BE459265A - - Google Patents

Info

Publication number
BE459265A
BE459265A BE459265DA BE459265A BE 459265 A BE459265 A BE 459265A BE 459265D A BE459265D A BE 459265DA BE 459265 A BE459265 A BE 459265A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
control device
intermediate shaft
eccentric
wheel
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE459265A publication Critical patent/BE459265A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06FLAUNDERING, DRYING, IRONING, PRESSING OR FOLDING TEXTILE ARTICLES
    • D06F45/00Wringing machines with two or more co-operating rollers; Similar cold-smoothing apparatus
    • D06F45/16Details
    • D06F45/18Driving or control arrangements for rotation of the rollers
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06FLAUNDERING, DRYING, IRONING, PRESSING OR FOLDING TEXTILE ARTICLES
    • D06F13/00Washing machines having receptacles, stationary for washing purposes, with agitators therein contacting the articles being washed 
    • D06F13/02Washing machines having receptacles, stationary for washing purposes, with agitators therein contacting the articles being washed  wherein the agitator has an oscillatory rotary motion only

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MÉMOIRE DESCRIPTIF
DÉPOSÉ A L'APPUI D'UNE DEMANDE
DE BREVET D'INVENTION   @   Monsieur Bror Gottfrid   P A L S S 0 N   Dispositif de commande pour lessiveuses. Demande de brevet suédois en sa faveur du 26 Octobre 1943. 



   L'invention se rapporte aux lessiveuses qui comportent une cuve et un organe travaillant dans celle-ci (agitateur), animé d'un mouvement alternatif de préférence oscillant. Une telle lessiveuse est souvent aussi munie d'une essoreuse ou autre organe à mouvement rotatif, ainsi que d'un moteur électrique ,tournant à grande vitesse, qui actionne les organes de travail mobiles au moyen des organes de transmission de force nécessaires; ces organes sont ordinairement logés dans un carter situé en-dessous,de la cuve et comprennent généralement un engrenage à vis sans fin au moyen duquel le moteur à mouvement rapide actionne à petite vitesse un arbre intermédiaire, qui à son tour actionne l'organe de travail à mouvement alternatif lent au moyen d'une manivelle ou son équivalent.

   Cet engrenage à vis sans fin impose de grandes exigences tant en ce qui concerne les matériaux dont il est constitué que la précision de son exécution, et il est donc assez coûteux. Le but de l'invention est de remplacer l'engrenage à vis sans fin coûteux par un dispositif qui impose des exigences beaucoup moindres quant aux matériaux et à la précision de sa construction et qui, cependant, ne nécessite comme l'engrenage à vis sans fin qu'un espace relativement réduit. Suivant l'invention ceci s'obtient en disposant l'arbre intermédiaire en substance   coaxla-   lement à son arbre moteur qui est accouplé par exemple directement au moteur électrique à grande vitesse.

   L'arbre intermédiaire est accouplé à une roue dentée qui est tourillonnée sur un excentrique de l'arbre moteur à grande vitesse et est en prise avec une couronne dentée l'entourant, fixe et munie d'une denture intérieure sur laquelle la roue roule, de telle manière que l'arbre intermédiaire est actionné par la rotation de la roue dentée, sans cependant participer à ses oscillations excentriques. 



   D'autres caractéristiques et avantages de l'invention ressortiront de la description donnée ci-après d'une forme d'exécution de l'invention, avec référence aux dessins annexés, dans lesquels: 
Fig. 1 représente une vue en plan du mécanisme de commande,le carter étant enlevé et certaines parties étant vues en coupe. 



   Figs. 2a et 2b montrent à plus grande échelle une coupe verticale, essentiellement suivant les lignes II-II de la fig. l, la fig. 2a venant à gauche de la fig. 2b. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Sur les figures 1, 2a et 2b le chiffre 1 désigne la partie inférieure et le chiffre 2 la partie supérieure du carter renfermant le mécanisme de commande tandis que 3 désigne un arbre tourillonné dans le carter, qui actionne l'organe oscillant ou   agitateur 3a, travaillant dans la cuve à lessive 25 (fig.3). A cet arbre 3 le dispositif de commande doit imprimer un mouvement   oscillant lent. La force motrice est fournie par un moteur élec- trique à grande vitesse 4 (fig. 2b et 3) qui est sous le carter. 



    Au moyen d'une clavette 5a moteur 5 est accouplé directement l'arbre arbre de commande 6 tourillonné dans le fond de la par-   tie inférieure 1 du carter et qui possède un prolongement 6a, tourillonné dans un arbre intermédiaire 7, lequel est lui-même tourillonné dans la partie supérieure 2 du carter. Le prolongement 
6a peut être muni d'une rainure de graissage hélicoïdale 6b. 



   L'arbre intermédiaire 7 est tourillonné coaxialement à l'arbre de commande 6 à grande vitesse et est relié à une roue dentée 9 tour- nant sur un tourillon excentrique 8 de l'arbre de commande 6. Sur la fig. a un X désigne l'axe de l'arbre 6, tandis que Y désigne   l'axe de l'excentrique 8. Les dents 9a de la roue dentée s'engrènent avec la denture intérieure 10a d'une couronne dentée entou-   rante 10 et roulent sur celle-ci, de sorte que la roue 9 se dépla- ce le long de la périphérie intérieure de la couronne dentée 10. 



   La couronne dentée 10 est fixée rigidement à la partie 1 coaxiale- ment à l'arbre de commande 6 par des vis 10. La couronne dentée 
10 est   ansi   excentrique à la roue 9 qui possède un diamètre ex- térieur moindre que le diamètre intérieur de la couronne dentée 10 
De préférence, l'arbre   intermédiaire   7 peut être lié à la roue dentée 9 au moyen d'un accouplement en croix 11 qui possède deux paires d'évidements 1la et llb décalées l'une par rapport à l'autre d'un angle de 90 . La croix d'accouplement 11 est située entre la roue dentée 9 et une bride en forme de disoue 
7a à l'extrémité inférieure de l'arbre intermédiaire 7.

   La roue dentée possède deux saillies 9b ou leur équivalent (fig. 1); chacune de celles-ci s'engage dans un des évidements 11a, tandis que la bride 7a est munie de saillies semblables 7b, qui s'enga- gent dans les evidements   llb.   



   Il est clair que lorsque l'arbre 6 tourne, l'excentri- que 8 imprime à la roue dentée 9 un mouvement excentrique, de sor- te que celle-ci roule le long de la denture 10a de la couronne dentée 10, exécutant donc une rotation autour de l'axe Y avec une réduction de vitesse par rapport à l'arbre 6. La croix d'accouple- ment 11 oblige l'arbre intermédiaire 7 à suivre le mouvement lent de la roue 9, sans participer aux oscillations excentriques de celle-ci. L'arbre 7 porte un excentrique 12 pour une bielle 13, dont l'autre extrémité est liée à une roue à chaine 14 au moyen d'un boulon 14a. La roue à chaîne est montée sur un arbre 14b dans le carter 1, 2 et sous l'action de l'excentrique 12 la - bielle 13 imprime à la roue à chaîne un mouvement oscillant d'une faible amplitude, de préférence d'environ 60  seulement, à cha- que tour de l'arbre intermédiaire 7.

   Une chaine 16 relie la roue à chaine 14 à une roue à chaîne plus petite 15, qui est calée sur l'arbre 3, par exemple au moyen d'un boulon 3b, de sorte qu'un mouvement oscillant correspondant est imprimé à l'agitateur   a,   à la vitesse réduite désirée. 



   La rotation de l'arbre   intermédiaire   peut aussi être transmise à l'essoreuse 26 ou autre dispositif semblable, par exemple au moyen d'une roue à chaine 17 fixée à l'arbre   intermé-   diaire 7 et actionnant une roue 17a qui, par un arbre 27 et une roue conique 28, transmet le mouvement a l'essoreuse. 



   Pour permettre la mise en marche et l'arrêt du mécanis- me de commande pour l'arbre 3 indépendamment du travail du moteur 
4 et de la rotation de l'arbre 7, l'excentrique 12 est fou sur l'arbre intermédiaire 7, et est agencé de façon à pouvoir être 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 accouplé à cet arbre au moyen d'une broche d'accouplement 19 ou autre dispositif semblable. Suivant l'exécution décrite ici, la broche d'accouplement 19 est mobile dans une forure de l'excentrique 12, et est disposée de façon à s'engager dans un des trous d'une série de trous semblables 21 de la bride 7a de l'arbre intermédiaire 7 sous l'action d'un ressort 20, qui agit sur la broche 19 au moyen d'un levier 22, auquel est attachée la broche. 



  La broche peut être dégagée du trou 21 de la bride 7a au moyen d'une came 23, fixée à un arbre 24, que l'on peut faire tourner à l'aide d'un levier de commande 18. L'extrémité libre de la came 23 présente une face oblique que la rotation du levier 18 amène en prise avec le levier 22 afin de dégager la broche du trou 21. 



  Dans cette position de la broche 19 l'excentrique 12 n'est plus actionné par l'arbre 7, de sorte que le mouvement de l'arbre 3 et de l'agitateur 3a cesse, tandis que le mouvement de l'essoreuse peut continuer. 
 EMI3.1 
 



  R E V E N D I C A T I 0 N S 
1) Dispositif de commande pour lessiveuses comportant un arbre moteur à grande vitesse, un arbre intermédiaire actionné par celui-ci au moyen d'une transmission à une vitesse relative- ment moindre, et des dispositifs pour transmettre le mouvement de cet arbre intermédiaire à un organe de travail oscillant et le cas échéant aussi à un organe de travail rotatif, caractérisé en ce que l'arbre intermédiaire est coaxial à l'arbre moteur à grande vitesse, et lié à une roue dentée tournant sur un tourillon excen- trique de l'arbre moteur à grande vitesse, laquelle roue dentée s'engrène à une couronne fixe à denture intérieure qui l'entoure et sur laquelle elle roule, de sorte que l'arbre intermédiaire est   entraîné   par la rotation de la roue dentée, sans participer à son mouvement oscillant.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DESCRIPTIVE MEMORY
SUBMITTED IN SUPPORT OF A REQUEST
PATENT OF INVENTION @ Monsieur Bror Gottfrid P A L S S 0 N Control device for washing machines. Swedish patent application in his favor of October 26, 1943.



   The invention relates to washing machines which comprise a tank and a member working therein (agitator), driven by a reciprocating, preferably oscillating movement. Such a washing machine is often also provided with a wringer or other rotary movement member, as well as an electric motor, rotating at high speed, which actuates the mobile working members by means of the necessary force transmission members; these members are usually housed in a casing located below the tank and generally include a worm gear by means of which the fast moving motor drives at low speed an intermediate shaft, which in turn drives the member of slow reciprocating work using a crank or its equivalent.

   This worm gear imposes great requirements both as regards the materials of which it is made and the precision of its execution, and it is therefore quite expensive. The object of the invention is to replace the expensive worm gear with a device which places much less demands on the materials and precision of its construction and which, however, does not require, like the worm gear. end than a relatively small space. According to the invention this is obtained by arranging the intermediate shaft substantially coaxially with its motor shaft which is for example coupled directly to the high speed electric motor.

   The intermediate shaft is coupled to a toothed wheel which is journaled on an eccentric of the high-speed motor shaft and is engaged with a ring gear surrounding it, fixed and provided with internal teeth on which the wheel runs, in such a way that the intermediate shaft is actuated by the rotation of the toothed wheel, without however participating in its eccentric oscillations.



   Other characteristics and advantages of the invention will emerge from the description given below of an embodiment of the invention, with reference to the accompanying drawings, in which:
Fig. 1 is a plan view of the operating mechanism with the housing removed and some parts seen in section.



   Figs. 2a and 2b show on a larger scale a vertical section, essentially along the lines II-II of FIG. 1, FIG. 2a coming to the left of FIG. 2b.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In Figures 1, 2a and 2b, the number 1 designates the lower part and the number 2 the upper part of the housing containing the control mechanism while 3 designates a journaled shaft in the housing, which actuates the oscillating member or agitator 3a, working in the laundry tub 25 (fig. 3). At this shaft 3 the control device must impart a slow oscillating movement. The motive power is provided by a high speed electric motor 4 (fig. 2b and 3) which is under the housing.



    By means of a key 5a, the motor 5 is directly coupled to the drive shaft 6 journaled in the bottom of the lower part 1 of the housing and which has an extension 6a, journaled in an intermediate shaft 7, which is itself. even journalled in the upper part 2 of the housing. Extension
6a can be provided with a helical grease groove 6b.



   The intermediate shaft 7 is journaled coaxially with the high speed control shaft 6 and is connected to a toothed wheel 9 rotating on an eccentric journal 8 of the control shaft 6. In FIG. a an X designates the axis of the shaft 6, while Y designates the axis of the eccentric 8. The teeth 9a of the toothed wheel mesh with the internal teeth 10a of a surrounding ring gear 10 and roll on it, so that the wheel 9 moves along the inner periphery of the ring gear 10.



   The toothed ring 10 is rigidly fixed to the part 1 coaxially with the control shaft 6 by screws 10. The toothed ring
10 is therefore eccentric to the wheel 9 which has an outside diameter less than the inside diameter of the ring gear 10
Preferably, the intermediate shaft 7 can be linked to the toothed wheel 9 by means of a cross coupling 11 which has two pairs of recesses 11a and 11b offset with respect to each other by an angle of 90. The coupling cross 11 is located between the toothed wheel 9 and a disc-shaped flange
7a at the lower end of the intermediate shaft 7.

   The toothed wheel has two projections 9b or their equivalent (fig. 1); each of these engages in one of the recesses 11a, while the flange 7a is provided with similar projections 7b, which engage in the recesses 11b.



   It is clear that when the shaft 6 turns, the eccentric 8 gives the toothed wheel 9 an eccentric movement, so that the latter rolls along the teeth 10a of the ring gear 10, thus performing a rotation around the Y axis with a reduction in speed with respect to the shaft 6. The coupling cross 11 forces the intermediate shaft 7 to follow the slow movement of the wheel 9, without participating in the eccentric oscillations of it. The shaft 7 carries an eccentric 12 for a connecting rod 13, the other end of which is linked to a chain wheel 14 by means of a bolt 14a. The chain wheel is mounted on a shaft 14b in the housing 1, 2 and under the action of the eccentric 12 the connecting rod 13 imparts to the chain wheel an oscillating movement of a small amplitude, preferably of about 60 only, with each turn of the intermediate shaft 7.

   A chain 16 connects the chain wheel 14 to a smaller chain wheel 15, which is wedged on the shaft 3, for example by means of a bolt 3b, so that a corresponding oscillating movement is imparted to the stirrer a at the desired reduced speed.



   The rotation of the intermediate shaft can also be transmitted to the wringer 26 or other similar device, for example by means of a chain wheel 17 fixed to the intermediate shaft 7 and actuating a wheel 17a which, by a shaft 27 and a bevel wheel 28, transmits the movement to the wringer.



   To allow starting and stopping of the operating mechanism for shaft 3 independently of the work of the engine
4 and the rotation of the shaft 7, the eccentric 12 is idle on the intermediate shaft 7, and is arranged so that it can be

 <Desc / Clms Page number 3>

 coupled to this shaft by means of a coupling pin 19 or other similar device. According to the execution described here, the coupling pin 19 is movable in a bore of the eccentric 12, and is arranged so as to engage in one of the holes of a series of similar holes 21 of the flange 7a of the intermediate shaft 7 under the action of a spring 20, which acts on the spindle 19 by means of a lever 22, to which the spindle is attached.



  The spindle can be released from the hole 21 of the flange 7a by means of a cam 23, fixed to a shaft 24, which can be rotated using a control lever 18. The free end of the cam 23 has an oblique face that the rotation of the lever 18 engages with the lever 22 in order to disengage the pin from the hole 21.



  In this position of the spindle 19 the eccentric 12 is no longer actuated by the shaft 7, so that the movement of the shaft 3 and of the agitator 3a ceases, while the movement of the wringer can continue. .
 EMI3.1
 



  R E V E N D I C A T I 0 N S
1) Control device for washing machines comprising a high speed motor shaft, an intermediate shaft actuated by it by means of a transmission at a relatively lower speed, and devices for transmitting the movement of this intermediate shaft to a oscillating working member and where appropriate also to a rotary working member, characterized in that the intermediate shaft is coaxial with the high speed motor shaft, and connected to a toothed wheel rotating on an eccentric journal of l high-speed motor shaft, which toothed wheel meshes with a fixed ring gear with internal teeth which surrounds it and on which it rolls, so that the intermediate shaft is driven by the rotation of the toothed wheel, without participating in its oscillating movement.


    

Claims (1)

2) Dispositif de commande suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'arbre moteur porte d'une part un excentri- que pour une bielle transmettant le mouvement à l'organe de tra- vail oscillant et d'autre part une roue à chaîne ou son équivalent pour la transmission de mouvement à l'organe de travail rotatif. 2) Control device according to claim 1, characterized in that the drive shaft carries on the one hand an eccentric for a connecting rod transmitting the movement to the oscillating working member and on the other hand a wheel to chain or its equivalent for transmitting motion to the rotating working member. 3) Dispositif de commande suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la bielle attaque de telle façon une grande roue à chaîne, qui est reliée par une chaine à une plus petite roue à chaîne de l'arbre portant l'organe de travail oscil- lant, que la grande roue à chaîne'tourne seulement d'une petite amplitude, de préférence d'environ 60 seulement, à chaque tour de l'arbre intermédiaire. 3) Control device according to claims 1 and 2, characterized in that the connecting rod in such a way attacks a large chain wheel, which is connected by a chain to a smaller chain wheel of the shaft carrying the member of oscillating work, that the large chain wheel turns only a small amplitude, preferably only about 60, with each revolution of the intermediate shaft. 4) Dispositif de commande suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que l'arbre intermédiaire est monté sur un prolongement de l'arbre de commande à grande vitesse. 4) Control device according to claims 1 to 3, characterized in that the intermediate shaft is mounted on an extension of the high speed control shaft. 5) Dispositif de commande suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que l'arbre intermédiaire et la roue den- tée montée sur l'excentrique de l'arbre moteur à grande vitesse sont reliés l'un à l'autre au moyen d'une croix d'accouplement munie de rainures de guidage radiales pour des saillies décalées de 90 l'une par rapport à l'autre sur la. roue dentée et sur l'ar- bre intermédiaire. 5) Control device according to claims 1 to 4, characterized in that the intermediate shaft and the toothed wheel mounted on the eccentric of the high speed motor shaft are connected to each other by means a coupling cross provided with radial guide grooves for protrusions offset by 90 relative to each other on the. toothed wheel and on the intermediate shaft. 6) Dispositif de commande suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que l'excentrique est fou sur l'arbre in- termédiaire, mais peut être rendue fixe au moyen d'une broche actionnée par un levier d'embrayage ou son équivalent. 6) Control device according to claims 1 to 5, characterized in that the eccentric is idle on the intermediate shaft, but can be made fixed by means of a spindle actuated by a clutch lever or its equivalent . 7) Dispositif de commande pour lessiveuses, en substance comme ci-dessus décrit avec référence aux dessins annexés. 7) Control device for washing machines, in substance as described above with reference to the accompanying drawings.
BE459265D BE459265A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE459265A true BE459265A (en)

Family

ID=112376

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE459265D BE459265A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE459265A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE459265A (en)
US1964440A (en) Oscillating mechanical movement for washing machines and the like
US1856268A (en) Washing machine
US1078146A (en) Gearing.
US1209893A (en) Gearing.
US2124115A (en) Oscillating drive transmission
US958189A (en) Washing-machine gearing.
BE565914A (en)
CH96719A (en) Speed reducer.
BE488066A (en)
EP0518799B1 (en) Finishing machine with a combined rotation and reciprocation of the tool
US1815906A (en) Gearing for washing machine agitators
SU448087A1 (en) Device for mutual burn-in of a pair of gears
US962158A (en) Operating mechanism for washing-machines.
KR101807498B1 (en) Washing machine with a bi-directionally rotatable tub
US1236547A (en) Gearing for washing-machines.
BE362735A (en)
SU327692A1 (en) COPYING DEVICE FOR SEWING MACHINE L1
BE411360A (en)
US1335754A (en) Device eos
BE381003A (en)
BE389045A (en)
BE447655A (en)
BE518425A (en)
BE472822A (en)