BE448319A - - Google Patents

Info

Publication number
BE448319A
BE448319A BE448319DA BE448319A BE 448319 A BE448319 A BE 448319A BE 448319D A BE448319D A BE 448319DA BE 448319 A BE448319 A BE 448319A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
drum
carding
adhesion plate
fibers
desc
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE448319A publication Critical patent/BE448319A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01GPRELIMINARY TREATMENT OF FIBRES, e.g. FOR SPINNING
    • D01G15/00Carding machines or accessories; Card clothing; Burr-crushing or removing arrangements associated with carding or other preliminary-treatment machines
    • D01G15/02Carding machines
    • D01G15/12Details
    • D01G15/46Doffing or like arrangements for removing fibres from carding elements; Web-dividing apparatus; Condensers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Preliminary Treatment Of Fibers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  AKTIEBOLAGET   SVENSKA     TEXTILVERKEN,   
Lors du filage de lin dit   cotonisé,   c'est à dire réduit à ses fibres élémentaires, on n'a jusqu'ici pas pu travailler rationellement la fibre de lin seule, mais au contraire dû y mélanger d'autres fibres, p. ex. du coton, de la laine artificielle ou de la laine naturelle, généralement à 50 % de la quantité totale de matière fibreuse. La raison des difficultés lors du filage de lin cotonisé seul est que les fibres élémentaires du lin sont lisses et ne sont que peu ou pas ondulées et pour cette raison ne peuvent former dans les cardeuses ordinaires, soit planes soit à cylindre, un voile continu succeptible d'être détaché et ramassé en un ruban continu d'épaisseur égale.

   On a en outre constaté que lors du cardage de lin cotonisé avec des cardeuses 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ordinaires les fibres étaient sensiblement endomagées. 



   La présente invention concerne une cardeuse, l'aide de laquelle il est possible d'obtenir un voile cohérant et ininterrompu de fibres élémentaires de lin non endomagées. Cette cardeuse est munie d'un ou plusieurs briseurs, d'un tambour et d'un peigneur et est caractérisée par le fait, que dans le sens de rotation du tambour après le briseur ou âpres celui des briseurs qui amené la matière à carder au tambour, sont disposés dans l'ordre nommé une plaque d'adhésion pour l'obtension d'un transfert uniforme de la matière à carder au tambour, un ou plusieurs cylindres travailleurs et débourreurs, des barres de cardage fixes ou mobiles ou éléments analogues et un dispositif pour soulever la matière vers l'extérieur sur le tambour. 



   Quoique cette cardeuse est spécialement prévue pour le cardage de lin cotonisé, p. ex. obtenu de déchets de cardage de lin ou analogue, de filasses ou d'étoupes macérées ou non de lin de filature ou de lin à huile et d'autres fibres cotonisées, comme celles de chanvre, de jute, de ramie etc., elle peut cependant aussi être avantageusement utilisée pour le cardage d'autres matières fibreuses, telles que le coton ou la laine artificielle, car, comme il est décrit dans la suite, elle permet de régler à volonté la quantité de déchets. 



   Une forme de réalisation de l'invention est illustrée schématiquement au dessin annexé, dans lequel le chemin de la matière de cardage est indiqué 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par une ligne mixte et le sens des mouvements des différents organes par des flèches. 



   Dans la cardeuse illustrée, le lin cotonisé est comme dans une cardeuse de coton ordinaire amené sous forme d'une nappe en rouleau 1. La matière peut cependant aussi être amenée sous une autre forme. 



  Cette nappe est de manière connue menée à un briseur 2, qui produit une première ouvraison de la nappe et la délivre au tambour 3. Comme dans les cardeuses connues, on peut utiliser plus d'un briseur, dont le dernier, compté dans le sens d'avancement de la nappe, délivre celle-ci au tambour de cardage. Pour obtenir de bons résultats il est d'importance primordiale que les fibres, pendant leur marche à travers la machine, ne soient pas enfoncées dans les aiguillages mais restent entièrement à la surface de ceux-ci. Pour que les fibres délivrées par le briseur 2 au tambour 3 reposent tout à fait super- ficiellement sur l'aiguillage du tambour, on a prévu une plaque d'adhésion 4, qui ressemble aux plaques d'appui ordinaires, mais qui a une tout autre fonction décrite dans la suite.

   Pour que la plaque d'adhésion puisse fonctionner correctement dans toutes les circonstances, elle doit être ajustable en position par rapport à la matière à carder. La plaque d'adhésion doit donc être ajustable par rapprochement ou éloignement du tambour et par inclinaison par rapport au plan radial du tambour et de préférence aussi dans le sens de sa périphérie. 



  L'espace entre la plaque d'adhésion et le tambour 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 doit naturellement être de largeur uniforme sur toute la longueur axiale du tambour. Un dispositif spécial pour atteindre ce but'n'est pourtant géné- ralement pas nécessaire, car le dispositif pour l'ajustage de la plaque d'adhésion peut en général être effectué de manière que la plaque soit basculable dans un plan axial du tambour pour l'obtension d'un espace uniforme dans le sens axial du tambour entre celui-ci et la plaque, si cela était nécessaire par exemple à la suite d'un manque de précision de fabrication ou de montage. Il peut aussi être nécessaire de rendre la plaque d'adhésion oscillable dans un plan perpendiculaire au plan axial du tambour passant par la plaque.

   Les dispositifs pour permettre les mouvements d'ajustage sus-nommés de la plaque d'adhésion peuvent être de construction quelconque appropriée et connue. Une description détaillée devenant ainsi superflue. 



   Au contraire de ce qui est le cans pour les plaques d'applioations connues de cardes h coton ordinaires, la plaque d'adhésion 4 doit être ajustée de manière que l'espace entre le bord d'entrée de la plaque d'adhésion (le bord le plus rapproché du briseur 2) et le tambour soit plus petit que l'espace entre le bord de sortie de la plaque d'adhésion et le tambour. L'air qui est entraîné dans l'espace entre la plaque et le tambour par la rotation de ce dernier produira ainsi un effet d'aspiration sur les fibres délivrées par le briseur sur l'aiguillage du tambour, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de sorte que les fibres seront sûrement maintenues à la périphérie de l'aiguillage ou le cas échéant déplacées vers la dite périphérie. 



   Après avoir passé sous la plaque d'adhésion 4 les fibres sont transportées par le tambour 3 h une ou plusieurs paires de cylindres travailleurs 5 et débourreurs 6 du type généralement utilisé pour les cardeuses à tambour. Dans la forme de réalisation illustrée dans le dessin on a prévu trois paires de travailleurs et débourreurs, qui agissent de la même manière que dans les oardeuses connues. 



   Après le traitement par les travailleurs 5 et débourreurs 6 les fibres sur le tambour sont soumises à un cardage par un çardeur plat. Cet organe consiste de préférence en un nombre de barres de cardage assemblées en forme d'un ruban sans fin 7 se déplaçant lentement, comme il est connu pour les cardeuses de coton ordinaires, mais dans le cas présent ce ruban ou chapelet n'agit que sur une faible partie de la périphérie du tambour, p. ex. environ 50 . 



   Au cours du cardage par le chapelet les fibres sont enfoncées un peu plus dans l'aiguillage du tambour 3 et pour pouvoir dégager avec sûreté au moins la plus grande partie des fibres du tambour h l'aide du peigneur 8, les fibres sont avant leur arrivée au peigneur repoussées vers l'extérieur de l'aiguillage h l'aide d'un volant 9 de construction connue. Il est de très grande importance, pour l'obtension du résultat de cardage désiré que 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 pratiquement toutes les fibres soient dégagées du tambour 3, afin qu'elles ne oontinuent pas à suivre le pourtour du tambour jusqu'au briseur 2, car ces fibres seraient enfoncées trop profondément dans   l'aiguillage   du tambour, ce qui, comme il a été dit précédemment, doit être évité. 



   Les fibres sont ensuite en forme d'un voile cohérant détachées du peigneur 8 à l'aide d'un peigne détacheur 10. Dans la forme de réalisation illustrée, ce voile est ramassé directement en un ruban de carde, qui de manière usuelle est recueilli dans un pot 11. Lors du cardage de lin cotonisé le voile détaché du peigneur 8 a une très faible ré- sistance et doit être supporté par une table 12, qui présente des bords projettants qui convergent dans le sens de l'avancement du voile, et qui ramassent le voile en un ruban de cardage, qui de manière connue est comprimé par une paire de rouleaux 13 avant   d'tre   recueilli dans le pot 11. 



   Comme dans les cardeuses ordinaires il est avec la machine selon l'invention possible de faire verier la quantité de   déchts   dans certaines limites par choix approprié des vitesses périphériques, des aiguillages, des espaces entre les organes de cardage etc., mais dans la machine selon l'invention   il,est   possible de régler la quantité des déchets à un degré quelconque par ajustage approprié de la plaque d'adhésion 4.

   Tandis que dans les cardeuses ordinaires les organes de cardages sont continuellement remplis de déchets, en suite de quoi le poids du ruban de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 cardage produit par unité de longueur varie conti- nuellement au détriement du numéro du ruban de cardage et par conséquent de l'égalité du fil, on peut par la possibilité d'ajustage sus-indiquée dans la cardeuse selon l'invention, diminuer le travail improductif des organes de   cardage h   un minimum. 



   La   raison,pour   laquelle il est possible d'obtenir un voile cohérent de lin cotonisé avec la cardeuse selon l'invention n'est pas encore entièrement expliquée, mais il est probable que les travailleurs 5 et les débourreurs 6 donnent aux fibres une ondulation au moins passagère, qui n'est pas entièrement écartée par le cardage doux effectué par le chapelet 7 et qui fait que les fibres sont mieux jointes entre elles dans le voile détaché du peigneur. 



  Il est de même important que les fibres ne se trouvent qu' à la surface périphérique de l'aiguillage, surtout du tambour, et pour obtenir cet effet la plaque d'adhésion 4 et le volant 9 sont de grande importance. 



  Au lieu du volant on pourrait aussi utiliser un autre dispositif qui soulève les fibres vers l'extérieur de l'aiguillage du tambour, par exemple un dispositif aspirateur. Quelle que soit la raison des excellents résultats qui ont été obtenus avec la cardeuse selon l'invention, il a par des essais été clairement dé- montré qu'il n'est pas possible d'obtenir un voile cohérent de lin cotonisé au moyen d'une cardeuse à tambour ordinaire ou d'une cardeuse plane, car dans le premier cas les travailleurs et débourreurs produisent la formation de noeuds, et dans le dernier 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 cas l'aiguillage du tambour se remplit presque immédiatement de fibres courtes, ce qui nécessite l'arrêt de la machine et le peignage de l'aiguillage. 



  Comme il a déjà été remarqué, les fibres sont en outre endomagées par le cardage tant dans les machines h tambour que dans les   machines h   cardes planes. Ce n'est que par une combinaison d'une machine à tambour et d'une machine à carde plane telle que prévue selon l'invention qu'il est possible d'obtenir des résultats satisfaisants, et dans cette connection le dispositif soulevant la matière fibreuse à la surface de l'aiguillage (le volant 9 et la plaque d'adhésion 4) sont de toute première importance.

   Il est naturellement possible dans une cardeuse selon l'invention, qui n'est prévue que pour le cardage d'une seule matière fibreuse de grande égalité, ou d'un petit nombre de matières présentant chacune pour elle des qualités très égales, de prévoir une plaque d'adhésion ajustable ou fixe mais remplaçable par une plaque d'adhésion spécialement prévue pour la matière à carder. 



   R é s u m é. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  AKTIEBOLAGET SVENSKA TEXTILVERKEN,
During the spinning of so-called cottonized flax, that is to say reduced to its elementary fibers, it has so far not been possible to work rationally with the flax fiber alone, but on the contrary had to mix other fibers therein, p. ex. cotton, artificial wool or natural wool, generally at 50% of the total amount of fibrous material. The reason for the difficulties when spinning cottonized linen alone is that the elementary fibers of the linen are smooth and have little or no wavy and for this reason cannot form in ordinary carding machines, either flat or cylinder, a continuous veil which can be perceived to be detached and picked up in a continuous ribbon of equal thickness.

   It was further found that when carding cotton linen with carding machines

 <Desc / Clms Page number 3>

 ordinary fibers were noticeably damaged.



   The present invention relates to a carding machine, with the aid of which it is possible to obtain a coherent and uninterrupted web of elementary flax fibers which are not damaged. This carding machine is equipped with one or more breakers, a drum and a comber and is characterized by the fact that in the direction of rotation of the drum after the breaker or after that of the breakers which brings the material to be carded to the drum, are arranged in the order named an adhesion plate for obtaining a uniform transfer of the material to be carded to the drum, one or more worker and stripper rolls, stationary or mobile carding bars or similar elements and a device for lifting the material out onto the drum.



   Although this carding machine is specially designed for carding cotton linen, p. ex. obtained from carding waste of flax or the like, yarns or tows macerated or not of spinning flax or oil flax and other cotton fibers, such as those of hemp, jute, ramie etc., it can however, it can also be advantageously used for carding other fibrous materials, such as cotton or artificial wool, since, as described below, it makes it possible to adjust the quantity of waste at will.



   One embodiment of the invention is schematically illustrated in the accompanying drawing, in which the path of the carding material is indicated.

 <Desc / Clms Page number 4>

 by a mixed line and the direction of the movements of the different organs by arrows.



   In the illustrated carding machine, the cottonized linen is as in an ordinary cotton carding machine fed in the form of a roll web 1. The material can however also be fed in another form.



  This web is in a known manner led to a breaker 2, which produces a first working of the web and delivers it to the drum 3. As in the known carding machines, more than one breaker can be used, of which the last, counted in the direction advancement of the web, delivers it to the carding drum. In order to obtain good results, it is of paramount importance that the fibers, during their march through the machine, are not driven into the switches but remain entirely on the surface thereof. In order for the fibers delivered by the breaker 2 to the drum 3 to rest entirely superficially on the diverter of the drum, an adhesion plate 4 has been provided, which resembles the ordinary backing plates, but which has a whole. another function described below.

   In order for the adhesion plate to function properly under all circumstances, it must be adjustable in position relative to the material to be carded. The adhesion plate must therefore be adjustable by moving the drum closer to or away from it and by tilting with respect to the radial plane of the drum and preferably also in the direction of its periphery.



  The space between the adhesion plate and the drum

 <Desc / Clms Page number 5>

 must of course be of uniform width over the entire axial length of the drum. A special device for achieving this is, however, generally not necessary, since the device for adjusting the adhesion plate can in general be made so that the plate is tiltable in an axial plane of the drum for obtaining a uniform space in the axial direction of the drum between the latter and the plate, if this was necessary for example following a lack of manufacturing or assembly precision. It may also be necessary to make the adhesion plate oscillable in a plane perpendicular to the axial plane of the drum passing through the plate.

   The devices for allowing the aforementioned adjustment movements of the adhesion plate can be of any suitable and known construction. A detailed description thus becoming superfluous.



   Contrary to what is the case for known application plates of ordinary cotton cards, the adhesion plate 4 must be adjusted so that the space between the entry edge of the adhesion plate (the edge closest to the breaker 2) and the drum is smaller than the space between the exit edge of the adhesion plate and the drum. The air which is entrained in the space between the plate and the drum by the rotation of the latter will thus produce a suction effect on the fibers delivered by the breaker on the needle of the drum,

 <Desc / Clms Page number 6>

 so that the fibers will surely be maintained at the periphery of the switch or, where appropriate, moved towards said periphery.



   After passing under the adhesion plate 4, the fibers are transported by the drum 3 h to one or more pairs of worker rolls 5 and stripper rollers 6 of the type generally used for drum carding machines. In the embodiment illustrated in the drawing, three pairs of workers and strippers are provided, which act in the same way as in known oardeuses.



   After the treatment by the workers 5 and strippers 6 the fibers on the drum are subjected to carding by a flat heat. This member preferably consists of a number of carding bars assembled in the form of an endless sliver 7 moving slowly, as is known for ordinary cotton carding machines, but in the present case this ribbon or string only acts on a small part of the periphery of the drum, eg. ex. about 50.



   During carding by the string, the fibers are pushed a little more into the needle of the drum 3 and in order to be able to safely release at least the majority of the fibers from the drum h using the comber 8, the fibers are before their arrival at the comb pushed back towards the outside of the switch h using a wheel 9 of known construction. It is of great importance, for the achievement of the desired carding result, that

 <Desc / Clms Page number 7>

 practically all the fibers are released from the drum 3, so that they do not continue to follow the periphery of the drum to the breaker 2, because these fibers would be driven too deeply into the diverter of the drum, which, as it was previously said, should be avoided.



   The fibers are then in the form of a coherent web detached from the comb 8 with the aid of a detaching comb 10. In the illustrated embodiment, this web is picked up directly into a card ribbon, which is usually collected. in a pot 11. When carding cotton linen, the veil detached from the comber 8 has a very low resistance and must be supported by a table 12, which has projecting edges which converge in the direction of advance of the veil, and which collect the veil in a carding tape, which in a known manner is compressed by a pair of rollers 13 before being collected in the pot 11.



   As in ordinary carding machines, it is with the machine according to the invention possible to check the quantity of waste within certain limits by appropriate choice of peripheral speeds, switches, spaces between the carding members etc., but in the machine according to The invention it is possible to regulate the quantity of waste to any degree by suitable adjustment of the adhesion plate 4.

   While in ordinary carding machines the carding members are continually filled with waste, as a result of which the weight of the

 <Desc / Clms Page number 8>

 carding produced per unit length varies continuously to the detriment of the number of the carding ribbon and consequently of the equality of the yarn, it is possible by the above-mentioned adjustment possibility in the carding machine according to the invention, to reduce the work unproductive carding units to a minimum.



   The reason why it is possible to obtain a coherent web of cottonized linen with the carding machine according to the invention is not yet fully explained, but it is likely that the workers 5 and the strippers 6 give the fibers a corrugation at the bottom. less transient, which is not entirely removed by the gentle carding effected by the string 7 and which means that the fibers are better joined together in the veil detached from the comb.



  It is also important that the fibers are only on the peripheral surface of the switch, especially of the drum, and to achieve this effect the adhesion plate 4 and the flywheel 9 are of great importance.



  Instead of the flywheel, another device could also be used which lifts the fibers to the outside of the needle of the drum, for example a vacuum device. Whatever the reason for the excellent results which have been obtained with the carding machine according to the invention, it has been clearly demonstrated by tests that it is not possible to obtain a coherent veil of cottonized linen by means of 'an ordinary drum carding machine or a flat carding machine, because in the first case the workers and strippers produce the formation of knots, and in the last

 <Desc / Clms Page number 9>

 In this case, the turnout of the drum fills up with short fibers almost immediately, necessitating stopping the machine and combing the turnout.



  As has already been noted, the fibers are further damaged by carding both in drum machines and in flat card machines. It is only by a combination of a drum machine and a flat carding machine as provided for according to the invention that it is possible to obtain satisfactory results, and in this connection the device lifting the material fibrous on the surface of the switch (handwheel 9 and adhesion plate 4) are of prime importance.

   It is naturally possible in a carding machine according to the invention, which is only intended for carding a single fibrous material of great equality, or a small number of materials each having very equal qualities for it, to provide an adjustable or fixed adhesion plate but replaceable by an adhesion plate specially designed for the material to be carded.



   Summary.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

La présente invention concerne une cardeuse pourvue d'un ou plusieurs briseurs, d'un tambour et d'un peigneur et présentant les caractéristiques suivantes: 1 Dans le sens de rotation du tambour après le briseur ou celui des briseurs qui améne la matière <Desc/Clms Page number 10> à carder au tambour, sont disposé une plaque d'adhésion pour l'obtension d'un transfert uniforme de la matière au tambour, un ou plusieurs cylindres travailleurs et débourreurs, des barres de cardages fixes ou mobiles ou analogues et un dispositif soulevant la matière vers l'extérieur sur le tambour. The present invention relates to a carding machine provided with one or more breakers, a drum and a comber and having the following characteristics: 1 In the direction of rotation of the drum after the breaker or that of the breakers which brings the material <Desc / Clms Page number 10> to be carded to the drum, there are arranged an adhesion plate for obtaining a uniform transfer of the material to the drum, one or more working and stripping rolls, stationary or mobile carding bars or the like and a device lifting the material outward onto the drum. 2 La plaque d'adhésion est ajustable par rapprochement ou écartement du tambour et est en outre oscillable dans le plan radial de ce dernier. 2 The adhesion plate is adjustable by bringing the drum closer together or apart and is also oscillable in the radial plane of the latter. 3 La plaque d'adhésion est aussi ajustable dans le sens périphérique du tambour. 3 The adhesion plate is also adjustable in the peripheral direction of the drum. 4 La plaque d'adhésion est ajustable universellement par rapport au tambour. 4 The adhesion plate is universally adjustable relative to the drum. 5 Le dispositif soulevant la matière sur le tambour vers l'extérieur est constitué par un cylindre volant. The device lifting the material on the drum outwards is constituted by a flying cylinder. 6 Le dispositif soulevant la matière sur le tambour vers l'extérieur est formé par un dispositif aspirateur. 6 The device lifting the material on the drum to the outside is formed by a vacuum device.
BE448319D BE448319A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE448319A true BE448319A (en)

Family

ID=103917

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE448319D BE448319A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE448319A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0776391B1 (en) Process for fabricating a pattern-free non woven textile lap by pressure water jets, and plant for implementing such process
FR2662711A2 (en) Process for the manufacture of nonwoven
FR2504945A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR FIBER RELEASE SPINNING
FR2604192A1 (en) CARD COMPRISING TWO COMBATORS FOR MANUFACTURING A FABRIC ORIENTED TABLE IN THE LONGITUDINAL SENSE AND / OR RANDOM.
BE448319A (en)
EP1589132B1 (en) Carding machine with a rotating suction transfer device
FR2830026A1 (en) Fiber fleece web feeder in needling machine, includes rollers provided with all steel armaments on their periphery and between which fiber fleece web is fed to needling zone
EP0317681A1 (en) Method and apparatus for the continuous preparation of plant stalks
BE1005562A4 (en) Method and machine for the production of fibre sail.
FR2552453A1 (en) UNIVERSAL TEXTILE MACHINE FOR OPTIONAL MANUFACTURE OF LONGITUDINALLY ORIENTED OR RANDOM ORIENTED FABRICS
FR2579631A1 (en) CARD COMPRISING TWO COMBATORS FOR MANUFACTURING A FABRIC ORIENTED TABLE IN THE LONGITUDINAL SENSE AND / OR RANDOM
BE437169A (en)
EP0288358A1 (en) Method and apparatus for improving the flax separation into fibres
CH348635A (en) Process for treating cotton fibers with a view to facilitating their drawing and spinning, and apparatus for carrying out this process
CH529850A (en) Carding machine for textile fibres
EP0380635A1 (en) Spinning method of the open end type, and device for implementing such method
CH268810A (en) Method of forming a textile wick, installation for its implementation, and textile wick obtained by this process.
BE463843A (en)
BE475202A (en)
BE353791A (en)
BE346818A (en)
FR2496710A1 (en) Textile drawing machine esp. for fibre ribbons - where the press cylinder has transverse grooves to enable drawing of different materials without adjustment
BE572677A (en)
CH377239A (en) Stretching device for textile tapes
CH280154A (en) Machine for mechanical sizing of fabrics.