuvent être supprimés  sans affecter le fonctionnement de l'appareil. Si on le   désire.,   les ouvertu- res intérieures de tous les tubes peuvent comporter une feuille d'une matiè- re diffusant la lumière  telle que le papier., le parchemin ou une matière plastique d'une perméabilité appropriée à la lumière. 



   Pour se servir de 1?appareil, on peut faire passer une pellicule dans le guide formé par les parois intermédiaires verticales 16 et 17 en fai- sant tourner l'arbre de commande 13 et l'amenant dans une position dans la- quelle l'appendice 37 de l'élément 34 d'avancement de la pellicule ne pénè- tre pas dans le trajet de la pellicule.

   On peut alors observer'les images de la pellicule en tenant l'appareil devant les yeux, la lentille 28 servant à agrandir les images et la lumière du milieu environnant étant admise dans 1' appareil par le tube 40 (ou 43) qu'on amène en face du canal de passage de la lumière,, ou bien l'appareil peut servir à projeter des images en amenant le tube   41   de support de la lampe dans une position en face du canal de pas- sage de la lumière et en dirigeant l'extrémité avant de l'appareil   vers..   un écran de projection. Dans ce cas, la lentille 28 sert d'objectif de projec- tion. 



   Il y a lieu de remarquer que les parois verticales intermédiaires sont disposées de façon à couper le canal de passage de la lumière en un point où la pellicule guidée entre les parois précitées se trouve au voisi- nage immédiat du point focal principal de l'objectif 28. On a constaté que dans ces conditions l'objectif peut servir sélectivement à la projection et à l'observation sans aucune espèce de réglage. De même, on a constaté qu'il n'est guère difficile de fabriquer l'appareil de fagon à déterminer la posi- tion du trajet de la pellicule par rapport à l'objectif 28 avec une précision suffisante pour que l'observation et la projection donnent des résultats tout-à-fait satisfaisants. Cependant,, pour augmenter la marge de   tolérance..   on peut monter la lentille si on le désire dans un oculaire réglable, fig.5. 



  En montant la lentille de cette manière, il est possible aussi de-réaliser un ré- glage convenant à une vue anormale. 



   On voit qu'étant donné qu'on peut faire passer le film dans l'ap- pareil de la manière décrite ci-dessus,, il est possible de se servir de l' appareil pour observer ou projeter des pellicules de longueur pratiquement quelconque. Mais il est possible également de se servir   d'un   appareil du type décrit pour observer ou projeter des films sans fin logés dans l'appa- reil lui-même.

   A cet effet, il suffit de ménager dans les parois intermédiai- res verticales 16 et 17 des ouvertures supérieure ou inférieure 44, 45 qui permettent à la pellicule d'entrer dans le guide de la pellicule et d'en sortir latéralement en formant une boucle qui se ferme sur elle-même le long de la surface intérieure de la paroi 5 de   l'élément   3 de façon à contourner le canal de passage de la lumière.Au lieu de ménager les ouvertures 44 et 45, on peut disposer sur les parois intermédiaires verticales des portions pouvant être cassées aux points en question et permettant ainsi à l'usager de former des ouvertures s'il le désire. 



   En ce qui concerne l'avancement de la   pellicule.9   on fait en sorte de préférence que chaque tour de l'arbre de commande 31 fasse avancer la pel- licule d'une longueur correspondant à la largeur d'une image. Par suite lors- que l'arbre de commande 31 comporte à l'extérieur une manivelle à main 46, figo 1, l'appareil peut servir à observer ou à projeter des images immobiles qu'on fait avancer en tournant la manivelle à main de 360 .

   Ou bien,,, fig. 6, l'extrémité prolongée de l'arbre de commande 31 peut comporter une petite poulie 47, tandis qu'une poulie de plus grand diamètre 48 et une manivelle à main 49 sont montées sur un second arbre 50 monté dans le boîtier à une cer- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 taine distance de l'arbre de commande 31, les deux poulies étant accouplées entre elles par un   cordon,   de préférence élastique 51.En choisissant conve- nablement les diamètres des deux poulies il est facile de faire en sorte   qu'   en tournant la manivelle à main 49 à une vitesse modérée,,

   on puisse faire passer les images successives à une vitesse suffisante pour donner   l'impres-   sion du mouvement   cinématographique.   L'arbre de commande portant la petite poulie 47 et l'arbre 50 portant la grande   poulie.48   et la manivelle à main 49 peuvent être construits d'une manière appropriée pour permettre à l'usager de les monter à la place de   1-'arbre   de commande portant la manivelle à main 46. 



   Il est possible aussi, fig. 7, de prolonger l'extrémité 52 de l' arbre de commande 31 .et de lui donner une 'forme lui permettant de s'accoupler avec un élément de commande 53 d'un moteur 54, tel qu'un moteur à ressort pouvant être fixé sur le boîtier de   l'appareil   
On a constaté qu'avec le simple-appareil décrit ci-dessus on peut obtenir des images   d'une   qualité surprenante,,, observées directement ou proje-   tées   et par suite l'appareil,peut aussi serviraux prix de légères modifi- cations jugées appropriées,\) à des applications telles que des vitrines de publicité ou des dispositifs de présentation de films.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  , DIAS OPE 'AND' PROJECTOR 'OF EII'lliS' .COMBINEa
The invention relates to a combined transmitted light and film projector of the type comprising a closed box with an opening for the housing of a lens and an opening for admitting the light arranged respectively in an anterior wall and in a posterior wall of the box. .



   Known devices of this type are mainly intended for one or other of the aforementioned applications and can only be adapted to the other of these applications by special means. When the apparatus is used as a projector. ,, it is generally necessary to mount a device comprising a support for the apparatus and an external light source with corresponding tube, reflector, condenser lens, etc. , or it is necessary to introduce different devices, such as a
 EMI1.2
 light source of magnification lenses, etc ...,

   in a light passage channel of the device depending on whether it is used for one or the other of the aforementioned applications. In addition, the path followed by the film is often determined and located in such an imprecise position that it is not possible to obtain a clear image in both applications unless you adjust or correct the setting of the optics according to the application for which the camera is used.

   Finally, the known apparatuses generally comprise mechanisms or elements which form an integral part thereof, for example film reels ,,, so that the dimensions of the apparatus must be relatively large and the change of film is relative.
 EMI1.3
 very complicated and #. can:

  can not be done without opening the device
The object of the invention is the construction of a simple apparatus, the dimensions of which can be sufficiently small and the manufacturing price low enough so that it can be used to recall memories, in particular tourist excursions, while at the same time. time it gives satisfactory and irreproachable results when used either for direct observation or for the projection of images on film, which, owing to the special applications envisaged, should preferably be in the form of narrow films of 16 mm or even better 8 mm.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Another object of the invention is to combine these two functions so that the apparatus can be used selectively for one or the other of its applications without any adjustment.!) Or special assembly or. in other words, so that it is sufficient to hold the device in front of the eye to use it in the form of a diascope or to hold it while directing it towards a screen to use it in the form of a diascope. projector.



   According to a main characteristic of the invention the apparatus comprises a lamp holder mounted on the rear wall so as to be able to be selectively brought into a position opposite the opening for admission of the light and to be removed therefrom ,, a light passage channel being formed between the light admission opening and the lens opening. and being cut by a path of passage of the film at a distance from the light admission opening at a point between this opening and a lens disposed adjacent to the lens opening so that the The objective can be used selectively without further adjustment for viewing the film and its projection on a screen.



   The result of this arrangement is that the light source necessary for projection is held in place by an element of the apparatus itself without, for this reason, coming too close to the film during projection and without interposing itself on the path. of the film when the apparatus is used for direct observation, since the light source is then moved away from the light passage channel and because of the precision guiding of the film and its position relative to the objective. , the device is immediately ready for direct observation without any new optical adjustment.



   According to a special embodiment of the invention, the path followed by the film is formed between two intermediate walls close to one another extending over the entire length of the path between slots formed respectively in the upper and lower walls of the housing and having openings at the point of intersection with the light passage channel and other openings allowing a film advancement mechanism to come into contact with a film disposed between the walls intermediaries.



   As a result of this arrangement, a film can be introduced into the apparatus by sliding it through one of the aforementioned slots without it being necessary to open the apparatus. As a result the films can be easily changed. even by a child and the device can also be used with films of greater length.



   The invention also includes devices which allow the apparatus to be used at will with endless small films,, arranged in the apparatus itself.



   Other characteristics and advantages of the invention will become apparent during the detailed description given below of some embodiments ,,, with the accompanying drawing on which: FIG. 1 is a perspective view of an embodiment of the apparatus according to the invention Figs 2 and 3 are perspective views of a first and a second element which combine to form the housing of the apparatus. Fig. 4 is a vertical longitudinal section of the device. Fig.5 is a longitudinal vertical section of a variant of the lens mounting device. fig.

   6 is a side elevation of apparatus including a variation of the hand operated control mechanism and FIG. 7 is an end view of the apparatus to which is attached a motor shown schematically ,.



   The apparatus shown consists of a housing 1 which, preferably,

 <Desc / Clms Page number 3>

 can be molded from a plastic material in the form of two removable elements 2 and 3, shown respectively in Figs 2 and 3, and each comprising respective side walls 4 and 5 and respective peripheral wall portions 6 and 7 which overlap combine when closing the housing .. so as to form respectively the anterior posterior,, upper and lower walls, 8,9,10,11 'of the housing, fig. 4.

   In addition, the elements 2 and 3 comprise portions of vertical intermediate walls, respectively 12, 13 and 14, 15, the first of which are appreciably lower than the seconds. When the elements are closed so as to form the casing the portions of vertical intermediate walls combine to form two intermediate walls 16 and 17, fig.

   4, adjacent to each other and directed vertically in the housing between slots 18 and 19 provided respectively in the upper and lower walls 10 and 11 of the housing
The first element 2 comprises two horizontal intermediate walls 20 and 21, arranged between the portions of vertical walls 12, 13 and the interior wall 8 of the housing and extending only over a part of the width of the housing. ) the second element 3 comprises two horizontal intermediate walls 22 and 23, arranged between the portions of intermediate walls 14 and 15 and the rear wall 9 of the housing. The positions of the horizontal intermediate walls 20, 21 and 22, 23 are chosen so that , when elements 2 and 3 are closed,

   these walls are an extension of one another, forming a continuous passage channel for the lumen 24 starting from the front wall 8 and ending in the rear wall 9 of the housing, this channel for the passage of light being cut at right angles by the vertical intermediate walls 16 and 17 which are pierced at the point of intersection of openings 25 and 26.



   The horizontal intermediate walls 20 and 21 comprise a groove 27 receiving a lens 28 intended to serve selectively as an observation objective and as a projection objective. Likewise, the horizontal middle walls 22 and 23 have several grooves 29 accommodating capacitor lenses 30 in suitable positions.



   A drive shaft 31 is rotatably mounted in a hub 32 in one piece with the side wall 4 of the first member 2 and only extends over a part of the width of the housing.



   The inner end of the control shaft which extends beyond the hub 32 is in the form of a crank or an eccentric 33, which enters a hole in a member 34 for advancing the drive. the film which has a yoke-shaped tail 35 whose legs are in contact with the opposite sides of a stud 36 attached to the side wall 4 of the film 20. an appendage 37 which can penetrate into a film guided between the vertical intermediate walls 16 and 17, passing through a hole 38 in these walls,

   so that the film advancement member can serve in a known manner to advance the film step by step under the effect of the rotational movement of the drive shaft 31.



   A disc 39 is mounted on the front wall of the housing next to the lumen admission end of the lumen passage 24 and rotates about an axis eccentric with respect to this lumen channel.



  The disc 39 carries at least two tubes 40 and 41 of different lengths and occupying positions in which they can be selectively brought in the extension of the light passage channel by turning the disc 39. The shorter tube 40 serves to bring daylight (or diffuse light from the surrounding environment) into the light passage channel while the longer tube 41 is constructed as a support for an electric lamp 42 shown in dotted lines on the figure. figo 4.

   Preferably, this lamp is a low power lamp which can be powered, for example, by a small dry cell battery and is so constructed that it can be powered.

 <Desc / Clms Page number 4>

 sliding into and out of tube 41. The disc of the illustrated embodiment also carries a third tube 43 of intermediate length.



  The tubes being thus arranged and combined with the housing of the particular shape chosen the whole of the apparatus. the appearance of a cinematographic apparatus appreciated by the users but it is easy to see that among the three tubes 40, 41 and 43, the tubes 40 and 43 can be omitted without affecting the operation of the apparatus. If desired, the interior openings of all tubes may comprise a sheet of a light diffusing material such as paper, parchment, or a plastic material of suitable light permeability.



   In order to use the apparatus, a film can be passed through the guide formed by the vertical intermediate walls 16 and 17 by rotating the drive shaft 13 and bringing it to a position in which it is used. appendage 37 of the film advancing member 34 does not enter the path of the film.

   The images of the film can then be observed by holding the camera in front of the eyes, the lens 28 serving to enlarge the images and the light of the surrounding environment being admitted into the camera through the tube 40 (or 43) which brings in front of the light passage channel ,, or the apparatus can be used to project images by bringing the lamp support tube 41 into a position opposite the light passage channel and directing the front end of the device towards .. a projection screen. In this case, the lens 28 serves as the projection objective.



   It should be noted that the intermediate vertical walls are arranged so as to cut the light passage channel at a point where the film guided between the aforementioned walls is located in the immediate vicinity of the main focal point of the lens. 28. It has been observed that under these conditions the objective can be used selectively for projection and observation without any kind of adjustment. Likewise, it has been found that it is not very difficult to construct the apparatus so as to determine the position of the film path relative to the objective 28 with sufficient precision for observation and viewing. projection give completely satisfactory results. However ,, to increase the tolerance margin .. the lens can be mounted if desired in an adjustable eyepiece, fig.5.



  By mounting the lens in this way, it is also possible to achieve an adjustment suitable for abnormal vision.



   It will be seen that since the film can be passed through the apparatus in the manner described above, it is possible to use the apparatus to view or project films of virtually any length. However, it is also possible to use an apparatus of the type described to observe or project endless films housed in the apparatus itself.

   To this end, it suffices to provide in the vertical intermediate walls 16 and 17 upper or lower openings 44, 45 which allow the film to enter the guide of the film and to leave it laterally, forming a loop. which closes on itself along the inner surface of the wall 5 of the element 3 so as to bypass the passage of the light. Instead of leaving the openings 44 and 45, it is possible to place on the walls vertical intermediate portions that can be broken at the points in question and thus allowing the user to form openings if desired.



   With regard to the advancement of the film, it is preferable that each revolution of the drive shaft 31 advances the film by a length corresponding to the width of an image. Consequently, when the drive shaft 31 has a hand crank 46 on the outside, figo 1, the apparatus can be used to observe or project still images which are made to advance by turning the hand crank of the device. 360.

   Or, ,,, fig. 6, the extended end of the drive shaft 31 may have a small pulley 47, while a larger diameter pulley 48 and a hand crank 49 are mounted on a second shaft 50 mounted in the single-ring housing. -

 <Desc / Clms Page number 5>

 distance from the control shaft 31, the two pulleys being coupled to each other by a cord, preferably elastic 51. By suitably choosing the diameters of the two pulleys it is easy to ensure that by turning the crank to hand 49 at moderate speed ,,

   successive images can be made to pass at a sufficient speed to give the impression of cinematographic movement. The drive shaft carrying the small pulley 47 and the shaft 50 carrying the large pulley. 48 and the hand crank 49 can be constructed in a suitable manner to allow the user to mount them in place of 1- control shaft carrying the hand crank 46.



   It is also possible, fig. 7, to extend the end 52 of the control shaft 31. And to give it a shape allowing it to mate with a control element 53 of a motor 54, such as a spring motor which can be attached to the device housing
It has been found that with the simple apparatus described above one can obtain images of a surprising quality ,,, observed directly or projected and consequently the apparatus, can also serve the price of slight modifications considered. suitable, \) for applications such as advertising windows or film display devices.


    

Claims (1)

R E S UM E.- Diascope et projecteur de films combinés comportant un boîtier fermé avec ouverture de logement d'un objectifet ouverture d'admission de la lumière disposées respectivement dans une paroi antérieure et dans une paroi Postérieure comportant les points suivants séparément ou en oombinai- sons : ABSTRACT.- Combined diascope and film projector comprising a closed housing with an opening for accommodating a lens and an opening for admission of the light arranged respectively in an anterior wall and in a posterior wall comprising the following points separately or in combination: 1/ L'appareil comporte un porte-lampe monté sur la paroi posté- rieure de façon à pouvoir être amené sélectivement dans une position en face de l'ouverture d'admission de la lumière et à en @tre éloignée un canal de pas- sage de la lumière étant ménagé entre l'ouverture d'admission de la lumiè- re et 1?ouverture de l'objectif et étant coupé par un trajet de passage de la pellicule à une certaine distance de l'ouverture d'admission de la lumiè- re en un point situé entre cette ouverture et un objectif disposé à côté de t'ouverture de l'objectif,\) de sorte que l'objectif peut servir sélective- ment sans .-nouveau, réglage à l'observation du film, .et. à. sa. projection sur¯}un écran. 1 / The apparatus comprises a lamp holder mounted on the rear wall so as to be able to be selectively brought into a position opposite the opening for admission of the light and to be removed therefrom a passage channel. light being provided between the light admission aperture and the lens aperture and being cut by a path of the film at a distance from the film inlet aperture. light at a point situated between this aperture and an objective placed next to the aperture of the objective, \) so that the objective can be used selectively without.-again, adjustment for the observation of the film , .and. at. her. projection onto a screen. 2/ Il existe à l'extérieur de la paroi postérieure du boîtier un disque monté à rotation autour d'un axe excentrique par rapport à celui ducanalde passage' la lumière et portant au moins deux tubes de longueurs diffé- rentes et situés dans des positions dans lesquelles ils peuvent être amenés sélectivement dans le prolongement du canal de passage de la lumière en faisant tourner le disque., le tube le plus court servant à faire arriver la lumière du milieu environnant dans le canal de passage de la lumière et le tube le plus long étant construit sous forme de support d'une lampe élec- trique. 2 / On the outside of the rear wall of the housing there is a disc mounted to rotate about an axis eccentric with respect to that of the light passage channel and carrying at least two tubes of different lengths and located in different positions. in which they can be selectively brought in the extension of the light passage channel by rotating the disc., the shorter tube serving to bring the light from the surrounding medium into the light passage channel and the tube the longer being constructed as a support for an electric lamp. 3/ Le trajet de la pellicule est formé entre deux parois inter- médiaires voisines l'une de 19autre et se prolongeant sur toute la longueur entre des fentes ménagées respectivement dans les parois supérieure et in- férieure du boîtiers ces parois intermédiaires comportant des ouvertures au point d'intersection avec le canal de passage de la lumière ainsi que d'autres ouvertures permettant à un mécanisme d'avancement de la pellicule de venir en contact avec une pellicule disposée entre les parois intermédiai- reso 4/ Les parois intermédiaires comportent des ouvertures supplémen- taires ou des portions pouvant être cassées dans des positions voisines des parois supérieure et inférieure du boîtier le canal de passage de la lumiè- re et un élément d'avancement de la pellicule accouplé à un 3 / The path of the film is formed between two intermediate walls adjacent to one another and extending over the entire length between slots formed respectively in the upper and lower walls of the casings, these intermediate walls comprising openings at the bottom. point of intersection with the light passage channel as well as other openings allowing a film advancement mechanism to come into contact with a film disposed between the intermediate walls o 4 / The intermediate walls have openings additional or breakable portions in positions adjacent to the upper and lower walls of the housing, the light passage channel and a film advancement element coupled to a arbrè de comman- de monté sur une paroi latérale du boîtier étant situés d'un côté du boîtier, de façon à ménager de l'autre côté du boîtier un espace dans lequel peut passer <Desc/Clms Page number 6> le brin de retour de la pellicule lorsque celle-ci a la forme d'une boucle fermée entrant dans le trajet de la pellicule et en sortant par les ouver- tures supplémentaires ou portions pouvant être cassées précitées. control shaft mounted on a side wall of the housing being located on one side of the housing, so as to leave on the other side of the housing a space through which can pass <Desc / Clms Page number 6> the return strand of the film when the latter is in the form of a closed loop entering the path of the film and leaving through the aforementioned additional openings or breakable portions. 5/ le boîtier est moulé dans une matière plastique sous forme de deux éléments amovibles comportant des nervures en saillie l'une vers 1' autre, de façon à se combiner en formant les parois intermédiaires qui ser- vent à guider la pellicule lorsque les éléments précités sont fermés, les portions des parois du canal de passage de la lumière situées de chaque cô- té du trajet de la pellicule étant moulées respectivement en une seule pièce avec chacun des deux éléments respectifs. 5 / the housing is molded in a plastic material in the form of two removable elements comprising ribs projecting towards one another, so as to combine to form the intermediate walls which serve to guide the film when the elements aforementioned are closed, the portions of the walls of the light passage channel situated on each side of the path of the film being respectively molded in one piece with each of the two respective elements. 6/ un dispositif d'avancement de la pellicule est monté sur un arbre de commande qui se prolonge en dehors du boîtier et sur lequel est montée une petite poulie à l'extérieur du boîtier., tandis qu'une poulie de plus grand diamètre est montée sur un arbre supporté dans le boîtier à une certaine distance de l'arbre de commande. 6 / a film advancement device is mounted on a control shaft which extends outside the housing and on which is mounted a small pulley outside the housing., While a pulley of larger diameter is mounted on a shaft supported in the housing at a distance from the drive shaft. 7/ l'extrémité de l'arbre de commande qui se prolonge à l'exté- rieur du boîtier a une forme lui permettant de s'accoupler avec un élément de commande d'un moteur pouvant être fixé sur le boîtier. 7 / the end of the control shaft which extends outside the housing has a shape allowing it to be coupled with a control element of a motor which can be fixed on the housing.
BE506023D BE506023A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE506023A true BE506023A (en)

Family

ID=146406

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE506023D BE506023A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE506023A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2487993A1 (en) ARTIFICIAL LIGHTING ASSEMBLY FOR PHOTOGRAPHIC APPARATUS AND REFLECTOR FOR THIS ASSEMBLY
FR1465850A (en) Apparatus for storing and restoring micro-images
FR2458824A1 (en) MECHANISM FOR ADJUSTING THE INTEROCULAR SPACING OF BINOCULARS
EP2264521B1 (en) Rear projector
BE506023A (en)
FR2471618A1 (en) PHOTOGRAPHIC APPARATUS SUPPORT DEVICE FOR PERFORMING PANORAMIC PHOTOGRAPHS
FR2662825A1 (en) Zoom viewer
FR2663438A1 (en) ZOOM CAMERA WITH ADAPTED VIEWFINDER.
FR2799846A1 (en) Solid slide frame, viewer and correcting pattern mask assembly regulates the negative film space on observation of the solid image to acquire the optimum perspective sense
FR1464308A (en) Depth of field indicator
BE491607A (en)
BE561840A (en)
CH281772A (en) Apparatus for the reproduction of optical recordings.
BE507817A (en)
BE363463A (en)
BE407707A (en)
FR2484098A1 (en) Rapid action camera shutter - comprises rectangular plate rotated by motor through 180 degrees to expose film during rotation
BE462458A (en)
BE465511A (en)
BE446557A (en)
CH352232A (en) Device for automatically controlling the aperture of a lens diaphragm
BE484151A (en)
CH114299A (en) Method and device for taking cinematographic pictures giving, on projection, the impression of relief.
BE555877A (en)
BE416608A (en)